W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



XLII/232/2009

Szczegóły
jakiego organu RADY MIASTA CHEŁMNA
z dnia
w sprawie zmiany „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna”.
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591, z 2002 r. nr 23 poz. 220, nr 62 poz. 558, nr 113 poz. 984, nr 153 poz. 1271 i nr 214 poz. 1806, z 2003 r. nr 80 poz. 717 i nr 162 poz. 1568, z 2004 r. nr 102 poz. 1055 i nr 116 poz. 1203, z 2005 r. nr 172 poz. 1441 i nr 175 poz. 1457 oraz z 2006 r. nr 17 poz. 128, nr 146 poz. 1055, nr 181 poz. 1337, z 2007 r. nr 48 poz. 327, nr 138 poz. 974, nr 173 poz. 1218, z 208 r. nr 180 poz. 1111, nr 223 poz. 1458, z 2009 r. nr 52 poz. 420) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. u. z 2005 r. nr 236 poz. 2008 i nr 180 poz. 1495 oraz z 2006 r. nr 144 poz. 1042, z 2008 r. nr 223 poz. 1464, z 2009 r. nr 18 poz. 97, nr 79 poz. 666, nr 92 poz. 753) w związku z art. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. nr 39 poz. 251, nr 88 poz. 587 z 2005 r. nr 175 poz. 1462, z 2008 r. nr 199, poz. 1227 i nr 223, poz. 1464, z 2009 r. nr 18, poz. 97, nr 79 poz. 666) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (DZ. U. z 2003 r. nr 192 poz. 1976, z 2008 r. nr 200 poz. 1235) opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie znak N.HK 071-1/09 z dnia 1.10.2009 r. Rada Miasta Chełmna uchwala co następuje:
status uchwały obowiązująca
 
§1.       Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna w treści stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
 
§2.       Traci moc uchwała nr L/318/2006  Rady  Miasta Chełmna z dnia 24 października
2006 r.  w sprawie  Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna zmieniona  uchwałą nr XXXII/186/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 r. w sprawie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna.   

§3.       Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.
 
 
§4.       Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa  Kujawsko – Pomorskiego.
 
 
 
 
 
                                                           Przewodniczący Rady Miasta: Waldemar Piotrowski
 
 
Załącznik
do uchwały Nr XLII/232/2009
Rady Miasta Chełmna
z dnia 24 listopada 2009 r.

    REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY MIASTA CHEŁMNO

ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne  

§ 1   Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna.  

§ 2 Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1)      chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania;
2)      dualnej zbiórce odpadów – rozumie się przez to zbiórkę odpadów komunalnych polegającą na podziale na odpady “mokre” (resztki roślinne, odpady kuchenne, popioły, inne ulegające biodegradacji) i “suche” (tworzywa sztuczne, szkło, papier, odzież, metal) do dwóch odrębnych pojemników;
3)      nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo
w zbiornikach bezodpływowych, powstające w domowych urządzeniach sanitarnych;
4)      odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcje odpadów powstających w trakcie prowadzenia remontu i budowy;
5)      odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
6)      odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych zawierającą składniki niebezpieczne oraz posiadają właściwości niebezpieczne
w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, ze zm.);
7)      odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, metalu; 8)      odpadach surowcowych – rozumie się przez to selektywnie gromadzone komunalne odpady opakowaniowe: z papieru, tektury, szkła bezbarwnego i kolorowego, tworzyw sztucznych, metali, wielomateriałowe oraz nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury.
9)      odpadach ulegających biodegradacji - rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
10)  odpadach zawierających azbest – rozumie się przez to odpady powstające w wyniku prac demontażowych i rozbiórkowych m.in.: płyty azbestowo-cementowe płaskie i faliste, rury i złącza azbestowo-cementowe, izolacje natryskowe środkami zawierającymi azbest, wyroby cierne azbestowo-kauczukowe, przędza i szczeliwa azbestowe, taśmy, sznury i sznurki zawierające włókna azbestowe i inne.
11)  odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych a także odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i dróg publicznych;
12)  podmiotach uprawnionych - rozumie się przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie miasta Chełmna w zakresie: odbioru odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
13)  stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
14)  ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn.. zm.);
15)  właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to właścicieli nieruchomości, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością oraz osoby sprawujące zarząd nad nieruchomością wspólną w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.);
16)  zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
17)  zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
18)  zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) – rozumie się przez to sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych lub innych źródeł, który ze względu na swój charakter i ilość podobny jest do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych,
19)  zwierzętach bezdomnych - rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;
20)  zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz
z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
21)  zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta należące do następujących kategorii: koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe;

              ROZDZIAŁ 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz terenów użytku publicznego  

§ 3   1.      Posiadacz lub wytwórca odpadów komunalnych ma obowiązek ich selektywnego zbierania, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów opakowaniowych, odpadów wielkogabarytowych, surowców wtórnych, odpadów z remontów oraz odpadów ulegających biodegradacji.
        2.      W systemie dualnej zbiórki właściciel nieruchomości zbiera odpady z podziałem na “suche” do pojemnika koloru niebieskiego i “mokre” do pojemnika koloru zielonego.
        3.      W systemie workowym surowce wtórne zbiera się do foliowych worków, każdy odpad do worka w odrębnym kolorze.  

§ 4   Na terenie miasta wprowadza się oznaczone pojemniki w odrębnym kolorze do selektywnej zbiórki surowców wtórnych (plastiku, szkła, makulatury, baterii itp.).  

§ 5   1.      Podmioty uprawnione do odbioru odpadów komunalnych organizują system selektywnego zbierania odpadów komunalnych i realizują w ramach porozumień selektywna zbiórkę odpadów na terenach ogólnodostępnych w uzgodnieniu
z samorządem miasta Chełmna.  
       2.      Korzystanie mieszkańców z pojemników do selektywnej zbiórki,  znajdujących się
w miejscach publicznych jest bezpłatne.  

§ 6   Lokalizacja i rodzaj pojemników do selektywnej zbiórki winny być uzgodnione
z właścicielem nieruchomości.  

§ 7   1.      W drodze selektywnej zbiórki wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych podlegają:

1)      odpady surowcowe -          odpady opakowaniowe z papieru i tektury, -          odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego -          odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych -          odpady opakowaniowe z metali -          odpady opakowaniowe wielomateriałowe -          nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury,

2)      odpady zielone

3)      odpady budowlane

4)      odpady wielkogabarytowe

5)      odpady niebezpieczne (w tym baterie i akumulatory)

6)      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

2.       W drodze selektywnej zbiórki z terenów użytku publicznego wydzieleniu z odpadów podlegają odpady surowcowe oraz zużyte baterie i małogabarytowe akumulatory.  

3.      Dopuszcza się na terenach o ograniczonej powierzchni łączne, selektywne zbieranie odpadów surowcowych w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach.  

§ 8   Pozbywanie się odpadów surowcowych w sposób selektywny następuje z podziałem na poszczególne surowce wtórne, do odpowiednio oznaczonych pojemników lub worków,
z zachowaniem następujących zasad:

1)      opakowania z tworzyw sztucznych wyrzuca się po wcześniejszym odkręceniu zakrętek,  usunięciu ewentualnych zawartości stałych lub płynnych, oderwaniu naklejek
i zgnieceniu.

2)      opakowania szklane wrzucamy bez nakrętek, bez zawartości stałych lub płynnych

3)      makulaturę wrzucamy suchą, nie zanieczyszczoną mechanicznie, chemicznie
i mikrobiologicznie;

4)      do pojemników o kolorze żółtym należy wrzucać:
a)  puste butelki plastikowe po napojach, kosmetykach i środkach czystości
b) plastikowe opakowania po żywności
c) folie i torebki z tworzyw sztucznych
d) czyste kanistry plastikowe

5)      do pojemników o kolorze żółtym nie wolno wrzucać:
a) opakowań po lekach
b) tworzyw piankowych i styropianu
c) opakowań i butelek po olejach, smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach
d) opakowań po środkach chwasto- i owadobójczych
e) sprzętu RTV i AGD

6)      do pojemników o kolorze niebieskim należy wrzucać:
a) gazety, czasopisma, prospekty, katalogi i ulotki
b) książki i zużyte zeszyty
c) worki papierowe
d) tekturę i kartony
e) ścinki drukarskie

7)      do pojemników o kolorze niebieskim nie wolno wrzucać:
a) papieru połączonego z innym materiałem np. folią
b) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem
c) papierowych wkładów wodoodpornych, tapet, kalek technicznych i papierów przebitkowych;
d) zabrudzonego lub tłustego papieru
e) pieluch jednorazowych, podpasek i artykułów higienicznych.

8)      do pojemników o kolorze zielonym należy wrzucać:
a) butelki, słoiki i opakowania po przetworach bez nakrętek
b) butelki po napojach,
c) inne opakowania szklane

9)      do pojemników o kolorze zielonym nie należy wrzucać:
a) opakowań po lekarstwach,
b) termometrów, rtęciówek, strzykawek
c) szkła okiennego, zbrojonego, szyb samochodowych,
d) żarówek, świetlówek, luster,
e) ceramiki, porcelany, zniczy,
f) kapsli, zatyczek, zakrętek
g) szkła gospodarczego (misek, talerzy, figurek itp.)  

§ 9   Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, poprzez:

1)      wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów;
2)      utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady;
3)      zawarcie umowy z przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych;
4)      niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku robót budowlanych. W pasie drogowym odpady budowlane należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach.  

§ 10   1.      Właściciele nieruchomości zobowiązani są do sprzątania z części nieruchomości służących do użytku publicznego błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń,
a w szczególności do:

1)      usuwania zanieczyszczeń i odpadów z powierzchni nieruchomości (podwórza, przejść, bram, zieleńców itp.) oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i z nią sąsiadujących,
2)      usuwania (zamiatanie, zbieranie, zmywanie itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń
i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (klatki schodowe, korytarze itp.),
3)      zapewnienie należytego oświetlenia klatek schodowych, korytarzy i innych części nieruchomości służących do wspólnego użytku  oraz  oświetlenia numeru budynku
4)      oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu,
w szczególności do:
a)      pryzmowania zgarniętego śniegu i lodu w taki sposób aby błoto, śnieg i lód
z chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości znajdowały się na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody roztopowej, pozostawiając wolne przejście dla pieszych. Pryzmy nie powinny znajdować się na terenach zieleni, przy drzewach i krzewach, przy latarniach, urządzeniach energetycznych, sygnalizatorach świetlnych itp.
b)      likwidowania śliskości i gołoledzi poprzez stosowanie piasku lub z zastosowaniem środków chemicznych nieszkodliwych dla środowiska (chlorek sodu, magnezu, wapnia);
c)      usuwania z dachu śniegu i sopli lodowych, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi
i mienia;  

2.      Właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do uprzątania chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.  

§ 11   1.      Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych po spełnieniu wymagań określonych w § 11 i § 12. 2.      Mycie podwozia, silnika, skrzyni biegów i innych elementów konstrukcyjnych z wyłączeniem karoserii jest dozwolone wyłącznie w specjalistycznych myjniach i warsztatach naprawczych.  

§ 12   Zezwala się na mycie nadwozia pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków
z powierzchni utwardzonej do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.  

§ 13   Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe podczas naprawy odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.  

§ 14   Zamawiający opał, materiały budowlane i inne materiały powodujące zabrudzenia nawierzchni, zobowiązany jest do zabezpieczenia miejsca ich rozładunku. W przypadku zabrudzeń lub uszkodzeń nawierzchni zamawiający zobowiązany jest do doprowadzenia miejsca rozładunku do stanu poprzedniego.

§ 15 Zabrania się umieszczania reklam, plakatów i ogłoszeń na drzewach znajdujących się na terenach użytku publicznego.              


  ROZDZIAŁ 3
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym 

§ 16   1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
a) kosze uliczne;
b) pojemniki na odpady o pojemności 60 l, 80 l, 110l, 120 l, 240 l, 1100 l;
c) kontenery;
d) worki;
e) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metalu, papieru i tektury; opakowań wielomateriałowych o pojemności od 800 l do 2500 l;
f) kosze na zużyte baterie i małogabarytowe akumulatory.

2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by nie dopuścić do przepełnienia. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych.  

§ 17   1. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, zlokalizowane w miejscach publicznych, mają       pojemność od 0,8 m3 do 3,2 m3 i kolory przypisane do rodzaju odpadów, na jakie są przeznaczone a więc:

a) zielony: przeznaczony na opakowania szklane;
b) niebieski: przeznaczony na papier i tekturę;
c) żółty: przeznaczony na opakowania z tworzyw sztucznych;

         2.      Pojemniki powinny być oznakowane napisami określającymi rodzaj odpadów na jaki są przeznaczone i posiadać umieszczoną informację zawierającą nazwę  właściciela lub posiadacza pojemnika, logo, adres i telefon obsługującego pojemnik przedsiębiorcy.  

§ 18   1.      Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego lub należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub pieszojezdnię przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
           2.      Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.  
            3.      Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przez zbieraniem się na niej wody i błota.
            4.      Wyselekcjonowane odpady muszą być złożone w kontenerach własnych lub udostępnionych przez podmiot uprawniony, dostosowanych do systemu wywozowego odbiorcy, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej.
            5.      Wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone muszą być złożone w kontenerach własnych lub udostępnionych przez podmiot uprawniony, dostosowanych do systemu wywozowego odbiorcy, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej.
              6.      W przypadku braku możliwości usytuowania pojemników na terenie własnej nieruchomości należy uzyskać zgodę właściciela nieruchomości sąsiedniej lub zarządcy drogi na ustawienie pojemników na ich terenie.  

§ 19   Zarządy działek pracowniczych mają obowiązek wystawienia na terenie ogrodów działkowych w okolicy każdej bramy wejściowej, w okresach od miesiąca kwietnia do października pojemników na odpady. Ilość i wielkość pojemników lub kontenerów powinna zapewniać gromadzenie odpadów przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami. Objętość
i częstotliwość wywozu nie powinna powodować przepełnienia pojemników.  

§ 20   1.      Odpady podlegające obowiązkowemu wywozowi tj. odpady komunalne są gromadzone wyłącznie w pojemnikach lub kontenerach dostosowanych do podmiotów wykonujących usługi w zakresie odpadów komunalnych.

          2.      Dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych w odpowiednio oznaczonych workach, nabytych od podmiotów, z którymi została podpisana umowa na ich odbiór
w następujących przypadkach:  
a) na działce niezabudowanej, po rozpoczęciu budowy, na czas jej trwania, do chwili zasiedlenia;
b) na działkach rekreacyjnych, poza ogrodami pracowniczymi, sezonowo użytkowanych,
c) na terenie nieruchomości wyposażonej w stały pojemnik w okresach zwiększonej ilości odpadów, a także w przypadku prowadzenia systemu workowego selektywnie zbieranych surowców wtórnych.  

§ 21   1.      Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania pojemników do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym, technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania.
         2.      Obowiązek, o którym mowa w pkt. 1 dotyczy także podmiotów wykonujących usługi
w zakresie usuwania odpadów komunalnych, jeżeli te wydzierżawiają pojemniki do gromadzenia odpadów właścicielom nieruchomości.
         3.      W pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne nie gromadzi się śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, gałęzi, gruzu budowlanego, odpadów wielkogabarytowych, niebezpiecznych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.  

§ 22   1.      Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w odpowiednią ilość pojemników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzajów pojemników i uzgadnia częstotliwość wywozu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz odpadów, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki na odpady.
          2.      Pojemność i częstotliwość opróżniania pojemników oraz kontenerów powinna
w optymalny sposób uwzględniać ilość obsługiwanych na terenie nieruchomości mieszkańców nie dopuszczając do ich przepełnienia.
          3.      Dopuszcza się wspólne użytkowanie jednego pojemnika o pojemności 110 l lub 120 l na odpady przez bezpośrednio sąsiadujących ze sobą właścicieli nieruchomości przy zachowaniu następujących warunków:
a) liczba osób zameldowanych w sąsiadujących nieruchomościach nie może przekroczyć 5 osób;
b) zapewniony jest z tych nieruchomości bezpośredni dostęp do pojemnika na odpady.  

§ 23   Ustala się następujące rozmieszczenie co najmniej 45-cio litrowych pojemników do zbiórki odpadów w miejscach publicznych:
a)ulice Rynek, Grudziądzka, Dworcowa - w odległości nie przekraczającej 50 metrów;
b) w obrębie zabudowy wielorodzinnej - w odległości nie przekraczającej 100 metrów;
c)na osiedlach mieszkaniowych- 2 pojemniki na blok;
d)     na następujących terenach zieleni miejskiej: Nowe i Stare Planty, Plac Wolności, Park Rydygiera, Aleje 3 Maja-w odległości nie przekraczającej 60 metrów;
e)na obiektach sportowo-rekreacyjnych- w odległości nie przekraczającej 30 metrów na ciągach komunikacyjnych.  

§ 24   1.      Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w branży spożywczej
i gastronomicznej ma obowiązek posiadania pojemnika stałego na odpady, dostosowanego do wielkości obiektu i rodzaju wykonywanej działalności. Przedsiębiorca umieszcza dodatkowy pojemnik przed punktem handlowym w miejscu ogólnie dostępnym.
2.      Pojemnik sprzed punktu handlowego opróżniany musi być niezwłocznie po napełnieniu przez prowadzących działalność gospodarczą lub podmioty uprawnione.
3.      W przypadku przedsiębiorców branży handlowej i usługowej nakłada się obowiązek posiadania własnego pojemnika lub umowy na korzystanie z pojemnika zawartej
z właścicielem nieruchomości gdzie prowadzona jest działalność.    

§ 25   1.      Na nieruchomości zamieszkałej, lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza, która nie jest przyłączona do sieci kanalizacyjnej wymagane jest posiadanie szczelnego zbiornika bezodpływowego (szamba) przeznaczonego do gromadzenia odpadów ciekłych lub urządzenia do oczyszczania tych odpadów.
         2.      Dopuszcza się posiadanie zbiorników bezodpływowych w miejscach gdzie brak jest sieci kanalizacyjnej lub nieruchomość nie posiada technicznych możliwości przyłączenia do niej. W pozostałych przypadkach nakazuje się przyłączenie nieruchomości do kolektora kanalizacyjnego.
          3.      Dopuszcza się zastosowanie lokalnej oczyszczalni ścieków bytowych, spełniającej wymagania określone w przepisach odrębnych.  

§ 26   Organizatorzy imprez masowych lub zgromadzeń o charakterze publicznym, zarządzający targowiskiem lub giełdą, zapewniają wystarczającą ilość pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych, a także szaletów ruchomych oraz uprzątnięcie danego terenu jak i terenów bezpośrednio przyległych po zakończeniu imprezy.

ROZDZIAŁ 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych
i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego  

§ 27   1.      Odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości może być dokonywany jedynie przez podmioty uprawnione na podstawie umowy zawartej
z właścicielem nieruchomości.
2.      Umowa na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych powinna określać zakres obejmujący odbiór wszystkich odpadów powstających na terenie nieruchomości w tym:
1)      niesegregowanych odpadów komunalnych
2)      zebranych selektywnie odpadów surowcowych
3)      odpadów zielonych
4)      odpadów wielkogabarytowych
5)      odpadów budowlanych
6)      odpadów niebezpiecznych
7)      zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego a także częstotliwość ich odbioru .      

§ 28   Odbiór odpadów komunalnych odbywa się według częstotliwości ustalonej przez właściciela nieruchomości w umowie z podmiotem wykonującym usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, jednak nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu. Jeżeli planowany dzień wywozu jest dniem świątecznym, podmiot ten ma obowiązek przeprowadzić wywóz w dniu poprzedzającym lub następnym.  

§ 29   1.      Dla dualnej zbiórki odpadów ustala się następującą częstotliwość wywozu odpadów:
a) odpady komunalne “mokre” raz w tygodniu;
b) odpady komunalne “suche” raz na dwa tygodnie.
          2.      Odbiór odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, niebezpiecznych odbywa się na indywidualne zlecenie właściciela nieruchomości lub gminy.  

§ 30   Właściciel  nieruchomości obowiązany jest do przechowywania umów, o których mowa
w § 27 oraz dowodów zapłaty za wykonaną usługę odbioru odpadów komunalnych oraz za opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych. Dowody zapłaty za usługę przechowywać należy przez okres jednego roku.    

§ 31   1.      W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.
          2.      Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.  

§ 32   Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić zapełnione urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 18. Opróżnianie zbiorników oczyszczalni przydomowych i zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowej wynika z ich instrukcji eksploatacji. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zniszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz nie powodowały zanieczyszczeń tras przejazdu. Właściciel nieruchomości ma obowiązek niedopuszczenia do przepełnienia zbiornika bezodpływowego i wylewania się nieczystości płynnych na powierzchnię terenu.    

§ 33   Zabrania się wyrzucania do ogólnodostępnych pojemników miejskich (koszy ulicznych) przeznaczonych do zbiórki odpadów w miejscach publicznych odpadów pochodzących
z gospodarstw domowych,  z terenu nieruchomości oraz pochodzących z działalności gospodarczej.    

ROZDZIAŁ 5
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów  

§ 34   System gospodarowania odpadami komunalnymi gminy zapewnia warunki ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1)       do dnia 31 grudnia 2010 r. - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
2)      do dnia 31 grudnia 2013 roku - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
3)      do dnia 31 grudnia 2020 roku - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji; w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych
w 1995 r.

  ROZDZIAŁ 6
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami  

§ 35 1.      Na terenie gminy dopuszcza się:
1)      kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby, lub;
2)      spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami
i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów i nie powoduje uciążliwości dla nieruchomości sąsiedniej.

        2.      Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów komunalnych stałych na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych w Osnowie, a płynnych - do oczyszczalni ścieków w Chełmnie. We wszystkich innych miejscach obowiązuje zakaz składowania odpadów i wylewania nieczystości płynnych.

        3.      Obowiązek, o którym mowa w ust. 2 nie dotyczy odpadów surowcowych wyselekcjonowanych z odpadów komunalnych przez podmioty uprawnione
i przeznaczonych do odzysku lub recyklingu.            

§ 36   1.      Odpady niebezpieczne ze strumienia odpadów komunalnych gromadzi się następująco:
1)      przeterminowane leki – w punktach zbiórki zlokalizowanych w aptekach,
2)      zużyte baterie – w wyznaczonych pojemnikach znajdujących się w miejscach publicznych oraz sklepach prowadzących sprzedaż baterii,
3)      zużyte akumulatory – w placówkach handlowych oraz w stacjach obsługi i naprawy pojazdów,
4)      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – w sklepach prowadzących sprzedaż artykułów elektrycznych i elektronicznych (przy zakupie sprzętu o podobnym charakterze – sztuka za sztukę) oraz w Gminnym Punkcie Zbiórki ZSEE  przy ul. Przemysłowej 8.
5)      odpady po środkach ochrony roślin – zwrot opakowania do sprzedawcy środka zgodnie z zaleceniem etykiety instrukcji stosowania środka ochrony roślin. 2.  Odbiór odpadów niebezpiecznych  wymienionych w ust. 1- z wyłączeniem odpadów po środkach ochrony roślin gdzie dopuszcza się pobranie kaucji -  następuje nieodpłatnie.   

§ 37   1.      Odpady zawierające azbest powstające w wyniku prac demontażowych i rozbiórkowych unieszkodliwiane winny być przez składowanie na składowiskach odpadów
w miejscowości Małociechowo przy ul. Dworcowej 9, 86-120 Pruszcz Pomorski,
w Koninie przy ul. Sułtańskiej 11 lub innych,  które uzyskają stosowne zezwolenia.
          2.      Zabrania się ponownego wykorzystywania materiałów zawierających azbest oraz demontażu i przekazywania do utylizacji przez firmy do tego nie uprawnione, czyli nie posiadające decyzji starosty chełmińskiego zezwalającej na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych lub zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.  

§ 38   Właściciele nieruchomości zobowiązani są do składania Burmistrzowi Miasta Chełmna corocznie do dnia 31 stycznia informacji o miejscu,  rodzaju i ilości występowania materiałów zawierających azbest oraz informacji o  zaprzestaniu jego wykorzystywania natychmiast po jego usunięciu i przekazaniu do utylizacji.   



 ROZDZIAŁ 7
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniami terenów przeznaczonych do wspólnego użytku  

§ 39   1.      Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.  

         2.      Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez nadzoru.

         3.      Utrzymywanie psów ras uznawanych za agresywne może nastąpić tylko po uzyskaniu stosownego zezwolenia wydanego przez Burmistrza Miasta.

         4.      Organizowanie na terenie nieruchomości  będących własnością Gminy Miasto Chełmno wszelkich form opieki lub pomocy zwierzętom, w tym w szczególności poprzez ich dokarmianie i instalowanie schronień może odbywać się wyłącznie za wiedzą i zgodą Burmistrza Miasta Chełmna. Uzyskanie zgody uwarunkowane jest pozytywną opinią Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej lub Inspekcji Weterynaryjnej – według właściwości rzeczowej.  

§ 40   1.      Zabrania się wyprowadzania zwierząt na tereny przeznaczone do użytku publicznego:

a) place zabaw i urządzone miejsca przeznaczone do zabaw dla dzieci;
b) placówki oświatowo-wychowawcze, poza zwierzętami w celach dydaktycznych;
c) zakłady opieki zdrowotnej i urzędy, placówki handlowe i gastronomiczne;
d) obiekty sakralne, kulturalne i sportowe;
e) plaże nad Jeziorem Starogrodzkim;
f) cmentarze i miejsca Pamięci Narodowej.

          2.      Zakaz określony w ust. 1 nie dotyczy psów przewodników i psów służbowych organów porządkowych.

          3.      Zakaz określony w ust. 1 pkt b i d nie dotyczy zorganizowanych wystaw i imprez związanych ze zwierzętami domowymi.  

§ 41   Wprowadza się następujące obowiązki w zakresie wyprowadzania psów:
a) nadzorowania psów przez właściciela lub opiekuna;
b) prowadzenia psa na smyczy;
c) prowadzenia psów agresywnych i niebezpiecznych oraz tych których masa, wielkość
i wygląd może stwarzać lęk osób trzecich na smyczy i z założonym kagańcem (dotyczy również mieszańców międzyrasowych).  

§ 42   1. Dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy ale tylko w miejscach mało uczęszczanych, ustronnych, z założonym kagańcem, pod warunkiem zachowania przez właściciela lub opiekuna pełnej kontroli zachowania psa. Nie dotyczy to psów ras uznawanych za agresywne lub mieszańców tych ras. 2. Utrzymujący psy, koty, inne zwierzęta domowe lub gospodarskie zobowiązani są do dokonywania szczepień ochronnych wymaganych bądź zarządzanych przez odpowiednie służby weterynaryjne oraz posiadania dowodu ich wykonania.          

§ 43   1.      Właściciele zwierząt domowych mają obowiązek posiadania pakietów sanitarnych
i natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta
w następujących miejscach: w pomieszczeniach wspólnego użytku, na klatkach schodowych, podwórkach, chodnikach, ulicach, trawnikach, placach i alejach spacerowych.

         2.      Właściciele zwierząt zobowiązani są do nie pozostawiania zwierząt bez dozoru, jeśli zwierzę nie jest należycie uwiązane, nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia.

         3.      Zwierzęta przebywające bez opieki na terenie przeznaczonym do wspólnego użytku zostaną schwytane przez odpowiednie służby i przewiezione do schroniska dla bezdomnych zwierząt. W przypadku ustalenia właściciela zostanie on zobowiązany do pokrycia kosztów przyjęcia zwierzęcia do schroniska.

         4.      Posesje, gdzie przebywają psy agresywne i stwarzające zagrożenie powinny być opatrzone estetyczną i czytelną tabliczką z informacją “UWAGA ZŁY PIES”.

      ROZDZIAŁ 8
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach    

§ 44   Chów zwierząt gospodarskich winien być usytuowany i prowadzony z zapewnieniem nie pogarszania warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowania zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody i innych uciążliwości.  

§ 45   Chów gołębi pocztowych winien spełniać wymagania określone w § 44.  

§ 46   Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze starego miasta,
w obrębie murów obronnych oraz na terenie osiedli mieszkaniowych z zabudową wielolokalową.

§ 47   Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
a)      przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
b)      posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 216 ze zm.); c)      wytwarzane podczas prowadzonej hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone
i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych;
d)     przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości,
w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.  

§ 48   Właściciele zwierząt gospodarskich wykorzystywanych w celach przewozowych
i rekreacyjnych zobowiązani są do usuwania odchodów pozostawionych przez te zwierzęta na trasach ich przemieszczania się.     


 ROZDZIAŁ 9
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji oraz terminów jej przeprowadzania.  

§ 49   Obszarem podlegającym obowiązkowej deratyzacji wyznacza się teren wszystkich nieruchomości znajdujących się na terenie miasta Chełmna.  

§ 50   W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzana przez ich właścicieli deratyzacja. Termin i zasady deratyzacji ustala się i podaje do wiadomości przez obwieszczenie. Z przeprowadzonej deratyzacji należy sporządzić protokół.

           
ROZDZIAŁ 10
Postanowienia końcowe.  

§ 51   1.      Gmina Miasto Chełmno zapewnia bieżącą kontrolę realizacji przepisów ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz niniejszego regulaminu.

         2.      Za naruszenie przepisów zawartych w regulaminie przewiduje się kary grzywny wymierzone w trybie i na zasadach określonych w kodeksie wykroczeń i w ustawie
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z późniejszymi zmianami.

         3.      Nadzór nad realizacją przez właścicieli nieruchomości obowiązków wymienionych
w regulaminie sprawuje Burmistrz Miasta poprzez uprawnionych pracowników oraz Straż Miejską.                                    

 
 

Powiadom znajomego