Prot. z X sesji RM 25.10.2011
z X sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 25 października 2011 r.
Sesja odbyła się w dniu 25 października 2011 r. i trwała od godz. 16.00 do godz.
Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji
było 15 radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Listy obecności radnych stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z IX sesji RM
2. Przyjęcie porządku obrad X sesji Rady Miasta Chełmna
- przegłosowanie poprawek
3. XX –lecie działalności Straży Miejskiej w Chełmnie
4. Sprawa przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta
Chełmna w latach 2012-2016
5. Sprawa uchylenia uchwały Nr XXXVI/209/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 maja
2009 r.
6. Sprawa zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę
Miasto Chełmno
7. Sprawa wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Toruniu do orzekania w sprawach
cywilnych
8. Sprawa wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Chełmnie do orzekania w sprawach
rodzinnych i nieletnich
9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011
10. Sprawa zmiany uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej
Gminy Miasta Chełmno na lata 2011-2018
11 .Informacja z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2011 roku
12. Informacja na temat złożonych oświadczeń majątkowych
13. Interpelacje radnych.
14. Informacja z realizacji uchwał
15. Wolne wnioski i informacje
16. Zakończenie
Ad.1.Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – otworzył obrady X sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Jacka Kordowskiego
-stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 15 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
- przyjęcie protokołu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z IX uznaje za przyjęty.
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad X sesji Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad stwierdził, że porządek obrad X sesji uznaje za przyjęty.
Poinformował, że jest to pierwsza sesja na która radni otrzymali materiały drogą elektroniczną.
Ad. 3. XX –lecie działalności Straży Miejskiej w Chełmnie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że straż miejska obchodzi w roku bieżącym XX-lecie powstania, a powołana została uchwałą ówczesnej Rady Miasta. W związku z powyższym zasadnym było uczczenie XX-lecia istnienia straży miejskiej również na sesji. Zwrócił uwagę, że straż miejska jest wydziałem organizacyjnym Urzędu Miasta, którego praca jest bardzo trudna, od którego wymagamy porządku, czystości, bezpieczeństwa, tymczasem aby to wyegzekwować strażnicy często mają do czynienia z ludźmi agresywnymi, będącymi pod wpływem alkoholu. Jednym z narzędzi strażników jest nakładanie mandatów, co nie przysparza im sympatii mieszkańców. Dodał, że płacenie mandatu boli, wobec czego mimo, iż Chełmno jest miastem zakochanych, należy wziąć pod uwagę, że nie każdy straż miejską kocha. Niestety taka jest specyfika tego zawodu. Następnie udzielił głosu Komendantowi Straży z prośbą o przedstawienie informacji za co mieszkańcy kochają strażników miejskich.
Komendant Straży Miejskiej p. Świdlikiewicz - poinformował, że straż miejska powołana została 1 lipca 1990 roku i liczyła 4 strażników na mocy zapisu dotyczącego porządku i bezpieczeństwie w mieście w ustawie o samorządzie gminnym. Dwóch strażników od momentu powstania pracuje do chwili obecnej – Andrzej Rolek i mówca, pozostali dwaj Pan Adam Nowakowski ówczesny komendant i Pan Dariusz Włodarczyk już nie pracują. W 1992 roku zatrudniono kolejnych 3 strażników, a w 1996 roku jeszcze 3. Obecnie straż miejska liczy 14 osób. Straż Miejska początkowo działała na podstawie statutu, a od 1997 roku weszła w życie ustawa o strażach miejskich, na mocy której m.in. strażnicy miejscy w całej Polsce mają jednakowe umundurowanie. Ustawa ta określa obowiązki dla straży miejskiej, jest ich bardzo wiele, niemniej najważniejszym jest ochrona spokoju i porządku publicznego oraz pomoc w sytuacjach kryzysowych. Ponadto do zadań straży miejskiej należy:
-kontrolowanie warunków bytowych ludzi mieszkających na działkach, aby w czasie zimy
nie doszło do zamarznięć,
-wyłapywanie bezpańskich psów,
-znajdowanie dzikich wysypisk śmieci , doprowadzanie do ich likwidacji, jak i karanie tych
którzy te wysypiska tworzą,
-pomoc osobom poszkodowanym przed przybyciem pogotowia ratunkowego , wyjaśnił, że wszyscy strażnicy zostali przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- kontrola odśnieżania,
- zabezpieczanie imprez itp.
Kontynuując poinformował, że fotoradar nie pojawia się ona ostatnio na ulicach miasta w związku ze zmianami ustawy i oczekiwaniami na ukazanie się odpowiednich rozporządzeń. Obecnie zostało to unormowane, zamówiono niezbędne znaki i od listopada fotoradar ruszy na ulice miasta.
Kończąc przedstawił wyniki z bieżącego roku
– strażnicy podjęli 4.455 interwencji na mieście,
w tym,
- udzielono pomocy bezpośredniej 22 osobom,
- 2.394 osobom nałożono mandaty,
- 2.060 osób zostało pouczonych,
- skierowano 5 wniosków do sądu,
- zatrzymano 7 nietrzeźwych kierowców,
- 765 osób, ukarano za spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych,
- 10 osób- zatrzymano za posiadanie narkotyków , następnie przekazano do policji,
- 11 osób odwieziono do izby wytrzeźwień,
- wyłapano ok. 76 psów ,
- zabezpieczono 106 imprez,
- podjęto 236 interwencji za zakłócenie porządku
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – podziękował przedmówcy. Poinformował zebranych, że podczas święta straży miejskiej złożył strażnikom życzenia w imieniu całej Rady Miasta, natomiast w dniu dzisiejszym przedstawicielom straży miejskiej zostaną wręczone symboliczne upominki. Poprosił na podium Pana Komendanta Zbigniewa Świdlikiewicza, Pana Inspektora Andrzeja Rolka , którzy pracują już 20 lat , od samego początku Straży Miejskiej oraz Panią Beatę Jungnickiel, która jest jedyną kobietą strażnikiem w zespole.
Następnie wspólnie z Burmistrzem Przewodniczący Rady wręczył upominki z dedykacją cyt. „ Dla Straży Miejskiej z okazji jubileuszu XX- lecia istnienia Straży Miejskiej serdeczne gratulacje i życzenia, a przede wszystkim podziękowania za to, że jesteście tak skuteczni i tak nieocenieni w dbałości o bezpieczeństwo i porządek w naszym prastarym grodzie”. Ten upominek przekazał na ręce Komendanta Straży dla wszystkich strażników.
Następnie odczytał dedykację „ Dla Pana Zbigniewa Świdlikiewicza z okazji XX lecia istnienia Straży Miejskiej serdeczne gratulacje i życzenia, a przede wszystkim podziękowania za to, że stworzył Pan zespół tak skuteczny i tak nieoceniony w dbałości o bezpieczeństwo i porządek w naszym prastarym grodzie” Wręczył upominek.
Kolejno „Dla Pana Andrzeja Rolka z okazji XX lecia istnienia Straży Miejskiej serdeczne gratulacje, i życzenia, a przede wszystkim podziękowania za to, że jest Pan od XX lat członkiem zespołu niezwykle skutecznym i tak nieocenionym w dbałości o bezpieczeństwo i porządek w naszym prastarym grodzie”
„ Dla Pani Beaty Jungnickiej z okazji jubileuszu Straży Miejskiej w Chełmnie jako jedynej kobiecie w zespole serdecznie Pani gratulujemy i życzymy wielu sukcesów. Oprócz profesjonalizmu wnosi Pani wiele łagodności i kobiecego uroku, co pozytywnie wpływa na atmosferę i wyniki kolegów.”
Wręczył upominek oraz bukiet kwiatów .
Komendant Straży Miejskiej p. Świdlikiewicz –w imieniu wszystkich strażników podziękował za to, że została doceniona ich praca. Również w imieniu całego zespołu zadeklarował, że strażnicy postarają się pracować jeszcze lepiej, ponieważ chcą służyć temu miastu.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – podziękował Straży Miejskiej za wszelką pomoc .
Ad. 4. Sprawa przyjęcia programu gospodarowania
mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Chełmna
w latach 2012-2016
Kierownik Wydziału SO p. Żuchowski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2 ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu ). Poprosił o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Przewodniczący Komisji p. Błażejewicz – odczytał opinię Komisji Budżetu
i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz -w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt chwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/72/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października w sprawie przyjęcia programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Chełmna w latach 2012-2016 została przez Radę przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu)
Ad. 5. Sprawa uchylenia uchwały Nr XXXVI/209/2009 Rady
Miasta Chełmna z dnia 26 maja 2009 r.
Kierownik Referatu MK p. Augustyniak – Babicz – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu ) . Poprosiła o przyjęcie uchwały
Przewodniczący Komisji p. Błażejewicz – odczytał opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 8 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt chwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/73/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXVI/209/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 26 maja 2009 r. została przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu )
Ad 6. Sprawa zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół
prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno
Kierownik Referatu O,K,SiP p. Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 ( stanowi załącznik nr 10 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 11 do protokołu )
Przewodniczący Komisji p. Błażejewicz – odczytał opinie:
1) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
2) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu. Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Radny p. Dzikowski – stwierdził, że w 2003 roku podjęto stosowną uchwałę celem wprowadzenia stypendium naukowo – socjalnego, uchwała obowiązywała do chwili obecnej i zdaniem mówcy nie należy tego zmieniać.
Zwrócił uwagę, że wprowadzenie zaproponowanej zmiany odbije się niekorzystnie dla uczniów zdolnych, których sytuacja materialna jest zła. Wyjaśniając zaproponował hipotetyczne założenie, że dany uczeń ma średnią ocen 5,0, ale jest od niego lepszy uczeń ze średnią np.: 5,2 , którego sytuacja materialna jest bardzo dobra. W takim układzie uczeń z wyższą średnią otrzyma stypendium, dostanie zastrzyk finansowy, który tak naprawdę nie jest mu potrzebny. Tymczasem uczniowi, ze średnią 5,0 te pieniążki bardzo by się przydały na pomoce naukowe, dostęp do internetu, na lepszy start, na wyrównanie szansy. Przyznał, że jest już uchwała o pomocy socjalnej, ale być może ten uczeń hipotetyczny, o którym mowa nie otrzymuje stypendium socjalnego, bo są od niego jeszcze biedniejsi, których wyniki nauczania są słabe. Zaproponował pozostawienie dotychczas obowiązującej uchwały i głosowanie przeciw propozycji zmiany
Radny p. Błażejewicz- poinformował, że jest nauczycielem gimnazjum nr 1, które wnioskowało o zmianę uchwały. Stwierdził, że w momencie ustalania stypendiów, mówca również był za przydzielaniem stypendium naukowo – socjalnego. Zwrócił uwagę, że obecnie zostały wprowadzone dwa inne stypendia o charakterze socjalnym – pierwsze dla każdego ucznia bez względu na jego uzdolnienia, którego rodzina ma dochód niższy niż 351 zł. na osobę, w kwocie 182 zł. miesięcznie. Drugie stypendium ufundowane przez azjatycka firmę z przeznaczeniem dla dwóch uczniów gimnazjum nr 1 i dwóch z gimnazjum nr 2 - są to stypendia naukowo-socjalne, a ich wysokość wynosi 200 zł. na osobę. Obecnie funkcjonujące stypendium socjalno - naukowe fundowane przez Burmistrza wynosiło zaledwie 92 zł. Poinformował, że w szkole pojawił się problem, a mianowicie byli tam uczniowie z wysoką średnią ocen kwalifikującą do uzyskania stypendium socjalno- naukowego, jednak były to tak biedne rodziny, iż otrzymywały już stypendium socjalne, a można dostać tylko jedno stypendium. Ponadto zapis, że stypendium otrzyma uczeń, który ma niższy dochód sprowadzał się do tego, że stypendium socjalno – naukowe burmistrza otrzymał uczeń, którego średnia dochodu wynosiła 1000 zł na osobę, bo był to niższy dochód niż innego ucznia z tą samą średnią. Zdaniem mówcy lepszą propozycją jest przeznaczenie stypendium burmistrza najlepszym uczniom, wiedząc, że istnieją już stypendia socjalne, których kwota jest zdecydowania wyższa.
Radny p. Jurczak – poparł opinię przedstawioną przez przedmówcę stwierdzając, że przez zmianę zasad przyznawania stypendium Burmistrza nie pozbawia się dzieci z ubogich rodzin możliwości otrzymania stypendium socjalnego.
Radny p. Dzikowski – stwierdził, że być może sytuacja, o której mówił radny Błażejewicz zdarzyła się w szkole, w której uczy, nie oznacza to jednak, że jest tak również w pozostałych szkołach, gdzie uczniów kwalifikujących się do stypendium socjalno naukowego jest bardzo wielu. Poddał pod rozwagę możliwość, że sponsor „azjatycki” zrezygnuje z fundowania stypendium, czy wówczas uchwała ponownie zostanie zmieniona. Zwrócił uwagę, że stypendia otrzymają zdolni uczniowie, których sytuacja materialna jest bardzo dobra i te dodatkowe pieniądze nie są potrzebne.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 13 radnych, przeciw głosował 1 radny, 1 radny wstrzymał się od głosu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/74/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno została przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Ad. 7. Sprawa wyboru ławników do Sądu Okręgowego
w Toruniu do orzekania w sprawach cywilnych
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( stanowi załącznik nr 15 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 16 do protokołu ). Przypomniał, że został powołany zespół d.s zaopiniowania kandydatów na ławników, którego przewodniczącym był Pan Waldemar Piotrowski Zespół sprawdził i zaopiniował kandydatów ( komplet dokumentów stanowi załącznik nr do protokołu )
Następnie odczytał opinie:
1) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 17 do protokołu )
2) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu. Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr 18 do protokołu )
Zaproponował powołanie jednej komisji skrutacyjnej do przeprowadzenia wyboru ławnika do Sądu Okręgowego w Toruniu i do Sądu Rejonowego w Chełmnie stwierdzając , że usprawni to obrady sesji i skróci czas jej trwania
Zaproponował do składu Komisji Skrutacyjnej następujących radnych:
Danuta Konowalik
Michał Stachewicz
Adam Maćkowski
Wyżej wymienieni radni wyrazili zgodę.
W związku z brakiem innych kandydatur, poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej.
Za powołanie komisji skrutacyjnej w zaproponowanym składzie głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz stwierdził, że skład komisji skrutacyjnej w osobach Danuta Konowalik, Michał Stachewicz , Adam Maćkowski został przyjęty jednogłośnie.
Następnie ogłosił przerwę celem ukonstytuowania się komisji, przygotowania kart do głosowania i opracowania zasad głosowania.
Po przerwie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Stachewicz – przedstawił zasady głosowania oraz rozdał radnym karty do głosowania
Radni przystąpili do głosowania
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach celem przeliczenia głosów przez Komisje Skrutacyjną i przygotowania protokołu z głosowania
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Stachewicz – odczytał protokół z glosowania ( stanowi załącznik nr 19 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz -w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt Uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/75/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Toruniu do orzekania w sprawach cywilnych została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu )
Ad.8. Sprawa wyboru ławników do Sądu Rejonowego
w Chełmnie do orzekania w sprawach rodzinnych
i nieletnich
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4
( stanowi załącznik nr 21 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 22 do protokołu )
Następnie odczytał opinie:
1) Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 23 do protokołu )
2) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu. Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( stanowi załącznik nr24 do protokołu )
Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej p. Stachewicz – odczytał protokół z głosowania ( stanowi załącznik nr 25 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt Uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/76/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Chełmnie do orzekania w sprawach rodzinnych i nieletnich została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 26 do protokołu )
Ad. 9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu
miasta Chełmna na rok 2011
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 6 ( stanowi załącznik nr 27 do protokołu ). Następnie zgłosiła autokorektę ( stanowi załącznik nr 28 do protokołu ) Poprosiła o przyjęcie uchwały
Przewodniczący Komisji p. Błażejewicz – odczytał opinie:
1) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 29 do protokołu )
2) Klubu Radnych Twoje Chełmno 2001, Forum Samorządowe i Platforma Obywatelska
( stanowi załącznik nr 30 do protokołu )
Radny p. Stachewicz - stwierdził, że problem finansowo został uregulowany, natomiast problem natury merytoryczno-prawnej pozostał. Zwracając się do Burmistrza Miasta poprosił o informację jakie są dalsze plany dotyczące ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim oraz jaka jest sytuacja związana z fundacją, jako organizacją, która , zdaniem mówcy jest cyt. „ dość koślawym stworem i stwarza wiele problemów”. Zasugerował rozważenie propozycji alternatywnych w tym zakresie. Zwrócił uwagę, że Fundacja, której przekazano majątek miasta w postaci hotelowca włącznie z wyposażeniem garmażeryjno – restauracyjnym nie spełnia swojego zadania, przynajmniej w zakresie utrzymania się z własnej działalności. Dodał, że zdziwieniem napawa fakt, że podczas ostatnie trzech lat, gdy budowano niedaleko autostradę we wszystkich okolicznych miejscowościach, wszystkie kwatery były wynajęte dla pracowników budujących, a hotelowiec stał niemal zawsze pusty. Zasugerował rozważenie sprywatyzowanie ośrodka łącznie z obsługą jeziora, bądź zorganizowanie w mieście instytucji, która przejmie wiele instytucji kulturalnych i sportowych i w imieniu miasta będzie tym zarządzała.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przyznał problem Ośrodka nad Jeziorem i Fundacji jest
i należy go rozwiązać. Poinformował., że w dniu jutrzejszym odbędzie się spotkanie Rady Fundacji wraz z zatrudnionymi pracownikami celem rozwiązania problemu i rozważaniem różnych możliwości wyjścia z impasu. Ponadto zostanie radnym w najbliższym czasie przedstawiona propozycja podziału działek, sprzedaży bądź dzierżawy.
Natomiast przekształcenie ośrodka w następny wydział Urzędu Miasta zależało będzie li tylko i wyłącznie od względów ekonomicznych. Dodał, że oczywiście można rozważyć możliwość sprzedaży, niemniej jest to ostateczność, ponieważ w przypadku sprzedaży miasto nie będzie miało żadnego wpływu na to, co będzie się tam działo. Inaczej jest w przypadku dzierżawy
Radny p. Giżyński - zwracając się do Burmistrza poprosił o następującą informację – wskazując na zapis § 3 pkt. 7 umowy użyczenia z grudnia 2009 roku stwierdził, że jest on zapisany bardzo dobrze, ponieważ w całości cyt. : „pilnuje interesów budżetu miasta. zacytował zapis „dofinansowanie do kosztów utrzymania przedmiotu użyczenia zostanie przekazane na podstawie odrębnej umowy. W umowie zostaną określone zasady wydatkowania, terminy
i wysokość przekazywanych kwot”. Zdaniem mówcy w ten sposób kontroluje się wydatki ECWM
w stosunku do ośrodka i taki zapis daje możliwość bieżącego kontrolowania wydatków i cyt.
„ trzymać rękę na pulsie” . W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń można natychmiast reagować. Zapytał dlaczego już 7 grudnia, a więc zaledwie po siedmiu dniach podpisano aneks, gdzie cytowany wcześniej zapis zastąpiony został następującym cyt.: „ dofinansowanie kosztów przedmiotu użyczenia zostanie przekazane corocznie na podstawie przyznanej dotacji uchwałą budżetową Rady Miasta. Rozliczenie dotacji nastąpi do dnia 31 stycznia roku następnego na podstawie przekazanego sprawozdania z otrzymania dotacji”. Zwrócił uwagę, że taki zapis sprawia, iż wszelkie kontrole mogą być prowadzone dopiero po roku. Poprosił o podanie powodu zmiany tego zapisu. Następnie wskazał zapis punktu 8 w tym samym paragrafie cyt. „ biorący ma prawo dokonywać nakładów zwiększających wartość przedmiotu użyczenia za zgod i w zakresie uzgodnionym każdorazowo w formie pisemnej z użyczającym” . Poinformował, iż zadał pytanie Pani Skarbnik czy taka forma była zachowana np: w przypadku kupna zjeżdżalni, piaskownicy, które na pewno zwiększają wartość, gdzie uzyskał informację, iż takich umów nie było. Zapytał dlaczego, skoro w roku 2010 na plac zabaw wydano tam już 15 tys. zł.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień-:
Jeśli chodzi o zapis punktu 8 , to zakup sprzętu na plac zabaw nie zwiększył wartości przedmiotu użyczenia. Bardziej szczegółowej odpowiedzi udzieli Pani Skarbnik jako specjalista w zakresie zasad rachunkowości. Odnośnie zmiany umowy wyjaśnił, że chodziło o ujednolicenie wszystkich umów dotacyjnych funkcjonujących w mieście, zapis ten jest zgodny z prawem.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – poinformowała, że Komisja Rewizyjna Rady Fundacji po przeprowadzonej kontroli sporządził protokół z analizy wykorzystanej dotacji i działalności całej fundacji. Zostały sprawdzone książki inwentarzowe fundacji i nie ma tam zapisu jakoby wyposażenie placu zabaw było środkiem trwałym, czyli zwiększało wartość przedmiotu użyczenia. Jest to tzw. pozostałe wyposażenie , żaden zakup nie przekroczył kwoty netto 3.500 zł., a zgodnie z ustawową o rachunkowości środków trwałych zalicza się środki, które przekraczają kwotę 3.500zł.
Radny p. Wrażeń – stwierdził cyt. „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado.
Pani Skarbnik na Komisji Rewizyjnej określiła, że na sierpień jezioro było zadłużone na, brakowało 13 tysięcy. Jak teraz korzystając, że mamy pana Burmistrza, jest Przewodniczący Rady Fundacji, to może by szerzej określił nam ten temat. Co się tam takiego złego stało. Jakie zadłużenie wynikło.
To my mamy o czymś dyskutować, a my nie wiemy o czym dyskutujemy. Wiemy, że się źle dzieje, ale ja bym chciał usłyszeć konkretnie jakie tam jest zadłużenie , tam w fundacji”
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zwrócił uwagę, że środki dla fundacji zostały zdjęte i sprawa nie jest przedmiotem obrad tego punktu. Poinformował, że w przypadku, gdy tematy ponownie wróci pod obrady sesji i radni będą mieli podjąć decyzję o przyznaniu dotacji, będzie czas na zadawania pytań i zostaną rozwiane wszelkie wątpliwości.
Radny p. Giżyński - poprosił o następujące informacje - Dział 921 Rozdział 92125 – pozostała działalność zmniejsza się dotację z unii europejskiej o kwotę 39.280 zł.:
- w jaki sposób została podpisana umowa z tą firma, że nie zdążyła ona dokończyć swojej
pracy, przez co miasto straciło tak dużą kwotę ,
- czy pan Burmistrz będzie podejmował jakiekolwiek działania zmierzające do jej
odzyskania.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że przy kontroli Urzędu Marszałkowskiego zakwestionowano zapis dokumentacji mówiący o poddaniu się sile wyższej, jaką była temperatura, która w miesiącu grudniu miała miejsce na naszym terenie. Wykonawca stwierdził, że nie jest w stanie położyć kabli, ponieważ w temperaturze poniżej 20 stopni otulina zaczyna pękać. Zakwestionował to Urząd Marszałkowski stwierdzając, że można było przewidzieć, że w grudniu będzie zimno W miesiącu styczniu, gdy temperatury zmieniły się i można było zakładać kable, chociaż to właśnie w styczniu jest najzimniej, na co są dokumentacje meteorologiczne od 2003 roku. Gmina przygotowała pozew w tej sprawie, który niebawem zostanie złożony. Dodał, że nie jest to pierwszy pozew składany w tym zakresie. Jako ciekawostkę poinformował radnych, że wniosek na to zadanie składany był w czerwcu, odpowiedź nadeszła w październiku, umowa na monitoring podpisana została 31 grudnia, chociaż w grudniu miał być założony monitoring. Poprosił o zaufanie radcy prawnemu urzędu, który napisał pozew to sądu.
Radny p. Wrażeń – stwierdził cyt. „ Panie przewodniczący Wysoka Rado mam takie pytanie tylko w wydatkach w Dziale 600 Rozdział 60016 – drogi gminne następuje przesunięcie między paragrafami płacowymi w celu zatrudnienia większej liczby bezrobotnych, jaka ta liczba bezrobotnych i na jaki okres będą zatrudnieni dziękuję”
Kierownik wydziału MKiOŚ p. Szuster – poinformował, że w roku ubiegłym w tym okresie gmina miała dotacje z Urzędu Pracy w wysokości około 900 tys. W roku bieżącym dotacja jest dużo mniejsza i wystarczyła na zatrudnienie 30 osób. Zatrudnienie nastąpiło dopiero od 1 sierpnia na 3 miesiące z dwutygodniowym przedłużeniem. W związku z powyższym na paragrafie zatrudnionych osób na prace porządkowe i roboty publiczne nie wystarczyło środków. Nie wiadomo czy z urzędu pracy dostaniemy jeszcze jakieś środki, a ta kwota pomogłaby na zatrudnienie do końca roku 30 osób , co pozwoli na utrzymanie porządku w mieście
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt Uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było ,1 radny wstrzymał się od głosu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/77/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2011 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011 została przez Radę przyjęta większością głosów. ( uchwała stanowi załącznik nr 31 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz- stwierdził, ze po przerwie na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 10. Sprawa zmiany uchwałę w sprawie uchwalenia
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta
Chełmno na lata 2011-2018
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7 ( stanowi załącznik nr 32 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 33 do protokołu ). Poprosiła o przyjęcie uchwały
Przewodniczący Komisji p. Błażejewicz – odczytał opinię Komisji Budżetu
i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 34 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt Uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr X/78/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 października 2011 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasta Chełmno na lata 2011-2018 została przez Radę przyjęta jednogłośnie( uchwała stanowi załącznik nr 35 do protokołu )
Ad. 11 . Informacja z wykonania budżetu miasta
za I półrocze 2011 roku
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił informację z wykonania budżetu miny Miasta Chełmna za I półrocze 2011 roku ( stanowi załącznik nr 36 do protokołu ).
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do informacji z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2011 rok ( stanowi załącznik nr 37 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji stwierdził, ze informację Burmistrza Miasta z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2011 roku uznaje z przyjętą.
Ad. 12. Informacja na temat złożonych oświadczeń
majątkowych
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – przedstawił informację Wojewody Kujawsko- Pomorskiego w sprawie oświadczeń złożonych przez Burmistrza Miasta Chełmna oraz Przewodniczącego Rady Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 38 do protokołu ) Informację Burmistrza Miasta dotyczącą oświadczeń majątkowych złożonych przez pracowników urzędu miasta zobowiązanych do ich składania ( stanowi załącznik nr 39 do protokołu ) oraz informacje o złożonych oświadczeniach przez Radnych Rady Miasta przesłaną przez Urząd Skarbowy w Chełmnie ( stanowi załącznik nr 40 do protokołu ) Poinformował, że wszystkie oświadczenia zostały złożone w terminie.
Ad. 13. Interpelacje radnych.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że do dnia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja
Ad. 14. Informacja z realizacji uchwał
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił informacje z realizacji uchwał, których wykonanie powierza się Burmistrzowi Miasta
Uchwała Nr IX/66/2011 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz trybu ich pobierania – została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko Pomorskiego nr 218 z dnia 23 września 2011 roku pod pozycją 2032 i jest realizowana przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Uchwała Nr IX /67/2011 w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości akt notarialny został podpisany uchwała została zrealizowana
Uchwała Nr IX /68/2011 w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna – uchwała jest realizowana od dnia 23 września 2011 roku, po opublikowaniu w dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego Nr 218 z dnia 23 września 2011 roku pod pozycją 2033
Uchwała Nr IX /69/2011 w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania w zakładzie opieki zdrowotnej, domu pomocy społecznej i areszcie śledczym dla przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 09 października 2011 r.- została wprowadzona w życie
Uchwała Nr IX /69/2011 w sprawie zmiany budżetu miasta na 2011 rok – jest realizowana na bieżąco
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz przedstawił informacje z realizacji uchwały, której wykonanie powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta
Uchwała Nr IX/71/2011 w sprawie wyrażenia zgody na użycie nazwy miasta Chełmno w nazwie ZSM „URSUS” Sp. z o.o. w Chełmnie – została przekazana do Zakładu Usług
Ad. 15. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w imieniu Burmistrza Miasta Chełmna, Starosty Chełmińskiego oraz Dowódcy Pułku Drogowo – Mostowego zaprosił zebranych na uroczyste obchody Narodowego Święta Niepodległości, które odbędą się 11 listopada 2011 roku. Dodał, ze szczegółowe informacje dotyczące obchodów radni otrzymają droga elektroniczną
W dalszej części wypowiedzi zapoznał zebranych z korespondencją i tak:
1) pismo Burmistrza Miasta – sprawozdanie w zakresie sprzedaży lokali w II i III kwartale br. ( stanowi załącznik nr 41do protokołu )
2) Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Miasto Chełmno za rok szkolny 2010-2011 ( stanowi załącznik nr 42 do protokołu )
3) Postanowienie o umorzeniu śledztwa ( stanowi załącznik nr 43 do protokołu ). Z uwagi na fakt, że pismo otrzymał w ostatniej chwili poprosił Burmistrza Miasta o omówienie tematu
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wyjaśnił, że sprawa dotyczy Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Miasta Chełmna, a konkretnie w 2 punktach Zespołu Szkół nr 1 – budynku należącego do powiatu i jeden punkt dotyczący promocji. Śledztwo zostało przeprowadzone na wniosek Urzędu Marszałkowskiego, który zarzucał niedopełnienie obowiązków, czy też przekroczenie uprawnień pracownikom urzędu miasta Chełmna. Mówiąc w skrócie sprawa dotyczyła fugi zastosowanej w ZS nr 1, zsypu również w tej szkole, trzecią sprawą były działania promocyjne towarzyszące wszystkim wnioskom unijnym. Wszystkie zarzuty zostały umorzone. Kontynuując zwrócił uwagę na błąd w piśmie, a mianowicie sprawa dotyczy 140 złotych na szkodę Urzędu Miasta w Chełmnie reprezentowanego przez Przewodniczącego Rady Miasta, co nie jest prawdą , bo to Burmistrz Miasta reprezentuje Urząd. Drugi błąd dotyczył zsypu, którego kosztorys opiewał na kwotę 115 tys. zł, a hipotetyczna szkoda powstała w kwocie 240 tys. zł.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że wszystkie omawiane dokumenty znajdują się w biurze Rady do wglądu
Radny p. Kordowski – poinformował zebranych, że wspólnie z pracownikiem Politechniki Łódzkiej postanowił zamiast VII edycji Plenerów Malarskich odkryć Chełmno nieodkryte, pod ziemią. Stwierdził, że jest to bardzo trudne i kosztowne przedsięwzięcie, niemniej udało się znaleźć pasjonatów historii, którzy praktycznie bezkosztowo przyjechali do Chełmna z Panem Adamem Sikorskim na czele , grupą archeologów oraz Telewizją Polską oddział w Lublinie – program pt. „Było nie minęło”. Georadar pracował przez kilka godzin, podczas których udało się namierzyć wiele krypt, które częściowo są połączone korytarzami . Pod farą znajdują się trzy tunele na głębokości 165 cm, 270 cm i 440 cm . częściowo została przebadana została krypta Zamojewskich oraz prezbiterium Chełmińskiej Fary.
Ponadto częściowo zbadano Rynek i okazało się , że nie istnieje połączenie pomiędzy ratuszem, a kamienicą Cywińskich oraz ratuszem a sądem, niemniej przypadkowo udało się odnaleźć przejście podziemne od ratusza do kamienicy przy ul. Rynek 25. Ponadto odkryto, że w miejscu, gdzie na Rynku umiejscowieni są handlujący, na głębokości ok. 4 metrów znajduje się obiekt o wymiarach 4 na 4 metry , są to nałożone na siebie dwie piwnice, bądź pozostałości studni. Kończąc zwrócił uwagę, że program „Było nie minęło” będzie doskonałą promocją miasta. Ponadto planowane są dalsze badania, ponieważ ta sama ekipa zamierza wrócić do Chełmna w drugiej połowie listopada br.
Na zakończenie podziękował Burmistrzowi Miasta oraz Pani Magdzie Ludwikowskiej za okazaną pomoc.
Radny p. Wrażeń – stwierdził cyt. „ Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Chełmno, dnia – takie pismo otrzymałem od Pana Burmistrza . Chełmno dnia 4 marca 2011 rok. Michał Wrażeń Radny Miasta Chełmna, odpowiadając na Pańskie zapytanie zgłoszone na V sesji Rady Miasta Chełmna w dniu 22 lutego 2011 roku dotyczący stanu dróg miejskich, które jak pan stwierdził cytuję są w opłakanym stanie. Uprzejmie informuję, iż przetarg na łatanie dziur w drogach miejskich został rozstrzygnięty i jak co roku przystąpimy do sukcesywnego ich naprawiania. Panie Burmistrzu no to okay z tym ładnym pismem się pogodziłem. Mieszkańcy się pogodzili i czekają do dnia dzisiejszego na naprawę, zajęcie stanowiska. Panie przewodniczący proszę to zdjęcie tam dalej pokazać „
Przewodniczący obrad w formie multimedialnej pokazał zdjęcia dróg w Chełmnie wymagających naprawy.
Kontynuując stwierdził. cyt. „ tu się zatrzymujemy na tym zdjęciu. Panie Burmistrzu to jest ulica Podgórna, wierzy Pan w to. To tak ciężkie pieniądze wypracowane i po takich kłopotach jak tam były spotykane nie potrafimy zadbać o tą ulicę. Proszę następne zdjęcie. To jest też Podgórna, na jakiej długości jest zarwany chodnik. Tu już jest Kolonia Wilsona. Proszę następne zdjęcie. O tu po pracach, pracownicy, którzy wykonywali z urzędu, a nadzór był tak wyśmienicie zainteresowany, można zobaczyć na tym zdjęciu jaka jest niedoróbka i pracownicy zadanie niby wykonali i jest wszystko okay. Proszę następne zdjęcie, następne. Gdy Komisja chodziła, mogę tak to określić, ten znak troszeczkę w innej pozycji leżał, a to już jest od 9 bodajże, nie 12 października. Teraz już troszeczkę inaczej leży. Leży on jeszcze leży cały czas. Zero zainteresowania. Proszę następne zdjęcie. Ten temat przewala się już chyba od 6 lat. Proszę jeszcze zdjęcie , jeszcze zdjęcie, też to samo O tu, co mieszkańcy zawsze mówią rów melioracyjny , który był wyczyszczony za ileś tam tysięcy złotych, on tak wygląda. Nie tak dawno mówił pan o powodzi. Proszę następne zdjęcie, no i gdzie jest ten rów ściekowy, jak tam woda ma być odprowadzana. Proszę następne zdjęcie, a tu jest ta podbudowa, nieszczęsna podbudowa z osiedla Raszei wywieziona. Normalnie tam się śmietnisko robi. Proszę następne zdjęcie. Ludzie normalnie tu wywożą śmieci. To przy odbiorze technicznym tej ulicy Pan , który budował tę ulice i pan Kierownik tego wydziału też był i się dziwili co to też tam mogło być no ale to Pan, który budował te ulice doszedł do wniosku co to mogło być To miało być w protokole ujęte, w tym odbiorczym gwarancyjnym. Do dnia dzisiejszego nie ma. Proszę następne zdjęcie. Proszę zobaczyć jakie pęknięcie. W lutym, w mrozy, droga unosi się do góry. Proszę następne zdjęcie. Następne zdjęcie. O można zobaczyć jak chwasty rosną w pęknięciach. Proszę następne zdjęcie, następne zdjęcie proszę"
Na pytanie z sali obrad jaka to jest ulica mówca odpowiedział cyt.
„ Kolonia Wilsona. Na razie dziękuję za zdjęcia, bo już więcej zdjęć nie ma”. Kontynuując przypomniał cyt. „ na ostatnie sesji zadałem pytanie jaki koszt był wywiezienia tej nadbudowy z Raszei na Ustronie, utrudnienie ludziom życia tą nadbudową, zebranie, bo przy Panu kierowniku, Pan Kierownik zadysponował, że przyjechał spycharko ładowarka, zepchnęła to błoto. Zostało ponownie załadowane i ponownie zostało wywiezione. Ja się pytałem na ostatniej sesji jakie to są koszty i do dnia dzisiejszego takiej odpowiedzi nie uzyskałem. I ponawiam. Panie Burmistrzu na Ustronie raz ciągniki pojechały, co wywiozły nadbudowę, te śmieci można powiedzieć po prostu te śmieci zostały rozsypane, ponownie zostało to zgarnięte i ponownie wywiezione Ja się pytam jakie żeśmy ponieśli koszty. Panie Burmistrzu mamy bardzo mało pieniążków na takie rzeczy, a proszę bardzo żeby je rozsądnie wydawać. Dziękuję i oczekuję odpowiedzi pisemnej”
Burmistrz miasta p. Kędzierski – poinformował, że udzieli przedmówcy odpowiedzi na piśmie, po otrzymaniu wyciągu z protokołu z obrad dzisiejszej sesji wraz z załączonymi do pytani zdjęciami . Dodał, że prosi o doprecyzowanie pytania, aby mógł udzielić szczegółowej odpowiedzi. Przypomniał, że wcześniej pan Wrażeń prosił o podanie kosztów przewiezienia materiału z Raszei na Wiklinową a w dniu dzisiejszym jest mowa o Ustroniu
Radny p. Wrażeń – powtórzył, że pytanie brzmi następująco cyt „ Jaki koszt był . Koło Szosy Grudziądzkiej jest ten śmietnik. Z tego śmietnika ciągniki zawiozły na Ustronie. Na Ustroniu zostało to wsypane i na Ustroniu zostało ponownie to zgarnięte. Panie Burmistrzu spokojnie zajrzymy sobie to protokołów po sesji”
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poprosił radnego Wrażenia o doprecyzowanie pytań i przekazanie ich do biura rady
Radny p. Stachewicz – przypomniał, że wcześniej pytał o ścieżki rowerowe. Wówczas mówca uzyskał informację, iż Komisja Bezpieczeństwa Publicznego przygotowała trasy ścieżek rowerowych, niemniej do dnia dzisiejszego nie wyznaczono w mieście ciągów ścieżek przez miasto. Poprosił o informację, czy wiosną plan taki może być zrealizowany. Zdaniem mówcy wyznaczenie ścieżek i oznaczenie ich na ulicach nie jest kosztowne. Ponadto poprosił o oznakowanie już istniejących w mieście ścieżek, oznakowanie istniejące jest słabo widoczne i należy je odświeżyć. Zwracając się do radnego Wrażnia stwierdził, że cyt. „ trochę obłudnie pan tu walczy o te ulice, ale chociaż dobrze, że Pan zwraca uwagę, bo samo to, że , jeżeli Pan przejedzie, to mój ulubiony temat zresztą, obwodnicą, nad którą Pan głosował i wydał pan 8 milionów złotych, to są właśnie te pieniądze, których brakuje na ulice. I pewne ulice nie byłyby łatane takimi , jak Pan to nazywa śmieciami, a po prostu zrobione porządnie. Trzeba się było wtedy zastanowić na co wydajemy pieniądze. A jak Pan chce przyjrzeć się, to już pełna moja satysfakcja, to proszę zobaczyć jaki jest potężny ruch na obwodnicy i po co myśmy tam 17 milionów łącznie wydali. To tak na marginesie, bo to już jest taki lekki szczyt obłudy atakować teraz, a przedtem lekką ręką wydawać pieniądze, które można było na te cele przeznaczyć”
Radny p. Dzikowski - poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty rozmawiano na temat, który wcześniej przedstawiał radny Kordowski. Wówczas mówca był dość sceptycznie nastawiony ze względy na koszty, które miały być bardzo wysokie. W związku z tym , że można do zrobić bezkosztowo stwierdził, że chwała radnemu Kordowskiemu za taką inicjatywę i piękną promocje miasta. Kontynuując zwrócił uwagę, że nasze miasto jest bardzo bogate, jeśli chodzi o podziemia. Zwracając uwagę, że bardzo interesujące są podziemia klasztoru i katakumby, zasugerował aby to również zbadać
W dalszej części wypowiedzi wrócił do sprawy budynku na zbiegu ulic Dominikańskiej i Rybackiej, a właściwie fundamentów , gdzie znów urosły chwasty, które należałoby usunąć. Kontynuując zwrócił uwagę, że należy usunąć plakaty wyborcze. Odnośnie elektronicznego przekazywania materiałów na sesję stwierdził, że jest to bardzo dobry pomysł znacznie ograniczający koszty. Kończąc poprosił o informację dotyczącą ośrodka nad Jeziorem, a mianowicie Pan Prezes nie zapłacił m.in. ratownikom za wykonaną prace mimo, że dawno skończył się sezon. Zwrócił uwagę, że Pan prezes nie zapomniał wypłacić sobie wynagrodzenia, zdaniem mówcy, niemałego. W związku z nadchodzącym terminem składania projektu budżetu na 2012 rok poprosił, aby łącznie z projektem radni otrzymali wszystkie wnioski składane do budżetu te przyjęte jak również i te nie ujęte do budżetu.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujące odpowiedzi:
- tabelka zawierająca wnioski do budżetu zostanie radnym przekazana,
- wypłata dla ratowników, to koszty utrzymania ośrodka a nie fundacji. Oznacza to, że będą musieli jeszcze poczekać do czasu przywrócenia dotacji na ośrodek
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że komitety wyborcze mają miesiąc na usuniecie plakatów.
Radny Piotrowski – przypomniał, że w m-cu marcu radny Lesław Giżyński zasugerował, aby Komisja Oświaty zajęła się opracowaniem strategii rozwoju oświaty na terenie miasta. Poinformował, że pierwsze rozmowy z Kierownikiem Referatu Oświaty rozpoczęły się w kwietniu , do chwili obecnej odbyły się cztery spotkania, w tym z obecnością dyrektorów szkół podległych miastu. Kolejne spotkanie zaplanowano na 11 listopada. Strategia będzie obejmowała lata 2012-2017. Ustalono, że podczas opracowywania strategii twórcy skupią się na trzech sprawach:- baza i dydaktyka – główne zadanie szkół oraz opieka i wychowanie. Zakończenie prac nad przygotowaniem strategii planuje się na początek grudnia br. Poinformował, że po ukończeniu zostanie ona droga elektroniczną przekazana wszystkim radnym, aby mogli się zapoznać i wnieść ewentualne uwagi.
Radny p. Kordowski- zwracając się do Burmistrza poprosił o informację, czy miasto przewiduje wycinkę drzew przed zimą, aby drewno można przekazać rodzinom potrzebującym. Poprosił również o informację na temat kondycji chełmińskich zakładów produkcyjnych, mając na uwadze trudne warunki materialne mieszkańców miasta.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień:
- wycinka jest prowadzona, i pozyskane drewno przekazywane jest potrzebującym zgodnie
z informacją złożoną przez MOPS,
-odnośnie kondycji firm chełmińskich stwierdził, że nie może się wypowiadać precyzyjnie,
a jedynie , że na chwilę obecną nie ma specjalnych zagrożeń. Oficjalne wypowiadanie się na
temat kondycji firm jest niezgodne z prawem.
Ad. 16. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady X sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył :
(-) Danuta Derebecka (-) Janusz Błażejewicz