Prot.z VIII sesji RM 21.06.2011
Protokół Nr VIII /2011
z VIII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 21 czerwca 2011 r.
Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji
było 15 radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Listy obecności radnych stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu: 1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z VII sesji RM
2. Przyjęcie porządku obrad VIII sesji Rady Miasta Chełmna
3. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Chełmińskiego Domu Kultury
4. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Muzeum Ziemi Chełmińskiej
5. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Wincentego Fiałka w Chełmnie
6.Sprawa przyjęcia „ Programu oczyszczania miasta Chełmna z azbestu
na lata 2011-2032”
7. Sprawa zasad udzielania dotacji celowych na realizację inwestycji efektywnych
ekologicznie realizowanych na terenie Gminy Miasto Chełmno
8. Sprawa „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno”
9. Sprawa przystąpienia Gminy Miasto Chełmno do międzynarodowego stowarzyszenia
„Europejski Szlak Gotyku Ceglanego”
10. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna
na rok 2011
11. Sprawa zmiany uchwały w sprawie przyjęcia projektu Wieloletniej Prognozy
Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2011-2018
12. Sprawa zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli.
13. Sprawa powołania zespołu dla zaopiniowania kandydatów na ławników
14. Interpelacje radnych.
15. Wolne wnioski i informacje
Ad.1.Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – otworzył obrady VIII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Jacka Kordowskiego
-stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 15 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
- przyjęcie protokołu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z VII uznaje za przyjęty.
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad VIII sesji Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad stwierdził, ze porządek obrad VIII sesji uznaje za przyjęty.
Ad. 3. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Chełmińskiego Domu Kultury
Dyrektor CHDK p. Napora – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5 ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu ). Poprosił o przyjecie uchwały
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 5 do protokołu )
3) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/55/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok Chełmińskiego Domu Kultury została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu )
Ad. 4. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Muzeum Ziemi Chełmińskiej
Dyrektor MZCH p. Gerka – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 ( stanowi załącznik nr 8 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 9 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 10 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 11 do protokołu )
3) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/56/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok Muzeum Ziemi Chełmińskiej została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Ad. 5. Sprawa zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok
Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Walentego Fiałka w Chełmnie
Dyrektor Biblioteki p. Pieniążek – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 ( stanowi załącznik nr 14 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 15 do protokołu). Poprosiła o przyjecie uchwały
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 16 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 17 do protokołu )
3) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 18 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/57/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2010 rok Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Walentego Fiałka w Chełmnie została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 19 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz– podziękował dyrektorom jednostek kultury za przybycie i przedstawienie sprawozdań
Ad. 6.Sprawa przyjęcia „ Programu oczyszczania miasta Chełmna z azbestu
na lata 2011-2032”
Specjalista ds. Ochrony Środowiska p. Grzeszczak – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 ( stanowi załącznik nr 20 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 21 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 22 do protokołu )
2) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 23 do protokołu )
Radny p. Giżyński – poinformował, że wszystkie wnioski komisji zostały wprowadzone, w związku z czym Komisja Rewizyjna wydała opinię pozytywna
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/58/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie przyjęcia „Programu oczyszczania Miasta Chełmna z azbestu na lata 2011-2032) została przez Radę przyjęta jednogłośnie( stanowi załącznik nr 24 do protokołu )
Ad. 7. Sprawa zasad udzielania dotacji celowych na realizację inwestycji
efektywnych ekologicznie realizowanych na terenie Gminy Miasto
Chełmno
Specjalista ds. Ochrony Środowiska p. Grzeszczak – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( stanowi załącznik nr 25 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 26 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 27 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 28 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/592011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zasad udzielania dotacji celowych na realizację inwestycji efektywnych ekologicznie realizowanych na terenie Gminy Miasto Chełmno została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 29 do protokołu )
Ad. 8. Sprawa „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno”
Specjalista ds. Ochrony Środowiska p. Grzeszczak – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 30 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 31 do protokołu ). Wyjaśniła, że zaproponowana zmiana uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie miasta Chełmna podyktowana jest dwoma aspektami prawnymi – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy po rozpoznaniu skargi prokuratora prokuratury rejonowej w Chełmnie, w którym stwierdzono nieważność uchwały z dnia 24 listopada 2009 roku w części dotyczącej kilku paragrafów. Wyrok uzasadniony został następująco - w regulaminie ujęto zapisy, które powielają przepisy uregulowane ustawowo, co jest niezgodne z procedurami tworzenia aktów prawnych. Drugim aspektem prawnym jest rozstrzygniecie nadzorcze nr 7/2011 Wojewody Kujawsko Pomorskiego, w którym stwierdzono nieważność Uchwały nr V/29/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 lutego 2011- zmiana regulaminu w tej uchwale dotyczyła lokalizacji schronień dla kotów i zwierząt wolnożyjących. Był to zapis wprowadzony na prośbę Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego . Niestety w opinii nadzoru wojewody regulamin nie powinien zawierać zapisów dotyczących zwierząt wolnożyjących i na tej podstawie stwierdzono nieważność tej uchwały.
Przedstawiony nowy regulamin stanowi dokument z naniesionymi poprawkami, które zostały wskazane przez Sąd Administracyjny i rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody. Ponadto wprowadzono drobne zmiany kosmetyczne spowodowane powyższymi zmianami.
Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że dokumenty z Sądu i Wojewody ( stanowi załącznik nr 32 do protokołu ) znajdują się do wglądu. Następnie odczytał opinię Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 33 do protokołu )
Radny p. Dzikowski – zwrócił uwagę na kwestię czystości w parku Wojska Polskiego, przy działkach nad Wisłą. Porządek w tym miejscu jest w zasadzie tylko po przeprowadzonej akcji Sprzątania Świata. Teren zanieczyszczany jest głównie przez działkowiczów, czego jednym z powodów jest przy ogródkach brak dużego pojemnika. Poprosił o informację w jaki sposób można wyegzekwować zachowanie porządku w tym miejscu.
Specjalista ds. Ochrony Środowiska p. Grzeszczak - poinformowała, że w kwestii spraw porządkowych na terenie rodzinnych ogródków działkowych im. I Maja może wyjaśnić, co następuje: w roku ubiegłym sprawy porządkowe próbowano rozwiązać korespondencyjnie pomiędzy zarządem ogrodu, a burmistrzem. Niestety nie udało się wyegzekwować ustawienia pojemników. W roku bieżącym wszczęto postępowanie administracyjne, ponieważ zgodnie z przepisami w takich sytuacjach Gmina ma możliwość wykonania obowiązku właściciela nieruchomości z urzędu obciążając go w drodze decyzji administracyjnej kosztami odbioru odpadów komunalnych. Decyzja miała zostać wydana, niestety nastąpił nieszczęśliwy zbieg okoliczności, a mianowicie zmarł prezes zarządu, w związku z czym postępowanie zostało zawieszone do momentu powołania nowego prezesa. W chwili obecnej został powołany prezes i postępowanie zostało odwieszone .
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/60/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Chełmno” została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 34 do protokołu )
A.9. Sprawa przystąpienia Gminy Miasto Chełmno do międzynarodowego
stowarzyszenia „Europejski Szlak Gotyku Ceglanego”
Kierownik RO,K,SiP p. Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 ( stanowi załącznik nr 35 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 36 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 37 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 38 do protokołu )
3) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 39 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/612011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie przystąpienia Gminy Miasto Chełmno do międzynarodowego stowarzyszenia „Europejski Szlak Gotyku Ceglanego” została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 40 do protokołu )
10. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna
na rok 2011
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 8 ( stanowi załącznik nr 41 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 42 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 43 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 44 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/62/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011 została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 45 do protokołu )
Ad. 11. Sprawa zmiany uchwały w sprawie przyjęcia projektu Wieloletniej
Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2011-2018
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 9 ( stanowi załącznik nr 46 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 47 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 48 do protokołu )
2) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 49 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/63/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2011-2018 została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 50 do protokołu)
Przewodniczący Rady Miasta p. Błażejewicz- ogłosił przerwę w obradach
Przewodniczący Rady Miasta p. Błażejewicz – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał
Ad. 12. Sprawa zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli.
Przewodniczący Rady Miasta p. Błażejewicz – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10 ( stanowi załącznik nr 51 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 52 do protokołu ) . Przypomniał, ze projekt uchwały jest konsekwencją interpelacji zgłoszonej przez radnego Dzikowskiego na poprzedniej sesji.
Radny p. Dzikowski – poinformował, że treść uchwały jest dość ogólna, niemniej uzasadnienie wyjaśnia, że ewentualna kontrola dotyczy głównie budowy basenu. Dodał, że otrzymał odpowiedź na interpelację od Burmistrza Miasta, którą przekaże Komisji Rewizyjnej w przypadku, gdy dojdzie do kontroli. Dodał cyt. „ nikt mi nie nakazał, aby się tą sprawą zająć i w ogóle, jeśli ktoś mnie zna, nie ma takiej możliwości. Ktoś może mnie przekonać do jakiejś kwestii argumentami, ale nie ma możliwości, żeby mi coś nakazał”.
W dalszej części wypowiedzi poinformował, że otrzymał Uchwałę Rady Miasta Chełmna z 2006 z kontroli na basenie przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną wraz z zawartym sprawozdaniem i wnioskami z kontroli. Zwrócił uwagę na zapis punkt 3- powołać biegłego do ustalenia czy basen został pobudowany zgodnie z prawem budowlanym, zgodnie z dokumentacją. Poprosił o informację jak został ten punkt wykonany.
Radny p. Jurczak – wyraził zdziwienie, że radny nie jest usatysfakcjonowany odpowiedzią Burmistrza Miasta na interpelacją. Zwracając się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zapytał jak wyobraża On sobie przeprowadzenie kontroli pomimo, że w składzie tej komisji nie ma fachowców.
W dalszej części wypowiedzi przypomniał zarzuty.
- nieodpowiednie drabinki – zwrócił uwagę, że przecież mają atest
- sauna brak odpowiedniej wentylacji – zdaniem mówcy w saunie chodzi właśnie o to, aby
była wysoka temperatura, wobec czego nie potrzebny wentylator, aby obniżać temperaturę
- prysznice brak wentylacji – korzystając z prysznica radny nie zauważył, aby była zła
wentylacja
- drzwi (zamiast aluminiowych drzwi z płyty) – zwrócił uwagę, że aluminiowe drzwi są dużo
droższe, a te które zostały zamontowane były z przeznaczeniem dla takich obiektów
- malowanie – przypomniał, że obiekt został oddany do użytku w 2003 roku i trudno liczyć ,
że w sytuacji dużej wilgotności są farby które tak długo wytwarzają bez malowania
- folia na dachu – przypomniał, że inspektor nadzoru został obciążony, jednocześnie
zauważył, ze błędy się zdarzają
- rury – stwierdził, że nigdy nie ma gwarancji, iż nie pękną.
Kończąc wyraził zdziwienie, że dyrektor szkoły najpierw informuje prasę o problemie, a dopiero później zwraca się do burmistrza z próbą o pomoc.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zaproponował, żeby jako pierwszy głos zabrał Pan Burmistrz jako osoba kompetentna
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, ze nie posądza Panów Dzikowskiego i Stachewicza o narzucenie im tego zadania. Poinformował, że odpowiadając na interpelację radnego Dzikowskiego starał się udzielić bardzo szczegółowych wyjaśnień. Przedstawił kserokopie wszystkich dokumentów – począwszy od atestu na drabinki, a skończywszy na wentylacjach. Mówca posiada decyzję o pozwoleniu wydaną przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy dopuszczające obiekt do użytkowania, decyzję Komendy Straży Pożarnej. Dokumenty te są do wglądu dla wszystkich zainteresowanych. Wracając do wniosków pokontrolnych z kontroli wcześniej przeprowadzonej przez Komisje Rewizyjną przypomniał, że jeden z wniosków sugerował powołanie biegłego celem stwierdzenia, czy budynek został pobudowany zgodnie ze sztuką budowlaną informując, że wykonanie tego zalecenia byłoby niezmiernie kosztowne. Zasugerował, aby w przyszłości podczas przyjmowania wniosków pokontrolnych w pierwszej kolejności sprawdzić, czy miasto posiada środki na ich realizację.
Zwrócił uwagę, że średnio taka ekspertyza kosztuje 3% wartości robót budowlanych, przy tym zadaniu jest to ok. 148.324 zł.
Ponadto Miasto posiada taką ekspertyzę wykonaną przez mgr inż. Krzystofa Świstowskiego, z której wynika, że stan techniczny basenu i sali gimnastycznej jest dobry i nie zagraża użytkownikom. Poinformował, że opinia również jest do wglądu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przypominając wcześniejsza informację, iż sprawa trafiła do sądu poprosił o informację.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że podczas prowadzenia każdej inwestycji powołany zostaje inspektor nadzoru. Podstawowym zadaniem inspektora nadzoru jest kontrolowanie wykonawcy. W przypadku tej inwestycji inspektor nadzoru nie dopilnował tego, że na dachu basenu nie zastosowano 2 rodzajów folii – paraizolacyjnej i para przepuszczalnej. Zostały zastosowane dwie warstwy foli paraizolacyjnej, co spowodowało skraplanie i zacieki. Inspektora nadzoru oddano do sądu, sprawa trwała ok. 5 lat, miasto wygrało, a winny został pociągnięty do odpowiedzialności.
Radca prawny p. Stegienka – dodał do wypowiedzi przedmówcy, że jak wynika z opinii biegłego inspektor nie tylko nie dopilnował sposobu położenia folii oraz waty ale również nie dopilnował sposobu położenia dachówek.
Radny p. Dzikowski – wracając do wypowiedzi radnego Jurczaka, a mianowicie, że Pani dyrektor najpierw informuje prasę zasugerował zapoznanie się z protokołami Komisji Oświaty, z których jasno wnika, że Pani dyrektor, podobnie zresztą jak wszyscy dyrektorzy chełmińskich szkół ,robi wszystko, aby drobne usterki naprawić we własnym zakresie. Przypomniał, że interpelacja dotyczyła błędów w czasie budowy i niedopilnowanie wykonawcy. Dodał, że kwestia dotyczy przede wszystkim tego, że inspektor brał pieniądze, a nie wypełniał swoich obowiązków sumiennie.
Radca prawny p. Steginka – zwrócił uwagę, że budowa skończyła się w 2006 roku, wszelkie terminy odwołań już minęły i wnioski z kontroli będą jedynie informacyjne, ponieważ nie można już nikogo pociągnąć do odpowiedzialności.
Radny p. Gizyński – wyjaśnił radnemu Jurczakowi, że komisja w takim zakresie jak wskazano w uchwale może przeprowadzić kontrolę, tak jak zrobiła to już wcześniej.
Radny p. Stachewicz – dodał, że budynek funkcjonuje siedem i pół roku, w tym czasie wykonano następujące remonty: – wymiana dachu, wymiana całej folii paraprzepuszczalnej, której tam po prostu nie było, wymiana drzwi. Ponadto projekt ogrzewania jest wprost fatalny – nawiew ciepłego powietrza przy tak wysokim pomieszczeniu znajduje się tuż przy suficie. Zdaniem mówcy fatalny był nadzór, jak również zły nadzór urzędu miasta. Ponadto dokonano wymiany nawierzchni na ścianach, średnio co 3 m-ce tynk spada i to jest efekt fatalnego wykonania budynku. Ponadto brak otwieranych okien na basenie, co zdaniem mówcy zakrawa na paranoję, złe są również rury. Robiono tanio i teraz są tego skutki. Kwoty wydane w tym czasie na remonty nowego, a nie adaptowanego budynku przeznaczonego do celu jakiemu służy są ogromne i jest to skutek niegospodarności. Wyjaśnił, że celem kontroli ma być sprawdzenie na jakim etapie jakich przewinienia dokonano oraz kto. Dodał, że ma świadomość, iż termin procedury gwarancyjnej już minął, niemniej nie jest o żaden argument. Zdaniem mówcy należy doprowadzić do tego, aby odpowiednie służby miasta , które są do tego powołane i za to mają płacone, wypełniały swoje obowiązki i kontrolowały. Przyznał, że błędy się zdarzają niemniej cyt. „tu są same błędy „
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że jak urzędnik również będzie optował za tym, aby komisja raz jeszcze sprawę zbadała, mając na uwadze podejście przedmówcy. Stwierdził, że nie można dopuścić, aby w prasie ukazały się informacje, iż służby miejskie nie dozorowały inwestycji. Namawia na przeprowadzenie kontroli. W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że to wykonawca wybiera inspektorów nadzoru w drodze przetargu, którzy kontrolują prowadzenie inwestycji.
Kierownik Wydziału TI p. Chmarzyński – stwierdził, że chciałby aby kontrola się odbyła, ale poprosił, aby pan Stachewicz nie przeinaczał faktów - dach nie był wymieniany, była przekładana dachówka po wymianie folii. Podkreślił, że na wszystko są atesty, certyfikaty, dopuszczenia do użytkowania, projekt został zatwierdzony, uzyskał wszystkie pozwolenie, wcześniej nikt nie kwestionował rozwiązań.
Radny p. Wrażeń – zasugerował, skoro Komisja ma kontrolować dopisanie do zakresu kontroli cyt. „gospodarność, dochodowość tego, bo znowu będę wracał do prasy, jak to już było mówione, bo my dużo rzeczy dowiadujemy się z prasy, a tam prasa napisała, że źle się dzieje, posądzono człowieka, a człowiek sobie odebrał życie, a to były tam sprawy finansowe”. Zdaniem mówcy należy i tę sprawę wyjaśnić
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował przedmówcę, iż nie będzie rozszerzony zakres kontroli. Zwrócił uwagę, że projekt uchwały konsultowany był z radcą prawnym i taki zakres jest zgodny z prawem.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że komisja przeprowadzi kontrolę tylko w tym zakresie, jaki został podany, tak że sprawdzenie certyfikatów nie leży w jej kompetencji.
Radny p. Jurczak – poinformował, że w okresie zimowym temperatura na sali wynosi ok. 18- 19 stopni, a więc, zdaniem mówcy jest odpowiednia do ćwiczeń.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poprosił, aby radni zajęli się konkretami, ponieważ obecnie sprawa nie posuwa się do przodu.
Radny p. Stachewicz – stwierdził cyt. „ ja bardzo nie lubię kiedy mówi się nieprawdę” poinformował, że temperatura w zimę była dużo poniżej 13 stopni, poprawiło się po założeniu kaloryferów, niestety dodatkowym kosztem poprawiono warunki ogrzewania. Zwrócił uwagę, że przepisy mówią wyraźnie jaka temperatura musi być w salach , w których przebywają dzieci, również podczas zajęć wychowania fizycznego. Ponadto dwukrotnie, błędy konstrukcji dachu doprowadziły do zalania instalacji elektrycznej. W ubiegłym roku trzeba było zawiesić zajęcia lekcyjne na jeden dzień, ponieważ było zimno
Stwierdził, że nieprawdą jest, iż dokonano wyłącznie przekładki dachu, była ona skutkiem założenia złej folii, a przekładka dachu to dodatkowe koszty. Przyznał, że może się zdarzyć pęknięcie rury, niemniej jeżeli jest to któreś z kolei pęknięcie rury na tym samym obiekcie, znaczy to że rury są nieodpowiednie. Kończąc stwierdził, że najwyższy czas zająć się tematem.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przypomniał, że zlecenie Komisji Rewizyjnej przeprowadzenia kontroli jest wynikiem interpelacji radnego Dzikowskiego. Zdaniem mówcy w takim przypadku komisja Rewizyjna powinna sprawdzić wszystkie certyfikaty, skoro zakres kontroli obejmuje koszty związane z wykonaniem bieżących remontów i napraw. Zaproponował przystąpienie do głosowania.
Radny p. Giżyński – ad vocem zwrócił się do radcy z pytaniem czy prawdą jest to, co powiedział burmistrz.
Radca prawny p. Stegienka – wyjaśnił, że zakres kontroli jest bardzo szeroki, zgodnie z nim należy sprawdzić czy doszło do zaniedbania, czy zastosowano odpowiednie materiały, co przysporzyło dodatkowych kosztów.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – podziękował przedmówcy dodając, że Komisja będzie mogła również sprawdzić zasadność podjętej decyzji o konieczności założenia mieszaczy i grzejników.
Radny p. Giżyński – podziękował radcy prawnemu, informując, że dzięki temu jakie są oczekiwania odnośnie kontroli, komisja aby dokładnie przeprowadzić kontrole będzie potrzebowała ekspertów
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - nie zgodził się z Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej stwierdzając, że ekspertyzy już są. Przypomniał, że ekspertyzy są bardzo drogie.
Radny p. Stachewicz – zgodził się z Burmistrzem informując, że to jest to o co chodzi . Stwierdził, że zapewne jest dziennik budowy tego obiektu. Po analizie jego zapisów komisja sprawdzi, np.: czy inspektor nadzoru wyliczył moc kotła. Dodał, że być może będzie potrzebny fachowiec, ale najpierw należy wszystko sprawdzić, przeprowadzić analizę dokumentów.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych nie było , 2 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/64/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej kontroli została przez Radę przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 53 do protokołu)
Ad.13. Sprawa powołania zespołu dla zaopiniowania kandydatów na ławników
Sekretarz Miasta p. Syta – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 11 ( stanowi załącznik nr 54 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 55 do protokołu) . Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował , że akces zgłosili radni : Giżyński, Woźny, Piotrowski, Jurczak, Wrażeń. Zapytał czy są inne kandydatury.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem innych kandydatur poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że Uchwała Nr VIII/65/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 21 czerwca 2011 roku w sprawie powołania zespołu dla zaopiniowania kandydatów na ławników została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr56 do protokołu).
Poinformował, że w skład zespołu weszli następujący radni: Giżyński, Woźny, Piotrowski, Jurczak, Wrażeń
Ad. 14. Interpelacje radnych.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, ze do dnia sesji nie wpłynęły żadne interpelacje
Ad.15. Wolne wnioski i informacje
Radny p. Stachewicz –poruszył następujące sprawy:
Podtrzymał oferty radnego Dzikowskiego i własną, że w przypadku, gdyby do szło do
spotkania z Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chcieliby wziąć udział w
takim spotkaniu
- sprawa toalet miejskich – zaproponował zabranie administrowanie miejską toaletą na rynku
Ojarowi i przekazanie tego zadania referatowi ds. promocji miasta. Z nutką ironii
stwierdził, że można byłoby duże pieniądze zarabiać na drodze rekonstrukcji wydarzeń
zawartych w filmie „Miś”. Wówczas korzystanie z toalety nie kosztowałoby 1 zł. a 25 zł za
udział w scenie kultowej.
Poinformował, że obiecał żonie, która w dniu wczorajszym doznała niemalże szoku na
widok wydzielonych kawałków papieru toaletowego cyt. „ w ilości pozwalającej nakryć
palec wskazujący” wyłożonych na ladzie w toalecie miejskiej, iż podejmie temat na sesji
Zdaniem mówcy cyt. „ realia socrealizmu odżyły„ . W dalszej części wypowiedzi
całkiem poważnie stwierdził, że skoro miasto stawia na turystykę i zabiega o turystów,
trzeba pamiętać, że w XXI wieku bezwzględnie nie można mieć takiego szaletu
publicznego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - odnośnie spotkania z Generalną Dyrekcją stwierdził, że skorzysta z propozycji radnych, o ile takie spotkanie dojdzie do skutku. Jeśli chodzi o toaletę na Rynku stwierdził, że nie jest to taka prosta sprawa. Wyjaśnił, że to nie Ojar administruje, umowa podpisana jest z właścicielem kiosku. Kontynuując poinformował, że opracowany jest już wstępny kosztorys i jest nadzieja, że w przyszłym roku, przy dofinansowaniu z miasta zostanie przeprowadzony remont szaletu. Koszt tej inwestycji to ok. 210 tys. zł. Środki na to mogą pochodzić albo z budżetu miasta, albo ze środków Ojar-u , niemniej przypomniał, że funkcjonuje uchwała o tworzeniu Orlika.
Radny p. Piotrowski – poinformował, że temat szaletu nie został wywołany przypadkowo, bowiem Komisja, której przewodniczy wystosowała pismo do Ojaru prosząc o remont przynajmniej w minimalnym zakresie publicznej toalety na Rynku. Poinformował, że pismo z Ojaru cyt. „powala członków komisji”, ponieważ dyrektor stwierdza, że cały fundusz remontowy na bieżący rok wynosi 760 tys. zł., z czego 440 tys. zł. to jest fundusz remontowy na lokale, pozostała kwota przeznaczona jest na remonty w budynkach komunalnych, stwierdza również , że w roku 2012 przewidziany jest taki sam budżet. Następnie zacytował ostatnie zdanie przedmiotowego pisma „ W związku z powyższym nie jesteśmy w stanie wygospodarować kwoty ok. 216 tys. zł. , chyba, że tę inwestycję ujmie Gmina Miasto Chełmno w swoich zadaniach zawartych w budżecie na rok 2012” .
Radny p. Giżyński – na podstawie § 24 pkt. 1 i 2 Statutu Gminy Miasta Chełmna zgłosił wniosek do przewodniczącego Rady Miasta o to, aby do porządku obrad każdej sesji został wprowadzony następujący punkt – sprawozdanie Burmistrz z działalności międzysesyjnej. Poprosił przegłosowanie wniosku.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poprosił o informację jak ma wyglądać to sprawozdanie, czy ma być składane na każdej kolejnej sesji , z każdej przerwy, z jaka szczegółowością , kto ma to napisać , co burmistrz każdego dnia robi. Poprosił o wyjaśnienie,.
Radny p.Giżyński - stwierdził, że nie jest zainteresowany tym, co Pan Burmistrz robi rano, kiedy je śniadanie itd. Wyjaśnił, że chodzi o informacje dotyczące stopnia realizacji uchwał.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że albo złożony wniosek jest wadliwy, albo źle to mówca zrozumiał. Jeśli chodzi o realizację uchwał, nie ma żadnego problemu aby takie sprawozdanie było składane.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poprosił autora wniosku o jego doprecyzowanie
Radny p. Giżyński – sprecyzował wniosek- sprawozdanie z realizacji uchwał na każdej sesji zwyczajnej.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że ta gra słów ma ogromne znaczenie , sprawozdanie z działalności między sesjami, to będzie ogromy materiał, szkoda czasu radnych, natomiast sprawozdanie z realizacji uchwał , to całkiem inna sprawa.
Radny p. Giżyński- powtórzył wniosek - sprawozdanie burmistrza z realizacji uchwał,
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poddał pod głosowanie wniosek radnego Giżyńskiego
Za przyjęciem wniosku głosowało 10 radnych , głosów przeciwnych nie było, 3 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
Radny p. Dzikowski – poruszał następujące sprawy :
- w odniesieniu do uchwały dotyczącej usuwania azbestu, gdzie głównie chodzi o rury
wodociągowe, zasugerował , że następnym krokiem powinno być usuwanie azbestu z dachów na budynkach tzn. tam, gdzie jest to naprawdę niebezpieczne
- ul. Piotra Skargi – przypomniał, że na poprzedniej sesji zgłaszał wniosek o jej naprawione,
co zostało zrobione, za co mówca podziękował
- nowy Plac zabaw – przypomniał swoje pytanie zadane na poprzedniej sesji dlaczego nie
został umiejscowiony za cmentarzem ewangelickim, po informacji, że konieczna byłaby
zmiana w planie zagospodarowania przestrzennego, co znacznie wydłużyłoby czas
powstania placu zabaw, ponadto po informacji, że inscenizacje będą się odbywały,
stwierdził, że przyjmuje takie rozwiązanie. Dodał, że patrząc na frekwencje dzieci można
tylko pogratulować
- . Święto papieru – stwierdził, że jest to duża promocja, impreza przygotowana bardzo
profesjonalnie, zdaniem mówcy jest to zasługa głównego organizatora p. Motylewskim
ale również p. Lippki oraz p. Ludwikowskiej , podziękować należy również p. Jurczakowi
oraz Ochotniczej Straży Pożarnej
W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę na pewien mankament dotyczący ubikacji nad jeziorem, gdzie zabrakło papieru, ponadto zamykany jest tylko jeden prysznic z trzech istniejących. Zwrócił również uwagę, że na skrzyżowaniu ul. Biskupiej i Klasztornej w kierunku jeziora istniejąca tablica informacyjna jest zgięta i zagraża bezpieczeństwu. Poprosił o naprawę wyrażając, zdziwienie, że Pan Prezes ECWM jeżdżąc codziennie tamtędy do pracy nie zauważył tego.
Przewodniczący obrad Błażejewicz – odnośnie placu zabaw poinformował, ze uzyskał informację od znajomego, który gościł u siebie osoby z Norwegii z małym dzieckiem, iż byli oni zachwyceni placem zabaw na plantach
Radny p. Wrażeń – poruszył następujące sprawy:
- poinformował, że w Gazecie Pomorskiej ukazał się artykuł pt. Wyjdą z kosami na drogę z dnia 3 czerwca ( piątek) . Zwracając się do Burmistrza stwierdził cyt. „ Bym prosił Pana
Burmistrza, który to radny tak pisał, a ja wiem , co ja pisałem i proszę pokazać to pismo
gdzie radny Wrażeń Michał pisał, że nie ma być zrobione przejście. Radny Michał wspólnie
z szefem Komisji Bezpieczeństwa doprowadził do takiego spotkania z udziałem policji,
straży pożarnej. Z zaproszenia z Generalnej Dyrekcji nikt nie skorzystał, ale ja i mieszkańcy
o takie spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w Bydgoszczy się upominali.
Informację, którą uzyskali mieszkańcy o przebudowie skrzyżowania, czyli z jedynką, do
wglądu mieli projekt przebudowy z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad i mieszkańcy
mogli swoje uwagi tam wnieść. Przede wszystkich do mieszkańców nie dotarła informacja i mieszkańcy są gotowi do podjęcia rozmów z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Panie Stachewicz , to nie jest temat świeży i ten temat . I bym prosił o takie pismo, które napisałem, że nie ma tam nic być robione. Ja oczekuję od Pana Burmistrza takiego pisma, które ja jako radny Wrażeń Michał napisałem, żeby tam nic nie robić Mieszkańcy mieli obiekcje jakieś i koniec, kropka. Oczekuję od Pana i żadna odpowiedz dzisiaj mnie nie zadowoli. Oczekuję od Pana odpowiedzi na piśmie”
- przypomniał, że mieszkańcy ul. Łunawskiej wnioskowali o selektywną zbiórkę odpadów, zapytał czy można tam ustawić dzwony.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poprosi przedmówcę o ten artykuł do wglądu. Stwierdził, że nie przypomina sobie, aby coś takiego podawał do prasy. Jeżeli jest tam stwierdzenie, że radni pisali do Generalnej Dyrekcji, to ani nie ma Pan pewności, że koniecznie ja to mówiłem, ani nie wie Pan, czy to było o Panu. Stwierdził, że nie zamierza odpowiadać na tego rodzaju pytanie ani ustnie, ani na piśmie.
Radny p. Wrażen – stwierdził, że mieszkańcy wiedzą, że po ukazaniu się projektu przebudowy tego skrzyżowania tylko jeden jedyny radny, przepraszam, radny Błażejewicz, Giżyński próbowaliśmy ten temat podnieść cyt. „ ale w tym artykule pisze – jeden z radnych, a jaki radny tylko o tym mówił „
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - stwierdził, że jest wielu radnych, którzy są zatroskani tym tematem jak chodźmy wcześniejszy Przewodniczący rady p. Piotrowski i o ile nie ma tam Pańskiego nazwiska cyt. „nie zamierzam się do tego odnosić”
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że nie zamierzał urazić byłego Przewodniczącego Rady , ale posiada interpelację, którą kierował do Burmistrza i tam zapytanie było takie, jakie siły były zaangażowane w skrzyżowanie na wysokości jednostki wojskowej, gdzie była sygnalizacja świetlna, a Pan Burmistrz mi tam odpisał.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - zasugerował zorganizowanie roboczego spotkania na temat tych skrzyżowań.
Ad. 16. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady VIII sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył
(-) Danuta Derebecka (-) Janusz Błażejewicz