Prot. z XLIV sesji RM
z XLIV sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 22 grudnia 2009 roku
Na ogólną ilość 21 radnych obecnych na sesji
było radnych 21 , co stanowi 100%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
2. Przyjęcie porządku obrad XLIV sesji Rady Miasta Chełmna
- przegłosowanie poprawek
3. Sprawa uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miasta Chełmna
na lata 2009-2013
4. Sprawa wydatków budżetu miasta, które w 2009 r. nie wygasają z upływem roku
budżetowego.
5. Sprawa uchwalenia budżetu miasta na 2010 rok
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
- zreferowanie przez Burmistrza Miasta planu dochodów i wydatków oraz przedstawienie
części opisowej budżetu wykonanej dla planowanych zadań rzeczowych,
- odczytanie opinii komisji Rady Miasta , w tym Komisji Budżetu, klubów radnych oraz
radnych
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, Zespół w Toruniu,
- dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
- przyjęcie uchwały
6. Interpelacje Radnych
7. Wolne wnioski i informacje
8 . Zakończenie
Ad. 1.Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – otworzył obrady XLIV sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Janusza Błażejewicza
-stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 21 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad.2. Przyjęcie porządku obrad XLIV sesji Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad, stwierdził, że porządek XLIV sesji Rady Miasta
uznaje za przyjęty.
Ad. 3. Sprawa uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miasta
Chełmna na lata 2009-2013
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu ) Następnie zgłosił autokorektę do projektu uchwał ( załączniki nr 4 i 5 do protokołu ) Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski- odczytał opinię Klubu Radnych „Twoje Chełmno 2001” ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
z brakiem podpisu skarbnika miasta zarówno na projekcie uchwały jak i na załącznikach, poprosił o zapewnienie Pani skarbnik , że środki będą. Wracając do sprawy budownictwa mieszkaniowego zaproponował, aby w jak najbliższym czasie rozpocząć to zadanie.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wracając do wypowiedzi przedmówcy, iż radni w maju podejmowali Uchwałę zatwierdzającą WPI stwierdził, że jest to ten sam Wieloletni Plan Inwestycyjny, zostały jedynie poprawione niektóre kwoty i zostało to podzielone na dwie tabelki. Dodał, ze realizuje wyłącznie zadania zawarte w WPI, chociaż jak wcześniej stwierdził Radny Błażejewicz zrobił się z tego planu swoisty koncert życzeń.
a jeśli nie, to takie same zapisy winny być w Planie Wieloletnim, Dodała, że od radnych zależy w jaki sposób zostaną ustalone priorytety, co będzie realizowane.
Stwierdził, że należy zaufać Burmistrzowi, iż w przypadku pozyskania środków zadanie budownictwa socjalnego będzie realizowane, a radni mogą zaproponować wprowadzenie takiej zmiany w WPI, poprosił Burmistrza o ustosunkowanie się do powyższego.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie było radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLIV/248/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miasta Chełmna na lata 2009-2013 została przez Radę przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu )
z upływem roku budżetowego.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z załącznikiem ( stanowi załącznik nr 8 i 9 do protokołu ) . Poprosiła o przyjęcie uchwały w zaproponowanym brzmieniu.
Za przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLIV/249/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 grudnia 2009 roku w sprawie wydatków budżetu miasta, które w 2009 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego została przez Radę przyjęta jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu )
Ad.5. Sprawa uchwalenia budżetu miasta na 2010 rok
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz
z uzasadnieniem,
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały ( stanowi załącznik nr 11 do protokołu )
Następnie zgłosił autopoprawkę do projektu budżetu ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
- zreferowanie przez Burmistrza Miasta planu dochodów i wydatków
oraz przedstawienie części opisowej budżetu wykonanej dla
planowanych zadań rzeczowych,
Burmistrz Miasta p. Kędzierski zreferował plan dochodów i wydatków oraz przedstawił opisową część budżetu związaną z wykonaniem planowanych zadań rzeczowych.
- odczytanie opinii komisji Rady Miasta , w tym Komisji Budżetu, klubów
radnych oraz radnych,
Przewodniczący KB p. Wygnański – przedstawił opinie Komisji Budżetu Rady Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – z upoważnienia Przewodniczącego przedstawił opinie Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 14 do protokołu )
Przewodniczący KP,PP,Z,OSiOŚ p. Jurczak – przedstawił opinie Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 15 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – z upoważnienia Przewodniczącego przedstawił opinie Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miasta Chełmna ( stanowi załącznik nr 16 do protokołu )
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Bydgoszczy, Zespół w Toruniu,
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinię Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Bydgoszczy do projektu budżetu miasta na 2010 rok ( stanowi załącznik nr 18 do protokołu)
Następnie zapoznał zebranych z pismem Rady Rodziców jakie wpłynęło do biura Rady w sprawie budowy sakli gimnastycznej przy szkole podstawowej nr 2 w Chełmnie ( pismo stanowi załącznik nr 19 do protokołu )
- dyskusja nad wniesionymi poprawkami
i ich przegłosowanie,
w roku 2008 8.719.822 zł
w roku 2009 13.000.000 zł. w roku 2010 11.170.438 zł.
Ogółem od 2007 roku i w latach następnych to kwota 35.352.535 zł.
Najważniejszymi inwestycjami już oddanymi do użytku to :
- budowa ulicy Podgórnej,
-Sieć wodociągowo – kanalizacyjna w różnych częściach miasta,
-Szereg przyszkolnych boisk,
-Przebudowa ulicy Dworcowej z przystosowaniem pod potrzeby dworca autobusowego,
Z rozpoczętych z ich kontynuacją to
- obwodnica południowa Chełmna,
- ochrona zabytków II etap,
A przed nami takie zadania jak
- ochrona zabytków III etap,
Sieć wodociągowo – kanalizacyjna
- rewitalizacja obszarów miejskich budowa dworca autobusowego.
Znaczna część wydatków na ten cel pochodzi ze środków zewnętrznych, jak z unii europejskiej i innych źródeł , a własne to ze sprzedaży majątku i niestety w przeważającej części z zaciąganych kredytów i pożyczek, które zapewne staną się nie lada balastem dla przyszłej kadencji. Zachodzi pytanie a co z budownictwem mieszkaniowym prócz planowanych ośmiu lokali po adaptacji budynku przy ul. Kamionka 2 w ramach rewitalizacji obszarów miejskich , pod warunkiem iż zadanie zostanie wykonane ,co z budowa dróg np. Dworzyska, Wiklinowa, Wybudowania , nie mówiąc o innych koniecznych uzbrojeniach terenów stosownie do przyjętego tak niedawno planu zagospodarowania przestrzennego dla celów mieszkalnictwa i usadowienia podmiotów gospodarczych.. Niewielkim jak na występującą skalę potrzeb remontów bieżących już istniejących dróg publicznych i chodników, modernizacja obiektów sportowych wraz z zagospodarowaniem jeziora Starogrodzkiego ,Wykup i zagospodarowanie terenów po jednostkowych, wymianą rur azbestowych w sieci wodociągowej W wieloletnim planie inwestycyjnym na lata 2009-2013 jesz szereg innych zadań do realizacji na łączną kwotę 86.560.855 zł. poza ytymwkład własny określono kwotą 38.907.730 zł. Pytanie jest następujące czy i w jakiej wielkości miasta stać będzie by zakładane cele realizować. Doświadczenie pokazuje iż tylko w tej kadencji pojawiły się obietnice np.: budowa lokali mieszkalnych , modernizacja obiektów sportowych i jak na razie nic z tego nie wyszło. Należy postawić pytanie co jest przeszkodą w rozpoczęciu i zakończeniu inwestycji , odpowiedź jest jedna – brak wystarczających środków na sfinansowanie przedsięwzięć. Obecnie właśnie ze składanych obietnic wyborcom iż wstrzymaliśmy się od kosztochłonnych zadań gdyż gromadzimy środki na wkład własny będziemy dziś rozliczani. A po ilości zrealizowanych zadań do składanych obietnic wyborca dokona własnej obecny. Przyjmując budżet na rok 2010 i w nim ujęte zadania inwestycyjne na wiele lat zaciągamy kredyt , który niestety będzie wielkim obciążeniem przyszłych budżetów. Stąd należy bardzo uważnie zrewidować wydatki bieżące, opracować i wdrożyć w życie program oszczędnościowy celem wygospodarowania środków w kwocie zabezpieczającej spłatę rat kredytowych i ich obsługę , gdyż dalsze tolerowanie równoważąc dochody wydatkami bieżącymi może stać się dla miasta niebezpieczne. Pozyskiwanie środków z majątku np.: ze sprzedaży lokali użytkowych jest obecnie niemożliwe bez zmiany uchwały o zasobach mieszkaniowych , a która zgodnie z ustawą musi funkcjonować inaczej grozi zapaścią tej dziedziny tak ważnej dla zabezpieczenia minimum najuboższym i nie tylko.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poprosił mówców o merytoryczne odnoszenie się do tematu projektu budżetu.
Radny p. Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie „ do wykonania w ramach zadań publicznych – zadanie numer siedem i tam pisze od strony Chełmna, strona prawa” zapytał jak należy to rozumieć czy jadąc do Chełmna strona prawa, czy wyjeżdżając z Chełmna strona prawa
W związku z tym, że wszyscy zostali zaskoczeni wnioskami zaproponowała, przesunięcie tematu pod obrady kolejnej sesji Rady Miasta, aby wcześniej wszyscy radni otrzymali przedmiotowe propozycje na piśmie, których skutki finansowe będą mogły zostać skonsultowane ze Skarbnikiem Miasta.
W związku z powyższym poddał pod głosowanie wniosek radnej Neumann o przeniesienie tematu pod obrady kolejnej sesji.
Za przyjęciem wniosku głosowało 2 radnych, przeciw głosowało 15 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - odnośnie stwierdzenia, że dwie strony postawiły radnych pod ścianą przypomniał, że już wcześniej informował, iż sesja jest przyspieszona, aby mógł zostać złożony wniosek . Kontynuując poinformował, że osobiście również zapoznał się z wnioskiem dopiero wczoraj, czyli na dzień przed sesją.
Radny p. Błażejewicz - odnośnie zaskoczenia wywołanego wnioskami poinformował, że zostały one złożone w biurze poprzedniego dnia rano, co oznacza, że wszyscy radni mogli się z nimi zapoznać, zwrócił uwagę, ze podobnie jest z wnioskami zawartymi w opiniach Komisji Rady których radni nie otrzymali. Zwracając się do Radnego Dzikowskiego poinformował, że zostało zapisane z jakich paragrafów , działów i rozdziałów proponuje się zdjęcia środków.
W związku z informacją Przewodniczącego Rady, iż za chwilę ogłosi przerwę poinformował, że poprosi Panie z biura Rady o skserowanie tego dokumentu dla wszystkich radnych.
Dział 754 § 4010 – kwota wynagrodzenia w straży miejskiej w tym paragrafie zwiększono kwotę w stosunku do roku ubiegłego o 70.000 zł. , zdejmując 35.000 zł. zostanie 35.000 zł.. Zdaniem grupy radnych zwiększenie spowodowane jest planowanym monitrorigiem i zwiększeniem z tego tytułu etatów, tymczasem zasadniejsze byłoby zrobić to w momencie , gdy rozpocznie działać monitoring z prawdziwego zdarzenia, zwiększy się efektywność straży miejskiej i można zwiększyć dochody i rozważyć możliwość dodatkowego zatrudnienia.
W dalszej części wypowiedzi przypomniał, że od dłuższego czasu radny p. Ziemecki apeluje o zatrudnienie osób niepełnosprawnych celem, co spowoduje mniejsze kwoty płacone na tzw. PFRON. Zwrócił uwagę, ze monitoring mogłyby obsługiwać osoby niepełnosprawne
Dział 900 § 4210- zieleń miejska , zakup materiałów i wyposażenia zwrócił uwagę , ze na tym paragrafie w roku ubiegłym było 106.000 zł., obecnie proponuje się 156,000, grupa radnych proponuje pozostawienie środków na ubiegłorocznym poziomie
Dział 750 § 4030 – promocja zakup usług pozostałych – w roku ubiegłym na tym paragrafie była kwota 256.000 , w roku bieżącym zwiększono tę kwotę o 50.000 zł. , grupa radnych również w tym paragrafie proponuje pozostawienie środków na poprzednim poziomie
Dział 750 § 6060 – zakup 2 laptopów do biura Rady Miasta za kwotę 7.500 zł., ostatnio na sesji ustalono, ze ma to być jeden laptop , wobec czego grupa radnych proponuje pozostawienie środków na zakup 1 laptopa w wysokości 3.500 zł.
Radny p. Jurczak – stwierdził, że prawidłowe funkcjonowanie miasta bez koalicji jest niemożliwe, niemniej w ostatnim roku kadencji za późno jest mówić o tym. Zdaniem mówcy gdyby porozumienie koalicyjne zawiązało się na początku kadencji, obecnie nie padałyby zarzuty, że radni są stawiani pod ścianą. Wracając do wypowiedzi przedmówcy nie zgodził się z propozycją zdjęcia środków z wynagrodzeń w straży miejskiej przypominając, że komisja , której przewodniczy niejednokrotnie zwracała się o monitoring. Podkreślił, ze bezpieczeństwa człowieka nie można oceniać środkami finansowymi. Podkreślił, że bezpieczeństwo mieszkańców miasta jest bezcenne. Poparł zatrudnienie do obsługi monitoringu osoby niepełnosprawnej fizycznie. Zaapelował o niezdejmowanie 35.000 zł z funduszu płacy w straży miejskiej.
Następnie ogłosił przerwę w obradach
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 21 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Radny p. Dzikowski - w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Jurczaka odnośnie koalicji stwierdził, że był zwolennikiem tego, aby wszyscy radni tworzyli jeden klub chełmiński, podobnego zdania był Pan Burmistrz. Odpowiedzią na to posunięcie było zawiązanie przez trzy pozostałe ugrupowania klubów radnych . Wyraził zadowolenie, że w przyszłej kadencji ma być w mieście tylko 15 radnych stwierdzając, że być może uzdrowi to sytuację.
Wracając do propozycji przedstawionych przez koalicję poparł wniosek o środki na remont stołówki w SP-4, niemniej poprosił o znalezienie innego źródła. Wyjaśnił, że proponuje się zdjęcie tych środków z promocji, i pozostawienie ich na poprzednim poziomie, tymczasem są to środki na nowe zadanie, które można nazwać w skrócie Pamięć i Tolerancja. Poinformował, że finansowanie tego zadania miało wyglądać następująco – 50.000 zł. z miasta Chełmna. 50.000 zł. ze Świecia oraz kilkadziesiąt tysięcy z innych źródeł. Planuje się dużą imprezę, zorganizowaną z wielkim rozmachem, co będzie ogromną promocją miasta. Poddał powyższe pod rozwagę i nie patrzenie na sprawę przez pryzmat mówcy, a na zwracając uwagę na wagę sprawy.
Odnośnie propozycji wznowienia retransmisji obrad sesji stwierdził, że nie chodzi o robienie sobie kampanii, ponieważ zdaniem mówcy radni swoją kampanię rozpoczęli już pierwszego dnia tej kadencji i skończą ja razem z końcem kadencji, bez względu na to czy są transmisje czy nie. Poinformował, że mieszkańcy zgłaszali się do radnych z prośba o wznowienie transmisji. Zwrócił uwagę, że osoby starsze nie będą oglądały transmisji w Internecie nawet jeżeli mają do niego dostęp. Ci ludzie chcieliby oglądać sesje na telewizji. Dodał, że to , czy retransmisje będą zależy od tego czy wystarczy zaproponowana przez grupę radnych kwota. Zdaniem mówcy akurat ten wniosek nie jest sprawą priorytetową dla miasta, a jedynie spełnienie prośby mieszkańców.
Radny p. Wygnański - wracając to sprawy retransmisji stwierdził, że jest to nietrafiony pomysł, ponieważ skoro pieniądze w budżecie miasta pochodzą od wszystkich podatników z podatków, to dlaczego mieszkańcy ulicy np.: Podgórnej mają fundować transmisję sesji mieszkańcom np.: osiedla Kopernika, którzy mają dostęp do tej telewizji. Zdaniem mówcy to jest wbrew konstytucji. Zapytał czy to są mieszkańcy rodzin patologicznych, że należy ich wspomóc. Poinformował, że nie rozumie tego. Z cała stanowczością stwierdził, że są to pieniądze podatników i należy kierować się zasadami sprawiedliwości, nie mogą tylko wybrańcy korzystać z transmisji. W dalszej części wypowiedzi stwierdził cyt. „ chciałem się odnieść do wniosków tzw. koalicji już w skrócie mówiąc. Otóż długo dyskutowaliśmy na temat budżetu w komisjach wszyscy. Nie padały takowe wnioski. Nie było czasu ich przeanalizować. Oczywiście ja jestem za tym, uważam, że te wszystkie wnioski są trafione i należy je zrealizować, ale nie było okazji porozmawiać nad tematami takimi jak na przykład co się stanie z zadaniami wykreślonymi z tego powodu. Czy był czas na analizę tego? Nie było, bo wczoraj wpłynęły te wnioski, ja je dzisiaj usłyszałem.
Chciałbym mieć czas na analizę, porozmawianie z ludźmi, którzy są odpowiedzialni za realizowanie zadań, które są wykreślone, czego oni nie zorganizują, bo podejrzewam, że to będzie dezorganizacja prac, bądź wręcz uniemożliwienie prac równie ważnych. Czy ważniejszych,? nie wiem, bo nie znam opinii i już nie poznam, bo dzisiejsza sesja nie jest miejscem na to, żeby rozważać i analizować wszystkie starty jakie przyniesie zdjęcie środków z tych paragrafów, które są wymienione we wniosku, który usłyszeliśmy. Poza tym , jako przewodniczący komisji budżetu zaprosiłem wszystkich radnych na zebranie czwartkowe w zeszłym tygodniu gdzie było miejsce i czas na porozmawianie, było miejsce i czas na analizę wszelkich uwag, wszelkich wniosków, a ja tych wniosków nie słyszałem. Czyżby to dlatego, żeby nie było czasu na analizę, żeby te wnioski się stały jakąś kampania wyborczą. Nie wiem, nie znam przyczyn. Cały czas powtarzam, że nie neguję tych wniosków, bo są wszystkie potrzebne. To jest tak jak w przypowieści o sznurze z węzłem i każdy ciągnie za jego koniec i myśli ze się rozwiąże. Musi ktoś ustąpić, musi ktoś puścić ten węzeł. Ja proponuję, żeby zarząd miasta tu Burmistrz w miarę oszczędności, w miarę napływu środków finansowych, może w jakiś zwiększeniach dochodów realizował te wnioski w pierwszej kolejności, ale teraz proponuję odpuścić dlatego, że nie wiemy jaką szkodę czynimy tym wszystkim zadaniom skreślonym tym bardziej, że niejednokrotnie Pan Burmistrz też odpuszczał radnym, że się ucieknę do roku wstecz. Nie chcę, nie chciałem o tym wspominać, ale jednak obietnice przedwyborcze, czy ugrupowania „Przyszłość”, czy któregoś z państwa ugrupowań – pierwsza budownictwo komunalne dlaczego legło, dlatego, że weszło inne zadanie- obwodnica. Burmistrz ustąpił Proponuję, żebyście też ustąpili”
W dalszej części wypowiedzi poprosił o wyjaśnienie wystąpienia jednego z przedmówców. Stwierdził, że sformułowanie piąta kolumna jest obraźliwe, szczególnie dla mieszkańców Chełmna.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że już pouczył radnego, iż nie należy używać takich sformułowań , który przyjął ją do wiadomości. Dodał, że nie czas w tej chwili na polemikę.
Jedna pisze ciągle , że jakiś tam radny dostał w prezencie komórkę , inny radny komórki nie ma, a druga znowu nie pisze obiektywnie , moim zdaniem.
Przypomniał propozycję Komisji Budżetu dotyczący parkomatów, kiedy cyt. „blady strach padł na burmistrzów, którzy wszystko zrobili aby to nie weszło, żeby po prostu to było przegłosowane negatywnie. Sprowadzili tutaj Panie parkingowe i grupa koalicji Pana Burmistrza głosowała przeciw i do tego jeszcze kilku radnych”
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - odpowiadając radnemu poinformował, że było zbyt mało czasu aby rani mogli się zapoznać z pismem mogącym mieć wpływ na kształt budżetu. Dodał, ze radni są zawsze informowani o wpływającej korespondencji, niektórych pism, szczególnie bardzo obszernych nie odczytuje na sesji, aby nie przedłużać czasu trwania obrad. Dodał, że o ile padnie taki wniosek będzie odczytywał wszystkie pisma, również te bardzo obszerne.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – zwracając się do Przewodniczącego zaproponował nie odczytywanie wszystkich pism a jedynie informowanie, że ich treść znajduje się do wglądu
w biurze rady, tak jak było to praktykowane dotychczas, co znacznie usprawni przebieg sesji i skróci czas ich trwania.
o budownictwo komunalne, przypomniał, że wcześniej mówca wspólnie z Radnymi podjął decyzję o zleceniu wykonania projektu budynku na ul. Kościelnej. Podkreślił, że jako gospodarz tego miasta nie może pozwolić, aby już wykonana dokumentacja poszła do kosza, a powinna zostać spożytkowana. Odnośnie azbestu stwierdził, że kwota zarezerwowana w budżecie na to zadanie jest wystarczająca, jeśli okaże się za mała, wówczas mówca zwróci się do Rady o jej zwiększenie, niemniej bukowanie 100.000 zł wiedząc, że środki nie zostaną spożytkowane jest bezzasadne.
Radna p. Neumann – wyraziła zdziwienie, że nikt z grupy jedenastu radnych nie potrafi wyjaśnić jaki jest zakres prac w stołówce przy SP-4
Po ograniczeniu środków zmniejszy się częstotliwość sprzątania , co spowoduje powstawania większej ilość tzw. dzikich wysypisk. Nie skoszenie trawy, przy osiągnięciu 15 do 20 cm wysokości spowoduje to jej wykłoszenie, zdaniem mówczyni nie będzie to atrakcyjny widok na Plantach, czy kwietnikach. W dalszej części wypowiedzi przypomniała, że mimo, iż na początku 2008 roku zaplanowano dla zieleni miejskiej środki w wysokości 100.000 zł., pod koniec roku jednak dokonano przesunięć i rok zamknął się wydatkami kwocie 143.000 zł.
W roku 2009 rok zakończył się z wydatkami 169.000 zł. Zwróciła uwagę jak drastycznie rosną koszty jako przykład podała, że w 2008 roku tona węgla kosztowała 341 zł., w 2009 już 559 zł..
Sekretarz Miasta p. Syta – wracając do sprawy zatrudniania osób niepełnosprawnych w urzędzie stwierdziła , że nie jest temu przeciwna, wprost przeciwnie. W poprzedniej swojej wypowiedzi zamierzała jedynie wyjaśnić mechanizm, który nawet poprzez zatrudnienie pięciu osób niepełnosprawnych na co pozwala kwota 100.000 zł. nie załatwi sprawy, ponieważ do procentu dolicza się również pracowników interwencyjnych. Po raz kolejny stwierdziła, że jest za umożliwieniem zatrudnienia osobom niepełnosprawnym, aby mogli się realizować skoro już zostali pokrzywdzeni przez los.
Jeśli chodzi o środki , które proponuje się zdjąć wyjaśniła, co następuje:
Kontynuując stwierdziła, że znacznie gorzej przedstawia się propozycja zdjęcia środków z zakupu usług i akcesoriów komputerowych, w tym programów. Przypomniała , że w roku bieżącym w tym paragrafie była taka sama kwota na to zadanie. Dodała, że 17.000 zł. potrzeba na zakup rzeczy niezbędnych do usprawnienia sieci, ok. 9.000 zł będą kosztowały nowe UPS bądź baterie do starych, ponieważ większość z nich została zakupiona w latach dziewięćdziesiątych i w tej chwili jest już zużyta ok. 1500 zł. potrzeba na zakup nowego dysku sieciowego,
-zakup nowych programów jest niezbędny, aby usprawnić prace urzędnikom oraz unowocześnić urząd szczególnie pod kątem interesantów. Wyjaśniła, że szczególnie chodzi o wydział finansowy przypominając, że jeden etap jest już zrobiony, a mianowicie kasa została połączona z podatkami
- ponadto do bieżącej pracy potrzebna jest wymiana monitorów, myszek, klawiatur. Wyjaśniła, że kupuje się monitory jak najmniej szkodliwe dla pracownika, ponieważ do obowiązków pracodawcy należy również finansowanie szkieł i oprawek w przypadku pogorszenia się wzroku.
Kierownik Referatu O,K,S i P p. Ludwikowska – przypominając, że jak zakładano turystyka ma być motorem rozwoju naszego miasta zwróciła uwagę, że wymaga to nakładów.
Poprosiła o wskazanie co powinna zmniejszyć :
- zaniechać organizacji plenerów malarskich na które od pięciu lat przyjeżdżają studenci
zaprzyjaźnionych politechnik,
- zrezygnować z obchodów 90-lecia powrotu Chełmna do macierzy, na które zaplanowano
30.000 zł.
- cofnąć zaproszenie grupy młodzieży ze szkockiego miasta Falkir. Zaplanowano
5.000 zł. na 5 dniowy pobyt 20 osobowej grupy, zmniejszyć tych środków już nie można,
- Walentynki z kwota 70.000 zł zwróciła uwagę, że jest to temat dość kontrowersyjny,
niemniej poprosiła o przemyślenie następującej sprawy, - Chełmno ma piękne zabytki,
niemniej nie starczy o tych zabytkach tylko mówić, należy je promować. Potrzebny jest
produkt turystyczny, hasło które będzie przyciągało i tym właśnie produktem jest Chełmno-
miasto Zakochanych nad którą miasto pracuje już od 8 lat. Jest to marka , która utrwaliła się
a miasto uzyskało certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej.
Zaapelowała o niedopuszczenie do zaprzepaszczenia tych lat i nieograniczanie środków, bo
za mniejszą kwotę niewiele można zrobić.
Kończąc poprosiła radnych o wejście na stronę internetową, aby zobaczyć jak często ta strona odwiedzana jest przez młodych ludzi szczególnie w lutym.
Radny p. Błażejewicz – w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Wygnańskiego sugerującej, iż w związku z przystąpieniem do budowy obwodnicy mieszkania nie będą budowane , zwrócił uwagę, że oprócz obwodnicy została zrobiona ulica Podgórna, Ochrona Dóbr , Rewitalizacja i wiele innych zadań, wobec czego nie należy myśleć takimi kategoriami . Zwrócił uwagę na pewną sprzeczność a mianowicie p. Radny stwierdza., że nie będzie budowany budynek socjalny, bo nie ma środków, tymczasem nieco wcześniej Burmistrz informuje, że budynek będzie budowany.
Kończąc wrócił do wypowiedzi radnego Błażejewicza zwracającą uwagę na sprzeczność pomiędzy wypowiedzią Burmistrza , a stwierdzeniem radnego Wygnańskiego, Zwrócił uwagę, że w tej wypowiedzi radny Błażejewicz wyraźnie optował, aby radni uwierzyli Burmistrzowi, że będą środki na budownictwo komunalne. Zaapelował do radnych, aby tak samo uwierzyli kierownikom wydziałów, że będą mieli wielkie trudności ze zrealizowaniem budżetu po wprowadzeniu zmniejszeń dochodów.
Kończąc wrócił do sprawy retransmisji sesji i stwierdzenia radnego Janowskiego, że zmienił zdanie odnośnie transmitowania obrad , przypomniał , że cyt. „ ojcami” pomysłu, aby nie było nagrywane byli radni Janowski i Kordowski. Obecnie proponuje się przekazanie 14 tys. zł. na to zadanie, zapytał ile sesji za to się nagra? , czy będą one całe nagrane? Zwracając się do radnego Wrażnia zaproponował obejrzenie w Internecie przebiegu dzisiejszej sesji informując, iż wówczas usłyszy wyjaśnienie, co to znaczy piąta kolumna
Następnie poruszył sprawę zieleni miejskiej przypominając, że w tym wydziale Komisja Rewizyjna przeprowadzała kontrolę, i bardzo był forsowany zakup maszyny do cięcia wielofunkcyjnej maszyny do cięcia drewna. Podczas kontroli okazało się że nowa maszyna stała na palecie i ani razu nie była użyta, a kosztowała 15.000 zł.. Jeśli chodzi o wynagrodzenia bezosobowe, zwrócił uwagę, ze niedaleko jest szkoła rolnicza, gdzie uczą projektowania krajobrazu proponując rozpoczęcie współpracy z tą szkoła.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – ogłosił przerwę w obradach.
Parking przy ul. Raszei – stwierdził, że dokumentacja jest gotowa, zadanie będzie zrobione. Jeśli chodzi o oświetlenie i utwardzenie ulicy Kruczej – 20 tys zł. Wyraził wątpliwość, czy kwota ta wystarczy na zrobienie dokumentacji.
Jeśli chodzi o zieleń miejską zwrócił uwagę, ze obniżenie środków będzie miało poważne konsekwencje tym bardziej , że na przykład ubiegłej nocy pękł kocioł centralnego ogrzewania w ogrodnictwie i na to muszą być środki w wysokości co najmniej 12.000 zł. W dalszej części wypowiedzi wyjaśnił, że 20.000 na wynagrodzenia osobowe są to środki na dofinansowanie zatrudnienia pracowników z urzędu pracy.
Radny p. Giżyński - wyraził nadzieję, że w trakcie roku budżetowego znajdą się dodatkowe środki np. z parkomatów. Odnośnie wypowiedzi burmistrza na temat budownictwa komunalnego odczytał fragment wypowiedzi burmistrza do prasy – „ proponuję sporządzić dokumentację na wybudowanie bloku w stylu pruskim dla ok. 50 rodzin, kawałek za Spichlerzem przy ul. Podmurnej – informuje Mariusz Kędzierski . Teren należy do miasta od razu możemy również wziąć kredyt i spłacić go z pieniędzy zaplanowanych na budownictwo w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym” W odniesieniu do wypowiedzi Przewodniczącego Komisji Budżetu zwrócił uwagę, że być może wydaje się , że mówimy o dużych środkach, niemniej np.: rewitalizacja terenów po PKP miała być za środki z Urzędu Marszałkowskiego tymczasem miasto musi wydać z budżetu 1.600.000 zł. bez gwarancji na jakikolwiek zwrot, a o tym się nie mówi, zdaniem mówcy taki zwrot jest mało realny, mogło to się udać jedynie przy wykonywaniu dróg
Następnie zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji i przystąpienie do głosowania.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że do dyskusji jest jeszcze zapisana radna p. Boruszewska, której udzieli głosu po przegłosowaniu wniosku o zamknięcie dyskusji, następnie poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Giżyńskiego.
Za przyjęciem wniosku głosowało 16 radnych, przeciw głosował 1 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –stwierdził, że wniosek został przez radnych przyjęty . Następnie udzielił głosu radnej p. Boruszewskiej
Radna p. Boruszewska - w odniesieniu do propozycji przeznaczenia kwoty 50.000 zł na remont stołówki w szkole podstawowej nr 4 stwierdziła, że ma wątpliwości dotyczące zakresu prac jakie mają być wykonane. Wyjaśniając poinformowała, że pracuje w zakładzie gastronomicznym, w którym niedawno prowadzony był remont kilku pomieszczeń i koszty były znacznie niższe . Zwróciła uwagę, że metr kafli kosztuje w granicach 20- 30 zł. za metr , drugie tyle za położenie plus zaprawa i inne materiały da ok. 50 zł., mnożąc to przez 200 metrów, da to 10 tys zł. plus farba . Wiedząc, że dzieci powinny spożywać posiłki w godziwych warunkach niemniej kwota , zdaniem mówczyni jest stanowczo za duża
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – przed przystąpieniem do głosowania złożonych wniosków poprosił przewodniczącego Komisji Oświaty Kultury Sportu i Turystyki o zabranie głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski poddał pod głosowanie wnioski do budżetu i tak:
1) Dział 600 Rozdział 60016 Roboty publiczne – zmiana w załączniku .
W miejsce roboty różne na kwotę 90.000 zł. wpisanie zadań;
1)dokończenie ul. Śliwowej 30.000 zł.,
2) rozpoczęcie budowy chodnika na ul. Brzoskwiniowej od ulicy Parowej 30.000 zł.
3) dokończenie ul. 22 Stycznia - 30.000 zł.
Za wnioskiem głosowało 11 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, 8 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
2) Dział 600 Rozdział 60016 Roboty publiczne – zmiana w załączniku
W miejsce zadania nr 4 wpisanie zadania : Budowa chodnika na ul. Poprzecznej
( przejście do ul. 3 Maja
Za wnioskiem głosowało 11 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, 8 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów
3) Dział 600 Rozdział 60016 Roboty publiczne – zmiana w załączniku
W ramach robót publicznych zwiększenie kwoty o 105.000 zł. na wprowadzenie zadań:
1) rozpoczęcie utwardzenia ul. Łąkowej ( od ul. Ogrodowej ) 40.000 zł.
2) zwiększenie zadania nr 6 ( parking os. Raszei ) z dopisaniem „ i utwardzenie „
o 45.000 zł.
3) oświetlenie i utwardzenie ul. Kruczej 20.000 zł.
Pokrycie zadań poprzez zmniejszenie wydatków z następujących działów:
1) Dział 750 Rozdział 750023 § 4270 kwota 50.000 zł.
2) Dział 754 § 4010 kwota 35.000 zł.
3) Dział 750 Rozdział 750023 § 4275 kwota 20.000 zł.
Za wnioskiem głosowało 11 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, 8 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski twierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
4) |Zwiększenie w Dziale 600, Rozdziale 60016 § 6050 kwoty o 70.000 w celu rozpoczęcia zadania: Utwardzenie ul, Ustronie .
Pokrycie zadania poprzez zmniejszenie w Dziale 900 Rozdziale 90004 § 4210 kwota 50.000 zł. i § 4170 kwota 20.000 zł.
Za wnioskiem głosowało 11 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, 8 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
5) Wprowadzenie zadań w Dziale 8010 Rozdziele 80101 § 4270 Remont pomieszczenia do wydawania posiłków w SP-4 w kwocie 50.000 zł.
Zdjęcie z Działu 750 Rozdziału 75075 § 4300 kwoty 50.000 zł.
Za wnioskiem głosowało 11 radnych, przeciw głosowało 3 radnych, 7 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
6) Wprowadzenie w Dziale 750 Rozdziale 75075 zadania Retransmisja obrad sesji Rady Miasta na kwotę 14.000 zł.
Zdjęcie z Działu 750 Rozdziału 75022 § 6060 kwoty 4.000 zł. i z Rozdziału 75023 § 6060 kwoty 10.000 zł.
Za wnioskiem głosowało 10 radnych, przeciw głosowało 6 radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
( wniosek grupy radnych w osobach: Adam Ziemecki, Michał Wrażeń , Maria Rostek, Janusz Błażejewicz, Lesław Giżyński, Jacek Kordowski, Tadeusz Gzella, Danuta Konowalik,
Władysław Knap, Piotr Janowski, Marian Mikrut stanowi załącznik nr 19 do protokołu )
- przyjęcie uchwały
uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 16 radnych, przeciw głosowało 2 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że Uchwała Nr XLIV/250/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 22 grudnia 2009 roku w sprawie przyjęcia budżetu miasta na 2010 rok została przez Radę przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu )
Ad.6. Interpelacje Radnych
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, ze do dnia sesji nie wpłynęły interpelacje.
Ad. 7. Wolne wnioski i informacje
Radny p. Kordowski – poinformował, że komisja , której przewodniczy 2 razy do roku dokonuje wizytacji placówek oświatowych podległych miastu, efektem tych wizyt są wypracowane wnioski . Jeśli chodzi o punkt wydawania posiłków w SP-4 , to jego stan jest cyt. „ agonalny” – zapadająca się posadzka, stare odpadające kafelki, malowanie, niezbędny jest również zakup sprzętu do podgrzewania posiłków, oraz szafek do kuchni. Dodał, że jest to kwota szacunkowa i o ile zostaną środki wrócą one do budżetu.
Odnośnie ulicy Poprzecznej przypomniał, że znajduje się tam otwór, którym można sobie skracać drogę na Aleje 3 Maja, jednak jest on niebezpieczny i stwarza zagrożenie dla przechodniów. Przyznał, że jest to teren prywatny, niemniej warto zapytać, co właściciele zamierzają i jeśli nie wyrażą zgody, otwór ten po prostu zamknąć
Radna p. Neumann- poruszyła następujące kwestie:
– brak oświetlenie na ul. Chociszewskiego obok nieczynnej kotłowni - poinformowała, że ma zgłoszenia od mieszkańców, iż boją się tamtędy chodzić, ponieważ jest tam bardzo ciemno , a tym samym niebezpiecznie.
- poinformowała, że ma zgłoszenia od kierowców informujące, iż osoby przeprowadzające dzieci przez jezdnię tzw. „Agatki” , wychodzą na ulice w ostatniej chwili ograniczając kierowcom możliwość bezpiecznego zatrzymania pojazdu. Poprosiła o przeszkolenie tych pracowników, aby nie doszło do tragedii.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił następujących wyjaśnień :
- W miejscu wskazanym przez przedmówczynię przyznał, że nie ma oświetlenia,
- Tzw. Agatki są przeszkolone, niemniej najwyraźniej trzeba im przypomnieć im zakres
W dalszej części wypowiedzi ustosunkował się do następujących spraw:
- retransmisja sesji- podzielił zdanie radnego Wygnańskiego, iż Internet daje szersze możliwości. Poinformował, że zwróci się z zapytaniem przedstawicieli mediów za jaka kwotę będą skłonni nagrywać sesje wyrażając wątpliwość czy kwota 14.000 zł na to wystarczy.
Radny p. Wrażeń – odnośnie sprawy amfiteatru przypomniał, że Rada miała podjąć stanowisko, niemniej mówca nie usłyszał od Pana Burmistrza jakie ma dalsze pomysły w tej sprawie. Zasugerował wrócenie do tematu i podjęcie stanowiska. W dalszej części wypowiedzi przypomniał, że wcześniej poruszany był temat skrzynek gazowych z wyjaśnieniem Pana Burmistrza iż straż miejska została zobowiązana do kontrolowania tychże i wydawania zaleceń właścicielom budynków. Poprosił o informację ile na terenie miasta kontroli wykonano, ile skrzynek powieszono ile zaworów zabezpieczono.
Komendant Straży Miejskiej p. Świdlikiewicz – poinformował, że kontrole prowadzone są na bieżąco, niemniej szczegółowych informacji udzieli radnemu na piśmie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia, zamknął obrady XLIV sesji Rady Miasta Chełmna dziękując zebranym za przybycie. Następnie złożył zebranym życzenia świąteczno – noworoczne.
Protokołowała: Przewodniczył:
(- ) Danuta Derebecka (-) Waldemar Piotrowski