Prot.z XLVIII sesji RM z dnia 4.05.2010
Protokół Nr XLVIII/2010
z XLVIII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 4 maja 2010 roku
z XLVIII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 4 maja 2010 roku
Sesja odbyła się w dniu 4 maja 2009 r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 18.30
Na ogólną ilość 21 radnych obecnych na sesji
było radnych 20 , co stanowi 95%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 1
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu XLVI sesji Rady Miasta
2. Przyjęcie porządku obrad XLVIII sesji RM.
- przegłosowanie poprawek
3.Sprawa zmiany Uchwały Nr XLVI/303/2006 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 czerwca
2006 r. w sprawie okręgów wyborczych
4. Sprawa sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr 75/1 o pow. 3198 m²,
położonej w Chełmnie przy ul. Wiklinowej.
5. Sprawa zmiany uchwały w sprawie określenia zasad gospodarowania
nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna.
6. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna na 2010 r.
7. Interpelacje Radnych
8. Wolne wnioski i informacje
9. Zakończenie
Ad. 1 Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – otworzył obrady XLVIII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Janusza Błażejewicza
- stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 20 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Poinformował, że radny Pan Wygnański usprawiedliwił swoją nieobecność na sesji
- przyjęcie protokołu z XLVI sesji
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z XLVI uznaje za przyjęty.
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad XLVIII sesji Rady Miasta .
- przegłosowanie poprawek
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad , stwierdził, że porządek obrad XLVIII sesji Rady Miasta uważa za przyjęty.
Ad. 3. Sprawa zmiany Uchwały Nr XLVI/303/2006 Rady Miasta Chełmna
z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie okręgów wyborczych
Sekretarz Miasta p. Syta – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu )
Radny p. Ziemecki - zapytał, czy zarówno okręgi jak i ulice nie zmieniły się , a zmieniła się wyłącznie liczba mandatów. Po uzyskaniu odpowiedzi twierdzącej z sali obrad stwierdził, że nie ma więcej pytań.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że do projektu uchwały nie wpłynęły opinie komisji. Następnie w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/259/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie zmiany Uchwały Nr XLVI/303/2006 Rady Miasta Chełmna z dnia 13 czerwca 2006 r. w sprawie okręgów wyborczych została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
Ad. 4. Sprawa sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr 75/1 o pow.
3198 m² położonej w Chełmnie przy ul. Wiklinowej.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 ( stanowi załącznik nr 5 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
Radny p. Wrażeń - przypomniał, że na XLV sesji Rada Miasta podjęła decyzję o sprzedaży działki i wówczas mówca poprosił o wykaz działek miejskich przeznaczonych do sprzedaży . Pismem z dnia 23 lutego br. został poinformowany, iż w zasobach gminy są dwie działki przeznaczone do sprzedaży – przy ul. Portowej i Nad Grobla, w związku z powyższym nasuwa się pytanie skąd wzięła się działka przy ul. Wiklinowej. W dalszej części wypowiedzi przypomniał, iż radni prosili, aby w przypadku sprzedaży, do materiałów dołączone były mapki sytuacyjne. Tymczasem w materiałach był jedynie dopisek, że mapa znajduje się w Wydziale Mienia Komunalnego. Dodał. cyt. „ Czy my nie potrafimy robić przetargów na działki. Czy w ogóle nie potrafimy tego robić. Bo mam tutaj taki z gazety wycinek – Inowrocław 30 działek do sprzedaży, można wejść na stronę internetową, obejrzeć te działki. Można zgłaszać swoje propozycje, podany jest numer telefonu itd. , a my tylko ogłoszenie na tablicy urzędu, że jest taka i taka działka do sprzedania, ani numeru telefonu, ani nic. Przykładowo wójt gminy Stolno też korzysta przy sprzedaży z internetu . Panie Burmistrzu jak chcemy coś dobrze sprzedać, to musimy to rozdysponować, rozgłosić. I teraz bym prosił o wyjaśnienie skąd od razu na ulicy Wiklinowej taka ładna duża działka była „
Burmistrz Miasta p. Kędzierski- wyjaśnił,
że informacja o sprzedaży działki pojawi się w
Internecie, niemniej dopiero po podjęciu przez Rade tej uchwały ,
ponieważ mówca nie może informować o
sprzedaży nie mając na to zgody Rady.
Jeśli chodzi o pozostałe pytania, zdaniem mówcy na tej sesji nie jest
ani miejsce, ani czas na rozważanie tego. Zwrócił uwagę, iż prosił Radę o
przyjęcie uchwały w sprawie wyrażenia
zgody na o sprzedaż działki. Dodał cyt.:
„ Na temat historii może pogadać sobie w
kuluarach. Teraz zależy mi na tym, żeby poznać Państwa opinię”
Radny p. Wrażeń – stwierdził
cyt.: „23 lutego żeśmy sprzedawali
działkę Nad Groblą i ogłoszenie
w czasie Chełmna tylko, że wisi do wiadomości w urzędzie miasta, czyli Rada już
podjęła uchwałę, można było ogłosić to w
Internecie itd. Zadałem pytanie. Na tej sesji zadałem pytanie ile mamy działek. Dostałem odpowiedź dwie
działeczki, a w ogóle tej działeczki, na
która mamy dzisiaj podjąć uchwałę w
ogóle Pani, która przygotowała to pismo
nie wykazała w wykazie, to skąd się od razy bierze działka na sprzedaż . To tak
w miesiącu można
przygotować? „
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że pamięta tamto
pytanie i chodził w nim o działki, na których można
realizować budownictwo wielorodzinne. Zwrócił uwagę, że w uzasadnieniu
zapisano, iż mapy są dla radnych do wglądu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –w związku z brakiem chętnych do
dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 18 radnych, przeciw głosował 1 radny, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/260/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr 75/1 o pow. 3198 m², położonej w Chełmnie przy ul. Wiklinowej została przez Radę przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu )
Za przyjęciem głosowało 18 radnych, przeciw głosował 1 radny, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/260/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr 75/1 o pow. 3198 m², położonej w Chełmnie przy ul. Wiklinowej została przez Radę przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu )
Ad. 5. Sprawa zmiany uchwały w sprawie określenia zasad gospodarowania
nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 8 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 9 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/261/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami, stanowiącymi własność Gminy Miasta Chełmna została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( stanowi załącznik nr 10 do protokołu )
Ad. 6. Sprawa zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna
na 2010 r.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 4 ( stanowi załącznik nr 11 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu ) . Następnie zgłosiła autopoprawkę .
Dział 80110 – gimnazja – na wniosek dyrektora GM 2 w § 4010 – wynagrodzenia –zmniejszenie o kwotę 9.500 zł. i zwiększenie o tę sama kwotę § 4170 – zapłata za prowadzenie spraw księgowych, w okresie, kiedy nie było głównej księgowej.
Dział 92605 –kultura fizyczna i sport – zwiększenie o kwotę 10.000
zł. w §4300 – zakup usług pozostałych na zajęcia sportowe w obiekcie Pilawa. Po konsultacji z
komisją Budżetu zmienia się paragraf z 4300 na 2820 – dotacje na prowadzenie zajęć z tenisa
stołowego.
Po zmianach wydatki zwiększą się o kwotę 352.692 zł i o taką samą kwotę ulegnie zwiększeniu dochody. Po tych zmianach dochody stanowić będą kwotę 47.717.007 zł.
Wydatki 52.940.427 zł. Deficyt nie ulegnie zmianie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – powitał przybyłą na obrady grupę osób związanych z Klubem Sportowych Chełminianka i Szkółką Piłkarską. Następnie zaprosił radnych do dyskusji
Radna p. Konowalik – z upoważnienia przewodniczącego Komisji Budżetu przedstawiła opinię do projektu uchwały ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu ).
Po zmianach wydatki zwiększą się o kwotę 352.692 zł i o taką samą kwotę ulegnie zwiększeniu dochody. Po tych zmianach dochody stanowić będą kwotę 47.717.007 zł.
Wydatki 52.940.427 zł. Deficyt nie ulegnie zmianie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – powitał przybyłą na obrady grupę osób związanych z Klubem Sportowych Chełminianka i Szkółką Piłkarską. Następnie zaprosił radnych do dyskusji
Radna p. Konowalik – z upoważnienia przewodniczącego Komisji Budżetu przedstawiła opinię do projektu uchwały ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu ).
Radny p. Ziemecki - przypomniał, iż na poprzedniej sesji wypowiadał się na temat zarządzeń burmistrza
miasta wychodzących poza sesjami. Również teraz między poprzednią , a dzisiejsza
sesją zmieniającą budżet, Zarządzeniem Burmistrza z dnia 30 marca
zmniejszone zostały wydatki na kwotę
ponad 200 tys. Poprosił o wyjaśnienie, czy zostały zmniejszone zadania, ponieważ nie
ma tego zapisu w internecie, są tylko liczby.
Wracając do wniosku komisji budżetu wyjaśnił, że nie chodzi o nowe
zadanie , a jedynie w przypadku wyrażenia zgody na zadanie pn. budowa boiska
sportowego przy SP4 – rozszerzyć je przynajmniej o budowę bieżni, bądź też o
modernizację całego stadionu. Poprosił o informację, czy jest to możliwe.
Poinformował, że na ten temat rozmawiał z Kierownikiem Wydziału Inwestycyjnego
, który wyraził zdziwienie taką propozycją mimo, że wnioski związane m.in. z
bieżnią składane były do budżetu jesienią ub. roku
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – poinformowała, że zarządzenie Burmistrza nr 45 z 30 marca br. dotyczyło trzech zmian:
- w Dziale 85415 § 2030 wpłynęła dotacja celowa jako zadanie własne na stypendia dla uczniów w kwocie 216,.971 zł. To samo zostało uwzględnione w wydatkach. Termin był naglący, ponieważ należało w ciągu 14 dni wydać decyzje, aby od 1 kwietnia były prawomocne.
- zgodnie z pismem z Urzędu Wojewódzkiego zmniejszono gminie dotację celową na zasiłki w MOPS-ie w Dziale 85212 jako zadanie zlecone § 2010 o 461.700 zł.. Po zmianie plan wyniesie 6.083.000 zł. To również było konieczne, aby Kierownik MOPS wiedziała, że o tym zmniejszeniu
- Dział 85013 § 2010 zwiększenie zadań zleconych na kwotę 37.146 zł. jest to wypłata kwot Zusowskich i zmniejszenie o tę samą kwotę w § 2030 jako zadania własne
Radny p. Dzikowski – zwrócił uwagę, że pomiędzy wypowiedzią Radnego
Ziemeckiego , członka Komisji Budżetu, a opinią tej komisji jest subtelna różnica polegająca na tym, że zadanie
budowa boiska ma być zdjęta i w to miejsce
budowa bieżni, czy jej modernizacja, a nie uzupełnienie. Zasugerował,
aby komisja zastanowiła się jaka jest jej ostateczna decyzja. Dodał cyt. „ Bardzo nie lubię takiego stawiania sprawy
jednej dyscypliny przeciwko drugiej. To często już na Komisjach również
mieliśmy. Jak nowe zadanie wprowadził Pan Burmistrz a mianowicie nowa pula na sport seniorski, , to takie głosy słyszeliśmy
czemu nie juniorzy. Juniorzy nie mieli odjęte wtedy wcale, wręcz przeciwnie oni
też mieli podwyższona pulę, a to było dodatkowe zadanie”.
W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że do zadania modernizacja boiska bocznego maksymalne dofinansowanie to 65% wartości zadania. O ile na bieżnie nie ma dofinansowania, zdaniem mówcy zawsze można do tego zadania wrócić. Podkreślił, że Komisja Oświaty, Kultury , Sportu i Turystyki zawsze była za tym zadaniem – budowa bieżni, niemniej skoro na dzień dzisiejszy nie ma na to środków należy realizować zadanie, na które jest potężne dofinansowanie zewnętrzne. Wyraził zdziwienie, że komisja Budżetu, która przede wszystkim powinna liczyć pieniążki nie zwraca uwagi na powyższe.
W dalszej części wypowiedzi zwrócił uwagę, że do zadania modernizacja boiska bocznego maksymalne dofinansowanie to 65% wartości zadania. O ile na bieżnie nie ma dofinansowania, zdaniem mówcy zawsze można do tego zadania wrócić. Podkreślił, że Komisja Oświaty, Kultury , Sportu i Turystyki zawsze była za tym zadaniem – budowa bieżni, niemniej skoro na dzień dzisiejszy nie ma na to środków należy realizować zadanie, na które jest potężne dofinansowanie zewnętrzne. Wyraził zdziwienie, że komisja Budżetu, która przede wszystkim powinna liczyć pieniążki nie zwraca uwagi na powyższe.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że idea tej budowy jest słuszna i
chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości. Zwracając się do Burmistrza poprosił
o informację , czy zmniejszony został pas , w którym wolno prowadzić inwestycje licząc od brzegu Fryby ze 100 metrów do 50.
Przypomniał, że gmina wcześniej występowała o powyższe do wojewody nie
uzyskując jego zgody.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że zakaz o którym mówił przedmówca nie dotyczy obiektów publicznych, a takim będzie boisko.
Radny p. Giżyński - w związku z tym mówca zaproponował, aby stadion miejski zmienić na stadion międzyszkolny , a boisko , o którym mowa byłoby boiskiem pomocniczym. Zdaniem mówcy w takim układzie załatwi się zarówno sprawę stadionu jak i boiska bocznego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - stwierdził, że zapewne pojawi się wiele pomysłów, wobec czego przedstawił radnym, co następuje: Gmina zamierza skorzystać z działania 31, czyli z rozwoju infrastruktury edukacyjnej. Jest to oś priorytetowa - rozwój infrastruktury społecznej RPO województwa Kujawsko – Pomorskiego. Są to działania – budowy, rozbudowy, przebudowy obiektów sportowo - rekreacyjnych placówek edukacyjnych . Zdaniem mówcy w Polsce nie ma stadionu , który należałby do szkoły , a tylko pod takim warunkiem wniosek będzie miał szanse realizacji. Planuje się wybudowanie boiska bocznego, ze sztuczną trawa, oświetleniem , trybunami za 1 mln 565 tys. zł. Przy założeniu, że maksymalny procent dofinansowania, ze środków wspólnotowych wyniesie 65%. Jest na to duża szansa. Poinformował, że propozycja radnego Ziemeckiego – wpisanie bieżni jako rozszerzenie jest niemożliwe. Dodał, że temat stadionu i bieżni może wrócić do programu ogłoszonego przez marszałka dotyczącego rozbudowy bazy sportowej na terenie województwa . Dodał, że minusem jest to, iż tam dofinansowanie jest jedynie 30%, 70% gmina musi wyłożyć ze swoich środków. Niemniej można próbować pozyskać środki z dwóch źródeł – 30% od marszałka i 35% z totalizatora sportowego, chociaż obecnie nie ma możliwości łączenia źródeł finansowania , niemniej sytuacja może się zmienić. Przypomniał, że termomodernizacja CHDK była zakontraktowana, podpisana umowa na zasadzie 50% na 50. Jednak Marszałek zmienił zasady i zaproponował zwiększenie swojego wkładu do 75% , ponieważ gmin nie stać już na wyasygnowanie wkładu własnego. Reasumując gmina może uzyskać 65% dofinansowania dla obiektu edukacyjnego i czekać na projekt dotyczący rozbudowy obiektu sportowego. Zaproponował przyjęcie takiej propozycji wiedząc, że obiekt będzie służył nie tylko naszym zawodnikom, ale również dla drużyn z poza miasta, wiedząc, że rozegranie jednego meczy przyniesie zyski w wysokości ok. 500zł.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że zakaz o którym mówił przedmówca nie dotyczy obiektów publicznych, a takim będzie boisko.
Radny p. Giżyński - w związku z tym mówca zaproponował, aby stadion miejski zmienić na stadion międzyszkolny , a boisko , o którym mowa byłoby boiskiem pomocniczym. Zdaniem mówcy w takim układzie załatwi się zarówno sprawę stadionu jak i boiska bocznego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - stwierdził, że zapewne pojawi się wiele pomysłów, wobec czego przedstawił radnym, co następuje: Gmina zamierza skorzystać z działania 31, czyli z rozwoju infrastruktury edukacyjnej. Jest to oś priorytetowa - rozwój infrastruktury społecznej RPO województwa Kujawsko – Pomorskiego. Są to działania – budowy, rozbudowy, przebudowy obiektów sportowo - rekreacyjnych placówek edukacyjnych . Zdaniem mówcy w Polsce nie ma stadionu , który należałby do szkoły , a tylko pod takim warunkiem wniosek będzie miał szanse realizacji. Planuje się wybudowanie boiska bocznego, ze sztuczną trawa, oświetleniem , trybunami za 1 mln 565 tys. zł. Przy założeniu, że maksymalny procent dofinansowania, ze środków wspólnotowych wyniesie 65%. Jest na to duża szansa. Poinformował, że propozycja radnego Ziemeckiego – wpisanie bieżni jako rozszerzenie jest niemożliwe. Dodał, że temat stadionu i bieżni może wrócić do programu ogłoszonego przez marszałka dotyczącego rozbudowy bazy sportowej na terenie województwa . Dodał, że minusem jest to, iż tam dofinansowanie jest jedynie 30%, 70% gmina musi wyłożyć ze swoich środków. Niemniej można próbować pozyskać środki z dwóch źródeł – 30% od marszałka i 35% z totalizatora sportowego, chociaż obecnie nie ma możliwości łączenia źródeł finansowania , niemniej sytuacja może się zmienić. Przypomniał, że termomodernizacja CHDK była zakontraktowana, podpisana umowa na zasadzie 50% na 50. Jednak Marszałek zmienił zasady i zaproponował zwiększenie swojego wkładu do 75% , ponieważ gmin nie stać już na wyasygnowanie wkładu własnego. Reasumując gmina może uzyskać 65% dofinansowania dla obiektu edukacyjnego i czekać na projekt dotyczący rozbudowy obiektu sportowego. Zaproponował przyjęcie takiej propozycji wiedząc, że obiekt będzie służył nie tylko naszym zawodnikom, ale również dla drużyn z poza miasta, wiedząc, że rozegranie jednego meczy przyniesie zyski w wysokości ok. 500zł.
Radny p. Jurczak – stwierdził, że zgadza się z wypowiedziami przedmówców
i ma takie samo stanowisko , iż nie należy różnicować poszczególnych dyscyplin sportu. Należy
dostrzegać potrzeby zarówno piłkarzy jak i lekkoatletów. Zdaniem mówcy w
pierwszej kolejności należy realizować
to zadanie, na które można pozyskać środki w wyższej kwocie . Przypomniał, że
wcześniej dyskutowano czy należy realizować nową nawierzchnię na ul. Podgórnej,
czy obwodnicę, wypracowano stanowisko, dzięki któremu Podgórna ma nową nawierzchnię, a obwodnica
jest realizowana. Ponadto nastąpił zwrot za ulicę Podgórną w kwocie
1.400.000 zł. już po wykonaniu tego zadania. Wyraził, nadzieję, że
zarówno radni jak i Pan Burmistrz nie zapomni
o tym, że należy poprawiać
warunki uprawniania sportu dla zawodników wszystkich dyscyplin. Zaproponował
przyjęcie propozycji Burmistrza.
Kończąc poinformował, że komisja ,
której przewodniczy zaprosiła Pana Burmistrza i odpowiedzialnych urzędników, podczas
którego zobowiązała Pana Burmistrza i
siebie, aby do tematu stadionu wrócić, kiedy
będzie to możliwe.
Radna p. Neumann – stwierdzając, iż jest świadoma, że narazi się większości, szczególnie osobom związanym ze sportem poinformowała, że jest przeciwna temu zadaniu. Uzasadniając swoje zdanie, stwierdziła, że odnosi wrażenie, iż od kilku lat inwestuje się wyłącznie w boiska – wykonano boiska przyszkolne, co zdaniem radnej jest chwalebne niemniej zapomina się o innych ważnych rzeczach. Zwróciła uwagę, na sprawę wykopalisk - od lat zabytki naszej kultury eksponowane są w innych miastach, bo miasta nie stać na jakąkolwiek salę do ich eksponowania. Ponadto nie ma w mieście sali widowiskowej, nie można przyjmować artystów, a zespoły ludowe nie mają miejsca do ćwiczeń. Zwróciła uwagę, że również na budownictwo socjalne nigdy nie ma środków. Zdaniem mówczyni na te zadania również można byłoby pozyskać dofinansowanie . Stwierdzenie, że skoro są możliwości pozyskania środków należy to wykorzystać, jest jak najbardziej trafne, niemniej cyt. „tylko sport, sport i sport.”. Zwróciła uwagę na fakt, czy w kontekście zmniejszenia liczebności naszego miasta i niżu demograficznym będzie miał kto trenować na tych boiskach. .Dodała, że nie jest przeciwniczka sportu, jednak poddała pod rozwagę zasadność tych zadań, które są bardzo kosztowne.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że w mieście inwestuje
się nie tylko w sport. Przypomniał, że robiona jest termomodernizacja
Chełmińskiego Domu Kultury, co znacznie obniży koszty utrzymania tego budynku ,
termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 2, będzie również wykonana przebudowa i
modernizacja kina Rondo ze środków – ochrona dziedzictwa IV etap, oznacza to,
że Chełmno będzie miasto halę widowiskową z nowoczesnym systemem ogrzewania.
Radny p. Błażejewicz - jako
kibic piłki nożnej przypomniał sytuację z przed wielu lat, gdy Polska
reprezentacja jako przeciwnika w mistrzostwach świata miała Maltę. Mecz rozegrał się na piaszczystym boisku.
Poinformował, że zapamiętał tę sytuację z przed niemalże 30 lat jako negatywną
wizytówkę Malty. Zdaniem mówcy dzisiaj boisko na tzw. Saharze jest negatywną
wizytówka naszego miasta.
Zasugerował rozpatrzenie sprawy w dwóch aspektach – pierwszy , aby drużyny przyjeżdżające do Chełmna na rozgrywki nie miały negatywnych wspomnień , aby to boisko nie było niechlubna wizytówką miasta. Drugi aspekt to trenowanie na tym boisku, chełmińscy piłkarze nie mają możliwości trenowania na boisku z prawdziwego zdarzenia. Przypomniał , że żyjemy w XXI wieku, a boiska w mieście są z przed 30 lat
Zasugerował rozpatrzenie sprawy w dwóch aspektach – pierwszy , aby drużyny przyjeżdżające do Chełmna na rozgrywki nie miały negatywnych wspomnień , aby to boisko nie było niechlubna wizytówką miasta. Drugi aspekt to trenowanie na tym boisku, chełmińscy piłkarze nie mają możliwości trenowania na boisku z prawdziwego zdarzenia. Przypomniał , że żyjemy w XXI wieku, a boiska w mieście są z przed 30 lat
Radny p. Schmelter – stwierdził, że wiele słów już padło na temat
konieczności budowy boiska piłkarskiego, bieżni , czy skoczni. Zdaniem mówcy
jedno jest pewne - bieganie po piasku jest tak samo uciążliwe jak granie w
piłkę. Podkreślił, że nie jest wrogiem piłki nożnej, niemniej przy wszystkich
szkołach powstały boiska, na których
można grać w piłkę nożna, na żadnym jednak nie ma ani bieżni ani skoczni.
Stwierdził, że wszystkie dyscypliny są równie ważne, a zawodnicy różnych
dyscyplin muszą mieć miejsce do trenowania. Wracając do placu zabaw potwierdził
wypowiedź jednego z przedmówców, iż boisko
też jest w bardzo złym stanie i w pierwszej kolejności powinno być
zrobione, tym bardziej, że koszt nie byłby zbyt wysoki W dalszej części
wypowiedzi zapytał kto będzie gospodarzem na boisku bocznym – miasto,
Chełminianka, czy szkoła nr 4. Ponadto poprosił o wyjaśnienie czy
dofinansowanie do budowy obiektów edukacyjnych dotyczy li tylko i wyłącznie
boiska piłkarskiego, czy może być na przykład boisko do gry w hokeja na trawie,
tor rowerowy czy inny obiekt sportowy, np. boisko do gier lekkoatletycznych
Radny p. Janowski - stwierdził, że wykonanie zadania, o którym mowa jest bardzo dobrym
pomysłem, ponieważ dzieci rzeczywiście nie mają gdzie trenować. Mimo, że w Chełmnie są boiska przy każdej szkole, jednak są one zamykane i nie można grać. Natomiast boisko na placu zabaw kompletnie nie nadaje się do gry. Zdaniem mówcy boisko jest potrzebne i będzie wykorzystywane od rana do wieczora, niemniej musi tam być gospodarz. Zwracając się do radnego Schmeltera stwierdził, że jest za tym, aby bieżnia była robiona, niemniej na dzień dzisiejszy nie ma na to środków. Dodał. „ Chwała Burmistrzowi , zawsze jestem przeciw Burmistrzowi, ale w tym wypadku. Jak powiedział mi rok temu że będziemy budować stadion , to boczne boisko w 2015 roku, nie to mówię ten Burmistrz już nie może dłużej być, ale faktycznie, jeżeli chce budować no to pomóżmy i budujmy to. Faktycznie 60% dotacji jest i tylko z tego względu jestem za, a na razie jeszcze odłożę sobie sprawę bieżni. Za bieżnią jestem również”
Radny p. Wrażeń – stwierdził, cyt. „ Ja nie mam nic przeciwko żeby budować. Zrobić porządek tam, tylko
jest kwestia jedna zasadnicza- promocja. Miesiąc temu przy korekcie budżetu Rada wypracowała
kompromis, bo Pan Burmistrz mówi ocieplić
musimy i tak dalej, zrezygnujmy z wodociągów
na Przemysłowej. Przy najbliższej okazji pokażą się pieniążki wprowadzamy to zadanie. Żeśmy zapomnieli
już. I teraz tak w dochodach wprowadzamy 3.000 zł. ,
wprowadzamy od starosty do biblioteki . W
sprawozdaniu rocznym 2, 500 z BGZ
Spółdzielczego nie wprowadzamy tych
pieniążków , nie potrzebujemy ich, a to były też na stadion .
Tylko Panie Burmistrzu ja rozmawiałem z ludźmi zainteresowanymi odnośnie
tej wody, była taka potrzeba , byłą ta promocja tak nazwijmy ją , odstąpili od tego , ale do końca roku Rada
musi być słowna. Musimy jakoś zrealizować to, bo ja nie jestem zapisany tu na stałe . Pan Burmistrz też. Przyjdą nowe
wybory przyjdzie nowa Rada i co z tym
problemem będzie.”
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – zwrócił uwagę mówcy , że
sprawa nie dotyczy omawiane go tematu.
Radny p. Wrażeń stwierdził cyt. „ Panie Burmistrzu na ostatniej korekcie budżetu Rada wypracowała stanowisko kompromisowe i cały czas jest to aktualne, czy tak?”
Radny p. Giżyński – wracając do wcześniejszej swojej wypowiedzi stwierdził, że nie ma powodu, dla którego stadion miejski nie może być stadionem międzyszkolnym przy Szkole Podstawowej nr 4 . Zapytał radcy prawnego, czy istniej ku temu prawna przeszkoda. Zwrócił uwagę, że w takim wypadku byłoby zrobione i jedno i drugie z 65% dofinansowaniem.
Radny p. Wrażeń stwierdził cyt. „ Panie Burmistrzu na ostatniej korekcie budżetu Rada wypracowała stanowisko kompromisowe i cały czas jest to aktualne, czy tak?”
Radny p. Giżyński – wracając do wcześniejszej swojej wypowiedzi stwierdził, że nie ma powodu, dla którego stadion miejski nie może być stadionem międzyszkolnym przy Szkole Podstawowej nr 4 . Zapytał radcy prawnego, czy istniej ku temu prawna przeszkoda. Zwrócił uwagę, że w takim wypadku byłoby zrobione i jedno i drugie z 65% dofinansowaniem.
Dodał , że osoba zajmująca się
obecnie stadionem miałaby obiekt wyremontowany,dodatkowo zajęłaby się boiskiem bocznym
Burmistrz Miasta p. Kędzierski- wyjaśnił, że nie można robić boiska bocznego, a przy okazji zrobić również stadion. Zwrócił uwagę, że trzeba mieć środki na wkład własny, a bieżna, aby mogła spełniać swoje zadanie musi mieć 400 m, trzeba ją przebudować, zmienić łuki, zbudować trybuny, itp. byłby to koszt ca 1 mln. 500 tys. zł. Po raz kolejny poinformował, że nie można stadionu wpisać w ten projekt, ponieważ nie można marszałkowi wytłumaczyć z działania 1-3 , że bieżnia jest obiektem edukacyjnym, a stadion nie. Jeśli wpisany zostanie cały stadion, zdaniem mówcy miasto będzie sławne na cały kraj, ponieważ , szkoła nr 4 będzie jedyną w Polsce, która dysponuje swoim stadionem . Dodał cyt. :” a woźny będzie biegał i stadionem się zajmował”. Poprosił o zaufanie urzędnikom w sprawie pisania wniosków, bowiem mają już oni duże doświadczenie i poprosił o przegłosowanie propozycji.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski- wyjaśnił, że nie można robić boiska bocznego, a przy okazji zrobić również stadion. Zwrócił uwagę, że trzeba mieć środki na wkład własny, a bieżna, aby mogła spełniać swoje zadanie musi mieć 400 m, trzeba ją przebudować, zmienić łuki, zbudować trybuny, itp. byłby to koszt ca 1 mln. 500 tys. zł. Po raz kolejny poinformował, że nie można stadionu wpisać w ten projekt, ponieważ nie można marszałkowi wytłumaczyć z działania 1-3 , że bieżnia jest obiektem edukacyjnym, a stadion nie. Jeśli wpisany zostanie cały stadion, zdaniem mówcy miasto będzie sławne na cały kraj, ponieważ , szkoła nr 4 będzie jedyną w Polsce, która dysponuje swoim stadionem . Dodał cyt. :” a woźny będzie biegał i stadionem się zajmował”. Poprosił o zaufanie urzędnikom w sprawie pisania wniosków, bowiem mają już oni duże doświadczenie i poprosił o przegłosowanie propozycji.
Radny p. Knap - stwierdził,
że stadion miejski jest ładnie
usytuowany, jest to jeden z najstarszych obiektów w
mieście , niemniej przez wiele lat nic tam nie było robione. Ważne jest aby
stadion miał gospodarza, nie może to być obiekt otwarty . Jeśli chodzi o boisko
treningowe , ma to być boisko międzyszkolne , takie boisko jest potrzebne, aby
można tam rozgrywać mecze. Przyznał częściowo rację radnej pani Neumann w tym ,
że dzieci do sportu jest coraz mniej
Radny p. Kordowski -
stwierdził, że ze zdumieniem słucha niektórych wypowiedzi. Przypomniał,
że wczoraj minęła 87 rocznica oddania stadionu do użytku i zdaniem mówcy ówczesny
proboszcz fary i ówczesny Starosta poznaliby go bez trudu, bowiem niewiele się
tam zmieniło . Stadion ma prawie 90 lat, ale dyskusja , ze jest mniej dzieci i
nie będzie wykorzystywany jest absurdem.
Przypomniał, że podobne wypowiedzi były podczas budowy sali sportowej
przy zespole szkół nr 2 , tymczasem miesięcznie przez tę salę przewija się
ponad 5000 osób Zdaniem mówcy boisko treningowe jest potrzebne, ponieważ
stadion powinie służyć do rozgrywek ligowych, a nie do treningów. Poinformował,
że rozmawiał z
koordynatorem grup młodzieżowych Polonii
Warszawy, który chętnie przyjechałby do naszego miasta i zwrócił się z
zapytaniem czy miasto ma możliwość zorganizowania obozu, mówca poinformował, że
w mieście brakuje boiska.
Zwracają się do radnego
Schmeltera przyznał, że bieżnia na chełmińskim stadionie jest w fatalnym stanie
. Odnośnie wypowiedzi radnej Neumann stwierdził cyt.” oprócz tych zabytków na wykopaliskach , które są wydobywane bardziej sobie cenię
skarb, który nazywa się dziecko i które ma zagospodarowany czas wolny, rozwija
się czas wychowywać na takich
nawierzchniach kolejnych Grzesiów Mielcarskich .”
Dodał, że dużo jest w mieście
utalentowanej młodzieży niemniej nie ma ona gdzie trenować. Jako były trener
piłkarski stwierdził, że treningi na boisku bocznym obecnie to czysta gehenna ,
dzieci albo trenują w tumanach kurzu, alba grzęzną w błocie. Zwracając się do
radnego Schmeltera w imieniu Komisji, której przewodniczy zadeklarował, że
dołoży wszelkich starań, aby wspólnie z Panem Burmistrzem znaleźć środki na nową bieżnię
Radny p. Ziemecki – zwrócił uwagę na następujący zapis : Dział 900 Rozdział 90095 pozostała
działalność § 4003 zdjęcie 194.050 zł z
płac z tytułu wynagrodzeń
zatrudnionych wcześniej parkingowych na
wynagrodzenie dla firmy , która zainstalowała parkomaty. Na dzień dzisiejszy gmina wyszła na zero,
niemniej jak wynika z informacji pani Skarbnik w przyszłości dochody będą większe.
Odnośnie wypowiedzi radnego Dzikowskiego , iż Komisja Budżetu nie bardzo wie
nad czym dyskutuje i nie dba o pieniądze poinformował, że Komisja wie nad czym dyskutuje, niemniej niekiedy bywa zaskakiwana. Komisja zapraszała
na swoje posiedzenie Kierownika p. Chmarzyńskiego, który z powodu choroby nie
wziął w nim udziału ,
niemniej w przerwie poprzedniej sesji
mówca uzyskał od Pana Kierownika
zapewnienie, iż wykonanie bieżni jest możliwe, stąd taki zapis w opinii.
W związku z informacją Burmistrza, iż rozszerzenie
zadania w sposób wskazany przez Komisje nie jest możliwe, Komisja nie zamierza
nakłaniać Burmistrza do łamania prawa. Członkowie Komisji mają nadzieję, że
przyrzeczenie dotyczące wykonania stadionu łącznie z bieżnią w przyszłości, zostanie dotrzymane w najbliższym czasie.
Po przerwie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 19 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Poinformował, że radny p. Wrażeń zwolnił się z dalszej części obrad .
Radna p. Konowalik – po uzgodnieniu z komisja wycofała wnioski
zawarte w opinii.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 18 radnych, przeciw głosował 1 radny , 1 głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/262/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna na 2010 r. została przez Radę przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem głosowało 18 radnych, przeciw głosował 1 radny , 1 głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLVIII/262/2010 Rady Miasta Chełmna z dnia 4 maja 2010 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Chełmna na 2010 r. została przez Radę przyjęta większością głosów ( stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Ad. 7. Interpelacje Radnych
Radny p. Jurczak – odczytał interpelację skierowaną do Burmistrza Miasta ( stanowi załącznik nr 15 do protokołu ).
Ad.8. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – podziękował radnym za terminowe złożenie oświadczeń majątkowych. Następnie odczytał treść listu intencyjnego skierowanego na wniosek( stanowi załącznik nr 16 do protokołu ) proboszcza Parafii WNMP w sprawie nadania kościołowi tytułu Bazyliki Mniejszej ( stanowi załącznik nr 17 do protokołu )
Przeze KS „Chełminianka” p. Dobrowolski – podziękował radnym za poparcie propozycji wykonania boiska bocznego.
Radny p. Giżyński –zacytował fragment pisma Zarządu Dróg Wojewódzkich „ W odpowiedzi na pismo Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy informuje, że drugie połączenie ulicy Kwiatowej poprzez istniejący zjazd gruntowy częściowo utwardzony podczas robót w świetle ustawy z dnia 2 czerwca 1997 roku – prawo o ruchu drogowym nie jest skrzyżowaniem” , zwracając się do Burmistrza poprosił o informację jakie podejmie kroki, aby można było w sposób legalny z tego drugiego zjazdu ulicy Kwiatowej korzystać.
Radna p. Lenartowska – Gostkowska – wracając do tematu stadionu
zwróciła uwagę, że siedziska na stadionie głównym są nieestetyczne, ponieważ schodzi z nich farba. Jak wynika z informacji jaką
mówczyni uzyskała od zarządzającego stadionem, są one z odzysku i mają zostać
przemalowane. Druga sprawa , to budynek socjalny, na który nieco wcześniej
przeznaczono ponad 300 tys. zł. ,
tymczasem dwie pary drzwi zewnętrznych nadaje się do wymiany. Zapytała , czy można to
oddać w ramach reklamacji, czy też, tak jak mówi zarządca, minął już termin reklamacji . Przypomniała, że
w czerwcu ma się odbyć znaczący mecz i należy zadbać o stadion.
Radny p. Ziemecki – wracając do wypowiedzi z poprzedniej sesji i
informacji, że za I kwartał na składowisku odpadów złożono 2,500 Mg odpadów
i stwierdzenia, że możliwa jest dokładna ewidencja co do kilograma przypadająca na każdą z gmin. Poprosił o podanie takiej informacji za I kwartał br.
Radny p. Kordowski -
poruszył następujące spraw:
- poprosił Burmistrza o powtórne rozważenie pobudowania budynku komunalnego przy ulicy Kościelnej. Zwrócił uwagę, że podczas ostatniej imprezy miejskiej – inscenizacja wejścia Józefa Hallera do miasta , na ulicy Kościelnej, gdzie usytuowana jest osada rycerska , plac między Spichrzem, murami, a osadą zapełniony był samochodami. Zwrócił uwagę, że jest to bardzo wąska ulica i skoro miasto stawia na turystykę, to należy zapewnić turystom miejsca parkingowe.
Ponadto , zdaniem mówcy wynajęcie osobie prywatnej parkingu przy szkole nr 2 było niedobrym posunięciem tym bardziej , że w pobliżu jest kościół, cmentarz , sąd , a nie ma tam gdzie parkować.
- poprosił Burmistrza o powtórne rozważenie pobudowania budynku komunalnego przy ulicy Kościelnej. Zwrócił uwagę, że podczas ostatniej imprezy miejskiej – inscenizacja wejścia Józefa Hallera do miasta , na ulicy Kościelnej, gdzie usytuowana jest osada rycerska , plac między Spichrzem, murami, a osadą zapełniony był samochodami. Zwrócił uwagę, że jest to bardzo wąska ulica i skoro miasto stawia na turystykę, to należy zapewnić turystom miejsca parkingowe.
Ponadto , zdaniem mówcy wynajęcie osobie prywatnej parkingu przy szkole nr 2 było niedobrym posunięciem tym bardziej , że w pobliżu jest kościół, cmentarz , sąd , a nie ma tam gdzie parkować.
-
plac po byłym domu kultury – poprosił o informację, czy coś się w tej
sprawie zmieniło,
- teren po Jednostce Wojskowej – poprosił o informację na ten temat,
- teren po Jednostce Wojskowej – poprosił o informację na ten temat,
- fotoradar – zdaniem mówcy nie jest on widoczny na ulicach miasta,. Zwrócił uwagę, że jeżdżenie z nadmierną prędkością np. na ulicy Jastrzębskiego w kierunku jeziora może doprowadzić do tragedii
- sprawa odkurzacza do usuwania psich odchodów – zdaniem mówcy jest on również niewidoczny na ulicach miasta.
Radny p. Janowski - poprosił o informację, czy nadeszła już odpowiedź od Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w sprawie nieznośnego odoru spowodowanego emitowaniem gazu przez zakład Mondi ze Świecia
- poinformował, iż w ubiegłym tygodniu o czym mówca uzyskał informację od działkowców , na terenie parku przy działkach odbywała się wycinka drzew. Wycinane były zdrowe drzewa, pojawiła się straż miejska, jednak nie podjęła interwencji wyjaśniając, iż jest to na polecenie urzędu miasta, poprosił o wyjaśnienie
- stwierdził, że w ubiegłym tygodniu odbywało się sprzątanie parku, śmieci ustawiane były przy drodze, po czym multikar je zbierał. Zwrócił uwagę, że jeden z pracowników zbierających ustawił worki ze śmieciami w innym miejscu i tak zostały , obecnie tworzy się tam teraz dzikie wysypisko. Poprosił o interwencje.
Radny p. Knap - podziękował za wysprzątanie ulicy Brzoskwiniowej i dojazd do toru motocrosowego . W dalszej części wypowiedzi poruszył następujące kwestie:
- przy murze obronnym w dalszym ciągu znajdują się dwie tablice zakaz wchodzenia , grozi zawaleniem. Poprosił o informacje kiedy te tablice zostaną usunięte
- poparł wypowiedź radnego Kordowskiego , że na ulicach miasta brakuje fotoradaru.
- poprosił o ustawienie tablicy przy Rynku i Zespole Szkół nr 2 informującej , że przy ABC jest parking
Radny p. Kordowski - stwierdził, że skoro fotoradar tak bardzo obciąża straż miejską należy rozważyć zwrócenie się do posłów z wnioskiem o zmianę prawa w tym zakresie umożliwiającą firmom prywatnym wykonywanie tego zadania.
-
wyjazd z ulicy Kwiatowej – wyjaśnił, że cyt. „ do końca jeszcze nie złożyłem broni. Próbuję sprawę załatwić poprzez radnych sejmiku, bo
faktycznie taka nieoficjalna wieść poszła, że Toruńska nie będzie w tym roku robiona. Będziemy jeszcze walczyć , bo
tak poddać się bez walki , to trochę wstyd”,
- siedziska na stadionie potwierdził, że są one odkupione z Zawiszy i zostaną przemalowane,
- jeśli chodzi o drzwi, to zdaniem mówcy reklamacja jest jeszcze możliwa, poinformował, że sprawdzi to,
-sprawozdanie za kwartał, ile śmieci zostało złożone przez poszczególne gminy – poinformowała, że taką informację przygotuje na piśmie dla radnego,
- plac przy Kościelnej – poinformował, że ma zgodę Rady i zamierza zrobić wszystko, aby blok socjalny tam pobudować ,
- plac po spalonym domu kultury- nastąpiła zmiana, a mianowicie sprzedaż tego placu i jest teraz inny właściciel.
- budynki po jednostce, prawdopodobne zostanie to przekazane agencji mienia wojskowego i jeśli agencja przez 12 m-cy tego nie sprzeda, przejmie to starostwo jako spuściznę skarbu państwa..
- fotoradar – poinformował, że sprawdzi kiedy ostatni stał w mieście
- odkurzacz, stwierdził, że jest on na ulicach miasta codziennie, co mówca obserwuje osobiście w drodze do pracy
- odór z Mondi – poinformował, że odbyło się w tej sprawie spotkanie z udziałem Prezesa Mondi, Burmistrza Świecia i mówcy , problem polega na tym, że zniszczone zostało złoże biologiczne i obecnie zostanie ono odbudowane . Jak wynika z wyjaśnień prezesa odór spowodowany jest tym, że nowe złoże musi się ustabilizować. Najważniejsze , że gaz jest nieszkodliwy, a jedynie złowonny Kontrola WIOŚ-u miała się odbyć dzień po tym spotkaniu i na dzień dzisiejszy mówca nie jej wyników,
- drzewa na działkach, poinformowała, że aby wyciąć drzewa musi być na to pozwolenie i mało prawdopodobne jest , aby urzędnicy wycinali drzewa bez stosownego pozwolenia
- sprzątanie przy działkach - poinformował, że sprzątanie tego terenu należy do obowiązków gminy i jest to odwieczny problem. Niemalże codziennie usuwane są tam dzikie wysypisko.
Dodał , że w najbliższym czasie zarząd działkowców będzie musiał podpisać stosowa umową i zostaną tam ustawione pojemniki.
- ogródki piwne wydzierżawiane były na okres 3 lat za kwotę 3,500 zł, w przetargu wyszło 4.100 zł +vat. Obecnie nie było chętnych , pomimo, że cena została obniżona maksymalnie do 1.500 zł. netto i jeśli za tę cenę nie będzie chętnych , to znaczy że nasi przedsiębiorcy nie są zainteresowani .
Radny p. Gzella – przypomniał swoją wcześniejszą wypowiedź dotyczącą boiska do gry potocznie nazywanego Na akacjach . Stwierdził, że zdaje sobie sprawę , iż aby zrobić tam prawdziwe boisko, muszą zostać wykonane atesty, zakupione urządzenia, co jest kosztowne. Poprosił aby wyłącznie uprzątnięto ten teren i skoszono trawę, aby dzieci mogły tam grac w piłkę.
- siedziska na stadionie potwierdził, że są one odkupione z Zawiszy i zostaną przemalowane,
- jeśli chodzi o drzwi, to zdaniem mówcy reklamacja jest jeszcze możliwa, poinformował, że sprawdzi to,
-sprawozdanie za kwartał, ile śmieci zostało złożone przez poszczególne gminy – poinformowała, że taką informację przygotuje na piśmie dla radnego,
- plac przy Kościelnej – poinformował, że ma zgodę Rady i zamierza zrobić wszystko, aby blok socjalny tam pobudować ,
- plac po spalonym domu kultury- nastąpiła zmiana, a mianowicie sprzedaż tego placu i jest teraz inny właściciel.
- budynki po jednostce, prawdopodobne zostanie to przekazane agencji mienia wojskowego i jeśli agencja przez 12 m-cy tego nie sprzeda, przejmie to starostwo jako spuściznę skarbu państwa..
- fotoradar – poinformował, że sprawdzi kiedy ostatni stał w mieście
- odkurzacz, stwierdził, że jest on na ulicach miasta codziennie, co mówca obserwuje osobiście w drodze do pracy
- odór z Mondi – poinformował, że odbyło się w tej sprawie spotkanie z udziałem Prezesa Mondi, Burmistrza Świecia i mówcy , problem polega na tym, że zniszczone zostało złoże biologiczne i obecnie zostanie ono odbudowane . Jak wynika z wyjaśnień prezesa odór spowodowany jest tym, że nowe złoże musi się ustabilizować. Najważniejsze , że gaz jest nieszkodliwy, a jedynie złowonny Kontrola WIOŚ-u miała się odbyć dzień po tym spotkaniu i na dzień dzisiejszy mówca nie jej wyników,
- drzewa na działkach, poinformowała, że aby wyciąć drzewa musi być na to pozwolenie i mało prawdopodobne jest , aby urzędnicy wycinali drzewa bez stosownego pozwolenia
- sprzątanie przy działkach - poinformował, że sprzątanie tego terenu należy do obowiązków gminy i jest to odwieczny problem. Niemalże codziennie usuwane są tam dzikie wysypisko.
Dodał , że w najbliższym czasie zarząd działkowców będzie musiał podpisać stosowa umową i zostaną tam ustawione pojemniki.
- ogródki piwne wydzierżawiane były na okres 3 lat za kwotę 3,500 zł, w przetargu wyszło 4.100 zł +vat. Obecnie nie było chętnych , pomimo, że cena została obniżona maksymalnie do 1.500 zł. netto i jeśli za tę cenę nie będzie chętnych , to znaczy że nasi przedsiębiorcy nie są zainteresowani .
Radny p. Gzella – przypomniał swoją wcześniejszą wypowiedź dotyczącą boiska do gry potocznie nazywanego Na akacjach . Stwierdził, że zdaje sobie sprawę , iż aby zrobić tam prawdziwe boisko, muszą zostać wykonane atesty, zakupione urządzenia, co jest kosztowne. Poprosił aby wyłącznie uprzątnięto ten teren i skoszono trawę, aby dzieci mogły tam grac w piłkę.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński-
stwierdził, że skrótowo odpowie na interpelacje radnego Jurczaka w powiązaniu
z wypowiedzią radego Giżyńskiego – odnośnie drogi 550 i dodatkowego wjazdu. Przypomniał,
że droga 550 leży w gestii zarządu dróg Wojewódzkich. Poinformował zebranych ,
że na początku stycznia br. ogłoszono konkurs na dyrektora ZDWiA, został wybrany dyrektor, który
zrezygnował z pełnienia funkcji po kilkunastu dniach. Ponownego konkursu nie
ogłaszano, wybrano kolejnego kandydata z osób startujących wcześniej. Pan
Burmistrz zaprosił urzędującego dyrektora , który poinformował, że marszałek
nie zaakceptował całkowitej listy remontów dróg wojewódzkich, niemniej z
wypowiedzi dyrektora wynika, że droga 550 – dalsza część ulicy Toruńskiej ma
minimalne szanse. Jeśli chodzi o drugi
dodatkowy zjazd z ulicy Kwiatowej wykonany z płyt Jumbo, mówca posiada
dokumentacje na 550 bez kosztorysu , wstępną , która przyszła do uzgodnień ,
gdzie miasto zgłosiło kilkanaście uwag do opracowanej dokumentacji i ten drugi wjazd został uwzględniony w nowym projekcie,
również wniesiono uwagę o jego poszerzenie Dodał, że cała interpelacja zostanie
przesłana do Dyrektora Zarządu dróg. Zwracając się do radnego Ziemeckiego
zapytał, czy nie zechciałby swego wniosku zmienić na rok 2009 zamiast I kwartał br. z tego
względu, ze przepis ochrony środowiska nakładają obowiązek dla firm
przewozowych rozliczania się za
poprzedni rok. Odnośnie budynku socjalnego – przypomniał, że na ten budynek
zostały już poniesione pewne nakłady i zdaniem mówcy nie można na podstawie
kilku imprez organizowanych w osadzie rycerskiej miejsca
pod budynek socjalny przeznaczyć na parking. Poinformował, że zwracano
się do Stowarzyszenia Kurków i Rycerstwa
czy będą zainteresowani dalszym terenem po dawnym skupie złomu,
który ostatnio jest wydzierżawiony
firmie wykonującej rewitalizację. Odnośnie dodatkowego znaku zakaz zatrzymywania się i postoju przy ulicy Franciszkańskiej od ul. Styczniowej
do Klasztornej poinformował, że kodeks
drogowy jest jednoznaczny, a oznakowanie miasta jest prawidłowe.
Przypomniał, że w niedziele nie ma w
mieść miejsc parkingowych płatnych i są wolne miejsca do parkowania. Poinformował,
że fotradar jest wystawiany w miarę możliwości, natomiast odkurzacz pracuje
codziennie na ulicach od godziny 6.00 rano. Odnośnie wycinki drzew
poinformował, że w parku nad Wisłą odbyła się nielegalna wycinka drzew, wykonano
zdjęcia i sprawa została zgłoszona do policji. Jeśli chodzi o śmieci przyznał,
że mogło się tak zdarzyć jak mówił p. Janowski, dzikie wysypisko zostanie
usunięte. Przypomniał, że zadanie to jest wykonywane przy pomocy pracowników
publicznych. Wracając do wypowiedzi radnego Knapa stwierdził, że sprawa
zostanie załatwiona. Jeśli chodzi o
oznakowania parkingów wyjaśnił, że 2 tablice są już przygotowane i będą
zainstalowane , pozostałe są zamówione. Odpowiadając radnemu Gzelli stwierdził cyt., „
przyjmuję wyzwanie „ Jeśli chodzi o
fotoradar stwierdził, że
najprawdopodobniej gminy nie mogą tego zadania zlecać.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przypomniał , że podczas omawiania sprawy zakupu fotradaru mówca proponował nie kupowanie fotoradaru i zlecenie tego zadania firmie , która odprowadzałaby gminie 40% od ściągniętych i zapłaconych mandatów, wówczas nie zyskało to aprobaty Rady. Kontynuując wyjaśnił, że dobrze się stało, iż wówczas mówca nie zyskał aprobaty , ponieważ zlecenie przez gminę tego zadania firmie jest niezgodne z prawem, co potwierdził radca prawny.
Radny p. Ziemecki - stwierdził,
że chętnie zmodyfikowałby swój wniosek niemniej składowisko odpadów jest w naszej jurysdykcji, a nie gmin
ościennych i nasza gmina będzie miała problem
z naliczaniem ewentualnych przyszłych
kar i ustaleniem ile miasto przekroczyło, dlatego poprosił o podanie informacji za I kwartał nawet w
przybliżeniu .
Radna p. Boruszewska – zwracając uwagę, że rajskie jabłonki
zakwitły poprosiła o zastosowanie oprysków, aby nie owocowały za dużo.
Następnie zwróciła uwagę, ze na skarpie przy osiedlu Kopernika, między blokami nr 7 i 1 usuwane były krzewy i od ponad miesiąca nie
usunięto sterty gałęzi.
Zastępca Burmistrza p. Jagodziński - poinformował, że pracownicy zieleni otrzymali polecenie zakupienia silniejszego środka niż w roku ubiegłym i zastosowanie go na jabłonki. Skarpa wskazana przez Panią radną należy do gminy i po sprawdzeniu gałęzie zostaną usunięte.
Zastępca Burmistrza p. Jagodziński - poinformował, że pracownicy zieleni otrzymali polecenie zakupienia silniejszego środka niż w roku ubiegłym i zastosowanie go na jabłonki. Skarpa wskazana przez Panią radną należy do gminy i po sprawdzeniu gałęzie zostaną usunięte.
Ad.9. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął XLVIII sesję dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył:
( Danuta Derebecka ) ( Waldemar Piotrowski )