Protokół Nr VII/2011 z dnia 31 maja 2011 r.
z VII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 31 maja 2011 r.
Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji
było 15 radnych, co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Listy obecności radnych stanowią załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1.Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z VI sesji RM
2. Przyjęcie porządku obrad VII sesji Rady Miasta Chełmna
3. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Uzależnień za 2010 r.
4. Sprawa uchylenia Uchwały Nr IV/17/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 stycznia
2011r.w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
miasta Chełmna
5. Sprawa uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna
(realizacja Uchwały Nr XXXVI/200/2009 RM Chełmna z dnia 26.05.2009r. w sprawie
przystąpienia do zmiany fragmentów miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego miasta Chełmna )
6. Sprawa uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna
( realizacja Uchwały Nr XXXVI/201/2009 RM Chełmna z dnia 26.05.2009r. w sprawie
przystąpienia do zmiany fragmentów miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego miasta Chełmna )
7. Sprawa sprzedaży nieruchomości zabudowanej, położonej w Chełmnie przy ul. Biskupiej
14, stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna
8. Sprawa ustanowienia opłaty za świadczenie w zakresie przekraczającym podstawę
programową w prowadzonym przez Gminę Miasto Chełmno przedszkolu publicznym
9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011
10. Sprawa przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta Chełmna za 2010 rok ,
sprawozdania finansowego i informacji o stanie mienia komunalnego oraz udzielenia
absolutorium Burmistrzowi Miasta
11. Interpelacje radnych.
12. Wolne wnioski i informacje
13. Zakończenie
Ad.1.Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – otworzył obrady VII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Jacka Kordowskiego
-stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 15 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
- przyjęcie protokołu
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z VI uznaje za przyjęty.
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad VII sesji Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad stwierdził, ze porządek obrad VII sesji uznaje za przyjęty.
Ad.3. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień za 2010 r.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień za 2010 rok. ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ). Poinformował, że o ile radni będą mieli pytania, na sali obrad obecni są członkowie Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Uzależnień, którzy udzielą wyczerpujących wyjaśnień.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie:
Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu )
Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 2.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/47/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień za 2010 rok została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 5 do protokołu )
Ad.4. Sprawa uchylenia Uchwały Nr IV/17/2011 Rady Miasta Chełmna
z dnia 25 stycznia 2011r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna
Przedstawicielka firmy BUDPLAN p. Bereś – przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr IV/17/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 stycznia 2011r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - odczytał opinię Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu ). Następnie w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 2.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/48/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie uchylenia Uchwały Nr IV/17/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 stycznia 2011r.w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 8 do protokołu )
5. Sprawa uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
miasta Chełmna ( realizacja Uchwały Nr XXXVI/200/2009 RM Chełmna z dnia
26.05.2009r. w sprawie przystąpienia do zmiany fragmentów miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna )
Przedstawicielka firmy BUDPLAN p. Harmo – przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 9 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/49/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 10 do protokołu )
6. Sprawa uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
miasta Chełmna ( realizacja Uchwały Nr XXXVI/201/2009 RM Chełmna z dnia
26.05.2009r. w sprawie przystąpienia do zmiany fragmentów miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna )
Przedstawicielka firmy BUDPLAN p. Bereś – przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 11 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/50/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna została przyjęta jednogłośnie (stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – ogłosił przerwę w obradach
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że po przerwie obecnych jest 15 radych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 7. Sprawa sprzedaży nieruchomości zabudowanej, położonej w Chełmnie
przy ul. Biskupiej 14, stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna
Kierownik Wydziału MK p. Ewa Augustyniak Babicz – przedstawiła projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej, położonej w Chełmnie przy ul. Biskupiej 14, stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie:
Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego stanowi załącznik nr 15 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 1 .
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/51/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej, położonej w Chełmnie przy ul. Biskupiej 14, stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 16 do protokołu )
Ad. 8. Sprawa ustanowienia opłaty za świadczenie w zakresie przekraczającym
podstawę programową w prowadzonym przez Gminę Miasto Chełmno
przedszkolu publicznym
Kierownik RO,K,SiP p. Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustanowienia opłaty za świadczenie w zakresie przekraczającym podstawę programową w prowadzonym przez Gminę Miasto Chełmno przedszkolu publicznym ( stanowi załącznik nr 17 do protokołu ) . Poprosiła o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie:
Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 18 do protokołu )
Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska
(stanowi załącznik nr 19 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 4 .
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/52/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie ustanowienia opłaty za świadczenie w zakresie przekraczającym podstawę programową w prowadzonym przez Gminę Miasto Chełmno przedszkolu publicznym została przyjęta jednogłośnie (stanowi załącznik nr 20 do protokołu)
Ad. 9. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna
na rok 2011
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011 ( stanowi załącznik nr 21 do protokołu )
Zgłosiła autokorektę - w związku z przyznaniem dotacji za zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego dla producentów rolnych w kwocie 3.929 zł Po zmianie dochody będą stanowiły kwotę 50.527.215 zł., a wydatki56.320.878 zł., deficyt pozostanie bez zmian.
Poprosiła o przyjęcie uchwały
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - odczytał opinię Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 22 do protokołu)
Radny p. Giżyński –zapytał , czy zasadne jest to, aby tzw. Agatki były zatrudniane przez szkoły Odnośnie propozycji dotacji dla Ochotniczej Straży Pożarnej poprosił o informację na jakich zasadach straż powstała, jak działa i kto jest założycielem
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wyjaśnił, że tzw. Agatki oprócz wykonywania swoich zadań, ma to miejsce tylko podczas przerw lekcyjnych, wykonują również różne inne prace w szkołach Odnośnie OSP poinformował, że powstała 135 lat temu i funkcjonuje na terenie Chełmna. Obecnie jest nowy prezes, który zamierza doprowadzić do tego, aby OSP działała bardziej prężnie , a te środki maja być przeznaczone na mundury dla 10 ochotników.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poprosił o informację na jakich zasadach będzie funkcjonowała OSP, czy będą szły na jej utrzymanie środki z budżetu miasta. Zdaniem mówcy zasadne jest na samym początku wszystko wyjaśnić, aby radni byli przygotowani na ewentualne koszty związane z utrzymaniem OSP
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wyjaśnił, że zasady funkcjonowania OSP w Chełmnie będą identyczne jak w okolicznych gminach, a siedziba będzie przy ul. Rybackiej. Roczna dotacja z miasta to ok. 20 tys. zł. Jeśli chodzi o Samochód bojowy zostało podjęte stanowisko Rady Miasta o dofinansowaniu tego pojazdu do kwoty 70 tys. zł.
Radny p. Giżyński – poinformował, że jest w posiadaniu wyciągu z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku z późniejszymi zmianami o ochronie przeciwpożarowej, z której wynika, że Gmina będzie musiała płacić ekwiwalent pieniężny dla strażaków i to gmina decyduje o jego wysokości. Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej ponoszą podmioty je tworzące. Poprosił o informację kto jest podmiotem tworzącym tę jednostkę. Dodał, że Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ponosi gmina, ponadto gmina ma obowiązek bezpłatnego umundurowania członków OSP, ubezpieczenia w instytucjach ubezpieczeniowych członków OSP ( ubezpieczenie imienne lub zbiorowe ) , ponoszenie kosztów okresowych badań lekarskich. Zdaniem mówcy wydatków będzie o wiele więcej. Poprosił o informację kto jest założycielem OSP
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przyznał, że być może koszty będą większe, niemniej gmina jest w tej uprzywilejowanej sytuacji, że 90% załogi stanowić będą czynni strażacy, którzy mają ubezpieczenia i szkolenia . Stwierdził, że rozumie te pytania, które nurtują również mówcę, niemniej należy podjąć wspólną decyzję czy ma zostać reaktywowana OSP w Chełmnie, czy nie.
Radny p. Wrażeń –wyraził ubolewanie z powodu nieobecności Komendanta Ochotniczej Straży Pożarnej, ponieważ jest dyskusja cyt. „ o nich bez nich”. Poprosił o następujące odpowiedzi – wcześniej OSP działała przy Powiatowej Straży Pożarnej , obecnie ma powstać typowo miejska straż ochotnicza, zapytał, cyt. „ przez te 35 lat co oni robili, bez butów, samochodu, bez munduru.” Stwierdził, że chciałby te odpowiedź uzyskać od Pana Prezesa. Zdaniem mówcy należy się zastanowić czy powinna ta straż powstać, czy nie, jakie to będą koszty, a Pan Prezes powinien tu być i na niektóre pytania odpowiedzieć.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że nie zapraszał prezesa, ponieważ nie miał sygnałów, iż będą pytania. Zwrócił uwagę, że materiały otrzymali radni 10 dni wcześniej, komisje mogły zaprosić komendanta na posiedzenia, lub zgłosić Przewodniczącemu konieczność zaproszenia na sesję.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przypomniał, że odbyło się spotkanie zarówno z Komendantem Powiatowym Straży Pożarnej jaki nowym Prezesem Ochotniczej Straży Pożarnej, wszyscy radni zostali na nie zaproszeni, niemniej przybyli jedynie radny Jurczak i Strzelecki. Odpowiadając radnemu Giżyńskiemu odnośnie organu założycielskiego wyjaśnił, że OSP funkcjonuje, została założona 135 lat temu, zmieniły się jedynie zasady jej funkcjonowania. Dodał, że zarzucanie przewodniczącemu niezaproszenie komendanta jest nie fair ponieważ takie spotkanie się odbyło.
Radny p. Stachewicz – stwierdził, że jest wiele wątpliwości co do funkcjonowania OSP, radni mają zbyt małą wiedzę , aby podejmować decyzje finansowe. Zdaniem mówcy ochotnicza straż niezbędna jest w gminach wiejskich, natomiast w mieście funkcjonuje zawodowa straż pożarna. Zaproponował nie przekazywanie środków na ochotniczą straż, zorganizowanie spotkania z prezesem straży, komendantem i ewentualne ponowne omówienie sprawy na kolejnej sesji. Zasugerował, że są to być może potrzeby emerytowanych strażaków, którzy chcą założyć organizację, tymczasem miastu taka straż nie jest niezbędna. Wyjaśnił, że nie jest przeciwny zakładaniu ochotniczej straży pożarnej, jeśli są chętni aby w niej działać, niemniej nie powinni liczyć na ciągłe dofinansowywanie z miasta . Dodał, że byłby skłonny raczej przeznaczyć te środki na Powiatową Straż Pożarną, która wypełnia te funkcje , do których została powołana.
Radny p. Jurczak – po raz kolejny przypomniał, że było spotkanie, podczas którego dokładnie, precyzyjnie przedstawiono zasady funkcjonowania OSP w Chełmnie.
Poinformował, że to na bazie OSP powstała Państwowa Straż Pożarna. Przypomniał, że w czasie powodzi na wałach dyżurowała nie tylko zawodowa straż pożarna, ale również ochotnicy z gmin. Nie zgodził się z wypowiedzią przedmówcy, iż emerytowani strażacy chcą założyć organizację, ponieważ ok. 50 młodych ludzi na spotkanie reaktywujące przybyło.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz - poinformował, że w najbliższym czasie zaplanuje spotkanie, skoro jest tak wiele wątpliwości. Zwracając się do radcy prawnego poprosił o przygotowanie przed tym spotkaniem wszelkich aktów prawnych , które regulują funkcjonowanie ochotniczych straży pożarnych
Przewodniczący Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego p. Jurczak – poinformował, że Komisja, której przewodniczy zorganizuje w najbliższym czasie posiedzenie, na które zaprosi wszystkich radnych, Komendanta Straży Pożarnej, Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej i Prezesa Zarządu Ochotniczych Straży Pożarnych.
Radny p. Wrażeń – przeprosił, za swoja wcześniejszą wypowiedź informując, że nie wiedział , iż takie spotkanie się odbyło.
Radny p. Stachewicz – poinformował, że nie proponuje całkowitego wycofania się z tego, a jedynie wstrzymanie się do czasu przeanalizowania sprawy, w związku z faktem, że będą to stałe zobowiązania dla miasta prawdopodobnie ciągle rosnące. Podtrzymał wniosek.
Radny p. Dzikowski – przyznał, że radni łącznie z mówcą powinni uderzyć się w piersi , bo to ich wina, że nie byli na tym spotkaniu . Poinformował, że przed przekazaniem brakuje zasadniczej wiedzy , a mianowicie jakie środki będą generowane z budżetu miasta i co w zamian za nie miasto może otrzymać. Zaproponował, aby nie głosować nad przekazaniem dotacji a sprawę przenieść pod obrady najbliższej sesji.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – zaproponował aby środki zaproponowane dla OSP przekazać z powrotem do rezerwy budżetowej, zorganizowane zostanie spotkanie z komendantem i prezesem , a temat wróci pod obrady następnej sesji , gdzie rada podejmie decyzję
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – zapytał czy ta autopoprawka satysfakcjonuje radnego Stachewicza.
Radny p. Stachewicz -wycofał wniosek
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 6 .
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych nie było 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/53/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Chełmna na rok 2011 została przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 23 do protokołu )
10. Sprawa przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta Chełmna
za 2010 rok , sprawozdania finansowego i informacji o stanie mienia
komunalnego oraz udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta
- przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2010 rok,
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2010 rok w formie multimedialnej ( sprawozdanie stanowi załącznik nr 24 do protokołu )
- przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
do sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2010 rok.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2010 rok , a opinię rozpatrywały komisje na posiedzeniach ( opinia stanowi załącznik nr 25 do protokołu )
- przedstawienie sprawozdania finansowego ( bilans, rachunek zysków
i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki ) oraz informacji
o stanie mienia komunalnego
Skarbnik Miasta p. Brzezińska - przedstawiła sprawozdanie finansowe ( bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w funduszu jednostki ) oraz informację o stanie mienia komunalnego. ( stanowi załącznik nr 26 do protokołu )
- przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej sprawozdania
z wykonania budżetu miasta za 2010 rok, sprawozdania finansowego
i informacji o stanie mienia komunalnego
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – przedstawił opinię Komisji ( stanowi załącznik nr 27 do protokołu ) wraz z załącznikiem ( stanowi załącznik nr 28 do protokołu )
- przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia
absolutorium dla Burmistrza Miasta
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – odczytał wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta ( stanowi załącznik nr 29 do protokołu )
- odczytanie opinii RIO w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej
o udzielnie absolutorium
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej do wniosku komisji o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta ( stanowi załącznik nr 30 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – odczytał opinie :
1) Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki. Zdrowia, opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska ( Stanowi załącznik nr 31 do protokołu )
2) Komisji Budżetu i Bezpieczeństwa Publicznego ( stanowi załącznik nr 32 do protokołu 3)
3) Klubu radnych Twoje Chełmno 2001, Platforma Obywatelska i Forum Samorządowe
( stanowi załącznik nr 33 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5 ( załącznik nr 34 do protokołu )
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych nie było, 3 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – stwierdził, że Uchwała Nr VII/54/2011 Rady Miasta Chełmna z dnia 31 maja 2011 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta została przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 35 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – pogratulował Burmistrzowi Miasta oraz wszystkim pracownikom Urzędu wykonania budżetu w 2010 roku.
Ad. 11. Interpelacje radnych.
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że do dnia sesji wpłynęły dwie interpelacje.:
1) radnego Dzikowskiego ( stanowi załącznik nr 36 do protokołu)
1) radnego Wrażnia ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu )
Ad. 12. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformował, że do biura Rady Miasta wpłynęła następująca korespondencja:
1) Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami
pozarządowymi ( stanowi załącznik nr 38 do protokołu )
2) Sprawozdanie Stowarzyszenia „Przyjazna dłoń” za 2010 rok ( stanowi załącznik nr 39 do
protokołu )
3) Propozycja Dyrektora Zakładu Wodociągów i Kanalizacji działań dotyczących wymiany
rur azbestowych ( stanowi załącznik nr 40 do protokołu )
4) Sprawozdanie z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta Chełmna za
lata 2009-2010” ( stanowi załącznik nr 41 do protokołu )
5) Raport z realizacji Gminnego Programu Ochrony Środowiska dla Miasta Chełmna za lata
2009-20106) ( stanowi załącznik nr 42 do protokołu )
6) Zaproszenie dla Radnych na konferencję prasową – Ochrona Dziedzictwa III etap
( stanowi załącznik nr 43 do protokołu )
Poinformował również, że radni otrzymali nowy statut miasta, który już obowiązuje i następna sesja zostanie zwołana zgodnie z jego zapisami. statutu
Następnie zaprosił zabranych na godz. 18.000 na mecz ze starostwem
Zwrócił uwagę , że przedstawione wyżej dokumenty są obszerne, wobec czego będą do wglądu w biurze Rady
Radny p. Dzikowski – wracając do interpelacji, którą złożył na dzisiejszej sesji poinformował, że należy podkreślić jeszcze dwie sprawy, a mianowicie podłoga w pomieszczeniach dla osób niepełnosprawnych obniżyła się o ok., 1 cm , należy sprawdzić jaka jest tego przyczyna. Ponadto wystąpiła awaria urządzeń prysznicowych, których czas użytkowania powinien wynosić minimum 15 lat. Uprzedzając cyt. „ ja nie chcę, aby tutaj głowy poleciały, ale też nie chciałbym, aby przy jakichkolwiek innych inwestycjach jakie w mieście będą miały miejsce, aby ktoś czuł się anonimowy, czy bezimienny, kto zajmuje się i jest odpowiedzialny za kwestie jakiegoś nadzoru”.
Kontynuując stwierdził, że zdaje sobie sprawę, iż Komisja Rewizyjna ma do wykonania zadania zawarte w planie pracy, niemniej wyraził nadzieję, że w przypadku zlecenie tej kontroli zostanie ona przeprowadzona, W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że obecnie robiony jest na cmentarzu ciąg spacerowy, jest to wspólna inicjatywa zdaniem mówcy bardzo trafiona
Jeśli chodzi o Plac zabaw , który również jest wspólną inicjatywą z Inter Marche, zdaniem mówcy to także jest cenna inicjatywa, niemniej lokalizacja jest nie najlepsza. Poprosił o informację dlaczego nie zlokalizowano placu zabaw miejscu, które wcześniej ustalano. Zwrócił uwagę, że obecny plac zabaw jest stosunkowo mały i nie ma możliwości jego rozbudowy, ponieważ posuwając się w kierunku bramki zniszczone zostaną dywany kwiatowe. Ponadto mówca ubolewa nad faktem, że nie będzie w tym miejscu już inscenizacji historycznych tym bardziej, że było to idealne miejsce do tego. W imieniu mieszkańców poprosił o zamontowanie na ul Podgórna progów zwalniających. Również w imieniu mieszkańców poprosił o informację co dalej ze ścieżkami rowerowymi w mieście. Kończąc zwrócił uwagę, że ulica dojazdowa do szpitala, ul. Piotra Skargi jest najbardziej dziurawa w mieście .
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – poinformuje, że przygotuje projekt uchwały zlecający Komisji Rewizyjnej kontrolę i o ile taka będzie wola Rady Miasta zostanie przeprowadzona.
Radny p. Stachewicz – poruszył następujące sprawy :
-plac zabaw - zdaniem mówcy plac zabaw jest za mały, przypomina co najwyżej osiedlowy plac zabaw, a nie dla dzieci z całego miasta,
- wyjazd z miasta na trasę nr 1 – zwrócił uwagę, że rozpoczyna się sezon turystyczny i są ogromne problemy z wyjazdem z miasta na trasę nr 1 . Poprosił aby Pan Burmistrz jak najszybciej zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazując ten problem. Uprzedzając, iż zdaje sobie sprawę z problemów finansowych , stwierdził, że są one wszędzie i jak władze samorządowe naciskają, to pewne sprawy można załatwić. Stwierdził, ze należy wnioskować o budowę w trybie jak najszybszym rond, a nie skrzyżowań ze światłami, ponieważ nie zdaje to egzaminu. W czasie nasilenia ruchu w Grubnie światła są wyłączane, ponieważ tworzyły się korki, aż za most, a wyjazd z miasta jest wręcz niemożliwy. Dodał , że niejednokrotnie czekał po kilkanaście minut na to, aby wjechać w kierunku Świecia. Po raz kolejny stwierdził, że najlepsze będą ronda, zwracając uwagę, że niedawno powstało rondo przy wjeździe do Grudziądza i doskonale się spisuje, nie tworzą się korki, a jazda jest płynna. Dodał, ze ronda powinny być na każdym wjeździe do Chełmna, a skrzyżowanie ze światłami jak najszybciej należy zdemontować i przebudować.
Zwrócił uwagę, że najgorszy jest wyjazd z Chełmna przy ul. Łunawskiej, gdzie sytuacja jest wręcz tragiczna, powstaje tam dużo nowych domów, coraz więcej dzieci chodzi pieszo do szkoły , a przejście tamtędy, to po prostu tragedia. Podkreślił, że było już tam wiele wypadków drogowych , w tym również śmiertelnych. Kończą stwierdził, że optuje za budową całej sieci ścieżek rowerowych w mieście. Stwierdził, że dwie ostatnie sprawy są priorytetowe i mówca będzie często na ten temat zabierał głos i mobilizował władze do rozpoczęcia działań.
Radny p. Kordowski – nawiązując do wypowiedzi przedmówcy przypomniał, że kilka tygodniu temu na tym skrzyżowaniu w wypadku samochodowym zginęła mieszkanka naszego miasta. Jeśli chodzi o dzieci, to muszą one w tym miejscu przebiegać. Stwierdzając, że jest to niedopuszczalne wyraził ubolewanie, że miejscowość Klamry nie ma swojego Andrzeja Leppera, bo pewnie wówczas znalazłyby się pieniądze na to zadanie .Zadał retoryczne pytanie ile jeszcze ofiar te skrzyżowania mają pochłonąć, aby w końcu ktoś zrozumiał, w Warszawie, że czas na zmiany. Potwierdził wypowiedź przedmówcy, że jest to niedopuszczalne, co się tam dzieje, a kolejne ofiary w tym miejscu, to tylko kwestia czasu.
W dalszej części wypowiedzi stwierdził, że mury obronne zostały przepięknie odrestaurowanie, niestety już w niektórych miejscach pojawiają się , cyt. „bazgroły sprayem”. Przypominając, że miasto posiada urządzenie do usuwania graffitti, poprosił o wyczyszczenie baszty. Zaproponował przyjęcie rozwiązania jakie jest w Szkocji, a mianowicie, aby w parkach znajdowały się informacje ile kosztuje i czym grozi niszczenie dziedzictwa narodowego, czy zanieczyszczanie parku. W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że mimo monitoringu w parkach na ławkach siedzą ludzie spożywający alkohol i załatwiający potrzeby fizjologiczne, co nie jest najlepszą wizytówką turystyczną miasta. Poprosił aby straż miejsca radykalnie zadziałała w tej sprawie.
Wracając do placu zabaw stwierdził, że pierwotna lokalizacja była wprost fantastyczna i nie zrozumiała jest decyzja konserwatora. Obecna lokalizacja, pomimo, że zapewne Pan Burmistrz posiada wszystkie pozwolenia, stanowi swojego rodzaju zakłócenie rytmu obronności miasta , była tam fosa, wysoka skarpa, mury . Był to system obronny miasta, który obecnie został zakłócony. Podkreśli, że mówi to w imieniu wielu mieszkańców Chełmna. Zdaniem mówcy plantom należy przywrócić świetność ,a nie budowanie w tym miejscu placu zabaw. Dodał cyt. „Plac zabaw tak, ale nie w tym miejscu”
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że padło dużo pytań , wobec czego potrzebuje trochę więcej czasu niż 5 minut na udzielenie odpowiedzi . Następnie wyjaśnił, co następuje:
Opinia klubu radnych – zamrożenie wydatków - przypomniał, że Zarządzeniem nr 89 na rok 2010 ustalony został wskaźnik wzrostu wydatków 0%, wzrost wynagrodzeń 3%
- obniżenie kosztów energii – 7 czerwca br. podpisane zostanie z wójtami powiatu
Porozumienie dotyczące przeprowadzenie przetargu na dostawę energii,
- usługi telekomunikacyjne – poinformował, że można próbować oszczędności niemniej musi
To dotyczyć wszystkich. Poinformował, że 1/8 wydatków w tym zakresie idzie na obsługę
rady miasta
- audyt – stwierdził, że można się nad tym zastanowić, niemniej koszt zlecenia audytu, to
kwota ok. 30 tys. zł.
- zmiana planu zagospodarowania – stwierdził, że pomysł jest bardzo dobry jednak są to
ogromne koszty związane z uzbrojeniem. Przypomniał, że miasto nie posiada terenów,
które można byłoby uzbroić, zrobić drogi, prąd, kanalizację i wodociągi. Co prawda są
miejsca przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo
jednorodzinne, jednak należą one do indywidualnych właścicieli. W związku z czym
w pierwszej kolejności należałoby te grunty wykupić, scalić, wykonać drogi i umożliwić
właścicielom sprzedaż swoich działek pod potrzeby budownictwa jednorodzinnego,
-zwolnienie z podatku dla tych osób, które rozszerzają działalność i zatrudniają więcej osób
z tego tytułu , przyznał że jest to dobry pomysł, niemniej nie należy obniżać podatków,
z których obecni mamy już w budżecie zaplanowane dochody
- inkubator – zwrócił uwagę, ze to również koszty, trzeba miejsce wyznaczyć, uzbroić ,
przystosować
- sprzedaż lub dzierżawa działek nad jeziorem – przypomniał, że przyjęty plan
zagospodarowania dopuszcza sprzedaż działek o powierzchni pow. 2 tys. m. Przy dzierżawie
można wyznaczyć 300 m działki. Niemniej przy dzierżawie muszą obowiązywać pewne
zasady, Prezes ECWM został zobowiązany do opracowania koncepcji podziału działek i
określenia zasad ich dzierżawy,
- ścieżki rowerowe- pomysł słuszny, projekt jest, ale to też są koszty.
- plac zabaw, lokalizacja - zauważył, że nie było dyskusji co do idei, ale odnośnie miejsca
jego lokalizacji. Poinformował, że na istniejącym placu zabaw ustalono , że zostanie
pobudowany Orlik i należało przenieść plac zabaw. Intermarche przekazało urządzenia
o wartości 22 tys. zł. . Pierwotnie nowy plac zabaw miał powstać za pomnikiem , jednak
realizacja tego pomysłu była niemożliwa z uwagi na zapisu w planie zagospodarowania
przestrzennego . W miejscu, w którym powstaje zapisy w planie zezwalają na lokalizację
placu zabaw. Stwierdził, że jest tak samo wielu przeciwników jak i zwolenników obecnej
lokalizacji. Jeśli chodzi o inscenizację historyczną przypomniał, że odbywa się ona jedynie
raz w roku przed posadzeniem dywanów kwiatowych, jedną trudnością będzie zjazd konno ze
skarpy, ale będzie plus,ponieważ nie będzie tam już prąd .
- ulica Piotra Skargi - poinformował, że sprawdzi stan tej drogi
- zjazdu z Chełmna na trasę nr 1 – zwracając się do radnego Stachewicza zobowiązał się
dostarczyć wszystkie pisma jakie zostały wysłane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad z prośbami, monitami o zajęcie się sprawą zarówno jednego jak i drugiego
przejścia. Poparł sugestię radnego, że najlepszym wyjściem byłyby ronda. Dodał, że mimo
zapewnień, iż od Przechowa do Torunia będzie robiona dokumentacja na drogę, a projektant
przy dojściu do odcinka chełmińskiego będzie się konsultował z władzami miasta , ostatnie
pismo informuje, iż ze względu na brak środków finansowych w ogóle odstąpiono od
ogłoszenia przetargu na zrobienie dokumentacji .
- sprawa Graffiti – poinformował, że zostanie to wyczyszczone
Radny p. Giżyński – stwierdził , że rozumie zaniepokojenie radnego Dzikowskiego stanem basenu i sali gimnastycznej, niemniej nie rozumie idei tej kontroli. Przypomniał, że Komisja Rewizyjna przeprowadzała tam już kontrolę, wykazała szereg usterek i podała konkretne kwoty jakie miasto musiało zapłacić za ich naprawę .Zdaniem mówcy nie było żadnego efektu tej kontroli.
Radny p. Wrażeń - podziękował radnym Kordowskiemu i Stachewiczowi za zainteresowanie sprawą skrzyżowani, która mówca zajmuje się już od lat. Poinformował, że w dniu dzisiejszym ok. godziny 7.30 zdarzył się tam bardzo poważny wypadek na szczęście bez ofiar.
W dalszej części wypowiedzi wrócił do sprawy złożonej przez siebie interpelacji informując, ze przejście w tym miejscu zostało wybudowane za pozwoleniem władz miasta. Uzasadnieniem tego przejścia było bezpieczeństwo, została wydana decyzja , a teren ten nie był własnością gminy, a PKP. Urzędnicy PKP przeforsowali zgodę na wybudowanie tego przejścia na wzniesieniu dodał, że cyt. „teraz zrobiono taki nie wiadomo co to jest „
Kontynuując poprosił o sprawozdanie od kierownika MOPS dotyczące bank żywności - ile miasto mogło dostać tej żywności, a nie dostało. Dodał, że sprawozdania oczekuje od MOPS-u bo Rada przekazała tę sprawę do MOPS-u a nie do Przyjaznej dłoni.
Radny p. Strzelecki – poinformował, że w dniu wczorajszym był świadkiem bardzo brzydkiej sceny dodał cyt.” Wychodząc z domu zauważyłem przed pod moim sklepem pojazd straży miejskiej , obok stała starsza, zapłakana kobieta, która tłumaczyła dlaczego zostawiła przed sklepem nieuwiązanego pieska. Okazało się, że w chwili, gdy Pani ta była w sklepie piesek ten po prostu wyskoczył z koszyka przymocowanego do kierownicy roweru. Strażnicy miejscy, nie zważając na prośby i przeprosiny kobiety wypisali jej mandat w wysokości 100 zł. Podszedłem do samochodu próbując interweniować u trzech Panów strażników o złagodzenie kary. Niestety strażnik tylko warknął , że nie mam się co wtrącać, bo zemną nie rozmawiają. Kobieta przyjęła mandat. Przeszła ok. 200 metrów i jak powiadomili mnie świadkowie Pani ta bliska pomdlenia oparła się o płot i strasznie płakała. Nie rozumiem postępowania strażników miejskich, bo przecież być strażnikiem to nie oznacza, że przestało się być człowiekiem. 20 czy 50 złotowy mandat odniósłby taki sam skutek, a miasto by nie zbiedniało, bo przecież stać nas na trzyosobowe patrole. Jest nas w Chełmnie coraz mniej. Brak miejsc pracy , brak inkubatora przedsiębiorczości , ograniczona ilość pracowników na robotach publicznych. Przegrywamy walkę z bezrobociem .Ba nawet przetargi na szkolenia bezrobotnych ogłaszamy takie, ze już specyfikacją istotnych warunków zamówienia uniemożliwia się start w przetargu firmom szkoleniowym z Chełmna. Oferując mieszkańcom takie traktowanie jak przytoczone przeze mnie przykłady nie liczmy na to, że będzie nas w Chełmnie więcej. Straż miejska powinna nas chronić , osłaniać, bronić , pilnować porządku , a nie okazywać nam swoją wyższość, zresztą za nasze pieniądze. Nie mm nic przeciwko straży miejskiej, ale takie zachowanie prosi się o komentarz. Ja tego nie skomentuję, zostawię to Panu komendantowi i mieszkańcom naszego miasta”
W dalszej części wypowiedzi zwracając się do radnego Wrażnia stwierdził, że ilość przekazanej żywności jest określona na rok i w ciągu roku trzeba rozdać 108 ton żywności,
Radny p. Stachewicz –nawiązując do interpelacji radnego Dzikowskiego i wypowiedzi przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stwierdził, że istnieje potrzeba, aby komisja się tym zajęła Poinformował, że nie została niestety zrealizowana prośba mówcy składana do Pani Skarbnik, o przygotowanie wszystkich wydatków, jakie miasto poniosło na obwodnicę. Zwracając się do Pani Skarbnik doprecyzował prośbę, a mianowicie poprosił, aby podała nie tylko wydatki, ale również informację na jakie cele poszły dane środki i czy zostało to zrealizowane. Wyjaśnił, że wiąże te dwie rzeczy z uwagi na to, że utrzymanie basenu kosztuje bardzo dużo po oddaniu, ponieważ był oszczędnie robiony, a zrobiono fuszerkę totalną. Obwodnica również , kosztuje dużo, a mówca podejrzewa, że miasto również i z tym będzie miało ogromne obciążenie , ponieważ wbrew temu co sugeruje Pan starosta, że setki ciężarówek przez nią przejedzie, w wielu miejscach jest zbyt wąska, gdzie dwa samochody się nawet nie miną. Zdaniem mówcy koszty inwestycji, która została karygodnie przygotowana , nieprzemyślana, nie rozwiązana technicznie, będą wysokie. Wracając do sprawy rond – stwierdził, że wie iż czynione były starania w tym zakresie jak również ma świadomość, że rozmowy z Generalną Dyrekcją nie są proste. Zasugerował radykalne posunięcie – zblokowanie tej j drogi w momencie największego ruchu i pokazanie, że się nie zgadzamy, jako mieszkańcy na to, że by skazywano nas na taką sytuację , że ryzykujemy życie wyjeżdżając z miasta. Stwierdził, że jest niezłym kierowcą, a mimo to niejednokrotnie ma obawy czy zdąży włączyć się w ruch. Po raz kolejny stwierdził, że potrzeba tu radykalnych rozmów, ostrych, od tego ta dyrekcja jest, to nie jest sobie państwo, które będzie decydowało, czy może robić czy nie . Działa za nasze podatki i w imieniu mieszkańców możemy ostro się upominać o to, żeby ten problem rozwiązano, nawet jak nie mają pieniędzy na przebudowę całego odcinka jedynki, to przynajmniej te neuralgiczne skrzyżowania zrobione, , które następnie będą tylko wpinane do przebudowywanej jedynki. Dodał cyt. „ zarówno władze naszego miasta jak i Rada musimy ostro dopominać się tego, że mamy prawo, obywatelskie prawo do tego, żeby być bezpiecznym na drogach w Polsce, a zwłaszcza na drogach wyjazdowych z naszego miasta”
Radny p. Dzikowski – wyjaśnił, że zarówno interpelacji jak i późniejszej swojej wypowiedzi miał na uwadze to, aby przy ewentualnych późniejszych inwestycjach osoby odpowiedzialne za ich nadzór nie czuły się bezkarnie. Podkreślił, że chodzi o osoby, które są winne . Dodał cyt. „ ktoś ponosi odpowiedzialność, to wygląda niemal na sabotaż” . Doprowadzi to do tego, że osoby nadzorujące wszystkie obecnie prowadzone inwestycje powinny czuć nad sobą cyt „pewien bat” Wracając do sprawy wyjazdów na drogę krajową 1 poparł propozycję, wyrażając nadzieję, ze być może wówczas problem zostanie zauważony. Zasugerował sprowadzenie telewizji np. ekspres reporterów, a od Dyrekcji Dróg zażądanie wskazania z imienia i nazwiska osoby, która weźmie odpowiedzialność za ewentualne wypadki, które tam się zdarzą, aby można personalnie wskazać winnego. Przypomniał, że wcześniej była możliwość wykonania przejścia dla pieszych, niestety wina była również po naszej stronie, tzn. niektórych z nas, że nie zostało to wykonane. Zaproponował, aby radni wspólnie spróbowali zaleźć najlepsze rozwiązanie dla teg problemu, sugerując że być może takie bardzo spektakularne rozwiązania przyniosą zamierzony skutek.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odnośnie przejścia , przypomniał, że było podpisane porozumienie z Generalną Dyrekcją, niestety korespondencja, która tam docierała była zupełnie niepotrzebna, bo być może przejście byłoby już załatwione. Wracając do interpelacji radnego Wrażnia uprzedzając, że udzieli wyjaśnień na piśmie stwierdził, że wstępnie odpowie, iż przejście zostało wykonane zgodnie z praktyką na podstawie dokumentacji, mimo, że jest na wzniesieniu jest tak samo widoczne, jak to po drugiej stronie. Wracając do sprawy skrzyżowania dodał, że nie działał sam, zwrócił się do policji o podanie ilości wypadków, zdarzeń na skrzyżowaniu z ul. Łunawską, odbyło się spotkanie z dyrektorem Generalnej Dyrekcji, w obecności dowódcy jednostki, szefa policji , ówczesnego przewodniczącego i mówcy, gdzie prawie wszystko było już uzgodnienie, niestety Generalna Dyrekcja wycofała się z tych ustaleń.
Radny p. Kordowski – wracając do sprawy obwodnicy poinformował, iż w dniu wczorajszym pojechał na plac budowy stwierdzając, że ma odmienne zdanie, prace są mocno zaangażowane . Zdaniem mówcy należy dać szanse fachowcom na dokończenie inwestycji .
W dalszej części wypowiedzi poparł radnego Stachewicza w kwestii wyjazdów z Chełmna. Stwierdził, że do czasu podjęcia radykalnych działań przy wsparciu prasy nie zostanie to zrobione. Zaproponował, aby radni w godzinach szczytu zablokowali przejazd, być może wzbudziłoby to na początek przynajmniej zainteresowanie zanim zginie tam więcej osób.
Odnośnie nieudanych inwestycji przyznał racje radnemu Dzikowskiemu. Przypomniał sprawę Gimnazjum nr 1 , gdzie była wilgoć tymczasem zwyczajnie brakowało izolacji i po latach, kiedy zostało to zrobiono nie ma problemu z wilgocią. Jeśli chodzi o jeszcze nie oddany do użytku dworzec , tam również brak skrętu do kościoła czy Adriany . Zwracając się do Burmistrza poprosił, aby przy kolejnych inwestycjach nie popełniać tych samych błędów, aby byłą osoba odpowiedzialna za jakość wykonania
Radny p. Wrażeń – podziękował wszystkim , którzy zauważyli problem skrzyżowania ulicy Łunawskiej z drogą nr 1. Przypomniał, że podczas poprzedniej kadencji wiele razy mówił na ten temat, pisał interpelacje, jednak nie było zainteresowania . Stwierdził, że teraz może być tylko lepiej , bo osób zainteresowanych jest więcej, wyraził nadzieję, że być może w końcu uda się coś z tym zrobić. Odnośnie niedbałości wykonywania pewnych inwestycji przypomniał, że Komisja Rewizyjna była an basenie i wówczas odpowiedzialny pracownik nie widział żadnych problemów.
Burmistrz Miasta p, Kędzierski – poinformował, że za nadzór nad inwestycjami odpowiadają inspektorzy nadzoru. Dodał, że po pięciu latach oddania jednego z inspektorów nadzoru do sądu ( wyjaśnił, że chodzi o basen) miasto wygrało sprawę. Jak z powyższego wynika nie są to anonimowe osoby i tych inspektorów, którzy rażąco zaniedbali swoich obowiązków miasto stara się rozliczać.
Wracając do wypowiedzi radnego Wrażnia stwierdził, że nie należy mówić , że po latach wreszcie ktoś zainteresował się skrzyżowaniem Łunawskiej z jedynką. Przypomniał, że pisma do Generalnej Dyrekcji wysyłane było od ośmiu lat, a prawdopodobnie również poprzedni burmistrzowie zajmowali się tym tematem, bo problemy te trwają już bardzo drguo, nie powstały za kadencji mówcy. Jeśli chodzi o wjazd do Adriany jako ciekawostkę poinformował, że osoba, która zaakceptowała rozwiązanie przyjęte przez projektanta, nieuwzględniające lewoskrętu w kierunku Adriany, obecnie jest szefem i po porozumieniu z szefem Adriany zostanie to jak najszybciej zrobione.
Wracając do sprawy basenu stwierdził, że o ile dojdzie do zlecenia Komisji Rewizyjnej i komisja będzie kontrolowała, czeka ją trudne zadanie, ponieważ inwestycja trwała bardzo długo, zmieniali się burmistrzowie, zmieniali wykonawcy. W dalszej części wypowiedzi zwrócił się do radnego Stachewicza informując, że pani skarbnik nigdy nie pozwoliłaby sobie na nie wykonanie prośby radnego , przekazał harmonogram wydatków na obwodnice.
Ad. 13. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Błażejewicz – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady VII sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył :
( Danuta Derebecka ) ( Janusz Błażejewicz )