Protokół z XXXII sesji RM 10.03.2009 r.
Protokół Nr XXXII/2009
z XXX sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 10 marca 2009 roku
Sesja odbyła się w dniu 10 marca 2009 r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 19.30
Na ogólną ilość 21 radnych obecnych na sesji
było 20 radnych, co stanowi 95%
Nieobecnych usprawiedliwionych - 1
Nieobecnych nieusprawiedliwionych - 0
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu XXXI sesji Rady Miasta
2. Przyjęcie porządku obrad XXXII sesji RM.
- przegłosowanie poprawek
3. Sprawa uchwalenia zmian fragmentów miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego Gminy Miasta Chełmno.
4. Sprawa ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych
w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno.
5. Sprawa zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta
Chełmna.
6. Sprawa zmiany uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za
parkowanie pojazdów samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczanie
opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie
płatnego parkowania w mieście Chełmnie.
7. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w najem w drodze
przetargowej lokalu użytkowego.
8. Sprawa utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, w areszcie śledczym
oraz w zakładzie pomocy społecznej dla przeprowadzenia wyborów do
Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 7 czerwca 2009 r.
9. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady
Miasta za 2008 rok.
10. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Budżetu Rady
Miasta za 2008 rok.
11. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Oświaty,
Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miasta za 2008 rok.
12. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Bezpieczeństwa,
Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska
Rewizyjnej Rady Miasta za 2008 rok.
13. Interpelacje radnych
14. Wolne wnioski i informacje
15. Zakończenie
Ad.1. Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – otworzył obrady XXXII sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości
Na sekretarza obrad wyznaczył radnego Janusza Błażejewicza
-Stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 20 radnych , co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
- przyjęcie protokołu z XXX sesji
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w związku z faktem, iż do dnia sesji nikt z radnych nie zgłosił uwag co do treści protokołu, protokół z XXX uznaje za przyjęty.
Ad. 2. Przyjęcie porządku obrad XXXII sesji RM.
- przegłosowanie poprawek
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem propozycji zmian do zaproponowanego porządku obrad , stwierdził, że porządek obrad XXXII sesji Rady Miasta uważa za przyjęty.
Ad. 3. Sprawa uchwalenia zmian fragmentów miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego Gminy Miasta Chełmno.
Ins. ds. zagospodarowania przestrzennego UM p. Grzyb –
przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 1 ( stanowi załącznik nr 2 do protokołu ) wraz
z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu ). W związku z obecnością na sali obrad przedstawicielki firmy Arkadis, która brała udział w opracowywaniu zmiany
w planie zagospodarowania przestrzennego miasta , poprosił Przewodniczącego obrad
o udzielenie jej głosu
z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 3 do protokołu ). W związku z obecnością na sali obrad przedstawicielki firmy Arkadis, która brała udział w opracowywaniu zmiany
w planie zagospodarowania przestrzennego miasta , poprosił Przewodniczącego obrad
o udzielenie jej głosu
Przedstawicielka firmy Arkadis
p. .Wiszniewska – szczegółowo przedstawiła zaproponowane zmiany.
- zespół klasztorny benedyktynek o wielkości 2,2 ha –
teren jest wpisany do
rejestru zabytków, a podstawową zmianą jest wprowadzenie możliwości adaptacji
budynków do funkcji, które spełniają,
- drugi obszar o pow. 0,43 ha położony przy ul. Grudziądzkiej , Wodnej w kierunku
ul. Poprzecznej gdzie wprowadzono możliwość realizacji zabudowy na zapleczach
istniejącej pierzei głównych ulic,
rejestru zabytków, a podstawową zmianą jest wprowadzenie możliwości adaptacji
budynków do funkcji, które spełniają,
- drugi obszar o pow. 0,43 ha położony przy ul. Grudziądzkiej , Wodnej w kierunku
ul. Poprzecznej gdzie wprowadzono możliwość realizacji zabudowy na zapleczach
istniejącej pierzei głównych ulic,
- 0,05 ha stanowi trzeci obszar objęty zmianami , jest to
teren zabudowy
mieszkaniowej wielorodzinnej z obiektami tymczasowymi, położony między
ulicami Św. Ducha, Toruńską a Wałową,
- obszar czwarty obejmuje obszar o pow. 0,.58 ha , znajduje się pomiędzy ulicami
Ogrodową, Kilińskiego, a Żeglarską i przeznaczony jest pod zabudowę
mieszkaniową jednorodzinna wolnostojąca oraz druga część tego obszaru , to
teren usług i rekreacji obecnie w tym miejscu znajduje się plac zabaw dla dzieci,
- piąty obszar , to pas terenu , na którym uprzednio
przebiegała linia kolejowa,
mieszkaniowej wielorodzinnej z obiektami tymczasowymi, położony między
ulicami Św. Ducha, Toruńską a Wałową,
- obszar czwarty obejmuje obszar o pow. 0,.58 ha , znajduje się pomiędzy ulicami
Ogrodową, Kilińskiego, a Żeglarską i przeznaczony jest pod zabudowę
mieszkaniową jednorodzinna wolnostojąca oraz druga część tego obszaru , to
teren usług i rekreacji obecnie w tym miejscu znajduje się plac zabaw dla dzieci,
umożliwiający realizację budowy ścieżki rowerowej,
- obszar numer sześć, to teren zabudowy wielorodzinnej przy ul. 22 Stycznia,
- siódmy obszar, to tereny nad Jeziorem Starogrodzkim, jest to teren poza ochroną
konserwatorską, niemniej znajdujący się na terenie
parku krajobrazowego, zmiana
polega na wydzieleniu sektorów programowych . Powierzchnia tego terenu wynosi
9,2 ha i podzielony został na następujące sektory programowe:
- wzdłuż drogi dojazdowej przy ul. Jastrzębskiego - teren ścieżki rowerowo –
pieszej wzdłuż istniejącej drogi,
- wydzielenie drogi wewnętrznej, która będzie przebiegała tak jak dotychczas,
umożliwia
realizację nowych obiektów, które
się nieco zużyły,
polega na wydzieleniu sektorów programowych . Powierzchnia tego terenu wynosi
9,2 ha i podzielony został na następujące sektory programowe:
- wzdłuż drogi dojazdowej przy ul. Jastrzębskiego - teren ścieżki rowerowo –
pieszej wzdłuż istniejącej drogi,
- wydzielenie drogi wewnętrznej, która będzie przebiegała tak jak dotychczas,
- w części północnej sektor widowiskowy, gdzie planuje się budowę
amfiteatru
z trzech stron otoczonego wodą
- tereny oznaczone symbolem K, to sektor kempingowo karawaningowy, w tej
z trzech stron otoczonego wodą
- tereny oznaczone symbolem K, to sektor kempingowo karawaningowy, w tej
sekcji
plan dopuszcza przebudowę obiektów
sanitarnych, placu zabaw,
ogrodzenie musi być ażurowe, co dotyczy całego terenu nad jeziorem,
- sektor rekreacji wodnej i przywodnej, jest to teren obecnych plaż, zmiana
ogrodzenie musi być ażurowe, co dotyczy całego terenu nad jeziorem,
- sektor rekreacji wodnej i przywodnej, jest to teren obecnych plaż, zmiana
- sektor żeglarsko kajakowy . dopuszcza się realizację zabudowy na tym terenie,
- obszar oznaczony sygnaturą i – jest to sektor rekreacji indywidualnej,
gdzie
umożliwia się budowanie domów letniskowych, obecnie znajdują się na tym
terenie domki kempingowe. Plan pozwala na wydzielenie w tym miejscu działek
o minimalnej wielkości 2000 m², plan ustala maksymalną powierzchnie
zabudowy na 50 m², ma to zapobiec przekształcenie tego terenu w zabudowę
mieszkaniową całoroczną, plan wyklucza grodzenie tego terenu i zakazuje
realizacji budynków gospodarczych i garaży,
- następny obszar, to sektor hotelowy, plan dopuszcza rozbudowę i modernizację
obecnego obiektu, z wydzieloną strefą parkingową, dopuszcza się ogrodzenie
terenu,
- sektor sportowy, gdzie dopuszcza się realizację obiektów sportowych,
- sektor ośrodka wypoczynkowego , gdzie znajdują się domki kempingowe TPD,
gdzie dopuszcza się modernizację usytuowanych tam obiektów
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinię Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
umożliwia się budowanie domów letniskowych, obecnie znajdują się na tym
terenie domki kempingowe. Plan pozwala na wydzielenie w tym miejscu działek
o minimalnej wielkości 2000 m², plan ustala maksymalną powierzchnie
zabudowy na 50 m², ma to zapobiec przekształcenie tego terenu w zabudowę
mieszkaniową całoroczną, plan wyklucza grodzenie tego terenu i zakazuje
realizacji budynków gospodarczych i garaży,
- następny obszar, to sektor hotelowy, plan dopuszcza rozbudowę i modernizację
obecnego obiektu, z wydzieloną strefą parkingową, dopuszcza się ogrodzenie
terenu,
- sektor sportowy, gdzie dopuszcza się realizację obiektów sportowych,
- sektor ośrodka wypoczynkowego , gdzie znajdują się domki kempingowe TPD,
gdzie dopuszcza się modernizację usytuowanych tam obiektów
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinię Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 4 do protokołu )
Radny p. Ziemecki – poprosił o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- czy po wyłożeniu planu do wglądu dla mieszkańców wpłynęły wnioski dotyczące
tych terenów, jeśli tak, to czy zostały uwzględnione, a jeśli nie , to z jakiej
- przypominając, iż w wyniku przyjęcia studium uwarunkowań , w roku bieżącym
gmina przystąpi do opracowywania kompleksowego planu zagospodarowania
przestrzennego miasta, zapytał czy w związku z tym , że rozpoczęto już realizację
tego zadania, nie można było tych fragmentów zmian włączyć do tego planu.
Zwrócił uwagę, ze w budżecie zagwarantowano na to zadanie środki w
wysokości 100 tys. zł., tymczasem trzeba dodatkowo zapłacić za zmiany
przedstawiane na dzisiejszej sesji,
Ins. ds. zagospodarowania przestrzennego UM p. Grzyb - udzielił następujących wyjaśnień:
-
nie było żadnych uwag do planu , nie było również
żadnego zainteresowanego
mieszkańca miasta na debacie publicznej na temat tego planu,
- odpowiadając na pytanie drugie wyjaśnił, że ta zmiana została opracowywana na
początku 2008 roku, kiedy nie było jeszcze zatwierdzonego studium
Radny p. Giżyński – zapytał dlaczego proponuje się działki rekreacyjne o wielkości 2000 m² przy zabudowie 50 m². Zdaniem mówcy działki te są stanowczo za duże.
Przedstawicielka firmy Arkadis p. .Wiszniewska – poinformowała, że są to działki rekreacji indywidualnej, działki letniskowe, przy założeniu , że na tej działce oprócz zabudowy znajdują się urządzenia służące rekreacji indywidualnej. 2000 m² jest to obszar zaledwie trzykrotnie przekraczający obszar działki pod budynek mieszkalny. Dodała, że dla terenu, który ma spełniać funkcje publiczne, zagęszczanie zabudowy
w formie indywidualnych działek może doprowadzić do zjawiska konfliktu pomiędzy funkcją publiczną i prywatną. Zwróciła uwagę , że teren ten powinien przede wszystkim pełnić funkcje publiczne. Zwracając się do przedmówcy stwierdziła, że taka odpowiedź zapewne go nie usatysfakcjonuje, jednak jako urbanista uważa, że 2000 m², to minimalna wielkość dla działki rekreacyjnej w tym miejscu
mieszkańca miasta na debacie publicznej na temat tego planu,
- odpowiadając na pytanie drugie wyjaśnił, że ta zmiana została opracowywana na
początku 2008 roku, kiedy nie było jeszcze zatwierdzonego studium
Radny p. Giżyński – zapytał dlaczego proponuje się działki rekreacyjne o wielkości 2000 m² przy zabudowie 50 m². Zdaniem mówcy działki te są stanowczo za duże.
Przedstawicielka firmy Arkadis p. .Wiszniewska – poinformowała, że są to działki rekreacji indywidualnej, działki letniskowe, przy założeniu , że na tej działce oprócz zabudowy znajdują się urządzenia służące rekreacji indywidualnej. 2000 m² jest to obszar zaledwie trzykrotnie przekraczający obszar działki pod budynek mieszkalny. Dodała, że dla terenu, który ma spełniać funkcje publiczne, zagęszczanie zabudowy
w formie indywidualnych działek może doprowadzić do zjawiska konfliktu pomiędzy funkcją publiczną i prywatną. Zwróciła uwagę , że teren ten powinien przede wszystkim pełnić funkcje publiczne. Zwracając się do przedmówcy stwierdziła, że taka odpowiedź zapewne go nie usatysfakcjonuje, jednak jako urbanista uważa, że 2000 m², to minimalna wielkość dla działki rekreacyjnej w tym miejscu
Radny p. Jurczak - przypomniał, że jest to ośrodek wypoczynkowy, a teren, o
którym mowa ma pozwolić na pewną intymność, wobec czego nie można wprowadzać
takich zasad jakie są na osiedlach mieszkaniowych. Zdaniem mówcy nie należy z
ośrodka wypoczynkowego stwarzać osiedla mieszkaniowego. Propozycję autorki planu uznał za właściwe.
Radny p Kordowski - nie zgodził się z przedmówca i panią projektant informując, że ideą komisji , której przewodniczy zawsze było ożywienie tego terenu. Zdaniem mówcy tworząc enklawy po 2000 metrów w miejscu, gdzie w sezonie kwitnie turystyka spowoduje nie ożywienie a dalszą stagnację .
Radny p. Giżyński - zwracając się do Pani projektant zapytał co miałoby być na takiej działce- basen, a może korty tenisowe?
Radny p Kordowski - nie zgodził się z przedmówca i panią projektant informując, że ideą komisji , której przewodniczy zawsze było ożywienie tego terenu. Zdaniem mówcy tworząc enklawy po 2000 metrów w miejscu, gdzie w sezonie kwitnie turystyka spowoduje nie ożywienie a dalszą stagnację .
Radny p. Giżyński - zwracając się do Pani projektant zapytał co miałoby być na takiej działce- basen, a może korty tenisowe?
Przedstawicielka firmy Arkadis
p. .Wiszniewska- przypomniała, że miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego określa ramy zagospodarowania. Koncepcja zagospodarowania
poszczególnych działek odbywa się w innym trybie. Na takiej działce można
zrealizować ogród kwiatowy, miejsce do grilla, basen boisko do siatkówki, plan tego nie
uszczegóławia.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – zwrócił uwagę, że liczba 2000 wydaje się bardzo duża jednak patrząc na prostokąt, jest to zaledwie 40 na 50 metrów
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – zwrócił uwagę, że liczba 2000 wydaje się bardzo duża jednak patrząc na prostokąt, jest to zaledwie 40 na 50 metrów
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński - wyraził opinię, iż doszło do swego rodzaju
niezrozumienia, bowiem określono minimum jednej działki po to, aby nie dzielić tego terenu na mniejsze działki, aby Jezioro Starogrodzkie
nie stało się pracowniczymi ogródkami działkowymi. Dodał, że umożliwi to
wydzielenie np.: Tropicany z kawałkiem terenu, czy starego hotelowca z
kawałkiem terenu.
Radny p. Giżyński – stwierdził, cyt. „ to jest jeszcze gorzej niż myślałem, bo na takiej zasadzie przyjdzie dwóch czy trzech , powie my chcemy po hektarze i na tym koniec”. Stwierdził, że sugestią Komisji było, aby działki były mniejszej i było ich więcej, co dawałoby gwarancję , że podczas sezonu nad jeziorem przebywałaby większa ilość ludzi. Ponadto , zdaniem mówcy właściciel działki nad jeziorem przebywa na niej nawet wówczas gdy jest gorsza pogoda.
Radny p. Giżyński – stwierdził, cyt. „ to jest jeszcze gorzej niż myślałem, bo na takiej zasadzie przyjdzie dwóch czy trzech , powie my chcemy po hektarze i na tym koniec”. Stwierdził, że sugestią Komisji było, aby działki były mniejszej i było ich więcej, co dawałoby gwarancję , że podczas sezonu nad jeziorem przebywałaby większa ilość ludzi. Ponadto , zdaniem mówcy właściciel działki nad jeziorem przebywa na niej nawet wówczas gdy jest gorsza pogoda.
Radna p. Neumann – wracając do wypowiedzi V-ce burmistrza wyraziła
opinię, iż nie byłoby w tym nic złego, gdyby powstały tam ogródki o wielkości
zbliżonej do typowej działki rekreacyjnej. Zwróciła uwagę, że sugeruje się
zrobienie enklaw dla zamożnych ludzi.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – wyraził opinię, że jeszcze przez najbliższe lata nad jeziorem nie zostanie sprzedany nawet metr gruntu, wiedząc, że budynek nie może mieć więcej niż 50 m², a o sprzedaży i tak decyduje Rada Miasta. Dodał, że nie należy doprowadzać do utworzenia kolejnych pracowniczych ogródków działowych. Jedynie jeśli chodzi o Troipikanę i teren wokół niej, gdyby znalazł się inwestor i chciałby to rozbudować, można rozważać sprzedaż. Zwrócił uwagę , że teren pod domki kempingowe jest w innym miejscu i tylko tam te domki mogą być usytuowane.
Radny p. Giżyński - zwrócił uwagę, że mowa jest o dwóch różnych sprawach – radni mówią o działkach rekreacyjnych, a Pan V-ce Burmistrz o Tropicanie i terenie przyległym.
Radny p. Błażejewicz – zasugerował, że należy sobie
zadać pytanie czemu mają służyć zmiany w
planie dotyczące terenu nad jeziorem.
Zdaniem mówcy w pierwszej kolejności należy zastanowić się co ma zostać zrobione nad jeziorem, jeśli zmierza się do ożywienie tego terenu nie należy wydzielać ogromnych działek, bo to nie będzie temu służyć.
Zwrócił uwagę na infrastrukturę gastronomiczną nad jeziorem – brakuje smażalni, nawet zwykłego kiosku ruchu
Stwierdził, że w takiej formie tej części planu zagospodarowania , nie należy tej uchwały przyjmować, ponieważ nie jest to zgodne z oczekiwaniami większości radnych. Złożył wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach.
Zdaniem mówcy w pierwszej kolejności należy zastanowić się co ma zostać zrobione nad jeziorem, jeśli zmierza się do ożywienie tego terenu nie należy wydzielać ogromnych działek, bo to nie będzie temu służyć.
Zwrócił uwagę na infrastrukturę gastronomiczną nad jeziorem – brakuje smażalni, nawet zwykłego kiosku ruchu
Stwierdził, że w takiej formie tej części planu zagospodarowania , nie należy tej uchwały przyjmować, ponieważ nie jest to zgodne z oczekiwaniami większości radnych. Złożył wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach.
Przedstawicielka firmy Arkadis
p. .Wiszniewska - przypomniała, że teren został podzielony na sektory, a
funkcje hotelowa , gastronomiczna i handlowa są możliwe do realizację w innych
sektorach, w których nie ma możliwości podziału na działki rekreacyjne o wielkości 2000 m²
Radny p. Błażejewicz- przypomniał, że Burmistrz Jagodziński informowała, iż dlatego wyznaczono działki 2000 m², aby móc sprzedać np.: Tropikanę.
Poprosił o wyjaśnienia.
Radny p. Błażejewicz- przypomniał, że Burmistrz Jagodziński informowała, iż dlatego wyznaczono działki 2000 m², aby móc sprzedać np.: Tropikanę.
Poprosił o wyjaśnienia.
Przedstawicielka firmy Arkadis p. .Wiszniewska- - wyjaśniła , że Tropikana
i pozostałe obiekty handlowe znajdują się w sektorze R , natomiast tereny przeznaczone na funkcje rekreacyjne umiejscowione są w sektorze I
Radna p. Lenartowska – Gostkowska - stwierdziła, że nie zgadza się
z zaproponowaną wielkością działek rekreacyjnych. Wyjaśniła, że pracuje w ośrodku
i doskonale orientuje się o który teren chodzi. Zwróciła uwagę, że jeśli zostaną tam wydzielone działki o powierzchni, 2000m², będą to najwyżej 3 działki, ponieważ to nie jest duży teren. Jeśli chodzi o domki kempingowe umiejscowione za budynkiem ECWM poinformowała, że pomimo, iż nie są otoczone dużymi działkami, sąsiadują ze sobą,
a jednak nie dochodzi do konfliktów. Poddała pod rozwagę celowość podjęcia uchwały z zapisem o działkach rekreacyjnych o tak dużej powierzchni.
Radny p. Giżyński –
zwracając się do Burmistrza mając
przekonanie, że zmiany były ustalane z władzami miasta, zapytał w jaki sposób
zamierza ożywić ten teren poprzez
wprowadzenie 2 czy 3 dodatkowych
kempingów na tym terenie.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przyznał , że wielokrotnie odbywały się spotkania, z projektantką, czego efektem było zmniejszenie wielkości zaproponowanych działek rekreacyjnych z 5000 m² do 2000², bo taka była pierwotna wersja. Dodał, że o ile radnym uda się wynegocjować mniejsze działki, Burmistrz uzna wolę Rady.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przyznał , że wielokrotnie odbywały się spotkania, z projektantką, czego efektem było zmniejszenie wielkości zaproponowanych działek rekreacyjnych z 5000 m² do 2000², bo taka była pierwotna wersja. Dodał, że o ile radnym uda się wynegocjować mniejsze działki, Burmistrz uzna wolę Rady.
Radny p. Gzella –
stwierdził, że dyskusja jest ożywiona, niemniej w pierwszej kolejności należy
uzgodnić co nad jeziorem ma zostać zrobione. Należy zastanowić się, czy ma tam
powstać wiele małych działek z domkami, czy też należy sprzedać większy teren
inwestorowi, który postawi tam na przykład hotel. Zdaniem mówcy, jeśli zostanie
postawiony konkretny cel, dopiero pod niego należy podjąć decyzję dotyczącą
wielkości działek.
Radny p. Wygnański – wyraził
zaniepokojenie wydzieleniem dokładnie ścisłej linii zabudowy w sektorze przy jeziorze, bowiem oznacza to, że w
przypadku, gdy zrodzi się inny pomysł na zagospodarowanie, nie będzie możliwa
jego realizacja. Zasugerował
wprowadzenie szerszej linii zabudowy z ewentualnym określeniem procentu
zabudowy na całym terenie, co dałoby możliwość manewru. Poparł wypowiedź, że w
pierwszej kolejności musi być cel, a dopiero później projekt. Ponadto , zdaniem
mówcy wątpliwe jest, że znajdzie się nabywca na działkę nawet o powierzchni
2000 m², który postawi sobie grill, wiedząc, że działka nie może być ogrodzona
i każdy może po niej chodzić.
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 20 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Radny p. Błażejewicz – złożył wniosek formalny o
przeniesienie punktu na kolejne obrady Rady Miasta z uwagi na konieczność
dokonania zmian w przedstawionym projekcie w części dotyczącej zagospodarowania
jeziora Starogrodzkiego. Dodał, że jest to zgodne z artykułem, 19 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Błażejewicza o przeniesienie punktu na kolejne obrady Rady Miasta
Za przyjęciem wniosku głosowało 16 radnych, głosów przeciwnych nie było ,
3 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Błażejewicza o przeniesienie punktu na kolejne obrady Rady Miasta
Za przyjęciem wniosku głosowało 16 radnych, głosów przeciwnych nie było ,
3 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, ze wniosek został przez radnych przyjęty większością głosów., co oznacza, ze sprawa wróci pod obrady na kolejnej sesji.
Ad. 4. Sprawa ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli
zatrudnionych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę
Miasto Chełmno.
Kierownik
ROKSiT p. Ludwikowska – przedstawiła
projekt uchwały zawarty
w druku nr 2 ( stanowi załącznik nr 5 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
w druku nr 2 ( stanowi załącznik nr 5 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 6 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinie:
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki ( stanowi załącznik nr 7 do protokołu )
- Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 8 do protokołu )
Następnie w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – stwierdził, że Uchwała
Nr XXXII/185/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie
ustalenia regulaminu wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach
prowadzonych przez Gminę Miasto Chełmno została przez Radę przyjęta
większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 9 do
protokołu )
Ad.5. Sprawa zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Miasta Chełmna.
Z-ca burmistrza p. Jagodziński - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3
( stanowi załącznik nr 10 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 11 do protokołu)
Następnie
zgłosił autopoprawkę do projektu
uchwały:
§ 13 opkt 1 otrzymuje brzmienie „ pojemniki na odpady o pojemności 60l,80l,110l, 120l, 240l, 1100 l, zgodnie z wnioskiem radnego Janusza Błażejewicza.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinie:
- Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony Środowiska ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
- Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Radny p. Ziemecki – poprosił o wyjaśnienie następujących zapisów :
§ 13 opkt 1 otrzymuje brzmienie „ pojemniki na odpady o pojemności 60l,80l,110l, 120l, 240l, 1100 l, zgodnie z wnioskiem radnego Janusza Błażejewicza.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinie:
- Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony Środowiska ( stanowi załącznik nr 12 do protokołu )
- Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 13 do protokołu )
Radny p. Ziemecki – poprosił o wyjaśnienie następujących zapisów :
pkt. 2 a - z czego wynikają
wartości 250 kg, to odpowiada 1,4 1,co
stanowi 1410 litrów na
rok ( tygodniowo 27 litrów). Jest to , zdaniem mówcy bardzo ważna
informacja, ponieważ
w tym regulaminie dodaje się
niejako treści punktów a,bi c , których nie było w pierwotnym
regulaminie, ale treść ta wynika z ustawy, która wyraźnie mówi, że w
regulaminie powinny
być podane rodzaje i minimalna pojemność urządzeń
przeznaczonych do zbierania, średnie
ilości odpadów komunalnych wytwarzanych
w gospodarstwach domowych. Zwrócił uwagę, że doszło do rozbieżności, a mianowicie 250 kg , mając na uwadze informację, że na 1 tonę przypada 4,3 m³, daje to 0,23 dkg na 1 litr. Przy 250 kg , jest to 1.098 l., a nie 1.410 litrów
w gospodarstwach domowych. Zwrócił uwagę, że doszło do rozbieżności, a mianowicie 250 kg , mając na uwadze informację, że na 1 tonę przypada 4,3 m³, daje to 0,23 dkg na 1 litr. Przy 250 kg , jest to 1.098 l., a nie 1.410 litrów
W związku z czym mówca ma dylemat, ponieważ uchwalając górne stawki
jakimi firma ,
która ma koncesję może obciążyć
mieszkańca, czy właściciela nieruchomości na kwotę 74,40
zł. netto motywując to tym, że
drugą część jako opłatę składową zapłaci firma
w kwocie przyjętej w cenniku. Obecnie przyjmując 5,64 x 74,40 , da to kwotę 420 zł., odejmując od tego opłatę składową , którą musi ta firma zapłacić , do dyspozycji ma
o wiele wyższą kwotę aniżeli ta, jaka była uchwalona na wcześniejszej sesji.
w kwocie przyjętej w cenniku. Obecnie przyjmując 5,64 x 74,40 , da to kwotę 420 zł., odejmując od tego opłatę składową , którą musi ta firma zapłacić , do dyspozycji ma
o wiele wyższą kwotę aniżeli ta, jaka była uchwalona na wcześniejszej sesji.
Zwrócił uwagę, że rozpatrywany
jest akt prawa miejscowego, który musi dotrzeć do wszystkich mieszkańców,
następnie odczytał zapis -
właściciele i zarządcy nieruchomości, w
których przebywa więcej osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomości w pojemniki
lub kontenery o pojemności zapewniającej zapotrzebowanie według norm zapisany w
punkcie a.
Poinformował , że w chwili obecnej mieszkańcy zaczynają
liczyć, mówca jako mieszkaniec domu przy ulicy Szkolnej 3 chciałby
zrezygnować z jednego pojemnika. Obecnie
są tam trzy pojemniki, mieszkańcom tego
domu w zupełności wystarczyłyby 2 , niemniej
w myśl zapisów zawartych w projekcie uchwały nie będzie to możliwe .
Poprosił o wyjaśnienia
W dalszej części wypowiedzi poinformował, że jak wynika z informacji, jaką Komisja
W dalszej części wypowiedzi poinformował, że jak wynika z informacji, jaką Komisja
Budżetu, której jest członkiem
otrzymała od burmistrza w 2007 roku ZUM
składował 7.329 ton przy 4,3 m³ co daje 31.514.700 l dzieląc to przez 50.000
mieszkańców ( powiat ) przez dwa tygodnie , co daje średnio 12 litrów a nie 27.
Podobną wielkość podano w 2008 roku, gdzie
wynosi 12,34 l.
Zwrócił uwagę, że ustawa wyraźnie mówi, że firmy posiadające koncesje na wywóz nieczystości komunalnych,, mają obowiązek do 31 marca roku następnego przekazać sprawozdanie za rok poprzedni, z podaniem ilości odebranych nieczystości i podziałem na szkło, plastiik, makulaturę i pozostałe, aby Burmistrz miał informacje co dzieje się z odpadami na terenie gminy. Zdaniem mówcy jeżeli od ilości mieszkańców odejmie się dwie gminy, które nie korzystają z naszego wysypiska, to w dalszym ciągu normę można przyjąć 15 litrów, a nie 27.
Zwrócił uwagę, że ustawa wyraźnie mówi, że firmy posiadające koncesje na wywóz nieczystości komunalnych,, mają obowiązek do 31 marca roku następnego przekazać sprawozdanie za rok poprzedni, z podaniem ilości odebranych nieczystości i podziałem na szkło, plastiik, makulaturę i pozostałe, aby Burmistrz miał informacje co dzieje się z odpadami na terenie gminy. Zdaniem mówcy jeżeli od ilości mieszkańców odejmie się dwie gminy, które nie korzystają z naszego wysypiska, to w dalszym ciągu normę można przyjąć 15 litrów, a nie 27.
W dalszej części wypowiedzi , nawiązując do gminnego programu
gospodarki odpadami
i regulaminu utrzymania czystości i porządku i oraz przepisów mówiących o prowadzeniu przez miasto ewidencji zawartych umów przez właścicieli nieruchomości, zapytał, czy taka ewidencja jest prowadzona. Poprosił również o informację, czy firmy posiadające koncesje składają sprawozdania. Zwrócił uwagę, że jeśli chodzi o odpady, Rada ma większe kompetencje niż w przypadku ustalania cen wody, może mieć zdecydowany wpływ na cenę jaką mieszkańcy płaca, a firma nie może narzucić cen.
i regulaminu utrzymania czystości i porządku i oraz przepisów mówiących o prowadzeniu przez miasto ewidencji zawartych umów przez właścicieli nieruchomości, zapytał, czy taka ewidencja jest prowadzona. Poprosił również o informację, czy firmy posiadające koncesje składają sprawozdania. Zwrócił uwagę, że jeśli chodzi o odpady, Rada ma większe kompetencje niż w przypadku ustalania cen wody, może mieć zdecydowany wpływ na cenę jaką mieszkańcy płaca, a firma nie może narzucić cen.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – wyjaśnił, projekt uchwały został poprawiony poprzez uwzględnieni wniosku radnego Błażejewicza dotyczącego zmiany zapisu § 13 pkt 1.
Wracając do wypowiedzi przedmówcy
w kwestii budynku przy ul. Szkolnej 3 poinformował, że posiada informacje, iż w
tym budynku mieszkają 23 osoby i przed wywozem
usytuowane tam 3 pojemniki są pełne. Jeżeli podzieli się 720 l przez 23 osoby, otrzyma się 31,3 l.,
tzn norma jest o 4,3 l mniejsze
Ilości pochodzą z najnowszych danych, natomiast przedmówca
operuje danymi nie tylko mieszkańców miasta, ale również całego powiatu.
Odnośnie sprawozdań stwierdził, że wszystkie firmy posiadające koncesje składają sprawozdania na bieżąco, ponadto co miesiąc przedkładają informację kto rozwiązał umowę, a kto nawiązał umowę
Odnośnie sprawozdań stwierdził, że wszystkie firmy posiadające koncesje składają sprawozdania na bieżąco, ponadto co miesiąc przedkładają informację kto rozwiązał umowę, a kto nawiązał umowę
Kończąc
przestrzegł przed wprowadzaniem takich mian w uchwale , które spowodują powstawanie
większej ilości dzikich wysypisk oraz większej ilości dymu, poprzez spalanie
przez mieszkańców śmieci.
Radny p.
Wygnański – poparł wypowiedź radnego Ziemeckiego, ponieważ osobiście zna
rodzinę, której teraz proponuje się 50% podwyżkę opłat za wywóz nieczystości.
Zwrócił uwagę, że jeśli rodzina 6 osobowa korzystała do tej pory z
pojemnika 110 litrowego, to w myśl nowego regulaminu będzie
musiała płacić za pojemnik 180 litrowy. Takie podejście do sprawy zdaniem mówcy
nie mobilizuje mieszkańców do oszczędności. Dojdzie do sytuacji, że mieszkańcy
zaprzestaną segregacji odpadów, bo będzie to nieopłacalne.
Radny p. Błażejewicz – przyznał, że składał
wniosek o zmianę regulaminu, niemniej
dotyczył on tylko i wyłącznie zapisu § 13 pkt 1. Wyjaśnił, że chodziło o to aby, te rodziny, które nie zapełniały pojemnika 110 litrowego, bo segregowały odpady mogły zakupić mniejszy pojemnik i tym samym płacić mniejsze opłaty. Zwrócił uwagę, że ZUM pobierał od mieszkańca opłatę za cały pojemnik , mimo, że zapełniony był zaledwie do połowy, tymczasem na składowisko odstawiał określoną ilość odpadów, co oznacza czysty zysk.
dotyczył on tylko i wyłącznie zapisu § 13 pkt 1. Wyjaśnił, że chodziło o to aby, te rodziny, które nie zapełniały pojemnika 110 litrowego, bo segregowały odpady mogły zakupić mniejszy pojemnik i tym samym płacić mniejsze opłaty. Zwrócił uwagę, że ZUM pobierał od mieszkańca opłatę za cały pojemnik , mimo, że zapełniony był zaledwie do połowy, tymczasem na składowisko odstawiał określoną ilość odpadów, co oznacza czysty zysk.
Jeśli
chodzi o punkt 2 , to faktycznie stanowi niebezpieczeństwo, a mianowicie
mieszkańcy domków jednorodzinnych mają alternatywę, mogą złożyć wniosek o
zbiórkę selektywną i będą
płacili mniej, natomiast mieszkańcy kamienic, bloków nie mają takiej
możliwości. Należy mieć obawę, że firma
postawi przed blokiem następny pojemnik i pomimo, że będzie on pusty,
albo prawie pusty bo będzie on zgodny
z obowiązującym regulaminem,a mieszkańcy zostaną obciążeni kosztami wywozu nieczystości następnego pojemnika. Zdaniem mówcy nie należy brać średniej pod uwagę, ponieważ są mieszkańcy, którzy segregują , mają mniej śmieci i tacy, którzy mają ich więcej, wobec czego będzie to niesprawiedliwe w stosunku do tych , którzy oszczędzają. Wyraził opinię, że należy wykreślić w paragrafie 13 punkt 2 zgodnie z wnioskiem Komisji Rewizyjnej.
Następnie informując, iż nie musi otrzymać odpowiedzi w dniu
dzisiejszym zwrócił sięz obowiązującym regulaminem,a mieszkańcy zostaną obciążeni kosztami wywozu nieczystości następnego pojemnika. Zdaniem mówcy nie należy brać średniej pod uwagę, ponieważ są mieszkańcy, którzy segregują , mają mniej śmieci i tacy, którzy mają ich więcej, wobec czego będzie to niesprawiedliwe w stosunku do tych , którzy oszczędzają. Wyraził opinię, że należy wykreślić w paragrafie 13 punkt 2 zgodnie z wnioskiem Komisji Rewizyjnej.
z pytaniem do Burmistrza Jagodzińskiego jaką ilość odpadów odprowadza na wysypisko ZUK ze Świecia
Radny p. Jurczak – poparł wypowiedź radnego Błażejewicza i jego wniosek dotyczący wprowadzenia mniejszych pojemników, aby mieszkańcy nie płacili za niezapełnione pojemniki. Zwrócił uwagę, że przyjmując uchwałę w zaproponowanym brzmieniu Rada wyrazi wolę aby jedni mieszkańcy mogli mieć mniejsze pojemniki i nie płacić cyt,. „ za powietrze” , jednocześnie wyrażając wole, aby mieszkańcy bloków czy kamienic płacili za większe pojemniki, które zostaną dostawione w myśl ustawy, ale nie będą zapełniane.
Podkreślił, że wywóz nieczystości wynikający z wyliczanie obowiązujących norm, a nie zgodnie ze stanem faktycznym da szansę firmie przewozowej zarobić na wywózce za śmieci w ilości jakiej mieszkańcy nie wyprodukują. Podtrzymał propozycję Komisji Bezpieczeństwa zawartą w opinii.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński – w związku z dyskusją zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały: w paragrafie 13 wykreśla się punkt 2 . Zwracając się do radnego Ziemeckiego poprosił o odpowiedź w przerwie obrad na zadane pytanie.
Radny p. Ziemecki - stwierdził, że mieszkańcy bloku przy Szkolnej 3 nie zapełniają wszystkich pojemników i będą zwracali się do firmy o zmniejszenie ilości pojemników do dwóch.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził,
że Uchwała Nr XXXII/186/2009 Rady
Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie zmiany regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Chełmna została przyjęta przez Radę jednogłośnie (
uchwała stanowi załącznik nr 14 do
protokołu )
Ad..6. Sprawa zmiany uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania,
opłat za parkowanie pojazdów samochodowych oraz opłat dodatkowych
za nieuiszczanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na
drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście Chełmnie.
Z-ca burmistrza p. Jagodziński - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 5
( stanowi załącznik nr 15 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 16 do protokołu ).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinie:
- Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony Środowiska ( stanowi załącznik nr 17 do protokołu )
- Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 18 do protokołu )
- Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki ( stanowi załącznik nr 19 do protokołu )
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński - odnośnie wniosku komisji Oświaty przypomniał, że ostatnia uchwała podniosła stawki opłat za parkowanie na Rynku po to, aby była rotacja. Dodał, że na Rynku jest 88 miejsc parkingowych, w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych. W miesiącu lutym sprzedano 46 abonamentów, w tym 23 na Rynku. W tych 23 miejscach abonament wykupiło 5 osób niepełnosprawnych.
Zdaniem mówcy abonamenty na Rynku są wykupione przez handlujących , jeśli zostaną zlikwidowane abonamentu pogrążymy nie tylko targujących na Rynku, ale również
w sklepach przy Rynku. Zwrócił uwagę, że nie należy wyłączać mieszkańców
z abonamentu tylko dlatego, że mieszkają przy Rynku
Radny p. Kordowski –
stwierdził , że zarówno w piątek
popołudniu jak i w sobotę bardzo
trudno zaparkować na Rynku, jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ brakuje
miejsc parkingowych. Zaproponował
przeliczenie – jeżeli postój na Rynku za pierwszą godzinę kosztuje 3 zł. mnożąc
to przez dwa dni robocze czyli 16 godzin
i dodając do tego zaledwie pół godziny trzeciego dnia otrzymuje się kwotę
odpowiadającej wysokości abonamentu. Zwrócił uwagę, że są tam samochody
parkujące całą dobę przez miesiąc za 50 zł., co powoduje ogromne straty dla budżetu miasta i do tego
jeszcze trudno zaparkować na Rynku. Podkreślił, że brak miejsc parkingowych
powoduje, że w naszym mieście nagminnie łamane jest prawo – na ul.
Franciszkańskiej po obu stronach ,
niemalże na skrzyżowaniu zaparkowane są samochody, również na pasach. Tymczasem
parkingi przy ABC, czy ZS nr 2 są prawie puste. Poinformował, że na Rynku stoją
samochody , które cyt. „ zrobiły sobie magazyny ze starych samochodów, które
stoją na okrągło przez kilka miesięcy za 50 zł. „
Zasugerował rozważenie , czy w
dobie takiego ścisku w mieście sensownym jest
z punktu widzenia ekonomicznego sprzedaż abonamentów w całym starych mieście.
z punktu widzenia ekonomicznego sprzedaż abonamentów w całym starych mieście.
Radny p. Błażejewicz - w związku z wypowiedzią Burmistrza
Jagodzińskiego, że abonamenty na rynku wykupują głównie handlujący, zapytał na jakiej podstawie mają do tego prawo, skoro w regulaminie zapisano, że do
wykupu abonamentu mają prawo mieszkający
przy Rynku, lub osoby niepełnosprawne.
Radny p. Wygnański - po raz kolejny zaapelował o rozważenie możliwości w dobie
rewitalizacji zabytków miasta pobudowania parkingu podziemnego pod płytą Rynku jeszcze przed jej wymianą tym bardziej , że ruch w Polsce się zwiększa.
Radny p. Ziemecki – stwierdził, że skoro nie ma takiego zapisu
w regulaminie, bezzasadny jest wniosek, ponieważ handlujący o ile nie udowodnią, że mieszkają przy Rynku,
nie będą mogli nabyć abonamentu.
Radny p. Wygnański - po raz kolejny zaapelował o rozważenie możliwości w dobie
rewitalizacji zabytków miasta pobudowania parkingu podziemnego pod płytą Rynku jeszcze przed jej wymianą tym bardziej , że ruch w Polsce się zwiększa.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że po przerwie na sali obrad obecnych jest 20 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych decyzji.
Radny p. Kordowski - zgłosił wniosek o wprowadzenie następującej zmiany :
§ 9 dopisuje się pkt 4 w brzmieniu: „do wykupu abonamentu na Rynku mają prawo tylko osoby niepełnosprawne” Z załącznika stawek opłat należy wykreślić pozycję 6 i 7 w pierwszej strefie parkowania. Zdaniem mówcy spowoduje to znaczne wpływy do budżetu miasta.
Odnośnie sugestii, aby zwiększyć abonament, zwrócił uwagę, że musiałby on wynieść kilkaset złotych
Radny p. Ziemecki
–stwierdził, że proponując taki zapis nie można zapominać, że na jednej z
poprzednich sesji Rada Miasta uchwaliła stawki za parkowanie na Rynki
znacznie wyższe niż w pozostałych strefach . Zdaniem mówcy , skoro w
regulaminie nie zapisano, że handlujący mogą wykupywać abonamenty, są ustalone
godziny załadunku
i rozładunku towarów, wobec czego handlujący mają możliwość handlowania ze stoisk, niemniej nie ma handlu z samochodów. Jednakże mieszkańcy Rynku również będą pozbawieni możliwości wykupu abonamentu, a mieszkańcy innych ulic taką możliwość mają. Wyraził wątpliwość, czy można w taki sposób dzielić mieszkańców. Zasugerował nie wprowadzać zmian w regulaminie do czasu wymiany płyty rynkowej i wówczas kompleksowo rozwiązać płatne parkingi na terenie starówki poprzez rozszerzenie obszaru płatnego parkowania np.: o ulice Dominikańską i Franciszkańską, gdzie obecnie parkowanie nie jest płatne.
i rozładunku towarów, wobec czego handlujący mają możliwość handlowania ze stoisk, niemniej nie ma handlu z samochodów. Jednakże mieszkańcy Rynku również będą pozbawieni możliwości wykupu abonamentu, a mieszkańcy innych ulic taką możliwość mają. Wyraził wątpliwość, czy można w taki sposób dzielić mieszkańców. Zasugerował nie wprowadzać zmian w regulaminie do czasu wymiany płyty rynkowej i wówczas kompleksowo rozwiązać płatne parkingi na terenie starówki poprzez rozszerzenie obszaru płatnego parkowania np.: o ulice Dominikańską i Franciszkańską, gdzie obecnie parkowanie nie jest płatne.
Radna p. Neumann –
zwróciła uwagę, że może dojść do sprzeczności, a mianowicie dopisując punkt
czwarty, mówiący , że parkować mogą osoby niepełnosprawne, wykreślając jednocześnie z tabeli zapis
mówiący o umożliwieniu wykupienia abonamentu w 1 strefie parkowania.
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – zwrócił wagę, że następny punkt tabeli rozwiązuje ten problem
Radny p. Knap – poprosił o informację ilu mieszkańców Rynku korzysta
z abonamentów. Ponadto , zdaniem mówcy należy ustalić ile osoby , które obecnie mają wykupione abonamenty będą płacili za cały czas handlowania w sytuacji, gdy nie będzie abonamentów i będą musieli opłacać stawki godzinowe.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński - wyjaśnił, że na Rynku w miesiącu lutym br. wykupione były 23 abonamenty, z tego 5 niepełnosprawnych. Abonamentu nie wykupił żaden mieszkaniec Rynku, w innych miesiącach 2, 3 mieszkańców wykupywało abonament. Jeśli chodzi o opłatę , to za normalny dzień tygodnia ( od poniedziałku do soboty) przy obecnych stawkach jest to 25 złotych dziennie
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski - poddał pod głosowanie
wniosek radnego Kordowskiego.
Radny p. Knap – poprosił o informację ilu mieszkańców Rynku korzysta
z abonamentów. Ponadto , zdaniem mówcy należy ustalić ile osoby , które obecnie mają wykupione abonamenty będą płacili za cały czas handlowania w sytuacji, gdy nie będzie abonamentów i będą musieli opłacać stawki godzinowe.
Z-ca Burmistrza p. Jagodziński - wyjaśnił, że na Rynku w miesiącu lutym br. wykupione były 23 abonamenty, z tego 5 niepełnosprawnych. Abonamentu nie wykupił żaden mieszkaniec Rynku, w innych miesiącach 2, 3 mieszkańców wykupywało abonament. Jeśli chodzi o opłatę , to za normalny dzień tygodnia ( od poniedziałku do soboty) przy obecnych stawkach jest to 25 złotych dziennie
Za przyjęciem
wniosku głosowało 8 radnych, przeciw
głosowało 4 radnych,
6 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przegłosowana poprawką .
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw głosował 1 radny ,
5 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/187/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie pojazdów samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście Chełmnie została przez Radę przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu )
6 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że wniosek został przyjęty większością głosów.
Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przegłosowana poprawką .
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, przeciw głosował 1 radny ,
5 radnych wstrzymało się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/187/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie pojazdów samochodowych oraz opłat dodatkowych za nieuiszczanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania w mieście Chełmnie została przez Radę przyjęta większością głosów ( uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu )
Ad.7. Sprawa wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w najem
w drodze przetargowej lokalu użytkowego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 6 ( stanowi załącznik nr 21 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 22 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinie:
- Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony Środowiska ( stanowi załącznik nr 23 do protokołu )
- Komisji Rewizyjnej ( stanowi załącznik nr 24 do protokołu )
Przewodniczący obrad
p. Piotrowski - w związku z brakiem chętnych do dyskusji –
poddał
pod głosowanie
projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych , głosów przeciwnych nie było ,
1 radny wstrzymał się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/188/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w najem w drodze przetargowej lokalu użytkowego została przyjęta przez Radę większością głosów (uchwała stanowi załącznik nr 25 do protokołu )
Za przyjęciem uchwały głosowało 18 radnych , głosów przeciwnych nie było ,
1 radny wstrzymał się od głosu
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/188/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku oddania w najem w drodze przetargowej lokalu użytkowego została przyjęta przez Radę większością głosów (uchwała stanowi załącznik nr 25 do protokołu )
Ad.8. Sprawa
utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, w areszcie
śledczym oraz w zakładzie pomocy społecznej dla przeprowadzenia
wyborów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 7 czerwca
2009 r.
śledczym oraz w zakładzie pomocy społecznej dla przeprowadzenia
wyborów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 7 czerwca
2009 r.
Sekretarz Miasta p. Syta – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 7
( stanowi załącznik nr 26 do protokołu ) wraz z uzasadnieniem ( stanowi załącznik nr 27 do protokołu )
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – odczytał opinię Komisji Rewizyjnej ( stanowi
załącznik nr 28 do protokołu ).
Następnie w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych , głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że
Uchwała Nr XXXII/189/2009 Rady
Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie
utworzenia obwodów głosowania w szpitalu, w areszcie śledczym oraz w zakładzie
pomocy społecznej dla przeprowadzenia
wyborów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 7 czerwca
2009 r. została przyjęta przez Radę
jednogłośnie( uchwała stanowi załącznik nr 29
do protokołu )
Ad.9. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Rewizyjnej Rady Miasta za 2008 rok.
Przewodniczący komisji p. Giżyński – przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr4 (stanowi załącznik nr 30 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z brakiem chętnych do dyskusji – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych , głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/190/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta za 2008 rok została przyjęta przez Radę jednogłośnie( uchwała stanowi załącznik nr 31 do protokołu )
Ad.10.Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Budżetu Rady Miasta za 2008 rok.
Przewodniczący komisji p. Wygnański – przedstawił projekt uchwały zawarty
w druku nr 8 ( stanowi załącznik nr 32 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z brakiem chętnych do dyskusji – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych , głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – stwierdził, że Uchwała
Nr XXXII/191/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie
przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Budżetu Rady Miasta za 2008 rok została przyjęta przez Radę jednogłośnie(
uchwała stanowi załącznik nr 33 do
protokołu
Ad.11.Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miasta za 2008 rok.
Przewodniczący komisji p. Kordowski – przedstawił projekt uchwały zawarty
w druku nr 9 stanowi załącznik nr 34 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z brakiem chętnych do dyskusji – poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych , głosów przeciwnych
i wstrzymujących nie było
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że Uchwała Nr XXXII/192/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu
i Turystyki Rady Miasta za 2008 rok została przyjęta przez Radę jednogłośnie ( uchwała stanowi załącznik nr 35 do protokołu )
Ad.12.Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony Środowiska Rewizyjnej Rady Miasta za 2008 rok.
Przewodniczący komisji p.
Jurczak - przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 10
stanowi załącznik nr 36 do protokołu ) . Poprosił o przyjęcie uchwały.
Radny p. Janowski – poprosił o informację w jaki sposób komisja analizowała na bieżąco sprawę ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz w jaki sposób śledzi budowę obwodnicy.
Radny p. Janowski – poprosił o informację w jaki sposób komisja analizowała na bieżąco sprawę ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz w jaki sposób śledzi budowę obwodnicy.
Przewodniczący Komisji p. Jurczak – wyjaśnił, że nie zamierza szczegółowo informować w
jaki sposób komisja pracowała, ponieważ dla zainteresowanych są dostępne w
biurze Rady
protokoły ze
wszystkich posiedzeń Komisji. Poinformował jedynie , że między innymi
komisja
zorganizowała posiedzenie na temat zagrożenia gruźlicą , na którym informacje
przekazał Powiatowy Inspektor Sanitarny na ten temat,
jak również innych zagrożeń epidemiologicznych,
oraz szczepień ochronnych. Jeśli chodzi o budowę obwodnicy stwierdził, że z inicjatywy komisji odbyło
się spotkanie
z udziałem starosty, v-ce starosty oraz kilku radnych powiatowych, jak również z szefem Powiatowego Zarządu Dróg.
Dodał, że zwrócił uwagę jedynie na dwa podstawowe spotkania w zakresie, o który pytał przedmówca stwierdzając, że szczegółowe informacje zawarte są w protokołach.
z udziałem starosty, v-ce starosty oraz kilku radnych powiatowych, jak również z szefem Powiatowego Zarządu Dróg.
Dodał, że zwrócił uwagę jedynie na dwa podstawowe spotkania w zakresie, o który pytał przedmówca stwierdzając, że szczegółowe informacje zawarte są w protokołach.
Radny p. Błażejewicz –
zwracając się do radnego Janowskiego zapytał gdzie wyczytał, że komisja na
bieżąco śledzi budowę obwodnicy, skoro w
sprawozdaniu zawarto jedynie, iż komisja odbyła spotkanie w tym zakresie.
Radny p. Dzikowski –w związku z tym, ze komisja zajmuje się to sprawą , poprosił
o podanie terminu rozpoczęcia i zakończenia tej inwestycji
Przewodniczący Komisji p. Jurczak – zwrócił uwagę, że zapisy w sprawozdaniu są natury ogólnej, a jeśli radni zainteresowani są terminem rozpoczęcia budowy obwodnicy, ponieważ terminu zakończenia nie zna nawet sam inwestor, ponieważ z umowy może wynikać termin, natomiast nie wiadomo czy zostanie dotrzymany z uwagi na różne uwarunkowania, taką informację na piśmie otrzyma. Zwrócił uwagę, że dzisiejsza sesja nie jest połączona wyłącznie tej sprawie.
Radny p. Dzikowski –w związku z tym, ze komisja zajmuje się to sprawą , poprosił
o podanie terminu rozpoczęcia i zakończenia tej inwestycji
Przewodniczący Komisji p. Jurczak – zwrócił uwagę, że zapisy w sprawozdaniu są natury ogólnej, a jeśli radni zainteresowani są terminem rozpoczęcia budowy obwodnicy, ponieważ terminu zakończenia nie zna nawet sam inwestor, ponieważ z umowy może wynikać termin, natomiast nie wiadomo czy zostanie dotrzymany z uwagi na różne uwarunkowania, taką informację na piśmie otrzyma. Zwrócił uwagę, że dzisiejsza sesja nie jest połączona wyłącznie tej sprawie.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - w związku z wyczerpaniem listy dyskutantów –
poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie
Za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych , 1 radny głosował przeciw, głosów wstrzymujących nie było .
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski – stwierdził, że Uchwała
Nr XXXII/193/2009 Rady Miasta Chełmna z dnia 10 marca 2009 roku w sprawie
przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Bezpieczeństwa, porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miasta za 2008 rok
została przyjęta przez Radę większością głosów (uchwała stanowi załącznik
nr 37 do protokołu )
Ad.13. Interpelacje radnych
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że do chwili rozpoczęcia sesji nie wpłynęła żadna interpelacja.
Ad.14. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że w biurze rady do wglądu znajdują się następujące pisma:
- Burmistrza Miasta w sprawie budowy dworca autobusowego wraz z kompletem materiałów ( stanowi załącznik nr 38 do protokołu )
- Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmnie ( stanowi załącznik nr 39 do protokołu )
Ponadto przypomniał o konieczności składania oświadczeń majątkowych do końca kwietnia oraz o terminie zaplanowanej wizyty w firmie STALMET
Radny p. Ziemecki
- przypominając dwa akty wandalizmu jakie miały miejsce
w naszym mieście - zniszczenie fontanny i spalenie pojemników przy ul. Wojska Polskiego, poprosił o informacje, czy sprawcy zostali schwytani, a jeśli tak, to na jakim etapie sprawy się toczą, oraz czy miasto z tego tytułu odzyskało jakiekolwiek środki.
w naszym mieście - zniszczenie fontanny i spalenie pojemników przy ul. Wojska Polskiego, poprosił o informacje, czy sprawcy zostali schwytani, a jeśli tak, to na jakim etapie sprawy się toczą, oraz czy miasto z tego tytułu odzyskało jakiekolwiek środki.
Radny p. Janowski -
wskazując pomieszczenia bo byłej kotłowni za osiedlem Chociszewskiego
stwierdził, że jej stan jest niezadowalający i może dojść do tragedii. Poprosił
o zabezpieczenie tego terenu.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski - poinformował, że w niedzielę był na tym terenie i jest on już zabezpieczony, okna i bramy są zamurowane.
Radny p. Wygnański – poprosił o informację, czy został rozstrzygnięty konkurs w Ministerstwie Kultury na temat dotacji do modernizacji budynku ChDkK a jeśli nie, zdaniem mówcy cyt. „ całe szczęście, bo może byśmy się za Rondo wzięli”
Radny p. Kordowski - zapytał kiedy zostanie uruchomiona maszyna do czyszczenie grafitti, oraz czy można zwiększyć ilość koszy na śmieci na terenie miasta, których zdaniem mówcy jest stanowczo za mało
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – udzielił
następujących odpowiedzi:
-
pytania radnego Ziemeckiego – stwierdził że musi
zasięgnąć informacji na policji
i w sądzie,
- pytanie radnego Janowskiego – stwierdził, że stan jaki zastał przewodniczący
jest prawdziwy, teren został zabezpieczony
- pytanie radnego Wygnańskiego – stwierdził, że konkurs został rozstrzygnięty,
miasto nie otrzymało środków na CHDK
- pytanie radnego Kordowskiego - urządzenie do grafitti przypomniał, że aby je
uruchomić potrzebne są odpowiednie warunki atmosferyczne, jak tylko poprawi
się pogoda maszyna będzie uruchomiona,. Jeśli chodzi o kosze , to zwrócił
uwagę, ze opróżnianie ich jest bardzo drogi, każdy dodatkowy kosz więcej
wiąże się z dodatkową opłatą
i w sądzie,
- pytanie radnego Janowskiego – stwierdził, że stan jaki zastał przewodniczący
jest prawdziwy, teren został zabezpieczony
- pytanie radnego Wygnańskiego – stwierdził, że konkurs został rozstrzygnięty,
miasto nie otrzymało środków na CHDK
- pytanie radnego Kordowskiego - urządzenie do grafitti przypomniał, że aby je
uruchomić potrzebne są odpowiednie warunki atmosferyczne, jak tylko poprawi
się pogoda maszyna będzie uruchomiona,. Jeśli chodzi o kosze , to zwrócił
uwagę, ze opróżnianie ich jest bardzo drogi, każdy dodatkowy kosz więcej
wiąże się z dodatkową opłatą
Ad. 15. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z wyczerpaniem porządku posiedzenia zamknął obrady XXXII sesji Rady Miasta dziękując obecnym za przybycie.
Protokołowała: Przewodniczył:
( - ) Danuta Derebecka (- Waldemar Piotrowski