W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXII sesji Rady Miasta z dnia 29.03.2023

 

Protokół Nr LXII/2023
z LXII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 29 marca 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 29 marca 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.30. Na ogólną ilość   15   radnych, obecnych na sesji  było radnych,14 radnych, co stanowi 93 % Nieobecnych usprawiedliwionych - 1,nieobecnych nieusprawiedliwionych 0

Listy obecności radnych stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołów z LIX i   LX sesji Rady Miasta 

2. Przyjęcie porządku obrad LXII sesji RM

3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania  

5.Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr XLVII/328/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022r.  w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Chełmnie 

4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu  

5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2023 

6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Chełmno w 2023 roku

7.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLVIII/339/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego w Gminie Miasto Chełmno 

8.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 

9.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

10.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie    przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok

11.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie    przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie    przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie    przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Skarg, Petycji i Wniosków Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

15.Informacja na temat złożonych interpelacji.

16. Wolne wnioski i informacje

17.Zakończenie

Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołów z LIX i LX sesji Rady Miasta 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołów, w związku z czym protokoły z LIX i LX uznaje za przyjęte.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXII sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LX II sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

 
Ad.3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

 
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informacje z działalności pomiędzy sesjami:

"Przebudowa objazdów Wschodniego-Staromiejskiego" - prace postępują, trwają przygotowania do sfrezowania i wyasfaltowania ulic Rycerskiej  i Poprzecznej.Natomiast na ulicy Wodnej układana jest nawierzchnia kamienna  na jezdni, jest już gotowa znaczna część chodników. Prace postępują zgodnie z harmonogramem.

Drugie zadanie, na które także pozyskano środki zewnętrzne – „Aktywizacja terenów dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej" - rozebrano nawierzchni asfaltowe ulic, prowadzone są prace pod kątem usunięcia ewentualnych pozostałości po jednostce wojskowej. Prowadzone też intensywne prace z wojskiem na temat wpięcia kanalizacji deszczowej do kolektora deszczowego na terenie wojska.

Modernizacji budynku hotelowego i restauracji nad jeziorem Starogrodzkim. Przypomniał, że uzyskano dofinansowanie zewnętrzne z PFRON-u w kwocie 1 606 000 zł, w ramach montażu finansowego. Został również złożony wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli jeszcze poprzedniej niezamkniętej perspektywy finansowej środków europejskich. Uzyskano pozytywne opinie co do wniosku, zarówno pod względem formalnym jak  i merytorycznym i trwa oczekiwanie na uchwałę zarządu w sprawie dofinansowania na kwotę prawie 1 500 000 zł. Jeśli chodzi o to zadanie, to jest w toku procedura przetargowa.
Po wyłonieniu wykonawcy robót podpisanie umowy powinno nastąpić do 20 kwietnia. Niezwłocznie po tym rozpocznie się  realizacja tego zadania, które jest w większości finansowane ze środków zewnętrznych w ramach tych dwóch mechanizmów finansowania.

Budowa dodatkowego oświetlenia pięciu punktów świetlnych na ulicy Krótkiej-  to zadanie jest realizowane przez Energa Sopot w ramach środków niewygasających i zgodnie  z zapewnieniami wykonawcy powinno się zakończyć w kwietniu br.

Dokumentacja budowlano-kosztorysowa rozbudowy sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej przy ulicy Stromej, Wiklinowej i Nad Groblą. Zwrócił uwagę, że są to ważne tereny, bo   przeznaczone pod aktywizację z myślą o budownictwie mieszkaniowym. To zadanie również jest niewygasające i powinno być zrealizowane do końca maja br.

Uspójnienie sieci transportu zrównoważonego - odcinku od plant kolejowych do Przemysłowej ułożono krawężniki, trwa układanie podbudowy pod nawierzchnię ścieżki pieszo-rowerowej przy ulicy Jastrzębskiego, czyli tzw. Hajratka. Jest już wykonana linia okablowania pod   lampy oświetleniowe i trwa układnie nawierzchni chodnika. Wykonawca zakupił i przekazał do Wydziału Gospodarki Miejskiej stacje rowerowe w ramach tego samego projektu. W dwóch ostatnich krokach wykonawca będzie budował oświetlenie ścieżki rowerowej do Grubna oraz wykona parking przy ulicy Biskupiej naprzeciwko Fabryki Dobrych Pomysłów.

"Budowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4" -wyłoniono wykonawcę robót, podpisanie umowy i przekazanie placu budowy jest planowane na 31 dzień marca. To zadanie powinno być zrealizowane szybko i plac zabaw powinien być w czerwcu otwarty.

 Zakup usług remontowych dotyczących murów obronnych - trwa procedura wyłonienia wykonawcy robót budowlano-konserwatorskich wzmocnienia fragmentu murów. Prace planuje się wykonać w okresie wiosennym.

"Przebudowa i modernizacja ulicy Kilińskiego na Rybakach" - przypomniał, że z rządowego funduszu rozwoju dróg na to zadanie pozyskano niemal 2 000 000 zł dotacji. W poniedziałek 3 kwietnia, nastąpi otwarcie ofert w przetargu na wyłonienie wykonawcy. Planuje się rozpocząć prace w lipcu wtedy, kiedy już będzie zakończona inwestycja uspójnienia, żeby była całkowicie drożna   do użytkowania ulica Jastrzębskiego, bo ulicę Kilińskiego będziemy trzeba na czas przebudowy wyłączyć z użytkowania.

Przypominając, że funkcjonuje w Urzędzie Miasta Punkt Informacyjno-Konsultacyjny programu "Czyste powietrze" zaprosił mieszkańców do korzystania z możliwości uzyskania dotacji na wymianę źródeł ciepła i termomodernizację budynków mieszkalnych, jednorodzinnych. Już tylko do 31 marca można składać wnioski o usunięcie azbestu i wyrobów zawierających azbest.

Następnie przedstawił minione wydarzenia w mieście:

28 lutego w Kinoteatrze Rondo z inicjatywy Urzędu Miasta i Lokalnej Grupy Działania odbyło się spotkanie integracyjne chełmińskich organizacji pozarządowych pod hasłem "Razem możemy więcej". Podziękował organizatorom

24 lutego była rocznica napaści Rosji na Ukrainę odbyło się nieformalne spotkanie z mieszkańcami, a także przebywającymi na terenie miasta Ukraińcami, aby wyrazić swoją solidarność z narodem ukraińskim.

15 marca, na uroczystej sesji Rady Miasta uhonorowano dwóch mieszkańców miasta tytułami „Zasłużonych dla miasta Chełmna”

21 marca - pierwszy dzień wiosny i Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Z tej okazji na Rynku odbyło się spotkanie z uczniami Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, a także uczniami szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu Chełmna , aby  wspólnie przywitać wiosnę, ale także wyrazić solidarność z osobami z niepełnosprawnościami. Było to bardzo udane wydarzenie, któremu towarzyszyła, radość i dobre humory.

Przedstawił również zaplanowane wydarzenia w mieście w najbliższym czasie:

2 kwietnia odbędzie się Jarmark Wielkanocny na rynku – zaprosił zebranych do udziału oraz wszystkie mieszkanki i mieszkańców miasta

 

Ad. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób  z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania  

 
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem   druk nr 1 szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze  Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.

Przewodniczący komisji p. Marek Olszewski – przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Druk nr 1 - opinia KBPSIPM.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/440/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LXII.440.2023.2023-03-29

 
Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały o zmianie Uchwały Nr XLVII/328/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022r.  w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Chełmnie 

 
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem druk nr 2 - zmiana Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Chełmnie  Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu

 
Przewodniczący komisji p. Marek Olszewski – przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej druk nr 2 Opinia Kom. Porz.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – -stwierdził, że Uchwała Nr LXII/441/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku o zmianie Uchwały Nr XLVII/328/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022r.  w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LXII.441.2023.2023-03-29

 
Ad.4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu  

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 3 Omówiła zmiany w statucie Młodzieżowej Rady oraz powód ich wprowadzenia druk nr 3 powołanie Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu.. Poinformowała, że inicjatywę zmiany statutu podjęła Pani Wiceprzewodnicząca Magdalena Mrozek. Po kilku spotkania wypracowano nowy statut.
Młodzieżowa Rada Miasta będzie składała się z 15 członków, tak jak było to do tej pory. Kadencja rady trwa 2 lata i będzie rozpoczynać się z dniem 1 maja i kończyć z dniem 30 kwietnia. Wybory e są powszechne, tajne, bezpośrednie. Okręgiem wyborczym jest miasto Chełmno. Udział w wyborach mogą wziąć mieszkańcy, dokładnie mówiąc młodzież zamieszkała na terenie miasta Chełmna, która ukończyła jedenasty rok życia i nie ukończyła dziewiętnastego roku życia. Zgłoszenie kandydatów do rady musi być poparte minimum 10 podpisami mieszkańców, muszą to być mieszkańcy posiadający czynne, bierne prawo wyborcze. Pierwszą sesję nowowybranej rady zwołuje przewodniczący Rady Miasta Chełmna.

Rada może posiadać swojego opiekuna, tak też było w poprzednich kadencjach. Opiekunem może być osoba, która ukończyła 25 rok życia, powołuje go Rada Miasta Chełmna na wniosek Młodzieżowej Rady Miasta. Kontrolę nad działalnością Młodzieżowej Rady sprawuje Rada Miasta Chełmna.

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska – przedstawiła opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska druk nr 3 - opinia KOKSiOŚ

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka- poinformowała, że po uwzględnieniu wniosków Komisji Oświaty § 4 będzie miał następujące brzmienie: „Kadencja rozpoczyna się dnia 1 października i kończy z upływem dnia 30 września, z wyłączeniem kadencji rozpoczynającej się w 2023 roku, której początek ustala się na dzień 15 maja 2023, a koniec na 30 września 2025”. a§ 5 ust. 2. „czynne i bierne prawo wyborcze do rady ma każdy mieszkaniec miasta Chełmna, który w dniu rozpoczęcia kadencji rady ukończy trzynasty rok życia i nie ukończy dziewiętnastego roku życia”

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska - wyjaśniła, że komisja zaproponowała 13 lat a mianowicie   wynika   z polskiego prawa, dziecko, które ukończy 13 rok życia jest świadome swoich czynów, obowiązków i dlatego też ten wiek zostały zaproponowany. Zdaniem Komisji mimo   świadomości tego, że młodzież na różnym poziomie rozwija się różnie intelektualnie, jednak różnica pomiędzy jedenastolatkiem, a osiemnastolatkiem jest znaczna i może to utrudnić, mimo wszystko, pracę w Młodzieżowej Radzie Miasta.

Radna p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu druk nr 3 opinia Klubu Radnych

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że powołanie Młodzieżowej Rady to przednia inicjatywa, którą należy poprzeć. Niemniej po przeczytaniu regulaminu nasuwa się pytanie odnośnie opiekuna, czy z urzędu będzie wyznaczony pracownik, który będzie miał pieczę, przygotuje dokumenty na sesję – wydrukuje, zwołał, zrobi protokół i tak dalej. Czy to będzie robił opiekun, czy rada spośród swojego grona wyznaczy takiego człowieka, czy będą mieli takie no uproszczenie sprawy i Pan Burmistrz przydzieli pracownika z urzędu. Zdaniem mówcy dodanie pracy do biura rady powinno się wiązać z dodatkowym wynagrodzeniem.
Dodał, że nie chodzi o ilość wydanych pieniędzy, a o to, żeby zainteresować młodzież, żeby nie biegała na ulicy i tak dalej. Po raz kolejny poprosił o informację kto się tymi sprawami zajmie z urzędu przypominając, że w poprzednich kadencjach była wyznaczona osoba, która tę Radę prowadziła.

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka wyjaśniła, że tak jak w przypadku obsługi Rady Miasta i Chełmińskiej Rady Seniorów, tak również będzie w przypadku Młodzieżowej Rady Miasta, że obsługę tych rad zapewnia Burmistrz Miasta Chełmna. Takie są kompetencje i do tego Pan Burmistrz jest zobowiązany. Natomiast kto będzie z pracowników to wykonywał poinformowała, że zgodnie z regulaminem organizacyjnym kompetencje są przypisane. Jeśli chodzi o opiekuna Młodzieżowej Rady Miasta, poinformował, że nie jest pewna czy dobrze zrozumiała Pana Radnego czy chodzi o samego opiekuna, czy chodzi o opiekuna w sensie rodzica czy też prawnego opiekuna, który pomaga młodzieży dotrzeć na posiedzenie Rady Miasta. Jeżeli chodzi o opiekuna Rady Miasta, jest wyraźnie w tym projekcie statutu napisane kto może nim być i kto tego opiekuna powołuje. Zaproponowała dokładniejsze zapoznanie się z regulaminem. Natomiast co do rodzica, jako prawnego opiekuna młodzieży niepełnoletniej, która miałaby uczestniczyć w spotkaniach rady, taki rodzic jest zobowiązany opiekować się swoim dzieckiem. Powyższe również wynika ze statutu jaką rolę pełni opiekun młodzieżowej Rady Miasta, a jakie zadania ma rodzic czy też prawny opiekun dziecka.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem podziękował Pani sekretarz za dokładne wyjaśnienie tematu. Stwierdzając, że została jeszcze kwestia, a mianowicie w biurze rady dodajemy pracy, a z wynagrodzeniem jak będzie.

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – zwracając się do przedmówcy jako radnego od wielu lat przypomniała, że Młodzieżowa Rada Miasta funkcjonowała już w poprzednich latach i funkcjonowała z dobrym skutkiem. Opieka nad tą radą i jej organizacja była w 100% zapewniona przez Urząd Miasta. Tak też będzie i tym razem. Natomiast co do przypisania zadań zaproponowała   te kompetencje pozostawić Panu Burmistrzowi.

Radna p.  Magdalena Mrozek – stwierdziła, że projekt uchwały w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta i nadania jej statutu zgodnie z obowiązującymi przepisami, to jest niezwykle istotny punkt dla młodzieży i miasta. Z całą pewnością utworzenia Młodzieżowej Rady przyczyni się do włączenia ważnego głosu, głosu młodzieży do debaty społecznej i dialogu o Chełmnie. Głos młodzieży jest niezwykle istotny, dający ciekawe i świeże spojrzenie na obecną sytuację lokalną i sytuację na świecie. Funkcjonowanie tej Młodzieżowej Rady Miasta przyczyni się do współtworzenia wielu społecznych, kulturalnych, sportowych i wielu innych wielowymiarowych inicjatyw i przedsięwzięć.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – zwracając się do radcy prawnego zapytał, czy wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska po jego akceptacji przez autora projektu można traktować jako autopoprawkę. Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej, w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – -stwierdził, że Uchwała Nr LXII/442/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LXII.442.2023.2023-03-29

 
Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2023 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz  z uzasadnieniem druk nr 4 określenie sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2023

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – -stwierdził, że Uchwała Nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2023    została przyjęta jednogłośnie    Uchwała.LXII.443.2023.2023-03-29

 
Ad.6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Chełmno w 2023 roku 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniemdruk nr 5 program opieki nad zwierzetami.  Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska – przedstawiła opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska druk nr 5 - opinia KOKSiOŚ

 
Radny p. Michał Wrażeń – wskazując na zapis „Opieka nad kotami wolnożyjącymi, punkt 1. Prowadzi rejestr miejsc bytowania kotów wolnożyjących oraz ich systematyczne kontrole” - poprosił o informację, ile w mieście jest   takich miejsc bytowania kotów wolnożyjących i ilu jest opiekunów i organizacji.
punkt 4. w przypadku psów wymaga się pokazania przez właściciela aktualnego dowodu szczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie zasugerował dodanie dbając o interes budżetu miasta „i o aktualny rachunek za opłacenie tego psa”  - poprosił również o informację jaka jest obecnie opłata za posiadanie psa 1 , 2 lub więcej, czy środki z tego podatku pokrywają koszty zadania wynikające z programu ochrony zwierząt

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że wszystkie informacje dotyczące bieżącej opieki nad zwierzętami są w posiadaniu Wydziału Gospodarki Miejskiej  i Ochrony Środowiska. Zarówno ta liczba miejsc bytowania jak i liczba wolontariuszy zmienia się w ciągu roku. Pewne osoby dołączają do współpracy, część osób odchodzi od współpracy, coraz częściej realizowane są programy adopcyjne i tymczasowej opieki nad zwierzętami. Zaprosił do kontaktu z Wydziałem Gospodarki Miejskiej. Odpowiadając na pozostałe dwa pytania wyjaśnił, że dotyczą owszem   zakresu, opieki nad zwierzętami, ale nieregulowanego tym konkretnie programem. Otóż ustalenie opłaty, która jest opłatą podatkową i nie jest związana wprost programem dotyczącym opieki nad zwierzętami dziko żyjącymi, nie może być wpisane w program.

Radny p.  Michał Wrażeń ad vocem po raz kolejny zaproponował w punkcie 4 – w przypadku psów wymaga się okazania przez właściciela aktualnego dowodu szczepienia zwierzęcia przeciwko wściekliźnie dopisanie i poświadczenie o aktualnej opłacie za posiadanego tego psa.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że niestety nie można takiego zapisu wprowadzić, byłoby to przekroczenie kompetencji Rady Miasta, dlatego też nie zaproponowano takiego zapisu. Jest to natomiast temat, który można poruszyć w ramach współpracy ze Strażą Miejską, aby Straż Miejska weryfikowała kwestię odpłatności podatku od psa. Natomiast informacyjnie poinformował, że opłata za psa wynosi 60 zł, w przypadku osób w domach jednorodzinnych i jest ona zmniejszona do 30%,  a o 50% w przypadku, gdy właścicielem jest emeryt, rencista lub osoba prowadząca samodzielnie gospodarstwo domowe.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz- poinformował, że Straż Miejska dostała dyspozycję jakiś czas wcześniej, żeby weryfikować te opłaty za psa, a więc na bieżąco jest to robione.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/444/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miasto Chełmno w 2023 roku została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LXII.444.2023.2023-03-29
 

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLVIII/339/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego w Gminie Miasto Chełmno 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 11 wraz z uzasadnieniem druk nr 11 zajęcie pasa drogowego
 
Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki druk nr 11 opina KB

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/445/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie zmiany uchwały nr XLVIII/339/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 marca 2022 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego w Gminie Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LXII.445.2023.2023-03-29.

 
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 12 wraz z uzasadnieniem druk nr 12 - zmiana uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 

druk nr 12 _załącznik

druk nr 12 _uzasadnienie wraz z autokorektą druk nr 12 autokorekta. Poprosił o przyjęcie uchwały

Autokorekta dotyczy zwiększenia środków w 2 3 pozycjach i nie wpływa na deficyt budżetowy.

Następnie omówił wszystkie zmiany:

W rozdziale 750 11 zwiększa się dotacje i wydatki na zadania z zakresu spraw obywatelskich o 670 zł 04 gr.

W tym samym rozdziale 750 11 zwiększa się środki z funduszu pomocy na wykonywanie zdjęć w ramach nadawania numeru PESEL uchodźcom z Ukrainy- 149 zł 40 gr. i dodatkowo 126 zł na obsługę tego zadania.

W rozdziale 750 23 proponuje się zmniejszenie wydatków bieżących o 18 250 zł, po to, żeby przenieść te pieniądze do wydatków majątkowych na zakup centrali telefonicznej w ramach wydatków inwestycyjnych, w ramach zadania "Cyfrowa gmina".

W rozdziale 758 01 zmniejsza się plan dochodów w części oświatowej subwencji ogólnej  o 104 680 zł. Na podstawie pisma Ministra Finansów została określona ostateczna kwota subwencji na ten rok. Jest to o 104 000 zł. mniej niż planowano w październiku zeszłego roku, Niestety to się odbije na wydatkach gminy miasta Chełmnie.

W rozdziale 758 14 w ramach autopoprawki również proponuje się zwiększyć dochody i wydatki ze środków funduszy pomocy na wsparcie dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy 58 407 zł zarówno po stronie dochodów jak i po stronie wydatków. Głównie na przedszkole miejskie, ale również jako dotacje do przedszkoli niepublicznych.

W związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji z 24 lutego 2023 roku konieczne jest zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli pracowników o 7,8%. Wzrost tych wynagrodzeń powoduje, że należy w każdej ze szkół i w przedszkolu zwiększyć wynagrodzenia w różnych rozdziałach, zależnie od tego, gdzie dana szkoła prowadzi działalność. I tak:

Szkoła Podstawowa nr 1, zarówno w 801, 801 07, w 801 48 i w rozdziale 801 50. Łącznie jest to zmiana- zwiększenie o 285 000. zł.

Szkoła Podstawowa nr 2. - konieczne jest zwiększenie wynagrodzeń, z  tego tytułu te przesunięcia zwiększają  pulę wydatków o około 500 000 zł.

Szkoła Podstawowa nr 4 - zwiększa się również ze względu na wzrost wynagrodzeń o 7,80% i konieczność jednorazowej wypłaty jubileuszowej. Zgodnie z wnioskiem łącznie to będzie, 500 023 zł.
Przedszkola Miejskiego - zwiększa się  wydatki o 305 000 zł,
COPO - ze względu na zmiany regulaminu wynagradzania i zmiany wydatki bieżących zwiększa się wydatki o 23 000 zł.

W rozdziale 852 14 proponuje się zwiększyć planowane dochody i wydatki o 3 985 zł 20 gr ze względu na zwrot kosztów, który przekazał ZUS w ramach zasiłku pogrzebowego. Poniesiono już ten wydatek z własnych środków. W tej chwili uzyskano zwrot tych kosztów.

W rozdziale 852 14 zwiększam się plan wydatków na sfinansowanie pobytu mieszkańców Chełmna w Domach Pomocy Społecznej -200 000 zł

W rozdziale 852 19 zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej o 100 000 zł.  

W rozdziale 853 95 proponuje się zwiększenie wydatków z funduszu COVID na wypłatę dodatków elektrycznych. To jest nowy typ dodatku-115 260 zł.

W rozdziale 855 03 zwiększenie dotacji o 700 zł na Kartę Dużej Rodziny.

Proponuje się zwiększyć wydatki majątkowe w rozdziale 750 23 na zakup centrali telefonicznej

W rozdziale 900 05–23 000 proponuje się przeznaczyć na opracowanie dokumentacji projektowej uzupełnienia oświetlenia zewnętrznego na terenie Chełmna. Inwestycja jest konieczna ze względu na poprawę oświetlenia na ulicy Kopernika aż do końca garaży Łomżyńskiego naprzeciwko bloku nr 7 pomiędzy osiedlem Kopernika nr 10 a 6. Na ulicy Browina od ulicy Skłodowskiej do ogródków działkowych.

W rozdziale 754 16 przenosi się wydatki między paragrafami wydatków bieżących w celu wypłaty ekwiwalentów za sorty mundurowe, 2000 zł i w 915 zmieniamy paragrafy środków, po stronie dochodów, środków z Unii Europejskiej zgodnie z obecną klasyfikacją budżetową.

W COPO rozdziale 801 95 przenosi się wydatki finansowe z finansowane z funduszu pomoc, zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem, 500 000 zł.

Te wszystkie zmiany powodują zmianę deficytu o 2 miliony 40 923z, ł to zwiększy deficyt do kwoty 14 487 821 zł 81 gr. Zmiana zostanie pokryta przychodami w takiej samej kwocie, zwiększenie  przychodów z tytułu skumulowanej nadwyżki z lat poprzednich osiągnie w sumie kwotę 11 611 096 zł 21 gr. Oprócz tego dokonuje się zmian w planie finansowym kosztów zakładu Wodociągów i Kanalizacji, to jest przesunięcie między paragrafami z wynagrodzeń osobowych na wynagrodzenia na umowy zlecenia różne, zmiana dotyczy 5000 zł.
Łącznie, dochody po zmianach osiągną kwotę 94 560, 94 563 533 zł 25 gr,
wydatki, 109 051 355 zł 6 gr, deficyt budżetowy, 14 487 821 zł 81 gr, zostanie on pokryty kredytami, pożyczkami w wysokości 3 000 000 i przychodami ze skumulowanej nadwyżki w wysokości 11 487 821 zł 81 gr. Poprosił o przyjęcie uchwały

Radna p.  Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Komisji Budżetu Rozwoju Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały, zmieniającej uchwałę budżetową miasta na rok 2023. druk nr 12 opinia KB

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – w uzupełnieniu wypowiedzi w kwestii subwencji poinformował, że subwencja projekcie obliczana jest na podstawie danych systemu informacji oświatowej z września poprzedniego roku. W grudniu jest takie, taka dogrywka. Jeśli chodzi o informację oświatową odnośnie uczniów uczęszczających i na podstawie tych danych jest określana ostateczna kwota subwencji, która mniej więcej w lutym jest określana przez Ministerstwo Finansów, ponieważ podwyżki, które weszły rozporządzeniem ministra edukacji nastąpiły mniej więcej w tym samym czasie.
Wyraził nadzieję, że ta subwencja nie obejmuje tych podwyżek i jakaś drobna kwota subwencji dodatkowej zostanie przydzielona jeszcze w ciągu roku, choć oczywiście subwencja pokrywa już od dawna około 50% lub mniej wydatków na utrzymanie szkół.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 29 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/446/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LXII.446.2023.2023-03-29

Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 13 wraz z uzasadnieniem druk nr 13 _WPF_normatywna 

druk nr 13 _zalaczniki Poprosił o przyjęcie uchwały

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/447/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie 
Uchwała nr 447 - WPF

Ad.10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  przyjęcia sprawozdania       z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz ze sprawozdaniem Komisji Rewizyjnej z realizacji planu pracy na 2022 rok druk nr 6 sprawozdanie KR docx . Poprosił o przyjęcie uchwały.

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił przewodniczącego komisji o informacje dotycząca realizacji wniosków z kontroli przeprowadzonej w referacie komunikacji społecznej, promocji i sportu. Jeden z wniosków zalecał zakup oraz rozstawienie w przestrzeni miasta tablic informacyjnych, gdzie są rozstawione te tablice.

Kolejny wniosek - rozkładanie w restauracjach na stolikach tabliczek z informacjami dotyczącymi atrakcji turystycznych. Poinformował, że był w jednej i drugiej restauracji i takich tabliczek nie było Byłem w jednej restauracji,

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – poinformował, że kontrolowany referat prowadzi rozeznanie czy restauratorzy wyrażą zgodę na umieszczenie tych tabliczek Tabliczki informacyjne na słupach były wymienione. Jeśli chodzi o rozstawienie tablic w przestrzeni miasta przyznał, że nie zostało to zrealizowane.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że referat komunikacji społecznej, promocji i sportu przygotowuje się do nowego sezonu turystycznego, który startuje w maju i m.in. są przygotowane nowe plany miasta, które będą dystrybuowane we wszystkich hotelach i restauracjach. Tabliczki na słupach zostały wymienione, zlecona została konserwacja dwóch tablic, trzecia tablica zostanie ustawiona przy ulicy Biskupiej po zakończeniu realizacji zadania transportu zrównoważonego. Referat jest przygotowany, aby na sezon turystyczny, faktycznie ta informacja w przestrzeni miasta została skorygowana.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu.  protokół z głosowania stanowi załącznik nr do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/448/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku  w sprawie  przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok  została przyjęta większością głosów
Uchwała.LXII.448.2023.2023-03-29
 
Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  przyjęcia sprawozdania       z realizacji planu pracy Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz ze sprawozdaniem Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki z realizacji planu pracy na 2022 rok druk nr 7 sprawozdanie KB,RiG docx  Poprosiła o przyjęcie uchwały.

Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zadowolenie z napisania sprawozdania dużą czcionką przez co materiał jest bardzo czytelny. W dalszej części wypowiedzi wskazał na zapis    w sprawozdaniu - analiza projektu budżetu miasta na 2023 rok oraz wniosków do budżetu miasta. Przypomniał, że komisja nie wydała opinii do projektu budżetu na 2023 rok, chociaż to taka ważna komisja i nie powinno tak być, że komisja ds. budżetu nie opiniuje tego dokumentu.  Zwracając się do przewodniczącej komisji poprosił o informacje na temat stawki opłat za śmieci. Przypomniał, że stawka zaproponowana przez Burmistrza wynosiła 29 zł. i dopiero na wniosek Komisji Budżetu została podniesiona do kwoty 31 zł. poprosił o wyjaśnienie różnicy między 29, a 31 zł. cyt. „czy 29 byliśmy na zero, czy przy 31 żeśmy odłożyli na górkę, a jak odłożyliśmy na górkę, to ile”
Poprosił również o informację jaka jest realizacja i rozmowy z miejscowym biznesem, co zostało wypracowane, jakie kierunki, co rada biznesu chełmińskiego proponuje, w jakim kierunku miasto ma iść.  Przypomniał, że na początku kadencji Komisja Budżetu proponowała zwiększenie obszaru Miasta Gminy Chełmno. cyt. „Jak dalece są te sprawy prowadzone? Czy ta sprawa już powiem tak brzydko uschła czy jakieś sprawy są no w tym kierunku robione, żeby to gminę miejską powiększyć „.

Przewodnicząca komisji p. Dominika Wikiera – stwierdziła, że nie przypomina sobie, aby komisja deklarowała zwiększenie obszaru granic miasta.  Jeśli chodzi o spotkania z Radą Biznesu zwróciła uwagę, że rada ta jest wyłącznie ciałem doradczym i nie została ujęta  w sprawozdaniu, nie było to również ujęte w planie.
Odnośnie opłat za odpady stwierdziła, że różnica między 29, a 31- to jest 2 złote i ta ustalona przez Radę Miasta stawka spowodowała, że w miarę system się zbilansował i wymagane były niewielkie dopłaty z budżetu miasta.
A propos opinii do budżetu poinformowała, że była to największa rzecz, której komisja nie wykonała. Wyraziła zrozumienie, że   opinia tejże komisji jest dla pana Radnego i Mieszkańców   ważna, jednak czasami zachodzą takie okoliczności, w których nie można pracować. Tak było w tym przypadku. Choroba wyłączyła mówczynię skutecznie z życia, z możliwości pracy nawet zdalnej. Zwróciła uwagę, że projekt budżetu na rok 2023 był szczegółowo opisany i po przeczytaniu pozostawało bardzo niewiele pytań, Przypomniała, że strategiczne dla jego kształtu było głosowanie nad uruchomieniem nadwyżki skumulowanej z lat poprzednich, co pozwoliło na te inwestycje, które można dostrzec w przestrzeni miasta, poprawiają one i warunki przemieszczania się mieszkanek i mieszkańców miasta. Za tym wnioskiem głosował również Pan Radny i popierał go. Drugim strategicznym momentem była decyzja o wysokości podatków na rok 2023 i wtedy zasadniczo zdecydowano się jak ten budżet będzie wyglądał, ile będziemy mieć w nim pieniędzy i tu Pan radny również był za tymi ustalonymi stawkami.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – poinformował, że jest w trakcie przygotowywania sprawozdania z wykonania budżetu za rok ubiegły. Do odpadów miasto dopłaciło 156 531 zł z kasy budżetu miasta.

Radny p. Michał Wrażeń – podziękował Pani Przewodniczącej

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – powtórzył to, o czym informował Pan Skarbnik, że w zeszłym roku system śmieciowy miał deficyt 156 000 zł, więc nie należy mówić, że kumulowana była jakaś nadwyżka, którą miasto mogło dysponować. Stawka 31 zł, była stawką odpowiedzialną, która rzeczywiście pokryła wszystkie koszty systemu.

Radny p. Michał Wrażeń - przyznał, że w takim przypadku najwyraźniej czegoś nie rozumie- kupuje się nowe pojemniki, z pieniędzy z konta ze śmieci, z opłat za segregację, bo jest nadwyżka, tymczasem teraz pan Burmistrz informuje, że jest strata 150 000.
Zdaniem mówcy albo mamy zyski i inwestujemy albo mamy straty i nie inwestujemy.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że pojemniki były zakupione w poprzednim trwaniu umowy, gdzie faktycznie była nadwyżka, która została skonsumowana poprzez inwestowanie w system. Natomiast podczas trwaniu nowej umowy od marca zeszłego roku nie została wygenerowana nadwyżka, został wygenerowany deficyt.
W zeszłym roku nie były kupowane nowe pojemniki w ramach systemu, zostały wyłącznie odnowione te pojemniki, które trzema było reanimować, aby trwały jak najdłużej. Decyzja   o realizacji inwestycji i zakupu nowych pojemników była w latach poprzednich i była z ówczesnej nadwyżki zrealizowana.

Radny p. Michał Wrażeń – podziękował przedmówcy stwierdzając, że w dalszym ciągu ma wątpliwości. Przypomniał, że odbyło się wiele dyskusji i Rada była skłonna przyjąć stawkę   29 zł. i wówczas Pan Burmistrz twierdził, że wyjdziemy na zero.  Komisja Budżetu, zdaniem mówcy wyszła troszeczkę przed szereg i zaproponowała 31 zł. Dodał cyt. „i teraz pan mi mówi, że 29 się miało pokrywać na zero, 31 to mamy jeszcze na minusie”

Skarbnik Miasta, p. Włodzimierz Zalewski -wyjaśnił kwestię nadwyżki - gdyby z poprzednich lat zostało nam jeszcze 34 000 w 2022 roku, gdyby dodać wydatki związane z tym, to deficyt wyniósłby 196 tysięcy. Po odjęciu obowiązkowych wydatków związane z nadwyżką. 156 to jest różnica między dochodami z opłat, a wydatkami pomniejszonymi o te wydatki, które powinno zostać wydane z nadwyżki z poprzednich lat.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – zasugerował zakończenie dyskusji na temat odpadów informując, że na ukończeniu jest przygotowanie analizy systemu gospodarki odpadami komunalnymi i na następnej sesji kwietniowej to sprawozdanie zostanie Radzie miasta przedstawione.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 38 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/449/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie    przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2022 rok została przyjęta większością głosów
Uchwała.LXII.449.2023.2023-03-29

Ad.12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  przyjęcia sprawozdania   z realizacji planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz ze sprawozdaniem Komisji Oświaty, Kultury i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2022 rok z realizacji planu pracy na 2022 rok druk nr 8 sprawozdanie kO,K,SiOŚ.. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że sprawozdanie jest ładnie sformułowane i trzeba przyznać, że czasem od młodszych można się dużo uczyć. Zwrócił uwagę, że w posiedzeniach tej komisji prawie 100% członków brało udział stwierdzając, że jakby tak wszystkie komisje dbały i rozmawiały na temat odpadów komunalnych byłoby inaczej, na temat sportu, żeby wszystkie komisje chciały rozmawiać, to może byłoby 100 000, a nie 50 000.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 41 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/450/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Oświaty, Kultury i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2022 rok została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.LXII.450.2023.2023-03-29

Ad.13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania     z realizacji planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

Przewodniczący Komisji p. Marek Olszewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz ze sprawozdaniem Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2022 rok z realizacji planu pracy na 2022 rok druk nr 9 - sprawozdanie KB,PSiPM.  Poprosił o przyjęcie uchwały 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 44 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/451/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku  w sprawie   przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej  Rady Miasta Chełmna za 2022 rok została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LXII.451.2023.2023-03-29

Ad.14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie  przyjęcia sprawozdania    z realizacji planu pracy Komisji Skarg, Petycji i Wniosków Rady Miasta Chełmna za 2022 rok 

Przewodnicząca Komisji p. Iga Jambor Skupniewicz – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz ze sprawozdaniem Komisji Skarg, Petycji i Wniosków Rady Miasta Chełmna za 2022 rok z realizacji planu pracy na 2022 rok Poprosił o przyjęcie uchwały 
Druk nr 10 sprawozdanie KS,PiWdocx

Radny p. Michał Wrażeń – pochwalił działania Komisji Skarg, Petycji i Wniosków informując, że w poprzednich kadencjach takiej komisji nie było. Stwierdził cyt.  „I powiem, pani jako przewodniczącej ładnie w tym roku pani to zrobiła. I życzę pani jak najmniej skarg na burmistrza i na ten urząd.”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 47 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXII/452/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 roku  w sprawie   przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Skarg, Petycji i Wniosków Rady Miasta Chełmna za 2022 rok została przyjęta jednogłośnie
uchwała .LXII.452.2023.2023.03.29

 

Ad. 15.Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – informując, że wpłynęła jedna interpelacja zapytał autora czy zamierza ją przedstawić. Po usłyszeniu odpowiedzi twierdzącej udzielił głosu radnemu  p. Michałowi Wrażniowi.

Radny p. Michał Wrażeń przedstawił interpelację  w sprawie użyczenia ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim

interpelacja.

Zwracając się do Przewodniczącego Rady Miasta poprosił aby w temacie interpelacji nie dyskutować na dzisiejszej sesji

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że absolutnie jest za. 

Ad. 16. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki - poprosił o informacje dotyczące remontu ulicy Wodnej.  Zapytał co za geniusz zaplanował remont ulicy Wodnej w ten sposób. Zwrócił uwagę, że mieszkańcy są realne pieniądze stratni na tym, że od dziesięciu miesięcy jeżdżą po dziurach.  Zdaniem mówcy remont należało zacząć od ulicy Kamionka, dojechać do ulicy Dominikańskiego i Kościelnej i wtedy przejść na dalszy front robót i zrobić to tak jak powinno być. Teraz mamy tak, że dojechaliśmy do ulicy 22 Stycznia, gdzie jest całkowicie droga zamknięta część, część jest przejezdna, ale po dziurach i zaczęto remont od końca co jest dla mówcy naprawdę niezrozumiałe.  Po raz kolejny stwierdził, że, mieszkańcy są stratni, ponoszą koszty na zepsute samochody, ponoszą koszty biznesmeni, osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, bo cały czas są drogi zamknięte.
W dalszej części wypowiedzi poprosił o przedstawienie sytuacji drogi na ulicy Łunawskiej, która miała być remontowana - jak wygląda przetarg. Poprosił również o informację czy rozpoczęto remont w ośrodku nad jeziorem Starogrodzkim. Zaznaczył, że to już prawie kwiecień i powinien rozpocząć się remont nad jeziorem, aby nie doszło do sytuacji, że remont będzie w trakcie sezonu turystycznego. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – w temacie ulicy Wodnej przypomniał, że zanim rozpoczęto remont drogi konieczna była wymiana całego wodociągu na tej ulicy, jak również wymiana całego gazociągu. Nie można było wymieniać wodociągu etapami, ponieważ na ulicy Wodnej nie było nawet jednej zasuwy pozwalającej na odcinanie tej sieci we fragmentach, dlatego też konieczne było, aby całą sieć wodociągową zrealizować, tak samo jeśli chodzi o sieć gazową. Przypomniał, że w przypadku sieci gazowej, zgodnie z danymi sieci gazowniczej sieć była w dobrym stanie, tymczasem ku zaskoczeniu była ona w tragicznym stanie i musiała zostać wymieniona. Przyznał, że doszło znaczących utrudnień na ulicy Wodnej, regularnie prowadzone są rozmowy i spotykania z wykonawcą, podejmowane są starania, aby minimalizować uciążliwości, niemniej konieczna była wymiana tych sieci, aby bezpiecznie zrealizować drogę. Dla porównania przypomniał ul. Świętego Ducha, gdzie nie została wymieniona sieć w porę i w tej chwili ulica jest rozcięta po wymianie wtórnej już sieci gazowniczej. Drugi przypadek jest na ulicy Sokolej, gdzie pod nowym asfaltem znajduje się sieć wodociągowa, która również dawno temu powinna być, a nie została wymieniona. Po raz kolejny przyznał, że są uciążliwości i utrudnienia za co wielokrotnie mieszkańców przepraszano, niestety było to nieuniknione. Poinformował, że w przypadku gdy ktoś                              z mieszkańców na swoim aucie zazna szkody, może wnioskować do ubezpieczyciela, ta inwestycja jest ubezpieczona, ubezpieczyciel zweryfikuje szkodę i jeżeli jest konieczność wypłaci należne odszkodowanie. W przypadku ulicy Łunawskiej - dobiega końca projektowanie tej drogi, wystąpiły tam utrudnienia dotyczące sieci energetycznej, która znajduje się na zbyt płytkiej głębokości, uzgodnienia trwały dłużej niż zwykle, łącznie z wizją lokalną projektanta oraz przedstawiciela sieci energetycznej, aby znaleźć konsensus i aby można było za rozsądne pieniądze zrealizować tę inwestycję, Do końca kwietnia domknięte zostaną ustalenia i ta inwestycja już będzie mogła ruszyć. W przypadku przetargu na jezioro, dokładnie na jutro jest zaplanowane wspólne spotkanie miasta Chełmna oraz Gminy Lisewo w sprawie uzgodnień dotyczących przepływów finansowych, jak również uzgodnień harmonogramu robót. Dzisiaj miało miejsce spotkanie z użytkownikiem kompleksu, czyli ZAZ-em, a więc uzgodnienia posuwają się do przodu. Dopiero dzisiaj powinna zapaść decyzja zarządu województwa co do przyznania dofinansowania z środków PFRON-u, dopiero po przyznaniu tego dofinansowania Gmina Lisowa będzie miała możliwość rozstrzygnięcia przetargu, więc nie jest prawdą, że jest opóźnienie. Kończąc poinformował, że o ile ktoś z Radnych będzie miał jeszcze jakieś uwagi w przypadku ulicy Wodnej zaprasza do roboczego kontaktu z wydziałem techniczno-inwestycyjnym nadzorującym prace na tej ulicy.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że na temat pieniędzy z PFRON-u ma zupełnie inne wiadomości. Poprosił informacje czy przetarg na remont nad jeziorem Starogrodzkim został otwarty tydzień temu. Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej wrócił do sprawy drogi, gdzie rozmowy trwają od stycznia, czyli już 3 miesiące, a przedmówca informuje, że należy czekać do kwietnia. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że Zastępca Burmistrza na Wodnej jest kilka razy w tygodniu, osobiście wiele rzeczy nadzoruje i wspiera realizację. Podkreślił, że nikt wcześniej nie podjął się tego wyzwania, modernizacji ulicy Wodnej, jednego z najbardziej problematycznych odcinków w tym mieście. Obecnie podjęto ryzyko wiedząc, że będzie to niestety stanowiło utrudnienie dla mieszkańców. Wyrażając ubolewanie nad powyższym zwrócił uwagę, że przy tak dużej ingerencji w nawierzchnie te utrudnienia musiały wystąpić. Instalacja gazowa zagrażała bezpieczeństwu mieszkańców. Podjęto błyskawiczne działania, mimo, że gazownia zamierzała zmodernizować siec za dwa lata, udało się przekonać spółkę, że zadanie musi być prowadzone zgodnie ze sztuka budowlaną, najpierw część podziemna a następnie nawierzchnia. Stwierdził, że już niedługo ulica Wodna będzie wyglądała jak wizytówka tego miasta.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przypomniał, że nie uzyskał odpowiedzi na zadanie pytanie, które brzmiało kto zatwierdził taki harmonogram pracy. Zdaniem mówcy remont może trwać i trzy lata, ale harmonogram został źle przygotowany. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Pan Murawski – wyjaśnił, że to, iż remont postępuje od ulicy 22 stycznia, a nie od Kamionki, było uzasadnione i zatwierdzone przez inspektora nadzoru inwestycji. Wynikało to z technologii, tak musiało zostać zrobione, żeby rzędne przy ulicy Grudziądzkiej w obu stronach się zgadzały. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że w przypadku postępowania na ulicy nad jeziorem Starogrodzkim otwarcie ofert nastąpiło 15 marca. Jedna z ofert zawierała tzw. rażąco niską cenę. Wykonawca musiał zostać zobligowany do przedstawienia wyjaśnień czy w kwocie, którą przedstawił, ponad 30% niższej od pozostałych jest w stanie zrealizować inwestycje. Wykonawca wskazał, że nie jest w stanie w tej kwocie zrealizować inwestycji i tym samym zostały podjęte czynności zmierzające do wyboru następnej oferty, ponieważ pierwsze nie była możliwa do wyboru. Jest to działanie zgodne z prawem zamówień publicznych i zgodnie z porozumieniem między miastem Chełmnem a Gminą Lisewo zakres samego przygotowania i przeprowadzenia procedury jest po stronie Gminy Lisewo, co też Gmina Lisewo zgodnie ze sztuką wykonuje.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - ponowił propozycję wiceburmistrza, a mianowicie jeżeli ktoś z Radnych bądź mieszkańców chciałby uzyskać technicznej informacji na temat inwestycji, udania się do Wydział Techniczno- Inwestycyjnego celem zapoznania się z dokumentacją i uzyskania informacji od fachowców. 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przypominając, że co roku pozostają środki na inwestycje niezakończone zwrócił uwagę, że został rok tej kadencji i za rok już nie będzie komu przekazywać tych środków, tych inwestycji, bo będzie nowa rada. Stwierdził, że była okazja coś zrobić, wykonać tymczasem stoimy ze wszystkim, takie jest zdanie mówcy.

Radny p. Marek Olszewski – poprosił o następujące informacje: ile w tym roku do dnia dzisiejszego przeprowadzono przetargów, ile jest jeszcze zaplanowanych, kiedy będą środki na budowę schodów na osiedlu Kopernika, czy zachowany będzie termin przetargu wskazany wcześniej w rozmowach z Panem Piotrem Murawskim na miesiąc kwiecień. Na ulicy Przemysłowej jest miejsce po złomowisku, który jak wynika z informacji mieszkańca jest bardzo zdewastowane, a sam wjazd pozarastany szuwarami, że po prostu aż wstyd, że przyjeżdżają przedsiębiorcy. Poprosił o informację, czy to jest teren miejski, czy dokumentacja do remontu ulicy Przemysłowej została już wykonana.  Czy dokończone zostały rozmowy ze wspólnotą mieszkaniową przy starym dworcu i będzie realizacja tego zadania. 
Poinformował, że jak wynika z informacji mieszkańca ulicy Świetojerskiej sprawa, która była omawiana na posiedzeniu komisji przeciąga się i jeszcze tydzień temu jeden z mieszkańców podjechał dosłownie o 14:30 wysadził dzieci, poszedł do domu i zobaczył mandat 100 złotowy. 

Następnie odczytał zapytania przygotowane na piśmie do Burmistrza Miasta 

1. Dotyczące zmniejszania się liczebności mieszkańców miasta 
pismo Marek Olszewski - liczebność mieszkańców
2.W sprawie działalności Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej
pismo p.Marka Olszewskiego dot. CHSiM
Informując, że tematy powyższe będą przedmiotem analizy na posiedzeniu komisji, której przewodniczy poprosił o odpowiedzi na piśmie. 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że do biura Rady Miasta wpłynęła informacja z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Dokument jest dostępny do wglądu w biurze Rady. 
Informacja z działalności MOPS za 2022

Radna p. Dominika Wikiera – odnośnie wypowiedzi przedmówcy poinformowała, że     Komisja Budżetu, Rozwoju i Gospodarki wystosowała zapytanie odnośnie wynajmu lokali oraz lokali, które nie są wynajmowane, a będące w użytkowaniu SIM. Przedstawiła informacje uzyskane w tym temacie: lokale użytkowe, stanowiące własność miasta Chełmna są administrowane przez Chełmińską Społeczną Inicjatywę Mieszkaniową. Obecnie dostępne są dwa lokale użytkowe - Rynek 12 i Grudziądzka 19. SIM nie ma problemów z opuszczaniem lokali użytkowych przez dzierżawców, ponieważ elastycznie dostosowuje się czynsze do sytuacji rynkowej, jak również na czas przystosowania lokalu pod działalność gospodarczą, zwalniając z opłat za czynsz. Takim przypadkiem był lokal przy ul. Rynku 27 na czas adaptacji pod lodziarnią. Obecnie ze zwolnienia korzysta adoptowany lokal przy ulicy Rynek 2. Wszystkie lokale są dostępne do wynajmu, a ogłoszenia znajdują się m.in. na portalach. Jeśli chodzi o przyczyny rezygnacji z działalności, najemcy mają obawy związane z kwestią opłat za energię elektryczną oraz paliwem gazowym, będąc będących najczęściej źródłem ogrzewania budynków.  Jak z powyższego wynika, miasto przez swoją komórkę dba o to, aby działać na rzecz przedsiębiorców.

Radny p. Marek Olszewski ad vocem – podziękował za informację, co jest dodatkowym elementem do dyskusji. Poinformował, że ma świadomość, iż tych lokali jest więcej, jednak nie wszystkie należą do zasobów miasta. Niemniej, zdaniem mówcy należy się zastanowić, czy istnieją mechanizmy, które można uruchomić, aby pomóc miejscowym przedsiębiorcom, aby na głównej ulicy miasta i Rynku nie widniały puste witryny. 

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił informatyka o przedstawienie zdjęć, które mówca wykonał w przestrzeni miasta obrazujących nieporządek w mieście. 

Radny p. Krzysztof Jaruszewski – w nawiązaniu do przedstawionych przez przedmówce zdjęć zasugerował, aby zamiast pokazywać rozbite butelki i kierować pretensje do Burmistrzów, problem skierować do mieszkańców miasta. Należy apelować do mieszkańców o niezaśmiecanie miasta. Poinformował, że niejednokrotnie z małżonką zbierał śmieci w okolicy zamieszkania 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że kilkakrotnie już zgłaszał problem na Rynku, na targowisku – osoby tam pracujące, sprzedające towar są zobowiązane do zostawienia stanowisk czystych, muszą posprzątać, pozamiatać, wywieźć. Natomiast rano przychodzą i zanim zaczynają pracę, to muszą zacząć od sprzątania. I tu jest ten problem, przyznał, że co prawda od czasu do czasu przychodzą tam pracownicy z urzędu  i sprzątają, ale to się zdarza raz, czy dwa razy w tygodniu, handlujący przeważnie zaczynają od sprzątania. Oburzenie handlujących naprawdę duże i pomimo interwencji ten problem cały czas istnieje. 

Radny p.  Michał Wrażeń – zgodził, się z Panem radnym, że trzeba mieszkańców edukować. Przyznał, że Pan Burmistrz i Wiceburmistrz nie jest do sprzątania, ale są służby do tego.  W niedziele handlujący nie sprzedają i nie sprzątają, powinny zając się tym odpowiednie służby. Po raz kolejny stwierdził, że edukacja jest potrzebna stwierdzając, że cyt. „jak będziemy tak postępowali, jak postępujemy w tym mieście to niczego się dobrego nie doczekamy, mieszkań nie będzie, tego nie będzie, pracy nie będzie.” 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki poinformował, że rozmawiał z Panem Wiceburmistrzem na ten temat zmiany regulaminu targowisk w taki sposób, aby zostało tam zapisane, że jest zakaz przebywania osób poza godzinami otwarcia targowiska. Zdaniem mówcy w ten sposób straż miejska by mogła interweniować i po prostu karać mandatami osoby, które siedzą tam o godzinie osiemnastej, czy dziewiętnastej. Obecnie, ponieważ ten obiekt nie jest zamykany straż miejska nie może interweniować i karać mandatami. 

Radna p. Magdalena Mrozek – poinformowała, że rokrocznie organizuje sprzątanie miasta wraz z grupą młodych ludzi, grupą która chce dbać o czystość w mieście, to jest liczna grupa, około trzydziestu osób. Zaprosiła Pana Radnego do sprzątania, a nie do fotografowania. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski w odniesieniu do zarzutów postawionych Wydziałowi Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska oraz Wydziałowi Techniczno – Inwestycyjnemu przedstawił następującą informację:

- nie wszystko, co jest robione w mieście jest obowiązkiem miasta. Wyraził zadowolenie z wypowiedzi radnego Jaruszewskiego przyznając, że każdy z mieszkańców odpowiada za czyste miasto. Jest to wspólna sprawa mieszkańców i nieważne, ile miasto zatrudniłby osób do codziennego sprzątania, jeżeli kultura się nie zmieni, to zawsze będzie gdzieś bałagan. Obecnie wszędzie w przestrzeni publicznej obowiązuje zakaz spożywania alkoholu, więc w momencie, gdy na jednym czy drugim targowisku ktoś spożywa alkohol, to służby mają prawo interweniować. Natomiast wprowadzenie   zakazu samego przebywania zaproponował przedyskutowanie na posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej. Przypomniał wypowiedź radnego Olszewskiego, że ktoś dostał mandat sugerując, że nie powinno dojść do sytuacji, aby ludzie byli karani za to, że będą siadać na straganach, siadać nie spożywać alkohol, co jest faktycznie problemem;

- kwestia ulicy Świętojerskiej - w dniu wczorajszym otrzymano zatwierdzenie organizacji ruchu, dzisiaj zgłoszono, że wdrożenie tej organizacji ruchu nastąpi za siedem dni. Tym samym za siedem dni będzie można wdrożyć docelowe rozwiązanie;

- sprawa przejścia na ulicę przy dawnym dworcu autobusowym – odbyło się spotkanie z przedstawicielami wspólnoty. Przedyskutowano rozwiązanie, które obie strony satysfakcjonowało. Na początku przyszłego tygodnia jest termin złożenia wniosku o dofinansowanie tego zadania, jak również dofinansowanie przejścia przy starym cmentarzu na ulicy Toruńskiej;

-latarnia, która pojawiła się na zdjęciach, nigdy nie funkcjonowała była wadliwa i nie świeciła W tym miejscu jest zaprojektowany normalny punkt oświetleniowy sieciowy. Został złożony kolejny wniosek o dofinansowanie. W tym pakiecie przejść dla pieszych jest jeszcze trzeci, czyli plany kolejowe łącznik z wybudowaną ścieżką. Te trzy wnioski będą złożone w przyszłym tygodniu o dofinansowanie. Zwrócił uwagę, że bardzo duża część trzydziestomilionowego budżetu składa się ze środków zewnętrznych i to one dominują w naszym budżecie inwestycyjnym;

-wskazana kwestia pustostanów - na ten moment naprawdę mamy tylko jeden pustostan na ulicy Grudziądzkiej na parterze, to jest jeden sklep, jeśli chodzi o pustostany użytkowe miasta. Miasto nie wyrażało woli sprzedaży obiektów użytkowych;

- sprawy mieszkaniowe - mnóstwo kroków zostało zrobionych i zrealizowanych. Obecna sytuacja, gdzie ponad dwadzieścia mieszkań jest budowanych na Biskupiej i dziesięć na Wiklinowej, planuje się jeszcze prawie sto mieszkań, które będą w krótkiej perspektywie czasu dostępne. Co więcej część z tych mieszkań jest w tej chwili do kupienia niemalże od ręki, tak jest na osiedlu Wiklinowej, więc ta sytuacja się radykalnie zmieniła i kroki są podejmowane racjonalnie;

- ulica Przemysłowa -ten projekt został zawieszony w zeszłym roku, odstąpiono od niego, przyjęto tylko koncepcję i w tej chwili jest regulowana kwestia przebiegu ulicy Przemysłowej i Szosy Grudziądzkiej przy drodze krajowej nr 91. Po zakończeniu tego etapu będzie można wrócić do projektowania ulicy Przemysłowej;

- co zrobić, aby ulżyć przedsiębiorcom ze starego miasta – zasugerował, ze jest coś co może zrobić każdy, a mianowicie zakupy na starówce w sklepach u lokalnych przedsiębiorców, nie korzystać z marketów zewnętrznych, Na starówce dostępny jest pełen pakiet usług i należy z tego korzystać; 

-wskazane naprawy cząstkowe na ulicy Kolonia Wilsona i Podgórnej nie zostały przyjęte, wezwano inspektora nadzoru oraz wykonawcę do złożenia wyjaśnień, następnie braki zostaną naprawione;

- ulica Wrzosowa – jest przygotowane kruszywo pochodzące z przemiału naszych betonowych starych płyt itp., które czeka na przewiezienie na ulicę Wrzosową i na tymczasowe utwardzenie tej drogi, natomiast, żeby to zrobić, musi być po prostu sucho. Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska stara się możliwie jak najlepiej pracować, niemniej jest to ten trudny obszar, do którego większość uwag od Radnych trafia. Nie zawsze można odpowiedzieć w takim czasie, jak Radni by sobie tego życzyli, ale nie jest to bagatelizowanie problemów po prostu tam mnogość spraw w mieście jest ogromna, dlatego czasem zajmuje więcej czasu, tym samym jeszcze raz ponowił apel - naprawdę od nas zależy czyste miasto, więc sprzątajmy, dawajmy dobry przykład.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki - potwierdził informację Pana Burmistrza, że na Podgórnej była składana reklamacja.

Radny p. Michał Wrażeń  - podziękował Panu Zastępcy Burmistrza za wyjaśnienia, poprosił o informację ile to kruszywo będzie  kosztowało  - koszty kruszenia i przewozu, wyjaśnił, że nie jest przeciwny wykonaniu tego, ale chciałby znać koszty. Na ulicy Kościelnej ma być oddany do użytku budynek mieszkalny z 44 lokalami – poprosił o informacje od kiedy mieszkańcy mogą składać wnioski na przydział lokalu z tych zasobów. Przypomniał, że obecnie uchwała o najmie ogranicza składanie wniosków dla osób posiadających powierzchnię mieszkaniową powyżej 5 m². Celem powołania spółki zarządzających zasobami miasta było stworzenie warunków zakupu mieszkań dla pozostałych mieszkańców nieposiadających lokali, których nie stać na zakup własnego lokalu. Poprosił o odpowiedź na piśmie. Poprosił również o informację dotyczącą dostarczania decyzji podatkowych. Poinformował, że mieszkańcy skarżą się na jakość dostarczania decyzji, doręczyciele bez chwili odczekania, aż mieszkaniec dojdzie do drzwi wrzucają awizo do skrzynki, a mieszkańcy musza odebrać decyzję. Stwierdził, że nie wie jaka firma się tym zajmuje, wcześniej zwyczajowo, to urzędnicy dostarczali decyzje, wówczas było ok. Ludzie ich znali, a urzędnicy wiedzieli, która osoba jest niedosłysząca, że trzeba kilkakrotnie zadzwonić. Współpraca w tym zakresie mieszkańców z pracownikami urzędu była bardzo dobra, teraz tego nie ma.  Poprosił o informację dlaczego nie robią tego pracownicy. Jaki koszt był jak to robili pracownicy, ile to miasto kosztowało, bo już o jakości mówca mówił, że dużo wyższa była i jaki koszt jest teraz obecny jak robi ta firma nieznana, Podkreślił, że pracownik urzędu robił to elegancko, nawet dwa, trzy razy wrócił do tej starszej osoby itd. teraz nie ma nikogo - awizo i koniec, odebrać na pocztę. Wracając do sprawy mobbingu stwierdził, że nie mówił jednoosobowo o mobbingu w wydziale finansowym, nie mówił prywatnie, pyta się z urzędu czy już sprawa się zakończyła?
Odnośnie informacji pana Burmistrza, że firma budowlana  skierowała pozew do sądu poprosił o szersze wyjaśnienie – czy sprawa będzie wiązała się ze skutkiem finansowym, czy będzie  sprawa wygrana czy będzie sprawa przegrana, czy będzie trzeba znów szukać pieniążków w budżecie. Kończąc złożył zebranym życzenia  udanych Świat Wielkanocnych. 

Radna p. Magdalena Mrozek ad vocem  - zwracając się do przedmówcy w temacie decyzji stwierdziła, że jako członek komisji, która zajmuje się sprawami społecznymi, powinien być zorientowany, że  te decyzje roznoszone są, przez spółdzielnię socjalną Wspólna Sprawa, o tym była mowa wcześniej na kilku spotkaniach. Zdaniem radnej to jest wielki sukces i z dumą można o tym mówić, że nareszcie Spółdzielnia Socjalna może współdziałać i poprawiać ten sektor ekonomiczny dla miasta.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki - poprosił o informacje czy należy rozumieć, że obecnie jest dużo taniej – Stwierdził, że zamierza to sprawdzić. 

Radny p. Michał Wrażeń -potwierdził, że temat Spółdzielni Socjalnej analizowany był na posiedzeniach komisji, ale o usługach roznoszenia decyzji nie było mowy. Po raz kolejny poinformował, że mieszkańcy i mieszkanki miasta jak pracownik z urzędu roznosił decyzję, byli bardzo zadowoleni. Ponownie poprosił o podanie, jaki był koszt roznoszenia przez urzędnika tutejszego urzędu i jaki koszt roznoszenia przez Spółdzielnię Socjalną   Dodał, że cyt. „O jakości to już mieszkańcy i mieszkanki o już się wypowiedzieli, jakość jest zła.”

Radny p. Sławomir Karnowski – nie zgodził, się z przedmówca co do jakości dostarczania decyzji. Zaproponował przekazanie mieszkankom i mieszkańcom, że na odwrocie awiza podany jest numer telefonu stacjonarny i komórkowe, i jest szansa w cudzysłowie dogadania się  w jakich godzinach maja dostarczyć decyzje, mówca tak właśnie zrobił’ 

Radna p Magdalena Mrozek – poinformował, że w przeciwieństwie do radnego Wrażnia spotkała się z bardzo pozytywnym oddźwiękiem co do świadczonych usług. 

Radna p. Dorota Żulewska – poprosiła o następujące informacje:

- plac Wolności i ulica Dworcowa - przypomniała, wielokrotnie był podejmowany temat dotyczący rewitalizacji tego obszaru, jak również przygotowania dokumentacji projektowej, związanej z budową, nowej drogi - jak daleko są posunięte prace, czy miasto przystąpiło do konkursu, czy jest już rozstrzygnięty, czy zapadły decyzje w tej sprawie;

- kwestia dodatkowych lamp na ulicach. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - wyjaśnił, co następuje:

-plac Wolności - jest gotowy projekt przebudowy pomnika. Ten projekt jest już kilku lat przygotowany i kilkukrotnie podejmowano starania o pozyskanie dofinansowania. Obecnie są dwa wnioski w trakcie rozpatrywania. Pierwszy wniosek   do Ministra Kultury w takim ramowym konkursie na ochronę dziedzictwa kulturowego i miejsc pamięci. Nie został jeszcze rozstrzygnięty. Drugi wniosek o środki z rządowego programu odbudowy zabytków, tam zaaplikowano o środki na kompleksową modernizację całej przestrzeni placu Wolności, nie tylko pomnika, ale również  placu jako całości;

- ulica Dworcowa - gotowa jest dokumentacja przejścia dla pieszych przy dworcu autobusowym w stronę ulicy Słowackiego. Ta część dokumentacji jest gotowa i trzeciego kwietnia zostanie złożony wniosek. Natomiast jeśli chodzi o ulicę Dworcową, jako całość, analogicznie do ulicy Przemysłowej i Szosy Grudziądzkiej rok wcześniej, trzeba odstąpić od realizacji projektu ze względu na trudności w rozwiązaniu kwestii kanalizacji deszczowej i konieczność zagospodarowania wód opadowych. Nie było możliwe w ramach posiadanych   środków, kompleksowo rozwiązać sytuacji wód opadowych. Ulica Dworcowa jest arterią, do której spływają wody z przyległych terenów. Obecnie prowadzone są prace dotyczące regulacji stanów prawnych przy Szosie Grudziądzkiej w 3 miejscach, przede wszystkim względem budynków kolejowych.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – w odniesieniu do pytań radnego Olszewskiego poinformował, że ze oczywiście zostaną przygotowana odpowiedź na piśmie, niemniej w kilku słowach przedstawił kilka informacji-   niedostatek środków finansowych dla miast jest nie tylko problemem Chełmna, ale większości miast w Polsce.        Jest to związane z udziałem w PIT-ach, w CI- ach, a także polityką fiskalną w  kraju, gdzie jak wiadomo dzisiaj większość samorządów ma problem w spięciu wydatków bieżących z dochodami i po prostu jest zagrożenie dla realizacji poszczególnych budżetów. Zaproponował zorganizowanie wspólnego posiedzenia komisji, podczas którego można będzie strategiczne porozmawiać na te tematy, bo rzeczywiście jest potrzebna bardzo wyczerpująca i długa dyskusja. Zwrócił uwagę, że rozwiązania proste nie istnieją. Gminy mają swoich reprezentantów broniących interesów takich jak Konwent Burmistrzów, którzy zgłaszają odpowiednim instancjom problemy. Ponadto Chełmno jest członkiem Związku Miast Polskich, to jest kolejna korporacja bardzo duża, która ma wymierny wpływ i narzędzia nacisku na rząd mogące ulżyć samorządom w ich niedostatku. W Chełmnie oczywiście też podejmowane są działania na miejskim szczeblu. Oczywiście problem wyludniania się miast jest powszechny podobnie problem zamykania się lokali użytkowych na starych miastach, na starówkach, negatywne zmiany dotyczą również dużych miast takich jak Kraków, gdzie ilość zamkniętych lokali gastronomicznych jest szokująca. Zwrócił uwagę, że należy pamiętać, że żyjemy w sytuacji wojny na Ukrainie, inflacji i kryzysu gospodarczego, który się z tym wiąże. Oczywiście tak jak powiedział wiceburmistrz jest niewiele lokali użytkowych pustych należących do zasobów gminy, na Grudziądzkiej zaledwie 1, jednak dobrze byłoby, żeby był wypełniony, ale rzeczywiście większość z tych problemów, jest związana z kryzysem energetycznym. Te problemy są dostrzegane przez Burmistrzów i pracowników urzędu i próbuje się je rozwiązywać. Zwrócił uwagę, że żaden problem zgłoszony przez radnych czy przez mieszkańców nie został zignorowany, chociaż nie   dzieje się to być może w takim tempie, jakiego wszyscy by oczekiwali. Przypomniał, że kilka czy kilkanaście lat wcześniej w robotach publicznych zatrudnionych było kilkaset pracowników, obecnie jest ich zaledwie kilkudziesięciu. Należy rozważyć co lepsze dla miasta remontować ulicę Kilińskiego, czy zwiększyć zatrudnienie w Zieleni Miejskiej, w robotach publicznych, ponieważ pieniądze w budżecie są ograniczone

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że to zły przykład.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – stwierdził, ze nie ma złych przykładów można się z nimi co najwyżej nie zgadzać. 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że się nie zgadza 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – stwierdził, że przedmówca ma takie prawo. Kontynuując stwierdził, że środki budżetowe można dedykować na inwestycje, tak jak np. na Kilińskiego, a można te same pieniądze przeznaczyć na utrzymanie miasta. To Radni decydują o budżecie miasta, burmistrz jestem wykonawcą woli Rady Miasta i oczywiście kreuje tą politykę, zgodnie z potrzebami mieszkańców. Podejmowane są strategiczne decyzje, które zaowocują niestety dopiero za kilka lat, ale np. Klaster Usług Społecznych jest tym działaniem, które ma w przyszłości ożywić jeszcze bardziej to miasto. I pod kątem usług, które tam będą świadczone i także miejsc pracy, które tam powstaną. Ta Inwestycja jest w Strategii Rozwoju Województwa i ma realne szanse na wysokie dofinansowanie. Cały obszar mieszkaniowy, który ma spowodować, że mieszkańcy będą tutaj się chcieli osiadać, zamieszkiwać, a ci, którzy wyjadą na chwilę np. na studia będą chcieli tu wracać. Poinformował, że jest niewiele programów dotacyjnych, o których nie składano by aplikacji jako miasto. Po raz kolejny zasugerował spotkanie połączonych komisji, podczas którego można będzie omówić wszystkie trudne tematy i poszukać najlepszych rozwiązań ‘W dalszej części wypowiedzi wrócił do pytań Radnego Wrażenia i tak:

- a propos spółdzielni socjalnej – poinformował, że delegowanie zadania do spółdzielni socjalnej spowodowane jest właśnie w trosce o budżet. Jeżeli coś zostało policzone, że mniej kosztowało zostaje to transferowane do spółdzielni socjalnej. Jeśli chodzi o upomnienie,                       o wymiary podatkowe poinformował, że był odbiorcą wielu pochlebnych opinii od mieszkańców. Akcja roznoszenia decyzji podatkowych przebiegła sprawnie i skutecznie, chociaż zapewne zdarzyły się pojedyncze osoby niezadowolone. Poprosił Pana Radnego Wrażenia, żeby nie stwarzał znowu  wrażenia, że wszyscy są niezadowoleni, bo tak nie jest.

Podziękował radnemu Jaruszewskiemu za pokazanie, w jaki sposób podejść do tematu tej pokazanej butelki na lampie, sugerując, że Pan Radny Wrażeń niestety nie proponuje rozwiązań, tylko szuka sensacji w swoich wypowiedziach. Dodał cyt. „Gdybym chciał być złośliwy, panie Michale, to bym dzisiaj wyświetlił zdjęcie z zaparkowany przez pana samochodem w nielegalnym miejscu, a chodniku przy Toruńskiej przy cmentarzu. Jaki przykład pan daje….  Pokażę panu, ale niepublicznie, ponieważ obowiązuje RODO, a tam widać pana numer rejestracyjny. Więc pokaże panu. Nie ma pan prawa tam parkować, ale ja nie chcę być złośliwy i drobiazgowy, proszę państwa. Natomiast chcę pokazać pewien mechanizm, którym pan się posługuje”

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przypomniał mówcy, że czas wystąpienia minął.  Minęło pięć minut, a Pana Burmistrza również obowiązuje regulamin. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - zwrócił uwagę, na pewien mechanizm- Pan Radny Olszewski w swojej wypowiedzi podniósł ważkie tematy, ale jednocześnie zarysował jakieś rozwiązania. Pan radny Wrażeń nie proponuje rozwiązań i to jest problem, Zaproponował, aby spróbować w duchu wzajemnego szacunku, jak panu radnemu odpisał w ostatnim piśmie, i w trosce o rozwój tego miasta i mieszkańców, porozmawiać konstruktywnie, a nie tylko siać sensację jakimiś zdjęciami wyrywkowo zrobionymi w różnych miejscach miasta. Jeśli chodzi o informacje w kwestiach sądowych poprosił, żeby pani mecenas krótko powiedziała o tym pozwie, który przeciwko miastu jeden z przedsiębiorców wniósł do sądu.

W sprawie o mobbingu – stwierdził, że   już odpisał Radnemu i uznaje, że odpowiedź jest udzielona. I tu nie ma powodu, żeby pan radny oczekiwał jeszcze dodatkowych wyjaśnień.

Radca prawny p. Alicja Matuszak – poinformowała, że sprawa jest w toku Sąd w zeszłym miesiącu powołał biegłego, aby zbadać stanowisko strony powodowej, czy zachodzą przesłanki do zapłaty dodatkowego wynagrodzenia.

Radny p. Marek Olszewski – podziękował Burmistrzowi za poważne podejście do tematu. Stwierdził, że zadając pytania nie wątpił w to, że panowie burmistrzowie wraz z pracownikami urzędu podejmują działania w celu pozyskania środków zewnętrznych, chodzi tylko o to, żeby  pewne rzeczy nie umknęły. bo jest jeszcze czas. Odnośnie propozycji zorganizowania wspólnego spotkania, zasugerował, aby było to spotkanie wszystkich radnych 

Radny p. Michał Wrażeń- odnośnie osób zatrudnionych w robotach publicznych stwierdził, że zatrudnionych było nie 400 a 1000 osób, wówczas było ogromne bezrobocie, a zatrudnienie tych ludzi było ratowaniem społeczeństwa poprzez danie im pracy. Obecnie bezrobocie się zmniejszyło i trudno byłoby znaleźć tylu chętnych do pracy w robotach publicznych. Poprosił, aby takich porównań nie robić, bo wówczas sytuacja tego wymagała. Jeśli chodzi o zdjęcie z tą butelką zasugerował nie branie tego do serca, ponieważ zostało to już uprzątnięte, niemniej mimo monitoringu nie zostało to zauważone, a po informacji mieszkańca.  Dodał cyt: „Panie Burmistrzu. Mamy współpracować - zacznijmy”

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – zgodził się z przedmówcą, że obecnie trudno byłoby znaleźć 400 osób chętnych do pracy w robotach publicznych, to pocieszające, że nie ma tylu bezrobotnych. Problem tylko polega na tym, czego najwyraźniej pan radny nie zrozumiał, nie ma takich sił porządkowych w mieście, jakimi dysponował urząd wtedy i nad tym mówca ubolewa, że nie ma na to środków finansowych. Zwrócił uwagę, że skuteczność sprzątania, czy chociażby interwencji straży miejskiej jest wprost proporcjonalna do liczby osób, które to obsługują, . gdyby było 30 strażników miejskich, a nie 9, to liczba interwencji by wzrosła i skuteczność też by wzrosła, chociaż i tak straż miejska wykazuje się naprawdę dużą skuteczności.

Burmistrz miasta p. Artur Mikiewicz - zwracając się do przewodniczącego Rady Miasta poinformował, że nie kwestionuje wykonania inwestycji na ulicy Kilińskiego, wręcz przeciwnie został złożony wniosek o dofinansowanie i pozyskano zewnętrzne środki. Wyjaśnił, że zamierzał tylko pokazać, że wiele zadań jest do zrobienia.  Coś za coś, aby jedną rzecz zrealizować, z innej trzeba rezygnować, albo poczekać.

Radny p. Marek Olszewski- odnośnie wypowiedzi radnego Wrażnia w kwestii monitoringu  przypomniał, że  posiedzeniu komisji w dniu 20 kwietnia Komisja wspólnie z zaproszonym Komendantem Straży  Miejskiej będzie analizowała ile interwencji było, w jakich kwestiach, w jakich wykroczeniach i czy monitoring przyczynił się do szybszej  reakcji. 

Radna p. Dorota Żulewska -podziękowała przewodniczącemu Komisji Bezpieczeństwa, że podkreślił ten problem, bo on jest bardzo ważny. Poinformowała, że wielokrotnie idąc ulicą Grudziądzką z bólem serca patrzy na zamknięte sklepy. Zaoferowała współprace w tej kwestii również w imieniu komisji, której przewodniczy stwierdzając, że zwołanie wspólnego posiedzenia komisji jest dobrym pomysłem. Poprosiła pana przewodniczącego o podanie, w najbliższym czasie, daty takiej komisji, która mogłaby się odbyć w tym zakresie i w tej tematyce. 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka - w kwestii kosztów roznoszenia nakazów podatkowych. uzupełniła, że rzeczywiście są wymierne korzyści, wymierne oszczędności w tym roku z tym związane. Dokładna analiza zostanie przedstawiona zgodnie z zapytaniem Pana Radnego. Zwróciła uwagę, że spółdzielnia socjalna posiada status operatora pocztowego, a pracują tam osoby zamieszkujące na terenie Chełmna. Następna kwestia przemawiająca na korzyść dla mieszkańca jest taka, że awizowane listy można odbierać do godziny dwudziestej pierwszej w urzędzie. Poczta Polska jest czynna do godziny dziewiętnastej, więc to też jest korzyść, na którą mieszkańcy zwracają uwagę. 

Radna p. Dominika Wikiera – zwracając się do radnego Wrażnia i informacji, że rozwiązał sprawę butelki na lampie i informacji, którą zapewne pan uzyskał od Przewodniczącego komisji, której jest członkiem, że następne posiedzenie, którego tematem będzie m.in. sprawa monitoringu, poprosiła o informację dlaczego na sesji dyskutuje się na temat tychże butelek 

Radny p. Michał Wrażeń, ad vocem – poinformował, że zamierzał pokazać jakich mamy wesołych mieszkańców w mieście 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że z uwagi na to jak rozwinęła się dyskusja, ile spraw zostało poruszonych rozważy czy nie ma pogrzeby zwiększenia ilości zwoływanych w miesiącu sesji. W dalszej części wypowiedzi podziękował radnym za prace w komisjach, przewodniczącym komisji a przygotowanie rzetelnych sprawozdań z realizacji planów pracy. Kończąc, w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi złożył zebranym życzenia zdrowych, spokojnych i wesołych Świąt.

Ad.17. Zakończenie

 
Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXII sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

 
Protokołowała                                                                       Przewodniczył:                                                                                     

 

Danuta Derebecka                                                           Wojciech Strzelecki

 

 

Protokoły z głoisowań

 

Powiadom znajomego