W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LX sesji Rady Miasta z dnia 12.02.2023

 

Protokół Nr LX/2023
z LX sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 22 lutego 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 22 lutego 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.30
Na ogólną ilość   15    radnych obecnych na sesji było radnych,15 radnych co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0, nieobecnych nieusprawiedliwionych- 0

Listy obecności radnych stanowią załączniki nr 1 i 2 do protokołu.

Zaąłcznik nr 1 - lista obecności radnych
lista obecności gośc

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołów z LVI, LVII i LVIII sesji 
2. Przyjęcie porządku obrad LX sesji RM
- przegłosowanie poprawek
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna" 
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna" 
6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wydawania biuletynu samorządowego.  
7.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uznania skargi na działanie Burmistrza Miasta Chełmna za bezzasadną.
8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/143/2020 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno”. 
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w obrębie 5 miasta Chełmna. 
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę nieruchomości w drodze przetargowej. 
11.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 
12.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029. 
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku”.  
14.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku”.  
15.Informacja na temat złożonych interpelacji.
16. Wolne wnioski i informacje
17.Zakończenie

 
Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LX sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołów z LVI, LVII i LVIII

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, ze do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołów, w związku z czym protokoły z LVI, LVII i LVIII uznaje za przyjęte.

 
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LX sesji RM


Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek LX sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad.3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informacje z działalności pomiędzy sesjami:

- 13 lutego wraz z Panią Prezes Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej odebrano z rąk Pana Ministra Rozwoju i Technologii promesę na niemal 11milionów zł na inwestycję mieszkaniową wielorodzinną, którą planuje się rozpocząć jeszcze w tym roku. Te prawie  11 milionów to nie wszystko, ponieważ z Krajowego Zasobu Nieruchomości pozyskano jeszcze kwotę niemalże 1,3 miliona zł, łącznie te dwie kwoty stanowią 95% kosztów całej inwestycji, zatem bardzo wysoki procent dofinansowania zewnętrznego na tę niezwykle ważną inwestycję dla miasta. Gospodarka komunalna, jeśli chodzi o mieszkalnictwo, jest jednym z priorytetów. Pozostałe 5%   w kwocie około 600 000 zł, spółka ma zabezpieczone,
Na utworzenie spółki pozyskano 3 miliony zł, obecnie potwierdziło się, że jej powołanie była to niezwykle ważną decyzją. Po podjęciu uchwały budżetowej i wprowadzeniu do budżetu powyższych kwot, można będzie rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć działania, oczywiście po wcześniejszym podpisaniu umowy. Podziękował Pani Prezes Jolancie Padzik, a także Wiceburmistrzowi Piotrowi Murawskiemu za to, że dzięki tym środkom, które pozyskano, tegoroczny budżet inwestycyjny wynosi już niemal 30 milionów zł, co jest absolutnie rekordową kwotą historii naszego miasta;
-  niedawno zakończyło się duże wydarzenie promocyjne i kulturalne w mieście, czyli Walentynki Chełmińskie. Był to pięciodniowy, bardzo urozmaicony program promujący nasze miasto: odwiedziła Chełmno stacja TVN, Polsat, Radio RMF, a także lokalne rozgłośnie m.in.Radio Gra i Radio PIK. Sobotni koncert Cleo zgromadził na rynku wielotysięczną publiczność Dodał, że reportaż z Chełmińskich Walentynek ukaże się także w paryskich mediach, we Francji. Podziękował mieszkankom i mieszkańcom za uczestniczenie w tym ważnym wydarzeniu dla miasta, podziękował również współorganizatorom, przede wszystkim instytucjom kultury z Chełmińskim Domem Kultury na czele, a także Referatowi Komunikacji Społecznej, Promocji i Sportu za ogrom pracy wykonanej na rzecz promocji naszego miast;
- Rok Kopernikański - nasze miasto znalazło się jakiś czas temu na szlaku Kopernika w sensie takim, że pewna inicjatywa ze strony trzech Marszałków, czyli województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego została podjęta, co będzie kolejną okazją promocji Chełmna;
-miasto otrzymało na uroczystej sesji Rady Miasta Torunia okolicznościowy medal;
-odbył się już spacerek po Chełmnie, a także wiele innych przedsięwzięć jest planowanych w tym roku m.in. zlot samochodów zabytkowych;
- Spółdzielnia Socjalna Wspólna Sprawa zrealizowała bardzo wartościowy projekt Liga Mistrzów, który był skierowany do seniorek i seniorów. Projekt był dofinansowany z LGD-u, podziękował Pani Prezes Małgorzacie Figurze-Zimie za tę inicjatywę, stwierdzając, że powołanie Spółdzielni Socjalnej także było dobrym posunięciem. Obecnie spółdzielnia realizuje usługę pocztową w postaci dostarczania do mieszkańców decyzji podatkowych. Odbywa się to niezwykle sprawnie, już ponad 3 tysiące decyzji podatkowych w krótkim czasie zostało mieszkańcom dostarczonych,
- w Chełmnie grała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy padła rekordowa kwota  137 tysięcy  zebranych przez mieszkanki, mieszkańców miasta, podziękował za ofiarność, a  szefowi sztabu Radnemu Sławomirowi Karnowskiemu za wkład pracy;
- wraz z Panem Przewodniczącym wręczył stypendia za osiągnięcia sportowe, medalistom mistrzostw Polski;
- stan realizacji zadań inwestycyjnych, które są realizowane przez Wydział Techniczno-Inwestycyjny na dzień 20 lutego. Przebudowa objazdu Wschodniego Zespołu Staromiejskiego- ulica Wodna została ułożona nawierzchnia chodnika po prawej stronie na odcinku od ulicy 22 Stycznia do Grudziądzkiej, rozpoczęto układanie nawierzchni po lewej stronie chodnika. Rozpoczęto demontaż i oczyszczanie kamienia, następnie nastąpi korytowanie i wykonanie nawierzchni kamiennej tejże jezdni. Od poniedziałku 27 lutego zamknięty zostanie również odcinek od Grudziądzkiej do Rycerskiej, prace będą postępowały jednocześnie na obu odcinkach. Ulica Poprzeczna oraz Rycerska przygotowane są do wymiany nawierzchni asfaltowych. Wykonawca przystąpi do tych prac, jeśli tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające;
- aktywizacja terenów dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej -opracowano dokumentację budowlano-kosztorysową i uzyskano ze Starostwa Powiatowego pozwolenie na budowę, aktualnie trwają uzgodnienia z wojskiem w temacie wpięcia kanalizacji deszczowej do kolektora deszczowego na tym terenie. Wykonawca przystępuje do rozbiórki istniejących nawierzchni dróg w celu przygotowania do układania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej;
-modernizacja budynku hotelowego i restauracji nad jeziorem Starogrodzkim. Na podstawie opracowanej wcześniej dokumentacji budowlano-kosztorysowej uzyskano pozwolenie na budowę, złożono wnioski o dofinansowanie.Przypomniał, że w tym przypadku mamy do czynienia z montażem finansowym z dwóch źródeł, czyli PFRON oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zawarto stosowne porozumienia z gminą Lisewo na wspólną realizację tego zadania. W PFRON wniosek uzyskał pozytywną opinię, trwa oczekiwanie na przyznanie środków, wniosek RPO-i jest cały czas procedowani, poddawany ocenie;
- budowa oświetlenia ulicy Krótkiej, zadanie realizowane przez Energa Sopot, termin zakończenia to kwiecień i jest to zadanie w ramach zadań niewygasających.
-dokumentacja budowlano-kosztorysowa rozbudowa sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej przy ulicy Stromej, Wiklinowej i Nad Groblą, zostanie opracowana do końca maja i to jest również w ramach wydatków niewygasających;
- uspójnienie sieci transportu zrównoważonego, wytyczono geodezyjnie ścieżkę rowerową na odcinku od ulicy Planty Kolejowe do ulicy Przemysłowej, zostały przeprowadzone prace związane z montażem krawężników, korytowaniem oraz montażem fundamentów oświetlenia;
-rozpoczęto prace na tzw. Hajradce, czyli przy ulicy Jastrzębskiego usuwana jest betonowa bariera, wykonywane jest korytowanie miejsca pod chodnik, trwa rozprowadzanie instalacji elektryczne i montaż fundamentów pod słupy oświetleniowe.Wykonawca zakupił, przekazał już do Wydziału Gospodarki Miejskiej Ochrony Środowiska stacje rowerowe w liczbie 5 sztuk oraz stojaki rowerowe w liczbie 40 sztuk. Po montażu fundamentów oświetlenia w ciągu Hajratki wykonawca zamierza przystąpić do robót oświetleniowych na ścieżce prowadzącej od Plant Kolejowych do ulicy Przemysłowej. Ostatnim etapem tych robót będzie wykonanie parkingu przy ulicy Biskupiej;
-budowa placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4 - w przygotowaniu jest postępowanie przetargowe,  planuje się  otwarcie placu zabaw w maju;
- zakup usług remontowych mury obronne - trwa opracowywanie programu robót konserwatorskich, wzmocnienia fragmentu murów, roboty planuje się wykonać w okresie wiosennym;
- przypomniał, o czym informował już wcześniej, że w przygotowaniu są wnioski o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w ramach Polskiego Ładu z programu inwestycji strategicznych. Planuje się złożenie dziesięciu wniosków na łączną kwotę 35 milionów złotych. W zakres tych zadań wchodzą: że Ratusz w 2 etapach, Brama Grudziądzka, Stare Planty, Kamienice komunalne, mury obronne, Fara, przywrócenie kamiennych nawierzchni w Zespole Staromiejskim, trzeci etap, czyli Rynkowa, Rybacka i Plac Wolności, rewaloryzacja dawnego cmentarza Świętego Jerzego i kościół Świętego Ducha, jako dziesiąte zadanie.
Przygotowuje się również zadania do realizacji w ramach dofinansowania z nowej perspektywy środków unijnych tzw. funduszy europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027. W związku z tym, że Chełmno znajduje się  w miejskim obszarze funkcjonalnym Torunia, wśród  wnioskowanych zadań jest modernizacja energetyczną kompleksu nad jeziorem drugi etap, działania służące rozwojowi błękitno-zielonej infrastruktury Gminy Miasta Chełmna, czyli działania proekologiczne. Rozbudowa infrastruktury Przedszkola Miejskiego Tęczowy Zakątek o nowy punkt przedszkolny. Adaptacja kompleksu dawnej SP nr 2 przy 22 Stycznia na cele działalności społecznej i kulturalnej.
Kolejna edycja projektu edukacyjnego „Poznaje, eksperymentuje, decyduje”, „Szkolne Laboratorium Umiejętności”, Centrum Rekreacji nad jeziorem Starogrodzkimi rewaloryzacja parku miejskiego Stare Planty.
Stwierdzając, że prac jest bardzo dużo podziękował pracownikom Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego;
- Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska - trwają prace związane z przebudową schodów w ciągu ulicy Okrężnej na odcinku od Ogrodowej do Rybackiej. Wykonawca demontuje starą nawierzchnię, magazynuje nowy materiał, termin wykonania zadania nie jest zagrożony.
Zostały złożone dwa wnioski dotyczące remontu dróg, jest  nowy konkurs ogłoszony przez Wojewodę, pierwszy wniosek dotyczy tzw. Hajratki, czyli tej części jezdnej dla pojazdów ulicy Jastrzębskiego od ulicy Biskupiej do ulicy Ogrodowej, przewiduje się tu  frezowanie nierówności i ułożenie nakładki.
Drugi wniosek w tym samym zadaniu dotyczy objazdu od ulicy Dworcowej przez ulicę Krótką do ulicy Kościuszki i tutaj przewidziane jest także sfrezowanie nierówności, regulacja urządzeń technicznych i ułożenie nowej nakładki asfaltowej na wzór tej, która niedawno została wyłożona przy ulicy Świętojerskiej Przygotowuje się złożenie wniosków w naborze do funduszu rozwoju dróg na poprawę bezpieczeństwa pieszych, to już jest kolejna edycja i nieustannie aplikuje się  o  środki. Żeby poprawiać bezpieczeństwo pieszych planuje się 3 przejścia – ulica Toruńska przy  cmentarzu parafialnym, będzie zrobione doświetlenie tzw. kocie oczka i odmalowanie pasów, ulica Dworcowa  przy starym dworcu także odmalowanie, dobudowanie fragmentu chodnika, kocie oczka i poprawa widoczności pieszych i Planty Kolejowe połączenie budowanej ścieżki pieszo rowerowej z aleją wzdłuż osiedla Skłodowskiej i w tym miejscu planuje się  dobudowanie fragmentu chodnika, przesunięcie przejścia w stronę Dworcowej, wymalowanie i doświetlenie. Dobiegają końca uzgodnienia projektu przebudowy fragmentu ulicy Łunawskiej w ciągu drogi powiatowej, realizację tego zadania planuje się w okresie letnim;
Trwają prace sanitarne w obrębie drzewostanu, usuwa się jemiołę, suche konary, martwe drzewa zagrażające bezpieczeństwu
Realizuje się szereg nasadzeń zastępczych i nowych, podjęto działania proekologiczne, aby miasto było zielone i powietrze jak najbardziej zdrowe. Został złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę ronda przy pasażu chełmińskim. Wniosek jest rozpatrywany w tzw. ZRID-e, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, przewidywany czas uzyskania tego pozwolenia, to trzy miesiące, wówczas będzie można rozpisać przetarg, wybrać wykonawcę zadania, podpisać umowę i realizować to rondo. Przygotowanie procedury jest czasochłonne ze względu na regulację stanów prawnych i przejęcie części gruntów od podmiotów prywatnych;
- Straż Miejska – prowadzone są działania rutynowe zarówno w zakresie porządku publicznego, prewencji bezpieczeństwa, a także prewencji, jeśli chodzi o zwierzęta i ewentualnie zagrożenia z ich strony.

 
Ad.4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna"  

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem druk nr 1 nadanie tytułu p. Knapp  Poprosił o przyjęcie uchwały

Radna Ilona Smolińska – jako członek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska, w imieniu Przewodniczącej przedstawiła opinię do projektu uchwały  KOKSiOŚ opinia p. Knap
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/429/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna"   została przyjęta jednogłośnie Uchwała.429.2023 

 
Ad.5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna"  

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem druk nr 2 nadanie tytułu p. Kensik  Poprosił o przyjęcie uchwały

Radna p. Ilona Smolińska – jako członek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska, w imieniu Przewodniczącej przedstawiła opinię do projektu uchwały KOKSiOŚ opinia p. Kensik

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/430/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie nadania tytułu "Zasłużony dla Miasta Chełmna"   została przyjęta jednogłośnie Uchwała 430.2023

Ad.6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wydawania biuletynu samorządowego 

Zastępca Burmistrza Miasta Chełmna p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 11 wraz z uzasadnieniem  (załącznik nr 11 do protokołu). Następnie przedstawił prezentacje multimedialną dotycząca biuletynu Poprosił o przyjęcie uchwały

Poinformował, że mimo, iż mówimy o biuletynie samorządowym, tak naprawdę będzie to czasopismo miejskie dla mieszkańców, o mieszkańcach i z mieszkańcami. Zwrócił uwagę, że w mieście doszło do nietypowej sytuacji, gdzie w tej chwili nie jest wydawany żaden tygodnik ani miejski, ani powiatowy. Jest to problem przede wszystkim w kwestii możliwości komunikowania z mieszkańcami

Obecnie mieszkańcy czerpią wiedzę przede wszystkim z internetu – media społecznościowe miasta, instytucji, organizacji pozarządowych, ale korzystają wyłącznie mieszkańcy obecni w sieci. Podobnie korzystanie z aktywnego portalu Chełmno Nasze Miasto, będącego internetowym wydaniem Gazety Pomorskiej dotyczy mieszkańców, korzystający z sieci.

Internet to również E-Chełmno, no i tutaj ponownie korzystają mieszkańcy ci, którzy mają dostęp do internetu

Prasa tradycyjna obecnie to miesięcznik Gazeta Chełmińska, gdzie miasto Chełmno jest zaledwie na jednej stronie i warto też zaznaczyć, że jest to odpłatna usługa. Gazeta Pomorska jest to płatna już komercyjna gazeta, w której miasto jest obecne z tymi kluczowymi tematami,

Tablice informacyjne - w mieście jest 25 tablic rozproszonych po mieście, które umożliwiają przekazywania mieszkańcom m.in. kalendarium i bieżących informacji.  Ponadto jest oficjalna strona miasta chełmno.pl oraz otwarte spotkania, Zwrócił uwagę na problem z komunikacją szczególnie dla tej części , która z sieci nie korzysta. Brak pisma w całości poświęconego miastu i jest to tak naprawdę pierwszy taki moment w historii od niemal 200 lat, gdzie faktycznie prasy papierowej w Chełmnie nie ma.

Poinformował, że 22 grudnia   wyszedł ostatni numer tygodnika Czasu Chełmna, tygodnika drukowanego, dlatego proponuje się stworzenie miejskiego społecznego wydawnictwa. Ta propozycja wynika z sugestii, które od końca grudnia trafiają regularnie, to przede wszystkim sugestie Chełmińskiej Rady Seniorów, Uniwersytetu Trzeciego Wieku, czyli gremia bardzo ważne w naszym mieście, które czują się w dużej mierze wykluczone, ponieważ nie, korzystając na co dzień z internetu, nie mają dostępu do informacji na temat życia naszego miasta. Również to rozwiązanie sugerowała Komisja Rewizyjna Rady Miasta Chełmna                 w pokontrolnych ustaleniach dotyczących Referatu Komunikacji Społecznej, Promocji  i Sportu, gdzie zespół referatu nie posiada pełnego narzędzia właśnie przekazania w formie tradycyjnej materiałów, informacji do mieszkańców, To jest również zadanie sugerowane przez środowiska sportowe. Dotarły dodatkowo opinie miejskich instytucji kultury, środowiska sportowego i środowisk seniorskich na temat potrzeby wdrożenia takiego rozwiązania.  Zwrócił uwagę, że nie proponuje się niczego nowego, w wielu gminach, takie rozwiązania są praktykowane od wielu, wielu lat Podał przykłady – Wrocław. Pl w gminie Wrocław, Bydgoszcz informuje, w Bydgoszczy  i wiele innych gmin jak choćby Wejherowo, czy Żnin Proponuje się  wydawanie bezpłatnego dwumiesięcznika dostępnego w różnych punktach miasta.
Zgłosił auropoprawkę do projektu uchwały poprzez wpisanie nazwy Chełmno. Miasto Bliżej Ciebie oraz § 3 ust. pierwszy o tutaj drobna robocza kwestia o wykreślenie 3 literek www kropeczka Poprosił o przyjęcie uchwały

Radna p. Ilona Smolińska – jako członek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska w imieniu Przewodniczącej przedstawiła opinię do projektu uchwałyKOKSiOŚ opinia biuletyn

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki KB opinia biuletyn

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że ma obawy odnośnie tego przedsięwzięcia, mianowicie skąd są dane, że jest potrzeba wydawania biuletynu. Brak Czasu Chełmna – przypomniał, że Czas Chełmna był tak przez władze miasta krytykowany, tak drogo tam byłyprzedstawiane informacje, ogłoszenia.
Dodał cyt.: „jednak ten Czas Chełmna spełniał jakąś rolę, ta informacja docierała obiektywna, mogę powiedzieć, do mieszkańców Chełmna. Moje obawy są następujące, jest Rada Miasta, jest i koalicja, jak będą mieli pozostali Radni, którzy nie są w koalicji, dostęp, bo tu § 4 pkt 3 redaktor naczelny może podjąć współpracę z innymi osobami, które wyraził chęć, może, ale nie musi. No tak, trudno powiedzieć, czy ja jako Radny niebędący w koalicji, będę miał tam kawałek też, żebym mógł coś tam mieszkańców poinformować, czy całkowicie będę miał zamknięte drzwi? Czy to wypali nam całkowicie? Panie Burmistrzu, nagminnie były stawiane tablice na terenie miasta, nie wiem, ile ich postawiono, no mieszkańcy się cieszyli, będą jakieś tam informacji, ale co się dzieje? Jak w lutym, czy kiedy w tamtym roku jakaś informacja była powieszona, wisi do dzisiaj, nie ma rotacji. Nie wiem, jak to się dzieje, ale to był też dobry pomysł, tylko zabrakło chęci, motywacji, żeby to kontynuować dalej, czyli pieniążki, jaki koszt był, nie wiemy, a przy okazji to się spytamy, jaki to był koszt wyeksponowania tych tablic, ile na terenie miasta postawiono tych tablic i dlaczego tak ochoczo o ten temat upadł?
Na razie byłoby tylko tyle, czy to będzie dla całej Rady, czy tylko dla koalicji?”

Radny p. Sławomir Karnowski –w imieniu przewodniczącej Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców przedstawił opinię w sprawie wydawania biuletynu samorządowegoopinia klubu CHMM - biuletyn
 
Zastępca Burmistrza Miasta Chełmna p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień:

- kwestia tablic informacyjnych, tych tablic było 25, są 24, gdyż 1 uległa uszkodzeniu w styczniu, będzie naprawiona marcu. Nie jest prawdą, że dane są nieaktualizowane, dokładnie wczoraj miała miejsca aktualizacja treści na tablicach zawartych. Jest regularny kalendarz wymian co 2 tygodnie, natomiast prawdą jest, że część materiałów jest dysponowana dłużej, ponieważ tego wymaga informacja. Jeżeli informacja dotyczy wydarzenia, które się w sposób ciągły odbywa przez około 2 miesięcy, a taką sytuację mamy w przypadku konsultacji planu zrównoważonej mobilności dla miejskiego obszaru funkcjonalnego, nie zdejmuje się jej aż do zakończenia. Niemniej nie było sytuacji, żeby rzadziej niż co 2 tygodnie część treści była zmieniana i jest to realizowane we współpracy Referat Komunikacji Społecznej, Wydziałem Organizacyjnym oraz instytucjami kultury, także te informacje trafiają i tutaj mówca sam osobiście weryfikuje tę kwestię. Natomiast jest to miejsce do eksponowania fragmentów informacji nieobszernych wyjaśnień.
Odnosząc się do pytania dlaczego ten temat teraz wybrzmiewa przypomniał, że  wspomniany tygodnik ostatni raz ukazał się 22 lub 23 grudnia, a od następnego tygodnia zaczęły do  trafiać głosy, które zostały przedstawione w postaci licznych rekomendacji.
W wymienionym tygodniku, chociażby obszar całego sportu był bardzo dobrze wyeksponowany, chociażby kwestia klubów sportowych, inicjatyw społecznych, inicjatyw kulturalnych. Przyznał, że bywały spory w zakresie merytorycznym dotyczący działań gminnych, natomiast ta cała część dodatkowa była realizowana we wspaniały sposób i tej części bardzo brakuje.
Koszt tablic to około 20 000 zł, było to zrealizowane z budżetu jeszcze 2021 roku i z powodzeniem wykonuje funkcję informacyjną dla mieszkańców. Biuletyn ma być uzupełnieniem.
Kontynuując poprosił o nietraktowanie biuletynu w ten sposób, że każdy dostanie swoją rubryczkę, którą będzie mógł wypełnić. Ten biuletyn ma dotyczyć nas wszystkich jako społeczności samorządowej, więc Urzędu, instytucji kultury, sportu, oświaty.
Rolą redaktora naczelnego będzie faktycznie pilnowanie tego, aby te treści były przekazywane.
Jeżeli ze strony radnych będą inicjatywy przedstawiane do zaprezentowania, rolą redaktora naczelnego i kolegium redakcyjnego jest sprawdzenie.  aby te treści były ważne dla mieszkańców i mogły być opublikowane. Biuletyn nie ma służyć polityce, ma zawierać materiał, który będzie informował mieszkańców o bieżącym życiu naszego miasta.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem –poinformował, że mimo wyjaśnień i tak ma wątpliwości odnośnie redakcji i chociaż być może przeprosi za to kiedyś, podczas głosowania wstrzyma się.  

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – przypomniał przedmówcy ostatnie zdanie pana Zastępcy Burmistrza, że nie będzie tam polityki, a tylko informacje.

Radny p. Marek Olszewski – w odniesieniu do wypowiedzi Pana Michała Wrażenia, przypomniał, że zapotrzebowanie społeczne na dostęp do informacji jest od dawna, kreował się już w poprzedniej kadencji za poprzedniego Burmistrza i należy się cieszyć, że te tablice informacyjne, tak schludne powstały w różnych częściach miasta, dzięki którym mieszkańcy mają dostęp do informacji. Odnośnie zakładania, że będą przemycane informacje, które nie są Panu radnemu bliskie stwierdził, że nie można tak z góry zakładać, że będzie czyjaś zła wola.
Stwierdził, że nic nie stoi chyba na przeszkodzie, żeby w kontakcie z redaktorem naczelnym tego biuletynu, jeśli będzie taka potrzeba i wola rady powstała rubryczka zawierająca informacje Rady Miasta.

Radna p. Dominika Wikiera – stwierdziła, że ideą powstania biuletynu jest publikacja informacji o mieście i ludziach tu mieszkających, a nie o pracach Rady Miasta, czy Radnych, ponieważ Radni  maja  możliwości występowania w czasie sesji i tutaj powinni oczekiwać odpowiedzi na swoje pytania, czy też wygłaszać swoje oświadczenia. Biuletyn powstanie, chociażby po to, żeby odpowiedzi udzielane Radnemu były dostępne bez nieścisłości dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców, nie tylko dla tych, którzy mają kontakt z Radnym.
Zdaniem mówczyni w biuletynie powinny być publikacje organizacji działających w mieście. Rolą redaktora naczelnego jest, aby jeśli np. Pan Radny zaproponuje temat opracowany samodzielnie, który będzie spełniał kryteria prawdy, dobra i pożyteczności został rozważony do publikacji.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – przywołał sytuację, jaka miała miejsce na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa, podczas którego można było się przekonać jak bardzo brakuje takiego narzędzia. Otóż trwała bardzo długa dyskusja o organizacji ruchu ulicy Świętojerskiej i ulicy Słowackiego i gdy przyszli zainteresowani mieszkańcy po raz pierwszy usłyszeli całą historię. Uzyskali odpowiedź dlaczego postawienie znaku zajmuje tyle czasu, podziękowali stwierdzając, że tej informacji bardzo brakowało. Takich tematów, podejmowanych regularnie jest bardzo dużo, dlatego potrzeba tego biuletynu. Kontynuując poinformował, że to właśnie Radny Pan Michał Wrażeń kilka lat wcześniej zwrócił się z przykładem takiego biuletynu z jednej z gmin wiejskich jako dobrym wzorcem, który warto naśladować, aby mieszkańców informować. Wizja jest taka, aby taki dobry wzorzec stworzyć, który będzie informował mieszkańców o życiu miasta.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem   stwierdził, że prawdą jest, iż wcześniej zwracał się do Pana Burmistrza w tej sprawie, ale prawdą jest również to, że na interpelacje i zapytania mówcy,  Burmistrz nie odpowiada tak, jakby sobie mieszkańcy życzyli, tylko omija problem, odpycha go, dlatego o zapisy w tym biuletynie Pan Radny ma obawy,

Radny p. Sławomir Karnowski – zwracając się do radnego Michała Wrażnia, który z góry zakłada nierzetelność pracowników Urzędu Miasta podejmujących się tej inicjatywy poza swoim obowiązkami, aby redagować biuletyn. Zaproponował, aby Pan radny przy najbliższej okazji aplikował na stanowisko, które jest jednym z wydziałów referatu kultury i sportu mówiący na skróty i wtedy będzie mógł Pan, jako redaktor naczelny pisać artykuły, lub ewentualnie nawiązać współpracę z Chełmińskim Domem Kultury, muzeum czy   biblioteka i będzie mógł Pan tutaj pisać śmiało artykuły i mieć pełną totalną władzę, co będzie się ukazywało,

Radna p. Magdalena Mrozek - jako reprezentantka kilku organizacji pozarządowych działających na terenie miasta poparła propozycję wydawania gazety miejskiej. Stwierdziła, że będzie ona służyła mieszkańcom.

Radna p. Ilona Smolińska – wyraziła niezrozumienie wątpliwości Pana Radnego Wrażenia, skoro propozycja uzyskała osiem pozytywnych opinii najważniejszych instytucji kulturalnych, Chełmińskiej Rady Seniorów, Fundacji Rodzina Przymierza, środowiska sportowego. Zdaniem mówczyni mieszkańcy uznają ten pomysł za pozytywny

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – przed udzieleniem głosu Panu Radnemu zasugerował zakończenie dyskusji, która robi się co najmniej jałowa.

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że intencją było poinformowanie, że gdyby temat był omówiony na posiedzeniu komisji nie byłoby wątpliwości, a obawy mówcy zostałyby wcześniej rozwiane. Stwierdził, że ma prawo mieć obawy i je wyrażać, a jeśli okaże się, że nie miał racji będzie potrafił przeprosić.

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem – wracając do wypowiedzi przedmówcy odnośnie omówienia tematu na komisji stwierdził, że zapewne miał na myśli Komisję Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej tymczasem komisją która stricte, jakby najbardziej podniosła temat biuletynu, była Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska. Poinformował, że Pan radny jako gość mógłby podjąć dyskusję na posiedzeniu tejże komisji.  Zaprosił Pana Radnego na następne spotkania.

Radna p. Wikiera – zgodziła się, z przedmówca w kwestii uczestnictwa Pana radnego w posiedzenia pozostałych komisji. Zwróciła uwagę, że przynajmniej na posiedzeniach dwóch komisji temat był dogłębnie analizowany, a obecni na posiedzeniach pan Burmistrz i Jego Zastępca udzielali rzetelnych i kompetentnych wyjaśnień. Stwierdziła, że ten biuletyn pozwoli łączyć informacje z różnych sfer działalności miasta- kultury, sportu, czy też edukacji,

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że był przyzwyczajony, chociaż najwyraźniej przyzwyczajenie jest złym nawykiem, że na posiedzenia wszystkich komisji zapraszani byli goście, którzy przedstawiali dany temat. Stwierdzając, że trudno, aby brał udział we wszystkich posiedzeniach zasugerował, aby przewodniczący organizował posiedzenia całej radny.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki - zwrócił przedmówcy uwagę, że jako Radny ma nie tylko przywileje, ale również obowiązki. Jednym z obowiązków radnego jest przygotowanie się do sesji. Komisje miały posiedzenia i mógł pan Radny w nich uczestniczyć

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu)

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/431/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie wydawania biuletynu samorządowego została przyjęta większością głosów  Uchwała.431.2023

 
Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uznania skargi na działanie Burmistrza Miasta Chełmna za bezzasadną 

 
Radny p. Marek Gębka – jako członek Komisji Skarg, Petycji i Wniosków w imieniu Przewodniczącej przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem druk nr 3 uznania skargi na działanie Burmistrza Miasta Chełmna za bezzasadną. Poprosił o przyjęcie uchwały

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących 2 nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 19do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/432/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie uznania skargi na działanie Burmistrza Miasta Chełmna za bezzasadną została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.432.2023

 
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/143/2020 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno” 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4  wraz z uzasadnieniem (załącznik nr21 do protokołu). Poprosił o przyjęcie uchwały.

druk nr 4 zmiana „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno” .

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że Uchwała Nr LX/433/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/143/2020 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno” została przyjęta jednogłośnie  uchwała.433.2023
druk nr 4 opinia PPIS
 
Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w obrębie 5 miasta Chełmna  

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem druk nr 5 - nadania nazwy ulicy -Orkiszow  druk nr 5 załącznik Poprosił o przyjęcie uchwały 

Radny p. Micha Wrażeń – stwierdził, że nazwa ulicy mniej jest ważna niż uregulowanie i może pokierowanie mieszkańców co zrobić w kwestii utwardzenia tej ulicy. Przypomniał, że zgodnie z wypowiedzią Zastępcy Burmistrza droga wewnętrzna to jest w zakresie utrzymania mieszkańców. Zapytał, czy jest możliwość przekazania mieszkańcom materiałów z odzysku, żeby mieszkańcy mogli sobie tę drogę utwardzić.  Przypomniał, że w przeszłości miały miejsce takie przypadki. Stwierdził, że gdyby był mieszkańcem tej ulicy nie byłby zainteresowany nadaniem nazwy, a pomocą w utwardzeniu drogi.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że  w przypadku, gdy dana nieruchomość nie stanowi własności miasta, to miasto nie ma prawa zrealizować takiego kroku, jest to niezgodne z prawem. Sytuacje, do których Pan Radny się odwołuje, dotyczyły   dróg wewnętrznych będąca własnością miasta, bo takie sytuacje również w mieście są. Niemniej kwestia utrzymania ulicy jest zupełnie czymś innym, tutaj realizuje się sprawę dotyczącą gospodarowania nieruchomościami i stąd prośba o nadanie nazwy ulicy.   

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że Uchwała Nr LX/434/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie nadania nazwy ulicy położonej w obrębie 5 miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie uchwała 434.2023

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- ogłosił przerwę w obradach

po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że po przerwie w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę nieruchomości w drodze przetargowej

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem druk nr 6 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę nieruchomości w drodze przetargowej. Poprosił o przyjęcie uchwały.

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o informację czy pierwsza wymieniona działka, to jest 450 m po muszli koncertowej, a kolejna działka 4 tys. metrów, czy to jest torowisko. Po uzyskaniu potwierdzenia zwrócił uwagę, że mowa o części działki wydzielonej z 4 tys.  metrów, a w uchwale nie wskazano o jaki fragment tej działki chodzi. Po usłyszeniu, że chodzi o poprawę warunków zagospodarowania domów jednorodzinnych oraz, że analogiczna sytuacja dotyczy drugiej działki  przyjął uzasadnienie i podziękował za wyjaśnienie.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski przepraszając, że nie zrobił tego podczas przedstawiana uchwały zgłosił autopoprawkę - w załączniku do uchwały zapisano obręb 2 , a winno być zapisane obręb 1.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie wraz ze zgłoszona autopoprawką

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/435/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę nieruchomości w drodze przetargowej  została przyjęta jednogłośnie uchwała 435.2023 Uchwała 435 aneks nr 3

Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił autopoprawkę do projektu uchwały:
Wpłynęła dotacja z Powiatu Chełmińskiego dla biblioteki publicznej w kwocie 17 000 i, w związku z czym proponuj się zwiększenie zarówno po stronie dochodów jak i wydatków o te kwotę. 
Następnie omówił   zmiany do uchwały i tak:

W rozdziale 750 11 wydatki bieżące zwiększa się dochody i wydatki o 126 zł 69 gr - to są środki z funduszu pomocy na nadanie numeru PESEL, zdjęcia i wpisy do rejestru danych jeśli chodzi o pomoc obywatelom z Ukrainy.

W rozdziale 750 75 - wpłynęła pomoc finansowa z Powiatu Chełmińskiego na dofinansowanie organizacji Walentynek Chełmińskich w kwocie              10 000,00  środki należy umieścić po stronie dochodów i wydatków.

W rozdziale 750 75 - wpłynęła druga transza środków refundacji wydatków poniesionych na, organizację spotkania pn. „Wymiana doświadczeń międzynarodowych miast Chełmna i Hann Munden w zakresie współpracy partnerskiej w obliczu kryzysów humanitarnych”. Dotacja pierwotnie planowana na 2022 rok wpłynęła w 2023 roku w kwocie 6164, 29.

W rozdziale 754 95 - 176 zł na wypłatę świadczeń 40 zł za zakwaterowanie obywateli Ukrainy.

W rozdziale 758 14 - miasto otrzymało subwencję na kształcenie dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy, łącznie kwota 56 404 zł została rozdysponowana na 3 miejskie placówki szkolne i   miejskie przedszkole „Tęczowy zakątek”.  

W rozdziale 801 01 zmniejsza się wydatki w ramach projektu „Poznaję, eksperymentuję, decyduję” o kwotę 39 246, 98 z uwagi na to, że wcześniej w 2022 roku wydatkowano już te środki. Zrealizowano większość projektu i zgodnie z nowym harmonogramem należy skorygować wydatki w roku 2023.

W rozdziale 801 01 proponuje się zwiększyć plan wydatków na remonty w szkole podstawowej nr 1 z przeznaczeniem na renowację parkietu w sali gimnastycznej o kwotę  50 500 zł.

W rozdziale 852 30 w dochodach i wydatkach wprowadza się kwotę 489,00 zł z funduszu pomocy na posiłek dzieciom i młodzieży z Ukrainy.

W rozdziale 853 95 środki z funduszu przeciwdziałania covid na dodatek węglowy, to jest pierwsza transza w 2023 roku, ale tak naprawdę to zakończenie finansowania wniosków, które zostały złożone w 2022 roku – 24.480,00 zł.

W rozdziale 853 95 zwrot niewykorzystanej dotacji w ramach rozliczenia projektu „Klub integracji społecznej” Nastąpiło rozliczenie tego projektu w związku z tym zarówno po stronie dochodów jak i wydatków wprowadza się kwotę 136,18 zł.  

W rozdziale 855 95 przyznano środki z funduszu pomocy na zapewnienie wypłaty świadczeń rodzinnych obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, 12 675,00 zł.

W rozdziale 60016 proponuje się wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego „Przebudowa i modernizacja ulicy Kilińskiego w Chełmnie”. Zadanie jest dofinansowane na poziomie 70% kosztów z rządowego funduszu rozwoju dróg, ta kwota to jest po stronie dochodów 1 911 734,00 zł.,  po stronie wydatków 2 915 000,00 zł zgodnie z kosztorysem  z tego wynika, że  1 000 000,00 zł trzeba dopłacić ze środków Gminy 

W rozdziale 700 05 - planuje się zwiększenie dochodów ze sprzedaży mieszkań stanowiących własność Gminy, w ramach wspólnot mieszkaniowych o kwotę 635000,00 zł. 

W rozdziale 70021 – wpłynęło dofinansowanie z banku gospodarstwa krajowego w wysokości 10 746 881,20zł, które zostanie przeznaczone na budowę budynku o 44 lokalach łączny wydatek to 12 643 389,65 zł. i będzie aportem do spółki CHSiM Natomiast oprócz tego planuje się jeszcze pozyskanie środków  z krajowego zasobu nieruchomości w kwocie  1 264 338,96 w związku z czym wydatek własny miasta wyniesie zaledwie 632 169, 49 zł.

W rozdziale 801 01 proponuje się zmniejszenie planu wydatków na zadanie „Budowa placu zabaw przy szkole SP 4 w Chełmnie”, wiąże się to z kalkulacją kosztów budowy, zmniejszenie o 13 000. Natomiast proponuje się wprowadzenie nowego zadania inwestycyjnego wydatki na opracowanie dokumentacji budowlano-kosztorysowej instalacji fotowoltaicznej wraz studium wykonalności oraz wnioskiem aplikacyjnym w szkole SP 4, w kwocie 10 000,00 zł.
To są wszystkie zwiększenia zarówno dochodów jak i wydatków.
Oprócz tego proponuje się przesunięcia między działami, rozdziałami, paragrafami i tak:

W rozdziale 60016 - proponuje się przenieść 12 000,00 do rozdziału 900 04 w celu zabezpieczenia środków na pokrycie kosztów związanych z umowami zlecenia.

W rozdziale 750 23 proponuje się przenieść plan wydatków między paragrafami wynagrodzeń osobowych 

W rozdziale 750 23 proponuje się przenieść pomiędzy dodatkowymi wynagrodzeniami rocznymi zgodnie, z aktualnym zapotrzebowaniem dla poszczególnych zadań 15 600.00 zł. 

W rozdziale 750 23- dokonano zmiany nazwy zadania ponieważ dotychczasowa nazwa zadania nie zawierała dopisku cyfrowa gmina, proponuje się zmienić nazwę zadania na brzmiącą” Rozbudowa sieci logicznej w budynku Urzędu Miasta wraz z modernizacją serwerowni - Cyfrowa gmina 245 030,00, nie ma to wpływu na inwestycję,  to jest tylko zmiana nazwy zadania.

W rozdziale 756 15 -proponuje się przeniesienie dochodów osiąganych przez poszczególne jednostki - 50 000.

W rozdziale 851 54 proponuje się przenieść z wydatków na zakupy materiałów i wyposażenie część środków w wysokości 10 000,00 na szkolenia z zakresu profilaktyki dla członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

W rozdziale 900 04 proponuje się przeniesienie środków z zakupu materiałów i wyposażenia na pokrycie kosztów umów zleceń w ramach utrzymania zieleni.

W rozdziale 801 01 – SP-2 proponuje się przenieść wydatki z wynagrodzeń nauczycieli na wydatki związane z z umowami zleceń, z wydatkami niezaliczonymi do wynagrodzeń, w związku z koniecznością wypłaty odprawy pośmiertnej dla rodziny osoby zmarłej - 35 000,00

W rozdziale  85 195 MOPS proponuje się przeniesienie środków z wynagrodzeń osobowych na wydatki bieżące zgodnie z aktualnymi potrzebami 

W rozdziale 852 16 -przeniesienie do rozdziału 852 95 środków z funduszy, pomocy 89,00 zł, zgodnie z aktualną klasyfikacją budżetową 

W rozdziale 853 95 - przeniesienie środków w wysokości 20 000,00 w ramach końcowego rozliczenia zadania „Klub integracji społecznej”.

Te wszystkie zmiany powodują, że deficyt budżetowy zwiększa się o 1 002 524,22 zł, o taką kwotę 1 002 524, 22 zł zwiększają się przychody. 

Te przychody to jest zaangażowania większej kwoty z nadwyżki budżetowej z lat poprzednich do kwoty 9 570 173, 21 zł 

W sumie zwiększa się dochody o 14 685 605,32 zł i zwiększa się wydatki o 15 688 129,54 zł. 
Druk nr 7 - korekta _2023_Budzet

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki   KB opinia korekta budżetu

Radny p. Sławomir Karnowski – imieniu Przewodniczącej klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców przedstawił opinię do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok klub CHMM opinia korekta budzet
 
Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że to bardzo dobrze, że udało się pozyskać środki, że powstanie   ładny budynek w mieście, ale równolegle do budowy powinny iść prace na temat zasiedlenia tego budynku, bo zgodnie ze starą uchwałą jest 5 m od osoby. Poprosił o informacje kto może się spodziewać mieszkań w tym nowym budynku oraz czy  zmniejszy się, czy zwiększy te metry kwadratowe na osobę. W dalszej części wypowiedzi wskazał na zapis § 60016 przeniesienie planu wydatków z działu 600 utrzymanie ulic do działu 900 utrzymanie zieleni w celu zabezpieczenia środków na pokrycie kosztów związanych umowami zleceniami. Poinformował, że prosił Pana Burmistrza o rozliczenie 40 000 zł. które Rada przekazała na utrzymanie dróg. Pan Burmistrz odpisał, że wykorzystano 31 393zł i z tych 40.000 zł zostało do wykorzystania 8606 zł. Zwrócił uwagę, że Patrząc w korektach budżetowych nie może tej sumy znaleźć.  Poprosił, aby Pan Skarbnik wyjaśnił tą sytuację, gdzie są te pieniążki zaksięgowane.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że w budynku przy ulicy Kościelnej planuje się 44 mieszkania, będą to mieszkania stanowiące własność Gminy Miasta Chełmno i tym samym będą tam zasiedlenia na podstawie tzw. listy, czyli na podstawie zasad gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym.
Przypomniał, że wszystkie uchwały w tej kadencji były podejmowane, więc komplet dokumentów w tym zakresie jest zaktualizowany. Zwrócił uwagę na kwestię, którą wcześniej poruszył pan Skarbnik, a mianowicie planowany wzrost dochodów z tytułu sprzedaży mieszkań. Poinformował, że w zasobach Gminy jest kilka przypadków, gdzie jest jedno mieszkanie np. socjalne we wspólnocie mieszkaniowej. W takim przypadku Gmina płaci znacznie więcej do tej wspólnoty niż otrzymuje z najmu w tej wspólnocie. W związku z czym planuje się podjęcie kilku kroków porządkujących, aby zasób Gminy  był w stanie się sam utrzymywać  i i te mieszkania właśnie będą sprzedawane.
Budowa tych 44 nowych mieszkań pozwala też na uporządkowanie sytuacji mieszkaniowej w tym zakresie.
Natomiast jeśli chodzi o kwestie dróg wyjaśnił, że to co jest zawarte w projekcie uchwały jest wyłącznie przesunięciem między paragrafami i dotyczy środków Wydziału Gospodarki Miejskiej. Poprosił, aby Pan Skarbnik rozszerzył temat.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – wyjaśnił, że przesuwane środki z rozdziału 60016 do 900 04 dotyczą paragrafów związanych z umowami. Umowy zlecenia realizowane są w ramach utrzymania dróg i zostaną częściowo wykorzystane do finansowania umów zleceń w ramach utrzymania zieleni.
Jeśli chodzi o te 40 000 wyjaśnił, że jeżeli w 2022 roku środki zostały nie wykorzystane, nie mogą przejść na 2023 rok , stają się wydatkiem niewykonanym  który posłuży do sfinansowania wydatków w następnym roku, lub w następnych latach.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem   - poinformował, że pytanie dotyczy środków z 2022 roku. Pod koniec 2022 roku Rada przesunęła 40 000.  Pan Burmistrz odpisując na pytanie zadane, jak zostały te 40 000 rozliczone, odpisał, że 31 393 zostało wykorzystane w 2022 roku, a zostało do wykorzystania 8606 zł.  Poinformował, że właśnie tych 8606 zł nie może znaleźć w budżecie, poprosił o informację gdzie są te pieniążki?

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – poinformował, że trzeba pamiętać, że budżet jest roczny i w związku z tym nie ma automatycznego przeniesienia niezrealizowanych wydatków, jeśli to nie są wydatki niewygasające. Dlatego też niejako te wydatki, które nie zostały zrealizowane, nie przenoszą się automatycznie. Te 8606zł, o których Pan radny mówi mogły być wydatkowane na różne rzeczy.  Nadwyżka skumulowana, może być wydatkowana na różne zadania, nie tylko na remonty, czy bieżący uzupełnianie dróg, to jest po prostu niewykonany wydatek w 2022roku. Wydatki niewygasające zostały określone uchwałą w 2022 roku i nie ma możliwości jej zmiany. Podejmuje się ją raz i w 2023 roku nie rozszerza się o żadne inne wydatki.  Budżety nie są rzeczą płynną, każdy rok jest osobnym budżetem

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 33 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/436/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 została przyjęta jednogłośnie

uchwała.436.2023

 
Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem  Druk nr 8 - WPF. Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 36 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/437/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnieuchwała 437.2023

 
Ad.13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku”. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz z uzasadnieniem  druk nr 9 2023_ZMIANA_przystapienie do opracowania.. Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 39 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/438/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku  w sprawie zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku” została przyjęta jednogłośnie Uchwała 438.2023.

 
Ad.14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku”.
 
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz z uzasadnieniemdruk nr 10 tryb i harmonogram opracowywania strategii_. Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 42 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki stwierdził, że Uchwała Nr LX/439/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2023 roku  w sprawie zmiany uchwały określającej szczegółowy tryb i harmonogram opracowania „Strategii Rozwoju Gminy Miasto Chełmno na lata 2021 – 2030 z perspektywą do 2050 roku” została przyjęta jednogłośnie  uchwała 439.2023

 
Ad. 15.Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – - stwierdził, że nie wpłynęła żadna interpelacja do biura Rady.

Ad. 16. Wolne wnioski i informacje

Radny p. Michał Wrażeń stwierdził cyt. „ulica Wrzosowa, ja troszeczkę błędnie podałem, że w 2020 rok, tu chodziło o 2022 -rok.  -I powtórzę pytanie. Ulica Wrzosowa, jakie środki były, z jakich środków była remontowana ulica Wrzosowa w 2022 roku i jakie środki będą przeznaczone w 2023 i czy będzie kończona w roku 2023? Ile mieszkańców mieszka? Najbardziej śmieszne i co śmieszy mieszkańców, to jest odpowiedź Pana Burmistrza Mikiewicza. Faktu mieszkania, mieszkańcy nie mają obowiązku zgłaszać. Zatem urząd nie dysponuje informacją na temat ilu mieszkańców mieszka na danej ulicy. Czyli raj, raj. Urząd Miasta nie ma możliwości skoordynowania ilu mieszkańców mieszka na tej ulicy Wrzosowej, nie płacą za śmieci, bo jakże, skąd, nie płacą podatków, jakże ,skąd, bo Urząd Miasta nic na ten temat nie wie. Panie Burmistrzu, czy tak się dba o interes miasta i mieszkańców? Że jednych możemy zweryfikować do liczby płacenia podatku od nieczystości od wywózki śmieci, drugich nie możemy. Przecież każdy budynek musi być zgłoszony, musi być zarejestrowany i musi być opomiarowany tam do podatku itd. a tu Pan Burmistrz odpisuje, że nie ma w Urzędzie takiej możliwości. No to jest bardzo śmieszne. Potem było pytanie, że pod koniec roku przez na 2022 roku przesunęła na drogi 40 000. Ja może się mylę, to może poprawić mnie na łatanie dziur, proszę o rozliczenie 40 000 zł. Zgodnie i Pan Burmistrz odpowiada, i tu się śmieją mieszkańcy. Zgodnie z przeznaczeniem31 393 wykorzystano na remont, remonty cząstkowe nawierzchni ulic. Jakie to były ulice? Co było na tych ulicach robione i za jakie sumy? Nie całkowita, całkowity koszt, proszę o rozliczenie. Mieszkańcy proszą o rozliczenie tej kwoty, że na Wodnej przykładowo zrobiono to, to, to, na Kamionce to, to i to. No i tu Pan Burmistrz pisze, że została kwota 8606 zł, to zostało w budżecie. Pytanie, gdzie te pieniądze są w tym budżecie? Jak można troszeczkę było więcej zrobić i tak. Następne pytanie była ulica Skłodowskiej. Ja zaraz w przerwie bo bardzo dużo tego mam. Ulica Skłodowskiej, parking, apteka. No Pan Burmistrz nie wie, o co rzeczywiście tam chodzi. Panie Burmistrzu osiedle Skłodowskiej, parking przed apteką, mieszkańcy proszę o miejsce parkingowe dla inwalidy. I teraz jeszcze jedno pytanie padło, jak będzie uregulowane imprezy na rynku, że jak impreza się zaczyna o 7, czy 8 rano i żeby był porządek, a nie bałagan, butelki od piwa potłuczone, niedopałki papierosów, jeszcze innych rzeczy, nieciekawe. Panie Burmistrzu ja nie będę mówił, nie będę wyszczególniał o jaką imprezę mi chodzi. Mi chodzi o imprezy na rynku, rynek - wizytówka Miasta Chełmna, zawsze rano musi być czysto wysprzątany”

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień:

- kwestia sprzątania jest uregulowana. Sprzątanie wykonuje Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska, pracownicy w momencie, gdy odbywa się wydarzenie miejskie, ale również w każdy weekend przynajmniej w liczbie 2 osób są na dyżurze i w trakcie tego dyżuru ulice miasta są sprzątane. Po każdej imprezie zarówno Rynek, jak i Grudziądzka jest posprzątana - robili to i robią, i robić będą współpracownicy z Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska, za co o złożył podziękowania zwracając uwagę, że są to prace wykonywane w weekendy.

- osiedle Skłodowskiej, kwestia miejsca parkingowego dla osoby z niepełnosprawnością. Ten temat od niedawna jest mówcy znany, choć formalnie taki wniosek nie wpłynął.  Na osiedlu Skłodowskiej jest wytyczonych 5 miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami. W tym konkretnym miejscu wytyczenie miejsca jest możliwe, ale kosztem 2 miejsc parkingowych normalnych. Zwracając się do Przewodniczącego Komisji stwierdził, że o ile zdecyduje się sformułować taki wniosek przystąpi do jego realizacji,

- 8606 zł - Wydział Gospodarki Miejskiej wykorzystał na naprawy dróg ponad 31 000 zł z przyznanych na koniec roku środków, za taką kwotę można było bezpiecznie wykonywać prace. Pozostałej kwoty nie można było przeznaczyć na asfalt, ponieważ było już zbyt mroźnie, i nie można było wykonać tych prac skutecznie. Dlatego pod koniec roku te środki zostały wrzucone do budżetu i w tym roku właśnie z nadwyżki z lat ubiegłych będą wprowadzane środki na różnego rodzaju cele,

- kwestia mieszkańców ulicy Wrzosowej - przypomniał o czym mówił przy omawianiu strategii, że liczba mieszkańców zgodnie z ewidencją to niespełna 17 000. Liczba mieszkańców zgodnie z GUS-em, to ponad 18 500 mieszkańców, w systemie śmieciowym zarejestrowano około15000 osób. Jak widać różnice są duże.  Nie ma narzędzia przymusu, aby dana osoba zmieniając miejsca zamieszkania zgłosiła ten fakt do urzędu. Zgodnie z ewidencją PESEL  3 osoby zgłosiły, że mieszkają na ulicy Wrzosowej, również te 3 osoby to są jedyne zgłoszone do systemu. Dodał, że przy tej ulicy toczy się obecnie kilka inwestycji mieszkaniowych, jak również wydzielonych jest ponad 20 działek pod realizację nowych inwestycji. Te inwestycje powstaną w momencie, gdy uzyskają odbiory, wówczas mieszkańcy zostaną opodatkowani złożą deklaracje do systemu śmieciowego.
Droga nie była naprawiona, ani wybudowana, a jedynie tymczasowo utwardzona, tak jak jest to robione w innych przypadkach, gdzie nie ma nawierzchni. Na ulicy Wrzosowej była glina i została utwardzona kruszywem rozbiórkowym, które uprzednio zostało przygotowane  przez Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska. To tymczasowe utwardzenie było realizowane przez pracowników wydziału, w ramach bieżących zadań.

Radny p. Marek Olszewski – uzupełniając temat miejsca dla osoby niepełnosprawnej na osiedlu Skłodowskiej przed apteką Gemini poinformował, że na posiedzeniu komisji, której przewodniczy temat był omawiany.  Faktycznie jest to problem, przed apteką miejsce dla niepełnosprawnych osób powinno być. Niestety utworzenie takiego miejsca   byłoby kosztem 2 zwykłych miejsc parkingowych. Poprosił o informację czy byłaby możliwość zainstalowania takiego miejsca dla osób niepełnosprawnych, w miejscu obecnie wyznaczonym dla wysiadających dzieci przywożonych przez rodziców do szkoły. Zdaniem mówcy to miejsce nie spełnia do końca założeń, ponieważ niestety w tym miejscu bardzo często parkują na dość długo kierowcy nie tylko ci, którzy załatwiają swoje sprawy, ale również mieszkańcy osiedla.

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził cyt. „Jeszcze o jednej sprawie zapomniałem, to kwestia mobbingu w Urzędzie. Jak dalece są sprawy, czy już się sprawa zakończyła? Bo to jednak jest miesiąc czasu, no. Czy Urząd ma jeszcze przygotować jakieś dokumenty? No tak Pan Burmistrz nie odpowiedział, no mi się wydaje, jak się ktoś pyta z Urzędu, to powinien dostać informacje, ale o tą informacje bym prosił na piśmie i pozostałe też. I teraz pytanie mam do Pana Burmistrza Mikiewicza. W budżecie na 2018 rok. Jaki był budżet, wysokość budżetu? Jaki w jakiej wysokości był budżet? Jakie było zadłużenie? Ile zostało wolnych środków? To samo pytanie kieruję do roku 2019 - jaki był budżet i ile wolnych środków? Bo teraz już mamy około 12milionów, no ale to zostawmy, to będziemy później rozmawiali na ten temat. Na początku kadencji obiecywał Pan Burmistrz Mikiewicz, że zajmie się tablicą na ulicy Toruńskiej, na tej tablicy jest straszny błąd, to jest tablica Walentego Fiałka. Czy by nie można było tej tablicy zdjąć i zostawić w muzeum na czas, nim ta kamienica nabędzie jakiejś świetności i wtedy ją tam powiesić Przewodnicy omijają tą kamienice i tą tablice, nie mówią o takim znanym mieszkańcu jak Walenty Fiałek. Nie można tego zrobić? I teraz nawiązując do Placu Wolności, o pomnik na Placu Wolności. Bardzo szeroko ten temat wyjaśnił Pan Wiceburmistrz Murawski. Ja to wszystko rozumiem, ale mieszkanki i mieszkańcy mówią, że on jest jeszcze po tej zimie w gorszym stanie. On grozi zawaleniem. Panie Burmistrzu, nie patrzmy, aż pozyskamy środki, dobrze pozyskamy środki na ratuszu kawałek gzymsu spadło, to żeśmy go ogrodzili, a tam jak spadnie, tam dzieci się bawią, przygniecie dzieciaka, taka płyta olbrzymia, nie wiem, co to będzie .Można było w jakiś sposób popatrzeć, zabezpieczyć to, a jeszcze tym bardziej, że Pan, który to projektował, jest na chodzie, można byłoby rozmawiać, gdy coś się złego stanie, prawa autorskie będą zabrane, nic nie będziemy mogli zrobić z tym pomnikiem i  tu chodzi o rozmowy. Ten Pan Lejkowski chce rozmawiać. Pan Burmistrz się w ogóle nie chwali  o czym by ten Pan chciał rozmawiać, o 66 kaszubskim. Rondo i ten obelisk i ci spadkobiercy 66 kaszubskiego, by chcieli postawić tam figurę żołnierza. Rozmowy prowadzone były z Panem Burmistrzem, ale bez skutku. Nie powiedział ani nie, ani tak. Panie Burmistrzu jest okazja porozmawiać z Panem Lejkowskim, przychylić się do jego prośby, to upiększy nasze miasto, może w jakieś tam kwestii pomożemy sfinansować tego żołnierza. Przecież nie tak dawno, teraz żeśmy przesunęli 40 000 na biuletyn informacyjny.  Jednak są te pieniądze, nasze miasto jest stać zapłacić 800 000 tak od ręki, a tu na tego żołnierza tam wspomóc 15,czy 20 000 jest bardzo ciężko”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że czas minął, prosił o zakończenie wypowiedzi.

Radny p. Michał Wrażeń – kontynuując stwierdził cyt. „ Czy już został rozpisany przetarg na połatanie dziur? Panie Burmistrzu, dziura dziurę goni od jesieni, w ogóle od Pana kadencji, to jednak kadencja była taka, że dziur niewiele załatano. Sprawa dworca PKS-u. Mieszkańcy się skarżą, że nie mogą z poczekalni korzystać, nie mogą korzystać z WC”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – po raz kolejny poinformował, że czas wypowiedzi minął.

Radny p. Michał Wrażeń  - kontynuując  cyt.„ Nie ma WC, nie mają  jak ludzie tam się  załatwić, a zarządzającym dworcem i pomieszczeniami dworcowymi, no prawdopodobnie mówię, że jest Arriva  O tych rzeczach, o których tu powiedziałem, bym prosiło odpowiedź na piśmie”. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski -udzielił następujących wyjaśnień:

-projekt przebudowy pomnika na Placu Wolności jest gotowy za zgodą autora, więc ta kwestia jest uregulowana. Co więcej obecnie został przygotowany i złożony wniosek o dofinansowanie przebudowy Placu Wolności z uwzględnieniem przebudowy pomnika, więc ten krok również 
został zrobiony. Jest to trzecia za tej kadencji próba pozyskania środków na modernizację pomnika, a ta przebudowa to kilkaset tysięcy złotych. To nie jest zdemontowanie czegoś i przełożenie gdziekolwiek. To jest potężna inwestycja, jest to potężne ogromny obiekt, więc są to ogromne środki. Pewnie porównywalne z wkładem własnym na Kilińskiego.

- dworzec PKS - prawdą jest, że dotychczasowy dzierżawca, czyli firma Arriva nie wywiązywał się w należyty sposób z obowiązków. W związku z powyższym z końcem stycznia została wypowiedziana umowa dzierżawy przez SIM w porozumieniu z Urzędem Miasta tak, aby  uporządkować nareszcie funkcjonowanie dworca. Obecnie chociażby niestety lampy nie
funkcjonują, a dzierżawca nie realizuje tego obowiązku wymiany, więc nie można było dłużej czekać


-przetarg - poinformował, że remonty dróg startują dopiero jak się kończą mrozy, bo wcześniej nie ma to sensu. Przetarg jest przygotowany przez Wydział Gospodarki Miejskiej i zostanie ogłoszony w najbliższych dniach.
Natomiast realizacja robót rozpocznie się najwcześniej w drugiej połowie marca. Warunki gruntowe są takie, a nie inne i można robić w asfalcie inwestycje dopiero gdy temperatura jest powyżej 5 °C.

- budżety z lat poprzednich poinformował, że są one dostępne na BIP-ie, jednak o szerszą wypowiedź poprosi Pana Skarbnika.

- nieruchomość przy ulicy Toruńskiej, informując, że właściciel jest na sesji zasugerował, aby temat omówiony był na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - poprosił o upewnienie czy do końca, jeśli chodzi o 2018 rok i  2019 wie Pan radny o czym  mówi prosząc o wolne środki, o informację o wolnych środkach. Poinformował, że Pan radny nie dostanie pełnej informacji, bo środki, które pozostają niezrealizowane w budżecie, dzielą się na wolne środki i na nadwyżkę skumulowaną. Jeśli będzie Pan radny prosił o wolne środki, nie będzie to pełna informacja, a mówca będzie musiał tą informację złożyć zgodnie z tym, o co Pan radny prosi, bo przecież nie może wybiegać ponad  potrzeby zainteresowanego.
Jeśli chodzi o domniemane 12 milionowe zadłużenia poinformował, że o ile dobrze pamięta, na dziś jest 123 000 zadłużenia.  Poprosił o nieupublicznianie nieprawdziwych informacji. 

Radna p. Ilona Smolińska - stwierdziła, że jest zaskoczona jedną rzeczą jaką wskazał Pan  Radny Wrażeń, bo ta tablica na  ulicy Toruńskiej już wisi ponad 50 lat. Zapytała, gdzie Pan był radny wcześniej, dlaczego  wcześniej nie zadbał o to,  żeby ta tablica została wymieniona tylko teraz akurat w kadencji obecnego Burmistrza, gdzie był covid, gdzie jest wojna na Ukrainie.

Radny p. Michał Wrażeni ad vocem - stwierdził cyt.: „to nie jest temat z tej kadencji, ten  temat ma już brodę taką.  Ten temat nieraz już był poruszany i tak jakoś niechętnie podchodzimy do tego tematu. Po prostu nie ma odpowiedniego gruntu do realizacji tego tematu, a jeszcze, odpowiadając tu Panu właścicielowi tego budynku, bo jest, bo mi tu podpowiada, że Pan właściciel musi wyrazić zgodę, to proszę Pana właściciela o wyrażenie takiej zgody, bo nie uchodzi, żeby ta tablica w takim miejscu wisiała, nie będę dalej prowadził tego tematu”.

Radny p. Sławomir Karnowski jako ustępujący sztabu w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Chełmnie podziękował za zaangażowanie w XXXI finał mieszkańcom miasta oraz gmin ościennych. Poinformował, ze dzięki Nim udało się zebrać rekordowa kwotę ponad 136 000 zł. 

Ad. 17.Zakończenie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LX sesje Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie. 

Protokołowała:                                 Przewodniczył:                                                                                
Danuta Derebecka                          Wojciech Strzelecki                                      protokoły z głosowań 

Załączniki

Powiadom znajomego