Protokół nr LXX/2023 z LXX sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 r.
Protokół Nr LXX/2023 z LXX sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 r.
Sesja odbyła się w dniu 13 grudnia 2023 r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.05. Na ogólną ilość 15 radnych, obecnych na sesji było 10 radnych, co stanowi 67 %. Nieobecnych 5 radnych.
Ad. 1 Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 10 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Listy obecności radnych stanowi załączniki nr 1 do protokołu. załącznik nr 1 - lista obecności radnych w dniu 13.12.2023 r
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXX sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości- lista stanowi załączniki nr 2. załącznik nr 2 - lista obecności uczestników sesji 13.12.2023 r.
Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek – wiceprzewodnicząca rady.
Ad. 2 Przyjęcie porządku obrad LXX Sesji Rady Miasta
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki przedstawił proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
2. Przyjęcie porządku obrad LXX Sesji Rady Miasta
- przegłosowanie poprawek
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna „Złote Pręty Chełmińskie” i zasad ich przyznawania (druk nr 1)
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 (druk nr 2)
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za udzielone świadczenia w formie posiłku lub świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 ( druk nr 3 )
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 (druk nr 4)
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie usług opiekuńczych (druk nr 5)
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne (druk nr 8)
10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 (druk nr 6)
11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 (druk nr 7)
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego (druk nr 9)
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta Chełmna do indywidualnego określenia w drodze zarządzenia warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych (druk nr 10)
14. Informacja na temat złożonych interpelacji
15. Wolne wnioski i informacje
16. Zakończenie
Radny p. Michał Wrażeń złożył wniosek formalny o zdjęcie z porządku obrad punktu „4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna „Złote Pręty Chełmińskie” i zasad ich przyznawania” – projekt stanowi załącznik nr 3. załącznik nr 3 - druk nr 1 - projekt uchwały w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie wniosek formalny.
Za przyjęciem wniosku formalnego głosowało 5 radnych, głosów wstrzymujących - 1, głosów przeciwnych - 4. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu) załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Wniosek formalny został przyjęty.
Ad. 3 Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - poinformował o wydanym czwartym numerze Biuletynu. Złożył życzenia świąteczne obecnym na posiedzeniu i mieszkańcom.
Ad. 4 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 (druk nr 2) - projekt stanowi załącznik nr 5 do protokołu. załacznik nr 5 - druk nr 2 - projekt uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego Posiłek w szkole i domu na lata 2024-2028
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita - przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2
Radna p. Magdalena Mrozek- odczytała opinie Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej - załącznik nr 6 do protokołu załącznik nr 6 - opinia Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej
cyt. „Program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 jest programem osłonowym w rozumieniu art. 17 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej dotyczącym realizacji zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym w zakresie pomocy społecznej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy o pomocy społecznej w związku z ustanowieniem przez Radę Ministrów Uchwałą nr 149 z dnia 23 sierpnia 2023r. wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028. Celem głównym jest przeciwdziałanie zjawisku niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialno-bytowej z terenu miasta Chełmna. Cele szczegółowe to zwiększenie dostępności proponowanych form pomocy w ramach wieloletniego programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023. Ponadto poprawa stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych oraz poprawa standardu życia rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji poprzez udzielanie pomocy w formie posiłku na zasadach określonych w programie. Po przeprowadzonej diagnozie nadal wiele rodzin o dochodach wyższych niż ustawowe kryterium dochodowe są w trudnej sytuacji materialnej. Są to przede wszystkim rodziny , w których jedno z rodziców pracuje, a dochód wyliczony jest nie zawsze adekwatny do faktycznego dochodu w rodzinie, rodziny są zadłużone a znaczną część dochodu pochłaniają zobowiązania kredytowe. Istnieje więc wielka potrzeba wsparcia rodzin , które mimo podejmowanych starań nie są w stanie zapewnić podstawowych potrzeb w zakresie dożywiania dzieci. Wprowadzenie niniejszego programu umożliwi poszerzenie kręgu osób dożywianych, które z powodu przekroczenia 200% kryterium dochodowego lub innych czynników nie mogłyby korzystać z tej formy pomocy. Koordynatorem Programu na szczeblu gminy jest Burmistrz Miasta Chełmna a realizatorem Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmnie jako samorządowa jednostka organizacyjna pomocy społecznej we współpracy z innymi jednostkami samorządowymi organizacyjnymi gminy (szkołami i przedszkolami) oraz szkołami lub przedszkolami prowadzonymi przez inne samorządy gminne albo podmiotami prowadzącymi szkoły lub przedszkola niepubliczne do których uczęszczają dzieci i młodzież terenu gminy miasta Chełmna. W ramach programu udziela się wsparcia w formie jednego ciepłego posiłku dzieciom do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej i uczniom do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy dziecko albo uczeń wyraża chęć zjedzenia posiłku, odpowiednio dyrektor szkoły lub przedszkola informuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmnie o potrzebie udzielenia pomocy w formie posiłku. Z chwilą przekazania takiej informacji dziecko może otrzymać posiłek.
Liczba dzieci i uczniów, którym ma być udzielona pomoc ww. sposób, nie może przekroczyć 20% tej liczby i uczniów i dzieci otrzymujących posiłek w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w poprzednim miesiącu kalendarzowym, a w miesiącu wrześniu tej liczby z miesiąca czerwca.
Program jest finansowany z środków własnych gminy oraz dotacji z budżetu państwa otrzymanej w ramach dofinansowania wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028. Z realizacji Programu sporządzana jest roczna informacja, stanowiąca rozliczenie z realizacji przyjętego wieloletniego rządowego Programu "posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028.
W związku z ustanowieniem nowego wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024–2028 komisja widzi potrzebę dostosowania przepisów Uchwały do założeń programu osłonowego umożliwiającego korzystanie z posiłków w szkole przez dzieci, które nie spełniają warunków do otrzymania tego rodzaju pomocy w zwykłym trybie, w związku z powyższym Komisja przychyla się projektu uchwały i jednogłośne pozytywnie opiniuje zawarte w niej zapisy.”
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że Uchwala Nr LXX/511/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie stanowienia programu osłonowego "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 została przyjęta jednogłośnie - załącznik nr 7 do protokołu. załącznik nr 7 - Uchwała nr LXX/511/2023 2023-12-13
Ad. 5 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za udzielone świadczenia w formie posiłku lub świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 ( druk nr 3 ) - projekt stanowi załącznik nr 8 do protokołu. załącznik nr 8 - druk nr 3 - projekt uchwały w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków (....)
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 3.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu) załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki - stwierdził, że Uchwala Nr LXX/512/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków za udzielone świadczenia w formie posiłku lub świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024 -2028 została przyjęta jednogłośnie – uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu załacznik nr 9 - Uchwała nr LXX/512/2023 2023-12-13
Ad. 6 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 (druk nr 4) - projekt stanowi załącznik nr 10 do protokołu. załącznik nr 10 - druk nr 4 - projekt uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego (...)
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4.
Radna p Magdalena Mrozek - odczytała opinie Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej - załącznik nr 11 do protokołu.załącznik nr 11 - opinia Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej
Cyt. „Program „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 jest programem osłonowym w rozumieniu art. 17 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej dotyczącym realizacji zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym w zakresie pomocy społecznej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy o pomocy społecznej w związku z ustanowieniem przez Radę Ministrów Uchwałą nr 149 z dnia 23 sierpnia 2023r. wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028.
Program skierowany do dzieci i młodzieży z gminy miasto Chełmno i ma na celu eliminowanie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialno-bytowej.
Mając na uwadze wzrost cen produktów żywnościowych oraz inne trudności w funkcjonowaniu rodzin z terenu miasta Chełmna Komisja dostrzega konieczność zabezpieczenia podstawowych potrzeb socjalnych rodzin z dziećmi.
Proponowany projekt uchwały określa podwyższenie do 200% kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej w celu udzielenia świadczeń pieniężnych o których mowa w wieloletnim rządowym programie "Posiłek w szkole i w domu na lata 2024-2028". Komisja widzi ogromną potrzebę zastosowania podwyższonego do 200% kryterium dochodowego w celu zabezpieczenia większej liczy dzieci i młodzieży do korzystania z posiłków w szkole, w związku z powyższym Komisja przychyla się projektu uchwały i jednogłośne pozytywnie opiniuje zawarte w niej zapisy.”
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/513/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do udzielenia wsparcia w ramach wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu. załącznik nr 12 - Uchwała nr LXX/513/2023 2023-12-13
Ad. 7 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie usług opiekuńczych (druk nr 5)
Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 - projekt uchwały stanowi załącznik nr 13. załącznik nr 13 - druk nr 5 - projekt uchwały w sprawie usług opiekuńczych
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/514/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie usług opiekuńczych została przyjęta jednogłośnie – uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu. załącznik nr 14 - Uchwała nr LXX/514/2023 2023-12-13
Ad. 8 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne (druk nr 8) projekt stanowi załącznik nr 15 do protokołu. załącznik nr 15 - druk nr 8 - projekt zmieniajacy uchwałę nr LVIII/417/2022 (...)
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki p. Dominik Wikiera przedstawiła opinię komisji:
cyt. „Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne.
W 2022 roku Rada Miasta Chełmna podjęła decyzję o modernizacji energetycznej kompleksu ECWM. Była ona podyktowana wysokimi kosztami ogrzewania oraz małą efektywnością energetyczną budynku.
Dzięki funduszom pozyskanym z Regionalnego Programu Operacyjnego zarządzanego przez Marszałka województwa, wsparciu z PEFRON planowana jest kompleksowa termomodernizacja budynku, zakładająca min. zmianę źródła ogrzewania. Inwestycja zakłada również dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnością, wraz z jego modernizacją polegającą na odświeżeniu, uzupełnieniu, wymianie wyposażenia.
Całkowity koszt inwestycji jej szacowany jest na 4 mln. zł. Zakładane dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych to minimum 3,5 mln. zł. Podkreślić należy, iż pozyskane środki stanowią bezzwrotną dotację, jeśli inwestycja będzie zakończona i rozliczona do końca obecnego roku budżetowego.
Opóźnienia związane z przekazaniem środków przez PEFRON i RPO powodują konieczność wsparcia Gminy Lisewo i przekazania 1,5 mln. zł. Przy czym należy przypomnieć, iż jest to w naszym interesie ponieważ do w/w działań modernizacyjnych nie doszłoby bez partnerstwa z Gminą Lisewo.
W roku budżetowym 2024 środki te zostaną zwrócone do budżetu miasta. Z PFRON będzie to 1.606.000,00 zł oraz 1.494.678,48 zł z RPO co ostatecznie spowoduje faktyczny wkład własny Gminy Miasto Chełmno do kwoty 500 tys. zł przy inwestycji opiewającej na 4 mln. zł.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji i głosowaniu, jednogłośnie pozytywnie opiniuje przedłożony projekt uchwały zmieniający uchwałę nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne” - załącznik nr 16. załącznik nr 16 - opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że prowadzona inwestycja, jest realizowana na majątku Gminy Miasta Chełmna , przy udziale gminy Lisewo. Podkreślił, że jest to bardzo pozytywny przykład dobrej współpracy międzygminnej dwóch jednostek samorządu terytorialnego z powiatu chełmińskiego. Był to ostatni moment, żeby sięgnąć po środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego czyli minionej już perspektywy funduszy unijnych i pozyskać bezzwrotną dotację na tzw. termomodernizację. W nowej perspektywie unijnej, która się rozpoczyna, na termomodernizację będzie obowiązywał już tylko instrument pożyczkowy z ewentualną możliwością częściowego umorzenia tej pożyczki. W roku budżetowym 2024 środki te zostaną zwrócone do budżetu miasta. Burmistrz poprosił o podjęcie uchwały.
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie z czego wynika rozbieżność w kwotach ponieważ otrzymał dwie uchwały w jednej uchwale jest 2 mln a w drugiej 2,5 mln zł.
Ponadto martwi to, że nie ma pewności, że uzyskamy środki ponieważ dopiero po rozliczeniu zadania i uzyskaniu dofinansowania przez gminę Lisewo środki zostaną zwrócone na rachunek gminy miasto Chełmno.
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – wyjaśnił, że : projekt uchwały był składany siedem dni przed posiedzeniem. Okazało się, że środki od Marszałka z RPO nie zdążą wpłynąć w odpowiednim terminie i dlatego dodatkowe 500 000.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że nie ma zagrożenia, że te środki nie wpłyną, ponieważ są podpisane stosowne umowy zarówno w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, jak i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- podał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, głosów przeciwnych nie było , 1 radny wstrzymał się od głosu ( protokół z glosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/515/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku zmieniająca uchwałę nr LVIII/417/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne została przyjęta - uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu. załącznik nr 17 - Uchwała nr LXX/515/2023 2023-12-13
Ad. 9 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 (druk nr 6) projekt stanowi załącznik nr 18 do protokołu. załacznik nr 18 - druk nr 6 - projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023załącznik nr 18 - druk nr 6 - uzasadnienie - projekt uchwały zmieniajacej uchwałe w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 [zalacznik=15267]załacznik nr 18 - druk nr 6 - autopoprawka
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 wraz ze zmianami wprowadzonymi autopoprawką
Radna p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki - załącznik nr 19 do protokołu.załącznik nr 19 - opinia Komisji Budżetu, Rozowju i Gospodarki
cyt. „Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.
Komisja prowadząc analizę zmian budżetu miasta zwróciła uwagę na aktualizację wydatków w budżetach jednostek podległych związanych z końcem roku budżetowego. Zmiany dotyczą najczęściej wcześniejszej zapłaty zobowiązań jak np. składki ZUS, zobowiązania wobec ZUM Sp. z o.o., zdarzeń losowych - śmierć pracownika szkoły oraz urealniania kosztów zakupu gazu, które wynikają z zaniedbań dostawcy.
Wzrost wydatków majątkowych w przypadku przejść dla pieszych, które będą realizowane w 2024 roku - wynika z czynności przygotowawczych, które można podjąć jeszcze w tym roku budżetowym. Aby zabezpieczyć realizację zadania „Modernizacja energetyczna kompleksu ECWM z przeznaczeniem pod usługi ZAZ – I etap.” jak wynika z rozstrzygnięcia postępowania przetargowego potrzebne jest zabezpieczenie dodatkowych 7 tys. zł. Przekazanie 1,5 mln. zł dla Gminy Lisewo wynika z konieczności zapewnienia płynności finansowej przy realizacji płatności końcowych, przed uzyskaniem zwrotu środków z PFRON (1.606.000,00 zł) oraz środków RPO (1.494.678,48 zł). W następnym roku budżetowym nastąpi zwrot przekazanych środków.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji i głosowaniu, jednogłośnie pozytywnie opiniuje przedłożony projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.”
Radny p. Michał Wrażeń – zwrócił uwagę, że w przesunięciach okołobudżetowych niepokoi jeden tylko zapis § 995. Uzyskanie dofinansowania w 2024 roku przez gminę Lisewo, środki w kwocie ok., to jest około, 2 000 000 czy 2 000 000 zł? To jest poważna sprawa. Albo około to, czyli około, to ile jest? Czy 2 000 000 pełne dostajemy dofinansowania?
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - wyjaśnił, że docelowo 2 000 000 zł, natomiast nie wiadomo, czy Marszałek lub PFRON nie zakwestionują jakiegoś wydatku, czy wszystkie dokumenty zaakceptują i czy to będzie dokładnie taka kwota, jak w umowie, czy może np. 1500 będzie mniej. Z drugiej strony koszty są też szacunkowe, około 500 000. Dlatego też może niepotrzebnie około się pokazało, ale zawsze są wątpliwości, czy będzie to pełna kwota i dokładnie co do złotówki.
Radny p. Michał Wrażeń- dodał, że jego obawy do tego dofinansowania były zasadne, bo mogą być w wysokości takiej lub takiej i te około było zasadne czyli obawy co do dofinansowania były zasadne.
Przewodniczący rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – zadał pytanie kto nie zauważył drugiego licznika – Dyrektor Muzeum czy dostawca gazu?
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - wyjaśnił, że sprawa trwa od 2017 roku. W 2017 roku PGNiG wykonało zmianę jednego z liczników i zgodnie z przedstawioną informacją PGNiG, w systemie komputerowym dostawcy gazu ten drugi licznik nagle zginął, mimo że były dwa liczniki. Od 2017 roku firma zlecała odczyt liczników firmie zewnętrznej, która sczytywała z jednego licznika. Firma PGNiG naliczyła zużycie na poziomie 11 000 m³ rocznie, za czas od 2017 roku do czasu obecnego. Na skutek podważenia tych rozliczeń finalnie przeliczono, że będzie to zużycie gazu na poziomie listopada 2019 roku do 2021 roku, ponieważ licznik niezauważony stracił, ważność jeśli chodzi aktualizację pomiarów. W związku z tym z żądanej kwoty ponad 57 000 wynegocjowana została kwota około 8 800.
Przede wszystkim to jest wina PGNiG w związku z tym udało się dosyć korzystnie wynegocjować kwotę.
Burmistrz p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że powstały zaszłości, które należy uporządkować.
Odbyły się rozmowy ze Spółką Gazowniczą i wynegocjowana kwota jest kilkakrotnie niższa od tego, jakie było rzeczywiste zużycie gazu. Do zapłaty byłoby ponad 50 000 zł, więc te 8800 jest zadowalającym kompromisem.
W kwestii modernizacji ECWM-u – wyjaśnił, że cała inwestycja na blisko 4 000 000 zł wymagała od samego początku udziału własnego miasta i ten udział był i jest szacowany na kwotę około 500 000 zł.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/516/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu) załącznik nr 20 - Uchwała nr LXX/516/2023 2023-12-13
Ad. 10 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 (druk nr 7)
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029- projekt stanowi załącznik nr 21.załacznik nr 21 -druk nr 7 - projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029
Radny p. Michał Wrażeń- cyt. „opracowanie dokumentacji budowy grzebowiska dla zwierząt, od temat jest zawsze przesuwany, odsuwany, czyli powiem krótko, ja chcąc budować dom na jakieś tam działce określonej, gdzie mi się tam podoba, to idę jakie są warunki zabudowy i tak dalej. Czy rozdmuchanie tematu grzebowiska dla zwierząt, tak długo oczekiwanego przez społeczność Miasta Chełmna i przesuwanie to jest zaniedbanie pracownika, pracowników, no nie wiem. Powiem jeszcze raz, chcąc budować dom albo jakąś inną inwestycję idę i się pytam, czy ja mogę to robić, a tu piszemy, że zgoda taka, zgoda taka, zgoda taka, no a po pierwsze, że tą działkę tam dzierżawi, jakiś dzierżawca, czy ten dzierżawca dzierżawi dalej tą działkę? Czy jest dzierżawa wymówiona?”
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, że nie ma działki na terenie miasta, na której można od zera od razu rozpocząć budowę grzebowiska, dlatego też podjęty został trud, aby przygotować nieruchomość należącą do miasta do tego, aby grzebowisko mogło powstać.
W tym celu była procedowana zmiana studium uwarunkowań, zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, więc cały pełen proces planistyczny po to, aby na tej jednej działce mogło powstać grzebowisko dla zwierząt. Jest to rodzaj cmentarza, więc obowiązują szczegółowe przepisy, stąd ta procedura tyle trwa. Po świętach będzie trzecie wyłożenie planu zagospodarowania jeżeli zakończy się wreszcie pozytywnie, wówczas na koniec pierwszego kwartału zostanie przedstawiony plan do przyjęcia.
Radny p. Michał Wrażeń- zadał pytanie czy lokalizacja i czy ta działka, gdzie było przewidziane grzebalnictwo, była wydzierżawiana i czy dzierżawa została zerwana, czy dalej ta osoba to dzierżawi?
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wyjaśnił, że jest to nieruchomość w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, stanowiąca własność miasta, jest ona dzierżawiona. Natomiast jest to umowa krótsza, obwarowana zapisem o możliwości rozwiązaniu w związku z zakończeniem procesu planistycznego i przystąpieniem do budowy grzebowiska. Umowa posiada stosowny zapis pozwalający na rozpoczęcie inwestycji, a jednocześnie umożliwiające wykorzystywanie gruntu przez dzierżawcę.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/517/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie chwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta większością głosów - uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu. załącznik nr 22 - Uchwała nr LXX/517/2023 2023-12-13
Przerwa
Ad. 11 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego (druk nr 9)
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego – projekt stanowi załącznik nr 23. załacznik nr 23 - druk nr 9 - projekt uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych (...)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu) załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/518/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie określenia jednostek budżetowych gromadzących dochody na wydzielonym rachunku bankowym, źródeł tych dochodów i ich przeznaczenia oraz sposobu i trybu sporządzania planu finansowego została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 24 do protokołu. załacznik nr 24 - Uchwała nr LXX/518/2023 2023-12-13
Ad.12 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta Chełmna do indywidualnego określenia w drodze zarządzenia warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych (druk nr 10) załacznik nr 25 - druk nr 10 - projekt uchwały w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta Chełmna do indywidualnego określania w drodze zarządzenia warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych (...)
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta Chełmna do indywidualnego określenia w drodze zarządzenia warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych – projekt stanowi załącznik nr 25 do protokołu.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Protokoły z głosowania
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXX/519/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie zobowiązania Burmistrza Miasta Chełmna do indywidualnego określenia w drodze zarządzenia warunków sprzedaży nieruchomości gruntowych na rzecz użytkowników wieczystych została przyjęta jednogłośnie – uchwała stanowi załącznik nr 26 do protokołu. załącznik nr 26 - Uchwała nr LXX.519.2023.2023-12-13
Ad.13 Informacja na temat złożonych interpelacji
Nie było
Ad.14 Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poprosił radnych o nie nadużywanie przycisku ad vocem i przypomniał, że jest to punkt wolne wnioski i informacje.
Radny p. Michał Wrażeń – przedstawił serię zdjęć z uwagami na temat według niego zaniedbań na terenie miasta.
Podziękował za współpracę i złożył życzenia świąteczne dla obecnych na sesji oraz mieszkanek i mieszkańców
Radny p. Marek Olszewski – rondo na ulicy Dworcowej – poinformował, że wpłynęło pismo do Komisji Bezpieczeństwa mieszkańca Osiedla Skłodowskiej w sprawie ronda na osiedlu. Tożsame pismo wpłynęło w 2021 roku i była odpowiedź Pana Burmistrza, że będzie ten temat monitorowany, diagnozowany. Stwierdził, że wnioskodawca ma trochę racji, bo widzi, że uczestnicy ruchu faktycznie cofają na rondzie a tym samym stwarzają zagrożenie. Poprosił o przeanalizowanie tego stanu rzeczy i znalezienie rozwiązania.
Druga sprawa jaką zgłosił radny to prośba o dodatkowy kurs ok. godz. 10.00 komunikacji miejskiej ze względu na duże obciążenie i ruch.
Zadał pytanie czy jest możliwość postawienia dodatkowego przystanku na ulicy Chabrowej, z uwagi na to, że mieszkańcy mają daleko do najbliższego przystanku.
Z-ca Burmstrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że przy Os. Skłodowskiej nie ma ronda a jest mini- rondo. Nie było tam żadnego wypadku, a kierowcy muszą zachować wzmożoną czujność i dzięki temu mini rondo jest bezpieczne. W związku z tym stanowisko jest takie, że to mini rondo jest dobrym rozwiązaniem i spełnia swoją funkcję.
W kontekście rozwoju sieci komunikacji miejskiej poinformował, że lokalizacja przy Chabrowej przystanku jest niemożliwa z uwagi na łuk na ulicy Toruńskiej. Rozważany jest przystanek na samym dole Kwiatowej.
Kwestia wysp śmieciowych - każdego roku utwardzone zostają kolejne wyspy śmieciowe, tych wysp śmieciowych nieutwardzonych jest jeszcze kilkanaście. Utwardzone zostały między innymi wyspy na placu Wolności i przy ulicy Zielonej oraz Wiklinowej. Na bieżąco uzupełniane są wyspy systemem gospodarczym w kolejnych punktach.
Na jednym z prezentowanych zdjęć pojawił się, części samochodowe, które zostały porzucone przy wyspie śmieciowej i tych części samochodowych ZUM nie ma prawa zabrać. Prawo do zabrania tych części ma tylko odrębna firma specjalistyczna, posiadająca stosowne pozwolenia na przetwarzanie tego rodzaju odpadów. Stąd też każdorazowo po odpadach wielkogabarytowych jest zlecana wywózka tego typu odpadów.
Wskazana podwójna tabliczka przy Kościele Świętego Ducha- poprosił, żeby na Komisji Bezpieczeństwa ten temat poddać pod dyskusję. Z tego miejsca korzystają pracownicy MOPS-u w godzinach od 7 do godziny 15 i są to również godziny, w których zdarzają się pochówki. Stąd nie wie, czy to miejsce jednocześnie może pełnić te dwie funkcje.
Został pokazany cały szereg zdjęć z trwającej przebudowy drogi nr 91. Urząd Miasta 2 lub 3 miesiące temu wysłał monit w sprawie dowiązania ulicy Wybudowanie. Tę inwestycję musi zrobić Generalna Dyrekcja ponieważ jest to na gruncie Skarbu Państwa. Droga miejska kończy się dokładnie na granicy miasta, co do centymetra i dalsza część jest już własnością Skarbu Państwa w rękach Generalnej Dyrekcji. Generalna. Dyrekcja zmierza do tego, aby to dowiązanie wykonać, bo w takiej formie, jak jest to obecnie jest to nieakceptowalne. W wielu miejscach jest troszkę nieestetycznie z uwagi na roztopy, bo zalega chociażby piasek i ziemia, która była stosowana do tego, aby nie było ślisko. Dodał, że czuwają nad tym, aby ta inwestycja była zrobiona możliwie jak najlepiej i będą uczestniczyć w odbiorze tej inwestycji, stąd ewentualne uchybienia związane z bezpieczeństwem pieszych zostaną wyłapane i zostaną skorygowane.
Kwestia znaku „Zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 8 ton”, Przede wszystkim jest tam zapis służb komunalnych, więc służby komunalne jak najbardziej wpisują się w służby ratownicze oraz komunalne tj. chociażby śmieciarka i ten znak oznacza że powyżej 8 ton takie pojazdy mogą tam wjechać. Wymienione ulice są po to, żeby nikt nie miał domysłów kogo znak dotyczy. To rozwiązanie jest dla wszystkich jasne, również dla służb pod kątem egzekwowania.
Poruszona kwestia utwardzenia dróg gruntowych - prace na ulicach gruntowych są realizowane na Jastrzębskiego, na Łąkowej, na Stromej, na Wrzosowej, na Dworzyskach, na Strusiej, tych ulic jest sporo w mieście i starają się je utwardzać, zwłaszcza te, które w ogóle utwardzenia nie mają, tak aby mogły być realizowane nowe inwestycje, i tak, aby mieszkańcy mogli korzystać z nich jak najlepiej.
Tablica upamiętniająca Walentego Fiałka na fasadzie kamienicy przy ulicy Toruńskiej - tablica zostanie zdemontowana jak tylko będzie zgoda na demontaż tablicy.
Ulica Szosa Grudziądzka - poinformował, że Szosa Grudziądzka nie ma odwodnienia. Wybudowanie kanalizacji to jest zrobienie całej drogi od zera co wiąże się z wydatkowaniem kilku milionów zł. Jest pomysł na to, żeby w przyszłym roku ograniczyć dyskomfort pieszych.
Radny p. Waldemar Piotrowski - w nawiązaniu do wywołanego problemu mini ronda na Osiedlu Skłodowskiej, stwierdził, że całkowicie zgadza się z poglądami Pana Burmistrza, natomiast wywołany problem zmiany organizacji ruchu może tylko ją jeszcze bardziej zdezorganizować. Ronda, czy mini ronda są najlepszym rozwiązaniem, nie spowalniającym ruchu, które stosowane są już w tej chwili w zdecydowanej większości miast i zresztą nie tylko miast, bo również i poza miastami, i wszędzie spełniają rolę. Rzeczywiście większy samochód typu dostawczy, czy ciężarowy nie jest w stanie zakręcić o 360 stopni na tym mini rondzie, ale takiej możliwości nigdy nie było, chociaż były tam stosowane różne warianty: droga z pierwszeństwem przejazdu, skrzyżowanie równorzędne i w tej chwili to mini rondo rzeczywiście uporządkowało, a jednocześnie uczytelniło ruch, nikt nie ma żadnej wątpliwości, jak to skrzyżowanie przejechać. Jedynym problemem, który rzeczywiście stwarza pewne zagrożenia, a jednocześnie utrudnia ruch na tym mini rondzie, to jest to, że niektórzy kierowcy parkują swój samochód tuż za rondem, przed przejściem na podwyższeniu, tam jest odległość 10, nawet może i mniej metrów, a zgodnie z przepisami tam nie wolno parkować. Dlatego poprosił o uczulenie straży miejskiej, czy ewentualnie policji, tym bardziej, że przy tym rondzie jest kamera, która pokazuje, co na tym mini rondzie się dzieje, żeby egzekwowano przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i problem przestanie istnieć. Rozwiązanie, które w tej chwili zostało zastosowane jego zdaniem i większości mieszkańców osiedla spełnia swoją rolę.
Radny p. Michał Wrażęń – podziękował za wyjaśnienia, jednak zwrócił uwagę, że mieszkańcy z Osiedla Wybudowanie zostali pozbawieni komunikacji z miastem, kręcą się po budowie i skaczą jak sarny przez drogę nr 91. Zarówno brak jest dojścia jak i brak odpowiedniego zabezpieczenia.
Przewodniczący Rady Miasta p Wojciech Strzelecki- zadał pytanie, czy Hajradka czeka na zmianę pogody? Dodał, że Pan Wiceburmistrz mówił, że jest dużo dróg nieutwardzonych w Chełmnie. Jednak chciałby, żeby ulica Jastrzębskiego i Łąkowa wyglądały chociaż w połowie tak, jak te złe ulice, które były na zdjęciach. Praktycznie Jastrzębskiego i Panieńska nie jest przejezdna, nie jest wyrównywana od bodajże wiosny albo w ogóle.
Poruszył kwestię przejścia dla pieszych na Kamionce - przejście jest za blisko zakrętu i kierowcy niestety przy dużej szybkości za późno dostrzegają przejście. Niemniej jednak trzeba by było coś zrobić, żeby zwolnić prędkość. Dodał, że tematy poruszał dawno i dlatego powtarza na sesji, bo nie są załatwione.
Sprawa lustra na ulicy Cegielnianej - mieszkańcy proszą o zainstalowanie lustra przy wyjeździe z Cegielnianej na Podgórną.
Ponadto stwierdził, że ulica Łąkowa nie jest ujęta w budżecie i nie ma pieniędzy na jej remont.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – odpowiedział na poruszone kwestie:
- kwestia Hajradki - umowa jest aneksowana do dnia 22 grudnia. Patrząc na prognozę pogody początek następnego tygodnia powinno być wykonane asfaltowanie.
- W kontekście ulic, dróg gruntowych - pracownicy Gospodarki Miejskiej, gdy tylko będzie okno pogodowe ponowią poprawę nawierzchni gruntowych. Przede wszystkim na ulicy Łąkowej gdzie nawierzchnia gruntowa ucierpiała na skutek prac na ulicy Kilińskiego z uwagi wzmożony ruch.
- Odnosząc się do kwestii braku środków w budżecie na ulicę Łąkową poinformował, że potrzebna jest kwota 8 000 000 zł na realizację tej inwestycji i na każdy kolejny możliwy nabór będą składać wniosek. Lista przygotowanych dróg jest już stosunkowo krótka m. in. jest to ulica Łąkowa, Panieńska.
- podziękował za głos dotyczący ulicy Skłodowskiej. Jeżeli jest konieczność dyskusji to poprosił, aby temat podjąć na komisji. Podkreślił, że zdanie Pana Radnego, jak i mieszkańców jest spójne, że to rozwiązanie, które jest obecnie, jest rozwiązaniem pozytywnym.
Radny p. Marek Olszewski - poprosił o odpowiedź do zainteresowanego mieszkańca w sprawie ronda na os. Skłodowskiej.
Podziękował radnemu za zabranie głosu w sprawie Skłodowskiej. Dodał, że zawsze twierdził, że ronda są najbezpieczniejszym rozwiązaniem jednak to rondo jest nietypowe, stąd te są te problemy. Poprosił Pana Burmistrza, żeby dać odpowiedź mieszkańcowi i nie widzi potrzeby spotkania komisji w tej sprawie, bo wszystko zostało powiedziane na sesji zarówno przez Pana Wiceburmistrza Piotra i Radnego z okręgu ze Skłodowskiej,
Radny p Sławomir Karnowski - w sprawie ronda na Os . Skłodowskiej zaproponował, aby nie zmieniać organizacji ruchu a wyegzekwować na mieszkańcach stosowanie przepisów ruchu drogowego.
Odnośnie wspomnianego przejścia przy ulicy Kamionka – zwrócił uwagę, że jest tam znak ograniczenia prędkości do 30km /h w związku z tym należy poprosić uczestników ruchu drogowego o kulturę jazdy i przestrzeganie przepisów.
Przewodniczący Rady Miasta p Wojciech Strzelecki—zadał pytanie czy radny zobowiązuje się do informowania wszystkich kierowców?
Radny p Sławomir Karnowski - odpowiedział Przewodniczącemu rady, że nie musi podejmować się tłumaczenia, bo ewentualnie można podjąć inne środki tj. monitoring, postawienie Policji z radarem.
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o przygotowanie bezpiecznego przejścia dla pieszych z ul. Wybudowania na Ustronie. W imieniu mieszkańców, którzy oczekują pomocy poprosił o niezwłoczne zjecie się tematem.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że z informacji z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że ta inwestycja dobiega końca. Nieprawdą jest to, że brak jest interwencji w tej sprawie. W tej sprawie też były interwencje w wyniku, których generalna dyrekcja mocno przyspieszyła budowę chodnika. Przejście do ulicy Ustronie było już od samego początku projektowania wykluczone z użytkowania, ponieważ zostało uznane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za niebezpieczne. W związku z tym postanowiono zaprojektować przejście bezpieczne chodnikiem do ulicy Łunawskiej. Dodał, że Wiceburmistrz niemalże codziennie robi objazd miasta i identyfikuje zagrożenia i interwencje są często zanim jeszcze zostaną podjęte zgłoszenia mieszkańców. Poprosił, żeby nie insynuować, że nie są podejmowane interwencje, ponieważ podejmowane są na bieżąco.
Radny p. Michał Wrażeń – sygnalizacja świetlna na 91 nie działa od wielu tygodni. Zaproponował, aby obejrzeć w terenie jak to wygląda. Trwa budowa i pieszy nie powinien tam chodzić tym bardziej, że jest ciek wodny.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz- poinformował, że za sygnalizację świetlną jak i za cała inwestycję odpowiada Generalna Dyrekcja. Sygnalizacja świetlna jest w trakcie programowania i za chwilę będzie działać.
W kwestii ronda na Os. Skłodowskiej - poinformował, że tuż po wypowiedzi pana radnego Piotrowskiego wysłał polecenie do straży miejskiej, żeby nasiliła kontrolę na tym rondzie, natomiast kontrole jeśli chodzi o parkowanie przy rondzie, już były wykonywane.
Przewodniczący Rady Miasta p Wojciech Strzelecki—poinformował, że w sprawie przejścia na Kamionce rozmawiał z panem Burmistrzem we wrześniu. W związku z tym, że do dnia dzisiejszego nie było interwencji poruszył temat na sesji.
Zastępca Burmistrza Miasta p Piotr Murawski –w kontekście zabezpieczenia przejścia poinformował, że w rozmowach z projektantem jak również z inspektorem do spraw drogownictwa wynikło, że nie można zrobić progów zwalniających z uwagi na nachylenie ulicy Kamionka. Jedynie co można zrobić to zamontować dodatkową barierę na krańcu przy krzyżówce z ulicą Studzienną, natomiast to nadal nie będzie poprawienie bezpieczeństwa tego przejścia, a będzie to ograniczenie, że w przypadku wypadku nie zostanie uszkodzone ogrodzenie, tylko auto powinno zatrzymać się na tej barierze. Miało tam miejsce jedno zdarzenie, gdzie auto uderzyło w drzewo i prawdopodobną przyczyną była przede wszystkim podwyższona prędkość, natomiast jak będzie szczegółowy raport to przekaże również do Pana Przewodniczącego. Poprosił o dyskusję na Komisji Bezpieczeństwa i opinię w tej sprawie.
Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki - zamknął LXX Sesję Rady Miasta. Złożył radnym, pracownikom urzędu, mieszkańcom miasta najserdeczniejsze życzenia, zdrowia, szczęścia, pomyślności i spokojnych świąt Bożego Narodzenia.
Protokół sporządziła : Joanna Grabowska
Przewodniczący rady
Wojciech Strzelecki