W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



XLIX/315/2006

Szczegóły
jakiego organu RADY MIASTA CHEŁMNA
z dnia
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna.
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 4 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 Nr 17, poz. 128) oraz art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 i Nr 180, poz. 1495 oraz z 2006 Nr 144, poz. 1042) w związku z art. 10 ustawy z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 175, poz. 1458) Rada Miasta Chełmna uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna zwany dalej regulaminem, w następującej treści:
status uchwały obowiązująca

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§1

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna.

§2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) chowie zwierząt- rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania;

2) dualnej zbiórce odpadów – rozumie się przez to zbiórkę odpadów komunalnych polegającą na podziale na odpady “mokre” (resztki roślinne, odpady kuchenne, popioły, inne ulegające biodegradacji) i “suche” (tworzywa sztuczne, szkło, papier, odzież, metal) do dwóch odrębnych pojemników.

3) odpadach budowlanych- rozumie się przez to frakcje odpadów powstających w trakcie prowadzenia remontu i budowy;

4) odpadach komunalnych- rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

5) odpadach niebezpiecznych- rozumie się przez to frakcję odpadów niebezpiecznych w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, ze zm.);

6) odpadach opakowaniowych- należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, metalu;

7) odpadach ulegających biodegradacji- rozumie się przez to odpady które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów;

8) odpadach zielonych- należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

9) zwierzętach bezdomnych- rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały;

10) zwierzętach domowych- rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

11) zwierzętach gospodarskich- rozumie się przez to zwierzęta należące do następujących kategorii: koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe;

12) właścicielach nieruchomości- rozumie się przez to właścicieli nieruchomości, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością;

13)podmiotach uprawnionych- rozumie się przedsiębiorców posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie: usuwania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;

14)nieczystościach ciekłych- rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

15)stacjach zlewnych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

16)zbiornikach bezodpływowych- rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§3

1.Posiadacz lub wytwórca odpadów komunalnych ma obowiązek ich selektywnego zbierania, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów opakowaniowych, odpadów wielkogabarytowych, surowców wtórnych, odpadów z remontów oraz odpadów ulegających biodegradacji.

2.W systemie dualnej zbiórki właściciel nieruchomości zbiera odpady z podziałem na “suche” do pojemnika koloru niebieskiego i “mokre” do pojemnika koloru zielonego.

3.W systemie workowym surowce wtórne zbiera się do foliowych worków, każdy odpad do worka w odrębnym kolorze.

§4

Na terenie miasta wprowadza się oznaczone pojemniki w odrębnym kolorze do selektywnej zbiórki surowców wtórnych (plastiku, szkła, makulatury).

§5

Korzystanie mieszkańców z pojemników do selektywnej zbiórki jest bezpłatne.

§6

Lokalizacja pojemników do selektywnej zbiórki winna być uzgodniona z właścicielem nieruchomości.

§7

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, poprzez:

1)wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów;

2)utrzymywanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących urządzenia na odpady;

3)zawarcie umowy z przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych;

4)niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku robót budowlanych, w pasie drogowym odpady budowlane należy gromadzić w pojemnikach.

§8

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątania z części nieruchomości służących do użytku publicznego błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a w szczególności do:

1)usuwania zanieczyszczeń i odpadów z powierzchni nieruchomości (podwórza, przejść, bram, zieleńców itp.) oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i z nią sąsiadujących

2)usuwania (zamiatanie, zbieranie, zmywanie itp.) zanieczyszczeń z pomieszczeń i urządzeń budynków wielolokalowych przeznaczonych do wspólnego użytku (klatki schodowe, korytarze itp.),

3)zapewnienie należytego oświetlenia klatek schodowych, korytarzy oraz innych części nieruchomości służących do wspólnego użytku,

4)usuwania chwastów i utrzymania na terenie nieruchomości estetycznego wyglądu, wymiany piasku w piaskownicach dla dzieci wg. potrzeb lecz nie rzadziej niż raz w roku,

5)oczyszczania chodników położonych wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu, w szczególności do:

a)pryzmowania zgarniętego śniegu i lodu w sposób nie powodujący zakłóceń w ruchu pieszym jak

i samochodowym,

b)likwidowania śliskości i gołoledzi poprzez stosowanie piasku lub środków chemicznych (chlorek

sodu, magnezu, wapnia),

c)usuwania z dachu śniegu i sopli lodowych, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi i mienia,

d)właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do uprzątania chodnika, na którym jest

dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

§9

1.Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych po spełnieniu wymagań określonych w § 10 i § 11.

2.Mycie podwozia, silnika, skrzyni biegów i innych elementów konstrukcyjnych z wyłączeniem karoserii jest dozwolone wyłącznie w specjalistycznych myjniach i warsztatach naprawczych.

§10

Zezwala się na mycie nadwozia pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków z powierzchni utwardzonej do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.

§11

Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 12

Zamawiający opał, materiały budowlane i inne materiały powodujące zabrudzenia nawierzchni, zobowiązany jest do zabezpieczenia miejsca ich rozładunku. W przypadku zabrudzeń lub uszkodzeń nawierzchni zamawiający zobowiązany jest do doprowadzenia miejsca rozładunku do stanu poprzedniego.

ROZDZIAŁ III

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§13

1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

- kosze uliczne;

- pojemniki na odpady o pojemności 110l, 120 l, 240 l, 1100 l;

- kontenery;

- worki;

- pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metalu, papieru i tektury; opakowań wielomateriałowych o pojemności od 800 l do 2500 l;

2. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach.

3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by nie dopuścić do przepełnienia. Przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych.

§14

Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, zlokalizowane w miejscach publicznych, mają pojemność od 0,8 m3 do 2,5 m3 i kolory przypisane do rodzaju odpadów, na jakie są przeznaczone a więc:

- zielony: przeznaczony na opakowania szklane

- niebieski: przeznaczony na papier i tekturę

- żółty: przeznaczony na opakowania z tworzyw sztucznych

§15

1. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego lub należy wystawić je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

2. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

3. Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przez zbieraniem się na niej wody i błota.

4. Wyselekcjonowane odpady muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej.

5.Wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej

§ 16

Zarządy działek pracowniczych mają obowiązek wystawienia na terenie ogrodów działkowych w okolicy każdej bramy wejściowej, w okresach od miesiąca kwietnia do października pojemników na odpady. Ilość i wielkość pojemników lub kontenerów powinna zapewniać gromadzenie odpadów przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami.

§17

1. Odpady podlegające obowiązkowemu wywozowi tj. odpady komunalne są gromadzone wyłącznie w pojemnikach lub kontenerach dostosowanych do podmiotów wykonujących usługi w zakresie odpadów komunalnych. Ilość i wielkość pojemników lub kontenerów powinna zapewniać gromadzenie odpadów przez okres pomiędzy kolejnymi wywozami.

2. Dopuszcza się gromadzenie odpadów komunalnych w odpowiednio oznaczonych workach, nabytych od podmiotów, z którymi została podpisana umowa na ich odbiór w następujących przypadkach:

- na działce niezabudowanej, po rozpoczęciu budowy, na czas jej trwania, do chwili zasiedlenia,

- na działkach rekreacyjnych, poza ogrodami pracowniczymi, sezonowo użytkowanych,

- na terenie nieruchomości wyposażonej w stały pojemnik w okresach zwiększonej ilości odpadów, a także w przypadku prowadzenia systemu workowego selektywnie zbieranych surowców wtórnych.

§18

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywania pojemników do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym, technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania.

2. Obowiązek, o którym mowa w pkt. 1 dotyczy także podmiotów wykonujących usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, jeżeli te wydzierżawiają pojemniki do gromadzenia odpadów właścicielom nieruchomości.

§19

Właściciele nieruchomości zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w odpowiednią ilość pojemników na odpady, dostosowanych do systemu wywozu odpadów. Właściciel nieruchomości dokonuje doboru rodzajów pojemników i uzgadnia częstotliwość wywozu z uprawnionym podmiotem, któremu zlecił wywóz odpadów, albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w zbiorniki na odpady. Dopuszcza się wspólne użytkowanie jednego pojemnika o pojemności 110l lub 120l na odpady przez bezpośrednio sąsiadujących ze sobą właścicieli nieruchomości przy zachowaniu następujących warunków:

- liczba osób zameldowanych w sąsiadujących nieruchomościach- maksymalnie 5 osób,

- zapewniony jest bezpośredni dostęp do zbiornika na odpady z tych nieruchomości.

§20

Ustala się następujące rozmieszczenie co najmniej 45-cio litrowych pojemników do zbiórki odpadów w miejscach publicznych:

a)ulice Rynek, Grudziądzka, Dworcowa- w odległości nie przekraczającej 50 metrów,

b)w obrębie zabudowy wielorodzinnej- w odległości nie przekraczającej 100 metrów,

c)na osiedlach mieszkaniowych- 2 pojemniki na blok,

d)na następujących terenach zieleni miejskiej: Nowe i Stare Planty, plac Wolności, Park Rydygiera,

Aleje 3 Maja-w odległości nie przekraczającej 60 metrów,

e)na obiektach sportowo-rekreacyjnych- w odległości nie przekraczającej 30 metrów na ciągach

komunikacyjnych.

§21

1. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w branży spożywczej i gastronomicznej ma obowiązek posiadania pojemnika stałego na odpady, dostosowanego do wielkości obiektu i rodzaju wykonywanej działalności. Przedsiębiorca umieszcza dodatkowy pojemnik przed punktem handlowym w miejscu ogólnie dostępnym.

2. Pojemnik sprzed punktu handlowego opróżniany musi być niezwłocznie po napełnieniu przez prowadzących działalność gospodarczą lub podmioty uprawnione.

§22

1.Na nieruchomości zamieszkałej, lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza, która nie jest przyłączona do sieci kanalizacyjnej wymagane jest posiadanie szczelnego zbiornika bezodpływowego (szamba) przeznaczonego do gromadzenia odpadów ciekłych lub urządzenia do oczyszczania tych odpadów.

2.Dopuszcza się zastosowanie lokalnej oczyszczalni ścieków bytowych, spełniającej wymagania określone w przepisach odrębnych.

§23

Organizatorzy imprez masowych lub zgromadzeń o charakterze publicznym, zarządzający targowiskiem lub giełdą, zapewniają wystarczającą ilość pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych, a także szaletów ruchomych oraz uprzątnięcie danego terenu jak i terenów bezpośrednio przyległych po zakończeniu imprezy.

ROZDZIAŁ IV

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§24

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.

2. Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnienie osadnika oczyszczalni przydomowej.

§25

Odbiór odpadów komunalnych odbywa się według częstotliwości ustalonej przez właściciela nieruchomości w umowie z podmiotem wykonującym usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych, jednak nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu. Jeżeli planowany dzień wywozu jest dniem świątecznym, podmiot ten ma obowiązek przeprowadzić wywóz w dniu poprzedzającym lub następnym.

§26

1.Dla dualnej zbiórki odpadów ustala się następującą częstotliwość wywozu odpadów :

a)odpady komunalne “mokre” raz w tygodniu,

b)odpady komunalne “suche” raz na dwa tygodnie.

2.Odbiór odpadów wielkogabarytowych odbywa się na indywidualne zlecenie właściciela nieruchomości lub gminy.

§27

1. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.

2. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§28

1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić zapełnione urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 14.

2. Opróżnianie zbiorników oczyszczalni przydomowych i zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowej wynika z ich instrukcji eksploatacji.

4. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zniszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.

5. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz nie powodowały zanieczyszczeń wyznaczonych tras przejazdu w terminach określonych harmonogramem.

6. Właściciel nieruchomości ma obowiązek niedopuszczenia do przepełnienia zbiornika bezodpływowego i wylewania się nieczystości płynnych na powierzchnię terenu.

§29

1. Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne bytowe drobne: śniegu, lodu, żużla gorącego, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, akumulatorów, baterii, świetlówek oraz odpadów przemysłowych i medycznych.

2. Zabrania się wyrzucania do pojemników miejskich, ogólnodostępnych przeznaczonych do zbiórki odpadów w miejscach publicznych, odpadów pochodzących z gospodarstw domowych, z terenu nieruchomości oraz działalności gospodarczej.

ROZDZIAŁ V

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów

§30

System gospodarowania odpadami komunalnymi gmina zapewnia warunki ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

1)do dnia 31 grudnia 2010 r. - do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

2)do dnia 31 grudnia 2013 roku - do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

3)do dnia 31 grudnia 2020 roku - do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,

w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

ROZDZIAŁ VI

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§31

1. Na terenie gminy dopuszcza się:

a) kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby, lub

b) spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów i nie powoduje uciążliwości dla nieruchomości sąsiedniej.

2. Nakłada się na jednostki wywozowe obowiązek wywożenia odpadów komunalnych stałych na składowisko w Osnowie, a płynnych do oczyszczalni ścieków w Chełmnie. We wszystkich innych miejscach obowiązuje zakaz składowania odpadów i wylewania nieczystości płynnych.

ROZDZIAŁ VII

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniami terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§32

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez nadzoru.

§33

1. Właściciel psa zobowiązany jest do zgłoszenia faktu posiadania psa zarządcy nieruchomości i jego rejestracji u inkasenta podatku od posiadania psów, wyposażenia psa w identyfikator umożliwiający odszukanie lub kontakt z właścicielem (po wprowadzeniu na terenie miasta jednolitego systemu identyfikacji), dokonywania szczepień ochronnych oraz uiszczania podatku od ich posiadania, na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami prawa.

2. Właściciel nieruchomości bądź zarządca nieruchomości zobowiązani są do udzielenia informacji organom upoważnionym o ilości psów na terenie danej posesji i nazwisku właściciela.

3. Właściciele psów zobowiązani są do poddawania ich regularnym szczepieniom ochronnym.

§34

1. Zabrania się wyprowadzania zwierząt na tereny przeznaczone do użytku publicznego:

a) place zabaw i urządzone miejsca przeznaczone do zabaw dla dzieci,

b) placówki oświatowo-wychowawcze, poza zwierzętami w celach dydaktycznych,

c) zakłady opieki zdrowotnej i urzędy, placówki handlowe i gastronomiczne,

d) obiekty sportowe i kulturalne,

e) plaże nad Jeziorem Starogrodzkim,

f) cmentarze i miejsca Pamięci Narodowej.

2. Zakaz określony w ust. 1 nie dotyczy psów przewodników i psów służbowych organów porządkowych.

3. Zakaz określony w ust. 1 pkt b i d nie dotyczy zorganizowanych wystaw i imprez związanych ze zwierzętami domowymi.

§35

Wprowadza się następujące obowiązki w zakresie wyprowadzania psów:

- nadzorowania psów przez właściciela

- prowadzenia psa na smyczy przez właściciela

- prowadzenia psów agresywnych i niebezpiecznych oraz tych których masa, wielkość i wygląd może stwarzać lęk osób trzecich na smyczy i z założonym kagańcem (dotyczy również mieszańców międzyrasowych).

§36

1.Właściciele zwierząt domowych maja obowiązek posiadania pakietów sanitarnych i natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w następujących miejscach: w pomieszczeniach wspólnego użytku, na klatkach schodowych, podwórkach, chodnikach, ulicach, trawnikach, placach i alejach spacerowych.

2.Właściciele zwierząt zobowiązani są do niepozostawiania zwierząt bez dozoru, jeśli zwierzę nie jest należycie uwiązane, nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia.

3.Posesje, gdzie przebywają psy agresywne i stwarzające zagrożenie powinny być opatrzone estetyczną i czytelną tabliczką z informacją “UWAGA PIES”.

ROZDZIAŁ VIII

Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§37

Chów zwierząt gospodarskich winien być usytuowany i prowadzony z zapewnieniem nie pogarszania warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia, nie powodowania zanieczyszczenia powietrza, gleby, wody i innych uciążliwości.

§38

Chów gołębi pocztowych winien spełniać wymagania określone w § 36.

§39

Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na obszarze starego miasta, w obrębie murów obronnych oraz na terenie osiedli mieszkaniowych z zabudową wielolokalową.

§40

Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

a)przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych,

b)posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 216 ze zm.),

c)wytwarzane podczas prowadzonej hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych,

d)przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ IX

Wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji oraz terminów jej przeprowadzania.

§41

Obszarem podlegającym obowiązkowej deratyzacji wyznacza się teren wszystkich nieruchomości znajdujących się na terenie miasta Chełmna.

§42

W nieruchomościach powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzana przez ich właścicieli deratyzacja. Termin i zasady deratyzacji ustala Burmistrz i podaje do wiadomości przez obwieszczenie. Z przeprowadzonej deratyzacji należy sporządzić protokół zgodnie z załącznikiem załączonym do niniejszego regulaminu.

ROZDZIAŁ 10

Postanowienia końcowe.

§ 43

Traci moc Uchwała Nr IV/29/02 Rady Miasta Chełmna z dnia 19 grudnia 2002 r. r. w sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Chełmna.

§ 44

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.

§ 45

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.



Przewodniczący Rady Miasta : P. Mittelstaedt

Powiadom znajomego