Protokół Nr XIX/2008
z XIX sesji Rady Miasta
Chełmna
z dnia 25 marca 2008 roku
Sesja odbyła
się w dniu 25 marca 2008 roku i
trwała od godz. 16.00 do godz. 19.30
Na ogólną ilość
21 radnych, obecnych na sesji było 21 radnych, co stanowi 100
%.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1
do protokołu.
Porządek obrad omówiony w punkcie 2 protokołu,
przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie
2. Przyjęcie
porządku obrad XIX sesji RM.
3. Sprawa zmiany
Statutu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie.
4. Sprawa
określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach
pomocy zdrowotnej dla
nauczycieli, a także warunków i sposobu jej
przyznawania.
5. Sprawa
uzgodnienia rozporządzenia Wojewody
Kujawsko Pomorskiego
dotyczącego Chełmińskiego
Parku Krajobrazowego.
6. Sprawa przekazania dotacji do Starostwa
Powiatowego w Chełmnie
w celu wspólnej realizacji inwestycji
„Południowa Obwodnica Chełmna”
w latach 2008 – 2010.
7. Sprawa zmiany budżetu miasta Chełmna na 2008 rok.
8. Sprawa
przystąpienia do sporządzenia zmiany fragmentów miejscowego
planu
zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna.
9. Sprawa
przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Rewizyjnej
Rady Miasta Chełmna za 2007 rok.
10. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu
pracy Komisji
Budżetu Rady
Miasta Chełmna za 2007 rok.
11. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu
pracy Komisji
Oświaty,
Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miasta
Chełmna
za 2007 rok.
12. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji planu
pracy Komisji
Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej
i Ochrony
Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2007
rok.
13. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli
Międzygminnego Wysypiska
Odpadów Komunalnych w Osnowie
przeprowadzonej w dniach 30.10.2007
r. do 20.11.2007 roku przez Komisję
Rewizyjną Rady Miasta Chełmna
14. Interpelacje
radnych
15. Wolne wnioski i informacje
16. Zakończenie
Punkt
1. Otwarcie
Otwarcia
XIX sesji Rady Miasta Chełmna dokonał Przewodniczący Rady Miasta Chełmna p.
Waldemar Piotrowski, witając obecnych radnych oraz zaproszonych gości.
Na sekretarza obrad
wyznaczył Zastępcę Przewodniczącego Rady Miasta p. Janusza Błażejewicza.
·
stwierdzenie quorum
Przewodniczący
obrad p. Piotrowski stwierdził, że na sali obrad znajduje się 21 radnych, wobec czego ilość radnych jest
wystarczająca do podejmowania prawomocnych uchwał.
·
przyjęcie
protokołu z XVIII sesji RM
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski
– poinformował, że protokół z XVIII sesji Rady Miasta znajdował się do wglądu w
Biurze Rady Miasta. Do czasu rozpoczęcia obrad nikt z radnych nie zgłosił poprawek do protokołu, w związku z czym na
podstawie § 14 ust. 4 Statutu Miasta,
protokół z XVIII sesji Rady Miasta, uważa za przyjęty.
Punkt 2. Przyjęcie porządku obrad XIX sesji
RM.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że radni
otrzymali proponowany porządek obrad XIX sesji, a następnie zgłosił
autopoprawki tj. w punkcie 6 dopisać „– 2010” oraz w punkcie 12 referentem będzie
„Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki
Społecznej i Ochrony Środowiska p.
Jurczak”. Przeprosił za
błędy w porządku
obrad, a następnie w związku z brakiem propozycji zmian porządku obrad,
przystąpił do jego realizacji.
Punkt 3. Sprawa
zmiany Statutu Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie.
Dyrektor Zakładu Wodociągów
i Kanalizacji p. Matuszeski – przedstawił projekt uchwały wraz z
uzasadnieniem (Załącznik nr 2 i nr 3
do protokołu).
Przewodniczący Rady Miasta p.
Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały zawarty w druku nr 5.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę
XIX/110/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie zmiany
Statutu Zakładu Wodociągów
i Kanalizacji w Chełmnie (Uchwała stanowi załącznik nr 4 do
protokołu).
Punkt
4. Sprawa
określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach
pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, a także warunków i sposobu jej przyznawania.
Kierownik Referatu Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji p
Ludwikowska – przedstawiła projekt uchwały
wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 5 i nr 6 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Piotrowski odczytał opinie Komisji Rady Miasta w przedmiotowej sprawie, i tak:
- Komisji
Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki - Załącznik
nr 7 do protokołu,
-
Komisji Budżetu – Załącznik
nr 8
do protokołu
Następnie w związku z brakiem
chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty
w druku nr 6.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad
stwierdził, że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę
XIX/111/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych
w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, a także warunków i sposobu jej
przyznawania. (Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
Punkt 5. Sprawa uzgodnienia rozporządzenia Wojewody Kujawsko Pomorskiego dotyczącego Chełmińskiego Parku
Krajobrazowego.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 10 i
nr 11 do protokołu).
Przewodniczący Rady Miasta p. Piotrowski zapoznał z opinią Komisji Rewizyjnej w
przedmiotowej sprawie – Załącznik nr 12
do protokołu.
Następnie w związku z
brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały
zawarty w druku nr 8.
Za przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i
wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/112/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie uzgodnienia
rozporządzenia Wojewody Kujawsko Pomorskiego dotyczącego Chełmińskiego Parku
Krajobrazowego. (Załącznik nr 13 do protokołu).
Punkt
6. Sprawa
przekazania dotacji do Starostwa Powiatowego w Chełmnie
w celu wspólnej realizacji inwestycji „Południowa Obwodnica
Chełmna” w latach 2008 – 2010.
Burmistrz Miasta p.
Kędzierski –
przedstawił projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr 14 i nr
15 do protokołu). Następnie w nawiązaniu do opinii Komisji
Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska zgłosił [UC1] autopoprawkę polegającą na wykreśleniu w § 2 wszystkich
kwot, które zostały tam wprowadzone. Dodał, że są dwa podmioty w Województwie
Kujawsko Pomorskim, które zgłosiły
gotowość podpisania z Marszałkiem Województwa preumowy w dniu 10 kwietnia 2008 r. tj. Brodnica i
Powiat Chełmiński.
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski –
odczytał opinie Komisji Rady Miasta w przedmiotowej sprawie, i tak:
- Komisji
Rewizyjnej - Załącznik nr 16
do protokołu,
-
Komisji
Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki
Społecznej i
Ochrony Środowiska - Załącznik nr
17 do protokołu.
Następnie w związku z
brakiem chętnych do dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały
zawarty w druku nr 10
Za przyjęciem uchwały głosowało 19 radnych, przy 1
głosie przeciwnym, głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła Uchwałę Nr XIX/113/2008
Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przekazania dotacji do
Starostwa Powiatowego w Chełmnie w celu wspólnej realizacji inwestycji
„Południowa Obwodnica Chełmna” w latach 2008 – 2010. (Załącznik nr 18 do protokołu).
Punkt 7. Sprawa zmiany budżetu miasta Chełmna
na 2008 rok.
Skarbnik Miasta p.
Brzezińska –
przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik
nr 19 i nr 20 do protokołu). Następnie zgłosiła autopoprawkę do projektu
uchwały (Załącznik nr 21 do
protokołu).
Przewodniczący obrad p.
Piotrowski - odczytał opinie komisji
Rady Miasta, i tak:
-
Komisji
Rewizyjnej – Załącznik nr 22 do
protokołu,
-
Komisji
Bezpieczeństwa Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony
Środowiska – Załącznik nr 23 do protokołu,
-
Komisji
Budżetu - Załącznik nr 24
do protokołu.
Radny p. Jurczak – nawiązując do opinii Komisji Budżetu
stwierdził, że nie może zgodzić się ze stwierdzeniem, że budżet miasta nie
będzie miał możliwości sfinansowania tych inwestycji, propozycję których radni
otrzymali na poprzedniej sesji. Przypomniał, że bezpośrednią odpowiedzialność
za realizację budżetu miasta ponosi
Burmistrz Miasta, dla którego główne zagrożenia wynikają z niezrealizowania
przyjętych zobowiązań. Stwierdził, że
o ile Burmistrz Miasta wskazuje 14 zadań do realizacji, to Rada Miasta
powinna dać możliwość ich realizacji.
Dodał, że dobrym gospodarzem jest ten, który zaciąga kredyty zachowując
dopuszczalną granicę zadłużenia. Zaapelował do radnych, którym zależy na
rozwoju miasta, aby propozycje Burmistrza Miasta dotyczące realizacji zadań
inwestycyjnych przyjąć w uchwale zmieniającej budżet miasta.
Przewodniczący Komisji Budżetu p. Wygnański – wyjaśniając treść opinii
Komisji stwierdził, że odejmując od
pozycji 1, 2 (pożyczki) należności z tytułu obsługi długu pozostaje
6.259 tys. zł., co absolutnie nie wystarczy na żadne inwestycje. Stwierdził, że
Komisja sugerowała się wyłącznie tabelą przedstawioną przez Skarbnika Miasta do
projektu uchwały. Potwierdził, nie można powstrzymywać Burmistrza Miasta przed
realizacją inwestycji, ponieważ są one potrzebne dla miasta. Istotna jest
konstrukcja budżetu miasta, ponieważ w zaproponowanej formie nie zakłada ona
pokrycia wydatków. Zdaniem mówcy władze miasta planują sprzedaż majątku, który
nie został wykazany
w dochodach i stąd powstała „luka finansowa”.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – nawiązując do wypowiedzi
przedmówcy potwierdził, że Komisja Budżetu ma rację. Zwrócił uwagę, że kluczowe
inwestycje to: budowa obwodnicy, ulica Podgórna, ochrona dóbr dziedzictwa i wodociągi. Przedstawiony
wariant jest „najgorszy z możliwych”, nie przewiduje on wpływów z tytułu sprzedaży terenów po PKP, budynku ABC, działki na Raszei. W chwili obecnej wykazano inwestycje, jakie
winny być wykonane.
Radny p. Błażejewicz – zwrócił uwagę, że oprócz
wcześniejszych uzgodnień wprowadzono także zadanie pn. „Budowa lokalnej
infrastruktury społecznej” na lata 2008 – 2011 oraz „Rewitalizacja terenów po
PKP” i „Rewitalizacja obszarów miejskich.”.
Zgłosił wniosek formalny o ogłoszenie przerwy w
obradach w celu spotkania Komisji Budżetu z Burmistrzem Miasta i ze Skarbnikiem
Miasta, co umożliwi doprecyzowanie załączników.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek formalny zgłoszony przez
radnego p. Błażejewicza w sprawie ogłoszenia przerwy w obradach.
Za wnioskiem głosowało 19
radnych, przy 1 głosie przeciwnym, głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła wniosek radnego p.
Błażejewicza o ogłoszenie
przerwy. Następnie realizując przyjęty wniosek ogłosił przerwę w obradach.
- PO
PRZERWIE -
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że na sali
obrad znajduje się 21 radnych, wobec czego ilość radnych jest wystarczająca do
podejmowania prawomocnych decyzji.
Przewodniczący Komisji p. Wygnański – stwierdził, że Komisja
Budżetu proponuje, aby przy zadaniach: budowa obiektów sportowych,
informatyzacja miasta oraz rewitalizacja terenów po PKP wprowadzić zapis, że
realizacja tych zadań jest możliwa po pozyskaniu środków ze sprzedaży majątku
miasta.
Radny p. Dzikowski – poinformował, że Komisja
Oświaty, Kultury, Sportu
i Turystki odbyła w przerwie spotkanie na którym przy trzech głosach
„za” i 1 głosie
wstrzymującym postanowiła wnioskować o zmianę przeznaczenia kwoty 200 tys. zł.
planowanej na remont budynku na stadionie miejskim. Komisja wnioskuje o
przeznaczenie tej kwoty na budowę nowego zaplecza sanitarnego.
Radny p. Janowski – stwierdził, że budżet
miasta był przygotowany pochopnie, cyt. „w pośpiechu i w totalnym
bałaganie”. Jako przykład podał brak
zaplanowanych środków w „pierwszym budżecie” na utrzymanie Ośrodka nad Jeziorem
Starogrodzkim, a obecnie pojawiło się na ten cel 90 tys. zł. Zwrócił się z
pytaniem, dlaczego środki te nie zostały zaplanowane w m-cu grudniu.
Stwierdził, że obecnie zaproponowane zmiany w budżecie nie są związane
wyłącznie z budową obwodnicy, a są tak daleko idące, że można się pogubić w
budżecie. Przypomniał, cyt. „rok temu Burmistrz Miasta powiedział mi, że młody
radny nie umie czytać budżetu, a tymczasem dochodzę do wniosku, że mamy młodego Burmistrza, który
nie jest drugą kadencję,
a pierwszą, dopiero zaczyna i to jest jego pierwszy budżet”. Następnie
poprosił o wyjaśnienie zwiększenia o kwotę 100 tys. zł. środków przeznaczonych
na gospodarkę ściekami i ochronę wód. Przy tym zwiększeniu, w nawiasie podano
pismo z Urzędu Wojewódzkiego poprosił o informację, czego to pismo dotyczyło.
Zdejmuje się 100 tys, zł. z przeznaczeniem na częściowe wykonanie sieci
wodociągowej ulicy Przemysłowej. Zdejmuje się 100 tys. zł. z budowy
kanalizacji, gdzie następuje ona przy współudziale środków z Unii Europejskiej.
Poprosił o wyjaśnienie, czym kierował się Burmistrz Miasta proponując zdjęcie
środków w kwocie 100 tys. zł
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – nawiązując do wniosku
zgłoszonego przez radnego p. Dzikowskiego w imieniu Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu i Turystyki odnośnie środków na remont budynku
socjalnego na stadionie miejskim wyjaśnił, że fachowcy ocenili, że istniejący
budynek jest możliwy do remontu. Dodał,
że kwota 200 tys. zł. nie jest wystarczająca na budowę nowego obiektu, ale
wystarczy na generalny remont istniejącego.
Nawiązując do wypowiedzi radnego p. Janowskiego,
który stwierdził, że budżet miasta został opracowany pochopnie i ma zbyt dużo
zmian, wyjaśnił, że tak jest i tak będzie Budżet musi być zmieniany tak często,
jak wymaga tego sytuacja, ponieważ należy reagować na bieżąco. Stwierdził, że
idealną sytuacją byłoby przyjęcie budżetu miasta i niedokonywanie w nim żadnych
zmian, jednakże tak jak Skarbnik Miasta w dniu dzisiejszym podczas wprowadzania
autokorekty poinformowała, że wpłynęły od Wojewody, który zmienił decyzję i
wprowadził w budżecie miasta pieniądze na zasiłki rodzinne. Wyjaśniając sprawę
środków na utrzymanie Ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim poinformował, że w miesiącu grudniu, podczas uchwalania budżetu
miasta, nie było informacji jakiego
rzędu będą dochody. W chwili obecnej dochody te są znane. Dodał, że przy
współpracy ze Skarbnikiem Miasta, nikt z radnych „nie pogubi się w budżecie miasta”.
Wyjaśnił, że Skarbnik Miasta, na prośbę Komisji Rady Miasta ma obowiązek uczestniczyć w jej
posiedzeniach.
Nawiązując do sprawy kanalizacji przypomniał, że w
pierwszej wersji listy projektów kluczowych w programie operacyjnym, miasto
Chełmno było na liście rezerwowej, a po zmianach w ministerstwie nastąpiła
zmiana listy. Aby przystąpić do programu operacyjnego gmina musi posiadać
powyżej 15 tys. erem – ów (równoważna
liczba ludności). Miasto Chełmno jest zbyt dużą gminą, aby składać wniosek do
Regionalnego Programu Operacyjnego tj. do Marszałka Województwa. W związku z
powyższym jest taka propozycja,
aby kanalizację robić sprawdzoną metodą
tzn. pożyczka lub dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
Radny p. Janowski – nawiązując do wypowiedzi
przedmówcy uznał, że cyt. „Potwierdza Pan Burmistrz to, że budżet był robiony w
pośpiechu, ponieważ wybory parlamentarne były w październiku”. Dodał, że z budżetu jasno wynika, że na utrzymanie
ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim jest przeznaczona kwota 90 tys. zł., poprosił o informację, jaka część z tej
kwoty jest przeznaczona na Centrum Wymiany Młodzieży.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – stwierdził, że nie mógł
przewidzieć wyniku wyborów parlamentarnych.
Skarbnik Miasta p. Brzezińska - wyjaśniając sprawę środków
na utrzymanie Ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim poinformowała, że plan po
zmianach dotacji celowej będzie wynosił 90 tys. zł., natomiast w Załączniku nr
2 i 2b do budżetu miasta (wydatki) było 40 tys. zł. i była to kwota dotacji
przeznaczona na wymianę międzynarodową
młodzieży, natomiast kwota 50 tys. zł jest przeznaczona na utrzymanie Ośrodka
nad Jeziorem Starogrodzkim.
Radny p. Giżyński stwierdził, że nie byłoby dyskusji w dniu
dzisiejszym, jeżeli Burmistrz Miasta oprócz propozycji zwiększenia dochodów z
tytułu sprzedaży majątku przedstawiłby plan oszczędnościowy. Poprosił o informację, kiedy Burmistrz
Miasta zamierza przedstawić taki plan.
Radny p. Gzella – stwierdził, że nie byłoby dyskusji, jeżeli
budżet miasta byłby dobrze przygotowany w grudniu, przed jego przyjęciem.
Zdaniem mówcy budżet miasta powinien być przyjęty dopiero w dniu dzisiejszym,
po wszystkich analizach. Nie była wyjaśniona sprawa obwodnicy, sprawa
rewitalizacji infrastruktury miejskiej i linii segregacyjnej, której w obecnych
planach nie ma. W zaproponowanych zmianach nie ma również budowy budynku
socjalnego. Jako radny okręgu wyborczego nr 4 zwrócił uwagę, że wypadła
kanalizacja Osiedla nad Browiną. Zaapelował do radnych z okręgu nr 4 tj. p.
Piotrowskiego, p. Jurczaka i p. Tarnawskiego, aby poparli zdanie mówcy.
Przypomniał, że Burmistrz Miasta zaproponował inne wykonanie tego zadanie,
jednakże mówca chciałby zapoznać się z tą koncepcją. Stwierdził, że nie może
poprzeć zaproponowanych zmian, ponieważ została zdjęta kanalizacja w okręgu
wyborczym nr 4. Mieszkańcy tego okręgu nie zgłaszali żadnych postulatów,
ponieważ byli przekonani, że ta inwestycja będzie kontynuowana.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając radnemu p.
Giżyńskiemu poinformował, że plan oszczędnościowy zostanie przedstawiony na
jednej z kolejnych
sesji Rady Miasta. Przypomniał, że w poprzedniej kadencji radny p. Giżyński argumentował brak
możliwości realizacji inwestycji, stanowiskiem drugiego zastępcy Burmistrza
Miasta, w chwili obecnej tego stanowiska nie ma.
Nawiązując do wypowiedzi radnego p. Gzelli nt. źle
przygotowanego budżetu miasta przypomniał, że podczas obrad sesji budżetowej p.
Gzella miał długie wystąpienie na temat nieprawidłowości w budżecie, jednakże
nie wynikało z niego
jakich dokonać zmian, aby te błędy naprawić. Stwierdził, że nie ma pieniędzy w
budżecie miasta na realizację wszystkich
zadań.
Radny p. Gzella – odpowiadając przedmówcy stwierdził, że nie da
się sprowokować do polemiki. Dodał, że rozumie, iż nie wystarczy środków na
realizację wszystkich inwestycji, tylko „trzeba być dobrym gospodarzem, nie
można wydawać pieniędzy na koncepcje, których się nie realizuje”. Stwierdził,
że Burmistrz Miasta nie posiada planu funkcjonowania miasta.
Radny p. Jurczak – stwierdził, że budżet miasta jest planem
finansowym na określony rok i nie ma takiego planu, który byłby planem
zamkniętym i na przełomie roku nie uległby zmianie.
Nawiązując do sprawy remontu obiektu socjalnego na stadionie przypomniał, że osuszany
był również budynek Gimnazjum Nr 1 i Biblioteki Miejskiej. Dodał, że fundament
tego obiektu jest dobrze wykonany, a został on zawilgocony tylko dlatego, że
nie był właściwie ogrzewany. Reasumując stwierdził, że radni powinni poprzeć przedstawioną propozycję
zmian w budżecie
miasta.
Radny p. Błażejewicz – nawiązując do sprawy
remontu obiektu na stadionie poprosił Burmistrza Miasta o przedstawienie zakresu tego remontu. Zasugerował, że o
ile na terenie tego obiektu nie jest planowane mieszkanie dla dozorcy, to nie
ma sensu, ponieważ zostanie to zdewastowane.
Następnie poparł radnego p. Gzellę odnośnie kanalizacji Działek
Miejskich. Dodał, że faktycznie ¾ inwestycji na terenie miasta było wykonywane
ze środków pochodzących z pożyczek i z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska, istotne jest kiedy zostanie wykonana kanalizacja Działek Miejskich.
Radny p. Wrażeń – nawiązując do przyjętego budżetu miasta
stwierdził, że z poprzedniej kadencji radni mają
niemiłe doświadczenia, że budżet był późno przyjmowany i nie można było
szybciej rozpisywać przetargów. Dodał,
że na prośbę Burmistrza Miasta budżet na rok bieżący został bardzo szybko
przyjęto i poprosił o
wyjaśnienie ile przetargów na zadania ujęte w budżecie „wyszło już z urzędu”.
Nawiązując do sprawy kanalizacji Działek Miejskich potwierdził, że należy tą
„inwestycję ruszyć”, ponieważ przyniesie ona wpływy od budżetu miasta.
Radny p. Janowski -
poruszając
sprawę budowy nowego pomieszczenia socjalnego na terenie stadionu, w imieniu
Komisji Oświaty stwierdził, że Komisja jest świadoma, że kwota 200 tys. zł.
jest wystarczającą na wybudowanie nowego obiektu, jednakże o ile w remont tego obiektu zainwestuje się kwotę
200 tys. zł. to już nigdy nie powstanie nowy obiekt. Zwracając się do radnego
p. Jurczaka stwierdził, że nigdy w budynku socjalnym na stadionie nie dochodzi słońce.
Radna p. Rostek – nawiązując do działu 921, rozdział 92109 –
domy i ośrodki kultury – przypomniała, że w pierwotnym budżecie zaplanowano 70 tys. zł. na kosztorys remontu
kina „Rondo”, a obecnie zmniejsza się tą pozycję o kwotę 46.500 zł. Kwota
23.500 zł. to są środki, które mają być przeznaczone na koncepcję urbanistyczno
– architektoniczną. Za 3,5 mln. zł. ma być wybudowane Chełmińskie Centrum
Kultury, a co w chwili obecnej będzie z kinem RONDO. Stwierdził, że Dyrektor
Chełmińskiego Domu Kultury obiecał, że wystąpi o środki do Ministerstwa
Kultury. Poprosiła o wyjaśnienie skąd będą środki w wysokości 3,5 mln. zł. na
budowę. Stwierdziła, że kino jest obiektem bardzo niebezpiecznym.
Zwracając się do Burmistrza Miasta poprosiła o
naprawę chodnika przy przejściu koło Kina Rondo. Wyraziła nadzieję, ze kino
będzie wyremontowane, aby miasto mogło korzystać z imprez artystycznych.
Burmistrz Miasta p. Kędzireski – nawiązując do sprawy
kanalizacji Osiedla Działki Miejskie
potwierdził, że o ile pojawią się środki na ten cel, to będzie popierał
realizację zadania. Poruszając sprawę przeznaczenia kwoty 200 tys. zł. na
remont budynku socjalnego na stadionie miejskim stwierdził, że nie jest
możliwe, aby za te środki postawić nowy obiekt . Dodał, że również niemożliwe jest, aby z tych środków wykonać remont i
mieszkanie dla dozorcy.
Środki te między innymi zostaną przeznaczone na
budowę kotłowni olejowej, aby nie ogrzewany budynek nie popadał w ruinę.
Odpowiadając radnemu p. Wrażeniowi nt.
przetargów poinformował, że odpowiedzi
udzieli w punkcie „Wolne wnioski i informacje”.
Nawiązując do wypowiedzi radnej p. Rostek nt.
dokumentacji dotyczącej Kina RONDO wyjaśnił, że 1.500 m2 stanowi minimum, jakie jest niezbędne do
funkcjonowania Chełmińskiego Domu Kultury.
W związku z tym, że na terenie kina Rondo nie ma tyle miejsca
zaproponowano, aby środki w wysokości 23.500 zł. przeznaczyć na stworzenie
koncepcji na zagospodarowanie terenu po PKP, po pozyskaniu środków zostanie zlecona dokumentacja.
Dodał, że wybudowanie i utrzymanie kina przekracza możliwości finansowe miasta.
Jedynym możliwym rozwiązaniem jest
utworzenie przy Centrum Kultury sali kinowej, której utrzymanie nie będzie
tak kosztowne dla miasta.
Radny p. Jurczak – nawiązując do wypowiedzi radnego p.
Janowskiego nt. słońca przy budynku socjalnym na stadionie miejskim stwierdził,
że przy wysokich temperaturach powietrza, jeżeli pootwiera się okna i drzwi to
powstaje przewiew, który doprowadza wysoką temperaturę. Przypomniał, że była
przewidywana dobudowa w kształcie litery „L” pomieszczeń na sprzęt oraz pomieszczenia
dla dozorcy stadionu.
Radny p. Giżyński – podsumowując wystąpienia radnych nt.
budynku na stadionie miejskim stwierdził, że Komisja Rewizyjna popełniła jeden
błąd podczas kontroli, a mianowicie winna dokonać kontroli stadionu dwa lub
trzy lata później, to by się wszystko rozpadło i na dzień dzisiejszy nie byłoby
żadnego problemu. Zdaniem mówcy nie jest problemem, że budynek nie był
ogrzewany, ale fakt, że nikt o niego nie dbał.
Radny p. Knap -
poprosił o informację, gdzie w Chełmnie miałoby powstać Centrum
Kultury. Zdaniem mówcy Centrum Kultury
o powierzchni 1.500 m2 to bardzo duża powierzchnia i kosztowna w utrzymaniu.
Nawiązując do sprawy stadionu miejskiego stwierdził, że największym problemem
jest brak dobrego gospodarza. Budynek socjalny powinien być postawiony w innym
miejscu, gdzie będzie „dochodziło słońce”.
Radny p. Dzikowski – nawiązując do sprawy
lokalizacji obiektu socjalnego na terenie stadionu wyjaśnił, że zdaniem
członków Komisji Oświaty powinien on być usytuowany naprzeciwko murawy, w
kierunku ogródków działkowych, w miejscu gdzie jest tzw. kord tenisowy.
Podkreślił, że kwota 200 tys. zł. powinna być
przeznaczona na budowę nowego obiektu socjalnego na stadionie. Poprosił o
odpowiedź na pytanie radnego
p. Błażejewicza – czy w budynku socjalnym na stadionie jest przewidziane
miejsce na mieszkanie dla dozorcy.
Radny p. Błażejewicz – nawiązując do sprawy budowy
Centrum Kultury zaproponował, aby Burmistrz Miasta przeanalizował możliwość
zamiany ze Starostwem Powiatowym budynku ChDK na budynek przy ul. Harcerskiej.
Dodał, że budynek przy ul. Harcerskiej jest przystosowany do działalności
zespołów istniejących przy ChDK.
Radny p. Wygnański – zwrócił uwagę, że dyskusja
radnych odbiega od spraw finansowych. Nawiązując do spraw dotyczących stadionu
stwierdził, że z
wypowiedzi radnych wynika, iż może zostać przyjęta koncepcja unijna, a ponadto wynik kontroli
Komisji Rewizyjnej jednoznacznie świadczy o tym, że każda inwestycja „pójdzie
na marne i tak rozkradną”. Zdaniem mówcy rozsądnym jest przełożenie wydatku 200
tys. zł. do momentu pierwszych wpływów do budżetu pochodzący ze sprzedaży
majątku. Nawiązując do sprawy budowy
Centrum Kultury w Chełmnie stwierdził, że zasadnym jest rozbudowa kina Rondo,
co pozwoli na utrzymanie sali widowiskowej dla miasta. Reasumują dyskusję zgłosił wniosek o
przyjęcie zaproponowanych zmian w budżecie z zastrzeżeniem, że punkt 10, 11, 12
będzie wprowadzony po uzyskaniu pierwszych wpływów ze sprzedaży majątku miasta
i ze zmianą pkt. 2 na przywrócenie kwoty 70 tys. zł. na projekt domu kultury,
także po uzyskaniu pierwszych wpływów ze sprzedaży oraz zobowiązanie Urzędu
Miasta do
pozyskania środków pochodzących z Ministerstwa Kultury na budowę tego obiektu.
Radny p. Giżyński – zwracając się
do Burmistrza Miasta poprosił o wyjaśnienie, jaki będzie zysk dla
budżetu miasta z zakupu urządzenia do zmywania parkietu – sala gimnastyczna
Gimnazjum nr 1 – 12 tys. zł.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski nawiązując do wniosku
zgłoszonego przez radnego p. Wygnańskiego zaproponował zmianę jego treści
polegającą na zobowiązaniu Burmistrza Miasta do poczynienia kroków
zmierzających do pozyskania środków z Ministerstwa Kultury.
Radny p. Dzikowski – w imieniu Komisji Oświaty
powtórzył wniosek dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 200 tys. zł. (Dz. 926,
Rozdział 92601, § 6050 – wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych) na budowę
zaplecza socjalno – sanitarnego na Stadionie Miejskim.
Radna p. Neumann – stwierdziła, że nie ma sensu
przegłosowywanie wniosku Komisji Oświaty, ponieważ jest on nierealny, nie można
wybudować zaplecza socjalnego za kwotę 200 tys. zł.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – ogłosił przerwę w
obradach, w trakcie której poprosił o dopracowanie wniosków .
- Po przerwie -
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że po przerwie na sali obrad znajduje się 21
radnych, wobec czego ilość radnych jest
wystarczająca do podejmowania prawomocnych decyzji.
Radny p. Wygnański – w imieniu Komisji Budżetu
zgłosił następujący wniosek:
„Komisja Budżetu wnosi o
dodanie następujących zapisów:
- w załączniku nr 7 do
budżetu miasta – w poz. 4. (dz. 900, rozdz. 90001, § 6050) dopisać „i budowa
kanalizacji na działkach miejskich”
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek Komisji Budżetu dotyczący zmiany zapisu w załączniku nr 7, poz.
4.
Za wnioskiem głosowało 20
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła wniosek Komisji Budżetu
dotyczący zmiany w załączniku nr 7.
Radny p. Wygnański – stwierdził, że aby zyskać
na czasie i porozmawiać
w szerokim gronie na temat koncepcji domu kultury w Chełmnie, aby w dniu
dzisiejszym nie podejmować pochopnych decyzji i w związku z powyższym zgłosił
następujący wniosek: „Komisja Budżetu Miasta wnosi o przeznaczenie kwoty 23.500
zł. w poz. 2 , rozdział 92109 na rezerwę celową”. Zdaniem mówcy radni powinni
przeanalizować sprawę po uzyskaniu środków oraz po powstaniu koncepcji.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek Komisji Budżetu dotyczący koncepcji domu kultury w Chełmnie.
Za wnioskiem głosowało 16
radnych, przy 1 głosie przeciwnym, głosów wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła wniosek Komisji Budżetu
dotyczący przeznaczenia środków na koncepcję domu kultury w Chełmnie.
Radny p. Wyganński – podtrzymał opinię Komisji
Budżetu w zakresie realizacji zadań 5, 8 i 15 w momencie pojawienia się dodatkowych
środków ze sprzedaży majątku miasta.
Radny p. Dzikowski – w imieniu Komisji Oświaty
zgłosił wniosek dotyczący działu 926, rozdział 926o1 – obiekty sportowe, § 6050
– wydatki inwestycyjne – zwiększenie kwoty
200 tys. zł. z przeznaczeniem na rozpoczęcie budowy zaplecza socjalno –
sanitarnego na Stadionie Miejskim i kontynuację budowy oświetlenia terenu
boiska przy alejach 3-go Maja.
Radca prawny p. Stegienka – stwierdził, że z wniosku
zgłoszonego przez radnego p. Dzikowskiego wynika, że zwiększa się kwotę o 200
tys. zł. na inwestycje. Dodał, że o ile kwota jest zwiększona to należy wskazać
z jakiego źródła.
Radny p. Dzikowski – wyjaśniając wcześniej
zgłoszony wniosek zaproponował zamianę słów „zwiększenie kwoty” na „wprowadza
się kwotę”
Radna p. Neumann – zwróciła uwagę, że nie jest znany kosztorys
całości, jak będzie realizacja wyglądała w przyszłych latach.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek zgłoszony przez radnego p. Dzikowskiego.
Za wnioskiem głosowało 5
radnych, przy 11 głosach przeciwnych i 4 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta nie przyjęła
wniosku Komisji Oświaty zgłoszonego
przez radnego p. Dzikowskiego.
Następnie poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt
uchwały zawarty w
druku nr 9 wraz z autopoprawką
zgłoszoną przez Skarbnika Miasta oraz z przyjętymi wnioskami zgłoszonymi w imieniu
Komisji Budżetu przez radnego p. Wygnańskiego.
Radna p. Neumann – zgłosiła wniosek o wstrzymanie
przeznaczenia kwoty 200 tys. zł.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poddał pod głosowanie Rady
Miasta wniosek Komisji Budżetu dotyczący zmiany zapisu w załączniku nr 7, poz.
4.
Za wnioskiem głosowało 20
radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła wniosek Komisji Budżetu
dotyczący zmiany w załączniku nr 7.
Za przyjęciem projektu
uchwały głosowało 14 radnych, przy 4 głosach przeciwnych i 2 głosach
wstrzymujących.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta większością głosów przyjęła
Uchwałę Nr XIX/114/2008
Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie zmiany budżetu miasta
Chełmna na 2008 rok. (Załącznik nr 25 do protokołu).
Punkt
8. Sprawa
przystąpienia do sporządzenia zmiany fragmentów miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego miasta Chełmna.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – przedstawił projekt uchwały
wraz z
uzasadnieniem (Załącznik nr 26 i
nr 27 do protokołu).
Następnie zgłosił autopoprawkę do uzasadnienia
polegającą na dopisaniu litery „r” przy nazwie miejscowości Grubno oraz w
załączniku nr 3 do projektu uchwały należy przenieś „ul. 22 Stycznia” o jedną
pozycję wyżej, a w tym miejscu wpisać „ulicę Św. Ducha”.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – zapoznał z opinią Komisji
Rewizyjnej w przedmiotowej sprawie – Załącznik nr 28 do protokołu.
Radny p. Giżyński – wyjaśniając opinię Komisji poinformował, że
wymieniona w niej działka jest bardzo mała i jej właściciel, który chciałby
rozbudować budynek musiałby swoim budynkiem zakryć okna i drzwi wejściowe do
kamienicy od strony podwórza. Zwracając się do obecnego na sali Inspektora UM
p. Grzyba poprosił o wyjaśnienie, czy w takim wypadku Starostwo Powiatowe wyda
zgodę na rozbudowę budynku, o którą złożono wniosek.
P. Grzyb – stwierdził, że nie może wypowiadać się za
Starostwo Powiatowe, a jak
sprawa zostanie rozstrzygnięta to okaże się na etapie zmiany pozwolenia na
budowę. Nawiązując do sprawy możliwości
zasłonięcia okien wyjaśnił, że są różne sposoby, aby tego uniknąć np. cofnąć
część zabudowy. Dodał, wnioskodawca zaproponował zagospodarowanie całej
działki, do której posiada tytuł prawny, istotą jest, czy Rada Miasta umożliwi
to.
Radny p. Giżyński – przypomniał, że Burmistrz
Miasta podejmował ten sam problem dotyczący budowy budynku socjalnego, ponieważ
z jednej strony istniejącego już budynku są okna, a są uzgodnienia w zakresie
zachowania odległości. Dodał, że p. Grzyb w chwili obecnej poinformował, że są
inne możliwości. Poprosił o jednoznaczną informację.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski - odpowiadając przedmówcy
stwierdził, że lokalizacja budynków na ul. Kościelnej i na ul. Wałowej to są
dwie różne sprawy. Wyjaśnił, że właściciel działki przy ul. Wałowej chce o 1
m poszerzyć łazienkę. Dodał, że sprawa
zasłonięcia okien wynika z prawa budowlanego i znajduje się ona w gestii Starostwa Powiatowego.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Jagodziński - wyjaśnił, że obecny plan pozwala, że linia zabudowy
jest tak, jak był stary budynek. Działka inwestora, który wystąpił jest większa
i nadzień dzisiejszy musi utrzymać się w obecnych parametrach. Dodał, że w tak
gęstej zabudowie przesunięcie linii
zabudowy rozwiązuje wiele technicznych spraw. Prawo budowlane dokładnie określa
odległości okien, doświetlenia itd., a odrzucenie propozycji ze zmiany planu
przekreśla dalsze możliwości techniczne inwestorowi.
Radny p. Błażejewicz – zwrócił uwagę, że każda
zmiana w planie wiąże się
z kosztami i poprosił o wyjaśnienie, czy wnioskodawcy będą partycypować w kosztach.
Burmistrz Miasta odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że
wnioskodawcy nie będą partycypować w kosztach zmiany planu, ponieważ jest to
zadanie własne gminy.
Radny p. Wrażeń – stwierdził, że należy umożliwiać mieszkańcom
rozwijanie się i należy wprowadzać zmiany w planach. Poprosił o wyjaśnienie,
czy zaproponowane zmiany są w 100% zgodne ze Studium, poprosił o opinię na
piśmie na ten temat. Nawiązując do załącznika nr 4 – działka nr 154/4 położona
na Rybakach przy ul. Kilińskiego poprosił o wyjaśnienie, czy zmiana ma być
dokonana tylko odnośnie wymienionej działki, czy też brani są pod uwagę wszyscy
użytkownicy tej doliny.
Dodał, że na Wybudowaniu działka nr 33/1 przeznaczona jest pod zalesienie,
następuje kolejna zmiana planu zagospodarowania przestrzennego i działka ta nie
jest przekwalifikowana na działki budowlane.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając przedmówcy
stwierdził, że proponowane zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego są
na 99% zgodne ze studium, ponieważ każda zmiana w planie musi być poprzedzona
zmianą studium. Nawiązując do działki na Wybudowaniu potwierdził, że w dniu
dzisiejszym nie jest proponowana zmiana użytkowania tej działki. Dodał, że
zaproponowane zmiany wynikają z wniosków zainteresowanych.
Radny p. Błażejewicz – wyjaśnił, że zadał pytanie
o partycypacji w kosztach, ponieważ przypomniał, że w okresie III kadencji, gdy
zgłosiła się firma, która chciała budować hotel przy trasie nr 1, pokrywała ona
całość kosztów związanych ze zmianą zagospodarowania przestrzennego. Po pewnym
czasie firma wycofała się z zamiaru budowy, jednakże miasto nie poniosło
żadnych strat z tego tytułu. Poprosił o
wyjaśnienie, czy zmieniły się przepisy w zakresie odpłatności za zmiany w
planie.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – wyjaśnił, że
o ile zgłosi się mieszkaniec
z wnioskiem o zmianę planu
zagospodarowania przestrzennego, to w sytuacji gdyby mówca zaproponował
wprowadzenie zmiany pod warunkiem pokrycia kosztów przez wnioskodawcę, to
sprawa może być skierowana na drogę postępowania sądowego, ponieważ jest to
zdanie własne gminy.
Radny p. Jurczak – nawiązując do wystąpienia radnego p.
Błażejewicza potwierdził, że była taka sytuacja, że firma opłacała koszty zmiany planu, ponieważ była to zmiana
funkcji. Wcześniej w planie zagospodarowania było budownictwo jednorodzinne,
dodał, że była również zabezpieczona kwota na ponowną zmianę planu, w przypadku
nie przystąpienia do realizacji budowy w określonym terminie. Uznał, że nie byłaby przedstawiana zmiana, która nie byłaby
prawnie możliwa do wprowadzenia.
Radny p. Wrażeń – poprosił o informację na temat działki nr
154 na Rybakach, czy w przypadku podjęcia zaproponowanej zmiany będzie ona
dotyczyła całego obszaru. Wyraził
wątpliwości do podanej informacji na temat 99% zgodności zaproponowanych zmian
ze studium.
Radny p. Giżyński – w związku z uzyskanymi wyjaśnieniami, w
imieniu Komisji Rewizyjnej wycofał wniosek zawarty w opinii Komisji.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem
chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały
zawarty w druku nr 11.
Za przyjęciem uchwały
głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził, że w wyniku
głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr XIX/115/2008 Rady
Miasta Chełmna w sprawie
przystąpienia do sporządzenia zmiany fragmentów miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego miasta Chełmna (Załącznik nr 29 do protokołu).
Punkt
9. Sprawa
przyjęcia sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2007 rok.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – przedstawił projekt
uchwały (Załącznik nr 30 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod
głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 1.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 20 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/116/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przyjęcia
sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za
2008 rok. (Załącznik nr 31 do protokołu)
Punkt 10. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji
planu pracy Komisji Budżetu Rady Miasta Chełmna za 2007 rok.
Przewodniczący Komisji Budżetu p. Wygnański – przedstawił projekt
uchwały (Załącznik nr 32 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod
głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 2.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/117/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przyjęcia
sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji
Budżetu Rady Miasta Chełmna za 2008 rok. (Załącznik nr 33 do protokołu)
Punkt 11. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji
planu pracy Komisji Oświaty, Kultury,
Sportu i Turystyki Rady Miasta
Chełmna za 2007 rok.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i
Turystyki p.
Kordowski –
przedstawił projekt uchwały (Załącznik nr
34 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod
głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 3.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/118/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przyjęcia
sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i
Turystyki Rady Miasta Chełmna za 2008 rok. (Załącznik nr 35 do protokołu)
Punkt 12. Sprawa przyjęcia sprawozdania z realizacji
planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki
Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2007 rok.
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Porządku
Publicznego, Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska p. Jurczak – przedstawił projekt uchwały (Załącznik nr 36 do protokołu)
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dyskusji poddał pod
głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 4.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/119/2008 Rady Miasta Chełmna
z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji
planu pracy Komisji Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego, Zdrowia, Opieki
Społecznej i Ochrony Środowiska Rady
Miasta Chełmna za 2008 rok. (Załącznik nr
37 do protokołu)
Punkt 13. Sprawa przyjęcia sprawozdania z kontroli
Międzygminnego Wysypiska Odpadów Komunalnych w Osnowie przeprowadzonej w dniach 30.10.2007 r. do 20.11.2007 roku przez Komisję Rewizyjną
Rady Miasta Chełmna
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – przedstawił projekt
uchwały wraz z uzasadnieniem (Załącznik nr
38 i nr 39
do protokołu)
Radny p. Gzella – zwracając
się do Burmistrza Miasta poprosił o informację nt. pkt. 3 „utworzyć ochronny
pas zieleni”, czy opracowano koncepcję nasadzania drzew.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając przedmówcy wyjaśnił, że w piśmie z dnia 28 grudnia 2007 roku, które radni
otrzymali, zawarto odpowiedź nt. utworzenia pasa zieleni, cyt. „Utworzyć
ochronny pas zieleni – zgodnie z
pozwoleniem zintegrowanym znak WSRiRW.III.AD/6618-7/07 z dnia 30 października 2007
r. określono termin do dnia 31.12.2009
r. dostosowania pasa zieleni izolacyjnej wokół składowiska do wymagań prawa
(minimalna szerokość pasa zieleni wynosi 10m). W roku 2008 planowane są nasadzenia
uzupełniające drzew i krzewów w celu spełnienia powyższego warunku”.
Radny p. Ziemecki –
stwierdził, że na terenie składowiska są boksy i poprosił o informację, jakie są wpływy z
tytułu segregacji odpadów.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Giżyński – odpowiadając przedmówcy poinformował, że nie
stwierdzono żadnych problemów w zakresie wpływów i wydatków. Dodał, że Komisja
posiada zestawienie zbiorcze wpływów z surowców wtórnych, które przekaże
zainteresowanemu radnemu. Podkreślił, że budowa linii segregacyjnej odsunęła się
w czasie i dlatego Komisja nie przekazywała radnym tych zestawień. Ponadto poruszył sprawę wykorzystania maszyn
na Składowisku.
Radny p. Wrażeń – nawiązując
do wypowiedzi radnego p. Ziemeckiego poinformował, że pracownicy Składowiska
Odpadów Komunalnych nie mają wpływu na pozyskiwanie części surowców z
„dzwonów”, ponieważ większość tych odpadów jest wywożona na Składowisko do Sulnówka.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji
poddał pod głosowanie Rady Miasta projekt uchwały zawarty w druku nr 7.
Za
przyjęciem uchwały głosowało 21 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących
nie było.
Przewodniczący obrad stwierdził,
że w wyniku głosowania Rada Miasta jednogłośnie przyjęła Uchwałę Nr
XIX/120/2008 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 marca 2008 roku w sprawie przyjęcia
sprawozdania z realizacji planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za
2008 rok. (Załącznik nr 40 do
protokołu)
Punkt 14. Interpelacje
radnych
Przewodniczący obrad stwierdził, że do czasu
rozpoczęcia obrad nie otrzymał żadnej interpelacji.
Punkt 15. Wolne
wnioski i informacje.
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – poinformował, że do Biura
Rady Miasta wpłynęła informacja z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Chełmnie za 2007 rok (Załącznik
nr 41 do protokołu) oraz
sprawozdanie Stowarzyszenia „Przyjazna Dłoń” z realizacji programu PEAD
(Załącznik nr 42 do protokołu).
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając radnemu p.
Wrażeniowi nt. zleconych
przetargów poinformował, że zadanie pn. „Budowa obwodnicy” – w roku bieżącym,
będą środki na wykonanie dokumentacji
oraz na odszkodowania za wykup gruntów.
Przetarg na budowy ulicy Podgórnej został opublikowany 21 marca br. i w
ciągu 20 dni zostanie on rozstrzygnięty. Wykonanie nakładek nawierzchni dróg –
Prosta, Zakole, Łunawska – w najbliższych dniach przetarg zostanie
dopracowany. Budowa boiska do gry –
dokumentacja jest wykonana, a przetarg zostanie zrobiony tak, aby roboty
przeprowadzić w miesiącach wakacyjnych. Podobnie termomodernizacja budynku
szkoły SP nr 1 oraz budowa boiska do gier przy Gimnazjum nr 1. Omawiając sprawę
budowy sali gimnastycznej przy SP nr 2 poinformował, że w najbliższym czasie otrzyma wycenę
domu sąsiadującego ze SP nr 2 na ul. 22 Stycznia oraz wycenę domu na ulicy Gorczyckiego. Rewitalizacja terenów po PKP – wniosek może
być przygotowany dopiero po otrzymaniu pozytywnej opinii Urzędu
Marszałkowskiego do Lokalnego Programu Rewitalizacji, który został przekazany
do Urzędu Marszałkowskiego. Ochrona
dziedzictwa narodowego – doprowadzono do porozumienia czterech podmiotów i w dniu 27 marca br. mówca jest umówiony na
uzgodnienie szczegółów w Wydziale Zarządzania Europejskim Funduszem Rozwoju
Regionalnego w Biurze Programowania w Urzędzie Marszałkowskim. Dodał, że
wstępnie jest ustalone podpisanie preumowy z Marszałkiem Województwa w dniu 10
kwietnia br. Reasumując stwierdził, że przyjęcie budżetu miasta w miesiącu
grudniu 2007 roku przyniosło oczekiwany skutek.
Radny p. Wrażeń –
przypomniał, że na ostatniej sesji Rady Miasta zwrócił się z pytaniem do
Burmistrza Miasta, dotyczącym wyczyszczenia rowu melioracyjnego przy ulicach Prosta i Zakole. Dodał, że koszt
oczyszczenia tego rowu opiewał na 30 tys. zł., jednakże zdaniem mówcy praca ta
został wykonana „poniżej krytyki”. Na
pytanie to mówca nie otrzymał odpowiedzi. Dodał, że następne pytanie brzmiało
„co mieszkańcy mają robić z problemem kałuży z Szosy
Grudziądzkiej na ul. Kolonia Wilsona - przejście”. Przyznał, że jest to droga wojewódzka, jednakże
poprosił o informację dla mieszkańców, co w terminie od ostatniej sesji, zostało w tym
zakresie zrobione.
Radny p. Janowski – nawiązując do sprawy Ośrodka nad Jeziorem Starogrodzkim poprosił
o informację, jakie są plany w odniesieniu do budynku hotelowca oraz do budynku
„Tropikana”. Przypomniał, w ubiegłym roku podano, iż w budynku hotelowca
znajduje się pościel, krzesła i
szafy. Poprosił o informację, w jaki
sposób zostały one zabezpieczone na sezon jesienno – zimowy.
Burmistrz Miasta p. Kędzierski – odpowiadając przedmówcy
przypomniał, że w dniu dzisiejszym Rada Miasta przyjęła uchwałę o przystąpieniu
do zmiany planu zagospodarowania
przestrzennego, gdzie między innymi zostanie zmieniony plan zagospodarowania
przestrzennego na terenie ośrodka wypoczynkowego, ponieważ obecnie obwiązujący
plan przewiduje podział działek na tym
terenie nie mniejszych, aniżeli 5 tys. m2. Po wprowadzeniu tych zmian (minimum
65 tygodni) pojawi się propozycja zbycia zarówno Tropikany, jak i
hotelowca. Zasugerował, że planuje
również wydzielić działki, po lewej stronie, i przeznaczyć je na sprzedaż, pod budowę domków campingowych, wg projektów
przygotowanych przez Urząd Miasta.
Nawiązując do sprawy pościeli, krzeseł itp.
stwierdził, że informacji na temat stanu tego sprzętu udzieli Sekretarz Miasta,
która uczestniczyła w pracach komisji
likwidacyjnej.
Nawiązując do pytań radnego p. Wrażenia wyjaśnił, że
jest On zwolennikiem odpowiedzi pisemnych i taką odpowiedź zainteresowany
otrzyma.
Radny p. Wrażeń – zaproponował rozdzielenie pytań i udzielenie
odpowiedzi na piśmie na temat wyczyszczenia rowu za kwotę 30 tys. zł , a w
chwili obecnej Burmistrz Miasta powinien przekazać wszystkim mieszkańcom
informację, jakie starania zostały
poczynione w zakresie usunięcia kałuży na przejściu z ulicy Szosa Grudziądzka na ul. Kolonia Wilsona.
Burmistrz Miasta
p. Kędzierski – stwierdził, że odpowiedź pisemna zostanie udzielona na oba pytania.
Radny p. Gzella – przypomniał, że w m-cu listopadzie
ubiegłego roku zgłaszał wniosek o
usunięcie budowli do jazdy na rolerach, na co mówca otrzymał odpowiedź, że nie
było środków w budżecie na ten cel. Ponowił wniosek o usunięcie tej budowli, która jest
niebezpieczna dla dzieci.
Punkt 16. Zakończenie
Przewodniczący obrad p. Piotrowski – stwierdził, że w
związku z
wyczerpaniem porządku, zamyka obrady
XIX sesji Rady Miasta Chełmna.
Protokołowała Przewodniczył
(M. Westfalewska) (W.
Piotrowski)