W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LII sesji Rady Miasta Chełmna - 14.09.2022

Protokół Nr LII/2022
z LII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 14 września 2022 r.
Sesja odbyła się w dniu 14 września 2022 r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 18.30  Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji  było 15 radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych 0 
Lista obecności radnych stanowiZałącznik nr 1
Lista obecnych na posiedzeniu  stanowi Załącznik nr 2

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
1. Otwarcie
-  stwierdzenie quorum
-  przyjęcie protokołu z LI sesji RM 
2. Przyjęcie porządku obrad LII   sesji RM.
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4.Informacja z wykonania budżetu Gminy Miasto Chełmno oraz informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej w I półroczu 2022 r. 
5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno 
6.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ucwalenia budżetu miasta Chełmna  na 2022 rok 
7.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028  
8.Rozpatrzenie projektu uchwały przyjęcia sprawozdania z kontroli Chełmińskiego Domu Kultury przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 8 do 27 czerwca 2022 r.(
9.Informacja na temat funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi za I półrocze 2022 roku.
10. Interpelacje radnych 
11. Wolne wnioski i informacje
12. Zakończenie 

Ad.1.Otwarcie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - otworzył obrady LII sesji Rady Miasta witając radnych oraz zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radną Magdalenę Mrozek 
 -  stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p.  Wojciech Strzelecki- stwierdził, że na sali obrad obecnych jest    14 radnych, 1 radny bierze udział w obradach on-line, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 
-  przyjęcie protokołu z LI sesji RM 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że protokół wyłożony   był do wglądu w biurze Rady Miasta. W związku z brakiem zastrzeżeń do zawartych w nim treści, protokół z LI sesji uznaje się za przyjęty.  

 
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LII sesji Rady Miasta 

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki –w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LII sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

 
Ad. 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

 Burmistrz miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił informacje z działalności między sesjami i tak:

- Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa ogłosiła przetarg na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ulicy Kościelnej/Rycerskiej. Przewidywana liczba mieszkań - 44, oprócz tego został wyłoniony projektant pierwszego budynku budowanego                     w formule „Najmu Społecznego” tzw. TBS-u, który powstaje przy ulicy Słowiczej, tam planowanych jest 16 do 20 mieszkań. W następnej kolejności, będzie projektowanie budynków na terenie po byłej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej. Na Osiedlu Wiklinowa planuje się 10 mieszkań, a także w planach jest budynek  na rogu Biskupiej i Danielewskiego z  24 mieszkaniami,

-w Chełmińskim Domu Kultury trwa nabór dzieci do Uniwersytetu Dziecięcego, którego wcześniej w naszym mieście nie było,

- zakończono realizację Projektu „WspółpracujeMY”, który był dedykowany osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym oraz w kryzysie bezdomności. Efekty tego programu         zostały osiągnięte nawet z pewną nadwyżką. Udało się zaktywizować część osób na rynku pracy,

-kulturalne lato w Chełmnie było bardzo udane – wibracje letniego przesilenia z Nocą Świętojańską, z tym obrzędem, który wpisuje się w tradycje, udany koncert Kasi Kowalskiej.  Jarmark Jaszczurczy z dużym wydarzeniem koncertowym Zespołu Enej. Wpisany w tradycję naszego miasta Festiwal Nine Hills, który w tym roku zgromadził bardzo dużą liczbę mieszkańców i turystów. To wydarzenie było bardzo korzystne dla lokalnych przedsiębiorców,którzy notują, zwiększone przychody ze swoich działalności usługowych, głównie w branży restauracyjnej, gastronomicznej i hotelarskiej. „Bye, Bye Holiday”  przy organizacji Chełmińskiego Domu Kultury. Poinformował, że tych wydarzeń było znacznie więcej, a wymienił tylko te największe. Z punktu widzenia promocji miasta zanotowano kolejny rekord
jeśli chodzi o zasięgi na Facebooku, dokładnie 6.637.937 odsłon strony Chełmno Miasto Zakochanych. W dniu dzisiejszym kończy się Święto Architektów, w ramach XVI Ogólnopolskich Warsztatów Plenerowych Studentów Architektury. Jeszcze do godziny szesnastej można podziwiać prace stworzone przez studentów, 

- na dzień 16 września zaplanowano akcję „Sprzątanie Świata”. Od 12 do 15 trwają zapisy. Urząd Miasta oferuje rękawice, worki na śmieci, a następnie zebranie z przestrzeni miasta odpadów i wywiezienie ich na PSZOK,

- ceny mediów wzrosły w zastraszającym tempie i wysokości. Nadchodzi jesień, a potem zima a ceny węgla wzrosły z 800 zł. do 4.200 zł. za 1 tonę  Inne nośniki energii też wzrosły - prąd, gaz i to wszystko ma jeszcze zdrożeć. Weszła w życie ustawa o dodatku węglowym. To zadanie realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Niestety pojawiły się duże trudności wynikające z niedoskonałości ustawy. Zadanie dystrybucji dodatku węglowego gminom zostało przekazane w nagłym trybie, bez konsultacji ze środowiskiem samorządowym, jako zadanie zlecone. Wypłaty dodatku węglowego zostały przygotowane pospiesznie, niedbale i niestety doraźnie, co powoduje ogromne problemy, które mogą odczuwać wprost nasi mieszkańcy. Wynikają one z fatalnej jakości ustawy i braku środków na wypłatę. Dotychczas do samorządów nie przekazano żadnych dotacji na to zadanie. Po uchwaleniu ustawy okazało się, że wymaga natychmiastowego poprawienia przede wszystkim dla uszczelnienia tego procesu. Ustawę już zmieniono w Sejmie, ale Senat wprowadził poprawki, które czekają teraz na rozpatrzenie przez Sejm. Potem, jeszcze podpis Prezydenta. Zakładając maksymalną sprawność tych działań, należy mieć nadzieję na szybkie wejście w życie zmian. W ramach ratunkowej nowelizacji wprowadzono przepis, który wprowadza możliwość wypłacania dodatków w terminie 2 miesięcy od prawidłowo złożonego wniosku, tyle, że rozwiązanie to wejdzie w życie już po 17 września, czyli po terminie wynikającym z aktualnego stanu prawnego. Faktyczny, choć ułomny stan prawny, wymaga od nas wypłacania dodatków, ale rząd apeluje, by zaczekać na wejście w życie korekty złych przepisów, stawiając organ wykonawczy gminy i jego służby, w trudnym położeniu prawnym i społecznym. Oznacza to, że doszło do sytuacji, w której beneficjenci, czyli nasi mieszkańcy już powinni te dodatki otrzymać, a my mamy niestety chaos prawny, który uniemożliwi nam wypłacanie środków, których jeszcze na koncie Gminy nie ma, a wypłaty nie powinny mieć miejsca przed otrzymaniem dotacji na ten cel,

- warunki pogodowe - burze i nawałnice, powodując ogromne straty i szkody w mieście stanowią przyrost pracy służb komunalnych. Z niektórymi zadaniami po tych nawałnicach letnich Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska  zmaga się do dzisiaj. Opóźnienia w realizacji niektórych prac nie wynikają ze złej organizacji, czy zaniedbań służb, tylko ze zwiększonej ilości pracy do wykonania, która jest właśnie efektem tych zjawisk pogodowych. Niestety, jak mówią klimatolodzy takie sytuacje będą się powtarzać i być może nasilać, co będzie jednym z największych wyzwań współczesnej cywilizacji, także dla naszego miasta,

-wojna w Ukrainie ma wielowątkowe konsekwencje – przypomniał, że padło pytanie  o awaryjne ujęcia wody w mieście – wyjaśnił, że mieszkańcy wodę otrzymują poprzez sieć wodociągową i za sprawne funkcjonowanie tej sieci odpowiada Zakład Wodociągów  i Kanalizacji. Co na wypadek „W” można zrobić – ustalono, że w przypadku sytuacji kryzysowej można wspierać się nawzajem z Gminą Kijewo Królewskie, które ma także własne ujęcie wody. Ponadto wystosowano korespondencję do Firmy FAM, Adriana, a także do jednostki wojskowej z pytaniem o infrastrukturę wodną. Studnie czy tzw. awaryjne ujęcia wody na terenie tych zakładów pracy się znajdują, Wyraził nadzieję, że stamtąd można będzie w sytuacjach awaryjnych wodę czerpać. W tej sprawie nawiązano kontakt z Sanepidem, uzyskując informację że w promieniu 2 km od Wisły nie ma czynnych studni wodnych, które podlegają ich kontroli. Nieustannie trwają prace ze ZWiK-iem, Referatem Zarządzania Kryzysowego nad znalezieniem najlepszego rozwiązania w tej kwestii. Idealnym rozwiązaniem, byłoby jeszcze jakby jedno dodatkowe ujęcie wody zorganizować na terenie naszego miasta, ale to jest przedsięwzięcie zdecydowanie wielomilionowe.

- działania Straży Miejskiej, wyjaśnił, że są statystyki za jeden miesiąc:
        - 24 interwencje dotyczące zwierząt 
      - kontrole doraźne miejsc, gdzie dochodzi do zaśmiecania, zakłócania  spokoju, porządku publicznego, spożywania alkoholu w miejscu publicznym - 179 interwencji, 54 osoby ukarane. W trakcie jednego zdarzenia złapano sprawcę poszukiwanego przez policję do odbycia kary pozbawienia wolności. Straż Miejska musiała wobec mężczyzny użyć niestety środków bezpośredniego przymusu, ze względu na agresywne zachowanie. Przekazano tę osobę policji.

- inwestycję, to obszar niezwykle istotny z punktu widzenia rozwoju miasta. W ostatnich dwóch latach zrealizowano szereg inwestycji mających przygotować nasze miasto na te trudne czasy, które nadeszły. Udało się zrealizować te inwestycje, które dzisiaj są pewnym kołem ratunkowym, jeśli chodzi o generowanie oszczędności. Jedną z takich inwestycji jest wymiana oświetlenia ulicznego na terenie miasta na energooszczędne, LED-owe. Zamontowano sterowniki i to jest informacja bardzo istotna, że to oświetlenie, jest w pełni sterowalne, można sterować zarówno natężeniem światła, jak i punktowo ograniczać świecenie lamp, np. w niektórych wybranych godzinach nocnych, co może nam przynieść wymierne oszczędności. Oczywiście z zachowaniem racjonalnego podejścia z punktu widzenia bezpieczeństwa w mieście, zwłaszcza na przejściach dla pieszych. Inwestycje pro oszczędnościowe, ale także proekologiczne, dotyczyły także jednostek edukacyjnych, we wszystkich szkołach, na basenie i halach sportowych naszych szkół wymieniono oświetlenie na LED owe, wymieniono stolarkę okienną szczelniejszą.

- opracowano dokumentację budowlano-kosztorysową ulicy Dworcowej, Szosy Grudziądzkiej,Przemysłowej, wyłoniono wykonawcę, w czerwcu została podpisana umowa.-opracowana została dokumentacja budowlano-kosztorysowa ulicy Wrzosowej, Bliskiej, Konwaliowej, trwa oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej. Wniosek złożono 7 marca, umowa będzie aneksowana o czas wydania decyzji środowiskowej. Wydzielono z zadania opracowanie ulicy Konwaliowej i jako osobne zadanie i obok ulicy Kilińskiego i Brzozowej zostały złożone trzy wnioski o dofinansowanie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

- opracowana została dokumentacja budowlano-kosztorysowa przebudowy ulicy Polnej i Łunawskiej w Chełmnie. Opracowano podziały geodezyjne działek. Dokumentacja została przekazana 13 czerwca, w wyniku przeprojektowania skrzyżowania z TUF Parkiem, trwają uzgodnienia z firmą ENERGA,

- budowa schodów Osiedle Kopernika w stronę ulicy Podgórnej-mimo kilku przetargów, niestety nie udało się wyłonić wykonawcy. Planuje się ogłoszenie jeszcze jednego postępowania na to zadanie,

- budowa ulicy Kolejowej w ramach szerszego zadania Aktywizacji Terenów Pokolejowych- jest to budowa ulicy wraz z odwodnieniem, oświetleniem – zadanie zostało zakończone,

-objazd zachodni Zespołu Staromiejskiego, zadanie zrealizowane i przekazane do użytkowania,

- zadanie inwestycyjne na ulicy Wodnej wymiana wodociąg, czyli tzw. objazd wschodni Zespołu Staromiejskiego, do tego jeszcze dojdzie ulica Rycerska i Poprzeczna. Nastąpiło otwarcie ofert przetargu i teraz w celu dokończenia tego postępowania i wyboru wykonawcy, konieczne jest zwiększenie środków z budżetu miasta W trakcie realizacji wymiany wodociągu na ulicy Wodnej zdiagnozowano katastrofalny stan infrastruktury gazowej, która jest własnością Polskiej Sieci Gazowniczej, do tego stopnia, że to już stwarzało realne niebezpieczeństwo wybuchu gazu na ulicy Wodnej. Podjęto natychmiastowe działania w tej sprawie, czego skutkiem jest podjęta przez Polską Sieć Gazowniczą, tzw. awaryjna wymiana gazociągu. Zatem, zanim na ulicy Wodnej ułożona zostanie nowa nawierzchnia przełożoną zostanie cała infrastruktura wodna, gazowa, a także naprawione studzienki,

- modernizacja nawierzchni placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 4 – przewidywany termin zakończenie tych prac to piętnasty października,

- wykonano dokumentację budowlano-kosztorysową rozbudowy sieci wodno-kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej przy ulicy Stromej, Wiklinowej, Nad Groblą - postępowanie przetargowe jest na etapie rozstrzygania,

-dokumentacja budowlano-kosztorysowa Aktywizacji Terenów Pokolejowych w zakresie - budowy nowego dworca oraz urządzenia nowego targowiska,  

- aktywizacja terenów dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej, to zadanie jest pierwszym etapem zaktywizowania tego terenu. i ta inwestycja znalazła się, jako strategiczna dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Planowane jest urządzenie tam Klastra Usług Społecznych i nowej Dzielnicy Społecznej. To zadanie, jest też ważne z punktu widzenia dalszego rozwoju mieszkalnictwa w Chełmnie, ponieważ wykonanie poszczególnych zadań, gdzie będzie infrastruktura m.in. wodno-kanalizacyjna, przyłączeniowa budowana, jest o tyle ważne, że będzie to jakby zielone światło dla naszej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej pod projektowanie kolejnych trzech budynków mieszkalnych,

- projekt budowlano-kosztorysowy modernizacji budynku hotelowego i restauracji nad Jeziorem Starogrodzkim. Będzie opracowywana aktualizacja audytu energetycznego, jest szansa na dofinansowanie tego zadania z dwóch źródeł, czyli RPO na termomodernizację i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ale potrzebna jest kompletna dokumentacja wraz z prawomocnym pozwoleniem na budowę,

- utrzymanie murów obronnych, wyłoniono wykonawcę robót, trwa określenie zakresu prac,

- Skype Park działa, jest oświetlony, monitorowany. Obecnie prowadzone są rozmowy z dyrekcją SP. 4 na temat usprawnienia, funkcjonowania tego obiektu mając na uwadze względy bezpieczeństwa i to że od 1 września na terenie szkoły i tam przebywają dzieci,

- uspójnienie sieci transportu zrównoważonego na terenie miasta. Niestety na to zadanie po przetargu okazało się , że brakuje środków. Tutaj mamy aż pięć zadań w jednym pakiecie czyli: oświetlenie ścieżki rowerowej do Grubna, ścieżki od Plant Kolejowych w stronę Motocrossu, chodnik i oświetlenie na „Hajratce”, kaskadowy parking, naprzeciwko Fabryki Dobrych Pomysłów i stacje naprawcze dla rowerów oraz stojaki.

 
Ad. 4.Informacja z wykonania budżetu Gminy Miasto Chełmno oraz informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej w I półroczu 2022 r. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przed oddaniem głosu Skarbnikowi Miasta poinformował, że 31 sierpnia wydał zarządzenie w sprawie informacji z wykonania budżetu

Gminy Miasto Chełmno oraz informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej w I półroczu 2022 r. Stosowny dokument Radni otrzymali w ustawowym terminie.

- dochody miasta -wykonanie na poziomie 60% ogółem, co jest zdaniem mówcy zadowalające Troską napawają wpływy z PIT i CIT, szczególnie, że zmiany podatkowe weszły w życie,                         w trakcie roku budżetowego Na ten moment wykonanie mamy dokładnie na poziomie 50%.

Jeśli chodzi o subwencje, wykonanie w stosunku do planu 57,06%, dotacje i środki na dofinansowanie wydatków bieżących 78 % pozostałe dochody bieżące, w tym z podatków i opłat-prawie 54% wykonania. dochody majątkowe -wykonanie jest prawie na poziomie 60% planu i dotacje inwestycyjne nieco powyżej 50%, sprzedaż nieruchomości. aż prawie 74% wykonania pierwotnego planu i dalsze działania w tym zakresie, są umiarkowanie optymistyczne. 
- wydatki ogółem - wykonanie z końcem czerwca prawie 53%: w tym wydatki bieżące 54%,
na wynagrodzenia niecałe 50%, pozostałe wydatki bieżące 57%,wydatki majątkowe 46%, 
inwestycje i zakupy 50%.
dotacje inwestycyjne 15%, objęcie udziałów i akcji, to jest nasza Spółka Mieszkaniowa 100%. Planowany deficyt ponad 7 milionów na półrocze zanotowano nadwyżkę w wysokości 3 093 645 zł 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił informacje z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2022 roku załącznik nr 3

Na planowanie i wykonanie budżetu miasta w I półroczu 2022 r. oprócz standardowych czynników, zasadniczy wpływ miały dwa zdarzenia:
1.Wzrost kosztów realizacji zadań publicznych i utrzymania jednostek gminnych spowodowany rozregulowaniem obrotu gospodarczego i wzrostem inflacji w poprzednich dwóch latach w wyniku trwania pandemii COVID-19.
2.     Konflikt zbrojny w Ukrainie, który spowodował:
- konieczność poniesienia dodatkowych wydatków na pomoc uchodźcom z Ukrainy, finansowaną w głównej mierze z Funduszu Pomocy,
- drastyczny wzrost kosztów, cen towarów i usług, szczególnie paliw kopalnych, spowodowany embargiem nałożonym przez UE na wymianę handlowej z Rosją, w tym import surowców energetycznych.
Pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie przełożyły się na ogólnoświatowe perturbacje wymiany gospodarczej, zerwanie łańcucha dostaw, wydłużenie terminu realizacji zamówień, wzrost kosztów wytworzenia poszczególnych dóbr.Odczuły to również jednostki samorządu terytorialnego, dla których szybki wzrost cen na rynku krajowym utrudniał, a czasem wręcz uniemożliwiał, realizację zaplanowanych zadań. Pamiętać należy, że wzrost dochodów własnych jst., w trakcie roku budżetowego, jest bardzo ograniczony. Przyznane, w ciągu roku z budżetu państwa i Funduszu Pomocy, nowe środki miały konkretne przeznaczenie i nie poprawiały sytuacji ekonomicznej gmin.Wzrost inflacji o 12-15% w skali roku, w tym wzrost kosztów energii elektrycznej i gazu wielokrotnie przewyższający inflację zmusił Gminę Miasto Chełmno do szukania rezerw, ograniczania wydatków, rezygnacji z wykonania w pełni planu zadań inwestycyjnych. Czynnik inflacyjny spowodował również wzrost oprocentowania kredytów i pożyczek, co za tym idzie wzrost kosztów obsługi zaciągniętych zobowiązań.Wykonanie dochodów budżetu Miasta Chełmna I półroczu 2022 r. wyniosło 59,67 % planu na 30.06.2022 r. Zarówno wykonanie dochodów bieżących jak i dochodów majątkowych przekroczyło 50%, i tak dochody bieżące wykonano na poziomie 59,87 %, dochody majątkowe 58,20 %:
1.Wpływy z udziałów w podatku PIT i CIT 50,00% planu, zgodnie z zasadami wypłacania 1/12 co miesiąc, rozliczenie faktyczne następuje w następnym roku przy zastosowania systemu wag w okresie 3 lat.
2. Wpływy z subwencji 57,63 % planu, ponieważ subwencja oświatowa przekazywana jest w ratach miesięcznych z jednomiesięcznym wyprzedzeniem, reszta subwencji 50%.
3. Wykonanie dochodów z dotacji i środków na dofinansowanie zadań bieżących 77,87 % planu wynika z przekazania środków na dofinansowanie zadań z wyprzedzeniem, a w przypadku projektów realizowanych przy udziale środków z UE: „Poznaję eksperymentuje, decyduję. Szkolne laboratorium umiejętności”, „WspółpracujeMy”, środki przekazano w pełnej kwocie zaliczkowo na cały rok.  Na projekt „Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym – Granty PPGR”, 169.500,00 zł wpłynęło zaliczkowo w I półroczu, zadnie zaplanowano do realizacji po 30.06.2022 r.  Znaczący wpływ na poziom wykonania dochodów z dotacji miał fakt, świadczenia 500+ realizowane były tylko do 31.05.2022 r., i kwota dotacji w wysokości 6.977.753,00 zł to 100% planu na cały rok, dotacja stanowiła 45,10 % wszystkich otrzymanych dotacji bieżących.
4.  Poziom wykonania pozostałych dochodów bieżących, w tym dochodów z podatków i opłat lokalnych wyniósł 53,99 % planu.  
Wpływy z podatków lokalnych w I półroczu są na ogół wyższe ze względu na fakt regulowania należności przez część mieszkańców za cały rok z góry. Na wyższe wykonanie pozostałych dochodów złożyły się także dochody klasyfikowane w § 0970 „Pozostałe wpływy”, w którym ujęto zwrot podatku VAT uzyskany w I półroczu, w kwocie 464.277,00 zł, tj. 68,01 % planu, oraz klasyfikowane w § 0970 środki przekazywane z Funduszu Pomocy na świadczenia 40 zł dla osób kwaterujących uchodźców z Ukrainy, w wysokości 473.826,00 zł, tj. 100,00 % planu.
5.Dochody majątkowe z dotacji inwestycyjnych zostały wykonane na poziomie 58,20% planu, z tego:
-   dofinansowanie rozbudowy sieci komputerowej z grantu Cyfrowa Gmina zostało przekazane zaliczkowo w kwocie 502 984,75 zł, tj. 100% planu,oraz dofinansowani z inwestycji wieloletnich rozliczonych w 2022 r.:
-  dofinansowanie „Przebudowy oczyszczalni ścieków w Chełmnie” z RPO otrzymano w kwocie 2.480.076,37 zł, tj. 100% planu,
-dofinansowanie „Modernizacji oświetlenia ulicznego i parkowego” otrzymano w kwocie 1.846.918,27 zł, tj. 81,27 zł.
W ramach dotacji zaplanowano w 2022 r. wpływ środków z Programu Inwestycji Strategicznych, na realizację aktywizacji terenów po byłej jednostce wojskowej przy ul. Biskupiej. Planowany harmonogram realizacji zadania wskazuje, że środki mogą wpłynąć w roku 2023, dlatego też w II półroczu planuje się dokonanie zmian dochodów dotyczących tego zadania inwestycyjnego.W II półroczu spodziewany jest wpływ środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na dofinansowanie realizacji zadania „Przebudowa objazdu wschodniego Zespołu Staromiejskiego w Chełmnie” w wysokości 1.154.401,00 zł.
6. Pozostałe dochody majątkowe wykonano na kwotę 1.338.201,97 zł, tj. 73,82 % planu.:
-  sprzedaż nieruchomości 640.749,59 zł, tj. 58,25 % planu. Osiągnięto dochody ze sprzedaży 11 nieruchomości gruntowych i jednego lokalu mieszkalnego. Liczymy na wyjątkowo duże dochody w 2022 r. o czym będzie dalej w zmianach budżetowych,
- zwrot części środków z wydatków niewygasających 2021r w kwocie 622.606,78 zł, 101,33 % planu. Większość dotyczy „Modernizacji oświetlenia ulicznego i parkowego…”, zadanie to zostało przeniesione do budżetu 2022, Wydatki w I półroczu 2022 r wykonano w 52,81 % planu. Niższa o prawie 7% dynamika w stosunku do dochodów wynika z realizacji inwestycji na poziomie 46,41 % planu, co w przypadku I półrocza i tak jest dobrym wynikiem. Wydatki na inwestycje wymagają przeprowadzenia postępowania przetargowego, realizacji rzeczowej zadania, płatności w dominującej części dokonywane są pod koniec roku, po zrealizowaniu i odbiorze końcowym inwestycji. Wydatki bieżące wykonano na poziomie 54,09 % planu.
1.Na wynagrodzenia wydatkowano 49,14 % planowanej kwoty. Plan wynagrodzeń powinien zapewnić finansowanie wszystkich potencjalnych wynagrodzeń, w sytuacji długotrwałej choroby pracownika, lub przedłużającego się vacatu powstają drobne oszczędności. Plan wydatków na wynagrodzenia w 2022 r. przewidywał wzrost wynagrodzeń zgodnie z decyzjami Burmistrza Miasta Chełmna. Z uwagi na trudną i nieprzewidywalną kondycję budżetu w 2022 r. ograniczono wypłatę nagród dla pracowników. Jeśli sytuacja pod koniec roku poprawi się może uda się wygospodarować dodatkowe środki na nagrody.
2. Pozostałe wydatki bieżących wykonano na poziomie 57,25 %. Wyższe wykonanie wynika z wypłaty świadczenia 500+ do końca maja 2022 r. wydatki na świadczenia 500+ stanowiły ¼wykonania pozostałych wydatków bieżących Miasta.
Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych wykonanie 2.631.000,00 zł, tj. 47,12 % planu:Dotacje na zadania własne realizowane przez podmioty spoza sektora finansów publicznych,  2.811.868,31zł, tj. 46,65% planu,
3.   Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne zrealizowano na poziomie 7.169.617,21 zł, tj.  49,62 % planu. Znaczący wpływ na prawie 50% wykonania inwestycji miało zakończenie realizacji: „Przebudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków w Chełmnie” (2.285.521,37zł), oraz „Modernizacji oświetlenia ulicznego i parkowego na terenie miasta” (616.009,55zł), „Termomodernizacja wraz z modernizacją oświetlenia wewnętrznego w obiektach oświatowych” (971.712,30 zł) , oraz wydatki na „Przebudowę objazdu zachodniego Zespołu Staromiejskiego” (2.624.235,84 zł).
4.  W ramach dotacji inwestycyjnych przekazano 228.200,00 zł, tj. 15,14%. Niskie wykonanie dotacji inwestycyjnych wynika z zaplanowania przekazania dotacji dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji na budowę sieci wodociągowej w ul. Wodnej, w II półroczu 2022 r.
5.  Gmina Miasto Chełmno wyasygnowała kwotę 15.000,00 zł na wniesienie udziałów do nowo utworzonej spółdzielni socjalnej „Wspólna sprawa”.
Plan budżetu Miasta wg. danych na 30.06.2022 r. zakładał deficyt budżetowy na koniec 2022 r. w wysokości 5.784.558,16 zł, na dzień 30.06.2022 r. w budżecie osiągnięto nadwyżkę budżetową w kwocie 3.093.645,00 zł, głównie dzięki wpływom dotacji inwestycyjnych na zadania wieloletnie, które ukończono i rozliczono w I półroczu 2022 r., oraz zaliczkowym wpływom dotacji ze środków UE.W I półroczu planowano rozchody z tytułu spłaty pożyczek i kredytów na kwotę 766.314,40 zł, wykonanie wyniosło 383.157,20 zł, tj. 50,00% planu.W budżecie zakładano zaciągnięcie kredytów lub pożyczek na sfinansowanie planowanego deficytu w kwocie 2.000 000,00 zł, do 30.06.2022 r. nie zaciągnięto kredytów i pożyczek, nie było takiej konieczności, w perspektywie wykonania budżetu w całym 2022 r. planuje się rezygnację z kredytu na rzecz sfinansowania deficytu ze skumulowanej nadwyżki z lat poprzednich. Wzrost kosztów obsługi kredytów wynikający z inflacji zmniejsza atrakcyjność tej formy finansowania deficytu budżetowego. Jako źródło pokrycia deficytu i spłaty rat pożyczek i kredytów zaplanowano:
- skumulowaną nadwyżkę z lat ubiegłych w kwocie 1.622.641,71 zł, faktyczne wykonanie nadwyżki 9.479.325,20 zł,
-  źródłem pokrycia deficytu były także niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy (niewykorzystane środki wynikające z rozliczenia dochodów i wydatków związanych ze szczególnymi zasadami wykonania budżetu oraz wynikających z rozliczenia środków UE na realizacje projektów lub programów finansowanych z tych środków). Łącznie 2.928.239,88 zł, tj. 100% planu.  
W I półroczu 2022 r. odnotowano również, niewykorzystane w roku poprzednim wolne środki na kwotę 1.422.939,16 zł, które przewiduje się przeznaczyć na spłaty kredytów i pożyczek w II półroczu 2022 r. Wartość wolnych środków i nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych ustalana jest w oparciu o bilans z wykonania budżetu jst. Zadłużenie Miasta Chełmna na dzień 30.06.2022 r. wynosiło 1.039.780,63 zł, z tego 685.720,00 zł z tytułu kredytów i 354.060,63 zł z tytułu pożyczek zaciągniętych w latach poprzednich.Miasto nie posiadało zobowiązań wymagalnych, tj. zobowiązań niespłaconych, których termin zapłaty mijałby z dniem 30.06.2022 r.
Należności wymagalne na 30.06.2022 r. wynosiły łącznie 9.632.809,31zł i były niższe o 2.725.458,521zł od należności w analogicznym okresie roku ubiegłego, różnica wynika głównie z przejęcia przez Chełmińską Społeczną Inicjatywę Mieszkaniową sp. z o.o. należności i zobowiązań wynikających z gospodarowania miejskim zasobem mieszkaniowym. Zaległości z tytułu podatków i opłat, w tym opłat za odbiór odpadów, wyniosły łącznie 2.599.797,92 zł, tj. więcej o 219.179,89 zł w stosunku do I półrocza roku poprzedniego. Wobec dłużników podejmowane są działania mające na celu wyegzekwowanie należnych kwot poprzez: wysyłanie wezwań do zapłaty, kontakt telefoniczny, wystawianie tytułów egzekucyjnych, przekazywanie spraw do komornika, prowadzenie

Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno 

Dyrektor COPO p. Magdalena Ludwikowska - przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem, informacją Ministerstwa Edukacji Narodowej w przedmiocie sprawy oraz protokół uzgodnień ze związkami zawodowymi załącznik nr 4
załącznik nr 4 - wyjaśnienia MEN
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LII/373/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia14 września 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno ustalenia średniej ceny jednostkowej paliwa w Gminie Miasto Chełmno na rok szkolny 2021/2022 została przyjęta jednogłośnie Załącznik nr 6

Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na 2022 rok 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniemzałącznik nr 7   załącznik nr 7 - tabele

Przewodnicząca KB p. Dominika Wikiera – opinia załącznik nr 8

Przewodnicząca Komisji Oświaty p. Dorota Żulewska – poinformowała, że uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Budżetu, którego jednym z tematów była analiza wniosku złożonego przez Prezesa Klubu Sportowego „Chełminianka” o dofinansowanie działalności tegoż klubu. Uzasadnienie było bardzo szerokie i dla mówczyni bardzo przekonujące. Przyznała, że wstrzymała się wówczas od głosu, aby mieć czas na przemyślenia, aby nie popełnić błędu podczas głosowania na sesji. Poinformowała, że na posiedzeniu komisji szukano rozwiązań mogących pomóc klubowi, niestety nie udało się tego dokonać z uwagi na pewne ograniczenia prawne uniemożliwiające dofinansowanie klubu w proponowanej przez Prezesa kwocie 50 tys. zł. na prowadzenie dalszej działalności w bieżącym roku. Dodała, że jako przewodnicząca Komisji, która w swoim zakresie ma m.in. sport czuje się w obowiązku przekonania radnych tuż przed tworzeniem budżetu na rok przyszły do przyjrzenia się działalności Chełminianki i rozważenia zwiększenia dotacji na rok przyszły. Przypomniała, że niecałe dwa miesiące wcześniej odbyła się bardzo huczna impreza na naszym stadionie, podczas której nadano chełmińskiemu stadionowi imię Grzegorza Mielcarskiego, a dziś okazuje się, że tak naprawdę nie mamy środków na prowadzenie dalszej jego działalności. Poinformowała, że na posiedzeniu komisji, której przewodniczy ustalono, że komisja złoży wniosek do Pana Burmistrza, w przepisowym terminie do 15 września, aby rzeczywiście w przyszłym roku ten nasz sport Chełmiński został dofinansowany. Wyjaśniła, że zna realia, wie jakie są warunki, jak skromny jest budżet, niemniej całym sercem jest za sportem i jeżeli będzie taka możliwość, to chciałaby aby zwiększono dotacje na sport, aby kluby sportowe mogły prowadzić działalność.  Reasumując stwierdziła, że będzie głosowała na tak, mimo, że podczas komisji wstrzymała się nad głosowaniem ale to nie oznacza, że te elementy, które były zawarte w projekcie budżetu, nie przekonują Pani radnej, bo zarówno inwestycje jak i inne wydatki są ważne , ale sport tez zasługuje na finansowanie

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - w odpowiedzi Pani radnej Żulewskiej w kwestii wsparcia „Chełminianki” poinformował, że również troszczy się o ten klub i jeśli byłoby to możliwe udzieliłby wsparcia. Niestety ustawa bardzo wyraźnie mówi co wolno, a czego nie.  Konkurs na wsparcie klubów sportowych, zarówno na szkolenie młodzieży, seniorów, jak i na imprezy sportowe, zawody były ogłoszone i rozstrzygnięte. Nie ma możliwości w żaden inny sposób środków na działalność klubu przekazać. Poinformował, że z szacunku dla zawodników, dla władz klubu i kibiców zamierza spotkać z klubem, zawodnikami, działaczami i trenerami, aby porozmawiać o sytuacji klubu już w kontekście przyszłego roku dodając, że taka rozmowa jest potrzebna. Kontynuując nie zgodził ze stwierdzeniem, iż stadion, który nosi imię Grzegorza Mielcarskiego ucierpiał z tego tytułu. „Chełminianka” jest oczywiście ważnym podmiotem, który korzysta z tej strefy, niemniej z tego stadionu może korzystać każdy mieszkaniec. każdy klub sportowy w zasadzie bez ograniczeń. Jeśli chodzi o poziom rozgrywkowy marzyłoby  się, żeby Chełmno grało w ekstraklasie piłkarskiej, ale to są dziesiątki milionów złotych. Zwrócił uwagę, że trzecia liga to już są jakieś dwa mln. rocznie, żeby utrzymać taki klub, na co miasta nie stać. Zdaniem mówcy obecny poziom, czyli czwarta liga, to poziom, o który należy zadbać w kontekście sytuacji finansowej.

Radny p.  Sławomir Karnowski- poinformował, że pomysł spotkania z zawodnikami   i wszystkimi osobami związanymi z klubem jest bardzo dobry, za co podziękował Burmistrzowi. Wracając do wypowiedzi Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska, której jest członkiem przyznał, że temat „Chełminianki” był szeroko przedyskutowany na posiedzeniu. Cała komisja jest za wsparciem nie tylko „Chełminianki”, ale i całego sportu chełmińskiego. Poprosił o przychylne potraktowanie wniosków o dofinansowanie sportu tak, aby w przyszłym roku nie został uśmiercony.

Radna p, Dominika Wikiera. - a propos dofinansowania do OSP poinformowała, że planuje się zwiększenie w roku przyszłym podobnie jak zwiększenie kwot na kluby sportowe. Ochotnicza Straż Pożarna została obdarowana przez mieszkańców i mieszkanki nowoczesnym wozem strażackim, więc w przypadku tego wydatku zasadnym wydaje się zapewnienie środków na podejmowanie akcji ratunkowych.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – stwierdził, że oczekiwania klubów są jak najbardziej uzasadnione, niemniej należy mieć świadomość, że podobne oczekiwania będą miały instytucje kultury i organizacje pozarządowe z różnych obszarów, a możliwości budżetowe są ograniczone. Zwrócił uwagę, że przed nami konstrukcja przyszłorocznego budżetu w kontekście drastycznych podwyżek cen gazu, prądu i innych mediów. Będzie ogromnym wyzwaniem skonstruowanie budżetu na miarę oczekiwań.

Radny p. Sławomir Karnowski – stwierdził, że jako członek Komisji Budżetu ma świadomość, że pieniądze są jakie są i nie można ich dodrukować. Dodał, że jest za dofinansowaniem OSP, ponieważ skoro wóz strażacki został zakupiony, należy wziąć odpowiedzialność również za jego utrzymanie

Radny p. Michał Wrażeń – odnośnie dyskusji na temat dofinansowania OSP stwierdził, że jak najbardziej należy przekazać te 20 tysięcy, ponieważ strażacy działają na rzecz mieszkańców.

 Zwracając się do Skarbnika Miasta poprosił o wyjaśnienie:
- zwiększenia planu wydatków na opłaty i składki, w związku z przystąpieniem do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Toruń, jakie korzyści miasto uzyska z tego tytułu.
- zwiększenie środków na zakup usługi związane z oczyszczaniem miasta w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadania,
-aktywizacja terenów po jednostce, zasugerował wykonanie tego zadania w bieżącym roku, ponieważ widząc jak duża jest inflacja, za te środki w roku przyszłym niewiele można będzie zrobić.
-schody na osiedlu Kopernika w stronę ulicy Podgórnej - przypomniał wcześniejsze wypowiedzi Pana Burmistrza, że przy każdej inwestycji prowadzi się starania o pozyskanie środków zewnętrznych. Stwierdzając, że nie staję przeciwko mieszkańcom tej okolicy, niemniej pomimo środków zewnętrznych, ogłoszenia 4 przetargów i nie wyłonieniu wykonawcy zasugerował czy nie warto byłoby tego zadania przenieść do realizacji w roku przyszłym

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski- udzielił następujących wyjaśnień:
- Miejski Obszar Funkcjonalny Torunia - jest to element przyszłej polityki unijnej, czyli funduszy europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027. Aby móc realizować inwestycje ze środków w ramach polityki terytorialnej, miasto musi być członkiem obszaru funkcjonalnego. W poprzedniej perspektywie był to Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego dla powiatu chełmińskiego. W tej perspektywie jest to Miejski Obszar Funkcjonalny Torunia i tym samym jest to gwarant tego, że miasto uzyska środki unijne.     W przypadku miasta Chełmna na „Nową perspektywę” przewidziane jest ponad 15 000 000 zł do realizacji inwestycji. Więc te 20 000 zł jest to gwarant realizacji inwestycji rzędu kilkunastu milionów złotych.
- usługi dotyczące oczyszczania - chodzi o kosze uliczne, które pojawiły się przy wszystkich ścieżkach rowerowych, zarówno do Grubna, jak i nad jezioro. Tych koszy jest znacznie więcej niż było rok czy dwa lata temu, stąd też konieczność zwiększenia wynagrodzenia z tytułu odbioru odpadu, którego jest znacznie więcej,
- aktywizacja terenów po jednostce - to przesunięcie pozwoli jedynie na rozstrzygnięcie przetargu. Tak jak wspominał Pan skarbnik jest to zadanie z dofinansowaniem środków z tzw. programu inwestycji strategicznych. Płatność za to zadanie nastąpi na koniec, stąd nie możemy w tym roku opłacić tego zadania, musimy opłacić je na koniec, czyli w przyszłym roku i dlatego też przesuwa się samo wydatkowanie środków z tego roku na przyszły rok i nie ma to wpływu harmonogram realizacji zadania,

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poprosił o następujące informacje   
§ 754 12-zwiększenie dotacji na OSP – poinformował, że jest za przyznaniem dotacji, jednak prosi o wyjaśnienie w jaki sposób przekazane zostaną środki, czy będzie konkurs, czy przelew w kontekście braku możliwości dofinansowania klubu sportowego.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przypomniał, że Pan skarbnik referując uchwałę budżetową już wspomniał o tym, że w tym roku została uchwalona ustawa o Ochotniczych Strażach Pożarnych i ona daje gminom wprost nie tylko prawo, ale obowiązek dotowania Straży Pożarnej, więc to zostanie w ramach tej ustawy realizowane, ale o szczegółach finansowych poprosił Pana skarbnika o uzupełnienie.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - potwierdził, że ustawa nakazuje w miarę możliwości finansować bezpośrednio wydatki Straży Pożarnej. Dotacja od tego roku jest narzędziem drugorzędnym i nie podlega konkursowi ze względu na inny tryb. Dotację na sport są według ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie i tam mowa jest o konkursach. Ustawa o Ochotniczych Strażach Pożarnych mówi, że można udzielać dotacji. To jest tylko nasza Straż Pożarna Ochotnicza, więc tutaj jakby nie ma zagrożenia konkurencyjności, a przy tych organizacjach i stowarzyszeniach jest zasada transparentności wydatków. Więc z tych wydatków 20 000, o ile pamiętam, 5000 miasto będzie finansować w formie bezpośrednio opłacanych faktur. Będą to miejskie wydatki, ponieważ taki miasto ma obowiązek. Zawarto nową umowę ramową ze Strażą Pożarną o finansowaniu. Natomiast 15.000 zł. zostanie przekazane w formie dotacji z uwagi na to, że Straż Pożarna ma pewne zobowiązania, np. umowy ubezpieczenia, długofalowe umowy na dostawy paliwa, gdzie oni są płatnikiem

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – poprosił o doprecyzowanie czy umowa została już zawarta, czy dopiero będzie zawarta po przeznaczeniu przez radę tych 20 tys.

Skarbnik Miasta p Włodzimierz Zalewski - wyjaśnił, że ustawa zobowiązuje do zawarcia tzw. umowy ramowej. Tam nie ma mowy o kwotach, jest tylko umowę, że miasto będzie finansować w ramach możliwości środków. Pozostałe kwestie, czyli środki zostaną uzgodnione w umowie dwustronnej lub w działaniach jednostronnych. W tym momencie uchwale budżetowej, to będzie akt jednostronny. Może być on jednostronny lub dwustronny. Tam nie ma mowy o konkretnym finansowaniu, natomiast gmina jest zobowiązana do zawarcia takiej umowy długofalowej na współpracę ze Strażą Pożarną. Dodał, że projekt takiej umowy podpisał

Przewodnicząca Komisji Oświaty p. Dorota Żulewska-  ad vocem w kontekście wypowiedzi o straży pożarnej poprosiła o wyjaśnienie, czy można wnioskować że kwota dotacji mogłaby wynieść pięć, dziesięć a nawet dwadzieścia pięć tysięcy skoro wysokość dotacji nie jest określona żadnymi przepisami prawa, a jeżeli, np. decydujemy się w tym momencie na zwiększenie wydatków na kwotę 20 000, to najprawdopodobniej w przyszłym roku, czyli w projekcie budżetu na 2023 należy liczyć się ze zwiększeniem dotacji o te 20 000.

Skarbnik Miasta p Włodzimierz Zalewski – stwierdził, że nie myli się pani Radna, niemniej to jest tak, że Straż Pożarna otrzyma dotacje w wysokości, o jaką się zwróciła. Straż Pożarna informując, że już nie daje rady z kosztami, które zdecydowanie przewyższają ich możliwości i nie mając innych źródeł finansowania zwróciła się o dotację. Udało się wynegocjowaliśmy taką kwotę, która była możliwa do udźwignięcia dla gminy, a jednocześnie pozwalająca na przeżycie do końca roku dla Straży Pożarnej. W tej chwili to już nie ma znaczenia czy zostanie przekazana dotacja, a reszta faktur zapłacona, to jest sprawa techniczna związana z kosztami utrzymania, które tak naprawdę gmina ma ponosić. Natomiast ustawa nie mówi o kwotach tylko w miarę możliwości, jeśli Straż Pożarna nie uzyska innych środków, gmina powinna wesprzeć i utrzymać ją dla bezpieczeństwa mieszkańców

Przewodniczący obrad p. Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LII/374/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia14 września 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na 2022 rok została przyjęta jednogłośnie załącznik nr 10

Ad.7.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem załącznik nr 10.1 załącznik nr 10.1 - tabele

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było,

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LII/375/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia14 września 2022 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2028 została przyjęta jednogłośnie załącznik nr 12

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki  - ogłosił przerwę w obradach
Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki  - stwierdził, że po przerwie obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Chełmińskiego Domu Kultury przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 8 do 27 czerwca 2022 r.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz ze sprawozdaniem, protokołem z kontroli oraz wyjaśnieniami dyrektora kontrolowanej jednostki załącznik nr 13

załącznik nr 13 - protokół

załącznik nr 13 odp. na wnioski

Radny p. Michał Wrażeń – wracając do zapisu w sprawozdaniu - wnioski z poprzedniej kontroli są realizowane oprócz reaktywacji amfiteatru, poprosił o przypomnienie wniosków z tejże kontroli. Ponadto poprosił o informację jakie jest zatrudnienie w CHDK po odłączeniu zarządzania jeziorem, czy zatrudnienie się zmniejszyło. Poprosił o szerszą informację na temat cieknącego dachu w Rondzie oraz dostosowania nowej siedziby dla ludzi niepełnosprawnych.

Przewodniczący komisji p. Marek Gębka – udzielił następujących wyjaśnień:
- reaktywacja amfiteatru - odstąpiono od realizacji wykonania tego zadania ze względu na wysoką cenę,
- cieknące dachy, to jest tak, że faktycznie zrobiony był remont tego dachu, jednak zadanie zostało źle wykonane i została złożona reklamacja,
- zatrudnienie jest 20 osób plus te 2 osoby, jeśli chodzi czy jest to zatrudnienie powinno być mniejsze czy większe, zdaniem mówcy jest to rzecz względna, to Pani dyrektor decyduje ilu pracowników potrzebuje

Członek Komisji radna Dominika Wikiera – przedstawiła wnioski z poprzednie:
Komisja zaleca regularne rozpoznawanie potrzeb kulturalnych mieszkańców Chełmna – wniosek jest realizowany
Konieczne jest zwiększenie udziału środków zewnętrznych w finansowaniu realizowanych zadań - Pani dyrektor w sprawozdaniu przedstawiła po jakie środki występowano,
Z uwagi na znikome wykorzystanie, nie powinno się przeznaczać środków finansowych na naprawy amfiteatru. Obiekt należy zabezpieczyć lub zmienić jego przeznaczenie – taki wniosek wypracowano z poprzedniej kontroli, obecnie został powielony 
Należy uregulować kwestię funkcjonowania ZPiT Pomorze 
-podjęcie dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, 
- rozważenie odpłatności.
Podjęto działania ZPT „Pomorze” nadal funkcjonuje
Należy uregulować sposób sprawowania zarządu nad ECWM -wyłączenie ze struktur CHDKze względu na konieczność skupienia się na działalności kulturalnej.
Ponieważ ośrodek nad Jeziorem Starogrodzkim był tymczasowo dołączony pod zarząd ChDK dlatego był taki wniosek. Należy dostosować budynek CHDK do potrzeb osób z niepełnosprawnością – wniosek został po raz kolejny wpisany do sprawozdania, Należy wprowadzić standardy dotyczące obsługi i kontaktu z klientem. Należy kontynuować akcje marketingowe wykorzystujące social media oraz zintensyfikować współpracę z mediami ogólnowojewódzkimi (edupolis, foldery dotyczące województwa kujawsko-pomorskiego) w celu rozpropagowania imprez organizowanych przez CHDK, zamieszczać bieżące informacje w aplikacji Blisko. Jak wynika z informacji Pani dyrektor zainteresowanie działaniami ChDK jest wysoce zadowalające. Przekracza możliwości, ponieważ ilość instruktorowi jest zbyt mała. Ponadto jak powiedział Pan Burmistrz wcześniej, otwierany jest Uniwersytet Dziecięcy. Jeśli chodzi o dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych w budynku przyszłej siedziby Chełmińskiego Domu Kultury, planowane jest przeniesienie CHDK do budynku po Szkole Podstawowej nr 2, stąd wniosek, aby budynek przystosować do potrzeb osób niepełnosprawnych jeszcze przed przeniesieniem

Radny p. Michał Wrażeń – przypomniał wypowiedź przewodniczącego komisji, że zacieki sugerują, iż dach przecieka, budynek kina wymaga remontu, scena wymaga naprawy i wzmocnienie, należy oddać do renowacji zabytkowy fortepian, spowodować uruchomienie instalacji klimatyzującej. Jak wynika z odpowiedzi Pani dyrektor budynek kinoteatru nie wymaga remontu, a ekspertyzy dotyczący zacieków powstałych w wyniku utrzymywania się wilgoci lub nieszczelności wykończenia przy fundamentach budynku. Poprosił Pana Przewodniczącego Komisji o wyjaśnienie. W dalszej części Pani dyrektor napisała - Pracownicy Chełmińskiego Domu Kultury ubiegają się o dofinansowania z różnych źródeł, zgodnie z zakresem swoich obowiązków. Poprosił o informację ile od stycznia do dnia kontroli środków zewnętrznych pozyskano

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – poinformował, iż podczas prowadzenia czynności kontrolnych komisja zauważyła zacieki, a więc problem jest, który jak wynika z informacji p. dyrektor zostanie rozwiązany w drodze reklamacji. Jeśli chodzi o dotację, to w 2022 roku złożono 13 wniosków i uzyskano tylko jedno dofinansowane na promocję polskiego filmu w kwocie 90 000 zł. Niestety ze względu na brak możliwości wypracowania wskaźników, dotacja musiała zostać zwrócona.

Radny p. Michał Wrażeń - ad vocem – powtórzył -budynek kina wymaga remontu, zacieki sugerują, że dach przecieka scena wymaga naprawy to jest w protokole. Do tego zapisu Pani dyrektor ustosunkowała się na piśmie - budynek Kinoteatru „Rondo” nie wymaga remontu, a ekspertyzy dotyczących zacieków powstałych w wyniku utrzymywania się wilgoci lub nieszczelności wykończeń przy fundamentach budynku. Dodał - Panie przewodniczący, skończmy tę polemikę, bo ja już teraz nie wiem gdzie jest dach, a gdzie fundament. Dodał, że w dalszym ciągu nie wie ile, jaką dotacje, w jakiej wysokości Dom Kultury musiał zwrócić. Dodał cyt.  Nie musi Pan się męczyć, produkować. Dziękuję bardzo”.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – stwierdził, że było tak jak zostało zapisane w protokole Jeśli chodzi o dotację, która została zwrócona była to kwota 90.000. Innych dotacji nie było.  Odnośnie sceny – zdaniem komisji, której członkowie chodzili po niej podczas kontroli, wymaga naprawy, ponieważ skrzypi i ugina się.

Radny p. Michał Wrażeń- odczytał ostatnie zdanie z informacji p. dyrektor - Niestety w dalszym ciągu potrzebne jest pracownikom zdobywanie praktyki i doświadczenia w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych, co instytucja zamierza dalej wspierać poprzez szkolenia konsultacje i budowanie sieci z innymi instytucjami oraz organizacjami. Poprosił Pana przewodniczącego o informację ilu w CHDK jest nowych pracowników bez stażu.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka -stwierdził, że nie posiada takich danych, niemniej wie, że zatrudnione są osoby, które  zajmują się dofinansowaniem. Dodał, że sugerował wejście w kontakt z pracownikami Urzędu Miasta zajmującymi się pozyskiwaniem środków na inwestycje celem zdobycia doświadczenia.

Radny p. Michał Wrażeń – po raz kolejny poprosił o informację ile środków zewnętrznych udało się Pani dyrektor pozyskać.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – poinformował, że zgodnie z informacja Pani dyrektor żadnych. Przepraszając za wcześniejszą wypowiedź poinformował, że udało się ChDK pozyskać 33.000 zł dotacji na wymianę międzynarodową.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że Chełmiński Dom Kultury występując o środki zewnętrzne może je uzyskać na działalność kulturalna bądź artystyczną, sporadycznie na niewielkie inwestycje. Pozyskiwane środki to nie tylko Chełmiński Dom Kultury, ale również stowarzyszenia działające w jego strukturach, jak Puzon, działający przy orkiestrze dętej czy też Zespół Pieśni i Tańca Pomorze. Wielokrotnie ChDK, jako instytucja kultury nie ma możliwości aplikowania o środki i tym samym realizuje to w porozumieniu ze stowarzyszeniami działającymi przy Chełmińskim Domu Kultury. Jeśli chodzi o bieżący rok, Dom Kultury pozyskał środki chociażby związane z realizacją Walentynek Chełmińskich.                   I tutaj można mówić zarówno o środkach z Urzędu Marszałkowskiego, jak również środkach od sponsorów. Natomiast zapis, który został wskazany dotyczący dalszego rozwoju, dalszego kształcenia pracowników absolutnie nie wynika z tego, że pracownicy Chełmińskiego Domu Kultury nie mają doświadczenia. Takie szkolenia realizowane są również regularnie w Urzędzie Miasta Chełmna z tego względu, że każdy kolejny nabór ma nowe wymogi, a w tej chwili stajemy u progu nowej perspektywy unijnej, która znów ma zupełnie inne wymogi, zupełnie inną technikę.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było,4 radnych wstrzymało się od głosu

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 14   do protokołu)

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LII/376/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia14 września 2022 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Chełmińskiego Domu Kultury przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 8 do 27 czerwca 2022 r została przyjęta większością głosów   załącznik nr 15

Ad. 9. Informacja na temat funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi za I półrocze 2022 roku. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – przedstawił informacje na temat funkcjonowania i tak:
Sprawozdanie z funkcjonowania systemu już w nowych realiach za okres jednego półrocza yj. 0 1 marca do 31 sierpnia br. czyli za 6 pełnych miesięcy funkcjonowania systemu w nowych warunkach, w nowej umowie. Przypomniał, że toczyła się dyskusja w jakich środkach będzie możliwe zbilansowanie funkcjonowania systemu. Zestawienie pokazuje, że przyjęta stawka 31 zł jest stawką, która pozwala nam na zbilansowanie systemu z minimalnym buforem bezpieczeństwa. Niestety na skutek drobnej omyłki, w uchwale w miesiącu marcu jeszcze obowiązywała poprzednia stawka.  Stąd też w miesiącu marcu wystąpił niedobór, w tym miesiącu skonsumowano nadwyżkę z poprzedniej umowy i tym samym pokryto koszty tak, aby system  się zbilansował. Wskazując na slajdy wyjaśnił: Kolor jasnozielony pokazuje wpływy z wpłat od mieszkańców. Kolor ciemnozielony pokazuje nam odpłatność poniesiona dla Zakładu Usług Miejskich z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Kolor pomarańczowy pokazuje koszty własne Urzędu Miasta, które obecnie kształtują się łącznie na poziomie 22.500 zł miesięcznie. Kolor czerwony, czyli bilansowanie pokazuje czy w danym miesiącu mamy nadwyżkę, czy też mamy deficyt środków. Deficyt wystąpił w miesiącu marcu, kiedy faktycznie wpływy były mniejsze oparte na starej opłacie. Ponadto miesiącu marcu oraz czerwcu miała miejsce było wywózka odpadów wielkogabarytowych i tak jak miało to miejsce wcześniej w miesiącach, w których jest wywózka odpadów wielkogabarytowych opłaty się nie bilansują. To bilansowanie jest uzupełnione przez następne miesiące. Łącznie sumując system się bilansuje właśnie przy przyjętej opłacie 31 zł.  Obecnie mieszkańcy trochę mniej odpadów zmieszanych przeznaczają do systemu,  poprawia się po prostu jakość segregacji odpadów, co jest szczególnie widoczne na bioodpadach, których jest znów ok 10% więcej niż w roku ubiegłym. Pozostałe surowce zagregowane.- liderem jest plastik. wraz z metalowymi opakowaniami, tego odpadu zbieramy około 40 ton. Szkło- średnio ok., 35 ton miesięcznie, papier – ok. 20 ton.,   odpady bio 120 ton, zmieszane  250 ton Natomiast nadal bardzo wiele jest do zrobienia  w zakresie odbioru odpadów, poczyniono już pewne kroki m.in. odbyło się spotkanie z władzami spółdzielni oraz ZUM-em dotyczące uporządkowania kwestii wiat śmieciowych. Ponadto niepokojący jest fakt, że mieszkańcy dokonują korekt w deklaracjach, co oznacza, ze zmniejsza się ilość osób w systemie, bieżącym roku ok. 400 osób , jest to bardzo niepokojący trend.

Radny p. Michał Wrażeń -  stwierdzając, że prezentacja była ładna i czytelna niemniej zabrakło w niej informacji  na temat kontroli.  Poprosił o uzupełnienie prezentacji o następujące dane – ile kontroli przeprowadzonych było przez Urząd Miasta, a ile przez ZUM

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że do końca tygodnia przekaże informację dotycząca liczby przeprowadzonych kontroli, jak również liczbę stwierdzonych nieprawidłowości.

 
Ad.10 Interpelacje.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja.

Ad.11.Wolne wnioski i informacje.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poinformował, że do biura Rady wpłynął

„Raport z realizacji programu „Ochrony środowiska dla miasta Chełmna”załącznik nr 16 . Dokument jest dostępny w biurze Rady zachęcił zainteresowanych do zapoznania się z jego treścią Wyraził nadzieje, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska zajmie się raportem, który zawiera kilka niepokojących informacja jak choćby brak aparatury pomiarowej do badań zanieczyszczenia powietrza. Jak wynika z raportu w Chełmnie nie mamy takiej stacji i korzystamy z średnich pomiarów dla województwa kujawsko-pomorskiego.

Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska – poinformowała, iż w dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska podczas którego m.in. analizowany był przedmiotowy. Na terenie naszego miasta są stacje, które służą rzeczywiście do celów edukacyjnych, ale jednocześnie naprawdę bardzo dobrze wskazują stan jakości naszego powietrza Stacje, których miasto nie jest w stanie zakupić   będą niebawem w Chełmnie, i wtedy będzie można dokonać dokładnych pomiarów.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że obecnie funkcjonuje Stacja na kompleksie Szkoły Podstawowej nr 2 przy ulicy 22 stycznia. Bieżący odczyt można pobrać poprzez aplikację, jak również wstępując do tej firmy można pobrać całoroczny odczyt.
To jest ograniczona stacja pomiarowa weryfikująca kwestię pyłów, czyli właśnie tego, co najbardziej szkodzi nam w powietrzu.
Drugi punkt, który jest czasowo wyłączony zainstalowany jest na budynku Państwowej Straży  Pożarnej. To, co wskazano w raporcie, to jest faktycznie brak takiej stałej, profesjonalnej stacji w WIOŚ-u., który realizuję to w ten sposób, że ta stacja rotuje. a cały przyszły rok stacja będziew Świeciu sąsiednim. Więc to jest duże prawdopodobieństwo, że my będziemy tym następnym miastem, do którego ta stacja WIOŚ-a przywędruje i przez dany rok będziemy monitorować stan powietrza atmosferycznego.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że stan osobowy biura Rady się zmniejszył, obecnie pracuje tam jedna pracownica p. Danuta Derebecka, którą podczas nieobecności wspiera Archiwistka p. Jolanta Nogalskie za co serdecznie podziękował.

Radny p. Marek Olszewski.- w imieniu Komisji, której przewodniczy podziękował Panu Burmistrzowi za szybką realizacje  wniosku dotyczącego znalezienia środków na naprawę, jezdni na terenie miasta. W dalszej części wypowiedzi poprosił o informacje na temat basenu, a konkretnie czy wykonano analizy wzrostu kosztów utrzymania basenu w związku z inflacją Poprosił o informację, czy istnieje zagrożeni, że basen będzie musiał zostać zamknięty albo czy wzrost kosztów utrzymania nie spowoduje wzrostu opłat dla użytkowników basenu. Zwracając się do mieszkańców osiedla Chociszewskiego, mimo, iż nie jest to okręg wyborczy mówcy poinformował, że zgodnie z informacja Zastępcy Burmistrza będzie wykonany awaryjny wyjazd z osiedla Chociszewskiego. Jest ujęty w planie zagospodarowania przestrzennego. Poprosił Pana Zastępcę Burmistrza o informację kiedy ta inwestycja się rozpocznie.
Jeśli chodzi o osiedle Skłodowskiej – inwestycja na tym osiedlu została zakończona, niemniej mieszkańcy proszą o rozważenie możliwości powrotu do planów budowy wyjazdu awaryjnego z tegoż osiedla. Przejście dla pieszych na ulicy Dworcowej, przy Kościele Pallotynów- poprosił Pana Burmistrza o oficjalne tutaj przedstawienie sytuacji, kiedy planowana jest przebudowa tego przejścia,
Schody na Kopernika w kierunku ulicy Podgórnej- przypomniał wypowiedź Burmistrza i informację, że mimo czterech przetargów nie ma chętnych na wykonanie tego zadania oraz planowanym ogłoszeniu kolejnego przetargu zapytał, czy kolejny przetarg planowany jest na ten rok, czy będzie ogłoszony na dotychczasowych warunkach finansowych, bo jeśli tak, to ogłaszanie przetargu wydaje się bezsensowne. Zasugerował przeniesienie tego zadania jako środki niewygasające na rok przyszły i ponowne ogłoszenie przetargu z wyższą kwota 

 
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski, udzielił następujących wyjaśnień:

- kwestia basenu – wyrażając zadowolenie z podjęcia tematu poinformował, że obecnie trwa analiza wszystkich punktów dotyczących wykorzystania paliwa gazowego na terenie miasta. Niestety większość tych punktów ma umowę na ogrzewanie, na dostawy gazu do dnia 31 grudnia bieżącego roku. Jeśli chodzi o sam basen potrzeby są ogromne w zakresie gazu, jest to kwestia rządu 100 000 kVh, i jest niewyobrażalne jak bardzo energochłonnym obiektem jest właśnie basen. Stąd jest ryzyko, że będzie trzeba się przyjrzeć jak utrzymać funkcjonowanie basenu. Jednak na konkretne decyzje jest jeszcze za wcześnie, trwają jeszcze analizy
-osiedle Chociszewskiego – jak pan radny wskazał w planie miejscowym przyjętym w lutym bieżącego roku została wprowadzona bardzo ważna zmiana, dotycząca zagospodarowania tego osiedla. W ramach tej zmiany został wskazany dodatkowy wyjazd z osiedla 750-lecia znajdujący się pomiędzy Domem Dziecka, a Przedszkolem Bajka. Natomiast dokumentacja na realizację całego projektu drogowego została zakończona jeszcze w zeszłym roku, czyli przed przyjęciem tego planu, dlatego też w tej dokumentacji nie został ujęty ten dodatkowy wyjazd. W tej chwili to doprojektowanie byłoby konieczne, czekamy jeszcze na rozstrzygnięcia dotyczące gospodarki nieruchomościami w tej części miasta. Jak było już dzisiaj wspomniane, toczy się kwestia sprzedaży Przedszkola Bajka. Również w starostwie toczą się rozmowy dotyczące przyszłości budynku po Domu Dziecka. Wkrótce te rozstrzygnięcia powinny się pojawić i cała kwestia zagospodarowania tego ważnego terenu będzie dla jasna, a wówczas będzie też pewna perspektywa, co z realizacją  inwestycji. Przypomniał, że ulica Gorczyckiego miała zostać złożona do Funduszu Dróg Samorządowych. Niestety konieczne było podjęcie decyzji o cofnięcie tej inwestycji z Funduszu Dróg Samorządowych ze względu na potężny projekt infrastrukturalny, który przygotowuje gmina wiejska Chełmno, a który wpłynąłby niekorzystnie na tę drogę. Otóż gmina Chełmno przymierza się do skanalizowania całej miejscowości Kałdus, która zostanie wpięta do kanalizacji miasta Chełmna właśnie na ulicy Gorczyckiego. Wiąże się to również z realizacją kilkuset metrów kanalizacji w granicach administracyjnych miasta. W związku z powyższym, nie mając projektu gminy, pewności czy przypadkiem nie dojdzie do sytuacji, że zbudowana zostanie  droga, którą trzeba będzie  rozpruć, świadomie wstrzymano zadanie tak aby  można  było  bezpiecznie  realizować tę inwestycję.
- osiedla Skłodowskiej – na tym osiedlu struktura gruntu jest największym problemem, jak również warunków technicznych, które należy spełnić dla drogi. Uwzględniając ukształtowanie powierzchni, uwzględniając kwestie własnościowe faktycznie tego wyjazdu bezpiecznego nie udało się wskazać, ponieważ w każdym analizowanym miejscu, występowała znacząca kolizja wpływająca negatywnie na podjęcie tej decyzji.
-przejście na ulicy Dworcowej, przy Kościele Księży Pallotynów – projektowane jest przez Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska to przejście dla pieszych z myślą o złożeniu w tym roku wniosku aplikacyjnego do programu "Bezpieczny pieszy". Tym samym realizacja gwarantowana w roku 2023. Na ten program jest przygotowywany wniosek, jak również kwestia przejścia przy cmentarzu na ulicy Toruńskiej oraz pasażu Chełmińskiego. Tam akurat mówimy o całym skrzyżowaniu z rondem. Natomiast w dużej mierze podstawą podjęcia tego działania jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych Na ten rok jeszcze jest przewidziany konkurs na dofinansowanie zadania. Akurat tam jest możliwość uzyskać aż 65% dofinansowania, więc bardzo wysoka. 
-schody łączące osiedle Kopernika z ulicą Podgórną-  przesunięcie do WPF tego zadania, oczywiście jest to możliwe. Jest to dobry pomysł, niemniej zostanie jeszcze przedyskutowany z Wydziałem Inwestycyjnym, uwzględniając przede wszystkim to, jak się kształtują ceny na przyszłość.

Radny p. Wiesław Derebecki- poinformował, że po ostatnich wichurach z Kościoła Gimnazjalnego pospadały cegły i dachówki, Stwarza do zagrożenie dla mieszkańców, którzy pomimo tego, że kościół  jest zamknięty dla zwiedzających, podchodzą . Teren jest słabo zabezpieczony i istnieje ryzyko, że dojdzie tam do tragedii. Poprosił p. Burmistrza o interwencję u ks. Proboszcza. Kontynuując poprosił o informację czy znany jest już termin rozpoczęcia inwestycji drogi 91. 
Następnie w imieniu mieszkańców poprosił o informację kto ponosi koszt malowanie skąd inąd pięknych murali podczas corocznego festiwalu, czy jest to koszt miasta, czy fundacji
Wracając do informacji Zastępcy burmistrza na temat dodatkowych koszy na odpady w przestrzeni miasta  z przykrością  stwierdził, że w wielu miejscach miasta w dalszym ciągu brakuje koszy.  

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski ad vocem – udzielił następujących wyjaśnień|:
-  Kościół Gimnazjalny - poinformował, że jedyne, co może zrobić to po raz kolejny poprosić o zabezpieczenie terenu. Ten teren nie jest miejski, w części należy do kościoła, a w części do Starostwa. Remont tego kościoła, to ogromny koszt inwestycja nie do wykonania bez środków zewnętrznych, nawet przy współpracy miasta i parafii,
-  droga nr 91 -prace na drodze krajowej powinny wystartować 15 września, czyli jutro i mają rozpocząć się od Przechowa, przesuwając w kierunku Chełmna. Droga ma być cały czas przejezdna w trakcie remontu, więc będzie zwężana po prostu do jednego pasa plus pobocza utwardzonego i w ten sposób zostanie zapewniona przejezdność. Najbardziej newralgiczny punkt całego zadania, to będzie budowa ronda. Natomiast do dzisiaj nie wpłynęły jeszcze  uzgodnienia dotyczące organizacji ruchu w trakcie budowy ronda na ulicy Nad Groblą a to będzie na pewno duże wyzwanie dla nas wszystkich, ponieważ jest to najbardziej uczęszczane skrzyżowanie na terenie całego naszego miasta.
- Murale – wyraził zadowolenie, że  się podobają informując, że  wynagrodzenie jest pokrywane ze środków festiwalu.

Radny p. Michał Wrażeń poprosił o odpowiedzi na następujące pytania:
- jak wyglądają sprawy  z wyrokiem Starostwa Powiatowego?, czy  wyrok się
uprawomocnił?
- Urząd Miasta, chodzi o mobbing - jak daleko jest sprawa, czy już wyrok zapadł
- temat studni, ale to jest temat jeszcze aktualny, a do tego tematu dołączymy jeszcze kwestię schronów.
- jest wyjazd w sprawie zawiązania spółki zajmującej się oczyszczaniem miasta.
- osiedle Skłodowska -szkoła nr 4, wcześniej rodzice wjeżdżali na teren szkoły, plac parkingowy i wyjeżdżali przy bloku nr 10 tak sytuacja była bezpieczna. Obecnie zasady się zmieniły, bo zdaniem mówcy liczy się ilość miejsc parkingowych i dochody szkoły z tego tytułu a bezpieczeństwo jest na drugim planie.  
- parkowanie na osiedlu Skłodowskiej – w jednej części jest murek samochody nie wjadą tak blisko pod chodnik, w drugiej części murek jest rozebrany i samochody podjeżdżając przodem na 40 czy 50 cm wjeżdżają na chodnik, stwarza to zagrożenie szczególnie dla matek z wózkami.
Ponadto podczas zimy samochody w trakcie ruszania zanieczyszczają środowisko, a opary uderzają bezpośrednio na pieszych poruszających się chodnikiem . Zasugerował rozważenie przynajmniej poszerzenia chodnika
-plac Wolności – pomnik na placu zdaniem mówcy się sypie, a obecna władza zaniedbała ten temat, chociaż poprzedni burmistrz już podjął pierwsze kroki ku temu odbył rozmowy z projektantem tego pomnika profesorem Lejkowskim, który wyraził zgodę na przeprojektowanie pomnika

Zastępca burmistrza p. Piotr  Murawski – udzielił następujących wyjaśnień:

- kwestia wyjazdu do spółki w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, przypomniał, że proponował Bytów  lub Miastko. Poinformował, ze skoro w dalszym ciągu jest zainteresowanie wyjazdem zorganizuje taki wyjazd i po ustaleniach z tamtejszymi spółkami i samorządowcami zaproponuje radnym termin wyjazdu,
- osiedle Skłodowskiej, kwestia wyjazdu dodatkowego na teren szkoły. Poinformował, że ten temat weryfikowany był  na miejscu z projektantami, którzy wskazali na cały szereg konsekwencji wytyczenia  tego dodatkowego wjazdu i jedną z nich faktycznie jest likwidacja miejsc parkingowych, ale tych publicznie dostępnych czyli byłyby potężne ograniczenia w zakresie parkowania. Na pewno pan wszyscy, którzy bywają tam na osiedlu Skłodowskiej wiedzą, jak dużym to jest problemem. Jednocześnie poprawa bezpieczeństwa nie uległaby tak diametralnej różnicy. Zwrócił uwagę, że Szkoła Podstawowa nr 4 ulega w tej chwili  znaczącym zmianom. Otóż w 2019 roku liczba dzieci w tej szkole przekraczała 600. Obecnie liczba ta spadła do niepełna 500, więc jest mniej o ok. 20% uczniów. Liczba dzieci w dalszym ciągu będzie spadać, co oznacza, że ruch wokół SP 4 ulegał zmniejszeniu,
- parkowanie przy pawilonie handlowym zwrócił uwagę,  że już  od jakiegoś czasu stoją tam już tablice informujące o parkowaniu przodem ani tyłem. Natomiast nie można nakazać mieszkańcom parkować przodem a nie tyłem, można co najwyżej o to poprosić i takie tablice informujące są już zamieszczone po obu stronach parkingu,
-plac Wolności, zdaniem mówcy stan tego placu nie uległ pogorszeniu. W tym roku zostały wprowadzone nowe nasadzenia w centralnej części placu. Posadzono rośliny wieloletnie kwitnące, więc na pewno od przyszłej wiosny do późnej jesieni ten plac będzie bardzo ładnym miejscem. Natomiast sama kwestia pomnika poinformował, że  występowano  już dwukrotnie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o ośrodki. Sama przebudowa pomnika to koszt  ponad 350 000 zł.  Wiedząc, że brakuje środków na inwestycje trzeba zadać sobie pytanie czy realizować to zadanie z własnych środków rezygnując z inwestycji, czy poczekać na trzecie rozdanie, gdy jest szansa pozyskania środków,
- wracając do pytań radnego Derebeckiego jeśli chodzi o liczbę pojemników na starówce zwrócił uwagę, że uległa ona znaczącej zmianie, na ulicy Biskupiej od Klasztornej, do Jastrzębskiego pojawiły się kolejny kosze. Natomiast nie można ustawić koszy na każdejprzecznicy każdej bo drastycznie zwiększy to koszt wywozu odpadów z koszy ulicznych, trzeba to robić racjonalnie, ba tyle na ile miasto stać.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że formalnie na terenie miasta nie ma schronów. Natomiast plan interwencji kryzysowej, który jest przyjęty i funkcjonuje od lat, mówi wyraźnie, że wszelkie pomieszczenia poniżej poziomu „0”, czyli piwnice mogą służyć jako zabezpieczenie na wypadek sytuacji wojennej.
-  postępowania sądowe. Poinformował, że wyrok w sporze ze starostwem powiatowym nie jest prawomocny, sprawa toczy się dalej. Na każdym etapie sporu można zawrzeć porozumienie, toczą się dalsze rozmowy, które być może doprowadzą do rozwiązania polubownego,
- drugie postępowanie, o którym pan radny Wrażeń  wspomniał jeszcze się nie zakończyło,  jest w toku.

Radny p. Krzysztof  Jaruszewski – mając na uwadze fakt, że na pasażu chełmińskim powstaje kolejny budynek i trudności komunikacyjne poprosił o informację, czy można coś zrobić w kwestii poruszania się pojazdów   na pasażu i czy  są już znane  realne terminy wybudowania tam ronda. Zdaniem mówcy  to cud, że nie było tam więcej poważnych kolizji.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że podobnie jak w sprawie kościoła tak i tu można jedynie podjąć rozmowy z właścicielem terenu, co zostanie wykonane w dniu jutrzejszym. Temat jest bardzo ważny, ponieważ bezpieczeństwo mieszkańców jest na pierwszym miejscu, niemniej niewielkie jest pole manewru, gdy nie jest się właścicielem gruntu, w tym wypadku można wyłącznie  poprosić o poprawienie komunikacji.
Jeśli chodzi o samo rondo, w tym roku była konieczność dołożenia środków do samego projektu, w  związku z koniecznością przeprojektowania sieci kanalizacji deszczowej.
Obecnie na ukończeniu jest  projekt zintegrowanego pozwolenia, w ramach którego  miasto przejmie fragmenty gruntów należących do  kilku różnych podmiotów, w tym podmiotów zagranicznych.
Bez tego kroku nie ma możliwości wyremontowania ronda. Trwają przygotowania, aby rondo powstało w następnym roku i dlatego wystąpiono o kolejne dofinansowania. W samym projekcie będzie partycypował pasaż Chełmiński tak, aby to miejsce rozwiązać docelowo;

Przewodniczący |Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – wracając do sprawy
zanieczyszczenia powietrza w Chełmnie poprosił o informacje, co w sytuacji, gdy mierniki, które mamy i które zostaną zainstalowane wykażą poważne zanieczyszczenie, że powietrze przekracza wszystkie normy. Jakie kroki miasto podejmie. Zasugerował, aby komisja Rady zajmująca się ochroną środowiska zajęła się tematem

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – wyraził zadowolenie, że radni kładą nacisk na jakość powietrza, że temat jest dla nich bardzo ważny. Poinformował, że po szczegółowym zapoznaniu się z raportem można zauważyć jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy.
W przypadku miasta Chełmna większość tego zanieczyszczenia dotyczy spalania przez mieszkańców paliw stałych w niskiej jakości piecach. To jest przede wszystkim dotyczy tych osiedli, gdzie nie ma gazyfikacji, na których jest duża ilość starej zabudowy np. zespół Staromiejski. Należy mieć bardzo duże obawy, jaki będzie tegoroczny sezon grzewczy.
Zwrócił uwagę, że na ulicach nie widać węgla przed budynkami jak miało to miejsce w latach poprzednich strach pomyśleć czym mieszkańcy będą palic podczas tegorocznej zimy wiedząc jakie są ceny   węgla. Istniej obawa, że w tym roku może być jeszcze gorsza jakość powietrza.
Co można zrobić w tej sytuacji przekazywać dotacje na wymianę źródeł ogrzewania, co jest robione oraz   edukacja mieszkańców czym możemy palić bezpiecznie

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – podziękował za informację z przykrością stwierdzając, że nie było to pocieszające.

 Ad. 12. Zakończenie 

 
Przewodniczący obrad p. Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LII sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

 

Protokołowała:                                                                                                   ( D. Derebecka  )                                                                Przewodniczy                                                                                                 ( W. Strzelecki)

 

Protokoły z głosowań

Powiadom znajomego