W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXXI sesji Rady Miasta z dnia 27.12.2023

 

Protokół Nr LXXI/2023
z LXXI sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 27 grudnia 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 27 grudnia 2023r. i trwała od godz. 12.00 do godz. 15.30 Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji było 14 radnych, co stanowi 93% Nieobecnych usprawiedliwionych 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych 0
Listy obecności radnych stanowią załączniki nr lista obecności - radni Lista obecności - goscie  do protokołu.

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum

2. Przyjęcie porządku obrad LXXI sesji RM
- przegłosowanie poprawek
- przyjęcie protokołu z LXIX sesji Rady Miasta

3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Spraw Obywatelskich - stanowisko ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna                       

5.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów                               i Kanalizacji w Chełmnie na lata 2023 – 2027”

6.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok  

7.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2024

9.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu z przeznaczeniem na dofinansowanie autobusowych przewozów pasażerskich, których organizatorem jest Starosta Powiatu Chełmińskiego 

10.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024

11.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030

12.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie w trybie bezprzetargowym okresu obowiązywania umów dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna 

13.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna „Złote Pręty Chełmińskie” i zasad ich przyznawania

14.Informacja na temat złożonych interpelacji.

15. Wolne wnioski i informacje

16.Zakończenie

Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXXI sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości, a za pośrednictwem Internetu mieszkańców miasta.

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 14  radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołu z LXIX sesji 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołu, w związku z czym protokół z LXIX sesji uznaje za przyjęty.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXXI sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LXXI sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

 
Ad. 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
 
Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz – przedstawił informację i tak:

- objazd wschodni miasta, czyli modernizacje ulic Wodna, Poprzeczna, Rycerska – są to inwestycje mające na celu odtworzenie historycznego charakteru miasta. Ta inwestycja pochłonęła kwotę ponad 4 000 000 zł, z czego ponad 1 000 000 zł z dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,

-uspójnienie sieci transportu zrównoważonego tj. chodnik wraz z oświetleniem i wymiana nawierzchni Hajratki, oświetlenie  i budowa chodnika w kierunku ulicy Brzoskwiniowej,  oświetlenie  ścieżki rowerowej do Grubna, parking przy ulicy Biskupiej.  W ramach tego zadania porozstawiano stojaki na rowery i stacje naprawcze dla rowerów. To przedsięwzięcie za ponad 5 000 000 zł, z czego prawie 4 000 000 zł to środki pozyskane z Programu Inwestycji Strategicznych,

- teren po byłej jednostce wojskowej przy ulicy Biskupiej, inwestycja w najbliższych latach powinna przynieść na jej realizację około 40 000 000 zł z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza, czyli Klaster Usług Społecznych. Obecnie teren ten został kompleksowo uzbrojony w wodociąg, kanalizację, sieć gazową, wybudowane chodniki, parkingi i park sensoryczny wraz oświetleniem. Ta inwestycja pochłonęła ponad 5 000 000 zł, z czego połowa to środki pozyskane z Programu Inwestycji Strategicznych,

- gospodarka mieszkaniowa - jako jeden z istotnych priorytetów dla miasta powstaje blok komunalny, pierwszy od lat 80. Ta inwestycja kosztuje około 13 000 000 zł. Środki budżetu miasta, to jedynie 600 000 zł, natomiast ponad 12 000 000 zł , to środki pozyskane z Banku Gospodarstwa Krajowego i Krajowego Zasobu Nieruchomości. Ta inwestycja na 44 mieszkania komunalne niemalże w całości będzie finansowana ze środków pozyskanych z zewnątrz,

- remont ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim, pierwszy etap, część, restauracyjno-recepcyjna, na tę inwestycję też pozyskano już ostatnie dostępne środki z Regionalnego Programu Operacyjnego na termomodernizację oraz dzięki temu, że tam funkcjonuje Zakład Aktywności Zawodowej, środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnościami. Pozyskane środki to ponad   3 000 000 zł i oprócz tego jeszcze ponad 500 000 zł z środków budżetu województwa kujawsko-pomorskiego,

- ulica Kilińskiego z nową nawierzchnią - inwestycja także sfinansowana z Rządowego Programu Budowy Dróg  - wartość to ponad 2 000 000 zł, w tym 1 500 000 zł pozyskanych z tego funduszu, 

- niezmiennie inwestowane są środki finansowe w doświetlanie i poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych -  przejście w okolicach dworca autobusowego, przy cmentarzu parafialnym oraz w okolicach ulicy Brzoskwiniowej,

- dworzec – rozstrzygnięto postępowanie na wyłonienie administratora dworca autobusowego. Jest to firma ES-bus, która posadowiła na jego terenie specjalny kontener, który będzie pełnił funkcję poczekalni. Będzie też mała gastronomia i toalety,

- pozyskano środki finansowe z polskiego Ładu na przebudowę układu drogowego na osiedlu 750-lecia oraz ulicy Gorczyckiego w wysokości 13 mln. zł.,

- planuje się korzystając z dofinansowań zmodernizować ulicę Brzozową i Konwaliową,

- w przygotowaniu są dokumentacje projektowe dotyczący północnego  objazdu miasta, czyli ulicy Łąkowej i Panieńskiej na osiedlu Rybaki, przebudowy układu ulic Łunawskiej od Szosy Grudziądzkiej do Polnej oraz Polnej, przebudowy ulicy Bocianiej, Wojska Polskiego od Alei 3 Maja do siedziby OJAR-u, budowy ronda i przebudowa przejść przy Pasażu Chełmińskim,

- restauracja ołtarza głównego w Farze – pozyskano środki finansowe z puli na zabytki ponad   400 000 zł. dla Chełmna,

- planuje się stworzenie centrum rekreacji nad jeziorem starogrodzkim, zrewaloryzować miejski park, najstarszy park w mieście - Stare Planty,

- modernizacja energetyczna kompleksu ośrodka nad jeziorem drugi etap,

- zakłada się, że Chełmno w najbliższych latach stanie się mieszkaniowym placem budowy. Trwa inwestycja mieszkaniowa przy ulicy Rycerskiej, Kościelnej, przy ulicy Biskupiej na terenie dawnej jednostki wojskowej.   Dodał, że inwestycje w bieżącym roku to ponad 20 000 000 zł.

Ad.4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Spraw Obywatelskich - stanowisko ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty  w druku nr 1 wraz ze sprawozdaniem
Druk nr 1 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z kontroli wydział SO.pdf
 
Radny p. Michał Wrażeń – przypominając, że w sprawozdaniu zapisano, iż wnioski z poprzedniej kontroli przeprowadzone przez Komisję Rewizyjną są realizowane, poprosił o informację jakie to były wnioski.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka   odczytał wnioski z rekontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną:

Komisja w trakcie kontroli czynności kontrolnych stwierdziła, co następuje:
1. prowadzone jest porządkowanie dokumentacji, nierozdysponowane ulotki zostaną przekazane do placówek oświatowych – pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich 

2. opracowano i wdrożono koncepcje prowadzenia świetlicy środowiskowej –Stowarzyszenie ludzie Ludziom. Komisja planuje spotkanie się w świetlicy w celu zapoznania się z pracami dotyczącymi profilaktyki uzależnień.

3.sporządzono diagnozę środowiskową używania środków psychoaktywnych, bezpieczeństwa    i zachowań agresywnych oraz reakcji na naukę zdalną wśród młodzieży szkół chełmińskich, wieku 11-20 lat -  Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Uzależnień 

3. opracowano Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022 – 2025 – Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Uzależnień 

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że Pan przewodniczący nie odpowiedział wyczerpująco. Powtórzył pytanie - jakie były te wnioski, z poprzedniej kontroli.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - zasugerował, aby pan radny zapoznał się z dokumentacją z poprzednich kontroli, gdzie znajdzie odpowiedź na pytanie  jakie były wnioski oraz jak zostały zrealizowane.
Wszystko jest w dokumentach i, zdaniem mówcy  nie ma potrzeby roztrząsania tego podczas sesji.

Radny p. Michał Wrażeń – zwrócił uwagę, że komisja Rewizyjna pracuje na określonych zasadach i nie każdy może brać udział w kontroli, zasugerował przejście do głosowania.

Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka – odczytał wnioski z protokołu z poprzedniej kontroli

1.Należy reaktywować spotkania radnych z przedstawicielami Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (na sesji, co pół roku) i Inspektorem ds. rozwiązywania problemów uzależnień w celu przedstawienia realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień.

2.Przeprowadzona zostanie rekontrola związana z dokumentowaniem zakresu obowiązków Inspektora ds. rozwiązywania problemów uzależnień. (Tworzenie portfolio ulotek, raportowanie spotkań MKRPA, raporty ze szkół - które projekty są realizowane, jakiego rodzaju szkolenia dla nauczycieli; szczegółowy wykaz ilości uczniów pochodzących z Chełmna i środki finansowe dystrybuowanych dla szkół; występowanie do innych podmiotów z zapytaniami np. Niebieska Linia, przeprowadzanie kontroli w miejscach sprzedaży alkoholu przez MKRPA, występowanie do innych jednostek samorządowych o współfinansowanie zadań)

3.Należy przeprowadzić szkolenie dla osób otrzymujących zezwolenie na sprzedaż alkoholu (raz w ciągu roku).

4.Należy prowadzić bardziej skuteczną informację publiczną o możliwości uzyskania wsparcia w razie przemocy, alkoholizmu i narkotyków.

5.W raporcie z realizacji Programu profilaktyki należy bardziej szczegółowo opisać współpracę ze wszystkimi podmiotami ujętymi w obowiązkach Inspektora ds. rozwiązywania problemów uzależnień oraz opracować standard raportowania wykonanych zadań, zleceń.

6. Należy wpisać do Miejskiego Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień aktualną diagnozę gminy Miejskiej Chełmno oraz informację o skutecznych metodach profilaktyki i rekomendacje dla szkół.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/520/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Spraw Obywatelskich - stanowisko ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów
LXXI 520 2023 2023-12-27
 

Ad.5. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie na lata 2023 – 2027”

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski -przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2
Druk nr 2 - projekt uchwały zmieniajacy uchwałę w sprawie Wieloletniego planu rozowju i modernizacji urzadzeń wodociagowych
 
Radny p. Michał Wrażeń wyraził zadowolenie, że powstał taki dobry program dotyczący modernizacji. Poprosił o informację czy  w tym programie uda się wprowadzić coś, co spowoduje  zmiękczenie wody.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski- poinformował, że kwestia zmiękczenia wody nie została ujęta w mniejszym programie, gdyż wprowadzenie tego przełożyłoby się znacząco na wzrost kosztów dostawy wody do wszystkich mieszkań na terenie miasta, jak również też do ceny wody, która jest wykorzystywana w celach technologicznych, stąd też odstąpiono od kwestii zwiększenia wody, gdyż byłoby to zbyt kosztochłonne dla wszystkich.
W ramach zakresu jest modernizacja stacji oraz eliminacja azbestówek, jak również uzupełnienia oprogramowania Zakładu Wodociągów, tak, aby był pełen monitoring. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/521/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia „Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie na lata 2023 – 2027”  została przyjęta jednogłośnie .
Uchwała.LXXI 521 2023 2023-12-27
 
Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem
Druk nr 3 korekta budżetu_2023_normatywna
Druk nr 3 - korekta budżetu 2023_zalaczniki 

-w rozdziale 700 05, zwiększa się wpływ z dzierżawy, mienia i odsetek od nieterminowych wpłat    o 37 838 zł.,
- w rozdziale 750 23 zanotowano dużo wyższe, tzw. różne wpływy z rozliczenia z poprzednich lat odszkodowań wynikających z umów, ale również termin terminowej opłaty, zobowiązań do ZUS i urzędu skarbowego i refundacji prowadzenia staży uczniów szkół ponadpodstawowych,
- w rozdziale 754 16 zmniejsza się wpływ z mandatów nakładanych przez straż miejską, te dochody z mandatów spadają z roku na rok, 
- w rozdziale 756 15 w podatkach od osób fizycznych zanotowano wzrost o 161 903 zł. To są dodatkowe wpływy od z podatku, czynności cywilnoprawnych, ale również rekompensata z tytułu zwolnienia ZAZ-u z podatku od nieruchomości. To jest ponad 93 000. Te środki są w ramach refundacji z PFRON-u. ,
- w rozdziale 756 16 zwiększa się wpływ z podatków i opłat, w tym z podatku od spadków i darowizn oraz korygujemy podatek od czynności cywilnoprawnych. Podatek spadków i darowizn wrósł   w stosunku do planów o ponad 200 000.
- w rozdziale 758 14.  zwiększa się dochody z odsetek od lokat o ponad 200 000 zł,
- w rozdziale 619. Zwiększa się koszty opłat za obsługę strefy płatnego parkowania, te koszty są skorelowane z dochodami, są wyższe dochody z opłat, dlatego też należy zapłacić od tego procentowo wyższe koszty. Zwiększa się wydatki o 15 500 zł.,
- w rozdziale 700 05 zmniejsza się plan wydatków na zakup usług, odszkodowania, lokalu, koszty postępowania sądowego. W sumie oszczędności to 28 700 zł.,
- w rozdziale 710 04 zmniejsza się plan wydatków na zakup usług, umowy zlecenia związane z kosztami sporządzania opinii urbanistyczno-architektonicznych i kosztów zmian planu zagospodarowania przestrzennego do poziomu przewidywanego wykonania, czyli zmniejszamy    o 20 150 zł.
I tutaj jedna dodatkowa zmiana, poprosił o przyjęcie autopoprawki w rozdziale 750 11. przyszła dzisiaj decyzja na 111 zł 42 gr z funduszu pomocy na wykonanie zdjęć i nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy, poprosił o wprowadzenie tej kwoty po stronie dochodów  i wydatków.
- w rozdziale 750 23. zmniejsza się plan wydatków na wynagrodzenia 
- w rozdziale 750 85 dodaje się 540 zł 50 gr dla COPO, zmniejszając środki zaplanowane  z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych SP 1,
- W rozdziale 926 95 zmniejsza się plan wydatków, umów zleceń i kosztów energii o 10 000zł. Te koszty związane są z utrzymaniem Orlika,
- dochody i wydatki majątkowe – zmniejsza się plan wydatków na zadanie modernizacja ulicy Kilińskiego do poziomu wynikającego ze zrealizowanych umów o 147 000 zł. mniej. 
- w rozdziale 616.  Zmniejsza się plan wydatków na wykonanie dokumentacji projektowej uporządkowania kanalizacji deszczowej ulicy Kolibrowej. Te 5000 zł. przenosi się w ramach zmiany harmonogramu zadań na rok 2024,
- w rozdziale 700 05 zmniejsza się plan wydatków ze sprzedaży nieruchomości i pozostałego mienia o 390 000 zł.  do poziomu przewidywanego wykonania,
- w rozdziale 700 05. zmniejszamy się plan wydatków na odszkodowania i wykupy gruntów, nie trzeba było wydatkować 10 280 zł.,
- w rozdziale 721 w ramach wydatków przewidzianych na zakup udziałów w Spółce Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa, planowano większy wydatek ze względu na zwrócenie się spółki o wzrost kosztów i refundację z BGK. Na ten moment jeszcze nie wnioskowano do BGK-u,dlatego też prawdopodobnie w przyszłym roku będzie trzeba zwiększyć te wydatki -zmniejszenie   o 250 000zł.,
-w rozdziale 801 95 przeniesienie planu wydatków dotacji z Unii Europejskiej na instalację fotowoltaiczną na SP 4. Zadanie zrealizowane będzie w tym roku, natomiast rozliczenie dofinansowania przejdzie na przyszły rok. Nie uda się otrzymać tych środków do końca roku,
- w rozdziale 915 koryguje się plan dochodów z tytułu sfinansowania przez UE modernizacji oświetlenia ulicznego i parkowego do poziomu końcowego rozliczenia zmniejszenie o 113 695 zł.,
- w rozdziale 915, zmienia się harmonogram realizacji zadań oświetleniowych ulicy Toruńskiej,Łożyńskiego i placu zabaw przy Danielewskiego zostanie to przeniesione w całości na rok 2024,
- w rozdziale 926 wprowadzamy plan dochodów od sprzedaży pojemników do odbioru odpadów, to są dochody majątkowe na kwotę 7555 zł. 
- w rozdziale 926 95 planuje się do końca roku  dokonać zakupu sprzętu grzewczego do budynku sali bokserskiej, żeby wspomóc młodzież w ćwiczeniach w trakcie okresu zimowego. 
- w rozdziale 750 23 proponuje się przenieść 13 500 zł z planu wydatków na wynagrodzenia, zakupy materiałów oraz rozmowy telefoniczne do wydatków na zakup usług,
I tu też autopoprawka - proponuje się przenieść środki między paragrafami wydatków z funduszu pomocy dla obywateli Ukrainy w sumie 2108 zł  86 gr z kosztów wynagrodzeń na świadczenia dla uchodźców,
- w Szkole Podstawowej nr 1 proponuje się przenieść plan wydatków między paragrafami z podatku VAT do wydatków na delegację służbowe zgodnie z zapotrzebowaniem - 200 zł.,
Te wszystkie zmiany powodują, że deficyt zmniejsza się o 372 000 zł do poziomu 13 249 394 zł 29 gr. Zmniejsza się również przychody z tytułu skumulowanej nadwyżki o 372 000zł. 
Ponadto dokonuje się zmian planu kosztów Zakładu Wodociągów i Kanalizacji planowane koszty na zakupy materiałów, usług, wykonanie ekspertyz i analiz oraz usług remontowych. Zmniejszono plan zakupu usług i zakupu energii. W sumie ta zmiana to jest 65 700 zł.
Poprosił o przyjęcie proponowanych zmian wraz z tymi trzema pozycjami autopoprawki.

Radny p. Michał Wrażeń - poprosił o następujące informacje:

§ 700 05, zmniejszenie planów wpływów ze sprzedaży nieruchomości i pozostałego mienia – ile zostało sprzedane, a ile nie udało się sprzedać
-wpływy dochodów z odsprzedaży pojemników do odbioru odpadów, to jest 926 paragraf, czy to  o te dzwony do selektywnej zbiórki.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – wyjaśnił, co następuje: 
- chodzi o wyeksploatowane pojemniki tzw. dzwony, które zostały zastąpione nowymi. W rezerwie są jeszcze dwa komplety, które można w dowolnym momencie wstawić we wskazany punkt. Wyjaśnił, że pojemniki były już niezdatne do użytku i nie nadawały się również do odnowienia. Stąd podjęto decyzję o ich zbyciu, oczywiście została powołana komisja w tym celu. Pojemniki zostały zbyte zgodnie z obowiązującymi procedurami,

- w przypadku zbycia nieruchomości pozyskano troszkę poniżej 300 000 zł wpływu z tytułu zbycia nieruchomości, natomiast pozostałe nieruchomości, które były ujęte w planie, zostały przeniesione do planu przyszłorocznego. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 3 
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie nie było,  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 10  do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXXI/522/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 11  do protokołu)
Uchwala_LXXI_522_Budzet_2023_12_27_
 
Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem  Druk nr 4 WPF 2023-2029_normatywn Druk nr 4 - WPF 2023-2029 _zalaczniki Poprosił o przyjęcie uchwały 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 4 
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie  było,  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 13do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXXI/523/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie  U_LXXI_523_2023_12_27_WPF

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2024 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem :

§ 1. Udziela się gminie Lisewo pomoc finansową z przeznaczeniem na zadania z zakresu prowadzenia rehabilitacji zawodowej, społecznej dla osób niepełnosprawnych z gminy miasto Chełmno, sfinansowanie niezbędnych kosztów związane z wynagrodzeniami czterech pracowników zatrudnionych w Ośrodku Starogrodzkim, wynikające z konieczności utrzymania ciągłości funkcjonowania obiektu i pokrycie kosztów utrzymania kąpieliska udostępnionego bezpłatnie mieszkańcom Chełmna oraz koszty napraw i remontów obiektów nad Jeziorem Starogrodzkim. Wyjaśnił, że w sumie przeznacza się podobnie jak w roku 2023 środki w wysokości 420 000 na ten cel. Szczegółowe warunki zostaną określone w umowie między gminą miasto Chełmno a gminą Lisewo.
Druk nr 5 Pomoc_finansowa_Gmina_Lisew

Przewodnicząca Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców p. Ilona Smolińska – przedstawiła opinię klubu
Klub Radnych. opinia p;omoc dla Lisewa

Radny p. Michał Wrażeń wskazując na zapis w uzasadnieniu - pkt 1 proporcjonalnie do liczby zatrudnionych osób z niepełnosprawnością, zapytał ile jest tam osób z Chełmna, czy liczba jest taka sama, czy się zmienia. 
Zwrócił uwagę, że Zakład Aktywizacji powstał po to, aby nauczyć daną osobę, stworzyć warunki i wypuścić na rynek pracy, aby ta osoba mogła szukać pracy. Przypomniał, że już niejednokrotnie pytał ile takich osób ZAZ przygotował i nigdy nie otrzymał odpowiedzi. Przyznał, że Zakład Aktywności Zawodowej nie będzie płacił za utrzymanie kąpieliska i trzeba za to zapłacić.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że podjęcie pracy na otwartym rynku pracy to nie jest kwestia praw, tylko  kwestia możliwości, które u osób z niepełnosprawnościami nie są takie jak osób bez niepełnosprawności. Zwrócił uwagę, że te osoby są zatrudnione na rynku pracy, płacą wszystkie składki społeczne, płacą podatki, mają umowy o pracę, więc są pełnoprawnymi pracownikami w myśl zapisów kodeksu pracy.
Natomiast wyjście jakby poza zakład i znalezienie pracy na wolnym rynku, tu już jest kwestia możliwości, mówca nie posiada takich danych liczbowych. Zasugerował zaproszenie na którąś z sesji czy komisji Pani dyrektor celem uzyskania tych informacji. 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem stwierdził, że nie poddaje w wątpliwość, że ci ludzie pracują, prosi jedynie o podanie ile osób przez czas istnienia ZAZ-u opuściło ten zakład i znalazło pracę na wolnym rynku. Stwierdził, iż wie, że niepełnosprawni mają ciężej, ale po to jest ten zakład powołany, żeby ich wspomóc, nauczyć, przyuczyć do pracy na wolnym rynku. 

Radna p. Ilona Smolińska – stwierdziła, że z punktu widzenia tych osób niepełnosprawnych, to nie jest aż takie istotne w jakim miejscu oni pracują, dla nich jest ważne to, że w ogóle pracują i że mają taką możliwość. Zwracając się do przedmówcy poinformowała, iż pracuje z niepełnosprawnymi i posiada wiedzę, że niejednokrotnie potrzebna jest kilkuletnia praca, żeby taka osoba nauczyła się pewnych rzeczy, które dla nas się wydają normalne. 

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że o ile jak nie ma innej możliwości, należy zatrudniać niepełnosprawnych w tym zakładzie do emerytury, prosił jedynie o informację, czy ktoś z takiej możliwości skorzystał.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - zobowiązał się do pozyskania informacji, ile osób znalazło prace na wolnym rynku i przekazania jej Panu Radnemu. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5 
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu. 
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/524/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Lisewo w roku 2024 została przyjęta jednogłośnie
Uchwała_LXXI_524_2023_2023_12_27
 
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu z przeznaczeniem na dofinansowanie autobusowych przewozów pasażerskich, których organizatorem jest Starosta Powiatu Chełmińskiego

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem Druk nr 6 pomoc_finasow_Powiat_Chelmninski.. Poprosił o przyjęcie uchwały 

Radny p. Sławomir Karnowski – przedstawił opinię Klubu Radnych Chełmno Miasto Mieszkańców
Klub Radnych opinia dotacja powia

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5 
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie e było,  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXXI/525/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu z przeznaczeniem na dofinansowanie autobusowych przewozów pasażerskich, których organizatorem jest Starosta Powiatu Chełmińskiego została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 22 do protokołu)
Uchwała_LXXI_525_2023_2023_12_27
 

Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta  na rok 2024

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił zmiany do projektu budżetu przekazanego radnym, zgodnie obowiązującymi przepisaniu 15 listopada 2023 r. (załącznik nr 23 do protokołu)  
Druk nr 7 _Budzet_2024_2023_12_27
Druk nr 7 _Budzet_2024_2023_12_27_zalaczniki Autokorekta Druk nr 7 Autopoprawka_calosc

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz- przestawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu miasta na 2024 rok opinia RIO do projektu budżetu, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie możliwości sfinansowania deficytu opinia RIO do deficytuoraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030opinia RIO do WPF

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Komisji
Opinia KB do projektu budżetu na 2024 r

Radna p. Iga Jambor – Skupniewicz – przedstawiła opinie klubu radnych Chełmno Miasto Mieszkańców
Klub Radnych Miasto Mieszkańców opinia do projektu budżet

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że ma kilka uwag do projektu budżetu, chociaż nie wiadomo tak naprawdę, kto ten budżet będzie realizował. 
Wybudowanie o ile jednostka wojskowa wyrazi zgodę na poprowadzenie tego wodociągu to będzie lepsze zasilanie w wodę – wraz mieszkankami i mieszkańcami będzie trzymał za słowo Pana Burmistrza, że będzie to realizowane. Zastoiny wody na Szosie Grudziądzkiej na wysokości Caritasu, Pani kierownik zapewniła, że rozpoczną się jakieś prace w tym kierunku, chociaż nie ma tych rzeczy w budżecie, ale mieszkanki i mieszkańcy liczą na to, że Pan Burmistrz znajdzie pieniążki. Stwierdził, że należy nadmienić, że jeśli chodzi o budżet na rok 2004, jesteśmy w sytuacji komfortowej, ponieważ mamy w budżecie 800 000 zł.  więcej. Wracając do wniosków do budżetu miasta Chełmno na 2024 rok wyraził zdziwienie nie realizowaniem wniosku o zakup trzech systemów ratowania życia typu AED. Stwierdził cyt. „I Panie Burmistrzu, to taki majątek kosztuje? Nie mamy pieniążków, żeby ratować na ulicy mieszkańców? Przecież to jest wstyd.”
Rozbudowa monitoringu wizyjnego w Chełmnie w miarę potrzeb i środków cyt. „Jak to można odczytać? Potrzeby są, bo jest ten monitoring i należy go rozbudować i czerpać korzyści z niego, a nie pisać w miarę potrzeb i środków".
Rekompensata pieniężna za czas służby przekraczającej normę godzinową pracy policjanta. Zwrócił uwagę, że jest nieciekawie wieczorem w Chełmnie, proszą o wspomożenie o 5000 zł. . i takich pieniążków nie mamy w budżecie.
Koszty przejazdu do Chełmna dzieci i młodzieży z Kaniewa w ramach wymiany młodzieżowej 1400 zł.  cyt. „Panie Burmistrzu, co to jest? Rok temu wybuch wojny, to żeśmy biegali z paczkami, hucznie było i każdy chciał mieć zdjęcie zrobione. A na ten moment dla przyjazdu tych dzieci z kraju, gdzie się toczy drugi rok wojna, nie mamy środków? To jest, to jest wstyd.” 
Zakup strojów dla "Pomorze" z okazji 45-lecia Zespołu Pieśni i Tańca, zdaniem mówcy należy coś  tym dzieciakom kupić, chociaż trzy stroje. Niech się bawią i promują to miasto. Zakup funkcjonalnego namiotu oraz mebli ogrodowych w związku z obchodami 40-lecia założenia rodzinnego ogrodu działkowego stwierdził cyt. „Pisze pan, odpisuje pan: "Możliwa pomoc rzeczowa po analizie wykonania budżetu za pierwsze półrocze". Chcą się bawić ogrody działkowe? Niech się bawią, ale za własne pieniądze”.
Wprowadzanie zadania inwestycyjnego, opracowanie dokumentacji Budowa grzebowiska dla zwierząt - druga część Zapytał cyt. „ A kiedy była pierwsza część? To była pierwsza część? Aha, mieliśmy chęci i te chęci wypadły, bo nie mogliśmy czegoś tam zrobić, bo plany zagospodarowania nie zezwalały na to, tak?”
Zwiększenie dotacji na utrzymanie Stadionu Miejskiego, uzyskanie dzięki ograniczeniom wydatków na utrzymanie boiska Orlik".  Wyraził obawę, czy jak z Orlika zabierze się środki czy na ten Orlik, czy będzie funkcjonował.

Radny p. Sławomir Karnowski odnośnie zakupu systemu AED – poinformował, że był autorem tego wniosku i będzie on realizowany przez MOPS. Wniosek został złożony z dużymi szansami na pozyskanie środków na zakup tego systemu, A co do nadwyżki 800 000zł, zasugerował nie ekscytowanie się tym za bardzo, mając na uwadze inflacje, która w przyszłym roku najprawdopodobniej pójdzie w gorę.  Odnośnie inwestycji wymienionych przez przedmówcę zwrócił uwagę, że to, że jakieś zadanie nie znalazło się w budżecie nie znaczy, że nie będzie realizowane jeśli znajda się środki w ciągu roku, tak było zawsze. 

Radna p. Dominika Wikiera stwierdziła cyt. „Szanowny Pan Radny sprawia wrażenie jakoby przedstawiane kwestie nie były wcześniej dyskutowane. Były omawiane one w czasie komisji oraz opracowywane zmiany w budżecie były negocjowane z instytucjami i osobami prowadzącymi np. Orlik, to wszystko było omawiane. Więc, Panie Radny, sprawia Pan wrażenie, że są to kwestie wstydliwe dla Pana Radnego, który jakby nie brał udziału po prostu w tychże zgromadzeniach”. 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – przypomniał, że wnioski ich realizację otrzymał przed posiedzeniem Komisji niestety z ważnych przyczyn nie mógł uczestniczyć w całym posiedzeniu, a odnośnie systemu  AED stwierdził cyt. „Szkoda gadać”

Radna p. Dorota Żulewska w odniesieniu do wypowiedzi Radnego Karnowskiego dotyczącej wniosków składanych przez radnych stwierdziła cyt. „do 15 września składamy również swoje propozycje dotyczące przede wszystkim tutaj kwestii inwestycyjnych. Niestety, z przykrością stwierdzam, dlatego dzisiejszy głos dotyczący budżetu miasta na rok 2024 będzie moim głosem wstrzymującym, a dotyczy on sytuacji takiej, że przez tyle lat składałam wnioski dotyczące rozwoju okręgu, mojego okręgu, ale niestety do tej pory żaden z nich nie uzyskał akceptacji.
Także z przykrością stwierdzam, że no kolejny rok, kolejny rok budżetowy, niestety nie zawiera żadnego wniosku, który bezpośrednio złożony był przeze mnie”

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wyjaśnił następujące kwestie:

- grzebowiska dla zwierząt -   w 2021 rozpoczęto prace nad dokumentacją, została sporządzona cała dokumentacja środowiskowa, która jest w procedowaniu, a obecnie trwa oczekiwanie na finalizację planu zagospodarowania przestrzennego tak, aby można było dopiąć tę dokumentację do końca. Zasugerował pośledzić jak procesy dotyczące budowy grzebowisk przedstawiają się w innych miastach, większości miast jest to naprawdę długotrwałe. Dodał, że wydaje się, że to błaha inwestycja, a niestety jest to potężny kawał działań, aby proceduralnie ten temat dopiąć.

- odnośnie głosu pani radnej Doroty Żulewskiej poinformował, że wraz z urzędnikami robi wszystko, aby pozyskiwać dofinansowania na kolejne projekty, składane są wnioski we wszystkich możliwych naborach, m.in. został złożony ponownie pod koniec listopada wniosek dotyczące pomnika przy Placu Wolności. W przyszłym  roku będzie realizowane przejście przy dworcu autobusowym, jak również w przygotowaniu jest kolejny wniosek do Funduszu Dróg Samorządowych, również z możliwością wykorzystania ulicy Wojska Polskiego. 

Radna p. Dorota Żulewska ad vocem- podziękowała stwierdzając, że docenia ten głos wyrażając nadzieję, że rzeczywiście  te plany o których rozmawiano  dużo wcześniej zostaną zrealizowane. Dodała cyt. „naprawdę było to dla mnie bardzo ważne”

Burmistrz Miasta p.  Artur Mikiewicz – udzielił następujących informacji:

- osiedle Wybudowanie - jeśli chodzi o zrealizowanie na osiedlu Wybudowanie, inwestycji wodociągowej, którą uznaje za jedną z najważniejszych na tym osiedlu, jeśli nie najważniejszą, to rzeczywiście zobowiązał się i swoje zobowiązanie podtrzymuje. Jeśli tylko wojsko zaakceptuje wniosku, wówczas we współpracy z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji będzie ta inwestycja  przeprowadzona,

- co do wniosków budżetowych – jeśli chodzi o ratowanie zdrowia i życia ludzkiego, przypomniał, że straż miejska dysponuje profesjonalnym sprzętem do ratowania życia, nie dalej, jak na jednej                        z poprzednich sesji, po korekcie budżet i zakupiono profesjonalną torbę z całym zestawem do ratowania życia. Oczywiście można rozważać zakup choćby jednego zestawu AED, natomiast należy mieć świadomość, że uchwalany dzisiaj budżet nie uchwalony raz na zawsze, bo uchwały korygujące Rada przyjmuje niemalże co miesiąc. Budżet bardzo dynamicznie zmienia, jeżeli tylko jakieś ważne potrzeby wystąpią, tak jak właśnie w przypadku tej profesjonalnej torby do udzielania pierwszej pomocy, tak niezwłocznie takie uchwały są Radzie Miasta przedstawiane   z argumentacja, dlaczego warto desygnować dodatkowe środki. Poprosił nie sprawiać wrażenia, że nie dba się wystarczająco o zdrowie i bezpieczeństwo naszych mieszkańców,

- jeśli chodzi o monitoring wizyjny przyznał, że rzeczywiście tam jest zapisane w miarę potrzeb  i możliwości finansowych. Zwrócił uwagę, że potrzeby są bardzo duże, ale koszty związane nie tylko z zakupem dodatkowych punktów, ale także  koszty utrzymania monitoringu wizyjnego są naprawdę ogromne. Stwierdził, że jest zmuszony podejmować  decyzje w sposób odpowiedzialny, tak żeby zbilansować właśnie możliwości i potrzeby.

-odnośnie  zarzutu, że nie podejmuje się  w danym obszarze działań, stwierdził, że nie jest to zgodne z faktami i z prawdą, bo we współpracy z samorządowcami z Powiatu Chełmińskiego wspólnie udziela wsparcia finansowego  jednostce Powiatowej Policji , chociażby dofinansowanie   zakupu profesjonalnego pojazdu,  także rowerów dla policji.

- jeśli chodzi o pomoc zaprzyjaźnionemu miastu Kaniowowi, stwierdził, że   jak mało kto, Chełmno  wsparło partnerskie  miasto kilkoma transportami tirów w czasie tego największego kryzysu na początku wojny, jak również kilkakrotnie goszczono  zawodników z klubu Ivazar w Chełmnie i wspierano finansowo, zarówno  z poziomu Urzędu Miasta, jak i wszyscy mieszkańcy Chełmna, którzy ofiarnie przekazali środki finansowe na specjalnie wyodrębniony rachunek bankowy i te środki zostały w dużej części przekazane właśnie na pomoc naszemu partnerskiemu Kaniowowi. 

- Zespół Pieśni i Tańca Pomorze – poinformował, że jest po rozmowach zarówno z rodzicami dzieci z zespołu, jak i z szefem Zespołu Pieśni i Tańca Pomorze, choreografami, panią dyrektor CHDK-u       i widzi potrzebę udzielenia tej pomocy w przyszłym roku. To, że jakieś zadanie na tym etapie nie znalazło się w budżecie, nie znaczy, że nie będzie realizowane,

- w tym duchu odpowiedziano chociażby seniorom z Chełmińskiej Rady Seniorów, bo zadawano pytanie, czy będzie wspierana Spartakiada Senioralna? Odpowiedź jest twierdząca, bo jest to bardzo potrzebna i bardzo dobra impreza promująca też zdrowy styl życia i aktywność wśród seniorów i ona nie jest wprost z nazwy wymieniona w budżecie miasta, ale z paragrafów naszego inspektora do spraw sportu będziemy te poszczególne komponenty Spartakiady Senioralnej dofinansować.

 - jeśli chodzi o Orlik, to tutaj w zasadzie już radna Wikiera odpowiedziała, te zmiany, których dokonano, były dokonane w porozumieniu z osobami zainteresowanymi, także biorąc pod uwagę sprawozdania z wykonania budżetu, także nie ma zagrożenia, że dzieci nie będą miały gdzie trenować i gdzie podejmować aktywności fizycznej.

-odnośnie   możliwość zagęszczenia sieci transportu na terenie miasta, bo są takie newralgiczne godziny, gdzieś tak między 8:30 a 11:00 w Chełmnie, gdzie nie wszyscy się mieszczą do pojazdu o danej godzinie, po rozmowach z przewoźnikiem firmą Es-Bus ustalono, że jest planowane używanie bardziej pojemnego autobusu od stycznia. 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że po części się zgadza z panem burmistrzem, że budżet to nie jest taka rzecz sztywna, ale nie zgadza się odnośnie Kaniewa, Stowarzyszenie Przyjaciół Kaniewa wnioskuję o 15 000 zł, a proponuje dofinansowanie, 1400zł, oraz środki z darowizn z lat poprzednich i możliwość w ramach konkursów dla organizacji pozarządowych.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – wyjaśnił, że Stowarzyszenie może ubiegać się tylko i wyłącznie o dotację w ramach konkursów. Tamte środki zbierane na oddzielnym rachunku bankowym z darowizn zostały przekazane . 

Radny p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.  "nie jestem prawnikiem i nie będę dyskutował o rzeczach prawnie możliwych, ale jak dla ogródków działkowych możemy sfinansować kupienie namiotu czy jakiejś innej rzeczy, to dlaczego nie możemy tego sfinansować."

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że pozyskał informację, iż POZ nie potrzebuje namiotu. Kontynuując potwierdził, że miastu partnerskiemu Kaniów pomagano i nadal jest wola pomagania i robi się to zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zgodził się, że nie jest Pan radny prawnikiem, a pan skarbnik akurat zna bardzo dobrze przepisy ustawy o finansach publicznych i w ramach konkursów można takiej pomocy udzielać. I oczywiście to, co znajduje się na tym wyodrębnionym rachunku, jeszcze z darowizn. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 8 
Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 1 radny głosował przeciw, 2 radnych wstrzymało się od głosu.  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXXI/526/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. uchwały w uchwalenia budżetu miasta na rok 2024  została przyjęta większością głosów  ( załącznik nr 31  do protokołu )

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki –  stwierdził , ze po przerwie na sali obrad obecnych jest 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwal. 

Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8
Druk nr 8 _WPF_2024 - 2030i
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 8 
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu.  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 33 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/527/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r.  w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 została przyjęta większością głosów U71_LXXI_527_WPF_2024_

Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie w trybie bezprzetargowym okresu obowiązywania umów dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz z uzasadnieniem Druk nr 10 przedłużenie umowy ZUM. Poprosił o przyjęcie uchwały .

Radny p. Michał Wrażeń poprosił o bardziej szczegółowe wyjaśnienie tematu dzierżawy  i amortyzacji, do którego roku,

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wyjaśnił, co następuje: 

- w przypadku umowy zawartej dnia 3 listopada 2009 roku, która dotychczas obowiązuje do dnia 31 października 2029 roku, zostanie wydłużona maksymalnie do dnia 3 listopada 2039 roku, stąd też wydłużenie nastąpi o niespełna 10 lat,

- przypadku umowy z dnia 24 grudnia 2012 roku, dotychczasowy termin obowiązywania umowy to dzień 31 grudnia 2032roku, proponowane wydłużenie to maksymalnie do dnia 3 listopada 2039 roku, tym samym wydłużenie o niespełna 7 lat.

-temat amortyzacji będzie możliwy dopiero po zawarciu umów kredytowych i przystąpieniu do realizacji inwestycji, gdyż te nowe elementy, które powstaną na skutek realizacji inwestycji, będą amortyzowane przez następne lata, prawdopodobnie do tego terminu, który mamy określone w umowie. 

Radny p. Michał Wrażeń  poprosił o potwierdzenie, że nie ma zagrożenia, że te stare umowy dzierżawne z tym czynszem i z tą no amortyzacją sprzętu itd. będzie kontynuacja, tak?

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – po raz kolejny stwierdził, że to nie są nowe umowy, to będą aneksy do umów, które wydłużą okres obowiązywania umowy, tym samym wszystkie zapisy tych umów pozostaną wiążące. Wydłużony zostanie wyłącznie termin, do którego obowiązuje umowa.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz potwierdził wypowiedź przedmówcy, że to będzie tylko aneks w którym zmienia się tylko termin obowiązywania umowy. Pozostałe zapisy, które są korzystne dla miasta, nie ulegają zmianie, w tym jeden kluczowy zapis, że miasto ma możliwość wypowiedzenia tej dzierżawy w ciągu roku.  Więc to nie jest tak, że podejmowane jest  jakieś ryzyko, bo gdyby okoliczności się zmieniły, wówczas miasto ma  prawo tę umowę rozwiązać  z krótkim okresem wypowiedzenia, czyli w tym przypadku rocznym. I to jest dla miasta bezpieczne. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 10 
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radnych wstrzymał się od głosu.  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 36  do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/528/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie w trybie bezprzetargowym okresu obowiązywania umów dzierżawy nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów Uchwała LXXI 528 2023 2023-12-27
 
Ad.13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna „Złote Pręty Chełmińskie” i zasad ich przyznawania

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9  wraz z uzasadnieniem Druk nr 9 nagroda - Złote pręty Burmistrza. Poprosił o przyjęcie uchwały. 

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że w projekcie uchwały wprowadzono wiele zmian   w stosunku do przygotowanej na poprzednią sesję, kilka wątpliwości mówcy zostało rozwianych,  ale w dalszym ciągu pozostała wątpliwość co z Zasłużonymi  dla Miasta Chełmna i Honorowymi Obywatelami Miasta  czy te tytuły przejdą do lamusa. Wyraził obawę, że przy tylu tytułach  cyt. „po ulicach, to będzie co drugi to pręt chodzi” Poprosił o informacje kto zaprojektował tę statuetkę 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – stwierdził, że jeśli co drugi będzie nagrodzony, to będzie znaczyło, że Chełmno ma niezwykle zaangażowanych mieszkańców w rozwój miasta i bardzo dobrze i trzeba się z tego cieszyć, bo należy promować i doceniać działalność. Ta nagroda jest nagrodą, która w żaden sposób nie wchodzi w kolizję z tytułem Zasłużonego bądź Honorowego Obywatela Miasta, bo tamte wyróżnienia są za działalność długoletnią. Natomiast te wyróżnienia planuje się przyznawać co roku za bieżącą działalność na rzecz rozwoju i promocji miasta, dlatego w żaden sposób one ze sobą nie kolidują.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem- przypomniał, że prosił o informację, kto to projektował.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował, że autorem projektu jest mieszkaniec Chełmna p. Jakub Kozłowski, absolwent wzornictwa, specjalizujący się w pracy w metalu, więc jest to statuetka zaprojektowana przez mieszkańca naszego miasta.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 10 
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 2 radnych wstrzymało się od głosu.  
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 39 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr  LXXI/529/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 27 grudnia 2023 r.  w sprawie ustanowienia Nagród Burmistrza Miasta Chełmna „Złote Pręty Chełmińskie” i zasad ich przyznawania została przyjęta większością głosów 
Uchwała.LXXI.529.2023.2023-12-27
 

Ad.14. Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja 

Ad. 15. Wolne wnioski i informacje

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – przypominając, że jutro, o godzinie 18:00 odbędzie się koncert jubileuszowy orkiestry kameralnej pod dyrekcją Agnieszki Duczmal poprosił radnych o potwierdzenie udziału u pani Magdaleny Mrozek zaraz po sesji.  Ponadto przypomniał radnym, że do jutra trzeba potwierdzić swoją obecność na gali.   Odpowiadając na głosy radnych, że zaproszeń nie otrzymali stwierdził, że w takim przypadku solidaryzując się z radnymi również nie weźmie udziału. 

Radny p. Sławomir Karnowski - odnośnie przewozów pasażerskich wyraził zadowolenie z faktu, że przewoźnik zwiększy pojazd, co oznacza, że jest zapotrzebowanie, szczególnie u seniorów. Kontynuując, w imieniu starszych mieszkańców miasta poddał pod rozwagę możliwość dołożenia jeszcze jednego kursu w godzinach przedpołudniowych, podobnie jak wyraził nadzieję odnośnie organizacji przystanku na w okolicach Chabrowej,

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz poinformował, że rzeczywiście rozmowy z przewoźnikiem trwają i rozważana jest możliwość umiejscowienia przystanku przy ulicy Kwiatowej, chociaż jest to bardzo trudna ulica, z uwagi na wzniesienie. Jeśli chodzi o zwiększenie kursów wyraził zdanie, że mieszkańcy są przyzwyczajeni o takiego rozkładu, który w pełni zabezpiecza potrzeby, inną kwestią jest rozbudowa w przyszłości linii, bo przecież miasto się rozbudowuje i przyjdzie taki moment, kiedy trzeba podjąć decyzję o ewentualnym rozwoju sieci transportu miejskiego. Natomiast na ten moment takim czynnikiem zaradczym ma być podstawienie większego pojazdu.

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem poprosił o informację, czy były przeprowadzane analizy, że jakieś kursy są, niepotrzebne, nieprzydatne, że nie dostatecznie obłożone Zasugerował, aby pójść w tym kierunku, i zmienić godziny jazdy na te, w których jest większe Stwierdził, że nie oczekuję odpowiedzi, jest to tylko sugestia. 

Radny p. Michał Wrażeń – odnośnie zaproszeń stwierdził, że szanujący się gospodarz, gdy wysyła zaproszenia, robi to z pewnym wyprzedzeniem, a nie dzień przed uroczystością.  Stwierdził, że przez ostatnich 5 lat z zaproszeniami zawsze był kłopot. Ponadto zdaniem mówcy albo prosi się wszystkich radnych, albo nikogo.  Kończąc złożył życzenia noworoczne Panu Burmistrzowi, radnym, pracownikom urzędu, a także wszystkim mieszkankom i mieszkańcom miasta.

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz a propos zaproszeń stwierdziła, że sprawa zaproszeń roztrząsana  jest tak jakby wszyscy radni zawsze z nich korzystali tymczasem nie zawsze można  być wszędzie. Zdaniem mówczyni organizatory wysyłając zaproszenie wyłącznie Panu Przewodniczącemu mają na uwadze doświadczenia, że radni nie korzystają z zaproszeń.   

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - stwierdził, że jak rzetelna firma wysyła zaproszenie, to pisze cyt. "potwierdzić do dnia tego i tego" i jak radny ma czas potwierdza.  Czy radni nie mają czasu, czy mają czas, czy chodzą, nie chodzą, to jest każdego sprawa .

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że koncert noworoczny jest biletowany  i każdy  mógł sobie bilet kupić,  natomiast urodziny to jest koncert bezpłatny, na wejściówki. Stwierdził, że to są dwie inne kategorie wydarzeń. Urodziny miasta, zdecydowanie wszyscy radni, otrzymali, natomiast koncert noworoczny jest komercyjnym wydarzeniem, biletowanym i to jest różnica między tymi dwoma wydarzeniami. Zgodził się z panią radną Jambor-Skupniewicz, że nie ma naprawdę    o co kopii kruszyć. 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że wpłynęły dodatkowe środki do budżetu, dlatego istnieje konieczność zwołania w dniu dzisiejszej dodatkowej sesji na wniosek Burmistrza. LXXII sesja Rady Miasta rozpocznie się za 10 minut. 

Ad. 16. Zakończenie

Przewodniczący obrad p. Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LXXI sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie 

Protokołowała:                                                                    Przewodniczył:
(-) D. Derebecka                                                                  ( -) W. Strzelecki 

 

Protokoły z glosowań

Powiadom znajomego