Protokół
nr XXV/2012
z XXV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 13 listopada 2012 r.
Sesja
odbyła się dnia 13 listopada 2012 roku i trwała od godziny 16.00
do godz. 17.00
Na
ogólna ilość 15 radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co
stanowi 100 %.
Lista
obecności radnych stanowi załącznik nr 1
do protokołu.
Porządek obrad omówiony w punkcie drugim, trzecim przyjęto
w następującym brzmieniu:
1.
Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad XXV sesji RM.
3. Sprawa nadania tytułu „Honorowy Obywatel
Miasta Chełmna”
4. Sprawa nadania tytułu „Zasłużony Dla
Miasta Chełmna”
5. Sprawa nadania tytułu „Honorowy Obywatel
Miasta Chełmna”
6. Sprawa ustalenia liczby punktów sprzedaży
napojów zawierających powyżej 4,5%
alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia
poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz przyjęcia zasad usytuowania miejsc sprzedaży tych napojów.
7. Sprawa uchwalenia rocznego programu
współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie
przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i
związków wyznaniowych oraz o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania, jeżeli
ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, a także ze stowarzyszeniami
jednostek samorządu terytorialnego na
rok 2013.
8. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta
Chełmna na rok 2012.
9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2012 – 2018.
10. Informacja z realizacji uchwał .
11. Interpelacje Radnych.
12. Wolne wnioski i informacje.
13. Zakończenie.
Punkt 1. Otwarcie
Otwarcia XXV sesji Rady Miasta Chełmna dokonał Przewodniczący
Rady Miasta Chełmna p. Janusz Błażejewicz. Następnie
powitał wszystkich obecnych; radnych,
pracowników Urzędu Miasta, prasę i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył Zastępcę
Przewodniczącego Rady Miasta p. Jacka Kordowskiego.
- stwierdzenie quorum
Na stan 15 radnych, na sali obrad znajduje się 15 radnych, wobec czego ilość radnych jest
wystarczająca do podejmowania prawomocnych uchwał.
Punkt 2. Przyjęcie porządku obrad XXV sesji Rady
Miasta.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz poinformował, że porządek obrad XXV
sesji został radnym przesłany i poprosił
o zgłaszanie ewentualnych poprawek. W
związku z brakiem propozycji zmian w porządku obrad przystąpił do jego
realizacji.
Punkt 3. Sprawa
nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna”
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
– przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 2 do protokołu). Poinformował, że wniosek o nadanie tytułu „Honorowy Obywatel
Miasta Chełmna” Panu Jerzemu Kałdowskiemu złożyli pracownicy Muzeum Ziemi
Chełmińskiej.
Następnie odczytał opinię Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska Rady Miasta – Załącznik nr 3 do protokołu.
Radny
p. Stachewicz –
odbiegając od treści uchwały i podkreślając, że nie chodzi o kandydaturę Pana
Kałdowskiego przypomniał o swojej wypowiedzi na poprzedniej sesji, w której
proponował wprowadzenie zmian w obowiązującym Regulaminie nadawania odznaczeń.
Zwrócił uwagę, że są dwa tytuły i nie
zostało sprecyzowane – kto dostaje jaki tytuł, za co. Nie został określony
rodzaj odznaczenia. Przypomniał, że Przewodniczący Rady Miasta na poprzedniej
sesji poinformował, że zostanie to określone w m-cu grudniu br., jednakże
zdaniem mówcy świadczy to „o niepowadze”. W momencie przyjmowania w poczet
Honorowych Obywateli konkretnych osób, powinno być wiadome, co wręczamy, jaki jest tryb wręczania. Dodał, że przeglądał szereg
regulaminów innych Rad i wszędzie zasady były określone i czytelne, a nawet
opisane było, co jest wręczane. Sprawa powinna dotyczyć również powołania
Kapituły.
Przewodniczący
Rady Miasta p. Błażejewicz – odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że jest
wykonawcą Uchwały Rady Miasta, która została 5 lat temu uchwalona. Dodał, że na kolejną sesje planował
wprowadzenie punktu dotyczącego zmiany regulaminu, ponieważ Komisja Oświaty,
Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska
przedstawiła propozycję jego zmiany.
Poinformował, że wpłynęły kolejne dwa wnioski i zgodnie z obecnie obowiązującym
regulaminem Kapituła ma trzy miesiące na ich rozpatrzenie. Należy szybko
dokonać analizy regulaminu i jego zmiany, aby wnioski te zostały rozpatrzone w
obowiązującym terminie.
Radny
p. Jurczak –
nawiązując do wypowiedzi Radnego p. Stachewicz stwierdził, że to, że raz
przyjęty regulamin powinien być zmieniony, to jest naturalne, ale nie powinien
on być zmieniany tylko dlatego, że działa nowa Rada Miasta, ponieważ
świadczyłoby to o braku zaufania, co do sumienności i rzetelności pracy poprzednich radnych.
Zdaniem mówcy nie ma nic niewłaściwego w przyjętym składzie kapituły, który nie
został wyznaczony imiennie. Dodał, że wskazane do Kapituły osoby zajmują najbardziej reprezentatywne
stanowiska w mieście. Zasugerował, że w skład Kapituły można dodatkowo powołać
osoby, które zostały odznaczone.
Przewodniczący
obrad p. Błażęjewicz zaapelował,
aby nie odchodzić od tematu, który dotyczy nadania odznaczenia „Honorowy
Obywatel Miasta Chełmna” Panu Jerzemu Kałdowskiemu, zgodnie z obowiązującym
regulaminem. Dodał, że na temat, jak te
odznaczenia będą nadawane w przyszłości, będzie
dyskusja podczas zmiany regulaminu.
W związku z brakiem chętnych do dalszej
dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr
1.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXV/156/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna w sprawie nadania tytułu
„Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” (Załącznik Nr 4 do protokołu).
Punkt 4. Sprawa
nadania tytułu „Zasłużony Dla Miasta Chełmna”
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
– przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 5 do
protokołu). Poinformował, że wniosek o nadanie tytułu „Zasłużony Dla
Miasta Chełmna” Panu Lechowi Bolt złożyła Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia,
Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna.
Następnie odczytał opinię Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska Rady Miasta – Załącznik nr 6 do protokołu.
W związku z brakiem chętnych do dyskusji
poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 2.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXV/157/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna w sprawie nadania tytułu
„Zasłużony Dla Miasta Chełmna” (Załącznik Nr 7 do protokołu).
Punkt
5. Sprawa nadania tytułu „Honorowy
Obywatel Miasta Chełmna”.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
– przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 8 do protokołu). Poinformował, że wniosek o nadanie tytułu „Honorowy Obywatel
Miasta Chełmna” Panu Stefanowi Rafińskiemu złożyli Radni Miasta Chełmna p.
Jacek Kordowski i p. Grzegorz Dzikowski.
Następnie odczytał opinię Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska Rady Miasta – Załącznik nr 9 do
protokołu.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz –
w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt
uchwały zawarty w druku nr 3.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXV/158/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna w sprawie nadania tytułu
„Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” (Załącznik Nr 10 do protokołu).
Punkt
6. Sprawa ustalenia liczby punktów
sprzedaży napojów zawierających powyżej
4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz przyjęcia zasad usytuowania miejsc
sprzedaży tych napojów.
Podinspektor
ds. Rozwiązywania Problemów Uzależnień p. Świtkowski przedstawił
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 11 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz –
zapoznał obecnych z opiniami Komisji Rady Miasta, i tak:
- Komisji Rewizyjnej – Załącznik nr 12 do protokołu,
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa
Publicznego – Załącznik Nr 13 do
protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,
Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska – Załącznik Nr 14 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 4.
Za
przyjęciem projektu głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXV/159/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna w sprawie ustalenia
liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z
wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w
miejscu sprzedaży oraz przyjęcia zasad
usytuowania miejsc sprzedaży tych napojów (Załącznik nr 15 do protokołu).
Punkt
7. Sprawa uchwalenia rocznego
programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi, osobami
prawnymi i
jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe
obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
a także ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego na rok 2013.
Sekretarz
Miasta p. Syta
– przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 16 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz –
zapoznał obecnych z opiniami Komisji Rady Miasta, i tak:
- Komisji Rewizyjnej – Załącznik nr 17 do protokołu,
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa
Publicznego – Załącznik Nr 18 do
protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,
Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska – Załącznik Nr 19 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 5.
Za
przyjęciem projektu głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXV/160/2012 z dnia
13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna
w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z
organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi
działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w
Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania, jeżeli
ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, a także ze stowarzyszeniami
jednostek samorządu terytorialnego na
rok 2013 (Załącznik nr 20 do protokołu).
Punkt
8. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna na rok 2012.
Skarbnik
Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr 21 do protokołu).
Następnie zgłosiła autopoprawkę o
następującej treści:
- zwiększenie środków na opiekę
społeczną w dziale 85295, § 2010 – zadanie zlecone – zwiększa się o kwotę 500
zł. na Program wspierania osób pobierające świadczenia pielęgnacyjne i ta sama
kwota zostanie umieszczona po stronie wydatków na zasiłki opiekuńcze.
- druga zmiana dotyczy wniosku
Kierownika MOPS, gdzie we wcześniejszych materiałach uwzględniono środki na
wspieranie rodzin – asystenta rodzinnego – kwotę 8.666 zł. Po uwagach Komisji Kierownik MOPS poprosiła o
zimne przeznaczenia tej kwoty tzn. zwiększenie środków na wynagrodzenie asystenta
rodziny o kwotę 4.880 zł., a pozostała kwotę proponuje przeznaczyć na wydatki
rzeczowe związane z obsługa tego etatu i tego zadania.
- trzecia zmiana dotyczy wniosku
Dyrektora Szkoły Nr 1 – na rachunku dochodów oświatowych Dyrektor pozyskała darowiznę w kwocie 500 zł.
na zakup drobnego sprzętu i zwiększa się po stronie dochodów rachunek dochodów
oświatowych, a tym samym po stronie wydatków kwota 500 zł. zostaje przeznaczona
na zakup drobnego sprzętu.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz –
odczytał opinie Komisji Rady Miasta, i tak:
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa
Publicznego – Załącznik Nr 22 do
protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu,
Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska – Załącznik Nr 23 do protokołu.
Radny
p. Giżyńśki nawiązując do sprawy kamienicy przy ulicy Grudziądzkiej 36 zwrócił się do Burmistrza Miasta i przypomniał o
zawiadomieniu o wyborze korzystnej oferty, która została dokonana w czerwcu
ubiegłego roku i podana została kwota. Ze specyfikacji wynika, że firma powinna
wywiązać się dokumentacji w ciągu 6 miesięcy, czyli niedługo będzie cyt. „rok poślizgu”.
Zwracając się do Burmistrza Miasta
poprosił o wyjaśnienie tego opóźnienia oraz o wyjaśnienie kwoty. Dodał, że z
zawiadomienia wynika, że firma powinna otrzymać kwotę 64.944 zł., a w chwili
obecnej w budżecie na ten cel jest kwota 85 tys. zł., czyli została ona
zwiększona, poprosił o wyjaśnienie dlaczego.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
odpowiadając radnemu p. Giżyńskiemu wyjaśnił, że sprawa kamienicy przy ulicy
Grudziądzkiej 36 jest sprawa, nad którą prace trwają już długo i praca
projektantki, która wygrała przetarg nie jest zadowalająca. Odbyło się
kilkanaście spotkań i wyraził nadzieję, że zakończenie prac będzie skutkowało
tym, że przejęcie dokumentacji nastąpi „za darmo”, ponieważ zgodnie z prawem
zostaną naliczone kary i odsetki za przekroczenie
umownych terminów.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz -
w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie Rady
Miasta projekt uchwały zawarty w
druku nr 6 wraz ze zgłoszoną autopoprawką.
Za
przyjęciem projektu głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 3 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący
obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XXV/161/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna zmieniającą uchwałę w
sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna na 2012 rok (Załącznik nr 24 do
protokołu).
Punkt
9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2012 – 2019.
Skarbnik
Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik Nr 25 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz
– odczytał opinie Komisji Rady Miasta, i tak:
- Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa
Publicznego – Załącznik Nr 26 do
protokołu,
- Komisji Rewizyjnej – Załącznik Nr 27 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 7.
Za
przyjęciem projektu głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 1 głosie
wstrzymującym.
Przewodniczący
obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XXV/162/2012 z dnia 13 listopada 2012 r. Rady Miasta Chełmna zmieniającą uchwałę w
sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na
lata 2012 – 2019. (Załącznik nr 28 do protokołu).
Punkt
10. Informacja z realizacji uchwał.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski – poinformował, że na poprzedniej sesji Rada Miasta
podjęła następujące uchwały:
- Uchwała Nr XXIV/148/2012 zmieniająca
uchwałę w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole
publiczne prowadzone przez Gminę Miasto Chełmno
– opublikowano w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj. Pom. z dnia 8 listopada
2012 r. po poz. 2593.
- Uchwała Nr XXIV/149/2012 w sprawie
nadania tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” – ( ks. prałat Jan
Kujaczyński i Pani Zofia Zych).
- Uchwała Nr XXIV/150/2012 w sprawie
przyjęcia „3- letniego programu wspierania rodziny dla miasta Chełmna na lata
2012 – 2014”
- Uchwała Nr XXIV/151/2012 w sprawie
organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w
mieszkaniach chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób
opuszczających rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo – wychowawczą,
młodzieżowy ośrodek, zakład dla nieletnich oraz osób bezdomnych i cudzoziemców
– opublikowano w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj. Pom. z dnia 8 listopada 2012 r.
po poz. 2597.
- Uchwała Nr XXIV/152/2012 w sprawie
stawek podatku od nieruchomości – opublikowano w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj.
Pom. z dnia 8 listopada
2012 r. po poz. 2594.
- Uchwała Nr XXIV/153/2012 w sprawie
określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych - – opublikowano
w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj. Pom. z dnia 8 listopada 2012 r. po poz. 2596,
- Uchwała Nr XXIV/154/2012 w sprawie
zastosowania średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego - –
opublikowano w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj. Pom. z dnia 8 listopada 2012 r. po
poz. 2595.
- Uchwała Nr XXIV/155/2012 w sprawie
ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie pojazdów
samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczanie opłat za parkowanie
pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w
mieście Chełmnie – opublikowano w Dzienniku Urzędowym Woj. Kuj. Pom. z dnia 8
listopada 2012 r. po poz. 2592.
Dodał, że ponadto Rada Miasta przyjęła
Stanowisko w sprawie równego traktowania telewizji TRWAM w procesie koncesyjnym.
Przewodniczący
Rady Miasta p. Błażejewicz w uzupełnieniu przedmówcy poinformował, że Stanowisko Rady Miasta zostało przekazane do Prezesa Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji.
Ponadto nawiązując do realizacji Uchwały
Nr XXIV/149/2012 w sprawie nadania
tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” – (ks. prałat Jan Kujaczyński i Pani
Zofia Zych), której wykonanie powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta
wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującym regulaminem końcowym aktem nadania tych
odznaczeń będzie uroczysta sesja Rady Miasta, na której odznaczenia zostaną
wręczone.
Punkt
11. Interpelacje radnych.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz –
odczytał interpelację Radnego Michała Wrażenia skierowana do Burmistrza Miasta
w sprawie ilości działek pod budownictwo jednorodzinne – Załącznik nr 29 do protokołu.
Punkt 12. Wolne wnioski i informacje.
Przewodniczący
Rady Miasta p. Błażejewicz – zapoznał obecnych z treścią pisma
Prezesa Sądu Rejonowego w Chełmnie – Załącznik
nr 30 do protokołu.
Radny
p. Stachewicz
- nawiązując do dyskusji w punkcie 3
wyjaśnił, że nie chciał polemizować z radnym p. Jurczakiem, jednakże jest
daleki od rozpatrywania regulaminu w taki sposób, że jest on zły, ponieważ
mówca nie był przy jego tworzeniu. Dodał, że jest wiele uchwał, które są
respektowane i nie są
zmieniane tylko dlatego, że zmienił się skład Rady Miasta. Zdaniem mówcy w
regulaminie zabrakło trybu i zasad, jakie obowiązują przy nadawaniu tych dwóch
tytułów. Dodał, że nadanie tytułu „Honorowy Obywatel Miasta Chełmna” i
„Zasłużony Dla Miasta Chełmna” mówca traktuje poważnie i jego nadawanie powinno
być bardzo dokładnie uregulowane. Stwierdził, że o ile Komisja Oświaty podejmie
się opracowania nowego regulaminu, to nie będzie zgłaszał wniosku o powołanie
Komisji doraźnej do tego celu.
Przewodniczący
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i
Ochrony Środowiska p. Piotrowski – nawiązując do wystąpienia przedmówcy
stwierdził, że zadanie opracowania nowego regulaminu jest zbyt poważne, aby
zajęła się tym tylko Komisja. Zwracając
się do Przewodniczącego Rady Miasta zaproponował, aby powstała komisja doraźna,
która w możliwie jak najkrótszym czasie opracuje projekt nowego regulaminu,
który będzie przedstawiony Radzie Miasta na sesji.
Przewodniczący
Rady Miasta p. Błażejewicz -
poinformował, że zostanie powołany zespół do opracowania nowego
regulaminu nadawania odznaczeń i poprosił, aby osoby chętne do pracy w tym zespole zgłosiły się w
Biurze Rady Miasta.
Radny
p. Giżyński –
nawiązując do sprawy kamienicy przy ulicy Grudziądzkiej 36 poprosił o
informację, czy oficyna po remoncie będzie wyglądała tak, jak w okresie
międzywojennym. Następnie poinformował, że przejście przy bibliotece jest
ponownie popisane i zaapelował, aby rozważyć możliwość zainstalowania w tym miejscu kamery.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że wygląd kamienicy przy ulicy Grudziądzkiej
36 zostanie określony w opracowywanych
dokumentach. Poinformował, że ostatnia „awaria” na przejściu przy bibliotece
została usunięta środkiem chemicznym i nie było konieczności malowania. W tej
chwili grafitti jest po lewej stronie, gdzie nie obejmuje ich kamera. Dodał, że
jest rozpatrywana możliwość zamknięcie przejścia poprzez zamontowanie krat i
ustawienie ekspozycji.
Radny
p. Wrażeń –
poinformował, że na Szosie Grudziądzkiej na wysokości, gdzie były semafory,
został wyrwany krawężnik i trzy rzędy kostki się zapadają, co stwarza niebezpieczeństwo. Ponadto poprosił o „przycięcie
krzaków, które wychodzą na chodnik”.
Następnie poprosił o informację, ile z
linii segregacyjnej, co miesiąc (od stycznia do listopada) wpływało śmieci na
nieckę. Dodał, że o ile jest to możliwe to prosi również o informację ile śmieci
trafiało na linię segregacyjną, a jeżeli nie jest to możliwe, to ile rok
wcześniej niesegregowanych odpadów trafiało na wysypisko.
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz – w imieniu mieszkanki Rynku zwrócił uwagę na
estetykę Rynku. Zaproponował, aby sklepy owocowo warzywne, przed którymi wystawia się towar, był wystawiany w równych skrzynkach na
stojakach. Również kwiaty wystawiane przed kioskami na płycie Rynku powinny być
eksponowane na estetycznych stojakach. Zasugerował, aby rozważyć możliwość wprowadzenia
takich zmian, które znacznie wpłyną na poprawę estetyki Rynku.
Radny
p. Kordowski –
nawiązując do remontu Rynku w imieniu mieszkańców przypomniał, aby płyty wokół
Rynku, które były założone wcześniej, zostały wyczyszczone. Następnie poprosił o wyjaśnienie, czy
zastosowano taką technologię, że w pierwszej kolejności „obrobiono” stare
latarnie, a obecnie są one demontowane i pozostają dziury. Również w imieniu
mieszkańców poprosił o wyjaśnienie, czy nie wymieniano rur przed układaniem
kostki, ponieważ wystąpiła awaria na wysokości poczty i płytki musiały być
zdjęte.
Ponadto poinformował, że już o godzinie
7.45 na nowych ławach „amatorzy taniego wina” dokonywali jego konsumpcji.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
odpowiadając przedmówcy na temat demontażu latarni ulicznych na Rynku wyjaśnił,
że nie mógł pozwolić na ich likwidację, przed postawieniem nowych ponieważ
zaciemniłoby to Rynek.
Sprawa odciągów pod scenę – procedurę
ustaliła firma remontująca. Potwierdził, że przy poczcie miała miejsce awaria,
które została usunięta przez ZWiK.
Nawiązując do sprawy „amatorów taniego wina” uznał, że to się działo i wyraził nadzieję, że obecny na sali
Komendant Straży Miejskiej zwróci uwagę na ten proceder. Dodał, że analizowana
jest możliwość monitorowania zarówno fontanny, jak i straganów, aby Straż
Miejska mogła szybko reagować.
Radny
p. Kordowski
– wyjaśnił, że wówczas kiedy odbywał się handel na Rynku, nie było spożywania
alkoholu w godzinach rannych.
Radny
p. Dzikowski –
nawiązał do sprawy bezpieczeństwa wyjazdu z ulicy Dominikańskiej na ulicę
Wodną. Przypomniał, że samochody na ulicy Wodnej są parkowane po obu stronach
ulicy i jest niebezpieczeństwo przy
wjeździe w tą ulicę. Zwracając się do Burmistrza Miasta poprosił o informację,
kiedy będzie oddane do użytku przejście przez teren FAM-u.
Radny
p. Stachewicz – przypomniał,
że na poprzedniej sesji mówił o przycięciu drzew i
„rozświetleniu miasta”. Poprosił o wykorzystanie obecnej sytuacji, że nie ma liści. Dodał, że na wielu ulicach lampy
oświetlają drzewa.
Następnie poinformował, że na Szosie
Grudziądzkiej tworzą się zastoje wodne po opadach deszczu (koło wjazdu do
Helvetii), ponadto duże zastoisko wody jest również na ulicy Polnej przy
magazynach.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski odpowiadając radnemu p. Dzikowskiemu na temat
przejścia dla pieszych przez teren FAM-u poinformował, że jest „dogrywana
dokumentacja”. Mówca dodał że kontaktował się ze Starostwem Powiatowym ponieważ
potrzebna jest akceptacja, że przejście może zostać otwarte.
Odpowiadając radnemu p.
Stachewiczowi na temat przycinki drzew
wyjaśnił, że wiąże się to z dużymi kosztami i dlatego trzeba będzie w
przyszłorocznym budżecie miasta zaplanować środki na ten cel. Wyjaśniając
sprawę „zalewiska” przy Szosie Grudziądzkiej poinformował, że co roku występuje
ten sam problem i Zarząd Dróg Wojewódzkich deklarował jego usunięcie.
Sprawa zalewiska na ulicy Polnej
zostanie przekazana do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.
Radny
p. Wrażeń
– poruszył problem terenu po kiosku na ulicy Młyńskiej, który nie został
uporządkowany.
Radny
p. Strzelecki –
nawiązując do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Miasta na temat wystawiania
równych skrzynek z owocami, stwierdził, że koszt jednej skrzynki to około 35
zł. i każdy kupiec musiałby zatrudnić dodatkowo pracownika do przekładania
owoców i warzyw.
Następnie poruszył sprawę patroli Straży
Miejskiej, które bardzo często są wykonywane przez trzech strażników, zdaniem
mówcy cyt. „Zastanawiam się, czy nasi strażnicy miejscy czują się zagrożeni, że
w trzech jeżdżą, a może Rada Miasta przeznacza za duże pieniądze na Straż
Miejską.”
Punkt 13. Zakończenie
Przewodniczący
obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zakończył
obrady XXV sesji Rady
Miasta Chełmna, dziękując obecnym za udział i głos w dyskusji.
Protokołowała Przewodniczył
(M.
Westfalewska) (J. Błażejewicz)