Protokół Nr LXVI/2023 z LXVI sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 r.
Sesja odbyła się w dniu 30 sierpnia 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 16.30. Na ogólną ilość 15 radnych, obecnych na sesji było 13 radnych, co stanowi 93,30 %. Nieobecnych usprawiedliwionych - 1, spóźnionych – 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0.
Ad. 1 Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Listy obecności radnych oraz osób uczestniczących stanowi załączniki nr 1 do protokołu.
załącznik nr 1 - lista obecności radnych na LXVI Sesji Rady Miasta w dniu 30.08.2023 r
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXVI sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości- lista stanowi załącznik nr 2
załącznik nr 2 - lista obecności osób uczestniczących w LXVI Sesji Rady Miasta w dniu 30.08.2023 r.
Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek – wiceprzewodnicząca rady.
Ad. 2 Przyjęcie porządku obrad LXVI sesji RM
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki - do porządku obrad LXVI sesji Rady Miasta nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki uznał porządek obrad za przyjęty, przedstawia się następująco:
1.Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad LXVI Sesji RM
3. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno (druk nr 1)
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023 ( druk nr 2)
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017 r. (druk nr 3)
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia ,, Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu” (druk nr 4)
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna w sprawie odwołania ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych (druk nr 5)
8. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 (druk nr 6)
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 (druk nr 7)
10. Sprawozdanie z wykonania na 30 czerwca 2023 r. uchwały nr LVII/401/2022 z dnia 14 grudnia 2022 r. – wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2022 ( druk nr 8)
11. Informacja na temat funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi za I półrocze 2023 roku
12. Informacja na temat złożonych interpelacji
13. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
14. Wolne wnioski i informacje
15. Zakończenie
Ad. 3 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno (druk nr 1) – projekt stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
załącznik nr 3 - druk nr 1 - projekt uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds Przemocy Domowej
Pani Eliza Rokita – dyrektor MOPS przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno
Radny p. Waldemar Piotrowski - w dniu 28 czerwca br. RM podjęła Uchwałę nr LXV/470/2023 w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Miasta Chełmna – a więc już w czasie kiedy to w życie weszły zmiany (od 22.06.2023) do ustawy z dnia 29.07.2005 r o przeciwdziałaniu przemocy domowej – która to była podstawą (już nieaktualną) do podejmowania przez RM Uchwały.
Proszę zatem autorów podejmowanych w przyszłości uchwał o śledzenie na bieżąco aktualizowanych ustaw, aby nie było konieczności powielania , w krótkich odstępach czasu prac nad tą samą materią.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 wstrzymujący, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)
załącznik nr 4 - Wykaz głosowań imiennych z LXVI sesji RM 30.08.2023 r.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/482/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno została przyjęta – uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
załącznik nr 5 - Uchwała nr LXVI/482/2023 z dnia 2023-08-30
Ad 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023 ( druk nr 2) - projekt stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
załącznik nr 6 - druk nr 2 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023
Radny p. Waldemar Piotrowski powiedział :dla przypomnienia w dniu 28 czerwca br. RM podjęła Uchwałę nr LXII/443/2023, w której czytamy, że organizatorem kąpieliska jest Gmina Miasta Chełmno z siedzibą ul. Dworcowa 1, 86-200 Chełmno NIP itd. A dzisiaj zmuszeni jesteśmy uchylać paragraf 1 ust 2 powyższej uchwały.
Tylko z dzisiejszej Sesji - drugi przypadek – świadczący , delikatnie rzecz ujmując o niefrasobliwości autorów projektów uchwał, ale chyba również o zbyt małej wnikliwości radców prawnych urzędu w zakresie kontroli merytorycznej i zgodności z obowiązującym prawem, przesyłanych do Biura Rady projektów Uchwał. Taki stan rzeczy nie podnosi rangi i autorytetu RM a wręcz przeciwnie zdecydowanie ją obniża.
Stąd prośba do Pana Przewodniczącego, autorów projektów Uchwał, tudzież radców prawnych o większą kontrolę treści przedkładanych na posiedzeniach rady materiałów.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/483/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku w sprawie zmiany uchwały nr LXII/443/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy miasto Chełmno w roku 2023 została przyjęta jednogłośnie – uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
załącznik nr 7 - Uchwała nr LXVI/483/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 5 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017 r. (druk nr 3) - projekt stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
załącznik nr 8 - druk nr 3 - projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017 r.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017 r.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że a Uchwała Nr LXVI/484/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku w sprawie uchylenia uchwały nr XXXIV/199/2017 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 kwietnia 2017 r. została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
załącznik nr 9 - Uchwała nr LXVI/484/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 6 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia ,, Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu” (druk nr 4) - projekt stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
załacznik nr 10 - druk nr 4 - projekt uchwały w sprawie wdrożenia Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia ,, Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu”
Radny p. Waldemar Piotrowski przedstawił opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, i Ochrony Środowiska stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
załącznik nr 11 -Opinia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna
Cyt. „Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna wyraża pozytywną opinię w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia „Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu”. Podjęcie tej uchwały będzie miało istotne znaczenie dla zwiększenia odporności miasta Chełmna przed skutkami zmian klimatu, które następują z coraz większą intensywnością. Na przestrzeni ostatnich lat chyba każdy z nas zetknął się z uciążliwymi zjawiskami pogodowymi, takimi jak na przykład: deszcze nawalne (relatywnie krótkie opady o dużej i bardzo dużej intensywności), długotrwałe upały i okresy bezwietrzne, burze śnieżne w okresie wiosennym, trąby powietrzne i huragany latem. Negatywne skutki tych zjawisk niszczą infrastrukturę i powodują straty w różnych sektorach gospodarki, w tym przede wszystkim w transporcie i w energetyce. Badania naukowe potwierdzają, że zmiany klimatu następują i będą się pogłębiać, a ich objawy intensyfikować.
Biorąc pod uwagę duże skupienie ludzi, usług i infrastruktury szczególnie narażone na negatywne skutki zmian klimatycznych są właśnie obszary miejskie. W związku z tym możliwość stworzenia "Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu" będzie pozytywnie oddziaływało na różne sektory w naszym mieście, stworzenie MPA będzie stanowiło także szansę na pozyskanie środków zewnętrznych jak również wdrożenie działań adaptacyjnych. Proponujemy aby jedne z działań uwzględnionych w MPA miały charakter informacyjno – edukacyjny w celu propagowania wiedzy o zmianach klimatu i dobrych praktykach, co może przyczynić się do sukcesu w jego wdrażaniu. Komisja na posiedzeniu w dniu 29.08.2023 pozytywnie zaopiniowała uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia „Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu”
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia ,, Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu” .
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/485/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Chełmna do opracowania i wdrożenia ,, Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu” została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.
załacznik nr 12 - Uchwała nr LXVI/485/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 7 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna w sprawie odwołania ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych (druk nr 5) - projekt stanowi załącznik nr 13 do protokołu
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił projekt uchwały w sprawie odwołania ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych.
Radny p. Micha Wrażeń – zgłosił uwagę w tym temacie: cyt. „ w tym krótkim czasie jak to zarządzenie działało, jak straż miejska pracowała: ile przeprowadziła kontroli?, ile dała pouczeń? Ile nałożyła kar? Bo mieszkańcy mówią : idziesz przez planty węże porozwijane i woda się leje, ale ja mojego ogródka w tym czasie nie mogę podlać. Czyli Urząd może wszystko a obywatel nie może nic.”
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz odpowiedział, że w sprawie kontroli Straży Miejskiej informację przekaże do biura rady, ponieważ nie ma bieżącej informacji.
W kwestii podlewania Burmistrz poinformował, że wszystkie nawodnienia w sezonie letnim nie pochodziły z sieci wodociągowej a pochodziły z ujęcia wód powierzchniowych.
Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że pierwszy raz słyszy taką odpowiedź, że mamy na terenie miasta do pozyskiwania wód opadowych zbiorniki. Zadał pytanie, że jeśli są zbiorniki to w którym miejscu, bo mieszkańcy doprowadzili go do kranów, gdzie trudno powiedzieć, że jest przepompownia.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – poinformował , że wcześniej radny o tym nie słyszał, ponieważ inwestycja została zakończona z końcem czerwca. Zbiorniki na wodę opadową zostały zamontowane na ulicy Biskupiej poniżej parkingu, który został w tym roku zrealizowany. Parking został w taki sposób zrealizowany, żeby wody opadowe, które spływają są filtrowane i następnie trafiają do zbiornika.
Radny p. Michał Wrażeń zapytał: koło Bramki, planty jedne, drugie czy stamtąd była brana woda?
Węże do podlewania były wzdłuż bramki porozkładane i wydaje się mu, że było to z ujęć miejskich wodociągów.
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – poinformował, że zweryfikuje w wydziale i przedstawi informację.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie odwołania ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/486/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku w sprawie odwołania ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych została przyjęta - uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
załącznik nr 14 - Uchwała nr LXVI/486/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 8 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 (druk nr 6) projekt stanowi załącznik nr 15 do protokołu
załącznik nr 15 -druk nr 6 - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta na 2023
druk nr 6 - załączniki do uchwały w sprawie zmiany budżetu miasta na 2023
Autopoprawka projektu stanowi załącznik nr 16 do protokołu
AUTOPORAWKA - uzasadnienie
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił autopoprawkę projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.
14.25 na salę obrad przybyła radna Dorota Żulewska
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki p. Dominika Wikiera przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki w sprawie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 załącznik nr 17 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023
cyt. „ Komisja po przeprowadzonej dyskusji i głosowaniu, jednogłośnie pozytywnie opiniuje przedłożony projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.
Komisja pozytywnie przyjmuje informację o pozyskaniu kolejnych środków zewnętrznych w tym: 154.336,00 zł. na remont nawierzchni ul. Jastrzębskiego, od ul. Biskupiej do mostu dofinansowanie z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych wartość zadania - 460 000,00 zł. Dofinansowanie ze środków RPO w kwocie 228 641,48 zł. na zadanie pn. „termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej nr 4 w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznej wraz z robotami towarzyszącymi”, jak również 30 000 zł. na modernizację kompleksu sportowego stadion miejski wraz z boiskiem bocznym – nowe zadanie. Oprócz tego wpłynęły dodatkowe środki dofinansowania z budżetu państwa uzyskane po rozliczeniu końcowym modernizacji kamienicy przy ul. Grudziądzkiej 36 w kwocie 110 340,04 zł.
Zasadne zdaniem komisji jest przeznaczenie środków na oświetlenie i monitoring parku sensorycznego w ramach “Aktywizacji terenów dawnej jednostki wojskowej etap II”, elementu domykającego modernizację infrastruktury. Wprowadzenie nowego zadania „Adaptacja budynków dawnej jednostki wojskowej przy ul. Biskupiej na cele Klastra usług społecznych w Chełmnie” i zabezpieczenie kwoty 170 000,00 zł. wartość zadania ogółem 1.170.000,00 zł. To działanie rozpoczyna kolejny etap w procesie zagospodarowania dzielnicy po jednostce wojskowej, po modernizacji infrastruktury rozpoczynamy prace na obiektach budowlanych kompleksu.
Akceptując powyższe, Komisja zwraca uwagę na wysoki poziom deficytu tj. 14 865 524,98 zł. Jednocześnie Komisja zauważa, że obecny wzrost deficytu o 658 925,58 zł., wynika głównie ze zwiększenia wydatków majątkowych a nie wydatków bieżących.”
Radny p. Michał Wrażeń – w związku z § 750 23 zmniejszenie planu wydatków na opłatę roczną na odrolnienie zadał pytanie : cyt. „Jakie to będą drogi odrolnione?”;
Cyt. „Zwiększenie planu wydatków na zakup materiałów i wyposażenie w Szkole Podstawowej nr 4, to jest § 80 101 – szkoła nr 2 było powiedziane, że remonty, malowanie itd., a tutaj zakup – nie wiem jakie materiały.
I zwiększenie teraz § 90 095 zwiększenie planu wydatków na energię i na zakup materiałów na targowisku miejskim. No energia wiem, ale jakich tam materiałów jeszcze trzeba kupić, za te 12 000 zł.
Rezygnacja, to już nie będziemy się pytali, bo to było wiadomo, ze będzie zrezygnowane z tej Szosy Grudziądzkiej. I teraz może Pan Burmistrz by szerzej omówił ten klaster usług społecznych, co to będzie tam robione. Czego możemy, mogą się mieszkańcy spodziewać?”
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – odpowiedział na pytania radnego:
Odrolnienie dotyczy fragmentu ulicy Dworzyska oraz fragmentu ulicy Wrzosowej. W bieżącym roku było odrolnienie fragmentu ulicy Jastrzębskiego, na której znajduje się chodnik. Każda z tych działek po odrolnieniu będzie działką drogową i jest to zgodne z planem miejscowym.
W przypadku SP 4 chodzi o materiały dotyczące przystosowania szkoły do funkcjonowania w nowym sezonie. Koszty funkcjonowania poszły w górę i szkoła poprosiła o zwiększenie finansowania.
Materiały na targowisko – bieżące utrzymanie targowiska, na targowisku funkcjonuje toaleta, ponadto są potrzebne materiały do bieżącej konserwacji obiektu czyli materiały związane z pokryciem dachowym oraz ewentualnym uzupełnieniem desek. Przy projekcie budżetu, te środki były odjęte.
Klaster usług społecznych jest tematem, o którym od dłuższego czasu informują i pracują nad nim. Szczegółowo omawiany był przy okazji zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Projekt jest wpisany do strategii rozwoju województwa, jako regionalny klaster rozwoju usług społecznych i zdrowotnych w Chełmnie. W ramach niniejszego planowana jest lokalizacja przede wszystkim Chełmińskiego Centrum Usług Społecznych , czyli obiektu , który mamy nadzieję powstanie z przekształcenia MOPS z warsztatów terapii zajęciowej, rozwoju Zakładu Aktywności Zawodowej oraz lokalizacji miejsca pod spółdzielnię socjalną czyli kompleksowej lokalizacji dla usług społecznych, rozwijających się na terenie naszego miasta. Jeśli Państwo Radni są zainteresowani szczegółowym zapoznaniem się z tematem poprosił o wywołanie tematu na komisji to zostanie przedstawiona prezentacja, która została przygotowana w tym temacie.
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – termin materiały, wyposażenie to jest jeden § 4210, który zawiera w sobie właściwie wszystko zarówno materiały, środki czystości, paliwo, papier , wszystkie elementy związane z codziennym wykorzystywaniem przez jednostki. Na poziomie projektu i planu budżetu ograniczano wszystkie wydatki. Jeżeli gdzieś są konieczne dodatkowe wydatki, a wzrost cen jest niemalże płynny i niezatrzymywalny musimy odrobinę dodawać tych środków po to, żeby i wydziały i jednostki funkcjonowały i realizowały swoje zadania na bieżąco. Dlatego tez trudno wymienić enumeratywnie wszystkie pozycje typu trzy rolki papieru, , cztery ryzy papieru do drukarki, , tudzież dwie butelki płynu do mycia naczyń.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/487/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 została przyjęta jednogłośnie- uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
załącznik nr 18 - Uchwała nr LXVI/487/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 9 Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 (druk nr 7) projekt stanowi załącznik nr 19 do protokołu
załącznik nr 19 - druk nr 7 - projekt uchwały w sprawie uchwalenia WPF na lata 2023 - 2029
druk nr 7 - załączniki do zmiany WPF na lata 2023 - 2029
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów wstrzymujących - 0, głosów przeciwnych nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVI/488/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 sierpnia 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie - uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu.
załacznik nr 20 - Uchwała nr LXVI/488/2023 z dnia 2023-08-30
Ad. 10 Sprawozdanie z wykonania na 30 czerwca 2023 r. uchwały nr LVII/401/2022 z dnia 14 grudnia 2022 r. – wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2022
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił sprawozdanie z wykonania na 30 czerwca 2023 r. uchwały nr LVII/401/2022 z dnia 14 grudnia 2022 r. – wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2022 - stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
załącznik nr 21 - druk nr 8 - Sprawozdanie z wykonania wydatków niewygasających
Ad. 11 Informacja na temat funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi za I półrocze 2023 roku.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski – przedstawił informację na temat funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi za I półrocze 2023 roku- stanowi załącznik nr 22 do protokołu.
załącznik nr 22 - Raport z funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Ad. 12 Informacja na temat złożonych interpelacji
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki poinformował, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja.
Ad. 13 Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz przedstawił informację:
Stan realizacja zadań inwestycyjnych przez WTI na dzień 29.08.2023
1. Przebudowa objazdu wschodniego Zespołu Staromiejskiego – zadanie zakończone i przekazane do użytkowania.
2. Aktywizacja terenów dawnej JW. przy ul. Biskupiej – trwają roboty budowlane polegające na układaniu chodników, parkingów, ulic. Wykonano sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz wodociągowej. Przystąpiono do budowy parku sensorycznego. Zakończenie robót grudzień br.
3. Modernizacji budynku hotelowego i restauracji nad J. Starogrodzkim - realizowane są roboty budowlano – instalacyjne. Termin zakończenia listopad br.
4. Budowa oświetlenia ulicy Krótkiej – zadania realizowane przez ENERGA Sopot termin realizacji sierpień/wrzesień br.
5. Dokumentacja budowlano – kosztorysowa rozbudowy sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej przy ul. Stromej , Wiklinowej i Nad Groblą – zadanie zakończone dokumentacją przekazaną do WTI. Przygotowywany jest wniosek o wydanie pozwolenia na budowę.
6. Uspójnienie sieci transportu zrównoważonego – zadanie zakończone i przekazane do użytkowania. (budowa ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem, oświetlenie istniejącej ścieżki rowerowej, wykonanie chodnika wraz z oświetleniem ul. Jastrzębskiego, modernizacja parkingu przy ul. Biskupiej, stacje naprawy rowerów i stojaki rowerowe).
7. Budowa placu zabaw przy SP 4 – zadanie zakończone i przekazane do użytkowania.
8. Zakup usług remontowych – mury obronne – roboty budowlano - konserwatorskie wzmocnienia fragmentu murów zakończone.
9. Przebudowa i modernizacja ul. Kilińskiego zadaniem w trakcie realizacji termin zakończenia październik br.
10. Wszczęto postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano – kosztorysowej Centrum rozwoju nad Jeziorem Starogrodzkim – otwarcie ofert 12.09.2023 r.
11. Wszczęto postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano – kosztorysowej modernizacji energetycznej kompleksu ECWM z przeznaczeniem pod usługi ZAZ – otwarcie ofert 12.09.2023 r.
12. Modernizacja budynku SP-4 w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznej wraz z robotami towarzyszącymi: - w m-cu wrześniu rozpoczną się prace modernizacyjne dachu. W m-cu wrześniu przeprowadzone zostanie postępowanie przetargowe na wykonanie instalacji fotowoltaicznej – termin zakończenia robót grudzień br. Na finansowanie zadania pozyskaliśmy dotację z Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 228 641,48 zł co stanowi 100% kwoty wnioskowanej.
13. WTI wspierał SP-4 przy realizacji modernizacji szkolnego boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni z trawy syntetycznej – boisko zostało przekazane do użytkowania w okresie wakacyjnym.
14. WTI wspiera SP – 2 przy realizacji naprawy gzymsów budynku szkolnego oraz robót malarskich w pomieszczeniach piwnicznych Sali gimnastycznej.
15. WTI przygotowuje kosztorys inwestorski dla SP – 1 w zakresie robót malarskich Sali gimnastycznej jako materiał do przetargu na wykonanie robót.
Pozostałe:
Złożyliśmy wnioski o dofinansowania:
- w okresie letnim złożyliśmy wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg,
Dotyczące kompleksowej modernizacji ulic: Brzozowej oraz Konwaliowej,
każdy z wniosków opiewa na kwotę ponad 2 mln zł,
- złożyliśmy wnioski w programie inwestycji strategicznych na następujące
przedsięwzięcia inwestycyjne:
a/ dostosowanie kompleksu SP4 do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową
wraz z budową windy oraz rozbudową infrastruktury sportowej i rekreacyjnej (drugi
etap SkateParku, siłownia plenerowa) na kwotę 2 mln zł,
b/ II etap aktywizacji terenów pokolejowych wraz z budową nowego dworca
autobusowego oraz nowego targowiska miejskiego wraz z zapleczem, na kwotę
5 mln zł,
c/ I etap budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej w rejonie ulic:
Stroma, Wiklinowa i Nad Groblą – na kwotę 2 mln zł,
d/ II etap budowy północnego objazdu miasta, w ciągu ulic Łąkowej oraz Panieńskiej,
obejmującego budowę dróg, chodników, częściowo ścieżki rowerowej wraz z oświetleniem, na kwotę 8 mln zł,
e/ przebudowę ul. Gorczyckiego oraz dróg na os. 750lecia wraz z rozdzieleniem
sieci kanalizacji ogólnospławnej, obejmująca budowę nowej nawierzchni ulic, chodników, dobudowę chodnika do granicy miasta z m. Kałdus oraz oświetleniem,
na łączną kwotę 15 mln zł.
- Przygotowaliśmy i złożyliśmy wnioski w programie odbudowy zabytków.
Złożona została maksymalna liczba 10 wniosków:
a/ rewaloryzacja parku miejskiego Stare Planty – na kwotę 3,5 mln zł,
b/ rewaloryzacja Placu Wolności – na kwotę 3,5 mln zł,
c/ przywrócenie kamiennych nawierzchni zespołu staromiejskiego – ul. Rynkowa – na kwotę 1,0 mln zł,
d/ restauracja Bramy Grudziądzkiej – na kwotę 3,5 mln zł,
e/ restauracja elewacji Ratusza – etap I i etap II, dwa wnioski na łączną kwotę 7 mln zł,
f/ restauracja ołtarza głównego kościoła farnego – na kwotę 450.000 zł,
g/ wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w miejskich kamienicach komunalnych na kwotę 550.000 zł,
h/ prace restauratorskie na murach obronnych – na kwotę 3,5 mln zł,
i/ prace restauratorskie elewacji kościoła farnego – etap I – na kwotę 3,5 mln zł.
- za powyższe działania serdecznie dziękuję za współpracę wydziałów merytorycznych
Urzędu miasta Chełmna, szczególnie zespołowi wydziału techniczno-inwestycyjnego.
- Ponadto przygotowaliśmy i złożyliśmy pierwszy z wniosków dot. nowej perspektywy Finansowania unijnego, wniosek dot. przekształcenia MOPS w Chełmnie na Chełmińskie Centrum Usług Społecznych. Wniosek opiewający na kwotę ponad 6 mln zł daje możliwość rozwoju usług społecznych na terenie naszego miasta, ale przede wszystkim otwiera nowe perspektywy rozwoju dla zespołu ośrodka, jak i dla mieszkańców wymagających wsparcia w postaci systemowej opieki społecznej. Podziękowania dla pa i dyr Elizy Rokity i księgowej Edyty Furmagi
Rozwijamy projekt strategiczny Klastra w ramach grupy roboczej pula środków do pozyskania na projekt około 40 mln zł
Fontanna w parku Rydygiera wyremontowana
W Chełmnie powstał 3 pułk saperów z przekształcenia 3 batalionu drogowo-mostowego
Planowanie przestrzenne kończymy procedurę uchwalenia planów dla powierzchni 500 ha. W lipcu odbyła się debata. Wpłynęły kolejne prośby od mieszkańców, które staraliśmy się uwzględnić. Dziękuję p. Kamilowi za pracę nad planami, prowadzenie debaty i wsparcie burmistrzów w tym obszarze. 26 lat doświadczenia w planowaniu owocuje; za naszej kadencji, głównie współpracy z wiceburmistrzem nabrała jeszcze większego rozpędu i efektywności;
Za nami kulturalne lato: ogromne bogactwo wydarzeń: Chełmno na szlaku Kopernika, wibracje, jarmark jaszczurczy, 9hfestiwal, bye Holiday, koncert roztańczona Polska i wiele innych; gigantyczna promocja miasta; przed nami cykl wydarzeń z okazji 790 lecia; już 9.09 konfrontacje zespołów mażoretkowych - podziękowania
Lato na sportowo: wszystkie kluby chełmińskiej niezwykle aktywnie rywalizowały;
Arkadiusz Schiedel 5 na mistrzostwach Polski seniorów w chodzie sportowym na 10 km (Tomala); Natalia Walecka piąta na mistrzostwach Europy juniorów i młodzieżowców w indywidualnym sprincie w kolarstwie torowym, Mateusz Margiel brązowy medal mistrzostw Polski w chodzie sportowym; Marcel Hoffman czwarte miejsce na mistrzostwach Polski w maratonie kajakowym; siatkarki Culmenu młodziczki awansowały do turnieju finałowego mistrzostw Polski (wśród 16 najlepszych w Polsce) - największy sukces w historii tej dyscypliny w Chełmnie; w siatkówce Zuzanna Ćwiklińska zdobyła złoty medal mistrzostw Polski w mini siatkówce finał mistrzostw Polski w motocrossie 17 września;
W lipcu odbyły się warsztaty plenerowe studentów architektury - kolejna promocja miasta podziękowania dla Elżbiety Pawelec
Uroczystości z okazji 50- lecia ślubu
Ponad tydzień temu oddaliśmy do rąk mieszkańców drugi numer czasopisma Chełmno miasto bliżej ciebie podziękowania dla Klaudii Peplińskiej
Podziękowanie dla mieszkańców biorących udział w debacie nad raportem; zachęta do merytorycznej debaty o przyszłości miasta\
Bardzo intensywnie pracujemy przy organizacji wyborów - do izby rolniczej, na ławników, MRM, Parlamentarne, referendum, będziemy prowadzić działania pro frekwencyjne - podziękowania dla Sekretarz Miasta i pracowników Biura Rady.
Ad. 14 Wolne wnioski i informacje
Radny p. Waldemar Piotrowski - na początku lipca br. głośno było o zakończeniu i odebraniu prac związanych z restauracją, remontem nawierzchni ul. Wodnej z charakterystycznym i historycznie uzasadnionym granitowym brukiem i chodnikami z płyt granitowych. Po bardzo krótkim czasie – w następnym miesiącu, ku ogólnemu zaskoczeniu, chodnik po lewej stronie od ul Grudziądzkiej do ul Rycerskiej został rozebrany i rozkopany. Zadał pytania:
1. Co było przyczyną tych prac? Władze Miasta bardzo silnie akcentowały i tłumaczyły przeciągające się prace na tym odcinku koniecznością wymiany infrastruktury podziemnej, aby nie było konieczności ponownego rozkopywania w razie jakiejkolwiek awarii?
2. Kto ponosi odpowiedzialność za zaistniałą sytuację, bez względu na przyczyny, a nie ma tu złośliwości rzeczy martwych - czyli awarii?
3. Jaki jest koszt finansowy ponownych rozkopów i kto go poniesie?
Radny p. Wiesław Derebecki - w związku z przypadkami legionelli w woj. podkarpackim i małopolskim, 16 osób zmarło, 153 hospitalizowane zadał pytania: Czy mieszkańcy mogą się czuć bezpieczni ? Czy sieć wodociągowa jest oczyszczana w sposób regularny? Czy przeprowadzane były w ostatnim czasie badania sanepidu?
Ponadto radny p. Wiesław Derebecki zwrócił się do z-cy Burmistrza – oddany jest piękny parking na ulicy Biskupiej, ludzie są zachwyceni. Na parkingu jest miejsce dla ludzi przyjeżdżających, aby usiąść i spożyć jakiś posiłek. W okresie wieczornym widzi dużo młodzieży którzy np. piją alkohol, rano widzi np. strzykawki leżące może po użyciu narkotyków. W związku z tym poprosił, aby częściej straż miejska tę teren monitorowała i policja również. Straż Miejska jest praktycznie wszędzie, natomiast policję rzadko widać w przestrzeni miasta. Poza tym zwrócił uwagę na rosnące zielsko w klombach na parkingu. Zwrócił uwagę, że przed festiwalem rozmawiał z p. Burmistrzem Murawskim, aby porozmawiał z Księdzem na temat bałaganu, który panuje przy kościele gimnazjalnym. Do dnia dzisiejszego jest bałagan, gałęzie, butelki po piwie , szmaty, papier.
Radny p. Michał Wrażeń – przedstawił zdjęcia na których ukazany jest nieporządek na ulicach miasta. Ponadto poruszył temat drogi, która prowadzi do jeziora Starogrodzkiego cyt. „ten temat był też w 2021 poruszany i miało być to w jakiś sposób naprawione, usunięte do dnia dzisiejszego nie ma nic, a żeby nie być gołosłownym to z Panem Przewodniczącym Rady żeśmy usiedli i napisali takie tam rzeczy, które problemy, które drążą mieszkańców i to było pismo napisane 28.07. Zainstalowanie lustra drogowego na skrzyżowaniu ulicy Łąkowej jest zrobione oraz lustra drogowego na ulicy Wybudowanie na łuku przy wjeździe do ośrodka jazdy konnej Górka. Panie wiceburmistrzu, mieszkańcy dziękują, jest fajnie, jest lustro zainstalowane, no i ważne jest bezpieczeństwo, a nie jakieś tam demagogia. I zostaje tak i usunięcie nadmiernego zakrzewienia na ulicy Wybudowanych, co poprawi widoczność kierowcom na tym, a tym samym bezpieczeństwo i tu jest odpisane pobocze wykoszono w lipcu tak, Panie wiceburmistrzu, pobocze zostało wykoszone, wykoszone, ale nadmierne zakrzewienie nie zostało przycięte. I teraz tak, piszemy tu zlikwidowanie zastojeń wody na Szosie Grudziądzkiej. Odpowiedź Panie wiceburmistrzu jest, chodnik został przebudowany tak, bo na chodniku też była kałuża, ale zastoiny na ulicy na Szosie Grudziądzkiej.
Dalej są - Z tym tematem żeśmy się spotkali z wiceburmistrzem i Panią Szymańską, żeśmy rozmawiali, no i Pani Szymańska powiedziała jak jakieś środki się znajdą, no to w tym roku może coś się uda zrobić ale Panie i Panowie radni, Panie Przewodniczący, jest cała ulica od Helveti, u góry, to jest po ulewie jezioro i ta woda cały czas płynie jedną stroną i drugą stroną. Chodnik jest pozarywany, ja jednemu Panu z rady pokazywałem, a ten Pan mówi, że -Przebudowa będzie, bo tam Pan kupił, bo tam Pan będzie budował, ja temu Panu powiedziałem, że ten Pan kupi, ale budować to jest inna sprawa. Na wysokości osiedla Raszei w stronę CPN-u jak idę, tam mieszkańcy nie mogą przejść tak chlapie woda z drogi, wnet po drodze płynie. Taki Pan był na komisji bezpieczeństwa i przedstawiał te problemy a te problemy to już muszę powiedzieć mieszkańcom były drążone od 2001 roku. Na razie to byłoby tylko tyle, a czy jeszcze coś mamy tutaj? No ale Panie Wiceburmistrzu, mieszkańcy tak klaszczą Panu brawo, ja też za to lustro, gdzie nie można było postawić. Dziękujemy bardzo, na razie tylko tyle.”
Radny p. Marek Olszewski dodał, że te informacje, które tutaj były przedstawione na zdjęciach dotyczące Szosy Grudziądzkiej to jest nic. Nie przygotował zdjęć, ale budynek po prawej stronie, to jest Szosa Grudziądzka 2 jest systematycznie zalewany i woda jest uciążliwa dla tych mieszkańców Zdjęcia otrzymał Pan Piotr Murawski wiceburmistrz. Został wystosowany wniosek od komisji do Pana Burmistrza i ma nadzieję, że w tej sprawie konkretnie coś zrobi i faktycznie zlikwiduje się przyczyny zalewania.
Drugi aspekt tego wszystkiego, co przedmówca ruszył, to sprzedaż tego terenu przy osiedlu Skłodowskiej, gdzie miał być budowany market, plan był bardzo optymistyczny, gdzie miała być ulica przebudowana. Ten Pan kolejny raz nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Ma nadzieję, że coś się w tej sprawie zmieni.
Następny temat, który poruszył radny to niebezpieczne miejsce, jakim jest galeria, wjazd itd. Ludzie pytają, kiedy w końcu coś się zmieni. Pan wiceburmistrz Piotr Murawski powiedział, że już sprawa jest uregulowana, teraz słyszeliśmy, że następują uzgodnienia i wszelkie potrzebne zgody z właścicielem części terenu, z Lidlem. Również miała być opracowana sprawa awaryjnego przejazdu. Zadał pytanie: kiedy coś się dowiemy na ten temat, kiedy będą te uzgodnienia?
Poprosił, żeby odpowiedzieć konkretnie mieszkańcom czy będą czekali nie wiadomo do kiedy na te uzgodnienia, czy jest zielone światełko w tunelu, czy doczekamy w końcu rozpoczęcia się tak ważnej przebudowy inwestycji dla mieszkańców.
Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – cyt. „jest jeszcze jeden budynek przy Szosie Grudziądzkiej, tak potocznie mówią „biała szkoła” , tam była kiedyś szkoła, stoi przy samym chodniku, tam w ogóle nie idzie ani wyjść, ani wejść do tego domu jak tylko lekki deszczyk popada.”
Radna p. Dominika Wikiera – odpowiedziała radnym na temat legioneli: bakteria bardzo często występującą w przyrodzie. Zarażenie się nią jest też stosunkowo łatwo wyleczalne. Zgon może nastąpić w momencie, kiedy zarazi się osoba z obniżoną odpornością w wyniku długotrwałej choroby lub podeszłego wieku. Do zarażenia dochodzi w momencie, kiedy dostanie się ta woda do płuc. Więc ktoś musiałby się nią zachłysnąć bądź poprzez wdychanie tzw. mgiełki. Picie wody nie powoduje zarażenia się legionellozą. Jest to choroba, którą nie zarazimy się od innych ani od zwierząt, ona się po prostu w ten sposób nie przenosi. Metodą pozbywania się jej z rur jest podgrzanie wody do powyżej 60 stopni co ewentualnie należy zrobić w ramach bloku wspólnoty, w domu. Nie należy więc wzbudzać niepotrzebnej obawy i paniki co do bezpieczeństwa sanitarnego. Dodała, że już w zeszłym roku pytała o bezpieczeństwo ujęć wody i uzyskała odpowiedź, że są one na bieżąco monitorowane w względzie dostępu do nich, jak również pod względem bezpieczeństwa sanitarnego więc tutaj jest wszystko na bieżąco monitorowane.
Zastępca Burmistrza Pan Piotr Murawski odpowiedział na zadane pytania:
1) ulica Wodna - historia ta zaczyna się 1,5 roku temu, gdyż w maju 2022 roku spółka miejska SIM złożyła wniosek o przyłącze energetyczne do planowanego bloku przy ulicy Rycerskiej 37. Umowa na realizację tego przyłącza została zawarta 1 czerwca 2022 roku, na cztery miesiące przed podpisaniem umowy na modernizację ulicy Wodnej, a na jeszcze więcej, jeśli chodzi przed rozpoczęciem układania nawierzchni ulicy Wodnej. Jednocześnie wraz z wnioskiem, jak i przy podpisaniu umowy zaznaczyliśmy, że prowadzona będzie modernizacja ulicy Wodnej i prosimy o uwzględnienie w harmonogramie chociażby ułożenie kabla tymczasowego pod nowym chodnikiem tak, aby wyeliminować ryzyko demontażu płyt chodnikowych. Niestety, pomimo naszych kilkukrotnych monitów, kilkukrotnych informacji do energii, Energa była głucha na ten fakt i nie doszło do tego porozumienia. Tym samym, aby zakończyć realizację inwestycji Wodnej, wykonawca musiał zakończyć budowę chodnika. A my wówczas nie mieliśmy nadal informacji, kiedy Energa przystąpi do wykonania przyłącza. Za tym, że ostatecznie Energa zgłosiła się do nas z wnioskiem o ułożenie infrastruktury technicznej w chodniku na ulicy Wodnej w tym już roku, zostały nałożone konkretne warunki. Tymi warunkami jest przede wszystkim pełne odtworzenie zarówno warstwy podbudowy, jak i nawierzchni, jak i udzielenie pięcioletniej gwarancji na fragment chodnika, który musiał zostać zdemontowany w celu realizacji przyłącza. Za to działanie gmina miasto Chełmno oraz Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa nie są obciążeni dodatkowymi środkami, została naliczona wyłącznie podstawowa opłata za przyłącze do budynku wielorodzinnego wynosząca niewiele ponad 13 000 zł brutto, a koszt realizacji tych robót przez spółkę państwową wyniósł pewnie około 100 000 zł, bo tyle mniej więcej kosztuje odtworzenie chodnika na takim odcinku. Jednakże ten koszt nie jest poniesiony ani z budżetu miasta, ani z budżetu spółki. Koszt który zostanie poniesiony jest nieduży, to jest kwestia nadzoru nad prawidłowym wykonaniem. Nie chcieliśmy, aby ten nadzór był wyłącznie ze strony Energii, ale przede wszystkim, żeby był to nasz inspektor, który wcześniej nadzorował ulicę Wodną tak, abyśmy mieli pełną gwarancję i pewność, że każdy element budowy zostanie odtworzony jak należy.
Jak dzisiaj wizytowałem to miejsce połowa chodnika była już wykonana, odtworzona prawidłowo, bez zarzutu. Mamy nadzieję, że w najbliższych dniach zostanie to zakończone i jeszcze raz chciałbym nadmienić, że niestety jest to kwestia nie po stronie miasta. Wnioskowaliśmy w maju zeszłego roku, więc na kilka miesięcy przed inwestycją o ułożenie tego kabla, właśnie z uwzględnieniem naszego harmonogramu robót. Niestety nie mamy wpływu na spółki skarbu państwa, o ile z wodociągami byliśmy w stanie się porozumieć ponieważ są naszą spółką, szczęśliwie z gazownią również, o tyle ze spółką energetyczną niestety nie mieliśmy możliwości tego porozumienia.
2) Poruszony temat legionelli, Pani radna już szczegółowo odpowiedziała. Woda wodociągowa, która trafia do sieci każdorazowo jest monitorowana. Zakład Wodociągów ma regularny, stały system weryfikowania, jak również posiada laboranta, który pobiera próbki, więc ten monitoring jest ciągły na temat wód wprowadzonych do systemu.
3) Poruszony temat, parkingu przy ulicy Biskupiej na tym zadaniu pozostały nam niewielkie środki, zdecydowaliśmy się na przeznaczenie ich po pierwsze na zakup i montaż dwóch kamer monitoringu miejskiego, które obejmą cały ten parking i wierzymy, że to wyeliminuje nam niechciane zdarzenia pod wiatą. Natomiast co do zieleni w okresie jesiennym jest przewidziane wprowadzanie nasadzeń wieloletnich w to miejsce. Będą one zrealizowane przez wydział gospodarki miejskiej i ochrony środowiska. Nie mogło to się odbyć w okresie letnim, ponieważ lipiec i sierpień bądź jakbyśmy wtedy na w to miejsce wsadzili rośliny po prostu byśmy ich tam nie utrzymali, dlatego te rośliny pojawią się na jesień i będą wieloletnie więc przez następne lata po prostu to miejsce będzie ładne.
4) W temacie okolic Kościoła Gimnazjalnego jest to teren prywatny, czyli parafii, więc nie mam możliwości wpływu na to, żeby ktoś posprzątał ten teren, tym bardziej, że nie narusza tutaj żadnych przepisów. Mogę poprosić ponownie Proboszcza, żeby przyjrzał się, czy jest w stanie to posprzątać, ale tak samo Państwo radni mają możliwość zgłoszenia do parafii, do biura parafialnego informacji że gdzieś warto było coś zrobić.
5) Przechodząc już do szeregu zdjęć, które się pojawiły, zdjęcia kwiatów na Grudziądzkiej zgodnie z moją wiedzą i z moją intuicją pochodzą z dnia, w którym te kwiaty były tam ułożone, te kwiaty były tam wsadzone, więc niestety trochę ziemi się rozsypało. Natomiast tego samego dnia, w późniejszych godzinach ta ziemia została zmieciona. Chyba że, bo i taki był przypadek ktoś nam złośliwie przewrócił któryś ze statywów. Natomiast pracownicy gospodarki miejskiej starają się, aby miasto było możliwie jak najbardziej czyste, i muszę to podziękować, bo pracują w mniejszym składzie, a wykonują cały szereg zadań. W tym roku mamy również bardzo duży ruch turystyczny, który się przekłada na to, że miejscami jest więcej odpadów i pracownicy miejscy, w mniejszym składzie, starają się, by to miasto było przynajmniej również czyste, i muszę przyznać, że w wielu miejscach jest to naprawdę satysfakcjonujące.
6) Kwestia zdrojów przy ulicy Grudziądzkiej i przy rynku, zdroje te są podpięte do wody wodociągowej i woda, którą nalejemy z krajniku jest wodą czystą, więc jak najbardziej można w niej ręce obmyć czy twarz obmyć jest to możliwe, jest to czysta woda wodociągowa, pochodząca prosto z wodociągu, więc nie jest zanieczyszczona. Natomiast to, co jest na dole, to jest właśnie takie zagłębienie, aby ta woda pozostawała tama nie rozbryzgiwała się wszędzie naokoło. Takie jest przeznaczenie tego zbiorniczka na dole i to, że w danym momencie jest tam więcej czy mniej wody no niestety, tak jak wszędzie jest to kwestia, jak my jako mieszkańcy, jak turyści się zachowają i co z tą wodą zrobią. Natomiast większych problemów z tymi zdrojami uważam, że nie mamy.
7) Poruszone kwestie Szosy Grudziądzkiej, tutaj połączę sobie wypowiedzi obu Panów radnych. Bardzo ważne dla mnie było nagranie, które otrzymałem od Pana Radnego Marka Olszewskiego, gdyż zmieniło ono kompletnie optykę postrzegania tego. Dotychczas, nawet w tym, co mówiliśmy na komisji wynikało, że zastoiny się robią w koleinach. Jak Państwo zobaczą na Szosie Grudziądzkiej w pewnym momencie, jeszcze w poprzedniej kadencji, teren wzdłuż chodnika został sfrezowany i został wylany wąski dywanik asfaltowy. Który widać, że był zrobiony, ponieważ było przekonanie, że chodzi o te zastoiny w samej koleinie. Natomiast po tym nagraniu mamy jasność.
Rozmawialiśmy o tym w wydziale już, przyczyna jest inna Szosa Grudziądzka nie ma prawidłowego odwodnienia, nie mamy z wpustów ulicznych regularnych, nie mamy rowów przy tej ulicy, więc ta woda, nie mając gdzie odpłynąć, płynie od Helweti i w stronę wiaduktu i jest jej na tyle dużo, że płynie często przy dużym deszczu, całą szerokością jezdni. Tutaj musimy rozwiązać całą kwestię odwodnienia ulicy Szosa Grudziądzka w formie dużej niestety inwestycji i wtedy dopiero wyeliminujemy to rozwiązania, także tutaj nie jest kwestia jakiejś interwencji, tylko tak naprawdę kwestia znaczącej inwestycji. Zastoiny wody na ulicy Jastrzębskiego tutaj bardzo ubolewam, że nie miałem wpływu na sam projekt, który tam jest realizowany, ponieważ był to projekt, który miał pozwolenie na budowę i przystąpiliśmy do realizacji pozwolenia na budowę i projektant tego odwodnienia nie przewidział, natomiast przeanalizowaliśmy to, jak można by ten problem rozwiązać. Jest to do zrobienia w formie inwestycyjnej jak najbardziej, tylko że trzeba tę wodę po prostu z tej jezdni odprowadzić, tego odwodnienia tam również nie przewidziano, analogicznie do Szosy Grudziądzkiej nie przewidziano rozwiązania odwodnienia, czyli odprowadzania wód opadowych.
8)Kwestia zadrzewienia i zakrzewienia na wybudowaniu to, co mogliśmy zrobić bez pozwolenia, zrobiliśmy, natomiast usunięcie zakrzewienia, tak jak i usunięcie drzewa, wymaga pozwolenia, bez pozwolenia na usunięcie nie możemy tego kroku zrobić. Ten temat jest wynotowany w wydziale, jeżeli będzie mieć wniosek o wycinkę krzewów pewnie zwiększymy ten zakres, tak, aby móc poprawić bezpieczeństwo. Natomiast w kontekście zadowolenia z montażu lustra serdecznie dziękuję przekażę do wydziału gospodarki miejskiej, ponieważ pracownicy od dróg zajęli się tym tematem, przyjęli projekt organizacji ruchu, sporządzili go samodzielnie i wdrożyli.
9)Kwestia Polomarketu czyli działki między Raszei a plantami kolejowymi. Tutaj żebyśmy mieli państwo świadomość, ten grunt nie stanowił własności miasta, to było prawo użytkowania wieczystego na gruntach skarbu państwa, za które my jako gmina, za to, że ten teren był w naszej dyspozycji corocznie płaciliśmy kilkanaście tysięcy złotych, obecnie byłoby to już kilkadziesiąt tysięcy złotych, więc jako że ten teren miał taki, a nie inny plan miejscowy, który pod kątem planów miejskich nie był możliwy do wykorzystania. Zdecydowaliśmy się na zbycie tego prawa użytkowania wieczystego, dzięki temu otrzymaliśmy dochód z tytułu zbycia prawa użytkowania, a do dnia dzisiejszego zaoszczędziliśmy również około 100 000 zł z tytułu opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu, którego byśmy rzeczywiście nie użytkowali, stąd nadal podtrzymuje zasadność tej konkretnie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego. Uważam, że ona była jak najbardziej gospodarna.
Natomiast co do planów inwestycyjnych wówczas właściciela tego prawa użytkowania. Ten projekt powstał przed COVID-19 przed pandemią, więc niestety zarówno pandemia, jak i późniejsza niestabilność związana z wojną sprawiły pewną destabilizację na rynku.
Na dzień dzisiejszy wygasło niestety pozwolenie i uzgodnienia. Postaram się skontaktować z tym właścicielem, żeby wiedzieć, jakie są jego dalsze plany na tę działkę.
Pierwsze półrocze tego roku faktycznie było zamrożenie na lokalnym rynku nieruchomości, w tej chwili natomiast widzimy powracające ożywienie, w tym zainteresowanie działkami usługowymi,` więc wierzę, że jest szansa, że ten temat w przyszłości powróci i zostanie tam zrealizowany nowy obiekt.
10)Ostatni temat, który pozostał jest najtrudniejszy, czyli kwestia ronda przy pasażu chełmińskim, tak jak wcześniej już informowałem, jeszcze raz to powtórzę. Rondo przy pasażu chełmińskim jest częścią dużej dokumentacji, obejmującej całą ulicą Polną od Młyńskiej do Łunawskiej oraz ulicę Łunawską od Polnej aż do Plant kolejowych. Tym samym jest to bardzo duży projekt, z uwzględnieniem chociażby wspomnianego ronda przy pasażu oraz ronda przy stacji Circle.
Tak duży projekt jest dla nas o tyle skomplikowany, że po pierwsze daje nam możliwość rozwiązania kwestii wód opadowych nie tylko dla tych ulic, ale również dla terenów osiedli ościennych, ale jest również wyzwaniem pod kątem regulacji stanów prawnych i jak państwo wiedzą tutaj, przy udziale Pana Przewodniczącego w miesiącu czerwcu miało miejsce przekazanie nam własności jednej z działek po kolejowych i obecnie czekamy jeszcze na dokończenie regulacji względem trzech kolejnych działek kolejowych, które są w użytkowaniu wieczystym i to użytkowanie wieczyste oczekujemy na finalizację przekształcenia w prawo własności. Dlaczego oczekujemy? Uważamy, że lepiej jednak niestety te kolejne trzy miesiące poczekać, ale zaoszczędzić dla kasy miasta kilkaset tysięcy złotych.
Dlatego też mając zielony sygnał, z których wcześniej nie wierzyliśmy, że jest możliwe, teraz wiemy, że jest możliwe, mając szansę pozyskania tych kolejnych gruntów bez wykupu, a w formie przekazania nam prawa, tak nieświadomie odroczyliśmy o kilka miesięcy tę inwestycję, aby uregulować kwestie kolejowe i tym samym, aby móc za mniejsze środki zrealizować tak potrzebną inwestycję.
Wydaje się to abstrakcyjne, gdzie pasaż chełmiński, gdzie grunty kolejowe, ale jest to w jednej kompletnej, dużej dokumentacji, stąd niestety te dwa projekty są ze sobą spięte. Jeszcze chciałem się odnieść do jednej kwestii.
Nie kieruję wydziałem techniczno-inwestycyjnym, ale serdecznie dziękuję za tę współpracę z wydziałem i z kierownikiem Józefem Chmarzyńskim i faktycznie ten szereg wniosków, które zostało złożone w lipcu, przede wszystkim był ogromnym pracy tego wydziału, ale również pozostałych komórek naszego miasta i za tę współpracę całemu zespołowi bardzo, bardzo serdecznie dziękuję.
Radny p. Waldemar Piotrowski zwrócił się z zapytaniem czy dobrze zrozumiał, a jeżeli nie, to prosi o korektę, że koszty demontażu i odtworzenia tej części chodnika ponosi tylko i wyłącznie Energa. Natomiast one nie obciążą budżetu miasta.
Odpowiedziano, że tak.
Radny p. Wiesław Derebecki - Panie Przewodniczący, Panowie Burmistrzowie, Koleżanki i Koledzy Radni, ja zapomniałem jeszcze o jedno zapytać Pana Burmistrza Murawskiego, czy obecne oświetlenia naszego miasta, czy można poprawić jego natężenie? Chodzi mi konkretnie o ulice Dominikańską od klasztoru. Odcinek tam jest usytuowany po lewej stronie jedna lampa na odcinku do skrzyżowania z ulicą Rybacką w stronę starych plant. Tam w okresie wieczornym panują egickie ciemności. Czy tam można by było poprawić natężenie tego oświetlenia po prawej stronie? Ja często wieczorem wychodzę z psem i widzę naprawdę tam jest bardzo ciemno, tam ktoś dostanie w łeb, nie będzie wiadomo od kogo. Tak samo jest odcinek na ulicy Biskupiej przy hali gimnastycznej, tam od tego parkingu przedszkole zawodowej do parkingu nowego. Tam po prawej stronie jest właściwe oświetlenie, a po lewej stronie jest dość ciemno.
Także prosiłbym, czy istnieje taka możliwość, żeby poprawić natężenie tego oświetlenia?
Radny p. Michał Wrażeń zadał pytanie do Pana Burmistrza Mikiewicza. „Dużo -na ostatniej sesji było mówione o odzyskaniu podatku VAT z inwestycji wodociągów. Chwała tym, co odzyskali, ale kto to zrobił? Moje pytanie jest takie. Odzyskanie podatku VAT, jakiej kancelarii prawnej Urząd Miasta to zadanie zlecił. Jaka firma, jaka kancelaria prawna odzyskała ten podatek VAT i ile musieliśmy zapłacić. Bo takie niejasności chodzą po mieście i należy to wyjaśnić. Druga sprawa jest stara jak świat. Czy w tej kadencji mieszkanki się pytają, mieszkańcy mniej, ale mieszkanki bardzo się interesują, bo jest to kobietami. Jak wynika sprawa mobbingu, podejrzenia o mobbing w urzędzie i na jakim etapie jest ta sprawa? Czy do końca tej kadencji się skończy, czy nie?
I jakie postępowanie -roszczeniowe - czy jak nazwać, toczą się z Urzędem Miasta, a między mieszkańcami, czy tam firmami w ogóle,
Radna p. Małgorzata Zima zadała pytanie do Pana Wiceburmistrza dotyczące chodnik na ulicy Powstańców Wielkopolskich.
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - w temacie oświetlenia nie jest to takie proste, gdyż zgodnie z projektem unijnym, z którego pozyskaliśmy dofinansowanie, musieliśmy osiągnąć konkretny efekt środowiskowy w postaci oszczędności, wielkości i wolumenu energii. Stąd jakiś margines mamy, ale nieduży w zakresie tego, w jaki sposób możemy sterować naszym oświetleniem, więc jeżeli z państwa strony są jakieś sugestie co do konkretnych miejsc poprosiłbym, żeby państwo zgłosili je bezpośrednio do pana Jakuba Klimka w wydziale gospodarki miejskiej, ochrony środowiska i pan Jakub zweryfikuje zasadność zgłoszonych przez państwa wniosków i sprawdzić, czy jest to możliwe i w późniejszym czasie odpowiemy. Poproszę o kontakt z panem Jakubem. Jesteśmy w bieżącym kontakcie, więc tutaj będziemy później weryfikować to. Natomiast w temacie poruszonym przez Panią Radną bardzo dziękuję za ponowne wywołanie tego tematu. To jest kolejny temat obrazujący, jak skomplikowana jest gospodarka nieruchomościami. Otóż część z państwa na pewno ma świadomość, natomiast część nie, że część ulicy mówię tutaj o jezdni, po ulicy Powstańców Wielkopolskich, również nie jest na działkach miejskich, a tak samo jest niestety w przypadku chodnika, który w większości jest na gruntach prywatnych i o ile na gruntach naszych miejskich możemy swobodnie gospodarować, o tyle na gruntach prywatnych jest to bardziej skomplikowane i poprzez referat gospodarowania nieruchomościami podejmujemy dialog z poszczególnymi wspólnotami mieszkaniowymi co do uregulowania tego stanu prawnego albo na zasadzie podziału i przekazania na rzecz miasta gruntu wykorzystywanego pod chodnik, tak abyśmy mogli gospodarować nim jako własnym i mogli na nim zrealizować inwestycję lub też potencjalni w zgodę na wspólną realizację inwestycji. Niestety dużo bezpieczniejsze dla nas jest to pierwsze rozwiązanie, natomiast na tej ulicy akurat wspólnoty mają więcej współwłaścicieli i te rozmowy po prostu trwają dłużej, natomiast pamiętam o tym temacie i ten temat jest w referacie podejmowany, natomiast poproszę jeszcze chwilę cierpliwości, wrócimy jeszcze w tym roku na pewno do tej rozmowy i mam nadzieję, że będziemy mogli proponować już konkretne rozwiązanie wykonawcze, bo widzimy potrzebę ułożenia tam nowej nawierzchni, która jest po prostu w złym stanie, ale musimy przejść przez ten impas prawny.
Skarbnik Miasta Włodzimierz Zalewski wyjaśnił, cyt. : że podjęcie decyzji o próbie odliczenia VAT, łącznie z tym, jak złożyliśmy projekt, czyli na etapie już wnioskowania o środki unijne, a więc wtedy już pozbyliśmy się pewnego dofinansowania, ze względu na to, że założyliśmy odliczenie VAT było moją decyzją, absolutnie moją. Co do samej współpracy przy odliczeniu VAT owszem, zatrudniliśmy firmę zewnętrzną radcę podatkową, podatkowego, nie będę mówił tutaj może, żeby nie robić krypto reklamy, mamy taką umowę stałą, jeśli chodzi o współpracę z firmą doradczą, po to, żeby wspierać się w sytuacjach wątpliwych w tej umowie zawarliśmy również klauzule o odliczeniu, czy doradztwie przy odliczeniu VAT. Nie można powiedzieć, że firma za nas odliczyła, współpracowała z nami i współpracowała przy napisaniu wniosku do Krajowej Informacji Skarbowej na temat indywidualnej interpretacji, ponieważ mogło to być rozstrzygnięte na naszą korzyść, korzyść lub nie i ze względu na to wiedząc, jakie sukcesy ta firma posiada, jeśli chodzi o działanie skorzystaliśmy z tej informacji. Koszty wynoszą około 120 000, czyli 678 000 odzyskaliśmy na własne konto ponad 500 000.
Koszty były negocjowane wielokrotnie przeze mnie i uważam, że jest to głównie sukces mój i pani Małgorzaty Maćkowskiej, która ze mną współpracowała, osobiście jeździłem do Marszałka, do pracowników marszałka, żeby wyjaśnić wszelkie rozliczenia i wszelkie źródła finansowania, ponieważ ten montaż finansowy był szczególnie skomplikowany i szczególnie ryzykowny. Udało się. Gdyby się nie udało, Pan pierwszy stałby tutaj i mówił, że trzeba odwołać Skarbnika, udało się odzyskać ponad 500 000 i nie można powiedzieć, że ktoś nam bardzo inny pomagał. To była pierwsza próba odzyskania przy innych interpretacjach indywidualnych korzystając z doświadczenia współpracy z tą firmą, sam pisze takie zapytania do Krajowej Informacji Skarbowej.”
Radny p. Michał Wrażeń – cyt. „dziękuję za wyjaśnienia. Takie wyjaśnienia powinny paść, jak żeśmy procedowali budżet, odzyskanie tych, tych pieniążków VAT, a nie teraz, Panie Skarbniku, czy jak mam powiedzieć, dobrze, że Pan się posilił i dobrze, że Pan ma gdzieś -dostęp do takich prawników. Takim prawnikom warto zapłacić pieniądze. Za te odzyskanie tego VAT-u. Te 100 000, a dostać 500 000 to jest spora kasa, dlatego warto, ale i warto powiedzieć, jaka była procedura.”
Skarbnik p. Włodzimierz Zalewski -zwrócil się do radnego p. Michała Wrażenia, że płaci za książki, których używa do swojej wiedzy i wiedzy wydziału. Płacą również za dostęp do wiedzy internetowej, gazety prawnej. To są wszystkie czynniki, o których też nie wspomniał.
Burmistrz p. Artur Mikiewicz – przedstawił informację o postępowaniu sądowym. Cyt. „Oczywiście na bieżąco państwa informujemy, jeżeli jakieś sprawy sprzed wielu lat są odkopywane i ktoś jeszcze nas pozywa, to państwa o tym informujemy i rzeczywiście inwestycja zdaje się z 2014 roku w Kościele Piotra i Pawła i tam rzeczywiście toczy się cały czas postępowanie sądowe, właśnie z powództwa przedsiębiorcy, który w naszej opinii niesłusznie próbuje od Miasta jeszcze jakieś dodatkowe wynagrodzenie uzyskać. W tej chwili ta sprawa jest na takim etapie, że sąd chciał nas obciążyć opłatą za opinię biegłego, na co się nie zgodziliśmy, odmówiliśmy jednoznacznie, ponieważ uważamy, że to nie jest koszt, który powinno ponieść Miasto. Jeśli chodzi o postępowanie o rzekomym mobbingu. Dobrze, że używamy, świadomie słowa rzekomym, bo jak państwo pamiętacie Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy w Urzędzie Miasta nie stwierdziła mobbingu, natomiast była pracowniczka wniosła powództwo. Toczy się cały czas proces, sąd powołał biegłą, biegła wydała opinię, opinia została przez nas podważona, dzisiaj biegła była przesłuchana, proces jest po prostu w toku, będą jeszcze przesłuchani dodatkowi świadkowie oraz strony tego postępowania, czyli powództwo i strona pozwana i wówczas prawdopodobnie będziemy czekać na rozstrzygnięcie.”
Radny p. Sławomir Karnowski zaprosił na obchody 1 września, upamiętniające osiemdziesiątą czwartą rocznicę wybuchu II wojny światowej, które odbędą się przy grobie nieznanego żołnierza. W piątek 1 września o godzinie 12.
Druga sprawa poruszona przez radnego czwarty raz rzędu to czwarty nocny bieg chełmińską starówką. Zaprosił wraz z radnym Krzysztofem Jaruszewskim wszystkich na bieg, który organizowany jest przez pana Józefa Waltera i klub Nadwiślanin oraz przez Urząd Miasta w i pana Miłosza Lipki. Zadeklarował, że pierwsza osoba, która się zgłosi do niego na rynku lub przez może media społecznościowe to swój medal odda tej osobie. Podziękował za organizację tego biegu panu Józefowi i panu Miłoszowi pod patronatem Urzędu Miasta Pana Burmistrza i Przewodniczącego Rady pana Strzeleckiego. Bieg odbędzie się 1 września, o godz. 20:30 .
Radny p. Michał Wrażeń – cyt. „tyle żeśmy o różnych sprawach mówili. Tyle się działo. Przez ten okres letni, no i brawo, że się działo. No to ładnie, ale jedna rzecz nam wszystkim tu, włącznie z Panem Burmistrzem umkła.”
Są zdjęcia, Błękitna Armia. Dworzec Chełmiński, Urząd Miasta, jak go burmistrzowie i starosta witał. Po prostu nasz Józef Haller. Teraz, w sierpniu, miał urodziny 150 lat temu, to się wszystko działo, 150 lat temu się urodził. Dla naszego Chełmna, coś tam on tam znaczył, dla naszego tu powiatu, też coś znaczył, że tu się osiedli. No dziękuję bardzo tak, żeśmy troszeczkę o nim zapomnieli.”
Ad.15 Zakończenie
Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXVI sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała:
Przewodniczył:
/-/ Joanna Grabowska /-/ Przewodniczący Rady
Wojciech Strzelecki