W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LIX sesji Rady Miasta z dnia 18.01.2023

 

Protokół Nr LIX/2023
z LIX sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 18 stycznia 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 18 stycznia 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 16.30

Na ogólną ilość   15    radnych obecnych na sesji było 14 radnych, co stanowi 93%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych 0
Listy obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
lista obecności radnych

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do protokołu

lista obecności gości
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
z następującym proponowanym porządkiem obrad:
1. Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad LIX sesji RM
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych  
5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia   w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 
6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019 -2023.  
7.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVIII/414/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok. 
8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 4 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno - etap 1
9.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia tytułów: „Honorowa obywatelka miasta Chełmna” albo „Honorowy obywatel miasta Chełmna” i „Zasłużona dla miasta Chełmna” albo „Zasłużony dla miasta Chełmna” i przyjęcia zasad ich nadawania 
10.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budową przyłączy kanalizacyjnych 
11.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli na realizację wspólnego przedsięwzięcia i zawarcia przez Gminę Miasto Chełmno porozumienia z Gminą Lisewo w zakresie realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku restauracyjno- hotelowego wraz z remontem i przebudową oraz dostosowaniem do użytkowania przez osoby niepełnosprawne przy ul. Jastrzębskiego 5 w Chełmnie 
12.Informacja na temat złożonych interpelacji.
13. Wolne wnioski i informacje
14.Zakończenie

 Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LIX sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w  sesji bierze udział radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LIX sesji RM


Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek LIX sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad.3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

Burmistrz miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informacje z działalności pomiędzy sesjami i tak:

- Straż Miejska – patrolowane jest całe miasto, kontrole są rutynowe i doraźne, gdy dochodzi do zakłócania porządku publicznego, zaśmiecania oraz spożywania alkoholu w miejscu publicznym. W tym okresie  było 19, nałożono 5 grzywien i jedno pouczenie. Jedną osobę pod wpływem alkoholu dowieziono do izby wytrzeźwień w Toruniu.

Trwa sezon grzewczy, więc zgodnie z ustawą straż miejska kontroluje miejsca spalania. W piecach powinno się palić materiałami, które są dozwolone, w większości przypadków skontrolowanych miejsc nie stwierdzono nieprawidłowości. W jednym miejscu stwierdzono przypadek, gdzie palono niedozwoloną substancją.  Sprawca wykroczenia otrzymał grzywnę w postępowaniu mandatowym i zapowiedziano kolejną kontrolę spalania.

Zgłoszono innym służbom 5 awarii na terenie miasta, a także przekazano 7 interwencji, zgodnie z kompetencjami, innym instytucją. Było kilka interwencji w odniesieniu do zwierząt, a także 20 kontroli drogowych, gdzie kierowcy naruszali przepisy ruchu drogowego.

W dniu 10 stycznia przy ulicy Świętego Ducha funkcjonariusze zauważyli małoletnie dziecko do lat siedmiu, które biegało po ulicy bez opieki. Doprowadzono dziecko do matki i pouczono o tym, że dziecko nie powinno się w ten sposób poruszać, gdyż jest narażone na niebezpieczeństwo. W dniu 2 stycznia przy ulicy Grudziądzkiej, podczas patrolu funkcjonariusze zauważyli leżącego mężczyznę, z którym nie było z kontaktu, wezwano karetkę pogotowia i osoba ta została zawieziona do szpitala,

5 stycznia patrol otrzymał zgłoszenie o znalezieniu przedmiotu niebezpiecznego, zgłoszenia dokonał mieszkaniec Chełmna przedmiot został zabezpieczony i przekazany policji w celu ustalenia, czy nie został użyty do przestępstwa.

W dniu 10 stycznia w godzinach wieczornych przy ulicy 22 stycznia, w pobliżu szkoły podstawowej, funkcjonariusze zauważyli grupę osób. Jedna z osób na widok patrolu wyrzuciła jakiś przedmiot, był to woreczek foliowy z zawartością środków narkotycznych, sprawcę przekazano, zgodnie z kompetencjami policji w celu prowadzenia dalszych czynności wyjaśniających. 

Podziękował strażnikom za działania, a mieszkańcom za czujność i zgłaszanie wszystkich niebezpiecznych sytuacji.

- Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska, w porozumieniu z gminami Chełmno

i Kijewo Królewskie zakończono pracę nad zmianą uchwały Rady Miasta, w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Chełmna. Wykonano utwardzenie części nawierzchni na ulicy Morelowej, tzw. zatoczka oraz utworzono tam dwa dodatkowe miejsca parkingowe, Udzielono dofinansowania na inwestycje efektywne ekologiczne.

W roku 2022 wypłacono dotacje w łącznej wysokości 285 100 zł dla 82 zrealizowanych inwestycji. Udzielono 39 dotacji na wymianę systemu ogrzewania, 25 dotacji na zakup i montaż

paneli fotowoltaicznych, 17 dotacji na zakup i montaż pompy ciepła i 1 dotację na budowę przyłącza gazowego.

Oddano do użytku nowe kolumbarium na cmentarzu komunalnym przy gen. Jastrzębskiego, co jest jednoznaczne z rozpoczęciem sprzedaży nisz urnowych.  Dostępnych jest 16 nisz dwumiejscowych. Od 4 stycznia bieżącego roku obowiązują nowe stawki opłat za usługi cmentarne na cmentarzu komunalnym.

Wykonano cięcia pielęgnacyjne drzew z usunięciem jemioły przy ulicy Toruńskiej i trwa kontynuacja nasadzeń drzew m.in. na Starych Plantach i osiedlu Skłodowskiej. 

-stan realizacji zadań inwestycyjnych

-przebudowa objazdu Wschodniego Zespołu Staromiejskiego - trwa realizacja robót budowanych ulicy Rycerskiej i Poprzecznej, związanych ze zmianą krawężników i przełożeniem części chodników. Dokonano oznakowanie ulicy Wodnej na czas budowy, rozpoczęte zostaną roboty związane z wymianą wpustów ulicznych oraz nawierzchni ulicy Wodnej na odcinku od ulicy Grudziądzkiej do 22 Stycznia,

-aktywizacja terenów dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej - została opracowana dokumentacja budowlano-kosztorysowa i złożony do Starostwa Powiatowego wniosek o uzyskanie pozwolenia na budowę,

- projekt budowlano-kosztorysowy modernizacji budynku hotelowego i restauracji nad Jeziorem Starogrodzkim - na podstawie opracowanej dokumentacji budowlano-kosztorysowej uzyskano pozwolenie na budowę. Aktualnie przygotowywane są wnioski o dofinansowanie zadania do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, wcześniej został już złożony wniosek do PFRON 

- budowa oświetlenia ulicy Krótkiej - to zadanie jest realizowane przez Energa Sopot,  

- uspójnienie sieci transportu zrównoważonego- wytyczono geodezyjnie ścieżkę rowerową na odcinku ulica Planty Kolejowe - Przemysłowa, wykonawca gromadzi materiały niezbędne do rozpoczęcia robót na tym odcinku.

- trwają przygotowania do aplikowania środków w ramach rządowego programu odbudowy zabytków w ramach programu inwestycji strategicznych. Planuje się  na inwestycję na zabytkach w Chełmnie złożyć aż 10 wniosków na łączną kwotę 35 000 000, ponieważ jeden wniosek może być dofinansowany w maksymalnej kwocie 3 500 000 zł. Chełmno jest  wybitnie bogate w zabytki i  potrzeby w tym zakresie są  bardzo duże, stąd każdy z tych projektów, na który zamierza się  złożyć wniosek o dofinansowanie, będzie złożony na maksymalną kwotę. Tu są bardzo preferencyjne warunki, ponieważ jest aż 98% dofinansowania zewnętrznego z tego programu rządowego i tak:

-wniosek na Ratusz Chełmiński, który oczywiście wymaga modernizacji, na to zadanie, już mamy gotową dokumentację.

- prace na Bramie Grudziądzkiej, która jak wiemy od wielu lat już wymaga także interwencji, tu jest gotowa dokumentacja także.

- Stare Planty, mamy dokumentację do aktualizacji.

- kamienice komunalne, wniosek jest przygotowywany przez naszą Chełmińską 

Społeczną Inicjatywę Mieszkaniową, czyli renowacje kamienic.

- mury obronne oczywiście, jako nasz jeden z największych skarbów, tutaj też mamy dokumentację plus część prac konserwatorskich.

- kościół Farny, tu chcielibyśmy także na dokumentację, złożyć wniosek na dofinansowanie dokumentacji i część prac zachowawczych na elewacji.

-przywrócenie kamiennych nawierzchni w Zespole Staromiejskim etap pierwszy i Plac Wolności, rewaloryzacja dawnego cmentarza Świętego Jerzego.

-kościół Świętego Ducha.

W dalszej części wypowiedzi poinformował:

-  odbył się XX Koncert Kolęd w wykonaniu Chorus  Culmensis i Przyjaciół, niezwykle udana i wzruszająca uroczystość, wyraził zadowolenie, że wielu mieszkańców zaszczyciło nas swoją obecnością,

- Chełmiński Dom Kultury w kinoteatrze Rondo zorganizował koncert kolęd w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Pomorze,

- w Państwowej Szkole Muzycznej odbył się koncert urodzinowy miasta 

-  od 1 stycznia 2023 roku  jest nowy numer rachunku bankowego urzędu, poprosił o zwracanie uwagi przy dokonywaniu wpłat

-  kasa urzędu miasta czynna jest trzy razy w tygodniu, w dniu dzisiejszym  jeden  interesantem była niezadowolony odnośnie urzędowania kasy wyrażając opinie , że obsługa powinien zająć się bank. Poinformował, ze był to odosobniony wypadek  bardzo pojedynczy i odosobniony przypadek. Stwierdził, że  rozwiązania zaproponowanego przez interesanta nie rekomenduję  z kilku powodów. Po pierwsze ze względu na wysokie koszty, po drugie z uwagi na warunki lokalowe banku zmuszające do tego aby petenci czekali na zewnątrz budynku w kolejce, podczas gdy  w Urzędzie jest dużo większy komfort, można w ciepłym pomieszczeniu poczekać i załatwić swoją sprawę. Po trzecie przewaga też kasy w urzędzie jest taka, że nasi mieszkańcy są przyzwyczajeni do tego, że kasa funkcjonuje w Urzędzie Miasta. W związku z powyższym nie przewiduje się zmian w tym zakresie. 

- Działania w zakresie bezpieczeństwa na wypadek działań wojennych, odbyło spotkanie w ramach Zespołu Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta w pełnym składzie, podczas którego przedyskutowano  tematy najpilniejsze, czyli kwestię ujęcia wód oraz schronów na wypadek zagrożeń  już rzeczywiście ekstremalnych. Został opracowany dokument, który reguluje postępowanie mieszkańców na wypadek różnego rodzaju zagrożeń.

Ten dokument jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta. Kolejnym działaniem będzie przeprowadzenie we współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi inwentaryzacji piwnic celem identyfikacji, które piwnice na terenie miasta potencjalnie nadawałyby się na pełnienie funkcje schronu. Poinformował, że schronów jako takich w mieście nie ma, podobnie jak w innych miastach w naszym kraju. Przez kilkadziesiąt lat pokoju w tym zakresie nie inwestowano, bo nie takiej potrzeby. Jeśli chodzi o ujęcia wody to zmierza się do podpisania formalnego porozumienia z Wójtem Gminy Kijewo, że w razi problemów z ujęciem wody usługi jedna gmina będzie świadczyła drugiej. 

- 3 stycznia Sąd Okręgowy w Toruniu, Wydział Cywilny, przesłał do Urzędu pismo, o tym, że miasto ma odpowiedzieć na  złożony w 2016 roku pozew przeciwko właśnie urzędowi przez jednego z przedsiębiorców, który wykonywał usługę remontową na obiekcie kościelnym Piotra i Pawła przy ulicy Wodnej w ramach ochrony dziedzictwa kulturowego. Przypomniał, że rok 2016, kiedy ten pozew został złożony, to jeszcze okres sprzed naszej kadencji. Sprawa na dość długo utknęła w sądzie i nie była procedowana z udziałem stron, natomiast tam były prowadzone działania przez biegłych, którzy w opinii sądu nie wywiązali się ze swoich obowiązków.  Sąd wraca do sprawy i zwrócił się z zapytaniem, czy Gmina podtrzymuje swoje stanowisko. Przyznał, że sprawa ta wcześniej nie była  w urzędzie szerzej dyskutowana, dodał, ze odniósł wrażenie cyt.:”  jakby kolejny trup  z szafy wypadł i trzeba się tematem zająć i posprzątać”.  Stwierdził, że oczywiści zajmie się tematem do czego czuje się zobligowany, a o postępach będzie rade informował na bieżąco.  Poinformował, że roszczenie jest w tej chwili rzędu 170000 zł wobec miasta, więc niebagatelna kwota wchodzi w grę.

-Walentynki Chełmińskie, w tym roku imprezę zaplanowano aż na cztery dni. Opracowano bardzo zróżnicowany, bogaty i atrakcyjny program z gwiazdą Cleo, która zagra i zaśpiewa na Rynku, a także koncertem Stanisława Sojki w Kinoteatrze Rondo Ponadto zaplanowano wiele innych towarzyszących wydarzeniom atrakcji. Zachęcił mieszkanki, mieszkańców, a także turystów do wzięcia udziału w dniach 11-14 lutego, 

 

Ad. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych  

 
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr  1 wraz z uzasadnieniem druk nr 1 - stawka za kilometr -2023 Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 13     radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było, 1 radny znajdował się poza salą obrad i nie wziął udziału w głosowaniu.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/421/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LIX.421.2023.

 
Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia   w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 

Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem druk nr 2 podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu Posiłek w szkole i w domu. . Poprosiła o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/422/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia   w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LIX.422.2023.

 
Ad.6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019 -2023.  

Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 3  wraz z uzasadnieniem druk nr 3 -sprawa ustanowienia programu osłonowego Posiłek w szkole i w domu na lata 2019 -2023 .druk nr 3 - program osłonowy Poprosiła o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/423/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie ustanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019 -2023 została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LIX.423.2023
 

Ad.7.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVIII/414/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok.  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem druk nr 4 - sprawa zmiany uchwały Nr LVIII 414 2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r . Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/424/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie zmiany uchwały Nr LVIII/414/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LIX.424.2023 

 
Ad. 8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 4 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno - etap 1 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – w formie multimedialnej przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem  druk nr 5 -sprawa zmiany planu zagospodarowania . .

druk nr 5 -Uzasadnienie

druk nr 5 - rys. planu nr 1

druk nr 5 -rys. planu nr 2

druk nr 5 -rys. planu nr 3

druk nr 5 -rys. planu nr 4

druk nr 5 -Zał nr 5

druk nr 5 -Zał nr 7.

Radna p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki  (załącznik nr 16 do protokołu)
druk nr 5 KB opinia
 
Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców 
druk nr 5 opinia Klubu Radnych
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poprosił Zastępcę Burmistrza p. Piotra Murawskiego o wyjaśnienie dlaczego w tym planie zagospodarowania przestrzennego nie znalazły się dwa wnioski składane przez mieszkańców ulicy Panieńskiej i ulicy Podgórnej. W obydwu przypadkach chodzi o możliwość budowy domów jednorodzinnych, co jest bardzo ważne dla mieszkańców miasta.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Pan Murawski – wyjaśnił, że procedura zmiany planu wygląda w ten sposób, że od początku uchwały o przystąpieniu do planu do samego końca mówi się  o jednym zakresie przestrzennym i nie można w trakcie dokładać żadnych wniosków  i żadnych przestrzeni. Wspomniane przez Pana Przewodniczącego wnioski i tym samym plan miejscowy jest w toku sporządzania, przystąpienie do zmiany tych planów miało miejsce w lutym 2022 roku, ponieważ były to wnioski związane ze zmianą studium również. Gdy studium zostało zmienione, przystąpiono do zmiany planu, w tej chwili projekt planu jest w opiniowaniu przez łącznie 21 instytucji, w tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Zakłada się, że plan zostanie przedstawiony do przyjęcia w trzecim kwartale bieżącego roku.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – podziękował wyrażając nadzieję, że nic nie stanie na przeszkodzie, żeby te plany weszły w III kwartale br.

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że zmiana planu zagospodarowania na terenie miasta jest bardzo ważna.  Przypomniał, że na jednym z posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Pan Zastępca Burmistrza był obecny i wówczas był czas, aby temat przedyskutować, tymczasem sprawa nie była omawiana, a dzisiaj radni mają jedynie zmiany przegłosować.
Zwrócił uwagę, że przygotowany materiał jest czarno biały przez co nieczytelny. Poprosił o wskazanie terenu Fam-u Polna. Zauważył, że Rada i Miasto, mimo świadomości, że Chełmno ma się rozwijać akceptowała wszystkie wnioski Fam, który stopniowo sprzedawał swoje posesje, a nie inwestował w rozwój swoich firm i mieszkańców. Stwierdził, że za każdym posunięciem, na które Rada wyrażała zgodę następowała redukcja w zatrudnieniu. Zdaniem mówcy jak teraz Rada zezwoli firmie, żeby mogła to sprzedać deweloperowi, to znowu okrojony zostanie zakład i znowu stracimy miejsca pracy.

Radny p. Marek Olszewski - stwierdzając, że uwaga przedmówcy jest zasadna odnośnie tego, że sprawa mogła zostać omówiona na posiedzeniu komisji. Niemniej na tymże posiedzeniu omawianych było wiele poważnych tematów, obecni byli zaproszeni goście, dlatego z uwagi na ograniczenia czasowe nie zostało to zrealizowane. Zwrócić uwagę Panu Michałowi Wrażeniowi, że pracują inne komisje, które tymi sprawami się zajmowały. Jak miał taki niedosyt i chciałby wyjaśnić, to mógł uczestniczyć w innych komisjach, chociażby Komisji Budżetu. Jako Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa przeprosił, że akurat tego jednego punktu nie zrealizowano, szczególnie, że członkowie komisji prosili, aby posiedzenie zakończyło się o godzinie 18.00 z uwagi na inne obowiązki.

Radny Michał Wrażeń ad vocem – poinformował, że jeśli komisja nie zdążyła omówić wszystkich tematów można było zwołać kolejne posiedzenie.

Radny p. Sławomir Karnowski- zwracając się do przedmówcy przypomniał, że to ze względu na Jego osobę posiedzenie nie mogą odbywać się wcześniej i czasami nie starczy czasu na omówienie wszystkiego.  

Radna p. Magdalena Mrozek – przypomniała, że mimo, iż na ostatniej na ostatniej Komisji Bezpieczeństwa nie był omawiany temat planu zagospodarowania, Pan Zastępca  Burmistrza obecny na posiedzeniu dwukrotnie zwracał się do komisji czy są pytania dotyczące zmian planu Pan Wrażeń nie zadał wówczas żadnych pytań

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem– stwierdził, że nie słyszał takiego zapytania na posiedzeniu od Pana Zastępcy

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – przypomniał, że zgodnie z przepisami projekty zmian planu zagospodarowania przestrzennego były wyłożone w październiku i w listopadzie, i to był odpowiedni czas do dyskusji na ten temat. Komisja, ewentualnie mogła tylko dyskutować nad tym, czy przyjąć, czy nie przyjąć.

Radny p. Marek Olszewski wracając do tematu posiedzeń komisji, której przewodniczy poinformował, że jeżeli są jakieś wątpliwości co do posiedzeń komisji, najczęściej niestety nie pasuje Panu Michałowi Wrażeniowi i zawsze na Jego prośbę posiedzenie komisji jest przenoszone, co jest uciążliwe dla pozostałych członków komisji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że takie sprawy należy załatwiać na posiedzeniach komisji.

Radny p. Michał Wrażeń – zwracając się do Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa poprosił o wskazanie ile razy spóźnił się na posiedzenie, a ile razy opuścił obrady.

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem wypowiedzi przedmówcy stwierdził, że nie mógł spóźnić się na posiedzenia, ponieważ ich termin i godzina była pod Niego ustalana

Radna p. Dominika Wikiera – zwracając się do Radnego Michała Wrażnia poinformowała, że na wolność działalności gospodarczej wskazuje treść art.22 najważniejszego aktu prawa w Polsce, czyli Konstytucji RP. Zgodnie z jego treścią ograniczanie wolności gospodarczej i wskazywanie przedsiębiorcy, co może robić bądź niczego nie może robić ze swoim majątkiem, jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wracając do wypowiedzi Pana Przewodniczącego, czyli dwóch wniosków z osiedla Rybaki i z ulicy Podgórnej poinformował, że ten projekt planu zostały już opracowany, natomiast obejmuje aż siedem obszarów, w tym wszystkie obrzeża naszego miasta, nie tylko osiedla Rybaki, ale również osiedle Wybudowanie Dworzyska, części osiedla nad Browiną, oraz osiedla Kwiatowego.
Jeśli chodzi o FAM jest on trudnym podmiotem, w trudnym miejscu funkcjonującym, stąd też odpowiadamy na ich wnioski, tak, aby działalność mogła być prowadzona.  Natomiast, aby pozostałe tereny dawniej eksploatowane przez FAM nie stały puste,  a służyły nam wszystkim, jako mieszkańcom  naszego miasta.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – podziękował za informację stwierdzając, że omawiał już tę sprawę w referacie. Wyraził nadzieje, że wskazany termin 3 kwartał br. zostanie dotrzymany

Radny p. Michał Wrażeń – odnośnie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego zwrócił uwagę, że pominięto tereny w kierunku Uścia. Poinformował, że tam również młodzi ludzie, przedsiębiorcy czekają, żeby pobudować dom,

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski poinformował, że wspomniane tereny w stronę Uścia są objęte tą samą zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, co pozostałe wymienione obszary. I tak się składa, że właśnie ze względu przede wszystkim na teren na Uściu konieczna była najpierw zmiana studium uwarunkowań, którą Rada przyjęła w lutym zeszłego roku i dopiero wówczas można było zacząć zmieniać plan. Zmiana przepisów aktów miejscowych są długotrwałe, jak wspominał wcześniej jest ponad 20 instytucji, które muszą zostać uwzględnione w procedurze. Stąd trwa to niestety tak długo.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przypomniał, że dynamika zmian planów zagospodarowania przestrzennego jest obecnie o lata świetlne szybsza, niż w poprzednich 16 latach.
Zwrócił uwagę na liczbę inwestycji domków jednorodzinnych, gotowość podjęcia decyzji w budynkach wielorodzinnych, gdyby nie procedury związane z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, to dzisiaj byłby już rozstrzygnięty przetarg na Kościelnej i prawdopodobnie już byłaby wbita piesza łopata pod budowę budynku wielorodzinnego, którego od kilkunastu lat to miasto nie widziało.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało   13   radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/425/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego 4 terenów położonych w Gminie Miasto Chełmno - etap 1 została przyjęta większością głosów  
Uchwała LIX.425
 

Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia tytułów: „Honorowa obywatelka miasta Chełmna” albo „Honorowy obywatel miasta Chełmna” i „Zasłużona dla miasta Chełmna” albo „Zasłużony dla miasta Chełmna” i przyjęcia zasad ich nadawania 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6   druk nr 6 - uchwała_ustanowienia tytułów                  
druk nr 6 Zał_nr_1wzor_wniosku_o_nadanie tytułów
druk nr 6 Zał_nr_2_akt_nadania
druk nr 6 Załącznik nr 3 wzór medalu

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska – przedstawiła opinie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i ochrony Środowiska
opinia Komisji Oświaty - regulamin nadawania tytułów
 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało      radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/426/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w sprawie ustanowienia tytułów: „Honorowa obywatelka miasta Chełmna” albo „Honorowy obywatel miasta Chełmna” i „Zasłużona dla miasta Chełmna” albo „Zasłużony dla miasta Chełmna” i przyjęcia zasad ich nadawania została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.LIX.426.2023.
 

Ad. 10.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budową przyłączy kanalizacyjnych 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem
druk nr 7 -sprawa zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania
Następnie zgłosił autopoprawki do projektu uchwały:
w treści § 1 ust. 4 regulaminu, gdzie wykreśla się administratora i zarządcę, natomiast wprowadza się użytkownika wieczystego i posiadacza.
Zmianie ulega § 1 ust. 6, gdzie wykreśla się sformułowanie lub prawa zarządu nieruchomością.
Wykreśla się w § 11 ust. 3 oraz usuwa się w ust. 8 również sformułowanie zarządzanie nieruchomościami.
Poprosił o przyjęcie uchwały wraz ze zgłoszonymi autopoprawkami. 

Radna p. Dominika Wikiera - przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki 
opinia KB - dotacja system ogrzewania

Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła opinię Klubu Radnych Chełmna Miasta Mieszkańców
opinia Klubu Radnych - dotacje ogrzewanie
 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało   14   radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 27  do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/427/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w  sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budową przyłączy kanalizacyjnych została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.LIX.427.2023
 

Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli na realizację wspólnego przedsięwzięcia i zawarcia przez Gminę Miasto Chełmno porozumienia z Gminą Lisewo w zakresie realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku restauracyjno- hotelowego wraz z remontem i przebudową oraz dostosowaniem do użytkowania przez osoby niepełnosprawne przy ul. Jastrzębskiego 5 w Chełmnie  

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem 
druk nr 8 - sprawa wyrażenia woli zawarcia porozumienia Chełmno-Lisewo.
druk nr 8 - projekt porozumienia_Lisewo_Chełmno 
Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Radna p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki 
KB opinia porozumienie Lisewo
 
Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz – przedstawiła opinię klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców
opinia Klubu Radnych - porozumienie Lisew
 

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie - partnerem wiodącym jest Gmina Lisewo i teraz partner zobowiązuje się do wykonania następujących działań: pkt.8 przekazywanie partnerowi wiodącemu środków finansowych na bieżące finansowanie wykonywanych robót budowlanych bez zatorów płatniczych, nawet w przypadku o później w zakresie przekazywania dofinansowania ze strony Urzędu Marszałkowskiego do poziomu ustalonego w uchwale budżetowej.
Przypomniał, że praktycznie wszyscy posiadają wiedzę na temat, jaki poślizg pieniążków jest z Urzędu Marszałkowskiego. Poprosił Pana Burmistrza, o odpowiedź czy będą jakieś środki zabezpieczone, że ta płatność finansowa będzie, aby nie było takiego problemu, jak z wcześniejszym projektem wspólnym ze starostwem.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - wyjaśnił, że w budżecie zostały przewidziane środki na to zadanie właśnie na wypadek ewentualnych zatorów płatniczych, o których mowa.
Dodał, że Urząd Marszałkowski jest niezwykle zdeterminowany, żeby ta inwestycja zakończyła się jak najszybciej, bo de facto kończy się już okres rozliczeniowy starej perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego. Więc zakłada się, że będzie Urzędowi Marszałkowskiemu zależało na szybkiej realizacji poszczególnych płatności bez zbędnej zwłoki w tym zakresie.  Dodał cyt.: „Natomiast co do, jakby nauczki z przeszłości gwarantuję Państwu, że nie podpiszę aneksu nr 9.” 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – poinformował, że z Urzędu Marszałkowskiego można zaliczkowo otrzymywać kwoty do 85% środków, które przewiduje się w ramach projektu z Urzędu Marszałkowskiemu, to większość możemy otrzymać zaliczkowo. Natomiast jeśli chodzi o PFRON, środki, będą po wykonaniu zadania, dlatego należy dążyć do szybkiego wykonanie zadania. Zwrócił uwagę, że  nie można obciążać Gminy Lisewo wydatkami w trakcie realizacji ich budżetu, jeśli chodzi o  budynek miasta , który docelowo wróci do Chełmna.

Radny p. Michał Wrażeń – informując, że być może nie dosłyszał odpowiedzi przypomniał, że zadał pytanie - partner wiodący nie będzie takich problemów, jak z obwodnicą, Fugą i tak dalej, czy to będzie tak naprawdę dobrze poukładane. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że dołoży się wszelkiej staranności,żeby proces inwestycyjny był prowadzony w niezakłócony sposób i zarówno po naszej stronie jesteśmy przygotowani jako wydział techniczno-inwestycyjny i Lisewo też gwarantuje tutaj pełną współpracę przy realizacji tej inwestycji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14    radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 32 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIX/428/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 18 stycznia 2023 roku w  sprawie wyrażenia woli na realizację wspólnego przedsięwzięcia i zawarcia przez Gminę Miasto Chełmno porozumienia z Gminą Lisewo w zakresie realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku restauracyjno- hotelowego wraz z remontem i przebudową oraz dostosowaniem do użytkowania przez osoby niepełnosprawne przy ul. Jastrzębskiego 5 w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie
Uchwała nr 428.2023
porozumienia_Lisewo_Chełmno 

 
Ad. 12.Informacja na temat złożonych interpelacji.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja 

 Ad. 13. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – zwracając się do zastępcy Burmistrza poprosił o informację na temat prowadzonych w mieście inwestycji.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił informację:
Rozpoczęto prace na ulicy Wodnej, koryguje się organizację ruchu i rozpoczynają się pierwsze prace na odcinku Wodnej od 22 Stycznia do ulicy Grudziądzkiej. W pierwszej kolejności będą regulowane wszystkie studzienki odwodnieniowe i w następnej przystąpi się do prac brukarskich. I to jest inwestycja, która startuje już w tym momencie i od tej chwili, aż do zakończenia pracownicy będą na objeździe wschodnim. Jeśli chodzi o ulicę Okrężną, dzisiaj mówca kontaktował się z wykonawcą z pytaniem, kiedy przystąpi do prac, padł termin, że najpóźniej 1 marca rozpocznie pracę związane z wykonaniem schodów na ulicy Okrężnej.
Teren po jednostce wojskową na ulicy Biskupiej -  została sporządzona dokumentacja i został złożony wniosek o wydanie stosownych pozwoleń. Jak tylko pozwolenia zostaną udzielone, wykonawca przystąpi do uzbrojenia tego terenu. Materiał jest magazynowany, ponadto wykonawca tego złożonego projektu dotyczącego uspójnienia sieci transportowej, gdzie mamy między innymi Hajratkę, ścieżkę na ulicę Brzoskwiniową, również przystępuje do prac. Zmagazynował już materiał, w bieżącym tygodniu miało miejsce między innymi porządkowanie placu pod ścieżkę od Plant kolejowych do ulicy Brzoskwiniowej, więc prace w tej chwili postępują. 

Radny p. Pan Michał Wrażeń -zgłosił uwagi dotyczące odpowiedzi jaką otrzymał na złożoną wcześniej interpelację 
Poinformowała, że wie co to jest interpelacja i jak ją napisać. Podziękował za odpowiedź stwierdzając, że z niektórych informacji skorzysta, niemniej nie zgadza się ze stwierdzeniem, że to błahe sprawy
Przypomniał, że zadał pytanie jaki jest stan zysku i wydatków ZAZ-u w lata 2019-2022.
Poprosił o rozliczenie dotacji z Urzędu Miasta - tego miasta, tych dotacji, bo w latach2019-2022 tych dotacji było na kwotę ok. 1 mln zł. wyraził zdziwienie, że Pan Burmistrz twierdzi, że to jest błaha sprawa 
W odpowiedzi mówca otrzymał informację rozliczenie dotacji z 2020 roku przekazane przez Gminę Miasto Chełmno Gminie Lisewo dla Zakładu Aktywności Zawodowej nastąpi w ustawowym terminie, to jest do 31 stycznia 2023roku.  Poprosił o informację jak wygląda rozliczenie dotacji z 2019 roku i z 2020 roku?
Drugie pytanie brzmiało ile osób uzyskało w latach wymienionych wyżej niezbędne umiejętności i doświadczenia przed wyjściem na otwarty rynek. Zwracając się do Pana Burmistrza zwrócił uwagę, że wystarczyło do Pani dyrektor zadzwonić, tymczasem odesłał mówcę do Powiatowego Urzędu Pracy lub Głównego Urzędu Statystycznego. Stwierdził cyt., „Panie Burmistrzu mam adres i mogę napisać i przedstawię te moje pytania. Może nie tak, jakby Pan sobie życzył zadałem i powiem, napiszę do tych instytucji o przedstawienie, bo powiem i napiszę, że w Urzędzie Miasta takich informacji nie mogę uzyskać”.
Zwracając się do Przewodniczącego Rady Miasta zwrócił uwagę, że obowiązujący, aktualny statut w sprawie interpelacji niewiele wyjaśnia, stąd pytanie do Przewodniczącego - jak mówca ma postępować w przypadku, kiedy odpowiedź na Jego interpelację jest niewystarczająca i w dalszym ciągu budzi wątpliwości.  Ze względu na wagę problemu poprosił o odpowiedź na piśmie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że może pan Radny zawnioskować o wprowadzenie tematu pod obrady sesji.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz poinformował, że   Pan Radny zadaje pytania w sposób mało precyzyjny i w związku z tym otrzymuje takie odpowiedzi. Wyjaśnił, że jako urzędnik nie może wychodzić poza zakres zagadnień, o które Pan radny pyta. Jeżeli Pan radny zada bardziej precyzyjne pytania, uzyska Pan odpowiedzi na to, czym jest zainteresowany. Przykładowo, jeżeli Pan napisał ile osób uzyskało w latach wymienionych niezbędne umiejętności i doświadczenie przed wejściem na otwarty rynek pracy, to nie jest napisane, o jakie osoby chodzi. W związku z tym nie można inaczej odpowiedzi niż to, że takimi danymi ogólnymi dysponują odpowiednie instytucje, takie jak urzędy pracy, czy urzędy statystyczne. Gdyby Pan radny w tym pytaniu zapytał ile osób z Zakładu Aktywności Zawodowej, wówczas można się ewentualnie skłonić do tego, żeby taką informację pozyskać z ZAZ-u, bądź poprosić ZAZ, żeby odpowiedział na to. Poprosił o nieobarczanie mówcy odpowiedzialnością za brak odpowiedzi na pytania, które są zadane błędnie, źle, nieprecyzyjnie.

Radny p. Michał Wrażeń - poinformował, że doprecyzuje pytania i ponownie wystąpi o odpowiedzi. 
W dalszej części wypowiedzi poprosił o informacje:

- sprawa mobbingu z urzędnikami, na jakim etapie jest.  Panie wygrały, czy panie przegrały

- ulica Wrzosowa - z jakich środków była remontowana w 2022 roku, jakie środki będą przeznaczane w 2023, czy będzie kończona w roku 2023, ile mieszkańców mieszka przy tej ulicy

- pod koniec roku rada w 2022 roku Rada przez przesunęła na drogi 40 000 poprosił o rozliczenie tych 40 000.

- ulica Skłodowska, parking, apteka. Parking przy aptece. Nie ma miejsca dla inwalidy. Jest jedno miejsce dla inwalidy wzdłuż pawilonu koło rzeźnika, koło apteki nie ma. Poinformował, że ludzie się o to proszę, żeby tam było takie miejsce. Teraz są wyznaczone trzy miejsca do parkowania- rodzice, którzy przywożą dzieci nie mogą stanąć i wysadzić dziecka, bo miejsca są notorycznie zablokowane przez samochody. Jest tabliczka, ale to jest nieprzestrzegane.

-imprezy na rynku, porządek przed imprezami czy ten temat można rozwiązać.
Poprosił o odpowiedź na piśmie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że jeżeli chodzi o pracowników, to 100% pracowników Zakładu Aktywności Zawodowej z orzeczeniem o niepełnosprawności otrzymało niezbędne umiejętności do podjęcia pracy. Jeżeli chodzi     o przekazanie pracowników na wolny rynek pracy, mówca nie zna liczby z 2022roku  natomiast w latach 2010/018 była to liczba około 50 paru osób . Zakład Aktywności Zawodowej w tym czasie otrzymał brązowe odznaczenie lodołamacza, następnie srebrne i na końcu zostało Super lodołamacza za przekazanie pracowników na wolny rynek pracy.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wracając do kwestii interpelacji poinformował, że nie uchyla się od odpowiedzi jeśli chodzi o kwestie dotacji. Za poprzednie lata do końca   stycznia w terminie sprawozdanie z wykorzystania dotacji do Urzędu trafiło i jest dostępne w wydziale finansowym. I Pan radny ma prawo wglądu do tych dokumentów. W tym roku do końca stycznia także stosowne rozliczenie, sprawozdanie z dotacji wpłynie do Urzędu i również będzie Pan radny mógł mieć do niego wgląd.  Wyjaśnił, że Natomiast nie odnosił się mówiąc, że ta  kwestia jest nieważna, tylko wygłosił  taką ogólną uwagę, że bardzo często zdarza się panu pytać o rzeczy, które nie mają tej istotności dla gminy i mogłyby być po prostu zadane w formie zapytania radnego, a niekoniecznie interpelacji. Zwrócił uwagę na to, że są dwie formy, które ma Pan radny do dyspozycji. 

Radna p.  Magdalena Mrozek – poinformowała, że definicja interpelacji zawarta jest w ustawie o samorządzie i tylko tam wystarczy, że będzie zawarta. Dodała, że jest pod ogromnym wrażeniem, że Pan Wrażeń jako twórca interpelacji przynajmniej dwóch czy trzech na każdej sesji powiedział dzisiaj, że zapoznał się z definicją.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem- poinformował, że obecny statut nie zawiera zapisu, że radny niezadowolony z odpowiedzi na interpelacje może wprowadzić pod obrady sesji.

Radny p. Krzysztof Jaruszewski,- poprosił zastępcę Burmistrza o informację na temat oświetlenia na ulicy Polnej. Przyznał , że pytał o to już wcześniej, niemniej chciałby wiedzieć, czy coś się w sprawie wyjaśniło, czy problem z Energą został rozwiązany

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -udzielił wyjaśnień:

- kwestia ulicy Polnej została zgłoszona od razu Enerdze, tych zgłoszeń zrobiono już 10 i Energa była siedmiokrotnie w Chełmnie starając się naprawić instalację. Faktycznie zostały zdiagnozowane aż trzy awarie infrastruktury podziemnej związane z realizacją przyłącza do pasażu chełmińskiego. Te naprawy zostały wykonane, niemniej doszło do sytuacji, że instalacja została uruchomiona, po czym po kilku godzinach znów przestała działać. Wczoraj wieczorem ponownie zgłoszono awarię na ulicy Polnej, nadeszła informacja zwrotna z Energii informację, że planuje się wspólne spotkanie z dostawcą opraw, ponieważ prawdopodobnie mogło albo do uszkodzenia opraw albo do jakiejś dezintegracji systemu. 

- poruszona kwestia ulicy Wrzosowej - na ulicy Wrzosowej prowadzone są prace dotyczące utwardzenia drogi publicznej. Ulica Wrzosowa jest drogą publiczną, przy której jest wydzielonych 25 działek i toczy się łącznie na ten moment dziewięć postępowań inwestycyjnych, czyli dziewięciu mieszkańców uzyskało pozwolenie, jakie stosujemy na drogach gruntowych, chociażby ulicy Łabędziej, ulicy Stromej czy ulicy Łąkowej. To są niezależne prace od siebie i na wiosnę ponownie ulice gruntowe zostaną utwardzone i wyrównane, tak, aby były miały możliwie jak najlepszy standard.

Radny p. Michał Wrażeń –podziękował za wyjaśnienia odnośnie ulicy Wrzosowej, stwierdził, że nie ma znaczenia czy mieszka tam jedne mieszkaniec czy więcej droga powinna być zrobiona, niemniej mówca chciałby wiedzieć tylko jakie to są te koszty. 

Radny p. Wiesław Derebecki – przypominając że zgłaszał problem wcześniej poinformował, że spadające cegły i dachówki z kościoła gimnazjalnego w dalszym ciągu stwarzają zagrożenie.  Zasugerował, żeby teren ogrodzić siatką, której koszt zapewne nie byłby wysoki, a poprawiłoby to bezpieczeństwo mieszkańców. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że intensywnie współpracuje z parafią Farną. Tak jak wspomniał Pan Burmistrz trwają prace nad aż trzema wnioskami do program odbudowy zabytków. Te wnioski dotyczą m.in. kompleksowej ekspertyzy dokumentacji i prac zabezpieczających na kościele farnym, na kościele Świętego Ducha oraz na Bramce grudziądzkiej. Z tego względu, że w tych trzech obiektach jest największe ryzyko. Na farze niestety ubytki w elewacji są ogromne, a w przypadku bramki oraz kościoła Świętego Ducha są również problemy z konstrukcjami dachowymi, stąd to są priorytety, aby podjąć prace na szerszą skalę. Natomiast wspomniany kościół gimnazjalny, tam faktycznie jest problem przede wszystkim na tej jednej elewacji. Przy najbliższym spotkaniu mówca ponownie wspomni proboszczowi okoliczności zabezpieczenia. Wyraził przekonanie, że Proboszcz podejmie działania zabezpieczające.
Zwrócił uwagę, że należy mieć świadomość, że zabytki Chełmna to jest nasze ogromne dziedzictwo, ale również wszelkie prace przy nich związane nawet te zabezpieczające wiążą się ze sporządzeniem dokumentacji i zgód konserwatorskich. Stąd każde takie zabezpieczenie to znacznie większy wydatek, niż by się na pierwszy rzut oka wydawało. Zadeklarować, że ta współpraca z parafią jest intensywna i w najbliższym czasie zostaną złożone dalsze wnioski o finansowanie prac w zakresie ochrony dziedzictwa.

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – wracając do sprawy interpelacji stwierdziła, że jak słusznie Pan Radny wielokrotnie zaznaczył interpelacje składa się do Burmistrza miasta. Rada Miasta nie jest organem władnym do rozpatrywania odpowiedzi na interpelacje. 
Przypomniała, że rozmawiano o tym wielokrotnie w momencie tworzenia nowego statutu. Pan Radny był obecny na komisjach i zapewne pamięta te kwestie i wyjaśnienie, dlaczego interpelacja nie może być rozpatrywana na sesji.  Poinformowała, że udzielając odpowiedzi, dokładnie jest odczytywane  zapytanie Pana Radnego, ponadto urząd ma obowiązek stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. Pan Burmistrz i pracownicy urzędu mogą odpowiadać na pytania, czy też zapytania w zakresie określonym tą ustawą. Jeżeli Urząd nie jest dysponentami informacji, to nie może jej udzielać. W związku z powyższym poprosiła Pana Radnego, żeby nie nakłaniał urzędników do łamania przepisów o dostępie do informacji publicznej. 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem podziękował Pani sekretarz za wyjaśnienie tematu stwierdzając, że nikogo nie nakłania do ujawniania spraw finansowych z gminy Lisewo, zapytał tylko o rozliczenie dotacji wypracowany dochód. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski –poinformował, że jeśli chodzi o rozliczeniu dotacji nie ma obowiązku przedstawiania wypracowanego dochodu. W rozliczeniu dotacji to są środki i wydatki poczynione w ramach dotacji, więc nie wszystkimi danymi urząd dysponuje.

Radny p. Sławomir Karnowski – przypominają, o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, jako szef sztabu zaprosił wszystkich  bez względu na wiek, bez względu na poglądy, na 31 finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który odbędzie się również w Chełmnie. 

 
Ad.14. Zakończenie 

Przewodniczący obrad p. Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LIX sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

 
Protokołowała:                                                   Przewodniczył:                         ( D. Derebecka )                                                    ( W.  Strzelecki)

Protokoły z głoisowań

Załączniki

Powiadom znajomego