XLIV/249/2018
jakiego organu | RADY MIASTA CHEŁMNA |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego i szkół, dla których Gmina Miasto Chełmno jest organem rejestrującym. |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm. ) w związku z art. 38 ustawy z dnia 27 października 2017 r., o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz.2203), Rada Miasta Chełmna uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§ 1. Uchwała ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym placówkom
wychowania przedszkolnego i szkołom, dla których Gmina Miasto Chełmno jest
organem rejestrującym oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich
pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte
we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin
przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem
rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno
-wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) dotacji – należy przez to rozumieć dotację podmiotową udzieloną z budżetu
Gminy Miasto Chełmno dla placówki wychowania przedszkolnego lub szkoły,
dla której Gmina Miasto Chełmno jest organem rejestrującym;
2) Burmistrzu Miasta - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Chełmna,
który jest organem uprawnionym do udzielania, rozliczania i kontroli dotacji
udzielonych z budżetu Gminy Miasta Chełmna.
3) symbolach przypisanych kategoriom kształcenia specjalnego – należy przez
to rozumieć wagi przypisane uczniom objętym kształceniem specjalnym
w przepisach w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na dany rok budżetowy.
§ 3. 1. Niepublicznym placówkom wychowania przedszkolnego i szkołom, dotacji
udziela Burmistrz Miasta na wniosek złożony przez organ prowadzący
w terminie wynikającym z ustawy z dnia 27 października 2017 r.
o finansowaniu zadań oświatowych, zawierający informacje o planowanej
liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów
lub wychowanków.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący sporządza odrębnie
dla każdej placówki wychowania przedszkolnego, szkoły.
§ 4. 1. Wniosek, o którym mowa w § 3 ust. 1 zawiera informacje o:
1) organie prowadzącym i sposobie jego reprezentacji;
2) placówce wychowania przedszkolnego, szkole, w tym dane adresowe
jej siedziby, a także innych lokalizacji prowadzenia zadań oświatowych;
3) planowanej liczbie uczniów, w tym uczniów objętych kształceniem
specjalnym z uwzględnieniem symboli przypisanych kategoriom
kształcenia specjalnego;
4) planowanej liczbie wychowanków internatu, jeżeli takie zadanie
szkoła planuje prowadzić;
5) planowanej liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju,
jeżeli takie zadanie jednostka planuje realizować;
6) planowanej liczbie uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
jeżeli takie zadanie jednostka planuje realizować;
7) rachunku bankowym należącym do placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły, placówki lub odpowiednio zespołu szkół lub placówek, wskazanym
do przekazywania dotacji udzielonej na jednostkę, której wniosek dotyczy.
2. Organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego lub szkołę
zobowiązany jest pisemnie poinformować Burmistrza Miasta, o zmianie
danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,2 i 7,
w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 1 stanowi załącznik
nr 1 do niniejszej Uchwały.
§ 5. Podstawą ustalenia wysokości miesięcznej części dotacji dla danej placówki
wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki jest informacja o faktycznej
liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów lub
wychowanków.
§ 6. 1. Do dnia 5 każdego miesiąca, organ prowadzący placówkę wychowania
przedszkolnego lub szkołę podaje informację o faktycznej liczbie:
1) dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju;
2) uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym, w tym:
a) uczniów objętych kształceniem specjalnym w wychowaniu
przedszkolnym ze wskazaniem symboli przypisanych kategoriom
kształcenia specjalnego oraz uczniów objętych kształceniem
specjalnym nie realizujących obowiązku przedszkolnego;
b) uczniów objętych kształceniem specjalnym w wychowaniu
przedszkolnym ze wskazaniem symboli przypisanych kategoriom
kształcenia specjalnego oraz uczniów objętych kształceniem
specjalnym realizujących obowiązek przedszkolny;
3) uczniów realizujących obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego
poza placówką wychowania przedszkolnego;
4) uczniów objętych kształceniem w szkole, w tym uczniów objętych
kształceniem specjalnym w szkole ze wskazaniem symboli przypisanych
kategoriom kształcenia specjalnego;
5) uczniów realizujących odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek
nauki poza szkołą;
6) wychowanków internatu;
2. Informację, o której mowa w ust. 1 organ prowadzący podaje na podstawie
dokumentacji przebiegu nauczania, w tym organizacji kształcenia specjalnego,
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i wczesnego wspomagania rozwoju.
3. Organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego z informacją,
o której mowa w ust. 1 dodatkowo przekazuje informację o uczniach,
którzy w danym miesiącu uczęszczają do dotowanej placówki wychowania
przedszkolnego, ale nie są mieszkańcami Chełmna, a jednocześnie nie są
uczniami objętymi kształceniem specjalnym i nie są uczniami realizującymi
obowiązek przedszkolny.
4. Dodatkowa informacja, o której mowa w ust. 3, zawiera dane o miejscu
zamieszkania tego ucznia ustalone na podstawie oświadczenia rodziców
o miejscu zamieszkania.
5. Wzór druku informacji, o których mowa w ust. 1 i 3, zawierających dane
niezbędne dla prawidłowego ustalenia należnej wysokości dotacji oraz
prawidłowego ustalenia jednostki zobowiązanej do zwrotu kosztów udzielonej
dotacji stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały.
§ 7. 1. Organ prowadzący sporządza rozliczenie wykorzystania dotacji otrzymanej
na prowadzenie placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i przedstawia je
Burmistrzowi Miasta, w terminie Do dnia 20 stycznia roku następującego
po roku udzielenia dotacji.
2. Zakres danych zawartych w rozliczeniu wykorzystania dotacji obejmuje
informacje umożliwiające ustalenie czy wydatki poniesione z dotacji są zgodne
z katalogiem wydatków określonych w art. 35 ustawy – o finansowaniu zadań
oświatowych.
3. Do rozliczenia, o którym mowa w ust. 2 załącza się zestawienie wydatków
poniesionych z dotacji w roku budżetowym, którego dotyczy rozliczenie,
z podziałem na:
1) wydatki bieżące przeznaczone na wynagrodzenia i pochodne
od wynagrodzeń, z podziałem na:
a) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń nauczycieli;
b) wynagrodzenia i pochodne od pracowników administracji i obsługi;
c) wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dyrektora;
2) wydatki związane z realizacją zadań organu prowadzącego, o których
mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe;
3) zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy - o finansowaniu zadań
oświatowych ;
4) wydatki poniesione na organizację kształcenia specjalnego i zajęcia
rewalidacyjno-wychowawcze o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy
– o finansowaniu zadań oświatowych;
5) wydatki bieżące inne niż określone w punktach 1-4.
4. Zestawienie wydatków o którym mowa w ust. 3 zawiera wykaz wszystkich
wydatków składających się na sumę rozliczenia dotacji ogółem
z przyporządkowaniem ich do poszczególnych kategorii wydatków
wymienionych w ust. 3 pkt 1-5 z podaniem kwoty wydatku oraz nazwy
i numeru dowodu księgowego.
5. Wzór druku rozliczenia dotacji stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Uchwały
6. Burmistrz Miasta ma prawo żądania dodatkowych informacji i wyjaśnień do
złożonych przez organ prowadzący rozliczenia dotacji.
7. Burmistrz Miasta zatwierdza prawidłowo złożone rozliczenie dotacji,
w terminie 30 dni od dnia złożenia rozliczenia oraz żądanych wyjaśnień
i informacji.
§ 8. 1. W przypadku, gdy jednostka dotowana kończy swoją działalność w trakcie
trwania roku budżetowego, w którym udzielono dotacji, organ prowadzący
tę jednostkę powiadamia Burmistrz Miasta o zakończeniu jej działalności
i w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatniej części dotacji
przekazuje mu rozliczenie dotacji otrzymanych w roku budżetowym, w którym
jednostka dotowana zakończyła działalność.
2. W przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego, na który została udzielona
dotacja organ prowadzący jednostkę dotowaną przekazał ją do prowadzenia
innemu podmiotowi, w terminie 30 od dnia jej przekazania powiadamia
Burmistrza Miasta i przedstawia rozliczenie dotacji otrzymanej do dnia
przekazania prowadzenia tej jednostki innemu podmiotowi.
3. W przypadkach określonym w ust. 1 i 2 do rozliczenia pobranej dotacji
stosuje się odpowiednio zapisy § 7.
§ 9. 1. Burmistrz Miasta jest organem uprawnionym do kontroli prawidłowości
pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu Gminy Miasta
Chełmna.
2. Kontrola prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji odnosi się do
ustalenia:
1) czy dotacja została pobrana należnie/nienależnie;
2) czy dotacja została pobrana w należnej wysokości/nadmiernej
wysokości;
3) czy dotacja została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem/
niezgodnie z przeznaczeniem.
3. Kontrola prawidłowości pobrania dotacji obejmuje weryfikację danych
podanych we wniosku, o którym mowa w § 4 uchwały, który był podstawą
udzielenia dotacji oraz danych podanych w miesięcznych informacjach
zgodnie z § 6 uchwały, które były podstawą przekazania dotacji.
4. Kontrola prawidłowości wykorzystania dotacji obejmuje weryfikację
wydatków poniesionych z dotacji i ustalenie ich zgodności lub niezgodności
z przepisami ustawy, a także odnosi się do ustalenia rzetelności dokumentacji
identyfikującej poniesione wydatki.
§ 10.1. Kontrolę przeprowadzają osoby upoważnione przez Burmistrza Miasta
zwane dalej „kontrolerami”.
2. Osoby upoważnione do kontroli powiadamiają organ prowadzący jednostkę
dotowaną zamiarze przeprowadzenia kontroli w terminie 5 dni do dnia
planowanej kontroli.
3. Burmistrz Miasta ma prawo do zlecenia kontroli w trybie natychmiastowym
z pominięciem terminu o którym mowa w ust. 2, jeśli czynności kontrolne
są niezbędne dla zabezpieczenia dowodów stanowiących podstawę
wykluczenia pobrania dotacji nienależnej lub w nadmiernej wysokości.
4. Kontrola rozpoczyna się w chwili okazania upoważnienia do przeprowadzenia
kontroli, które zawiera:
1) imię i nazwisko osoby lub osób przeprowadzających kontrolę;
2) nazwę kontrolowanej placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły lub placówki;
3) program kontroli;
4) przewidywany czas trwania kontroli.
5. Organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia kontrolerom warunków
niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym niezwłocznego
przedstawienia żądanych dokumentów, terminowego udzielania wyjaśnień
oraz w miarę możliwości do udostępnienia oddzielnego pomieszczenia
umożliwiającego sprawne przeprowadzenie czynności kontrolnych.
6. W przypadku braku możliwości zapewnienia kontrolerowi warunków
niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, organ prowadzący dostarcza
żądane przez kontrolerów dokumenty na adres wskazany przez
Burmistrza Miasta.
7. Kontroler może żądać wydania kopii dokumentów poświadczonych za
zgodność z oryginałem oraz udzielenia wyjaśnień na piśmie.
§ 11.1. Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół, który doręcza się
osobie reprezentującej organ prowadzący, a jego kopię osobie kierującej
kontrolowaną placówką wychowania przedszkolnego, szkołą lub placówką.
2. Na podstawie ustaleń protokołu kontroli do organu prowadzącego kierowane
jest pisemne wystąpienie pokontrolne, które może określać stwierdzone
nieprawidłowości w pobraniu i wykorzystaniu dotacji oraz zawierać
wyliczenie dotacji pobranej nienależnie w nadmiernej wysokości
albo wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.
3. Od wystąpienia pokontrolnego w terminie 7 dni od jego otrzymania, organ
prowadzący przedszkole lub szkołę może zgłosić pisemne zastrzeżenia do
Burmistrza Miasta. Podstawą zastrzeżeń może być zakwestionowanie
zgodności ustaleń kontroli ze stanem faktycznym.
4. O sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń Burmistrz Miasta powiadamia organ
prowadzący przedszkole lub szkołę w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zastrzeżeń.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.
§ 13. Traci moc Uchwała nr XVI/94/2015r. Rady Miasta Chełmna z dnia
28 grudnia 2015 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu
i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji z budżetu Gminy
Miasta Chełmna dla niepublicznych szkół podstawowych, gimnazjów, przedszkoli
i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez podmioty inne
niż jednostki samorządu terytorialnego na terenie Gminy Miasto Chełmno
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miasta: J. Błażejewicz
zalacznik
zalacznik
zalacznik