XLIX/270/2010
jakiego organu | RADY MIASTA CHEŁMNA |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień za 2009 r. |
na podstawie | art.18 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art.41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485) uchwala się, co następuje |
status uchwały | obowiązująca |
§1. Przyjmuje się sprawozdanie z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Uzależnień na 2009 r., stanowiący załącznik nr 1.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta: W. Piotrowski
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr XLIX/270/2010
Rady Miasta Chełmna
z dnia 8 czerwca 2010 r.
Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień
za 2009 r.
ZAHAMOWANIE WZROSTU LICZBY OSÓB EKSPERYMENTUJĄCYCH Z SUBSTANCJAMI PSYCHOAKTYWNYMI.
ZADANIA:
1. Program profilaktyczny
- kilkudziesięciogodzinny program skierowany do wszystkich uczniów klas I gimnazjum,
Program pod nazwą Elementarz III Czyli Program Siedmiu Kroków został zrealizowany w czterech gimnazjach, w 14 klasach pierwszych. Realizatorami Programu byli wychowawcy klas I, którzy przeszli 16 godzinne przeszkolenie pod nadzorem superwizora posiadającego rekomendację Fundacji ETOH, Centrum Edukacji, Profilaktyki i Rehabilitacji. W ramach nadzoru superwizorskiego Superwizor odbył z realizatorami 4 spotkania i poświęcił na to 8 godzin. Program zrealizowano w okresie od 19 stycznia do 20 maja 2009 roku. Programem objęto 254 uczniów i 162 rodziców. W każdej szkole wyniki programowe zostały przedstawione Radom Pedagogicznym, zapoznając z wynikami 102 nauczycieli. Uczniowie i realizatorzy określili w ankietach program jako atrakcyjny.
Koszt realizacji programu:
- zakup materiałów szkoleniowych - 2379 zł,
- koszty osobowe – 6600 zł.
2. Szkolne Programy Profilaktyczne
- wsparcie finansowe obowiązkowego zadania własnego szkoły,
- realizator – kadra pedagogiczna i nauczyciele,
- termin realizacji – cały rok.
Zamierzenia profilaktyczne Szkolnych Programów Profilaktycznych otrzymały wsparcie z budżetu miasta w wysokości 100 zł dla każdego oddziału szkolnego. Wsparciem objęto wszystkie szkoły znajdujące się na terenie miasta.
Dofinansowanie następowało po uzyskaniu pozytywnej opinii do wniosków, które szkoły składały do Urzędu. Realizacja finansowa następowała jako refundacja zakupów za pośrednictwem budżetu miasta. Finansowano głównie zakupy warsztatów i spektakli profilaktycznych od podmiotów zewnętrznych oraz materiały i wyposażenie do zadań realizowanych przez szkoły w zakresie szeroko pojętej profilaktyki uzależnień i propagowania zdrowego stylu życia.
Ze złożonych sprawozdań z wykonania można przyjąć, że tego typu zajęciami objęto wszystkich uczniów szkół. Realizacja odbywała się w sposób zróżnicowany. Niektóre szkoły wykorzystały środki jednorazowo w ramach Dni Profilaktycznych inne na różne zadania rozciągnięte w trakcie roku kalendarzowego.
Koszty poniesione z tego tytułu:
- zakup materiałów – 8810 zł,
- zakup usług – 4947 zł,
- warsztaty dla rodziców – 170 zł.
3. Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze
- codzienne, 4. godzinne zajęcia w czasie pozalekcyjnym skierowane do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych,
- realizatorzy:
- pedagodzy (2 osoby) w świetlicy Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
- kadra świetlicy przy Parafii Św. Józefa,
- kadra świetlicy przy Zgromadzeniu Sióstr Miłosierdzia
- termin realizacji – cały rok.
Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze realizowane były w świetlicy przy ul. Kamionka 3 we wszystkie robocze dni tygodnia w zaplanowanym wymiarze godzin od 14.30 do 18.30, a w czasie ferii od 10.00 do 14.00. Nadzór nad zajęciami sprawowało codziennie dwoje pedagogów. Dokumentacją z prowadzonych działań są dzienniki, w których zapisane są czynności z każdego dnia. W świetlicy realizowany jest program opiekuńczo-wychowawczy. Do świetlicy zapisanych było 60 dzieci, z czego średnio w zajęciach uczestniczyło 22. Wiek dzieci to przedział od klas „0” do III klasy gimnazjum. W ramach programu świetlicowego wychowankowie odrabiali lekcje, uczestniczyli w zajęciach kulinarnych, plastycznych, brali udział w konkursach, organizowali imprezy okolicznościowe, korzystali z Internetu, z Sali Doświadczania Świata jaka funkcjonuje w Szkole Specjalnej. Zorganizowano im także biwak, wyjazdy do kina i do ciekawych miejsc oraz wyjścia na przedstawienia prezentowane i realizowane na terenie miasta.
Koszty poniesione z tytułu prowadzenia świetlic:
- zakup żywności – 10784 zł,
- zakup środków czystości – 1703 zł,
- zakup mat. świetlicowych – 1762 zł,
- różne zakupy (sprzęt kuchenny, komputery i części, aparat fotograficzny, żarówki itp.) – 5420 zł,
- imprezy okolicznościowe – 1500 zł,
- transport autobusowy – 763 zł,
- różne remonty bieżące – 2000 zł,
- dzierżawa pomieszczeń, wywóz nieczystości - 1156 zł,
- biwak letni, basen – 2344 zł,
- Internet - 1000 zł,
- ubezpieczenie obiektu – 1000 zł,
- zakup energii – 24558 zł,
- płace pedagogów, socjoterapeutów, komputerowców i sprzątaczki wraz z ZUS i FP – 90905 zł.
4. Zajęcia socjoterapeutyczne
- zajęcia cykliczne (3 godziny dziennie) dla jednej z 3. grup wiekowych,
- realizator - socjoterapeuci (6 osób) świetlicy Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
- termin realizacji – cały rok z wyłączeniem wakacji.
Zajęcia socjoterapeutyczne nie zostały zrealizowane w założonym rozmiarze godzinowym ( od m-ca maja obniżone je do poziomu 2,5 godz.) a powodem były niższe dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Realizatorami byli pedagodzy z wykształcenia posiadający uprawnienia do prowadzenia socjoterapii. Zajęcia w grupach nieprzekraczających 12 osób prowadzona była przez dwóch socjoterapeutów. Socjoterapeuci są przypisani do swojej grupy i tylko wyjątkowo, z powodów losowych dopuszcza się zastępstwo.
W roku szkolnym 2008/2009:
- grupa starsza odbyła 34 spotkania (79 godzin zajęć) a średnio uczestniczyło w nich 8-10. dzieci z gimnazjów,
- grupa średnia odbyła 45 spotkań (115,5 godzin zajęć) a średnio uczestniczyło w nich 13 dzieci. Przez cały rok przez grupę przewinęły się 21 osób.
- grupa młodsza odbyła 42 spotkania ( 113 godziny zajęć) a systematycznie uczestniczyło w nich 12 dzieci. Przez cały rok przez grupę przewinęły się 18 osób.
Główny nacisk położono na rozwój umiejętności interpersonalnych i całej osobowości wychowanków. Celem było stworzenie przede wszystkim klimatu zaufania i bezpieczeństwa. Zachęcano do wzajemnego wspierania się, budowania pozytywnej samooceny, nauki asertywnych zachowań i samodzielnego podejmowania decyzji oraz stałe pobudzanie aktywności twórczej. W zakresie przeciwdziałania uzależnieniom blok obejmował dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających przy nacisku na wypracowanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych związanych z namowami do ich używania.
5. Zajęcia nauki obsługi komputera z wykorzystaniem komputerowych metod edukacyjnych
- codzienne zajęcia (2,5 godziny) skierowane do chętnych uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych uczestniczących w zajęciach świetlicy Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
- termin realizacji – cały rok,
Zajęcia nie zostały zrealizowane w założonym rozmiarze godzinowym ( od m-ca maja obniżone je do poziomu 2,0 godz.) a powodem były niższe dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Zajęcia odbywały się z pracowni, która posiadała 7 stanowisk a ich wyposażenie umożliwia realizację tematów, które dzieci przerabiają w szkołach. Dziennie biorą udział w zajęciach dwie grupy dzieci po 7 osób. Dzieci podobnie jak do socjoterapii podzielone są na trzy grupy wiekowe. Zajęcia prowadzi 3 informatyków, posiadających uprawnienia do edukacji technikami komputerowymi. Zakres zajęć został zrealizowany w zaplanowanym rozmiarze, a dokumentują to dzienniki zajęć i sprawozdania. Podczas zajęć z grupą starszą i średnią główny nacisk położono na korzystanie z pakietu Office (edycja tekstów, arkusz kalkulacyjny, prezentacje w Power Poincie) oraz umiejętność korzystania ze stron internetowych. Grupę młodszą zaznajamiano z podstawami obsługi komputera. Świetlica posiada swoją stronę internetową www.swietlicachelmno.one.pl, która dokładnie ilustruje to, co się w świetlicy dzieje.
Poniesione koszty płacowe to 10265 zł.
6. Ograniczenie drugoroczności
- codzienna, grupowa i indywidualna pomoc w redukowaniu braków edukacyjnych
(1. godzina zajęć świetlicowych) w ramach zajęć opiekuńczo-wychowawczych,
- realizator - pedagodzy (2 osoby) świetlicy Miejskiego Ośrodka Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
Zaplanowane zadanie realizowali pedagodzy obsługujący zajęcia opiekuńczo-wychowawcze w czasie od godz. 14.30 do czasu wydawania posiłku. Polegało ono na codziennym nadzorze przy odrobieniu lekcji. W wielu przypadkach świadczyli pomoc indywidualną.
Zadanie bezkosztowe.
PROPAGOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA W KONTEKŚCIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
1. Zajęcia rekreacyjno-sportowe.
a/ zajęcia skierowane do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, niewyjeżdżających na kolonie i obozy wakacyjne,
- realizator –stowarzyszenia, kluby sportowe oraz instytucje,
- termin realizacji – czwartki miesiąca lipca i sierpnia,
b/ codzienne zajęcia sportowe pozalekcyjne (0.5 h) skierowane do uczniów wszystkich szkół podstawowych I gimnazjalnych objętych szkolnym programem profilaktycznym,
- realizator – nauczyciele wychowania fizycznego,
- termin realizacji – rok szkolny,
a/ Zadanie nie zostało zrealizowane w założonym rozmiarze a powodem były niższe dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Na zaplanowanych 8, w trakcie wakacji letnich zrealizowano tylko dwa czwartki rekreacyjno- sportowych dla uczniów szkół, którzy nie wyjechali na kolonie i obozy wakacyjne. Jeden z czwartków, na Placu Zabaw zrealizowała świetlica „Kamionka” a drugi, który się odbył nad Jeziorem Starogrodzkim sfinansowali członkowie Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy pomocy KS „Sokół”.
Poniesione koszty zawiera wykaz przy opisie dot. świetlicy opiekuńczo-wychowawczej.
b/ zajęcia sportowe pozalekcyjne skierowane do uczniów wszystkich szkół podstawowych i gimnazjalnych objętych szkolnym programem profilaktycznym zostały zrealizowane w zakresie ustalonym z dyrektorami szkół. W szkołach znajduje się dokumentacja prowadzonych zajęć, nad czym pełny zakres nadzoru posiadają dyrektorzy szkół.
Koszty wynikające z obsługi tego zadania (płacowe) to kwota 8945 zł.
2. Informacje medialne kierowane do ogółu społeczeństwa.
- strona informująca o usługach świadczonych przez Miejski Ośrodek Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
- realizator – Czas Chełmna, telewizja kablowa Gawex, strona internetowa Urzędu Miasta,
- termin realizacji – cały rok.
Informacje o zajęciach świetlicowych, świadczonej pomocy przez Punkt Pierwszego Kontaktu i Poradnię „Promyk” oraz przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych były emitowane bezpłatnie na stronach informacyjnych telewizji kablowej Gawex. Informację taką zamieszczał w cyklu ciągłym Czas Chełmna.
W BIP na stronie internetowej Urzędu Miasta umieszczono wszelkie informacje o Miejskim Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień, jaki mieści się przy ul. Kamionka 3.
Zadanie bezkosztowe.
3. Konsultacje w sprawach uzależnień.
- dyżur specjalistów skierowane do osób uzależnionych i współuzależnionych,
- realizatorzy:
- specjaliści Punktu Pierwszego Kontaktu w sprawach uzależnień od narkotyków ( 4 godziny we wtorki),
- grupa AA Dromader (2 godziny w czasie popołudniowym, w piątki),
termin realizacji – cały rok.
Terapeuta uzależnień od alkoholu pełnił dyżury w każdy wtorek od godz. 15.30, terapeuci –od narkotyków (2 osoby) pełnili dyżury w każdy wtorek od godz. 13.00 do 17.00.
Grupa AA Dromader odbywała swoje spotkania od godz. 17.00 w piątki.
4. Młodzieżowe Grupy Liderskie.
- program skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, mające na celu wyszkolenie i wypromowanie liderów propagujących w swoim środowisku zdrowy styl życia,
- realizator – specjaliści Stowarzyszenia „Ludzie Ludziom” od momentu naboru,
- termin realizacji – cały rok.
Zadanie nie zostało realizowane a powodem było wycofanie się Stowarzyszenia „Ludzie Ludziom” z prowadzenia programu.
ZWIĘKSZENIE UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNYCH ZMIERZAJĄCYCH DO OGRANICZENIA ZJAWISKA UZALEŻNIEŃ WSRÓD MŁODZIEŻY
ZADANIA:
1. Koła zainteresowań z oferty pozaszkolnej.
- zajęcia oferowane przez CHDK – oferta ogólnodostępna dla dzieci i młodzieży,
- Ze środków finansowych miasta, uzyskanych w wygranym ofertowym konkursie, swoją ofertę realizował CHDK, poprzez trzy zadania za kwotę 3000 zł m.in. opiekując się w czasie wakacji letnich grupę około 25 dzieci.
- dofinansowanie kolonii i obozów wakacyjnych z programem przeciwdziałania uzależnieniom z ofert konkursowych – oferta skierowana do uczestników zajęć świetlicowych,
Zadanie nie zostało zrealizowane a powodem były niższe dochody z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
- dofinansowanie całorocznej oferty świetlic – udział i uczestnictwo różnorakich konkursach skierowana do uczestników zajęć świetlicowych,
- Dzieci ze świetlicy brały udział we wszystkich konkursach, jakie organizowały chełmińskie instytucje kultury.
Zadanie bezkosztowe.
- plenery plastyczne w Fundacji Piękniejszego Świata w Skłudzewie – 4 razy w roku, oferta skierowana do uczestników zajęć świetlicowych,
- Zadanie zrealizowano w 50% a powodem był brak środków finansowych. Dwukrotnie dzieci ze świetlicy brały udział w wyjazdowych plenerach plastycznych oraz zwiedzały zespół pałacowo-parkowy w Fundacji Piękniejszego Świata w Skłudzewie.
Poniesione z tego tytułu koszty – 1120 zł.,
ZWIĘKSZENIE KOMPETENCJI WYCHOWAWCZEJ RODZICÓW W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
ZADANIA:
1. Pomoc pedagogiczna rodzicom.
- konsultacje dla rodziców dzieci uczęszczających do świetlicy przy Miejskim Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień
- realizator - pedagodzy i socjoterapeuci zatrudnieni w świetlicy,
- termin realizacji – cały rok, w czasie pracy świetlicy.
Pomoc taką świadczyli wszyscy pedagodzy zatrudnieni w świetlicy a odbiorcą byli rodzice, którzy zgłaszali się do nich po różnego porady, głównie w sprawach indywidualnych dotyczących ich dzieci.
EDUKACJA PRAWNA W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ
ZADANIA:
- spotkania z wszystkimi rodzicami klas I gimnazjum w trakcie programu profilaktycznego
- realizator – nauczyciele prowadzący zajęcia programowe,
- termin realizacji – w czasie trwania programu,
W trakcie programu profilaktycznego III Elementarz realizatorzy spotkali się z 162 rodzicami.
- informowanie uczniów szkół o konsekwencjach prawnych w trakcie realizacji wszelkich zadań szkolnego programu profilaktycznego, programu profilaktycznego oraz godzinach wychowawczych,
- realizator – nauczyciele prowadzący zajęcia i programy,
- termin realizacji – cały rok szkolny.
Zrealizowano w trakcie programu profilaktycznego III Elementarz i profilaktycznych zajęć szkolonych.
DZIAŁALNOŚC EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNA MIEJSKIEGO OŚRODKA PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIE
Ń
ZADANIA:
- oferta skierowana do młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi i ich rodziców:
- wstępna terapia indywidualna, konsultacje, działania interwencyjne,
- motywowanie do podjęcia terapii przez osoby nadużywające środków psychoaktywnych,
- motywowanie do podjęcia terapii przez osoby współuzależnione,
- kierowanie do Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w celu wszczęcia procedury o leczenie odwykowe
- realizatorzy:
- w sprawach przemocy według potrzeb - na żądanie,
- psycholog, terapeuta uzależnienia od alkoholu w każdy wtorek miesiąca w od godz. 1530,
- terapeuci uzależnienia od narkotyków w każdy wtorek w godz. 1300 – 1730,
- członkowie Zespołu Interwencyjno-Motywującego według potrzeb,
- terapeuci Poradni „Promyk”- w godzinach pracy Poradni
- termin realizacji – cały rok.
- Odnotowano trzy przypadki zgłoszenia potrzeby zareagowania na zastosowaną przemoc domową.
Realizator, z którym Urząd współpracuje wykonał to bezkosztowo
- Psycholog, terapeuta uzależnień od alkoholu realizował swoje dyżury w każdy wtorek.
Koszty z tym związane wyniosły 2000 zł.
- Punkt Pierwszego Kontaktu w sprawach dotyczących narkotyków czynny był w okresie od miesiąca stycznia do miesiąca czerwca i od miesiąca września do miesiąca grudnia w zaplanowanym czasie. W trakcie z przerwy wakacyjnej zabezpieczono możliwość wezwania terapeuty na żądanie. Odbyli oni 97 spotkań terapeutycznych. Czas trwania pracy terapeutycznej z jedną osobą wyniósł przeciętnie 12-14 spotkań, co przekładało się na okres 3-4 miesięcy pracy. W terapii udział wzięło 37 osób. 3 osoby uzależnione zostały skierowane do placówek odwykowych.
Koszty z tym związane wyniosły 10053 zł.
- Dla potrzeb zmotywowanych osób uzależnionych do podtrzymanie trzeźwości oraz dla podejmujących terapię osób współuzależnionych Urząd wykupił w Poradni „Promyk” warsztaty, które były realizowane w soboty.
Koszty z tego tytułu wyniosły- 24.608 zł.
- Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w okresie sprawozdawczym odbyła 19 posiedzeń, których głównym tematem było opiniowanie wniosków o zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – wydała ich 85 oraz podejmowała decyzje o skierowaniu do sądu wniosków o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładach lecznictwa odwykowego. W tym temacie rozpatrywała 29 sprawy z czego 20 skierowała do Sądu.
Koszty z tym związane wyniosły 24405 zł.
- Zespół Interwencyjno-Motywacyjny Miejskiej Komisji spotykał się 14 razy i rozpatrywał wnioski od osób zgłaszających potrzebę zmotywowania ich krewnych do podjęcia leczenia przez osoby nadużywające alkoholu.
Koszty z tego tytułu wyniosły 2025 zł.
- oferta skierowana do osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu:
- podjęcie terapii uzależnienia i współuzależnienia
- realizatorzy:
- Poradnia „Promyk”- w godzinach pracy Poradni
- termin realizacji – cały rok.
- Zadanie to realizowała Poradnia w ramach zadań własnych, w zakresie kontraktu z NFZ o/ Bydgoszcz.
SZKOLENIA
- finansowanie udziału członków Komisji w podwyższaniu kwalifikacji, udział w
szkoleniach, w tym zwrot kosztów przejazdów,
- dofinansowanie nauki osób chcących zdobywać specjalistyczne uprawnienia, przy
uwzględnieniu potrzeb bieżących i przyszłościowych realizacji Miejskiego Programu,
- Dwoje członków Komisji wzięło udział w obowiązkowym szkoleniu dla członków Komisji.
Koszt z tego tytułu wyniósł 450 zł.
- Dofinansowano naukę osoby zdobywającej specjalistyczne uprawnienia w sprawach dotyczących uzależnień.
Koszt z tego tytułu wyniósł 2600 zł.
EWALUACJE I MONITORING.
Program profilaktyczny III Elementarz, jaki miasto zakupiło i realizuje od 1998 roku wskazuje na jego trafność, a jego ewaluacja następuje w miarę uwag zgłaszanych autorom programu, przez co materiały do jego realizacji są dostosowywane do bieżących potrzeb. Odbywa się ona także w trakcie spotkań szkoleniowych i superwizyjnych z realizatorami, którymi są wychowawcy klas I z superwizorem programu.
Ewaluacja autorskich, szkolnych programów profilaktycznych, jakie miasto dofinansowuje realizowana jest bezpośrednio przez te placówki.
Ewaluacja pracy Miejskiego Ośrodka nakierowana była głównie na zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób dorosłych uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu. Temu celowi służy Poradnia Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu „Promyk”, która ulokowana w Miejskim Ośrodku obecnie pracuje w cyklu codziennym z sobotami włącznie. Dla potrzeb osób dorosłych uzależnionych od narkotyków funkcjonuje punkt konsultacyjny, pracujący w soboty.
Ewaluacja pracy w świetlicy miejskiej odbywa się na bieżąco i reaguje ona na potrzeby swoich wychowanków.
Systematycznie obniża się ilość uczniów klas I gimnazjum (z 299 w roku 2007 do 281 w roku 2008 i 254 w 2009 r.) przeszkalanych programem III Elementarz oraz rodziców tych dzieci (z 260 w roku 2007 do 206 w roku 2008 i 162 w roku 2009).
Na podobnym poziomie utrzymuje się ilość osób trafiających do terapeutów od narkotyków z 91 w roku 2008 do 97 w roku 2009. Uczestnictwem w terapii rodzinnej z terapeutami zainteresowane są i współpracują głownie kobiety.
Na podobnym poziomie utrzymuje się ilość wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ( 134 w roku 2008 - 132 w 2009).
Liczba wniosków do Sądu o zobowiązanie do leczenia osób uzależnionych od alkoholu ( 12 w 2007 , 27 w 2008 i 20 w roku 2009)
Liczba wniosków o wykonanie opinii biegłych sprawach o uzależnienia od alkoholu (15 w roku 2008 i 29 w roku 2009).
WSPÓŁPRACA I WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH
Ważną rolę w działaniach profilaktycznych i rozwiązywaniu problemów uzależnień, jak też promocji zdrowego stylu życia, spełniają instytucje i organizacje społeczne.
Rada Miasta doceniając ich rolę będzie wspomagać ich działalność.
Na pomoc merytoryczną i wsparcie mogą liczyć instytucje, fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczne i kościelne oraz związki wyznaniowe i osoby fizyczne, które realizować będą programy z zakresu zapobiegania i zwalczania uzależnień.
WSKAŹNIKI:
1. Liczba partnerów,
2. Udział w ofertach konkursowych
Na ogłoszone przez miasto otwarte konkursy na wykonanie zadań publicznych związanych z realizacją zadań samorządu gminy przez organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień w tym promocja zdrowego stylu życia zareagowały i złożyły swoje oferty dwie Parafie rzymskokatolickie - św. Józefa i Farna, Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego a’ Paulo oraz Chełmiński Dom Kultury.
Podmioty te uzyskały dotacje na prowadzenie działalności związanej z konkursową tematyką:
- Parafia św. Józefa na prowadzenie świetlicy opiekuńczo-wychowawczej – 20000 zł oraz na szkolenie kurso-rekolekcyjne w Ośrodku Apostolstwa Trzeźwości w Zakroczymiu- 5000 zł ,
- Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia - na prowadzenie świetlicy opiekuńczo-wychowawczej – 20000 zł,
- Chełmiński Dom Kultury na zadania: Chełmno- Dom bez Uzależnień i Bezpieczne Życie – 3000 zł.
Łączna kwota udzielonych dotacji – 48000 zł.
Sprawozdania końcowe z realizacji wszystkich zadań zostały przyjęte.
VI. PRELIMINARZ WYDATKÓW
Zaplanowane środki pochodziły wyłącznie z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Plan wydatków, po szeregu korekt ustalono na poziomie:
Rozdział 85153 "Zwalczanie Narkomanii" – plan 23920 zł – wykonanie 22845, co stanowiło wykonanie w 95.60 % .
Rozdział 85154 "Przeciwdziałanie alkoholizmowi" – plan 284664 zł – wykonanie 280090 zł, co stanowiło wykonanie w 98,39%.
Wszystkie zaplanowane zadania, po uwzględnieniu korekt, jakie dokonano w trakcie roku budżetowego zostały zrealizowane.