W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXV sesji Rady Miasta z dnia 28.06.2023r

 

Protokół Nr LXV/2023
z LXV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 28 czerwca 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 28 czerwca 2023r. i trwała od godz. 10.00 do godz. 17.15               
Na ogólną ilość   15    radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100%

Listy obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 

1.Otwarcie

2. Przyjęcie porządku obrad LXV sesji RM

3. Rozpatrzenie Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022 rok. 

4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022rok. 

5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi   Miasta Chełmna wotum zaufania 

6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2022 rok 

7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta 

8.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej Centrum Obsługi Placówek Oświatowych w Chełmnie oraz nadania jej statutu 

9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno 

10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji programu osłonowego pn. „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 

11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu 

12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy CZYŻYKOWA 

13.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp.  z o.o. z siedzibą w Chełmnie 

14. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 

15. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 

16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2024 – 2027 

17.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna w sprawie wprowadzenia ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych 

18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z wież widokowych 

19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych drogę ul. Lawendowa oraz drogę ul. Wrzosowa. 

20. Rozparzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków

21.Informacja na temat złożonych interpelacji.

22.Wolne wnioski i informacje

23.Zakończenie

Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXV sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości, a za pośrednictwem internetu mieszkańców miasta.

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 15  radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołów z LXIII i LX IV sesji Rady Miasta 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołów, w związku z czym protokoły z LXIII i LXIV uznaje za przyjęte.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXV sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LXV sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad. 3. Rozpatrzenie Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022 rok. 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przypomniał, że na poprzedniej sesji przedstawił raport o stanie gminy.Raport o stanie gminy 

Ad. 4. Debata nad Raportem o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022rok. 

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, ze wpłynęły dwie opinie – Klubu radnych Przyszłość i Klubu radnych Chełmno Miasto Mieszkańców. Poprosił przewodniczących klubów o ich odczytanie.

Radna   p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Klubu Radnych Miasto Mieszkańców do Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022 rok, opinia Klubu Radnych

Przewodniczący Klubu Radnych Przyszłość p. Wiesław Derebecki – przedstawił opinię Klubu Radnych Przyszłości do Raportu o stanie Gminy Miasto Chełmno za 2022 rok, Opinia Klubu Radnych Przyszłość

Radny p. Michał Wrażeń – po wysłuchaniu opinii do raportu stwierdził, że tę drugą w całości popiera, bo jest cyt. „w toku mojego myślenia.” Wracając do raportu stwierdził, że informacje w nim zawarte są niekompletne. Chełmno - miasto turystyczne, tymczasem zdroje są zanieczyszczone przez psy, nie zachęcają turystów to picia wody. Troszeczkę cyt. „ogarnięto” ulicę Grudziądzką, wyrastające chwasty zostały usunięte, niemniej warty pomyśleć o zakupie urządzenia do mycia nawierzchni, która źle wygląda i nie świadczy pozytywnie o gospodarzu.
Brama Papieska - rogatki Miasta Chełmna, zawsze były tablice wjazdowe pomalowane i ustawione w widocznych miejscach, obecnie nie widać ich, bo są zarośnięte. Zwrócił uwagę, że wcześniej nie było Chełmińskiej Rady Biznesu, a chełmińscy biznesmeni dwa razy w roku dekorowali kwiatami Bramę Papieską. Została powołana Rada Biznesu, ale nie widać, żeby to działało. Zwracając się do burmistrza stwierdził, że w mieście źle się dzieje i należy zrobić coś, aby miasto ożyło, ale również o to, aby po sobotnich zabawach na stołach nie było butelek po alkoholu.
Nie powinno się mówić, że więcej młodzież pije, a na profilaktykę mniej pieniędzy dajemy, a zrobić coś, żeby to zmienić. Należy zorganizować młodym ludziom miejsce do zabawy.

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz, stwierdziła, że Jej zdaniem raport o stanie gminy został rzetelnie przygotowany i zawiera mnóstwo merytorycznych informacji, również takich, które do tej pory się nie pojawiały. Zwróciła uwagę, że Miasto zaczyna budować budynki mieszkalne, ostatni powstał w Chełmnie za czasów PRL-u. Odnośnie zarzutów czego raport nie zawiera stwierdziła, że zawiera najważniejsze obszary przyznając, że są jeszcze obszary nad którymi należy pracować. Jeśli chodzi np. o turystykę przygotowuje się grunt, remontowane są drogi i krok po kroku miasto będzie się zmieniać, niestety nie można zrobić wszystkiego naraz. Natomiast dyskusja na temat psich odchów jest co najmniej nie na miejscu, jak i dyskutowanie o opinii a nie o raporcie.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – zwrócił uwagę, że zarówno jedna jak i druga opinia dotyczy raportu,  a to oznacza, że mówca może powoływać na zawarte w nich treści.Przypomniał, że poprzednie rady słuchały  głosu społeczeństwa, aby  oświetlić to miasto, oświetlić mury itd., tymczasem obecnie  gdy  turysta przyjeżdża  w mieście panują ciemności. Dodał cyt. „Nie stać nas, nie stać nas na oświetlenie tych murów, to, czym mamy pokazać temu turyście?”

Radna p. Dominika Wikiera – stwierdziła, że Raport o stanie gminy w sposób czytelny przedstawia wiele sfer funkcjonowania miasta i skupianie się tylko na wybranych aspektach, jak turystyka, bez spojrzenia na całość miasta, bardzo zawęża pole dyskusji. Zwróciła uwagę, że Pan Radny mówi o problemach, nie podając jednak rozwiązań, tylko oczekiwania.
Pan Michał Wrażeń- stwierdził, że jako radny, bo jestem radnym tego miasta, niebędący w koalicji występuje w imieniu mieszkańców, którzy zgłaszają problemy i często mają propozycje jak je rozwiązać. Niemniej, zdaniem mówcy nie czas i miejsce na to. Zasugerował, aby cała rada, a nie koalicja wspólnie porozmawiała na ten temat.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych radnych do dalszej dyskusji udzielił głosu mieszkańcom miasta w kolejności składania wniosków o udział w dyskusji nad raportem

Mieszkanka Miasta p.  Panią Monika Śliwińska – Warnke - poinformowała, że jest właścicielką biur nieruchomości i od dziewięciu lat prowadzi biuro również w Chełmnie. Pracując w Chełmnie przez tych 9 lat zauważyła ogromne zainteresowanie i zapotrzebowanie na lokale mieszkalne pod wynajem. Wyraziła ogromne zadowolenie, że powstaną mieszkania komunalne. Dla przeciętnego mieszkańca, który nie posiada zdolności kredytowych na zakup własnego mieszkania jest to jedyna możliwość pozyskania mieszkania. Dlatego pomysł z lokalami komunalnymi, który już został wdrożony, jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Podkreśliła, że zapotrzebowanie na mieszkania w Chełmnie jest duże, codziennie po 5-6 osób przychodzi do biura z zapytaniem o lokale mieszkalne. Zgłoszenie nr 1 do debaty p

Mieszkanka miasta p. Małgorzata Domagalska – zwracając się do radnego pana Wrażnia wyraziła zdziwienie, że Pan radny przedstawia wymagania nie mając własnych pomysłów. Poinformowała, że wyjechała z miasta za poprzedniej kadencji, a teraz wróciła, kiedy  w sprawach kultury jest lepiej choć jeszcze nie dobrze. Stwierdziła, że nie jest to wina obecnego burmistrza i rady, ale dziesięcioleci złego zarządzania w tym kierunku. Promocję od wielu lat opiera się na Walentynkach i Chełmnie mieście zakochanych, zdaniem mówczyni koncepcja walentynek przez 22 lata praktycznie nie przyniosła efektu. Jeśli chodzi o zabytki w tym momencie nie ma czego pokazać turystom, zabytki są w ruinie – ratusz, bramka, kościół św. Ducha. Trzeba odbudować wszystkie zabytki naraz, żeby w ogóle mieć co pokazać turystom. Są to ogromne koszty i miasto nie ma na to środków, więc trzeba je zdobyć, niestety zdaniem mówczyni w mieście nie ma osoby, która napisałaby projekty, które rzeczywiście przyniosą pieniądze. Nie ma osoby, która pomogłaby instytucjom, pozyskiwać te pieniądze. Zwróciła uwagę, że oczekiwania mieszkańców są spore, niestety wszystko kosztuje- koncerty, imprezy, wydarzenia. Budżet na te walentynki 200 000 budżetu, za te pieniądze nie sposób ściągnąć popularnego artysty. Stwierdziła, że czas na zmiany nie można cały czas pokazywać tego samego, że mamy kawałek czaszki Walentego, trzeba  szukać atrakcji, które tę samą osobę do tego miasta przyprowadzą drugi raz. Stwierdziła, że całe miasto, nie tylko radni z tej partii czy z tej partii nie powinni się kłócić, tylko razem powinni wybrać kierunek, w którym miasto ma się rozwijać i doprowadzić do tego, że  po 10 latach, to Chełmno rzeczywiście będzie miejscem turystycznym, że będzie, po co tu przyjeżdżać Zgłoszenie nr 2 do debaty

Mieszkaniec Miasta p. Pana Józef Welter – stwierdził, że po wystąpieniu przedmówczyni trudno coś powiedzieć o sporcie, który istnieje praktycznie  dzięki jednej osobie-  Pana Miłosza Lippki  i to jest cała struktura związana ze sportem chełmińskim.  Oprócz społecznikach, którzy pracują w klubach sportowych, nie ma etatów, trenerzy czy instruktorzy pracują w ramach umowy zlecenia. Środki na sport są bardzo skromne, a koszty coraz większe. Serdecznie podziękował Radnym za to, że mimo tak trudnej sytuacji w ubiegłym roku udało się podwyższyć środki na sport. Poinformował, że w Chełmnie jest bardzo dużo dobrych sportowców w różnych dziedzinach.  Przypomniał uroczystość nadania stadionowi miejskiemu imienia Grzegorza Mielcarskiego, co potwierdziło że w mieście jest zainteresowanie sportem. Wyraził nadzieję, że Radni w dalszym ciągu będą pamiętać o sporcie chełmińskim. Raz jeszcze podziękował Przewodniczącemu Rady, Radnym oraz Panu Burmistrzowi za to co w 2022 roku zrobili dla chełmińskiego sportu.Zgłoszenie nr 3 do debaty

Mieszkaniec Miasta p. Władysław Fliegier  - informując, ze jest przewodnikiem, który od 32 lat oprowadza turystów  po naszym pięknym mieście stwierdził, że  pokazuje tym ludziom pozytywne wartości historyczne, z których  słynie Chełmno  jako jedno z najstarszych miast w Polsce, miasto, które nadało przywilej lokacyjny 225 miastom w Polsce i na kresach. Miasto, które stanowi od trzynastego wieku pewnego rodzaju model, który kształtował takie miasta jak Warszawa, czy Kraków młodszy od Chełmna o 28 lat, jak miasto Poznań, Gdańsk, a nawet Wadowice lokowane są na prawie chełmińskim, Stwierdził, że tak potężny wachlarza prac remontowych w Chełmnie widzi po raz pierwszy- wymiana rur, wymiana kostki brukowej, Zdaniem mówcy Chełmno kwitnie, przewodnicy w tym mówca omijają drobne niedociągnięcia i pokazują pozytywy. Zgłoszenie nr 4 do debaty

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – podziękował mieszkańcom, następnie  ogłosił przerwę w obradach.

Po przerwie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

Ad.5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi   Miasta Chełmna wotum zaufania 

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki  - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 druk nr 1 votum zaufania

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi   Miasta Chełmna wotum zaufania 

 

Za przyjęciem uchwały głosowało  10 radnych, głosów przeciwnych nie było,  5  radnych wstrzymało się od głosu.

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 10  do protokołu) 

 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/466/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie udzielenia Burmistrzowi   Miasta Chełmna wotum zaufania została przyjęta większością głosów (załącznik nr 11 do protokołu)

 

 

 

Ad.6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2022 rok 

 

 - przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2022 rok,

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2022 rok (załącznik nr 12 do protokołu) w formie multimedialnej.

 

- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej do sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2022 rok.

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2022 rok (załącznik nr 13 do protokołu)

 

- przedstawienie sprawozdania finansowego oraz informacji o stanie mienia komunalnego-

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił sprawozdanie finansowe (załącznik nr14 do protokołu) oraz informację o stanie mienia komunalnego (załącznik nr 15 do protokołu)

 

Radna p. Dominika Wikiera – opinia Klubu Radnych Miasto Mieszkańców (załącznik nr 16 do protokołu)

 

Radny p Michał Wrażeń wyrażając zrozumienie, że był to bardzo trudny budżet, który udało się spiąć. W imieniu mieszkańców poprosił o następującą informację - ile można było i za ile zrobić trochę więcej? Jakie były koszty sądowe, jakie zapadły wyroki i na jaką sumę. Stwierdził, że jeśli będzie wiadomo, ile było wyroków skazujących i na jaką sumę, będzie wiadomo co można byłoby za te pieniądze zrobić. 

 

Skarbnik Miasta p.  Włodzimierz Zalewski – przypomniał, że omawiane to było wcześniej wielokrotnie, że jest to kwota osiemset tysięcy złotych, która były wydatkowana na sprawę sądową związaną ze sporem ze Starostwem Powiatowym. Przypomniał, że Starostwo w pierwotnej wersji domagało się   kwoty milion dwieście tysięcy złotych, w przypadku niewystąpienia na drogę sądową należało w budżecie zagwarantować tę kwotę.

 

Radny p. Michał Wrażeń  ad vocem – stwierdził cyt. „ Panie Skarbniku, to mi się wydaje, nie są wszystko sprawy, bo jeszcze tam gdzieś 10 000 było, może jeszcze coś, co nie wiemy po drodze, a że 1 200 000 by należało akurat zapłacić Starostwu nie przeczę. Ja mówiłem cały czas, idziemy do sądu po wyrok, a nie po sprawiedliwość. Panie Burmistrzu działkę pod budynek, gdzie wybudowane zostało bardzo piękne Starostwo i bardzo szybko została zbyta z wolnej ręki, mógł Pan tak zrobić, ale można było w drodze przetargowej może uzyskać wyższą ofertę, wyższą cenę, ale wybrał Pan taką drogę, ok, jest w porządku. To jest pierwsza sprawa, druga sprawa to jest wybudowanie drogi. Ile nas kosztowało wybudowanie drogi? Sześćset, siedemset tysięcy. Proszę dodać to wszystko do tej sumy 800 000. Jaką sumę uzyskamy?”

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz -stwierdził, że trudno się zorientować, o co Panu Radnemu chodzi, ale prawdopodobnie pyta Pan radny o koszt wybudowania drogi do Starostwa. Przypomniał, że podawał już te kwotę - sześćset tysięcy.  Poprosił o informację do czego pan radny chce dodać tę kwotę, bo przecież proces sądowy nijak się ma do drogi.

Zaproponował zakończenie tej dyskusji, która w tym momencie nie powinna mieć miejsca, a cała sprawa dotyczy zaszłości. To Burmistrz poprzedni, podpisał aneks nr 9, mówca bardzo

szczegółowo pokazywał wcześniej fakty historyczne i wyjaśnił jaka była przyczyna przegranej sądowej.

Zasugerował zadawanie pytań w tej sprawie   poprzedniemu burmistrzowi, dlaczego taki aneks

podpisał i pogrążył miasto na taką kwotę, z której jeszcze czterysta tysięcy udało nam na szczęście zaoszczędzić.

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził cyt. „Panie Burmistrzu, Panie Burmistrzu Mikiewicz, jest ciągłość władzy, nie będziemy zwalali rzeczy na kogoś, kogo już nie ma. Mieszkańcy ocenili jego pracę dlatego jest Pan i jest ciągłość władzy, a mówi Pan, że sześćset tysięcy wybudowanie drogi, to trzeba dodać do tych pieniążków osiemset tysięcy, bo tyle miasto poniosło takie koszty”

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - poinformował, że tę drogę wybudowano dla mieszkańców, którzy korzystają z dworca. Droga jest Miasta, a więc jest naszym wspólnym dobrem. Ponadto zwiększyła się ilość miejsc parkingowych, dzięki którym trudna sytuacja, jeśli chodzi o brak parkingi w Chełmnie, też się poprawiła. 

 

Radny p. Michał Wrażeń - stwierdził, że bodźcem do wybudowania tej drogi był budynek Starostwa. Wyraził zdziwienie, że wcześniej Pan Burmistrz nie widział jak mieszkańcy chodzą po błocie, nie było potrzeby inwestowania kwoty sześćset tysięcy, dopiero jak budynek starostwa tam powstał. Zasugerował zakończeni dyskusji.

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski- poprosił, aby nie prowadzić takiej cyt. „gospodarki wymiennej, że droga za te pieniądze z wyroku itd.”. Zwrócił uwagę na dwie rzeczy- po pierwsze Burmistrz nie ma takich uprawnień, żeby wiązać inwestycje i decydować o inwestycjach, w przeciwieństwie do Rady, a po drugie gospodarka publiczna nie polega na gospodarce wymiennej. Gospodarka środkami publicznymi ma szereg obostrzeń, których należy przestrzegać. Urząd nie może, jak prywatny inwestor funkcjonować i dysponować środkami na zasadzie, albo tu, albo tu jak mu się podoba.

 

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz – stwierdziła, że odnosi wrażenie, iż prowadzona dyskusja ma charakter uczepienia się czegokolwiek, żeby pokazać, że coś jest nie tak. Natomiast fakty pokazują, że na przełomie lat od 2016 do 2022 wzrost pozyskiwanych środków to jest pięć i pół miliona złotych i tak naprawdę jesteśmy już też po tej perspektywie unijnej. Więc jakby teoretycznie, właściwie źródło jest puste, a mimo wszystko te środki są pozyskiwane. W 2016 roku to źródło jeszcze było dość znaczące, a tych środków nie pozyskiwano. Zdaniem radnej to , co się teraz dzieje, jest bardzo na plus i też różnica w środkach inwestowanych w miasto, to jest też na przełomie tych samych lat  dziesięć milionów zł.

 

 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - wyraził zadowolenie, że to nie Pan Radny Wrażeń a pan Przewodniczący decyduje o zakończeniu dyskusji. Stwierdził, że Pan radny popełnia błąd logiczny, bo najpierw kwestionował sprzedaż działki pod budowę Starostwa, a potem zarzuca, wybudowanie tam drogi. Dodał cyt. „Więc niech się Pan zdecyduje, czy dobrze zrobiliśmy, czy źle? Bo w naszej opinii bardzo dobrze, bo to służy mieszkańcom.”

Odnosząc się do wypowiedzi Pani Jambor-Skupniewicz, te pięć milionów środków zewnętrznych w latach, w tych latach 2018 – 2023 pozyskano wyłącznie na drogi zewnętrzne.

Natomiast w 3 ostatnich latach zewnętrznych środków na inwestycje, pozyskano na kwotę dwadzieścia milionów złotych   dwudziestu milionów.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 2 (załącznik nr 17 do protokołu) 

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie było, 4 radnych wstrzymało się od głosu.

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 18 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/467/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2022 rok została przyjęta większością głosów (załącznik nr 19 do protokołu) 

 

 

Ad.7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta 

 

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( załącznik nr 20 do protokołu ),    opinię Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2022 rok, sprawozdania finansowego i informacji o stanie mienia komunalnego ( załącznik nr 21 do protokołu ), wniosek  Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta ( załącznik nr 22 do protokołu ) oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej ( załącznik nr 23 do protokołu )

 

Radny p. Michał Wrażeń - stwierdził cyt. „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, Panie Burmistrzu, Panie Skarbnik słupki są słupkami, a realizacja, jak  jest ten budżet skonsumowany, to jest zupełnie inna sprawa i tak jak dzisiaj teraz tu mówiłem, bo Pan Burmistrz powie Pan Skarbnik powiedział nie będę 800, ja przytoczyłem przykłady, że troszeczkę więcej jak 800 to kosztowało nas, ale to nic. To jest manipulacja, czy słupkami i zawsze będzie się tak manipulował, żeby to zgadzały, ale jakość wykonanie tego mieszkankom i mieszkańcom może się nie podobać. Dlatego Panie Burmistrzu, będę przeciwny temu”

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski, - zwracając się do radnego Wrażnia zwrócił uwagę, że od kilku posiedzeń Rady Miasta używa Pan radny zwrotu Panie skarbnik, poprawna wersja to jest Panie skarbniku. Dodał cyt.: „Ja wiem, że to jest wyraz pogardy w stosunku do mnie. „

 

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził cyt. „jak obraziłem Pana, nie tak tytułując, to ja bardzo przepraszam”. A budżet to można tak pisać, że wszystko się będzie zgadzało. Nie będę mówił manipulować.

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – z przykrością stwierdził, że Pan Radny Wrażeń próbuje jakąś nową matematykę przedstawić. Zwrócił uwagę, że przecież matematyka jest jedna, więc jeżeli coś podaje się w słupkach i w danych statystycznych, i w liczbach to znaczy, że to zostało przeliczone zgodnie z regułami matematyki i stanowi prawdę obiektywną. Natomiast to, co Pan radny wygłasza, to są subiektywne sądy, które są podszyte motywacją polityczną. 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 3 2 (załącznik nr 24 do protokołu) 

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 11   radnych, przeciw głosował 1 radny, 3 radnych wstrzymało się od głosu.

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/468/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta za 2022 rok została przyjęta większością głosów (załącznik nr 26 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- ogłosił przerwę w obradach

 

Po przerwie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- wręczając wiązankę kwiatów  złożył gratulacje Burmistrzowi Miasta z tytułu otrzymaniu votum zaufania i absolutorium a także za realizacje budżetu 2022 . Skarbnikowi wiązanką kwiatów podziękował za realizacje budżetu 

 

Przewodnicząca Klubu Radnych miasto Mieszkańców p. Ilona Smolińska – w imieniu członków klubu złożyła gratulacje i kwiaty Burmistrzowi Miasta oraz Skarbnikowi Miasta 

 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – złożyła kwiaty oraz gratulacje Burmistrzowi Miasta oraz Skarbnikowi Miasta w imieniu pracowników urzędu.

 

Burmistrz Miasta p.  Artura Mikiewicza – stwierdzając, że to bardzo wzruszająca chwila podziękował Radnym  za udzielenie wotum zaufania oraz absolutorium. Stwierdzając, że   ubiegły rok była bardzo trudny wyraził zadowolenie z sukcesów, jakie udało się osiągnąć. Podziękował współpracownikom dzięki którym udało się tego dokonać. Przede wszystkim swojemu Zastępcy, Skarbnikowi  i Sekretarzowi Miasta, Kierownikom Wydziałów oraz Dyrektorom jednostek podległych, Radczyni Prawnej  Urzędu  oraz Radnej Sejmiku Województwa

 

 

 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

 

Ad.8.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej Centrum Obsługi Placówek Oświatowych w Chełmnie oraz nadania jej statutu 

 

Dyrektor COPO p. Magdalena Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 26 do protokołu). Poprosiła o przyjęcie uchwały 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 4

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 27 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/469/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej Centrum Obsługi Placówek Oświatowych w Chełmnie oraz nadania jej statutu   została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 28  do protokołu) 

 

 

Ad.9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno  

 

Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 29 do protokołu). Poprosiła o przyjęcie uchwały 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 30 do protokołu  

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/470/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 31 do protokołu) 

 

 

 

 

Ad.10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji programu osłonowego pn. „Korpus Wsparcia Seniorów na rok 2023 

 

 

Dyrektor MOPS p. Eliza Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 32 do protokołu). Poprosiła o przyjęcie uchwały 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – informując, że wpłynęły dwie opinie poprosił autorów o ich odczytanie.

 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinie Komisji Budżetu Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały w przedmiotowej sprawie (załącznik nr 33 do protokołu)

 

Przewodniczący Komisji p. Marek Olszewski – odczytał opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej do projektu uchwały w sprawie przyjęci a do realizacji programu osłonowego pn. „Korpus Wsparcia Seniorów na rok 2023  (załącznik   nr 34 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 6

 

Za przyjęciem uchwały głosowało   15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 35 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/471/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie przyjęcia do realizacji programu osłonowego pn. „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2023 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 36 do protokołu ) 

 

 

 

Ad.11. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu  

 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka - przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 37 do protokołu) Następnie zgłosiła autokorektę do projektu (załącznik nr 38 do protokołu). Poprosiła o przyjęcie projektu uchwały wraz z autokorektą 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 7 

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 39 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/472/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna i nadania jej statutu została przyjęta jednogłośnie (załącznik n r40  do protokołu) 

 

 

Ad.12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy Czyżykowa 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 41 do protokołu)

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 8

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 42 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/473/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie nadania nazwy ulicy Czyżykowa została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 43  do protokołu) 

 

 

Ad.13.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp.  z o.o. z siedzibą w Chełmnie 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 9 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 44 do protokołu)

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 9.

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 45 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/474/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w prawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Chełmińskiej Społecznej Inicjatywie Mieszkaniowej Sp.  z o.o. z siedzibą w Chełmnie została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 46 do protokołu ) 

 

 

Ad. 14. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 (załącznik nr 47 do protokołu) wraz z autokorektą (załącznik nr 48 do protokołu). Poprosił o przyjęcie uchwały.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że wpłynęła jedna opinia, poprosił o jej odczytanie

 

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu budżetu miasta Chełmna na 2023 rok (załącznik nr 48 do protokołu)

 

Radny p. Michał Wrażeń – wskazując na zapis – § 36 095 wprowadzenie zadania inwestycyjnego Centrum Rozwoju nad Jeziorem Starogrodzkim - dokumentacja będzie kosztowała 200 000, poprosił o wyjaśnienie co za te 200 000  wkładu w tą dokumentację miasto   uzyska   i za jaką sumę będzie zrealizowana inwestycja.

Drugie pytanie § 990 95 - 160 000 na dokumentację - czy to będzie zapewnione, że te środki pozyskamy. W jakim czasie to ma być zrobione – dokumentacja i realizacja zadania

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przypomniał, że mowa jest o funduszach europejskich dla Kujaw i Pomorza, czyli kolejnej perspektywie finansowej funduszy unijnych, która zastąpiła stare RPO. Procedura pozyskiwania tych środków jest taka, że przystępując do Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, czyli stowarzyszając się wraz z innymi gminami i powiatami należy przygotować i wdrożyć wspólną strategię rozwoju tego obszaru zintegrowanego i wykazać w fiszkach projektowych, że te projekty są ze sobą wspólnie powiązane i stanowią jakąś spójną całość. W tej chwili przystępuje się do etapu tworzenia strategii dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. Strategia powinna być gotowa na jesieni najpóźniej do końca tego roku po to, żeby wraz z nastaniem nowego roku można było już podpisywać umowy na pozyskanie tych środków finansowych na realizację.

Aby móc zrealizować daną inwestycję trzeba dysponować kompletną dokumentacją projektową, kosztorysową, studium wykonalności, pozwolenie na budowę. Stąd teraz już prośba o przyznanie tych środków. Dodał, że te środki są dedykowane w ramach tzw. alokacji per capita na mieszkańca. W związku z tym są to środki pewne do pozyskania, a wartości projektu są oczywiście szacunkowe.  Natomiast jakie będą ostatecznie kwoty, to oczywiście wykażą postępowania przetargowe. I jeszcze może jedno ważne uzupełnienie, że w tych funduszach europejskich dla Kujaw i Pomorza należy poruszać się w zdefiniowanych przez Komisję Europejską, a także instytucję zarządzającą, czyli Urząd Marszałkowski obszarach projektowych, np. w tej puli środków nie ma pieniędzy na drogi. Dlatego wybór projektów jest w jakiś sposób ograniczony, ale my z drugiej strony wskazaliśmy na te obszary, które uznajemy za ważne dla mieszkańców.

 

 

 

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – podziękował za szczegółowe wyjaśnienia, bo cyt. „obala to mity tych milionów euro”.

Poprosił jeszcze o informację kto w urzędzie tworzy te projekty-  czy urzędnicy, czy jest to zlecane.

 

Burmistrz Miasta p.  Artur Mikiewicz ad vocem – poinformował, że fiszki projektowe tworzone są przez urzędników, a konkretnie V-ce Burmistrza oraz pracowników Wydziału Techniczno – Inwestycyjnego. Natomiast wykonanie projektów zleca się firmom zewnętrznym w ramach procedury przetargowej,

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – odnośnie dokumentacji technicznych poinformował, że od lat czynione są starania o pozyskiwanie środków z różnych źródeł                             i kluczem do tego jest posiadanie odpowiedniej dokumentacji, po to żeby uprzedzić innych ponieważ posiadając dokumentacje łatwiej przyznawane są środki. Dlatego też ryzykujemy po trosze.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki -w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 10

 

Za przyjęciem uchwały głosowało   15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 50 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/475/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 51 do protokołu)

 

 

Ad.15. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  

 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 11 (załącznik nr  52 do protokołu). Poprosił o przyjęcie uchwały,

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 11

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 15  radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 53 do protokołu) 

 

 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/476/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029   została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 54  do protokołu )

 

 

Ad.16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2024 – 2027 

 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 12 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 55 do protokołu). Poprosiła o przyjęcie uchwały. 

 

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o informację, ile osób zgłosiło się do pełnienia funkcji ławnika. Z jakich ugrupowań mają poparcie, czy zgłaszali się indywidualnie. Przypomniał, ze wcześniej sąd swoich ławników rekomendował, czy obecnie również sąd zgłosił swoje kandydatury. Stwierdził, że Rada powinna znać odpowiedzi na powyższe pytania  i dopiero powołać zespół.  Dodał cyt. „Nie wiem, czy to jest związane z RODO, ale jak przyjdzie co do głosowania, to ja będę wiedział na kogo mam głosować i nie będzie RODO, tylko głosowanie”

 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – udzieliła wyjaśniań dotyczących pytań zadanych przez Pana radnego: Rada Miasta będzie dokonywała wyboru ławników, nastąpi to w terminie do końca października. W pierwszej kolejności musi zostać dokonana weryfikacja formalna i wówczas zostaną przedstawione Radzie kandydatury. Procedury w tym zakresie się nie zmieniły. Zespół poinformuje Radnych przed glosowaniem jakie są kandydatury, czy spełniły wymogi formalne, kto ich zgłosił.

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem w imieniu mieszkańców wyraził zainteresowanie, co stanie się w takim przypadku, że np. zgłosiło się 20 kandydatów, zespół wybierze 10 i tylko tych kandydatów przedstawi Radzie, a radni chcieliby wybrać wszystkich 20. 

Radny p. Sławomir Karnowski – przypomniał, że na stronie urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej jest ogłoszenie o wyborach ławników na kadencję 2024–2027. Jest tam wszystko dokładnie wyjaśnione. Nie ma możliwości udzielanie rekomendacji czy opinii. Przepisy wyraźnie wskazują jakie dokumenty już mają być przedłożone przez kandydata jak sam kandyduje, jest wskazany prze sąd czy inna instytucję, Na pytanie ilu jest nie można odpowiedzieć, bo termin zgłaszania kandydatów jest do 30 czerwca tego roku. Zespół jest powoływany zgodnie z ustawą, musi wystawić opinię i przedstawić ją radnym. Jeśli chodzi o ilość ławników poinformował, że Sąd zgłosił zapotrzebowanie na dwóch ławników,

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – przypomniał, że zadał dwa pytania i poprosił o odpowiedź, czy może powinien udać się do sądu po tę informację, a mianowicie jakie osoby sąd rekomendował.  Dodał, że nie wiedział, iż termin zgłoszeń jeszcze nie minął. Dodał, że procedury są procedurami i należy ich przestrzegać, ale radni powinni wiedzieć ile osób zgłosiło swoje kandydatury. 

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem – po raz kolejny stwierdził, że nie ma czegoś takiego jak rekomendacja. Dokumenty są jasno określone dla ławnika zgłoszonego czy to poprzez grupę społeczną, sąd, czy samego siebie z poparciem 50 mieszkańców miasta. Zespół przeanalizuje zgłoszenia, może wystąpić do policji o dodatkowe informacje, może odrzucić kandydaturę, jeśli nie spełnia wymogów formalnych. 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – stwierdziła, że Pan Radny Karnowski bardzo szczegółowo wszystko wyjaśnił. Na dzisiejszej sesji Radni wyłącznie mają powołać zespół do opiniowania kandydatów, natomiast do końca października radni poznają kandydatury

Radny p. Michał Wrażeń - stwierdził, że w niejednym zespole pracował, również w wyborze ławników i do wglądu miał dokumenty, również te z sądu rekomendujące daną osobę. Po raz kolejny zapytał czy takie dokumenty z sądu wpłynęły. Jeśli chodzi o liczbę kandydatów, poprosił o taką informację po zakończeniu terminu zgłoszeń.  

 

 

 

 

 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka- potwierdziła wypowiedź radnego Karnowskiego, że są dwa miejsca dla ławników na kadencję 2024–2027. Nic się nie zmieniło, jeżeli chodzi o procedury wyboru ławników. Członkowie zespołu będą mieli wgląd we wszystkie dokumenty. Jeżeli Rada zdecyduje, że Pan Radny Wrażeń ma być w zespole, oczywiście też będzie widział te wszystkie zgłoszenia. Dotychczas wpłynęły do urzędu dwa zgłoszenia, do końca czerwca mogą wpłynąć kolejne.

Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że pytanie było proste – czy   sąd zgłosił jakieś kandydatury, tak czy nie. 

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka – powtórzyła, że wpłynęły dwie kandydatury, a sąd może zgłaszać swoje kandydatury.

Radny p. Michał Wrażeń - ma prawo, ale czy wpłynęły? Tak albo nie.

Sekretarz Miasta p. Maria Pałucka - te wszystkie informacje będzie przekazywać zespół opiniujący na sesji, na której będą wybierani ławnicy. Nie dziś.

Radny p. Sławomir Karnowski – poinformował, że Pani sekretarz nie może odpowiedzieć czy Sąd zgłosił kandydatów, ponieważ dokumenty, o których mowa będą dopiero otwarte przez zespół, ponadto zostały jeszcze dwa dni na zgłoszenia. Reasumując – to, ilu kandydatów się zgłosiło będzie wiadomo 30 czerwca, a czy są rekomendacje sądu będzie wiadomo po otwarciu ofert 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 12

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i nie było   1 radny wstrzymał się od głosu. 

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 56 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/477/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2024 – 2027 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr  57  do protokołu)

 

 

Ad.17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna w sprawie wprowadzenia ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 14 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 58  do protokołu) . Poprosił o przyjęcie uchwały.

 

 

Dyrektor ZWiK p. Jarosław Matuszewski – przypomniał, że Gmina ma obowiązek zapewnienia wody na cele socjalno- bytowe dla miasta.  Stacja ma rezerwy na poziomie 20, 30%, czyli gdyby ilość mieszkańców w mieście wzrosła o trzy, cztery tysiące zakład jest w stanie, przy użyciu obecnych urządzeń tą wodę właściwej jakości dostarczyć. Wyjaśnił, że jakość właściwa, to znaczy, że jej parametry są zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przydatnej do spożycia dla ludzi.

Ponad miesiąc bez opadów doprowadził do tego, że nastąpiło intensywne podlewanie, ponadto doszło do awarii sieci wodociągowe, co za skutkowało istotnym pogorszeniem jakości dostaw wody, w szczególności chodzi o odpowiednie ciśnienie.

Zwrócił uwagę, że Chełmno ma specyficzne ukształtowanie i dostarczenie wody jest dość trudne, zwłaszcza do tych wyższych partii miasta i w celu poprawy tej sytuacji, zostały podjęte działania. Aby ograniczyć obniżenie ciśnienia w tych godzinach, kiedy woda jest potrzebna na cele socjalno-bytowe podjęto decyzję o ograniczeniu poboru wody. W tej chwili sytuacja, że jest ustabilizowana.

 

Radny p. Michał Wrażeń. - odnośnie tego zarządzenia Pana Burmistrza wydanego 7 czerwca po spotkaniu z mieszkańcami. Przypomniał, że na spotkaniu z mieszkańcami Pan burmistrz stwierdził, ze mówca robi politykę, a sam nic nie robi. Zaproponował zapoznanie się z protokołami z sesji XXXVI , XXXIX  i XLV,   podczas których mówił na temat wodociągów i wody . Dodał, że uczestniczył również w spotkaniu z mieszkańcami Wybudowania, gdzie zostało wypracowane stanowisko   i cyt. „Pan Burmistrz tylko powiedział, że ograniczenie dopływu wody zostało wprowadzone do gminy wiejskiej, tam na Klamry, ok. Teraz pan dyrektor wodociągów powiedział, że 4000 mieszkańców nam przybyło. Nie tak dawno mówiliśmy, że jest 16 000, ja mówię, że 2000 to lekko ubyło. Drugie pytanie jest do Pana Burmistrza, skąd jeszcze jest miasto zasilane. Z jakiej strony. Jaki obszar miasta jest zasilany i ile tej wody z Kijewa kupujemy.  Jaki to jest obszar. Wielkość. I wielkość, ile dajemy wody do sprzedajemy do gminy wiejskiej, tam Klamry. Tych rzeczy Pan Burmistrz zapomniał powiedzieć, że mieszkańców ubyło. Że mamy zasilanie z drugiej strony miasta. Osiedle Gorczyckiego, jak dobrze pamiętam, do stadionu. Jest tam ileś tam budynków, to o tym pan nie chciał powiedzieć, bo było niewygodne. Wszystko zwalamy na wydajność, na bardzo duży rozbiór. Wczoraj o 21 nie mogłem się wykąpać. Chociaż Kolonia Wilsona jest

no prawie w najwyższym punkcie miasta Chełmna. Czyli my jako mieszkańcy nie widzimy poprawy. Może minimalna po tych opadach, ale jest źle i należałoby jako Rada podjąć jakieś decyzje, rozmowy, co z tym tematem zrobić. To nie jest tak, Panie Burmistrzu, że ja nie mówiłem nigdy o takim czymś”

 

Dyrektor ZWiK p. Jarosław Matuszewski – zwrócił uwagę, że Wybudowanie jest miejscem szczególnym, bardzo newralgicznym. Potwierdził, że odbyło się spotkanie z Pana Burmistrza, przy obecności Pana Radnego Wrażenia z mieszkańcami i padły konkretne propozycje rozwiązań, które będą procedowane. Studium uwarunkowań otworzyło sporo terenów pod inwestycję, a tworzą się nowe plany zagospodarowania przestrzennego. Dość mocno rozbudowuje się Osiedle, Wybudowanie, Osiedle Dworzyska czy ulica Bliska, Podgórna., Wiklinowa, Stroma, są też inne tereny i jest ich bardzo dużo. W przyszłym tygodniu zaplanowane jest spotkanie z zastępcą burmistrza Panem Piotrem Murawskim, podczas którego omówione zostaną perspektywy, do których trzeba podejść systemowo. Zauważył, że problem pojawił się w momencie zwiększonego podlewania związanego ze zmianami klimatycznymi. Istnieje potrzeba zagospodarowania wód opadowych, roztopowych. Obecnie występują niedobory wody, bo sieć wodociągowa nie jest w stanie zabezpieczyć podlewania setek hektarów. Trzeba również mieć świadomość, że podczas opadów dochodzi do zalania  piwnic w miejscach niżej położonych  Wynika to jedno i drugie wynika tak naprawdę z problemu gospodarki wodami deszczowymi, opadowymi. 

 

 

 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – przypomniał, że o tych problemach zgłaszanych przez Pana radnego podczas wcześniejszych sesji były już prowadzone dyskusje To nie było ignorowane. Niejednokrotnie padały stwierdzenia, że istniejąca stacja uzdatniania będzie się domagała modernizacji lub rozbudowy, a być może budowy nowej, dodatkowej stacji uzdatniania wody. Zaprosił radnych do merytorycznej dyskusji w tym zakresie.  Stwierdził, że gdyby Pan Radny przyszedł na spotkania merytorycznie podyskutować, mówca nie zwracałby uwagi, że przyszedł politykować, bo problem  z którym przyszli mieszkańcy był realny i został przyjęty jako jeden z najważniejszych. Podkreślił, że woda jest kluczowa dla życia. Przyznał, że na zmiany klimatyczne wpływ jest bardzo ograniczony. Wodami opadowymi, jak wieloma innymi tematami w tym mieście w poprzednich kadencjach się nie zajmowano. Obecnie porządkuje się krok poszczególne tematy. Tak jak rozwija się budownictwo mieszkaniowe, tak jest już w planach zagospodarowywanie wód opadowych, ale jest to proces niestety bardzo długotrwały, którego nie rozwiąże się w ciągu kilku lat, w ciągu jednej kadencji, więc trzeba myśleć o tym w perspektywie długofalowej. Jeśli chodzi o obciążenie wodociągu, to rzeczywiście część wody jest dystrybuowana na teren gminy wiejskiej, ale tutaj otrzymano dobrą informację po rozmowie z wójtem, który pozyskał środki z Polskiego Ładu na przynajmniej częściowe uniezależnienie się od miejskiej sieci. 

W dalszej części wypowiedzi wyjaśnił, że Pan dyrektor w swojej wypowiedzi nie powiedział,

że nam przybyło mieszkańców, powiedział, że mamy rezerwy w mieście na dostarczanie wody na cele socjalno - bytowe, gdyby nam liczba mieszkańców jeszcze o 4000 wzrosła, 

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – poprosił o informację, czy w ogóle z gminy Kijewo nie bierzemy żadnej wody, np. na osiedle Dworzyska.

Po informacji z sali obrad, że na Dworzyska woda idzie z gminy Chełmno z ujęcia w Brzozowie 

stwierdził, że doszło do nieporozumienia, ale jednak mamy jakieś inne źródło zasilania.

W dalszej części wypowiedzi wrócił do spotkania z mieszkańcami, podczas którego była brana pod uwagę sprawa terenu jednostki. Zasugerował, aby przed rozmowami z dowódcą rozważyć zważywszy, że jest jak jest przepompownia na zakolu szosy Grudziądzkiej poprowadzenie wodociągu koło pomnika, przejść przez drogę nr 1 i na Wybudowanie się wpiąć. Poinformował, że tak mieszkańcy zasugerowali dodając, że  jak będzie tworzony  Zespół do pracy w tym temacie chętnie będzie służył pomocą.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 14

 

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 59 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/478/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie zatwierdzenia Zarządzenia Burmistrza Miasta Chełmna w sprawie wprowadzenia ograniczeń w zakresie korzystania z wody dostarczanej z miejskich sieci wodociągowych została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 60 do protokołu)

 

 

 

 

Ad. 18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z wież widokowych 

 

Kierownik Wydziału GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 14 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 61do protokołu) Poprosiła o przyjęcie uchwały.

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 14

Za przyjęciem uchwały głosowało 15  radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 62 do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/479/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z wież widokowych została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 63 do protokołu)

 

 

Ad.19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych drogę ul. Lawendowa oraz drogę ul. Wrzosowa.

 

Kierownik Wydziału GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 15 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 64 do protokołu) Poprosiła o przyjęcie uchwały.

 

Radny p. Michał Wrażeń – poprosił o następujące informacje cyt. :  „Nie będziemy już się pytali,

kiedy nastąpił wykup, tylko na mapce, którą otrzymałem i to podejmujemy, powinno być droga, która będzie ta Wrzosowa, powinno być scalenie, scalenie, droga ma jeden numer, a ta droga ma kilka numerów i ja się pytam, które numery tej drogi są wykupione?

To jeszcze jedno pytanie. Teraz, jaki ma statut droga przebudowa drogi dojazdowej do drogi powiatowej przy ulicy Łunawskiej, jaki ma statut?

Ulica Stroma, jaki ma statut? Bociania, Szosa Grudziądzka, to mówię o Szosa Grudziądzka i ta Podkówka nie, ona nie ma nazwy, to jest Osiedle przy Szosie Grudziądzkiej czy Szosa Grudziądzka, jaki ma statut ta droga? Prosta Zakole, jaki ma statut? Dlaczego zaczynamy z tamtej strony miasta? Chociaż nie mamy może uregulowanych innych dróg, które powstały na terenie miasta 10, 15, 20 lat temu.”

 

Kierownik Wydziału GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska  - poinformowała, że te drogi,  te ulice, które pan  Radny wymienił są już drogami gminnymi, podjęte uchwałą w 2010 roku. Oprócz drogi, Łunawskiej, która   jest drogą powiatową 

Poinformowała, że numer drogi nadaje marszałek województwa. Po podjęciu uchwały trzeba będzie zwrócić się z wnioskiem do marszałka województwa o nadanie numeru drogi.

Natomiast działki drogowe w uchwale są wszystkie wymienione, na jakich działkach ewidencyjnych znajdują się poszczególne drogi. 

Dodała, że nie posiada informacji odnośnie scalania   działek, a droga może się składać z wielu działek.

 

 

 

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że droga obojętnie jaki statut będzie miała, zawsze będzie figurowała jako działka, a tu na mapkach mamy kilka numerów działek, czyli powinno nastąpić scalenie i nadanie jednego numeru.  Dodał cyt. „A ja jeszcze się pytałem-Szosa Grudziądzka. Już ma statut, też drogi gminnej, nie ma nazwy, to co ja mówię, nie ma nazwy. Szosa Grudziądzka, to jest ta główna asfaltowa, tamta też tak? Dobrze. Dziękuję i teraz się pytałem. Droga Łunawska. Przy drodze powiatowej. Powiatowa droga jest powiatową. A tą drogę, którą będziemy robić i uchwała, że będziemy robić jakie ono ma statut drogi wewnętrznej? No jaki? Bo mówimy o tej drodze, która będzie teraz robiona za 400, coś tysięcy. Nie mówmy, żeby nie robić, robić, mamy robić drogi, bo jak robimy drogi, coś się pobuduje, ktoś tam coś zrobi i mamy pieniądze z tego. Nie mówię, żeby nie robić, tylko ja się pytam ta droga dojazdowa, jak się nazywa, jaki ma statut. „

 

Kierownik Wydziału GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska - wyjaśniła, że główna droga jest asfaltowa, przy niej jest chodnik i to jest droga powiatowa i to jest wszystko jasne na ten temat.

Tak jak w nazwie zadania, jest to droga dojazdowa w pasie drogi powiatowej. 

 

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem – wyraził niezadowolenie niepotrzebną dyskusją tym, bardziej że na posiedzeniu Komisji temat ten był już szczegółowo omówiony.  Nie istotne jest jak status mają poszczególne drogi, a właściwie istotne, bo w przypadku drogi gminnej można występować o środki. Zdaniem mówcy niepotrzebne jest szukanie drugiego dna tam, gdzie go niema. Wszystkie drogi są dla mieszkańców i po wszystkich chodzą nasze dzieci. 

 

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem - zwracając się do pani kierownik zaproponował spotkanie i omówienie statusów poszczególnych dróg stwierdzając, że rzeczywiście trudno ad hoc znać statuty wszystkich miejskich dróg. Poinformował, że pytania zadawał w imieniu i na prośbę mieszkańców. 

 

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – potwierdził wypowiedź Pani kierownik, że nie ma obowiązku scalania drogi, to jest tylko możliwość, a nie obowiązek. 

W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że Pan radny posługuje się niewłaściwym określeniem - statut może mieć miasto, może mieć organizacja pozarządowa, natomiast droga może mieć status, Zwrócił uwagę, że jeśli droga będzie zaliczona do kategorii dróg gminnych, wówczas można ubiegać się u marszałka z wnioskiem o zaniechanie opłaty za odrolnienie. I to będzie wymierna korzyść finansowa dla miasta. 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki -w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 15

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i nie było,  1 radny wstrzymał się od głosu.  

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 65 do protokołu) 

 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/480/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych drogę ul. Lawendowa oraz drogę ul. Wrzosowa została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 66 do protokołu)

 

 

 

 

 

Ad. 20. Rozparzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków 

 

 

Kierownik Wydziału GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 16 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 67 do protokołu) Poprosiła o przyjęcie uchwały.

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 16

Za przyjęciem uchwały głosowało15    radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było    

(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 68  do protokołu) 

 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXV/481/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 czerwca 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Miasta Chełmna oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 69   do protokołu) 

 

 

Ad. 21.Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki-  stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja 

 

Ad.22. Wolne wnioski i informacje

 

Radny p. Michał Wrażeń – przedstawił serię zdjęć obrazujących nieprawidłowości w mieście.

Radny p. Sławomir Karnowski – odnośnie zdjęć pokazanych przez przedmówcę informując, iż podobnie jak Pan radny jest członkiem Komisji Bezpieczeństwa, stwierdził te sprawy bardzo szczegółowo były wyjaśniane na posiedzeniu.  Brak oświetlenia na ulicy Toruńskiej - rzeczywiście oświetlenie tam nie działa, nie działają również wiatraki. Przypomniał, że to zadanie było wykonane w ramach projektu unijnego razem z drogą, Trwałość projektu – czerwiec ub. roku więc nie można byłoby tego naprawiać we własnym zakresie. Wystosowano odwołanie do firmy, na co są stosowne dokumenty, są też odpowiedzi wykonawcy i podwykonawcy zadania, którzy tłumaczą się złym projektem. Działania w tym zakresie trwają, ten odcinek drogi został włączony do uzupełnienia oświetlenia na terenie Chełmna. Zostało to wyszacowane chyba na około 40 000 zł. Jest kilka takich punktów w Chełmnie.

Odnośnie zanieczyszczania miasta zaapelował do mieszkańców zwracanie uwagi wszystkim, którzy zaśmiecają miasto

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem stwierdził, że w żadnym projekcie trwałości danego projektu nie wpisano, że nie można żarówki wymienić, bo się przepaliła, bo musi wyjść trwałość projektu. To jest bzdura dodał cyt. „Panie Radny, jak pan wyjdzie z sesji, to pan może iść zobaczyć w stronę Netto. Jedna lampa się pali dzień i noc, dzień i noc. I co na to powiemy? „

Radny p. Sławomir Karnowski ad vocem - stwierdził, że żadną to bzdurą nie jest. Poprosił panią Bogusię Szymańską o wsparcie, albo zaprzeczenie temu że jeżeli jest trwałość projektu unijnego, to nie można sobie po prostu od tak w tym grzebać. Przypomniał, że było tak ze wszystkimi inwestycjami, na które były dotacje. Dodał cyt. „ Panie Radny, pan się obudzi, bo pan w jakiejś innej rzeczywistości jest w tej chwili”.

Radny  p. Michał Wrażeń ad vocem  - stwierdził cyt. „ Panie Radny. Środki unijne i mi się przepali żarówka i projekt będzie wygaszony za 2 lata, to 2 lata będę siedział po ciemku? Proszę mi przedstawić formę prawną. Czy, w jakim zakresie mogę ingerować w te sprawy? Ja sam nie wymieniam, ja zgłaszam firmie. Do firmy zgłaszam, proszę, tam i tam nie świeci i tylko tyle. Zostawmy trwałość projektu.”

Kierownik Wydział GMiOŚ p. Bogumiła Szymańska - poinformowała, że jeśli chodzi o ulicę Toruńsk zakończone jest  projektowanie instalacji elektrycznej oraz lamp zasilanych normalnie  energią elektryczną. Z tego powodu nie wykonuje się żadnych prac konserwacyjnych na tych urządzeniach, które istnieją, ponieważ one i tak nie działają. Więc nie ma sensu inwestować już w tą infrastrukturę, a nie można ich usunąć, ponieważ jest trwałość projektu. Ta lampa nie będzie wymieniona, bo nie ma uzasadnienia finansowego.

Radny p. Sławomir Karnowski – podziękował Pani Kierownik za wyjaśnienia. Dodał, że nie chodzi o wymianę żarówki, ale o to, że ta żarówka jest zasilana z wiatraka lub solaru.  I tu jest przyczyna tego, że to wszystko nie działa i nieekonomiczna, byłaby w tym momencie wymiana tego. Naprawa przekroczyłaby koszty nowej lampy.

Radny p. Michał Wrażeń – podziękował za wyjaśnienia.  Dodał cyt. „Jak będę dzwonił do straży, to straż się pyta "Pali się chałupa? Wykop studnię". 

Radna p. Dorota Żulewska -  wracając do debaty nad raportem o stanie gminy stwierdziła, że niektóre wypowiedzi wymagają sprostowania, ponieważ są krzywdzące i nieprawdziwe. Dodała, że wiele wypowiedzi zarówno radnych jak i mieszkańców wskazujące jak wiele obszarów w mieście dobrze prosperuje są oczywiście prawdziwe. Niestety z niektórymi wypowiedziami zarzucającymi radnym, że nie zajmują się promocją nie można się zgodzić. Zwróciła uwagę, że do tego została powołana komórka w urzędzie zajmująca się właśnie promocją. Przyznała, że promocja miasta to proces długofalowy i od jednego wielkiego, czy też małego wydarzenia nie można oczekiwać też wielkich zmian.

 

Kontynuując stwierdziła, że rzeczywiście, jeżeli chodzi o tą politykę mieszkaniową znacznie poszła do przodu. Zasugerowała powołanie zespołu, który pomógłby w promocji miasta, zespół składający się z ludzi, którzy mają konkretne pomysły na promocje. Wyjaśniła, że nie podważa w żaden sposób kompetencji pracowników działu promocji, a zespół byłby jedynie wsparciem Przypomniała, że padły stwierdzenia, że w mieście nie ma ludzi do tworzenia projektów, co jest nieprawdą, ponieważ zarówno w Wydziale Techniczno- Inwestycyjnym Urzędu Miasta jak i w Chełmińskim Domu Kultury zatrudnione są osoby, które piszą projekty. Są to przeszkolone osoby posiadające umiejętności w pozyskiwaniu środków finansowych z zewnątrz.  Też padły takie informacje, wiadomości, z którymi mówczyni się nie zgadza, że w Chełmnie nie ma co zwiedzać. Jednocześnie jedna z osób, która bardzo pięknie powiedziała na dzisiejszej debacie o naszym Chełmnie, sama sobie zaprzeczyła, że jednak jest co zwiedzać, rzeczywiście, jesteśmy tym Krakowem północy. Stwierdziła, że jaką radną zabolało mówczynię stwierdzenie, iż radni ucinają środki na kulturę i promocję - jest to nieprawda. Dodała cyt. „Nie przypominam sobie, aby nie, żadnej sesji, aby kwota zaproponowana w budżecie miasta została świadomie pomniejszona jakkolwiek, przez jakiegokolwiek radnego.” Przyznała, że sport jest niedofinansowany, jednak powodem tego jest wiele przeciwności nie pozwalających na realizację wszystkich zadań. Sport wymaga dofinansowania i nie tylko sport, niestety środków w budżecie ciągle brakuje. Kończąc stwierdziła cyt. „Nie ukrywam swojego zaniepokojenia, troszeczkę może oburzenia tym, w jakiej formie zostaliśmy tutaj podczas tej debaty podsumowani. I bardzo mi przykro, że w tym momencie dopiero zabieram głos, ale jednocześnie to są te najważniejsze punkty tej wypowiedzi, wcześniejszej wypowiedzi osób biorących udział w debacie, które chciałabym podkreślić. „

Radny p. Marek Olszewski – wracając do wcześniejszej potyczki słownej dwóch radnych odnośnie omawiania spraw na komisji przypomniał, że jednym z zadań każdej komisji w tym tej, której przewodniczy jest załatwianie spraw bieżących. Na posiedzenia zapraszani są gości, którzy szczegółowo wyjaśniają wszystkie wątpliwości i odpowiadają na pytania. Zdaniem mówcy wszystko zostało wyjaśnione, tymczasem na sesji po raz kolejny zadawane sa te same pytania przez tego samego radnego. Dodał cyt.  „Po co? Jaki to sens? Bądźmy poważni. Bardzo proszę. Kieruję to do wszystkich członków zespołu, któremu mam zaszczyt przewodniczyć”

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – zgodził, się z wypowiedzią przedmówcy, że nadwyrężany jest czas zebranych sugerując, że celem jest, aby zaistnieć przed kamerami. To dlatego Pan Radny postuluje, żeby nagrywać, bo chce być w świetle kamer i chce być znaczący.

Radny p. Michał Wrażeń - wracając do debaty i wypowiedzi mieszkańców stwierdził, że w poprzedniej kadencji pozyskano tyle środków z Unii, że obecny Burmistrz nie zdąży tyle pozyskać Dodał cyt. „Rynek, zrobiony. Grudziądzka, zrobiona. Ulica Grudziądzka. Ogólniak. Projekty wspólne z parafiami, zrobione. Dachy na wszystkich kościołach. Nie pamiętam ile ten projekt, tyle lat do tyłu kosztował, 26 czy ileś milionów? Panie Burmistrzu, nie zgodzę się z tym, że ktoś mówi nic się nie zrobiło. Może tak na bieżąco? Może było tych środków unijnych więcej, ale to już starczy. Życzę panu i tym osobom, co mówiły, że nie ma możliwości pozyskania, żeby tylko tyle pozyskali, żebyśmy co zrobili. Kamienica 36, Panie Burmistrzu, przygotowane przez tamtą starą radę. Pan tylko śliwkę z tortu zjadł. No. Budownictwo. Tu pani mówi o budownictwie, że się nic nie robiło. Gdzie ci mieszkańcy mieszkali? Prosta, Zakole w tych latach pobudowanych. Ulica Wiklinowa. Działki kolejowe. Osnowska do góry. Dworzyska. Proszę się zastanowić, ile rzeczy było pobudowanych. W miarę możliwości to budownictwo ruszało. Nie można powiedzieć "Tamci nic nie zrobili. My to dopiero robimy". Teraz, walentynki. Panie Burmistrzu, jaka możliwość była. Tak, były organizowane te walentynki i były jakiś tam wzięcie. Może z czasem to się obywa, może się to znudzić itd. Jak niedługo się znudzi? Festiwal Dziewięciu Wzgórz. Tu kolega pisał interpelacje o koszty. O koszty festiwalu. O rozliczenie Festiwalu Dziewięciu Wzgórz Do dnia dzisiejszego odpowiedzi nie dostał. A pani radna kierowała go do oświadczeń majątkowych. Tak nie można. Panie Burmistrzu, rada podniosła rękę, nie wiem, czy 300 000, czy ile na wnioskowane było, poszło na ten festiwal. A pani blondyna? Nie wiem, jak ona tym się nazywa. Niech zrobi w życiu tyle, ile ja zrobiłem. Akurat... Nie, nie, nie to, co była z zaproszonych gości Niech zrobi tyle w życiu, co ja zrobiłem, będziemy dyskutowali, ja akurat w obszarze kultury, jakichś innych działań nie spełniam się. Nie spełniam. Mocno się tym nie interesuje, ale i nie chcę przeszkadzać. Jak potrzeba środki przeznaczyć, podniosę rękę zawsze. Mnie zawsze interesowały drogi itd. Itd. Ta pani mówi, że wróciła do Chełmna. Tylko jak ja włóczyłem się po świecie, to jeszcze tej pani nie było. Ja też do tego Chełmna wróciłem i w tym Chełmnie zacząłem działać. I coś dla tego miasta zrobiłem”

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – stwierdził cyt. „ Myślę, że za chwilę już nie będzie w tym mieście osób, których Pan Radny Wrażeń nie obraził. Pani występująca  nazywała Małgorzata Domagalska. Nieistotne. Pan przewodniczący wymieniał panią z imienia i nazwiska, szacunek by nakazywał, wymienienie jej z imienia nazwiska, nie blondyna, nie panie skarbnik itd. Bo to się wpisuje w obraźliwy ton po prostu. Jeśli chodzi o środki unijne, drogi Panie Radny, to w perspektywie poprzedniej, jeszcze wcześniejszej i jeszcze wcześniejszej, było tyle środków do pozyskania, że gdybyśmy wtedy pracowali w takim zespole, to tych inwestycji byłoby 3 razy tyle. Ja z urzędu Marszałkowskiego mam sprawdzoną informację, że pieniądze na zabytki do tego miasta przywiózł osobiście marszałek Całbecki, bo burmistrz nie pochylił się, poprzedni burmistrz o te środki nie zawnioskował. I wiem to od samego pana marszałka. Więc proszę, nie mówić, nie porównywać. Poza tym jakiż to wysiłek, pozyskać środki, które się należą miastu per capita, na mieszkańca. Jest przydział, podział i wówczas dana gmina, dane miasto otrzymuje od rządu określoną pulę środków. Z takich pieniędzy łatwo zrobić projekty. Dużo trudniej pozyskiwać środki w sposób aktywny. Tak jak na drogi, gdzie nie pozyskano z funduszu dróg ani Schetynówek, ani innych, mimo że kryteria pozwalały, żadnych pieniędzy. Znam wypowiedź mojego poprzednika, który mówił, w pewnym gronie, no już złożyłem ten wniosek do funduszu, bo mi truli, ale dostał 0 punktów, tak mu się chciało pozyskiwać. Pan robi z tego spektakl polityczny, więc odpowiadam w tych samych kategoriach, chociaż nie chciałem. Wolałbym rozmawiać dzisiaj merytorycznie. I budownictwo, ten sam kazus. To budownictwo, o którym pan powiedział, to budownictwo prywatne, a  nie komunalne. Blok na Kościelnej będzie pierwszym prawdopodobnie od 1984 roku, komunalny blok. Oczywiście, no powstawały budynki jednorodzinne, prywatne inwestycje. Na szczęście miasto nam się rozrosło w różnych kierunkach. Ale to jest pomysł, przedsiębiorczość i realizacja naszych mieszkańców, a nie władz. A planowanie przestrzenne. Przepraszam za kolokwializm, leżało i kwiczało. Gdyby do tego urzędu nie przyszedł Piotr Murawski, urbanista z wykształcenia, to żadne plany miejscowe, by nie były dostosowane i żaden rozwój w tym mieście, w tym akurat obszarze, by nie nastąpił tak dynamicznie, jak teraz. Więc to jest jakby mój sposób obrony na to, co pan przed chwilą powiedział.”

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził   cyt,: „ Pan mówi o planach zagospodarowania, studium itd. Mieszkańcy chodzili do pana wiceburmistrza i zgłaszali swoje problemy prywatne na prywatnych działkach. O przekształcenie itd. Do dnia dzisiejszego, nie mają, z różnych punktów miasta, pozytywnej opinii, że mogą rozpocząć budowę. To jest w stronę Uścia, to jest ulica Podgórna, to są i Rybaki. I czekają. Cały czas czekają, żeby te plany były wyłożone i były zaakceptowane. Tylko z drugiej strony, Panie Burmistrzu, gdzie pan chciał sprzedać po przedszkolu budynek pod budownictwo. Tu na ulicy Biskupia. To akurat szybko to szło zrobić pod Urząd Miasta. A żeśmy zapomnieli o mieszkańcach. I pan mówi, że to kwiczało? To kwiczy dalej. Bo mieszkańcy tego miasta nie mogą budować się na swoich terenach, gdzie zgłaszali wnioski.”

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski (połączenie zdalne) – poinformował, że właśnie trwa wyłożenie do publicznego wglądu projektów planów miejscowych, dotyczących m.in. terenu na Gorczyckiego, przy Uściu, na Rybakach, na osiedlu Dworzyska i na pozostałych obrzeżach Chełmna. Przypominał, o czym wcześniej wielokrotnie informował, że zmiana tych planów wymagała zmiany studium.  Poprzednie studium przyjęte w 2007 roku zostało zmienione dzięki zgodzie Rady w 2022 roku. Obecnie mamy rok 2023 i wyłożony do publicznego wglądu potężny pakiet trudnych planów miejscowych, ponieważ każdy z tych planów przełoży się również na to, że gmina będzie miała obowiązek wykupu gruntów pod drogi, uzbrojenia terenów i zaplanowania rozwoju na przyszłość. Przygotowanie planów tak dalekosiężnych wymaga czasu.  Konieczna była zmiana studium, aby można było opracować   plany miejscowe. Zaprosił wszystkich na dzień 11 lipca na debatę publiczną nad tymi planami. Jeżeli proces legislacyjne przebiegnie bez większych problemów zostaną przygotowane projekty uchwał i przedstawione Radzie do zatwierdzenia. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że place magazynowe na ulicy Podgórnej czy Jastrzębskiego są chwilowe i w lipcu zostaną uprzątnięte. Są one związane z realizacją inwestycji, tam jest sortowany materiał. Wykonawcy są zobowiązani do uprzątnięcia tych terenów. W tej chwili występuje newralgiczna sytuacja, ponieważ realizowanych jest kilka dużych inwestycji i wystąpiły ograniczenia terenowe. Wracając do raportu o stanie miasta poinformował, że koordynował pracę nad raportem o stanie miasta i przedstawiono rzetelny materiał, który obrazuje szeroki zakres funkcjonowania miasta w obecnych realiach.  Zwrócił uwagę, że Rada Miasta ma możliwość przygotowania i przyjęcia uchwały, która określi zakres raportu o stanie miasta                               i wówczas do tego zakresu będzie trzeba się zastosować.  Natomiast na ten moment ten zakres, który został przygotowany odnosi się do tych obszarów, w których obecnie funkcjonujemy, w których obecnie realizowanych jest szereg zadań. Obecnie został zakończony pierwszy etap, czyli diagnoza dotycząca strategii. Ta diagnoza wkrótce zostanie przekazana Radzie Miasta i w drugiej połowie roku odbędzie się debata nad strategią rozwoju miasta. Tym samym kolejne elementy rozwoju miasta będą zapewnione.

Radna p. Dominika Wikiera – odnośnie dzikich wysypisk poinformowała, że zwyczajnie należy je posprzątać. Wszyscy to wiedzą Jeśli miasto miałoby nieograniczone zasoby finansowe i kadrowe, te wszystkie śmieci byłyby usunięte, wszystkie znaki zwrócone w słuszną stronę, trawy przycięte,  a drogi zrobione. Wracając do raportu  o stanie miasta i stwierdzenia, że miasto nie jest oświetlone poinformowała, że  mury obronne  są podświetlone do wpół do pierwszej  w nocy i zwykle turyści o tej porze już nie chadzają,

 

 

Zdaniem m mówczyni świadczy to tylko o gospodarności i sensownym zarządzaniu majątkiem miasta. Następnie, w imieniu klubu Chełmno Miasto Mieszkańców  podziękowała mieszkańcom biorącym udział w debacie  za odwagę i merytoryczność wypowiedzi.

Radny p.  Marek Olszewski,- stwierdził, że wszystkie wypowiedzi na temat raportu   były konkretne, merytoryczne i słuszne, a niektóre były nawet piękne.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – wyjaśnił, że w sprawie wysypisk rozmawiał z Panią kierownik , która po sprawdzeniu miała udzielić odpowiedzi  i przekazać informacje co dalej z tym będzie.

Burmistrz Miasta p. Artur  Mikiewicz  - udzielił następujących wyjaśnień:

- do wypowiedzi radnej Doroty Żulewskiej, ze promocją powinien się zajmować odpowiedni wydział – poinformował, ze w urzędzie nie ma wydziału promocji. Urząd   pracuje na niektórych stanowiskach jedno-bądź dwuosobowo i jest to szalenie obciążające. Nie ma rozbudowanych struktur promocyjnych, jest jedno stanowisko  do spraw promocji, komunikacji społecznej i wydawania biuletynu w jednej osobie i drugie stanowisko do spraw promocji turystycznej w drugiej osobie.

- odnośnie wypowiedzi mieszkanki p. Małgorzaty Domagalskiej, stwierdził, że wypowiedź była niezwykle kompetentna, ekspresyjna i wyrazista . takich dyskusji z radnymi mówca by sobie życzył.  

Stwierdził, że a propos rozwoju miasta, rozwoju kultury, promocji miasta należałoby przeprowadzić merytoryczną dyskusję . Jest to obszerny materiał do dyskusji . Należy rozważyć zatrudnienie  wysokiej klasy ekspertów i specjalistów, którzy wzmocniliby szeregi. kadrowe urzędu. Dodatkowe zatrudnienie w urzędzie byłoby wskazane w każdym jego obszarze zwłaszcza w gospodarce miejskiej, gdzie są niedobory kadrowe Przypomniał, że  nieraz o tym mówiono, ale zdaniem mówcy  w przypadku zatrudnienia jednego czy dwóch  dodatkowych pracowników, to wyszedłby pan radny  na trybunę i powiedział z jakiej racji burmistrz zatrudnia kolejne osoby. Zasugerował cyt.: „Usiądźmy wreszcie do merytorycznej dyskusji i zastanówmy się czy chcemy się wzmacniać kadrowo. Ja jestem gotowy na takie ruchy i na taką dyskusję, ale o ośrodkach budżetowych decydujecie Wy, Radni. Oczywiście, jesteśmy akurat w miejscu, gdzie przeżywamy kryzys, wiemy, jaka jest sytuacja zewnętrzna. Bo dzisiaj przecież dużo na ten temat powiedziałem osobiście i pan skarbnik powiedział i wielu z nas, więc musimy mierzyć te siły na zamiary w sensie finansowym, bo te finanse miasta są ograniczone. Jak każdego miasta, jak każdej gminy. Wiadomo. Ale bądźmy przynajmniej logicznie spójni.” Dodał, że do przedstawionych zdjęć nie będzie nawiązywał, bo niektóre z nich były z grudnia zeszłego roku, są nieaktualne. Jeśli chodzi o  butelki na straganie przyznał, że powinno to być posprzątane i jest sprzątane, niestety Urząd nie jest w stanie ani siłami straży miejskiej, ani siłami wydziału każdego papierka zebrać z ulicy i zapobiec stłuczeniu butelk,  czy zostawieniu butelki na straganie. Ulica Wrzosowa robiona jest własnymi siłami Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska. Więc nie ma żadnych dodatkowych środków desygnowanych na to zadanie. Odnośnie stwierdzenia, że mieszkańcy mają pytania poinformował, że na wszystkie pisma zostają udzielane odpowiedzi, jeśli nie ma zapytania czy wniosku na piśmie nie można udzielić odpowiedzi.

Wracając do raportu o stanie miasta i debaty podziękował mieszkańcom, którzy pofatygowali się na sesję aby zabrać głos w sprawie miasta. Zwrócił uwagę, że to były osoby z przekroju wiekowego międzypokoleniowego - ludzie młodsi i ludzie już bardziej zaawansowani wiekowo, ale jednakowo zatroskani rozwojem miasta.

Poinformował, że krok po kroku prowadzone są zadania mające na celu   rozwój miasta, ale cyt. „ trudno odgruzować zaszłości sprzed wielu lat” . Zapewnił, że wraz z pracownikami oddaje serce i wszystkie siły temu miastu, żeby krok po kroku je rozwijać i nie jest to skarga, ponieważ sprawia Mu to ogromną satysfakcję. Poinformował, że  ma świadomość jak wiele  jest jeszcze do zrobienia, jednak  nie wszystko można zrobić mając zbyt małe siły przerobowe i zbyt mały  budżet. Wszystkiego nie da się zrobić ani podczas tej, ani podczas następnej kadencji. Na to potrzeba wielu lat, ale trzeba iść we właściwym kierunku

Kończąc stwierdził cyt.: „I powiem na koniec tak, staramy się w pracy dla miasta widzieć szklankę do połowy pełną. Pan ciągle widzi szklankę do połowy pustą. „

Radny p. Michał Wrażeń ad vocem – stwierdził, że oczekuje, iż Pan Burmistrz znajdzie osobę   do pozyskiwania środków unijnych, znajdzie w budżecie pieniądze i przedstawi Radzie. Dodał cyt. „ Na pewno poniosę rękę za tym, żeby to było. Na dzień dzisiejszy to bardzo kuleje”.

Zwracając si e do Pana  Burmistrza stwierdził cyt. „, ja mam inne oczy, mam inne spojrzenie na świat i niech Pan to uszanuje, bo ja Pana spojrzenie na świat też szanuje. Podchodzimy do różnych tematów w różny sposób”

Radna p. Dominika Wikiera – zwróciła uwagę, że przedmówca dąży do czegoś, co zostało już powiedziane.  Przypomniała, że w instytucjach kultury jest zatrudniona osoba do pozyskiwania środków i pozyskuje te środki. W Urzędzie Miasta również jest zatrudniona tego typu osoba. Tutaj chodzi o osoby, które są potrzebne do innych zadań, bo te, jak widzimy, są już bardzo skutecznie wykonywane.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – podziękował przedmówczyni za wyjaśnienia przyznając, że w Urzędzie Miasta, w Wydziale Techniczno-Inwestycyjnym zatrudnionych jest dwoje specjalistów do spraw pozyskiwania środków, które właśnie te fiszki projektowe przygotowywały. Problem polega na tym, że nie ma funduszy unijnych, bo cyt. „Rząd zaspał, bo była pandemia i mamy po prostu kolokwialnie mówiąc obsuwę w realizacji starego programu Operacyjnego, nowego funduszowego dla Kujaw i Pomorza.”

Zwracając się do Radnego Michała Wrażnia -  stwierdził cyt.  „Ja szanuje Pańską odmienność, staram się, przynajmniej. Tylko trudno mi się zgodzić z tak nadwyrężonym czasem podczas sesji na uwagi pozamerytoryczne. To by mogło trwać dużo krócej i nie zajmowalibyśmy sobie tyle czasu, moglibyśmy ten czas spożytkować, z korzyścią na konkretne prace, nad konkretnymi projektami i zadaniami. I o to pana proszę. Zresztą nie po raz pierwszy”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, ze w ostatnim czasie miał okazję pozwiedzać  kilka miast w Polsce – Lublin, Nałęczów, Kazimierz Dolny, Białka – w tych miastach w zasadzie nie ma czego zwiedzać, a było w nich mnóstwo turystów . Zasugerował, że  może problem z promocja miasta polega na tym , że u nas imprezy odbywają się 3, 4 razy do roku, a tam każdego dnia cos się dzieje. Być może to jest przyczyna.

Burmistrz Miasta p.  Artur Mikiewicz  - zwrócił uwagę, że Pan przewodniczący  w Chełmnie mieszka, a w tych innych miastach bywa. Wyraził wątpliwość, czy w innych miastach więcej się dzieje, ponieważ w Chełmnie jak na miasto takiej wielkości, dzieje się bardzo dużo Imprezy sportowe, imprezy kulturalne, imprezy o wymiarze społecznym i takim obywatelskim. Przyznał, że  rzeczywiście potrzeba więcej turystów, niemniej  przyjęto zasadę, że najpierw przygotuje się jakieś atrakcje dla turystów, a potem dopiero tych turystów zaprasza,  bo  cyt. „ co z tego że przyjadą i zobaczą brzydką starówkę i nie będą chcieli. Brzydką w cudzysłowie bo ona jest sama w sobie piękna, ale powiedzmy nie zrobioną jedną czy drugą drogę, tak? I nie będą chcieli przyjechać powtórnie bądź zaprosić swoich znajomych. Przyjęliśmy zasadę, że modernizujemy starówkę, co zresztą widać. Zarówno objazd wschodni, objazd zachodni po to, żeby przygotować się na tą promocję. Bo nie sztuka raz kogoś zaprosić i potem go więcej nie zobaczyć. My myślimy długofalowo”.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że zamiarem nie było przewracanie wszystkiego do góry nogami, to była jedynie propozycja, czy wskazówka.

Ad.23. Zakończenie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXV sesje Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie. 

 

 

Protokołowała:                                                                                 Przewodniczył:

Danuta Derebecka                                                                        Wojciech Strzelecki 

 

Załączniki

Powiadom znajomego