XLIX/315/2006
jakiego organu | RADY MIASTA CHEŁMNA |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna. |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 4 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 Nr 17, poz. 128) oraz art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 i Nr 180, poz. 1495 oraz z 2006 Nr 144, poz. 1042) w związku z art. 10 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1458) Rada Miasta Chełmna uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna zwany dalej regulaminem, w następującej treści: |
status uchwały | obowiązująca |
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna.
§2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) chowie zwierząt- rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania;
2) dualnej zbiórce odpadów – rozumie
się przez to zbiórkę odpadów
komunalnych polegającą na podziale na odpady “mokre” (resztki roślinne, odpady
kuchenne, popioły, inne ulegające biodegradacji) i “suche” (tworzywa sztuczne, szkło, papier, odzież, metal) do
dwóch odrębnych pojemników.
3) odpadach budowlanych- rozumie się przez to frakcje odpadów powstających w trakcie prowadzenia remontu i budowy;
4) odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;
5) odpadach niebezpiecznych- rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, ze zm.);
6) odpadach opakowaniowych- należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, metalu;
7) odpadach ulegających biodegradacji- rozumie się przez to odpady które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;
8) odpadach zielonych- należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
9) zwierzętach bezdomnych- rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;
10) zwierzętach domowych- rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
11) zwierzętach gospodarskich- rozumie się przez to zwierzęta należące do następujących kategorii: koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe;
12) właścicielach nieruchomości- rozumie
się przez to właścicieli nieruchomości,
współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne
i osoby posiadające nieruchomości w
zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;
13)podmiotach uprawnionych- rozumie się przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie: usuwania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
14)nieczystościach ciekłych- rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
15)stacjach zlewnych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;
16)zbiornikach bezodpływowych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
ROZDZIAŁ
II
Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§3
1.Posiadacz lub wytwórca odpadów komunalnych ma obowiązek ich
selektywnego zbierania, w tym
powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów
opakowaniowych, odpadów wielkogabarytowych, surowców wtórnych, odpadów z
remontów oraz odpadów ulegających biodegradacji.
2.W systemie dualnej zbiórki właściciel nieruchomości zbiera odpady z
podziałem na “suche” do pojemnika
koloru niebieskiego i “mokre” do pojemnika koloru zielonego.
3.W systemie workowym surowce wtórne zbiera się do foliowych worków,
każdy odpad do worka w odrębnym kolorze.
§4
Na terenie miasta wprowadza się oznaczone pojemniki w odrębnym kolorze
do selektywnej zbiórki surowców wtórnych (plastiku, szkła, makulatury).
§5
Korzystanie mieszkańców z pojemników do selektywnej zbiórki jest
bezpłatne.
§6
Lokalizacja pojemników do selektywnej zbiórki winna być uzgodniona z
właścicielem nieruchomości.
§7
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie
czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, poprzez:
1)wyposażenie
nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów;
2)utrzymywanie
w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady;
3)zawarcie
umowy z przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie
odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych;
4)niezwłoczne
usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów
budowlanych, powstałych w wyniku robót budowlanych, w pasie drogowym odpady
budowlane należy gromadzić w pojemnikach.
§8
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania z części
nieruchomości służących do użytku publicznego błota, śniegu, lodu i innych
zanieczyszczeń, a w szczególności do:
1)usuwania
zanieczyszczeń i odpadów z powierzchni nieruchomości (podwórza, przejść, bram,
zieleńców itp.) oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i z nią
sąsiadujących
2)usuwania
(zamiatanie, zbieranie, zmywanie itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń
budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (klatki schodowe,
korytarze itp.),
3)zapewnienie
należytego oświetlenia klatek schodowych, korytarzy oraz innych części
nieruchomości służących do wspólnego użytku,
4)usuwania
chwastów i utrzymania na terenie nieruchomości estetycznego wyglądu, wymiany
piasku w piaskownicach dla dzieci wg. potrzeb lecz nie rzadziej niż raz w roku,
5)oczyszczania
chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu, w szczególności do:
a)pryzmowania zgarniętego śniegu i lodu w sposób nie powodujący
zakłóceń w ruchu pieszym jak
i samochodowym,
b)likwidowania śliskości i gołoledzi poprzez stosowanie piasku lub
środków chemicznych (chlorek
sodu, magnezu, wapnia),
c)usuwania z dachu śniegu i sopli lodowych, które mogą stanowić
zagrożenie dla ludzi i mienia,
d)właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do uprzątania chodnika,
na którym jest
dopuszczony płatny postój
lub parkowanie pojazdów samochodowych.
§9
1.Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza
myjniami i warsztatami
naprawczymi jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych po spełnieniu wymagań określonych w § 10 i § 11.
2.Mycie podwozia, silnika, skrzyni biegów i innych elementów
konstrukcyjnych z wyłączeniem karoserii jest dozwolone wyłącznie w specjalistycznych
myjniach i warsztatach naprawczych.
§10
Zezwala się na mycie nadwozia pojazdów samochodowych na terenie
nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania
powstałych ścieków z powierzchni utwardzonej do kanalizacji lub zbiorników
bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.
Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest
zabronione.
§11
Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest
dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to
zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady
powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12
Zamawiający opał, materiały budowlane i inne materiały powodujące
zabrudzenia nawierzchni, zobowiązany jest do zabezpieczenia miejsca ich
rozładunku. W przypadku zabrudzeń lub uszkodzeń nawierzchni zamawiający
zobowiązany jest do doprowadzenia miejsca rozładunku do stanu poprzedniego.
ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania
odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie
nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń
i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§13
1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
- kosze uliczne;
- pojemniki na odpady o pojemności 110l, 120
l, 240 l, 1100 l;
- kontenery;
- worki;
- pojemniki przeznaczone do selektywnej
zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metalu, papieru i tektury;
opakowań wielomateriałowych o pojemności od 800 l do 2500 l;
2. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy
gromadzić w pojemnikach lub kontenerach.
3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na
jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości
osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by nie
dopuścić do przepełnienia. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi
zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie
stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych.
§14
Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, zlokalizowane w miejscach
publicznych, mają pojemność od 0,8 m3 do 2,5 m3 i kolory przypisane do rodzaju
odpadów, na jakie są przeznaczone a więc:
- zielony: przeznaczony na opakowania szklane
- niebieski: przeznaczony na papier i tekturę
- żółty: przeznaczony na opakowania z tworzyw
sztucznych
§15
1. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym,
dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego lub należy wystawić je w dniu
odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren
nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów
podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
2. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia
przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich
pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.
3. Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości,
w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb
utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przez zbieraniem się na niej wody i
błota.
4. Wyselekcjonowane odpady muszą być złożone w udostępnionych przez
podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu
podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości
lub wyznaczonym do tego celu przez
zarządcę nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej.
5.Wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone muszą być złożone w
udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym
dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania
z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości w
zabudowie wielorodzinnej
§ 16
Zarządy działek pracowniczych mają obowiązek wystawienia na terenie
ogrodów działkowych w okolicy
każdej bramy wejściowej, w okresach od miesiąca kwietnia do października
pojemników na odpady. Ilość i wielkość pojemników lub kontenerów powinna
zapewniać gromadzenie odpadów przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami.
§17
1. Odpady podlegające obowiązkowemu wywozowi tj. odpady komunalne są
gromadzone wyłącznie w pojemnikach lub kontenerach dostosowanych do podmiotów
wykonujących usługi w zakresie
odpadów komunalnych. Ilość i wielkość pojemników lub kontenerów powinna
zapewniać gromadzenie odpadów przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami.
2. Dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych w odpowiednio
oznaczonych workach, nabytych od podmiotów, z którymi została podpisana umowa
na ich odbiór w następujących przypadkach:
- na działce niezabudowanej, po rozpoczęciu budowy, na czas jej
trwania, do chwili zasiedlenia,
- na działkach rekreacyjnych, poza ogrodami pracowniczymi, sezonowo
użytkowanych,
- na terenie nieruchomości wyposażonej w stały pojemnik w okresach
zwiększonej ilości odpadów, a także w przypadku prowadzenia systemu workowego
selektywnie zbieranych surowców wtórnych.
§18
1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania pojemników do
zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym,
technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania.
2. Obowiązek, o którym mowa w pkt. 1 dotyczy także podmiotów
wykonujących usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, jeżeli te wydzierżawiają
pojemniki do gromadzenia odpadów właścicielom nieruchomości.
§19
Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w
odpowiednią ilość pojemników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu
odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzajów pojemników i
uzgadnia częstotliwość wywozu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz
odpadów, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki na
odpady. Dopuszcza się wspólne użytkowanie jednego pojemnika o pojemności 110l lub 120l na odpady
przez bezpośrednio sąsiadujących ze sobą właścicieli nieruchomości przy
zachowaniu następujących warunków:
- liczba osób zameldowanych w sąsiadujących nieruchomościach-
maksymalnie 5 osób,
- zapewniony jest bezpośredni dostęp do zbiornika na odpady z tych
nieruchomości.
§20
Ustala się następujące rozmieszczenie co najmniej 45-cio litrowych
pojemników do zbiórki odpadów w miejscach publicznych:
a)ulice Rynek, Grudziądzka, Dworcowa- w odległości nie przekraczającej
50 metrów,
b)w obrębie zabudowy wielorodzinnej- w odległości nie przekraczającej
100 metrów,
c)na osiedlach mieszkaniowych- 2 pojemniki na blok,
d)na następujących terenach zieleni miejskiej: Nowe i Stare Planty,
plac Wolności, Park Rydygiera,
Aleje 3 Maja-w odległości nie
przekraczającej 60 metrów,
e)na obiektach sportowo-rekreacyjnych- w odległości nie przekraczającej
30 metrów na ciągach
komunikacyjnych.
§21
1. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w branży
spożywczej i gastronomicznej ma obowiązek posiadania pojemnika stałego na
odpady, dostosowanego do wielkości obiektu i rodzaju wykonywanej działalności.
Przedsiębiorca umieszcza dodatkowy
pojemnik przed punktem handlowym w miejscu ogólnie dostępnym.
2. Pojemnik sprzed punktu handlowego opróżniany musi być niezwłocznie
po napełnieniu przez prowadzących działalność gospodarczą lub podmioty
uprawnione.
§22
1.Na nieruchomości zamieszkałej, lub na której prowadzona jest
działalność gospodarcza, która nie jest przyłączona do sieci kanalizacyjnej
wymagane jest posiadanie szczelnego zbiornika bezodpływowego (szamba)
przeznaczonego do gromadzenia odpadów ciekłych lub urządzenia do oczyszczania
tych odpadów.
2.Dopuszcza się zastosowanie lokalnej oczyszczalni ścieków bytowych,
spełniającej wymagania określone w przepisach odrębnych.
§23
Organizatorzy imprez masowych lub zgromadzeń o charakterze publicznym,
zarządzający targowiskiem lub giełdą,
zapewniają wystarczającą ilość pojemników bądź kontenerów do gromadzenia
odpadów komunalnych, a także szaletów ruchomych oraz uprzątnięcie danego
terenu jak i terenów bezpośrednio przyległych po zakończeniu imprezy.
ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do
użytku publicznego
§24
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z
podmiotem uprawnionym na odbiór
odpadów komunalnych.
2. Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci
kanalizacyjnej, są zobowiązani do
niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika
bezodpływowego lub opróżnienie osadnika oczyszczalni przydomowej.
§25
Odbiór odpadów komunalnych odbywa się według częstotliwości ustalonej
przez właściciela nieruchomości w umowie z podmiotem wykonującym usługi w
zakresie usuwania odpadów komunalnych, jednak nie rzadziej niż 1 raz w
tygodniu. Jeżeli planowany dzień wywozu jest dniem świątecznym, podmiot ten ma
obowiązek przeprowadzić wywóz w dniu poprzedzającym lub następnym.
§26
1.Dla dualnej zbiórki odpadów ustala się następującą częstotliwość
wywozu odpadów :
a)odpady komunalne “mokre” raz w tygodniu,
b)odpady komunalne “suche” raz na dwa tygodnie.
2.Odbiór odpadów wielkogabarytowych odbywa się na indywidualne zlecenie
właściciela nieruchomości lub gminy.
§27
1. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego,
właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia
nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.
2. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i
opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
§28
1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić zapełnione
urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 14.
2. Opróżnianie zbiorników
oczyszczalni przydomowych i zbiorników
bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela
nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.
3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni
przydomowej wynika z ich instrukcji eksploatacji.
4. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego
usunięcia zniszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz
nieczystości płynnych.
5. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport
odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one
bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz nie powodowały zanieczyszczeń wyznaczonych
tras przejazdu w terminach określonych harmonogramem.
6. Właściciel nieruchomości ma obowiązek niedopuszczenia do
przepełnienia zbiornika bezodpływowego i wylewania się nieczystości płynnych na
powierzchnię terenu.
§29
1. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe
drobne: śniegu, lodu, żużla gorącego, gruzu budowlanego, szlamów, substancji
toksycznych, żrących i wybuchowych, akumulatorów, baterii, świetlówek oraz
odpadów przemysłowych i medycznych.
2. Zabrania się wyrzucania do pojemników miejskich, ogólnodostępnych
przeznaczonych do zbiórki odpadów w miejscach publicznych, odpadów pochodzących
z gospodarstw domowych, z terenu
nieruchomości oraz działalności
gospodarczej.
ROZDZIAŁ V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów
§30
System gospodarowania odpadami komunalnymi gmina zapewnia warunki
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania:
1)do dnia 31 grudnia 2010 r. - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej
masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
2)do dnia 31 grudnia 2013 roku - do nie więcej niż 50 % wagowo
całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
3)do dnia 31 grudnia 2020 roku - do nie więcej niż 35 % wagowo
całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
ROZDZIAŁ VI
Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami
§31
1. Na terenie gminy dopuszcza się:
a) kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie
nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby, lub
b) spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza
urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to
odrębnych przepisów i nie powoduje uciążliwości dla nieruchomości sąsiedniej.
2. Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów
komunalnych stałych na składowisko w Osnowie, a płynnych do oczyszczalni
ścieków w Chełmnie. We wszystkich innych miejscach obowiązuje zakaz składowania
odpadów i wylewania nieczystości płynnych.
ROZDZIAŁ VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę
przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniami
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§32
1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania
bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia
ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były
uciążliwe dla otoczenia.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi
właściwej opieki, a w
szczególności nie pozostawiania ich bez nadzoru.
§33
1. Właściciel psa zobowiązany jest do zgłoszenia faktu posiadania psa
zarządcy nieruchomości i jego
rejestracji u inkasenta podatku od posiadania psów, wyposażenia psa w
identyfikator umożliwiający odszukanie lub kontakt z właścicielem (po
wprowadzeniu na terenie miasta jednolitego systemu identyfikacji), dokonywania
szczepień ochronnych oraz uiszczania podatku od ich posiadania, na zasadach
przewidzianych odrębnymi przepisami prawa.
2. Właściciel nieruchomości bądź zarządca nieruchomości zobowiązani są
do udzielenia informacji organom upoważnionym o ilości psów na terenie danej
posesji i nazwisku właściciela.
3. Właściciele psów zobowiązani są do poddawania ich regularnym szczepieniom ochronnym.
§34
1. Zabrania się wyprowadzania zwierząt na tereny przeznaczone do użytku
publicznego:
a) place zabaw i urządzone miejsca przeznaczone do zabaw dla dzieci,
b) placówki oświatowo-wychowawcze, poza zwierzętami w celach
dydaktycznych,
c) zakłady opieki zdrowotnej i urzędy, placówki handlowe i
gastronomiczne,
d) obiekty sportowe i kulturalne,
e) plaże nad Jeziorem Starogrodzkim,
f) cmentarze i miejsca Pamięci Narodowej.
2. Zakaz określony w ust. 1 nie dotyczy psów przewodników i psów
służbowych organów porządkowych.
3. Zakaz określony w ust. 1 pkt b i d nie dotyczy zorganizowanych
wystaw i imprez związanych ze zwierzętami domowymi.
§35
Wprowadza się następujące obowiązki w zakresie wyprowadzania psów:
- nadzorowania psów przez właściciela
- prowadzenia psa na smyczy przez właściciela
- prowadzenia psów agresywnych i niebezpiecznych oraz tych których
masa, wielkość i wygląd może stwarzać lęk osób trzecich na smyczy i z założonym
kagańcem (dotyczy również mieszańców międzyrasowych).
§36
1.Właściciele zwierząt domowych maja obowiązek posiadania pakietów
sanitarnych i
natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w
następujących miejscach: w
pomieszczeniach wspólnego użytku, na klatkach schodowych, podwórkach,
chodnikach, ulicach, trawnikach, placach i alejach spacerowych.
2.Właściciele zwierząt
zobowiązani są do niepozostawiania
zwierząt bez dozoru, jeśli zwierzę nie jest należycie uwiązane, nie
znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób
uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia.
3.Posesje, gdzie przebywają psy agresywne i stwarzające zagrożenie
powinny być opatrzone estetyczną i czytelną tabliczką z informacją “UWAGA
PIES”.
ROZDZIAŁ VIII
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych
obszarach lub w
poszczególnych nieruchomościach
§37
Chów zwierząt gospodarskich winien być usytuowany i prowadzony z
zapewnieniem nie pogarszania warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych
otoczenia, nie powodowania zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody i innych
uciążliwości.
§38
Chów gołębi pocztowych
winien spełniać wymagania
określone w § 36.
§39
Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze
starego miasta, w obrębie murów obronnych oraz na terenie osiedli
mieszkaniowych z zabudową wielolokalową.
§40
Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się
utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
a)przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
b)posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt
spełniających wymogi ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r.
Nr 207, poz. 216 ze zm.),
c)wytwarzane podczas prowadzonej hodowli odpady i nieczystości będą
gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować
zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i
podziemnych,
d)przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało
uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz
użytkowników nieruchomości sąsiednich.
ROZDZIAŁ IX
Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji oraz
terminów jej przeprowadzania.
§41
Obszarem podlegającym obowiązkowej deratyzacji wyznacza się teren
wszystkich nieruchomości znajdujących się na terenie miasta Chełmna.
§42
W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzana
przez ich właścicieli deratyzacja. Termin
i zasady deratyzacji ustala Burmistrz i podaje do wiadomości przez
obwieszczenie. Z przeprowadzonej
deratyzacji należy sporządzić protokół zgodnie z załącznikiem załączonym do
niniejszego regulaminu.
ROZDZIAŁ
10
Postanowienia
końcowe.
§ 43
Traci moc Uchwała Nr IV/29/02 Rady Miasta
Chełmna z dnia 19 grudnia 2002 r. r. w
sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Chełmna.
§ 44
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.
§ 45
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miasta : P. Mittelstaedt