W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXVIII sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 r.

Protokół nr LXVIII z LXVIII sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 r.

Sesja odbyła się w dniu 25 października 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.30. Na ogólną ilość   15   radnych, obecnych na sesji  było radnych, 13 radnych, co stanowi  87 %. Nieobecnych usprawiedliwionych - 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych 1.

Ad. 1 Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 

Listy obecności radnych i osób uczestniczących stanowi załączniki nr 1  do protokołu.załacznik nr 1 - listy obecności

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył LXVIII sesję Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.

Na sekretarza wyznaczył radną panią Magdalenę Mrozek.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXVIII sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki poinformował, że do  porządku obrad LXVIII sesji Rady Miasta nie zgłoszono uwag. Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki uznał porządek obrad za przyjęty, przedstawia się następująco:

1. Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad LXVIII Sesji Rady Miasta
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie  wysokości, zasad ustalania i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki na terenie Gminy Miasto Chełmno (druk nr 1)
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 (druk nr 2)
6.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 ( druk nr 3 )
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości (druk nr 4)
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika (druk nr 5)
9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika (druk nr 6)
10.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024-2027 (druk nr 7)
11. Informacja na temat złożonych interpelacji.
12. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
13. Wolne wnioski i informacje
14. Zakończenie                                 

Ad. 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami

Pełnomocnik Burmistrza do spraw wyborów p. Maria Pałucka przekazała informację  z wyborów do Sejmu i Senatu oraz referendum ogólnokrajowego. Poinformowała, że wszystkie informacje są dostępne na stronie rządowej poświęconej wyborom wybory.gov.pl albo referendum.gov.pl. W mieście Chełmno jest 13 368 osób uprawnionych do głosowania. W obecnych wyborach, które odbyły się 15 października br. udział wzięło 9088 osób. W tym 13 osób, które głosowały korespondencyjnie. Do tego 119 osób, które głosowały na zasadzie udzielonego zaświadczenia o prawie do głosowania oraz  11 osób, które głosowały przez pełnomocnika. Frekwencja w mieście Chełmno wyniosła 67,93%, natomiast w kraju 74,38, czyli była troszeczkę niższa frekwencja niż w kraju. Jeżeli chodzi o wyniki wyborów na poszczególne komitety wyborcze: najwyższą liczbę głosów oddano na koalicyjny komitet wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N iPL Zieloni - 43,48% głosujących, to jest prawie 4000 oddanych głosów, dokładnie 3856. Drugi w kolejności komitet wyborczy Prawo i Sprawiedliwość - 28,73% oddanych głosów tj. 2548. Trzeci w kolejności komitet wyborczy Trzecia Droga Polska 2050 Szymona Hołowni, Polskie Stronnictwo Ludowe - 10,57% tj. 937 głosów. Komitet wyborczy Nowa Lewica, 9,01% oddanych głosów, tj. 799 głosów. Komitet wyborczy Konfederacja Wolność i Niepodległość - 5,16% tj. 458 głosów oddanych. Komitet wyborczy Bezpartyjni Samorządowcy - 1,38% głosów oddanych tj. 122 głosy. Komitet wyborczy Polska Jest Jedna, 1,11%, 98 głosów. I ostatni komitet wyborczy Wyborców Ruchu Dobrobytu i Pokoju - 0,56%, tj. 50 głosów. Spośród wszystkich kandydatów w mieście Chełmno najwyższą liczbę głosów otrzymała pani Katarzyna Lubańska - 2195. Wyniki do Senatu: liczba uprawnionych do głosowania była taka sama tj. 13 368, natomiast liczba wyborców, którzy wzięli udział w głosowaniu, była mniejsza tj. 9080, dokładnie 8 osób, to oznacza, że te 8 osób nie zabrało kart do głosowania, dlatego jest liczba mniejsza. Natomiast liczba wyborców głosujących korespondencyjnie była taka sama, 13 osób, liczba osób, którzy dopisali się do spisu wyborców na podstawie zaświadczenia była 115, też troszeczkę mniejsza niż w Sejmie i liczba wyborców, którzy głosowali przez pełnomocnika była taka sama, czyli 11. Frekwencja jest troszeczkę niższa w wyborach do Senatu 67,86 % w porównaniu do kraju, w kraju było 74,31 %. Natomiast jeżeli chodzi o wyniki kandydatów: Koalicyjny komitet wyborczy Koalicja Obywatelska PO .N iPL Zieloni - 66,82% głosów, był jeden kandydat pan Lenz Tomasz, który uzyskał 5822 głosy. I drugi komitet wyborczy Prawo i Sprawiedliwość 33,18, była kandydatką pani Mazurkiewicz Maria otrzymała 2891 głosów. Jeżeli chodzi o wyniki do referendum, liczba uprawnionych była taka sama, natomiast liczba wyborców, którzy wzięli udział w głosowaniu była 4221 osób. To oznacza, że frekwencja w Chełmnie wyniosła 31,35% w kraju było 40,91%.

Organizacja wyborów: w 17 komisjach wyborczych pracowało 141 osób, to byli członkowie komisji obwodowych. Rozpoczynaliśmy pracę w urzędzie w niedzielę o 5:00 rano, natomiast z protokołami do głosowania, które otrzymaliśmy od komisji wyborczych, wyjeżdżaliśmy z Chełmna w poniedziałek o godzinie 11:20. Były to jedne z trudniejszych wyborów, jakie przeprowadzaliśmy. Mamy dosyć duże doświadczenie, jeżeli chodzi o organizację wyborów, natomiast nikt z nas nie spodziewał się, że będziemy w poniedziałek, rano  jak pracownicy przychodzą do pracy i nie będziemy mieli zakończonych wyborów. Nie byliśmy wyjątkiem, tak było w całym kraju, referendum spowodowało perturbacje organizacyjne związane z liczeniem głosów. Niemniej jednak w Chełmnie nie mieliśmy żadnych incydentów, straż miejska nie musiała interweniować, policja również, z czego się bardzo cieszymy dlatego, że wszystko przebiegło sprawnie organizacyjnie, pomimo że było to bardzo długo, to bardzo sprawnie i no bez żadnych perturbacji udało się przeprowadzić wybory w Chełmnie.        Sekretarz miasta podziękowała członkom komisji obwodowych, stwierdziła, że to oni największy ogrom pracy włożyli w policzenie, to właśnie od nich zależało to, w jakim tempie to zorganizujemy. Pomimo dużych trudności, które wszyscy mieli, udało się wszystko przeprowadzić sprawnie organizacyjnie.

Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz przedstawił informację z działalności międzysesyjnej: 

W nawiązaniu do wyborów stwierdził, że należy docenić bardzo wysoką frekwencję, rekordową w mieście 68% co naprawdę cieszy, że mieszkanki, mieszkańcy skorzystali ze święta demokracji i wzięli udział w wyborach. Za co wszystkim podziękował.

Poruszył kwestie związane z działaniem straży miejskiej. W ciągu dwóch tygodni były 53 interwencje dotyczące kontroli, gdzie dochodzi do zaśmiecania, zakłócania spokoju, porządku publicznego, czy też spożywania alkoholu w miejscu publicznym, kontrole braku pojemników na odpady, zestawienie dotyczące zaniedbań w zakresie deratyzacji. Było pięć awarii na terenie miasta, które zgłoszono innym służbom. Osiem interwencji zgodnie z kompetencjami przekazano do innych instytucji, czyli do policji, ZUM-u, Państwowej Straży Pożarnej, Wodociągów, czy też Telekomunikacji. 11 interwencji dotyczących zwierząt. Dzikie zwierzęta też dość regularnie pojawiają się w mieście. Siedem kontroli drogowych, osiem kontroli dotyczących niszczenia zieleni miejskiej, pięć kontroli dotyczących niszczenia mienia, zabezpieczenie imprez, w tym wyborów, ale także biegów ulicznych, Memoriał Jana Schmeltera. Są też doraźne interwencje, które wiążą się ze zdarzeniami takimi jak  zagrożenie zdrowia czy życia. Naprzeciwko Urzędu Miasta miała miejsce kolizja, gdzie jeden samochód najechał na drugi, okazało się, że sprawca tej kolizji był osobą chorą i trzeba było udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej i tutaj strażniczka miejska zauważyła to na kamerach monitoringu i podjęła interwencję. W projekcie uchwały zmieniającym budżet jest  wprowadzony wydatek - zakup torby do udzielania profesjonalnej pomocy przedmedycznej. Na terenie miasta pojawiły się hulajnogi w związku z tym  pracujemy nad takim rozwiązaniem, żeby to parkowanie hulajnóg było bezpieczne i żeby poruszanie się tymi pojazdami było bezpieczne. Straż miejska prowadzi prelekcje i zajęcia dla uczniów szkół na temat poruszania się hulajnogami i rowerami,. Już są przeszkoleni uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1, częściowo szkoły nr 2, przed nami jeszcze zajęcia z uczniami Szkoły Podstawowej nr 4. Kiedy to się zakończy, przejdziemy do szkół ponadpodstawowych, tak, żeby objąć wszystkich uczniów tymi zajęciami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i właściwego parkowania tych pojazdów.
Burmistrz poinformował o zadaniach inwestycyjnych: aktywizacja terenu jednostki wojskowej przy Biskupiej, zakończenie robót jest przewidziane na grudzień bieżącego roku. Częściowo zostały wykonane prace związane z oświetleniem i monitoringiem parku sensorycznego, zadanie przebiega zgodnie z harmonogramem.
Trwa modernizacja budynku hotelowego i restauracji nad Jeziorem Starogrodzkim - termin zakończenia listopad bieżącego roku.
Mury obronne - prace zostały zakończone, jeszcze trwa naprawa odcinka na wysokości ulicy 22 Stycznia.
Przebudowa i modernizacja ulicy Kilińskiego na osiedlu Rybaki - zadanie jest w trakcie realizacji.
Wyłoniono wykonawcę dokumentacji budowlano-kosztorysowej Centrum Rozwoju nad Jeziorem Starogrodzkim oraz wykonawcę dokumentacji budowlano-kosztorysowej modernizacji energetycznej kompleksu ECWM, drugi etap. Kolejne zadanie to modernizacja budynku SP 4 w zakresie wykonania instalacji fotowoltaicznej wraz z robotami towarzyszącymi. Została zakończona modernizacja dachu budynku szkolnego oraz łącznika pomiędzy szkołą a salą gimnastyczną. Trwa w tej chwili postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy instalacji fotowoltaicznej na tym że przygotowanym dachu. I trwa również postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano-kosztorysowej dotyczącej klastra usług społecznych, w obiektach byłej jednostki wojskowe przy ulicy Biskupiej, czyli w tym zadaniu, które znalazły się jako strategiczne dla rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego, na które mamy szansę pozyskać środki pozakonkursowe w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza.

Informacje z pracy Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska:

Rozstrzygnięty został przetarg na zimowe utrzymanie dróg w mieście, wygrała spółka ZUM. W poniedziałek usunięto zagrożenie spowodowane przez wymycie skarpy w okolicach przepustu deszczowego pod ulicą Toruńską. Groziło osunięcie ziemi i zapadnięcie się drogi, więc trzeba było działać w trybie absolutnie kryzysowym. Pozyskaliśmy dofinansowanie na organizację eventu ekologicznego dla dzieci z klas 1-5. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej część druga, tutaj fundusz przeznaczył dla nas 8000 zł.

Burmistrz podziękował pracownikom p. Katarzynie Grzeszczak, i p. Jowicie Falkowskiej za działania w tym zakresie. Miasto uzyskało 80%-owe dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę przejść dla pieszych, Dworcowa, Planty Kolejowe oraz Toruńska. Kwoty dofinansowania odpowiednio 95 600, 80 240 i 80 800 zł. Gmina miasto Chełmno 30 września podpisała z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej aneks do porozumienia w zakresie wspólnej realizacji w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze. Ten aneks obejmuje zasady pokrywania kosztów prowadzenia przez miasto punktu konsultacyjno-informacyjnego oraz wsparcie obsługi wnioskodawców na następny rok, to jest do 16 lipca 2024 roku. Ten punkt jest niezwykle potrzebny dla mieszkańców. Zawarto 171 umów z WFOŚ-em, zrealizowano 119 przedsięwzięć. Wartość dotychczas wypłaconych dotacji to 1 926 954 zł i 49 gr, jest to stan na 30 dzień września tego roku. Burmistrz dodał, że bardzo się cieszy , że te przedsięwzięcia ekologiczne są prowadzone i że mieszkańcy chcą z tego korzystać, bo są to dofinansowania, które rzeczywiście niejednokrotnie umożliwiają w ogóle, czy warunkują realizację tych zadań.                                                

Wyroby zawierające azbest - zakończył się projekt, liczba nieruchomości, która była objęta usługą zerwania i utylizacji tego azbestu to 12 posesji. W okresie międzysesyjnym zawarto ostatnie umowy o dofinansowania w ramach dotacji na przedsięwzięcia proekologiczne. Zlecono wypłatę w łącznej wysokości prawie 30 000 zł dla dziewięciu realizowanych inwestycji. W całym okresie trwania naboru wniosków w roku 2023 zawarto dofinansowanie z 51 beneficjentów na łączną kwotę 188 570 zł. Dotychczas zlecono wypłatę dofinansowania w łącznej kwocie 121 921 zł 12 gr. Na rozliczenie tych dofinansowań beneficjenci mają czas do końca listopada.  Z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Miasto otrzymało dofinansowanie na modernizację ulicy Brzozowej w wysokości 2 100 000 zł. Bardzo wysoko na liście rezerwowej znalazła się ulica Konwaliowa, z właściwie bardzo realnymi szansami na otrzymanie dofinansowania. W ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład miasto otrzyma dofinansowanie na inwestycje układu drogowego ulicy Gorczyckiego oraz osiedla 750-lecia w kwocie 13 000 000 zł. Jest to bardzo wysokie dofinansowanie 98%-owe.                         W dniu wczorajszym odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia terytorialnego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia, do którego należy miasto Chełmno i gminy z powiatu, a także powiatów: Aleksandrów, Golub-Dobrzyń i Toruń. Drugą stroną tego porozumienia była instytucja zarządzająca, czyli województwo kujawsko-pomorskie, dzięki podpisaniu tego porozumienia terytorialnego rozpoczynamy realizację nowej perspektywy Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza. W przeliczeniu z euro mamy dedykowaną kwotę na około 17 000 000 zł na siedem projektów. Miękki edukacyjny, "Poznaję, eksperymentuję, decyduję", to jest kolejna edycja rozwijania kompetencji kluczowych uczniów naszych szkół, z możliwością uzyskania doposażenia w postaci zakupu pomocy naukowych i dydaktycznych. Pozostałe zadania to adaptacja części budynku Szkoły Podstawowej nr 2 na działalność Miejskiego Przedszkola "Tęczowy zakątek". Przedszkole  nie mieści się w obecnej siedzibie ze wszystkimi oddziałami, potrzebne jest profesjonalne urządzenie filii i taka też będzie adaptowana w budynku przy ulicy 22 Stycznia. Kolejny projekt to poprawa funkcjonalności budynku Chełmińskiego Domu Kultury w taki sposób, że m.in. zapewniona zostanie dostępność dla seniorów. Kolejne przedsięwzięcie to Centrum Rekreacji nad Jeziorem Starogrodzkim, modernizacja hotelowca nad jeziorem etap drugi. Następne to rewaloryzacja parku miejskiego Stare Planty i ostatni projekt to rozwój zielono-błękitnej infrastruktury, czyli działania proekologiczne mające na celu retencję, nowe nasadzenia, czyli to, co jest w dobie zmian klimatu absolutnie niezbędne. Oprócz tej puli 17 000 000 jest duży projekt klastra usług społecznych na obiektach powojskowych i tam jest realnie do pozyskania około 9 000 000 euro, czyli blisko 40 000 000 zł, to oczywiście na nadchodzące lata. Nastąpił dzień otwarty Chełmińskiego Inkubatora Organizacji Pozarządowych, czyli kamienica Grudziądzka 36. Nowe życie, nowe projekty, nowa perspektywa unijna, zaakceptowana Lokalna Strategia Rozwoju, dzięki której będziemy mogli realizować kolejne wartościowe projekty na rzecz mieszkanek, mieszkańców miasta. Część przestrzeni została powierzona Lokalnej Grupie Działania z Chełmna, która także zainaugurowała poprzez to wydarzenie tam swoją siedzibę. Rozpoczął się też rok akademicki Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Na rynku odbyło się w okresie międzysesyjnym bardzo przyjemne i chętnie odwiedzane przez mieszkańców wydarzenie promujące Fundusze Europejskie, fundusze unijne, jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy, z mnóstwem familijnych atrakcji, potańcówką i finałowym koncertem zespołu Organek. Od 4 października w Muzeum Ziemi Chełmińskiej można podziwiać wystawę "Podróż w nieznane z Instytutem POLONIKA. Jutro o godzinie 15:00 można zwiedzać wystawę z przewodnikiem.

14 października, odbyło się Święto Edukacji Narodowej, składaliśmy życzenia wszystkim nauczycielom oraz pracownikom systemu edukacji z naszego miasta i powiatu chełmińskiego.                                          Wydany został trzeci numer biuletynu Chełmno - Miasto bliżej Ciebie". Część tego biuletynu jest poświęcona nadaniu panu Władysławowi Fliegerowi tytułu zasłużonego dla miasta.

Burmistrz poinformował, że został wybrany 15-osobowy skład Młodzieżowej Rady Miasta i pierwsze posiedzenie jest planowane na 8 listopada o godzinie 16:00.                                                                                      

Dzięki projektowi "Kultura w zasięgu" są w mieście trzy tablice z plakatami elektronicznymi, bardzo estetycznie, ładnie wyglądające i zachęcające do pozyskiwania informacji, te tablice się znajdują przed siedzibą Chełmińskiego Domu Kultury, tutaj przed siedzibą Urzędu Miasta oraz na rynku.

W dniu dzisiejszym odbędzie się  spotkanie autorskie z aktorką i prezeską fundacji, panią Anną Dymną, to spotkanie odbywa się w ramach celebracji 790 rocznicy nadania Chełmnu praw miejskich, przywileju lokacyjnego.

Burmistrz poinformował, że w listopadzie troszkę bardziej z rozmachem, hucznie chcą świętować Dzień Niepodległości, przygotowują się do tej uroczystości wraz z 3 Pułkiem Saperów. Kulminacja tych wydarzeń urodzinowych będzie w grudniu, dwa dni świętowania z galą, na której wyróżnią mieszkańców w dziewięciu kategoriach, tych, którzy się najbardziej angażują w mieście oraz 28-ego już sam dzień urodzin miasta, wydarzenia koncertowe na chełmińskim rynku, tort urodzinowy  dla mieszkańców.

W sobotę odbędzie się kwesta przy cmentarzu parafialnym na rzecz odnowy nagrobków. Będzie trwała od godziny 12:30 do godz.  15:00. W sobotę odbędzie się gala bokserska przeprowadzona przez Chełmiński Klub Bokserski oraz także w sobotę koncert Zespołu Pieśni i Tańca Pomorze i Przyjaciół.

Dzisiaj i jutro odbywa się I Kujawsko-Pomorski Kongres Kultury, uczestniczą dyrektorzy instytucji kultury. Burmistrz dodał, że został zaproszony do panelu dyskusyjnego poświęconego współpracy samorządu terytorialnego z instytucjami kultury. Zachęca do śledzenia i uczestnictwa w tych wydarzeniach.

Ad. 4 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wysokości zasad ustalania i rozliczania dotacji celowej do podmiotów prowadzących żłobki na terenie gminy miasta Chełmna 

Projekt uchwały przedstawił Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz -  stanowi załącznik nr 2 do protokołu.załacznik nr 2 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wysokości, zasad ustalania i rozliczania dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu)


Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/494/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie wysokości zasad ustalania i rozliczania dotacji celowej do podmiotów prowadzących żłobki na terenie gminy miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie – uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu. załącznik nr 4 - Uchwała nr LXVIII/494/2023 2023-10-25

Ad. 5  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023

Skarbnik miasta p.  Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały z autopoprawkami zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 . Projekt uchwały stanowi załącznik nr 5 do protokołu.załącznik nr 5 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023 załączniki nr 5 - załącznik do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023

Przewodniczącą Komisji Budżetu p. Dominika Wikiera przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023:

cyt. „Komisja w trakcie analizy zmian budżetu miasta zwróciła uwagę na otrzymane dotacje które pozwalają realizować szereg projektów min. świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów, programu „Opieka 75+” czy dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem uczniów będących obywatelami Ukrainy. 

Należy zwrócić uwagę na konieczność wydatkowania 60 tys. zł na remont dachu budynku Biblioteki, który jest niezbędny aby prowadzić dalszą działalność. 

Komisja pozytywnie przyjęła rozpoczęcie procesu uzupełniania oświetlenia, które będzie miało miejsce przy ul. Danielewskiego - oświetlenie placu zabaw i zieleńca, drogi dojazdowej przy Łożyńskiego 6 oraz fragmentu ul. Toruńskiej gdzie będzie dokonywana zmiana latarni wiatrowo /fotowoltaicznych na ledowe.

Podjęto decyzję o rezygnacji z kredytu 3 mln. zł, na którą pozwoliła otrzymana subwencja. 

Komisja po przeprowadzonej dyskusji i głosowaniu, jednogłośnie pozytywnie opiniuje przedłożony projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023.”  - opinia stanowi załącznik nr 6.załącznik nr 6 - opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki

Radny pan Michał Wrażeń – cyt. „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Mam kilka uwag do tego budżetu. Wprowadzenie planu wydatków remontowych wynikających z konieczności naprawy awarii kolektora, to jest § 900 01. Co tam się wydarzyło? W którym miejscu to jest na ulicy Toruńskiej? Czy wynikło to z zaniedbania, nie czyszczenia rynny spływowej, czy jak? No nie tak dawno droga zrobiona, większe opady deszczu były i się nic złego nie działo, a od razu przy takich małych opadach, no i mamy problem. I teraz tak, wprowadzenie nowego, to jest § 616, wprowadzenie nowego zadania wykonanie dokumentacji projektowej uporządkowania kanalizacji deszczowej ulicy Kolibrowej, zadanie przewidziane do realizacji 2023-24. A gdzie ta woda z Kolibrowej będzie odprowadzona, deszczowa? Do kanalizacji ogólnospławnej? Nie wiem, dlatego się pytam. I teraz 616, zwiększenie planu wydatków w zadaniu przebudowa drogi dojazdowej do drogi powiatowej przy ulicy Łunawskiej od nr 20 do nr 24 w pasie drogi powiatowej nr 100. -1622C w Chełmnie, dodatkowe koszty wynikają z konieczności wykonania zjazdów z drogi nieprzewidzianych, no tak szerzej na ten temat, bo ulica Łunawska, zjazdy, to mało co mi mówi. I teraz jeszcze jedno było § 750 22, przeniesienie planu wydatków między paragrafami w celu zwiększenia planu zakupu usług transmisji nagrań sesji. Kto wykonuje te transmisje? Bo mieszkanki i mieszkańcy krytykują to. No te nagrywania z sesji. Ale o jakość chodzi. I teraz kto to robi i komu to przekazujemy? Plus tam te 3 500 zł. Bo mieszkanki i mieszkańcy mówią, że przekaz z realizacji z sesji albo głos ucieka, albo w ogóle tego głosu nie ma, jest poniżej krytyki. No komu te pieniądze przekazujemy?”

Zastępca Burmistrza p.  Piotr Murawski odpowiedział na zadane pytania:

·         ulica Toruńska -  w trakcie przeglądu okresowego oraz oczyszczania systemu odwodnienia natrafiono na uszkodzenie infrastruktury. Została uszkodzona rynna betonowa złożona z korytek i tym samym doszło do podmycia skarpy. Aby uprzedzić ryzyko naruszenia warstw konstrukcyjnych ulicy Toruńskiej zadziałaliśmy natychmiast. Jest to zadanie zapobiegawcze i takie czynności związane z kontrolą stanu infrastruktury prowadzone są regularnie.

·         W temacie ulicy Kolibrowej - w trakcie czynności związanych z weryfikacją stanu infrastruktury Zakład Wodociągów i Kanalizacji stwierdził nieprawidłowości dotyczące przepięcia sieci kanalizacji deszczowej z ulicy Kolibrowej nieprawidłowo do sieci sanitarnej zamiast kanalizacji deszczowej w ulicy Osnowskiej. Dlatego też trzeba zaprojektować i wykonać przepięcie kanalizacji deszczowej do kanalizacji deszczowej, a nie jak obecnie do kanalizacji sanitarnej, co też rozwiąże problem na osiedlu nad Browiną. Z tym, że w okresach wzmożonych opadów fekalia pojawiają się na posesjach, między innymi na ulicy Łabędziej. Także jest to naprawienie błędu sprzed kilku lat, które jest konieczne, aby prawidłowo funkcjonował system kanalizacji deszczowej i sanitarnej.

·         Przebudowa drogi ulicy Łunawskiej - jest to inwestycja współfinansowana ze środków powiatu chełmińskiego w pasie drogi powiatowej, uporządkowanie dojazdu do posesji na górce. Na wniosek pana radnego oraz na wniosek mieszkańców podjęta została kwestia wjazdów na drogi wewnętrzne, które się tam znajdują stąd prośba o zwiększenie środków w tym zakresie.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz – wyjaśnił, że jeśli chodzi o opłaty, to jest to firma Help Desk z Poznania, która realizuje transmisję oraz transkrypcję. Sesja jest nie tylko odsłuchana, a też może być czytana. Z tego tytułu ponoszone są opłaty. Natomiast co do jakości, wszystko działa prawidłowo. Problem jest wtedy, kiedy nie mówi się do mikrofonu. W związku z tym poprosił, aby nie zabierać głosu poza sytuacją, w której przewodniczący, bądź jego zastępczyni udzielają głosu, wówczas ta jakość jest wystarczająco dobra, żeby można było komfortowo tej sesji słuchać. Jest jeszcze jedna kwestia, w momencie, kiedy nie mówi się do mikrofonu, poza trybem, wówczas ponoszone są jeszcze wyższe opłaty, także dyscyplina w tym zakresie rzeczywiście jest ważna.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski  -  na Komisji Budżetu padło pytanie ile nas to kosztuje. Standardowe opłaty i sam miesięczny dostęp do nagrań z sesji kosztuje 485 zł, natomiast jeśli chodzi o tak zwaną konwersję audio, czyli konwersję głosu na napis tekstowy pod mówcą, kosztuje to średnio 938 zł, ale były sesje, że koszt był 1340 zł, była jedna sesja, gdzie koszt był ponad 1600 zł. Zależy to od trwania sesji i oczywiście również od tego, jak często rozmówcy mówią poza mikrofonem.

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że projektant na ulicy Łunawskiej nie przewidział zjazdów do drogi i do niektórych prywatnych domów, dlatego zorganizował spotkanie z mieszkańcami, z panią Szymańską i z wykonawcą. Oszacowano koszt wykonania tych wjazdów do granicy własności prywatnej i koszt ten wyszedł 13 000 zł. Natomiast  dlaczego projektant nie ujął w projekcie od razu tych zjazdów, to niestety nie wie. Druga sprawa jaką poruszył to opinia Komisji Budżetu i należy zwrócić uwagę na konieczność wydatkowania 60 000 na remont dachu. Stwierdził, że jest listopad prawie i zadał pytanie: czy zdążymy z tym remontem dachu? Idzie jesień, zima, trochę późno te pieniądze. Może pogoda pozwoli na wykonanie tego, ale podejrzewa, że znowu trzeba będzie przenosić pieniądze na 2024 rok. Kolejna sprawa to zmiana harmonogramu realizacji zadania, aktualizacja projektu rewaloryzacji Parku Miejskiego Stare Planty. Spowodowane to jest koniecznością uzyskania opinii i uzgodnień. Czy przed planowaniem tego zadania nikt nie wiedział, że będą potrzebne opinie, czy uzgodnienia, można było się mnie spytać, ja bym z chęcią powiedział, że takie coś będzie potrzebne, a teraz znowu przesuwamy realizację na następne lata.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – w temacie Starych Plant poinformował, że zmianie ulega harmonogram płatności za dokumentację, natomiast termin realizacji dokumentacji nie ulega zmianie. Termin naboru wniosków o dofinansowanie rewaloryzacji parku również nie ulega zmianie.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/495/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2023  została przyjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7. załącznik nr 7 - Uchwała nr LXVIII/495/2023 25.10.2023 r.


Ad. 6.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 ( druk nr 3 )

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 . Projekt uchwały stanowi załącznik nr 8. załącznik nr 8 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029załacznik do załącznika nr 8 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/496/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 została przyjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9. załącznik nr 9 - Uchwała nr LXVIII/496/2023 z dnia 25.10.2023 r.

Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości (druk nr 4) 

Skarbnik Miasta Pan Włodzimierz Zalewski przestawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości – autoprawkę Burmistrza w związku z opinią i propozycją Komisji budżetu. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 10. załącznik nr 10 - projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady  Miasta Chełmna Pani Dominika Wikiera przedstawiła opinię Komisji Budżetu o rozwoju gospodarki Rady Miasta Chełmna do projektu uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

cyt. „Komisja w trakcie przeprowadzonej dyskusji zaproponowała zmiany stawek podatku od nieruchomości. 

W ZARZĄDZENIU NR 120/2023 BURMISTRZA MIASTA CHEŁMNA z dnia 29 sierpnia 2023 r. w sprawie założeń i wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu miasta Chełmna na rok 2024 opartą na wytycznych Ministerstwa Finansów zakłada się wskaźnik dynamiki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych o 10,8 %, wzrost górnych stawek podatków i opłat lokalnych nie może przekroczyć 15,0%, minimalne wynagrodzenie za pracę od 01.01.2024 r. – 4 242,00 zł, od 01.07.2024 r. – 4 300,00 zł co oznacza wzrost o 21.54% w pierwszym i 19.44% w drugim półroczu pensji minimalnej. 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewidywany jest również wzrost wynagrodzenia dla pracowników jednostek podległych do 10% wynagrodzeń brutto.

Zdaniem komisji nie należy różnicować stawek dla mieszkańców i przedsiębiorców. Obie grupy borykają się z problemami wynikającymi z niepewności co do stawek opłat za prąd, gaz, paliwa w przyszłości.  Jednak rozumiejąc konieczność wnoszenia wkładu własnego do inwestycji, utrzymywania usług publicznych na zadowalającym poziomie oraz dbania o stan finansów miasta proponuje stawki na poziomie 12-13%. Burmistrz przychylił się do proponowanych zmian, proponując wprowadzenie autopoprawką nowych stawek.

Komisja po przeprowadzonej dyskusji pozytywnie opiniuje powstały w konsensusie projekt uchwały w sprawie w sprawie stawek podatku od  nieruchomości.” – załącznik nr 11.załącznik nr 11 - opinia Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki

Radny p. Michał Wrażeń  - cyt. „ podatki gorąca sprawa, kto je lubi płacić? A żeby się utrzymać musimy w jakiś sposób opodatkować siebie i naszych kochanych mieszkańców, ale to trzeba zrobić roztropnie, nie pochopnie , bo tak samo jak są dochody do budżetu, tak samo są i rozchody, nad którymi powinniśmy zapanować. My na początku roku tego, po uchwaleniu budżetu, Pan Burmistrz powiedział stać nas na wszystko, nie do końca się zgodzę z tym, Panie Burmistrzu, stać nas było zapłacić 800 000 do starostwa, gdzie można było to w jakiś inny sposób zagospodarzyć, to jest 800 000. I teraz mam do Pana pytanie następujące, bo jest wersja Pana i jest wersja Komisji Mieszkaniowej, jak Pan Skarbnik mówił może nie dosłyszałem, ile z wersji, którą Pan Burmistrz mi przedstawił uzyskamy, jak podniesiemy tamte 11, czy coś procent dochodu i ile uzyskamy dochodu z wersji Komisji Budżetu.

Jest sprawa bardzo niedobra, bo tu Pan pisze w uzasadnieniu, że 2 300 000 mamy na minusie już drugi rok, co robimy w tym kierunku, żeby to zmienić? Pan tam tu pisze, ale to tak, to jest mało, żeby wyprowadzić te sprawy na plus, albo chociaż na zero. Panie Burmistrzu, na minusie mamy już drugi rok z rzędu, a takie podnoszenie podatków jak my podnosimy, zgoda no musimy coś zrobić z tym. Teraz mam porównanie, mam porównanie podatków z 2022 roku, Pan Burmistrz proponuje od gruntów punkt A 1,24 zł od m², było 1,11 zł. Punkt B, pod wodami Pan Burmistrz proponuje 6 zł i 48 gr, było w 2020 roku 5 zł i 79 gr. Punkt C, pozostałe w tym zajętych opłatami, działalność pożytek, pożytku publicznego 0,61 Pan od m² proponuje Panie Burmistrzu, a było 0,53. Punkt D, Pan proponuje 4, i tutaj nie mam tego. Od budynków lub innych części Pan proponuje 1 zł 6 gr, a było 0,92 gr. Zwiększenie z prowadzenia działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności, Pan Burmistrz proponuje 30 zł i 21 gr, było 26,98 zł. C, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym i tak dalej, było Pan Burmistrz proponuje 15 zł 9 gr od m² powierzchni użytkowej, było 13,47 no i można byłoby i tak dalej, i tak dalej. Panie Burmistrzu, można było się do tego Pańskiego projektu przychylić, ale już nie będę wymieniał stawki Komisji Budżetu, bo Komisja Budżetu dobrze, że by chciała lepiej zadbać od Pana za finanse tego miasta, ale nie wiem, czy jest w stanie. Propozycja wzrostu stawek podatku niższej dla działalności gospodarczej wynikają ze świadomości obciążeń, przedsiębiorców kosztami działalności energia, paliwo, wzrost płacy minimalnej. Ja tu się zwracam do Komisji Budżetu, a ja taki szary obywatel tego miasta jakie ja koszty utrzymania ponoszę? Ile, w tym Chełmnie, bo to nie możemy powiedzieć, że miasto jest wykwintnie bogate, jak w świecie mamy miasto emerytów. Ile procent emerytury wzrosną tym ludziom, a mają te same koszty utrzymania. Przedsiębiorca zapłaci to, bo go stać na to, przedsiębiorca by oczekiwał od miasta innych rzeczy, dobrego dojazdu do swoich firm i tak dalej. Gdzie te podatki płaci? A większość przedsiębiorców, którzy usytuowany mają swoje, powiedzieć no działalność na ulicy Przemysłowej tyle lat jeżdżą po wielkich dziurach. Mieli już nadzieję, bo były takie zakusy, że coś tam zrobimy, ale Panie Burmistrzu, nie tędy droga, żeby tak mocno podnosić, jak Komisja Budżetu, to zrobiła. Jestem za podniesieniem tych podatków w wersji Pana.”

Burmistrz Miasta p.  Artur Mikiewicz -  poinformował, że w przeciwieństwie od Pana radnego Wrażenia był obecny na Komisji Budżetu. Dyskusja na komisji była bardzo merytoryczna, spokojna w trosce zarówno o dobro mieszkańców, w trosce o realizację poszczególnych zadań na rzecz miasta, jak i w trosce o dopięcie budżetu. Burmistrz podziękował za tę dyskusję Komisji Budżetowej i nadmienił, że zmiana stawki jaka nastąpiła w dyskusji była zainicjowana de facto przeze niego. Ta autopoprawka  wybrzmiała już na Komisji Budżetowej, która później w dyskusji z radnymi została potwierdzona. W dyskusji o podatku były różne etapy myślenia jednak na koniec doszli do konsensusu, co jest zawarte  w opinii Komisji Budżetowej, że podatki po pierwsze ujednolicić zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców, żeby ten wzrost był równomierny, a nie dysproporcjonalny, to jest pierwsza uwaga. Druga uwaga i tu zwrócił się Burmistrz do radnego cyt. „ słusznie Pan zauważył, że Burmistrz co najwyżej proponuje wysokości stawek, a uchwalacie je Państwo Radni, bo to jest wasza wyłączna kompetencja.” Dodał, że jest oczywiście od początku do końca odpowiedzialny za realizację budżetu, który Radni uchwalają. Potrzeb nie ubywa, wręcz przeciwnie, potrzeb przybywa. Im więcej się robi na rzecz miasta, tym więcej chciałoby się jeszcze zrobić. Burmistrz powiedział, że nigdy nie stwierdził, że „stać nas na wszystko”, a jest to wypowiedź wyrwana z kontekstu. Gdyby stać nas na wszystko, to inwestycje drogowe byłyby na ponad 100 000 000 zł, bo takie są potrzeby w mieście. Poprosił, aby  nie interpretować jego słów w sposób nieprawdziwy.

Burmistrz zwrócił się do radnych, że jeśli  zgłaszają różnego rodzaju projekty, mając oczywiście do tego prawo, muszą wskazać źródła finansowania tych pomysłów na rozwój miasta. Składając wnioski do budżetu bardzo często nie wskazuje się na źródła finansowania. Słyszą Państwo co miesiąc w wystąpieniu w ramach tego exposé międzysesyjnego, że są pozyskiwane zewnętrzne środki na finansowanie zadań inwestycyjnych i różnych innych dla miasta ze wszystkich możliwych źródeł na wysokim poziomie.

Cieszy się, że w ramach Komisji Budżetowej dochodzą do takiego konsensusu, że są  w stanie zaproponować coś, co wydaje się rozsądne. Z punktu widzenia mieszkańca wzrost podatku od nieruchomości za budynek mieszkalny to jest 11 gr za m², to średnio za 50 metrowe mieszkanie jest 5,50 zł na miesiąc, to jest około 60 zł rocznie. Powiedział, że nie chce przesądzać, czy to jest dużo, czy mało. Poprosił,  żeby ze spokojem i bez emocji i bez uruchamiania motywów politycznych, populistycznych,  podejść do tego zadania i spokojnie przeprocedować.

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki  Pani Dominika Wikiera  - odpowiedziała Panu Radnemu na zadane pytanie: Co robimy w kierunku, żeby nie było 2 000 000 na minusie? Przypuszcza, że chodzi ogólnie o budżet miasta, więc podziękowała wszystkim mieszkankom i mieszkańcom, że poszli do wyborów i zmienili rząd. Zasadniczo to, ile miasto ma szansę pozyskać środków, decyduje się na szczeblu centralnym. Padło pytanie, jakie ja ponoszę koszty? Powiedziała, że doprawdy nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ale fakt, że w mieście Chełmnie mieszka wielu emerytów, ma tę zaletę, że ich dochody są stałe i że są w stanie zaplanować swoje wydatki. Żyją na tyle długo, że mogą służyć radą innym mieszkankom i mieszkańcom jak zarządzać swoim budżetem i że podatki są konieczne, aby utrzymywać usługi publiczne na zadowalającym poziomie.

Komisja proponowała niższe niż planowane podniesienie podatków. Można było podnieść o 15%, ale w ramach dyskusji ustalono niższą stawkę w okolicach 12%.

Radny p. Michał Wrażeń (ad vocem) – zadał pytanie cyt. „jaka jest różnica w Pana Burmistrza propozycjach, ile zabierzemy w tych pieniążków z podatku 400 000, czy 600 000 i jaka jest różnica w wersji Komisji Budżetu, czy że zbierzemy 700? To jest raz, a dwa, Pani Wikierowa, Przewodnicząca Komisji, emeryt ja wiem, że ma dobrze, bo wie ile dostanie i ile może wydać i każdy z nas wie ile zarabia i ile może wydawać, a każdy z nas by chciał mniej wydawać, a więcej dostawać, nie?”

Burmistrz Miasta p.  Artur Mikiewicz – poinformował, że nie ma żadnej różnicy między propozycją Burmistrza, a propozycją Komisji Budżetowej. Poprosił Pana Skarbnika, żeby przedstawił jaka jest różnica między tym, gdyby przyjęte były maksymalne stawki podatku, które są dopuszczone stawkami z rozporządzenia Ministra Finansów, a tymi, które proponuje wspólnie z Komisją Budżetową.  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – wyjaśnił, że różnica między kwotą planowaną do uzyskania w pierwotnej wersji, a  kwotą, którą uzyskamy planowaną znowu w wersji zaproponowanej po posiedzeniu Komisji Budżetu to jest 61 000 zł mniej. Można przyjąć, że około 200 000 byśmy otrzymali więcej, czyli jakieś 700 do 800 000, jeśli byśmy określi górne stawki podatku od nieruchomości. To nie znaczy, że takie byłyby wpływy ponieważ wpływy są zawsze mniejsze, a przedsiębiorcy wbrew pozorom nie mają pieniędzy  i część przedsiębiorców, którzy w tej chwili funkcjonują w Chełmnie są na granicy wydolności, dlatego też ten pomysł na zmniejszenie obciążeń, jeśli chodzi o przedsiębiorstwa.

Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki  Pani Dominika Wikiera – zwróciła się do radnego p. Michała Wrażenia, że nazywa się Wikiera i w ten sposób prosi, aby się do niej zwracać. Wpływy od mieszkanek i mieszkańców będą o 60 000 mniejsze, ponieważ ustalane są niższe stawki. Zadała pytanie radnemu p. Michałowi Wrażeniowi: Czy w związku z tym proponuje  powrót do poprzednich stawek, czy też pójście w maksymalne stawki, czyli zwiększenie tych stawek? Bo nie do końca rozumie, o co wnosi Pan radny wychodząc i przedstawiając różnego rodzaju dane.

Radny p.  Michał Wrażeń (ad vocem) – cyt. „przepraszam za przejęzyczenie się, czy jak Pani nazwiska, przepraszam no trudno, będę to może inaczej tytułował, ale chodzi mi o jedną rzecz, Pana Burmistrza stawki były minimalnie niższe, Komisji Budżetu - nie odwrotnie”

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 2 głosy wstrzymujące (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/497/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie stawek podatku od nieruchomości została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 12. załącznik nr 12- Uchwała nr LXVIII/497/2023 z dnia 25.102023 r.

Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika (druk nr 5). Projekt uchwały stanowi załącznik nr 13. załacznik nr 13 - projekt uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika

Przewodnicząca Zespołu ds. opiniowania ławników p. Dorota Żulewska: 

cyt. Opina zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2024 - 2027 Rady Miasta Chełmna
1.      Zespół do zaopiniowania kandydatów na ławników na kadencję 2024 – 2027 Rady Miasta Chełmna, zwany dalej Zespołem, został powołany Uchwałą nr LXV/477/2023 z dnia 28 czerwca 2023 r. w następującym składzie:
1)      Marek Gębka

2)      Magdalena Mrozek

3)      Dominika Wikiera

4)      Dorota Żulewska.
2.      Na pierwszym posiedzeniu Zespołu, które odbyło się dnia 13 września 2023 r. spośród grona wybrano Dorotę Żulewską na przewodniczącą Zespołu, a Dominikę Wikierę na zastępcę przewodniczącego.
3.      Wybory ławników odbywają się na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 217 z późn. zm) zwanej dalej ustawą, oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz.U. Nr 121, poz. 693), zwanego dalej rozporządzeniem.
4.      Zadaniem Zespołu, zgodnie z art. 163 § 2 ustawy, jest wypracowanie oraz przedstawienie na sesji Rady Miasta Chełmna swojej opinii o zgłoszonych kandydatach, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w przedmiotowej ustawie.
5.      Liczbę ławników wybieranych przez Radę Miasta Chełmna określił Prezes Sądu Okręgowego w Toruniu pismem z dnia 11.05.2023 r. Dla Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024 - 2027 określono 2 ławników do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich.
6.      Zespół dokonał analizy zgłoszeń kandydatów na ławników pod kątem spełnienia przez nich wymogów ustawowych określnych w art. 158 i 159 ustawy, zgodnie z którymi:
Art.  158.  [Wymagania na stanowisku ławnika]

§  1. Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

1) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;

2) jest nieskazitelnego charakteru;

3) ukończył 30 lat;

4) jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;

5) nie przekroczył 70 lat;

6) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;

7) posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

§  2. (uchylony).

§  3. Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

Art.  159.  [Osoby niemogące być ławnikami]

§  1. Ławnikami nie mogą być:

1) osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;

2) osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;

3) funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;

4) adwokaci i aplikanci adwokaccy;

5) radcy prawni i aplikanci radcowscy;

6) duchowni;

7) żołnierze w czynnej służbie wojskowej;

8) funkcjonariusze Służby Więziennej;

9) radni gminy, powiatu i województwa.

§  2. Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

7.      Zespół dokonał także analizy zgłoszeń kandydatów na ławników pod kątem spełnienia przez nich wymogów ustawowych określonych w art. 162 ustawy, zgodnie z którymi:

§  2. Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego na karcie zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:

1) informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby;

2) oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

3) oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona;

4) zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika;

5) dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.

8.      Zespół szczegółowo przeanalizował informację otrzymaną od Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2023 r. w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników. Komendant Wojewódzki Policji w Bydgoszczy potwierdził, że kandydaci na ławników nie figurują w systemach teleinformatycznych Policji.

9.      Zespół po dokonaniu analizy zgłoszeń stwierdza, że:

1)      Pani ……………….. zgłoszona przez Prezesa Sądu Rejonowego w Chełmnie nie spełnia wymogu ustawowego określonego w art. 162 §2 pkt 5 ustawy. Kandydatka dołączyła zdjęcia, które nie spełniają wymogów stosowanych przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego. Nadmieniamy, że wymogi formalne w zakresie zdjęć reguluje art. 29 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.).

2)      Pani ………………zgłoszona przez Prezesa Sądu Rejonowego w Chełmnie nie spełnia wymogu ustawowego określonego w art. 162 §2 pkt 5 ustawy. Kandydatka dołączyła zdjęcia, które nie spełniają wymogów stosowanych przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego. Nadmieniamy, że wymogi formalne w zakresie zdjęć reguluje art. 29 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.).

3)      Pani ………………………. zgłoszona przez obywateli spełnia wymogi określone w ustawie. Kandydatka zgodnie z art. 162 §  4 dołączyła także listę osób mających czynne prawo wyborcze. Lista ta zawiera imię (imiona), nazwisko, numer ewidencyjny PESEL, miejsce stałego zamieszkania i własnoręczny podpis każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydatkę. Zespół stwierdza, opierając się na informacjach zawartych w zgłoszeniu, w tym szczególnie w karcie zgłoszenia że kandydatki nie dotyczą okoliczności, o których mowa w art. 159 ustawy.

10.  Należy podkreślić, że na podstawie art. 162 § 10 ustawy zgłoszenia kandydatów, które nie spełniają wymagań formalnych, określonych w § 2-5, pozostawia się bez dalszego biegu. Przywrócenie terminu do zgłoszenia kandydatów jest niedopuszczalne, a pozostawienie zgłoszenia bez dalszego biegu rada miasta stwierdza w drodze uchwały.

11.  W orzecznictwie sądów wskazano także, że procedura wyboru ławników nie zawiera trybu uzupełnienia braków formalnych, ani nie stosuje się do niej przepisów postępowania administracyjnego. Zatem powołany Zespół nie ma możliwości wzywania do poprawienia uchybień formalnych stwierdzonych w zgłoszeniach.

12.  Opinię o zgłoszonych kandydatach Zespół przygotował w oparciu o:

·         zgłoszenia kandydatów,

·         informację przedstawioną przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o kandydatach na ławników,

·         stanowisko radcy prawnego w sprawie wymogów formalnych dokumentów przedłożonych przez kandydatów na ławników.

Wymienione wyżej dokumenty, protokół z przebiegu posiedzenia Zespołu oraz

lista obecności, stanowią odrębną dokumentację.” – załącznik nr 14. załącznik nr 14 - opinia zespołu

 

Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki poinformował, że opinia dotyczy trzech projektów uchwał i poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/498/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 15. załącznik nr 15 - Uchwała nr LXVIII/498/2023 z dnia 25.10.2023 r.

Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika (druk nr 6). Projekt uchwały stanowi załącznik nr 16. załacznik nr 16 - projekt uchwały w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika


Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/499/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie pozostawienia bez dalszego biegu zgłoszenia kandydata na ławnika została przyjęta. Uchwała stanowi załącznik nr 17. załącznik nr 17 - Uchwała nr LXVIII/499/2023 z dnia 25.10.2023 r.

10.  Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024-2027 (druk nr 7). Projekt uchwały stanowi załącznik nr 18. załącznik nr 18 - projekt uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024-2027

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki poinformował, że w tej sprawie została wydana opinia pozytywna i  zarządził głosowanie tajne.

Komisja skrutacyjna :radny p. Waldemar Piotrowski, radna p.  Małgorzata Zima, radny p.  Adam Maćkowski. Radni wyrazili wole pracy w komisji skrutacyjnej.

Głosowanie:

Za przyjęciem komisji skrutacyjnej w powyższym składzie  głosowało 10 radnych, 3 głosy wstrzymujące (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

PRZERWA

Komisja skrutacyjna w składzie : Przewodnicząca Małgorzata Zima, członkowie: Waldemar Piotrowski, Adam Maćkowski  przeprowadziła głosowanie tajne.

Przerwa

Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Pani Małgorzata Zima przedstawiła wyniki głosowania  w wyborze ławników do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kandydatów 2024-27. Protokół komisji skrutacyjnej z ustalenia wyników głosowania w wyborach na ławników do Sadu Rejonowego w Chełmnie na kadencje 2024 – 2027 – załącznik nr 19. załącznik nr 19 - protokół z ustalenia wyników głosowania

cyt. „Liczba głosów ważnych oddanych na kandydata, za wyborem kandydata na ławnika 11 głosów, przeciwko wyborowi 2 głosy, bez dokonania wyboru 0. Wobec powyższego Komisja Skrutacyjna stwierdza, że kandydatka została wybrana większością głosów na ławnika Sądu Rejonowego w Chełmnie.”

Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024-2027

Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 1 głos wstrzymujący (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że Uchwała Nr LXVIII/500/2023 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2023 roku w sprawie wyboru ławnika do Sądu Rejonowego w Chełmnie na kadencję 2024-2027 została przyjęta. uchwały stanowi załącznik nr 20. załącznik nr 20 - Uchwała nr LXVIII/500/2023 z dnia 25.10.2023 r.

Ad. 11. Informacja na temat złożonych interpelacji.

Przewodniczący rady. P. Wojciech Strzelecki poinformował, że nie wpłynęły interpelacje.

Ad. 12. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych. 

Przewodniczący rady. P. Wojciech Strzelecki przekazał informacje na temat złożonych oświadczeń majątkowych – załącznik nr 21. załącznik nr 21 - informacja w sprawie oświadczeń majątkowych

Ad. 13.  Wolne wnioski i informacje. 

Radny p. Marek Olszewski  - zgłosił następujące sprawy: 1) dotyczy bezpieczeństwa przy Szosie Grudziądzkiej 2 na której był robiony chodnik. Od strony Szosy Grudziądzkiej przy chodniku stoi słup energetyczny, którego linia przechodzi przez posesję mieszkańca i przechodzi ona jako linia zasilająca oświetlenie. Ta linia przebiega między wysokimi krzewami i stanowi zagrożenie w przypadku jej zerwania. Radny poprosił o interwencję w tej sprawie.

 2) Druga sprawa – radny poprosił o informację o zaplanowanej akcji łatania dziur na jezdniach i na ulicach. Dodał, że nie wie dlaczego jeszcze się nic w tym temacie nie robi.

Podziękował Panu Burmistrzowi, że poruszył sprawę hulajnóg ponieważ miał zabrać w tej sprawie głos. Cieszy się, że są podjęte działania prewencyjne, że jest prowadzona edukacja w szkołach. Zwrócił uwagę, że jest grupa społeczna, która  porusza się w przestrzeni miejskiej jednak edukację już zakończyła. Do tych ludzi też trzeba dotrzeć i nie chodzi o  karanie, ale należy edukować.

Następna sprawa jaką poruszył radny to światła przy ulicy Świętojerskiej, przy urzędzie pracy. Po sprawdzeniu przez członków komisji, stwierdzono,  że faktycznie, gdyby ta sygnalizacja świetlna była, ustawiona pod odpowiednim kątem, widoczna od najazdu od strony dworca, od strony Skłodowskiej, kierowcy, którzy by widzieli te światła odpowiednio wcześniej, zatrzymywali się i  zostawiali przestrzeń do przejazdu tych, którzy jadą z kierunku miasta do ulicy Skłodowskiej.

Radny p. Marek Olszewski poruszył kwestię ogłoszonego przez rząd przed wyborami konkursu. Frekwencja w mieście Chełmnie była ok. 68 % w związku z tym zapytał: czy wiadomo już czy Miasto otrzyma 250 tys. zł?

Radny p. Michał Wrażeń – przeprosił Komisję Budżetu i Przewodniczącą Komisji , ponieważ nie policzył.Stwierdził, że popełnił błąd i gafę.

Radny skierował zapytanie do Burmistrza Miasta Chełmno: cyt. „ Na pytanie o stan zaawansowania prac przy budowie mieszkań prowadzonych przez CHSIM uzyskałem następującą informację: „Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa realizuje inwestycję pod adresem Rycerska 37. Inwestycja przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie kontynuowane są prace związane z badaniami archeologicznymi, jak również z zabezpieczeniem fundamentów budynków sąsiednich”.

W związku z powyższą informacją proszę o odpowiedź na pytania:

1. Kto kontynuuje prace związane z badaniami archeologicznymi, jaka firma bądź osoba fizyczna się

tym zajmuje ?

2. Które sąsiednie budynki są najbardziej zagrożone skoro wymagają zabezpieczenia fundamentów ?

Proszę również o odpowiedź na temat zaawansowania prac związanych z modernizacją budynku

WCWM. Niedotrzymanie terminu określonego w umowie skutkowałby zwrotem dofinansowania, co

byłoby tragiczne dla stron, które umowę podpisały.” – załącznik nr 22. załącznik nr 22 - zapytanie radnego

Na ostatniej sesji zadałem pytania, sygnalizacja świetlna. Sygnalizacja świetlna nie jest i nie będzie planowana na ulicy Toruńskiej, przy skrzyżowaniu z ulicą Piotra Skargi. Sygnalizator w tym miejscu nie powinien być lokalizowany, co wynika z kluczowego znaczenia ulicy Toruńskiej. Kąt nachylenia drogi znacząco utrudnia w okresie zimowym, jak również znaczące koszty realizacji, gdyż całe skrzyżowanie należy objąć sygnalizacją. Obecnie nie planuje się dalszych rozwiązań w zakresie budowy sygnalizacji świetlnej.

No to tu się z tym ostatnim słowem z tego, tej odpowiedzi zgadzam, bo nie zrobimy Warszawy, jak będziemy robili tylko sygnalizacje świetlne. Panie Burmistrzu, Pan to pisał, czy Pan się tylko pod tym podpisał? Chcę nadmienić, że sygnalizacja świetlna, skręt na Skłodowską, od wiaduktu samochody zatrzymują się pod górkę.

Sygnalizacja świetlna usytuowana Łunawska-Polna na wysokości lecznicy dla zwierząt jest też pod górkę. Następna sygnalizacja, to już nie mówmy o drodze 91, tam jest fatalna górka i tam samochody też sobie radzą, że nie można mówić, że warunki zimowe, lekka górka i samochody nie ruszą. To Rycerska, to już przedstawiłem temat. I teraz, na ostatniej sesji, to poruszyłem, skrzyżowanie Dworcowa-Świętojerska, jakie są koszty utrzymania tej sygnalizacji świetlnej? Ile doszło tam do kolizji przed zamontowaniem sygnalizacji świetlnej? Jaka komisja wydała jakąś opinię na ten temat? Bo ja będąc w Komisji Bezpieczeństwa nic w takich protokołach na temat wydania opinii odnośnie tego skrzyżowania, nie spotkałem się. Jeszcze jest jedna prośba do Komisji Bezpieczeństwa, żeby zajęła się ścieżką rowerową odnośnie Jeziora Starogrodzkiego. Ulica Biskupia się kończy i zaczyna się, Hajratka to jest, Gorczyckiego? Jest chodnik i nie ma ścieżki rowerowej. Do samego mostku jest chodnik, a przy samym mostku postawiony został znak ścieżka rowerowa, żeby tylko utrudnić, umilić życie ludziom. Bo mógł być ten znak postawiony za mostkiem. Droga byłaby przejezdna dla wszystkich, rowerzysta by przejechał, pieszy by przeszedł, bo wzdłuż barierki i mostku jest chodnik.”

Radna p.  Dorota Żulewska – poprosiła  o udzielenie informacji na pytanie: czy będzie wykonana dokumentacja projektowa drogi na ulicy Dworcowej?

Radna poruszyła sprawę oświetlenia ulicy Młyńskiej - w związku ze zgłaszanym do Burmistrza zapotrzebowaniem  zwiększenia oświetlenia poprosiła o skonkretyzowanie terminu wykonania oświetlenia na ulicy Młyńskiej.

Radny p.  Marek Olszewski – w związku z poruszonym tematem przez radnego M. Wrażenia poinformował, że powstała sygnalizacja świetlna przy ulicy Świętojerskiej była na wniosek komisji. Było to uzasadnione, była rozmowa na posiedzeniu komisji z udziałem pana Burmistrza. Natomiast nie przypomina sobie, żeby Komisja pisała na ten temat opinię. Byłoby dziwne, że Komisja wystąpiła z wnioskiem, który ma później zaopiniować. Projekt był zrobiony bez konsultacji z Komisją, jednak wszystkie pozostałe wymogi zostały zachowane.

Radny p.  Sławomir Karnowski  -zadał pytanie dotyczące rozwoju sieci światłowodu w Chełmnie. Takie prace są prowadzone,  na ulicach tzw. ptasich. Są wykluczenia internetowe, jeżeli chodzi o światłowód.  Nie jest to inwestycja ani zadanie Urzędu Miasta Chełmna, ale czy Urząd ma na to wpływ, żeby może proces przyspieszyć lub ewentualnie tą sieć planowaną, która jest na stronach rządowych poszerzać na wnioski mieszkańców czy urzędu miasta? Zwrócił uwagę na to, żeby ewentualnie uwzględnić to przy projektowanych remontach dróg, żeby się nie okazało, że  położoną nową nawierzchnię trzeba będzie rozbroić, żeby tą sieć umieścić.

Radny p.  Michał Wrażeń – powiedział, że pisał interpelację odnośnie ulicy Wrzosowej. cyt. „No i tu zostały wymienione koszty itd. itd. Tylko nie napisałem, jaka jest długa ta ulica, więc pytam się, bo jak żeśmy liczyli te koszty tutaj, a tu jest ponad 140 000, a jak żeśmy liczyli koszty, kruszywo i to inne sprawy, to wychodzi nam, że byśmy mogli zrobić drogę, nie fachowcy liczyli, zaznaczam, 10 cm, to i fachowcom odpowiada, grubość itd. To nam wychodzi, że można było z tego kruszywa i innych materiałów zrobić około 450 m, a mi się wydaje, że ta droga jest dużo, dużo dłuższa.

Zadanie było realizowane z budżetu miasta. Wrzosowa, przekroczenie 140 000, pytanie, jakie środki zostały w pierwotnym budżecie przeznaczone przez radę miasta, z której została zrealizowana ulica Wrzosowa? Bo § 600, to mi się przypomina, że to są drogi, roboty publiczne, drogi, czy jak, no nie wiem, ja z tą interpelacją skieruję się do pana skarbnika i wytłumaczy mi niektóre rzeczy. Ale tego zadania nie było w budżecie, to jest 140 000, 140 000 jest zdjęte z innych zadań na utrzymaniu ulic w mieście. Mamy listopad, mamy dziury, ale co można pochwalić? One są pomiarowane, opomiarowane, o dziwo opomiarowane. No dobrze, no to chyba wszystko, no bo co tutaj więcej? No bo proszę wskazać, w którym paragrafie to zadanie było wpisane i jaka długość tej ulicy? A może w formie uzupełnienia, to proszę, ktoś by chciał coś dodać?”

Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki – poruszył następujące kwestie:

- do Biura Rady Miasta wpłynęło sprawozdanie z realizacji zadań oświatowych. Sprawozdanie jest do wglądu w biurze rady.

- zwrócił się do Burmistrza - czy jest szansa zabrania na Starych Plantach pojemników do selektywnej zbiórki odpadów i pojemników do odzieży? Przez lata te pojemniki służą bardziej jako wysypisko śmieci, odzieży, niż jako pojemniki, do czego są przeznaczone. Druga sprawa jest taka, że mieszkańcy miasta prawie w ogóle nie korzystają z tego, a jedynie przyjezdni, którzy nieraz, stwierdzono przez straż miejską, przyjeżdżają ze Świecia, z pobliskich miejscowości i tam właśnie wysypują śmieci i odpady. Mieszkańcy bardzo chętnie by się tego pozbyli i są gotowi robić zbiórkę odpadów w worki, które są w użytku całej społeczności.

- ulica Stroma - od czasu remontu 1-nki, ten szlaban tam jest otwierany, zamykany, nie wiadomo, kto tym rządzi, kolejki są aż na Podgórną. Chciałbym wiedzieć, kto otwiera ten szlaban i zamyka, jak to jest ustalone, z kim i kiedy? Wszystko jedzie ulicą Stromą a tam jest klepisko, droga jest bez chodnika, bez twardej nawierzchni i rozjechana strasznie i strach tam przejść, bo nie dość, że szybko jeżdżą, to jeszcze są dziury itd. Czy jest szansa, żeby nie puszczać tamtędy ruchu kołowego? Dodał, że Pan Burmistrz dwa lata temu obiecał zrobić tam chodnik.

Zadał pytanie : czy zostanie dotrzymany termin wykonania remontu? Ponieważ projekt, wniosek na dofinansowanie Łunawskiej i Panieńskiej, nie spotkał się z pozytywną opinią, nie zdobył dofinansowania, chciałbym się dowiedzieć, co dalej z tymi ulicami? Chciałbym przypomnieć, że tam jest klepisko, dziury i droga jest nieoświetlona, bo oświetlenie miało być zrobione razem z nawierzchnią.
Co z drogą wewnętrzną między ulicami Panieńską a Łąkową? Mieszkańcy się niecierpliwią, chcą się budować, chcą sprzedawać działki, ale wszystko jest wstrzymane, bo nie ma drogi, nie jest  zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego.

Jeśli chodzi o temat hulajnóg zaproponował sporządzenie regulamin użytkowania hulajnóg. To by pomogło straży miejskiej egzekwować wykroczenia.

Radny p. Michała Wrażeń -  cyt. „wiadomo było od czterech czy pięciu lat, że droga 91 krajowa będzie remontowana. Udało nam się z wiceburmistrzem kilka spraw załatwić przy tej drodze i zjazdy do posesji itd. Nie udało się jednej rzeczy zrobić, mianowicie przejścia z wybudowania na ulicę Ustronie. Dzisiaj firma rozkopała przejście, pan wiceburmistrz mówi, że to jest tylko chwilowe i ci ludzie będą mieli jakieś przyjście. Chcę zauważyć, że z wybudowania chodnik miał być pobudowany do Łunawskiej i poprzez u Łunawską mieszkańcy z wybudowania mieli sobie spokojnie, bezpiecznie iść w kierunku miasta. Ok, z tym się pogodzili, ale na dzień dzisiejszy do szkoły, z dziećmi do żłobka, panie z wózkami nie mają jak ruszyć.

Może Komisja Bezpieczeństwa może by się tam przeszła, przyjechała, popatrzyła, jak to wygląda. Pan wiceburmistrz zapewnia, że już od jutra to się unormuje, ale mamy, ja i mieszkańcy mają wątpliwości, bo jak postawią ekrany, wyleją fundamenty, jak postawił ekrany, to już nie będzie przejścia i mieszkańcy będą musieli wzdłuż jedynki, drogi 91, iść do przejścia, do światła. Moim zdaniem i większości mieszkańców i mieszkanek powinien być chodnik wybudowany i dopiero odcięte przejście. Panie Wiceburmistrzu, mamy nadzieję, że to, co Pan powiedział dzisiaj mi, to zostanie utrzymane do wybudowania tego chodnika i dziś z sesji wrócę i to mieszkańcom przykażę.”

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski – odpowiedział  na zadane pytania:

 - sprawa Szosy Grudziądzkiej 2 – poinformował, że przyjrzą się tematowi linii energetycznej.

- kwestia łatania dziur-  została przeniesiona na przyszły tydzień, kiedy ma być okienko pogodowe i pogoda ma być po prostu dobra, wilgotność powietrza pozwolić na to, aby na trwałe załatać dziury. Niestety, przy takich warunkach pogodowych nie byłoby to po prostu trwałe rozwiązanie, stąd to opóźnienie.

- w temacie hulajnóg elektrycznych – poinformował, że dzisiaj miał rozmowę z operatorem hulajnóg w mieście, firmą Tier, są otwarci na wszelkie sugestie. W najbliższych dniach otrzymają pakiet danych dotyczących wypożyczeń hulajnóg wraz z przemieszczaniem się. Założono, że przez 10 tygodni, które mija w przyszłym tygodniu, będą się przyglądać, jak ten system funkcjonuje i wtedy zdecydują, czy wyznaczone zostaną tzw. miejsca obligatoryjnego zatrzymania, czyli jedyne punkty, w których można zostawić hulajnogę. Ten okres był bardzo potrzebny, ponieważ nikt nie przewidział, że najbardziej obleganym miejscem, jeśli chodzi o odstawienie hulajnóg, będzie końcówka ulicy Toruńskiej. Nikt nie przewidział, że część mieszkańców Brzozowa w jedną stronę jedzie autobusem, natomiast wraca hulajnogą pod górkę, zostawia hulajnogę na granicy miasta i dalej idzie pieszo chodnikiem. Jak będzie komplet informacji od firmy Tier to wówczas będzie opracowany regulamin.

- temat ulicy Świętojerskiej i sygnalizacji świetlnej – poinformował, że są w dialogu jeszcze ze Starostwem, w jaki sposób najlepiej wykonać ingerencję. Wkrótce będą podjęte działania.

-  Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa realizuje inwestycję budowy bloku komunalnego na 44 mieszkania przy ulicy Rycerskiej 37, wykonawca całej inwestycji został wyłoniony w postępowaniu przetargowym, jest to firma Prof-Bud ze Świecia. Wykonawca miał obowiązek wyznaczenia pracowni archeologicznej z uprawnieniami, która realizuje program archeologiczny zgodnie z wytycznymi WKZ-u i tą pracownią jest pracownia Archeologiczno-Konserwatorska Wojciecha Siwika z Bydgoszczy. Toczą się prace archeologiczne, jak również prace związane z zabezpieczeniem gruntu związanego z posadowieniem budynku, tak, aby budynek nie oddziaływał na sąsiednie obiekty, jak również mury obronne. Było to przewidziane w projekcie, że taka ingerencja będzie potrzebna i obecnie takie prace się toczą, powinny zostać zakończone do dnia 31 października, stąd w tej chwili jest zwiększona intensywność ruchu ciężarowego.  

- kwestia organizacji ruchu na Rycerskiej (pytanie radnego p. W. Derebeckiego) -  organizacja jest związana z koniecznością zapewnienia sprawnego dowozu materiałów do budowy, która w tej chwili jest najbardziej zintensyfikowana w ciągu całego procesu inwestycyjnego.

- zaawansowanie prac nad jeziorem -  termin, w którym musi być rozliczona inwestycja to dzień 8 grudnia. Dodał, że ma nadzieję, że nie będzie ryzyka poślizgu i utraty finansowania. Natomiast ryzyko jest przy każdym projekcie.

- sygnalizacja na Toruńskiej – poinformował, że przesłał odpowiedzi na poprzednie pytania do biura rady . W przypadku sygnalizacji potwierdza co powiedział i  co napisał i wynika to z obserwacji właśnie na sygnalizacjach, które są w mieście. Organizatorzy ruchu oraz specjaliści ze starostwa również podzielają opinię, że sygnalizacje na ulicy Toruńskiej na tym spadku nie są dobrym pomysłem.

- ulica Jastrzębskiego w zakresie oznakowania - temat zgłoszony do Wydziału Gospodarki Miejskiej, który zweryfikuje całość oznakowania w najbliższych dniach. Jeżeli coś jest nieprawidłowo, będzie to uporządkowane. Najprawdopodobniej w  dniach 6-10 listopada rozpoczną się prace związane z modernizacją nawierzchni na Jastrzębskiego, jest to uzależnione od prac na ulicy Kilińskiego, aby zapewnić możliwie dobry dojazd do osiedla Rybaki.

- Kwestia oświetlenia i doświetlenia miasta. Do projektu budżetu są 3 projekty, które są kompletne i  na które można uzyskać pozwolenie na budowę, czy też zgłoszenie budowlane i przystąpić do realizacji. Dobiegają końca kolejne projekty. Trwają negocjacje z Energą, tak, aby te doświetlenia były po prostu nie tylko efektywne, ale też możliwie jak najtańsze. Kwestia dotyczy przede wszystkim ul. Młyńskiej.

- kwestia ulicy Dworcowej - są informacje na temat rozpoczęcia projektowania przebudowy całej sieci gazowniczej w ulicy Dworcowej. Projektowanie zaplanowane jest na najbliższe dwa lata tj. 2024- 2025. Na ten moment gazownia nie potrafi przedstawić terminu wykonania tych prac. Nie będzie możliwości takiej, aby przebudowa była bez ingerencji w nawierzchnię drogi. Ulica Dworcowa będzie wymagała znaczącej ingerencji w związku z tym analogicznie do kilku innych projektów, prace związane z modernizacją ulicy Dworcowej  zostaną powiązane z ułożeniem sieci gazowniczej.  Przede wszystkim dlatego, aby uniknąć takiej sytuacji, jaka miała miejsce na ulicy Świętego Ducha, gdzie w poprzedniej kadencji została ulica wyremontowana, a niestety chwilę później gazownia wymieniała sieć gazowniczą w środku tej drogi.

- Rozbudowa sieci światłowodowej - nie jest to zadanie miasta. Prowadzone są regularne negocjacje w ramach zajęcia pasa drogowego i dotychczas uniknięto jakiegokolwiek naruszenia nawierzchni jezdni. Prace wykonywane są w chodnikach. Obecnie trwają uzgodnienia m.in. dotyczące osiedla Kwiatowego, ulic Chabrowej, Toruńskiej, Konwaliowej, Kwiatowej, jak również rozpoczęte są negocjacje dotyczące ulicy Kamionka. Wcześniej miały miejsce również uzgodnienia dotyczące Osiedla nad Browiną oraz Osiedla Działki Miejskie z ulicami owocowymi i drzewnymi. W perspektywie dwóch lat całe Chełmno zostanie pokryte siecią światłowodową. Każda taka inwestycja jest negocjowana, tak, aby była bez straty na infrastrukturze, a także odbiór inwestycji,  prowadzony jest w taki sposób aby infrastruktura po zakończeniu prac była możliwie dobra.

- ulica Wrzosowa - łączna długość ulicy Wrzosowej to 650 m, w pierwszym etapie było to 125 m, wykonane, natomiast łącznie 625. Nie była to inwestycja, było to działanie dotyczące tymczasowego utwardzenia tej drogi, jak analogicznie do szeregu innych ulic, jak chociażby ulicy Łabędziej, ulicy Łąkowej, a wkrótce pewnie ponownie będzie trzeba poprawić ulicę Stromą, o której tutaj również była mowa.

-  sprawa zabrania pojemników do selektywnej zbiórki oraz zbiórki odzieży-  temat ten zostanie przekazany do Wydziału Gospodarki Miejskiej. Jeżeli opinia mieszkańców jest pozytywna to pojemniki można przemieścić w inne miejsce, które będzie mniej kolizyjne.

- w przypadku ulicy Stromej – zostały wydane klucze do kłódki właścicielom gruntów w sąsiedztwie ulicy Stromej i  otwarcia musiały nastąpić przez nich. Poproszą, aby to już się więcej nie powtarzało i będą bardziej tego pilnować.

- prawdopodobnie przed Dniem Wszystkich Świętych będzie już możliwość zjazdu do Chełmna na ulicę Nad Groblą, co również powinno rozładować ruch i te utrudnienia dotyczące drogi krajowej nr 91. Jeśli chodzi o ulicę Stromą, zostanie to  zweryfikowane jeżeli będzie konieczność to zostaną podjęte działania.

-  ulica Łąkowa i Panieńska - są to projekty, które zostały złożone do Programu Inwestycji Strategicznych. Złożone zostały trzy wnioski projektowe, pierwszy dotyczył kanalizacji na ulicy Stromej, drugi dotyczył Łąkowej i Panieńskiej, trzeci dotyczył ulicy Gorczyckiego. Wszystkie trzy wnioski przeszły ocenę merytoryczną, formalną, pozytywnie.Natomiast komisja na szczeblu rządowym wybrała projekt Gorczyckiego do dofinansowania. Wniosek jest przygotowany, aby go złożyć ponownie o dofinansowanie. Ta inwestycja to niemal 8 000 000 zł, więc na każdy możliwy najbliższy nabór będzie ta inwestycja w pogotowiu.

-  kwestia drogi wewnętrznej pomiędzy Łąkową, Panieńską i Ogrodową - trwa wyłożenie do publicznego wglądu, drugie wyłożenie projektu planu zagospodarowania, jeżeli nie wpłyną dalsze uwagi, projekt planu zostanie przekazany do przyjęcia. Jeżeli zostanie przyjęty będą podjęte dalsze działania. Z tego obszaru wpłynęły uwagi, które wymusiły wprowadzenie zmian do projektu. Pierwszy odcinek ponad 50 m drogi  stanowi już własność miasta i to jest od ulicy Łąkowej dojazd, stąd droga będzie mogła być sukcesywnie realizowana.

Burmistrz Miasta  Pan Artur Mikiewicz – poinformował, że dzisiaj rozmawiał z jedną z mieszkanek osiedla Wybudowanie, z drugą korespondował mailowo i zacytował odpowiedź, której udzielił i  będzie też odpowiedzią na pytanie pana radnego:

Cyt. „Szanowna Pani, w pełni podzielam Pani troskę o bezpieczeństwo. Niestety, część działań firmy wykonującej przebudowę drogi krajowej 91 nie uwzględnia na czas potrzeb mieszkańców, co wielokrotnie przekazywaliśmy zarówno wykonawcy, jak i inwestorowi którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W tym konkretnym przypadku nie zadbano na czas o bezpieczne poruszanie pieszych. W związku z tym podjęliśmy interwencję, w wyniku której otrzymaliśmy zapewnienie, że na czas budowy bezpiecznego dla pieszych chodnika w stronę ulicy Łunawskiej, czyli potwierdzam tę informację, że ten bezpieczny chodnik w stronę ulicy Łunawskiej i później dalszy tranzyt pieszego poprzez przejście dla pieszych przez drogę 91 będzie wykonany i mam informację od kierownika budowy, że będzie wykonany w tempie szybkim, tak żeby jak najszybciej ten problem pieszych został rozwiązany. Tymczasem, zanim nastąpi budowa tego chodniku, w stronę Łunawskiej zostanie utwardzone i udrożnione przejście tymczasowe. Postępy przebudowy drogi krajowej 91 monitorujemy na bieżąco i reagujemy w każdej trudnej dla mieszkańców sytuacji. Reasumując, z naszej strony podejmujemy wszelkie możliwe interwencje. Jestem przekonany, że wykonawca dotrzyma obietnicy niezwłocznego udrożnienia ruchu pieszych. Wierzę również, że nowo wybudowany chodnik oraz nowa organizacja ruchu przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa zarówno dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców.”

Taka odpowiedź dzisiaj poszła i będzie to oczywiście monitorowane, począwszy od dnia jutrzejszego, na ile to zapewnienie zostało dotrzymane.

Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz odniósł się do kwestii hulajnóg – w tej sprawie rozmawiał z Komendantem Straży Miejskiej. Wierzą, że działania edukacyjne przyniosą pożądany efekt i rzeczywiście większość młodzieży będzie zarówno poruszać się hulajnogami bezpiecznie, jak i parkować w miejscach, które nie stwarzają niebezpieczeństwa. Nie można karać dzieci i młodzieży do 17 roku życia. Prowadzone są rozmowy z operatorem sieci hulajnóg, żeby znaleźć wspólne rozwiązanie, które poprawi zaistniałą sytuację. W skrajnych przypadkach, gdyby taka hulajnoga była porzucona i stwarzała rzeczywiście realne niebezpieczeństwo, jest możliwość jej odholowania na koszt operatora. Dodał, że chcą  współpracować z operatorem po partnersku, ale jeżeli wymagania nie będą spełniane, wówczas będą musieli to egzekwować w inny sposób i jest konkretny plan.

Radny p.  Marek Olszewski -  w sprawie światłowodów  zadał pytanie: gdzie muszą zgłosić się zainteresowani mieszkańcy?  W kwestii hulajnóg stwierdził, że dochodzi do wielu zdarzeń, w związku z tym zaproponował, aby do działań prewencyjnych straży również poprosić policję, żeby też zwracała uwagę.

Burmistrz p.  Artur Mikiewicz -  w sprawie światłowodów poinformował, że istnieje mapa krajowa białych plam i tam można zgłosić potrzebę zainstalowania światłowodu, Wówczas podejmowana jest decyzja o zleceniu projektu i wykonaniu. Lokalna firma Celcom, jest zainteresowana realizacją takich inwestycji, więc jeżeli radni uważają, że są zainteresowani w okręgach mieszkańcy, to można wystąpić do firm, aby się zainteresowały tą lokalizacją i być może wtedy taka inwestycja byłaby szybciej zrealizowana.

W sprawie pytania dotyczącego bonusu frekwencyjnego odpowiedział, że nie ma na ten moment żadnej wiedzy, wie tylko z mediów ogólnopolskich, że samorządy jeszcze nie dostały odpowiedzi. Miasto Chełmno ma szansę, zgodnie z tą zapowiedzią, na 250 000 dla klubów sportowych i 250 000  dla orkiestry dętej.

Ad.14 Zakończenie

Przewodniczący Rady Miasta p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXVIII sesję Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.

                                                                                   Przewodniczący Rady

Protokołowała: Joanna Grabowska                        /-/ Wojciech Strzelecki
 

Powiadom znajomego