Protokół z VIII sesji RM - 30.10.2024
Protokół Nr VIII/2024
z VIII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 30 października 2024 r.
Sesja odbyła się w dniu 30 października 2024 r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 18.30
Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji było 14 radnych, co stanowi 93%
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.Załącznik nr 1 - lista obecności radnych
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Miasta
2. Przyjęcie porządku obrad VIII sesji RM
- przegłosowanie poprawek
3.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp. z o.o. z siedzibą w Chełmnie
4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miasto Chełmno
5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Chełmno na lata 2024-2027 z perspektywą do roku 2031”
6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr V/33/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 r. dotyczącej ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6, obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024
8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwalę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków
10. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych
11. Informacja na temat złożonych interpelacji.
12. Wolne wnioski i informacje
13.Zakończenie
Ad.1.Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - otworzył obrady VIII sesji Rady Miasta witając radnych oraz zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radną Magdalenę Mrozek
- stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - stwierdził, że na sali obrad obecnych jest
14 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Poinformował, że radny p. Wojciech Błaszyk usprawiedliwił swoją nieobecność
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad IV sesji Rady Miasta
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – zgłosił autopoprawkę do proponowanego porządku obrad – dopisuje się punk 9 - Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwalę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków. Pozostałe punkty otrzymają kolejną numerację. W związku z brakiem propozycji innych zmian poddał pod głosowanie porządek obrad VIII sesji Rady Miasta wraz ze zgłoszona autopoprawką
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że porządek obrad VIII sesji został przyjęty jednogłośnie.
(protokół z głosowaniaSesja 8, Glosowanie 1)
Ad.3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp. z o.o. z siedzibą w Chełmnie
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem Druk nr 1 - zatwierdzenia wniosku. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radny p. Andrzej Frost – przedstawił opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Opinia Komisji B,PSiPM
Radny p. Sławomir Karnowski – przedstawił opinię Klubu Chełmno Miasto Mieszkańców Opinia Klubu CHMM do wniosku
Radny p. Karol Smętek przedstawił opinię Klubu Twoje Chełmno o Twój Powiat 2001Opinia klubu Twoje Chełmno Twój Powiat 2001 do wniosku
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowaniaGlosowanie 2, )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/40/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp. z o.o. z siedzibą w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie Uchwała.VIII.40
Ad. 4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miasto Chełmno
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem Druk nr 2 - przystąpienia do sporządzenia planu. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radna p. Iga Jambor – Skupniewicz – przedstawiła opinię Klubu Chełmno Miasto Mieszkańców Opinia Klubu CHMM do planu
Radny p. Michał Wrażeń – zapytał czego dotyczy mapka dołączona do uchwały.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że mapka jest załącznikiem do projektu uchwały, który będzie omówiony w punkcie 6.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania Glosowanie 3, )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/41/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie Uchwała.VIII.41
Ad. 5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Chełmno na lata 2024-2027 z perspektywą do roku 2031”
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniemDruk nr 3 Program Ochrony Środowiska.. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radna p. Iga Jambor – Skupniewicz – przedstawiła opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska opinia KOKSiOS
Radna Anna Chełmińska – przedstawiła opinię Klubu Chełmno Miasto Mieszkańców Opinia Klubu CHMM do programu
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o następujące informacje: jaka firma opracowała ten program, jeśli była to firma zewnętrzna, ile to kosztowało. Gdzie zlokalizowane są punkty pomiarowe zanieczyszczeń. Obowiązek zakazu eksploatacji kotłów grzewczych poniżej trzeciej klasy, które to są kotły trzeciej klasy. Od 1 stycznia 2028 nastąpi całkowity zakaz eksploatacji kotłów grzewczych poniżej piątej klasy, co to jest ta piąta klasa. Ile na terenie miasta mamy pieców węglowych, kaflowych.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień: wykonawcą programu jest Pan (....) z Poznania, a koszt opracowania to 3500 złotych Co do źródeł na temat emisji, badania pochodzą ze stacji Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska, która ma mobilną stację pomiarową i ta stacja pomiarowa w 2023 roku została zlokalizowana na Państwowej Straży Pożarnej przy ulicy Łunawskiej. Co do kwestii poszczególnych kotłów poinformował, że w końcowej części sesji, po odszukaniu informacji przekaże ją radnym.
Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – podziękował za wyjaśnienia dodając, że mieszkańcy mają obawy, że lokalizacja stacji do pomiaru jakości tego powietrza na ulicy Łunawskiej, na budynku straży pożarnej niewiele daje. Taką stację należałoby ustawić w dolinach, gdzie zanieczyszczenia się gromadzą np. w Parowie, na Dworzyskach, w kierunku Uścia.
Radny p. Dominik Pilkiewicz - stwierdził, że mówiąc o komforcie życia mieszkańców warto wspomnieć, że po tym, jak miał miejsce remont na ulicy Wodnej, tam zdecydowanie spadł komfort mieszkańców ze względu na hałas, który teraz występuje.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radnych wstrzymał się od głosu
(protokół z głosowania Glosowanie 4, )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/42/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. w sprawie przyjęcia „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Chełmno na lata 2024-2027 z perspektywą do roku 2031” została przyjęta większością głosówUchwała.VIII.42
Ad. 6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr V/33/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 r. dotyczącej ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6, obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem Druk nr 4 Druk nr 4 - mapa. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radny p. Dominik Pilkiewicz – poprosił o wyjaśnienie czy należy rozumieć, że nie będzie to najem komunalny. Zdaniem mówcy wcześniej wskazywano, że budowany w tym miejscu będzie budynek komunalny.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że najem komunalny i najem socjalny będzie w budynku na Rycerskiej 37 oraz budynku na Biskupiej 24. Ten budynek powstaje na ulicy Biskupia 23 i jest trzecią inwestycją. Jest tutaj społeczne budownictwo czynszowe, czyli mieszkanie pozostaje własnością miasta, więc jest to budynek komunalny, natomiast forma najmu to jest właśnie społeczne budownictwo czynszowe, więc lokal będzie stanowi własność miasta, ale będzie dostępny dla osób z wyższym progiem dochodowym, co tym samym rozszerzy się katalog osób mogących ubiegać się o najem zasobów komunalnych.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania Glosowanie 5, )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/43/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. w sprawie zmiany uchwały nr V/33/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 r. dotyczącej ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6, obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie Uchwała.VIII.43
Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska- przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6 Druk nr 5 korekta wraz z uzasadnieniem
Przeprosiła za omyłkę pisarską w paragrafie 90001 zamiast „piaskowca” powinno być „piaskownika”. Poprosiła o przyjęcie uchwały.
Radna p. Izabela Kaczorowska – poprosiła o informację, dlaczego w budżecie nie ma środków na stypendia socjalne, czyżby nie było takich potrzeb.
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska wyjaśniła, że stypendia socjalne są i zostały wypłacone w wysokości takiej, jak zostały złożone wnioski.
Radna Małgorzata Zima – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Opinia KB
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu
(protokół z głosowania losowanie 6 )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/44/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 została przyjęta większością głosów Uchwała.VIII.44.
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem Druk nr 6 WP. Poprosiła o przyjęcie uchwały
Radna p. Izabela Kaczorowska – wskazując na zapis dotacje dla jednostek nienależących do sektora finansów publicznych na 2024 rok w dział 851 rozdział 85 195§ 23 60, 32 000 zł jest to dotacja celowa z budżetu jednostki samorządu terytorialnego udzielona w trybie art 221 ustawy na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego poprosiła o przybliżenie tematu. Poprosiła również o wyjaśnienie w dziale 852 rozdziale 85 295 w § 28 30 - 16 200 zł dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych na organizację dożywienia, dożywiania osób z niepełnosprawnościami.
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska - poinformowała, że pierwsza kwota dotyczy dożywiania z banku Żywności, natomiast odpowiedzi na drugie pytanie udzieli po sprawdzeniu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania Glosowanie 7,)
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/45/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030 została przyjęta jednogłośnie Uchwała.VIII.45.
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwalę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem Druk nr 7 przystanki. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radna p. Magdalena Mrozek - opinia klubu Chełmno Miasto Mieszkańców Opinia Klubu CHMM do przystanków
Radny p. Karol Smętek – przedstawił opinie klubu Twoje Miasto Twój Powiat 2001 Opinia klubu Twoje Chełmno Twój Powiat 2001- przystanki
Radny p. Michał Wrażeń – stwierdzając, że padło wiele pozytywnych opinii poinformował, że również pozostali radni są za rozszerzeniem ilości przystanków komunikacji miejskiej
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania , Glosowanie 8 )
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że Uchwała Nr VIII/46/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października 2024 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków została przyjęta jednogłośnie Uchwała.VIII.46
Ad. 10. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski poinformował, co następuje:
Na podstawie art. 24 h ust. 12 ustawy o samorządzie gminnym przedstawiam informacje dotyczące złożonych oświadczeń majątkowych wg. Stanu na dzień 31 grudnia 2024 roku:
Jako Przewodniczący Rady Miasta informuję, że radni złożyli oświadczenia majątkowe w ustawowym terminie, nie stwierdziłem w nich nieprawidłowości.
Burmistrz Miasta Chełmna złożył informację, że pracownicy urzędu i jednostek podległych zobowiązani do składania oświadczeń majątkowych złożyli je w ustawowym terminie bez błędów
Wojewoda Kujawsko Pomorski – poinformował, ze Burmistrz Miasta Chełmna i Przewodniczący Rady Miasta Chełmna, którzy są zobowiązani składać oświadczenia Wojewodzie złożyli je w terminie bez błędów.
Urząd Skarbowy w Chełmnie po dokonaniu analizy poinformował, iż oświadczenia nie zawierały błędów a jedynie drobne usterki, które na wezwanie zostały poprawione.
Powyższe dokumenty są dostępne w Biurze Rady
Ad. 11. Informacja na temat złożonych interpelacji.
Radny p. Andrzej Frost – przedstawił interpelacje w sprawie remontów dróg Interpelacja .
Radny p. Karol Knap – przedstawił interpelację w sprawie porządku i bezpieczeństwa na Rynku Interpelacja
Ad. 12. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski - poinformował, że Pani dyrektor COPO złożyła informacje o realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2023/2024 ( załącznik nr 36 do protokołu). Dodał, że dla zainteresowanych dokument jest dostępny w biurze Rady Miasta
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski – przed przedstawieniem informacji z działalności między sesjami przedstawił nową sekretarz Urzędu Miasta Panią Tatianę Syta. Poinformował, że funkcję tę Pani Tatiana pełniła w Urzędzie Miasta wcześniej już dwukrotnie – w latach 1994-1999 oraz 2005 – 1019, co wskazuje, że ma doświadczenie w pracy na tymże stanowisku.
Następnie przystąpił do przedstawienia informacji:
Chełmno, jako jedyna gmina w województwie złożyła wnioski o pieniądze, chociaż nie było wiadomo czy ten wniosek zostanie zaakceptowany, niemniej pieniądze zostały przyznane. Więc kwotę 1 870 000 będzie można rozdysponować na zadania: odcinek drogi między Dworzyskami, a Browiną, wykonanie mostków na ul. Toruńskiej i na Osnowskiej.
26 września br. Burmistrz Miasta Chełmna został powołany na członka Powiatowej Rady Rynku Pracy. Jest to dawna Powiatowa Rada Zatrudnienia.
Trwają prace mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu miasta Chełmna.
Planuje się wystąpienie po fundusze szwajcarskie i przeznaczenie ich na to zadanie.
13 listopada br. pod urzędem zostanie postawiony autobus elektryczny, który nie tylko można będzie obejrzeć, ale planuje się, że odbędzie on jeden normalny kurs po mieście celem sprawdzenia jak sobie poradzi, wiedząc, że ma on 10, a nie jak standardowe autobusy 8,6 m.
30 września odbyła się inauguracja Uniwersytetu Trzeciego Wieku, studenci po raz 19 rozpoczęli rok akademicki.
3 października miasto gościło Norwegów, w ramach współpracy z SP 1 - program Erasmus,
Chełmińska Orkiestra przy CHDK-u ma kłopoty kadrowe. Obecnie jest zaledwie osiemnaścioro muzyków, żeby temu przeciwdziałać, pani dyrektor Chełmińskiego Domu Kultury zorganizowała drzwi otwarte dla dzieci i ich rodziców. Wyraził nadzieję, że być może spowoduje to, że skład osobowy orkiestry się powiększy.
Poinformował, że bardzo aktywnym podmiotem jest fundacja pani doktor Gralec, która rozpoczęła swoją działalność od zorganizowania podwórka podczas festiwalu 9 Hills i cały
czas prowadzi działania dążące do tego, żeby dr Rydygier stał się osobą trochę bardziej upamiętnioną. Poinformował, że złożył wniosek do Rady Miasta o nadanie temu wielkiemu doktorowi tytułu Honorowy Obywatel Miasta
Jak co roku miał miały miejsce biegi uliczne - Memoriał Jana Schmeltera,
8 października był dniem Białej Laski. czyli świętem Niewidomych i Niedowidzących.
Tego samego dnia odbyło się również spotkanie z okazji Dnia Edukacji Narodowej, odbywało się to w ośrodku nad jeziorem, a organizatorem był Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Odbyły się spotkania - z przewodnikami chełmińskimi, którzy zgłaszali problemy z jakimi borykają się na co dzień, szczególnie w sezonie turystycznym, projektantami Klastra na Biskupiej, CHDK, czy SP 2.
14 października, czyli w Dniu Komisji Edukacji Narodowej, zostały wręczane nagrody wyróżnionym nauczycielom i dyrektorom,
17 października rozpoczęła się kontrola Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, sprawa dotyczy funkcjonowania istniejących szamb na terenie miasta.
18 października stadionowi w Grubnie nadano imię Jana Kęsika ponieważ Pan Kęsik był Honorowym Obywatelem Miasta, w tej uroczystości brał udział Sztandar Miasta.
Po 28 latach wrócił do Chełmna brydż sportowy udało się zorganizować turniej brydża sportowego, przyjechali do Chełmna brydżyści praktycznie z całej Polski.
23 października nastąpiło otwarcie ofert na obsługę bankową nowa umowa gwarantuje, że obsługa bankowa będzie kosztowała miasto 0 zł. Do tej pory na obsługę wydawano ponad 100 000 zł.
Od 25 do 27 października razem z Panem Przewodniczącym gościł z wizytą w Hann Munden na 65 rocznicę podpisania umowy partnerskiej podczas której prowadzone były rozmowy dotyczące m.in. wymiany międzynarodowej między Chełmnem, a Hann Munden
Wyjaśnił, że ten wyjazd spowodował nieobecności Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady na uroczystości 45-lecia ZPT Pomorze. Stwierdził, że w tym dniu mówcę godnie reprezentowali Pan Wiceburmistrz oraz Pani sekretarz
W dniu dzisiejszym, wraz z Wiceburmistrzem uczestniczył w symbolicznym wbiciu łopaty pod inwestycję na ulicy Gorczyckiego pod bloki mieszkalne.
Otwarto oferty przetargowe na wykonanie ulic Gorczyckiego i 750-lecia, nie wyłoniono jeszcze wykonawcy niemniej rozbieżność kosztorysowa jest ogromna.
18 listopada w Świeciu odbędzie się spotkanie z marszałkiem, starostą świeckim i chełmińskim, z burmistrzem Świecia oraz Chełmna na temat funduszy szwajcarskich, chodzi o to, żeby nie tylko rozdzielać 1 linię chełmińską na 2, ale żeby zwiększyć zakres komunikacji i żeby Chełmno nie było już takie wykluczone komunikacyjnie.
Planuje się doprowadzenie do stanu, że Chełmno będzie miało połączenie z Laskowicami, Bydgoszczą, Toruniem i Grudziądzem.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – podziękował przedmówcy za usprawiedliwienie nieobecności na uroczystościach jubileuszu Zespołu Pieśni i Tańca. Dodał, że kapituła ds. zaopiniowania wniosków o nadanie honorowych tytułów, której z racji stanowiska przewodniczy zaopiniowała już wniosek Burmistrza o nadanie tytułu doktorowi Rydygierowi i wystąpiła do Rady Miasta o przygotowanie projektu uchwały w sprawie nadania tego tytułu.
Radny p. Karol Smętek - w imieniu Klubu Twoje Chełmno, Twój Powiat 2001 serdecznie przywitał Panią Sekretarz Tatianę Syta wyrażając nadzieje na kontynuację współpracy, która wcześniej układała się rewelacyjnie.
Następnie, na podstawie statutu § 23 pkt 2 informacje z działalności Burmistrza zwrócił uwagę, że nie trzeba tego robić co sesję, można to robić kwartalnie.
W dalszej części wypowiedzi poruszył następujące kwestie:
- nasadzenia w mieście – zasugerował zwrócenie uwagi w jakich miejscach się ich dokonuje w kontekście tego, że drzewa rosną i w ścisłej zabudowie w przyszłości mogą stanowić problem, a usuniecie dużych drzew jest bardzo trudne,
- poprosił o informację, kiedy planuje się wykonanie modernizacji ulicy Polnej,
- przypominając, iż na poprzedniej sesji zwracał się z pytaniem na temat Rady Biznesu poinformował, iż nie uzyskał zadawalającej odpowiedzi. Przypomniał, że prosił wówczas o informacje na temat efektu działań i propozycji, które Chełmińska Rada Biznesu przy Burmistrzu składała od 2022 roku. Zasugerował usprawnienie działań tej Rady poprzez poszerzenie jej składu o kolejne przedsiębiorstwa, również te małe w szczególności uwzględniając funkcjonujące na terenie miasta,
- poprosił o informację, mimo iż prawdopodobnie powstało to w poprzedniej kadencji , na temat fotobudki ustawionej w budynku urzędu sugerując, że szkodzi to lokalnym przedsiębiorcom, ponieważ właściciele stacjonarnych zakładów w fotograficznych stracili klientów.
Radny p. Piotr Janowski w imieniu mieszkańców ulicy Wodnej zwrócił uwagę, iż na tej ulicy w dalszym ciągu pojazdy jeżdżą z nadmierna prędkością, a ustawiony tam znak nie spełnia swojej funkcji. Zasugerował rozważenie zainstalowania progu zwalniającego przy dawnej kapuściarni.
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień:
- odnośnie tego zapisu w statucie, który pozwala na składanie sprawozdania co 3 miesiące wyjaśnił, że stara się nie powtarzać w kolejnych informacjach spraw poruszanych wcześniej niemniej składanie informacji raz na kwartał może spowodować, że niektóre sprawy będą nieaktualna i nikt tego nie zobaczy ani nie usłyszy.
Jeżeli chodzi o Polną przypomniał, że składane są wnioski do funduszu dróg. Jakie wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie rozstrzygnie się w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Fotobudka została zainstalowana za kadencji mówcy, a jej celem było wyjście na przeciw mieszkańcom. Nie chodziło o odebranie klientów zakładom fotograficznym, a umożliwienie petentom wykonania zdjęć do dokumentów szybciej i taniej
Odpowiadając Radnemu Janowskiemu odnośnie ulicy Wodnej wyjaśnił, że jeżdżąc samochodem bałby się rozwijać prędkość na tym bruku, aby nie uszkodzić auta. Poinformował, że omówi kwestie hałasu z fachowcami i postara się znaleźć rozwiązanie.
Radna p. Izabela Kaczorowska – przedstawiła zapytanie w sprawie naprawy ulicy Powiślezapytanie Zapytanie złożone na piśmie przekazała za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miasta na ręce Burmistrza
Radna p. Magdalena Mrozek - w temacie sprawozdania Pana Burmistrza wyjaśniła, że wprowadzenie tego zapisu do statutu miało na celu przede wszystkim informowanie mieszkańców, a także radnych miasta Chełmna o aktualnych działaniach Burmistrza.
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski – stwierdził, że składanie sprawozdania na każdej sesji nie jest problemem deklarując jednocześnie, że informacje nie będą się powtarzać.
Odnośnie ulicy Powiśle poinformował, że dwukrotnie spotkał się z Zarządem Ogrodów Działkowych wspólnie ustalono, że termin naprawy zostanie ustalony w momencie, gdy nie będzie tam parkowało tak wiele aut działkowiczów. Poinformował, że raz już ekipa wróciła nie wykonując zadania, ponieważ ilość aut uniemożliwiła prace. Niedługo prace na działkach się zakończą i aut będzie mniej.
Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał, że podczas poprzedniej kadencji wiele raz zadawał pytania dotyczące Festiwalu 9 Hills, sprawozdania mieszkańcy nie usłyszeli do dziś.
Kończąc temat Festiwalu 9 przytoczył cytat „Sława jest czymś, co trzeba zdobywać. Honor natomiast czymś, czego nie wolno utracić.” Poinformował, że na temat sprawozdania festiwalu nie będzie już występował na sesji.
Odnośnie Tablicy Fiałka na kamienicy na ulicy Toruńskiej, stwierdził, że kamienica jest w rozsypce, a tablica z błędem dalej na niej wisi. Poinformował, że w poprzedniej kadencji udało się ustalić kto tę tablice powiesił wyrażając nadzieję, że w tej kadencji uda się ją zdemontować i przechować w muzeum.
Zwracając się Przewodniczącego stwierdził, że nie raz zarzucał mówcy, że nie włącza się aktywnie do życia miasta. Przypomniał, że podczas poprzedniej kadencji jako członek Komisji Bezpieczeństwa wielokrotnie sugerował naprawę mostka na ulicy Jastrzębskiego w stronę jeziora Starogrodzkiego. W tej kadencji udało się to zrobić mimo, iż mówca na sesji tej sprawy nie poruszał. Czyli sygnały które mówca przedstawiał na posiedzeniach komisji doczekały się realizacji.
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski – przyznał, że przedmówca poruszał sprawę ulicy Toruńskiej i tego zniszczonego budynku, którego właścicielem jest osoba prywatna zwracając uwagę, że w tej kwestii Pan radny miał wsparcie i nie tylko mówcy ale i innych radnych. Niestety miasto nie może wyremontować prywatnej kamienicy. Przypomniał, że właściciel kamienicy prosił radnych, aby nie ingerowali w budynek będący jego własnością
Mostek na Jastrzębskiego - stwierdził, że chyli czoła, iż przedmówca przez tyle kadencji był radnym, a dalej ma siłę walczyć przypominając, że są takie sprawy, których nie da się od ręki
załatwić, mimo że się powtarza na sesjach. Dodał, że w poprzedniej kadencji był przewodniczącym komisji, której pan radny był członkiem i co zapewne potwierdzą pozostali członkowie tejże komisji Pan zgłaszał problemy wyznając zasadę, po to jest Burmistrz i po to ma Zastępców, po to ma Kierowników wydziałów, żeby pracowali. Pan zgłaszał problem i nic nie robił tylko czekał, aż zostanie zrobione, a potem miał pretensje, że coś nie zostało wykonane.
Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – poinformował, że w tej kadencji nie zgłaszał tego problemu, to władza zauważyła, że problem jest i zostało naprawione
Odnośnie kamienicy i tej tablicy, to Pan z ratusza jak zdawał sprawozdanie z działalności, powiedział, że wie kto był fundatorem tej tablicy i kto ją powiesił – tablicę ufundowali mieszkańcy, a zawiesiła ją ówczesna Rada Miejska. Zdaniem mówcy są możliwości, aby ją zdjąć.
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski – zwrócił uwagę, że nie musiał Pan radny nic mówić, ponieważ to było jedno z zadań, o których mówił Pan Burmistrz w swojej kampanii wyborczej. To zadanie nie wymagało wielkich nakładów, tylko decyzji administracyjnych.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -odnośnie rozliczenia dotacji dla Festiwalu Perspektywy 9 Hills poinformował, że zostało one złożone w terminie do wydziału finansowego. Jest do wglądu każdego z Radnych w Wydziale Finansowym, co Pani Skarbnik może potwierdzić, rozliczenie jest co do jednego grosza.
W pierwszej części sesji pojawiła się kwestia programu ochrony środowiska i kotłów na klasytrzeciej, czwartej i piątej. Wyjaśnił, że są to bardzo szczegółowe informacje i dotyczą certyfikacji poszczególnych typów kotłów. Poinformował, że taką informację w formie wydrukowanej przekaże do Biura Rady.
Radny p. Karol Knap w nawiązaniu do interpelacji, którą składał na poprzedniej sesji podziękował za obszerną odpowiedź. Przypomniał, że interpelacja dotyczyła w oznakowaniadrogowego i lokacyjnego miasta.
Przypomniał, że przed składaniem interpelacji otrzymał informację z opisem wszystkich znaków jakie obecnie są. I tak jest znak w Strzyżawie, Łysomicach był w Przechowie, ale został zdemontowany. Poprosił o informację, czy jest możliwość przywrócenie tych znaków turystycznych przy drodze numer S5, dodając, że brakuje znaków drogowych przy najważniejszych skrętach. Stwierdził, że ustawienie znaków prawdopodobnie wiąże się z jakimś problemem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o czym pisał Burmistrz. Ponieważ dotychczasowe rozmowy z GDDKiA nie przyniosły oczekiwanych rezultatów Pan Burmistrz zaproponował zwołanie spotkania w tej kwestii. Pan radny zadeklarował chęć uczestnictwa w takim spotkaniu. Zdaniem mówcy przedsięwzięcie będzie kosztowne, dlatego prosił o zabezpieczenie w budżecie środków na ten cel. Zdaniem mówcy najważniejsze dla Chełmna węzły to Nowe Marzy od strony północnej, węzeł Lisewo, nowy węzeł w Przechowie,
Poinformował, że jest też możliwość jak wynika z informacji przywrócenia bram miasta. Zasugerował ustawienie znaku również nad Wisłą. Zdaniem mówcy można przeprowadzić rozmowy z właścicielami gruntów o umożliwienie ustawienia bilbordów przy drogach krajowych. Kończąc zasugerował ustawienie znaków z podaniem ich pełnych nazw informujących o naszych miastach partnerskich też
Radny p. Karol Smętek – poprosił o podanie w formie pisemnej informacji dotyczącej Rady Biznesu – jakie były propozycje składane przez te Radę i jakie są efekty jej działania.
Odnośnie sprawozdań międzysesyjnych przypomniał, że Rada Miasta podjęła decyzję o likwidacji gazety z przyczyn ekonomicznych. W zamian za to miała być cotygodniowa prasówka i te informacje, które Pan Burmistrz przedstawiał mogłyby się w niej ukazywać. Zdaniem mówcy, uprzedzając, że z przyjemnością słucha wypowiedzi pana Burmistrza sprawozdanie międzysesyjne powinno zawierać konkrety- co udało się zrobić, a nie co zamierza się zrobić.
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski – poinformował, że w ubiegłym tygodniu otrzymał wiele sygnałów od mieszkańców odnośnie oświetlenia miasta, a konkretnie, że w niektórych częściach miasta panują ciemności. Fakt ten mówca zgłosił do kierownika wydziału, tymczasem oświetlenie nie działa w dalszym ciągu o czym sygnalizują mieszkańcy. Poinformował, że dotyczy to w szczególności okręgów radnej Izabeli Kaczorowskiej i Radnego Michała Wrażnia. Poprosił o uregulowanie oświetlenia, żeby włączało się gdy zapada zmrok.
Zwracając się do Pani Izabela Kaczorowska z racji tego, że jest to jej okręg wyborczy poprosił o zajęcie się sprawą skrzyżowania w kierunku do mostku i w kierunku droga z dołu, planty kolejowe w kierunku autodromu, jest tam jedna lampa, a mieszkańcy proszą, żeby założyć jedną kamerę ponieważ dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji.
Natomiast w okręgu wyborczym Pana Radnego Michała Wrażenia, jak wynika z relacji mieszkańców, z którymi rozmawiał dochodzi notorycznie do zniszczeń samochodów, obrysowania karoserii. Kamery, które są zamontowane na stacji paliw nie spełniają swojego zadania, mają zbyt krótki zasięg. W tym miejscu również zasadne byłoby zamontowanie jednej lampy dwuramiennej i jednej kamery.
Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - podziękował za cyt. „ mentora takiego, prowadzącego,jakbyśmy nie wiedzieli, jak takie tematy załatwiać. Po prostu my z mieszkańcami nie czekamy do sesji, żeby błyszczeć. My załatwiamy troszeczkę prędzej, innymi drogami i dziękuję bardzo za wsparcie. Dziękuję za pomoc”.
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski - stwierdził, że dotychczas jak informował radnych o różnych sytuacjach dziękowali, że zwrócił uwagę tymczasem Pan radny bardzo sarkastycznie do tego podchodzi i jeszcze z uśmiechem siada.
Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – przypomniał, że ten temat już z Panem przewodniczącym omawiał, wyjaśnił jak dalece są sprawy zaawansowane z tym rysowaniem samochodu, z oświetleniem itd. Tymczasem Pan przewodniczący jeszcze raz to samo mówi na sesji zamiast powiedzieć na korytarzu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – zwrócił uwagę, że nie ważne jak długo przedmówca o ty zarysowaniach samochodów wiedział, skoro nic z tym nie zrobił
Radny p. Sławomir Karnowski – stwierdził cyt. „Panie i Panowie Radni, szanujmy nasz czas, naprawdę.” Zdaniem mówcy należy rozdzielić problemy na te, które można rozwiązać na komisjach i te które powinny zostać zasygnalizowane na sesji . Dodał cyt. „ Naprawdę, trochę szacunku i dla Burmistrzowi dla pozostałych Radnych. Nie chcę personalizować, ale zastanówmy się nad tym działaniem.”
Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski - zwracając się do przedmówcy jako do członka komisji, której w poprzedniej kadencji przewodniczył zwrócił uwagę, że krzywdzące jest twierdzenie, że Komisja nic nie robiła i należy pokazać, że jednak coś zrobiła
Radny p. Karol Knap – poparł wypowiedź radnego Karnowskiego odnośnie robienia cyt. „wycieczek osobistych”. Przypomniał, że zadał pytanie dotyczące interpelacji zgłoszonej na poprzedniej sesji licząc na odpowiedź Pana Burmistrza tymczasem pan przewodniczący zabrał głos, minęło 15 minut, a mówca odpowiedzi nie usłyszał.
Zwracając się do Pana Burmistrza poprosił o informację na kiedy planuje zwołanie spotkania z Generalna Dyrekcją w sprawie tych znaków.
Radna p. Izabela Kaczorowska – poinformowała, że dołoży wszelkich starań, żeby w Jej okręgu działo się bezpiecznie. Dodała cyt. „Nie miałam wiedzy, ale bardzo dziękuję, że Pan tutaj te tematy poruszył. Dołożę wszelkich starań. Będę monitorowała na bieżąco ten problem.”
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski - udzielił następujących wyjaśnień: poinformował, że kiedy spotkanie dojdzie do skutku zależy od Generalnej Dyrekcji, a z tą instytucją trudno się porozumieć. Poinformował, że zajmie się ta sprawą po opracowaniu projektu budżetu, ponieważ jest to bardzo ważne i trudne zadanie.
Radny p. Karol Knap ad vocem – podziękował za informację stwierdzając, że w dalszym ciągu będzie monitował ten temat. Wyraził nadzieję, że sprawę uda się załatwić, że Generalna Dyrekcja się zgodzi, znaki zostaną zakupione i ustawione w najważniejszych arteriach i tych węzłach, w Stolnie, w Nowych Marzach, w Lisewie i powiedzmy w Strzyżawie
Burmistrz Mariusz Kędzierski poinformował, że jest wola ustawienia znaków, niemniej najpierw trzeba uzyskać zgody z Generalnej Dyrekcji. Nie można jeszcze kupować znaków skoro nie wiadomo ani gdzie ani ile. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, że ustawienie reklam wiąże się to z opłatami za zajecie pasa drogowego
Dyrektor COPO p. Magdalena Ludwikowska – poinformowała, że pracując w Urzędzie Miasta na stanowisku kierownika ds. do spraw między innymi promocji miasta pozyskała wiedzę, że przy stawianiu znaków uzgodnienia z Generalną Dyrekcją Dróg są niezbędne. Ponadto jeszcze trzeba jeszcze zrobić projekt, który musi zostać przez nich zaakceptowany jak również zaakceptowane musi być miejsce ich usytuowania, bo znaki drogowe muszą spełniać pewne warunki. Nie można sobie od tak w wybranym przez siebie miejscu ich postawić. Więc na pewno Generalna Dyrekcja dróg ma tutaj ostateczne zdanie, a przede wszystkim również zatwierdza projekt, który fachowcy przygotowują.
Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem – potwierdził to o czym mówił Pan Burmistrz i Pani Dyrektor dodając, że znaki drogowe te brązowe informujące raczej nie są w kompetencji na pewno finansowej miasta w tym momencie. Zasugerował odłożenie tematu do czasu uzgodnień z Generalną Dyrekcją
Radny p. Karol Knap ad vocem – wyraził zadowolenie z wyjaśnień przedmówcy. Zasugerował szukanie miejsca i dodatkowej lokacji dla tych znaków, bo jednak potrzebne będą jakieś rury, na których znak zostanie zawieszony. Zwrócił uwagę, że w Stolnie jest znak na Gdańsk, a na Chełmno nie ma, w Lisewie jest zjazd do Wąbrzeźna i do Stolna, do Chełmna nie. Dodał cyt. „O to mi chodzi”,
Radny p. Dominik Pilkiewicz ad vocem- stwierdził, że jeżeli znaki mają wskazywać węzły komunikacyjne, a Chełmno nim nie jest to cyt. „ skąd byśmy się tam mieli wziąć”
Skarbnik miasta p. Anna Kowalska – zgodnie z umową udzieliła wyjaśnień radnej Izabeli Kaczorowskiej
Rozdziały 851.95, 852.95.- co roku ogłaszany jest nabór, konkurs na realizację zadań publicznych.
I tak, w dziale 851 ochrona zdrowia, 851.95 pozostała działalność, są zbierane wnioski na
wsparcie realizacji zadani a publicznego w zakresie działań na rzecz osóz niepełnosprawnością pod nazwą" niepełnosprawni, nie gorsi. Trzecia edycja". Oraz umowę wsparcie realizacji
zadania publicznego w zakresie działań na rzecz osób z niepełnosprawnością pod nazwą
"organizacja obozu szkoleniowo-terapeutycznego dla dzieci dotkniętych niepełnosprawnością
intelektualną i autyzmem, wraz z rodzicami ośrodek wypoczynkowy Ryte błota".
Do tego zadania zgłosiły się 2 stowarzyszenia.
I następnie dział 852 pomoc społeczna, rozdział 852.95 pozostała działalność. Tam była kwota 32 000,a teraz jest kwota 16 200.
Jest to również wniosek z konkursu. I wsparcie realizacji zadania publicznego w zakresie pomocy żywieniowej i rzeczowej dla osób najbardziej potrzebujących i rodzin wielodzietnych. Pomoc doraźna osobom najuboższym i chorym w zakresie poprawy warunków życia. Dzielić się chlebem i miłością 2024. I tu zgłosiło się jedno zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia.
Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał jakie były cyt. „ ceregiele” z Generalną Dyrekcją żeby znak postawić za Stolnem w miejscowości Nałęcz przy restauracji. Stwierdził, że jest to bardzo trudny partner do rozmowy.
Radny p. Karol Knap ad vocem - stwierdził, że fajnie by było, żeby przy pomocy Burmistrzów dalej się coś zadziało i żeby może teraz jest już troszeczkę łatwiej albo może będzie jakaś wola, żeby to Chełmno zawidniało na zielonych znakach. Zwracając się do radnego Pilkiewicza wyraził nadzieję, że u nowego Radnego też jest wola, żeby nasze miasto widniało, a nie że jest problem z mojej strony, że o to walczę.
Ad.13.Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął VIII sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył:
(-) Danuta Derebecka (-) Marek Olszewski