Informacja dla mieszkańców miasta Chełmna dotycząca zmiany systemu zbiórki odpadów komunalnych.
Podstawa prawna
Art. 6c ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
W związku z zmianami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. gminy obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi:
1) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych.
2) nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości
3) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji
4) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych
5) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
6) prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Obowiązki właścicieli nieruchomości, gdzie zamieszkują mieszkańcy, w zakresie odbierania odpadów komunalnych przejmuje gmina na mocy ustawy.
Rady Gmin mogą na podstawie uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego przejąć obowiązki:
– w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych, uprzątnięcia błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z chodników
– odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
Opłata za gospodarowanie odpadami
Właściciel (posiadacz, zarządca itd.) nieruchomości będzie wnosił na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za opłatę gmina przejmie obowiązki właściciela nieruchomości w zakresie gospodarowania tymi odpadami.
Gmina w drodze uchwały zdecyduje, czy przejmuje obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (sklepy, szkoły, punkty usługowe, domki letniskowe).
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, tj.:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
- tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych
- obsługi administracyjnej tego systemu
Stawkę opłaty ustali rada gminy w drodze uchwały.
Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy będzie zależna od:
· liczby mieszkańców, albo
· powierzchni lokalu mieszkalnego, albo
· zużycia wody, albo
· gospodarstwa domowego
Stawka opłaty w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, będzie zależna od ilości zebranych odpadów, wyrażonej w pojemnikach o określonej pojemności.
Rada gminy, w drodze uchwały:
1) dokona wyboru jednej z określonych w ustawie metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustali stawkę takiej opłaty
2) ustali stawkę opłaty za pojemnik o określonej pojemności (w przypadku nieruchomości niezamieszkałych).
(Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi (innymi niż z gospodarstw domowych) liczona jest za pojemnik, jeśli gmina uchwałą przejęła obowiązki odbierania odpadów od właścicieli tych nieruchomości).
Rada gminy, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwagę:
1) liczbę mieszkańców zamieszkujących daną gminę
2) ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych
3) koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
4) wytwarzanie odpadów nieregularnie, w szczególności to, że na niektórych nieruchomościach odpady komunalne powstają sezonowo.
Stawka opłaty za odpady selektywnie zebrane będzie musiała być niższa.
Rada Miasta określi w drodze uchwały (akt prawa miejscowego) termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uchwała o zakresie usług (art. 6r)
Akt prawa miejscowego określający szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę w szczególności ilość odbieranych odpadów komunalnych, częstotliwość ich odbierania i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Uchwała o wzorze deklaracji (art. 6n)
Akt prawa miejscowego określający wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obejmującej objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, informację o terminach i miejscu składania deklaracji, oraz fakultatywnie: wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji
Fakultatywne uchwały przewidziane nową ustawą:
· Odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy,
· Podział obszaru gminy na sektory (powyżej 10 tys. mieszkańców)
· Przejęcie obowiązków w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych, usuwania śniegu, itd.
Terminy składania deklaracji:
Termin złożenia pierwszej deklaracji zostaje określony uchwałą rady gminy. Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Opłata szacunkowa
W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
Podmioty zobowiązane do ponoszenia opłat
Do ponoszenia opłaty zobowiązani są właściciele nieruchomości (definicja ustawowa) a także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy o własności lokali lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.
Pojęcie „mieszkańca"
(Brak definicji w ustawie), istnieje kilkaset aktów prawnych zawierających sformułowanie „mieszkaniec”.
· art. 3 Ustawy o referendum lokalnym - „mieszkaniec" jako osoba stale zamieszkująca na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego,
· art. 1 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym - „mieszkańcy" tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową,
· przez mieszkańca w świetle ustawy należy rozumieć osobę zamieszkującą stale, czasowo lub sezonowo na terenie danej gminy
Zamieszkiwanie czasowe (przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego — definicja pobytu czasowego w art. 25 ust. 2 Ustawy o ewidencji ludności)
Zamieszkiwanie sezonowe
· ustawa nie definiuje pojęcia zamieszkiwania sezonowego
· brak wskazania limitu czasowego dla określenia „sezonowości" pobytu
· według definicji słownikowej sezon oznacza porę roku, okres dogodny do jakiś działań
· zamieszkiwanie sezonowe nie obejmuje całego roku, ale może być cykliczne
· wzór deklaracji powinien zawierać informacje o sezonowym pobycie danego właściciela ze wskazaniem sezonu.
Pojęcie „miejsca zamieszkania"
Brak definicji legalnej w ustawie
· art. 25 Kodeksu cywilnego: Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu
· art. 25 ust. 1 Ustawy o ewidencji ludności: Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania (w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2012 roku do 31.12.2013 roku, od 1.1.2014 skreślony)
· art. 25 ust. 2 Ustawy o ewidencji ludności: Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem (w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2012 roku do 31.12.2013 roku)
Metody naliczania opłat
Sposoby naliczania opłat dla nieruchomości zamieszkałych:
metoda 1: stawka x liczba mieszkańców
metoda 2: stawka x ilość zużytej wody z danej nieruchomości
metoda 3: stawka x powierzchnia lokalu mieszkalnego
metoda 4: ujednolicona stawka dla gospodarstwa domowego
Sposoby naliczania opłat dla nieruchomości komercyjnych:
metoda 5: stawka za pojemnik x liczba pojemników
Sposoby naliczania opłat dla nieruchomości w części zamieszkałych, a w części komercyjnych:
metoda 6: suma opłat wyliczona odpowiednio dla zamieszkałej części nieruchomości według jednego z wariantów 1-4 i według metody 5
metoda 7: rada gminy może podjąć stosowną uchwałę jako akt prawa miejscowego: ujednolicony sposób obliczania dla całej nieruchomości według jednej z metod 1-5.
Rada gminy może wybrać, w stosunku do określonego rodzaju nieruchomości (zamieszkałe, komercyjne) wyłącznie jeden z ww. wariantów (niedopuszczalne są warianty mieszane).
· art. 6k ust. 1 pkt 1 ustawy - rada gminy dokona wyboru jednej z określonych w art 6j ust. 1 i 2 metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
· art. 6j ust. 4 ustawy - w przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość (zamieszkałą), a w części nieruchomość (komercyjną), opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat obliczonych zgodnie z ust. 1-3 (metoda 1-4)
Wysokość opłaty będzie uzależniona od tego, czy odpady będą gromadzone w sposób selektywny czy nie.