Protokół Nr LXXV/2024
z LXXV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 20 marca 2024 r.

 
Sesja odbyła się w dniu 20 marca 2024r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 20.00 Na ogólną ilość   15    radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100%

Listy obecności radnych i zaproszonych gości stanowią załącznik nr 1 do protokołu.

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

z następującym proponowanym porządkiem obrad:

1. Otwarcie

2. Przyjęcie porządku obrad LXXV sesji RM
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno  

5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia samorządowego zakładu budżetowego – Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Miasta Chełmna

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Chełmno

7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia mieszkania chronionego na mieszkanie wspomagane oraz określenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia, tj. w schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i mieszkaniach wspomaganych   

8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok  

9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych

11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Miejskiego Przedszkola „Tęczowy Zakątek” przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno.

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji mieszkańców okręgu nr 15 miasta Chełmna dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania radnej Doroty Żulewskiej.

14. Informacja na temat złożonych interpelacji.

15. Wolne wnioski i informacje

16. Zakończenie

 
Ad.1. Otwarcie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady  LXXV sesji Rady Miasta witając radnych, zaproszonych gości, a za pośrednictwem Internetu mieszkańców miasta.
Stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwal  

 
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXXV sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – zgłosił autokorektę do porządku obrad poprzez dopisanie puntu 13 w brzmieniu: Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji mieszkańców okręgu nr 15 miasta Chełmna dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania radnej Doroty Żulewskiej. Pozostałe punkty otrzymają kolejną numerację. W związku z brakiem innych propozycji poddał pod głosowanie porządek obrad LXXV sesji wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 2 do protokołu)

 

Ad. 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
 

Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz - przedstawił informacje z działalności między sesjami:

-Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa – trwa budowa bloku przy ulicy Rycerskiej 37. Jest układany strop i rozpoczęta została budowa ścian pierwszej kondygnacji nadziemnej. Prace postępują zgodnie z harmonogramem. W tym miejscu powstaną 44 mieszkania komunalne, które de facto miasto będą kosztowały cenę jednego mieszkania, bo wkład własny miasta jest około 600 000 zł, natomiast cała inwestycja ponad 13 000 000 zł, pozyskano na tę inwestycję bardzo wysokie ponad 90% dofinansowanie. Kolejna inwestycja mieszkaniowa, to planowana budowa bloku przy ulicy Biskupiej 24. Trwają prace projektowe tego obiektu, które polegają na przekształceniu budynku  w mieszkania komunalne wraz z uwzględnieniem mieszkań wspomaganych w parterze budynku dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W przypadku inwestycji przy ulicy Biskupiej 23 trwa procedura pozwolenia na budowę, projekt już był wcześniej wykonany, a jego prawomocna decyzja jest ostatnim elementem, który pozwoli uzyskać decyzję w zakresie finansowania budowy obiektu. W tym obiekcie powstanie 35 mieszkań w formule społecznego budownictwa czynszowego.

Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska - zakończona została przebudowa bezpiecznych przejść dla pieszych, projekt jest w trakcie rozliczenia. Zostały wykonane prace na trzech przejściach dla pieszych, przy ulicy Toruńskiej przy cmentarzu parafialnym, przy ulicy Dworcowej, przy dawnym dworcu PKS, jak również na Plantach Kolejowych przy garażach. 
Wszystkie te trzy przejścia są doświetlone i bezpieczne dla naszych mieszkańców. Na te inwestycje również pozyskano dofinansowania. Trwają naprawy gwarancyjne systemu oświetlenia miejskiego. Termin usunięcia wad i usterek został zdefiniowany na 31 marca. 19 marca z kolei podpisana została umowa w zakresie doświetlenia ulic. Prace związane z placami zabaw zostaną wykonane po przeglądzie kwietniowym.
Każdego roku na wiosnę taki kompleksowy przegląd bezpieczeństwa jest wykonywany i później w kolejnych miesiącach będzie systematycznie doposażanie placów zabaw. 27 marca zostaną rozpoczęte prace w ramach remontu ulic Kościuszki i Krótkiej. Te prace potrwają maksymalnie do końca kwietnia. Prowadzone są   uzgodnienia dotyczące przebudowy drogi wojewódzkiej 245  w ciągu ulica nad Groblą i Powiśle. Są drogi strategiczne dla obronności, dlatego niezbędne są rozmowy z Ministerstwem Obrony Narodowej, których celem będzie dążenie do zachowania obecnej jezdni, jak i ścieżki pieszo-rowerowej, które łączą ulice Kamionkę z drogą krajową 91. Park Stare Planty, przygotowano jesteśmy już do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, który lada dzień zostanie złożony do starostwa powiatowego. Przypomniał, że tutaj mamy dofinansowanie ze środków europejskich z funduszy dla Kujaw i Pomorza w ramach już nowej perspektywy unijnej.

Wydział Techniczno-Inwestycyjny - inwestycja przebudowy drogi ulicy Brzozowej - Zakład Wodociągów i Kanalizacji rozpoczął prace związane z montażem zasuw wodociągowych i jest to etap przygotowawczy do właściwych prac budowlanych. Przygotowano i ogłoszono postępowanie przetargowe na realizację tej inwestycji. Termin otwarcia ofert 4 kwietnia. Przewidziany początek prac na ulicy Brzozowej jest na czerwiec tego roku. Pozyskano od Regionalnego Zarządu Infrastruktury z wojska pisemną zgodę na realizację inwestycji połączenia sieci wodociągowej ulicy Budowlanej z osiedlem Wybudowanie. Dzięki podjętym działaniom i rozmową z wojskiem uda się przez teren wojskowy przeprowadzić sieć wodociągową, tak, żeby mieszkańcy, zwłaszcza w okresie letnim mieli zagwarantowane wystarczające ciśnienie wody z kranów. Przebudowa ulicy Gorczyckiego oraz układu drogowego na osiedlu 750-lecia - pod koniec drugiego kwartału przewiduje się ogłoszenie przetargu na to zadanie. Na to zadanie pozyskano 13 000 000 zł z programu inwestycji strategicznych. W kwietniu będzie kompletna dokumentacja dotycząca Centrum Rekreacji nad jeziorem Starogrodzkim po to, żeby skorzystać ze środków europejskich dla Kujaw i Pomorza. Przypomniał, że alokacja dla Chełmna per capita to jest kwota ponad 16 000 000 zł., to jest pula ta tzw. podstawowa. Natomiast poza tą pulą, mamy zagwarantowane środki pozakonkursowe w ramach funduszy europejskich dla Kujaw i Pomorza na klaster usług społecznych. Czyli zespół instytucji, które będą świadczyć usługi społeczne, opiekuńcze, rehabilitacyjne dla naszych mieszkańców. Tam powstanie Centrum Usług Społecznych, będą funkcjonowały Zakład Aktywności Zawodowej i Warsztaty Terapii Zajęciowej oraz Spółdzielnia Socjalna Wspólna Sprawa. Dzięki temu, że projekt jest wpisany do strategii rozwoju województwa, przewidziane dofinansowanie ekstra środków unijnych na ponad 40 000 000 zł.

Kontynuując, z uwagi, że jest to ostatnia sesja VIII kadencji przedstawił krótkie podsumowanie działań, w którym wraz z współpracownikami miał przyjemność pracować dla mieszkanek  i mieszkańców Chełmna.
Zdaniem mówcy rozwój miasta w ciągu tych ostatnich pięciu lat odbywał się w sposób zrównoważony w poszczególnych obszarach funkcjonowania. Rozwój w dziedzinie społecznej, gdzie odbywały się mnogie działania projektowe, innowacyjny projekt społeczny współpracujemy, który miał na celu aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz osób  z uzależnieniami. Wiele z tych działań społecznych było realizowanych w kamienicy przy ulicy Grudziądzkiej 36. Podkreślił, że z tego obiektu jest zdecydowanie dumny i cieszy się, że jest on użytkowany przez mieszkańców, różne grupy społeczne, różne grupy wiekowe, seniorów, młodzież, osoby dorosłe. Odbywa się tam mnóstwo konferencji, warsztatów, działań właśnie projektowych. Wyraził zadowolenie z działalności Lokalnej Grupy Działania i wszystkich przedsięwzięć społecznych, które w ramach grantów LGD też zostały wykonane.  W ciągu ostatnich pięciu lat odbyło się ponad 30 oficjalnych spotkań otwartych z mieszkańcami w ramach dialogu o rozwoju były też konsultacje z mieszkańcami. spacerek inwestycyjny i wiele innych bardziej bądź mniej formalnych spotkań. Wiele obszarów dotyczących rozwoju miasta można uznać, że jest na drodze rozwojowej m.in.  planowanie przestrzenne. Na dzisiejszej sesji przedłożony zostanie do uchwalenia ogromny pakiet planów miejscowych na 500 ha, czyli 1/3 część naszego miasta. I przyjęcie tej uchwały daje nam ogromny zastrzyk rozwojowy, jeśli chodzi o działania zarówno w obszarze mieszkalnictwa, jak i w obszarze przedsiębiorczości. Powołanie Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej zaowocowało rozpoczęciem budowy pierwszego od lat 80 bloku komunalnego budowanego przez miasto z dofinansowaniem blisko 13 000 000 zł. Bardzo dobrze kształtowała się oferta kulturalna w mieście, mnóstwo wydarzeń i mnóstwo gości miało okazję i przede wszystkim naszych mieszkańców skorzystać z wielu wartościowych wydarzeń. Nastąpił rozwój sportu, gdzie, chociażby z dialogu z prezesami klubów słyszymy, że gdyby nie decyzja o udostępnieniu hal sportowych dotowanym przez nas klubom, to niektóre kluby już mogłyby po prostu nie istnieć, a tak one się dynamicznie rozwijają i w punktacji ministerialnej jesteśmy na wysokim, piątym miejscu w sporcie. Tylko za dużymi ośrodkami, takimi jak Bydgoszcz, Toruń, Włocławek i Grudziądz, a przed Inowrocławiem, Świeciem, Brodnicą, czyli dużo większymi od nas ośrodkami. W dziedzinie powstał edukacji bardzo wartościowy, trzyletni projekt poznaje, eksperymentuje, decyduje, dzięki któremu pozyskano mnóstwo pomocy naukowych i dydaktycznych. Wyposażono pracownie przedmiotowe                i przede wszystkim przeprowadzono szereg zajęć rozwijających dla h uczniów szkół podstawowych. Mnóstwo pozyskano dotacji na budowę dróg i inne działania inwestycyjne - parkingi, ścieżki pieszo-rowerowe, chodniki.  To, co szczególnie cieszy mówcę jako gospodarza urzędu miasta, winda dla osób z niepełnosprawnościami i trudnościami w poruszaniu się. Wreszcie można było przyjmować interesantów w gabinetach, a nie przed budynkiem. Podsumowując, jakby tutaj W tej kadencji dla miasta pozyskano na zadania inwestycyjne ponad 50 000 000 zł. To ogromna kwota tym bardziej, że należało pracować w ekstremalnych warunkach - pandemia, wojna w Ukrainie, kryzys uchodźczy, kryzys ekonomiczny, inflacja, brak surowców energetycznych. Dzięki sprawnym działaniom całego zespołu, pomimo tych kryzysów udało się doprowadzić do realizacji wszystkich niezbędnych działań. Budżet inwestycyjny został potrojony i siedmiokrotnie zwiększono pozyskane środki zewnętrzne na inwestycje. Zadłużenie miasta spadło z 3,8 miliona do zera. Kończąc podziękował bardzo serdecznie wszystkim za współpracę – współpracownikom z urzędu miasta z V-ce Burmistrzem na czele współpracownikom z jednostek organizacyjnych, instytucji kultury, organizacjom pozarządowym, przedsiębiorcom, innym jednostkom samorządu terytorialnego, Radnym Miasta, a przede wszystkim mieszkankom i mieszkańcom Chełmna, którzy ogromnie angażowali się w działania na rzecz miasta.

 
Ad. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno  

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz załącznikami oraz uzasadnieniem Projekt zmiany zagospodarowania . Przedstawiając prezentację multimedialna wyjaśnił, co następuje:

1.Opracowanie obejmuje obszar o powierzchni ok. 478 ha, co stanowi ok. 34,5% powierzchni Miasta Chełmna.

2.Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sporządzony został na podstawie uchwały Nr XXXII/221/2021 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno.

3.W obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Chełmna (Uchwała Nr XLVII/334/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022 r.), analizowany obszar znajduje się na terenach o zróżnicowanym przeznaczeniu, tj. m.in. tereny zabudowy mieszkaniowej, usługowej, produkcyjno-usługowej, zieleni, lasów, roli.

4.Stosownie do art. 20 ust 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, ze zm.), Rada Miasta Chełmna stwierdziła, że przyjęte w projekcie rozwiązania nie naruszają ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Chełmna (Uchwała Nr XLVII/334/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022 r.).

5.Do planu zostały sporządzone:

-„Prognoza oddziaływania na środowisko do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno”

-„Prognoza skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno”

6.Stosownie do wymogów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977, ze zm.), a także zgodnie z przepisami odrębnymi, projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, uzyskał wszystkie wymagane opinie i niezbędne uzgodnienia.

7.W trakcie sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zrealizowano wymogi wynikające z art. 1 ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym poprzez zastosowane zapisy w części tekstowej, oparte o aktualne przepisy prawa. Jednocześnie w procesie planistycznym zapewniono możliwość udziału społeczeństwa na poszczególnych etapach procedury planistycznej, tj.:

a)ogłoszono i obwieszczono w prasie publicznej, na stronie BIP Urzędu Miasta Chełmna oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w Chełmnie w dniu 5 marca 2021 r. o przystąpieniu do sporządzenia projektu miejscowego planu i możliwości składania do niego wniosków w terminie do dnia 6 .04.2021 r.

b)ogłoszono i obwieszczono w prasie publicznej, na stronie BIP Urzędu Miasta Chełmno oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w Chełmnie w dniu 30 maja 2023 r. o wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu w terminie od 12 czerwca 2023 r. do 12 lipca 2023 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi rozwiązaniami odbyła się w dniu 11 lipca 2023 r. o godz. 16.00. W ustawowym terminie, tj. 14 dni po wyłożeniu do publicznego wglądu do dnia 28 lipca 2023 r. wpłynęło 16 pism zawierających 59 uwag do przyjętych rozwiązań w projekcie planu, które Burmistrz Miasta Chełmna rozpatrzył w ustawowym terminie,

c)ogłoszono i obwieszczono w prasie publicznej, na stronie BIP Urzędu Miasta Chełmno oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w Chełmnie w dniu 5 października 2023 r. o wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu w terminie od 13 października 2023 r. do 13 listopada 2023 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi rozwiązaniami odbyła się w dniu 17 października 2023 r. o godz. 16.00. W ustawowym terminie, tj. 14 dni po wyłożeniu do publicznego wglądu do dnia 29 listopada 2023 r. wpłynęło 11 pism zawierających 22 uwagi do przyjętych rozwiązań w projekcie planu, które Burmistrz Miasta Chełmna rozpatrzył w ustawowym terminie,

d)ogłoszono i obwieszczono w prasie publicznej, na stronie BIP Urzędu Miasta Chełmno oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w Chełmnie w dniu 4 stycznia 2024 r. o wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu w terminie od 12 stycznia 2024 r. do 12 lutego 2024 r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi rozwiązaniami odbyła się w dniu 16 stycznia 2024 r. o godz. 16.00. W ustawowym terminie, tj. 14 dni po wyłożeniu do publicznego wglądu do dnia 28 lutego 2024 r. wpłynęły 3 pisma zawierające 31 uwag do przyjętych rozwiązań w projekcie planu, które Burmistrz Miasta Chełmna rozpatrzył w ustawowym terminie.

8.W trakcie sporządzania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zrealizowano wymogi wynikające z art. 1 ust. 3 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wpłynęły pisma od Instytucji. Postulaty te zostały uwzględnione na etapie opracowywania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

9.Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ustala zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu oraz zasady kształtowania ładu przestrzennego poprzez m.in. ustalenie lokalizacji zabudowy w obszarze ograniczonym przez nieprzekraczalne linie zabudowy, określenie geometrii dachów oraz określenie minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej oraz lokalizację zabudowy na gruntach rolnych nie podlegających ochronie, co zapewnia realizację wymagań ładu przestrzennego, w tym urbanistyki i architektury, walorów architektonicznych i krajobrazowych oraz wymagań ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych.

10.Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ustala wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków. Projekt dopuszcza realizację robót budowlanych w zakresie sieci i obiektów infrastruktury technicznej, w tym w szczególności sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, ciepłowniczej i telekomunikacyjnej, zabezpieczono możliwość rozwoju infrastruktury technicznej, w tym potrzebę zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego został pozytywnie zaopiniowany przez gestorów sieci. Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uwzględnia potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi i mienia, a także potrzeby osób niepełnosprawnych.

Ze względu na walory ekonomiczne przestrzeni, prawo własności oraz potrzeby interesu publicznego, w projekcie wprowadzono m.in. tereny zabudowy mieszkaniowej, usługowej, produkcyjno-usługowej oraz tereny komunikacji w celu lepszej obsługi terenów oraz umożliwienia realizacji inwestycji celów publicznych, takich jak budowa i rozbudowa dróg oraz sieci wodociągowej, kanalizacyjnej czy elektroenergetycznej.

11.Przystąpienie do sporządzenia projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, wynikało z potrzeby określenia jednoznacznego kierunku zagospodarowania terenu. Wymaga to opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz określenia odpowiednich parametrów i zasad zagospodarowania oraz zabudowy.

12.Zgodnie z wymogami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 14 ust. 5) Burmistrz Miasta Chełmna przeprowadził analizy dotyczące zasadności przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno oraz stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań planu z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy Miasta Chełmna (Uchwała Nr LXIX/504/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 r.).

13.Opracowany projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, jest zgodny z oceną aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Chełmna.

14.Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie wpływać na finanse publiczne, w tym na budżet gminy, zgodnie z założeniami oraz wnioskami i zaleceniami przestawionymi w „Prognozie skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno”. Zgodnie z nimi uchwalenie zamierzonych funkcji terenów, na okres najbliższych 10 lat daje niekorzystny ekonomicznie dla gminy bilans. Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazuje zasadność realizacji planu, jednakże budżet gminy obciążony będzie również inwestycjami oraz należy zaznaczyć, że wykazane zyski nie nastąpią natychmiastowo.

 15.Burmistrz Miasta Chełmna, zgodnie z art. 17 pkt 14 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przedstawił Radzie Miasta Chełmno projekt planu wraz z listą nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt 11 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

16.Wejście w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, z zastosowaniem procedury przewidzianej ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stworzy podstawy prawne do stworzenia spójnej koncepcji zagospodarowania w pojęciu całościowym terenów Miasta Chełmna.

17.W związku z powyższym podjęcie uchwały jest uzasadnione.

 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki -poinformował, że w toku prowadzonej procedury planistycznej, czyli opracowywania projektu planu zagospodarowania przestrzennego miało miejsce trzykrotne wyłożenie projektu planu do publicznego wglądu. Podczas tego wyłożenia oraz po jego zakończeniu – w terminie określonym w ogłoszeniu o wyłożeniu projektu planu możliwe było składanie uwag do tego projektu. Spłynęła duża liczba uwag, z których znacząca część została uwzględniona przez burmistrza i w tym zakresie projekt został skorygowany jednak część uwag nie została uwzględniona o czym poinformowano wnoszących uwagi a wykaz tych uwag wraz z ich treścią stanowią załącznik nr 8 do projektu uchwały. Panie i panowie radni mieli możliwość zapoznania się z tymi uwagami, podobnie jak z całym projektem uchwały. Zgodnie z zapisami art. 20 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi, że: Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. 

Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały. Jak wynika z powyższego zapisu, przyjęcie uchwały w sprawie planu oznaczać będzie jednocześnie odrzucenie wszystkich uwag zawartych w załączniku nr 8 projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planu zagospodarowania przestrzennego dla 7 obszarów.

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju    i Gospodarki do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie
KB opinia plan

Rady p. Michał Wrażeń– poprosił o wyjaśnienie dwóch obszarów: pierwszy obszar -ulica Jastrzębskiego, drugi - wskazanie dokładnej lokalizacji grzebowiska dla zwierząt. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - wskazując na mapy udzielił przedmówcy wyjaśnień. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że po zapoznaniu się z projektem uchwały zawartej w druku nr 1 Rada Miasta Chełmna stwierdza, że nie narusza ona ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Chełmno zatwierdzonego uchwałą Nr XLVII/334/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 23 lutego 2022 r.

Kto z państwa radnych jest za przyjęciem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno, co oznacza jednocześnie odrzucenie uwag złożonych do w/w uchwały zawartych w załączniku nr 8 oraz akceptację rozstrzygnięcia zawartego w załączniku nr 9 o sposobie realizacji zapisanych w miejscowym planie planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/544/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia 20 kwietnia 2024 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 7 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno została przyjęta większością głosów
Uchwala LXXV.554.2024
 

Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia samorządowego zakładu budżetowego – Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Miasta Chełmna 

 
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 7 do protokołu) 
Druk nr 2 zwolnienia samorządowego zakł Druk nr 2 - uzasadnienie

Przewodnicząca Komisji Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie
KB opinia ZWIK
 
Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zadowolenie, że mieszkańcy Wybudowania doczekają się lepszego ciśnienia wody, o co niejednokrotnie wnioskował. Poprosił o informację, czy nie zmniejszy to ciśnienia na innych ulicach np.; Kolonii Wilsona, gdzie już teraz bywają problemy z ciśnieniem. 

Dyrektor ZWiK p. Jarosław Matuszewski – zwrócił że Chełmno jest terenem trudnym, jeżeli chodzi o ciśnienie, bo różnice wysokości są ponad 60 m. Jeśli chodzi o Wybudowanie, ta nowa sieć, która będzie budowana przez teren jednostki wojskowej, będzie zasilana od istniejącej już i pracującej od wielu lat hydroforni, która jest na rejon przemysłowy. Helvetia też jest w strefie podwyższonego ciśnienia przez tą hydrofornię, do której dołoży się  tylko dodatkowo kolejny obszar – osiedle Wybudowanie. Nie przewiduje się zwiększonych problemy, jeżeli chodzi o dostawy w pozostałych rejonach miasta.

Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zrozumienie, że teren jest trudny niemniej poprosił o informację jakie działania będą podejmowane w przypadku, gdy na Kolonii Wilsona będzie zbyt niskie ciśnienie wody

Dyrektor ZWiK p. Jarosław Matuszewski- wyjaśnił, że jeżeli dojdzie do takiej sytuacji trzeba będzie pobudować kolejne stacje.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że w zmienianym planie zagospodarowania miasta przewidziano stację wzmacniającą ciśnienia dla południowej części miasta. Ponadto złożono wniosek w programie Fenix do funduszy europejskich, którego elementem jest zakup oprogramowania specjalistycznego Artvis, które pozwoli na monitorowanie całej sieci i przewidywanie. Posiadając takie oprogramowanie, będzie można z wyprzedzeniem wyłapywać   i szukać rozwiązań, w jaki sposób wzmocnić ciśnienie w danej części miasta. I wówczas będzie można proponować już konkretne rozwiązania.

Radny p. Michał Wrażeń – podziękował Panom Dyrektorowi i Wiceburmistrzowi za wyjaśnienia.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji podda pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 2

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/555/2024   Rady Miasta Chełmna z dnia  20 kwietni 2024 roku w sprawie zwolnienia samorządowego zakładu budżetowego – Zakładu Wodociągów  i Kanalizacji w Chełmnie z obowiązku wpłaty nadwyżki środków obrotowych do budżetu Miasta Chełmna  została przyjęta jednogłośnie
Uchwala LXXV.555.2024
 

Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Chełmno

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem Druk nr 3 zasad wynajmowania lokal Następnie zgłosił autopoprawkę - § 14 otrzymuje brzmienie:

„§ 14.1. Na pisemny i umotywowany wniosek Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Chełmnie w ramach przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób i rodzin oraz zagrożeniu ubóstwem,  z mieszkaniowego zasobu gmina przeznacza lokale na realizację zadań przewidzianych w ustawie  o pomocy społecznej.

2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać lokale przeznaczone na mieszkania treningowe lub wspomagane określają przepisy szczególne.

3. Każdorazowe przekazanie lokali do zasobu mieszkań treningowych lub wspomaganych nastąpi  w drodze zarządzenia Burmistrza.”.

Przewodniczący Komisji p. Marek Olszewski – przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie
Komisja Bezp. opinia

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji podda pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 3

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/556/2024   Rady Miasta Chełmna z dnia  20 kwietni 2024 roku w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie
Uchwała LXXV.556.2024
 

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekształcenia mieszkania chronionego na mieszkanie wspomagane oraz określenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia, tj. w schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i mieszkaniach wspomaganych   

Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita -przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem  . Poprosiła o przyjęcie uchwały. 
Druk nr 4 w sprawie przekształcenia mieszkania

Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie (załącznik nr 16 do protokołu)
Komisja Bezp. opinia
 
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o informację jakie było zadłużenie mieszkańców wobec Urzędu Miasta, na jaką kwotę oraz ilu mieszkańców w 2023 roku dostało mieszkania.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -poinformował, że na koniec 2022 roku zadłużenie wynosiło 4 169 556 zł i 35 gr. Zadłużenie na dzień 31 grudnia 2023 roku 4 019 964 zł i 60 gr. Oznacza to, że tylko przez ten rok zadłużenie spadło o 149 591 zł i 75 gr. Odkąd Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa zajęła się tym tematem zadłużenie spada  Jeśli chodzi o drugie pytania poinformował, że Społeczna Komisja Mieszkaniowa spotyka się w dniu jutrzejszym  i odpowiedź na to pytanie będzie mógł przedstawić po tym czasie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 4

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/557/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia  20 kwietni 2024 roku w sprawie przekształcenia mieszkania chronionego na mieszkanie wspomagane oraz określenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia, tj. w schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi i mieszkaniach wspomaganych    została przyjęta jednogłośnie  
Uchwała.LXXV.557.2024
 

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem
Druk nr 5 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera - przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie
KB opinia budzet

Radny p. Michał Wrażeń - poprosił o wyjaśnienie § 921 95. organizacje pożytku publicznego przeznaczonych na dofinansowanie wymian zagranicznych - jakich wymian zagranicznych to dotyczy, kto wnioskuje i kto kryje się pod szyldem pożytku publicznego. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że dotyczy to konkursu dla organizacji pozarządowych działających na terenie miasta Chełmna. W ubiegłym roku  w budżecie było 50 000 zł. Wnioski wpłynęły od organizacji na kwotę 80 000 zł, natomiast w bieżącym roku ponownie było 50 000 zł, natomiast wpłynęło sześć wniosków na łączną kwotę 169 000 zł. Pokazuje to, że po czasie covidu nareszcie temat wymian międzynarodowych wrócił jako temat, który jest możliwy do realizacji. Wnioski wpłynęły od organizacji pozarządowych działając w Chełmnie w zakresie pomocy społecznej oraz kultury. Szczegółowe rozstrzygnięcie będzie wkrótce opublikowane na BIP-ie. Są to wyłącznie miejskie podmioty, jak chociażby Stowarzyszenie Puzon czy Mażoretki Chełmińskiego Domu Kultury.

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o informację czy będą to wymiany z miastami partnerskimi

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -poinformował, że konkursy są w toku i nie można przedstawiać publicznie treści wniosków 

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie czy należy rozumieć, że przez Covid  wymiana z miastami partnerskimi została zaniechana  i teraz te instytucje pozarządowe wracają do tych naszych miast partnerskich.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że nie dotyczy to wyłącznie wymiany, lecz całej współpracy międzynarodowej. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - w związku z tym, że konkursy trwają nie wypowie się na temat współpracy tegorocznej, niemniej w ubiegłym roku  w ramach wymiany międzynarodowej Europejskie Centrum Wymiany Młodzieży na wymiany międzynarodowe otrzymało 15 000.Fundacja centrum dialogu kultur na udział zespołu Kundzia w międzynarodowym festiwalu w Grecji 7000Stowarzyszenie zespołu pieśni i tańca Pomorze na festiwal muzyczny lato w Adrii, 11 500,Stowarzyszenie kultury, kulturalne puzon, na udział zespołu Mażoretek na mistrzostwach Europy w Czechach 11 500,Stowarzyszenie ludzie ludziom na reprezentację w ramach Gentle  Teaching International Conference w Portugalii 5000. Czyli to nie dotyczy samej wymiany związanej z miastami partnerskimi. Natomiast te organizacje, stowarzyszenia reprezentują Chełmno w różnych przedsięwzięciach.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/558/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia 20 kwietni 2024 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok została przyjęta jednogłośnie
Uchwala_LXXV_558_2024
 

Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Druk nr 6 zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletnie . Poprosił o przyjęcie uchwały.   

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do j dyskusji podda pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 6

Za przyjęciem Uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/559/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia 20 kwietni 2024 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 została przyjęta jednogłośnie
Uchwała LXXV.559.2024
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał 

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz  z uzasadnieniem
Druk nr 7 ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężneg
 
Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera - przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie
KB opinia ekwiwalent

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 7

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 27 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/560/2024   Rady Miasta Chełmna z dnia  20 kwietni 2024 roku w sprawie  ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych została przyjęta jednogłośnie
Uchwała .LXXV.560.2024
 

Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Miejskiego Przedszkola „Tęczowy Zakątek” przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty  w druku nr 8 warz ze sprawozdaniem i protokołem z kontroli
Druk nr 8 kontrola
 
Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zdziwienie, że komisja podczas kontroli zauważyła, że dach jest dziurawy. Były wykonywane przeglądy techniczne, wydano opinię pozytywna a komisja zauważyła dziury. Poprosił o informacje kim był inspektor opiniujący stan techniczny budynku, który nie zauważył dziur w dachu i okien do wymiany,

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – wyjaśnił, że przeglądy techniczne wykonywane są raz w roku i za miesiąc miał się odbyć kolejny przegląd. Komisja była wcześniej i stwierdziła to, co zostało zapisane w protokole z kontroli. 

Radny p.  Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że z dnia na dzień dach nie zrobi się dziurawy, nie było w tym czasie huraganu, ani trzęsienia ziemi. Podobnie okno nie popsuje się z minuty na minutę. Poprosił również o informacje, czy w przedszkolu jest oddział zerowy. 

Radna p. Dorota Żulewska – odnośnie zapisu, że jest konieczność rewitalizacji placu zabaw poprosiła o informacje, czy prowadzone były rozmowy z Panią dyrektor na temat możliwości zagospodarowania tego pięknego placu wokół przedszkola.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka- po raz kolejny stwierdził, że przegląd techniczny odbędzie się za miesiąc, czyli po kontroli przeprowadzonej przez komisję. Dach jest dziurawy                           i podczas deszczu doszło do przeciekania, czyli nie stało się to nagle, a kilka miesięcy po przeglądzie. W przedszkolu nie ma oddziału zerowego, są dzieci od lat 3 do 6.
Odpowiadając radnej Żulewskiej poinformował, że prowadzono rozmowy panią dyrektor odnośnie zagospodarowania tego terenu. Pani dyrektor ma przemyślenia jak zagospodarować ten faktycznie ładny i duży plac, niemniej będzie to bardzo kosztowne przedsięwzięcie, dlatego komisja wnioskuje o rewitalizację placu zabaw, bo niektóre urządzenia nie przejdą kolejnego atestu.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - stwierdził, że to bardzo długo czekać do kwietnia na przegląd techniczny. Poprosił o informację z jakich materiałów jest ten dach wykonany - eternit, papa, strzecha.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka- stwierdził, że nie zwrócił uwagi, ale prawdopodobnie jest to eternit.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że na dachu nie ma eternitu, jest papa.

Radny p. Waldemar Piotrowski – poprosił o informacje czy sprzęt znajdujący się na placu zabaw posiada atesty 

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka- stwierdził, że na sprzęt atest był wykonany, natomiast jest duże prawdopodobieństwo, że w tym roku sprzęt atestu nie przejdzie 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski, przypomniał, że obecnie opracowywana jest dokumentacja dotyczącą utworzenia pełnoprawnej filii przedszkola w kompleksie Szkoły Podstawowej nr 2 przy ulicy 22 Stycznia i tam też zostaną stworzone pełnoprawne oddziały przedszkolne wraz z placem zabaw. Nadmienił, że faktycznie przeglądy zarówno budowlane, kominiarskie, jak i dotyczące bezpieczeństwa poszczególnych elementów placu zabaw, zarówno                  w szkołach, przedszkolu, jak i miejskie, prowadzone są w drugim kwartale, dlatego też faktycznie ten drugi kwartał jest każdorazowo i dlatego też teraz pewne rzeczy, które przed przeglądem się pojawiają, mogą  zaskoczyć.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 7

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/561/2024   Rady Miasta Chełmna z dnia 20 kwietni 2024 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Miejskiego Przedszkola „Tęczowy Zakątek” przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów.
Uchwała nr LXXV 561 2024
 

Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno    w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz z uzasadnieniem.Druk nr 9 przejęcia zadań administracj  Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno.
KB opinia
 

Radny p. Michał Wrażeń - zwracając uwagę, że w miejscowości Klamry znajduje się miejsce pochowku wielu Chełminian zapytał, czy mimo, iż w uchwale jest zapis  „ na terenie gminy miasto Chełmno”, czy z tych środków nie można zadbać również o te groby, ponieważ gmina tego nie robi, a leżą tam nasi mieszkańcy.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wskazując na zapis w uchwale  "w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego” wyjaśnił, że system prawny jest zorganizowany tak, że opiekę nad grobami, cmentarzami wojennymi na terenie całego kraju sprawuje administracja rządowa i to zadanie jest zlecone wojewodom poszczególnych województw. Więc to wojewoda ma za zadanie działać w tym zakresie i przekazać zadania na poszczególne gminy. Gmina niestety nie może wykonywać zadania na terenie innej gminy.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 9

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 34 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala nr LXXV/562/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia 20 kwietni 2024 roku w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie
Uchwała LXXV 562 2024
 

Ad. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji mieszkańców okręgu nr 15 miasta Chełmna dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania radnej Doroty Żulewskiej

Przewodnicząca Komisji Skarg, Petycji i Wniosków p. Iga Jambor Skupniewicz –przedstawiła projekt uchwały w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji mieszkańców okręgu nr 15 miasta Chełmna dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania radnej Doroty Żulewskiej wraz z uzasadnieniem
Druk nr 10 petycja

Radna p. Dorota Żulewska – podziękowała mieszkańcom okręgu nr 15 za dotychczasowe wsparcie i pomoc w sprawie. Podkreśliła, że anonimowa petycja dotyczy jej obecnej kadencji, jako radnej. Wyraziła niesmak cyt. „Nie ukrywam, że zastanawia mnie w ogóle przedwyborcza wojna na donosy i wzmożona aktywność przedkładanych anonimów, które są próbą, moim zdaniem wyeliminowania mnie z przestrzeni publicznej i zdyskredytowania mnie w oczach moich wyborców. Przypomnę, że w roku 2018 uzyskałam mandat w demokratycznych wyborach, mając, podkreślam, czynne prawo wyborcze i nikt tego mi nie odbierze. Zapewniam Państwa, że w dalszym ciągu będę angażowała się w działania prowadzone na terenie miasta, będę dbała o dobro mieszkańców, niezależnie od wyników wyborów. Chciałabym również dodać, że ponieważ petycja dotyczy mojej osoby, to zgodnie z art. 25a ustawy samorządzie, nie mogę brać udziału w głosowaniu.”

Radca prawny p. Alicja Matuszak- poinformowała, że ustawa z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach wskazuje, jak należało postąpić z dokumentem, który wpływa do organu, w tym przypadku do gminy miasta Chełmna, i jest to petycja. Nie tylko zatytułowanie pisma, ale też treść wskazuje, że jest to petycja, natomiast to, czy petycja spełnia wymogi formalne, czy nie, dopiero może stwierdzić komisja, która jest władna do zajęcia się sprawą.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 9.  Poinformował, że w głosowaniu weźmie udział 14 radnych, ponieważ radna p. Dorota Żulewska, jako że sprawa dotyczy Jej osoby nie weźmie udziału w głosowaniu. 

Za przyjęciem Uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 37 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że uchwala nr LXXV/563/2024    Rady Miasta Chełmna z dnia  20 kwietni 2024 roku w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia petycji mieszkańców okręgu nr 15 miasta Chełmna dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania radnej Doroty Żulewskiej została przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 38 do protokołu)

Ad.14. Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja

 
Ad.15. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że wpłynęło pismo mieszkanki pani  XXXXXXX  - zainteresowanych odesłał do Biura Rady celem zapoznania się jego treścią. 

Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła informację, podsumowanie pracy Społecznej Komisji Mieszkaniowej w latach 2019-2024 powołanej na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna nr 2/2019 z dnia 14 stycznia 2019 roku. Do zadań komisji należy: przeprowadzenie kontroli warunków mieszkaniowych osób ubiegających się o najem zasobu mieszkaniowego, opiniowanie wniosków osób ubiegających się o najem lokali, weryfikacja list obowiązujących w roku ubiegłym, sporządzenie projektów list osób zakwalifikowanych do zawarcia umowy najmu lokalu oraz rozpatrywanie uwag i zastrzeżeń.  Od dnia 1 października 2021 roku zarządzenie i administrowanie zasobem mieszkaniowym gminy, powierzono powołanej spółce -Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta gospodarka mieszkaniowym zasobem gminy podlega kontroli dokonywanej przez Społeczną Komisję Mieszkaniową, której skład  zarządzenie powołuje burmistrz W skład komisji wchodzącą,  przedstawiciele Rady Miasta Chełmna, przedstawiciele wynajmującego oraz przedstawiciele MOPS – łącznie 8 osób.  W latach 2019 do 2024 komisja spotkała się na posiedzeniach 25 razy. Komisja pracowała nieprzerwanie również w okresie pandemii. Przedmiotem rozpatrywania i opiniowania było 281 złożonych wniosków od mieszkańców oraz sprawy bieżące wynikające z zakresu mieszkaniowego zasobu. W wyniku kwalifikacji80 rodzin lub osób zostało zaopiniowanych pozytywnie i przyjętych na listę oczekujących. W oparciu o utworzone listy. Podziękowała członkom komisji za współpracę.

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o pokazanie zdjęć z terenu miasta wskazujących na nieprawidłowości i zaniedbania w mieście. Przypomniał, że o powyższych sprawach informował wcześniej prosząc o interwencję niestety przez cala kadencję nie zostało  nic zrobione.

Przewodnicząca Klubu Radnych Miasto Mieszkańców p. Ilona Smolińska – przedstawiła informacje z działalności klubu: „Od kwietnia 2021 roku, od powołania klubu radnych Chełmno-Miasto Mieszkańców, członkowie klubu spotykali się, prowadzili pogłębione dyskusje na temat najważniejszych zagadnień dotyczących pracy gminy miasto Chełmno, służąc pomysłami i radą Urzędowi Miasta. Członkowie klubu opracowywali regularne opinie dotyczące raportu o stanie gminy miasto Chełmno za kolejne lata, w sprawie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna, projektów budżetu miasta Chełmno, a następnie w sprawie uchwalenia budżetu miasta. Wspólnie podejmowaliśmy decyzje w sprawie uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy miasta Chełmna w sprawie zmiany miejscowego zagospodarowania przestrzennego 10 terenów położonych na terenie gminy miasta Chełmno, które pozwalają na spójny rozwój miasta. Przełomem w temacie budownictwa komunalnego było podjęcie w 2022 roku uchwały w sprawie wyrażenia woli objęcia udziału                             w podwyższonym kapitale zakładowym spółki gminy miasta Chełmna, działającej jako Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa sp. z o.o. z siedzibą w Chełmnie, która już stawia pierwszy budynek. Uchwaliliśmy wieloletni program gospodarowania mieszkaniowymi zasobem, mieszkaniowym zasobem gminy miasta Chełmna na lata 2023-2027, który wprowadzał innowacyjne rozwiązania, np. "wynajem za remont". Ważne dla nas były również tzw. działania miękkie, takie jak wieloletni program współpracy gminy miasta Chełmna z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2023-2025, który przynosi satysfakcjonującą współpracę i wnosi życie na Grudziądzkiej 36.Utworzenie Spółdzielni Socjalnej "Wspólna Sprawa" pozwoliło na rozwój kolejnych obszarów współpracy. Aprobowaliśmy porozumienie międzygminne, pozwalające rozwinąć współpracę na poziomie regionalnym, takie jak przyjęcie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia – SUMP dla MOFT do roku 2030 z perspektywą do roku 2040 jak i tym bliższym z gminą Lisewo czy powiatem np. w sprawie udzielania pomocy finansowej powiatowi chełmińskiemu                               z przeznaczeniem na dofinansowanie autobusowych przewozów pasażerskich, których organizatorem jest Starosta Powiatu Chełmińskiego. Dbając o zdrowie mieszkanek i mieszkańców analizowaliśmy wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji na lata 2023-2027, plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Chełmna. Były to często kroki milowe dla naszego miasta, umożliwiające rozwój szeregu usług społecznych oraz wyznaczające kierunki zmian.”

Przewodniczący Klubu radnych Przyszłość Chełmna p. Wiesław Derebecki – przypomniał, że na początku tego punktu Pan Przewodniczący poinformował, iż wpłynęło pismo od mieszkanki Pani XXXXXXX, to pismo wpłynęło również do klubu. Odczytał treść pisma:

„ Oświadczenie pani XXXXXX powódki w sprawie odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu mobbingu. W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacjami rozpowszechnionymi przez Burmistrza Miasta Chełmna Artura Mikiewicza i zszarganiem mojego dobrego imienia, poczuwam się w obowiązku poinformować Państwa Radnych w wielu nieścisłościach przez niego powielanych. Od momentu zmiany kierownictwa w Wydziale Finansowym Urzędu Miasta obserwowałam jak poniżane i zastraszane są moje koleżanki. Były to osoby posiadające ogromną wiedzę, wykształcenie i cieszące się bardzo dobrą reputacją, niektórym z nich były nawet proponowane stanowiska kierownika Wydziału Finansowego czy skarbnika miasta. Część z nich po przebywaniu na zwolnieniach lekarskich nie powróciła do pracy. Po nich przyszła i kolej na mnie, rok poniżania i zastraszania spowodował u mnie problemy ze zdrowiem psychicznym, z którymi walczę do dnia dzisiejszego, a nawet myśli samobójcze. Po roku takiego działania nie miałam już siły walczyć o ukochaną pracę. W okresie od 1 kwietnia 2020 do 1 kwietnia 2021 roku z Wydziału Finansowego Miasta Chełmna odeszły cztery osoby, trzy z nich zeznały w sądzie, że przyczyną ich odejścia były działania dokonywane przez kierownictwo wydziału, ja byłam piątą osobą do likwidacji. Dnia 27 maja 2021 roku złożyłam skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Wskazałam w niej na nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy w zakresie czasu pracy, wynagradzania i przeciwdziałania mobbingowi. Zgodnie z moją wiedzą pracownicy zgłaszali się na ochotnika i z chęcią składali zeznania dotyczące występujących w urzędzie naruszeń. Zeznania były przerażające, pełne bólu, smutku i bezradności z wielkim niedowierzaniem oglądając sesję z obrad Rady Miasta Chełmna usłyszałam, że kontrola  wykazała jedynie zaniechanie w postaci braku skrzynki na korytarzu na anonimowe  ankiety. Wszyscy znając treść protokołu wiedzą, że to nie jest prawdą, również Pan Burmistrz. Powielane przez Burmistrza Miasta Chełmna słowa Państwowa Inspekcja Pracy nie stwierdziła mobbingu, także wprowadzają Państwa w błąd, organ te nie jest po prostu władny w tym zakresie. Orzekanie, czy doszło do nagannych zachowań należy do wyłącznej kompetencji sądu. W związku z powyższym, w związku z powyższym to właśnie tam, zgodnie z sugestią Pani kontroler skierowano z prawem do rozpatrzenia. Dnia 31 stycznia 2024 roku Burmistrz Artur Mikiewicz na sesji Rady Miasta stwierdził proces trwa już ponad 2 lata. Zgodnie z obowiązującymi Przepisami prawa to strona powodowa musi udowodnić Fakt mobbingu. Skoro przez ponad 2 lata nie udało się tego zrobić, to w moim przekonaniu i mam nadzieję, że zostanie podtrzymanie diagnoza Państwowej Inspekcji Pracy, która przeprowadziła w urzędzie bardzo szczegółową kontrolę i nie stwierdziła tutaj żadnych znamion mobbingu. Natomiast to nie od nas zależy tutaj, jak długo to postępowanie będzie trwało. Burmistrz sugeruje w swojej wypowiedzi to, że postępowanie sądowe trwa tak długo, ponieważ nie udało się niczego udowodnić i że to nie od niego zależy długość trwania postępowania. Nic bardziej mylnego, to Urząd Miasta Chełmna dysponuje dowodami takimi jak wydruki komputerowe, listy płac, wykaz logowań itp. Wyżej wymienione dowody zostawały dostarczone m.in. na połamanej płycie, przesłano nie te dane, o które prosiłam, przysłano dane niekompletne, np. listy płac bez imion i nazwisk. Zdarzyło się również, że potrzebne dowody zostały wysłane do sądu na ostatnią chwilę, co uniemożliwiło mi i Pani Sędzi zapoznanie się z nimi przed rozprawą. Każda taka sytuacja znacznie wydłużała postępowanie, trzeba było utworzyć dodatkowe pisma albo przekładać termin rozprawy. Na dzień dzisiejszy z mojej strony przesłuchano 10 osób, wskazani przeze mnie świadkowi potwierdzili moją wersję wydarzeń. Powołana przez sąd biegła przedstawiła opinię sądową, psychiatryczną, psychologiczno-psychiatryczną z korzystną  dla mnie diagnozą, podtrzymała ją także podczas zeznań. Dlaczego sprawa trwa tak długo i nie zapadło jeszcze jej rozstrzygnięcie? W styczniu 2024 roku nie doszło do sprawy, ponieważ na dzień przed jej terminem prawnicy Pana Burmistrza przedstawili zwolnienia lekarskie. W lutym 2024 roku po 2 osobistych stawiennictwa  w sądzie strona pozwana zdecydowała się na uczestnictwo w rozprawie w formie online. Niestety, okazało się, że Urząd Miasta Chełmna ma słaby internet i przeprowadzenie przesłuchań stało się niemożliwe. Do Państwa oceny pozostawiam to, czy były to jedynie dzieła przypadku. W dalszym ciągu czekam więc na następny rozprawy, wierząc, że zapadnie w końcu wyrok. Czytam na portalach społecznościowych, jak ważne jest dla wszystkich przyszłych radnych dobro drugiego człowieka, szacunek i wsparcie. Czy urzędnik, to nie człowiek? obowiązują tu jakieś inne kryteria.”

Radca prawny p. Alicja Matuszak – odnośnie odczytanego przez przedmówce oświadczenia  Pani XXXXXXXX stwierdziła, że  stanowi ono Jej własne  stanowisko w tej sprawie. Oświadczenia w sprawie procesowej powódka powinna składać w sądzie, a nie publicznie, w Internecie, czy rozsyłać korespondencję do radnych. Sąd prowadzi sprawę zgodnie z przepisami prawa. Wyznacza terminy rozpraw zgodnie z zaplanowanymi przez sąd posiedzeniami. Tutaj Burmistrz czy pełnomocnicy nie planują terminów rozpraw, tylko sąd i na nie się stawiamy. Zarzuty powódki dotyczące mobbingu nie są kierowane do osoby Burmistrza, są kierowane do osób innych. Stroną postępowania ze względów formalnych jest Urząd Miasta, nie Pan Burmistrz. W tej sprawie nie ma zarzutów co do zachowania burmistrza, które by miały znamiona mobbingu. Myślę, to że wyraźnie, powinno się to akcentować i wszyscy powinni o tym wiedzieć. W przypadku, gdy Pani powódka nie jest zadowolona ze sposobu prowadzenia sprawy przez sąd, powinna kierować pisma do sądu, a nie do radnych i nie umieszczać ich w Internecie. Do tej pory pełnomocnik powódki nie zgłaszał w sądzie żadnych uwag, co do prowadzonego postępowania, ani co do jego przewlekłości. Sąd w każdej sprawie i zarówno tej również będzie kierował się faktami i dowodami, a nie spekulacjami i emocjami. To sąd, a nie powódka, dokonuje oceny dowodów jakiekolwiek zostaną zgromadzone w sprawie, żadna ze stron nie ma prawa dokonywania tej oceny i wydawania wyroków, od tego jest właśnie sąd. Sprawa nie została jeszcze zakończona i jak sam Pan przeczytał, ilość świadków powołanych przez powódkę przekłada się na ilość i czas procesu. Jeszcze chciałam zaznaczyć, że postępowanie to było prowadzone i rozpoczęło się w okresie covid-u, gdzie obowiązywały przepisy ze zdalnym przeprowadzaniem rozpraw, w związku z tym, że to bardzo przyspiesza procedury sądowe, nawet po okresie covid-u na stałe do kodeksu postępowania cywilnego wprowadzono tryb rozpraw zdalnych i sąd do tej pory taką możliwość przewiduje. Dzisiaj mieliśmy, sami doświadczyliśmy jak Internet czy jak urządzenia techniczne mogą przeszkodzić w przeprowadzeniu czy rozpraw, czy posiedzeń, urządzenia techniczne, mogą szwankować  i przypisywanie temu, nie wiem jakiś teorii spiskowych jest naprawdę niewłaściwe. Chciałabym Państwu powiedzieć, że upublicznianie takich oświadczeń dzisiaj w okresie wyborczym, tylko poświadcza przypuszczenia tak, że sprawa ma tylko i wyłącznie charakter polityczny. I proszę,  z rozwagą tutaj kierować wszelkie, no przypuszczenia, nie oświadczeń nie składać, dlatego że tak jak powiedziałam, to sąd jest właściwy do wydania wyrok i do oceny zebranego materiału dowodowego, a z pewnością sąd zainteresuje się tym oświadczeniem, bo skoro Pani sama już tutaj ocenia materiał zamiast sądu, to myślę, że sąd chętnie też się z tym zapozna.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz  Zalewski -  stwierdził cyt. „Szanowni Państwo Radni, od czterech lat moje nazwisko jest szargane na tej sali i w tym urzędzie. 4 lata mijają 1 kwietnia. To jaki wysiłek włożyliśmy razem z wydziałem, żeby ten wydział pracował prawidłowo, widocznie jest teraz  w momencie kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej, nie będę dyskutował z tym oświadczeniem, ponieważ jest sądowy zakaz upubliczniania jakichkolwiek informacji. Natomiast zamierzam i czekam na skończenie tego procesu, żeby pozwać Panią \XXXXXXX w trybie cywilnym. Co do Pana Radnego Wrażenia i Pana Radnego Derebeckiego, zaufam moim prawnikom. Co do gazety, wystosowaliśmy odpowiednie pisma o przy zaprzestaniu szkalowaniu mojego nazwiska i nazwiska mojej koleżanki, która ciężko pracuje na to, żeby wydział funkcjonował prawidłowo. Nie życzę sobie więcej takich przedwyborczych chochlików. Dziękuję bardzo.”

Radny p. Marek Olszewski – przypomniał, że wszyscy radni są politykami, a sprawa poruszana, poruszana naszej koleżanki, też ma charakter polityczny i etyczny. I tutaj chodzi o to, aby zwrócić uwagę, że tak się nie postępuje, obojętnie kto dokonał tego czynu. Kontynuując poprosił o następujące informacje:

-czy przejście dla pieszych przy dworcu tzw. starym, będzie ono jeszcze kontynuowane i zakończone? Ponieważ uzyskałem informację, że siłami naszymi tutaj miejskimi będzie dokończone,

- na ulicy Franciszkańskiej można zaobserwować pewien absurd – stoją tam  2 znaki zakaz zatrzymywania, jeszcze pod nimi zainstalowane tabliczki ograniczające parkowanie, czy coś w tym zakresie będzie zrobione,

-od ponad tygodnia jest naprawiana kratka ściekowa na Osiedlu Kopernika przy bloku nr 6.Jest to temat, który również wraca jak bumerang, bo co jakiś czas ta kratka przez pojazdy o dużych gabarytach i nie tylko jest po prostu rozjeżdżana, czy coś można zrobić.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień:

- zakończył się etap budowy przejść dla pieszych z dofinansowania. To jest ta część, którą wykonano, to jest to, co było dofinansowane i to jest zamykane i rozliczane, to było ze środków zewnętrznych. Natomiast potwierdził wywołany przez Pana Marka Olszewskiego zakres, którą ma być przy ulicy Dworcowej jeszcze uzupełniony, przy czym jest to grunt wspólnoty mieszkaniowej i robione to będzie w ramach porozumienia, własnymi siłami.

- w kontekście ulicy Franciszkańskiej wyjaśnił, że nie jest takie proste, żeby tylko zrezygnować   z zakazu zatrzymywania, ze względu na to, że jakby wprowadzenie tego zakazu jest postulatem Państwowej Straży Pożarnej, stąd faktycznie między służbami trwa wymiana zdań. Prawdopodobnie stanie na tym, że na tym odcinku od Szkolnej do bramy Szkoły Podstawowej nr 2 pojawi się możliwość parkowania równoległego, a nie skośnego i w ten sposób będzie zapewniony możliwość skrętu, a jednocześnie część miejsc parkingowych zostanie zachowana.

- odpady materiałów budowlanych, pozostają w przestrzeni miasta, tak jak informował na wiosnę planuje się ich uprzątnięcie  To, że ich się pojawiło więcej wynika przede wszystkim z tego, że w zeszłym roku  były duże ograniczenia w  dostępności placów składowych, zarówno na Biskupiej 23, jak i na jednostce wojskowej.

- wierzba nad Jeziorem Starogrodzkim – czyniono starania, żeby to drzewo uratować. Natomiast straż pożarna wycięła je bez n wiedzy mówcy. Straż miała niestety takie prawo po wezwaniu przy którejś z wichur i stwierdzeniu, że stwarza zagrożenie.

- ścieżka nad jezioro, jeszcze trwa gwarancja, ostatni wiosenny przegląd gwarancyjny będzie   w kwietniu i naprawy w tym zakresie wykonawca będzie musiał wykonać.

- mostek i ścieżki na tym mostku, w opinii mówcy dobrze, że ona tam jest, ponieważ kierowcy muszą zwolnić, a niestety regularnie nie przestrzegają prędkości. Jako że porusza się regularnie pieszo po mieście, to co chwila jest świadkiem po prostu nadmiernej prędkości, która zatrważa.

- wskazana dziura w asfalcie – dziury na zimno łatane są własnym sumptem. Zużyto już ponad 5 ton asfaltu do łatania na zimno. Niestety w przetargu, nikt nie złożył oferty. Nie ma chętnych do naprawy dróg w Chełmnie i obecnie jest ogłoszony drugi przetarg, oferty w nim można składać do przyszłego tygodnia.

- wprowadzono dla pracowników MOPS-u winietki informujące o uprawnieniu do parkowania. Wkrótce zostaną wprowadzone ograniczenia, aby pojazdy nie wjeżdżały na teren przy domach mieszkalnych. No niestety się zdarza nagminnie, że kierowcy są gotowi wjechać do czyjegoś ogródka, byle zaparkować.

- Szosa Grudziądzka problemem jest przede wszystkim, brak odwodnienia na tej ulicy. Jest to pełna, ciągła ulica, na której nie ma ani jednej studzienki, kanalizacji deszczowej Wcześniej były rowy i te rowy będą na wiosnę odtworzone tak, aby większość wody spływała do rowów i mogła tam odparować, a nie spływała po jezdni,

- ulica Bociania o tyle się różni od dawnego stanu ulicy Wrzosowej czy wielu innych, że ulica jest utwardzona kruszywem i jest przejezdna. Owszem, trzeba ją naprawiać i co roku jest naprawiana. W tej kadencji została sporządzona dokumentacja, również na tę drogę i jest w liście kolejkowej do realizacji inwestycji drogowych.

-kwestia Ludowego Wojska Polskiego, ta zmiana nastąpiła jeszcze w poprzedniej kadencji i był to kompromis, żeby pomnika nie trzeba było likwidować, gdyż zdaniem Instytutu Pamięci Narodowej napis na tablicy Ludowe Wojsko Polskie jest to propagowaniem totalitaryzmu i takiej nazwy nie można stosować. I co więcej były w tej kadencji trzykrotne próby wskazania konieczności likwidacji tego pomnika. Bronimy go, uważamy, że powinien być, bo jest świadkiem historii, natomiast kompromis jest taki, że pozostaje tam nazwa Wojsko Polskie.

- ulica Toruńska i tablicy Fiałka wystąpiono, zgodnie z deklaracją do współwłaścicieli kamienicy  o wyrażenie zgody na demontaż. Otrzymano jednoznaczny sprzeciw co do demontażu tablicy poświęconej Walentemu Fiałkowi. Jedyne na  współwłaściciele się zgadzają, to to, żeby ktoś dokonał korekty, ale bez ściągania tablicy. Niestety jest to bardzo trudne  przypadku kamienia,  i wymaga specjalistycznego sprzętu,

- monitoring -monitoring działa i wielokrotnie pomagał nam w wielu kwestiach.

- Kolonia Wilsona, dziękując za  przedstawioną dokumentację stwierdził, że potwierdza to, że faktycznie na Kolonii Wilsona pewne rzeczy będą się dziać na nawierzchni .Nie zmienia to faktu, że ta nawierzchnia musi być monitorowana,

-kraty na Kopernika 6,  mówca nie znal problemu, po sprawdzeniu zobaczy co można z tym zrobić.

Radny p. Waldemar Piotrowski wracając do oświadczenia odczytanego przez Przewodniczącego Klubu Przyszłość zwrócił uwagę, że problem ten jest bardzo bulwersujący i rzeczywiście on jest tematem wielu sesji. Był tematem wielu sesji i był tematem w zasadzie związanym głównie z Radnym Michałem Wrażeniem, który ten temat drążył. Na każde pytania Radnego Wrażenia Pan Burmistrz przedstawiał stanowisko jednej ze stron. W ostatnich dniach rzeczywiście pojawiło się oświadczenie Pani XXXXXXXX które otrzymali wszyscy radni i jest to, jak mniemam legalna droga takiegoż oświadczenia. W związku z tym dla równowagi informacji zasadnym naszym zdaniem było to, ponieważ Pan Przewodniczący  nie przedstawił treści tego, ani nawet nie omówił treści tego oświadczenia, żeby zapoznać nie radnych, bo radni to znają to, ale mieszkańców o tej bulwersującej sprawie, a zainteresowanie tą sprawą, mówiąc szczerze jest bardzo szerokie, czego wszyscy, jak myślę doświadczamy.To tyle w tej sprawie myślę, że emocje są zupełnie niepotrzebne. Straszenie tutaj sądami cywilnymi, no nie wiem, czy jest zasadne, czy jest potrzebne, ale to jest decyzja Pana Skarbnika, nikt tutaj ani nie wymienił Pana Skarbnika z imienia i nazwiska, nikt również nie wymienił tutaj Pana Burmistrza z imienia i nazwiska, a w normalnej strukturze w każdym zakładzie pracy, również i w urzędzie za wszystkie błędy popełniane przez pracowników odpowiada szef, czyli odpowiada Pan Burmistrz, a w strukturze Urzędu Miasta, no rzeczywiście, ta podległość Skarbnika Miasta jest bezpośrednio związana z Burmistrzem, to tyle w tej sprawie mam do powiedzenia.
W dalszej części wypowiedzi poprosił o odpowiedzi na poniższe pytania

-na jakim etapie w eksploatacji placu zabaw jest plac zabaw w Szkole Podstawowej nr 4, ponieważ słyszę wiele skarg, że nadal  jest on niedostępny

- jakie zostały pozyskane środki z funduszy norweskich i na co zostały przeznaczone,

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - udzielił następujących wyjaśnień:

- fundusz norweskie – w momencie rozpoczęcia ósmej kadencji fundusze norweskie były już dość mocno wyeksploatowanym programem i to była końcówka możliwości pozyskiwania funduszy norweskich i ta alokacja środków była stosunkowo niewielka w porównaniu z latami wcześniejszymi. Nie aplikowano o środki norweskie. Poza tym, że wnioskowano o wszystkie możliwe środki finansowe zewnętrzne, które są możliwe do pozyskania. Większość i to zdecydowana większość prób zakończyła się powodzeniem, w przypadku funduszy norweskich pewnie gdyby to było 10 lat wcześniej również tak by było, ale w związku z dość małą alokacją środków dla Chełmna po prostu tych środków nie wystarczyło.

- plac zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4 - z informacji Pani dyrektor szkoły wynika, że od pierwszego dnia wiosny, czyli już od jutra, ten plac zabaw będzie dostępny dla mieszkańców osiedla od godziny 15, czyli po godzinach pracy szkoły do godziny 20.

W dalszej części wypowiedzi korzystając, że jest przy głosie, jako pracodawca dla dwojga pracowników, z którymi ma przyjemność od kilku lat współpracować przedstawił swoje oświadczenie jako Burmistrza Miasta Chełmna i pracodawcy. „Otóż w programie kontrkandydata na stanowisko Burmistrza jest zapowiedź likwidacji stanowiska Zastępcy Burmistrza. W mojej opinii jest to dowód nie tylko na populizm, lecz także dowód na nieznajomość zapisów art. 26 a ustawy   o samorządzie gminnym. Ustawa ta reguluje kwestie powołania zastępcy, mówią o tym także wystąpienia pokontrolne Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz wyrok Sądu Najwyższego z 12 listopada 2014 roku, a zatem powołanie zastępcy jest uregulowane w tych przepisach. Mając na uwadze ilość pracy, którą należy kontynuować na rzecz mieszkanek, mieszkańców Chełmna zapowiedź likwidacji stanowiska w mojej opinii nie służy interesowi miasta. Wiceburmistrz Piotr Murawski przez mijających 5 lat udowodnił, że jest bardzo kompetentnym menadżerem, osiągającym znakomite efekty w swojej pracy, co znajduje odzwierciedlenie w opiniach mieszkańców oraz współpracowników, a odpowiada za nadzór i koordynację wielu obszarów funkcjonowania miasta. Co więcej, jest autorem wielu wniosków o dofinansowania zewnętrzne, czy też dokumentów strategicznych. Jego dogłębna znajomość procesów zachodzących w mieście, perfekcyjna znajomość problemów Chełmna oraz proponowanie rozwiązań dla występujących trudności powodują, że nasze miasto rozwija się w pożądanym kierunku, zgodnie z oczekiwaniami mieszkanek i mieszkańców. Jako Burmistrz miasta powtórzę będący pracodawcą dla współpracowniczek i współpracowników Urzędu Miasta, stanowczo protestuje przeciwko sugerowaniu przez kontrkandydata na stanowisko Burmistrza podczas spotkania otwartego z mieszkańcami, że stanowisko specjalistki do spraw komunikacji społecznej jest synekurą. Jest to określenie obraźliwe i niesprawiedliwe, oznaczające zajmowanie dobrze płatnej posady przez osobę nieposiadającą kompetencji i umiejętności. Oświadczam, że wymieniona specjalistka jest osobą wysoko wykształconą, posiadającą ponadprzeciętne umiejętności wymagane na zajmowanym stanowisku. W ramach konkursu, w którym wzięła udział, została najlepiej oceniona przez komisję konkursową. Przez te lata współpracy w Urzędzie Miasta osiągnęła znakomite wyniki w prowadzeniu mediów, mediów społecznościowych oraz komunikacji z mieszkańcami, zwiększając liczbę obserwujących na profilu Chełmno Miasto Zakochanych z 5 000 do 20 000, a w jednym roku w okresie letnim osiągnęła 6 800 000 zasięgu strony. Ponadto jest redaktorką naczelną Biuletynu Urzędowego Chełmno Miasto bliżej Ciebie, wykonując pracę najwyższej jakości. Zorganizowała również kilkadziesiąt spotkań i konsultacji z mieszkańcami. Chciałbym podkreślić, że powyższe działania, które zaprezentowałem w powyższej swojej wypowiedzi, w żadnym stopniu nie przyczyniają się do rozwoju naszego miasta Chełmna. I moje największe ubolewanie powoduje Fakt, że taki sposób postępowania jest po prostu krzywdzący dla osób, które są zaangażowane w ciężką pracę dla miasta. „

Radny p. Michał Wrażeń- stwierdzając, że nadszedł  czas aby podziękować za współpracę, co też czyni  - „dziękuję za współpracę i życzę wam wszystkim, żebyście od mieszkańców dostali jak najlepszą ocenę, a do Pana Burmistrza życzę Panu, żeby Pan wygrał, a my w nowej kadencji, żeby Pan jak kogoś Pan zaprosi na jakieś spotkanie do urzędu, a ten urzędnik powie, że nie ma miejsca i zaproszona osoba przez Pana będzie stała na korytarzu, to jest bardzo głupio. Takie miejsce miało w Bydgoszczy. Ja stałem na korytarzu i kierownik Szuster, który był naprawdę wyśmienity w temacie drogi 91. Pan zaczynał, ja z byłym Burmistrzem nie raz jeździłem do Generalnej Dyrekcji Dróg, były spotkania z mieszkańcami co mieszkają od drogi 91 były rozmowy prowadzone i Pan nie powinien,  powinien powiedzieć, ci mieszkańcy przyjechali ze mną, nie będą stali na korytarzu jeszcze raz.  A druga sprawa, jak Panu ktoś napisze, czy Pani Sekretarz, że ja likwidowałem OSiR,to chociaż Pan by  powiedział przepraszam. Ja OSiR-u nie likwidowałem, bo radnym jeszcze nie byłem. I Panie Burmistrzu, życzę Panu najlepszego, niech mieszkańcy Pana wybiorą itd. Itd. a odnośnie do Pana Skarbnika moim prawem, a wręcz obowiązkiem jest się pytać. Ja nie powiedziałem, że jest winny, że jest, jest podejrzenie. Ja nie przesądziłem, że jest winny i musi być koniec, jest podejrzenie. I jak  z tego oświadczenia, jak kolega Derebecki tu przeczytał, tak ja się pytałem, to bym musiał wrócić do protokołów z sesji i tam by wyszło, że Pan mnie w błąd wprowadzał.”
Po informacji Przewodniczącego obrad, iż przekroczył czas wypowiedzi stwierdził  „Dziękuję bardzo, a szczególnie podziękowanie dla Pana Piotra, bo z początku może się ta współpraca nie układała tak, jak powinna, ale potem tam zaskoczyło i było bardzo dobrze. Dziękuję Panie Piotrze.”

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, ze wpłynęły do biura rady następujące dokumenty, które są do wglądu dla zainteresowanych:

- Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmnie za rok 2023 wraz z bilansem potrzeb na rok 2024 w3raz ze sprawozdaniem z realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie z realizacji Programu Wspierania Dziecka i Rodziny oraz informacji na temat monitorowania wskaźników i ewaluacji strategii rozwiązywania problemów społecznych.MOPS inf. wraz ze sprawozd.  Następnie przedstawił  sprawozdanie z działalności rady w czasie VIII kadencji.” VIII kadencja trwała najdłużej od powstania samorządów. Była też jedną z najtrudniejszych. Zmagaliśmy się z Pandemią, która spowodowała wiele ograniczeń dla samorządów. Wybuchła wojna w Ukrainie, która zmusiła do podjęcia strategicznych działań mających na celu pomoc mieszkańcom Ukrainy .Myślę, że mogę w imieniu nas wszystkich stwierdzić, że nam się, udało nam się przetrwać ten niezwykle trudny czas. Podczas tej kadencji Rada Miasta Chełmna odbyła 75 sesji, na których zatwierdziła 562 uchwały, w tym 5 uchwał budżetowych, 3 uchwały o przystąpieniu do sporządzaniaplanu zagospodarowania przestrzennego miasta oraz 5 uchwał w sprawie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego miasta Rada Miasta nadała cztery tytuły zasłużonym dla miasta Chełmna ustalała wysokości podatków na kolejne lata i inne ważne dla miasta uchwały. Radni pracowali na posiedzenia komisji analizując projekty uchwał, wydając opinie, odpowiadając na pisma mieszkańców. Każdy radny, pracując dla miasta, reprezentował wyborców swego okręgu. Rada Miasta wraz z burmistrzem i pracownikami urzędu, wykonała kawał dobrej roboty. Kolejne budżety, mimo trudności, były realizowane, inwestycje trwały, odbywały się imprezy, w tym też sztandarowe, jak Chełmińskie Walentynki, Festiwal 9 Hills czy Jarmark Jaszczurczy. W związku ze zbliżającymi się wyborami życzę już wszystkim kandydatom na radnych powodzenia.”

Ad.16. Zakończenie

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LXXV sesji Rady Miasta Chełmna dziękując obecnym za przybycie.

Protokołowała:

(-) Danuta Derebecka

Protokoly z glosowań