W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LIV sesji Rady Miasta Chełmna - 26.10.2022 r.

 

Protokół Nr LIV/2022
z LIV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 26 października 2022 r.
Sesja odbyła się w dniu 26 października 2022 r. i trwała od godz. 14.00 do godz.  17.00
Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji było 13 radnych, co stanowi 87%
Nieobecnych usprawiedliwionych 2
Nieobecnych nieusprawiedliwionych 0 
Lista obecności radnych stanowi Zaąłcznik nr 1 - lista obecności radnych
Lista obecnych na posiedzeniu stanowiZałacznik nr 2 - lista obecności gości
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
1. Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad LIV sesji RM
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miasto Chełmno na lata 2022-2024.
5.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na 2022 rok.
6.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028.
7.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Gminy Miasta Chełmna działającej pod firmą Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa spółka z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w Chełmnie. (druk nr 5)
8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna przeprowadzenia kontroli ( druk nr 4)
9. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r.
10.  Informacja na temat złożonych interpelacji.
11.  Wolne wnioski i informacje
12.  Zakończenie

Ad.1.Otwarcie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - otworzył obrady LIV sesji Rady Miasta witając radnych oraz zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radną Magdalenę Mrozek 

-  stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p.  Wojciech Strzelecki- stwierdził, że na sali obrad obecnych jest   13 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Dodał, że 2 radnych usprawiedliwiło swoją nieobecność 

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LIV sesji Rady Miasta 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki –w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LIV sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad. 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

Burmistrz miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informacje z działalności między sesjami i tak:

1.realizacja zadań inwestycyjnych na dzień 25 października 2022 r,
- trwa przebudowa objazdu wschodniego zespołu staromiejskiego, podpisana została umowa na realizację tego zadania. W bieżącym roku zaplanowano prace na kwotę 1. 154 tys. zł., która obejmie wymianę nawierzchni asfaltowych przy ulicy Rycerskiej i Poprzecznej wraz z wymianą krawężników i przełożeniem części chodników, natomiast w roku przyszłym zostanie wykonana nawierzchnia ulicy Wodnej w kwocie 3.400,599 zł. Ta kolejność jest związana z tym, że na materiał na remont ulicy Wodnej trzeba nieco dłużej poczekać.

-aktywizacja terenów po byłej jednostce wojskowej na ulicy Biskupiej. Na podstawie opracowanego planu funkcjonalno – użytkowego przeprowadzono postępowanie przetargowe. Umowa na realizację tego zadania została podpisana w dniu 10 października. Wykonawca robót, to firma ZUR Zbigniew Nogalski. Realizacja przedstawia się następująco, w roku 2022 wydatki będą na poziomie 10 tys. zł.  w roku 2023 na ponad 2.800 tys. zł. w roku 2024 na poziomie 2.893 tys. zł. Koszt całkowity tego zadania, to 5.860 tys. zł. 

-uspójnienie sieci transportu zrównoważonego – przetarg został rozstrzygnięty, zawarto umowę z wykonawcą robót w dniu 5 października 2022 r. Wykonawcą jest Inżynieria Drogowa Wojciech Burchart. Koszt tego zadania, to 5.400 tys. zł. z czego w roku bieżących wykonana zostanie praca za ok. 300 tys. zł., w roku 2023 na kwotę 5.300 tys. zł. Budowa i oświetlenie ścieżki pieszo rowerowej od Szosy Grudziądzkiej przez Planty kolejowe do ulicy Przemysłowej oraz wykonanie drogi do motocrossu, w roku przyszłym budowa chodnika z oświetleniem przy ulicy Jastrzębskiego tzw. Hajratka oraz przebudowa parkingu przy ulicy Biskupiej oraz uzupełnienie infrastruktury rowerowej

2. Straż Miejska – raport z dwóch ostatnich tygodni – zakłócanie spokoju, porządku publicznego, zaśmiecanie, spożywanie alkoholu w miejscu publicznym – 44 interwencje, nałożono 11 grzywien, udzielono 17 pouczeń, 2 wnioski o ukaranie skierowano do sądu. 28 interwencji dotyczyło zwierząt, wyłapano 5 psów z terenu miasta, ukarano 4 właścicieli, którzy nie zachowali ostrożności. Przeprowadzono 13 kontroli drogowych, w 5 przypadkach kierowcy naruszyli przepisy ruchu drogowego.7 października na ulicy Dojazdowej wybuchł pożar zarośli, funkcjonariusz straży miejskiej gaśnicami samochodowymi ugasili pożar niestety nie udało się znaleźć sprawców. 4 października straż miejska gościła dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 1 przeprowadzając warsztaty dotyczące bezpieczeństwa, więc straż miejska angażuje się również w działania edukacyjne. 
Trwa akcja nie rób wstydu, sprzątaj po psie, zostały opracowane materiały edukacyjne, które zostały wyemitowane w mediach społecznościowych. Straż miejska cyklicznie organizuje kontrole sprawdzające, czy właściciele psów sprzątają po swoich zwierzętach 

3. Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska – udzielanie dotacji na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości znajdujących się na terenie miasta – skorzystało 29 beneficjentów. Łączna wartość udzielonego dofinansowania - 15186 zł i 30 gr.  Odbiór od wszystkich beneficjentów zakończył się w dniu 19 września br. Uporządkowano 30 mogił żołnierzy poległych w 1920 roku na terenie cmentarza parafialnego w Chełmnie. Odmalowano krzyże na pomnikach, odnowiono tabliczki wokół cmentarza parafialnego z zaznaczeniem miejsc pamięci. Wypłacono dotacje na inwestycje efektywnościowe, ekologiczne w łącznej wysokości 17.640 zł dla 7 zrealizowanych inwestycji. Od początku roku zlecono wypłatę dotacji w łącznej wysokości 178 020 zł dla 57 zrealizowanych inwestycji proekologicznych. Nabór wniosków na te przedsięwzięcia zakończył się z ostatnim dniem września. Natomiast z dotacji mieszkańcy mogą rozliczyć się do końca listopada tego roku. W ramach robót publicznych zakończono wymianę nawierzchni chodnika na ulicy Łunawskiej, na odcinku od  ul. Słonecznej do Kolonii Wilsona oraz wymianę nawierzchni chodnika na ulicy Stromej na odcinku od ul. Podgórnej do asfaltu przy schodach wiodących z ulicy Stromej na osiedle Kopernika. W ramach realizacji programu priorytetowego "Czyste powietrze" do dnia 30 września tego roku osiągnięto następujące efekty: liczba złożonych wniosków o dofinansowanie 128, liczba zrealizowanych przedsięwzięć 67, sumaryczna kwota wypłaconych dotacji to 712 935 zł.

4. W ostatni weekend odbył się jubileusz miast partnerskich, 30-lecia współpracy z niemieckim miastem  Hann Munden, 10-lecia z miastem Letovice   i 5-lecia z miastem Kaniv na Ukrainie. Temu świętu towarzyszyło seminarium specjalistyczne, naukowe na temat kryzysu uchodźczego i humanitarnego oraz wyzwań przed jakimi stoi cała Unia Europejska, w tym nasza wspólnota samorządowa. Tradycyjnie złożono kwiaty pod tablicą upamiętniającą mieszkanie Kurta Schumachera w budynku przy Świętego Ducha. Obchody miały skromny charakter w tym roku ze względu na trudną sytuację wojenną  w Europie 

5.14 października obchodzono Święto Edukacji, składano życzenia nauczycielom oraz  pracownikom placówek oświatowych,

6, Pod koniec września też odbyła się Spartakiada Seniorów, bardzo udane przedsięwzięcie sportowo - integracyjne.

7. Od września, przy Chełmińskim Domu Kultury działa Uniwersytet Dziecięcy. To jest przedsięwzięcie realizowane we współpracy z Wyższą Szkołą Gospodarki w Bydgoszczy. Ten Uniwersytet cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem około 50-cioro dzieci jest zapisanych. Odbywają się zajęcia dla tych młodych studentów, wyraził nadzieję, że z korzyścią dla ich rozwoju.

8. Miasto otrzymało tzw. subwencję rozwojową jako dodatkową. Podkreślił, że są to pieniądze, które były przeznaczone na subwencję rozwojową przyszłoroczną, czyli tak naprawdę przetransferowano te środki z przyszłego roku na ten rok jako pomoc samorządom w trudnej sytuacji kryzysu energetycznego. 15% całej kwoty trzeba przeznaczyć na działania ograniczające zużycie energii. Niestety w przyszły, roku tych pieniędzy dla samorządów nie będzie co jest niepokojące. W związku z powyższym przyszły rok, biorąc jeszcze pod uwagę ogólną sytuację w Europie i  na świecie zapowiada się naprawdę niełatwo. Tak zwany Polski Ład pozbawił samorządy dużej części dochodów, co powoduje, że sytuacja w samorządach, jeśli chodzi o budżety, jest coraz trudniejsza.

9.Sprzedaż węgla przez samorządy -  ustawa została podjęta  przez Sejm i przekazana do  Senatu, senatorowie  zgłosili jakieś zastrzeżenia do ustawy i w związku z tym zapewne propozycje poprawek trafią do Sejmu i dopiero po ich przyjęciu, ustawa trafi do Prezydenta. Po podjęciu ustawy samorządy będą miały 3 dni na podjęcie decyzji  czy wchodzą w realizację zadania sprzedaży węgla czy  nie. W trosce o mieszkańców Chełmna podjęto ten temat już kilka tygodni wcześniej. Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa po rozpoznaniu tematu stwierdziła, że są dwie opcje mamy 2 opcje. Albo ten węgiel będzie sprzedawać  gmina  siłami spółki, albo  gmina wejdzie kooperację z przedsiębiorcami z branży węglowej, którzy będą ten węgiel sprzedawać 

 
Ad. 4 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy   w Rodzinie w Gminie Miasto Chełmno na lata 2022-2024.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem druk nr 1_projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miasto Chełmno na lata 2022-2024
druk nr 1_zał_1_treść Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miasto Chełmno na lata 2022-2024   druk nr 1_zał_2_preliminarz_wydatków_programu.

Przewodniczący Komisji p. Marek Olszewski – przedstawił opinie Komisji bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Opinia Komisji Bezpieczeństa , Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowe

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było, 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIV/379/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 października 2022 r. w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miasto Chełmno na lata 2022-2024 została przyjęta jednogłośnie

Uchwała.LIV.379.2022.2022-10-26

Ad.5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na 2022 rok. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem druk nr 2_projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2022

Rozdział 75011 -dotacja 1129 zł 8 gr z funduszu pomocy na rzecz uchodźców, na zdjęcia i nadanie numeru PESEL. 

Rozdział 75011 zwiększono dotację celową na zadania zlecone związane z wynagrodzeniami w tym rozdziale - 17 240 zł. 

Rozdział 75022 zwiększenie planu wydatków na diety Radnych do poziomu przewidywanego wykonania 35 000 zł dodatkowo, ponieważ planowana kwota na początek roku nie zakładała takich podwyżek jak zostały ustalone. 

Rozdział 75023 zwiększenie o 148 000 wydatki na wynagrodzenia pracowników oraz wcześniejszą zapłatę składek ZUS i Urzędu Skarbowego po to, żeby odciążyć następny rok, bo nie wiadomo jaka będzie sytuacja,

Rozdział 75416 zmniejsza się  plan dochodów z tytułu mandatów do przewidywanego wykonania. Dochody z mandatów nie wpływają w oczekiwanej wysokości, niemniej pocieszające jest to, że nie ma przypadków które trzeba karać mandatami.

Zwiększa się wydatki na wynagrodzenia i pochodne o 101 000,00 zł wiąże się to zarówno z wcześniejszą zapłatą ZUS i Urzędu Skarbowego, ale także z zapłaconymi nagrodami jubileuszowymi dla straży miejskiej. 

Rozdział 75495 środki z funduszu pomocy - 40 000 po stronie dochodów i wydatków dla uchodźców na świadczenia 40 zł za zakwaterowanie. 

Rozdział 75616 z podatku od nieruchomości osób prawnych prawdopodobnie nie wpłynie planowane 200 000, czyli o tyle proponuje się zmniejszenie planowanych dochodów po to, żeby   urealnić  na koniec roku wykonanie deficytu.

Rozdział 75814 środki z funduszu na rzecz uchodźców na kształcenie dzieci i młodzieży  61 000 zł. rozdysponowane na szkołę nr 1, 2,4 i miejskie przedszkole. 

Rozdział 80153 otrzymano dotację na podręczniki i materiały edukacyjne w wysokości 5185zł. 

Rozdział 80195 otrzymano dotację na projekt "Poznaj Polskę", - 32 144 zł. Wydatki z tytułu organizacji tych wycieczek - 57 030 zł. Brakującą kwotę- 24 866 zł.  uzupełnią wpłaty rodziców na konto Urzędu Miasta, 

Rozdział 85219 zwiększenie planu dotacji na dodatki osłonowe oraz koszty obsługi 510 000zł. zarówno po stronie dochodów jak i wydatków, chodzi o gaz, energię, ale również wzrost kosztów żywności.

Rozdział 85230, 85395 przyznano środki z funduszu na posiłki dla dzieci i młodzieży oraz na świadczenie 300 zł dla uchodźców.

Rozdział 85216 - o 1416 zł zwiększa się plan dotacji na wypłatę zasiłków stałych.

Rozdział 85219 i to jest autopoprawka zwiększa się dotację na zadania zlecone przeznaczone na finansowanie ośrodków wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi 4508 zł w dochodach i wydatkach.

Rozdział 85415 zwiększa się dotację na dofinansowanie zakupu podręczników w ramach rządowego programu pomocy uczniom niepełnosprawnym 3579 zł.

Rozdział 85502 - środki z funduszu pomocy na wypłatę świadczeń rodzinnych wraz z kosztami obsługi 3684 zł. 

Rozdział 85502 - zwiększa się dotację celową na wypłacenie świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń w wysokości 4000 zł, to jest w ramach urodzin pierwszego dziecka 611 695 zł., zgodnie z ustawą "Za życiem", 

Rozdział 85503 na realizację zadań związanych z kartą dużej rodziny 126 zł.

Rozdział 85513 - na opłacenie składki ubezpieczenia za osoby i zdrowotnej za osoby pobierające świadczenia rodzinne 24,3387 zł po stronie dochodów i wydatków.

Rozdział 85503 ponownie to jest autopoprawka zwiększenie dotacji na realizację zadań karta dużej rodziny 65 zł. 

Rozdział 85214 zwiększa się wydatki na zasiłki celowe o 50 000w związku ze wzrostami cen gazu i energii

Rozdział 85508 zwiększa się wydatki na Domy Pomocy Społecznej z uwagi na wzrost zarówno liczby osób jak i kosztów utrzymania tych osób, 100 000 zł.

Rozdział 85508 – zwiększa się wydatki na pieczę zastępczą, czyli na rodziny zastępcze o 200 000. 

Rozdział 90004 zwiększa się  wydatki na zakupy materiałów związanych z remontem domku, który kupiono  po zakończeniu dzierżawy. Zgodnie z art. 676 kodeksu cywilnego, w momencie kiedy wydzierżawiający zmodernizował nieruchomość na własny koszt, przysługuje mu zwrot kosztów po oszacowaniu, po rozwiązaniu tej umowy dzierżawy 

Rozdział 90019-  zwiększa się  plan dochodów z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska o 31 182 zł i o tyle też zwiększa się  wydatki na ten cel.

Rozdział 995 250 zł zwiększa się wydatki za zużycie wody z hydrantów przeciwpożarowych. wydatki i dochody związane z majątkowymi dochodami i wydatkami.

Nowe zadanie - "Przebudowa przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowania ulicy Polnej drogi gminnej nr 06.727C z drogami wewnętrznymi prowadzącymi do osiedla Józefa Piłsudskiego, centrum handlowego oraz posesji, ulica Polna 14 i 16 dotyczy finansowania przejść dla pieszych, dlatego też taka długa i skomplikowana nazwa Jest to związane z propozycją umowy z właścicielem centrum handlowego tego Pasażu Chełmińskiego. Zostało zdeponowane 350000 w formie środków finansowych, które właściciel centrum handlowego chce przeznaczyć na modernizację przejścia i układu drogowego w tym miejscu. Po wybudowaniu dodatkowego obiektu jeszcze będzie ruch większy, dlatego poprosił o wyrażenie na to zadanie, które ogółem będzie kosztować 850 000, z czego 10 000 w tym roku, reszta w przyszłym roku. Te środki zdeponowane są na osobnym rachunku bankowym. W ramach umowy porozumienia i dofinansowania środki zostaną przekazane na rachunek główny budżetu zgodnie z decyzją darczyńcy i z tego będziemy finansowana cała operacja.

Rozdział 60016 zwiększa się plan wydatków na zadanie "Modernizacja nawierzchni ulicy Świętojerskiej na odcinku od Alei 3 Maja do Dworcowej", 47 000, po to, żeby zgodnie z przeprowadzonym przetargiem, podpisać umowę. Najniższa oferta niestety przekracza planowane środki. 

Rozdział 60016 planuje się zwiększyć wydatki na zadaniu "Przebudowa kanału odprowadzającego wodę z ulicy Przemysłowej" o 15 500. Wyniknęła konieczność wykonani

Te wszystkie zmiany powodują, że deficyt zmniejsza nam się o 2 196 708 zł 57 gr i będzie wynosił 3 631 609 zł i 3 gr. O podobną kwotę 2 196 708 zmniejszamy zaangażowanie nadwyżki skumulowanej, dzięki czemu będzie można te 2 000 000 wydać w przyszłym roku na inne cele.

Zmiana w planie zakładu Wodociągów i Kanalizacji - zwiększa się dochody o 60 000 ze względu dochody z usług. Środki proponuje się przeznaczyć na zakup materiałów i wyposażenia oraz na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Komisji Budżetu Rozwoju i Gospodarki Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki .

Radny p. Michał Wrażeń – paragraf 900.04,zwiększenie wydatków na zakup materiału drewna na dach, papa, orynnowanie pozwalające wyremontować odkupiony od dzierżawy domek letniskowy, będący aktualnie własnością miasta. Poprosił o informację, czy to chodzi o jezioro Starogrodzkie, a jeśli tak to  ile ten domek kosztował.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że chodzi o obiekt znajdujący się nad jeziorem Starogrodzkim w sąsiedztwie plaży. To obiekt, na odkupienie którego na początku roku Rada Miasta wyraziła zgodę. W tym budynku prowadzona była działalność gospodarcza tuż przy plaży. Jako, że zakończyła się umowa dzierżawy, dlatego nastąpiło rozliczenie pomiędzy miastem, a tym dzierżawcą i zostały mu zwrócone środki za poniesione wydatki na remont. Ostateczna  kwota, to ok. 34 000 zł wobec pierwotnie proponowanej ponad 50 000 zł. Ta kwota została pomniejszona ze względu właśnie na to, że pewne prace będą musiały być poczynione na dachu 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – z uwagi na problemy techniczne ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że po przerwie quorum jest wystarczające do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 2 

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było, 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIV/380/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na 2022 rok została przyjęta jednogłośnie Uchwała nr LIV/380/2022 (załącznik nr 10do protokołu) 

 
Ad.6.  Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028. 

 
Skarbnik Miasta po. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniemZałącznik nr 11 (załącznik nr 11  do protokołu. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. 

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 12 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIV/381/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 października 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028 została przyjęta jednogłośnie Uchwała nr LIV/381/2022

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia woli objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Gminy Miasta Chełmna działającej pod firmą Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa spółka z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w Chełmnie. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem druk nr 5_projekt w sprawie wyrażenia woli objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa.

Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła opinię Klubu Radnych Chełmno – Miasto Mieszkańców zaąłcznik nr 15 (załącznik nr 15 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5 

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było, 

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 16 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LIV/382/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 października 2022 r. w sprawie wyrażenia woli objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Gminy Miasta Chełmna działającej pod firmą Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa spółka z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie Uchwała.LIV.382.2022
 

Ad.8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna przeprowadzenia kontroli 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że otrzymał wniosek Komisji o zlecenie Komisji przeprowadzenia kontroli wniosek_Komisji_Rewizyjne

Poprosił Przewodniczącego Komisji o przedstawienie uchwały,

Przewodniczący komisji p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr druk nr 4_

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o wyjaśnienie zapisu: zleca się Komisji Rewizyjnej przeprowadzenie kontroli szkół podstawowych nr 1, 2, 4 w zakresie procedur związanych z zapisem dzieci do szkół, zapisu na lekcje religii oraz tworzenia planów lekcji. Co kryje się pod hasłem procedury związane z zapisem dzieci do szkół? Jakie kontrole, procedury, zagadnienia i merytoryczne przesłanki zamierza kontrolować komisja w zakresie zapisów na lekcje religii? Co zamierza kontrolować komisja w zakresie tworzenia planów lekcji?

Radna Dominika Wikiera -jako członek Komisji Rewizyjnej wyjaśniła, że w związku ze zgłaszanymi przez mieszkanki i mieszkańców problemami dotyczącymi konstruowania  planów lekcji, które powodują, że dzieci mają przerwy w nauce tzw. okienka, jak również w związku ze zwiększonym udziałem dzieci z Ukrainy, które często też nie uczęszczają na lekcję religii komisja chce przeanalizować, w jaki sposób są realizowane przez szkoły zapisy prawa w tym zakresie. Gdzie np. przepisy mówiące o zapisywaniu dzieci na lekcje religii, mówią o tym, że jest to intencjonalna prośba rodzica, więc tego typu deklaracja powinna być zawarta w formularzu np. przyjęcia do szkoły. Zdaniem mówczyni szkoły zapewne realizują prawidłowo niemniej komisja zamierza formalnie to sprawdzić. Dodatkowo a propos planów lekcji pojawiły się problemy zgłaszane ze strony nauczycieli w kontekście np. ilości zatrudnionych nauczycieli WF-u, gdzie zgłaszali problem, że w niektórych szkołach jest nadmierna etatyzacja, natomiast w innych są niedobory, komisja zamierza przyjrzeć się temu, sprawdzić, czy takie sytuacje mają miejsce czy też nie.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – przypomniał, że kierował pytanie do przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wyrażając zdziwienie, że odpowiedzi udzielił członek Komisji. Zdaniem mówcy trochę to jest nie tak, ponieważ to przewodniczący Komisji Rewizyjnej podpisuje się pod tym. Wracając do zapisu w uchwale w kwestii religii poprosił o informację co komisja zamierza uzyskać? Czy jeśli dostanie odpowiedź, że w danej szkole jest tylko dwóch uczniów co chce korzystać z religii, to nie będzie mogło korzystać. Zdaniem mówcy przepisy inaczej stanowią, a katechetę ktoś inny zatrudnia.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że każdy członek komisji może w jej imieniu odpowiadać

Radna p.  Dorota Żulewska – w odniesieniu do wypowiedzi radnej Dominiki Wikiery w kwestii tworzenia planów lekcji  wyjaśniła, że to nie ma nic wspólnego z etatyzacją. Poinformowała, iż zadane  przez Radnego Michała Wrażnia pytania  również mówczynię nurtowały i wzbudzały wątpliwości. Jeżeli chodzi o zapisy na lekcje religii, rzeczywiście tak jak pani radna powiedziała, musi to być wyrażenie woli przez rodziców na oddzielnym formularzu bądź też w innej formie zaproponowanej przez szkołę. Poprosiła o wyjaśnienie, co kryje się za planem kontroli procedur związanych z zapisem dzieci do szkół, co konkretnie byłoby w tym zakresie kontrolowane. 

Radna p. Dominika Wikiera – wyjaśniła, że komisja zamierza sprawdzić, czy w formularzu jest   zapis czy dziecko ma uczęszczać na lekcje etyki czy dziecko ma uczęszczać na lekcje religii. Zdaniem mówczyni taki zapis nie do końca jest prawidłowy, bo o ile szkoła ma obowiązek organizować lekcje religii i lekcje etyki to jest to realizowane na życzenie rodzica, a nie jakby z mocy prawa obowiązującego w szkole.

Radna p. Dorota Żulewski – stwierdziła, że nadal nie rozumie zapisu, jeśli chodzi o procedury związane z zapisem dzieci do szkół. Zdaniem mówczyni procedury związane z zapisem dzieci do szkół mają trochę inny wymiar niż te, które były przed chwilą przedstawione. Dodała procedury, to są procedury, czyli ewentualnie, czy są dzieci przyjmowane zgodnie z regulaminem, zarządzeniem, z rozporządzeniem. Tak sobie Pani Radna wyobraża procedury, Wracając do tworzenia planów lekcji, z posiadanej przez Panią Radną wiedzy, niestety tzw.  okienka mogą być, tylko w tym czasie szkoła musi zapewnić opiekę dzieciom, które w tym czasie przebywają na terenie szkoły. 

Radna p. Dominika Wikiera  - wyjaśniła, że jednym z elementów przyjmowania do szkół jest ten fragment, na który komisja  zwróciła uwagę,  reszta  nie budzi zastrzeżeń. Natomiast jeśli chodzi o okienka, komisja zamierza sprawdzić, czy podczas układania planów brane jest pod uwagę to, aby minimalizować ilość okienek, czy np. o ile to możliwe lekcje odbywają się na pierwszej bądź ostatniej lekcji,

Radna p. Dorota Żulewska- poprosiła o wyjaśnienie czy komisja zamierza sprawdzić czy lekcje religii organizowane są na pierwszej bądź ostatniej w planie lekcji 

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że doszło to nieporozumienia, wplątała się etyka do religii, a religia do etyki. Zdaniem mówcy etyka niech będzie etyką i idzie swoją drogą, a religia niech idzie swoją drogą. Poprosił o wykreślenie słowa „religia” z projektu uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - zapytał czy jest to wniosek formalny

Radny p. Michał Wrażeń – potwierdził  

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że został zgłoszony wniosek formalny, który musi zostać od razu przegłosowany. Przed głosowaniem ogłosił przerwę w obradach celem doprecyzowania wniosku. 

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki  - stwierdził, że po przerwie na sali obrad jest 13 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że wycofuje wniosek formalny pod warunkiem, że projekt uchwały zostanie zdjęty z porządku obrad, a sprawa rozpatrzona na kolejnej sesji 

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – poprosił o zdjęcie tematu z porządku obrad i przesuniecie na kolejna sesję,

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki  - poddał pod głosowanie wniosek o wycofanie z porządku obrad sprawy zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli i przeniesienie  na kolejna sesje 

Za przyjęciem wniosku głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 

Stwierdził, że wniosek został przyjęty jednogłośnie, temat zostanie przeniesiony na jedna z kolejnych sesji

( protokół głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu )

Ad.9.Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki - przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych:

1)Przez radnych złożonych Przewodniczącemu Rady załacznik nr 21

2)Pracowników Urzędu zobowiązanych do składania oświadczeń  majątkowych  złożonych Burmistrzowi Miasta Załącznik nr 22

3)Urzędu Wojewódzkiego o złożonych oświadczeniach przez Przewodniczącego Rady Miasta i Burmistrza Miasta zaąłcznik nr 23

4) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Toruniu o złożonych oświadczeniach Skarbnika Miasta oraz dyrektora Muzeum Ziemi Chełmińskiej  zaąłcznik nr 24

5) Urzędu Skarbowego w Świeciu o złożonym oświadczeniu dyrektora COPO  zaąłcznik nr 25

6)     Urzędu Skarbowego w Chełmnie o złożonych oświadczeniach przez radnych i pracowników urzędu zaąłcznik nr 26

Ad.10 Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja

Ad.11.Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że do biura Rady wpłynęły następujące pisma:

-  Informacja o stanie realizacji zadać oświatowych Gminy Miasto Chełmno w roku szkolnym 2021/2022 zaąłcznik nr 27 

- Informacja Burmistrza Miasta o wykonywaniu prac społecznych przez skazanych wraz z informacją Prezesa Sądu Rejonowego w tej sprawie  zaąłcznik nr 28

-Notatka służbowa sporządzona podczas spotkania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z Prezesem i Radą Nadzorczą Spółdzielni  zaąłcznik nr 29

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – zgodnie ze zobowiązaniem, które złożył radnym, na jednej z poprzednich sesji przedstawił wyniki badań przesiewowych wad postawy, które były zlecone w ramach zadania zleconego w ramach budżetu obywatelskiego. Przed informacją przedstawił siedmiominutowy materiał filmowy. 

Badanymi objęte były dzieci w wieku przedszkolnym, tzw. zerówki oraz wczesnoszkolnym, czyli klasy 1-3. Wykorzystywane do tych badań były urządzenia diagnostyczne, nieinwazyjne, całkowicie bezpieczne i  bezbolesne.W  badaniach wzięły udział dzieci zarówno z  publicznych placówek czyli szkoły podstawowej nr 1,2, 4 oraz Miejskiego Przedszkola Tęczowy Zakątek, jak i szkół niepublicznych. Łącznie przebadano 442 dzieci, oczywiście za zgodą rodziców według procedury. Zwrócił uwagę, że wyniki badań   napawają zdecydowanie troską i tak:

Jeśli chodzi o ustawienie głowy to symetryczne ustawienie występuje u 137 dzieci. Natomiast asymetrycznie,- 223 

Ustawienie barków, w normie jest niewielka ilości dzieci, zdecydowana większość dzieci ma niesymetrycznie ułożone barki. 

Wyrostki barkowe łopatki -  asymetria dotyczy  aż 353dzieci 

Skrzywienie kręgosłupa niestety u dzieci w tak wczesnym wieku później w kolejnych latach życia postępuje.

Analizie tkanki tłuszczowej - wartość prawidłowe stwierdzono u 242 dzieci, u 106 dzieci zwiększoną tkankę tłuszczową, otyłość u 93 dzieci. 

Stwierdzono zdecydowanie zmniejszona wartość masy mięśniowej, co pokazuje, że dzieci rzeczywiście nie ćwiczą i nie rozwijają poszczególnych partii mieści, co później przekłada się na wady postawy. Dotyczy to aż 410 dzieci

Zaskakujące są wyniki świadczące, że zdecydowana większość dzieci jest niedowodniona, czyli spożywa zbyt małe ilości wody, co jest zdecydowanie niekorzystne dla zdrowia.

Wnioski : dzieci zdecydowanie ruszają się za mało i to już dzieci na etapie wczesnoszkolnym i przedszkolnym. Nie chodzi tylko o aktywność fizyczną   podczas zajęć lekcyjnych, zajęć opiekuńczych, bo dzieci ćwiczą na WF-ie, ale o aktywności w ciągu całego dnia. Tej aktywności jest zdecydowanie za mało.
To, że dzieci mają masę mięśniową zbyt małą w stosunku do chociażby tkanki tłuszczowej powoduje całą masę negatywnych następstw. Jednym z wniosków jest zmniejszenie lub zanik podstawowych funkcji motorycznych u dzieci, dzieci nie mają siły popchnąć, przyciągnąć, nosić, skakać, nie są w stanie względnie lekkiego przedmiotu utrzymać w pozycji z wyciągniętą ręką. Skakanie, wspinanie się, to co kształtuje stabilność ciała i podstawowe funkcje siłowe potrzebne w życiu codziennym niestety nie są wystarczająco rozwinięte. Tryb siedzący, który powoduje przykurcz mięśni zginających w biodrze co za tym idzie przodopochylenie miednicy, co przyczynia się m.in. do bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, oraz może przyczynić się do powstania bocznego skrzywienia kręgosłupa, co rzeczywiście zostało stwierdzone u części badanych dzieci. Ustawienie barków z kolei powoduje odstające łopatki, zaokrąglenie pleców w odcinku piersiowym, zmniejszenie objętości wydechowej płuc. Asymetryczne ustawienie wyrostków barkowych łopatki, to w większości wynik bocznego skrzywienia kręgosłupa lub obciążania, bądź też zwiększonej aktywację jednej z kończyn górnych. Stawy kolanowe, koślawość kolan powoduje ból. Rodzice dzieci uczestniczących w programie dostali szczegółowy opis z rekomendacją co dalej należy robić, jakie działania podjąć wspólnie ze szkołą, żeby zwiększyć poziom aktywności fizycznej. W Chełmnie funkcjonuje bardzo duża liczba klubów sportowych, które dają możliwości uczestniczenia w zajęciach sportowych. 
Kontynuując wypowiedź w ramach uzupełnienia komunikatów z początku sesji poinformował o spotkaniu jakie odbył około trzech tygodni wcześniej z Panem Starostą, Panią dyrektor szpitala oraz Przedstawicielem POZ „Twój lekarz” na temat przyszłości świadczenia usług zdrowotnych na terenie naszego miasta. Niestety tendencja jest bardzo niepokojąca, ponieważ większość lekarzy i pielęgniarek w Chełmnie jest w wieku emerytalnym albo przedemerytalnym.  Stanowi to realne zagrożenie dla świadczenia usług medycznych w naszym mieście, przy czym nie jest to problem tylko Chełmna, ale tak naprawdę problem ogólnopolski. Lekarzy i pielęgniarek brakuje. W związku z tym podjęto rozmowy, których celem było przedsięwzięcie zmierzających do przeciwdziałania tym niebezpiecznym zjawiskom i wypracowanie sposobów na uratowanie zakresu, jaki jest świadczony w zakresie służby zdrowia w naszym mieście. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poprosił o przestawienie następujących spraw – protest mieszkańców ulicy Słowiczej oraz problem mieszkańców w związku z niewypłaceniu deputatu węglowego. Zwrócił uwagę, że obie sprawy są szeroko poruszane przez mieszkańców 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił następujące wyjaśnienia: 

- protest mieszkańców ulicy Słowiczej - temat dotyczy nieruchomości, stanowiącej własność miasta, działki, na której wcześniej działało Centrum Ogrodnicze „Oaza”, usytuowanej u zbiegu ulicy Słowiczej i ulicy Osnowskiej, tuż przy placu zabaw. Dla tej działki m.in.  dnia 23 lutego br. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ta zmiana dotyczyła zmiany przeznaczenia terenu na zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, kameralną. To jest kluczowe, ponieważ nie proponuje się bloku takiego, jakie są na osiedlach Skłodowskiej czy Kopernika, a zabudowę wielorodzinną kameralną. Zgodnie z przyjętym planem zagospodarowania przestrzennego wysokość nowej zabudowy może mieć do 10 m oraz do trzech kondygnacji nadziemnych.  Są to parametry podobne jak w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej bliźniaczej pod adresem 1i 3 oraz 7 i 9 na ulicy Słowiczej.  Te budynki mają ponad 10 m wysokości, natomiast dla .nowej zabudowy proponuje się 10 m. Na osiedlu nad Browiną w wielu punktach, chociażby na całej ulicy Gołębiej znajduje się właśnie zabudowa w takiej formie -  parter, piętro i użytkowe poddasze. Jest to standardowa forma tamtej części miasta i takie też parametry zostały przeniesione na plan zagospodarowania przestrzennego dla nowej zabudowy, ale wielorodzinnej. W mieście jest ogromna potrzeba zwiększenia liczby mieszkań wielorodzinnych, tzw. mieszkań dostępnych, czyli np. w formule społecznego budownictwa czynszowego. Ten blok został zaplanowany właśnie w takiej formule. Mieszkaniec, podobnie jak wcześniej było z mieszkaniami spółdzielczymi, wpłaca partycypację w wysokości 20 - 30%, pozostałą część kredytuje CHSIM w Banku Gospodarstwa Krajowego. W ten sposób dalsza część kredytu będzie spłacana już w czynszu. Są to mieszkania przewidziane przede wszystkim dla młodych rodzin, którzy nie mają zdolności kredytowej na zakup mieszkania.   Obecnie, aby otrzymać kredyt hipoteczny w wysokości 250 000 zł, czyli taki, aby kupić mieszkanie w kamienicy bądź w bloku na terenie miasta trzeba mieć dochody na poziomie 12 000 zł., co oznacza, że statystycznego mieszkańca naszego miasta nie stać na zakup mieszkania. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby rozwijało się społeczne budownictwo czynszowe, aby CHSIM mógł realizować nowe inwestycje. Pierwszą taką inwestycją społecznego budownictwa czynszowego jest budynek na ulicy Słowiczej. Zdaniem mówcy opór mieszkańców w dużej mierze wynika z pewnego niedoinformowania. Zabudowa wielorodzinna i bloki kojarzą nam się właśnie z taką zabudową, jak wspomniane osiedla z okresu PRL, tymczasem ta zabudowa będzie kameralna, będzie to 12, maksymalnie 16 mieszkań i tylko trzy kondygnacje nadziemne, więc wpisze się doskonale do najbliższego otoczenia.

-dodatek węglowego miasto otrzymało 3 000 000 zł, i te 3 000 000zł zostały wydatkowane w 100% jeszcze we wrześniu. Łącznie zostało pozytywnie rozpatrzonych 1091 wniosków. Jest spore grono mieszkańców, którzy nadal czekają na środki z dodatku węglowego. Natomiast nie wpłynęły jeszcze środki, o które wnioskowano we wrześniu, dlatego dalsze wpłaty nie mogą być realizowane. Jeśli chodzi o temat rodzinnych ogrodów działkowych i zamieszkujące tam osoby, ustawa jednoznacznie wskazuje na to, że dodatek mogą uzyskać osoby zamieszkujące zabudowę mieszkaniową. Niestety w świetle przepisów obowiązujących rodzinne ogrody działkowe nie są kwalifikowane jako zabudowa mieszkaniowa. W tej sprawie wystąpiono do wojewody, oraz ministerstwa z prośbą o interpretację, która mogłaby zmienić podejście do ustawy, lub też zmiany w ustawie. Przyznał, że osoby zamieszkujące na terenie rodzinnych ogrodów działkowych znalazły się w trudnej sytuacji, a w przypadku Chełmna jest to niemal 100 rodzin.  Analogiczna jest sytuacja,  gdzie obecnie nie można wypłacić środków, nie tylko ze względu na brak ich na koncie, ale również ze względu na kwestie proceduralne, formalne dotyczy jeszcze dwóch przypadków – w budynkach gdzie nie ma zarządcy, administratora ani właściciela, a więc nie było podmiotu uprawnionego do złożenia deklaracji  i wniosku, takich nieruchomości w mieście jest kilka, kolejny przypadek  dotyczy osób, które  nie złożyły deklaracji w terminie, który  ustawodawca przedłużył do 11 sierpnia. Powyższe wyklucza również możliwości preferencyjnego zakupu węgla. Te ustawy są ze sobą powiązane i w tych samych przypadkach będzie niestety następować odmowa tak długo, dopóki nie nastąpi zmiana przepisu, bądź też nie zapadnie rozstrzygnięcie SKO w tej sprawie, dające możliwość w pełni legalnej wypłaty dodatku węglowego i w drugiej kolejności również sprzedaży węgla. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, iż odbył spotkanie z przedstawicielami protestu z ulicy Słowiczej, podczas którego przedstawił argumentację. Odbędzie się drugie spotkanie, podczas którego przedstawiona zostanie wizualizacja tego budynku po to, żeby pokazać, że ten budynek nie spowoduje ich dyskomfortu, spotkanie jest zaplanowane na 8 listopada. Jeśli chodzi o dodatek węglowy poinformował, że w momencie otrzymania środków od wojewody złoży wniosek o zwołanie sesji, aby jak najszybciej można było dodatki mieszkańcom wypłacać.   

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – podziękował za wyczerpującą odpowiedź wyrażając zdziwienie, że spotkania z mieszkańcami i konsultacje nie odbyły się przed próbą wybudowania tego bloku.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że trakcie procedury każdej zmiany planu miejscowego jest obowiązkowy udział społeczeństwa, a w przypadku tego planu miejscowego trzykrotnie miało miejsce wyłożenie do publicznego wglądu, trzykrotnie miały miejsce debaty publiczne, czego skuteczność potwierdza szereg złożonych uwag. Żadna z uwag nie dotyczyła ulicy Słowiczej. Ponadto podczas sesji w dniu 23 lutego mówca szczegółowo prezentował zmiany dotyczące ulicy Słowiczej, nie pojawiły się żadne głosy dotyczące tej konkretnej lokalizacji.

Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał, że w miniony weekend dużo ciekawych rzeczy się działo, przyjechały delegacje, tymczasem radni dostali dopiero w piątek zaproszenia. Zaproszenia były poprawiane, jak stwierdziła Pani Sekretarz, z oszczędności wszyscy radni wszędzie nie mogli być. Dodał cyt. „Pani Sekretarz, jak będziemy chcieli mówić o oszczędnościach w urzędzie, to Pani spojrzy przed urząd na parking. Pani zobaczy, jakie tam są oszczędności.” 
Zwracając się do Burmistrza stwierdził, że zwyczajowo przyjęte jest aby, przynajmniej 3 tygodnie wcześniej prosić gości na taką imprezę, aby każdy mógł ten czas do takich ciekawych rzeczy dostosować.
Odnośnie delegacji z Niemiec poprosił o informację, czy wzorem lat poprzednich przekazali jakieś dofinansowanie dla ECWM 
Mażoretki – poprosił o informację w jakiej kwocie Urząd Miasta wspomógł Mażoretki na wyjazd?
Studnie na terenie miasta – przypomniał, że zwracał się z tym pytaniem wcześniej z prośbą o odpowiedź na piśmie, tymczasem Pan Burmistrz szeroko komentował temat przed sesją, na sesji, ale nigdy nie napisał. Poprosił o podanie informacji ile mamy studni na terenie miasta, na piśmie.
Zwracając się Pana Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odnośnie spotkania z Prezesem i Radą Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej poprosił o informację jaka jest skala problemu? Ilu ludzi ukarano tą wyższą opłatą, ile stwierdzono nieprawidłowości? Ile przypada śmieci na jedną osobę?
Zdaniem mówcy zasadnym jest przygotowanie ulotek informacyjnych w języku ukraińskim.
Poprosił o informacje dlaczego brani są pod uwagę tylko mieszkańcy osiedli a  nie domów jednorodzinnych, podrzucanie śmieci dotyczy również tych mieszkańców 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – udzielił następujących wyjaśnień:

-obchody tego jubileuszu – przyznał, że rzeczywiście zaproszenia tym razem nie były przekazane odpowiednio szybko. Wyraził ubolewanie z tego powodu. Wyjaśnił, że bardzo trudno było ustalić dogodny termin z trzema delegacjami zagranicznymi, rozmowy trwały niemalże do końca, a termin spotkania był zagrożony. Delegacja z miasta Letovice nie dojechała. Natomiast biorąc pod uwagę, że w Ukrainie toczy się wojna, też do ostatniego momentu nie było pewne, czy delegacji ukraińskiej uda się przyjechać. To nie była zła wola wysyłając tak późno zaproszenia, a to że o do ostatniej chwili ważyły się kwestie związane z tą datą jubileuszu. Zadeklarował, że następnym razem zrobi wszystko, żeby zaproszenia trafiły do radnych w odpowiednim czasie.  Jeśli chodzi o Panią Sekretarz wyraził wątpliwość, czy zabierała głos w tej sprawie 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka - wyjaśniła, że Pan Radny zadzwonił w kwestii terminu przesłania zaproszeń, ale też z pretensją, że zaproszenia zostały wysłane na zwykłym papierze, a nie na super papierze kredowym. Poinformowała wówczas Pana radnego, że kredowy papier jest bardzo drogi, a powinno się oszczędzać.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – odnośnie udziału Mażoretek w mistrzostwach świata, które odbyły się w Chorwacji przypomniał, że ogłoszono konkurs otwarty, bo tylko w drodze konkursu można powierzać środki publiczne. Ogłoszony został otwarty konkurs na współpracę międzynarodową i w ramach konkursu Mażoretki otrzymały dotację 10 lub 15 tysięcy
Natomiast jeśli chodzi o studnie na terenie miasta informując, że może to przekazać na piśmie, stwierdził, że aktywnych studni w mieście nie ma.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem wracając do wypowiedzi Pani Sekretarz przyznał, że dzwonił i rozmawiał na temat papieru użytego do zaproszeń. Zdaniem mówcy widząc zaproszenia gości można uznać, że Pani Sekretarz już radnych posegregowała na lepszych i gorszych wyjaśniając radnemu podczas rozmowy telefonicznej, że jest to z tytułu oszczędności. Zasugerował, aby Pani Sekretarz po przyjeździe do pracy spojrzała na parking przed urzędem i zobaczy tam oszczędności. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - zwrócił uwagę, że niemalże wszystkie wydarzenia w ramach jubileuszu były otwarte. Przyznając, że zaproszenia zostały dostarczone zbyt późno zwrócił uwagę, że niemalże wszystkie wydarzenia były otwarte i można było wziąć w nich udział. Obiecał, że w przyszłości zadba o to, aby zaproszenia trafiały szybciej. Kategorycznie zaprzeczył, że doszło do jakiejkolwiek segregacji radnych,

Radny p.  Wiesław Derebecki – poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii cyt, : W bieżącym roku odbywała się kolejna edycja festiwalu 9 Hills. Jest to znaczące wydarzenie kulturalne w naszym mieście. Jak co roku obfitowało w wiele wydarzeń, które cieszyły oko zarówno mieszkańców naszego miasta, jak i turystów. Na temat kosztów związanych z realizacją tej imprezy w mieście krążą plotki. Pojawiają się kwoty w granicach 800 000do nawet 1 000 000 zł. Niektórym mieszkańcom się to nie podoba. Uważają, że takie sumy wydatkowane na trzydniową imprezę to nieuzasadniona rozrzutność, szczególnie w tak trudnym okresie. Są też tacy mieszkańcy, którzy uważają, że na taką imprezę warto wydać przytoczone sumy.
W Chełmnie krążą również pogłoski, jakoby osoby związane z organizacją tego festiwalu zostały wynagrodzone niemałymi honorariami. Panie Burmistrzu, uważam, że należy uciąć te plotki i jedną męską decyzję i podać do publicznej wiadomości, jakie były prawdziwe koszty przedsięwzięcia, i poinformować mieszkańców, czy faktycznie kierownictwo festiwalu otrzymało wynagrodzenie. Myślę, że jasny przekaz, który dotrze do mieszkanek i mieszkańców naszego miasta utnie spekulacje na temat horrendalnie wysokich gaż wypłaconych za organizację tego wydarzenia. Niemałą robotę w trakcie trwania festiwalu wykonali wolontariusze. To na ich barkach spoczywała codzienna żmudna praca. Te młode osoby, które spontanicznie podjęły się pomocy w organizacji tej imprezy. Proszę również wyjaśnić, w jaki sposób organizatorzy docenili ich pracę".

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz ad vocem wyjaśnił, co następuje: środki które są dedykowane z budżetu miasta na tę imprezę podlegają sprawozdawczości. I takie sprawozdania, podobnie jak poprzednie, również za a ten rok w terminie będzie złożone. Do tego Radni mają wgląd. Nic nie zostało wydane niezgodnie z przeznaczeniem. Natomiast cały budżet festiwalu składa się z kilku źródeł finansowania, z bardzo dużym dofinansowaniem z Urzędu Marszałkowskiego. Przyznał przedmówcy rację, iż prawidłowo nazwał że to pogłoski i plotki, dementując zdecydowanie, że z kasy miasta 800 tys. czy 1 000 000 zł zostało wydane na to przedsięwzięcie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że również otrzymywał zapytania o koszt tej imprezy. Poprosił o informację czy dobrej odpowiedzi udzielał, że z miasta było to 200.000 zł, z tego150 000 w gotówce, a 50 000 to jest wynajem lokali. Na pytania o wynagrodzenia dla zarządu Fundacji mówca informował, że 90% pracowało w wolontariacie, no bo tak można policzyć. Kontynuują poprosił o informację czy Radni mogą mieć wgląd do całego sprawozdania finansowego czy tylko w zakresie przyznanych i zatwierdzonych przez Rade Miasta środków. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że sprawozdawczości podlega to, co jest dedykowane ze strony miasta. Natomiast sprawozdanie z wykorzystania środków z Urzędu Marszałkowskiego przekazywane jest do tegoż Urzędu. Jeśli chodzi ośrodki pozyskane od sponsorów, to już jest kwestia między fundacją a sponsorami.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki -  stwierdził, że  jak wynika z powyższego Rada Miasta w żaden sposób nie możemy ingerować, ale sponsorzy oczywiście mogą się dowiedzie na co poszły ich pieniądze?

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – potwierdził sugerując, że zapewne wiedza. 

Radny p. Marek Gębka – poinformował, że spotkanie z Prezesem Spółdzielni Mieszkaniowej oraz Radą Nadzorczą odbyło się 26 września 2022 roku. Nastąpiło ono na prośbę mieszkańców miasta, którzy na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej poprosili o pomoc. Podczas spotkania omówiono:

-ceny za wywóz odpadów stosowane w naszym mieście w stosunku do innych miast,

- rozbieżności dotyczące opłat za wywóz w stosunku do ilości mieszkań ze zgłoszonych deklaracjach,

- zabezpieczenie pojemników na odpady bio.

- pilotażowe zainstalowanie kamery przy boksie na odpady,

- założenie kłódek na szyfr na boksach,

- opracowanie w języku ukraińskim ulotki informacyjnej, segregację odpadów dla osób z Ukrainy wynajmujących mieszkania w naszym mieście,

- kwestię powiększenia otworów wsadowych w dzwonach plastikowych na osiedle,

- wstrzymania karania mieszkańców spółdzielni za niesegregowanie do czasu wprowadzenia zmian dotyczących pojemników bio.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem- zwracając się do przedmówcy poprosił podanie jaka skala jest tego problemu, ile wykazano w kontrolach nieprawidłowości, ilu ludziom podniesiono opłaty wyższe.

Radny p.  Marek Gębka – poinformował, że na spotkaniu nie podano konkretnej liczby ukaranych osób i nie może przekazać takich informacji 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – zwracając się do radnego p. Wrażnia zapytał czy przewodniczący komisji mógłby odpowiedzieć na piśmie w późniejszym terminie

Radny p. Michał Wrażeń – zwracając się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stwierdził cyt.:
„Panie Przewodniczący Panie Gębka. Jak Pan by uważnie słuchał, a się nie śmiał, że Wrażeń się pyta w sprawozdaniu, które Pan Burmistrz Murawski przedstawiał, to by Pan wiedział o tych nieprawidłowościach. Bo od trzeciego 2022 roku, do ósmego 2002 roku nieprawidłowości, nieprawidłowości wyszło 167. A podwyższone opłaty to jest osiem decyzji plus jedna jest w rozpatrzeniu. Panie Gębka, nie trzeba fruwać, trzeba zejść na ziemię .”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – zwracając się do Radnego Wrażnia poprosił o nie wychodzenie  poza swoje kompetencje.

Radny p. Michał Wrażeń – wyjaśnił, że zadał  pytania, a skoro pan Gębka śmiał się, gdy  mówca w tym sprawozdaniu poprosił Pana Wiceburmistrza Murawskiego o kontrole. I takie kontrole zostały wyjaśnione. I okazuje się,  że  nie ma takiej dużej skali, nie ma takiej potrzeby, żeby takimi tematami się zajmować. Można to zrobić, ale nie trzeba.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - przyznał, że faktycznie w sprawozdaniu wrześniowym zostało to przedstawione, były to dane na koniec sierpnia. Natomiast w pytaniu skierowanym przez przewodniczącego Komisji Rewizyjnej więcej kwestii, nie tylko te dotyczące oceny, stąd odpowiedzi na piśmie jeszcze nie ma.  Wyjaśnienia zostaną do Komisji Rewizyjnej przekazane w pierwszych dniach listopada. 

Radna p.  Dominika Wikiera- wyjaśniła, że spotkanie z prezesem spółdzielni nie było w ramach kontroli, tylko dodatkowego działania komisji, które zaproponował Pan Przewodniczący w odpowiedzi na pismo skierowane do różnych komisji przez mieszkanki i mieszkańców miasta. Zwracając się do radnego Wrażnia zapytała o cel zadawania pytań, na które zna odpowiedzi. Zasugerowała, aby skoro Komisja nie zadała pytań, które interesują pana Radnego sam udał się do Prezesa i zapytał. Jeśli chodzi o monitoring domków jednorodzinnych wyjaśniła, że spółdzielnia mieszkaniowa nie obejmuje swoim działaniem domków jednorodzinnych. 

Radny p. Michał Wrażeń - wyjaśnił, że wyraźnie zadał pytania m.in. jaka jest skala problemu? Ze sprawozdania wynika, że nie ma wielkiego problemu, może jednak zdaniem komisji jest, może warto przeprowadzić kontrolę, stad pytania do Przewodniczącego Komisji, na które mówca nie uzyskał odpowiedzi.  Poinformował, że miał świadomość, że spotkanie z prezesem i rada to nie była kontrola. Jeśli chodzi o domki jednorodzinne zwrócił uwagę, że tam też jest problem sugerując, że być może i tym należy się zająć. 

Radna p. Dorota Żulewska – wracając do tematyki zdrowotnej poprosiła o wyjaśnienie następującej kwestii: Plac zabaw, który mieści się przy Szkole Podstawowej nr 4 -  około 2 miesięcy wcześniej odbył się tzw. demontaż, plac zabaw nie funkcjonuje. Co jest powodem, że ten plac zabaw nadal nie został uruchomiony i w jakim terminie jest planowane zakończenie prac. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że   przy placu zabaw na terenie SP 4 planowana była wymiana nawierzchni. Po ściągnięciu poprzedniej nawierzchni okazało się, że stan techniczny części podziemnej wszystkich elementów konstrukcyjnych był tragiczny i trzeba było je zdemontować. Plan był taki, że będzie wymieniona wyłącznie nawierzchnia, niestety okazało się, że to co jest pod nawierzchnią jest w tak złym stanie, że nie może być zaimpregnowane i przywrócone, stąd nastąpił demontaż placu zabaw. Przygotowano wycenę montażu nowego placu zabaw. Niestety ten plac zabaw będzie mógł być wprowadzany dopiero do nowego budżetu miasta, co jest też związane m.in.  z dostępnością elementów.

Radny p. Wiesław Derebecki – poprosił o następujące informacje:

- ulica Wodna – czy mieszkańcy parkujący pojazdy na tej ulicy, na której trwa remont będą musieli wnosić opłaty. Zwrócił uwagę, że ulica jest w bardzo i złym stanie, dziury w nawierzchni, a w nich woda

- ratusz i umiejscowiony przy nim jednorożec – w imieniu mieszkańców zapytał jak długo jednorożec będzie się tam znajdował, czy on został przywiązany do ratusza do czasu następnego festiwalu, który odbędzie się w przyszłym roku?

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski wyjaśnił:

- ulica Wodna jest wyłączona strefy płatnego parkowania do czasu zakończenia remontu, stąd mieszkańcy nie ponoszą opłat.

- odnośnie jednorożca stwierdził, że ma poczucie, że festiwal stał się wrogiem publicznym u części radnych, czego nie potrafi zrozumieć. Wspomniany jednorożec do końca tygodnia będzie przemieszczony do magazynu.

Radna p. Dominika Wikiera – odnośnie pytania Radnego Michała Wrażnia w kwestii przekazania środków pieniężnych przez delegacje z Niemiec poinformowała, że Pan Burmistrz Hann. Münden przekazał środki pieniężne delegatkom z Kaniowa, którym obecnie zapewne, zapewne bardziej przyda się to wsparcie.  W dalszej części wypowiedzi wyraziła nadzieje, że w projektowanym budżecie na przyszły rok zostaną zabezpieczone środki na wymiany młodzieżowe.

Radny p. Michał Wrażeń – podziękował przedmówczyni za wyjaśnienia. Przypomniał, że zadał pytanie Panu Burmistrzowi przy okazji, ponieważ strona Niemiecka zawsze wspierała ECWM

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski –w uzupełnieniu informacji dotyczącej obchodów trzydziestolecia partnerstwa z miastem Hann Munden poinformował, że realizacja tychże  obchodów była dofinansowana z polsko-niemieckiej fundacji na kilkanaście tysięcy złotych.
Wspomniane wcześniej dofinansowanie Mażoretek - 10 000 z dotacji CHDK, 12 000 z dotacji miasta, z Urzędu Marszałkowskiego 17 000. Zwrócił uwagę, że Mażoretki otrzymały wsparcie jak wszystkie inne wydarzenia kulturalne w miarę możliwości. Wyraził nadzieje, że  stanowisko ze strony radnego będzie też wolą do zwiększenia dotacji instytucji kultury nowy rok. Wracając do wypowiedzi Radnego Derebeckiego na temat festiwalu poinformował, że   każdy projekt kulturalny, czy sportowy spotyka się ze wsparciem miasta. Straż miejska jest angażowana w cały szereg inicjatyw,  również  dla Chełmińskiego Domu Kultury, dla imprez sportowych, festiwalu 9 Hills,  czy  Walentynek dla każdego z tych wydarzeń, staramy się pomóc. Podobnie, gdy stowarzyszenia zwracają się o udostępnienie lokalu, zawsze staramy się odpowiedzieć twierdząco i zawsze staramy się pomóc.
Zwrócił uwagę, wspólnie budujemy potencjał naszego miasta. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że wywód przedmówcy trochę go zamurował, ale nie będzie dyskutował. Następnie zaapelował do pracowników urzędu, którzy posiadają karnet na bezpłatne parkowanie, aby nie wykorzystywały nagminnie tego uprawnienia i nie stawiali samochodów na miejscach opłacanych na całe 8 godzin. Karnet, zdaniem mówcy nie służy do tego, żeby blokować miejsca parkingowe.

 
Ad.12.Zakończenie 

Przewodniczący obrad p. Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LIV sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

Protokołowała                    Przewodniczył:

(-)Dana Derebecka           (-) Wojciech Strzelecki
 

 

 

Powiadom znajomego