W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Chełmna

ul. Dworcowa 1

86-200 Chełmno


tel.  (+48 56) 677 17 17
fax: (+48 56) 677 17 74


e-mail: biuro_informacji@chelmno.pl

www: chelmno.pl

Skrytka ePUAP: /8493hehsse/skrytka 


NIP Gminy Miejskiej: 875-10-03-167
REGON Gminy Miejskiej: 871118483

NIP Urzędu Miasta: 8751549877
REGON Urzędu Miasta: 000523442



Prot. z XXIV sesji RM

 

 
Protokół Nr XXIV /2012
z  XXIV  sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia  30 października 2012 r.
 
 
Sesja odbyła się w dniu   30 października 2012 r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 18.15
 
                                                           Na ogólną ilość   15     radnych obecnych na sesji
                                                           było    15  radnych, co stanowi  100%
 
                                                           Nieobecnych usprawiedliwionych     -  0
                                                           Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
 
Listy obecności radnych  stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
 
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
 
 
  1.Otwarcie
                   - stwierdzenie quorum
                   - przyjęcie protokołu z XXIII sesji RM
 
 2. Przyjęcie porządku obrad XXIV  sesji Rady Miasta Chełmna
 
                   - przegłosowanie poprawek                                                 
 
3. Sprawa zmiany uchwały w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia udzielane przez     
     przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasto Chełmno.                  
 
4.  Stanowisko w sprawie równego traktowania telewizji TRWAM w procesie koncesyjnym
                                                   .                  
5.  Sprawa  nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna”
                                                 
6.  Sprawa   przyjęcia „3- letniego programu wspierania rodziny dla miasta Chełmna          

      na lata 2012-2014”
                                     
7.  Sprawa   organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za
      pobyt   w mieszkaniach chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób
      opuszczających  rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo - wychowawczą, młodzieżowy
      ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich oraz osób bezdomnych i cudzoziemców 

                       
8. Sprawa stawek podatku od nieruchomości                     
 
9. Sprawa określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych                 
 
10. Sprawa  zastosowania średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego
                       
11. Sprawa ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie pojazdów
      samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczenie opłat za parkowanie pojazdów
      samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście
      Chełmnie.

12 . Informacja z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2012 roku
                                  
13. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
                                    
14.  Interpelacje radnych
 
15. Informacja z realizacji uchwał                                      
 
16. Wolne wnioski i informacje                                     
 
17. Zakończenie .                                                                 
 
                                                                      
 
Ad.1.Otwarcie
                                                                                               
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – otworzył obrady XXIV  sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radnego  Jacka Kordowskiego
 
-stwierdzenie quorum
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  stwierdził, że na sali obrad obecnych jest  15 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
- przyjęcie protokołu z XXIII sesji Rady Miasta
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  stwierdził, że do dnia sesji nie zgłoszono żadnych uwag dotyczących protokołu z poprzedniej sesji, w związku z czym protokół z XXIII sesji Rady Miasta uznaje za przyjęty.
 
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad XXIV sesji Rady Miasta Chełmna
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zgłosił autopoprawkę do zaproponowanego porządku obrad, a mianowicie w punkcie trzecim zostanie omówiona zmiana uchwały  w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasto Chełmno, natomiast stanowisko w sprawie równego traktowania telewizji TRWAM w procesie koncesyjnym    zostanie omówione jako punkt 4 porządku obrad. W związku z brakiem innych propozycji poddał pod głosowanie zamianę kolejności omawiania punktów 3 i 4. Za propozycją głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było 3 radnych wstrzymało się od głosu Następnie poddał pod głosowanie projekt porządku obrad wraz z przegłosowanym wnioskiem. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych , głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.

Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –   stwierdził, ze porządek obrad XXIV sesji rady Miasta został przyjęty jednogłośnie
 
Ad. 3.   Sprawa zmiany uchwały w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia
           udzielane przez  przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasto
           Chełmno.          
 
 
Kierownik ROKSiP p. Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 2   do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3   do protokołu ) Poprosiła o przyjęcie uchwały.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinie:
-  Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miasta Chełmna (stanowi załącznik
    nr 4   do protokołu)
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
  Środowiska (stanowi załącznik nr  5  do protokołu)
Następnie  odczytał pismo Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego w przedmiotowej sprawie ( stanowi załącznik nr  6 do protokołu ).
Przedstawił również list otwarty od mieszkańców  skierowany do Rady Miasta  informując, że będzie on w biurze Rady do wglądu ( stanowi załącznik nr  7 do protokołu ).
Kontynuując stwierdził, że propozycja zawarta w omawianym projekcie uchwały wychodzi na przeciw sugestiom zawartym w liście otwartym i piśmie ZNP. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że odbył spotkanie z mieszkankami miasta, których dzieci korzystają z miejskiego przedszkola. Podczas tego spotkania poruszana była m.in. kwestia ewentualnych zwolnień od opłat, wówczas mówca obiecał, że zostanie to wyjaśnione na sesji przez radcę prawnego. W związku z powyższym poprosił radcę prawnego o opinię w tej sprawie.
 
Radca prawny p. Stegienka – przyznał, że Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem odnośnie kompetencji w sprawie zwolnień z opłat informując, iż pierwotnie stanął na stanowisku, iż nie ma możliwości wprowadzenia zwolnień przez Radę i jest to kompetencja dyrektora przedszkola, co wynikało z dotychczasowego orzecznictwa. Niemniej w lipcu br. sytuacja się zmieniła, kiedy NSA uchylił wyrok WSA w Lublinie i została wprowadzona nowa zasada, a mianowicie, ze Rada może wprowadzić ulgi dla rodzin wielodzietnych mających dzieci w takim przedszkolu. Ponadto w najbliższym czasie zostanie podjęta uchwała NSA mająca na celu interpretację przepisów w tym zakresie. Stwierdził, że po wyroku NSA w Warszawie zwolnienia będą należały do kompetencji Rady i wyłącznie Rada może wprowadzić zwolnienia.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zapytał, czy na obecną chwile dyrektor placówki może wprowadzić zwolnienia, czy należy to do wyłącznej kompetencji Rady.
 
Radca prawny p. Stegienka – stwierdził, że po wyroku należy to do wyłącznej kompetencji Rady
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, że pojawił się problem, ponieważ wcześniejsza opinia była inna, a tym samym przygotowana uchwała nie daje możliwości wprowadzania zwolnień. W związku z powyższym ,o ile Rada zadecyduje o wprowadzeniu takich zwolnień, będzie musiała  zostać przygotowana nowa uchwała. Następnie informując, że przedstawicielka rodziców prosiła o umożliwienie zabrania głosu na sesji, udzielił głosu Pani Katarzynie Leśniewskiej.
 
Pani Leśniewska – informując, że jest przedstawicielką rodziców podziękowała za udzielenie głosu. Podziękowała za  zainteresowanie dobrem rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola Tęczowy Zakątek i przygotowanie projektu uchwały, w którym zaproponowane stawki są satysfakcjonujące. Poprosiła Radnych o przychylne  przyjęcie projektu. Następnie  w imieniu rodziców poprosiła o wprowadzenie ulg za pobyt w przedszkolu dla rodziców, których więcej niż jedno dziecko uczęszcza do przedszkola, które są niewielkie, a dla rodziców  w rodzinach wielodzietnych tak znaczące.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– stwierdził, że zarówno to, co zapisała Pani Prezes ZNP jak i to o co prosiła ani Leśniewska należy potraktować jako wniosek.
 
Radny p. Dzikowski – zaproponował ogłoszenie kilkuminutowej przerwy celem przygotowania poprawki do projektu uchwały, co pozwoli na kompleksowe załatwienie sprawy na dzisiejszej sesji.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zwrócił się do radcy prawnego z zapytanie czy jest przygotowany do tej propozycji.
 
Radca prawny p. Stegienka – poinformował, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić poprawkę.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, ze po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Kierownik ROKSiP p. Ludwikowska – zaproponowała wprowadzić do projektu uchwały autopoprawką punkt 2 w  brzmieniu: wprowadza się § 3 punkt 3, który otrzymuje brzmienie: opłatę za świadczenia określone w § 3.1.obniza się o 25% za drugie dziecko, o 50% za trzecie i każde kolejne dziecko danej rodziny uczęszczające do przedszkola”
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie wraz ze zgłoszoną autopoprawką
           
             Za przyjęciem uchwały głosowało  15  radnych, głosów przeciwnych    i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/148/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Miasto Chełmno została przyjęta  jednogłośnie( stanowi załącznik nr 8  do protokołu 
 
 
 
Ad. 4.  Stanowisko w sprawie równego traktowania telewizji TRWAM
          w procesie koncesyjnym
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił projekt stanowiska  ( stanowi załącznik nr  9  do protokołu ) Następnie odczytał treść apelu Rady Miasta Chełmna w sprawie równego traktowania Telewizji TRWAM w procesie koncesyjnym ( stanowi załącznik nr 10  do protokołu ). Przypomniał, że wcześniej odbyło się spotkanie w przedmiotowej sprawie zakończone podpisaniem rezolucji, która została przesłana do prezesa Krajowej rady Radiofonii i Telewizji. Wówczas to dwoje radnych zobowiązało się do przeprowadzenia rozmów z radcą prawnym  na temat możliwości oficjalnego zaakceptowania tego stanowiska przez Radę Miasta Chełmna.
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt stanowiska   w przedmiotowej sprawie.
           
       Za przyjęciem stanowiska głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych   i wstrzymujących nie było
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –stwierdził, że  Stanowisko Rady Miasta Chełmna  z dnia 30 października 2012 roku w sprawie równego traktowania Telewizji TRWAM        w procesie koncesyjnym zostało przez Radę przyjęte jednogłośnie ( stanowi załącznik nr  11 do protokołu)
 
                                             
Ad. 5.  Sprawa  nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna”
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2           ( stanowi załącznik nr  12  do protokołu). Poinformował, że już od kilku lat obowiązuje Uchwała Rady Miasta zatwierdzająca regulamin nadawania tytułów Honorowy Obywatel Miasta Chełmna oraz zasłużony dla Miasta Chełmna.  W ostatnim czasie  wpłynęły wnioski Stowarzyszenia Osób Internowanych Chełminiacy 1982 rok o nadanie takich tytułów. Zgodnie z regulaminem została powołana kapituła, która po zapoznaniu się  z wnioskami wystąpiła do Przewodniczącego Rady Miasta o nadanie tytułów Honorowy Obywatel Miasta Chełmna  2 osobom- ks. Janowi Kujaczyńskiemu oraz pośmiertnie dr Zofii Zych . Poprosił            o przyjęcie uchwały
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinie:
-  Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
   Środowiska (stanowi załącznik nr 13   do protokołu),
-  Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna (stanowi załącznik nr 14   do protokołu)
 
Radny p. Stachewicz – poprosił o informacje cyt. „ co idzie za tytułem Honorowy  Obywatel Miasta czy Zasłużony dla Miasta Chełmna. Czy technicznie, fizycznie zostało przygotowane to, co ma zostać wręczone, bo jeżeli nie, a podejrzewam, że nie, a należałoby poważnie podchodzić do nadawania takich tytułów, przygotować wszystko kompleksowo przed wprowadzaniem takich uchwał. Poza tym chciałbym  dowiedzieć się  Panie Przewodniczący kto jest w kapitule oceniającej kandydatury. Wolałbym żeby ta kapituła składała się z osób zaufania społecznego, w przyszłości może też dokoptowano by do tej kapituły osoby, które taki honorowy tytuł otrzymały, a są żyjące wiec mogłyby wspomóc tą kapitułę jako dodatkowe osoby. Nie chciałbym, żeby taka kapituła była związana z jakimkolwiek podziałem politycznym, a zatem, jak się dowiadywałem, że kapitułę stanowią osoby z politycznego nadania. Żeby raczej doprowadzić do powołania kapituły, tak jak powiedziałem z osób  zaufania społecznego, które mogłyby cały czas funkcjonować  i takie wnioski rozpatrywać. Reasumując chciałbym uzyskać odpowiedź czy mamy, co wręczać krótko mówiąc, jeżeli nie, no to po cóż przyjmować uchwały, bo jest to bardzo niepoważne wtedy działanie. Wolałbym żeby wstrzymano się.  Ja nie mam nic absolutnie przeciwko osobom, które są proponowane, jestem całkowicie za. Ale objawem kultury wykazać powinniśmy się i wręczyć coś, co przedstawia ten symboliczny, honorowy tytuł. I druga rzecz, aby Rada wypowiedziała się na temat tego, czy faktycznie społeczna, niezależna kapituła byłaby lepszym rozwiązaniem od tego, co dotychczas funkcjonuje.”
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że obecnie obowiązuje uchwała Rady Miasta zatwierdzająca regulamin. Z regulaminu wynika, że w skład kapituły wchodzą : Przewodniczący Rady Miasta, Zastępca Przewodniczącego, Burmistrz Miasta, przedstawiciel właściciel  Komisji Rady Miasta oraz przedstawiciel wnioskodawcy, jeśli nie jest nią jedna  z wymienionych osób. Odnośnie tego, co będzie wręczane wyjaśnił, że osoba  uhonorowana bądź jej przedstawiciel otrzymuje medal oraz pamiątkowy dyplom, który wręczy Przewodniczący Rady Miasta lub jego zastępca. Akt nadania tytułu wręcza się na uroczystej sesji Rady Miasta. Dodał, że uroczysta sesja zwołana zostanie prawdopodobnie w grudniu, do tego czasu przygotowane zostaną medale. Odnośnie zmiany składu kapituły stwierdził, że można to zrobić w drodze uchwały zmieniającej regulamin
 
Radny p. Dzikowski –
wyrażając zadowolenie ze stwierdzenia, iż w regulaminie można wprowadzać zmiany, poinformował, że Komisja Oświaty zwróciła się do radcy prawnego z zapytaniem, czy w kapitule powinien zasiadać przedstawiciel wnioskodawcy. Zdaniem mówcy można założyć w jaki sposób będzie głosował wnioskodawca, co oznacza, że sprawa jest z góry przesądzona. Poparł wypowiedź przedmówcy iż wskazane byłoby aby w skład kapituły wchodziły osoby zaufania społecznego, odpowiedni osobą byłaby np.: Pani Dyrektor Muzeum. Kontynuując zwrócił uwagę, na pewne niebezpieczeństwo,  a mianowicie, żeby nie było zbyt dużo osób, którym nadano tytuł, ponieważ w takim układzie straci on na wartości. Podobnie jak przedmówca stwierdził, że nie ma uwag odnośnie osób, które maja otrzymać tytuły na dzisiejszej sesji.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz-
poinformował, że to kapituła jest pierwszym organem, który dokonuje pewnej selekcji. Dodał, że wniosków zostało złożonych więcej, niemniej kapituła zaakceptowała dwa z nich. Zwrócił uwagę, że regulamin wskazuje, kto może złożyć wniosek i wówczas każdy z wniosków złożonych zgodnie z regulaminem musi zostać przez kapitułę przyjęty do rozpatrzenia
Następnie w związku z brakiem chętnych  do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały   w przedmiotowej sprawie.
           
     Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych,  głosów przeciwnych i  wstrzymujących nie było
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/149/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” została przyjęta większością jednogłośnie  ( stanowi załącznik nr 15  do protokołu
 
 
Ad. 6.  Sprawa   przyjęcia „3- letniego programu wspierania rodziny dla miasta
          Chełmna   na lata 2012-2014”
                                     
 
Kierownik MOPS p. Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( stanowi załącznik nr 16   do protokołu).  Poprosiła o przyjęcie uchwały
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
–odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska (stanowi załącznik nr 17   do protokołu)
 
Radny p. Woźny
– poinformował, że Dom Dziecka w naszym mieście nie generuje takich kosztów, niemniej  jest tu miejsce wyłącznie dla 30 dzieci. Koszt utrzymania  jednego dziecka w Chełmińskim Domu Dziecka jest prawdopodobnie najniższy w województwie i wynosi ok., 3.600 zł.. Większość dzieci z Chełmna, które z braku miejsca w naszym domu dziecka, umieszczane są w placówkach w innych miastach, gdzie koszt waha się w granicach nawet 6000,00 zł. Stwierdził, chętnych na tworzenie rodzin zastępczych jest bardzo niewiele. Podkreślił, że zarówno placówka jak i rodzina zastępca  jest tymczasowa, o czym mówi nawet sama ustawa, i pobyt dziecka powinien trwać krótko.
 
Radny p. Jurczak
– poinformował, że komisja, której przewodniczy nie wydała opinii do tego punktu, ponieważ w momencie wydawania  opinii nie miała pełnego obrazu sytuacji, po uzyskaniu dodatkowych materiałów ( załącznik nr 18  do protokołu) komisja będzie głosowała za przyjęciem uchwały. Zwrócił uwagę, że niezaprzeczalne jest to, iż dziećmi opiekować  się trzeba, niemniej obciążenia finansowe z tym związane  nie powinny  być pokrywane przez samorządy, a z budżetu państwa. W imieniu komisji po raz kolejny stwierdził, że pomimo nie wydania opinii komisja nie widzi podstaw do nieprzyjęcia uchwały.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji  poddał pod głosowanie projekt uchwały  w przedmiotowej sprawie.
           
      Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych, głosów przeciwnych   i wstrzymujących nie było  .
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/150/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie  przyjęcia „3- letniego programu wspierania rodziny dla miasta Chełmna  na lata 2012-2014”została przyjęta jednogłośnie     ( stanowi załącznik nr 19  do protokołu)
 
 
 
  Ad. 7.  Sprawa   organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia
            odpłatności za pobyt   w mieszkaniach chronionych dla osób
            z zaburzeniami    psychicznymi, osób opuszczających  rodzinę
            zastępczą, placówkę opiekuńczo - wychowawczą, młodzieżowy
            ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich oraz osób bezdomnych
            i cudzoziemców 
 
 
Kierownik MOPS p. Rokita – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 ( stanowi załącznik nr 20  do protokołu).  Poprosiła o przyjęcie uchwały.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska (stanowi załącznik nr 21  do protokołu)
 
Radny p. Strzelecki – poprosił o informację, co dzieje się z dziećmi, które ukończą 18 lat,        a nie opuszczają rodziny zastępczej oraz czy planuje się wprowadzenie karty rodzinnej, upoważniającej dzieci w rodzinach wielodzietnych ( powyżej 3 ) do zniżek na wszelkiego rodzaju  imprezy sportowe, artystyczne , basen,
 
Kierownik MOPS p. Rokita
- poinformowała, że dzieci które ukończą 18 lat są usamodzielniane, a zajmują się tym powiatowe centra pomocy rodzinie. Odnośnie karty rodzinnej stwierdziła, ze  jest to pomysł, który można przedyskutować, niemniej należy mieć świadomość, że będzie to rodziło pewne koszty.
 
Radny p. Woźny
– poinformował, ze obecnie dzieci mogą przebywać zarówno   w placówkach jak i rodzinach zastępczych do 25 roku życia i otrzymywać wszystkie świadczenia, które mu się należą w myśl ustawy
 
Radny p. Stachewicz – poprosił o informacje na temat kwoty 8.000 zł. rocznie, którą miasto miałoby płacić  za mieszkanie zajmowane przez osoby bez dochodu,  jaka jest powierzchnia tego mieszkania, dlaczego tak duża kwota, z czego ona wynika. Poprosił również o informację, czy obecnie to mieszkanie jest wolne, do dyspozycji miasta.
 
Kierownik MOPS p. Rokita  udzieliła następujących wyjaśnię – w chwili obecnej mieszkanie jest wolne. Na koszt składa się: opłata czynszu za lokal 511,67 + opłata za wodę , ścieki+ wywóz nieczystości, energia i gaz.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały    w przedmiotowej sprawie.
           
                                Za przyjęciem uchwały głosowało  15  radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
- stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/151/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie  organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt  w mieszkaniach chronionych dla osób      z zaburzeniami psychicznymi, osób opuszczających  rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo wychowawczą, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich oraz osób bezdomnych i cudzoziemców  została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr  22  do protokołu)      
 
                       
Ad. 8. Sprawa stawek podatku od nieruchomości               
 
 
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5   ( stanowi załącznik nr  23  do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 24  do protokołu ).  Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
–odczytał opinie:
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik
   nr  25  do protokołu)
- Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik nr  26  do protokołu)
 Poinformował, że wpłynęło pismo z Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy  o rozważenie możliwości zwolnienia z opłat z tytułu podatku od nieruchomości Komendy Powiatowej Policji w Chełmnie ( pismo stanowi załącznik nr  27 do protokołu). Poprosił radcę prawnego o opinię w tej sprawie.
 
Radca prawny p. Stegienka – poinformował, że Komendant Wojewódzki Policji wnioskuje do Rady Miasta o zastosowanie ulgi wynikającej z  art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten wskazuje, że rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ustępie 1. Przychylenie się do wniosku będzie oznaczało, że Rada Miasta zwalnia  Policję, czyli podmiot, co byłoby zdaniem mówcy przekroczeniem uprawnień. Można wskazać na  ustęp 1 przedmiotowej ustawy, niemniej byłoby to połączenie przedmiotowego   z podmiotowym, a na to nie pozwala  ust. 3 art. 7. Zwrócił uwagę również na fakt, że policja wnioskuje o zwolnienie z podatku za jej nieruchomość, w sytuacji, gdy miasto nie zwalnia z podatku swoich budynków  jak chociażby Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, więc dlaczego  zwolnić z opłat inny podmiot, tym bardziej, że gminie brakuje  środków. Zasugerował odrzucenie wniosku.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
    Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych,  głosów przeciwnych        i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/152/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie  stawek podatku od nieruchomości została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 28  do protokołu)          
 
                       
 
Ad. 9. Sprawa określenia wysokości stawek podatku od środków
         transportowych          
 
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6 ( stanowi załącznik nr  29  do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr  30 do protokołu ) . Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinie:
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik
   nr   31 do protokołu)
- Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik nr  32  do protokołu)
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
       Za przyjęciem uchwały głosowało  15  radnych,  głosów przeciwnych     i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz-
stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/153/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie   określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr   do 33 protokołu)     
 
 
Ad. 10. Sprawa  zastosowania średniej ceny skupu żyta dla celów podatku
             rolnego
                       
 
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7                   ( stanowi załącznik nr  34  do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 35  do protokołu ) . Następnie uwzględniając opinie komisji zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały - w § 1. kwotę 60,00 zł. zastąpić kwotą 55,00 zł.  Poprosiła o przyjęcie uchwały wraz   z  autopoprawką
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinie:
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik
   nr   36  do protokołu)
- Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik nr   37  do protokołu)
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
           
         Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych,  głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz-
stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/154/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie   zastosowania średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 38  do protokołu)      
 
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, ze po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
 
 
Ad. 11. Sprawa ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie
           pojazdów  samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczenie
           opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach
           publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście Chełmnie.
 
 
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 8   ( stanowi załącznik nr 39  do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr  40  do protokołu)
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –odczytał opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik nr 41   do protokołu)
 
Radny p. Wrażeń –
w imieniu klubu radnych, któremu przewodniczy podziękował za szybkie i pozytywne rozpatrzenie prośby złożonej w imieniu mieszkańców.  Wyraził nadzieje, że będzie to korzystne dla miasta.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– stwierdził, że jest to przykład dobrej współpracy radnych z władzami miasta.
 
Radny p. Jurczak
– poinformował, że komisja, której przewodniczy nie wydała opinii  z uwagi na pismo operatora parkingów, w którym wnioskowano o dodatkowe  miejsca strefy płatnego parkowania, w związku ze zmiana stawek wcześniej ustalonych. Zwrócił uwagę, że stawki, to interes parkujących, ale należy wziąć również pod uwagę interes miasta. Wyraził obawę, czy zmiana stawek nie spowoduje odwołania się do wcześniejszych ustaleń przez operatora  nie spowoduje wystąpienia o odszkodowanie
 
Radny p. Giżyński – zwracając się do radcy prawnego poprosił informacje, czy umowa z operatorem była kwotowa, czy procentowa. Po uzyskaniu informacji z sali obrad, że umowa była procentowa stwierdził, że nie będzie podstaw do odwołania. Dodał, że Komisja Rewizyjna również zamierzała przychylić się do propozycji operatora,  niemniej jednak uzasadnienie zostało przez komisję odrzucone w całości, ponadto komisja nie mogła zgodzić się na ograniczenie ilości miejsc dla inwalidów
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –  stwierdził, że obniżenie stawek na rynku jest ukłonem w stronę mieszkańców, ale również  handlujących,  bo spowoduje łatwy i tańszy dostęp dla klientów. Do niedawna na rynku było wiele wolnych miejsc do parkowania, a teraz sytuacja najprawdopodobniej się zmieni. Zdaniem mówcy wpływy  raczej się nie zmniejszą.  a być może nawet będą większe.
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały   w przedmiotowej sprawie.
           
                                Za przyjęciem uchwały głosowało 15   radnych,  głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - stwierdził, że  Uchwała Nr XXIV/155/2012 Rady Miasta Chełmna z dnia 30 października w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie pojazdów  samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczenie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście Chełmnie w została przyjęta jednogłośnie   ( stanowi załącznik nr  42  do protokołu)     
 
 
Ad. 12 . Informacja z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2012 roku
 
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
– przedstawił   informację z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2012 roku ( stanowi załącznik nr  43  do protokołu )
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
–odczytał opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego Rady Miasta Chełmna (  stanowi załącznik nr 44  do protokołu) oraz Regionalne Izby Obrachunkowej  ( stanowi załącznik nr  45 do protokołu
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz –
w związku z brakiem chętnych do dyskusji stwierdził, że informacje przekazaną przez burmistrza uznaje za przyjęta.
           
                       
Ad. 13. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– przedstawił Informację Burmistrza Miasta w sprawie oświadczeń majątkowych złożonych przez pracowników urzędu  zobowiązanych do składania oświadczeń ( stanowi załącznik nr 46  do protokołu). Informację Wojewody w sprawie oświadczeń zoczonych przez Burmistrza Miasta oraz Przewodniczącego Rady Miasta (  stanowi załącznik nr  47  do protokołu) . Naczelnika Urzędu Skarbowego  w Chełmnie o oświadczeniach złożonych przez Radnych (  stanowi załącznik nr  48  do protokołu) . Informacja Przewodniczącego Rady Miasta o oświadczeniach zoczonych przez radnych ( załącznik nr  49 do protokołu )                                
 
 
 
Ad. 14.  Interpelacje radnych
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– poinformował, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja.
 
 
Ad. 15. Informacja z realizacji uchwał                                      
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił informacje z realizacji uchwał przyjętych  na poprzedniej sesji
 
Ad. 16. Wolne wnioski i informacje                                     
 
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz  - przedstawił korespondencje jaka wpłynęła do rady miasta i znajduje się do wglądu:
 
1) pismo skierowane Burmistrza Miasta  oraz do wiadomości Rady dotyczące przystąpienia do zmiany planu zagospodarowania, jest to protest mieszkańców  ( pismo stanowi załącznik nr 50  do protokołu )
 
2) pismo skierowane Burmistrza Miasta i  do wiadomości Rady dotyczące przywrócenia handlu płodami rolnymi na rynku ( pismo stanowi załącznik nr  51 do protokołu )
 
3) informacja o stanie realizacji zadań oświatowych na terenie miasta  w roku szkolnym 2011-2012 ( pismo stanowi załącznik nr 52  do protokołu )
 
            Następnie  na prośbę mieszkańca Chełmna odczytał pytania skierowane do Burmistrza Miasta z prośba o udzielenie odpowiedzi na sesji i tak:
-  wkrótce zostanie oddany Orlik na placu zabaw, na którym znajduje się między innymi boisko wielofunkcyjne i zaplecze sanitarne -  moje pytanie brzmi czy jest szansa by rozebrać dotychczasowe boisko z polbruku, budynek toalet oraz drewniany domek, a uzyskane powierzchnie przeznaczyć na nowe urządzenia np. plac zabaw.
- nie tak dawno dowiedziałem się, ze na  płycie rynku pozostaną cztery kioski handlowe, ale zmienią swoją elewację, czy jest szansa  aby zostały one obite deską i pomalowane bejcą  na taki kolor jak stragany. Komponowałyby się one  ze wspomnianymi straganami, ławkami czy donicami na kwiaty. 

- stragany mają być wykorzystane m.in. podczas jarmarku jaszczurczego, czy jest szansa, aby wzorem innych historycznych miasta w Polsce zorganizować m.in. jarmark bożonarodzeniowy, czy też wielkanocny, na którym sprzedawane byłyby m.in. ozdoby świąteczne czy też choinki.
- ostatnie pytanie  -  minął  rok od otwarcia poczekalni PKS jednak po dzień dzisiejszy nie zostało wynajęte pomieszczenie pod restaurację kawiarnię, chciałbym się dowiedzieć kiedy to się zmieni
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
-  poinformował, że tego typu pytania pojawiają się  w internecie bardzo często. Stwierdził, że odpowie li i wyłącznie na pytania bez rozwijania tematu, tym bardziej, że podpisano -mieszkaniec Chełmna-, co powinno zostać potraktowane jak anonim i tak:
-czy jest szansa by rozebrać dotychczasowe boisko z plbruku, budynek toalet oraz drewniany domek, a uzyskanie powierzchnie przeznaczyć na nowe urządzenia np. plac zabaw – odpowiedź brzmi nie ma takiej szansy,
- nie tak dawno dowiedziałem się, ze na  płycie rynku pozostaną cztery kioski handlowe, ale zmienia swoją elewację, czy jest szansa  aby zostały one obite deską i pomalowane bejcą  na taki kolor jak stragany. Komponowałyby się one  ze wspomnianymi straganami, ławkami czy donicami na kwiat - odpowiedź brzmi nie ma takiej szansy,
- stragany mają być wykorzystane m.in. podczas jarmarku jaszczurczego, czy jest szansa, aby wzorem innych historycznych miasta w Polsce zorganizować m.in. jarmark bożonarodzeniowy czy tez wielkanocny na którym sprzedawane byłyby m.in. ozdoby świąteczne czy też choinki- jest taka szansa
- minął  rok od otwarcia poczekalni PKS jednak po dzień dzisiejszy nie zostało wynajęte pomieszczenie pod restaurację kawiarnię, chciałbym się dowiedzieć kiedy to się zmieni- odpowiedź brzmi - ogłoszony zostanie przetarg po raz drugi, pierwszy przetarg był nieskuteczny. Przetarg będzie polegał nie na wydzierżawieniu, lecz na próbie sprzedaży.
 
Radny p. Stachewicz – zwracając się do Burmistrza poprosił, aby odpowiednie służby dokonały oględzin oświetlenia ulicznego. Wyjaśnił, że  dni są coraz krótsze, szybciej zapada zmrok i należy przyciąć korony drzew w niektórych miejscach celem poprawienia widoczności. Poinformowała, że m.in. sytuacja, gdzie lampy oświetlają korony drzew zamiast ulicy ma miejsce  na ul. Kościuszki
 
Radny p. Dzikowski – przyznał rację przedmówcy, że na ul. Kościuszki mimo, że lampy się palą jest ciemno i należałoby poprzycinać drzewa. W dalszej części  wypowiedzi podziękował władzom miasta za położenie polbruku na fragmencie chodnika na przeciwko pawilonu przy ulicy Młyńskiej. Jednocześnie przeprosił za zbyt ostry zapis w zeszycie, w którym radni piszą swoje wnioski. Wyjaśnił, że zrobiła to spółdzielnia i to w jej działaniu trudno było doszukać się logiki, a nie w działaniu miasta. Miasto zrobiło to odpowiednio, za co w  imieniu mieszkańców podziękował. Kontynuując wrócił do sprawy honorowych tytułów sugerując, żeby w przyszłości głosowanie było na poszczególnych kandydatów oddzielnie, ponieważ może dojść do sytuacji, że ktoś popiera jedną z osób, a jest przeciwny drugiej. Dodał, że dzisiejsi kandydaci nie wzbudzali zastrzeżeń, niemniej w przyszłości może być inaczej.
W dalszej części wypowiedzi poruszył sprawę wyjazdu z ul. Dominikańskiej na ul. Wodną,   o której mówił wcześniej, niestety  nic się nie zmieniło. Podkreślił, że mimo, iż nie ma tam strefy parkowania, stoją samochody i ograniczają widoczność kierowcom, co stwarza zagrożenie. Kończąc zwrócił uwagę na artykuł w Czasie Chełmna pt.  Czystość może być  warta 19 tys. zł., gdzie redaktorka na podstawie wypowiedzi podczas sesji zapisała 23 tys. zł. na Gimnazjum nr 2 na funkcjonowanie systemu e-dziennik oraz na zakup dodatkowych środków czystości. W innych ze szkół były to kwoty 4 tys. zł.. Oznacza to, ze 19 tys. byłoby na środki czystości. Wyjaśnił, że nie jest to zgodne z prawdą, bo taka kwestia została wyjaśniona już przed sesją przez Panią Skarbnik. Wyraził ubolewanie, iż radni nie dowiedzieli się o tym wcześniej. Poinformował, że w tej szkole na e- dziennik przeznaczono kwotę 2.700 zł., pozostała  kwota przeznaczona była na zakup środków czystości,  zakup materiałów na drobne prace remontowe, zakup papieru do drukarek, kserokopiarek, największe środki poszły na uzupełnienie stanu komputerów w sali informatycznej dostosowując się do wymogów - jeden uczeń jeden komputer –obecnie przy jednym komputerze pracuje troje uczniów. Stwierdził, że nie zamierza szukać winnych wyrażając opinię, że sytuacja  taka miało miejsce z uwagi na fakt, że nie zostało to wyszczególnione  i przedstawione w takim kształcie radnym. Poprosił aby na przyszłość osoby przygotowujące materiały na sesję przedstawiały wyszczególnione informacje. Mając takie dane ze szkoły, wyjaśnił, że księgowa z Gimnazjum nr 2 takie informacje przedstawiła, przedstawiały to radnym.
 
Radny Jurczak – zasugerował, że być może przedmówca nie słuchał wypowiedzi Przewodniczącego Komisji Budżetu na poprzedniej sesji. Przypomniał, że komisja budżetu wydała negatywną opinię, ponieważ z informacji  jaką uzyskała od Pani Skarbnik, która nie przekazała nic innego niż to, co dostała od księgowej z gimnazjum nr 2. Dopiero po uwagach komisji nastąpiło uzupełnienie danych. Komisja zwróciła uwagę, że z pierwszego wniosku wynikało to co przekazała prasa. Dodał, że skoro od początku takie wydatki planowano, należało tak to w uzasadnieniu przedstawić. Stwierdził, że zapewne Pani Skarbnik może przedstawić zarówno pierwszy jak i drugi wniosek szkoły. Zdaniem mówcy mając na uwadze powyższe osoba przekazująca w prasie informację nie popełniła błędu. Zwracając się do radnego Dzikowskiego stwierdził, że prośbę o to, o co wnioskował do pani skarbnik należy skierować do dyrektora szkoły, ponieważ Pani Skarbnik  przekazała informacje uzyskaną ze szkoły , a  uzupełnienie  przedstawiono na sesji, po uzupełnienie przez dyrekcję szkoły.
 
Radny Dzikowski ad vocem
-  stwierdził, że  uzupełnienie było przed sesją, może trochę późno, niemniej przed sesją. Prasa rzeczywiście nie popełniła błędu, dziennikarz napisał to, co usłyszał, ale uzupełnienia nie znała, natomiast Przewodniczący Komisji Budżetu wiedział, ale z tą wiedzą się z Radą nie podzielił.
 
Radny p. Strzelecki
-  podziękował Radzie Miasta i władzom miasta za wykonanie ulicy Portowej, kierując specjale podziękowania Panu Szusterowi za osobiste zaangażowanie się     w sprawę. W dalszej części wypowiedzi poprosił Burmistrza o informację jak często ogłaszane są przetargi na obsługę bankową  oraz czy jest możliwość otwarcia punktu bankowego na terenie urzędu miasta. Wyjaśnił, że obecnie w urzędzie istnieje okienko – kasa, które obsługiwane jest przez pracownika urzędu. Tymczasem w innych urzędach takie okienko obsługiwane jest przez pracownika  banku. Zdaniem mówcy ułatwia to i usprawnia pracę urzędu. Zasugerował, aby ogłaszając przetarg ująć w przetargu klauzulę o prowadzeniu takiego punktu oraz sprawdzenie, czy obecnie obsługujący urząd bank nie byłby zainteresowany taką usługa.
 
Radny p. Stachewicz – kontynuując temat podjęty przez przedmówców  poprosił,    o wnikliwe rozważenie i wzięcie pod uwagę tej argumentacji, tego co powiedział radny Dzikowski. Wyjaśnił,  że środki są niezbędne na utrzymanie szkoły i jej wyposażenie.
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
– odpowiadając radnemu Strzeleckiemu  wyjaśnił, że należałoby wygospodarować pomieszczenie, które byłoby odpowiednio zabezpieczone,a  biorąc pod uwagę kłopoty lokalowe w budynku urzędu byłoby to bardzo trudne. Poddał pod rozwagę sens wykonania tego, skoro bank obsługujący urząd znajduje się w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Ponadto  np.: świadczenia płacone przez MOPS wypłacane są   w ciągu trzech dni, a bank m.in. z tego powodu zainwestował otwierając dodatkowe okienko kasowe. Zwrócił uwagę, że wypłacanie świadczeń w budynku urzędu  spowodowałoby kolejki do kasy i osoby przychodzące w sprawach stricte urzędowych mieliby utrudnioną możliwość uiszczania opłat. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że w uchwale korygującej budżet, która zostanie przedstawiona na najbliższej sesji zawarty będzie wniosek Pani dyrektor z wyszczególnieniem potrzeb.
 
Radny p. Wrażeń
– poinformował cyt. „ Mam taką uwagę odnośnie tego spotkania  z kupcami i artykułu w Czasie Chełmna. Do artykułu mogę się zgodzić i nie zgodzić. Nie będę dyskutował o całym artykule. Ale ostatnie zdanie tego artykułu mnie bardzo rozczarowało, bo wszyscy byli zgodni co do tego, że trzeba zlikwidować targowisko przy wjeździe na osiedle Skłodowskiej. Czy z kupców zadał mi ktoś takie pytanie, czy jestem za tym, żeby zlikwidować to targowisko? Nie. Moja opinia i wyrażam ją dzisiaj -  mi to targowisko nie przeszkadza. A Paniom z tekstylii, czy jak to nazwać przeszkadza to targowisko? Niech one same likwidują go.  Kowal ma cęgi żeby się nie poparzył. Ja tymi cęgami nie będę”
 
Radny p. Kordowski
– poruszył następujące sprawy:
- pierwsza- zdaniem mówcy Pan Przewodniczący zbyt ogólnikowo omówił sprawę mieszkańców starego miasta i targowiska na rynku. Zasugerował poważne potraktowanie sprawy tym bardziej, że pod pismem zebrano ponad 500 podpisów. Stwierdził, że jest to sygnał dla Rady Miasta. Poinformował, że wielokrotnie mieszkańcy starówki zwracali się           z zapytaniem po co postawiono wiaty na rynku, skoro mają być wykorzystywane zaledwie kilka razy do roku. Ponadto mieszkańcy rynku mają obawy, że miejsce to stanie się siedzibą dla amatorów taniego wina. Jako V-ce przewodniczący Rady Miasta Poprosił  przewodniczących komisji Rady o zajęcie się tematem.
- druga sprawa – w imieniu mieszkańców zwrócił się do obecnego na posiedzeniu miejskiego konserwatora zabytków by wzorem innych miast m.in. Torunia  podczas wykonywania ulicy Grudziądzkiej  wkomponować  drobne elementy sugerujące  np.: przynależność Chełmna do Związku Miast Hanzeatyckich, że Chełmno jest miastem zakochanych , czy też o partnerstwie z Hann  Munden i Letovicami
 
Burmistrz Miasta p. Kędzierski
– przeprosił, że wcześniej nie  przedstawił radnym Miejskiego Konserwatora Zabytków Pana Janusza Fleminga, który od pierwszego października jest zatrudniony w urzędzie.
Kontynuując wrócił do spraw rynku i straganów informując, że sprawę te omawia, analizuje codziennie. Zwrócił uwagę, że istnieje podstawowy problem, a mianowicie miejsc targowych na rynku jest 48, a handlujących znaczni więcej. Tymczasem należałoby umożliwić handel wszystkim i tym sprzedającym płody rolne jak i tym handlującym tekstyliami. Wyraził przekonanie, że wszyscy są zgodni, aby nie pozwolić na powrót różnokolorowych namiotów na płytę rynku, wbijania śledzi w nowo zrobioną płytę rynkową.
 
 
 
Ad. 17. Zakończenie .                                                 
 
                                                                      
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz
– w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady XXIV sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
 
 
Protokołowała:                                Przewodniczył :                                                            
 
( _)Danuta Derebecka )                                                             (_)Janusz Błażejewicz 
 
 
 

Powiadom znajomego