1) prowadzenie rejestru mienia komunalnego, zgodnie z katastrem nieruchomości;
2) sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości zabudowanych
i niezabudowanych;
3) oddawanie nieruchomości w użyczenie;
4) ustanowienie trwałego zarządu dla jednostek organizacyjnych;
5) prowadzenie czynności związanych z nabyciem nieruchomości;
6) prowadzenie spraw związanych z prawem pierwokupu;
7) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
8) prowadzenie ewidencji nazw ulic i placów;
9) zatwierdzanie projektów podziałów geodezyjnych nieruchomości, scalanie i podziały,
10) ewidencjonowanie użytkowników wieczystych;
11) przygotowywanie procedur przetargowych w zakresie właściwego gospodarowania
mieniem;
12) obsługa programu ewidencji gruntów na potrzeby wydziału;
13) sporządzanie statystyk i wydruków;
14) sporządzanie i aktualizacja planu wykorzystania zasobu nieruchomości komunalnych,
15) udział w kontrolach ustalanych przez Burmistrza;
16) sporządzanie dokumentów i ujawnianie własności Gminy nieruchomości
zabudowanych niepozostających w posiadaniu ich właścicieli, w których lokale
zajmowane są przez osoby na postawie decyzji administracyjnych;
17) zlecenie opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
18) prowadzenie procedury zmierzającej do uchwalenia miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego;
19) ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenów;
20) prowadzenie innych spraw z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
w tym wydawanie wypisów i wyrysów z planu, monitoring stanu zagospodarowania
Gminy;
21) prowadzenie spraw związanych z rentami planistycznymi i opłatami adiacenckimi;