W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Protokół


 

Protokół Nr XXXV/2013
z  XXXV  sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia   29 października 2013 r.
 
Sesja odbyła się w dniu  29 października 2013 r. i trwała od godz. 16.00 do godz.  18.30
 
                                                           Na ogólną ilość   15     radnych obecnych na sesji
                                                           było   15    radnych, co stanowi  100%
 
                                                           Nieobecnych usprawiedliwionych     -  0
                                                           Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
 
Listy obecności radnych  stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
 
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
  1.Otwarcie
-          stwierdzenie quorum
-          przyjęcie protokołu z XXXIV  sesji rady Miasta
 
 2. Przyjęcie porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta Chełmna
 
-          przegłosowanie poprawek
                                                
3.   Sprawa przyjęcia Informacji z przebiegu wykonania budżetu miasta za I półrocze
      2013 roku
                     
4. Sprawa  przyjęcia  sprawozdania  z  kontroli  Wydziału  Gospodarki Miejskiej i Ochrony
    Środowiska Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady
    Miasta Chełmna w  dniach od 24 września do 5 października 2013 r.
                                
5. Sprawa wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna, powołania   tej
     Rady i nadania jej statutu.
 
6. Sprawa uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów „Honorowy 
    Obywatel  Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta Chełmna”
                                  
7. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze
    przetargowej nieruchomości
 
8. Sprawa zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia zasad
    Gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna
 
9. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
                                  
10. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
                                  
11. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych         
                       
12. Interpelacje  radnych.
 
13. Informacja z realizacji uchwał                                      
 
14. Wolne wnioski i informacje                                              
 
15. Zakończenie                                
                                              


Ad. 1. Otwarcie
 

Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– otworzył obrady XXXV    sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego  Jacka Kordowskiego
 
-stwierdzenie quorum
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –
  stwierdził, że na sali obrad obecnych jest  15  radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
- przyjęcie protokołu
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści  protokołu, protokół  z XXXIV sesji  uznaje za przyjęty.
 
 
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad XXXV  sesji Rady Miasta Chełmna
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
–  w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad stwierdził, że porządek obrad XXXV sesji uznaje za przyjęty.
 
Ad. 3.   Sprawa przyjęcia Informacji z przebiegu wykonania budżetu miasta
           za I półrocze 2013 roku
                     
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
– przedstawił informację z przebiegu wykonania budżetu miasta za i półrocze 2013 roku ( załącznik nr  2  do protokołu )
Dochody  zaplanowane w kwocie 48.448.858 zł, w roku wykonywania budżetu zostały zwiększone do kwoty 50.179.000 zł. Planowane dochody zrealizowano w półroczu   w wysokości 24.617.000 zł., co stanowi 49,06% planu
Wydatki kształtowały się następująco – planowane wydatki na kwotę 48.914,000 zł, w ciągu roku zostały zwiększone do kwoty 51.816.000 zł i  pierwszym półroczu zostały zrealizowane na poziomie 45,55% planu.
W budżecie ustalono rezerwy:
- ogólna, na kwotę 149.658 zł., w I półroczu została  częściowo rozdysponowana i wynosi    
   130.6508 zł.
- rezerwę na zadania  w zakresie zarządzania kryzysowego na kwotę  130.000 zł. ,
  w I półroczu nie została wydatkowana
Deficyt planowany na początku roku na  kwotę 465.845 zł, w ciągu I półrocza zwiększony został do kwoty 1.637,849 zł. Faktycznie  wykorzystanie w tym okresie wynosi 1.016,485 zł.
Przychody – pierwotny plan ustalono na kwotę 1.735,045 zł. , w trakcie wykonania budżetu  w I półroczu zwiększone zostały do kwoty 2.907.047 zł.
Spłaty bieżących pożyczek  na remont budynków mieszkalnych w kwocie 11.380 zł.,
przychody z innych rozliczeń krajowych tzw. wolne środki w kwocie 3.780.112 zł.  Uchwalony plan rozchodów w kwocie  1.269.198 zł.  w ciągu pierwszego półrocza nie był zwiększony. Wykonanie z przedstawia się następująco: spłaty kredytów i pożyczek w wysokości 643.238 zł przelewy na rachunki lokat w wysokości 3.200.000 zł., dochody majątkowe zaplanowano na kwotę 3.489.209 zł., zostały zwiększone  do kwoty 3.837,121 zł. Wykonanie dochodów majątkowych ogółem osiągnęło poziom 531.318 zł., co stanowi 13,85% planu. Wydatki majątkowe -  zaplanowano na ogólną kwotę 4.335.731 zł. , zwiększono je na kwotę  5. 508.000 wykonanie wydatków majątkowych ogółem osiągnęło poziom 127.531 zł., co stanowi 2,32 % planu.
Dotacje podmiotowe na łączną kwotę 4.000.000zł. , zwiększono do kwoty 4.000.052 zł. Przekazano dotacje na kwotę  2.000.040 zł, co stanowi 50,37% planu.
Dodał, że szczegółowe informacje dotyczące przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2013 roku wszyscy radni otrzymali na piśmie. Poprosił o przyjęcie Informacji.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał  opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej          ( załącznik nr  3  do protokołu )
 
Radny p. Giżyński -  poprosił o udzielenie następujących wyjaśnień:
- parkingi – wpływy za I półrocze wynoszą 291.991 zł., wynagrodzenie za obsługę  167.843zł., co oznacza, że wynagrodzenie za obsługę stanowi 57,48 %. Poprosił o informację jak naprawdę kształtują się wpływy z parkingów pomiędzy miastem, a firmą. Ponadto poprosił o informację  na temat odpracowywania zaległości czynszowych przez mieszkańców mieszkań komunalnych posiadających zadłużenia
 
Skarbnik Miasta p. Brzezińska -  wyjaśniła, że dochody dotyczą wyłącznie zajęcia pasa drogowego, czyli 53% , które pobiera z całości dochodów firma wyłoniona w drodze przetargu, pozostała część  stanowi czysty dochód.
 
Dyrektor ZWiK p. Matuszewski- przypomniał sesję podczas której deklarował rozwiązanie tematu odpracowywania zadłużeń w IV kwartale br. informując, że sprawa jest w trakcie realizacji tzn. zostały przygotowane propozycje aneksów do umów związanych                        z odpracowywaniem, przygotowywany jest regulamin, zmieniona została polisa ubezpieczeniowa w taki sposób, aby obejmowała również  osoby odpracowujące.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów stwierdził, że  Informację z przebiegu wykonania budżetu miasta za i półrocze 2013 roku uznaje za  przyjętą.
 
 
 
 
 
 
Ad. 4.   Sprawa  przyjęcia  sprawozdania  z  kontroli  Wydziału  Gospodarki
           Miejskiej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Chełmna
           przeprowadzonej przez Komisję  Rewizyjną Rady  Miasta Chełmna
           w  dniach od 24 września do 5 października 2013 r.
                                
 
 
Przewodniczący KR p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz  z załącznikami. ( złącznik nr 4  do protokołu ) Poprosił o przyjecie uchwały w zaproponowanym brzmieniu
 
Radny p. Giżyński – zwracając się do Skarbnika Miasta poprosił o wyjaśnienie dlaczego takie faktury, czy rachunki, o których mówi sprawozdanie są przyjmowane do urzędu. Wyjaśnił, że chodzi o faktury z dużymi kwotami, które nie były opisywane szczegółowo, jak również rachunki na których poza rozliczanymi towarami zawarte były również zakupy prywatne
 
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – usprawiedliwiając zaistniała sytuację poinformowała, że jeśli chodzi o urzędników takie faktury nie są przyjmowana, natomiast ten rachunek wydatkowany został przez osobę ze stowarzyszenia i został warunkowo przyjęty, niemniej  do ogólnego rozliczenia ta kwota nie została ujęta.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
                         Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących nie było.
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/226/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie przyjęcia  sprawozdania                z  kontroli  Wydziału  Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady  Miasta Chełmna w  dniach od 24 września do 5 października 2013 r. została przez Rade przyjęta jednogłośnie    ( załącznik nr  5  do protokołu )
                                  
 
 
Ad. 5.    Sprawa wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta
             Chełmna, powołania   tej  Rady  i nadania jej statutu.
 
 
Sekretarz Miasta p. Syta – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz  z uzasadnieniem   ( załącznik nr   6  do protokołu ) następnie zgłosił      a autopoprawkę do uchwały  ( załącznik nr  7  do protokołu )
Poprosiła o przyjęcie uchwały.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie:
1)      Komisji Budżetu  ( załącznik nr   8    do protokołu  )
2)      Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki ( załącznik nr  9  do protokołu  )
 
           Następnie w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały  w przedmiotowej sprawie.
 
 
            Za przyjęciem uchwały głosowało  14  radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu.
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/227/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie zmiany uchwały w  wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna, powołania tej Rady i nadania jej statutu została przez Rade przyjęta większością głosów( załącznik nr  10  do protokołu )
                                  
 
Ad. 6.   Sprawa uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów
          „Honorowy  Obywatel  Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta
           Chełmna”
                                  
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił projekt uchwały  zawarty w druku nr 3 ( załącznik nr 11  do protokołu ) .
Poinformował, że zgłoszono troje kandydatów – Pana Mieczysława Żelazko, Pana Marka Ośmiałowskiego i Pana Miłosza Lippki, których oświadczenia o wyrażeniu zgodny znajdują się w teczce sesji ( załączniki nr: 12,13,14    do protokołu ) . Poinformował , że głosować będą radni kolejno na poszczególnych kandydatów, a następnie nad projektem uchwały .
 
Przewodniczący obrad p. Błażejeiwicz
–odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska  ( załącznik nr  15  do protokołu )
 
            W związku z brakiem innych kandydatów oraz brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie poszczególne kandydatury:
 
          Za kandydaturą Pana Marka Ośmiałowskiego głosowało  14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
 
       Za kandydaturą Pana Mieczysława Żelazko głosowało  14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
 
         Za kandydaturą Pana Miłosza Lippki głosowało  14 radnych, głosów przeciwnych              i wstrzymujących nie było
Stwierdził, że wszystkie kandydatury zostały zaaprobowane większością głosów  .
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
            Za przyjęciem uchwały głosowało 14   radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/228/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów „Honorowy   Obywatel  Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta Chełmna” została przez Rade przyjęta większością głosów   ( załącznik nr  16   do protokołu )
                                  
 
 
 
Ad. 7.    Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania
           w dzierżawę w drodze przetargowej  nieruchomości
 
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski  – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz    z uzasadnieniem ( załącznik nr  17 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
–odczytał  opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr   18    do protokołu )
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
 
            Za przyjęciem uchwały  15   radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/229/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze przetargowej  nieruchomości została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr  19   do protokołu )
                                  
 
 
 
Ad. 8.  Sprawa zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia
           zasad gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność
           Gminy Miasta Chełmna
 
 
Kierownik WGN p. Augustyniak – Babicz – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wrz z uzasadnieniem ( załącznik nr 20  do protokołu ) Poprosiła o przyjecie uchwały .
 
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– odczytał  opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr  21   do protokołu )
 
Radny p. Wrażeń – stwierdził cyt. „  od kwietnia do teraz, żeby podjąć decyzję przez wydział o podniesieniu bonifikaty z 88 do 90%,  to jest pół roku od tego spotkania. Stanowczo to jest za długo. Przez pół roku wiele rzeczy mogłoby się wydarzyć, zdarzyć. Obojętnie co by to było. Ktoś mógłby wykupić, zagospodarować, jakieś pieniądze by wpłynęły. Interes się kręci, a tak żeśmy tylko czekali. Ja rozumiem gospodarowanie mieniem komunalnym w szerszym zakresie, to i powinny być działki – oczekuję takiej też propozycji. Oczekuję, dlaczego przy tak wysokiej bonifikacie nie m chętnych na zbycie tego mienia. Ile najemca straci, gdy wykupi ten lokal. Proszę Państwa tę bonifikatę można było po tym spotkaniu na drugi tydzień wprowadzić uchwałą Rady Miasta, czekamy pół roku. Ja tu oczekuję szerszych informacji odnośnie gospodarowania mieniem komunalnym. W Bydgoszczy działeczki można kupić na wieczyste użytkowanie przy wpłacie 1%. My żeśmy dyskutowali na różne tematy, a wydział poszedł na łatwiznę i jeszcze musieliśmy czekać  pół roku”
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski  - stwierdził, że albo z przedmówcą był na różnych spotkaniach, albo doszło do nieporozumienia. Zdaniem mówcy na spotkaniu ustalono, iż zmieniona zostanie uchwała, wprowadzone zostaną maksymalne zniżki w celu zachęcenia ludzi do  wykupienia mieszkań oraz ograniczony zostanie czas funkcjonowania  tej uchwały, będzie to rok 2014.  I ówczesna umowa jest realizowana
 
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że odnosi się do spotkań,  w których uczestniczył informując, że w spotkaniu 23 kwietnia brał udział. Kontynuując stwierdził, że nie jest cyt.: „ Za rozdawnictwem, a uchwałę o bonifikatach można było w tygodniu zrobić.”
 

Radny p. Błażejewicz – przypomniał, że na spotkaniu, o którym mowa padła również propozycja, aby po skończeniu terminu obowiązywania bonifikat,  umożliwienia wykupienia z  np. 50% bonifikatami mieszkań przez osoby trzecie. Poprosił o informację, czy sprawa była analizowana, czy też nie , czy jest to możliwe prawnie, czy też nie. Zdaniem mówcy taka alternatywa byłaby dużym bodźcem, aby mieszkania wykupywać.
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przypomniał, że zgodnie z umową w 2014 roku miały być maksymalne obniżki, natomiast po tym czasie obniżki maleją . Jeśli chodzi o wykup mieszkań z lokatorem przez osoby trzecie stwierdził, że jest to niebezpieczne  dla miasta. Schemat dalszego postępowania jest jednoznaczny – właściciel kupuje mieszkanie z lokatorem, następnie składa wniosek do sądu o eksmisję,  wówczas lokator na mocy wyroku sadowego musi otrzymać przydział na mieszkanie od gminy. Poprosił radnych o dużą ostrożność przy podejmowaniu decyzji w tej kwestii.
 
Radny p. Stachewicz – przyznał, że chodziło o rok 2014, natomiast przypomniał, iż proponował wówczas, aby skoro nie można sprzedać mieszkania za przysłowiową złotówkę, przeliczyć jaki to jest procent. Stwierdził, że podtrzymuj swoją ówczesną propozycję. Uzasadniając powyższe przypomniał, że chodzi o to, aby jak najwięcej mieszkań  poszło  w ręce prywatne, ponieważ koszt utrzymania ich przez miasto jest tak duży, że najlepiej się ich pozbyć. W tej sytuacji zdaniem mówcy należy podjąć radykalnie odważny krok i sprzedawać mieszkania  za maksymalnie możliwą najniższą kwotę.
Zaproponował aby przy zbyciu wszystkich mieszkań w danym budynku, gdzie proponuje się bonifikatę 99% , w taki sposób  wyliczyć procent, aby cena mieszkania wynosiła 1 złotówkę, pozostałe zaś propozycje jeszcze zwiększyć.
Zwracając się do prasy poprosił o wyraźne podkreślenie, że bonifikata dotyczy jednego roku po to, aby jak najwięcej osób z tego skorzystało. Po raz kolejny poprosił o przemyślenie czy nie należy jeszcze zwiększyć ulg.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  ogłosił przerwę w obradach celem przeanalizowania propozycji radnego Stachewicza
Po przerwie.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Następnie zgłosił wniosek formalny o przeniesienie  sprawy zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia zasad Gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna pod obrady następnej sesji Rady Miasta.
 
            Za przyjęciem wniosku głosowało 15  radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Zwracając się do przewodniczących Komisji Rady Miasta poprosił o dogłębne przeanalizowanie sprawy przed kolejną sesją.
 
           
Ad. 9. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 22 do protokołu ). Następnie zapoznał zebranych     z pismem kapituły opiniującej  kandydatów do tytułów „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” lub  „Zasłużony dla Miasta Chełmna”  dotyczące kandydatury Pani Barbary Gracz i pana Tadeusza Schmeltera  ( załącznik  nr  23  do protokołu ) .Poprosił o przyjęcie uchwały .
 
Przewodnicząca kapituły p. Ewa Gerka
– przedstawiając sylwetkę Pani Barbary Gracz, poinformowała, że Pani Barbara przez wiele lat była nauczycielką przedszkolną i dyrektorem Miejskiego Przedszkola, które pod jej kierownictwem otrzymało tytuł Wzorowego Przedszkola. Była założycielem i wieloletnim działaczem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci  w Chełmnie. Była też Prezesem, organizatorką i działaczem Schroniska Młodzieżowego. Twórczynią bazy TPD nad Jeziorem Sarogrodzkim , organizatorką kolonii letnich dla dzieci  z ubogich rodzin. Została odznaczona wieloma orderami, wyróżnieniami i odznaczeniami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, tytułem  Przyjaciel dziecka., Złotą Odznaką Zasłużonego Działacza Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, Złotą Odznaką ZNP. Medalem Czterdziestolecia,  Odznaką za Zasługi dla Województwa  Toruńskiego, Odznaką  1000 -lecia Państwa. Polskiego, medalem Zasłużony dla Miasta Chełmna.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– odczytał opinie :
1) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( zał. nr   24 do protokołu )
2) Komisji Budżetu  Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr  25  do protokołu )
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –
w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
 
            Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/230/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna” została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 26   do protokołu)
           
 
Ad. 10. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr  27  do protokołu)  Poprosił o przyjęcie uchwały.
 
Przewodnicząca kapituły p. Ewa Gerka –
przedstawiając sylwetkę Pana Tadeusza Schmeltera,  poinformowała, że Pan Tadeusz znany jest szczególnie jako osoba od dziesięcioleci  związana z chełmińskim sportem, najpierw jako czynny zawodnik, następnie jako trener i działacz. Jest jednym z inicjatorów  najstarszej imprezy biegowej na Pomorzu  i Kujawach,  biegu wyzwolenia, znanego pod nazwą memoriału Jana Schmeltera. Inicjatorem obchodów Stulecia Sportu Chełmińskiego i wielu innych imprez sportowych. Honorowy Prezes Klubu „Nadwiślanin”, inicjator ufundowania tablicy pamiątkowej poświęconej zasłużonemu w sporcie chełmińskim Janowi Schmelterowi, radny dwóch kadencji. Odznaczony wysokimi odznaczeniami państwowymi, w szczególności resortowymi - Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi,  Zasłużony dla Województwa Toruńskiego  i Miasta Chełmna, Zasłużony Pracownik Handlu , Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej i Sportu..
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie :
1) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( załącznik  nr  28  do protokołu )
2) Komisji Budżetu  Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr  29  do protokołu )
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
            Za przyjęciem uchwały głosowało  15  radnych, głosów przeciwnych     i wstrzymujących nie było.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/231/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna” została przez Rade przyjęta jednogłośnie  ( załącznik nr 30   do protokołu )
           
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz  - poinformował, że wnioskodawcą w obu przypadkach jest radny Jacek Kordowski oraz, że tytułu zostaną nadane na uroczystej sesji Rady Miasta w dniu 28 grudnia br. w Sali Mieszczańskiej ratusza.
 
Radny p. Kordowski – jako wnioskodawca podziękował radnym za  podjęcie uchwał, kapitule za wydanie pozytywnych opinii oraz wszystkim osobom , które złożyli podpisy pod wnioskiem
 
 
Ad. 11. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił informację na temat oświadczeń majątkowych   Burmistrza Miasta , Przewodnicząca Rady Miasta, radnych oraz pracowników urzędu zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych ( załączniki nr: 31,32,33,34,35,36 i 37  do protokołu )         
 
Ad. 12. Interpelacje  radnych.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja
 
 
Ad. 13. Informacja z realizacji uchwał                                      
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
– przedstawił informacje z realizacji uchwał podjętych na XXXIV sesji rady Miasta , których wykonanie powierza się burmistrzowi miasta
 
Przewodniczący Rady Miasta p. Błażejewicz – przedstawił informację z realizacji uchwały podjętej na XXXIV sesji Rady Miasta,  której wykonanie powierza sio Komisji Rewizyjnej – zlecenie kontroli
 
 
Ad. 14. Wolne wnioski i informacje                                          
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz  
 - poinformował, że Burmistrz Miasta złożył informację o stanie zadań oświatowych, która znajduje się do wglądu w biurze Rady Miasta   ( załącznik  nr 38  do protokołu  )
 
Radny p. Giżyński -  zasugerował, aby  wzorem innych miasta, również Chełmno utworzyło budżet obywatelski. Zdaniem mówcy byłby to kolejny krok do demokratyzacji. Poinformował, iż  napisał w tej sprawie interpelację, na którą uzyskał pozytywną odpowiedź. W związku z powyższym, celem rozpowszechnienia budżetu obywatelskiego wśród mieszkańców przeprowadził dwie rozmowy z redaktorem Czasu Chełmna. Efektem tych rozmów były dwa artykuły ukazujące jak wygląda budżet obywatelski.
W związku z tym, że kończy się rok, zapytał  kiedy można oczekiwać  projektu regulaminu wprowadzającego budżet obywatelski do budżetu miasta.
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –
poinformował, że budżet obywatelski rządzi się pewnymi regułami,  pewnym konspektem postępowania. Celem jest umożliwienie mieszkańcom decydowania, co w ramach  wyasygnowanej kwoty zostanie  zrobione czy zakupione. Zwrócił uwagę, że  przed wydzieleniem w budżecie miasta jakiejkolwiek kwoty na tzw. budżet obywatelki bezprzedmiotowe jest zbieranie jakichkolwiek wniosków od mieszkańców, ponieważ nie znana jest kwota, którą Rada Miasta przeznaczy na realizacje budżetu obywatelskiego. Dodał, że w projekcie budżetu zaproponuje radnym pewną kwotę  i pod jej wysokość powołana kapituła będzie  analizowała wnioski.
 
Radny p. Stachewicz –
po raz kolejny zwrócił uwagę na problem z oświetleniem ulic mieście. Poprosił o tzw. prześwietlanie korony drzew, które zacieniają ulice, a tam, gdzie jest to niemożliwe   obniżenie oświetlenia w taki sposób. aby  lampy nie oświetlały drzew,  a chodniki i ulice. Zdaniem mówcy  w wielu miejscach w mieście, jak choćby na ulicy  Kościuszki, Słowackiego części Dworcowej przy Placu Wolności, 3 Maja oświetlenie jest niewystarczające.
 
Radny p. Dzikowski – w kwestii budżetu obywatelskiego zasugerował, aby w tej kwestii mogła się wypowiadać również Młodzieżowa Rady Miasta, która będzie niebawem powoływana. Zdaniem mówcy warto zasięgnąć opinii również młodych ludzi. W  dalszej części wypowiedzi po raz kolejny zwrócił uwagę  na oznakowanie miasta – na ulicy Dominikańskiej z lewej i prawej strony jest zdecydowanie ograniczona widoczność przez parkujące zbyt blisko skrzyżowania pojazdy. Przypomniał, że zwracał się w tej kwestii do Komisji Bezpieczeństwa. Ponadto wjazd na ulicę  Kościuszki od strony  szkoły specjalnej,  z prawej strony widoczność jest bardzo ograniczona, poprosił o zajęcie się problemem. Podobnie wyjeżdżając od ulicy Łunawskiej przy Straży Pożarnej na drogę nr 1, drzewa bardzo ograniczają widoczność od strony Świecia
Kontynuując poruszył następującą sprawę - wjeżdżając do Chełmna od mostu nie ma żadnego znaku informującego o tym, iż nie mogą wjeżdżać autobusy i dopiero znak zakazu jest           w miejscu, gdy autobus już do miasta wjechał. Zaproponował oznakowanie w taki sposób, aby autokary wjeżdżające do Chełmna od strony Torunia przed cyt. „ tak zwaną obwodnicą”  jechały obwodnicą i dalej ulicą Toruńską na parking przy ABC  omijając miasto. Zdaniem mówcy obwodnica w końcu przydałaby się. Stwierdził, że niezbędna jest zmiana organizacji ruchu w mieście wyrażając nadzieję, że zadanie to będzie uwzględnione w przyszłorocznym budżecie. Dodał, że na przejściu przy sklepie Netto ruch jest bardzo duży i należy tam ograniczyć prędkość.
Następnie wrócił do sprawy drzew z rajskimi jabłuszkami przy Relaksie  sugerując, że mimo, iż wyglądają pięknie wiosną  gdy kwitną,  jesienią spadające owoce  powodują  bałagan. Odnośnie informacji iż rząd ogranicza wydatki na remonty dróg  zapytał, czy nie jest zagrożony remont ulicy Toruńskiej,
   
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz  – poprosił radnych o przestrzeganie pięciominutowego czasu wypowiedzi.
 
Radny p. Jurczak –  odnośnie uwagi dotyczącej komisji, której przewodniczy  wyjaśnił, że zadaniem tej komisji nie jest ani ustawianie znaków, ani pełnienie dyżurów, a jedynie zwracanie  uwagi odpowiednim służbom na konieczność zmiany organizacji ruchu, co wielokrotnie czyniła. Kontynuując poinformował, że zmiana organizacji ruchu nie przyczyni się do zmniejszenia płatnych miejsc parkingowych, a jedynie  pozwoli na zwiększenie możliwości parkowania nieodpłatnego.
 
Radny p. Giżyński
– wracając do  sprawy budżetu obywatelskiego i wypowiedzi burmistrza  odnośnie  regulamin poinformował, że nie ma on zwierać   kwot,  chodziło o uporządkowanie spraw związanych z terminem składania wniosków, kto Możejce  składać i gdzie składać.
 
Radny p. Wrażeń-  zwracając się do Burmistrza poprosił o następujące informacje dotyczące ZUM-u  a mianowicie  czy w umowie podpisanej z ZUM-em zawarte jest  mycie pojemników. Przypomniał, że sprawa poruszana była już wielokrotnie, a jak wynika    z informacji uzyskanej od Burmistrza w przypadku mycia, usługa musiałaby podrożeć. Dodał cyt. „ nie wiem z jakiej racji broni ZUM-u. Jak jest w umowie mycie pojemników, niech myją. To mnie nie interesuje, ma być umyty. Jest koniec roku,  od lipca nie myte pojemniki.”  Poprosił również o informację od której do której godziny w mieście obowiązuje   cisza nocna. Dodał cyt. „ Panowie z ZUM-u jadą -  piąta, wpół do piątej, piąta trzydzieści rano. Hałasuje ta śmieciara,. Następna sprawa -  nie sprzątają tego , co się wysypie”.
 
Radny Kordowski –
w związku z faktem, iż dobiega końca remont ulicy Grudziądzkiej poprosił o informację czy przygotowywane są zmiany dotyczące jak z wjazdu na Grudziądzką dla samochodów dostawczych.
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –
poinformował, że  planuje się ograniczenie tonażu, który może wjeżdżać  i zmienią  się godzin wjazdu, a  wjazd za specjalnym  zezwoleniem.
 
Ad. 15. Zakończenie                       
                                                                             
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady XXXV sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
 
 
Protokołowała:                                                                                                  Przewodniczył :
 
 
( - ) Danuta Derebe                                                                    (-) Janusz Błażejewicz
 
 

Powiadom znajomego