W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXIII sesji Rady Miasta z dnia 26.04.2023

 

Protokół Nr LXIII/2023
z LX III sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 26 kwietnia 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 26 kwietnia 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 16.30 Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji obecnych na sesji było 15, radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych  0, nieobecnych nieusprawiedliwionych 0
Listy obecności radnych stanowią załączniki  do protokołu.

lista obecności radnych zał. nr 1
lista obecności gosci zał. nr 2

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołów z LXI i   LXII sesji Rady Miasta 

2. Przyjęcie porządku obrad LXIII sesji RM

3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych                

5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany i ustalenia przebiegu ulic położonych na terenie miasta Chełmna 

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazw ulic MIĘTOWA i RUMIANKOWA  

7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z Szkół Podstawowych nr 1,2 i 4 przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 13 lutego do 6 marca 2023r  

8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LVIII/414/2022  Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok. 

9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne. 

10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 

11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno  

13. Przedstawienie raportu z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres od marca 2022 do marca 2023

14.Informacja na temat złożonych interpelacji.

15. Wolne wnioski i informacje

16.Zakończenie

Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXIII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 15  radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołów z LXI i LX II sesji Rady Miasta 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołów, w związku z czym protokoły z LXI i LXII uznaje za przyjęte.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXIII sesji RM


Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LXIII sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

 
Ad.3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informację z działalności pomiędzy sesjami i tak:

Straż Miejska – podejmowane interwencje dotyczyły zaśmiecania, zakłócania spokoju  i porządku publicznego oraz spożywania alkoholu w miejscu publicznym. Interwencje dotyczące zwierząt - trwa w Chełmnie akcja mająca na celu wyeliminowanie procederu niesprzątania po pieskach. Akcja trwa od wielu tygodni i większość mieszkańców wywiązuje się z obowiązku sprzątania po psie, niestety jest jeszcze grupa, która nie przestrzega obowiązującego w tym zakresie prawa.

Na pochwałę zasługuje fakt błyskawicznej akcji straży miejskiej, której działanie uratowało życie człowieka.  Na rynku miało miejsce zdarzenie, kiedy to kierowca prowadzący samochód trąbił klaksonem, co jak się później okazało było wołaniem o pomoc. Strażnicy zareagowali błyskawicznie podejmując czynności ratownicze, a następnie wzywając karetkę pogotowia dzięki czemu mężczyznę udało się uratować. Podziękował strażnikom za tak wspaniałą postawę.

Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska - zgodnie z budżetem oraz potrzebami mieszkańców realizowane są umowy dofinansowania do wymiany źródeł ogrzewania;

- zrealizowano modernizację schodów przy ulicy Rybackiej w stronę osiedla Rybaki. W trakcie jest wykonywane oznakowanie poziome nawierzchni jezdni;

-trwają remonty cząstkowe nawierzchni jezdni dróg gminnych oraz równanie dróg gruntowych, to zadanie będzie jeszcze kontynuowane przez najbliższe tygodnie;

- naprawiono schody prowadzące z osiedla Skłodowskiej do stadionu. W wydziale przygotowano i złożono wnioski do rządowego funduszu rozwoju dróg na dofinansowanie przebudowy 3 przejść dla pieszych na terenie miasta. Wnioski dotycząc przejścia na ulicy Dworcowej, Słowackiego oraz Toruńskiej przy wejściu do cmentarza parafialnego i ulicy Polnej przy pasażu Chełmińskim. I jeszcze jedno przy Planach Kolejowych;

- zlecono opracowanie dokumentacji projektowej uzupełnienia oświetlenia zewnętrznego na terenie miasta; 

-wykonano nasadzenia wiosenne oraz renowacje donic przy Grudziądzkiej i na rynku;

- trwają prace związane z renowacją skarpy na starych planach, gdzie nasadzono także kolejne drzewa w ramach tzw. nasadzeń uzupełniających;

- uzupełniono nasadzenia krzewów w ciągu żywopłotu Nowych Plant;

-trwają przygotowania do renowacji boiska przy ulicy Osnowskiej oraz na placu zabaw przy Alejach, jak również na Nowych Plantach;

-nastąpiło uruchomienie fontanny na Rynku i na Nowych Plantach;

-  na bieżąco likwidowane są dzikie wysypiska i prowadzone prace porządkowe zgodnie  z harmonogramem.

Realizacja zadań inwestycyjnych

- przebudowa objazdu wschodniego zespołu staromiejskiego. Zakończono wykonywanie nawierzchni kamiennych ulicy oraz chodników ulicy Wodnej na odcinku od 22 Stycznia do ulicy Grudziądzkiej. Trwa budowa nawierzchni ulicy i chodników od Grudziądzkiej do Rycerskiej. Po zakończeniu tego odcinka realizowany będzie ostatni odcinek od Rycerskiej do Kamionki. W miesiącu maju zostanie wykonana asfaltowa nawierzchnia ulic Rycerskiej i Poprzecznej.
Poprosił mieszkańców, żeby zwrócili uwagę na zmianę organizacji ruchu, czasowo będą zmienione przebiegi ulic;

-aktywizacja dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej - trwają roboty budowlane polegające na rozbiórce nawierzchni asfaltowych. Trwają prace branży sanitarnej polegające na budowie sieci kanalizacji deszczowej. Prowadzone są badania terenów w zakresie wykrycia ewentualnych niewybuchów i systematyczne usuwanie przez służby saperskie. Uzgodniono z wojskiem wpięcie kanalizacji deszczowej do kolektora deszczowego na terenie jednostki;
-modernizacja budynku hotelowego i restauracji nad jeziorem Starogrodzkim - dofinansowania: z PFRON-u - 1 606 000 oraz z RPO 1 494 678 zł i 48 gr. 
Trwa również procedura wyłonienia wykonawcy w postępowaniu przetargowym, tę procedurę prowadzi Gmina Lisewo;

-budowa oświetlenia ulicy Krótkiej- zadanie jest realizowane przez Energa Sopot. Termin zakończenia z uwagi na konieczność zmiany zasilania oświetlenia został wyznaczony na maj. Jest to zadanie niewygasające;

-dokumentacja budowlano-kosztorysowa rozbudowy sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej deszczowej przy ul. Stromej, Wiklinowej i Nad Groblą zostanie opracowana także do końca maja. To jest drugie zadanie niewygasające;

-uspójnienie sieci transportu zrównoważonego - na odcinku od ulicy Planty Kolejowe do ulicy Przemysłowej zakończono już budowę asfaltową nawierzchni ścieżki. W ramach tego samego zadania uspójnienia na ulicy Jastrzębskiego wykonano linię kablową wraz z fundamentami pod oświetlenie. Wykonano chodnik już w całości w technologii polbrukowej. Trwają prace związane z montażem lamp oraz barier ochronnych.
Ostatnim etapem, który rozpocznie się  w najbliższych dniach jest wykonanie parkingu przy ulicy Biskupiej naprzeciwko Fabryki Dobrych Pomysłów;

-plac zabaw przy szkole podstawowej nr 4 - wyłoniono wykonawcę, podpisanie i przekazanie placu budowy  nastąpi jutro. Otwarcie placu zabaw zaplanowano na czerwiec;

- mury obronne- wyłoniono wykonawcę robót budowlano-konserwatorskich wzmocnienia fragmentu murów. Roboty będą realizowane do końca sierpnia;

-przebudowa oraz modernizacja ulicy Kilińskiego – Zakład Wodociągów i Kanalizacji wykonuje prace na infrastrukturze. Na to zadanie pozyskano dofinansowanie z funduszu rozwoju dróg w wysokości prawie 2 000 000 zł. Wyłoniono wykonawcę w przetargu, umowa zostanie podpisana jutro.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – stwierdzając, że w tym punkcie nie przewiduje się dyskusji niemniej Pan Burmistrz zapewne zapomniał wspomnieć, że poniedziałek Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego zatwierdził wypłatę 600 000 zł na wyposażenie dla restauracji nad Jeziorem Starogrodzkim

Ad.4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały określającej stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych                

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem. druk nr 1 - zmiany uchwały określającej stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu.rtf

Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/453/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku w sprawie zmiany uchwały określającej stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu, będącej podstawą do ustalenia zwrotu rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów niepełnosprawnych do placówek oświatowych   została przyjęta jednogłośnie         
Uchwała.LXIII.453.2023.2023-04-26
 

Ad.5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany i ustalenia przebiegu ulic położonych na terenie miasta Chełmna. 

Z-ca Burmistrza p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem.  

druk nr 2 w sprawie zmiany przebiegu ulic

druk nr 2 - zał. nr 1 Bociania

druk nr 2 - zał. nr 2 Kolibrowa.

druk nr 2 - zał. nr 3 Bażancia.

druk nr 2 - zał. nr 4 Dworzyska

Poprosił o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/454/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku w sprawie zmiany i ustalenia przebiegu ulic położonych na terenie miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie          
Uchwała.LXIII.454.2023.2023-04-2
 

Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazw ulic Miętowa   i Rumiankowa  

Z-ca Burmistrza p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem. Poprosił o przyjęcie uchwały.
druk nr 3 w sprawie nadania nazwy ulic MIETOWA i RUMIANKOWA.
druk nr 3 załącznik do uchwały ul. Miętowa i ul. Rumiankowa. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu. 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/455/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku w sprawie nazw ulic Miętowa i Rumiankowa  została przyjęta większością głosów  
Uchwała.LXIII.455.2023.2023-04-26.
 

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania  z kontroli Szkół Podstawowych nr 1,2 i 4 przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 13 lutego do 6 marca 2023r  

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz ze   sprawozdaniem druk nr 4 - sprawozdanie z kontroli szkół Następnie zgłosił autopoprawkę - Wniosek z kontroli otrzymuje brzmienie:”

1.W związku z zasadą rządząca procesem przetwarzania danych osobowych  w zakresie niezbędnym dla realizacji tych zadań i obowiązków przez szkoły  zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej                       z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkołyi placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Komisja Rewizyjna  proponuje ujednolicenie wzoru karty zgłoszenia dziecka do szkoły i świetlicy dla wszystkich szkół podległych miastu, zgodnie  z powyższymi aktami.”  Poprosił o przyjęcie uchwały wraz ze zgłoszona autopoprawką

Radna p. Dorota Żulewska.  – poprosiła o powtórne przytoczenie przepisów prawa, które zostały zacytowane. Zdaniem mówczyni to rozporządzenie, które dotyczy dokumentacji przebiegu nauczania nie do końca współgra z wnioskiem z kontroli.

Radna p. Dominika Wikiera – jako członek Komisji Rewizyjnej wyjaśnił, że we wniosku kwestią nie jest przebieg procesu nauczania, tylko zasady rekrutacji do szkół. Dokumenty, które Komisja analizowała, to były karty przyjęcia do szkoły. Karta przyjęcia dziecka do szkoły ma zawierać tylko dane niezbędne.  W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia przez placówki dokumentacji przebiegu nauczania jest paragraf mówiący o tym, że szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu zamieszkałych w obwodzie szkoły. Do księgi ewidencji wpisuje się imiona, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, PESEL, adres zamieszkania dziecka, imiona  i nazwiska rodziców oraz adres ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania dziecka. We wniosku chodzi tylko i wyłącznie o to, aby te karty przyjęcia do szkoły były zgodnie sformułowane z tymi danymi, które są wymagane w rozporządzeniu. 

Radny p.  Michał Wrażeń – zwracając się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej poprosił o wyjaśnienie w jaki sposób zgłosił autopoprawkę i dlaczego mówca nie dostał jej treści wraz z materiałami na sesję. Zapytał cyt. „Kiedy Pan to zrobił?” Poinformował, że analizował dokument, który otrzymał tymczasem sprawozdanie ma teraz inne brzmienie. Poprosił  o przekazanie zapisu autopoprawki bo nie wszystko dosłyszał
W dalszej części wypowiedzi poprosił o dokładne i szczegółowe wyjaśnienie poszczególnych zapisów przed wyjaśnieniem autopoprawki. 
Poprosił o informację, cyt. „czy Pan komisję zwołał, czy Pan tylko sam od siebie to zrobił. No trudno mi coś na ten temat powiedzieć. Tak się nie pracuje. Ja dostałem to i powinienem dostać.Ten temat w ogóle powinien być zdjęty z obrad sesji.”

Radna p. Dorota Żulewska – zaproponowała ogłoszenie pięciominutowej przerwy. Wyjaśniła, że sprawozdanie z kontroli było omawiane na wczorajszym posiedzeniu komisji, której przewodniczy. Rozpatrywany był pierwotny projekt uchwały, zawierający inną podstawę prawną. Temat dotyczy szkół, które leżą w obszarze prac komisji, dlatego komisja potrzebuje kilku minut przed podjęciem decyzji na zapoznanie się z propozycją Pana Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdzając, że po przerwie obecnych jest 15 radnych wznowił obrady. 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marka Gębka- po raz kolejny przedstawił autopoprawkę nieznacznie zmienioną po konsultacji z Panią Prawnik „W związku z zasadą rządzącą procesem przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym dla realizacji tych zadań i obowiązków przez szkoły zawartą w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe ( tj. Dz.U. z 2021 r. poz.1082 z późniejszą zmianą). Komisja Rewizyjna proponuje dostosowanie wzoru Karty zgłoszenia dziecka do szkoły do wymogów przewidzianych   w przepisach prawa”

Radny p. Michał Wrażeń – po raz kolejny stwierdził, że mimo, iż prosił o treść autopoprawki nie otrzymał jej i nie mógł się z nią zapoznać. Poinformował, że nie wie jak ma głosować proponując przeniesienie tematu pod obrady kolejnej sesji. Dodał cyt. „Pan ma wprawę   w wymiganiu się od wielkich problemów. Pamięta Pan jak było sprawozdanie, co Pan obiecywał. Zajrzał Pan do tych protokołów? Pan mówił niezwłocznie na kolejnej sesji wprowadzimy ten temat kontroli. Dopiero Pan wprowadził, co inne Pan tam mówił i dopiero Pan wprowadził ten temat z powrotem, co miała być włączona religia, no do pracy planu komisji? Panie Gębka, kiedy było spotkanie Komisji Rewizyjnej, ile było członków, ilu było za tą poprawką, autopoprawką. Proszę mi wszystko przedstawić. Po prostu kawa na ławę i dyskutujemy albo idziemy do domu.” 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że o ile dobrze pamięta Pan Przewodniczący proponował przesunięcie kontroli na jedną z przyszłych sesji, a nie na kolejną sesję. Ponadto Przewodniczący miał prawo wprowadzić autopoprawkę i mógł, ale nie musiał jej treści Panu radnemu dostarczać.  

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka- poinformował, że treść autopoprawki został przegłosowana i przyjęta jednogłośnie

Radny p. Michał   Wrażeń ad vocem – poprosił o informację, którego dnia odbyła się komisja i czy został z tej komisji sporządzony protokół.

Radna p. Dorota Żulewska – zwracając się do Przewodniczącego Komisji z nadzieją, że tym pytaniem uda się tą sprawę do przodu popchnąć, przepraszając za kolokwializm poprosił  o następujące wyjaśnienia: kontrola w szkołach podstawowych - określony zakres kontroli dotyczył analizy kart zgłoszeń dziecka do szkoły. Wniosek, który został wysunięty w tym protokole jest wynikiem tego, że niektóre szkoły oczekiwały od rodziców więcej danych, niż przewiduje w tym zakresie ustawa. Zalecenie było, aby szkoły stosowały się bezpośrednio do ustawy, aby dane zbierane do karty były dostosowane do tejże ustawy. Z tym mówczyni się zgadza, ponieważ nie wolno wykraczać poza zakres ustawy. Niemniej w dalszym ciągu Pani radna ma wątpliwości co do przytoczonego rozporządzenia.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – poinformował, że posiedzenie komisji Rewizyjnej, podczas którego przegłosowano autopoprawkę odbyło się  w dniu dzisiejszym, a przyczynkiem do jego zwołania  były ustalenia, które wyszły na posiedzeniu  Komisji Oświaty, a  które należało  skorygować.

Radna p. Dorota Żulewska – poinformowała, że wstrzyma się od głosu, ponieważ w dalszym ciągu ma wątpliwości, co do rozporządzenia. Jeżeli chodzi o zalecenia związane z prawem oświatowym, zdaniem Pani radnej są słuszne. 

Radna p. Dominika Wikiera –jako członek Komisji Rewizyjnej zwróciła uwagę, że we wniosku z kontroli nie jest zawarte rozporządzenie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych nie było 5 radnych wstrzymało się od głosu.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/456/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku w przyjęcia sprawozdania z kontroli Szkół Podstawowych nr 1,2 i 4 przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 13 lutego do 6 marca 2023r została przyjęta większością głosów.      
Uchwała.LXIII.456.2023.2023-04-26
 

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LVIII/414/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem. Poprosił o przyjęcie uchwały.
druk nr 5 ZWIK_dotacja_przedmiotowa
 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki
KB opinia druk nr 5 .
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/457/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku zmieniająca uchwałę Nr LVIII/414/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla samorządowego zakładu budżetowego na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.LXIII,457,2023,2023,04,26

Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem. Poprosił o przyjęcie uchwały.
druk nr                   Pomoc_finansowa_Gmina_Lisewo_Inwestycje_202
 
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o informację dotyczącą inwestycje nad jeziorem Starogrodzkim:

-  czy jest jakiś nieprzekraczalny termin realizacji tego zadania,

-  co będzie jak Pan Marszałek będzie się spóźniał z wypłatą pieniążków,

-  czy miasto będzie musiało pokrywać koszty wykonawcy i czekać na pieniążki od marszałka,

-  czy wykonawca został już wyłoniony.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień: zgodnie z przedstawioną przez Pana Skarbnika informacją, pozostawia się 1 000 000 zł, chociaż szacowany wkład własny wynosi około 500 000 zł, aby zapewnić płynność przepływów finansowych. W przypadku obu projektów, możliwe jest zaliczkowanie ze środków marszałkowskich, jak i PFRON-owskich, o które też wystąpiono tak, aby wszystkie harmonogramy płatności były jasne. Procedura przetargowa dobiega końca, prace komisji przetargowych przy projektach z dofinansowaniem unijnym zajmują znacznie więcej czasu, gdyż ważny każdy szczegół, każdy dokument, aby bez żadnych wątpliwości wybrać wykonawcę.

Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał, że prosił o podanie czy jest określony jakiś termin, żeby te pieniążki wydać.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że inwestycja, musi być zakończona i rozliczona w bieżącym roku. Zgodnie z rozpisanymi warunkami przetargu wykonawca będzie miał 175 dni na realizację całego zadania.

Radna p. Dominika Wikiera – wyraził zdziwienie dyskusją powodującą błędne wrażenia, że coś jest nie tak, tymczasem uchwała ta podnosi temat zwrotu pieniędzy, które zostały zabezpieczone na tę inwestycję. Było zabezpieczone 2 000 000, z których 1 000 000 wraca do budżetu miasta.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 20  do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/458/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku zmieniająca uchwałę Nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.LXIII.458.2023.2023-04-26 

Ad.10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem 

druk nr 7 Budzet_26_04_2023_normatywna

druk nr 7 _Budzet_26_04_2023_zalaczniki

oraz autopoprawkę, którą radni otrzymali na piśmie

druk nr 7 - autopoprawka

druk nr 7 autopoprawka _uzasadnienie

druk nr 7 b_normatywna. autopoprawka

druk 7 b - _uzasadnienie autopoprawka

 I tak.
- wczoraj wpłynęły 2 dotacje m.in. dotacja na zwrot podatku akcyzowego w oleju napędowym, która musi być wydatkowana jeszcze w tym tygodniu.
Przedstawił wszystkie zmiany:
- rozdział 01095 - przyznano dotację na zadania z administracji rządowej z przeznaczeniem na zwrot części podatku akcyzowego w cenie oleju napędowego 9333 zł 56 gr.
- rozdział 400 02 zmniejsza się plan dotacji przedmiotowej dla zakładu wodociągów i kanalizacji. Planowana dotacja była na kwotę 730 000zł., zgodnie z nową kalkulacją ilości metrów sześciennych wody i ścieków, do których dopłacamy kwota dotacji po zmianach będzie wynosić 184 308 zł. 
- rozdział 754 95 otrzymano środki z funduszu pomocy na koszty obsługi zadania tzw. świadczeń pieniężnych stawka 40 zł za osobę dziennie za goszczenie obywateli Ukrainy,
- rozdział 750 23 otrzymano wczoraj wezwanie do zapłaty wydatku związanego z opłatą roczną za wyłączenie gruntu rolnego. Odwoływano się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jednak SKO utrzymało decyzję Marszałka o pobieraniu tej opłaty. Do tej pory te opłaty były umarzane. W związku z tym oprócz kwoty 16 252 zł 42 gr, należy zapłacić również odsetki od tej kwoty od lipca 2022 roku, to jest kwota 2193 zł, 
- rozdział 758 14 przyznano środki z funduszu pomocy na dodatkowe zadania oświatowe związane z kształceniem uczniów obywateli Ukrainy, 62 352 zł przeznaczamy je dla naszych szkół podstawowych nr 1, 2 i 4, 
- rozdziały 801 03 01 i 04 i 801 49 przyznano dotacje celową na wychowanie przedszkolne, to jest dofinansowanie z budżetu Państwa. Przypomniał, że w większości finansowane to jest  z wydatków własnych, dlatego dotacja w sumie w kwocie 757 062 zł zostanie wydatkowana w mniejszej ilości 676 700 zł, a pozostałe środki zostaną uwolnione po to, żeby móc wydatkować na inne cele.
- rozdział 801 01 proponuje się przyznać środki na wymianę nawierzchni boiska sportowego    w SP 4 z uwagi na zły stan techniczny i wyłączenie z użytkowania tego boiska. Według szacunków wydziału technicznego to będzie kwota 150 000 i dodatkowo 17 000 na naprawę odpadających gzymsów budynku szkoły,
- rozdział również 801 01 proponuje się przyznać środki na prace remontowe związane z naprawą gzymsów w budynku SP 2 przy ulicy Szkolnej 6, 21 500 zł.
- rozdział 801 04, na zakup sprzętu i pomocy naukowych do nowotworzonego oddziału przedszkolnego w przedszkolu miejskim proponuje się przeznaczyć 30 000 zł. 
- rozdział 851 54 na przeciwdziałania alkoholizmu proponuje się zwiększyć wydatki  o kwotę 469 319 zł 35 gr, są to środki niewydatkowane w roku 2022. Po sporządzeniu sprawozdania z wykonania budżetu określono jaka kwota nie została wydatkowana, a przepisy obligują do tego, żeby wydatkować je w następnych latach,
- rozdział 851 95 zwiększamy dotację celową z przeznaczeniem na pokrywanie kosztów wydawania opinii osób świadczeniobiorców, którzy nie są ubezpieczeni 1000 zł.
- rozdział otrzymano dotację celową na finansowanie zadań zleconych związanych  z wypłacaniem wynagrodzenia za osobą za sprawowanie opieki i obsługę tego zadania 2420 zł 
- rozdział z uwagi na zerwanie się sufitu w gabinecie dyrektora MOPS proponuje się przeznaczyć środki remontowe na ten cel, szacowana kwota to około 15 000 zł.
- rozdział 852 20 przyznano dotacje celową na remont na remont mieszkań chronionych są to 2 mieszkania. Dotacja w wysokości 160 000 z własnych środków należy dołożyć 40 000, aby to zadanie wykonać,
- rozdział 852 30 ze środków funduszu pomocy otrzymano 1729 na posiłek dla dzieci  i młodzieży obywateli Ukrainy,
- rozdział 852 95 otrzymano dotację celową w ramach programu senior plus, 
- rozdział 853 95 z funduszu przeciwdziałania COVID otrzymano na wypłatę dodatku z tytułu refundacji podatku VAT od paliw gazowych kwotę 2669 zł 46 gr., 
- rozdział 854 15 przyznano nam dotacje celowym na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym, czyli na stypendia socjalne dla uczniów 178 200 zł po stronie dochodów, 
- rozdział 855 03 na kartę dużej rodziny przyznano 49 zł.,
- rozdział 855 95 przyznano z funduszu pomocy środki na świadczenia rodzinne w wysokości 16 663 zł.,
- rozdział 921 18 proponuje się przyznać dotacje celową dla muzeum ziemi chełmińskiej na wkład własny na prace konserwatorskie związane z 3 projektami - 126 000 zł.,
- rozdział 901 20 proponuje się przyznanie dotacji celowej dla parafii kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Chełmie na dokumentację projektową remontu konserwatorskiego elewacji kościoła. Całość projektu szacowana jest na około 5 000 000 zł, żeby ubiegać się o dofinansowanie w ramach środków Ministerstwa Kultury konieczna jest dokumentacja, 
- rozdział 901 95 proponuje się zwiększenie dotacji dla organizacji pożytku publicznego   z przeznaczeniem na wymianę międzynarodową do 200.000, 
- rozdział 754 11 proponuje się dofinansowanie zakupu służbowego samochodu typu van dla komendy policji w Chełmnie, w kwocie 20 000,
- rozdział 90095 proponuje się zmniejszenie środków z 2 000 000 do 1 000 000 zł, na pomoc finansową dla Gminy Lisewo zgodnie z podjętą wcześniej,
- rozdział 750 23 z wynagrodzeń osobowych pracowników na pracownicze plany kapitałowe 100 zł zgodnie z zapotrzebowaniem,

- rozdział 750 23 proponuje się przenieść 50 000 na usługi remontowe,  których potrzeby są dosyć znaczne również w budynku Urzędu Miasta na wymianę rolet na elektryczne, wykonanie nowej podłogi w pomieszczeniu kierownika urzędu stanu cywilnego, wymianę instalacji elektrycznej i montaż rozdzielni.W przedszkolu miejskim proponuje się przeniesienie środków w wysokości 1000 zł między rozdziałami, w związku ze wzrostem kosztów utylizacji odpadów kuchni miejskiego przedszkola.
-  rozdział 801 49 przeniesienie dotacji między dotacjami dla przedszkoli niepublicznych, przeniesienie w kwocie 24000 i dla SP 4 proponuje się przyznanie środków na działalność sportową 1000 zł,
- rozdział 926 95 wydatków Urzędu Miasta szkoła będzie wydatkować te środki na usługi transportowe, w związku z przewozem uczniów na zawody sportowe. 
Te wszystkie działania skutkują zmniejszeniem deficytu o 569 636 zł 63 gr do poziomu 13 918 185 zł 18 gr. Ta zmiana oraz sprawozdanie z wykonania budżetu, wskazuje, że powinno się zmodyfikować strukturę przychodów. Otóż w ramach przychodów musimy uwzględnić 469 309 zł na i 35 gr niewydatkowanych środków z opłat za sprzedaż napojów alkoholowych, taka pozycja musi być odpowiednio wydzielona.
To wszystko skutkuje, że zaangażowanie skumulowanej nadwyżki z lat poprzednich zmniejsza się o 2 660 397 zł 6 gr do poziomu 8 950 695 15.
Zmniejsza również rozchody, udało się uzyskać umorzenie części pożyczki z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodne. Wystąpiono o takie umorzenie, fundusz uchwałą nr 264/2023 umorzył nam 20 000, dlatego też spłaty w rozchodach będą mniejsze 
Ze względu na zwiększone przychody i zwiększone koszty zmienia się plan finansowy przychodów i kosztów zakładu wodociągów i kanalizacji. 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki

KB opinia druk nr 7

Radny p. Michał Wrażeń wskazując na zapis § 750 23 zapytał w którym miejscu na terenie miasta są działki, których to dotyczy. Kontynuując stwierdził cyt.”  moje pytanie jest takie, z ratuszu kawałek gzymsu odpadło, to żeśmy go odgrodzili, a teraz ze szkoły nr 4 w gzyms odpada, nie ogrodzimy go, a tam jest bardzo dużo dzieci, a szkoła ma 4 piętra, tak nr 4.
Czy nie ma takiego zagrożenia, żeby w jakiś to sposób zabezpieczyć? Czy taki stan jaki jest, odpadający, może być do czasu naprawy?”

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień: działki, które zostały wymienione w § 75 0 23, to działki w ciągu ulicy Wrzosowej. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w bieżącym roku jeszcze w przypadku ulicy Dworzyska i zawsze wtedy, gdy będą tworzone nowe drogi, w miejscach dotychczas użytkowanych rolniczo. Wówczas niestety ta opłata za wyłączenie z produkcji rolnej będzie występować.
Jeśli chodzi o szkoły, zarówno w przypadku SP 2, jak i SP 4 niezwłocznie po monicie Dyrekcji Szkół, Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miasta udał się na miejsce i zweryfikował sytuację, przygotował wycenę i w momencie wyrażenia przez Radę Miasta zgody na przeznaczenie środków na te zadania niezwłocznie zostaną podjęte prace, aby te gzymsy naprawić.

Radny p. Waldemar Piotrowski – przypomniał, że w korekcie budżetu, zaplanowane są środki na dofinansowanie elewacji kościoła Najświętszej Maryi Panny, czyli popularnej Fary. Poprosił Pana skarbnika o uszczegółowienie tego punktu, wyjaśnienie co się kryje pod elewacją tegoż kościoła.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – zwracając się do przedmówcy stwierdził, że odpowie na to pytanie, ponieważ świeżo analizował ten wniosek.
Wniosek, który wpłynął z parafii Najświętszej Marii Panny dotyczy opracowania kompletnej dokumentacji dotyczącej elewacji budynku bazując na dokumentacji, która powstała około 10 lat temu. Zwrócił uwagę, że w wielu miejscach występuje duża ilość ubytków w cegle elewacyjnej.
W związku z powyższym trzeba sporządzić kompletną dokumentację wraz z ekspertyzą, która wykaże przyczyny tak złego stanu elewacji. 
Dlatego też w tworzenie dokumentacji zostanie zaangażowany zarówno konstruktor, jak i specjalista od odprowadzania wód opadowych. Dzięki temu parafia będzie mogła uzyskać kompletną dokumentację  wszystkich elewacji kościoła farnego i będzie można aplikować o środki na  naprawy zaczynając od tych w najgorszym stanie technicznym. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/459/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 została przyjęta jednogłośnie 
Uchwała.LXIII.459.2023.2023-04-26

Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem  Poprosił o przyjęcie uchwały.
druk nr 8 6_WPF_normatywna
druk nr 8 WPF_26_04_2023_zalacznik

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 28 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/460/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie (
Uch_LXIII_460_2023_WPF_26_04_2023_

 
Ad.12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno  

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz z uzasadnieniem. Poprosił o przyjęcie uchwały.
druk nr 9 - porozumienie Wojewoda
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 31 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXIII/461/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 kwietnia 2023 roku w sprawie przejęcia zadań administracji rządowej od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego przez Gminę Miasto Chełmno w zakresie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie     
Uchwała.LXIII.461.2023.2023-04-26
 

Ad. 13. Przedstawienie raportu z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres od marca 2022 do marca 2023

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – w formie multimedialnej przedstawił raport z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres od marca 2022 do marca 2023
Załacznik do inf. _odpady
 

Ad.14.Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki informując, że wpłynęła jedna interpelacja poprosił autora o jej przedstawienie.

Radny p. Marek Olszewski – przedstawił interpelacje dotycząca zabytków klasy „O” na terenie Miasta Chełmna
interpelacja
 

Ad.15. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że do Biura Rady wpłynęły następujące dokumenty, które są dostępne do wglądu dla zainteresowanych:

- Sprawozdanie z realizacji programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2022
Sprawozdanie z programu współpracy z NGO

 -Sprawozdanie z realizacji gminnego programu opieki nad zabytkami za lata 2021–2024.                    
sprawozdanie zabytki

-Ocena zasobów pomocy społecznej za 2022 rok, który złożyła Pani Dyrektor MOPS                              

sprawozdanie MOPS(36)

-Informacja o podmiotach na rzecz, których nieletni mogą wykonywać prace społeczne na terenie Gminy Miasta Chełmna. (załącznik nr 38 do protokołu)
informacja ludzie ludziom
 
Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz – odczytał odpowiedź na interpelację zgłoszoną na poprzedniej sesji Rady Miasta przez Radnego p. Michała Wrażenia dotyczącą  obiektu nad jeziorem Starogrodzkim przekazanego w użyczenie Zakładowi Aktywacji Zawodowej
odpowiedź na interpelację nr 67

Radny p.  Michał Wrażeń- stwierdził cyt. „Tylko się uśmiać, z tego wszystkiego, co tu jest. Panie Burmistrzu, zaczniemy z tej strony. Demagogia. Wie Pan co? Wrócimy do tego słowa. Na ostatniej sesji zadałem pytania, bo mieszkańcy nie byli zadowoleni z usług roznoszenia, no jak się nazywa funkcji podatkowych, noty podatkowej. Nie byli zadowoleni i to zawsze robili urzędnicy tego urzędu i to było bardzo dobrze robione itd. itd. poprosiłem o koszty, poprosiłem o koszty. Jakie były i jakie są?
Panie Burmistrzu, Pan odpisuje, no nie powiem brzydko, nie będę mówił brzydko, bo szkoda się denerwować i w ogóle tego. Powtarzam, moje pytanie było takie. Jakie były koszty, jak pracownik roznosił, czy to było 10 000, czy 15 000? Jakie są koszty składowe, jak teraz to robi spółdzielnia, robi to taniej? Proszę wyliczyć mi kopertowanie, czy jakieś tam sprawy wchodzą w to, proszę mi wyliczyć. Ja pytam się o koszty, a Pan mi tu odpisuje w uzupełnianiu informacji przedstawionej na sesji 29 marca br. dotyczy doręczania nakazów podatkowych informuje, iż koszt w 2020 roku zmniejszył się o ponad 5000, w porównaniu do 2020 roku. Proszę mi wyliczyć, co tam się zmniejszyło. Pracownik- wydruk spinaczem spiął, poszedł. Teraz widzę, że koperty dochodzą, koperty nie wiem, nie interesuje mnie, ile koperta kosztuje. Panie Burmistrzu proszę o koszty, a nie 5000, może 10 000.My dbamy o budżet tego miasta, to jest pierwsza sprawa.
A odnośnie tej interpelacji, co Pan odczytał, to proszę jeszcze tę interpelację co pisałem ja się zastanawiałem, czy napisać, a Pan pisze demagogia, demagogią na demagogię się odpowiada, Panie Burmistrzu. Pan głupot mi tam na napisał, jak się pisze interpelacje, jak Pan ten określił, ja Panu odpowiedziałem w szerszym temacie. Pan tu mówi, że ja wiem, dla niepełnosprawnych jest wszystko i należy dbać, robić tak, żeby zachować miejsca pracy dla niepełnosprawnych. Pytam się w innych tam interpelacjach, ile z tego ZAZ- u wyszło ludzi na rynek pracy, przygotowanych na rynek pracy, żeby mogli samodzielnie pracować. Pan mnie do Warszawy odsyła, do urzędu pracy w Chełmnie. Panie Burmistrzu, bądź Pan poważny. Pan jest Burmistrzem tego miasta. To odpowiadam demagogią na demagogię. I teraz tak. Panie Przewodniczący, moja prośba jest taka, żeby ten temat jeziora raz na zawsze zamknąć, wprowadzamy temat na sesję, Pani Lubańska przyjdzie, na zadane pytania odpowie i bez żadnej demagogii, bez niczego. Ratusz, muzeum i inne podmioty, biblioteka może zdawać sprawozdanie, a Pani Lubańska użyczenie majątku za tyle i tyle milionów, nie może i nie musi? To jest coś tu nie gra. To jest bardzo poważna sprawa. Pan mówi o oszczędnościach wynikających, tak są oszczędności, bo mamy zwrot podatku, a o tym podatku ja też nieraz pisałem, to Pan w ogóle nie wiedział o co chodzi. Z podatku mamy zysk, teraz przykładowo nad jezioro. Dom kultury zarządzał jeziorem, jezioro odeszło, a budżet domu kultury został taki jak był. O ile budżet od tego 2020 roku domu kultury wzrósł? Panie Burmistrzu demagogia? Czy jasne sprawy stawiamy? Na razie tyle, dziękuję „

Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz – stwierdził cyt. „Wydaje mi się, że wyprowadziłem Pana Radnego Wrażenia z równowagi, chyba tym, że mam rację i to go boli” Kontynuując stwierdził, że w zasadzie trudno Mu się ustosunkować do tego, co powiedział przedmówca, bo głównie krzyczał, wylewał emocje i nieuzasadnione frustracje. Odnośnie sugestii radnego, że mówca nie rozumie tego, co w podatkach stwierdził, że dokładnie wszystko rozumie i dokładnie wszystko przekazuje, a na to, że Pan na różne sposoby to interpretuje, niestety wpływu nie ma. Zwrócił uwagę, że Pan radny w swoich wypowiedziach, nawet na dzisiejszej sesji mówi w sposób, który jest mało zrozumiały zarówno dla obecnych na sali, jak i dla mieszkańców oglądających to za pośrednictwem Internetu. Zdaniem mówcy trudno zrozumieć o co chodzi - jeżeli wykazuje się, że są oszczędności, to znaczy, że są. To są twarde cyfry, które można sprawić, to jest prosta matematyka, przecież chodzi o to, żeby były oszczędności. Przyznał, że rzeczywiście ośrodek nad jeziorem Starogrodzkim jest ważny, bo wiele ważnych rzeczy się tam odbywa. Mieszkańcy chcą z tego korzystać, mają taką możliwość, dlatego inwestuje się w ten ośrodek, Dodał cyt. „Jeśli chce Pan popisów aktorskich proszę dalej, pewnie za chwilę będzie ad vocem i dalej będzie się Pan popisywał. Ja rozmawiam merytorycznie i jak najbardziej możemy zaprosić, bo Pani Dyrektor ZAZ-u jest gotowa przyjść na sesję i merytorycznie, rzeczowo rozmawiać. Zaprosimy również Pana Wójta Gminy Lisewo, który również zadeklarował swoją obecność i również merytorycznie na argumenty porozmawiamy.”

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - w odniesieniu do roznoszenia korespondencji  o czym mówił Pan radny wyjaśnił, że to nie jest tak, że Urzędnik wziął spinacz, spiął to i rozniósł, bo urzędnicy za dodatkowe zadania byli dodatkowo wynagradzani, to nie był zakres związany z ich pracą ośmiogodzinną. Koszty z tego tytułu były i to znaczne.

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – poinformowała, że w obliczeniu oszczędności związanych z roznoszeniem korespondencji, prócz kopert, o których Pan wspominał, zostały też uwzględnione koszty zwrotek. Także wszystko zostało uwzględnione w obliczeniu kosztów za ubiegły rok i za ten rok.

Radny p. Wiesław Derebecki – wracając do interpelacji Pana Radnego Olszewskiego stwierdził, że miasto mam wiele zabytków, które wymagają generalnej naprawy, zarówno ratusz na zewnątrz i wewnątrz, mury obronne i wiele innych. Poprosił o informację, czy na budynek biblioteki, który również wymaga remontu dyrektor tej instytucji występowała  o środki zewnętrzne.
W dalszej części wypowiedzi, zwracając się do Burmistrza Miasta poinformował, że na cmentarzu miejskim kilka schodów wymaga generalnej naprawy, ponieważ są niebezpieczne i może tam dojść do tragedii. Poinformował, że niejednokrotnie zwracał się do księży tej parafii o naprawę schodów, niestety prośby pozostawione bez skutku. Zwrócił uwagę, że tam nie potrzeba wielkich nakładów. Poprosił, aby pan Zastępca Burmistrza porozmawiał n a ten temat z proboszczem.
Wracając do przedstawionej informacji Pana Burmistrza z działalności zwrócił uwagę na to, że wiele osób sprząta odchody po swoich pieskach, niemniej po raz kolejny poprosił o zwiększenie ilości koszy na terenie ulic naszego miasta.

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że z przerażeniem obserwuje jak właściciele czworonogów zbierają odchody w plastikowe woreczki, co jest całkowicie sprzeczne z zasadą recyklingu. Poprosił o informację, czy jest możliwa większa dystrybucja papierowych torebek do zbierania tych odchodów.

Zastępca Burmistrza Miasta p.  Piotr Murawski - udzielił następujących wyjaśnień:

-zabezpieczone środki na rzecz Muzeum Ziemi Chełmińskiej stanowią właśnie wkład własny w pozyskane środki przez Dyrektora. Muzeum Ziemi Chełmińskiej składa średnio około 20 wniosków o dofinansowanie rocznie, w bieżącym roku 3 z nich zostały rozpatrzone pozytywnie i dzięki temu wystąpiono do Rady Miasta o pokrycie części wkładu własnego, ponieważ część wkładu własnego pokrywana jest ze środków, które muzeum wypracowuje w trakcie roku, chociażby poprzez dystrybucję materiałów z informacji turystycznej
- pojemniki na odpady – do końca maja rozstawione będą pojemniki po regeneracji, które zostały odzyskane z ulicy Grudziądzkiej
Odnośnie wypowiedzi Pana Przewodniczącego poinformował, że swego czasu wspólnie z Wydziałem Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska rozpatrywał kwestie zakupu i dystrybucji woreczków biodegradowalnych. Na rynku funkcjonują worki ze skrobi kukurydzianej, które są biodegradowalne. Niemniej koszty dystrybucji to kilkadziesiąt tysięcy rocznie, więc znacznie więcej niż wpływa do budżetu z opłaty za psy. Można to rozważyć niemniej wiąże się to z zabezpieczeniem dodatkowych środków.

Radna p. Ilona Smolińska – wracając do   wypowiedzi Pana Radnego Wrażenia, jako osoba, która na co dzień pracuje z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, które zaczynają ta edukację, w zespole edukacyjno-terapeutycznym, a taki zakład aktywności zawodowej jest kontynuacją tego, co jest robione w ośrodku. Odnośnie kosztów zwróciła uwagę, że inwestując w ośrodek inwestuje się w człowieka. Zaprosiła Pana radnego na zakończenie roku w szkole przysposabiającej do pracy, gdzie uczniowie kończą szkołę i mają możliwość iść albo do warsztatów terapii zajęciowej, albo do zakładu aktywności zawodowej, a część z nich niestety nie ma takiej możliwości i wraca do domu. Poinformowała, że przykro patrzeć na reakcję tych dzieci, które wracają do domu i nie mają możliwości pracować czuć się potrzebnym, przebywać w grupie. Zdaniem mówczyni te koszty nie są tak ważne jak to co jest dla tych dzieci robione. 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - a propos kosztów poinformował, że roku 2023 miasto przekaże dla CHDK-u 2 252 000, w roku 2020 była to kwota 2 467 000,

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził cyt. „Panie Burmistrzu, ja się nie denerwuję, nie mam powodu, żebym się denerwował albo coś, bym dostał zawału, nie byłoby mnie na następnej sesji, co Pan by robił?” Przypomniał, że na sesji w dniu 29 marca zadał pytanie dotyczące budynku mieszkalnego z 44 lokalami, który będzie oddany, a mianowicie od kiedy mieszkańcy mogą składać wnioski na przydział lokalu z tych zasobów? Zwrócił uwagę, że obecnie obowiązująca uchwała o najmie ogranicza składanie wniosków dla osób posiadających powierzchnie mieszkalną powyżej 5 m kwadratowej. Celem powołania spółki zarządzającej zasobami miasta było stworzenie warunków dla pozostałych mieszkańców nieposiadających lokalu i których nie stać na zakup własnego lokalu.
Wracając do wypowiedzi Pana Skarbnika odnośnie kosztów roznoszenia nakazów przez pracowników urzędu stwierdził, że ma tego świadomość, iż nie robili tego za darmo dlatego poprosił o konkretne wyliczenia kosztów, bo stwierdzenie, że 5000 zaoszczędzono to nie jest odpowiedź. Dodał - pytam się wyraźnie o koszty. Jeśli chodzi o wypowiedzi odnośnie   jeziora Starogrodzkiego stwierdził, że nigdy nie był przeciwny ludziom niepełnosprawnym, bo niepełnosprawność i Jego dotyka. Pytał jedynie ile osób uzyskało kwalifikacje i znalazło pracę na wolnym rynku, cyt. „żeby się cieszyli, że się nauczyli, że pracują, są wśród nas i tylko tyle”.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że zostały jeszcze 3 dni na udzielenie odpowiedzi i faktycznie w tym terminie odpowiedź w temacie Kościelnej zostanie Panu radnemu udzielona. Zwrócił uwagę, że obecnie w SIM-ie jest czas bardzo intensywnych prac w związku m.in. z procedowaniem inwestycji na ulicy Kościelnej i kolejnej na ulicy Biskupiej dlatego odpowiedź zostanie dostarczona w maksymalnym terminie, wcześniej nie udało się tego zrobić.

Ad.16.Zakończenie

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXIII sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

 
Protokołowała:                                                              Przewodniczył:
(-) Danuta Derebecka                                              (-) Wojciech Strzelecki


głosowania imienne
 

 

Powiadom znajomego