W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z IV sesji Rady Miasta Chelmna - 26.06.2024

Protokół Nr IV/2024
z IV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 26 czerwca 2024 r.

Sesja odbyła się w dniu 26 czerwca 2024 r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 19.00. Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100%

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.Załącznik nr 1 - lista obecności radnych
Lista obecnych na posiedzeniu stanowi załącznik nr 2 do protokołu Załacznik nr 2 - lista obecności gości

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

1. Otwarcie

2. Przyjęcie porządku obrad IV sesji RM

3. Przedstawienie Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2023 rok. 

4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2023 rok. 

5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi   Miasta Chełmna wotum zaufania 

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2023 rok 

7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta 

8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy rondu zlokalizowanemu na skrzyżowaniu drogi krajowej 91 z ulicą Nad Groblą w Chełmnie. 

9.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru delegata Miasta Chełmna do Stowarzyszenia Związku Miast Nadwiślańskich 

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna 

11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024

12. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030 

13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miasto Toruń na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w Toruniu w 2024 roku

14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaprzestania wydawania biuletynu samorządowego 

15.Informacja na temat złożonych interpelacji.

16. Wolne wnioski i informacje

17.Zakończenie


Ad.1.Otwarcie

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - otworzył obrady IV sesji Rady Miasta witając radnych oraz zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radną Magdalenę Mrozek 

-  stwierdzenie quorum

 
Przewodniczący obrad p.  Marek Olszewski - stwierdził, że na sali obrad obecnych jest    15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

 
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad IV sesji Rady Miasta 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski –w związku z brakiem propozycji zmian poddał pod głosowanie porządek obrad IV sesji Rady Miasta.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że porządek obrad IV sesji został przyjęty jednogłośnie. 
Sesja 4, Glosowanie 1

Ad.3. Przedstawienie Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno               za 2023 rok. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - przedstawił raport o stanie gminy
Załacznik nr 4 Raport o stanie miasta.
 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - podziękował za przedstawienie raportu

 

Ad.4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2023 rok. 

Radny p. Sławomir Karnowski- przedstawił opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców.
Załącznik nr 5 - opinia
 

Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zaniepokojenie odpływem mieszkańców z miasta. Zwrócił uwagę, że liczba mieszkańców zmniejszyła się o kolejnych 317 w stosunku do roku ubiegłego. Poprosił o informację, ile osób przeniosło się do sąsiednich gmin, do jakich gmin, a ile osób zmarło. Ponadto w raporcie zabrakło informacji, ile uchwał z wadą prawną Rada podjęła w ubiegłym roku, urząd zatrudniał 2 mecenasów, a podjęte uchwały miały wady prawne. 

Radny p.  Wojciech Błaszyk- zwracając się do Burmistrza Miasta poprosił o informację czy ma   jakieś konkretne rozwiązania dotyczące zapobiegania zmniejszaniu się liczby mieszkanek i mieszkańców. Czy ma Pan Burmistrz ma plany na to, co zrobić, żeby miasto się dalej rozwijało.

Radny p. Michał Wrażeń – wyjaśnił, że swoje pytania kierował do poprzedniego burmistrza i Jego zastępcy, bo ten obecny nie miał udziału w tym.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – udzielił następujących wyjaśnień:

- w temacie demografii-podstawowa kwestia, która zajęła dużo czasu, to uporządkowanie sytuacji planistycznej na terenie miasta. W lutym 2022 roku miała miejsce zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a w jej konsekwencji w marcu bieżącego roku została przyjęta zmiana planów zagospodarowania przestrzennego dla niemal 1/3 przestrzeni miasta, ponad 30%. Te plany obowiązują dopiero od połowy kwietnia i na ich  bazie obecnie wpływa szereg wniosków dotyczących chociażby decyzji podziałowych i aktywizacji nowych terenów przede wszystkim pod rozwój mieszkalnictwa. Więc to, co przede wszystkim gmina mogła zrobić, to jest mądra, racjonalna polityka przestrzenna i ten efekt zaczniemy teraz dopiero dostrzegać. Pierwsza kwestia podstawowa to to, że ruszyło mieszkalnictwo wielorodzinne i to zarówno komunalne, spółdzielcze poprzez spółkę miejską, jak i deweloperskie. Ponadto, na skutek zmian planów pojawia się szereg wniosków podziałowych, więc kolejne działki mieszkaniowe jednorodzinne pojawiają się i tym samym osoby chcące wybudować dom mogą to zrobić w Chełmnie, nie muszą wybierać gmin ościennych.

Odnosząc się jeszcze do pytania, ile osób ubyło stwierdził, że nie dysponuje takimi danymi, ile osób przeprowadziło się do ościennych gmin, do jakich gmin, a ile osób zmarło. Po sprawdzeniu przedstawi aktualne dane. 

Co do liczby uchwał z wadą prawną stwierdził, że o ile dobrze pamięta w zeszłym roku trzykrotnie zdarzyły się sytuacje, gdzie były omyłki, co było wynikiem dużej niestabilności naszego prawa i ze zmianami przede wszystkim w zakresie orzecznictwa. Wyraził obawę, że takie sytuacje, będą się mogły pojawiać w przyszłości.

Radny p. Karol Smętek – poprosił następujące informacje: 

- podsumowanie Budżetu Obywatelskiego, którego nie było w raporcie o stanie gminy,

- dokładniejsze wyjaśnienie deficytu, który wzrósł do 9 000 000 

- o przekazaniu na drogi 870 000, skoro stan chełmińskich dróg jest taki, jakby nie wydawano ani złotówki.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - poinformował, że w 2023 roku  Budżet Obywatelski nie miał miejsca. Kwota 870 000 w zakresie utrzymania ulic, jest to łączna kwota wydatkowana zarówno na kwestię bieżącego jej utrzymania, na kwestię odśnieżania w okresie zimowym, na kwestię naprawiania bieżących ubytków, mechaniczne czyszczenie ulicy Grudziądzkiej i Rynku.
W zakresie inwestycyjnym  w zeszłym roku również został poczyniony szereg wydatków na kwotę ponad 12 000 000 zł. Szacuje się, że potrzeby w zakresie dróg to jest grubo ponad 100 000 000 zł nadal, tak, abyśmy te drogi mogli opanować do satysfakcjonującego poziomu.

Kwestia deficytu- rok 2023 zakończył się faktycznie deficytem, natomiast ten deficyt został w całości pokryty z nadwyżki z lat ubiegłych. Tym samym na koniec zeszłego roku miasto nie miało żadnego kredytu czy pożyczki, zakończył się po prostu konsumpcją część oszczędności z lat ubiegłych. 

Radny p. Dominik Pilkiewicz- przypomniał, że w trakcie kampanii wiele mówiono w jak dobrej kondycji jest miasto tymczasem okazuje się, że rok zakończył się deficytem na poziomie prawie 9 000 000 zł, który został pokryty z nadwyżek z lat poprzednich. Zdaniem mówcy nie należy mówić, że kondycja finansowa miasta jest tak dobra, jeżeli wydaje się więcej niż zarabia i pokrywa się różnicę z oszczędności.

Radna p. Izabela Kaczorowska – odnośnie mieszkań socjalnych przy ulicy Rycerskiej poprosiła o informację czy już została rozpoczęta procedura kwalifikacji mieszkańców, którzy mieliby tam zamieszkać, a jeżeli tak, to gdzie takie informacje znaleźć. Zwróciła uwagę, że osoby starsze, samotne zwykle nie są zdolne do śledzenia informacji w mediach społecznościowych.

Radny p. Andrzej Frost – wskazując na stronę 65 Raportu o stanie gminy zwrócił uwagę na informację, że mamy jeszcze w Chełmnie sieć wodociągową z azbestu o długości 1,65 km. Poprosił o informację jakie to są odcinki w mieście i jakie są plany związane z modernizacją tej sieci.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że sieć azbestowa jest zdiagnozowana w ulicy Sokolej, ulicy Jastrzębiej oraz częściowo w Parku Nowe Planty, jako łącznik do ulicy Rycerskiej. W zeszłym roku opracowano dokumentację na wymianę tych sieci i w miesiącu styczniu bieżącego roku zostały złożone wnioski do programu unijnego o wymianę wszystkich tych sieci na sieci już współczesne z PCV. Kwestia ulicy Rycerskiej 37-procedura naboru została rozpoczęta 24 czerwca, czyli w ubiegły poniedziałek. W pierwszej kolejności materiały zostały opublikowane w sieci, w tym na stronie chsim.pl, jak również na tablicach ogłoszeniowych w przestrzeni miasta, w urzędzie i tym podobnych miejscach. Ponadto Inspektor do spraw Mieszkaniowych Urzędu Miasta Chełmna kontaktuje się z osobami, które są już na liście, a spełniają kryteria z informacją o możliwości ubiegania się o najem w ten dodatkowy sposób. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie Bip-u jak również w mediach społecznościowych zarówno SIM-u, jak i Urzędu Miasta Chełmna oraz na tablicach Urzędu Miasta i w przestrzeni miasta.

Wracając do kwestii deficytu przyznał, w zeszłym roku, deficyt wystąpił i został skonsumowany przede wszystkim na wydatki majątkowe. Zwrócił uwagę, że w ubiegłym roku  dochody majątkowe wyniosły niespełna 21 000 000. Wydatki majątkowe, czyli inwestycje niemal 32 000 000 zł. Na koniec zeszłego roku miasto Chełmno miało stan zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek 0 zł.

Radna p. Izabela Kaczorowska – wyjaśniła, że w uprzednio zadanym pytaniu chodziło o wyszczególnienie konkretnych kryteriów kwalifikacji danej osoby. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – zaproponował, żeby Pani radna ponownie zadała to pytanie w punkcie wolne wnioski informując, iż w międzyczasie odszuka i przedstawi szczegółowe dane. 

Radna p. Magdalena Mrozek – zasugerowała, aby na następne posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej zaprosić panią Prezes Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej, która te wszystkie kwestie wyjaśni. 

Radny p. Dominik Pilkiewicz – stwierdził, że jeśli deficyt jest spowodowany przeznaczeniem pieniędzy na inwestycje, zapewne miało to na celu w przyszłości wygenerowania jakichś zysków jak również, że zwrócą się poniesione nakłady na te inwestycje, a przyszłościowo Miasto będzie zarabiać. Poprosił o informację jakie to były inwestycje, jakich zysków z ich tytułu należy się spodziewać 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przypomniał, że w raporcie o stanie miasta kwestia inwestycyjna została zaprezentowana dosyć szczegółów. Wśród zeszłorocznych inwestycji były m.in. inwestycje drogowe, jak  choćby przebudowa objazdu wschodniego, ulicy Wodnej, Poprzecznej, Rycerskiej, ulicy Kilińskiego. To była kwestia aktywizacji dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej, która w konsekwencji przyczyni się do aktywizacji tego obszaru miasta, a tym samym do możliwości realizacji nowych funkcji w tym mieście. W momencie, gdy pojawią się tam nowe funkcje miasto będzie zarabiać, chociażby w zakresie podatku od nieruchomości. Wśród inwestycji realizowanych w zeszłym roku również były inwestycje w najmłodszych, jak chociażby w postaci placu zabaw przed SP4. Kolejne inwestycja to była kwestia fotowoltaiki w SP 4, która przyczynia się do mniejszych wydatków na energię elektryczną Potwierdził, że wszystkie inwestycje realizowane są z myślą o przyszłości i dobru wszystkich mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Przyznał, że nie każda inwestycja kalkuluje się zero-jedynkowo, wyrażając nadzieję, ze wszyscy są zgodni że inwestycje w drogi i poprawę jakości infrastruktury są potrzebne. 

Radny p. Andrzej Frost - wskazując na stronę 83 raportu o stanie miasta Chełmna. Odczytał zapis termomodernizacja budynku SP 4 w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznej wyniosła w proporcji kosztów dofinansowania 118 594, natomiast środki własne 142 701 118. W podsumowaniu całkowitych kosztów podano tylko kwotę środków własnych, poprosił  o wyjaśnienie.

Zastępca Burmistrza Miasta p.  Piotr Murawski- stwierdził, że jest to omyłka, za którą przeprosił. Poinformował, że łączny koszt całej termomodernizacji wyniósł 153124 zł. kwota dofinansowania wyniosła 118 000 zł. Więc tutaj powinna być wyliczona różnica. Jest to faktycznie omyłka matematyczna. Wkład własny dotyczył przede wszystkim naprawy dachu na SP 4. Nie był to wydatek kwalifikowany. 

Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski – przypominając, że w debacie mogą zabierać głos mieszkańcy, którzy zgłosili przed sesja wniosek udział w debacie poinformował, że zgłosił się Pan Artur Mikiewicz. Następnie udzielił głosu mieszkańcowi.
Załącznik nr 6 -Zgloszenie do debaty.
 

Mieszkaniec miasta p. Artur Mikiewicz- powitał zebranych, a za pośrednictwem Internetu Mieszkańców miasta. Wyjaśnił, że zgłosić akces do dyskusji, ponieważ przedstawiony raport nad którym toczy się debata dotyczy roku 2023, kiedy piastował funkcję burmistrza miasta Chełmna. Ale podstawową motywacją do wystąpienia jest to, że jako mieszkańcowi miasta zależy Mu na jego rozwoju. Ad vocem wypowiedzi pana radnego Pilkiewicza zwrócił uwagę, że inwestycje publiczne są innej natury niż inwestycje w biznesie. W biznesie oczekuje się  zwrotu z inwestycji w postaci określonego zysku, który ma rekompensować poniesione nakłady finansowe, natomiast w sferze publicznej, a zwłaszcza w mieście prowadzone inwestycje często prowadzą do wzrostu kosztów, np.: budując plac zabaw, będzie on generował koszty przez kolejne lata – przeglądy, modernizacje, doposażanie. Na inwestycje publiczne zwłaszcza w samorządach miejskich należy patrzeć przez pryzmat dobrostanu i zadowolenia mieszkańców, a tego się na pieniądze przeliczyć nie da. Wracając do raportu poinformował, że mimo ogromnych trudności, z którymi boryka się miasta, zwłaszcza miasta małe, do których należy Chełmno należy ocenić dokonania, które miały miejsce w roku 2023jako zadowalające, a nawet w niektórych obszarach imponujące. Inwestycje -na podkreślenie zasługuje zadanie uspójnienia sieci transportu zrównoważonego. To była, zdaniem mówcy bardzo ważna inwestycja. Jednostka wojskowa i jej aktywizacja, zadanie zakończone. Inwestycje drogowe to też oczywiście jedna z ważniejszych potrzeb, oświetlenie miasta - zmiana na bardziej ekologiczne i tańsze, ledowe. Stwierdził, że wiele projektów jest przygotowanych do realizacji wymaga tylko mądrej i rozsądnej kontynuacji, do czego jako mieszkaniec miasta Pana burmistrza zachęcił. Do tego jako mieszkaniec miasta podkreślił, jak dobrze funkcjonują placówki oświatowe oraz instytucje kultury. Bardzo dużym wyzwaniem jest ekologia, nie tylko zmiana systemów ogrzewania, ale nowe nasadzenia, dzięki czemu Chełmno może się pochwalić tym, że ma dużo terenów zielonych, parków, skwerów. Zasugerował wchodzenie w kolejne projekty w tym zakresie, aby odbetonować miasto, wiedząc, że stoimy przed wyzwaniem ratowania naszej planety. Finanse miasta – zadłużenie z tytułu pożyczek kredytów wynosi 0 zł, zwrócił uwagę, że nie należy tej kwoty mylić, z deficytem. Pokreślił, że sytuacja finansowa miasta nie była łatwa. Zaapelował do pani skarbnik i do pana burmistrza o to, aby cyt. „ te finanse miasta trzymać w ryzach i oszczędnie gospodarować groszem publicznym. Jako mieszkaniec to mówię, że życzyłbym sobie, aby wydatki były prowadzone w sposób odpowiedzialny i racjonalny. Zresztą obliguje nas do tego ustawa o finansach publicznych i przede wszystkim też transparentny. Chciałbym jako mieszkaniec mieć pewność, że te środki są wydawane tak jak należy”.  Zwrócił uwagę, że pewne działania burmistrza na zewnątrz miasta mają ogromne znaczenie, w związku z czym zachęcił do lobbingu w sprawie dochodów samorządowych. Są takie agendy jak Konwent Burmistrzów, Związek Miast Polskich, do którego Chełmno należy. Z naszego regionu mamy całkiem pokaźną grupę posłów w parlamencie i senatorów. Zasugerował, że należy zobowiązać burmistrza miasta Chełmna, aby podejmował działania na rzecz zmiany przelicznika udziału w podatkach dla miast. Ponieważ on jest dalece niewystarczający. Przed miastem duże wyzwania. Fundusze Europejskie dla Kujaw, Pomorza, klaster usług społecznych, dalsza modernizacja dróg, chodników, ścieżek, stadionu, odprowadzanie wód, inwestycje ekologiczne. To tylko najważniejsze wyzwania, o które należy zadbać w roku bieżącym i w latach kolejnych. Stwierdził, że Jego działania jako burmistrza miasta Chełmna w roku 2023, podobnie zresztą jak w całej kadencji opierały się na klarownym planie działań strategicznych, które były realizowane krok po kroku w najważniejszych obszarach rozwojowych miasta. Dodał, że  nasuwa się pytanie, jaki plan strategiczny na rozwój ma obecny burmistrz, czy będzie kontynuował rozpoczęte projekty, które zdaniem mówcy  rokują na powodzenie. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że zapadł wyrok z powództwa jednej z pracowniczek Urzędu Miasta i sąd to powództwo przeciw Urzędowi Miasta uznał. Zasugerował zwrócenie się do sądu o uzasadnienie tego wyroku. Przypomniał bardzo podobne postępowanie sądowe z powództwa jednej z pracowniczek Szkoły Podstawowej nr 2 w Chełmnie. Wówczas ta sama sędzia to powództwo oddaliła, twierdząc, że dyrekcja wprowadziła procedury antymobbingowe. Mimo że w urzędzie również zostały procedury antymobbingowe wprowadzone, sąd pracy i ta sama sędzia tym razem ich nie wzięła pod uwagę.  Stwierdził, że trudno się zgodzić z takim wyrokiem, ponieważ czytając protokoły i słuchając zeznań świadków nie było śladu tego, o co urząd został pozwany. Zostały wprowadzone odpowiednie polityki - polityka antymobbingowa i kodeks etyczny

Zdaniem mówcy ten pozew był motywowany politycznie. Miał uderzyć w Artura Mikiewicza mimo, że to nie On był sprawcą tych działań i zachowań, które były przedmiotem pozwu. Zasugerował radcom prawnym i Panu Burmistrzowi podjęcie działań celem uzyskania uzasadnienia tego orzeczenia czy wyroku i pójścia w apelację i wówczas okaże się jak będzie wyglądał prawomocny wyrok.  Kończąc ten temat stwierdził, że naganne było zakończenie współpracy obecnego Burmistrza z pracownicą Wydziału Finansowego, która wprost została zastraszona podczas spotkania w urzędzie, podpisała porozumienie stron i odeszła z pracy.

Kontynuując poruszył sprawę zakończenia wydawania biuletynu, czego powodem jest konieczność oszczędzania wydatków budżetowych jak wynika z uzasadnienia obecnego Burmistrza. Zdaniem mówcy to uzasadnienie jest nieprzekonujące, bowiem kwota 20 000 zł w skali budżetu nie jest wysoka. Dodał cyt.” Uważam, że prawdziwym powodem zaprzestania jest po prostu brak specjalisty, odpowiedniego specjalistki, czy specjalisty, który byłby w stanie pełnić funkcję redaktora naczelnego. Wniosek, który mi się nasuwa jest bardzo prosty. Pan burmistrz Mariusz Kędzierski nie chce współpracować z osobami kompetentnymi w tym przypadku i prowadzić działań, w tym przypadku wydawniczych, których oczekuje duża grupa mieszkańców. Gdybym miał rekomendować, oczywiście państwo jesteście suwerenni i każdy w swoim sumieniu będzie dzisiaj głosował nad wotum zaufania dla obecnego burmistrza, ja bym osobiście pokazał panu burmistrzowi żółtą kartkę. Ta żółta kartka mogłaby być w ten sposób pokazana, że wstrzymuje się radny od głosu. Uważam, że brak exposé podczas zaprzysiężenia burmistrza, bo przecież nie dowiedzieliśmy się, nie było exposé programowego, mówi mi, że nie ma programu na rozwój tego miasta obecny burmistrz. Żółta kartka mogłaby być niezłym instrumentem motywowania pana burmistrza do ciężkiej pracy na rzecz mieszkańców. Ponieważ uzyskany, brak wotum zaufania w przyszłym roku już mógłby być dla niego kłopotliwy. „

Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski–podziękował panu Arturowi Mikiewiczowi za obszerne wystąpienie. Zwrócił jednak uwagę, że nie wszystkie wypowiedzi były związane z raportem o stanie gminy. Dodał cyt. „Nieładnie jest przerywać gościom, ale też nieładnie jest wykorzystywać czas do innych spraw.” 

Radny p. Michał Wrażeń – odnośnie wypowiedzi przedmówcy przypomniał, że pełniąc funkcję Burmistrza nie uczestniczył w spotkaniach społecznej rady szpitala 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski–poprosił o wyjaśnienie czy wypowiedź pana radnego dotyczy raportu.

Radny p. Michał Wrażeń-stwierdził, że tak dotyczy to raportu podobnie jak to, że pełniąc funkcję burmistrza nie powinien dopuścić, aby sprawa o podejrzenie mobbingu trafiła do sądu.

Radny p. Karol Smętek – odnośnie wypowiedzi poprzedniego burmistrza zwrócił uwagę, że kampania wyborcza zakończyła się 7 kwietnia. Wyborcy zdecydowali komu powierzą funkcję Burmistrza. Stwierdził takie wywody ad persona do aktualnego burmistrza są nie na miejscu. Wracając do tematu raportu zwrócił uwagę, że wskazuje on w 2023 roku duże wydatki na oświatę, tymczasem pracownik wspomagający w przedszkolu był opłacany na 9- 10 miesięcy, a 2 miesiące pozostawał bez pracy, nie pomaga to zatrzymać ludzi w mieście. Ponadto zdaniem mówcy w raporcie o stanie gminy miasto Chełmno brakuje strategii na przyszłość. Jeśli chodzi o teren na ul Biskupiej przypomniał, że został on zakupiony od jednostki za poprzedniej kadencji obecnego Burmistrza Pana Mariusza Kędzierskiego. Poinformował, że radni nie zawiązali żadnej koalicji, a jedynie postanowienie wzięcia odpowiedzialności za miasto, które zdaniem mówcy jest w krytycznym stanie.
Oświetlenie miasta- inwestycja przeprowadzona praktycznie w całym mieście jest fatalna. Wyrażając zrozumienie, że chodzi o oszczędności energetyczne stwierdził, że widoczność jest znikoma. Dodał, że ta rada będzie miała do rozwiązania wiele problemów w kwestii budżetu. Wyraził zadowolenie z powołania skarbnika bez konkursu, ponieważ budżet tego wymaga. Jest deficyt, mówi się o tym, że były nadwyżki budżetowe i zostało to zrekompensowane na rzecz tego deficytu. Niestety mówca się z tym nie zgadza, aktualnie deficyt wynosi ok. 4 mln zł. i być może w przyszłości Rada będzie musiała podjąć decyzję o zaciągnięciu pożyczki na  spłatę wydatków, które były pozabudżetowe.
Sprawa biuletynu stwierdził cyt.:”ten biuletyn to była istna kampania wyborcza tylko dwojga ludzi. Sam jedną ze specjalizacji mam marketing polityczny i Panie Burmistrzu Mikiewicz, dobrze wiem, co pan robił przez 5 lat. Zgodnie z moim kierunkiem akurat wykształcenia można to nazwać jednym słowem, chociaż nie chcę tutaj, żebyśmy się w pewien sposób obrażali. Ale była dokonywana manipulacja. Proponuję, Panie Burmistrzu Kędzierski, żeby biuletyn zastąpić tzw. prasówką cotygodniową, co dwutygodniową, która może być obwieszczona, na tablicy ogłoszeń”

Radny p. Piotr Janowski - poparł wypowiedź przedmówcy, że kampania już się skończyła. Jak przedstawiono w raporcie, faktycznie podczas poprzedniej kadencji wiele dobrych rzeczy zrobiono, tego mówca nie neguje, niemniej to, co przedstawił poprzedni Burmistrz cyt. „to faktycznie to druga Japonia. I dziwię się po prostu, że taki jest wynik wyborów. Panie Burmistrzu, mówię do byłego burmistrza, co się stało, że został burmistrz zmieniony”

Radny p. Dominik Pilkiewicz – wracając do stwierdzenia inwestowanie w szczęście przyznał, że szczęście jest bardzo ważnym aspektem życia, ale równie ważne są racjonalne wydatki 
Zapytał jak ma się do racjonalnych wydatków to, że na ulicy Rycerskiej powstaje budynek socjalny, wydano prawie 13 000 000 zł na 44 mieszkania, w większości kawalerki, gdzie daje to kwotę prawie 300 000 zł za 1 kawalerkę, co zdaniem radnego jest bardzo wysoka cena samej budowy.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – w odniesieniu do ostatniej kwestii, czyli ulicy Rycerskiej. wyjaśnił, że to jest projekt nietypowy, z funduszu dopłat, który dyktuje warunki w jaki sposób ma być wykończony obiekt. Więc ta kwota, którą Pan radny wyliczył, to kwota za mieszkanie gotowe do zamieszkania wraz z wykładzinami, kafelkami, podstawowym wyposażeniem. Więc do kwoty budowy należy doliczyć właśnie kwotę wyposażenia, wykończenia mieszkania i wtedy faktycznie ta kwota już wydaje się racjonalna. Na kwotę budowy wpływa jeszcze jedna kwestia a mianowicie to, że budynek powstaje w strefie zabudowy staromiejskiej, co zmusza do stosowania konkretnych materiałów wyższej jakości  i gdyby nie dofinansowanie, prawdopodobnie z własnych środków miasto nie budowałoby tego budynku. Natomiast w tym konkretnie projekcie jest ponad 95% dofinansowania. Tym samym budowa tych 44 mieszkań jest dla miasta porównywalna z kosztem budowy jednego domu jednorodzinnego.

Radny p.  Dominik Pilkiewicz–potwierdził ,że wkład miasta jest niewielki dodając, że środki z dofinansowania również pochodzą z pieniędzy obywateli, czyli to też nie jest tak do końca, że ten koszt należy liczyć w ten sposób.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – ogłosił przerwę w obradach 

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – wznowił obrady po przerwie stwierdzając, że quorum jest wystarczające do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Ad.5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Chełmna wotum zaufania 

 
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniemDruk nr 1 - wotum zaufania Poinformował, że wpłynęła jedna opinia, poprosił o jej odczytanie.

Przewodniczący Klubu radnych p. Sławomir Karnowski – przedstawił opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Chełmna wotum zaufania opinia

 
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 

Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych, głosów przeciwnych nie było, 6 radnych wstrzymało się od głosu. 
Sesja 4, Glosowanie 2,

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/20/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie udzielenia wotum zaufania Burmistrzowi Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów 
Uchwała.IV.20.2024.
 

Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2023 rok 

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – poinformowała, że zgodnie z art. 270 ust.1ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu. Przedstawiła sprawozdanie finansowe za 2023 rok, informacje o stanie mienia oraz sprawozdanie z wykonania budżetu

Sprawozdanie z wykonania budzetu

Radny p. Wojciech Błaszyk – przedstawił opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za rok 2023.
opinia
 
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski–przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem Druk nr 2 zatwierdzenie sprawozdania za 2024

Następnie, w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Sesja 4, Glosowanie 3

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwała nr IV/21/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Chełmna za 2023 rok została przyjęta jednogłośnie 
Uchwała.IV.21.2024
 

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta

- przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2023 rok, sprawozdania finansowego i informacji o stanie mienia komunalnego 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek – przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna do sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2023 rok
Druk nr 3 - opinia KR do sprawozdania
 

- przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta

 
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek - przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta
sek KR o udzielenie aboslutorium
 
- odczytanie opinii RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielnie absolutorium 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek - przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta
Druk nr 3 - opinia RIO do wniosku KR.
 
Radna p. Magdalena Mrozek – przedstawiła opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Chełmna
opinia
 
Radny p. Michał Wrażeń – poprosił Pana przewodniczącego o informację, ile w budżecie jest środków wolnych.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek wyraził zdziwienie, dlaczego powyższe pytanie przedmówca skierował do niego, a nie do obecnej na sesji pani Skarbnik 

Radny p. Michał Wrażeń – wyjaśnił, że pani skarbnik nie opracowała opinii, zrobił przewodniczący Komisji Rewizyjnej, stąd do Niego skierowane jest pytanie 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek – zwrócił uwagę, że Komisja Rewizyjna ma trzyosobowy skład. Niezbędne informacje, zgodne z wymogami Regionalnej Izby Obrachunkowej Komisja przedstawiła Radzie Miasta. Dodał cyt.: "Jak Pan potrafi czytać, ma Pan okulary, proszę zapoznać jeszcze raz z tym, co zostało napisane”

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem stwierdził cyt. „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, ja noszę okulary, Pan będzie je nosić. Proszę mi w tych dokumentach wskazać, bo izba obrachunkowa nic nie mówi na temat środków wolnych. Proszę mi w tej opinii Pańskiej pokazać, ile mamy środków wolnych…” 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Karol Smętek – zwrócił się do Przewodniczącego obrad o udzielenie głosu Pani Skarbnik. Poinformował, że współpraca Komisji z Panią Skarbnik  była bardzo udana, miała też wpływ na opinię wydaną przez Komisję Rewizyjną, a zaakceptowaną pozytywnie przez Regionalną Izbę Obrachunkową. 

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – poinformowała, że wolne środki, które pozostały na ten rok, to kwota ok. 5 000 611 zł,

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – podziękował Pani Skarbnik za informację. 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr  3 wraz z uzasadnieniem
Druk nr 3 - absolutorium za 2023
Następnie, w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych,1 radny głosował przeciw, głosów wstrzymujących nie było.
Sesja 4, Glosowanie 4,]

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/22/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów
Uchwała.IV.22.2024
 

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy rondu zlokalizowanemu na skrzyżowaniu drogi krajowej 91 z ulicą Nad Groblą w Chełmnie. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania nazwy rondu zlokalizowanemu na skrzyżowaniu drogi krajowej 91 z ulicą Nad Groblą w Chełmnie wraz z uzasadnieniem  Druk nr 4 - .Rondo.

Zastępca Dowódcy III Pułku Saperów– przedstawił uzasadnienie dla propozycji nadania rondu imienia  gen. Karola Sierakowskiego. Proponowana nazwa jest upamiętnieniem patrona jednostki, gen. Karola Sierkowskiego, wybitnego dowódcy korpusu artylerii i inżynierii, a także byłaby upamiętnieniem całej dotychczasowej działalności wszystkich żołnierzy i pracowników jednostki wojskowej.

Radny p. Michał Wrażeń – wyraził zadowolenie z tytułu nadania rondu imienia gen. Karola Sierkowskiego. 

Radny p. Piotr Janowski- poprosił o informację, czy występowano do mieszkańców z zapytaniem o nadanie tej nazwy, czy pułk wystąpił i to tak się odbyło.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski- poinformował, że wpłynął wniosek ze strony jednostki wojskowej, został oceniony jako wartościowy, skierowany dalej do procedowania wraz z pytaniem do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W tym konkretnie przypadku nie było pytania do mieszkańców, natomiast każdorazowo, gdy nazywane są ulice przy której są mieszkańcy, są mieszkania, wówczas faktycznie jest kierowane zapytanie do mieszkańców przy tej ulicy. 

Radny p. Karol Knap – poprosił o informację czy nadanie nazwy rondu będzie się wiązało z zainstalowaniem tablicy, czy będzie się czymś charakteryzować, czymś się wyróżnić, bo na razie jest takie surowe, betonowe.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wyjaśnił, że w tym konkretnie przypadku niema możliwości zagospodarowania centralnej części ronda, ono jest właśnie w takiej formie surowej, ze względu na to, że są przypadki, w których musi być ono warunkowo rondem przejazdowym.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski –w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i  nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Sesja 4, Glosowanie 5

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/23/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie nadania nazwy rondu zlokalizowanemu na skrzyżowaniu drogi krajowej 91 z ulicą Nad Groblą w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie Uchwała.IV.23.2024.
 

Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru delegata Miasta Chełmna do Stowarzyszenia Związku Miast Nadwiślańskich 

 
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru delegata Miasta Chełmna wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 26 do protokołu)Druk nr 5 - ZMN delegat. Zaproponował na delegata osobę p.  Burmistrza Pana Mariusz Kędzierskiego
Następnie, w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Sesja 4, Glosowanie 6,

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/24/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie wyboru delegata Miasta Chełmna do Stowarzyszenia Związku Miast Nadwiślańskich została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.IV.24.2024
 

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem Druk nr 6 - dzierżawa  Druk nr 6 - załącznik. Poprosił o przyjęcie uchwały

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Sesja 4, Glosowanie 7

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/25/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.IV.25.2024
 

Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem i autokorektą Druk nr 7 - korekta budżetu

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęły trzy opinie poprosił o ich przedstawienie. 

Przewodnicząca komisji p. Małgorzata Zima – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 opinia KB budże

Przewodnicząca komisji p. Iga Jambor -= Skupniewicz – przedstawiła opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 Opinia KOKSiOS

 
Radny p. Sławomir Karnowski – przedstawił opinię Klubu radnych Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 opinia klubu

Radny p Michał Wrażeń – wyraził zaniepokojeni zapisem § 995 - zwiększenie wydatków na zadanie aktywizacja terenów danej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej II etap.
Zmiana następuje w związku ze zmianą wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, co powoduje aktualizację kosztów – poprosił o wyjaśnienie 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – podziękował stwierdzając, że jest to słuszne pytanie, bo co do zasady wykonawca powinien wkalkulować wszystkie koszty i wykonawcy tak robią. Natomiast w zeszłym roku mieliśmy do czynienia z przepisami szczególnymi, związanymi z tym, że wzrost inflacji był nieprzeciętny. Tym samym rząd zdecydował się o wprowadzenie przepisów szczególnych, które umożliwiły dla umów trwających powyżej sześciu miesięcy dodatkową waloryzację z tytułu wynagrodzenia, wzrostu wynagrodzenia, płacy minimalnej. W przypadku całego naszego miasta były dwie takie umowy, które musiały zostać uregulowane. Pierwszą umową była umowa za odpady, druga umowa to jest właśnie ta za aktywizację która była umową wieloletnią, opiewała, obejmowała czas niemal półtora roku i tym samym jesteśmy przepisami prawa zobligowani do wypłaty różnicy wynikającej z minimalnego wynagrodzenia. Innych umów w takim zakresie nie mamy

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
[Sesja 4, Glosowanie 8

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/26/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 została przyjęta jednogłośnie 
Uchwała.IV.26.2024
 

Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030 

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem Druk nr 8 - wpf . Poprosiła o przyjęcie uchwały

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Sesja 4, Glosowanie 9,

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/27/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 roku zmieniającej uchwałę w sprawie w sprawie uchwalenia Wieloletniej prognozy Finansowej na lata 2024-2030  została przyjęta jednogłośnie Uchwała.IV.26.2024.

 
Ad. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miasto Toruń na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w Toruniu w 2024 roku 

 
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz z uzasadnieniemDruk nr 9 - izby wytrzeźwień . . Poprosił o przyjęcie uchwały 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Sesja 4, Glosowanie 10

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/28/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Miasto Toruń na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w Toruniu w 2024 roku została przyjęta większością głosów Uchwała.IV.27.2024

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – wznowił obrady po przerwie stwierdzając, że quorum jest wystarczające do podejmowania prawomocnych uchwal. 

 
Ad. 14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaprzestania wydawania biuletynu samorządowego 

 
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz z uzasadnieniemDruk nr 10 - biuletyn  (załącznik nr  44 do protokołu). Zgłosił autokorektę do projektu uchwały: - w podstawie prawnym pozostaje tylko art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 90 roku o samorządzie gminnym mówiący o tym, że rada zajmuje się takimi sprawami i punkt

- § 1 otrzyma brzmienie : postanawia się zaprzestać wydawania biuletynu samorządowego pod nazwą Chełmno bliżej ciebie.

Poprosił o przyjęcie uchwały wraz ze zgłoszoną autokorekta.

Dodał cyt. „ Wiele słów tutaj padło na temat tego punktu ze strony burmistrza Artura Mikiewicza. Ja nie będę komentował tego, co on powiedział, bo nie widzę większego sensu.
Natomiast z jednym się nie zgadzam. Powiedział, że celem likwidacji tego biuletynu jest to, że ja nie lubię pracować z kompetentnymi osobami. Myślę, że jest to zbyt ostra ocena pracy, chociażby pana Piotra Murawskiego. Nie jest to prawdą. Także wnioskuje do państwa o wyrażeniu zgody i podjęciu i podjęcie tej uchwały o likwidacji tego biuletynu.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęła jedna opinia poprosił o jej przedstawienie 

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz – przedstawi l opinię Klubu Radnych Chełmno miasto Mieszkańców opinia

Radny p. Karol Smętek – zwrócił uwagę, że p. Klaudia, zrezygnowała z różnych powodów. Byś może dlatego, że zmieniła się władza albo po prostu osoba, która stoi na czele naszego miasta. Jest to zrozumiałe. Tak, miała duży wkład w to, jak ten miesięcznik wyglądał, tylko chciałbym, żebyśmy mieli na uwadze, że oprócz wydarzeń publikowanych była publikacja głównie tego, co robi burmistrz i wiceburmistrz. Nie widziałem, żeby była publikowana działalność poprzednich radnych, dlatego w imieniu swoim i Klubu stwierdził, że będą głosowali za zdjęciem finansowania tego biuletynu, ze względu na to, że też idzie kryzys, o którym będę powtarzał nieustannie i musimy szukać środków. Jednakże zwrócił się do Pana Burmistrza, aby wychodząc naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku taka prasówka, o której już wspominał wcześniej, mogłaby być elementem informacyjnym, która by była zamieszczana na tablicach informacyjnych. Jest to wyjście naprzeciw i mniej kosztowne,

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski -zgodził się z przedmówcą, że trzeba pomyśleć jak przekazywać informacje ludziom starszym, nie korzystającym z Internetu.  Poinformował, że niejednokrotnie rozmawiał z Panią redaktor, że w biuletynie brakuje informacji o Radzie Miasta, o radnych,  zdaniem mówcy to był duży minus

Radny p. Sławomir Karnowski – nie zgodził się z ocenami przedmówców stwierdzając, że w biuletynie ukazywały się informacje ze sfery kultury, sportu, tam były pisane artykuły, przez jednostki podległe i te artykuły dotyczyły tego, co się dzieje głównie w Chełmnie.

Radny p. Karol Knap poparł wypowiedź przedmówcy stwierdzając, że to pismo nie przynosiło nic złego, zawierało informacje odnośnie kultury i sportu. Ponadto zgodził, się z przedmówcami, że papierowa prasa jest ważna szczególnie dla seniorów. 

Radna p.  Iga Jambor-Skupniewicz – a propos zawartości tego pisma zwróciła uwagę, że dużo się działo w mieście, to siłą rzeczy dużo było wypowiedzi burmistrzów, które były obszerne ze względu na to, że były merytoryczne i dzięki temu docierały do mieszkańców nie skrótowo, jak to się dzieje w mediach społecznościowych. Stwierdziła, że niektórych treści po prostu nie sposób jest przy takiej treści przełożyć w mediach społecznościowych. Natomiast tutaj była możliwość przekazania pełnego obrazu merytorycznego. Zdaniem Pani radnej nie było pisanie o tym, że jeden z drugim burmistrzem są fajni, tylko było merytorycznie przekazane to, co było robione. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - ze względu na to , że biuletyn był organizowany w ramach referatu komunikacji społecznej, promocji i sportu, którym miał zaszczyt kierować stwierdził, że faktycznie pani, która  pełniła funkcję redaktor naczelnej, przy wsparciu pozostałych pracowników w trakcie całego procesu wydawniczego informowała  wszystkie podmioty miejskie o możliwości zamieszczania materiałów. Wysłano również sygnał do radnych, że jest przestrzeń do tego. Nie wszystkie instytucje miejskie czuły potrzebę, zamieszczania treści w biuletynie. Wypracowana została stała współpraca w zakresie sportu w zakresie kultury, w zakresie edukacji. Całością tej pracy koordynowała pani XXXXX, za co bardzo serdecznie jej podziękował. 

Radny p. Karol Knap – odnośnie wypowiedzi pana przewodniczącego, że w piśmie brakowało informacji zasugerował  pozostawienie wydawania biuletynu i udostępnienie w nim miejsca dla radnych 

Burmistrz Miasta p.  Mariusz Kędzierski - jeżeli chodzi o celowość istnienia tego biuletynu stwierdził, że ma zgoła odrębne doświadczenia w trakcie kampanii wyborczej. Bardzo mało głosów słyszalnych, było o konieczności wydawania biuletynu, były głosy, że trzeba to zlikwidować, że pieniądze są wydatkowane na tubę wyborczą.

Zdaniem mówcy pójście w kierunku, który zaproponował radny Smętek byłoby tańsze, a docierałoby do przynajmniej podobnej liczby mieszkańców. Dodał cyt. „Przypomnijcie sobie państwo, tak naprawdę z ręką na sercu. Ile egzemplarze tych gazet leżało w punktach dystrybucji, jak długo leżały. Ile osób korzystało z tego zabierając do domu? No tak, z ręką na sercu. Ile razy widzieliście sterty gazety leżące w kioskach”

Radny p. Sławomir Karnowski - nie zgodził się z wypowiedzią Burmistrza, że to była tuba propagandowa wyborcza. Biuletyn, zdaniem mówcy był wyczekiwany, szczególnie przez seniorów, przez słuchaczy UTW

Radny p. Karol Knap – pop raz kolejny stwierdził, że likwidacja biuletynu jest negatywna  ponownie zasugerował zmianę formuły tego wydawnictwa.

Radny p.  Michał Wrażeń – zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Michała Wrażnia o zamkniecie dyskusji.

Za przyjęciem wniosku głosowało 6 radnych, przeciw głosowało 6 radnych 2 radnych wstrzymało się od głosu 
Sesja 4, Glosowanie 11

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że wniosek nie uzyskał wymaganej większości 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił dane dotyczące wydawania biuletynu.  Nadmienił, że owszem, różnie to w przestrzeni miasta wyglądało, natomiast jeden z punktów na ulicy Grudziądzkiej wydawał w przeciągu trzech dni około 1400 gazet. I nie było to cyt.: „wynoszeniu ich pod pachą w dużych ilościach.” Brane pojedyncze egzemplarze przy ekspedientce. Tym samym trzeba było nawet trzykrotnie w ciągu dnia uzupełniać nakład.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 3 radnych głosowało przeciw, głosów wstrzymujących nie było.
Sesja 4, Glosowanie 12,

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr IV/29/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 czerwca 2024 w sprawie zaprzestania wydawania biuletynu samorządowego została przyjęta większością głosówUchwała.IV.29.2024 

 
Ad. 15. Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski –-stwierdzając, że wpłynęła jedna interpelacja, poprosił o jej przedstawienie. 

Radna Iga Jambor Skupniewicz- przedstawiła interpelację dotyczącą prowadzenia mediów społecznościowych miasta

interpelacja


16. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – poinformował, że wpłynęła Informacja z Realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień  w 2023 roku, materiał jest dostępny do wglądu w biurze Rady Miasta. Informacja uzaleznienia

Stwierdził, że z uwagi na fakt, że sesja trwa już bardzo długo, odpowiedzi na zadane w tym punkcie pytania zostaną przekazane przez Burmistrza na piśmie.   

Radny p. Sławomir Karnowski – informując, iż ma świadomość, że Spółdzielnia Mieszkaniowa nie podlega pod miasto, niemniej w imieniu mieszkańców poprosił Pana Burmistrza o interwencje w następującej sprawie. Własnością Spółdzielni jest pawilon na ulicy Młyńskiej, w którym są pomieszczenia pod wynajem, w ostatnim czasie dwóch najemców zakończyło działalność z uwagi na wysokie opłaty, w tym czynsz dla spółdzielni, Zamknięcie tych lokali jest wielką stratą dla mieszkańców. Poprosił o zwrócenie się do Prezesa Spółdzielni o podjęcie kroków  w modernizację tego budynku, co obniży koszty ogrzewania, czy tez obniżenia czynszu, co być może skłoni wcześniejszych najemców do powrotu i zdecydowanie usatysfakcjonuje mieszkańców. 
W dalszej części wypowiedzi poprosił o informację   na temat inwestycji na ulicy konwaliowej, na jakim jest etapie, poprosił również o ustawienie koszy na odpady na ulicach kwiatowych i ptasich. Odnośnie odpowiedzi do mieszkańców na interpelację w sprawie instalacji światłowodu informującej o tym, że zwrócono się do operatorów i inwestorów poprosił, aby informacje od tych podmiotów mieszkańcy również otrzymali do wiadomości.

Radna p. Magdalena Mrozek – w imieniu chełmińskich seniorów mających trudności z poruszaniem się poprosiła Pana Burmistrza o podjęcie działań mających na celu uruchomienie kursów transportu miejskiego w kierunku działek nad Wisłą.

Radny p. Piotr Janowski – w imieniu mieszkańców poprosił o wyjaśnienie dlaczego nad jeziorem Starogrodzkim nie jest prowadzona segregacja odpadów tak, jak to ma miejsce w całym mieście. Zdaniem mówcy przed przejęciem ośrodka przez ZAZ odpady nad jeziorem były segregowane. Złożył wniosek o bezwarunkowe segregowanie odpadów nad jeziorem. Złożył również wniosek o ustawienie nad jeziorem i nad Wisłą ławek przytwierdzonych na stałe do podłoża, co uniemożliwi ich przenoszenie. Poinformował, że lustro na skrzyżowaniu ulic Franciszkańskiej i Biskupiej jest przestawione przez co nie spełnia swojej funkcji. Zwrócił uwagę na odpadający tynk z budynków na starówce m.in. na ratuszu oraz na budynku należących do energetyki na ulicy Hallera. Podziękował za przestawienie znaku ograniczającego prędkość na ulicy Jastrzębskiego przez co stał się widoczny dla kierowców.  

Radna Iga Jambor -Skupniewicz - wracając do wypowiedzi jednego z radnych na II sesji Rady Miasta w kwestii organizacji festiwalu Nine Hills wyjaśniła, co następuje: wydarzenie Perspektywy Nine Hills już po raz 9 będzie poruszało przestrzeń  naszego miasta. To wydarzenie, w którego organizację zaangażowanych jest 250 osób z Chełmna i nie tylko. Wydarzenie organizowane jest instytucjonalnie, a w ramach partnerstwa kilku podmiotów, ich wysiłkowi stało się prawdziwą duma naszego miasta. Od pierwszej edycji festiwal był współfinansowany ze środków gminy, Rady dwóch poprzednich kadencji przyznawały środki w ramach uchwały budżetowej poprzez przekazanie dotacji dla Muzeum Ziemi Chełmińskiej Od pierwszej edycji środki przekazane przez Gminę na niniejsze wydarzenie wydawane były pod pełna kontrolą miasta oraz instytucji kontrolujących samorząd. Każda złotówka przekazana przez urząd miasta od 2016 roku została rozliczona, a informacja o sposobie jej wydatkowania jest dostępna w Muzeum Ziemi Chełmińskiej. Pozostałe środki pozyskiwane z innych źródeł, również unijne są rozliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami   

Radny p. Dominik Pilkiewicz – wyrażając zadowolenie z tytułu remontu pomnika na Placu Wolności, z uwagi na problemy z miejscami parkingowymi na terenie miasta, poprosił aby prowadząc remont pomnika i całego placu wygospodarować chociaż kilka miejsc parkingowych na tym terenie. 

Radny p. Karol Knap-   w związku z rozpoczęciem sezonu turystycznego zaprezentował kilka zdjęć obrazujących nieprawidłowości w przestrzeni miasta - uszkodzone mury obronne, porozrzucany gruz, zamknięte wieże widokowe 

Radna p. Magdalena Mrozek –w związku ze wzmożonymi opadami, podtopieniami poprosiła o informację czy   stan studzienek jest sprawdzany, czy istnieje harmonogram przeglądów i wykonywania prac porządkowych 

Przewodniczący Rady Miasta p. Marek Olszewski – poinformował, że sprawa, którą poruszyła przedmówczyni rozpatrywał kilka tygodni wcześniej uzyskując informacje, iż są cztery podmioty zawiadujące studzienkami w poszczególnych obszarach miasta. Czyszczenie studzienek jest wykonywane, niemniej aby dany podmiot podjął się tego zadania musi ono zostać przez urząd zlecone i zapłacone. Przyznał, że niedopuszczalne jest to, że na niektórych studzienkach wręcz rosną kępy traw.

Radny p. Sławomir Karnowski  ad vocem stwierdził, ze studzienki zapychają się przez spływająca wodę  z piaskiem i liśćmi. Zasugerował przyjrzenie się skuteczności sprzątania miasta . Ponadto maszyna do zamiatania wygląda na uszkodzoną, ponieważ po przejechaniu na ulicy zostały te same śmieci

Radny p. Andrzej Frost- zwracając uwagę na inwestycję związaną z utwardzeniem nawierzchni na ulicach Krótka i Kościuszki poprosił o informacje czy ta inwestycja jest już zakończona.  Poinformował, ze często korzysta z tego odcinka i zauważył ze na obrzeżach tychże ulic z jednej i drugiej strony są rozsypane kamyczki. Zapytał czy jest to taka technologia, jeśli tak poprosił o informację na ten temat.   Zdaniem mówcy stan tej nawierzchni stwarza nie tylko nietrafiony efekt wizualny, ale również zagrożenia dla przechodniów i kierowców

Radny p. Karol Smętek – zasugerował zorganizowanie wspólnego spotkania programowego celem wypracowania planu dotyczącego priorytetów, ustalenia co powinno w mieście zostać zrobione. Poprosił o informację kto odpowiada za ukazujące się na portalach internetowych krótkich filmików tzw. rolek. Jednocześnie przestrzegł prze używaniem sztucznej inteligencji, z uwagi na konsekwencje jakie może to przynieść. Zdaniem mówcy należy wprowadzić w urzędzie zakaz korzystania z portali internetowych na serwerach urzędowych. Następnie poinformował, że  skrzyżowaniu ulicy Polna i Młyńska w sygnalizacji świetlnej prawdopodobnie uszkodzony jest sterownik  W dalszej części wypowiedzi , informując, iż rozumie i szanuje ekologię poprosił o przycięcie drzew na ulicy polnej, ponieważ przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych spadające gałęzie stwarzają zagrożenie dla przechodniów , jak również niebezpieczeństwo uszkodzenia zaparkowanych aut. Poprosił również o informacje  czy jest możliwość postawienia dodatkowego przystanku dla komunikacji miejskiej na ulicy Ogrodowej, a  jeśli tak, to kiedy. Zwrócił się z prośba o postawienie dwóch ławek koło boiska na ulicy Polnej, naprawę jednego z koszy oraz   zainstalowania siatki, a także naprawę ogrodzenia. Kończąc poinformował, że mieszkańcy ulicy Polnej mają problem z wodą, a mianowicie, aby zaczerpnąć wody do mycia czy gotowania mieszkańcy muszą spuszczać wiele litrów brudnej wody i ponosić z tego tytułu koszty 

Radna p.  Iga Jambor-Skupniewicz – wracając do wypowiedzi przedmówcy w temacie pojawiających się fragmentów z sesji w mediach społecznościowych zwróciła uwagę, że mimo, iż transmisje z sesji są w interenecie wcześniej wskazywano, że  nie wolno robić wycinków z sesji i wrzucać w media społecznościowe. Poprosiła o informacje, czy coś się w tej kwestii zmieniło. Zdaniem mówczyni radni powinni wyrazić na to zgodę. Dodała cyt. „ Ja wolałabym, żeby fragmenty moich wypowiedzi nie były w mediach społecznościowych, więc jeżeli mogę prosić o usunięcie również  tego, co już tam zostało dołączone, to bardzo proszę. Ponieważ to jest wycięte, właściwie to są wycięte fragmenty, wyrwane, wyrwane z kontekstu.”

Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski wyjaśnił, są to   całe niezmienione, nieskrócone wypowiedzi i to jest prawnie dopuszczalne,

Radny p. Dominik Pilkiewicz ad vocem – zwrócił uwagę, że w telewizji, również transmitowane są  skróty obrad Sejmu,

Radny p. Karol Knap wracając do wcześniejszej wypowiedzi i prezentowanych zdjęć poinformował, że iluminacja nie działa na odcinku od bramki do ulicy Rycerskiej. Ponadto zwrócił uwagę, na niedostatek toalet publicznych w mieście, z których jedna usytuowana przy Urzędzie Miasta jest nieczynna, poprosił o informacje do kogo należy ten budynek, ponadto stan wszystkich toalet w mieście jest beznadziejny. 

Radna p. Magdalena Mrozek – przypominając, ęe w poprzedniej kadencji zaplanowan został remont ulicy Gorczyckiego obejmujący zarówno nawierzchnie jak i znajdujące się pod asfaltem instalacje oraz oświetlenie, poprosiła o informacje jaki jest termin rozpoczęcia tej inwestycji

Radny p.  Piotr Janowski – wyrażając zdumienie, że w Chełmnie mimo, iż mieszkańcy zarabiają mniej wszystko jest droższe – mieszkania, usługi, niż chociażby w sąsiednim Świeciu, poprosił o informację z czego to wynika. Zwrócił uwagę, że budynek po Intermarche stoi pusty podobnie budynek po Tesco, a na starówce kolejno sklepy się zamykają zapewne z powodu wysokich opłat. Zdaniem mówcy problem jest poważny i należy rozważyć co zrobić, aby te sytuację zmienić

Radny p.  Michał Wrażeń w imieniu mieszkańców poprosił o następujące informacje:

- Jezioro Starogrodzkie, już cztery lata pozostaje w zarządzie Zakładu Aktywizacji Zawodowej. Przez ten czas miasto wydało na ośrodek w 2021 roku 280 000, na aktywizacji pracowników w 2022 roku  390 000, a w 2023 420 000. Pracowników z Chełmna zatrudnionych  jest 17.                W  związku z tymi dotacjami poprosił o  podanie ilości osób, które po aktywizacji poszły na wolny rynek pracy, czyli opuściły ZAZ. Nabyły tam umiejętności no i sobie radzą na wolnym rynku. Również w związku z tymi dotacjami poprosił o wykazanie, że mieszkańcy miasta uzyskali z tego tytułu wymierne korzyści. W 2023 w ośrodku trwał remont hotelowca. Miasto zobowiązało się przekazać dotację inwestycyjne w kwocie 1 000 000 zł, poprosił o  podanie rozliczenie tej inwestycji. We wrześniu w 2021 odbyło się  spotkanie podczas którego omawiano sytuację dzierżawców nad jeziorem i sprawy budowy kanalizacji na tym ośrodku zajmowanym przez dzierżawców gruntów i domków kempingowych. Poprosił o podanie na jakim etapie są prace, jak się przedstawia sprawa czynszów, kto je odbiera i na jakie cele są przeznaczane. Poprosił o wykazanie  wymiernych korzyści jakie mają mieszkańcy Chełmna i okolic,  w związku z działalnością ZAZ-u na terenie ośrodka, jakie pieniądze za tego tytułu wpływają do budżetu miasta. Zwrócił uwagę, że majątek przekazany na Jezioro Starogrodzkie to nie błaha sprawa. Przypomniał, że przez cztery lata prosił o sprawozdanie, o rozliczenie.

- przypomniał sprawę która poruszał wcześniej, a mianowicie, czy szefowa Festiwalu  Nine Hills oraz szefowa teatrzyku Agrafka  może być jednocześnie Przewodniczącą Komisji Oświaty , skoro na działalność bierze dotacje z miasta. Przypomniał, że na poprzedniej sesji prosił o przedstawienie sprawozdania z tej działalności. Dodał cyt. „ I teraz, Panie Burmistrzu, proszę o opinię prawną od pana mecenasa, czy to może, na pewno może, ale czy musi zrezygnować, dobrze już kończę, czy musi zrezygnować z działalności festiwalu, czy jak? Ja festiwalowi nie mam nic. Jak stać ich, organizacje robić, niech robią 3 razy w roku. I teraz tak, czy jest prawnie będąc radną, brać dotacje na swoją działalność? Prowadzić festiwal Hills  To bym prosił od Pana Wiceburmistrza na piśmie”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – zwrócił uwagę, że mówca przekroczył statutowy czas wypowiedzi.  Poinformował, ze w powyższej sprawie Pan radny dzwonił do mówcy kilkakrotnie próbując  mu postawić zadania. Pan radny stwierdzając, że nie zamierza robić krzywdy Pani radnej, w ocenie mówcy właśnie ją robi wielokrotnie wracając do tematu. Poinformował, że dokonał analizy tego tematu i w ocenie mówcy nie ma  tam żadnego konfliktu. Zwrócił uwagę, że p. Iga Jambor-Skupniewicz nie prowadzi działalności gospodarczej na mieniu miasta  nie ma żadnych podpisanych umów. Jest aktorką, dyrektorem teatru, jest beneficjentem, jak wszystkie fundacje, które otrzymują środki z miasta w sposób transparentny

Radny p. Karnowski Sławomir ad vocem- poprał wypowiedź Pana przewodniczącego stwierdzając cyt. „luk tam na pewno żadnych nie ma, bo by się skarbówka zainteresowała, ewentualnie podmioty, które udzielił dofinansowania, które to rozliczają.”

Radna p. Magdalena Mrozek w kontekście festiwalu wyraziła opinię, że skoro to już 9 edycja tego wydarzenia Pan rany powinien chociaż znać jego nazwę. 

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że o tym wydarzeniu będzie mówił festiwal dziewięć wzgórz. Powtórzył czego oczekuje, a mianowicie przedstawienia na najbliższej sesji rady sprawozdania z dotacji miasta na Festiwal 9 Wzgórz. Następna sprawa -Pani przewodnicząca Komisji Oświaty i Kultury prowadzi działalność teatralną -  jaką dotację bierze z Urzędu Miasta, poprosił o opinię prawnika, że nie ma konfliktu.  Odnośnie zapchanych kanalizacji przypomniał, że za poprzedniej kadencji obecnego Burmistrza  studzienki i hydranty były na bieżąco sprawdzane tymczasem podczas ubiegłej kadencji tego zaniechano

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz ad vocem poinformowała, że jest w posiadaniu zestawienia księgowego z Muzeum Ziemi Chełmińskiej za poprzedni festiwal informując, że może przekazać Panu radnemu do wglądu sugerując, iż sam mógł o takie zestawienie do muzeum wystąpić. 

Radny p. Michał Wrażeń  ad vocem skoro Pani Radna ma przy sobie te dokumenty poprosił o ich odczytanie, ponieważ mówca mógłby coś błędnie odczytać, a Pani radna zrobi to perfekcyjnie 

Radny Karol p. Smętek – poprosił o podanie ilości hipotek przymusowych sporządzanych za podatek od nieruchomości za lata 2019 do 2023 oraz czy gmina prowadzi postępowania spadkowe w celu uregulowania statusu prawnego nieruchomości i dochodzenia roszczeń podatkowych. Czy gmina przenosi odpowiedzialność za długi na spadkobierców Wyjaśnił, że  podstawą prawną powyższego  jest art.1031 kodeksu cywilnego i artykuł bodajże 97 i 100 ordynacji podatkowej. Czy gmina posiada płatników podatku od nieruchomości, które są np.w restrukturyzacji, upadłości i czy gmina przystąpiła do Krajowego Rejestru Zadłużonych Systemu Ministerstwa Sprawiedliwości, w którym ujmowane są zaległości takich firm. Notabene bez takiego wpisu gmina nie ma prawa dochodzić dochodzić roszczeń podatkowych. 

Radny p. Karol Knap -odnośnie świateł na Alei 3 Maja zwrócił uwagę na ich złe zaprogramowanie, ponieważ o ile na ulicy Polnej  pojazdy muszą czekać na zmianę sygnalizacji długo po tym jak przechodnie przejdą, na Alei 3 Maja światła zmieniają się zbyt szybko , co stwarza zagrożenie i częste korkowanie się ulicy.  Zwrócił uwagę jak niebezpieczne jest skrzyżowanie ulicy Hallera z  ulicą 22 Stycznia, gdzie przejście dla pieszych jest niewidoczne dla samochodów szczególnie jak pieszy przechodzi na pasach za autobusem czy busem. Zwracając uwagę, że na placu zabaw na Alei 3 Maja można zaobserwować parkujące samochody  podczas gdy odbywają się tam rozgrywki, poprosił o wyjaśnienie tego stanu rzeczy

Radna p. Małgorzata  Zima – kierując pytanie do Wiceburmistrza poprosiła o informacje na temat  chodnika na ulicy  Powstańców Wielkopolskich - czy kwestia już tych działek jest uregulowana i czy w niedalekiej przyszłości będzie można zająć się remontem tego chodnika. W imieniu mieszkańców poprosiła o oświetlenie ulicy Strusiej , przynajmniej 2,3 lampy i utwardzenie tej drogi

Radny p. Sławomir Karnowski  – ad vocem poinformował Panią radną , że na bieżąco pilotuje ulice  Strusią. 

Radna p. Izabela Kaczorowska- stwierdzając, że poruszane tematy są bardzo ważne zwróciła się do pana Burmistrza z ogromna prośbą o likwidacje  bariery architektonicznej, która znajduje się w miejscu pracy Pani radnej.  Otóż na przejściu dla pieszych, jadąc do Poradni  „Twój Lekarz” wózek inwalidzki wjedzie, ale już   stamtąd nie wyjedzie, bo krawężnik tam ma wysokość 15 cm. Przyznała, że pracuje tam od wielu lat, ale dopiero dzisiaj niepełnosprawny mieszkaniec  zaprowadził mówczynię i pokazał barierę, o której wcześniej nie wiedziała.   W dalszej części wypowiedzi poprosiła Panów Burmistrzów o wypracowanie stanowiska  w jaki sposób  będą informowani mieszkańcy miasta  oraz w jakim interwale czasu, o pracy rady, radnych, o podjętych decyzjach tak, ponieważ sam komunikat tutaj przy Urzędzie Miasta to za mało. Starsi ludzie tu nie przyjdą, jest wiele tablic informacyjnych, więc może z nich skorzystać 

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – odnośnie poruszanej sprawy kursowania komunikacji miejskiej na działki poinformował, że Pan Burmistrz wynegocjował z właścicielem firmy przewozowej dodatkowe kursy. Od przyszłego tygodnia dodatkowo będą dwa kursy rano i dwa kursy po południu w tym kierunku.Następnie poprosił o sprawdzenie drzewostanu na ulicy Słowackiego przy Kościele Pallotynów, drzewa są nie tylko stare ale i obłożone jemiołą,

Radny p. Karol Smętek – poprosił panów Burmistrzów o przedstawienie mieszkańcom swoich zakresów obowiązków.

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz – zaproponowała, że odczyta sprawozdanie finansowe, które otrzymała z muzeum  i tak :

- faktura nr 1/2023, konto 4083kwota 6000, przygotowanie podwórka na 9 Hills.RK 10/23 kwota 730 zł 95 gr, raport kasowy MZH.RK 11/23 kwota 30,99 raport kasowy MZH,umowa artystyczna, faktura VAT 99563774 kwota 7973 autorski koncert 9 Hills 2023, faktura UM 4278/6/2023 kwota 4059.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – przepraszając, że przerwał Pani radnej stwierdził, że mimo iż Pani radna ma bardzo dobra dykcje przekaz jest niezrozumiały. Wyrażając zrozumienie, że Pani radna chce zamknąć ten rozdział poprosił, aby na bazie tych danych Pan Burmistrz z Panem radcą prawnym udzielili odpowiedzi panu radnemu 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - zgodził się z panem przewodniczącym stwierdzając, iż mimo, że siedział tak blisko niewiele zrozumiał. 

Radny p. Dominik Pilkiewicz - wracając i wracając do tematu Jeziora Starogrodzkiego w imieniu mieszkańców zgłosił problem z piaskiem, który jest brudny. Poprosił o informacje czy jeszcze przed sezonem można coś z tym zrobić, co zdaniem mówcy byłoby inwestycją w szczęście. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyraził zdziwienie dlaczego z 2 000 000 dotacji przyznawanych dla szeregu organizacji z naszego miasta całe ciśnienie skupia się na jednym wydarzeniu. I oczekuje Pan Radny rozliczenia każdego grosza z tej jednej dotacji, a jednocześnie nie zabiera Pan radny głosu co do pozostałych niemal 2 000 000 zł, które są wydawane na sport, na kulturę, na wymiany międzynarodowe, na pomoc społeczną, na szereg działań z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Nadmienił, że całość rozliczenia tych wszystkich dotacji miejskich jest prezentowana Państwu Radnym w ramach sprawozdania ze współpracy gminy miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi. Poinformował, ze rozliczenie festiwalu Nine Hills  jest o tyle łatwe że całe rozliczenie festiwalu idzie we współpracy z Muzeum Ziemi Chełmińskiej,

 Ad.17.Zakończenie

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął IV sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

 

Protokołowała:                                                           Przewodniczył:

(-) Danuta Derebecka                                           (-)  Marek Olszewski

 

Powiadom znajomego