W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXIX sesji Rady Miasta z dnia 29 listopada 2023 r,

 
Protokół Nr LXIX/2023
z LXIX sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 29 listopada 2023 r.
Sesja odbyła się w dniu 29 listopada 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.30 Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji było 14 radnych, co stanowi 94%
Nieobecnych usprawiedliwionych 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych 0
Listy obecności radnych stanowi  załącznik nr 1 do protokołu.
Listy obecności
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
1.Otwarcie
2.Przyjęcie porządku obrad LXIX sesji RM
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany wysokości, zasad ustalania    i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Miasto Chełmno  
5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto – Chełmno 
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia - SUMP dla MOFT do roku 2030 (z perspektywą do roku 2040) 
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie aktualności studium uwarunkowań   i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasto Chełmno. 
8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 17 kwietnia do 5 czerwca 2023 
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 19 do 27 czerwca 2023 
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2024”. 
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta Chełmna uprawnień do stanowienia wysokości opłat za usługi cmentarne na cmentarzu komunalnym przy ul. Gen. Jastrzębskiego w Chełmnie 
14. Informacja na temat złożonych interpelacji.
15. Wolne wnioski i informacje
16.Zakończenie

 Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXIX sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości, a za pośrednictwem Internetu mieszkańców miasta.

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołów z LXVII i LXVIII sesji 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołów, w związku z czym protokół z LXVIII i LVIII uznaje za przyjęte.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXIX sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LXIX sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad. 3.Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informację z działalności pomiędzy sesjami i tak:

 Inwestycje

- trwa zadanie inwestycyjne aktywizacji terenów dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej. Zakończenie robót przewiduje się na grudzień bieżącego roku, 

- trwają prace związane z oświetleniem i monitoringiem parku sensorycznego, to ostatni element tej inwestycji,

- modernizacja budynku hotelowego i restauracyjnego nad Jeziorem Starogrodzkim, zadanie jest zgłoszone do odbioru końcowego,

-  roboty budowlano-konserwatorskie murów obronnych - wykonano naprawę odcinka na wysokości ulicy 22 Stycznia,

- przebudowa i modernizacja ulicy Kilińskiego na osiedlu Rybaki, zadanie zakończone  i przygotowane do odbioru końcowego,

- trwają prace projektowe związane z dokumentacją budowlano-kosztorysową Centrum Rozwoju nad Jeziorem Starogrodzkim oraz modernizacją energetyczną kompleksu ECWM z przeznaczeniem pod usługi ZAZ-u, 

- rozpoczęto zadanie modernizacji budynku SP 4 w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznej wraz z robotami towarzyszącymi,

-klaster usług społecznych - z uwagi na awarię platformy "E-Zamówienia", postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano-kosztorysowej zostało unieważnione, trwają prace związane z powtórzeniem procedury przetargowej,

- modernizacja kompleksu sportowego Stadion Miejski wraz z boiskiem bocznym. Zadanie jest w trakcie realizacji, zakończenie w grudniu bieżącego roku, 

Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska 

- ulica Jastrzębskiego, czyli tak zwana Hajradka - wykonawca dokonał frezowania części jezdnej dla pojazdów. W zależności od pogody będą toczyć się prace związane z wykonaniem nowej nawierzchni,

- ustawiono 7 ławek własnej produkcji wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej od Plant Kolejowych do ulicy Brzoskwiniowej,

 Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa 

-trwają prace związane z budową budynku wielorodzinnego na 44 mieszkania. W tej chwili w zaawansowany etap weszły prace archeologiczne, które miały odpowiedzieć na pytanie dotyczące pozostałości z przeszłości. W trakcie prac poszukiwawczych natrafiono na relikty, znaleziska obrazujące działania minionych pokoleń oraz stanowiących podstawę do określenia ich przynależności kulturowych. Wszystkie elementy zostały poddane oczyszczeniu oraz zabezpieczone. Z uwagi na analizę archeologiczną roboty podzielono na tak zwane segmenty, etapy. Przesunięcie stanowisk badawczych umożliwiło obecnie rozpoczęcie docelowych prac ziemnych i fundamentowych w poszczególnych osiach tego obiektu. Osi 1-4 archeolog zezwolił na dalsze prace i w związku z tym planowane jest wykonanie dziś,jutro, podkładu betonowego pod ławy fundamentowe, a do końca tygodnia szalowania oraz wylewania ław. Wszystkie prace postępują zgodnie ze specyfikacją techniczną robót, przyjętym harmonogramem, uzgodnieniami z archeologiem, no i oczywiście z uwzględnieniem wszystkich warunków bezpieczeństwa.

 Pozostałe informacje.

-w tym roku Chełmno obchodzi okrągły jubileusz 790. lokacji miasta. Jest to znacząca rocznica, którą należy odpowiednio zaakcentować, 

- w październiku odbyło się spotkanie autorskie ze znaną aktorką i szefową fundacji „Mimo Wszystko”, Panią Anną Dymną, w którym uczestniczyli mieszkanki i mieszkańcy miasta,

- 8 listopada zainaugurowała swoją pracę Młodzieżowa Rada Miasta,

- 11 listopada - odzyskanie przez Polskę niepodległości. Uroczystości podzielone były na etapy. Pierwsza część się odbyła przy Grobie Nieznanego Żołnierza z przemarszem wojska i salwą honorową, następnie na Rynku odbyły oficjalne uroczystości, 

- 13 listopada Lokalna Grupa Działania zorganizowała wydarzenie w kinoteatrze Rondo pod nazwą "Rozbudzenie rozmarzeń", to było podsumowanie projektów społecznych, a także zarysowanie planów na przyszłość,

- 21 listopada to  Dzień Pracownika Socjalnego, podziękował tej grupie zawodowej za  pracę na rzecz drugiego człowieka, za empatię i wrażliwość,

- 25 listopada odbył się jubileusz 25-lecia istnienia Chóru Collegium Cantorum,

- w Chełmińskim Inkubatorze Organizacji Pozarządowych odbył się bardzo ciekawy projekt "Senior też dziennikarz" i tu pochylił czoło przed seniorami, którzy zaangażowali się w ten projekt, pokazali niesamowitą energię i już duże umiejętności dziennikarskie. 

- Przedszkole Miejskie nasze "Tęczowy zakątek" przystępuje do realizacji projektu "Dwujęzyczne przedszkolaki Kujaw i Pomorza",

- od 1 do 3 grudnia, czyli najbliższy weekend, odbędzie się jarmark świąteczny na Chełmińskim Rynku, zaprosił do udziału,

- w sobotę 2 grudnia o godzinie 17:30 nastąpi symboliczne włączenie choinki świątecznej na Rynku, zaprosił mieszkańców do udziału, 

- 6 grudnia Chełmiński Dom Kultury organizuje wydarzenie mikołajkowe dla dzieci,

- 10 grudnia   o godzinie 17.00 odbędzie się koncert świąteczny Zespołu Pieśni i Tańca "Pomorze".

 
Ad. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany wysokości, zasad ustalania   i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Miasto Chełmno  

Dyrektor COPO p. Magdalena Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem                              Druk nr 7 - zmiana Uchwała - dotacja żłobki 2024.                                                                                   Poprosiła o przyjęcie uchwały.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało   14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – -stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/501/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie zmiany wysokości, zasad ustalania   i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie                                              Uchwała.LXIX.501.2023

 
Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto – Chełmno 

 Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem.                                                     Druk nr 8 zmiana regulaminu wynagradzania nauczycieli . Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poinformował, że wpłynęła opinia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska, poprosił przewodniczącą o jej przedstawienie.

Przewodnicząca Komisji p Dorota Żulewska – przedstawiła opinię komisji do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto – Chełmno                                       Opinia Komisji - regulamin wynagradzania

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/502/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto – Chełmno została przyjęta jednogłośnie       Uchwała.LXIX.502.2023

 
Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia - SUMP dla MOFT do roku 2030 (z perspektywą do roku 2040) 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem                        Druk nr 4 MOFT_uchwała_z_uzasadnieniem. Druk nr 4 SUMP_dla_MOFT_26_10_2023
 

Przewodnicząca Klubu Radnych p. Ilona Smolińska – przedstawiła opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia - SUMP dla MOFT do roku 2030 (z perspektywą do roku 2040) 
opinia Klubu do MOFT
 
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie, skoro największy jest powiat   Toruń i miasto Toruń, na którym miejscu w tym rankingu jest powiat chełmiński i miasto Chełmno. Poprosił również o informację jakie było zaangażowanie społeczeństwa i zainteresowanie konsultacjami społecznymi, które odbyły się w dniach od 11 września do 2 października 2023

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że w rankingu Chełmno jest dokładnie po środku stawki.  Konsultacje społeczne odbyły się i na terenie 30 gmin, w Chełmnie odbyły się trzykrotnie. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało    radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/503/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie przyjęcia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia - SUMP dla MOFT do roku 2030 (z perspektywą do roku 2040) została przyjęta jednogłośnie. Uchwala nr 503.2023

Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie aktualności studium uwarunkowań   i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasto Chełmno. 

 
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem   Druk nr 3 -Projekt uchwały aktualność planów. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Radny p. Sławomir Karnowski – przedstawił opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie aktualności studium uwarunkowań   i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasto Chełmno. opinia klubu do planów.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało    radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/504/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planów zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie Uchwała nr 504.2023

 
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 

 
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem                                         Druk nr 5 korekta budzetu                        Druk nr 5 zalaczniki Następnie zgłosił autokorektę do projektu uchwały                                    druk nr 5 autokorekta                              Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – informując, że wpłynęła opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki poprosił przewodniczącą o jej przedstawienie 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera -przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok  opinia KB do korekty budzetu

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o następujące informacje: 

-zakup oświetlenia świątecznego – jaki będzie charakter tego oświetlenia, co z starym oświetlenia, czy zostanie wyremontowane i przeniesione w inne miejsce,  

-zwiększenie odpłatności za pobyt mieszkańców miasta w domach pomocy społecznej, gdzie jest ten Dom Pomocy Społecznej, ilu jest tam mieszkańców z Chełmna,

- zwiększenie planu wydatków na zasiłki celowe. Koszt pobytu osoby bezdomnej w schronisku. Gdzie są te schroniska oraz ilu mamy bezdomnych, 

- zwiększenie odpłatności za pobyt 82 dzieci w pieczy zastępczej czy te 152 000 to jest skierowane do jednej osoby, jednej instytucji, czy też do kilku podmiotów, 

- zmniejszenie planu wydatków na zakup energii do oświetlenia ulic.  Stwierdzając, że w mieście jest ciemno nawet na przejściach dla pieszych poprosił o informację czy nie można zwiększyć oświetlenia poprzez montaż opraw o większej mocy, żeby było jaśniej i  bezpieczniej na przejściach,

- przeznaczenie środków w kwocie 50.000 zł na zakup materiałów i usług związanych z utrzymaniem ulic. Przypomniał, że na poprzedniej sesji radni uzyskali informacje, że dziury są opomiarowane i miały być załatane, pieniążki były. Poprosił o informację na co przeznaczone będzie te 50.000, skoro za miesiąc będzie koniec roku, a dziury jak były tak są,

- ZWiK – wyraził nadzieję, że nareszcie jakość wody się poprawi,

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – w związku z tym ł, że pytania są bardzo szczegółowe zasugerował, aby w przyszłości takie pytania zostały przekazane wcześniej, aby można było przygotować szczegółową informację. Kontynuując udzielił następujących wyjaśnień:

- iluminacje świąteczne- zaplanowany jest zakup opraw oświetleniowych na słupy i latarnie, które zostaną zamontowane wokół płyty Rynku. Stare oprawy w większości już nie nadają się do eksploatacji, a te elementy, które jeszcze do czegokolwiek się nadawały zostały zamontowane na ulicy Dworcowej. Planuje się zakupić nowe oprawy na Rynek i później sukcesywnie kolejne fragmenty miasta uzupełniać. To są oszczędne ledowe oprawy, a przy ich zakupie kluczowe było, aby były maksymalnie energooszczędne,

-kwestia domów pomocy społecznej, około pięćdziesięcioro mieszkańców naszego miasta przebywa w kilku domach pomocy społecznej na terenie całego kraju. Każdy dom pomocy społecznej ma inne wymagania i inną specjalizację. Do innej placówki kierowana jest samotna starsza osoba, a do innej osierocone dziecko z niepełnosprawnością.   Stąd też taka skala placówek. Odpłatność również w tych placówkach jest różna i stąd też nie można dokładnie, co do złotówki zaplanować ile wyniesie ta odpłatność, 

- jest podpisana umowę stałą ze schroniskiem dla bezdomnych w Chełmży. Osób w kryzysie bezdomności w schroniskach jest między 20 a 30, niemniej ta sytuacja się zmienia regularnie. Dodatkowo jest jeszcze umowa ze schroniskiem w Grudziądzu,

- w DPS przebywają 62 osoby, 

- kwestia pieczy zastępczej, jest to więcej niż jedna placówka. Są to dzieci, które musiały być zabrane od rodziców i którym musiała zostać zapewniona opieka profesjonalna przez pieczę zastępczą. To są zarówno rodziny zastępcze jak i placówki zorganizowane,

- ZWiK-u.- zostało opracowane studium wykonalności na połączone projekty w kwestii kompleksowej wymiany azbestowej sieci wodociągowej w ulicach Sokolej, Jastrzębiej oraz                 w Nowych Plantach wraz z odtworzeniem nawierzchni, jak również kompleksowej modernizacji stacji uzdatniania wody tak, żeby mieszkańcy faktycznie odczuli poprawę jakości wody,

- zmniejszenia planowanych wydatków na zakup energii - projekt wymusza konkretne oszczędności dotyczące poziomu zużytej energii i należy tak regulować oprawy oświetleniowe, aby osiągnąć założenia projektowe. Jest to projekt jeszcze z poprzedniej kadencji, niemniej zdaniem mówcy jest bardzo dobrym projektem. Natomiast we wdrożeniu należy pilnować, aby osiągnąć konkretny efekt środowiskowy w postaci obniżenia mocy energii.
Sugestie dotyczące zwiększenia tej mocy planuje się wdrożyć, jednak trzeba to zrobić rozsądnie, ponieważ jeżeli nagle wzrośnie zużycie energii będą konsekwencje finansowe, bo nie osiągnie się efektu środowiskowego,

- naprawy cząstkowe miały być wykonane w ubiegłym tygodniu, niemniej przyszedł mróz i trzeba zaczekać na cyt. „okienko pogodowe”, aby móc to wykonać.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski- w uzupełnieniu wypowiedzi przedmówcy poinformował, że środki, które płaci gmina, wynikają z tego, że jeśli niewystarczające są środki mieszkańca naszego miasta, trzeba dofinansować te koszty pokrywając różnicę między tym, co płaci mieszkaniec i ewentualnie jest w stanie dopłacić rodzina. Jeśli te koszty przewyższają kwotę wpłaconą, gmina musimy je uzupełnić.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - a propos oświetlenia potwierdził, że   rzeczywiście ten projekt ma pewne uwarunkowania. Jeśli chodzi o przejścia dla pieszych zwrócił uwagę, że wiele przejść dla pieszych zostało zmodernizowanych   są naprawdę dobrze doświetlone. Kwestie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych są bardzo ważne i zdecydowanie nie ma mowy o oszczędnościach. 
Jeśli chodzi o osoby w kryzysie bezdomności poinformował, że w ostatnich tygodniach straż miejska wraz z pracownikami miejskiego ośrodka pomocy społecznej przeprowadzała szczegółowe kontrole tego zagadnienia. Niestety nie wszystkie osoby w kryzysie bezdomności chcą korzystać z noclegowni dostępnych.

Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zadowolenie z wypowiedzi Burmistrza odnośnie oświetlenia przejść dla pieszych i stwierdzenia, że w tych miejscach nie zamierza się oszczędzać.  Niestety, zdaniem mieszkańców przejścia dla pieszych powinny być oświetlone jeszcze bardziej. 
Zasugerował, aby skoro program wymaga oszczędności wprowadzić ograniczenie oświetlenia murów obronnych planty, ciągu ulic. 

Radny p. Marek Olszewski – w odniesieniu do wypowiedzi radnego, członka Komisji, której przewodniczy poinformował, że to, o czym pan Michał Wrażeń, było omawiane na posiedzeniach komisji i w tej sprawie poszły wnioski do pana Burmistrza z sugestią, żeby zwiększyć natężenie na poszczególnych przejściach dla pieszych.
Jeśli chodzi o wsparcie osób przebywających w DPS-ach oraz dzieci, które są o tą specjalną opieką poinformował, że na dzień 12 grudnia zaplanowano posiedzenie komisji, na które będzie zaproszona m.in. pani dyrektor MOPS-u, 

Radny Michał Wrażeń ad vocem podziękował panu Przewodniczącemu Komisji Bezpieczeństwa za wyjaśnienia stwierdzając, że ani mówca, ani jego wyborcy nie zamierzają czekać do 12 grudnia, aż ktoś przyjdzie i wyjaśni. Stwierdził, że po to jest sesja, aby wyjaśnić niektóre sprawy. Podziękował Panu Zastępcy Burmistrza za wyjaśnienia. 

Radna p. Dominika Wikiera - zwróciła uwagę, że zapewne zarówno pan radny, jak również mieszkanki i mieszkańcy zauważyli zmiany, które nastąpiły w zakresie doświetlenia przejść dla pieszych, co było priorytetem od początku kadencji. Stwierdziła, że po to są posiedzenia komisji, aby niektóre kwestie wyjaśnić, a nie na sesji 

Radny p. Michał Wrażeń - stwierdził, że zasugerował jedynie w imieniu mieszkanek i mieszkańców w jakich punktach należy oszczędzać na oświetleniu. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/505/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie. (załącznik nr 21 do protokołu) 
Uchwała nr 505.2023

 

Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem                    druk nr 6 wpf                                           Druk nr 6 _WPF_zalacznik                      Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/506/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie.                 Uchwala nr 506.2023

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – ogłosił przerwę w obradach

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – wznowił obrady stwierdzając, ze po przerwie obecnych jest 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwal. 

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania       z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 17 kwietnia do 5 czerwca 2023 

 
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz ze sprawozdaniem                       druk nr 1 - sprawozdanie z kontroli WGMiOŚ. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Radny p. Michał Wrażeń. – poprosił przewodniczącego komisji o wyjaśnienia:

- nadzór nad produkcją roślinną, co należy rozumieć pod tym hasłem,

- przegląd drzewostanu - czy Pan przewodnicząc wraz z komisją dokonywał tego przeglądu, czy komisja ma uprawnienia, czy wierzba nad jeziorem Starogrodzkim już dostała status drzewa chronionego, czy dalej jest do wycięcia,

- kontrola nasadzeń, kto to ma kontrolować,

- koordynacja i nadzór nad akcją zima, no to już wiadomo, że to jest bardzo dobrze robione, 

-koordynacja zakupów i ich rozliczenie, jakie zakupy, za ile były te zakupy, jakie jest rozliczenie, 

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – udzielił następujących wyjaśnień:

 - nadzór nad produkcją roślinną - chodzi tu przede wszystkim o rośliny, które są produkowane w urzędzie miasta, czyli w szklarniach i przeznaczone do wysadzanie w okresie wiosenno-letnim.  Na wyprodukowanie tych roślin przeznaczona była określona kwota, 

- przeglądy drzewostanu –komisja wraz z Panią Inspektor dokonała przeglądu drzewostanu, odwiedziła miejsca, gdzie pod nadzorem Pani Inspektor z Wydziału Gospodarki Miejskiej                        i Ochrony Środowiska wykonuje się wycinkę drzew. Komisja dokonała również przeglądu drzew, które trzeba poprzycinać, 

- kontrola nasadzeń, odbywa się w mieście, zarówno rośliny na klombach jak i drzewa w pojemnikach. 

- koordynacja zakupów i ich rozliczanie – komisja sprawdziła, czy wystarczyło środków w budżecie na wszystkie zadania. Niestety z uwagi na wzrost cen środki okazały się niewystarczające, wobec czego zakupiono tylko tyle na ile pieniędzy wystarczyło. 

Rady p. Michał Wrażeń – wyraził niezadowolenie z odpowiedzi Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i tak:

- drzewostan i rośliny ozdobne, ile czego było nasadzone na terenie miasta? Zdaniem mówcy to mieszkańców by interesowało i to powinno wynikać z kontroli,

- nadzór nad produkcją roślinną – wiadomo pod jaki wydział podlega i co do tego   nie ma wątpliwości, raczej nadzór nie jest zlecany nikomu z zewnątrz, 

-termin kontroli od 17 kwietnia do 5 czerwca. Poprosił o informację, czy Komisja złożyła do budżetu stosowny wniosek o 40.000 zł. i wskazała z jakich paragrafów zdjąć środki na to zadanie. Zwrócił uwagę, że Komisja napisała zabezpieczyć środki, a Pan Burmistrz sam musiał je znaleźć w budżecie,

-sporządzić harmonogram prac z podaniem dat wykonania danego zadania. Harmonogram winien być zaakceptowany przez kierownika wydziału. Zapytał, czy należy przez to rozumieć, że pracownicy wydziału mają sami opracować harmonogram, a kierownik tylko to zaakceptuje, zdaniem mówcy powinno być odwrotnie.
Dalej w sprawozdaniu zapisano - w przypadku, gdy dana praca nie może z określonych przyczyn być wykonana w zgodnie z harmonogramem, a termin jej wykonania z ważnych powodów musi być przesunięty, w rubryce uwagi powinno to zostać opisane.  Poprosił o szczegółowe wyjaśnienie powyższych zapisów. 

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – wyjaśnił, że harmonogramem jest, niemniej niektóre prace np. zlecone przez radnych, czy zgłoszone przez mieszkańców nie były zawarte w harmonogramie i były wykonywane bez konkretnego terminu. Zapis w sprawozdaniu,  o którym mowa pozwoli uporządkować kolejność wykonywania poszczególnych prac. Często terminy prac są przesuwane z różnych przyczyn, natomiast nigdzie nie jest zapisane dlaczego zmieniono termin i na kiedy ustalono następny. 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że nie ma potrzeby, aby wpisywano do harmonogramu zadanie, które zgłasza radny, natomiast harmonogram nasadzeń dyktują warunki pogodowe. Stwierdził, że nie oczekuje odpowiedzi. 

Radna p. Ilona Smolińska – stwierdziła, że gdyby Pan radny brał udział w kontroli wiedziałby o co chodzi. Harmonogram dotyczy   regularnych prac wykonywanych. Natomiast uwagi,  o których komisja pisała  dotyczą sytuacji losowych typu choroba pracownika, zwolnienia lekarskie, których nie jest w stanie przewidzieć. Tworzenie dodatkowych załączników byłoby dodatkową pracą, której wydział ma i tak wystarczająco, tymczasem odnotowanie w uwagach przesunięcie terminu z podaniem powodu nie zabierze dużo czasu. 
Jeśli chodzi o dekoracje świąteczne i pieniądze wyjaśniła, że po rozmowie z Panią Inspektor Komisja uznała, że nie ma sensu wypożyczać dekoracji co rok i dobrze by było znaleźć   w budżecie rokrocznie pieniądze jakiekolwiek na kupno tych dekoracji.  Komisja po prostu zasugerowała, żeby z roku na rok przekazywać jakieś pieniążki, żeby można było te dekoracje dokupować, żeby miasto z roku na rok coraz piękniej wyglądało na święta.

Radny p. Michał Wrażeń stwierdził, że nie neguje pracy wydziału ani pracy pani Inspektor. 

Radny p. Waldemar Piotrowski- zwrócił uwagę na usterkę w projekcie uchwały, którą należy poprawić przez przekazaniem jej do nadzoru. I tak w tytule procedowanej uchwały zapisano „W sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska …”. Zdaniem mówcy winno być zapisane Kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska. Podobnie zapisano w § 1, gdzie brakuje słowa Wydziału. 

Radny p. Marek Olszewski – stwierdził, że w sprawozdaniu brak konkretów i   o to chodziło w zapytaniach i słusznie. Zdaniem mówcy nie jest problemem, żeby zebrać parę danych. Dodał, że to jest sugestia, to nie jest żadna złośliwość, tylko po prostu uwaga starszego kolegi, troszeczkę bardziej może doświadczonego, żeby pozbierać te wszystkie dane, bo naprawdę nietrudno sprawdzić jakie środki zostały przekazane na zakup roślin, nasadzeniowych, ile zakupiono, a ile wyprodukowano. Ile nasadzono młodych drzew, a ile wycięto. Jakie były koszty zakupu i wycięcia. Stwierdził, że gdyby te dane pojawiły się w sprawozdaniu nie byłoby tej dyskusji. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – wznowił obrad stwierdzając, że na sali obrad obecnych jest 14 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwal. 
Poprosił o wyświetlenie poprawionego projektu uchwały, który zostanie poddany pod głosowanie. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki –w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie poprawiony projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, głosów przeciwnych nie było 5 radnych wstrzymało się od głosu. 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/507/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 17 kwietnia do 5 czerwca 2023 została przyjęta większością głosów.
Uchwala nr 507.2023
 

Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania       z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 19 do 27 czerwca 2023 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz ze sprawozdaniem                       druk nr 2 - sprawozdanie z kontroli              Poprosił  o przyjęcie uchwały. 

Radna p. Dorota Żulewska – zwróciła uwagę, że również ten projekt, podobnie jak poprzedni należy zmienić poprzez dopisanie wyrazu „Wydziału„ Następnie poprosiła o rozwinięci zapisu  należy dokonywać odbioru po wykonaniu każdego zadania przez pracownika wydziału. Z odbioru powinien zostać sporządzony protokół.
Dodała, że zakres kontroli w sprawozdaniu mówi o organizacji i realizacji robót, nadzorze nad należytym stanem nawierzchni itd. ulic i cząstkowych remontów, przeglądów, utrzymanie czystości, likwidacja szkód.
Stwierdziła, że jeżeli mowa o chociażby cząstkowych remontach, czy też dbaniu o nawierzchnię chodników, czy też okresowych przeglądach, to za każdym razem, powinien być sporządzony protokół. W związku z czym niezrozumiałe jest do czego ten protokół ma się odnosić, czy do remontów, czy do tego, że ewentualnie po zakończonej pracy związanej z utrzymaniem czystości miasta ma być osoba, która przejdzie przez miasto i sprawdzi stan czystości ulic. 
W dalszej części wypowiedzi poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego w pkt 2 pojawił się zakład wodociągów i kanalizacji skoro zakres kontroli, w odczuciu Pani radnej nie dotyczy obszaru, związanego z działalnością Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – wyjaśnił, co następuje:

- drogi i chodniki, które zostały uszkodzone podczas wymiany rur wodociągowych  i kanalizacyjnych po zakończeniu zadania naprawiane są przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Zdaniem komisji ZWiK każdorazowo przez rozpoczęciem prac związanych z wymianą rur pod drogami fakt ten winien zgłaszać do Wydziału Gospodarki Miejskiej  i Ochrony Środowiska, aby po zakończeniu prac i naprawie uszkodzonej drogi wydział mógł sprawdzić jakość naprawienia drogi czy chodnika.  Poinformował, że zdarzały się przypadki, że po wykonaniu naprawy, po kilku tygodniach droga się zapadała. Chodzi o to, żeby takie sytuacje się nie zdarzały. 

Radny p. Michał Wrażeń – przypominając, że zakresem kontroli była organizacja i realizacja robót publicznych, mając na uwadze fakt, że był harmonogram zadań do wykonania w budżecie robót publicznych poprosił o informację, co się udało wykonać jeszcze poza harmonogramem i za jaką sumę.
Nadzór nad należytym stanem nawierzchni chodników i ulic, cząstkowe remonty i okresowe przeglądy. Stwierdził, że tu ogólnie panuje bałagan i tu może komisja ma troszeczkę racji, bo cząstkowe naprawy dróg odbywały się cyt.: „z czapki. Przyjeżdżała firma i róbta, co chceta.” 
Utrzymanie czystości na terenie miasta, to trudna sprawa, miasto brudne. Likwidacja szkód po wichurach, no to normalne, że to trzeba zrobić.

Radna p. Dominika Wikiera - zwracając się do przedmówcy stwierdziła, że skoro ma tak szczegółowe pytania, powinien je zadać wcześniej, żeby komisja miała czas na przygotowanie odpowiedzi. Podczas kontroli komisja stwierdziła brak harmonogramu i zasugerowała jego opracowanie z podaniem orientacyjnej daty rozpoczęcia, ponieważ daty są potrzebne, aby przekazać dalej informację mieszkankom i mieszkańcom. Powinien on również zawierać informacje o terminie i sposobie wykonania zadania oraz informacje o odbiorze prac.

Stan nawierzchni chodników i ulic, cząstkowe remonty i okresowe przeglądy - zgodnie z informacją kierownika wydziału są prowadzone przeglądy ulic regularnie.

Cząstkowe remonty i drobne naprawy realizowane są na bieżąco, w miarę potrzeb i możliwości finansowych.

Jeśli chodzi o ZWiK, zdaniem komisji z zakładem powinna być lepsza komunikacja.

Czystości miasta – Komisja uzyskała informację, że raz w roku czyszczona jest nawierzchnia ulicy Grudziądzkiej i Rynku przez specjalistyczną firmę. Jeśli chodzi o zanieczyszczenie psimi odchodami, które notorycznie powraca, niestety nie wszyscy właściciele sprzątają po swoich pieskach. Prowadzone są kontrole przez straż miejską, ale niestety nie da się uniknąć zanieczyszczeń, które w takim przypadku są usuwane przez ekipy sprzątające. Tylko znowu jest to zależna od ilości środków, które ma do dyspozycji Wydział.

Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał, że zwracał się do przewodniczącego, a nie do członka komisji i od Niego oczekiwał odpowiedzi. Organizacja i realizacja robót publicznych w jakim zakresie w 100% zostały zrealizowane, czy w 120%

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – stwierdził, że z dyskusji wynika, że miejskich ulicach może każdy robić wszystko i jest to poza kontrola. Nie jest to prawdą, gdyż wraz z pracownikami wydziału i strażą miejską na bieżąco jest w przestrzeni miasta i reaguje na każde zajęcie pasa drogowego. Więc nie ma takich sytuacji, że ktoś rozkopuje drogę i nie ma żadnej reakcji. To, że czasem dokumenty ze ZWiK u trafiają po fakcie wynika z tego, że jeżeli w sobotę jest awaria na ulicy Biskupiej, to w sobotę wchodzą z działaniami, żeby woda się nie lała, a nie czekają do poniedziałku, żeby zgłosić do Wydziału, że zajmą pas drogowy. Praca tego Wydziału niejednokrotnie wymaga podejmowania decyzji ad hoc, ponieważ zdarzają się awarie, gdzie trzeba reagować natychmiast 
Dodał, że Kierownik Wydział Gospodarki Miejskiej wraz z kierownikiem Wydziału Techniczno – Inwestycyjnego regularnie raz na dwa tygodnie spotyka się dyrektorem ZWiK celem wymiany bieżących informacji, 

Radny p. Michał Wrażeń – potwierdził, że Zakład Wodociągów i Kanalizacji robi niektóre rzeczy z marszu, prace wykonuje w ciężkich warunkach i to, co robią pracownicy ZWiK należy pochwalić 
Po raz kolejny wrócił do swojego pytania odnośnie zakresu i realizacji robót publicznych, a mianowicie co zostało dodatkowo wykonane w robotach publicznych, czy była jakaś dodatkowa inwestycja.

Przewodniczący komisji p. Marek Gębka stwierdził, że nie posiada informacji na temat dodatkowych prac wykonanych poza harmonogramem. Jeśli chodzi o prace wykonywane przez ZWiK nie zgodził się z przedmówcą, że jest tak idealnie

Radny Michał Wrażeń ad vocem stwierdził, że nie bez kozery zawsze pytał o ulicę Wrzosową, która była robiona poza budżetem w ramach robót publicznych. Na to zadanie nie było środków w budżecie, więc   nasuwa się pytanie skąd się wzięło 140.000 zł. w robotach publicznych na wykonanie tej drogi jak to się stało, że Komisja tego nie zauważyła 

Radny p. Waldemar Piotrowski - zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji, ponieważ zdaniem mówcy prowadzi ona do kompromitacji nie tylko radnych, ale całej komisji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod glosowanie wniosek formalny radnego Waldemara Piotrowskiego w sprawie zamknięcia dyskusji 

Za wnioskiem głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Stwierdził, wniosek został przyjęty większością głosów.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z przegłosowanym wnioskiem o zamkniecie dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało   9 radnych, głosów przeciwnych nie było, 5 radnych wstrzymało się od głosu.   
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 29 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/508 /2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w   dniach od 19 do 27 czerwca 2023 została przyjęta większością głosów .
Uchwala nr 508.2023
 

Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2024”. 

 
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz -przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz ze sprawozdaniem                            Druk nr 9 - program współpracy Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji  poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 32  do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/509 /2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie uchwalenia „Programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2024”.  została przyjęta jednogłośnie.
Uchwała nr 509.2023
 
Ad. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta Chełmna uprawnień do stanowienia wysokości opłat za usługi cmentarne na cmentarzu komunalnym przy ul. Gen. Jastrzębskiego w Chełmnie 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz ze sprawozdaniem  Dtruk nr 10 Uchwała - powierzenie uprawnieńp. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji  poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 35 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwala Nr LXIX/510 /2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 listopada 2023 roku w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta Chełmna uprawnień do stanowienia wysokości opłat za usługi cmentarne na cmentarzu komunalnym przy ul. Gen. Jastrzębskiego w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie.
Uchwala 510.2023
 

Ad. 14. Informacja na temat złożonych interpelacji.

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja. 

 
Ad. 15. Wolne wnioski i informacje

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że ma kilka uwag i tak:

- ulica Wybudowanie- poprosił o potwierdzenie jakie i kiedy były prowadzone rozmowy odnośnie przeprowadzenia wodociągu przez poligon wojskowy w celu poprawienia ciśnienia wody na Wybudowaniu,
- miejsce parkingowe - jaki został powołany zespół do zaakceptowania miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych przed apteką na osiedlu Skłodowskiej. Poprosił o przedstawienie składu osobowy tego zespołu oraz informację kiedy zostało wysłane pismo do starosty o zmianęorganizacji ruchu,

- sygnalizacja świetlna ulicy Dworcowej i Świętojeskiej -   jaki był koszt budowy oraz jaki jest koszt utrzymania tej sygnalizacji świetlnej. Poinformował, że w ocenie mieszkanek i mieszkańców sygnalizacja świetlna w tym miejscu nie spełnia oczekiwań kierowców.
Sugerowanie wycięcia drzew, są to bardzo zdrowe lipy, w żadnym wypadku nie poprawi widoczności świateł na tym skrzyżowaniu. Poprosił o społeczną konsultacje w tym temacie. 

- zastoiny wody na szosie Grudziądzkiej – dotychczas p. Kierownik Wydziału odpowiedzialna za utrzymanie w należytym stanie dróg informowała, iż w starym roku nie ma pieniędzy na zlikwidowanie zastoin wody przy sygnalizacji świetlnej przy przejściu do Caritasu. Na to zadanie nie ma też pieniążków, tymczasem nadmienić należy, że około 60 dzieci z tego osiedla z tamtej strony chodzi do szkoły nr 4.  Około 30 do 36 osób – dorosłych i dzieci uczęszcza do Caritasu Ponadto około 300 mieszkańców Kolonia Wilsona, ulicy Prostej i Zakola   korzysta z tej drogi. Niestety przez cały rok nie było środków na likwidację zastojów wody  w tym miejscu.

Poprosił o informację czy przy takim budżecie Chełmna nie stać na wykonanie powyższego a na ulicę Wrzosową można dać 40 000 zł. cyt. „tak z kapelusza”.  W imieniu mieszkanek   i mieszkańców poprosił, aby w tym nowym budżecie znalazły się środki na to zadanie. 

- sprawa mobbingu, czy też sugerowania mobbingu - sprawa się ciągnie bardzo długo.W imieniu mieszkanek i mieszkańców poprosił, aby Pani mecenas w kilku mądrych zdaniach wyjaśniła czy sprawa znów została odroczona i co w tym temacie się dzieje.  
Poprosił o odpowiedzi na piśmie na powyższe pytania.

Radny p. Wiesław Derebecki – poprosił o informację czy pan Burmistrz wraz z Grzegorzem Mielcarskim zabiegali w ministerstwie sportu o środki na renowację trybun  chełmińskiego stadionu oraz  jego zaplecza. Poinformował, że jako były sędzia piłkarski przeprowadziło koło 800 spotkań piłki nożnej na terenie całego kraju. Chełmiński stadion posiada zdaniem mówcy jedną z najpiękniejszych lokalizacji w Polsce.

Radny p. Marek Olszewski – wracając do wypowiedzi radnego Wrażenie zadał pytanie retoryczne po co odbywają się spotkania komisji, na które zapraszani są Panowie Burmistrzowie, Kierownicy, Dyrektorzy , skoro Pan radny i tak te same sprawy i te same pytania zadaje na sesji.  Stwierdził,  że wszystkie powyższe tematy były analizowana na posiedzenie  komisji i komisja uzyskała na nie odpowiedzi, w tym członek komisji p. Wrażeń.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że posiedzenie komisji to jedno, a w imieniu mieszkanek i mieszkańców ma prawo występować na sesji i zadawać pytania. Poinformował, że z posiedzeń komisji nie jest zadowolony. Dodał, że przewodniczący komisji udziela zdawkowych odpowiedzi na pytania, bagatelizuje je, natomiast Pan Burmistrz inaczej podchodzi do problemów. 

Radny p. Marek Olszewski – stwierdził, że pan radny na posiedzeniach Komisji wyłącznie zadaje pytania nie proponując żadnych rozwiązań. Ponadto Pan radny jest bardzo roszczeniowy, a mówca jako przewodniczący komisji zgłasza i załatwia sprawy, o które wnioskuje pan radny, nigdy nie udziela odpowiedzi jeśli nie sprawdzi czy to u Burmistrza czy Komendanta Straży Miejskiej. Zwrócił uwagę, że nie wszystkie sprawy można załatwić od ręki, na niektóre sprawy potrzeba czasu. Zdaniem mówcy Pan radny jest winien podziękowania Burmistrzowi za to, co przez te 5 lat zrobił dla tego miasta.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - stwierdził, że potrafi podziękować i zrobi to, jeśli uzna ze jest za co 

Radna p. Dominika Wikiera – stwierdziła cyt.” Szanowni Państwo, mieszkanki i mieszkańcy tego miasta. Ja przychodzę z dobrą informacją, bo nie wiem, czy państwo wiedzą, jak wielki sukces odnotował nasz region w polityce rządowej. Dwie osoby wybrane w ostatnich wyborach sprawują funkcję ministrów. Pani została ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, a pan to nowy minister edukacji i nauki. Gratulacje. Pana prezydenta cieszy ogromna reprezentacja pań w tym gabinecie. Na 18 osób 10 stanowią kobiety. W poprzednim momentami były dwie. Pokazuje to jednak nadal słabą pozycję w polityce, jaką zajmujemy. Smutny to obraz, gdy pan prezydent mówi znam państwa jako ekspertów, jako ludzi, którzy do tej pory w drugiej linii pracowali merytorycznie, wykonując powierzone zadania, a ja dodaje i nie było pani stać na odmówienie tej propozycji. Nie było pań stać, ponieważ nie wypracowały sobie panie pozycji pozwalającej powiedzieć, nawet panu prezesowi "nie, dziękuję. Nie będę nadwyrężała mojego budowanego wieloma wyrzeczeniami kapitału politycznego, dlatego dwutygodniowego rządu, który nie ma szans na wprowadzenie realnych zmian". Pan prezydent podkreślał również, iż to bardzo młody gabinet, który ma podołać m.in. następującym wyzwaniom sytuacji geopolitycznej, w tym wojnie w Ukrainie, zmianą Unii unijnych traktatów i transformacji energetycznej. W 2 tygodnie. Super. Pan prezydent dopełnił politycznego i historycznego konstytucyjnego zwyczaju powołując rząd Rzeczypospolitej Polskiej, który jest formowany przez kandydata przedstawionego przez obóz polityczny, który wygrał wybory parlamentarne. Jednak sama wygrana to za mało. Trzeba mieć jeszcze zdolność formowania rządu, umieć się porozumień z ugrupowaniami, które podzielają tę wizję państwa.
Po wydarzeniach w Sejmie w 2004 roku, gdzie również zwlekano z powołaniem rządu, Marek Belka w rozmowie z dziennikarzami podsumowywał tak: "mówią mi Marek, ty się nie denerwuj, to jest teatr. A ja pytam cóż to za teatr? To jest granie polską". 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – odnośnie kamienicy znanej jako kamienica Walentego Fiałka przy ulicy Toruńskiej poinformował, że wystąpiono do współwłaścicieli tego obiektu z prośbą o wrażenie zgody na demontaż tablicy i zabezpieczenie jej do czasu odnowienia obiektu. 

Burmistrz Miasta Artur Mikiewicz – uprzedzając, że na niektóre pytania odpowie na piśmie, udzielił następujących wyjaśnień: 

- wodociąg na osiedlu wybudowanie - w dniu dzisiejszym odbył rozmowę z przedstawicielką mieszkańców tego osiedla i udzielił szczegółowej odpowiedzi jak na bieżąco ta sytuacja wygląda. Wniosek o udostępnienie części gruntu poligonu wojskowego został złożony kilka miesięcy wcześniej. Niestety nie ma wpływu na szybkość rozpatrywania wniosków przez wojsko, a opiera się to o wyższe instancje. Mimo dużej przychylności dowództwa jednostki wojskowej z Chełmna, która jak najbardziej jest za przeprowadzeniem tej inwestycji mającej zwiększyć ciśnienie wody dla mieszkańców Wybudowania. Wniosek został wysłany do realizacji, do Bydgoszczy, niestety sprawa prawdopodobnie jeszcze się oprze o Ministerstwo Obrony Narodowej, bo tak stanowią procedury wojskowe. Na czas ich trwania niestety nie ma wpływu, ale monitoruje sytuację licząc na przychylność tych wyższych instancji, 

-pytanie radnego Derebeckiego o stadion - przypomniał, że wcześniej informował o spotkaniu w ministerstwie sportu m wraz z patronem naszego stadionu oraz  inspektorem do spraw sportu. Wówczas deklarowano, że być może uda się wpisać nasz obiekt do obiektów strategicznych, dzięki czemu będzie można wnioskować nie tylko z puli podstawowej na renowację trybun czy budowę trybun i zaplecza, ale też będzie inna pula środków do dyspozycji. Zwrócił uwagę, że się zmieni rząd i mogą być nowe podejścia 

- postępowanie mobbingowe  - w imieniu pani mecenas odpowiedział, że sprawa jest w toku
Przyznał, że rzeczywiście sprawa się toczy długo, ale to nie urząd mam na to wpływ, to sąd decyduje o tym ilu świadków powołuje, ile czasu sobie daje na procedowanie. W tej chwili rozprawa jest odroczona o kolejne 2 miesiące,

- zwracając się do Pana Radnego Michała Wrażenia wyraźnie podkreślił, że żadne środki finansowe, nie są wydawane poza budżetowo. Sugerowanie, że jakiekolwiek wydatki odbyły się poza budżetem, jest po prostu nieprawdą.
Potwierdził wypowiedź radnego Matka Olszewskiego, że rzeczywiście już nieraz dyskutowano na posiedzeniach komisji na poruszone w dniu dzisiejszym tematy. Zwrócił uwagę, że podczas przedstawiania tematów fundamentalnych dla mieszkańców, strategicznych jak choćby MOFT nie było dyskusji nie było dyskusji podczas przedstawiania program współpracy   z organizacjami pozarządowymi. Tymczasem dyskusja toczy się na tematy wcześniej już omawiane na posiedzeniach Komisji. Wyjaśnił, że nie twierdzi, iż tematy poruszane na dzisiejszej sesji nie są ważne, bo wszystko co dotyczy miasta i mieszkańców jest ważne niemniej szereg kwestii można szczegółowo przedyskutować na komisjach, a na sesjach podejmować decyzje i rozmawiać o sprawach strategicznych. Zwrócił uwagę, że w sesjach biorą udział również pracownicy biura rady, informatyk sugerując, aby szanować ich czas, bowiem jutro muszą być w pracy. 

Radny p. Michał Wrażeń – odnośnie posiedzeń komisji stwierdził, że po otrzymaniu materiałów na sesje Komisje mają zaledwie sześć dni na zwołanie posiedzenia i zaproszenie pracowników celem udzielenia dodatkowych wyjaśnień. Zdaniem mówcy wcześniejszy dziesięciodniowy termin był dużo lepszy. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że jest zawsze do dyspozycji radnych i jeśli jest taka potrzeba udziela dodatkowych wyjaśnień na posiedzeniach poszczególnych komisji , podobnie Zastępca Burmistrza, Skarbnik, Sekretarz, dyrektorzy jednostek podległych, kierownicy wydziałów czy też pracownicy urzędu 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem -  wyjaśnił, że chodzi o analizowanie materiałów na sesję, jest za mało czasu  na przygotowanie się, zaproszenie Pana Burmistrza, czy  poszczególnych pracowników i przeanalizowanie materiałów na komisji. 

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem  zwracając się do przedmówcy przypomniał, ze na wszystkie pytania zadane podczas posiedzeń komisji otrzymuje Pan wyczerpujące odpowiedzi o co dba przewodniczący komisji mimo, iż pytań i wątpliwości ma Pan radny bardzo wiele , Na posiedzenia Komisji zapraszani są Burmistrzowie  dyrektorzy jednostek  i pracownicy urzędu miasta udzielając wyczerpujących wyjaśnień , tymczasem Pan radny na sesji porusza sprawy, które już wcześniej zostały na posiedzeniu komisji omówione i wyjaśnione.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że terminu przekazywania materiałów na sesję był bardzo szczegółowo omawiany. Ustalono termin siedmiodniowy i taki obecnie funkcjonuje. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – zwrócił uwagę, że przewodniczący żadnej komisji nie zgłaszał problemu zbyt krótkiego czasu na zapoznanie się z materiałami. Przy takiej dynamice zmian, szczególnie w uchwale budżetowej, jak choćby dziś, gdy pan skarbnik na gorąco pokazał zmiany często na sesji wprowadza się dodatkowe , które nie znane były  ani dziesięć ani siedem dni przed sesją 

Radny p. Michał Wrażeń – wyjaśnił, że jako radny z wieloletnim stażem jedynie zasugerował, że termin jest zbyt krótki 

 Ad. 16. Zakończenie

Przewodniczący obrad p. Strzelecki –w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LXIX sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie 


Protokołowała:                                                                         Przewodniczył:
(-) D, Derebecka                                                                       (-)W.Strzelecki

 

 

Powiadom znajomego