Prot.z LII sesji RM z dnia 12.10.2010
Protokół Nr LII/2010
z LII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 12 października 2010 r.
Sesja odbyła się dnia 12 października 2010 roku i trwała od godziny 16.00 do godziny
Na ogólna ilość 21 radnych obecnych na sesji
było 20 radnych, co stanowi 95 %
Nieobecnych usprawiedliwionych - 1
Nieobecnych nieusprawiedliwionych
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie drugim przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
2. Przyjęcie porządku obrad LII sesji Rady Miasta
- przegłosowanie poprawek
3. Sprawa utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, areszcie śledczym oraz zakładzie
pomocy społecznej dla przeprowadzenia wyborów samorządowych zarządzonych na
dzień 21 listopada 2010 roku.
4. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Składowiska Odpadów Komunalnych
w Osnowie przeprowadzonej w dniach od 5 czerwca do 24 sierpnia 2010 roku
5. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej
przeprowadzonej w dniach od 1 czerwca do 7 września 2010 roku
6. Sprawa przekształcenia przedszkola publicznego z zakładu budżetowego w jednostkę
budżetową.
7. Sprawa udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Kujawsko –Pomorskiego.
8. Zakończenie
Ad.1. Otwarcie.
Przewodniccy obrad Piotrowski otworzył obrady LII sesji Rady Miasta Chełmna witając radnych i zebranych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Janusza Błazejewicza.
- stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad Piotrowski - stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 19 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał
Przewodniczący obrad Piotrowski - poinformował, że sesja została zwołana na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym na wniosek Burmistrza Miasta ( wniosek stanowi załącznik nr 2 do protokołu). Przypomniał, że wszelkie propozycje zmian do porządku obrad wymagają akceptacji wnioskodawcy.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – zgłosił autopoprawke do proponowanego porządku obrad poprzez jego rozszerzenie o punkt: Sprawa udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Radny p. Giżyński – zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt – Wolne wnioski i informacje.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- zapytał, czy Burmistrz, jako wnioskodawca zwołania sesji wyraża zgodę,
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - wyraził zgodę
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –poddał pod glosowanie wniosek radnego Giżyńskiego.
Za przyjęciem wniosku głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, ze wniosek został przyjęty jednogłośnie i o te 2 punkty zostanie rozszerzony porządek obrad
A d. 3. Sprawa utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, areszcie
śledczym oraz zakładzie pomocy społecznej dla
przeprowadzenia wyborów samorządowych zarządzonych na
dzień 21 listopada 2010 roku.
Sekretarz Miasta p. Syta przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi
załącznik nr 3 do protokołu) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał
pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały glosowało 20 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, że Uchwała Nr LII/287/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 12 października 2010 roku w sprawie utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, areszcie śledczym oraz zakładzie pomocy społecznej dla przeprowadzenia wyborów samorządowych zarządzonych na dzień 21 listopada 2010 roku została przez Radę przyjęta jednogłośnie (uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu )
Ad.4. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Składowiska Odpadów
Komunalnych w Osnowie przeprowadzonej w dniach od
5 czerwca do 24 sierpnia 2010 roku
Przewodniczący KR p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 2
( stanowi załącznik nr 6 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 7 do protokołuj ). Informując , że radni otrzymali wszystkie materiały – protokół z kontroli, wyjaśnienia Kierownika Wydziału oraz sprawozdanie. Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radny p. Ziemecki – jako członek Komisji Budżetu, której jest członkiem wyraził ubolewanie, iż komisja nie mogła wcześniej omówić tego sprawozdania dodając, że Komisja Rewizyjna wykonała dobrą pracę spotykając się również w okresie wakacyjnym. Zasugerował przyjęcie sprawozdania zawierającego konstruktywne wnioski komisji przeprowadzającej kontrolę.
Radny p. Giżyński – zwracając się do Burmistrza zapytał czy zna wyjaśnienia Pana kierownika
w związku z tym, że po raz pierwszy od ośmiu lat , to Kierownik Wydziału, a nie Burmistrz podpisał wyjaśnienia na wnioski pokontrolne. Po potwierdzeniu Pana Burmistrza, iż zna treść pisma poinformował, że zawiera ono wiele sprzecznych ze sobą informacji:
- podczas trwania kontroli komisja nie uzyskała informacji czy zostały opracowane
jakiekolwiek porozumienia międzygminne , komisja uzyskała to dopiero w odpowiedzi,
- linia segregacyjna – przypomniał, że wcześniej Pan burmistrz informował Radę, iż linia
segregacyjna zostanie przez ZUM wybudowana, a spółka posiada na to zadanie środki.
Tymczasem Spółka nie dostała dofinansowania i sprawa budowy linii stanęła w miejscu
- odczytał fragment odpowiedzi – „ co najmniej od początku lipca br. –firmy odbierające
odpad komunalne przekazują odpady organiczne z dualnej zbiórki na kompostownię na
składowisku w Niedźwiedziu „ przyznał, że to jest zasadne. Niemniej na stronie 4
odpowiedzi jest napisane „ Obecnie na terenie składowiska wydzielone jest miejsce na
bioodpady, gdzie są one magazynowane i skąd docelowo zostaną przekazane do
kompostowni.”
Poinformował, że takich nieprawidłowości w wyjaśnieniach jest znacznie więcej
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień:
- projekt porozumienia miedzy gminami został przygotowany i będzie przedmiotem analizy
na najbliższym posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Chełmińskiej.
- odnośnie informacji, że firma nie buduje w 100% z własnych środków linii segregacyjnej
zwrócił uwagę, ze jako poważna firma nie upiera się do budowania z własnych środków,
stara się pozyskać środki ze źródeł zewnętrznych . Dodał, że od 19 października można
składać wnioski o dofinansowanie.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – przypomniał, że miasto musi pewien procent odpadów biodegradowalnych odzyskać i dlatego na składowisku w Osnowie gromadzone są
w wydzielonym miejscu odpady biodegradowalne , które będzie można przenieść do wykonanej kompostowni w Sulnówku.
Radny p. Giżyński – wyraził opinię, że najwyraźniej Pan Kierownik nie posiadał tych informacji jakie przedstawił Pana V-ce Burmistrz, podziękował za wyjaśnienia. W dalszej części poprosił o informację kiedy powstanie druga niecka i jakie będą jej koszty, Wyjaśnił, że z odpowiedzi kierownika wynika cyt.: według danych za rok 2009 na terenie składowiska są dwie kwatery, z czego aktualnie używana jest jedna „ Wyraził zdziwienie, iż Kierownik wysypiska musi szukać danych statystycznych , aby wiedzieć co ma na wysypisku. Następnie zacytował kolejny fragment odpowiedzi „ Nawet kierownikowi składowiska trudno jest określić kiedy taka potrzeba nastąpi nie mając przed sobą pełnych danych”. Zwrócił uwagę, ze komisja właśnie kierownikowi, który zajmuje się wysypiskiem zadała to pytanie, a z odpowiedzi wynika , że jest jeszcze jeden kierownik wysypiska, którego Pan Szuster pytał i on też nie wie. Zapytał czy jest taki pracownik, czy go nie ma.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – poinformował, że jest jeden Kierownik Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska i funkcję tę pełni Pan Szuster. Do zadań tego pracownika należy m.in. składowisko
Odnośnie potrzeby względem przyszłej niecki, poinformował, że na dzień dzisiejszy można to wyliczyć , jednak wyliczenia te nie będą dokładne, będą wyliczone na podstawie danych ile corocznie , począwszy od 1998 roku odpadów trafia na składowisko.
Radny p. Wrażeń - zacytował fragment wyjaśnień „niestety w przypadku odbierania odpadów jednym transportem z mniejszych miejscowości musimy opierać się na sprawozdaniu otrzymanym z firmy, gdyż podyktowane to jest ekonomika przedsiębiorstwa„ Zwracając się do zebranych zapytał czy radni są po to aby dbać o ekonomikę ZUM-iu czy ekonomikę mieszkańców. Zdaniem mówcy radni winni dbać o interes mieszkańców , a nie o ekonomikę firmy. Wyraził niezadowolenie z faktu, że na sesji nieobecny jest kierownik kontrolowanego wydziału, mimo, że jednym z tematów jest sprawozdanie z kontroli.
W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że aby obliczyć kiedy niecka zostanie zapełniona nie starczy dodać wszystkie lata, a wiedząc, że jest tendencją wzrostowa dodać jakiś procent
Przypomniał o linii segregacyjne , na którą miasto poniosło już pewne koszty i należy wymagać od ZUM-u wykonanie linii.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że miasto dba o interesy mieszkańców Zwrócił uwagę, na zapis w sprawozdaniu, który sugeruje , aby nie zwozić łącznie odpadów z różnych gmin , co podniosłoby znacznie koszty transportu, a tym samym mieszkańcy musieliby płacić drożej. Odnośnie linii segregacyjnej stwierdził, że rozumie motywy postępowania Prezesa ZUM, który stara się pozyskać środki zewnętrzne na to zadanie . Wyjaśniając poinformował, że w przypadku, gdy ZUM poniósłby wszystkie koszty wykonania linii segregacyjnej kosztami za to obciążyłby mieszkańców.
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że z wypowiedzi Burmistrza wynika, iż dba on o interesy
ZUM-u, a nie interesy mieszkańców. Zasugerował, aby Prezes ZUM zrobił kalkulacje kosztów, przedstawił ją Radzie Miasta, która albo je zaakceptuje, albo nie. Dodał, ze na dzień dzisiejszy ceny są cyt. „z kapelusza”.
Radny p. Błażejewicz – poruszył dwie sprawy:
- linia segregacyjna – wyraził wątpliwość, czy Radni nie zostali w pewien sposób wprowadzeni w błąd. Przypomniał sesję, podczas której omawiana była budowa linii segregacyjnej, kiedy padały stwierdzania, że ZUM posiada środki i może budować linię na swoim terenie, wiedząc, że w takim przypadku nie może liczyć na środki zewnętrzne. Obecnie okazuje się, że ZUM zamierza skorzystać ze środków unijnych. Odnośnie budowy sortowni przypomniał, że radni otrzymali projektu umów, które miały być podpisane pomiędzy miastem a Zum-em , z których jasno wynikało jakie były terminy, z czego miasto, a z czego ZUM miał się wywiązać.
- wywożenie odpadów biodegradowalnych do Niedźwiedzi.- zdaniem mówcy jest to dobry pomysł, niemniej w regulaminie nie ma możliwości wywozu odpadów w inne miejsce niż Osnowo i Sulnówek. Poprzez wywożenie do Niedźwiedzia łamane jest lokalne prawo. Powstał projekt nowego regulaminu do którego mówca wniósł propozycje o nieograniczanie się do wysypiska w Osnowie i Sulnówku, jednak nie trafił on pod obrady sesji.
Zasugerował rozszerzenie zbiórki dualnej.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – zwracając się do radnego Wrażnia poinformował, że Chełmno obsługują dwie Firmy – Limax opróżniający duże kontenery i Zum mniejsze pojemniki. Limax z jednym kontenerem jedzie na wysypisko i sprawa jest prosta. Natomiast ZUM-u, czy innego przewoźnika obsługującego małe pojemniki nie można zmuszać do tego, aby z każdej gminy zwoził odpady oddzielnym transportem, ponieważ znacznie zwiększy to koszty. Przewoźnik składa sprawozdania do miasta , w którym wykazuje ile danego dnia zebrał litrów z poszczególnych gmin, są to ilości orientacyjne.
Odpowiadając radnemu Błażejewiczowi – przypomniał, że wszyscy znają treść umowy z ZUM-em, który niestety nie pozyskał środków i nie wykonał linii segregacyjnej
Ponadto poinformował, że już od lat plastik , szkło i makulaturę wywozi się dalej i sprzedaje, są to odpady biodegradalne , które idą do dalszej przeróbki
Radny p. Giżyński – zwrócił uwagę, że szkło jest odpadem odzyskiwalnym, a nie biodegradalnym. Następnie stwierdził, że Pan V-ce Burmistrz wyjaśnił, kto jest kierownikiem niemniej w dalszym ciągu mówca nie zna powodu dla którego w wyjaśnieniach znalazło się takie zdanie „ Nawet kierownikowi składowiska trudno jest określić kiedy taka potrzeba nastąpi nie mając przed sobą pełnych danych„ skoro to właśnie kierownik składowiska pisał.
Wracając do sprawy linii segregacyjnej przypomniał, że zostało wyraźnie powiedziane, iż w przypadku, gdy miasto nie zezwoli na budowę linii segregacyjnej na miejskim terenie , Zum bez problemu z własnych środków pobuduje ja u siebie, a miasto nie będzie miało, co ze swoją linią robić.
W dalszej części wypowiedzi poinformował zebranych, że intencją komisji rewizyjnej było to, aby można było bardzo dokładnie rozliczać gminy z ilości odpadów trafiających na miejskiej wysypisko, aby w przypadku płacenia kar nie tylko miasto Chełmno je uiszczało, ale również pozostałe gminy. Ponadto, w związku z tym , że wszystkim zależy, aby wysypisko było prowadzone jak najtaniej i służyło jak najdłużej, komisja chciała ustalić czy odpady nie są zwożone z gmin, z którymi nie zostały podpisane porozumienia.
Na powyższe komisja uzyskała odpowiedź, której treść zacytował: „ Mogłoby to również stanowić poniekąd naruszenie art.9 ust2 ustawy o odpadach , który to przepis nakazuje przekazywanie odpadów przez przekazanie ich do najbliżej położonych miejsc , w których mogą być poddane odzyskowi lub unieszkodliwione”. Zdaniem mówcy Pan Kierownik ma obawy, iż w przypadku nie przyjmowania odpadów spoza powiatu może grozić powyższe.
W dalszej części wyjaśnień Pan Kierownik odpowiada następująco: „ należy mieć nadzieję, że po podpisaniu porozumień i pozyskaniu z gmin informacji o wytwarzanych na ich terenie odpadach będzie można wychwycić takie transporty i podjąć działania zapobieganiu takim procederom” Zdaniem mówcy jedno stwierdzenie przeczy drugiemu .
Zwracając się do Burmistrza poprosił o następującą informację – w sierpniu 2009 roku zmieniła się ustawa, na mocy której od tego czasu to Rada ustala warunki potrzebne do wydania decyzji firmie , która zamierza zająć się wywozem odpadów na danym terenie. Poinformował , że na podstawie tej zmiany Pan Burmistrz wydał pozwolenie firmie Limax , chociaż zmiana ustawy w momencie wydawania zezwolenia nie weszła jeszcze w życie. Kierownik kontrolowanego wydziały wyjaśnił to następująco – „ nastąpiło to w wyniku niedopatrzenia , a zważywszy , że ta zmiana w ustawie nie odbiła się w ogóle echem wśród gmin po dziś dzień niewiele pojawiło się takich uchwał. Niemniej jednak decyzja wydana była na podstawie obowiązujących wówczas aktów miejscowych ( zwrócił uwagę, że akty te już nie obowiązywały, bowiem ustawa je zmieniła ) zostanie zmieniona z urzędu jak tylko Rada Miasta zaopiniuje projekt wymagań i podejmie stosowną uchwałę” . Poprosił Burmistrza o wyjaśnienie powyższego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wyrażając opinie, że jest to najwartościowszy zapis z protokołu pokontrolnego przyznał, iż popełnił błąd , który bezzwłocznie zostanie naprawiony.
Po raz kolejny wyraził zdziwienie, iż radni mają zastrzeżenia do firmy o to, że nie chce budować linii z własnych środków i zamierza pozyskać dofinansowanie. Zdaniem mówcy każdy rozsądnie myślący człowiek starałby się pozyskać bezzwrotną pomoc w postaci dotacji na wykonanie zadania. Zasugerował zakończenie tematu i pozwolenie Prezesowi ZUM pozyskania dofinansowania.
Radna p. Neumann – wyjaśniła, że Komisja nie ma zastrzeżeń do tego, że Prezes ZUM-u chce pozyskać środki i jest jak najbardziej za tym, niemniej wcześniej Pan Prezes informował Radę, że ma środki na to zadanie i 14 lutego inwestycja zostanie rozpoczęta.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że na tzw. Kosztorys ślepy prawdopodobnie Pan prezes miał środki, niemniej już po wykonaniu dokumentacji okazało się , że koszty będą dużo wyższe i dlatego ZUM stara się po pozyskanie środków.
Radny p. Giżyński- zwracając się do Burmistrza przypomniał, że nie uzyskał wyjaśnienia
zapisu „ nastąpiło to w wyniku niedopatrzenia , a zważywszy , że ta zmiana w ustawie nie odbiła się w ogóle echem wśród gmin po dziś dzień niewiele pojawiło się takich uchwał. Niemniej jednak decyzja wydana była na podstawie obowiązujących wówczas aktów miejscowych zostanie zmieniona z urzędu jak tylko Rada Miasta zaopiniuje projekt wymagań i podejmie stosowną uchwałę”
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – przyznał że zezwolenie zostało wydane z naruszeniem prawa . Zwrócił uwagę, że projekty uchwał leżą już kilka miesięcy w biurze Rady do zaopiniowania przez komisje.
Odnośnie gmin ościennych wyjaśnił, że w planie gospodarki odpadami województwa kujawsko pomorskiego na składowisko w Osnowie z obowiązku trzeba przyjąć wszystkie odpadu z powiatu chełmińskiego o kodach, które są zatwierdzone w pozwoleniu zintegrowanym. Obawy, że zostaną przywiezione odpady spoza powiatu chełmińskiego są nieuzasadnione, ponieważ trzeba okazać stosowne pozwolenie.
Zasugerował spotkanie komisji z kierownikiem, w którym mówca chętnie weźmie udział celem dokończenia wyjaśnień.
Radny p. Giżyński – przypomniał, że komisja kilkakrotnie spotykała się z Kierownikiem i po uzyskanych informacjach sporządzony został protokół z kontroli i wypracowane wnioski.
W dalszej części wypowiedzi wskazał na zapis w protokole informujący, iż kierownik nie okazał komisji żadnych umów i pozwoleń , tymczasem z wypowiedzi Pana V-ce Burmistrza wynika, iż takie dokumenty są. Poprosił o informację, dlaczego kierownik wydziału nie przedstawił komisji tych dokumentów.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – zwrócił uwagę, że w porozumieniu z wójtami zapisano, iż mogą korzystać ze składowiska w Osnowie przywożąc odpady z gmin z terenu powiatu chełmińskiego.
Radny p. Giżyński – zwrócił uwagę, że porozumienie zostało podpisane, niemniej ustawy na podstawie , których powstały te porozumienia, a komisja prowadziła kontrole, zostały zmienione później, stąd są nieporozumienia. Podkreślił, że komisji chodziło o to, aby porozumienia zostały zmienione, aby zapisy w nich zawarte dopasowane były do zmian w ustawach.
Radny p. Ziemecki – zwrócił uwagę, że w wyjaśnieniach podane są metry sześcienne, a zdaniem mówcy zapewne chodzi o tony i są to dwie różne wielkości, co spowodowało , że
na składowisku jest mniej odpadów niż było. Poinformował, że stąd apelował o przyjęcie sprawozdania wraz z wnioskami wierząc , że będzie to początek dobrego funkcjonowania składowiska dbając o interes w szczególności mieszkańców naszego miasta.
Poprosił o informację na temat kontroli przeprowadzonej przez Burmistrza na składowisku, poprosił o informację co ona obejmowała, oraz cz przedmiotem było przeanalizowanie górnych stawek ustalonych przez Radę Miasta w stosunku do wszystkich odbiorców odpadów – z terenu miasta i powiatu.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – wyjaśnił, co było przedmiotem kontroli była sprawa wywiązywanie się z procentów i zagospodarowania odpadów biodegradalnych. Wywóz odpadów odbywa się na indywidualne umowy z poszczególnym klientem. Miasto może jedynie skontrolować, czy któryś z rachunków jest wyższy od uchwalonej stawki przez Radę miasta. Takiego przypadku nie stwierdzono. Natomiast Burmistrz nie może kontrolować rachunków z innych gmin, to jest sprawa pomiędzy wójtami a przewoźnikiem.
Radny p. Ziemecki – stwierdził, że bardzo ważne jest jakie ceny stosowane są w powiecie, ponieważ to właśnie z powiatu odpady trafiają na miejskie wysypisko. Zdaniem mówcy aby uzyskać takie informacje konieczna jest zmiana porozumienia
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- ogłosił przerwę w obradach
Na sekretarza obrad wyznaczył radną Danutę Konowalik.
Radny p. Wrażeń – poinformował, że podczas kontroli Pan kierownik bardzo często używał zwrotów cyt. : „ nie wiem, nie orientuję się, to za mnie nie było , nie mogę takiej odpowiedzi udzielić „ . Zdaniem mówcy Kierownik wydziału powinien dbać o interes mieszkańców, a nie interes przewoźnika .
Odnośnie linii segregacyjnej przypomniał, że ZUM chciał przejąć wysypisko, budować linię segregacyjną , następnie chciał zafundować mieszkańca 43% podwyżkę. Linia segregacyjna miała być korzystna dla miasta , miało powstać do końca roku , a teraz się okazuje , że ZUM nie ma środków.
Radny p. Giżyński – uprzedzając, że ostatni raz występuje w tym temacie stwierdził, że komisja po przeprowadzeniu kontroli zamierzała jedynie wykazać że są nieprawidłowości , które powinny zostać zniwelowane.
Wracając do wypowiedzi V-ce Burmistrza odnośnie przeprowadzonej kontroli i zadawalających jej wyników , zwrócił uwagę, że z odpowiedzi Pana kierownika wynika zupełnie coś innego . Odczytał fragment „ zakończyły się wydaniem zarządzeń pokontrolnych których niewykonanie może skutkować wstrzymaniem działalności”. Zdaniem mówcy należy domniemać, że podczas kontroli zauważono jakieś nieprawidłowości, skoro aż takie sankcje za ich niewykonanie mogą grozić.
Radny p. Jurczak – zwrócił uwagę na następującą sprawę – była kontrola , sporządzony został protokół i wypracowane wnioski, udzielono wyjaśnień, zostało sporządzone sprawozdanie z wnioskami do wykonania dla Burmistrza, tymczasem trwa ponad godzinna dyskusja, która nie wnosi nic do tego tematu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały glosowało 18 radnych, głosów przeciwnych nie było, 1 radny wstrzymał się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, że Uchwała Nr LII/288/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 12 października 2010 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Składowiska Odpadów Komunalnych w Osnowie przeprowadzonej w dniach od 5 czerwca do 24 sierpnia 2010 roku została przez Radę przyjęta większością głosów. ( uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu )
5. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki
Miejskiej przeprowadzonej w dniach od 1 czerwca do 7 września
2010 roku
Przewodniczący KR p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3
( stanowi załącznik nr 9 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 10 do protokołuj ). Informując , że radni otrzymali wszystkie materiały – protokół z kontroli, wyjaśnienia kierownika wydziału i sprawozdanie , poprosił o przyjęcie uchwały.
Radny p. Giżyński – poprosił Burmistrza Miasta o rozszerzenie wyjaśnień dotyczących punktów 2 i 5
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – wyjaśnił co następuje - plan zagospodarowania miasta Chełmna uchwalony przez Radę Miasta V kadencji obowiązuje. W omawianym miejscu w planie zawarte jest budownictwo szeregowe z parkingiem i częścią hotelową . Budynek jest w złym stanie technicznym i w chwili obecnej można jedynie połatać go na tyle , aby nie ulegał dalszej dewastacji . W dalszej części wypowiedzi poinformował, że teren został uporządkowany .
Jeśli chodzi o punkt 5 komisja jasno to określiła, niemniej wykonanie tego wniosku będzie dość kłopotliwe. Przewiduje się upoważnić do odbioru materiałów pracownika interwencyjnego, ponieważ niema tam pracowników zatrudnionych na stałe.
Radny p. Giżyński – poinformował, że do tego magazynu zwożone są również materiały z odzysku, które składowane są w skandalicznych, mimo, że często są to dość drogie materiały, jak choćby kostka granitowa. Następnie przekazał radnym zdjęcia wykonane w magazynie, gdzie na pryzmie z kostki wyrosły drzewa, jakich, daniem mówcy nie powstydziłaby się zieleń miejska. Ponadto naganny jest fakt, że materiały te nie są ewidencjonowane. Zwracając się do Burmistrza poinformował, że podobny magazyn znajduje się za budynkiem dworca PKP, gdzie po odgarnięciu ziemi widać kostkę. Poprosił o informacje kiedy to zostanie uporządkowane i zewidencjonowane , ponieważ tak przechowywać miejskich materiałów nie powinno się.
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że zdjęcia jakie zostały dołączone do protokołu z kontroli dalece odbiegają od rzeczywistości. Poinformował, że był w tym miejscu i widział je. Komisja zwróciła się o wydanie orzeczenia, czy budynek magazynu nadaje się do eksploatacji, ponieważ podczas kontroli Pan Kierownik poinformował, że dzieci biegają po tym terenie i dewastują go. Zwrócił uwagę na zagrożenie.
Kontynuując poinformował, że w magazynie tym złożona jest szopka noworoczna, co zdaniem mówcy jest bezsensowne , skoro i tak pada na nią deszcz przez co niszczeje. Podobnie piasek na sztuczne boiska leży tam i niszczeje.
Wracając do prawy traktorka poinformował, że w tym magazynie znajduje się osprzęt do traktorka, który zginął . Komisji prosiła o ocenę stanu technicznego. Zasugerował sprywatyzowanie tego z nadzieją, że zacznie to przynosić dochody
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odnośnie osprzętu do traktora poinformował, że traktora w dalszym ciągu nie ma, nic się w tej sprawie nie zmieniło. Piasek miasto otrzymało nieodpłatnie, jest on składowany w magazynie, zabezpieczony, a wilgoć mu nie szkodzi. Przyznał, że budynek jest w złym stanie technicznym i należ go naprawić. Obecnie naprawiany jest doraźnie, w miarę potrzeb i środków finansowych .
Zwracając się do przedmówcy stwierdził cyt,. „ Umówmy się tak , że jak będzie Pan miał wpływ jeszcze na przyszłoroczny budżet pojawią się, albo pozostaną z pozycji roboty różne środki można będzie zaangażować tam parę złotych i te rury wymienić, wyczyścić , aby było w miarę bezpiecznie. Odnośnie zdjęć , którymi radny dysponuje stwierdził, że jak wynika z odpowiedzi inżyniera Zygmunta Szustera teren wokół magazynu został uporządkowany.” Jest to dowód, że przed przyjęciem przez Szanowną Radę zaleceń pokontrolnych , wydział zaczął realizować wnioski. Wracając do wypowiedzi radnego Giżyńskiego poinformował, że kostka brukowa nie jest sprzedawana i będzie ona, również ta z PKP, wykorzystana
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że skoro piasek otrzymano za darmo, nie znaczy to, że nie powinien być odpowiednio zabezpieczony. Dodał, że nie ważne czy woda szkodzi czy nie , mowa jest o porządku , a poprzez porządek można dojść do gospodarki. Wracając do sprawy części do traktora zasugerował wystawienie ich z magazynu, aby osoba, która wzięła traktor wzięła sobie części i skompletowała całość.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że kierownik rzeczywiści uporządkował teren, niemniej nastąpiło to dopiero wówczas, kiedy komisja skontrolowała to miejsce. Wracając do sprawy biegających dzieci zapytał, czy zostało to zabezpieczone tak, aby dzieci nie mogły wchodzić na teren magazynu . Kończąc poinformował zebranych, że podczas kontroli Pan kierownik miał cały pęk kluczy i gdy szukał odpowiedniego, aby otworzyć jedną z bram okazało się, iż można tam wejść nie używając kluczy.
Radny p. Wrażeń – poprosił, aby zdjęcia magazynu dołączone zostały do protokołu z sesji
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, że zdjęcia będą stanowiły załącznik do niniejszego protokołu) w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały glosowało 19 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - stwierdził, że Uchwała Nr LII/289/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 12 października 2010 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Gospodarki Miejskiej przeprowadzonej w dniach od 1 czerwca do 7 września 2010 roku została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 11do protokołu )
Ad.6. Sprawa przekształcenia przedszkola publicznego z zakładu
budżetowego w jednostkę budżetową.
Kierownik ROKSiP p. Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4
( stanowi załącznik nr 12 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 13 do protokołuj ). Wyjaśniła, że uchwała przyj ta na poprzedniej sesji Rady Miasta została zakwestionowana przez organ nadzoru ze wskazaniem drobnych poprawek, które zostały wprowadzone, w związku z czym poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu. Poinformowała, że nadzór zaakceptował przesłany wcześniej projekt.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał
pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, że Uchwała Nr LII/290/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 12 października 2010 roku w sprawie przekształcenia przedszkola publicznego z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Ad.7. Sprawa udzielenia pomocy finansowej dla Województwa
Kujawsko – Pomorskiego.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 5 ( stanowi załącznik nr 15 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 16 do protokołu ). Poprosił o przyjęcie uchwały
Radny p. Wrażeń - przypomniał, że podczas omawiania poprzedniej korekty budżetu poruszano między innymi i tę sprawę. Wówczas kierownik wydziału wyjaśniał, że od os. Franciszka Raszei do przejścia do bloku to zadanie będzie realizowane, a nie tak jak zawarto w korekcie budżetu, że do przejścia do Kolonii Wilsona. Poprosił o wyjaśnienie czy będzie to tak , jak zostało zapisane – od Fr. Raszei wjazdu do Kolonii Wilsona . Zwrócił uwagę , że nie można wprowadzać w błąd mieszkańców.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – wyjaśniła, że zapis jest wprost przepisany z projektu porozumienia przekazanego przez Wojewodę Kujawsko – Pomorskiego. Będzie robione zadanie inwestycyjne pn. przebudowa chodnika na odcinku ulicy Dworcowa – Łunawska oraz chodnika na odcinku od wjazdu na osiedle Franciszka Raszei do przejścia dla pieszych przy wjeździe na ulicę Kolonia Wilsona.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński - wyjaśnił, że będzie robiony chodnik od wjazdu na osiedle Raszei do pierwszego przejścia dla pieszych przy przystanku
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że skoro Pan V-ce Burmistrz wyjaśnił to tak dokładnie, nie powinno być zapisane do Kolonii Wilsona , a tak jak stwierdził przedmówca do pierwszego przejścia dla pieszych
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - ogłosił przerwę w obradach
Przewodniczący obrad- stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 19
radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał,
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – zgłosiła autokorektę do projektu uchwały w brzmieniu:
Udzielić pomocy finansowej dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego w kwocie 42.722 zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa chodnika na odcinku od wjazdu na osiedle Franciszka Raszei do pierwszego przejścia dla pieszych w kierunku ulicy Kolonia Wilsona
Radny p. Ziemecki – poprosił o wyjaśnienie zapisu dotyczącego ulicy Dworcowa -Łunawska
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – wyjaśniła , że ten zapis zostaje , a zmieniona zostaje część druga
Radny p. Wrażeń – stwierdził , że teraz zapis zadawala mówcę oraz mieszkańców. Dodał cyt. „Panie Burmistrzu chcę podkreślić ile zostawało pieniędzy Pan zabierał te pieniądze. Nic więcej pan nie chciał zrobić ale Rada coś uchwala i tego nie można omija c i igrać z tym Jak Rada uchwaliła tak, to niech tak będzie. A jak się wkradł błąd to należy do sprostować a nie czyhać na czyjejś tam niewiedzy jakiejś tam informacji, bo tak odpowiedź y była toście mieli swego przedstawiciela i nie pilnował tego „
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji
poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- stwierdził, że Uchwała Nr LII/291/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 12 października 2010 roku w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu )
Ad. 8 Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – zapoznał zebranych z korespondencją:
1) Pismo dotyczące przedłużenia dzierżawy nieodpłatnej baszty dla Bractwa Kurkowego
( załącznik nr18 do protokołu )
2) Komendanta Powiatowego Policji o wsparcie policji w kwocie 6.000 zł. na dodatkowe patrole ( stanowi załącznik nr 19 do protokołu )
Radny p. Gzella – stwierdził, że ma dwie sprawy:
1) Zwrócił uwagę, że wraz z jesienią zbliżają się długie wieczory , tymczasem zdaniem mówcy coś złego dzieje się z oświetleniem naszego miasta . Zasugerował, aby odpowiedzialni urzędnicy przeprowadzili swego rodzaju rekonesans miasta pod katem jego oświetlenia . Dodał, że mieszka w dzielnicy, gdzie brak oświetlenia powoduje duże niebezpieczeństwo dla dzieci wracających ze szkoły. Podobnie jest na ulicy Biskupiej.
2) Poprosił o spowodowanie kontroli przez urzędnika odpowiedzialnego za odbiór pogwarancyjny, wszystkich ulic, które w ubiegłym roku były kanalizowane Poinformował, że swego czasu uczestniczył w jednym odbiorze pogwarancyjnym, gdzie sporządzony był protokół, który zawierał szereg zaleceń, które powinny zostać poprawione. Zwrócił uwagę, że 15 sierpnia minął termin usunięcia tych usterek , które mimo, że ujęte były w protokole, a ich usunięcie było monitowane, nie zostały usunięte.
Radny p. Dzikowski – przypomniał, iż na spotkaniu przed sesją budżetową Z-ca Burmistrza zobowiązał się do zainstalowania lampy w miejscu, które jest bardzo ciemne, a tym samym niebezpieczne, a mianowicie między internatem szkoły specjalnej , a Kopernika 1 jeszcze tej jesieni . Zwrócił uwagę , że czas ten właśnie się zbliża. Wyraził nadzieję, że zostanie to zrobione
Radna p. Neumann – poinformowała, że przy końcu ulicy 22 Stycznia przy ulicy Podmurnej spalone zostały dwa dzwony.
Radny p. Janowski – wracając do sprawy monitoringu w mieście stwierdził, że na tak ciemnych ulicach jest on całkowicie bez sensu. Kontynuując przypomniał o propozycji oświetlania zabytków – ratusza, murów obronnych. W dalszej części wypowiedzi zapytał kto zapłaci za energię zużytą na oświetlenie Dworca, z którego nikt nie korzystał, a światła paliły się przez trzy tygodnie przez całe noce. Stwierdził, że można domniemać, iż brak oświetlanie starówki spowodowany jest wprowadzeniem oszczędności z tytułu nadmiernego zużycia energii na oświetlenie Dworca. Zdaniem mówcy nie prawdą są informacje udzielane mieszkańcom przez urzędników, że brak oświetlenia spowodowany jest awarią.
Radny Mikrut – podobnie jak przedmówcy poruszył sprawę oświetlenia , które ostatnio pozostawia wiele do życzenia. Zdaniem mówcy problemem tym powinny zainteresować się odpowiednie służby – policja , straż miejska i natychmiast reagować. Kontynuując zwrócił uwagę, że dzwoniąc na podany w prasie numer telefonu do straży miejskiej słychać komunikat nie ma takiego numeru, poprosił o uaktualnienie podanych numerów.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - poinformował, że podobnie jak radni także jest za tym, aby miasto było odpowiednio oświetlone . Zaprzeczył sugestii, że jest to celowe działanie mające na celu wypracowanie oszczędności . Poinformował, że jest poważna awaria, którą naprawia energetyka, niemniej pomimo intensywnych prac nie udało się jeszcze jej usunąć.
Radna p. Boruszewska – poprosiła o informację kiedy zostaną oddane do użytkowania pomieszczenia Dworca autobusowego
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że zarówno na wiaty jak i na stanowiska odjazdowe i podjazdowe miasto posiada już pozwolenie na użytkowanie .Obecnie radca prawny przygotowuje projekt umowy z Weolią . Jeśli chodzi o pomieszczenia miasto jest etapie oczekiwania na ustosunkowanie się Wojewódzkiego Urzędu Konserwatorskiego do odpowiedzi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przypomniał że projektant za pośrednictwem Urzędu Miasta wystosował skargę do Ministra, w związku z odmową konserwatora uzgodnienia projektu . Wyjaśnił, że powyższe jest przyczyna opóźnienia prac.
Radna p. Rostek - w imieniu mieszkańców osiedla Raszei zapytała kiedy planowane jest odwonienie i utwardzenie nawierzchni przed garażami, sanepidem i blokami. Przypomniała, że sprawa ciągnie się od 2008 roku – mieszkańcy złożyli wniosek do budżetu na to zadanie, środki zostały przyznane, została opracowana dokumentacja , są na to środki w budżecie, a ostatnie pismo datowane w marcu w tej sprawie, jakim dysponuje mieszkańcy informuje, iż trwają procedury przetargowe . W dalszej części wypowiedzi poinformowała, że wielkie niezadowolenie mieszkańców osiedla Raszei wzbudziło pobudowanie na tym terenie nowej stacji CPN. Zapytała, czy można jeszcze zmienić te plany. Wracając do sprawy dworca zapytała, czy nie może on jeszcze funkcjonować mimo braku kas, skoro i tak bilety można nabywać u kierowcy. Kończąc swoją wypowiedź poinformowała, że na wjeździe z ulicy Dworcowej w ulicę Świetojerska na ulicy jest duża dziura. Informując, że ma świadomość, iż jest to droga wojewódzka , poprosiła Burmistrza o zajęcie się problemem.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień – poinformował, że procedury przetargowe zostały zakończone, musi zostać przełożony kabel energetyczny , dokumentacja jest gotowa i w najbliższym czasie rozpocznie się utwardzanie terenu. Jeśli chodzi o stację CPN poinformował, że sprawa jej budowy nie jest jeszcze przesądzona , ponieważ Spółdzielnia Mieszkaniowa odwołała się od pozwolenia na budowę wydanego przez Starostwo Powiatowe. Dodał, że w przypadku uzyskania pozwolenia na budowę przez inwestora nie ma możliwości prawnej odmowy budowy. Wracając do sprawy dworca autobusowego przypomniał swoją informację o uzyskanym w dniu dzisiejszym pozwoleniu na użytkowanie, bez którego nie było możliwości przeniesienia dworca. Obecnie mając takie pozwolenie można uporządkować teren i przenieść dworzec . Jak wynika z informacji uzyskanej od prezesa Weolii, firma potrzebuje ok. 2 tygodni na doprowadzenie dworca do stanu używalności.
Radny p. Knap – poruszył następujące sprawy:
- na ulicy Brzoskwiniowej gałęzie drzew wrosły w kable telefoniczne , co mówca zaobserwował podczas objazdowego posiedzenia komisji, której jest członkiem ,
- na ulicach miasta rosnące drzewa zasłaniają lampy oświetleniowe,
- samochody wjeżdżające i wyjeżdżające z Adriany naruszają przepisy ruchu drogowego, ponieważ są tam linie ciągłe , poprosił o informację kiedy to zostanie rozwiązane
Radny p. Giżyński – zapytał czy Burmistrz otrzymał już pozwolenie na budowę budynku socjalnego przy ulicy Kościelnej.
Radny p. Wrażeń – zwracając się do Przewodniczącego Rady Miasta oraz Burmistrza Miasta poprosił o odpowiedzi na następujące pytania dotyczące realizacji uchwał Rady Miasta:
1) uchwała porządkowa dotycząca targowisk,
2) sprawa budownictwa socjalne , jakie środki zgromadzono na tym koncie
3) co z Orlikiem
4) wodociągi - raport o stanie wodociągów, zdaniem mówcy dyrektor oczekiwał od Rady pomocy, zajęcia się zadaniem , zorganizowania spotkania w tym temacie.
5) droga 550 i wyjaśnienie legalności zjazdu z ulicy Kwiatowej
Poprosił o odpowiedzi na piśmie
Radna p. Lenartowska – Gostkowska –poinformowała, że na osiedlu Kopernika pojawiły się szczury, nawet na 4 piętrze z toalet wychodzą.
Uprzedzając wyjaśnienia Burmistrza, że jest to sprawa spółdzielni, wyraziła obawę , iż jest to problem w całym mieście. Zasugerowała zagwarantowanie środków w przyszłorocznym budżecie na wynajęcie specjalistycznych firm likwidujących gryzonie.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – zwracając się do radnych poprosił o zgłaszanie takich spraw. Poinformował, iż niezwłocznie zleci straży miejskiej udanie się do Prezesa Spółdzielni celem stwierdzenia, czy były przeprowadzane deratyzacje.
Radny p. Kordowski - wyraził obawę, czy Weolia będzie chciała płacić., w kontekście wcześniejszych stwierdzeń, że nie zamierza partycypować w kosztach budowania dworca. W dalszej części wypowiedzi poinformował, że na ulicy Rycerskiej od 2 tygodni jest ciemno. Po usłyszeniu z sali obrad informacji, że Veolia będzie partycypować, wyraził zadowolenia
Wracając do sprawy oświetlenia miasta zwrócił uwagę, że proces ten trwa już bardzo długo i na przykład na ulicy Rycerskiej problemy z oświetleniem trwają już ok. 2 tygodnie , Dodał, że był świadkiem celowego podpalenia dwóch dzwonów przy ulicy Podmurnej. Zwrócił uwagę, że panujące na ulicach ciemności ośmielają do aktów wandalizmu .
Zapytał czy coś się zmieniło w sprawie wywłaszczenie Pana Podeszwika. Dodał, że przy ul. Dominikańska i Rybacka należy wyciąć rosnące tam drzewa zanim Konserwator przyrody wyda zakaz ich wycięcia z uwagi na uzyskane wymiary. Zwracając się do Burmistrza wyraził zrozumienie, że awaria jest poważna zasugerował wzmożenie patroli straży miejskiej Poprosił również o informacje na temat zmiany godzin parkingowych
Ad.9. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady LII sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył:
(-) Danuta Derebecka (-) Waldemar Piotrowski