W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół z LXVII sesji Rady Miasta z dnia 27.09.2023

Protokół Nr LXVII/2023
z LXV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 27 września 2023 r.
Sesja odbyła się w dniu 7 września 2023r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 15.30
Na ogólną ilość   15   radnych obecnych na sesji było radnych 14 radnych, co stanowi 93%
Nieobecnych usprawiedliwionych 1, nieobecnych nieusprawiedliwionych 0
Listy obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Listy obecnośc
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 
1.Otwarcie
2.Przyjęcie porządku obrad LXVII sesji RM
3.Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie  w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony, części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna.  
5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla miasta Chełmna” 
6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu w roku 2023 
7.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 
8.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 
9. Informacja na temat złożonych interpelacji.
10. Wolne wnioski i informacje
11.Zakończenie

Ad. 1. Otwarcie 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXVII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości, a za pośrednictwem Internetu mieszkańców miasta.

Stwierdzenie quorum

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek.

Przyjęcie protokołu z LXVI sesji 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęły uwagi dotyczące protokołu, w związku z czym protokół z LXVI uznaje za przyjęty.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki - z przykrością poinformował, że w dniu wczorajszym odszedł Pan Jan Kęsik, wieloletni trener Nadwiślanina, nauczyciel  i wychowawca młodzieży. Przypomniał, że Świętej pamięci Jan Kensik za zasługi dla Chełmna został na LXI sesji Rady Miasta uhonorowany tytułem "Zasłużony dla Miasta Chełmna".
Poprosił zebranych o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięć tego wybitnego człowieka, mieszkańca naszego miasta.

Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad LXVII sesji RM

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem propozycji zmian, porządek obrad LXVII sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad. 3.Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami


Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz -  przedstawił informacje z działalności w okresie między sesjami:

Inwestycje 

- aktywizacja terenów dawnej Jednostki Wojskowej przy ul. Biskupiej – trwają roboty budowlane w obrębie parku sensorycznego dotyczące układania nawierzchni alejek oraz przygotowania przyłączy oświetleniowych. Wykonano sieci kanalizacji sanitarnej  i deszczowej oraz wodociągowej. Zakończenie robót grudzień br.  

- modernizacja budynku hotelowego i restauracji nad J. Starogrodzkim - realizowane są roboty budowlano – instalacyjne. Obecnie montowane są rolety zewnętrzne, nastąpiła intensyfikacja prac wewnątrz obiektu. Termin zakończenia listopad br.

- roboty budowlano - konserwatorskie murów realizowane są prace remontowo – zabezpieczające (przemurowania zadaszeń, uzupełnianie pojedynczych cegieł, usuwanie wysoleń),

- przebudowa i modernizacja ul. Kilińskiego zadanie w trakcie realizacji, termin zakończenia koniec październik br. (wykonano chodnik, obecnie układane jest obrzeże po drugiej stronie jezdni, od 2 października rozpoczną się prace związane z korytowaniem i układaniem podbudowy nawierzchni ulicy).

- postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji budowlano – kosztorysowej Centrum rozwoju nad Jeziorem Starogrodzkim zostało unieważnione z uwagi na zbyt wysokie ceny ofert. Aktualnie trwa drugie postępowanie otwarcie ofert 4 października 2023r. 

-termomodernizacja budynku SP-4 w zakresie wykonania modernizacji dachu pod potrzeby instalacji fotowoltaicznej – realizowane są roboty budowlane i dekarskie. Termin zakończenia koniec października.

-podpisano umowę na zadanie pn. „Przebudowa drogi dojazdowej do drogi powiatowej przy ul. Łunawskiej od nr 20 do nr 24 w pasie drogi powiatowej nr 1622C w Chełmnie”. Realizacja do 31 października 2023r.,

- zakończono wymianę nawierzchni na ul. Poprzecznej odtworzono nawierzchnię brukową na odcinku od ul. Poprzecznej do zaplecza posesji ul. Grudziądzka 12 i ul. 22 Stycznia 25.

-wykonano drobne naprawy chodników na ul. Podgórnej i ul. Dworcowej, naprawiono schody prowadzące z os. Kopernika na ul. Podgórną, uzupełniono ubytki w drogach

Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska

-wykonywane są prace pielęgnacyjne i porządkowe związane z utrzymaniem parków i ulic miejskich tzn. koszenie, zamiatanie, zbieranie zanieczyszczeń, podlewanie rabat kwiatowych.

Uzupełniono nowe kosze na śmieci wzdłuż ścieżek rowerowych. Na os. Skłodowskiej wykonano nowe rabaty różane wokół mini ronda oraz nasadzenia 4 drzew. Trwają przygotowania do wykonania nasadzeń bylinowych na rabatach przy parkingu na ul. Biskupiej.

Trwają prace pielęgnacyjne w koronach drzew związane z usuwaniem posuszu i jemioły na 30 drzewach na budowie parku sensorycznego. Pozyskano środki z funduszu rozwoju dróg w programie bezpieczny pieszy - 256 tysięcy złotych na przejścia dla pieszych 

 Pozostałe informacje

- w sierpniu ukazał się drugi numer periodyka „Chełmno. Miasto bliżej ciebie”; na początku października ukaże się kolejny numer, zachęcił mieszkańców i mieszkanki do lektury, podziękował zespołowi za zaangażowanie

- w ostatnim okresie trwały czwartki profilaktyczne w ramach przeciwdziałania uzależnieniom, podziękował Miejskiej Komisji, pracownikowi urzędu, a także Stowarzyszeniu „Ludzie Ludziom” i Warsztatom Terapii Zajęciowej

- 9 września odbyły się konfrontacje mażoretkowe, bardzo udane wydarzenie z udziałem mieszkańców oraz gości z zewnątrz,

-21września odbyło się Zgromadzenie członków stowarzyszenia Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego, w ramach którego odbyła się konferencja „Współczesny wymiar dziedzictwa kulturowego i wyzwania miast historycznych” Podziękował wszystkim prelegentom, którzy mieli niezwykle ciekawe prezentacje oraz pracownicy urzędu miasta za czynności organizacyjne,

-na tronach mediów społecznościowych miasta mieszkańcy mogą znaleźć informację   o możliwości pozyskania dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na rentencję czyli zbieranie wody z wód opadowych. Beneficjentami mogą być mieszkańcy domów jednorodzinnych. Dofinansowanie można uzyskać zarówno jeśli dom jest już pobudowany, jak i w trakcie budowy.  Dotacja udzielana jest do 80% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia i nie więcej niż 6 000 zł  na jedno przedsięwzięcie. Minimalna wartość wnioskowanego i udzielonego dofinansowania nie może być niższa niż 2 000 zł.

- Chełmiński Dom Kultury organizuje wiele zajęć zarówno dla dzieci i młodzieży jak również dla dorosłych i seniorów, zachęcił mieszkańców do korzystania z oferty, 

- pochwalił bogactwo wydarzeń sportowych, w tym biegi uliczne, poinformował, że memoriał Jana Schmeltera  odbędzie się w niedzielę  8 października, zachęcił do udziału i kibicowania,

-do 29 października kandydatki i kandydaci na radnych   Młodzieżowej Rady Miasta mogą zgłaszać swoje kandydatury, wybory odbędą się 28 października. Podziękował radnej inicjatorce reaktywowania MRM, Pani sekretarz oraz pracownikom biura Rady za działania w tym zakresie,

- w poniedziałek odbył wizytę w Ministerstwie Sportu i Turystyki w Warszawie związana z działaniami na rzecz pozyskania dotacji na modernizację Stadionu Miejskiego im. Grzegorza Mielcarskiego w Chełmnie. Patron stadionu zaangażował się osobiście w działania. Jest już wstępna koncepcja przygotowana przez Wydział Techniczno Inwestycyjny, kolejnym etapem będzie przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, projektu i kolejno wniosków o dofinansowanie,

-nowe oblicze dworca PKS – jest to ważne z punktu widzenia mieszkańców korzystających z dworca. Obecnie jest nowy dzierżawca, opracowany został regulamin, niebawem zostanie uruchomione zaplecze- poczekalnia, mini zaplecze gastronomiczne, kasy biletowe. Wreszcie jest na dworcu rozkład jazdy, 

- z okazji przypadającego dzisiaj Światowego Dnia Turystyki wszystkim osobom zaangażowanym w rozwój turystyczny Chełmna, w tym chełmińskim przewodnikom turystycznym PTTK, członkom chełmińskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego i Klubu Turystów Wodnych oraz pracownikom Chełmińskiej Informacji Turystycznej, a także pracownikom Urzędu Miasta Chełmna odpowiedzialnym za promocję i turystykę,  złożyć wyrazy uznania za szczególny wkład i pracę na rzecz  upowszechniania krajoznawstwa, turystyki, a przede wszystkim za promocję walorów turystycznych Chełmna i Ziemi Chełmińskiej,

-1 października odbędzie się wydarzenie promujące fundusze europejskie, organizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego , zaprosił mieszkańców na godzinę 14.00 na Chełmiński Rynek, gdzie odbędzie się wiele ciekawych wydarzeń, dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

-15 października odbędą się wybory parlamentarne, które przez wielu są określane jako najważniejsze od 1989 roku. Zachęcił mieszkańców i mieszkanki do udziału w głosowaniu. Poinformował, ze przy organizacji wyborów jest bardzo dużo pracy, podziękował wszystkim zaangażowanym – Pani sekretarz, pracownikom Biura Rady oraz Wydziału Spraw Obywatelskich.

Ad. 4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony, części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna.  

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem                         Druk nr 1 - wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony, części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna                                      Druk nr 1 - uzasadnienie.                           Poprosił o przyjęcie uchwały

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie     w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony, części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna.  
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXVII/489/2023 Rady Miasta Chełmna z 27 września 2023 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie   w trybie bezprzetargowym, na czas nieoznaczony, części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie
Uchwała.489.
 

Ad.5.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla miasta Chełmna” 

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2                                                               Druk nr 2 - nadanie tytułu                             wraz z uzasadnieniem o treści :

„Władysław Flieger (ur. 1949) – przewodnik, popularyzator historii miasta, społecznik. Władysław Flieger – od ponad dwudziestu sześciu lat przybliża turystom historię Chełmna, odkrywając przed nimi cały wachlarz jego znanych i mniej znanych miejsc, zabytków i legend. Niezwykła charyzma i rozpoznawalność przewodnika sprawiają, że na spacery po Chełmnie przyciąga licznie także samych mieszkańców miasta. Od 1997 roku Władysław Flieger to jeden z najbardziej zaangażowanych członków Koła Przewodników PTTK w Chełmnie, w tym jego sekretarz. Współzałożyciel Fundacji Muzeum Ziemi Chełmińskiej oraz współrealizator organizowanych w sezonie „Spacerków po Chełmnie”. Od siedemnastu lat współprowadzący także odbywające się w mieście Warsztaty dla Przewodników z Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przewodnik nadzwyczaj aktywny w obsłudze ruchu turystycznego. Oddany popularyzacji historii miasta i rozwojowi turystyki – poza wspomnianą szeroką działalnością przewodnicką, poprzez udział w wykładach i konferencjach, czy prowadzenie wielu wydarzeń miejskich. Władysław Flieger przez kilkanaście lat był głównym prowadzącym m.in. Chełmiński Jarmark Jaszczurczy, od ponad dwudziestu lat zaangażowany jest w organizację Walentynek Chełmińskich (spotkania przy relikwii św. Walentego prowadzone przez przewodnika każdego roku przyciągają liczne grono turystów i mieszkańców). 
Władysław Flieger od wielu lat chętnie angażowany jest również do prowadzenia wydarzeń na terenie powiatu chełmińskiego takich jak m.in. Festiwal Smaku w Grucznie, Biesiady Królewskie w Kiełpiu, niezliczona liczba uroczystości dożynkowych, czy Uroczystość Św. Huberta w Działowie i Grubnie. Za działalność przewodnicką Władysław Flieger został odznaczony licznymi wyróżnieniami, w tym indywidualnymi, m.in.: Złotą, Srebrną i Brązową Honorową Odznaką PTTK przyznaną przez Zarząd Główny PTTK w Warszawie za aktywną działalność na rzecz upowszechniania turystyki i krajoznawstwa; Odznaką Honorową „Za zasługi dla Turystyki” przyznaną przez Ministra Sportu i Turystki i wręczoną przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego czy nominacją w kategorii „Działalność na rzecz rozwoju turystyki i krajoznawstwa” w konkursie „Odkrywca” Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Przez ponad sześć lat organizował pielgrzymki z Parafii Garnizonowej do miejsc kultów religijnych w całym kraju, został uhonorowany odznaczeniem z okazji 100-lecia Ordynariatu Polowego WP „w dowód uznania za zasługi dla Ordynariatu Polowego WP z darem pamięci i modlitwy”. Władysław Flieger to emerytowany żołnierz Wojska Polskiego – służbie poświęcił trzydzieści lat życia, w tym przez dwa lata służył na wojnie w Jugosławii (1992-1994). Przez trzy i pół roku prowadził zajęcia z historii i wiedzy o społeczeństwie w Liceum Ogólnokształcącym o profilu wojskowym w Tucholi.Za działalność wojskową nagrodzony został licznymi odznakami, w tym m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi RP, Srebrnym Krzyżem Związku Harcerstwa Polskiego, czy Brązowym Krzyżem Honorowym Związku Piłsudczyków Rzeczypospolitej Polskiej. Przez ponad dwadzieścia lat opiekował się weteranami Korpusu Kadetów II RP 1918-1939, którzy organizowali kolejne ogólnoświatowe zjazdy w swoim kadeckim gnieździe Chełmnie, za co wyróżniono go Pamiątkową Odznaką Dziewięćdziesięciolecia Korpusu Kadetów II RP, czy medalami za zasługi dla Organizacji Narodów Zjednoczonych. Nie bez powodu więc najbliższa w działalności przewodnickiej jest Władysławowi Fliegerowi historia wojskowości oraz dzieje garnizonu chełmińskiego i twierdzy Chełmno. Do dziś m.in. z historią garnizonu, czy koszar gen. Hallera, zapoznaje żołnierzy przybywających do chełmińskiej jednostki. Od 10 lat współpracuje również ze Szkołą Podstawową nr 4 w Chełmnie w ramach powołanego przez siebie kółka historycznego dla dzieci i młodzieży. Warto dodać, że wśród 

licznych wyróżnień Władysława Fliegera znajduje się także tytuł doktora honoris causa (akademicki tytuł honorowy) nadany w 2019 roku w Stanach Zjednoczonych (The California Church and University Institute), za zasługi dla kultury i nauki. Władysław Flieger przez niemal trzydzieści lat oprowadził po Chełmnie tysiące osób – wycieczek zorganizowanych, jak i indywidualnych. Swoją działalnością przewodnicką odgrywa niezwykle ważną rolę w popularyzacji historii miasta i rozwoju turystyki. To jeden z najlepszych ambasadorów, którymi może poszczycić się nasze miasto, jest darzony przez chełmnian niezwykłą sympatią i uznaniem”.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Chełmna”

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXVII/490/2023 Rady Miasta Chełmna z 27 września 2023 roku w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla miasta Chełmna” została przyjęta jednogłośnie
Uchwała LXVII 490
 

Ad. 6.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu w roku 2023 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem
Druk nr 3 - Pomoc_finansowa_Powiat
 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXVII/491/2023 Rady Miasta Chełmna z 27 września 2023 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Chełmińskiemu w roku 2023  została przyjęta jednogłośnie
Uchwała nr LXVII 491
 

Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2023 rok 

Skarbnik  Miasta p. Włodzimierz Zalewski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 54  wraz z uzasadnieniem.                                                 Druk nr 4 - korekta budzetu                                Druk nr 4 - zalaczniki                            Następnie zgłosił autopoprawkę :
autopoprawka

Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera – przestawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki
O P I N I A KB do korekty budzetu
 
Radny p. Michał Wrażeń – stwierdził, że ma kilka uwag do przesunięć w budżecie i tak:

- zwiększenie planu dochodów z wypłacanych odszkodowań, poprosił o informację co uległo zniszczeniu na taka sumę, 

- zwiększenie wydatków na remont w szkole podstawowej, zwiększenie planu na zakup materiałów do zabezpieczenia szkoły w trakcie prac remontowych. Zdaniem mówcy firma montująca fotowoltaikę powinna obiekt remontowany zabezpieczyć we własnym zakresie., 

- zwiększenie planu wydatków na wywóz nieczystości stałych z koszy ulicznych z uwagi na zwiększenie wynagrodzenia usługodawcy. Wyraził obawę, że lada moment przyjdą panowie z ZUM-u, którym wynagrodzenie wzrosło, na szczęście w przetargu wprowadzono zapis, że opłaty będą na dotychczasowym poziomie. 

- wprowadzenie nowego zadania – budowa przejścia dla pieszych na ulicy Planty Kolejowe – poprosił o wskazanie w którym miejscu ma powstać to przejście.

Radny p. Waldemar Piotrowski – w kwestii poruszanej przez przedmówcę, mając na uwadze informację Pana Burmistrza o planowanych trzech przejściach dla pieszych, co Pan Skarbnik  skonkretyzował podając kwoty, prosił o podanie, czy na tych przejściach będą zainstalowane światła. Jeśli tak, poprosił o uzasadnienie takiego postępowania. Zwrócił uwagę, że wcześniej na kilku przejściach zainstalowano sygnalizację, a efekt tych świateł zdaniem mówcy jest bardzo dyskusyjny, zarówno z pozycji kierowcy jak i pieszego. Poinformował, że typowym przykładem powyższego jest sygnalizacja na ulicy Świetojerskiej, gdzie światła w zasadzie spowalniają zarówno ruch pieszy jak i samochodowy. Zwrócił uwagę, że z kodeksu drogowego wynika jednoznacznie, że kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa każdemu pieszemu zbliżającemu się do przejścia. 

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski udzielił następujących wyjaśnień:

- przejścia dla pieszych – stwierdził, że w żadnym z tych przypadków nie będą montowane sygnalizatory świetlne, żaden z projektów tego nie uwzględnia. Przyznał, że zmiana kodeksu ruchu drogowego, a tym samym zmiana sytuacji pieszych na drodze radykalnie zmieniła zasady postpowania w sprawie bezpieczeństwa pieszych. W ramach tego zadania będą realizowane trzy inwestycje. Pierwsza na ulicy Toruńskiej przy cmentarzu parafialnym. Tam znajduje się nieprawidłowo oświetlone przejście. Powstaną tam dodatkowe latarnie sieciowe, które oświetlą przejście na stałe. Drugim punktem jest ulica Dworcowa pomiędzy poczekalnią dawnego dworca kolejowego, a ulicą Słowackiego. W tym miejscu jest bardzo newralgiczne przejście, zostanie ono doświetlone, a od strony dworca zostanie wybudowany chodnik. Trzeci projekt dotyczy Plant Kolejowych - zostanie zrobiony łącznik dwóch fragmentów ścieżek pieszo rowerowych - wybudowanej w tym roku ścieżki asfaltowej w kierunku ulicy Brzoskwiniowej oraz istniejącej, równoległej do bloków na osiedlu Skłodowskiej. Tam zostanie dobudowany fragment chodnika tak, aby pieszy mógł bezpiecznie przekroczyć tę drogę, to miejsce również zostanie doświetlone.
Skąd taka duża cena w tych trzech projektach – wyjaśnił, że w każdym z tych punktów należy dobudować fragment instalacji elektrycznej, oraz w każdym z tych punktów dobudowane będą fragmenty chodników, tak by te przejścia były bezpieczne. Na żadnych z tych punktów nie planuje się sygnalizacji świetlnej i na każdy punkt pozyskano 80% dofinansowania zewnętrznego, 

- plan dochodów dotyczący odszkodowań - w bieżącym roku doszło do zniszczeń w Parku Miejskim Nowe Planty. Między innymi został uszkodzony mechanizm zegara terenowego, stąd kwota odszkodowania,

- zwiększenie na remonty SP-4 – wyjaśnił, że chodzi o zabezpieczenie gzymsów przy budynku, które są w nienajlepszym stanie. Są to roboty dodatkowe, których nie można wymagać od wykonawcy, a które warto wykonać niejako przy okazji wykonywania innych prac na dachu.

- kwestia odpadów– wyjaśnił, że są to dwie różne umowy. Pierwsza z ZUM-  em dotyczy wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych. Natomiast wywóz koszy ulicznych dotyczy innej umowy, z innym przedsiębiorcą również wybranym w przetargu. Zwiększenie kwoty wynika przede wszystkim z tego, że odpowiadając m.in. na wnioski radnych znacząco zwiększono liczbę koszy na terenie miasta. Nowe kosze pojawiły się m.in. na Hajradce, przy świeżo wybudowanych ścieżkach oraz na parkingu przy ul. Biskupiej. Każdy nowy kosz, to nowy punkt wywozu, stąd konieczność zwiększenia wydatków w tym zakresie. W temacie umowy na gospodarowanie odpadami komunalnymi poinformował, że waloryzacja wynagrodzeń nie spowoduje podwyżki opłat dla mieszkańców.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – poinformował, że na Alei 3 Maja podczas zdarzenia drogowego uszkodzonych zostało 16 krzewów oraz infrastruktura drogowa i na tę naprawę kwota z ubezpieczenia została przeznaczona. Odnośnie przetargów poinformował, że minęły te czasy, kiedy umowa przetargowa nie mogła być negocjowana. W trakcie trwania pandemii zostały zmienione przepisy dotyczące zamówień publicznych, ponieważ inflacja i różne inne przyczyny powodowały, że realizacja tych umów nie była możliwa, bądź wykonawcy odstępowali od wykonania umów, bo korzystniejsze było płacenie kar z zamówień. W tej chwili zmieniło się na tyle że może być wynagrodzenie negocjowane do poziomu 10%, z uwagi na istotne zmiany ekonomiczne.

Radny p. Waldemar Piotrowski – podziękował Panu Burmistrzowi za wyjaśnienie tego wątpliwego punktu dotyczącego modernizacji przejść dla pieszych. Przyznał, że rzeczywiście takie podejście do sprawy tzn. doświetlenie i ewentualne zmodyfikowanie samych przejść jest zasadne, sensowne i brawo temu.

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że ma jeszcze uwagę dotyczącą przejścia na Plantach Kolejowych. Przejście dla pieszych w tym miejscu jest jak najbardziej zasadne, jednak należy rozważnie zaplanować jego usytuowanie. Obecnie przejście nie jest bezpieczne dla dzieci idących do szkoły, ponieważ jest za wzniesieniem i kierowca jadąc z dołu może nie zauważyć dziecka lub zauważyć je zbyt późno.
W dalszej części wypowiedzi poprosił o informację jaki jest roczny koszt utrzymania sygnalizacji świetlnej na ulicy Dworcowej. Zasugerował rozważenia zasadności utrzymani tej sygnalizacji, która powoduje, że często w tym miejscu przejście i przejazd są zablokowane. Zdaniem mieszkańców usytuowanie sygnalizacji świetlnej w tym miejscu jest nietrafionym pomysłem tym bardziej, że kodeks drogowy jasno stwierdza, że pieszy ma pierwszeństwo.

Radny p. Marek Olszewski - przypomniał, że usytuowanie sygnalizacji świetlnej w miejscu, które wskazał przedmówca było m.in. na wniosek komisji, której przewodniczy a Pan radny jest członkiem. Zwrócił uwagę, że tak jak kierowca dojeżdżając do skrzyżowania i przejścia tak samo pieszy musi zachować szczególną ostrożność wchodząc na pasy. Zdaniem mówcy blokowanie drogi w tym miejscu spowodowane jest przez niedoświadczonych kierowców.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – przypomniał, że omawiany jest punkt dotyczący zmiany uchwały budżetowej

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że celem wcześniejszej wypowiedzi było zwrócenie uwagi, natomiast wysyłanie kierowców na dodatkowe egzaminy nie leży w gestii mówcy. Przypomniał, że prosił o informację jaki jest roczny koszt utrzymania tych świateł.

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie 

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXVII/492/2023 Rady Miasta Chełmna z 27 września 2023 roku zmieniająca uchwalę w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie
Uchwała LXVII 492
 

Ad.8.Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029 

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski –przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem                      Druk nr 5 - WPF
Druk nr 5 - zalaczniki.
Poprosił o przyjęcie uchwały 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej spraw3ie 

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
(protokół z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu) 

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwała nr LXVII/493 /2023 Rady Miasta Chełmna z 27 września 2023 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2029  została przyjęta jednogłośnie
Uchwała nr 493
 

Ad. 9. Informacja na temat złożonych interpelacji.

 
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że wpłynęła jedna interpelacja, poprosił autora o jej odczytanie.

Radny p. Michał Wrażeń odczytał interpelacje w sprawie kosztów związanych z budową drogi na ulicy Wrzosowej 
Interpelacja
 
Ad. 10. Wolne wnioski i informacje

Radny p. Waldemar Piotrowski - wracając do zaplanowanych środków na remont boiska Szkoły Podstawowej numer cztery w Chełmnie podziękował,  że tak szybko znalazły się środki w budżecie na ten cel. Poinformował, że o środki na to zadanie wnioskował składając wniosek do budżetu na rok przyszły.
Zwrócił uwagę, że na terenie skate parku generalnie przebywa młodzieży i nie tylko, Jest to specyficzna grupa ludzi, którzy w tym miejscu urządzają sobie spotkania, podczas których spożywany jest alkohol i prawdopodobnie inne środki odurzające. W związku z czym bardzo często w nocy mieszkańcy budzeni są wrzaskami, piskami, gwizdami, śpiewami i co najgorsze w tym wszystkim sączącą się łaciną, od której dosłownie więdną uszy. Wyraził obawę, że o ile nic w tym zakresie nie zostanie zrobione może dojść do sytuacji, jakie miały miejsce w innych miastach, gdzie na wniosek mieszkańców odbywały się rozprawy sądowe, po czym boiska czy orliki zostały zamknięte.  Zdaniem mówcy te pierwsze kroki są jak najbardziej słuszne i zasadne, ponieważ być może pozwolą w części przynajmniej wykryć wandali i zastosować odpowiednie środki, jeżeli nie wychowawcze, to zaradcze. Zasugerował spowodowanie, aby te obiekty nie były otwarte 24 godziny na dobę. Zasadnym byłoby zamykanie obiektu o określonych godzinach tak, jak ma to miejsce w przypadku Orlików.
Zwrócił uwagę, że straż miejska jest ograniczona przynajmniej czasowo, a ekscesy, o których mowa mają miejsce często o godzinie dwunastej, pierwszej czy drugiej w nocy. Zamykanie boiska jest jak najbardziej zasadne, niemniej należałoby rozważyć podejście do problemu kompleksowe i spowodowanie, aby w czasie, gdy obiekt jest otwarty był dozorowany przez pracownika.

Radny p. Michał Wrażeń – w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówcy poinformował, że podobne ekscesy mają miejsce na amfiteatrze, gdzie wieczorem strach chodzić. Brama w Szkole nr 4 też jest otwarta wieczorami. Kontynuując przypomniał, że na poprzedniej sesji  zadał pytanie dotyczące VAT-u, a mianowicie ile tego VAT-u  odzyskano.  Pan skarbnik wówczas wyjaśnił, niemniej mieszkańców interesuje   jaka to była firma, która tak skutecznie działa
W dalszej części wypowiedzi poprosił o informację dotyczącą budowy budynku mieszkalnego przy ulicy Kościelnej, na jakim etapie jest to zadanie  

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – potwierdził, że na poprzedniej sesji nie podał nazwy firmy, aby nie robić kryptoreklamy, niemniej jest to znana wśród samorządowców, osiągająca sukcesy na rynku. Firma nazywa się Deloitte. Poinformował, że zakładał odzyskanie 86% VAT-u, firma Deloitte, zastosowała formułę rozszerzającą, dzięki czemu udało się odzyskać 98%, czyli o 15% więcej.

Radny p. Michał Wrażeni ad vocem – poinformował, iż nie neguje umiejętności i zaangażowania przedmówcy, niemniej skoro mieszkańcy zadają pytania na temat firmy chciałby móc na nie odpowiadać.

Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – poinformował, że jest to transakcja publiczna  i Pan radny ma prawo do tej informacji, może niekoniecznie na sesji. Kontynuując wyraził zdziwienie, za Pan radny nie ma pretensji do innych wydziałów korzystających z doradców np. przy zamówieniach publicznych. Stwierdził, że niejednokrotnie sytuacja wymaga współpracy z fachowcami niszowymi po to, żeby wykorzystać ich wiedzę również dla dobra urzędu  i obniżenia kosztów działalności

Radny p. Michał Wrażeń – poinformował, że podczas jednej czy drugiej z poprzednich kadencji byli zatrudniani mecenasi, jeden bądź dwóch, ale wszystko działało inaczej. Dodał, że nie zamierza wchodzić w kompetencje Burmistrza i decydować ilu ma prawników zatrudnić, nie posiada również wiedzy jak wygląda współpraca innych wydziałów z prawnikiem.

Radny p. Wiesław Derebecki – poprosił o odpowiedzi na poniższe pytania:

- czy w przyszłości jest przewidziane wykonanie przejścia przy skręcie do szpitala, czy tam również będzie sygnalizacja świetlna?

- czy mógłby Pan Burmistrz określić na stan obecny, jakie ulice były naprawiane tzn.  łatane dziury.

Wracając do wypowiedzi przedmówców odnośnie nieodpowiedniego zachowywania się młodzieży poinformował, że na parkingu przy ulicy Biskupiej również dochodzi wieczorami do różnego rodzaju ekscesów, dochodzi do dewastacji i zaśmiecania. Zaapelował do Burmistrza o zwrócenie się do Policji o częstsze patrole w tym miejscu.

Radny p. Marek Olszewski  - w imieniu członków komisji, której przewodniczy, wiedząc, że w niektórych miejscach jezdnie naszego miasta znowu ulegają degradacji poprosił o informację, czy jest możliwość wykorzystania pięknej pogodę, aby zrobić inwentaryzację i ewentualnie znaleźć środki na uzupełnienie tych ubytków przed okresem zimowym.

Radna p. Dominika Wikiera – stwierdziła cyt. „Szanowni Państwo, to ostatnia sesja przed wyborami parlamentarnymi. Prawo ustalane na szczeblu rządowym w znacznej mierze wpływa na możliwość rozwoju naszej społeczności lokalnej. Dzięki wytężonej pracy wydziału finansowego udaje się nam, udaje się nam jako wspólnocie samorządowej żeglować po coraz bardziej wzburzonym morzu. Być może, niektórym podoba się ta przygoda, jednak osiem ostatnich lat pokazało nam, iż kierujemy się coraz bardziej na wschód, zamykając sobie szlaki południowe i zachodnie. Co prawda płynąc na wschód dotrzemy do Ameryki, ale czy naprawdę nie ma łatwiejszych dróg? I czy to jest nasze miejsce na tym świecie? Czy mogę narzekać, jeśli rozwija się dzielnica społeczna? Zachęcam do odwiedzenia tego terenu po byłej jednostce wojskowej, która przedtem stała niezagospodarowana, bez pomysłu, bez środków na jej przemianę. Przez te lata, jeśli drogi w obrębie starego miasta są remontowane i przywracane jest ich historyczny charakter. Jeśli kolejne przejścia dla pieszych są coraz bardziej bezpieczne przez ich doświetlenie, przez światła, które spowalniają, regulują ruch. Jeśli uruchamiane są kolejne obszary, gdzie może powstać budownictwo komunalne i prywatne na cóż narzekać? Ponieważ pomimo czasami słusznej polityki Rządu, dostrzegające je na przykład mniej zamożne samorządy. Zasady, według których dystrybuowane są środki z budżetu państwa budzą wiele zastrzeżeń, na co wskazują, chociażby raporty Fundacji Batorego. Przy zmianach wprowadzonych przez osiem ostatnich lat dobrze zdiagnozowano potrzeby, jednak źle dobrano metody zaradcze. Demokracja to system, w którym gwarantuje się, że wybory są powszechne, równe, bezpośrednie, proporcjonalne oraz odbywają się w głosowaniu tajnym. Prawo i Sprawiedliwość skupiając się na wielkich kwantyfikatorach zapomniało o uczciwości. Podsłuchiwanie w czasie wyborów szefa komitetu wyborczego partii opozycyjnej, jak i wielu innych ludzi, nie jest uczciwe. Przekazywanie pieniędzy ze spółek Skarbu Państwa na kampanię wyborczą nie jest uczciwe. Podział społeczeństwa, tzw. polaryzacja i odwracanie słów to nie jest, proszę Państwa, uczciwe. Nie od razu da się zmienić kurs obrany przez statek, ale to każda z nas i każdy z nas ma w ręku wiosło, którym może dokonać zmiany kursu. Zachęcam wszystkich niezdecydowanych do przyjrzenia się propozycją partii wyrażającym ideę demokratyczne. Znajdą tam Państwo osoby często, nie na pierwszych miejscach listy, na które warto oddać swój głos i niemieć poczucia głosowania na mniejsze zło. Poświęćmy chwilę 15 października abyśmy mogli czerpać korzyści z członkostwa w Unii Europejskiej, byli znaczącymi członkami NATO. Instytucje publiczne realizowały usługi na satysfakcjonującym poziomie dla wszystkich obywatelek i obywateli. Finanse publiczne były dystrybuowane zgodnie z ustalonymi w konsensusie zasadami, aby ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opierał się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej."

 
Ad. 11.Zakończenie

Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął LXVII sesje Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie. 

 
Protokołowała:                                                              Przewodniczył:
(-)Danuta Derebecka                                                   (-)Wojciech Strzelecki 

 

 

Powiadom znajomego