Protokół
z XXXV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 29 października 2013 r.
Sesja odbyła się w dniu 29 października 2013 r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 18.30
Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji
było 15 radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Listy obecności radnych stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z XXXIV sesji rady Miasta
2. Przyjęcie porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta Chełmna
- przegłosowanie poprawek
3. Sprawa przyjęcia Informacji z przebiegu wykonania budżetu miasta za I półrocze
2013 roku
4. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony
Środowiska Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady
Miasta Chełmna w dniach od 24 września do 5 października 2013 r.
5. Sprawa wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna, powołania tej
Rady i nadania jej statutu.
6. Sprawa uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów „Honorowy
Obywatel Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta Chełmna”
7. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze
przetargowej nieruchomości
8. Sprawa zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia zasad
Gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna
9. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
10. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
11. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
12. Interpelacje radnych.
13. Informacja z realizacji uchwał
14. Wolne wnioski i informacje
15. Zakończenie
Ad. 1. Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – otworzył obrady XXXV sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Jacka Kordowskiego
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z XXXIV sesji uznaje za przyjęty.
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad XXXV sesji Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad stwierdził, że porządek obrad XXXV sesji uznaje za przyjęty.
Ad. 3. Sprawa przyjęcia Informacji z przebiegu wykonania budżetu miasta
za I półrocze 2013 roku
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił informację z przebiegu wykonania budżetu miasta za i półrocze 2013 roku ( załącznik nr 2 do protokołu )
Dochody zaplanowane w kwocie 48.448.858 zł, w roku wykonywania budżetu zostały zwiększone do kwoty 50.179.000 zł. Planowane dochody zrealizowano w półroczu w wysokości 24.617.000 zł., co stanowi 49,06% planu
Wydatki kształtowały się następująco – planowane wydatki na kwotę 48.914,000 zł, w ciągu roku zostały zwiększone do kwoty 51.816.000 zł i pierwszym półroczu zostały zrealizowane na poziomie 45,55% planu.
W budżecie ustalono rezerwy:
- ogólna, na kwotę 149.658 zł., w I półroczu została częściowo rozdysponowana i wynosi
130.6508 zł.
- rezerwę na zadania w zakresie zarządzania kryzysowego na kwotę 130.000 zł. ,
w I półroczu nie została wydatkowana
Deficyt planowany na początku roku na kwotę 465.845 zł, w ciągu I półrocza zwiększony został do kwoty 1.637,849 zł. Faktycznie wykorzystanie w tym okresie wynosi 1.016,485 zł.
Przychody – pierwotny plan ustalono na kwotę 1.735,045 zł. , w trakcie wykonania budżetu w I półroczu zwiększone zostały do kwoty 2.907.047 zł.
Spłaty bieżących pożyczek na remont budynków mieszkalnych w kwocie 11.380 zł.,
przychody z innych rozliczeń krajowych tzw. wolne środki w kwocie 3.780.112 zł. Uchwalony plan rozchodów w kwocie 1.269.198 zł. w ciągu pierwszego półrocza nie był zwiększony. Wykonanie z przedstawia się następująco: spłaty kredytów i pożyczek w wysokości 643.238 zł przelewy na rachunki lokat w wysokości 3.200.000 zł., dochody majątkowe zaplanowano na kwotę 3.489.209 zł., zostały zwiększone do kwoty 3.837,121 zł. Wykonanie dochodów majątkowych ogółem osiągnęło poziom 531.318 zł., co stanowi 13,85% planu. Wydatki majątkowe - zaplanowano na ogólną kwotę 4.335.731 zł. , zwiększono je na kwotę 5. 508.000 wykonanie wydatków majątkowych ogółem osiągnęło poziom 127.531 zł., co stanowi 2,32 % planu.
Dotacje podmiotowe na łączną kwotę 4.000.000zł. , zwiększono do kwoty 4.000.052 zł. Przekazano dotacje na kwotę 2.000.040 zł, co stanowi 50,37% planu.
Dodał, że szczegółowe informacje dotyczące przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2013 roku wszyscy radni otrzymali na piśmie. Poprosił o przyjęcie Informacji.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej ( załącznik nr 3 do protokołu )
Radny p. Giżyński - poprosił o udzielenie następujących wyjaśnień:
- parkingi – wpływy za I półrocze wynoszą 291.991 zł., wynagrodzenie za obsługę 167.843zł., co oznacza, że wynagrodzenie za obsługę stanowi 57,48 %. Poprosił o informację jak naprawdę kształtują się wpływy z parkingów pomiędzy miastem, a firmą. Ponadto poprosił o informację na temat odpracowywania zaległości czynszowych przez mieszkańców mieszkań komunalnych posiadających zadłużenia
Skarbnik Miasta p. Brzezińska - wyjaśniła, że dochody dotyczą wyłącznie zajęcia pasa drogowego, czyli 53% , które pobiera z całości dochodów firma wyłoniona w drodze przetargu, pozostała część stanowi czysty dochód.
Dyrektor ZWiK p. Matuszewski- przypomniał sesję podczas której deklarował rozwiązanie tematu odpracowywania zadłużeń w IV kwartale br. informując, że sprawa jest w trakcie realizacji tzn. zostały przygotowane propozycje aneksów do umów związanych z odpracowywaniem, przygotowywany jest regulamin, zmieniona została polisa ubezpieczeniowa w taki sposób, aby obejmowała również osoby odpracowujące.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów stwierdził, że Informację z przebiegu wykonania budżetu miasta za i półrocze 2013 roku uznaje za przyjętą.
Ad. 4. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki
Miejskiej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Chełmna
przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna
w dniach od 24 września do 5 października 2013 r.
Przewodniczący KR p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz z załącznikami. ( złącznik nr 4 do protokołu ) Poprosił o przyjecie uchwały w zaproponowanym brzmieniu
Radny p. Giżyński – zwracając się do Skarbnika Miasta poprosił o wyjaśnienie dlaczego takie faktury, czy rachunki, o których mówi sprawozdanie są przyjmowane do urzędu. Wyjaśnił, że chodzi o faktury z dużymi kwotami, które nie były opisywane szczegółowo, jak również rachunki na których poza rozliczanymi towarami zawarte były również zakupy prywatne
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – usprawiedliwiając zaistniała sytuację poinformowała, że jeśli chodzi o urzędników takie faktury nie są przyjmowana, natomiast ten rachunek wydatkowany został przez osobę ze stowarzyszenia i został warunkowo przyjęty, niemniej do ogólnego rozliczenia ta kwota nie została ujęta.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/226/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Chełmna przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna w dniach od 24 września do 5 października 2013 r. została przez Rade przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 5 do protokołu )
Ad. 5. Sprawa wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta
Chełmna, powołania tej Rady i nadania jej statutu.
Sekretarz Miasta p. Syta – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 6 do protokołu ) następnie zgłosił a autopoprawkę do uchwały ( załącznik nr 7 do protokołu )
Poprosiła o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu ( załącznik nr 8 do protokołu )
2) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki ( załącznik nr 9 do protokołu )
Następnie w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/227/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie zmiany uchwały w wyrażenia zgody na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta Chełmna, powołania tej Rady i nadania jej statutu została przez Rade przyjęta większością głosów( załącznik nr 10 do protokołu )
Ad. 6. Sprawa uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów
„Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta
Chełmna”
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( załącznik nr 11 do protokołu ) .
Poinformował, że zgłoszono troje kandydatów – Pana Mieczysława Żelazko, Pana Marka Ośmiałowskiego i Pana Miłosza Lippki, których oświadczenia o wyrażeniu zgodny znajdują się w teczce sesji ( załączniki nr: 12,13,14 do protokołu ) . Poinformował , że głosować będą radni kolejno na poszczególnych kandydatów, a następnie nad projektem uchwały .
Przewodniczący obrad p. Błażejeiwicz –odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( załącznik nr 15 do protokołu )
W związku z brakiem innych kandydatów oraz brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie poszczególne kandydatury:
Za kandydaturą Pana Marka Ośmiałowskiego głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Za kandydaturą Pana Mieczysława Żelazko głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Za kandydaturą Pana Miłosza Lippki głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Stwierdził, że wszystkie kandydatury zostały zaaprobowane większością głosów .
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/228/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie uzupełnienia składu Kapituły opiniującej kandydatów do tytułów „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta Chełmna” została przez Rade przyjęta większością głosów ( załącznik nr 16 do protokołu )
Ad. 7. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania
w dzierżawę w drodze przetargowej nieruchomości
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 17 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr 18 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/229/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze przetargowej nieruchomości została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 19 do protokołu )
Ad. 8. Sprawa zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia
zasad gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność
Gminy Miasta Chełmna
Kierownik WGN p. Augustyniak – Babicz – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 wrz z uzasadnieniem ( załącznik nr 20 do protokołu ) Poprosiła o przyjecie uchwały .
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr 21 do protokołu )
Radny p. Wrażeń – stwierdził cyt. „ od kwietnia do teraz, żeby podjąć decyzję przez wydział o podniesieniu bonifikaty z 88 do 90%, to jest pół roku od tego spotkania. Stanowczo to jest za długo. Przez pół roku wiele rzeczy mogłoby się wydarzyć, zdarzyć. Obojętnie co by to było. Ktoś mógłby wykupić, zagospodarować, jakieś pieniądze by wpłynęły. Interes się kręci, a tak żeśmy tylko czekali. Ja rozumiem gospodarowanie mieniem komunalnym w szerszym zakresie, to i powinny być działki – oczekuję takiej też propozycji. Oczekuję, dlaczego przy tak wysokiej bonifikacie nie m chętnych na zbycie tego mienia. Ile najemca straci, gdy wykupi ten lokal. Proszę Państwa tę bonifikatę można było po tym spotkaniu na drugi tydzień wprowadzić uchwałą Rady Miasta, czekamy pół roku. Ja tu oczekuję szerszych informacji odnośnie gospodarowania mieniem komunalnym. W Bydgoszczy działeczki można kupić na wieczyste użytkowanie przy wpłacie 1%. My żeśmy dyskutowali na różne tematy, a wydział poszedł na łatwiznę i jeszcze musieliśmy czekać pół roku”
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - stwierdził, że albo z przedmówcą był na różnych spotkaniach, albo doszło do nieporozumienia. Zdaniem mówcy na spotkaniu ustalono, iż zmieniona zostanie uchwała, wprowadzone zostaną maksymalne zniżki w celu zachęcenia ludzi do wykupienia mieszkań oraz ograniczony zostanie czas funkcjonowania tej uchwały, będzie to rok 2014. I ówczesna umowa jest realizowana
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że odnosi się do spotkań, w których uczestniczył informując, że w spotkaniu 23 kwietnia brał udział. Kontynuując stwierdził, że nie jest cyt.: „ Za rozdawnictwem, a uchwałę o bonifikatach można było w tygodniu zrobić.”
Radny p. Błażejewicz – przypomniał, że na spotkaniu, o którym mowa padła również propozycja, aby po skończeniu terminu obowiązywania bonifikat, umożliwienia wykupienia z np. 50% bonifikatami mieszkań przez osoby trzecie. Poprosił o informację, czy sprawa była analizowana, czy też nie , czy jest to możliwe prawnie, czy też nie. Zdaniem mówcy taka alternatywa byłaby dużym bodźcem, aby mieszkania wykupywać.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przypomniał, że zgodnie z umową w 2014 roku miały być maksymalne obniżki, natomiast po tym czasie obniżki maleją . Jeśli chodzi o wykup mieszkań z lokatorem przez osoby trzecie stwierdził, że jest to niebezpieczne dla miasta. Schemat dalszego postępowania jest jednoznaczny – właściciel kupuje mieszkanie z lokatorem, następnie składa wniosek do sądu o eksmisję, wówczas lokator na mocy wyroku sadowego musi otrzymać przydział na mieszkanie od gminy. Poprosił radnych o dużą ostrożność przy podejmowaniu decyzji w tej kwestii.
Radny p. Stachewicz – przyznał, że chodziło o rok 2014, natomiast przypomniał, iż proponował wówczas, aby skoro nie można sprzedać mieszkania za przysłowiową złotówkę, przeliczyć jaki to jest procent. Stwierdził, że podtrzymuj swoją ówczesną propozycję. Uzasadniając powyższe przypomniał, że chodzi o to, aby jak najwięcej mieszkań poszło w ręce prywatne, ponieważ koszt utrzymania ich przez miasto jest tak duży, że najlepiej się ich pozbyć. W tej sytuacji zdaniem mówcy należy podjąć radykalnie odważny krok i sprzedawać mieszkania za maksymalnie możliwą najniższą kwotę.
Zaproponował aby przy zbyciu wszystkich mieszkań w danym budynku, gdzie proponuje się bonifikatę 99% , w taki sposób wyliczyć procent, aby cena mieszkania wynosiła 1 złotówkę, pozostałe zaś propozycje jeszcze zwiększyć.
Zwracając się do prasy poprosił o wyraźne podkreślenie, że bonifikata dotyczy jednego roku po to, aby jak najwięcej osób z tego skorzystało. Po raz kolejny poprosił o przemyślenie czy nie należy jeszcze zwiększyć ulg.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach celem przeanalizowania propozycji radnego Stachewicza
Następnie zgłosił wniosek formalny o przeniesienie sprawy zmiany uchwały Rady Miasta Chełmna w sprawie określenia zasad Gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna pod obrady następnej sesji Rady Miasta.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.
Zwracając się do przewodniczących Komisji Rady Miasta poprosił o dogłębne przeanalizowanie sprawy przed kolejną sesją.
Ad. 9. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 22 do protokołu ). Następnie zapoznał zebranych z pismem kapituły opiniującej kandydatów do tytułów „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” lub „Zasłużony dla Miasta Chełmna” dotyczące kandydatury Pani Barbary Gracz i pana Tadeusza Schmeltera ( załącznik nr 23 do protokołu ) .Poprosił o przyjęcie uchwały .
Przewodnicząca kapituły p. Ewa Gerka – przedstawiając sylwetkę Pani Barbary Gracz, poinformowała, że Pani Barbara przez wiele lat była nauczycielką przedszkolną i dyrektorem Miejskiego Przedszkola, które pod jej kierownictwem otrzymało tytuł Wzorowego Przedszkola. Była założycielem i wieloletnim działaczem Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Chełmnie. Była też Prezesem, organizatorką i działaczem Schroniska Młodzieżowego. Twórczynią bazy TPD nad Jeziorem Sarogrodzkim , organizatorką kolonii letnich dla dzieci z ubogich rodzin. Została odznaczona wieloma orderami, wyróżnieniami i odznaczeniami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, tytułem Przyjaciel dziecka., Złotą Odznaką Zasłużonego Działacza Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, Złotą Odznaką ZNP. Medalem Czterdziestolecia, Odznaką za Zasługi dla Województwa Toruńskiego, Odznaką 1000 -lecia Państwa. Polskiego, medalem Zasłużony dla Miasta Chełmna.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie :
1) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( zał. nr 24 do protokołu )
2) Komisji Budżetu Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr 25 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/230/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna” została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 26 do protokołu)
Ad. 10. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 27 do protokołu) Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodnicząca kapituły p. Ewa Gerka – przedstawiając sylwetkę Pana Tadeusza Schmeltera, poinformowała, że Pan Tadeusz znany jest szczególnie jako osoba od dziesięcioleci związana z chełmińskim sportem, najpierw jako czynny zawodnik, następnie jako trener i działacz. Jest jednym z inicjatorów najstarszej imprezy biegowej na Pomorzu i Kujawach, biegu wyzwolenia, znanego pod nazwą memoriału Jana Schmeltera. Inicjatorem obchodów Stulecia Sportu Chełmińskiego i wielu innych imprez sportowych. Honorowy Prezes Klubu „Nadwiślanin”, inicjator ufundowania tablicy pamiątkowej poświęconej zasłużonemu w sporcie chełmińskim Janowi Schmelterowi, radny dwóch kadencji. Odznaczony wysokimi odznaczeniami państwowymi, w szczególności resortowymi - Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Zasłużony dla Województwa Toruńskiego i Miasta Chełmna, Zasłużony Pracownik Handlu , Zasłużony Działacz Kultury Fizycznej i Sportu..
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie :
1) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( załącznik nr 28 do protokołu )
2) Komisji Budżetu Bezpieczeństwa Publicznego ( załącznik nr 29 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr XXXV/231/2013 Rady Miasta Chełmna z dnia 29 października 2013 roku w sprawie nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna” została przez Rade przyjęta jednogłośnie ( załącznik nr 30 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - poinformował, że wnioskodawcą w obu przypadkach jest radny Jacek Kordowski oraz, że tytułu zostaną nadane na uroczystej sesji Rady Miasta w dniu 28 grudnia br. w Sali Mieszczańskiej ratusza.
Radny p. Kordowski – jako wnioskodawca podziękował radnym za podjęcie uchwał, kapitule za wydanie pozytywnych opinii oraz wszystkim osobom , które złożyli podpisy pod wnioskiem
Ad. 11. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił informację na temat oświadczeń majątkowych Burmistrza Miasta , Przewodnicząca Rady Miasta, radnych oraz pracowników urzędu zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych ( załączniki nr: 31,32,33,34,35,36 i 37 do protokołu )
Ad. 12. Interpelacje radnych.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja
Ad. 13. Informacja z realizacji uchwał
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił informacje z realizacji uchwał podjętych na XXXIV sesji rady Miasta , których wykonanie powierza się burmistrzowi miasta
Przewodniczący Rady Miasta p. Błażejewicz – przedstawił informację z realizacji uchwały podjętej na XXXIV sesji Rady Miasta, której wykonanie powierza sio Komisji Rewizyjnej – zlecenie kontroli
Ad. 14. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - poinformował, że Burmistrz Miasta złożył informację o stanie zadań oświatowych, która znajduje się do wglądu w biurze Rady Miasta ( załącznik nr 38 do protokołu )
Radny p. Giżyński - zasugerował, aby wzorem innych miasta, również Chełmno utworzyło budżet obywatelski. Zdaniem mówcy byłby to kolejny krok do demokratyzacji. Poinformował, iż napisał w tej sprawie interpelację, na którą uzyskał pozytywną odpowiedź. W związku z powyższym, celem rozpowszechnienia budżetu obywatelskiego wśród mieszkańców przeprowadził dwie rozmowy z redaktorem Czasu Chełmna. Efektem tych rozmów były dwa artykuły ukazujące jak wygląda budżet obywatelski.
W związku z tym, że kończy się rok, zapytał kiedy można oczekiwać projektu regulaminu wprowadzającego budżet obywatelski do budżetu miasta.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że budżet obywatelski rządzi się pewnymi regułami, pewnym konspektem postępowania. Celem jest umożliwienie mieszkańcom decydowania, co w ramach wyasygnowanej kwoty zostanie zrobione czy zakupione. Zwrócił uwagę, że przed wydzieleniem w budżecie miasta jakiejkolwiek kwoty na tzw. budżet obywatelki bezprzedmiotowe jest zbieranie jakichkolwiek wniosków od mieszkańców, ponieważ nie znana jest kwota, którą Rada Miasta przeznaczy na realizacje budżetu obywatelskiego. Dodał, że w projekcie budżetu zaproponuje radnym pewną kwotę i pod jej wysokość powołana kapituła będzie analizowała wnioski.
Radny p. Stachewicz – po raz kolejny zwrócił uwagę na problem z oświetleniem ulic mieście. Poprosił o tzw. prześwietlanie korony drzew, które zacieniają ulice, a tam, gdzie jest to niemożliwe obniżenie oświetlenia w taki sposób. aby lampy nie oświetlały drzew, a chodniki i ulice. Zdaniem mówcy w wielu miejscach w mieście, jak choćby na ulicy Kościuszki, Słowackiego części Dworcowej przy Placu Wolności, 3 Maja oświetlenie jest niewystarczające.
Radny p. Dzikowski – w kwestii budżetu obywatelskiego zasugerował, aby w tej kwestii mogła się wypowiadać również Młodzieżowa Rady Miasta, która będzie niebawem powoływana. Zdaniem mówcy warto zasięgnąć opinii również młodych ludzi. W dalszej części wypowiedzi po raz kolejny zwrócił uwagę na oznakowanie miasta – na ulicy Dominikańskiej z lewej i prawej strony jest zdecydowanie ograniczona widoczność przez parkujące zbyt blisko skrzyżowania pojazdy. Przypomniał, że zwracał się w tej kwestii do Komisji Bezpieczeństwa. Ponadto wjazd na ulicę Kościuszki od strony szkoły specjalnej, z prawej strony widoczność jest bardzo ograniczona, poprosił o zajęcie się problemem. Podobnie wyjeżdżając od ulicy Łunawskiej przy Straży Pożarnej na drogę nr 1, drzewa bardzo ograniczają widoczność od strony Świecia
Kontynuując poruszył następującą sprawę - wjeżdżając do Chełmna od mostu nie ma żadnego znaku informującego o tym, iż nie mogą wjeżdżać autobusy i dopiero znak zakazu jest w miejscu, gdy autobus już do miasta wjechał. Zaproponował oznakowanie w taki sposób, aby autokary wjeżdżające do Chełmna od strony Torunia przed cyt. „ tak zwaną obwodnicą” jechały obwodnicą i dalej ulicą Toruńską na parking przy ABC omijając miasto. Zdaniem mówcy obwodnica w końcu przydałaby się. Stwierdził, że niezbędna jest zmiana organizacji ruchu w mieście wyrażając nadzieję, że zadanie to będzie uwzględnione w przyszłorocznym budżecie. Dodał, że na przejściu przy sklepie Netto ruch jest bardzo duży i należy tam ograniczyć prędkość.
Następnie wrócił do sprawy drzew z rajskimi jabłuszkami przy Relaksie sugerując, że mimo, iż wyglądają pięknie wiosną gdy kwitną, jesienią spadające owoce powodują bałagan. Odnośnie informacji iż rząd ogranicza wydatki na remonty dróg zapytał, czy nie jest zagrożony remont ulicy Toruńskiej,
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poprosił radnych o przestrzeganie pięciominutowego czasu wypowiedzi.
Radny p. Jurczak – odnośnie uwagi dotyczącej komisji, której przewodniczy wyjaśnił, że zadaniem tej komisji nie jest ani ustawianie znaków, ani pełnienie dyżurów, a jedynie zwracanie uwagi odpowiednim służbom na konieczność zmiany organizacji ruchu, co wielokrotnie czyniła. Kontynuując poinformował, że zmiana organizacji ruchu nie przyczyni się do zmniejszenia płatnych miejsc parkingowych, a jedynie pozwoli na zwiększenie możliwości parkowania nieodpłatnego.
Radny p. Giżyński – wracając do sprawy budżetu obywatelskiego i wypowiedzi burmistrza odnośnie regulamin poinformował, że nie ma on zwierać kwot, chodziło o uporządkowanie spraw związanych z terminem składania wniosków, kto Możejce składać i gdzie składać.
Radny p. Wrażeń- zwracając się do Burmistrza poprosił o następujące informacje dotyczące ZUM-u a mianowicie czy w umowie podpisanej z ZUM-em zawarte jest mycie pojemników. Przypomniał, że sprawa poruszana była już wielokrotnie, a jak wynika z informacji uzyskanej od Burmistrza w przypadku mycia, usługa musiałaby podrożeć. Dodał cyt. „ nie wiem z jakiej racji broni ZUM-u. Jak jest w umowie mycie pojemników, niech myją. To mnie nie interesuje, ma być umyty. Jest koniec roku, od lipca nie myte pojemniki.” Poprosił również o informację od której do której godziny w mieście obowiązuje cisza nocna. Dodał cyt. „ Panowie z ZUM-u jadą - piąta, wpół do piątej, piąta trzydzieści rano. Hałasuje ta śmieciara,. Następna sprawa - nie sprzątają tego , co się wysypie”.
Radny Kordowski – w związku z faktem, iż dobiega końca remont ulicy Grudziądzkiej poprosił o informację czy przygotowywane są zmiany dotyczące jak z wjazdu na Grudziądzką dla samochodów dostawczych.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –poinformował, że planuje się ograniczenie tonażu, który może wjeżdżać i zmienią się godzin wjazdu, a wjazd za specjalnym zezwoleniem.
Ad. 15. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady XXXV sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył :
( - ) Danuta Derebe (-) Janusz Błażejewicz