LIII/294/2010
jakiego organu | RADY MIASTA CHEŁMNA |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie |
na podstawie | art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) oraz art.6 ust.2 ustawy z dnia 10 czerwca 2010r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 10 , Nr 125, poz.842) uchwala się, co następuje: § 1 Przyjmuje się Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. § 2 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna. § 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Miasta: W.Piotrowski |
status uchwały | uchylona |
Uwagi | Utrata Mocy Uchwała Nr LIV/379/2022 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 października 2020 r. |
§ 1 Przyjmuje się Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy
w Rodzinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.
§ 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta: W.Piotrowski
MIEJSKI PROGRAM
PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY
W RODZINIE
I WSTĘP
Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem odwiecznym, jednakże w świadomości społecznej istnieje od niedawna, od niedawna takie zjawisko stało się przedmiotem świadomych
i społecznych działań profilaktycznych i pomocowych.
Przemoc wobec dzieci jest poważnym problemem społecznym i niesie dla nich szczególnie dramatyczne skutki.
Stosowanie przemocy odciska piętno na wszystkich sferach rozwojowych. Niesie konsekwencje dla zdrowia fizycznego, rozwoju umysłowego, stanu psychicznego oraz umiejętności współżycia z innymi ludźmi.
Sprawcy przemocy są bezwzględni, wobec swoich ofiar stosują groźby i demonstrację siły. Ofiary zaś są na ogół bierne, bezsilne, często z poczuciem winy i przypisywaniem sobie odpowiedzialności za akty agresji. Najczęściej występujące akty przemocy to: przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna i ekonomiczna. Mogą one wzajemnie się uzupełniać i przenikać.
Z uwagi na powyższe fakty zachodzi konieczność podjęcia działań zmierzających do szerszej edukacji społecznej dostarczającej wiedzy o zjawisku przemocy i radzeniu sobie z tym problemem. Konieczne jest stworzenie warunków do udzielenia profesjonalnej pomocy interwencyjnej i terapeutycznej dla ofiar przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem skrzywdzonych dzieci. Stosownymi działaniami należałoby także objąć sprawców przemocy.
Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie skierowany jest przede wszystkim do: ofiar przemocy w rodzinie, dzieci, współmałżonków lub partnerów w związkach nieformalnych, osób starszych, osób niepełnosprawnych, sprawców przemocy, świadków przemocy, przedstawicieli instytucji i służb zobowiązanych do udzielenia pomocy
w sytuacji przemocy: nauczyciele, pracownicy służby zdrowia, pracownicy socjalni, policjanci, pracownicy wymiaru sprawiedliwości, duchowni, społeczności lokalne.
II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493 ze zmianami), do zadań własnych gminy w tym zakresie należy w szczególności:
1) Tworzenie i realizacja gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz
ochrona ofiar przemocy w rodzinie.
2) Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
3) Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia.
4) Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
III. CELEM PROGRAMU JEST TWORZENIE WARUNKÓW DO BARDZIEJ
SKUTECZNEGO PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
1) przeciwdziałanie przemocy w rodzinie,
2) zmniejszanie skali zjawiska przemocy w rodzinie,
3) zwiększanie dostępności pomocy rodzinom, w których stosowana jest przemoc,
4) zwiększanie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
5) zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych, korekcyjnych wobec osób
stosujących przemoc w rodzinie
IV. CELE OGÓLNE BĘDĄ REALIZOWANE PRZEZ
1) systematyczne diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie,
2) podnoszenie wrażliwości społecznej wobec przemocy w rodzinie,
3) szkolenie służb zajmujących się przemocą w rodzinie,
4) udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie,
5) oddziaływania na sprawców przemocy w rodzinie
V. DZIAŁANIA GMINY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
W RODZINIE
1. Budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
1) powołanie koalicji na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie – określenie systemu
współpracy poszczególnych instytucji w zakresie przemocy domowej,
2) wypracowanie modelu interwencji i strategii postępowania w poszczególnych przypadkach,
3) podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie zjawiska przemocy w rodzinie,
4) działalność Punktu ds. Przemocy w Rodzinie,w którym realizowany będzie program
wspierający ofiary przemocy w rodzinie,
5) prowadzenie działalności edukacyjnej i profilaktycznej skierowanej do dzieci i młodzieży
promującej rozwiązywanie konfliktów bez przemocy w świetlicach środowiskowych z
elementami socjoterapii oraz zajęciach pozalekcyjnych,
6) tworzenie zespołów interdyscyplinarnych w skład, których wchodzą przedstawiciele:
- jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
- gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
- Policji,
- kuratorskiej służby sądowej,
- oświaty,
- ochrony zdrowia,
- organizacji pozarządowych.
Zadania zespołu interdyscyplinarnego
Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów wchodzących w skład zespołu oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w szczególności przez:
1. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
2. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu
przeciwdziałanie zjawisku,
3. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
4. opracowywanie i realizację planu pomocy w indywidualnych przypadkach
5. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania
pomocy w środowisku lokalnym,
6. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
7. monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin
zagrożonych wystąpieniem przemocy,
8.dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do
przemocy oraz efektów tych działań
9. wdrażanie nowych metod pracy z rodziną na rzecz zjawiska przeciwdziałania przemocy
domowej w tym kontrola Grupy Rodzinnej i praca asystenta rodziny.
7) Prowadzenie akcji medialnej dotyczącej uprawnień pokrzywdzonych jak
i podejmowanych w tym zakresie działań:
- stała edukacja środowiska lokalnego poprzez systematyczne umieszczanie ulotek, plakatów, broszur w miejscach publicznych i ogłoszeń w prasie lokalnej.
- promowanie zadań w ramach systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie
1) działania uprzedzające: diagnozujące, informacyjne, edukacyjne kierowane do ogółu
społeczeństwa,
2) działania interwencyjne: opiekuńcze i terapeutyczne kierowane do ofiar przemocy w
rodzinie oraz pouczające i izolujące, kierowane do sprawców przemocy w rodzinie,
3) działania powstrzymujące (wspierające): psychologiczne, pedagogiczne,
terapeutyczne i inne kierowane do sprawców przemocy w rodzinie,
4) działania korekcyjno – edukacyjne kierowane do sprawców przemocy w rodzinie,
5) interwencja kryzysowa,
6) prewencja i realizacja „Niebieskiej Karty” i Niebieskiej Linii.
7)Interwencje środowiskowe w ramach Zespołu Interwencji Kryzysowej.
III. Opracowanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie
I) Udzielanie pomocy
1.Pomoc psychologiczna:
a) indywidualny kontakt z psychologiem mającym na celu:
- wsparcie w działaniu,
- edukację (poszerzanie wiedzy o zjawisku przemocy),
- terapię.
2. Pomoc prawna:
a) poradnictwo prawne mające na celu:
- informację o możliwościach pewnego rozwiązania problemu,
- pomoc w załatwieniu spraw urzędowych (sąd, policja).
3. Pomoc socjalna organizowana przez pracowników socjalnych:
- informacja o możliwościach uzyskania wszechstronnej pomocy,
- występowanie o pomoc materialną,
- zabezpieczenie miejsca noclegowego ( w zależności od sytuacji, w jakiej
znajduje się ofiara).
II) Grupowe formy w systemie wsparcia
1. Zorganizowanie grup wsparcia dla kobiet - ofiar przemocy
a) celem spotkań grupowych jest:
- praca nad motywacją do zmiany sytuacji,
- wspieranie w działaniu,
- zmniejszanie poczucia osamotnienia,
- udzielanie informacji z zakresu prawa i pomocy społecznej (spotkanie
z prawnikiem i pracownikiem socjalnym),
- zwiększanie wiedzy o zjawisku przemocy,
2. Terapia grupowa ofiar przemocy (grupy o charakterze zamkniętym).
Cel terapeutyczny:
- zwiększanie świadomości i poczucia własnej wartości,
- rozwijanie umiejętności życiowych zwiększających niezależność (praca nad
traumatycznymi doświadczeniami).
3. Zorganizowane grupy wsparcia dla dzieci i młodzieży dotkniętych przemocą
i będących świadkami przemocy.
Cel:
- udzielanie informacji na temat zjawiska przemocy w rodzinie,
- uczenie wyrażania emocji, rozładowywania agresji, napięć,
- uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
4. Tworzenie warunków do powstania grupy samopomocowej kobiet dotkniętych
przemocą, celem której są:
- działania w środowisku lokalnym na rzecz ofiar przemocy,
- rozwiązywanie problemów emocjonalnych, społeczno – bytowych w oparciu o
wspólne doświadczenie.
III. Działania korekcyjno – edukacyjne skierowane do sprawców przemocy w rodzinie – ukierunkowane na zmianę zachowań i postaw osób stosujących przemoc w rodzinie.
IV. Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia
1) Działalność Punktu Pierwszego Kontaktu ds. Przemocy w Rodzinie przy Miejskim
Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień, który pełni rolę
wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie:
- udzielania specjalistycznego poradnictwa,
- podejmowanie interwencji w środowisku,
- realizacja programów dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie,
- koordynowanie działań zespołów interdyscyplinarnych,
- systematyczne diagnozowanie zjawisk przemocy w rodzinie,
- prowadzenie bazy danych ofiar przemocy w rodzinie.
V. FINANSOWANIE:
Źródłem finansowania Programu są środki z dochodów własnych gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
W ramach środków własnych jednostek ( w zakresie zadań statutowych i ustawowych)
Ze źródeł zewnętrznych ( w tym środki z budżetu Państwa).
VI. REALIZATORZY PROGRAMU:
- Urząd Miasta Chełmna
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmnie
- Sąd Rejonowy
- Prokuratura
- Straż Miejska
- Policja
- Placówki oświatowe
- Placówki służby zdrowia
- Organizacje pozarządowe
- Społeczność lokalna
VII. PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
1) Udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
2) Zmniejszenie rozmiarów zjawiska przemocy w rodzinie.
3) Niwelowanie skutków zjawiska przemocy.
4) Pogłębienie wiedzy społecznej o zjawisku przemocy w rodzinie i sposobach radzenia sobie z tym problemem.
5) Zwiększenie zaangażowania społeczności w sprawy przeciwdziałania przemocy.
6) Zwiększenie liczby osób profesjonalnie zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz pomagającym ofiarom przemocy.
7) Zwiększenie skuteczności działania i dostępności do instytucji, zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
VIII. MONITORING
Realizacja programu będzie poddawana systematycznemu monitoringowi. Monitoring programu umożliwi wgląd w realizację podejmowanych działań, ocenę skuteczności oraz podejmowanie bieżących działań korygujących. Uzyskane informacje pozwolą na planowanie działań i rozwijanie programu w przyszłości.
Ocenę realizacji programu Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmnie przedkłada Radzie Miasta w rocznym sprawozdaniu z działalności.