Protokół Nr XLIII/2009
z XLIII sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 15
grudnia 2009 roku
Sesja odbyła się w dniu 15 grudnia 2009 roku
i trwała od
godz. 16oo do godz. 1900
Na ogólną ilość 21 radnych, obecnych na sesji było 21 radnych, co stanowi 100 %.
Lista
obecności radnych stanowi załącznik nr 1
do protokołu.
Porządek obrad omówiony w punkcie 2
protokołu, przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
2. Przyjęcie porządku obrad XLIII sesji RM.
3. Sprawa stawek podatki od nieruchomości.
4. Sprawa przyjęcia Miejskiego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień na 2010 r.
5. Sprawa szczegółowych warunków przyznawania
i odpłatności za usługi opiekuńcze
oraz trybu ich pobierania.
6. Sprawa przyjęcia Miejskiego programu
aktywności lokalnej na lata 2010 -2015.
7. Sprawa zmiany Uchwały Nr IV/27/2002 Rady
Miasta Chełmna z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia
zasad odpłatności za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego
przez Gminę Miasto Chełmno.
8. Sprawa przyjęcia regulaminu określającego
kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli za osiągnięcia
dydaktyczno – wychowawcze.
9. Sprawa ustalenia regulaminu wynagradzania
dla nauczycieli zatrudnionych w
przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno.
10. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku oddania w dzierżawę w drodze przetargowej
nieruchomości niezabudowanych przy
ul. Gorczyckiego, ul. Dworcowej i przy ul. Młyńskiej.
11. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli
Wydziału organizacyjnego przeprowadzonej
w dniach od 8 do 17 września 2009 roku przez Komisję
Rewizyjną Rady Miasta Chełmna.
12. Sprawa zmiany budżetu miasta Chełmna na 2009
rok.
13. Sprawa uchwalenia rocznego programu
współpracy Gminy Miasto Chełmno z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi
działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej,
o stosunku Państwa do innych kościołów i
związków wyznaniowych oraz o
gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli
ich cele statutowe obejmują prowadzenie
działalności pożytku publicznego,
a także ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego na rok 2010.
14. Sprawa uchwalenia cennika przyjęcia odpadów
komunalnych na Międzygminnym
Składowisku Odpadów Komunalnych w Osnowie.
15.
Interpelacje radnych
16. Wolne
wnioski i informacje
17. Zakończenie
Punkt 1. Otwarcie
Otwarcia XLIII sesji Rady Miasta Chełmna
dokonał Przewodniczący Rady Miasta
Chełmna p. Waldemar Piotrowski, witając obecnych radnych oraz zaproszonych
gości.
Na sekretarza obrad wyznaczył Zastępcę Przewodniczącego Rady Miasta p. Janusza Błażejewicza.
- stwierdzenie quorum
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski stwierdził,
że na sali obrad znajduje się 20
radnych, wobec czego ilość radnych jest wystarczająca do podejmowania
prawomocnych uchwał. Poinformował, że nieobecny radny Jacek Kordowski
usprawiedliwił swoje spóźnienie na obrady.
- przyjęcie protokołu z XLII sesji RM
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
poinformował, że protokół z XLII sesji Rady Miasta znajdował się do wglądu w
Biurze Rady Miasta. Do czasu rozpoczęcia obrad nikt z radnych nie zgłosił
poprawek do protokołu, w związku z czym na podstawie § 14 ust. 4 Statutu Miasta, protokół z XLII sesji
Rady Miasta, uważa się za przyjęty.
Punkt 2. Przyjęcie
porządku obrad XLIII sesji RM.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
poinformował, że radni otrzymali proponowany porządek obrad XLIII sesji i
poprosił o zgłaszanie ewentualnych propozycji zmian.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
zgłosił wniosek o wprowadzenie, jako punkt 3 porządku obrad „Sprawy stawek
podatku od nieruchomości”.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z brakiem innych wniosków poddał pod głosowanie Rady Miasta wniosek
Burmistrza Miasta o rozszerzenie porządku obrad.
Za
wnioskiem głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 1 głosie wstrzymującym.
Przewodniczący
obrad
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła
wniosek Burmistrza Miasta o rozszerzenie porządku obrad i jako pkt 3. zostaje
wprowadzona „Sprawa stawek podatku od
nieruchomości”, kolejne punkty porządku obrad otrzymują o jeden numer
wyżej.
Następnie w związku z brakiem innych wniosków
dotyczących zmiany porządku obrad, przystąpił do jego realizacji.
Punkt 3. Sprawa
stawek podatku od nieruchomości.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały w przedmiotowej sprawie (Załącznik nr 2
do protokołu). Wyjaśniła, iż zmiana dotyczy pkt. 2 ppkt. c – nie można
różnicować stawek dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność
gospodarczą. Zmniejszona stawka dotyczyła osób prowadzących działalność
gospodarczą świadczących usługi dla ludności w zakresie rzemiosła. Wcześniej
była możliwość stosowania różnych stawek, natomiast obecnie jest wyrok Sądu
Najwyższego z którego wynika, iż unijne dyrektywy zabraniają stosowania
zróżnicowanych stawek. W nowym projekcie uchwały został wykreślony ppkt. c).
Dodała, iż w roku ubiegłym ze zmniejszonej stawki nie korzystał nikt z podatników.
Ponadto poinformowała, że w przyjętej
Uchwale zapis § 2 brzmiał: „Zwalnia
się z podatku od nieruchomości grunty wykorzystywane na potrzeby cmentarza
komunalnego.” natomiast
w nowym projekcie uchwały zaproponowano wykreślenie słowa „komunalnego”,
ponieważ cmentarze parafialne z mocy ustawy są zwolnione z podatku.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod
głosowanie Rady Miasta projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za projektem głosowało 19
radnych, głosów przeciwnych nie było, przy
1 głosie wstrzymującym.
Przewodniczący obrad stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta
większością głosów przyjęła Uchwałę
XLIII/236/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie stawek
podatku od nieruchomości (Załącznik nr 3 do protokołu).
Punkt
4. Sprawa przyjęcia Miejskiego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Uzależnień na 2010 r.
Podinspektor
ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych p. Świtkowski – przedstawił
projekt uchwały zawierający projekt Miejskiego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Uzależnień na 2010 r. wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 4 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
odczytał opinie Komisji Rady Miasta,
i tak:
- Komisji Rewizyjnej - Załącznik nr 5 do protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i
Turystyki
-
Załącznik nr 6 do protokołu.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i
Ochrony Środowiska p. Jurczak – odczytał opinię Komisji – Załącznik nr 7 do protokołu. Podkreślił,
iż Komisja uznając duże zaangażowanie świetlic proponuje zwiększenie środków na
ich działalność.
Radny
p. Giżyński –
nawiązując do opinii Komisji Rewizyjnej, w której zaproponowano rozważenie
możliwości przeniesienia części zajęć do szkół wyjaśnił, że podstawą tej
propozycji była diagnoza, z której wynika znaczny wzrost spożycia piwa, wina i
wódki zarówno w gimnazjach, jak i w szkołach ponad gimnazjalnych. Zwrócił
uwagę, iż bardzo mało dzieci uczestniczy
w zajęciach np. zapisanych jest 60, a uczestniczą średnio 24 osoby.
Radny
p. Ziemecki
– w ślad za opinią Komisji Bezpieczeństwa poprosił o deklaracje Inspektora ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, czy
proponowaną zmianę wprowadzi autokorektą, ponieważ będzie ona wiążąca z projektem budżetu, który zostanie omówiony na najbliższej sesji Rady Miasta.
Podinspektor
ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
p. Świtkowski – poinformował, że na sali są obecni członkowie
Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Uzależnień. Nawiązując do sprawy
dochodów stwierdził, że o ile radni nie wskażą, które wydatki należy zdjąć, nie
widzi możliwości zwiększenia dochodów.
Przewodnicząca
Miejskiej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych p. Kozłowska – nawiązując do propozycji przeniesienia
działań ze świetlicy do szkół stwierdziła, że w szkołach jest realizowana
profilaktyka pierwszorzędowa. Wyjaśniła,
że zajęcia socjoterapeutyczne są realizowane w określonych grupach, są to osoby z tymi samymi problemami. Stwierdziła, że
zajęcia socjoterapeutyczne powinny pozostać w poradni psychologicznej lub w świetlicy.
Radny
p. Jurczak –
stwierdził, że Komisja nie proponowała zwiększenia dochodów, a propozycja
dotyczyła zwiększenia dotacji dla świetlic. Komisja Bezpieczeństwa nie wskazała
źródła, z jakiego ma nastąpić zwiększenie uznając, że najlepiej wskaże to
źródło Komisja Rozwiązywania Problemów Uzależnień lub p. Świtkowski. Zdaniem
mówcy dobre współdziałanie pomiędzy szkołami, Miejską Komisją, a świetlicami
opiekuńczymi pozwoli na przynajmniej częściowe wyeliminowanie zagrożeń, jakie
są.
Radny
p. Wygnański –
uznał, że utrzymanie świetlicy miejskiej kosztuje budżet miasta 115 tys. zł.
rocznie, natomiast świetlice przy Parafii św. Józefa, czy przy Klasztorze
otrzymują dotację w wysokości 20 tys. zł. rocznie. Poprosił o wyjaśnienie, czy
ktoś mierzył efekty działania tych świetlic, czy istotnie efekty działania
świetlicy na ul. Kamionka są sześciokrotnie wyższe, czy też są porównywalne.
Podinspektor
ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych p. Świtkowski – odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że
wymienione świetlice są zupełnie inne tzn. świetlica przy klasztorze i przy
parafii św. Józefa to świetlice opiekuńczo wychowawcze, natomiast w świetlicy
na Kamionce jest prowadzona socjoterapia. Wyjaśnił, że zajęcia
socjoterapeutyczne są prowadzone w grupach do 12 osób.
Członek
Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych p. Potorska –
wyraziła ubolewanie, że źle jest oceniana praca pedagogów w świetlicy przy ul. Kamionka. Stwierdziła, że
nie można porównać pracy tych świetlic. Zasugerowała, że na zajęciach socjoterapeutycznych jest szansa, że młodzież będzie mówiła o przyczynach
swojego zachowania np. picie. Uznała, że praca w świetlicy na Kamionce jest
właściwie realizowana i przynosi bardzo duże efekty. Stwierdziła, że jest
również realizowana współpraca
z rodzicami, którzy mają problemy z młodzieżą.
Godz.
16.40 – na salę obrad przybył
Radny
p. Kordowski
Radny
p. Błażejewicz –
uznał, że wypowiedzi radnych zostały pomieszane i dodał, że nie można łączyć propozycji radnego p. Giżyńskiego z propozycją
Komisji Bezpieczeństwa. która dokonała wizytacji świetlic i nikt z członków
Komisji nie mówił, że świetlica na Kamionce jest niepotrzebna, ani że źle
działa. Komisja Bezpieczeństwa stwierdziła, że
inwestowanie w świetlice jest właściwe, ponieważ pieniądze wydawane na ten cel
są wydawane z dużym pożytkiem.
Nawiązując do propozycji zwiększenia
dotacji dla świetlic o kwotę 7 tys. zł. stwierdził, że najprostszym sposobem
byłoby zwiększenie dochodów. Dodał, że na dniach będzie oddany do użytku „Lidl”,
który z pewnością przyczyni się do zwiększenia dochodów za pozwolenia na
sprzedaż alkoholu. Ponadto
w przyszłym roku powstanie „Stokrotka”.
Radny
p. Jurczak –
nawiązując do wypowiedzi radnego p. Wygnańskiego stwierdził, że prowadzenie świetlicy
na Kamionce jest zadaniem własnym gminy wynikającym z przepisów wyższego rzędu. Ponadto zaapelował o zrozumienie i wsparcie finansowe tych świetlic, które działają poza Urzędem
Miasta.
Radny
p. Giżyński
– nawiązując do propozycji Komisji Rewizyjnej wyjaśnił, że nie chodziło o
likwidację świetlicy, a jedynie o to, aby fachowcy tam zatrudnieni bardziej wyszli do
szkół, wspomagając nauczycieli i pedagogów tak, aby jak największą grupę
młodzieży otoczyć opieką.
Radna
p. Rostek –
stwierdziła, że dzieci, które uczestniczą w zajęciach organizowanych przez
świetlicę przy parafii św. Józefa niczym się nie różnią od tych dzieci, które
uczęszczają na zajęcia do świetlicy na
ulicy Kamionka. Dodała, że o ile byłyby środki w tej świetlicy również
byłyby prowadzone zajęcia socjoterapeutyczne. Poinformowała, że
dzieci ze świetlicy palotyńskiej wyjechały na letni wypoczynek tylko na 5 dni,
ponieważ na więcej nie było środków. Zaapelowała o zwiększenie środków na
dotacje dla świetlic do kwoty minimum 45 tys. zł.
Radny
p. Wygnański
– dziękując za wyjaśnienia stwierdził, że jest to wyższość prywatnego i społecznego
działania nad państwowym. Poparł wniosek radnej Rostek dotyczący zwiększenia
dofinansowania dla świetlic.
Radny
p. Dzikowski –
zaproponował, aby zwiększenie środków dla świetlic pokryć zwiększeniem
dochodów, tak jak zaproponował radny p. Błażejewicz.
Radny
p. Ziemecki
zasugerował, aby przyjąć Program w przedstawionym kształcie, natomiast na sesji
budżetowej dokonać zwiększenia środków na działalność świetlic.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
zobowiązał się, że na sesji budżetowej w dniu 22 grudnia br. zaproponuje autokorektę dotyczącą kwoty 7 tys. zł.
Podinspektor
ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
p. Świtkowski – stwierdził, że nie ma możliwości zwiększenia
dochodów w sytuacji, gdy nie wpłynęła żadna rata opłat za sprzedaż alkoholu od
placówek, które dopiero zostaną uruchomione. Dodał, że w sytuacji pozyskania
dodatkowych środków można przeznaczyć je na dofinansowanie świetlic i
przeprowadzić ponownie konkurs.
Radny
p. Jurczak w
związku z deklaracją Burmistrza Miasta wycofał wniosek o zwiększenie
dofinansowania na działalność świetlic.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie Rady
Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 1.
Za wnioskiem głosowało 19 radnych, przy
1 głosie przeciwnym i 1 głosie
wstrzymującym.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę XLIII/237/2009 Rady Miasta Chełmna
z dnia 15 grudnia 2009 roku w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień na 2010 r. (Załącznik nr 8 do protokołu).
Punkt
5. Sprawa szczegółowych warunków
przyznawania i odpłatności za
usługi opiekuńcze oraz trybu ich
pobierania.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej p. Rokita – przedstawiła
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 9 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w przedmiotowej sprawie – Załącznik nr 10 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 2.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/238/2009 Rady Miasta
Chełmna w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi
opiekuńcze oraz trybu ich pobierania (Załącznik nr 11 do protokołu).
Punkt 6. Sprawa przyjęcia Miejskiego programu
aktywności lokalnej na lata
2010 - 2015.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej p. Rokita – przedstawiła
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 12 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski przedstawił
opinię Komisji Rewizyjnej w przedmiotowej sprawie – Załącznik nr 13 do protokołu.
Radny
p. Giżyński –
zwrócił uwagę, że tytuł projektu uchwały dotyczy przyjęcia programu na lata
2010 – 2015, natomiast w załączniku podano program na lata 2009 – 2013.
Kierownik
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej p. Rokita – odpowiadając
przedmówcy przeprosiła za zaistniałą
pomyłkę i poinformowała, że program dotyczy lat 2010 – 2015.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski -
w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta
projekt uchwały zawarty w druku nr 3.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/239/2009 Rady Miasta
Chełmna w sprawie przyjęcia Miejskiego programu aktywności lokalnej na lata
2010 - 2015 (Załącznik nr 14 do protokołu).
Następnie
ogłosił przerwę w obradach.
-
PO PRZERWIE –
Przewodniczący
obrad
stwierdził, że na sali obrad znajduje się 21 radnych, wobec czego ilość radnych
jest wystarczająca do podejmowania prawomocnych uchwał.
Punkt
7. Sprawa zmiany Uchwały Nr
IV/27/2002 Rady Miasta Chełmna z dnia 19 grudnia
2002 roku w sprawie ustalenia
zasad odpłatności za świadczenia przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę
Miasto Chełmno.
Kierownik
Referatu Oświaty, Kultury i Promocji p. Ludwikowska – przedstawił
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 15 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
przedstawił opinie Komisji Rady Miasta w przedmiotowej sprawie, i tak:
-
Komisji Rewizyjnej - Załącznik nr 16 do protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i
Turystyki - Załącznik nr 17 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 4.
Za projektem głosowało 21 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących nie
było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/240/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/27/2002 Rady
Miasta Chełmna z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia zasad
odpłatności za świadczenia
przedszkola publicznego prowadzonego przez Gminę Miasto Chełmno
(Załącznik nr 18 do protokołu).
Punkt
8. Sprawa przyjęcia
regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania
nagród dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno – wychowawcze.
Kierownik
Referatu Oświaty, Kultury i Promocji p. Ludwikowska – przedstawił
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 19 do protokołu). Następnie zgłosiła autopoprawkę we wniosku, który
jest załącznikiem do regulaminu i stosowany jest zarówno w
odniesieniu do nagrody Burmistrza Miasta, jak i do nagrody Dyrektora Szkoły w
związku z czym słowa „podpis Burmistrza Miasta”
należy zastąpić słowami „decyzja organu przyznającego”.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski przedstawił
opinie Komisji Rady Miasta w przedmiotowej sprawie, i tak:
-
Komisji Rewizyjnej - Załącznik nr 20 do protokołu,
-
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki -
Załącznik nr 21 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 5.
Za projektem głosowało 21 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących nie
było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/241/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie przyjęcia regulaminu
określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli za
osiągnięcia dydaktyczno – wychowawcze (Załącznik nr 22 do protokołu).
Punkt
9. Sprawa ustalenia regulaminu
wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu i
szkołach prowadzonych przez Gminę
Miasto Chełmno.
Kierownik
Referatu Oświaty, Kultury i Promocji p. Ludwikowska – przedstawiła
projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 23 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
przedstawił opinie Komisji Rady Miasta w przedmiotowej sprawie, i tak:
-
Komisji Rewizyjnej - Załącznik
nr 24 do protokołu,
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i
Turystyki - Załącznik nr 25 do protokołu.
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 7.
Za projektem głosowało 21 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących nie
było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/242/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania
dla nauczycieli zatrudnionych w
przedszkolu i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno. (Załącznik nr 26
do protokołu).
Punkt
10. Sprawa wyrażenia zgody na
odstąpienie od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze
przetargowej nieruchomości niezabudowanych przy ul. Gorczyckiego, ul. Dworcowej i przy ul.
Młyńskiej.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 27 do
protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski przedstawił
opinie Komisji Rewizyjnej - Załącznik nr
28 do protokołu,
Następnie w związku z brakiem chętnych
do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 6.
Za projektem głosowało 21 radnych,
głosów przeciwnych i wstrzymujących nie
było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/243/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku oddania w dzierżawę w drodze
przetargowej nieruchomości
niezabudowanych przy ul. Gorczyckiego, ul. Dworcowej
i przy ul. Młyńskiej (Załącznik nr 29 do protokołu).
Punkt
11. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Organizacyjnego przeprowadzonej
w dniach od 8 do
17 września 2009 roku
przez Komisję Rewizyjną Rady
Miasta Chełmna.
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały wraz z
uzasadnieniem (Załącznik nr 30 do
protokołu). Następnie zgłosił autopoprawkę dotycząca zakupu 1 laptopa do Biura Rady Miasta, a nie
jak proponowano w projekcie 2 szt.
Radny
p. Wrażeń –
przypomniał, że podczas kontroli członkowie Komisji poprosili o faktury,
których nie otrzymali. Członkowie Komisji dostali pisemne wyjaśnienie, którego
zdaniem mowcy nic nie wynika. Dodał, że Sekretarz Miasta wyjaśniała, że
odszukanie faktur jest bardzo uciążliwe.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
odpowiadając przedmówcy stwierdził, że z pewnością Sekretarz Miasta nie poinformowała członków Komisji, że
odnalezienie faktur jest niemożliwe. Przypomniał, że była taka umowa, że
segregatory z rachunkami będą do wglądu i Pan Radny Wrażeń znajdzie w nich
wszystkie rachunki, natomiast nie było powodu, aby pracownik Wydziału
Finansowego przez cały dzień wyszukiwał rachunków.
Radny
p. Wrażeń –
nawiązując do wypowiedzi Burmistrza Miasta stwierdził, że nie jest zadaniem
mówcy wyszukiwanie rachunków. Dodał, że rachunki miały być przedstawione na
posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i wówczas Sekretarz Miasta poinformowała, że
dołączenie rachunków do rozliczenia byłoby zbyt trudne do wykonania.
Sekretarz
Miasta p. Syta –
przypomniała, że prosiła Komisję Rewizyjną o wyrozumiałość, ponieważ dwie pracownice Wydziału Finansowego przebywały na
urlopie macierzyńskim i jedna na zwolnieniu lekarskim. Komisja wyraziła zgodę
na przełożenie sprawy wyszukiwania faktur na okres późniejszy. Podkreśliła, że
nikt nie powiedział, że nie jest to możliwe.
Skarbnik
Miasta p. Brzezińska –
wyjaśniła, że dostarczanie, czy wypinanie dokumentów jest niemożliwe, mogą one
jedynie być przedstawione do wglądu.
Radny
p. Wrażeń –
stwierdził, że nie chodziło o kserowanie faktur, a jedynie o ich przedstawienie na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.
Radny
p. Dzikowski –
poprosił członków Komisji Rewizyjnej o wyjaśnienie, czy w świetle poszukiwanych
oszczędności konieczne są wszystkie punkty we wnioskach z kontroli np. wymiana
półki na korespondencję dla radnych, czy termosów do kawy.
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – odpowiadając przedmówcy stwierdził, że
wnioski Komisji Rewizyjnej miały na celu poprawę warunków pracy radnych, ze
środków jakie pozostają z diet radnych.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z wyczerpaniem listy mówców poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt
uchwały zawarty w druku nr 8.
Za przyjęciem uchwały
głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie
było, przy 2 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący
obrad
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XLIII/244/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z kontroli Wydziału Organizacyjnego przeprowadzonej w dniach 8 do 17 września
2009 roku przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Chełmna (Załącznik nr 31 do
protokołu).
Punkt 12. Sprawa zmiany budżetu miasta Chełmna na
2009 rok.
Skarbnik
Miasta p. Brzezińska –
przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian w budżecie (Załącznik nr 32 i nr 33 do protokołu). Następnie przedstawiła
autopoprawke do omówionego projektu (Załącznik
nr 34 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
– przedstawił opinię Komisji Budżetu do proponowanych zmian – Załącznik nr 35 do protokołu.
Radny
p. Giżyński –
poprosił o wyjaśnienie poz. 20 w załączniku nr 5 – opracowanie studium wykonalności
projektu budowy linii sortowniczej dla międzygminnego kompleksu odpadów
komunalnych – dlaczego po przekazaniu tego zadania ZUM-owi zadanie pozostaje w
budżecie miasta.
Skarbnik
Miasta p. Brzezińska –
odpowiadając przedmówcy wyjaśniła, że w miesiącu kwietniu br. przyjęto to zadanie i została popisana umowa na
wykonanie tego projektu w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej. Zadanie
zostało wykonane i środki w wysokości ok. 40 tys. zł. wydatkowano na ten cel.
Radny
p. Błażejewicz
– poinformował, że jeden z mieszkańców Rybaków
zwrócił się z pytaniem cyt. „co się stało z pieniędzmi, które były
przeznaczone na ulicę Zieloną”. Przypomniał, że na to zadanie przeznaczono
kwotę około 60 tys. zł. i nie została zrealizowana cała kwota, zostało około 40
tys. zł. Przypomniał, że w trakcie roku budżetowego nie były zmieniane zadaniaz tabeli robót publicznych, w związku z
czym poprosił o wyjaśnienie, na co ta kwota została przeznaczona. Przypomniał,
że w ubiegłym roku podczas uchwalania budżetu miasta mówca wnioskował o
sporządzenie listy rezerwowej w ramach robót publicznych, gdzie w sytuacji, gdy
jakieś zadanie nie jest zrealizowane lub przeznaczona suma nie jest
wykorzystana, wówczas można realizować zadania z tej listy. Dodał, że lista
taka nie została sporządzona, a pieniądze zostały wydatkowane. Stwierdził, że w takich sytuacjach powinna być
zmiana załącznika robót publicznych, aby radni mogli zdecydować, które zadanie
zostanie zrealizowane. Poprosił o odpowiedź na ten temat.
Z-ca
Burmistrza Miasta p. Jagodziński – stwierdził, że przedstawione kwoty są
prawdziwe, ponieważ ulica Zielona miała wyglądać inaczej, natomiast Wojewódzki
Konserwator Zabytków nie wyraził zgody na taką zmianę i stąd powstały
oszczędności. Dodał, że zadania w ramach robót publicznych są zadaniami
wykonywanymi szacunkowo, np. wymiana chodników. Dodał, że całość robót
publicznych zostanie rozliczona na poszczególne zadania przy sprawozdaniu z
wykonania budżetu miasta za 2009 rok.
Radny
p. Wrażeń –
przypomniał, że na poprzedniej sesji zadawał pytanie, jak zostaną rozliczone
roboty publiczne. Stwierdził, że otrzymał bardzo dziwną odpowiedź na ten temat,
z której nie wynikają kwoty wydane na poszczególne zadania. Dodał, że również w
sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze wymieniono bardzo dużo rzeczy,
ale tylko ilościowo, a nie kwotowo.
Radny
p. Błażejewicz
– poprosił o odpowiedź na piśmie, ponieważ musi odpowiedzieć mieszkańcowi,
który zadał mówcy pytanie.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosownie Rady
Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 10 wraz z autopoprawką przedstawioną przez Skarbnika Miasta.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 2 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący
obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XLIII/245/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 r. w sprawie zmian w budżecie miasta na 2009
rok. (Złącznik nr 36 do protokołu).
Punkt
13. Sprawa uchwalenia rocznego
programu współpracy Gminy Miasto
Chełmno z organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi
działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów
i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich
cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
a także ze stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego
na rok 2010.
Sekretarz
Miasta p. Syta –
przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 37 i nr 38
do protokołu).
Radny
p. Wygnański –
zwracając się do radcy prawnego zacytował rozdz. 5 § 9 „Sprawozdanie i ocena, o których mowa w § 8 będą stanowić podstawę do
uchwalenia analogicznego programu na 2011 rok”, poprosił o wyjaśnienie czy bez
sprawozdania i oceny Rada Miasta może uchwalić program na 2010 rok.
Sekretarz
Miasta p. Syta –
odpowiadając przedmówcy wyjaśniła, że sprawozdanie zgodnie z obowiązującym
terminem do dnia 30 października zostało złożone w Biurze Rady Miasta i na
poprzedniej sesji Przewodniczący Rady Miasta o tym fakcie poinformował
wszystkich radnych.
Radny
p. Giżyński –
stwierdził, że jest sprawozdanie z realizacji programu, natomiast nie ma oceny,
poprosił o wyjaśnienie.
Sekretarz
Miasta p. Syta –
wyjaśniła, że żadna z jednostek
organizacji pozarządowych nie tylko na płaszczyźnie finansowej, ale i w
zakresie organizacji imprez nie wniosła żadnych uwag, a ponadto ocena
poprzedniego programu przez Powiatową Radę Organizacji Pozarządowych była pozytywna.
Radny
p. Giżyński
– uznał, że miasto współpracuje z organizacjami pozarządowymi, które mają
realizować pewne zadania, należy ustalić jakie mają być osiągnięte i jakie środki są na ten cel są przewidziane.
Zdaniem mówcy radni z oceny powinni dowiedzieć się, czy przyjęte założenia
zostały zrealizowane.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
stwierdził, że ocena o której jest mowa w § 9 powinna być wykonana przez Radę Miasta, której Burmistrz Miasta
przedkłada sprawozdanie.
Radny
p. Błażejewicz –
stwierdził, że aby uznać, czy jest konieczna ocena programu, należy sprawdzić
uchwałę przyjętą rok wcześniej.
Radny
p. Ziemecki –
poinformował, że posiada program na rok ubiegły i zapis dotyczący oceny
programu jest identyczny. Dodał, że Rada Miasta powinna otrzymać komplet
materiałów wraz z oceną, która byłaby podstawą do przyjęcia nowego programu.
Radny
p. Giżyński –
uznał, że Rada Miasta mogłaby dokonać oceny programy, ale wówczas w jego
wstępie powinny być dokładnie sprecyzowane cele, jakie mają być osiągnięte.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
stwierdził, że zapis dotyczący oceny należy zmienić, ponieważ istniejący zapis
sugeruje, że to Rada Miasta dokonuje oceny programu. Poprosił Radcę Prawnego o
interpretację.
Radca
Prawny p. Stegienka –
potwierdził, że odczytując literalnie zapisy rozdziału V można domniemać, iż to
Rada Miasta ma dokonać oceny programu według sprawozdania przedstawionego przez
Burmistrza Miasta. Dodał, że zapis ten powinien być zmieniony i poprosił o
ogłoszenie przerwy w obradach, celem doprecyzowania zmian.
Radny
p. Giżyński –
zasugerował, że wprowadzone zapisy mogą
wynikać z ustawy i należy dokładnie przeanalizować zmianę tych zapisów.
Radny
p. Jurczak –
zaproponował, aby przystąpić do głosowania nad programem na rok 2010, bo ocena
o której mowa dotyczy programu na 2009 rok.
Radny
p. Ziemecki –
zwracając się do radcy prawnego poprosił o wyjaśnienie, czy po przekazaniu
uchwały do Wojewody nie zostanie ona uchylona z uwagi na brak oceny.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
ogłosił przerwę w obradach.
-
PO PRZERWIE –
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
stwierdził, że po przerwie na sali obrad jest 21 radnych, wobec czego ilość
radnych jest wystarczająca do podejmowania prawomocnych uchwał.
Sekretarz
Miasta p. Syta –
wyjaśniła, ze zgodnie z ustawa o działalności pożytku publicznego i
wolontariacie nie ma obowiązku przedkładania oceny programu w związku z czym
zgłosiła autopoprawkę w wyniku której, Rozdział V otrzymuje brzmienie:
„§ 8 Burmistrz Miasta przedkłada Radzie
Miasta sprawozdanie z realizacji programu w terminie do dnia 31 października
2010 r.
§ 9. Sprawozdanie, o którym mowa w § 8
będzie stanowić podstawę do uchwalenia analogicznego programu na 2011 rok.”
Radna
p. Rostek –
jako członek Powiatowej Rady Organizacji Pozarządowych stwierdziła, że nie
pamięta, aby opinia do programu była podpisywana.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie Rady
Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 11 wraz ze zgłoszoną autopoprawką.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XLIII/246/2009 Rady Miasta
Chełmna z dnia 15 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia rocznego programu
współpracy Gminy Miasto Chełmno z
organizacjami pozarządowymi, osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi
działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o
stosunku Państwa do innych kościołów i
związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli
ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, a także ze stowarzyszeniami
jednostek samorządu terytorialnego na rok 2010 (Załącznik nr 39 do
protokołu).
Punkt
14. Sprawa uchwalenia cennika
przyjęcia odpadów komunalnych na
Międzygminnym Składowisku Odpadów Komunalnych w Osnowie.
Kierownik Wydziału Gospodarki
Miejskiej i Ochrony Środowiska p. Szuster – przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 40 i nr 41 do protokołu).
Radny p. Giżyński poprosił o wyjaśnienie zapisu zawartego w cenniku opłat w pozycji 11 i 12 – Odpady inne niż wymienione w kodach odpadów 16 81 01i 16 82 01 – jakie to są odpady.
Specjalista ds. Ochrony Środowiska
p. Grzeszczak – odpowiadając przedmowcy wyjaśniła, że odpady inne
niż wymienione w podanych kodach odnoszą się do katalogu odpadów. Dodała, że
odpady o kodzie 16 81 01 są to odpady wykazujące właściwości niebezpieczne, natomiast odpady o kodzie 16 82 01 są to
również odpady wykazujące właściwości niebezpieczne, ale należące do różnych
grup.
Radny p. Ziemecki – zwracając się do Burmistrza Miasta poprosił o wyjaśnienie, czy przewidywane jest przedłożenie cennika odbioru odpadów dla
podmiotów odbierających odpady.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński – poinformował, że w Biurze Rady Miasta znajduje się
pismo Zakładu Usług Miejskich (Załącznik nr 42 do protokołu),
zawierające propozycję ustalenia nowej ceny na odbiór 1 m3 odpadów.
Znajduje się również odpowiedź na to pismo (Załącznik nr 43 do protokołu), z której wynika że wniosek nie
może być uwzględniony.
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji
poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty
w druku nr 9.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 3 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący obrad stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów
przyjęła Uchwałę Nr XLIII/247/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 15 grudnia
2009 roku w sprawie uchwalenia cennika odpadów komunalnych na Międzygminnym
Składowisku Odpadów Komunalnych w Osnowie (Załącznik nr 44 do protokołu).
Punkt
15. Interpelacje radnych
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – odczytał interpelację złożoną przez radnego Michała
Wrażenia skierowaną do Burmistrza Miasta w sprawie realizacji uchwał Rady
Miasta dotyczących targowisk miejskich. (Załącznik nr 45 do protokołu).
Punkt 16. Wolne
wnioski i informacje
Przewodniczący
Rady Miasta p. Piotrowski – poinformował, iż w dniu 23 listopada 2009 r. radny
Lesław Giżyński złożył wniosek w sprawie wprowadzenia na sesje Rady Miasta
punktu dotyczącego informacji Burmistrza Miasta z pracy w okresie między
sesjami. (Załącznik nr 46 do
protokołu). Następnie zapoznał obecnych z opinią prawną w przedmiotowej sprawie
(Załącznik nr 47 do protokołu).
Przewodniczący
Rady Miasta p. Piotrowski – poinformował, że p. Jagoda Szulc złożyła
podziękowania za pomoc finansowa w walce z chorobą (Załącznik nr 48 do protokołu).
Następnie poinformował, że Komitet
Organizacyjny „POMAGAMY IZIE” złożył sprawozdanie dotyczące imprezy
charytatywnej na rzecz Izabeli Kordowskiej, chorej na nowotwór kości i szpiku
kostnego. (Załącznik nr 49 do protokołu).
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski –
nawiązując do korespondencji zapoczątkowanej przez ZUM Chełmno poinformował, że
sprawa powinna zostać rozstrzygnięta na spotkaniu, które zaplanowano na dzień
17 grudnia br. Dodał, iż otrzymał pismo od p. Podeszwika – właściciela ternu po
spalonym Domu Kultury, który wyjaśnił, iż z uwagi na istniejący kryzys
realizacja zadania znacznie wydłużyłaby się w czasie w związku z czym
przedłożył cztery propozycje rozwiązania problemu, i tak: sprzedaż terenu za
kwotę 2,5 mln. zł., przekazanie prawa do dysponowania terenem w celu zbycia za
dowolną cenę, zamiana na inną nieruchomość pozwalającą na wybudowanie obiektu
handlowego lub przekazanie nieruchomości innemu inwestorowi w celu
przeprowadzenia przedsięwzięcia. Mówca zaproponował, aby dyskusję na ten temat
przeprowadzić na posiedzeniu Komisji Budżetu w dniu 16 grudnia br., na które
zostali zaproszeni wszyscy radni.
Przekazał radnym do zapoznania projekt
umowy zawierającej oczekiwania inwestora, który chce zagospodarować amfiteatr.
Poprosił, aby radni swoje uwagi przedstawili również na spotkaniu w dniu 16
grudnia br.
Radny
p. Błażejewicz –
nawiązując do wniosku radnego p. Giżyńskiego i opinii
prawnej w tej sprawie stwierdził, że radca prawny w swojej opinii wykazał,
że Rada Miasta może zobowiązać Burmistrza Miasta do wprowadzenia sprawozdań, a
w efekcie końcowym opinii, że jednak nie może. Stwierdził, że radny Giżyński
nie proponował wprowadzenia sprawozdań, a jedynie oczekiwał wprowadzenia punktu informacyjnego. Zaproponował, aby radny
p. Giżyński wyjaśnił ostatecznie sprawę z radcą prawnym i jeżeli konieczna jest
zmiana zapisów Statutu Miasta w tym zakresie, to należy ją wprowadzić.
Radny
p. Wrażeń –
stwierdził, że mieszkańcy zgłaszają różne problemy. Zwrócił uwagę na ulicę
Wojska Polskiego, która jest po remoncie, a nikt nie zauważył faktu zbyt
niskiego osadzenia studzienek ściekowych. Następnie poinformował, że na ulicy
Podgórnej cyt. „giną dekelki od zasuw na zakręcanie wody do poszczególnych
posesji, w niektórych częściach te zasuwy są zaasfaltowane”. Następnie poprosił
o pisemną odpowiedź na temat, rozliczenia robót publicznych i dodatkowych zadań
wprowadzonych przez Burmistrza Miasta.
Nawiązując do odpowiedzi na interpelacje w sprawie realizacji uchwał
dotyczących kontroli na wysypisku śmieci stwierdził, że odpowiedź, iż na 20 cm
warstwie ziemi żadna roślina nie urośnie
nie jest właściwa, ponieważ była zrobiona dokumentacja.
Radny
p. Dzikowski –
nawiązując do opinii prawnej dotyczącej wniosku radnego p. Giżyńskiego
stwierdził, że należy się z nią zgodzić. Następnie w imieniu mieszkańców zgłosił wniosek o rozważenie możliwości wycięcia drzew od
strony Tesco, które zasłaniają widoczność przy skręcie z osiedla Raszei w
kierunku Jana Pawła II. Poprosił o
zainteresowanie się tą sprawą zarówno przez władzę wykonawczą, jak i Komisję
Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska Rady Miasta.
Radny
p. Giżyński –
nawiązując do wniosku dotyczącego składania informacji z prac w okresie między
sesjami stwierdził, że nie jest to temat nowy ponieważ obowiązuje w innych
gminach.
Radna
p. Neumann –
odnosząc się do propozycji p. Podeszwika stwierdziła, że „wykazał się
bezczelnością” i dodała, że jedyny właściwy sposób rozwiązania problemu to
przystąpienie do wywłaszczenia. Następnie zwracając się do Burmistrza Miasta
podziękowała za piękną choinkę na Rynku.
Punkt 17. Zakończenie
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski –
w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął obrady XLIII sesji Rady Miasta.
Protokołowała Przewodniczył
(-)M.
Westfalewska (-)W.
Piotrowski