Protokół Nr XXXIII/2009
z XXXIII
sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia
7 kwietnia 2009 roku
Sesja odbyła się w dniu 7 kwietnia 2009 roku i
trwała od godz. 16oo do
godz. 1930
Na ogólną ilość
21 radnych, obecnych na sesji było 21 radnych, co stanowi 100 %.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1
do protokołu.
Porządek obrad omówiony w punkcie 2 protokołu,
przyjęto w następującym brzmieniu:
1.
Otwarcie
2. Przyjęcie
porządku obrad XXXIII sesji RM.
3. Sprawa
wyrażenia woli nabycia na rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu użytkowego
nr 13 o pow. 328 m2, położonego w Chełmnie przy ul. Dworcowej 41
4. Sprawa
zmiany budżetu miasta Chełmna na 2009 rok.
5. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku oddania w dzierżawę w drodze przetargowej
nieruchomości części działki nr 32/2 i
działki nr 55/4 obręb 8
6. Sprawa zatwierdzenia do realizacji
projektu „Komunikacja bez barier” realizowany w ramach Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Oddolne
inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich”
7. Sprawa przyjęcia sprawozdań z realizacji
Gminnego Programu Ochrony Środowiska oraz Gminnego Planu Gospodarki Odpadami
dla miasta Chełmna za lata 2007 – 2008.
8.
Interpelacje radnych
9. Wolne wnioski i informacje
10. Zakończenie
Punkt
1. Otwarcie
Otwarcia
XXXIII sesji Rady Miasta Chełmna dokonał Przewodniczący Rady Miasta Chełmna p.
Waldemar Piotrowski, witając obecnych radnych oraz zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad
wyznaczył Zastępcę Przewodniczącego Rady Miasta p. Janusza Błażejewicza.
·
stwierdzenie quorum
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski stwierdził, że na sali obrad znajduje się 20 radnych, wobec czego ilość radnych jest
wystarczająca do podejmowania prawomocnych uchwał.
·
przyjęcie
protokołów z XXXI i XXXII sesji RM
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski
– poinformował, że protokoły z XXXI i XXXII sesji Rady Miasta znajdowały się do
wglądu w Biurze Rady Miasta. Do czasu rozpoczęcia obrad nikt z radnych nie zgłosił poprawek do
protokołów, w związku z czym na podstawie
§ 14 ust. 4 Statutu Miasta, protokoły z XXXI i XXXII sesji Rady Miasta, uważa
za przyjęte.
Punkt 2. Przyjęcie porządku obrad XXXIII sesji RM.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że radni
otrzymali proponowany porządek obrad XXXIII sesji.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski zgłosił wniosek o
wprowadzenie, jako punkt 3 porządku
obrad „Sprawy wyrażenia woli nabycia na rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu
użytkowego nr 13 o pow. 328 m2, położonego w Chełmnie przy ul.
Dworcowej 41”.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek zgłoszony przez Burmistrza Miasta o rozszerzenie porządku obrad.
Za wnioskiem głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie
było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła wniosek Burmistrza Miasta o wprowadzenie,
jako pkt. 3 „Sprawy wyrażenia
woli nabycia na rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu użytkowego nr 13 o pow. 328 m2,
położonego w Chełmnie przy ul. Dworcowej 41” i zmianę numeracji porządku
obrad o jeden.
Następnie w związku z
brakiem innych wniosków do porządku obrad
przystąpił do jego realizacji.
Punkt 3. Sprawa wyrażenia woli nabycia na rzecz Gminy Miasta Chełmna
lokalu użytkowego nr 13 o pow. 328 m2, położonego w Chełmnie przy
ul. Dworcowej 41
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił
projekt stanowiska wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 2 i nr 3 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w
związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta
projekt stanowiska zawarty w druku nr 5.
Za
przyjęciem stanowiska głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 1
głosie wstrzymującym.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Stanowisko
Rady Miasta Chełmna z dnia 7
kwietnia 2009 roku w sprawie wyrażenia woli nabycia na
rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu użytkowego nr 13 o pow. 328 m2,
położonego w Chełmnie przy ul. Dworcowej 41 (Załącznik nr 4 do protokołu).
Punkt 4. Sprawa
zmiany budżetu miasta na 2008 rok.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska – przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 5 do protokołu). Następnie zgłosiła autopoprawkę do
przedstawionego projektu (Załącznik nr 6
do protokołu). Dodała, że po przyjęciu
Stanowiska w sprawie wyrażenia woli
nabycia na rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu użytkowego nr 13 o pow. 328 m2,
położonego w Chełmnie przy ul. Dworcowej 41 wprowadziła zmianę w rozdziale 60095,
paragrafie 6050. Poprosiła o ujęcie w projekcie zmian w budżecie miasta pisma Wydziału
Techniczno Inwestycyjnego w sprawie budowy asfaltowej nawierzchni na ulicy
Podgórnej w Chełmnie wraz z chodnikami, odwodnieniem i
oświetleniem. W związku z możliwością
pozyskania środków z Unii Europejskiej na refundację kosztów poniesionych na to
zadanie zachodzi konieczność zamieszczenia w prasie lokalnej informacji o zaangażowaniu środków z Unii
Europejskiej oraz ustawienia tablic informacyjnych o dofinansowaniu. Jest to
koszt 3 tys. zł. i zaproponowała, aby zwiększyć o tą kwotę wydatki w dziale
600, rozdział 60016, § 4300 – zakup usług pozostałych. Reasumując stwierdziła,
że po zmianach dochody wynoszą 51.995.491 zł., natomiast wydatki zamykają się
kwotą 52.707.637 zł. Deficyt po zmianach
będzie wynosił 712.146 zł.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p.
Giżyński - w związku z wprowadzeniem przez Burmistrza Miasta Stanowiska w sprawie wyrażenia woli nabycia na
rzecz Gminy Miasta Chełmna lokalu użytkowego nr 13 o pow. 328 m2,
położonego w Chełmnie przy ul. Dworcowej 41,
w imieniu członków Komisji wycofał opinię dotyczą zmian w budżecie miasta (Załącznik nr 7 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –
zapoznał obecnych z opinią Komisji Budżetu – Załącznik nr 8 do
protokołu.
Na
salę obrad przybył radny
p. Jacek Kordowski – godz. 1610
Sekretarz Miasta p. Syta –
odnosząc się do drugiego punktu opinii Komisji Budżetu – dział 921, rozdział
92195 poinformowała, że jest przewodniczącą komisji konkursowej, która ma
zaproponować podział środków na zadania w zakresie rozwoju kultury. Po przeanalizowaniu
otrzymanych ofert Komisja wystąpiła do Burmistrza Miasta o zwiększenie środków
na ten cel o kwotę 30 tys. zł.
Stwierdziła, że będzie bardzo trudno pozyskać środki w kwocie 30 tys. zł. z budżetu ChDK i
z promocji, ponieważ budżet został już przyjęty i obecnie musiałyby być
wprowadzone zmiany zarówno w budżecie ChDK, jak i dziale 921 budżetu miasta.
Ponadto Rada Miasta przyjęła program współpracy z organizacjami
pozarządowymi, z którego wynika, że miasto zleca zadania tym organizacjom m.
in. na działanie w zakresie kultury.
Wpłynęło 10 propozycji imprez, w tym 5 cyklicznych, zdaniem członków komisji wszystkie są bardzo
ciekawe. Wszystkie te imprezy będą
zorganizowane za kwotę 234.555 zł, a organizacje oczekują na
dofinansowanie w kwocie około 100 tys. zł, jeżeli kwota zostanie zwiększona o 30 tys. zł.
będzie to dotacja w wysokości 25,5 % i w związku z obowiązującymi
przepisami nie ma innej możliwości, jak zaproponowane zwiększenie i ponowny
podział środków. Dodała, że o ile środki pozostaną w dotychczasowej wysokości
większość organizacji nie będzie w stanie zorganizować planowanych
imprez. Zdaniem komisji żadnej ze zgłoszonych imprez niemożna pominąć, są one
organizowane na zasadach wolontariatu, ludzie angażują swój cenny, prywatny
czas. Oferta imprez dotyczy zarówno mieszkańców naszego miasta, ale także
turystów odwiedzających nasze miasto. Poprosiła o zwiększenie działu 921 o
wnioskowaną kwotę i
dodała, że przekazanie organizacji jakiejkolwiek z tych imprez do ChDK jest
niezgodne z przepisami.
Radny p. Wygnański –
stwierdził, że opinia Komisji Budżetu nie była jednogłośna i jako radny
stwierdził, e o ile dla miasta organizacje pozarządowe chcą wnieść 175 tys.
zł., jako środki własne, to Rada Miasta nie może ograniczać inicjatyw
mieszkańców. Dodał, że imprezy będą przeprowadzane przez 28 dni za 60 tys. zł.
z budżetu miasta i jest to praca społeczna organizacji. Zdaniem mówcy rola Rady
Miasta powinna polegać na mobilizowaniu mieszkańców do działań społecznych, a
nie ograniczanie środków. Reasumując zaapelował o przyjęcie zaproponowanej
zmiany.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – popierając słowa przedmówcy zwrócił uwagę na
fakt, iż Rada Miasta przyjęła budżet miasta, po czym zarówno ChDK, jak i
promocja podjęły działania i pewne zobowiązania już zostały przyjęte.
Zaapelował, aby Rada Miasta po uchwaleniu budżetu pozwoliła dysponentom na jego
realizację.
Radny p. Ziemecki – stwierdził, że
Komisja Budżetu większością głosów przyjęła przedstawioną opinię na podstawie
tego, że budżet miasta był uchwalany 30 grudnia 2008 r. i przed tym terminem
należało wnioskować o
większą kwotę na kulturę. Przypomniał, że środki na ten dział nie były
mniejsze, aniżeli w 2008 roku, podobnie jak w innych dziedzinach np. sport,
działanie przeciw alkoholizmowi.
Zwiększenie kwoty o 100% w trakcie roku budżetowego zdaniem mówcy jest
precedensem. Zasugerował, aby planując budżet na 2010 roku próbować znaleźć większe środki na kulturę,
nie pomijając innych organizacji uczestniczących w konkursach. Stwierdził, że
takim sposobem dojdzie do zwiększenia wydatków budżetowych. Dodał, że wszystkie
wnioski w konkursach przewyższają zapotrzebowanie i przyznane dotacje. Zdaniem
mówcy kierując się zadaniami, jakie przyjęto do realizacji należy utrzymać
granice, a zwiększenie środków na dotację o 30 tys. zł. stanie się precedensem
i to było podstawą wydanej opinii.
Radny p. Wygnański –
stwierdził, że sportowcy od wielu lat działają tak, jak powinni tzn. społecznie
w klubach. Od ubiegłego roku wzrosła
aktywność działaczy kulturalnych, którzy podobnie jak sportowcy przyjmują duże
inicjatywy. Umożliwienie organizacji wnioskowanych imprez może w przyszłości być
przyczynkiem do tego, że kultura będzie działała podobnie, jak działa sport, a
nie będzie scentralizowana w formie Chełmińskiego Domu Kultury. Zasugerował, że
w przyszłym roku może być jeszcze więcej imprez i jeszcze większy wkład własny Stowarzyszeń.
Sekretarz Miasta p. Syta –
w uzupełnieniu przedmówcy stwierdziła, że część imprez zaczynała się bardzo
skromnie np. pierwsze Jarmarki Jaszczurcze i Spotkania z Folklorem. Co raku imprezy te
nabierają większego rozgłosu
i ściągają do Chełmna wielu
turystów, co wymaga coraz większych nakładów. Urząd Miasta nie może przewidzieć
jakie to będą imprezy i zabezpieczyć na ten cel zwiększonych środków.
Zasugerowała, że nie można doprowadzić do tego, że Chełmno będzie pięknym
miastem, które ma piękne zabytki, ale nic się w nim nie dzieje. Odpowiadając
radnemu p. Ziemeckiemu stwierdziła, że trudno jest przewidzieć, jakie będą
potrzebne środki na dofinansowanie kultury w roku przyszłym.
Radny p. Gzella – zwrócił uwagę, że
są to konkursy do których są zgłoszenia w
oparciu o wskazaną pulę pieniędzy. Potwierdził, że należy „ożywić te mury
gotyckie”, jednakże o ile środki na te zadania zostaną zwiększone o 100 % to
wnioski na dofinansowanie klubów sportowych opiewały na kwotę ok. 500 tys. zł.
Dodał, że był członkiem komisji, która dzieliła środki na imprezy sportowe i była
to kwota 15 tys. zł., a wnioskowano na ten cel
o kwotę ponad 30 tys. zł.
Zasugerował, że
zwiększenie środków na kulturę będzie precedensem, który będzie powtarzał się
latach przyszłych.
Nawiązują do działalności
ChDK zwrócił uwagę, że na tą jednostkę jest przeznaczanych ok. 800 tys. zł. i
są to również środki na kulturę,
natomiast nie ma w Chełmnie jednostki, która prowadziłaby sport na terenie miasta. Zaapelował o „roztropność radnych w tej
dziedzinie”.
Radny p. Jurczak – stwierdził, że nie
jest przekonująca argumentacja radnego p. Ziemeckiego i radnego p. Gzelli.
Uznał, że w pewnych sytuacjach nie można argumentować, że środki są zwiększane
o 100% bo jest to kwota 30 tys. zł., a w innych przypadkach
zwiększenie może być o 10 % i stanowi to kwotę wyższą. Nie można mówić, że nie
należy zwiększyć środków, bo będzie to precedensem, a należy zaplanować
zwiększenie na rok następny. Zdaniem mówcy Ci, którzy chcieli przygotować
imprezy w roku bieżącym nie zdecydują
się na ich przygotowanie w roku przyszłym.
Stwierdził, że nie można utrudniać organizacji imprez, które mają być
atrakcją zarówno dla turystów, jak i dla mieszkańców miasta. Zaapelował o przyjęcie propozycji zwiększenia
o kwotę 30.000 zł. na organizację imprez kulturalnych.
Radny p. Dzikowski –
zwrócił uwagę, że charakterystyczną
rzeczą zarówno dla tej Rady Miasta, jak i poprzednich jest kwestia tego,
iż wydawanie bardzo dużych pieniędzy przechodzi bez merytorycznej dyskusji, a
spory trwają nad kwotą w tym przypadku 30 tys. zł. Stwierdził, że nie należy stawiać przeciwko
sobie kultury i sportu. Zwracając się do
Sekretarza Miasta poprosił o informację o jakie chodzi imprezy, bo to ułatwi
podjęcie decyzji.
Sekretarz Miasta p. Syta –
odpowiadając przedmówcy poinformowała, że między innymi będą to takie imprezy,
które są już znane. I tak: XI Turniej
Rycerski, Historyczny Piknik Strzelecki, VII Festiwal Piosenki
Harcerskiej, XXX-lecie Pomorza, X
Jarmark Jaszczurczy, Ogólnopolski Festiwal Amatorskich Orkiestr Dętych, Lato
Dialogu Kultur, Plener Plastyczny, V Międzynarodowe Chełmińskie
Spotkania Chóralne. Dodała, że rozpiętość w zakresie dofinansowania jest
bardzo różna.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –
stwierdził, że padają różne propozycje np. aby ChDK pomagał w organizacji. Dodał,
że ChDK pomaga, ale to miasto ogłasza
konkursy. Zwrócił uwagę, że należy docenić fakt, iż ¾ środków pochodzi ze
stowarzyszeń. Nawiązując do organizacji
Jarmarku Jaszczurczego i Spotkań z
folklorem stwierdził, że członkowie stowarzyszenia przygotowują wszystko w
własnym zakresie. Dodał, że o ile w roku bieżącym imprezy te nie odbędą się z
powodu braku środków, to w przyszłym roku nie wiadomo, czy będzie miał kto je
zorganizować.
Radny p. Giżyński –
zasugerował, aby w przyszłości zastanowić się nad działalności
Chełmińskiego Domu Kultury, skoro
Stowarzyszenia tak prężnie działają. Stwierdził, że większość wymienionych
imprez to imprezy cykliczne i
zdaniem mówcy powinny być wykonywane przy współpracy z ChDK.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - zaapelował o przegłosowanie kwoty 30 tys.
zł., a nie prowadzenie dyskusji na temat struktur organizacyjnych
funkcjonowania miasta.
Radny p. Błażejewicz –
zwrócił uwagę, aby Komisja Budżetu skonkretyzowała, czy zapis zawarty w opinii
jest do przegłosowania, czy tylko do dyskusji. Zwrócił uwagę, że jest wiele
działań, do których przystępują gminy w Ministerstwie
Kultury, szczególnie w okresie jesiennym i Stowarzyszenia powinny również tam
występować o dofinansowanie.
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że
dyskusja trwa nad kwotą 30 tys. zł., a jeżeli ktoś chce zrobić coś w tym
mieście, to należy to umożliwić.
Przypomniał, że dnia 30 grudnia 2008 r. został przyjęty budżet miasta, z
którego wyrzucono wiele zadań z uwagi na brak środków. Zdaniem mówcy na takie zadania, należy
przeznaczyć wnioskowaną kwotę 30.000 zł.
Radna p. Rostek – stwierdziła, że
nie chce porównywać ważności imprez, jednakże impreza Walentynowa to koszt 30
tys. zł., a za tą samą kwotę imprezy zorganizowane przez stowarzyszenia będą
trwały 28 dni. Dodała, że ludzie, którzy
nie pracują w stowarzyszeniach nie wiedzą
ile to jest pracy społecznej. Poprosiła, aby dać pieniądze
Stowarzyszeniom, które chcą coś zrobić dla tego miasta.
Radny p. Ziemecki – poprosił o
zrozumienie, chodzi o zasady; budżet został przyjęty i nie należy tworzyć
precedensu.
Radna p. Lenartowska – Gostkowska –
jako członek Komisji konkursowej stwierdziła, że o ile przyznanie dodatkowych
środków na kulturę jest precedensem, to popiera taki precedens. Dodała, że
wpłynęło dużo ofert i są one bardzo atrakcyjne.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –
ogłosił przerwę w obradach.
-
Po przerwie –
Przewodniczący Komisji Budżetu p. Wygnański –
w imieniu Komisji Budżetu wycofał wnioski zawarte w opinii.
Radna p. Neumann – nawiązując do kwoty 3 tys. zł. przeznaczonej na
paliwo dla Policji wyraziła obawy, że część radnych chciała poprzeć ten
wniosek. Zwróciła uwagę, że nie jest to wysoka kwota, ale chodzi o zasadę, że
kolejne zadanie należące do państwa zostaje zrzucone na samorząd. Dodała, że
zasadnym jest, aby pokazać, że to co należy do Państwa powinno być przez
Państwo realizowane.
Radny p. Wygnański – stwierdził, że zastanawiał się, co dla mieszkańców naszego
miasta jest ważne i z pewnością ważne jest, że będą piękne zabytki, że 16 mln.
zł. zostanie wydanych na remont zabytków, czy cyt. „może jakaś obwodnica,
gdzieś tam w polu będzie”. Zdaniem mówcy priorytetem dla każdego mieszkańca
jest poczucie własnego bezpieczeństwa. Dodał, że decyzją nie przyznania 3 tys.
zł. na paliwo dla Policji nie uzdrowimy rządu. Należy zrobić wszystko, aby
miasto było bezpieczne i kwotę 3 tys. zł. należy zaakceptować.
Radny p. Dzikowski – stwierdził, że są zadania własne i zadania należące
do Państwa. Popierając wystąpienie radnej p. Neumann złożył wniosek, aby w dziale 754, rozdział 75405,
§ 3000 wykreślić kwotę 3 tys. zł. przeznaczoną na paliwo dla Policji.
Radny p. Jurczak – złożył wniosek formalny o zamknięcie dyskusji.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że przed złożeniem wniosku do dyskusji
zgłosił się radny p. Wrażeń i udzielił zainteresowanemu głosu przed
przystąpieniem do głosowania wniosku.
Radny p. Wrażeń – stwierdził, cyt. „Rząd nie dba o nas, ale na
bezpieczeństwie nie można oszczędzać”. Zdaniem mówcy należy przekazać kwotę 3
tys. zł. na paliwo dla Policji.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady Miasta wniosek formalny
zgłoszony przez radnego p. Jurczaka.
Za wnioskiem głosowało 12 radnych, przy 2 głosach
przeciwnych i 6 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta
większością głosów przyjęła wniosek radnego p. Jurczaka w sprawie zamknięcia
dyskusji.
Następnie
poddał pod głosowanie wniosek radnego p. Dzikowskiego w sprawie wykreślenia w
dziale 754, rozdział 75405, § 3000 kwoty
3 tys. zł. przeznaczonej na paliwo dla Policji.
Za
wnioskiem głosowało 10 radnych, przy 6 głosach przeciwnych i 4 głosach wstrzymujących.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła wniosek radnego
p. Dzikowskiego.
Poddał pod głosowanie
projekt uchwały zawarty w druku nr 1 wraz ze zgłoszonymi autopoprawkami oraz z
przyjętym wnioskiem zgłoszonym przez radnego p. Dzikowskiego.
Za
projektem głosowało 19 radnych, głosów przeciwnych nie było, przy 1 głosie
wstrzymującym.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła
Uchwałę
Nr XXXIII/194/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 r. w spraw zmiany
budżetu miasta Chełmna na 2009 rok. (Załącznik nr 9 do protokołu).
Punkt 5. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku oddania w
dzierżawę w drodze przetargowej nieruchomości części działki nr 32/2 i działki nr 55/4 obręb 8
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –
przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 10 i nr 11 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –
odczytał opinię Komisji Rewizyjnej w przedmiotowej sprawie (Załącznik nr 12
do protokołu).
Radna p. Rostek – poprosiła o
informację jakie dochody ma miasto z tytułu dzierżawy 5,23 ha wody i
przynależnych gruntów ziemnych.
Burmistrz Miasta – odpowiadając
radnej p. Rostek stwierdził, że na zadane pytanie odpowie w dniu jutrzejszym. Zasugerował,
że tego typu pytanie można było zadać przed sesją.
Radny p. Wrażeń – poprosił o
wyjaśnienie, czy jest możliwość prawna przekazania „takich tematów” do ZUA
„OJAR”, który będzie bezterminowo wydzierżawiał i przedłużał umowy, „i będziemy mieli spokój.”
Burmistrz Miasta p. Kędzierski –
odpowiadając przedmówcy stwierdził, że cyt. „nie przyszliśmy tu i nie
zdobyliśmy mandatów, aby mieć spokój, przyszliśmy. tu na cztery lata do
ciężkiej pracy”. Dodał, że ZUA „OJAR” musi również stosować się do przepisów
prawa.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w
związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie Rady
Miasta projekt uchwały zawarty w druku
nr 2.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych, przy 1 głosie przeciwnym, głosów
wstrzymujący nie było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XXXIII/195/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 roku w sprawie
wyrażenia zgody na odstąpienia od obowiązku oddania w dzierżawę w drodze
przetargowej nieruchomości części działki nr 32/2 i działki nr 55/4 obręb 8
(Załącznik nr 13 do protokołu).
Punkt 6. Sprawa zatwierdzenia do realizacji
projektu „Komunikacja bez barier” realizowany w ramach Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
„Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich”
Kierownik Referatu OKiP p. Ludwikowska –
przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 14 i nr 15
do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski –
zapoznał obecnych z treścią opinii Komisji Rady Miasta, i tak:
-
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki
-
Załącznik nr 16 do protokołu,
- Komisji Rewizyjnej –
Załącznik nr 17 do protokołu.
Następnie w związku z
brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały
zawarty w druku nr 3.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących nie było.
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku głosowania Rada
Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XXXIII/196/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie zatwierdzenia do realizacji
projektu „Komunikacja bez barier” realizowany w ramach Działania 9.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
„Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich” (Załącznik nr 18 do protokołu).
Punkt 7. Sprawa przyjęcia sprawozdań z realizacji
Gminnego Programu Ochrony Środowiska oraz Gminnego Planu Gospodarki Odpadami
dla miasta Chełmna za lata 2007 – 2008.
Kierownik
referatu ds. Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami p. Szuster przedstawił projekt uchwały
wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 19
i nr 20 do protokołu).
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski – przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej – Załącznik nr 21 do
protokołu.
Radny
p. Ziemecki –
stwierdził, że cyt. „Rada ma podjąć uchwałę w sprawie przyjęcia dwóch
sprawozdań: pierwsze dotyczy realizacji programu ochrony środowiska za dwa lata
tj. 2007 i 2008 rok i drugie z realizacji programu gospodarki odpadami również
za okres jw. Oba sprawozdania wynikają z obowiązujących w tym
zakresie przepisów przy czym pierwsze sprawozdanie jest przedkładane wyłącznie
Radzie Miasta Chełmna, natomiast drugie przedłożone zostało również starostwu,
następnie wojewodzie, marszałkowi województwa skąd trafia do odpowiedniego
ministra, na końcu do Rady Ministrów. Wszystko w celu stworzenia w kraju
zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i
unieszkodliwiania odpadów i zapewne posłużą w celach zaopiniowania aktualizacji
programów gospodarki odpadami obowiązujących w gminach o czym informuje nas
zapis w sprawozdaniu, iż aktualizacja obecnego programu czeka na zaopiniowanie
w urzędzie marszałkowskim. Jak pierwsze
sprawozdanie odnoszące się do ochrony środowiska mogłoby zostać zaakceptowane przez radę, tak już
sprawozdanie z realizacji
programu odpadami z zawartymi w nim stwierdzeniami wymaga szerszego omówienia i
ustosunkowania się doń i tak: W tabeli nr 9 lp. 2 jest zapis „Gmina powinna
zgodnie z przepisami posiadać ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców” i pada stwierdzenie
„System ewidencji funkcjonuje na terenie gminy”. Następnie pod lp. 4 tej samej tabeli jest
zapis „W związku z brakiem
ewidencji umów, id.” Zachodzi pytanie, czy system istnieje, czy też go brak, na
komisji budżetu Zastępca Burmistrza Miasta Pan Tadeusz Jagodziński potwierdził,
iż ewidencji takowej gmina nie posiada. Jeśli sprawozdanie będzie dokładnie
analizowane przez starostwo i nie tylko, zapewne zajdzie konieczność
wyjaśnienia tej kwestii. Jak wielkie znaczenie ma założenie ewidencji świadczy
o tym zapis w tabeli nr 9 lp. 4, że zorganizowanym systemem odbioru odpadów
komunalnych na dzień 31.12.008 r. było objętych 83% mieszkańców, obliczono to
na podstawie ilości pojemników na odpady, także częstotliwości ich odbioru. Z
powyższego wynika, iż podane wielkości ustalono w oparciu o dane szacunkowe, a
nie rzeczywiste. W podsumowaniu sprawozdania w pkt. 3 czytamy objęcie 100%
mieszkańców zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych nie zostało osiągnięte i
dalej czytamy, ze względu na brak
szczegółowego systemu kontroli i ewidencji umów zawartych pomiędzy
mieszkańcami, a podmiotami wywozowymi. Fakt braku takich umów nie wpłynął
jednak na poinformowanie Rady na XXXII sesji przez Zastępcę Burmistrza pytanego
w tych kwestiach, który stwierdził, że odnośnie sprawozdań wszystkie firmy
posiadające koncesję składają sprawozdania na bieżąco ponadto co miesiąc
przedkładają, kto rozwiązał umowę, a kto nawiązał umowę, więc występuje daleko
idąca rozbieżność. Kwestia prowadzenia ewidencji przez gminę ma obecnie jeszcze
większe znaczenie, gdyż od miesiąca marca br. Burmistrz Miasta posiada
uprawnienia kontrole w firmach zakresie wydanych im koncesji na zbiórkę odpadów
komunalnych na terenie gminy. Brak ewidencji uniemożliwia przeprowadzenie
pełnej kontroli i porównania danych przekazanych przez podmioty posiadające
koncesję s danymi gminnymi. Celem sporządzenia sprawozdań jest ustalenie
rzeczywistej wielkości wytwarzanych odpadów komunalnych, a nie szacunkowych,
stąd tak szczegółowo została prawem unormowana gospodarka odpadami na terenie
poszczególnych gmin. Firmy posiadające koncesję na odbiór odpadów są zobowiązane
między innymi do prowadzenia pełnej dokumentacji w zakresie działalności
objętej zezwoleniem, a w szczególności dokumentów wynikający z aktualnego prawa
normującego gospodarkę odpadami oraz uzyskanych zezwoleń. Sumując obowiązki
gmin i firm prowadzących
działalność w zakresie udzielonych koncesji wszystko w oparciu o obowiązujące przepisy
o gospodarce odpadami daje możliwość sporządzenia sprawozdań opartych o stan
rzeczywisty, a nie szacunkowy. Na podstawie powyższych danych rady gmin mogą
prawidłowo ustalać zarówno cennik obowiązujący na składowiskach odpadów, jak i
maksymalne stawki, których przekroczyć nie mogą firmy upoważnione do odbioru
odpadów komunalnych. Sprawozdanie odsłania jeszcze jedną bardzo ważną kwestię,
gdyż informuje, że składowisko odpadów
komunalnych w Osnowie jest składowiskiem gminnym, do którego przynależą gminy
powiatu chełmińskiego. Składowisko w roku 2007 przyjęło ogółem 9.392,01 Mg w tym poddanych odzyskowi
1.765,85 Mg, w roku 2008 ogółem 10.565,64 Mg, w tym poddanych odzyskowi
1.273,52 Mg. W wprowadzeniu do
sprawozdania jest informacja, iż z terenu miasta zebrano odpadów łącznie w 2007
roku – 5.093,25 Mg, a w 2008 roku – 5.064,25 Mg. Z powyższego wynika, iż następuje
zwiększenie produkowanych odpadów przy jednoczesnym spadku odpadów poddanych
odzyskowi, jest to zjawisko bardzo niepokojące.
Również bardzo ważną informacją są wielkości przypisane dla miasta
Chełmna, stanowią one dla roku 2007 około 54%, a dla roku 2008 około 48 %
ogółem zebranych odpadów i
unieszkodliwionych na składowisku. W tym temacie złoże stosowna interpelację w
sprawie partycypacji w kosztach utrzymania składowiska przez przynależące doń
gminy. Z danych odnoszących się do
terenu naszego miasta wynika ponadto, iż na jednego mieszkańca przypada około
20 litrów produkowanych przez niego odpadów, a nie jak poinformowano radę, że
jest to wielkość 27 litrów. Powyższe wynika z wyliczenia: (5.064 Mg x 4,3 m3
x 1000 : 52 tygodnie : 20.5000 liczba mieszkańców = 20,4 l).
W wielkim skrócie przedkładam swoje spostrzeżenia do
sporządzonych sprawozdań, jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, jak duże znaczenie
może mieć ich treść przy podejmowaniu przez nas decyzji w zakresie ochrony
środowiska i gospodarki
odpadami.
Wnioskami, jakie nasuwają się po lekturze owych
sprawozdań to między innymi:
1. Niezwłoczne założenie przez
gminę miasto Chełmno ewidencji stosownie do wymogów zawartych w unormowaniach
prawnych.
2. Wyjaśnienia sprawy partycypacji w kosztach utrzymania
składowiska odpadów przez gminy powiatu chełmińskiego.
3. Z uwagi na kończący się
termin wydanych koncesji dla firm (taką informację komisji budżetu na jej
posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2009 r.
przekazał Zastępca Burmistrza termin upływa z dniem 31.12.2009 r.) w oparciu o wydane zarządzenie Burmistrza
Miasta nr 85/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. i inne przepisy podjąć działania
zmierzające do objęcia 100% mieszkańców zorganizowanym systemem odbioru
odpadów, dążąc jednocześnie do wdrożenia selektywnej zbiórki już na etapie
gospodarstw domowych i innych podmiotów.”
Dodał, że po dyskusji Rada Miasta podejmie
odpowiednie stanowisko w zakresie przyjęcia lub nie
przedstawionych sprawozdań.
Radny
p. Giżyński –
nawiązując do opinii Komisji Rewizyjnej poinformował, że po zapoznaniu z
treścią sprawozdań członkowie Komisji zwrócili uwagę na szereg niejasności, i
tak: liczba mieszkańców korzystających z sieci wodociągowej – nie podano z
uwagi na brak danych na koniec 2008 rok. Nie podano stopnia zwodociągowania
również z uwagi na brak danych. Nie określono udziału użytków rolnych oraz
gruntów dobrej jakości. Podobnie w
informacji o stanie powietrza również często wskazuje się na brak danych.
Zwrócił uwagę, że powtarzanie określenia „brak danych” w złym świetle
przedstawia Zakład Wodociągów i Kanalizacji.
Radny
p. Wrażeń –
zgłosił zastrzeżenia do tabeli nr 11, gdzie wprowadzono zapis „likwidacja
mogilników i innych zbiorników na odpady niebezpieczne” – nie podano roku
realizacji. Kolejny zapis to „Sukcesywna likwidacja istniejących mogilników,
zbiorników smoły pogazowej, przeprowadzanie, rekultywacja terenów skażonych” –
w opisie działań podano iż na terenie miasta Chełmna mogilniki nie występowały
i nie występują. Poprosił o informację,
jak daleko jest załatwiona sprawa zbiorników po starej gazowni.
Kierownik
referatu ds. Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami p. Szuster – przedstawił autorkę omawianych
sprawozdań i raportów, która wyjaśni wskazane nieprawidłowości.
P.
Joanna Masiota – przedstawicielka zespołu projektowego firmy GREEN KEY – odpowiadając radnemu p.
Giżyńskiemu na temat przedstawienia Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w
nietypowym świetle wyjaśniła, że informacje, jakie winny być w sprawozdaniu
wynikają ze sprawozdań M- 06. Informacje te były pozyskiwane na etapie
tworzenia Planu i Programu Ochrony Środowiska i pozyskano taką informację za
2007 rok, natomiast za 2008 rok nie ma tej informacji, ponieważ nie było czasu
na ich pozyskanie. Pytanie zostało
zadane w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji, jednakże ponieważ należało złożyć
raport przed sesją nie pozyskano odpowiedzi. Przedstawienie informacji w
sprawozdaniu polega na zawarciu tabel w formie elementów wymienionych i dlatego, jeżeli nie ma jakiegoś elementu na
terenie Gminy pisze się, że go nie ma lub tez, że jest brak danych. Jako przykład
podała badanie powietrza, które nie jest prowadzone przez samorządy
terytorialne, a przez jednostki działające w zakresie ochrony środowiska tj. Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska, SANEPID i inne jednostki badające tego typu
elementy środowiska przyrodniczego. Programy Ochrony Środowiska na szczeblu
wojewódzkim narzucają na samorządy gminne obowiązki tworzenia map akustycznych,
programów ochrony środowiska i programów ochrony powietrza, a nie wiąże się to
z dofinansowaniem. Stwierdziła, że przedstawione
sprawozdanie jest o
chaotyczne i wykazuje brak danych, ponieważ
nie jest prowadzony monitoring na terenie miasta. Nawiązując do
wypowiedzi radnego p. Ziemeckiego
wyjaśniała, że sprawozdanie dotyczy realizacji dokumentu „Programu Ochrony
Środowiska za lata 2004 – 2008”. Oceniając sprawozdanie należało oprzeć się
na przyjętym w poprzedniej kadencji Planie
Gospodarki Odpadami i Programami Ochrony Środowiska.
Od pół roku firma GREEN KEY realizuje w Urzędzie
Miasta aktualizację Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami,
które to dokumenty zostały już zaopiniowane pozytywnie przez Starostwo
Powiatowe oraz przez Urząd Marszałkowski i zostaną one przedstawione Radzie
Miasta do uchwalenia na lata 2008 – 2011 i perspektywicznie na lata kolejne.
Odpowiadając
na temat dotyczący ewidencji umów na odbieranie odpadów komunalnych wyjaśniła,
że przedsiębiorstwa działające na terenie miasta są zobowiązane do comiesięcznych
sprawozdań przedstawiających ilości podpisanych umów na odbiór odpadów
komunalnych od właściciela nieruchomości. Następnie wyjaśniając problem ewidencji odpadów poinformowała, że
przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia sprawozdania z ilości odebranych odpadów z terenu obsługiwanej gminy. Dodała, że w sprawozdaniu są dwa
założenia; jedno dotyczy ilości odpadów określonych wskaźnikowo dla terenu
miasta, a po drugie zostało scharakteryzowane składowisko, jako instalacja będąca
własnością miasta.
Radny p. Giżyński – nawiązując do sprawy braku danych z Zakładu
Wodociągów i Kanalizacji poprosił o informację, kiedy rozpoczęto prace nad
sprawozdaniem.
P. Joanna Masiota -
poinformowała, że za 2008 rok sprawozdanie było wykonywane dopiero w m-cu
lutym 2009 roku, ponieważ sprawozdania do GUS za 2008 rok są przekazywane w
okresie do końca stycznia.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński – nawiązując do
wystąpienia radnego p. Ziemeckiego poinformował, że umowy do końca kwietnia
będą dostarczone przez wszystkich przewoźników.
Ponadto co miesiąc otrzymuje informacje dotyczące rozwiązania i
nawiązania nowych umów. Dane te są przekazywane również do Straży Miejskiej,
która kontroluje rozwiązanie umowy było zasadne. Podziękował Komisji Budżetu za zaangażowanie
oraz zgłoszone uwagi. Informacyjnie podał, że na terenie województwa znajduje się
115 składowisk, z czego tylko 33 składowiska posiadają wagi.
Odpowiadając
radnemu p. Giżyńskiemu wyjaśnił, że w mieście Chełmno nie jest zwodociągowana
tylko dzielnica Grubno, trzy budynki na Powiślu, ulica Gorczyckiego od
cmentarza do granicy i ulica Jastrzębskiego – kółko rolnicze i część gospodarstw. Wyjaśniając sprawę badania wody w Jeziorze
Starogrodzkim poinformował, że przed sezonem każde kąpielisko jest badane przez
Sanepid, ponieważ w innym przypadku nie mogłoby być dopuszczone do użytkowania.
Odpowiadając
radnemu p. Wrażeniowi poinformował, że
na terenie miasta nie ma mogilników, a w programie założono zbadanie zbiorników
pogazowych, które znajdują się na zapleczu byłego ZUA „OJAR”.
Radny p. Jurczak – stwierdził, że Zastępca Burmistrza Miasta uzupełnił
sprawozdanie. Nawiązując do wystąpienia p. Masiota mówca wywnioskował, że
program został opracowany dlatego, że co dwa lata musi być przyjęte
sprawozdanie, a ono jest przyjmowane dlatego, że opracowano program.
Zasugerował, że o ile w programie są zadania, które nie dotyczą tego, co dzieje
się w naszym mieście to nie należy z tych zapisów korzystać w całości.
Zasugerował, aby podjąć takie działania, aby kolejne sprawozdania wynikały z
istniejącego stanu rzeczy, a nie z faktu, że co dwa lata jest taka konieczność.
Radny p. Ziemecki – stwierdził, że art. 14 ustawy o odpadach wyraźnie
określa, że „Organ wykonawczy gminy przedkłada radzie gminy i zarządowi powiatu
w terminie do dnia 31 marca, po upływie okresu sprawozdawczego”, następnie
zacytował zapisy dotyczące dalszego przedkładania sprawozdań. Ponadto omówił
obowiązki przedsiębiorców zawierających umowy na wywóz odpadów odnośnie
sprawozdawczości na temat zawartych i rozwiązanych umów.
Radna p. Neumann – poprosiła o wyjaśnienie, dlaczego Wydział Ochrony
Środowiska zlecił wykonanie sprawozdania, za które urząd musiał zapłacić.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że pytanie radnej p. Neumann było do
Burmistrza Miasta, Jego Zastępcy lub Skarbnika Miasta.
Specjalista ds. Ochrony Środowiska p.
Katarzyna Grzeszczak – poinformowała,
że sprawozdanie wykonała firma GREEN KEY, która opracowywała aktualizację
Gminnego Planu Gospodarki Odpadami oraz
Gminnego Programu Ochrony Środowiska. Są dwa obszerne opracowania i firma w ramach umowy za ich wykonanie
zobowiązała się do sporządzenia sprawozdania
z realizacji Gminnego Programu Ochrony Środowiska oraz Gminnego Planu
Gospodarki Odpadami dla miasta Chełmna za lata 2007 – 2008. Oferowana cena była
bardzo konkurencyjna.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – ogłosił przerwę w obradach.
-
Po przerwie –
Przewodniczący obrad stwierdził, że na sali obrad znajduje się 21 radnych,
wobec czego ilość radnych jest wystarczająca do podejmowania prawomocnych
uchwał.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński - odpowiadając radnemu p. Giżyńskiemu wyjaśnił, że pewnych
opracowań urzędnicy nie są w stanie wykonać m. in. jest to aktualizacja
Gminnego Programu Ochrony Środowiska
oraz Planu Gospodarki Odpadami. Wykonanie
tego zdania nie wymagało ogłoszenia przetargu w związku z czym rozesłano
oferty. Na aktualizację programów wpłynęło 5 ofert. Wybrana firma GREEN KEY
przedstawiła najtańszą ofertę, a dodatkowo zobowiązała się bezpłatnie wykonać
omawiane sprawozdania.
Radny p. Błażejewicz – przypomniał, że na ostatniej sesji zadawał pytanie
Zastępcy Burmistrza, na które mówca nie
otrzymał odpowiedzi, a dotyczyło ono informacji na temat ile odpadów
komunalnych przywozi na nasze składowisko ZUK ze Świecia. Dodał, że jest to
firma, która wywozi odpady z
„Biedronki”. Odwołując się do zapisu § 31 pkt. 2 Regulaminu
utrzymania czystości, cyt. „Nakłada się na jednostki wywożące obowiązek wywożenia odpadów komunalnych
stałych na składowisko w Osnowie” stwierdził,
że wywożenie odpadów na inne składowiska jest niezgodne z regulaminem.
Zdaniem mówcy wywóz odpadów nie zgodny z regulaminem powinien spowodować utratę
koncesji.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński - odpowiadając przedmówcy stwierdził, że na
poprzedniej sesji udzielał takiej odpowiedzi i potwierdził, że istotnie w
Chełmnie wydano 5 koncesji na wywóz odpadów. Wszystkie te zakłady przekazują
informację, ile nieczystości wywożą i gdzie je składują. Dodał, że ZUK w Świeciu wywozi odpady z dwóch
Biedronek. Odnośnie zapisu regulaminu, którego wynika, że odpady nie mogą być
wywożone na inne składowiska wyjaśnił, że jest wyrok Ochrony konsumentów i
konkurencji, który wskazuje, iż ważne jest
z kim podpisano umowę. Dodał, że ZUM w 2008 roku wywiózł ponad 400 ton
odpadów na Składowisko do Sulnówka, ale obsługuje on również inne gminy i z
tamtych gmin odpady były wywożone do Sulnówka.
Radna
p. Rostek –
wracając do sprawy mogilników poprosiła o wyjaśnienie dlaczego na terenie
miasta Chełmna nie ma mogilników. Ponadto poprosiła o informację, gdzie mieszkańcy
Chełmna mają gromadzić opakowania po pestycydach. Poprosiła także o
wyjaśnienie, co dzieje się z makulaturą, szkłem i plastikiem z tzw. dzwonów. Dodała, że w chwili obecnej nie ma w Chełmnie
punktów skupu makulatury. Zasugerowała,
aby rozważyć możliwość utworzenia takiego punktu w ramach robót publicznych.
Poprosiła o wyjaśnienie,
co dzieje się z kwasami z akumulatorów i z akumulatorami samochodowymi.
Zwracając się do przedstawicieli Wydziału Ochrony Środowiska uznała, że jest
zbyt mało programów edukacyjnych dotyczących selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych.
Zastępca
Burmistrza Miasta p. Jagodziński – potwierdził, że na terenie miasta Chełmna nie ma
mogilników, natomiast wyjaśniając sprawę
opakowań po środkach ochrony roślin, zgodnie z przepisami sprzedający środki
ochrony roślin ma obowiązek te opakowania przyjmować. Odnosząc się do sprawy makulatury
poinformował, że zbierana w dzwonach jest sprzedawana. Poruszając sprawę
akumulatorów stwierdził, że każdy użytkownik samochodu kupując nowy akumulator
stary zdaje, w zamian otrzymuje
bonifikatę. Przypomniał, ze
miasto wprowadziło pojemniki na baterie oraz pojemniki w aptekach na zużyte
leki.
Burmistrz
Miasta p. Kędzierski – odpowiadając radnej p. Rostek na temat propozycji prowadzenia
działalności gospodarczej przez Urząd Gminy poinformował, że jest to niezgodne
z przepisami.
P.
Szuster –
poinformował, że na sprzedaż makulatury, jak i stłuczek szklanych podpisano
stosowne umowy. Odpady przywożone z
dzwonów są segregowane na składowisko i przekazywane do zakładów, które zajmują
się dalszym przetwórstwem.
Radny
p. Wrażeń – poprosił o wyjaśnienie czy pojemniki typu
„dzwony” kupuje ZUM, czy miasto i dlaczego są one opatrzone naklejkami „ZUM”.
Zastępca
Burmistrza p. Jagodziński – odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że „dzwony” są kupowane przez miasto,
natomiast naklejki ZUM-u są umieszczane z powodu, iż od dnia 1 stycznia
br. firmy wywozowe mają podział rejonów
i zawartość dzwonów wywożą w ramach swoich kosztów. Ze względów organizacyjnych, jako informacja
dla kierowcy odpowiedzialnego za wywóz wprowadzono naklejki firm wywozowych.
Radny
p. Giżyński –
zwracając się do przedstawicieli firmy GREEN KEY poprosił o wyjaśnienie
dlaczego w sprawozdaniu w pozycji dotyczącej przyrody
podano, że ze względu na brak danych dotyczących
ilości i powierzchni obszarów podlegających ochronie przeorzy nie można
przeprowadzić analizy.
P.
Masiota –
poinformowała, że ewidencję tego typy dokumentów prowadzi Generalny Dyrektor
Ochrony Środowiska i trzeba wystąpić z
zapytanie. Czasami przychodzą rozbieżności w stosunku do informacji z Urzędu
Wojewódzkiego i do informacji znajdujących się w Urzędzie Miasta. Parki są
podawane w ogólnej powierzchni, a nie z podziałem na granice administracyjne.
Radna
p. Neumann –
stwierdziła, cyt. „jak każdy produkt reklamowany tak i firmy, które się reklamują i mówią, że
zrobią coś za darmo to jest zwykła, przepraszam za kolokwializm, podpucha”.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji
poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 4.
Za przyjęciem projektu głosowało 6 radnych, przy 9 głosach przeciwnych i 6 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący obrad stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta
większością głosów nie przyjęła
sprawozdań z realizacji Gminnego Programu Ochrony Środowiska oraz
Gminnego Planu Gospodarki Odpadami dla miasta Chełmna za lata 2007 –
2008.
Punkt
8. Interpelacje radnych.
Przewodniczący obrad stwierdził, że do czasu rozpoczęcia obrad XXXIII
sesji rady Miasta wpłynęły cztery interpelacje, które odczytał i tak:
- Interpelacja
radnego Lesława Giżyńskiego w sprawie opinii prawnej dotyczącej prawa własności
gruntów i budynków – Załącznik nr 22
do protokołu,
- Interpelacja
radnego Lesława Giżyńskiego w sprawie historycznego wyglądu miasta – Załącznik nr 23 do protokołu,
- Interpelacja
radnego Adama Ziemeckiego w sprawie możliwości wykonania częściowego odcinka
chodnika przy ulicy Generała Jastrzębskiego – Załącznik nr 24 do protokołu,
- Interpelacja
radnego Adama Ziemeckiego w sprawie
partycypacji gmin powiatu chełmińskiego w kosztach utrzymania
międzygminnego składowiska odpadów komunalnych w Osnowie – Załącznik nr 25 do protokołu.
Punkt 9. Wolne
wnioski i informacje
Przewodniczący Rady Miasta p. Piotrowski
– poinformował, że do Rady Miasta
wpłynęło pismo Zakładu Usług Miejskich dotyczące Uchwały Rady Miasta w sprawie
zmiany regulaminu utrzymana czystości i porządku (Załącznik
nr 26 do protokołu).
Następnie odczytał List otwarty osób handlujących na
targowisku w sprawie zniesienia abonamentów
- Załącznik nr 27 do
protokołu. Następnie poinformował, że Stowarzyszenie Kupców i Przedsiębiorców
Ziemi Chełmińskiej złożyło pismo dotyczące
wprowadzenia zmian opłat za parkowanie
wokół chełmińskiego Rynku (Załącznik nr 28
do protokołu) oraz pismo w sprawie
udzielenia zapisu umożliwiającego Burmistrzowi Miasta udzielania zniżek
członkom Stowarzyszenia z tytułu podatku od nieruchomości (Załącznik nr 29 do protokołu).
Następnie przypomniał o
obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych.
Radny p. Ziemecki – podziękował Burmistrzowi Miasta za udzieloną
odpowiedź na wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji w sprawie podpalenia
pojemników na odpady oraz w sprawie zniszczenia fontanny. Następnie zwracając się do Przewodniczącego Rady Miasta poprosił o wyjaśnienie, czy na sesji w
punkcie „wolne wnioski informacje” informuje radnych o całej korespondencji,
jaka wpłynęła do Rady Miasta.
Przewodniczący Rady Miasta – odpowiadając przedmówcy poinformował, że o całości
korespondencji, jaka wpływa do Rady Miasta, radni są informowani podczas sesji
Rady Miasta.
Radny p. Wrażeń – przypomniał, że 30 grudnia 2008 r. został uchwalony
budżet miasta, który był bardzo napięty. W dniu dzisiejszym została przyjęta
korekta tego budżetu. Zwracając się do Burmistrza Miasta i do
Przewodniczącego Rady Miasta poprosił o
wyjaśnienie na piśmie, cyt. „czy to jest zgodne, bo stara Rada przyjęła Plan
Wieloletni i to był harmonogram, wytycznik działania miasta Chełmna, a my
robimy to na wariackich papierach, niektóre zadania wprowadzamy poza przyjętym Planem
Wieloletnim”. Poprosił o wyjaśnienie,
czy w planie jest przebudowa drogi 550
oraz czy Burmistrz Miasta tak szybko uzgodni przebudowę drogi 550, skoro
dotychczas jest nielegalny zjazd na ulicy Kwiatowej, a na Szosie Grudziądzkiej są dziury przy
chodniku.
Radna p. Konowalik – stwierdziła, że w ubiegłym tygodniu ulica Toruńska
na odcinku od przystanku „na żądanie” w górę, została oczyszczona. Zwróciła
uwagę, że błoto zostało przy ogrodzeniach posesji na tej ulicy. Nawiązując do
sprawy ulicy Gorczyckiego poinformowała, że jest ona coraz węższa przez
znajdując się tam piasek. Poprosiła o sprzątnięcie tej ulicy.
Radny p. Gzella - zwrócił uwagę,
że na terenie miasta jest mało placów zabaw i przypomniał, że jest zapomniane
boisko tzw. „na akacjach”. Stwierdził, że z tego boiska korzysta wiele
dzieci i poprosił, aby jeden lub dwa razy w roku Zieleń Miejska powycinała
chwasty na tym terenie.
Radny p. Giżyński – poinformował, że oglądał projekt przebudowy płyty
Rynku, na podstawie którego ma być wykonana dokumentacja. Przypomniał, że Rada
Miasta poprzedniej kadencji ustaliła, że pewne odcinki Rynku miały być
wyłączone z ruchu, a z obecnego projektu wynika, że żadna z ulic nie będzie
wyłączona. Poprosił o wyjaśnienie, dlaczego tak się dzieje. Zasugerował, aby
wyłączyć przynajmniej odcinek od Kościoła farnego do ulicy Grudziądzkiej, gdzie
znajdują się cukiernie i na jezdni mogłyby powstać kawiarenki, podobnie jak w
innych miastach. Dodał, że jesteśmy na etapie planowania tej inwestycji i zasugerował, aby przed
wykonaniem dokumentacji plany były przedstawiane Radzie Miasta. Nawiązując do artykułu
prasowego stwierdził, że przeglądając budżet miasta nie ma w nim środków na
zakup kamer, ani na wynagrodzenie dla strażników miejskich, którzy mają być
zatrudnieni, ani też dla osób, którzy będą pilnowali monitorów.
Radna p. Neumann – przypomniała, że
podczas rozmów na temat sortowni i przekazania Składowiska Odpadów
Komunalnych ZUM-owi Zastępca Burmistrza Miasta poinformował, że do 14 lutego
br. Muszą być „wbite łopaty”. Poprosiła o informację, na jakim etapie
są prace.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając radnemu p. Gzelli na temat boiska „na
akacjach” przyznał, że nie był w tym terenie od dnia 20 lutego 2006 r. i dodał, że zainteresuje się tym tematem.
Nawiązując
do wypowiedzi radnego p. Giżyńksiego na temat zamknięcia ulic na Rynku stwierdził, że wszystko jest
zgodne z wolą Rady Miasta. Przypomniał, że dnia 18 grudnia 2006 roku
Rada Miasta zatwierdziła plan zagospodarowania przestrzennego, gdzie wyraźnie
określono kwestię ulic na Rynku. Nawiązując do sprawy artykułu zamieszczonego w
„Czasie Chełmna” na temat Straży Miejskiej zaproponował, aby toku postępowania
nie opierać na podstawie artykułów prasowych, ponieważ mówca nie może
wytłumaczyć wszystkich artykułów.
Odpowiadając
radnej p. Neumann wyjaśnił, że pozwolenie na budowę jest ważne, ponieważ został pobrany dziennik budowy i dokonano
pierwszych wpisów, co jest równoznaczne z rozpoczęciem inwestycji.
Poinformował,
że w dniu jutrzejszym przyjedzie wyłoniona w drodze przetargu firma, która ma
wykonać dokumentację na III etap ochrony dóbr dziedzictwa i o godzinie 21oo ,
zostanie przeprowadzona próbna iluminacja Ratusza.
Następnie
poprosił, aby radni wypowiedzieli się na temat kwoty 7 tys. zł wstępnie
przeznaczonej na nagrywanie obrad sesji. Ponieważ większość radnych nie chce,
aby obrady były nagrywane fragmentarycznie
w związku z czym
obrady są nagrywane przez informatyka Urzędu Miasta. Poinformował, że Komisji Budżetu zaproponowała przeznaczyć
kwotę 7 tys. zł. na transmisję sesji absolutoryjnej i budżetowej. Ponadto
zaproponował rozważenie możliwości przeznaczenia kwoty 7 tys. zł. na
zwiększenie ilości odcinków programu „Po dwóch stronach Wisły”.
Radny p. Kordowski – wyraził zdziwienie, że podano w prasie informację,
iż Zieleń Miejska została zaskoczona wiosną
i brakuje ławek.
Przypomniał,
że miasto posiada przyrząd do usuwania grafitii, jednakże nie jest on używany. Podobnie odkurzacz do psich
odchodów jest używany „akcyjnie” i w mieście istnieje problem
czworonogów. Dodał, że wielu miastach
wprowadzono „chipy dla psów”.
Następnie
stwierdził, że fotoradar nie jest użytkowany. Ponadto poruszył sprawę bezpieczeństwa na
skrzyżowaniu ulicy Franciszkańskiej i Szkolnej, gdzie samochody są parkowane na
pasach dla pieszych.
Radny p. Wrażeń – poinformował, że przebywał w miejscowości Wieniec Zdrój, gdzie miał
możliwość skorzystać z wycieczki do Torunia, Ciechocinka, Biskupina i Gniezna,
organizatorzy nie posiadali informacji o Chełmnie, zaproponował, aby nawiązać współpracę z miejscowościami uzdrowiskowymi.
Radny p. Knap – nawiązując do sprawy remontu płyty Rynku stwierdził,
że w poprzedniej kadencji
zaproponowano wykonanie deptaku na
odcinku od Fary do Bramki. Stwierdził, że plany mogą być skorygowane, aby Rynek
za tak wielkie pieniądze był dobrze
zrobiony dla turystów. Stwierdził, cyt.
„nas się specjalnie nie słucha”.
Przypomniał, że zgłaszał wykonanie prawo skrętu za tunelem w kierunku
Grubna i zdaniem mówcy konieczne są trzy pasy jezdni.
Następnie
stwierdził, że nie widać fotoradaru i poprosił o informację, ile pracuje w miesiącu, w jakie dni i ile godzin.
Radny p. Giżyński – poprosił o wyjaśnienie, dlaczego Chełmno nie może
mieć takiego Rynku, jak jest w Toruniu czy w Chojnicach.
Nawiązując
do artykułu w Czasie Chełmna na temat Straży Miejskiej stwierdził, że była to
wypowiedź Zastępcy Burmistrza i zaproponował, że o ile nie jest ona
wiarygodna to w kolejnym numerze powinno
pojawić się sprostowanie tej informacji.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński - odpowiadając radnemu p. Wrażeniowi na temat budowy
dworca w wieloletnim planie wyjaśnił, że nie jest to tylko budowa budynku, ale
także perony, zadaszenie nad peronami i wjazd na dworzec.
Wyjaśniając
sprawę ulicy Kwiatowej poinformował, że
otrzymał pismo z
Wojewódzkiego Zarządu Dróg informujące,
że ulica Kwiatowa posiada dwa wyjazdy; jeden objazdowy zrobiony w związku z
zakładaniem kanalizacji i
drugi przy ulicy Chabrowej.
Odpowiadając radnej p.
Konowalik poinformował, że będzie
interweniował.
Nawiązując
do wypowiedzi radnego p. Giżyńskiego na temat wyłączenia z ruchu ulicy przy Rynku
wyjaśnił, że plan Rynku określił konserwator zabytków, jezdnie i chodniki muszą
być oznaczone zgodnie z historią miasta, a dopiero później można podjąć decyzję, które ulice zostaną wyłączone z
ruchu.
Odpowiadając
radnemu p. Kordowskiemu na temat braku ławek wyjaśnił, że część została wystawiona, a część jest
jeszcze malowana. Urządzenie do usuwania grafitii pracuje od dnia 1
kwietnia, natomiast odkurzacz do psich
odchodów jest obecnie w naprawie i
osoba, która obsługiwała odkurzacz
obecnie sprząta ręcznie. Nawiązując do
sprawy czipowania psów stwierdził, że
nic nie dadzą wywody w wolnych wnioskach, należy ująć taki wydatek w budżecie miasta. Fotoradar
jest już po legalizacji i będzie pracował. Wyjaśniając sprawę parkowania na ulicy
Franciszkańskiej – zostanie ustawiony znak „zakaz postoju”.
Nawiązując
do wypowiedzi radnego p. Knapa na temat
wjazdu na dworzec poinformował, że dokumentacja jest opracowywana łącznie z
przebudową drogi i jest tam
lewoskręt. Nawiązując do sprawy prawoskrętu pod
wiaduktem poinformował, że grunty
po PKP są porządkowane, ale odcinek za wiaduktem nadał w księgach wieczystych
figuruje, jako użytkownik wieczysty – PKP, w związku z czym nie ma możliwości
przebudowy do czasu uporządkowania spraw gruntowych.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że ponieważ nie uzyskał żadnej
informacji dotyczącej kwoty 7 tys. zł. zostanie ona wprowadzona do
budżetu. Nawiązując do sprawy
sprostowania w „Czasie Chełmna” stwierdził,
że nie będzie takiego sprostowania, a spotkania
z prasą odbywają się w środy o godzinie 10oo, jednakże
dotychczas w tych spotkaniach nie uczestniczył
nikt z redakcji „Czasu
Chełmna”.
Odpowiadając
radnemu p. Giżyńskiemu na temat tzw.
„konsylium w sprawie kostki na Rynku”
stwierdził, że jest to trudne do zrobienia. Całość materiału określa Wojewódzki Konserwator Zabytków, natomiast
kwestia ułożenia kostki, ilość szeregów
itd. to kwestia zaufania do Burmistrza Miasta i pracowników Urzędu
Miasta.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że
nie miał na uwadze rodzaju kostki na Rynku, a jedynie ogólne plany.
Omawiając sprawę Dworca również radni
powinni znać koncepcję
zagospodarowania tego terenu.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – poinformował, że firma, która wygrała przetarg na opracowanie
dokumentacji na modernizację i przebudowę płyty Rynku odbyła szereg spotkań z
pracownikami Urzędu Miasta oraz z Konserwatorem
Zabytków. Przypomniał, że jest określony czas, w jakim musi być złożony wniosek
na III etap ochrony dóbr dziedzictwa.
Radny p. Wrażeń – zwracając się do Zastępcy Burmistrza Miasta
stwierdził, że prosił o odpowiedź na piśmie. Zdaniem mówcy Wieloletni Plan
Inwestycyjny to nie jest temat, na który odpowiedzieć można w dwóch zdaniach.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadają przedmówcy potwierdził, że otrzyma
odpowiedź na piśmie, a odpowiedź jakiej
udzielił Zastępca Burmistrza była skierowana
do tych radnych, którym taka forma wystarczy.
Zastępca Burmistrza Miasta p.
Jagodziński – odpowiadając radnemu p. Wrażeniowi stwierdził, e
udzielana przez mówcę odpowiedź dotyczyła pytania zadanego przez radnego p.
Knapa, a zainteresowany otrzyma odpowiedź na piśmie. Nawiązując do sprawy koncepcji dworca
poinformował, że zostało wydane pozwolenie na budowę. Odnośnie koncepcji Rynku wyjaśnił, że pewne szkice i uzgodnienia są w
Wydziale Techniczno Inwestycyjnym i można się z nimi zapoznać.
Radna p. Konowalik – odnosząc się do sprawy zjazdu z ulicy Kwiatowej
poprosiła o wprowadzenie stosownego oznakowania zarówno ulicy Kwiatowej, jak i
Storczykowej.
Radny p. Kordowski – nawiązując do wypowiedzi Burmistrza Miasta nt. zaufania
Burmistrzowi i pracownikom Urzędu Miasta
odnośnie wykonania płyty Rynku stwierdził, że nie ma
przekonania. Dodał, że jest kilka rażących spraw np. podświetlenie piety Matki
Bożej Chełmińskiej, kolorystyka balustrady wokół fontanny oraz kolorystyka
fontanny. Zasugerował, że powinny
dominować inne kolory. Stwierdził, że
radni powinni spotkać się z Wojewódzkim
Konserwatorem Zabytków, aby poznać
koncepcję. Dodał, że Rada Miasta,
która ma radzić i wspierać Burmistrza Miasta zostaje pominięta.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – nawiązując do
wypowiedzi przedmówcy stwierdził, że
radny p. Kordowski mówiąc o kolorach barierek i fontanny potwierdził obawy, że
byłoby 21 różnych zdań na temat wyglądu ulicy Grudziądzkiej. Dodał, że są osoby, którym ta kolorystyka
odpowiada. Przypomniał, że spotkanie z
Konserwatorem Zabytków, które odbędzie się dnia 8 bm. rozpoczyna się o godzinie
19oo i poprosił zainteresowanych radnych o udział w tym spotkaniu. Reasumując
stwierdził, że ustawodawca określił kompetencje, z których mówca
korzysta liberalnie, jednakże tam gdzie może wyrazić swoje zdanie musi z tego
skorzystać.
Wracając
do sprawy 7 tys. zł. przypomniał, że na dzień dzisiejszy nie ma podpisanej
umowy z MMS Studio na odcinki programu „Po obu stronach Wisły”. Poprosił o
wyrażenie zdania, czy program ten ma być kontynuowany.
Radny p. Giżyński – stwierdził, że
wypowiedź Burmistrza jest
odpowiedzią na to, co powiedział radny p. Kordowski, cyt. „jak 7 tys. zł. to wszyscy decydujcie, bo ja nie mogę, jak 16
mln. zł. to Wy nie, bo jest demokracja”.
Radny p. Błażejewicz – nawiązując do stwierdzenia, że na ulicy Kwiatowej są
dwa zjazdy przypomniał o piśmie Zarządu Dróg Wojewódzkich, z którego wynikało,
że wyjazd jest tylko jeden, a drugi jest nieoficjalny. Poprosił o wyjaśnienie, czy
nastąpiła jakaś zmiana. Odnosząc się do
sprawy MMS Studio przypomniał, że Komisja Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego,
Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska
zaproponowała, aby kwotą 7 tys. zł. dysponował Burmistrz Miasta. Dodał, że o ile Burmistrz Miasta nie chce
podjąć decyzji sam to w porządku obrad powinien znaleźć się punkt dotyczący
wyrażenia woli Rady Miasta w tym zakresie. Nawiązując do
spraw związanych z konsultacjami
spraw związanych z dokumentacjami
uznał, że warto byłoby w czasie, kiedy dokumentacja jest na poziomie
uzgodnień poinformować Radę Miasta, że trwają takie konsultacje i
zainteresowani radni mogą się z tą dokumentacją zapoznać.
Radna p. Lenartowska – Gostkowska – nawiązując do sprawy kwoty przeznaczenia kwoty 7 tys. zł. przypomniała,
że w budżecie miasta dla MMS Studio przeznaczono kwotę 6 tys. zł. na program
„Po obu stronach Wisły” i 7 tys. zł. na nagrywanie obrad sesji Rady
Miasta. Poprosiła o wyjaśnienie, czy
kwota 6 tys. zł. została już wykorzystana.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - odpowiadając przedmówczyni wyjaśnił, że kwota 7 tys.
zł. była
w dziale promocji przeznaczona na retransmisję sesji i na produkcję programu „Po obu stronach Wisły”. Dodał, że umowa z MMS Studio została zerwana,
ponieważ jej ustalenia uniemożliwiały transmisję docinków w Telewizji
Bydgoskiej. W chwili obecnej
powinna powstać nowa umowa na produkcję
materiałów promocyjnych. Retransmisji obrad sesji nie będzie, w związku z czym kwota 7 tys. zł. zostanie
przekazana do budżetu, a na pozostałe środki zostanie podpisana umowa na produkcję odcinków „Po dwóch
stronach Wisły”. Dotychczas każdy odcinek tego programu kosztował 1.200 zł.
Radny p. Wygnański - stwierdził,
że zakup odcinków programu „Po obu stronach Wisły” jest słuszny, ponieważ
dotyczy on promocji miasta.
Zwracając
się do Burmistrza Miasta oraz do Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki w imieniu Komisji Budżetu poprosił o
zaaranżowanie spotkania tych dwóch komisji z Burmistrzem Miasta oraz z
Dyrektorem ChDK w sprawie remontu sali w
Rondzie. Poprosił Burmistrza
Miasta o wyznaczenie terminu
spotkania.
Radny p. Błażejewicz – nawiązując do sprawy zdjęcia kwoty 7 tys. zł.
poprosił o wyjaśnienie, czy zostanie to
przedstawione na najbliższej sesji w korekcie budżetu miasta.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – potwierdził, że kwota 7 tys. zł. zostanie uwzględniona w kolejnej korekcie budżetu
miasta.
Punkt 10. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął
obrady XXXIII sesji Rady Miasta, życząc obecnym pogodnych Świąt Wielkiej Nocy.
Protokołowała Przewodniczył
(-) M.
Westfalewska (-) W.
Piotrowski