Protokół z VII sesji Rady Miasta Chelmna - 25.09.2024
Protokół Nr VII/2024
z VII Sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 25 września 2024 r.
Sesja odbyła się w dniu 25 września 2024 r. i trwała od godz. 16.00 do godz. 18.21. Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100%.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Lista obecnych na posiedzeniu stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Projekt porządku obrad omówiony w punkcie trzecim przyjęto w następującym brzmieniu:
1. Otwarcie.
2. Przyjęcie porządku obrad VII Sesji Rady Miasta.
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami.
4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno na lata 2024-2030.
5. Rozpatrzenie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024.
6. Rozpatrzenie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na złożenie oświadczenia o zmianie treści hipoteki ustanowionej w księdze wieczystej nr TO1C/00016565/7.
8. Informacja na temat złożonych interpelacji.
9. Wolne wnioski i informacje.
10. Zakończenie.
Ad 1. Otwarcie
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – otworzył obrady VII sesji Rady Miasta witając radnych, Burmistrza wraz Zastępcę Burmistrza, pracowników Urzędu, prawnika oraz mieszkańców. Na sekretarza obrad wyznaczył radną p. Magdalenę Mrozek.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad 2. Przyjęcie porządku obrad VII sesji Rady Miasta
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Do Biura Rady informuję, że nie wpłynęły żadne uwagi odnośnie protokołu z sesji piątej i szóstej. Uważam, że protokoły są przyjęte. Proszę państwa, przekazane zostały państwu w odpowiednim terminie materiały na dzisiejszą sesję wraz z porządkiem obrad. Czy ktoś z państwa radnych chciałby wnieść Jakieś uwagi, jakieś poprawki.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził: „Panie przewodniczący, Wysoko Rado. Do pana przewodniczącego pytanie następujące. Ja dostałem niekompletne materiały na sesję, bo w statucie pisze 5 dni przed sesją powinien być protokół sporządzony i w statucie pisze dalej, że z materiałami na każdą sesję jest dołączany protokół. Takiego protokołu nie otrzymałem. Proszę to, co powiedziałem, proszę wyjaśnić. Na razie tylko tyle.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Panie radny, a komu zgłaszał pan wcześniej? Bo z tego, co wiem, pan jako chyba jedyny z radnych ma drukowane materiały i otrzymuje je w Radzie Miasta. Jeżeli materiały się ukazały, a wyszły na pewno w czasie i w terminie, ukazały się, dlaczego pan nie zwracał wcześniej uwagi, że tych materiałów nie otrzymał? Czyli jak rozumiem, panu chodzi o protokoły z piątej, szóstej sesji? Czy o jakie materiały? Czy pan ma jakieś braki w materiałach na dzisiejszą sesję? Bo trudno mi tutaj jest odnieść się, bo nie był pan precyzyjny.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.: „Panie przewodniczący wysoko rado, zgodnie ze statutem na kolejną sesję protokół powinien być sporządzony pięć dni przed sesją. I jak wychodzą dokumenty na sesję w terminie siedmiu dni, powinien mieć dołączony protokół z ostatniej lub dwóch ostatnich sesji. Takich protokołów w dokumentach, które dostałem na sesję, nie ma i nie wiem, czy radni nawet na maile podostawali. I tylko to. Co teraz z tym zrobimy?”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Panie radny, jeżeli chodzi o protokoły z piątej i szóstej sesji, faktycznie one wyjątkowo zostały napisane dość późno. Nie wiem, czy to jest usprawiedliwienie, ale proszę zauważyć, że w międzyczasie odeszła pracownica Biura Rady Miasta, a druga pracownica Rady Miasta od dwóch tygodni jest na urlopie i pracując praktycznie jednoosobowo, bo pani, która odchodziła, no w pracy była dość rzadko, więc nie było wsparcia dla tej drugiej pani. Natomiast w międzyczasie pojawił się nowy pracownik, który się dopiero wdrażał, który podomykał wszystkie sprawy i te protokoły z piątej i szóstej sesji uzupełnił, ponieważ fizycznie nie można było wcześniej przygotować i zamknąć do końca te protokoły.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.: „Panie przewodniczący, Wysoka Rado. Wyraźnie się pytam, co zrobimy. Ja się pytam, dlaczego nie dostałem tych wszystkich dokumentów, o których mówię. Statut wyraźnie mówi. A proszę, proszę nie przerywać, powiem jeszcze jedno. Od pierwszej do siódmej sesji też wszyscy byli i ja też tego nie dostałem i nie wiem, czy wszyscy radni dostali to na maila. Proszę otworzyć statut i proszę przeczytać to, o czym ja mówię. Czy ja się mylę? Jest pan mecenas, możemy ten problem rozstrzygnąć, a nie będziemy mówić, czegoś brakło, czegoś nie było, kogoś tam coś tamtego.
Mam dostać, tak piszę, dokumenty pełne na sesję. Dziękuję.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Panie radny, jeżeli pan nie przyjmuje dodatkowych moich wyjaśnień, bo takie one faktycznie były, to chciałem panu powiedzieć, że protokoły zawsze są do wglądu w Radzie Miasta i na pewno one były przynajmniej, przynajmniej od wczoraj, były w pełni do wglądu w Radzie Miasta.
Jeżeli pan wykazałby troszeczkę, że tak powiem, dobrej woli, to jest pan często tutaj w Urzędzie Miasta, poszedłby pan do Biura Rady Miasta i na pewno by zapoznał się z tymi protokołami Panie Radny.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.: „Panie Przewodniczący Wysoko Rado. Paragraf trzydziesty. Naszego przewodnika, czyli statutu miasta mówi protokół z sesji dostępny jest do wglądu w Biurze Rady najpóźniej na pięć dni przed terminem sesji, której w której ma nastąpić jego przyjęcie. Radni otrzymują protokół wraz z materiałami na sesję. No i nie dostałem tego. Nie ma tłumaczenia. Tu jest zapisane, że powinienem dostać. mogę przyjąć to, że nastąpiła pomyłka, panie przewodniczący, która już nie będzie miała miejsca. Na to pan się godzi? Można odpowiedzieć?”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Panie radny, pan tutaj wspominał o mailu, że radni nie dostali informacji na temat protokołów mailem. Skąd pan to wie? Ja przypuszczam, przypuszczam. No więc właśnie, a pan niestety nie operuje tymi technologiami, nie ma pan... Ja tylko się panom umówię. Ale ja panom mówię. I dlatego, dlatego dla pana wszystkie materiały są zbierane w biurze Rady Miasta. I gdyby pan, mówię jeszcze raz, wykazał trochę woli, nawet dzisiaj przed sesją zapytał, czy ten protokół jest, to na pewno by pan uzyskał twierdzącą odpowiedź. Mówię, zdarzenie to, to jest po prostu, że tak się wydarzyło, przekazałem informację, dlaczego. Jeżeli pan się czuje urażony, to mogę pana oczywiście w tym momencie przeprosić za zaistniałą sytuację, że nie dostał pan w ciągu pięciu dni przed sesją, a wiem, że już wczoraj te materiały były. Jeżeli pan to przyjmuje, to bardzo się z tego cieszę. I żebyśmy zamknęli ten temat, bo niepotrzebnie przedłużamy.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.: „Powtórzę, żeby to już nie miało miejsca. Radni otrzymują protokół wraz z materiałami na sesję. Koniec, kropka. Następna sesja, protokół, czy radni dostaną maila. Ja mam drukowane, nie mam maila. To razem z dokumentami na sesję proszę o dostarczenie. Dziękuję…”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: Bardzo się cieszę. Szanowni państwo, z tego, co wiem, zawsze, odkąd pamiętam, protokoły były do wglądu w biurze Rady Miasta i każdy radny, który przychodzi i tylko wyrazi chęć zapoznania się z tym protokołem, to może to zrobić. Ja powiem szczerze, że ja nie pamiętam, nie pamiętam nigdy, żebym ja na maila, a jestem już dziesiąty rok radnym, żebym otrzymał protokół sesji. Zawsze, jak chciałem się zapoznać, przychodziłem do biura. Ale to jest tylko taka moja uwaga. Być może inni sobie życzyli, żeby przesyłać i te informacje uzyskiwali. Jeżeli pan uważa temat za zamknięty, przechodzimy do następnego punktu.
Radna Miasta p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt.:” Ja nie odstałam na maila protokołu z piątej i szóstej, ani żadnej innej sesji Rady Miasta.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział: „No więc właśnie i to pani potwierdza w tym momencie pani radna, że materiały z protokołów materiały z sesji Sądu Oblądu zawsze w Biurze Rady Miasta. Ja też potwierdzam, pani radna, że przez 10 lat nie otrzymywałem na maila protokołów z sesji. Inne materiały owszem, ale nie. Być może wyjątkiem jest pan Michał, który nie otrzymuje na maila, tylko odbiera dokumenty bezpośrednio w biurze i może stąd taka sytuacja. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? w sprawie dzisiejszego porządku obrad. Nie widzę.”
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu. Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski stwierdził, że porządek obrad VII sesji został przyjęty. Protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Ad 3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Wójtem gminy Lisewo, jak państwo wiecie, jest pan Bartosz Jaworski. Jest to wójt, z którym spotykamy się w ostatnim miesiącu bardzo często. Mamy pewien wspólny kłopot nad Jeziorem Starogrodzkim. W związku z tym ta nasza współpraca jest bardzo aktywna. Wiecie, że inwestycja nad Jeziorem Starogrodzkim jest ściśle powiązana z Lisewem. Tego nie muszę tłumaczyć. Więc tych spotkań, jeżeli będę państwu tutaj relacjonował, pewnie pojawi się dużo, bo sprawozdania międzysesyjne ja po prostu piszę na podstawie kalendarza, który prowadzę.
Również odbywały się spotkania ze ZWIKiem, a te spotkania dotyczą jednego z zakładów w mieście, z którym również musimy wynegocjować pewne rzeczy, bo nie wszystko idzie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Również odbyło się kilka spotkań z wójtem gminy Chełmno. Sprawa dotyczy też ZWIK-u, bo pewnie gdzieś tam państwu się obiło o uszy, że w połowie przyszłego roku gmina Chełmno nie będzie odbierała od nas wody. W związku z tym będziemy musieli pomyśleć, w jaki sposób uzupełnić dochody naszego ZWiKu. Oprócz tego zwykła proza życia, sobotnio-niedzielna,: 40-lecie istnienia działek Starogród, uroczystości przy Grobie Nieznanego Żołnierza 1 września w niedzielę. To są sprawy państwu znane, bo pewnie część z was w tych uroczystościach uczestniczyła. Uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego w SP2. Jak państwo wiecie, poprzednie dyrektorki, zarówno dyrektorka główna, jak i zastępca przeszły na emeryturę. No i pojawiłem się akurat w dwójce, żeby po prostu najnormalniej przedstawić nową dyrekcję rodzicom i gronu pedagogicznemu. 4 września odbyło się posiedzenie zarządu MOFT-u w Toruniu, czyli tego miejskiego obszaru funkcjonalnego Torunia, do którego my przynależymy. Przypominam, że jesteśmy z MOFT-em związani w paru projektach, w których Chełmno i MOFT toruński współpracujemy. Odbyły się również spotkania szefa WTZ-u i ZAZ-u. Sprawa dotyczyła klastra i projektów miękkich, które będą tam prowadzone. Klaster w skrócie jednostka na Biskupiej. Również odbyły się dwa albo trzy spotkania z właścicielką działki. Państwo wiecie, że trwa inwestycja na Brzozowej. Tam zaistniał pewien konflikt. Okazało się, że droga została zaprojektowana na działce właścicielki. Chodziło tam o dosłownie 20 centymetrów, ale też trzeba było tę sprawę dograć. Radna Kaczorowska zna sprawę, więc wie, że tam pojawialiśmy się bardzo często. 5 września odbyło się spotkanie ważne chyba dla miasta z jednym z przedsiębiorców odnośnie wykupu działki, która przyniesie znaczący dochód miastu. Tu proszę nie snuć planów. Te pieniądze zostały zaplanowane w budżecie po stronie dochodu, więc są już rozparcelowane na różnego rodzaju inwestycje. Tu znowu wizyta w Lisewie, sprawa Europejskiego Centrum i tu znowu proza życia, sobota, niedziela. Wiecie państwo, że mieliśmy tutaj duże wydarzenie związane z mażoretkami było: narodowe czytanie, były smocze łodzie. Te uroczystości odbywały się w sobotę 7, a 8 września w niedzielę był motocross, na którym również byłem. 10 września odbyło się spotkanie. Byliśmy z moim zastępcą w Bydgoszczy spotkać się w Zarządzie Dróg Wojewódzkich z panią dyrektor Baczyńską. Sprawa dotyczy planu budowy drogi, która będzie, w skrócie mówiąc, równoległa do przebiegu dzisiejszej ulicy nad Groblą. Tam planowana jest inwestycja nie przez nas, ale przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, ściśle powiązana z wojskiem. O spotkaniach z wójtem Lisewa nie będę już mówił, ale tu ciekawa sprawa. Być może zadowoli radnych, którzy składali wnioski do przyszłorocznego budżetu. Wnioski dotyczące dowożenia mieszkańców Chełmna do nad jezior, na działki. Odbyło się spotkanie najpierw z pracownikiem starostwa, który bezpośrednio czuwa nad tymi sprawami. Potem potwierdziliśmy to u starosty. Być może, jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli, będą funkcjonowały w Chełmie dwie linie busowe, które załatwią nam sprawy właśnie dowozów w te miejsca, o które nam chodzi. Na razie wszystko jest na dobrej drodze. I tu, bo pewnie myślicie teraz państwo, czy będzie znaczący wzrost kosztów z tym związanych. Jeżeli pójdzie tak, jak planujemy, zmieścimy się w tych pieniądzach, które były potrzebne na załatwienie jednej linii do tej pory funkcjonującej. Tu przechodzimy płynnie do tematu wójta Lisewa, ale też prezesa firmy, która modernizowała nasz ośrodek nad jeziorem. Mówi o tym Europejskim Centrum. Tu też odbyły się dwa albo trzy spotkania. Musimy dograć pewne sprawy i zniwelować kłopoty, które tam mamy związane z tą budowlą. Pewnie też obiło się państwu uszy, że zawiązała się grupa inicjatywna, która ma na celu zawiązanie fundacji, która już jest zarejestrowana. Ale grupa ta chce bardzo zająć się doktorem Rydygierem, bo oprócz tego, że mamy tutaj pomnik, a oni chcą, żeby ten Rydygier był takim punktem, który również kojarzy się z Chełmnem, a że panie, akurat spotykam się z dwiema paniami, one są bardzo aktywne, mają super pomysły, więc tych spotkań też tam parę się odbyło. Jeżeli to się uda, będziemy mieli fajną rzecz na terenie miasta Chełmna. 16 września byliśmy w Urzędzie Marszałkowskim rozmawiać również na temat klastra. Negocjacje ciągle trwają. Również odbyło się spotkanie z właścicielem jednej z firm, ale to jest inna firma niż ta, o której mówiłem wcześniej. Tam też mamy pewne kłopoty z egzekwowaniem zadłużenia. I również 18 września odbyło się spotkanie młodzieżowej Rady Miasta, w której miałem przyjemność uczestniczyć z panią wiceprzewodniczącą Rady Miasta. Tak nawiasem mówiąc, pani robi fajną robotę, Obserwowałem sobie pod kątem pedagogicznym. Trochę ma fajny kontakt z tymi dzieciakami. I oprócz tego, że obsługuje czy podpowiada, jak to robić technicznie na radzie, to jeszcze ma zdolności pedagogiczne, bo tłumaczyła im, jak mają się zachowywać w szkole. Chodzi o zbiórkę darów dla powodzian, także byłem pod wrażeniem. W poniedziałek wysłaliśmy jeden zestaw właśnie do Wlenia, do miejscowości na południu. Wszystkie, nie chciałbym tego nazywać darami, bo nie o to chodzi, ale na apel nasz odezwało się naprawdę wielu mieszkańców naszego miasta. Spontanicznie przynosili środki czystości, rękawiczki, wodę, puszki, czyli to, co ustalone było z burmistrzem Wielenia tu Piotr miał bezpośredni kontakt. Jak ja słyszę w telewizji, że woda już jest niepotrzebna, że to jest niepotrzebne, to nie do końca jest to prawdą. My zbieraliśmy to, o co prosili potrzebujący, a nie uszczęśliwialiśmy ich na siłę jakimiś niepotrzebnymi rzeczami. Bardzo dbaliśmy o to, żeby to nie była wystawka, Bo były takie dwa chyba przypadki, gdzie przyniesiono nam rzeczy, które już nikomu nie są potrzebne.A nie o to chodziło, żeby zrobić tutaj wysypisko. Ale to tylko dwa przypadki. Szkoły się zaangażowały, Młodzieżowa Rada Miasta się zaangażowała. Słyszałem o przypadku, że dzieciaki z jednej ze szkół napiekły ciastek, Sprzedały, zarobiły 280 zł i za te pieniądze kupiły to, co jest potrzebne i przyniosły do urzędu. Ja nie wynikam, czy miały pozwolenie na zbiórkę publiczną. W takim wypadku akurat chyba nie jest to najważniejsze. Chciałbym, żeby to wybrzmiało. Bardzo zaangażowała się Straż Miejska, bo oni to pakowali, nosili. Pani wiceprzewodnicząca załatwiła to także ze szkół ponadpodstawowych zwożona żywność była oklejona, zestreczowana, opisana. To też była duża pomoc, ten asortyment przyszedł już gotowy do załadowania. Tutaj, gdyby ktoś pytał, załatwiając transport, skorzystałem z usług firmy, w której, krótko mówiąc, przez ostatnie pięć lat. Pracowałem, było mi najłatwiej, także właściciel firmy również jakby się dołożył do tej całej akcji, bo puścił, w cudzysłowie mówiąc, transport po kosztach, więc też nie było tu zarobku. Dołożył się w ten sposób do całej akcji miejskiej, mimo że nie jest mieszkańcem miasta, ale jakby nas słuchał, to dzięki za to. No i kupę, kolokwialnie, czasu, mówiąc, spędzamy nad pracą nad budżetem, bo do 15 listopada jesteśmy zobowiązani, żeby projekt budżetu państwu dostarczyć. No i robimy wszystko, żeby temu zadaniu sprostać i zachować termin ustawowy. No i gratulowałem, dowiedziałem się, że w Brodnickiej Uczcie Teatralnej zdobyliśmy drugie miejsce. Także gratuluję. A szefową, dlaczego Idze? Szefową i prowadzącą te dzieciaki jest właśnie nasza radna. Udało się. Z tego, co mi doniesiono, nie było łatwo i jest to duże wyróżnienie. Także jeszcze raz gratulacje. Tam była Maja, Antonina, Ignacy i Lipka. Także proszę przekazać młodzieży czy dzieciom, bo wiem, że chyba trzy osoby były z SP2, a jedna z liceum. No i to na tyle. Jak za długo, to powiedzcie mi państwo, to za miesiąc na sesji będę to skracał.”
Ad 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno na lata 2024-2030.
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno na lata 2024-2030. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęła opinia Komisji Komisja Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna poprosił Przewodnicząca o jej przedstawienie.
Przewodnicząca Komisji Radna Miasta p. Izabela Kaczorowska przestawiła opinie Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta (załącznik nr 5 do protokołu).
Radny Miasta p. Michał Wrażeń stwierdził cyt.: „Panie przewodniczący, Wysoko Rado. Program programem musi być. Musi być jakaś droga, żeby działać... Tylko mam takie małe uwagi, bo przeczytałem to tak, no nie wiem, czy skrupulatnie, czy nie, ale to, co było tu tworzone lata 2017-2019, to nie są na bieżąco dane. Z roku chociaż 2023. Potem następna uwaga, to taka już maleńka, ale jest. Tu pan wiceburmistrz ładnie przedstawił tabelki o niebieskiej karcie. Ale tutaj jest taka jedna rzecz. Mieszkańców było w wieku produkcyjnym tylu i tylu. I teraz tu pisze 2929 mieszkańców było w wieku poprodukcyjnym 65 lat i więcej dla mężczyzn. 60 lat. Przepraszam. I więcej dla kobiet. Wiadomo, że grupa stanowi 2 929. To jest grupa mężczyzn i kobiet, czy tylko samych panów, a o kobietach żeśmy zapomnieli. Tak jakbym chciał tylko to sprostowanie, a reszty nie, bo musi być ten program. Wartałoby się pochylić nad realizacją tego programu, ale to późniejszy jest temat. Na razie dziękuję. Ile jest tych kobiet?
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski stwierdził cyt.: „Szanowni Państwo, tutaj mamy faktycznie na stronie 11 jedną omyłkę pisarską w postaci liczby osób z 2021 roku, gdyż jest w 2021 roku wskazane zgodnie z GUS-em, a w pozostałych dwóch latach zgodnie z ewidencją ludności, stąd w 2021 powinna być troszkę niższa liczba, około 17300 mieszkańców. W kontekście punktu dotyczące liczby mieszkańców w wieku poprodukcyjnym jest to łączna liczba mieszkań i mieszkańców, czyli wszystkich mężczyzn powyżej 65 roku życia i wszystkich kobiet powyżej 60 roku życia.
Radna Miasta p. Magdalena Mrozek powiedziała cyt.: Dziękuję za umożliwienie wypowiedzi panie przewodniczący. Ja chciałabym tylko do pana Michała Wrażenia, ponieważ tak jak pan zaznajomił się z materiałem, uchwała, którą dziś podejmujemy jest kontynuacją poprzedniej, która była z 26 października 2022 roku. Brzmiała ona w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania pomocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie na lata 2022-2024. Teraz mamy kontynuację i takie trochę niefortunne z Pana strony sformułowanie, o tym, że należałoby się nad tym programem pochylić. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, jego głównym zadaniem jest praca na podstawie tego dokumentu, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. Także Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pracuje na podstawie tego dokumentu z należytym zaangażowaniem. Możemy to zaobserwować, chociażby czytając sprawozdania. i widzieć działania na terenie miasta. Także nie pochylać się, Miejski Ośrodek nad tym rzeczywiście pracuje.
Radny Miasta p. Michał Wrażeń advocem powiedział cyt. „Panie przewodniczący Wysoką Radę. Ja wiem, że to jest program wytyczny, kierunek i działania, A ja mówiłem, wartołoby się pochylić przykładowo za dwa lata nad realizacją tego i tylko to. A proszę pani radny, ja wróciłem do dokumentów z przed czterech lat i sobie to i to porównałem i nie chcę już dyskutować. Dziękuję bardzo.
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół z głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwała VII/37/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 25 września 2024 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej oraz Ochrony Ofiar Przemocy Domowej w Gminie Miasto Chełmno na lata 2024-2030 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 7 do protokołu).
5. Rozpatrzenie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 (załącznik nr 8 do protokołu).
Radna Pani Izabela Kaczorowska powiedziała cyt.: „Chciałabym zapytać, co w tym budynku na targowisku będzie się znajdować, w tym nowobudowanym budynku na targowisku? O projekt, tak.
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski advocem odpowiedział: „Nie mówimy tutaj o wybudowaniu nowego obiektu, a o postawieniu obiektu kontenerowego, do którego konieczność doprowadzenie przyłączy. Ten obiekt będzie stanowić niezbędne zaplecze targowiska z niezbędnym małym węzłem sanitarnym, czyli z toaletą-umywalką. tak, aby targowisko mogło kontynuować swoją działalność w przedmiotowym miejscu. Chciałbym jeszcze tutaj dodać informacje, które przedstawiłem Komisji Budżetu. Myślę, że też dobrze, aby reszta państwa usłyszała. Prawdą jest, że mamy przygotowany nowy projekt realizacji nowego targowiska wraz z dworcem autobusowym pomiędzy obecnym dworcem a starostwem. Ten projekt opiewa na kwotę ponad 3,5 mln zł obecnie nie posiadamy środków na jego realizację, natomiast poszukujemy takiego źródła. Mając na względzie ten fakt zaproponowaliśmy Państwu, aby na obecnym targowisku postawić obiekt kontenerowy, który następnie będziemy mogli wykorzystać na magazynie miejskim, który w niedalekiej przyszłości będziemy urządzać. Tym samym ten obiekt będzie mógł być wykorzystany w tej nowej lokalizacji i spełni wymagania potrzebne przy magazynie miejskim. Dziękuję.
Przewodnicząca Komisji Radna Miasta p. Małgorzata Zima przedstawiła opinie Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna (załącznik nr 9 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski na prośbę Zastępcy Przewodniczącej Komisji Pana Karola Smętka zarządził głosowanie nad przerwą za przyjęciem wniosku formalnego o wstrzymaniu i przerwie w sprawie dalszych obrad. Głosowało 15 radnych, 14 głosów było za, i 1 przeciw (załącznik nr 10 do protokołu).
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Na sali jest 15 radnych. Możemy dalej kontynuować pracę. Proszę bardzo, czy ktoś chciałby w sprawie zgłoszonej przez radnego, a może i sam radny chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.
Radny Miasta p. Karol Smętek na prośbę Przewodniczącej Komisji p. Magłorzaty Zimy powiedział cyt.: „Szanowni Państwo, w celu wyjaśnienia i tej prośby, którą skierowałem do Pani Przewodniczącej o zwołanie Komisji Budżetu była umocowana tym ze względu na to, że na posiedzeniu Komisji mieliśmy troszeczkę inne dane i informacje, a przed sesją otrzymaliśmy, a ja w trakcie sesji otrzymałem, dane, które były sprostowaniem w celu przekazania 10 tysięcy na dokumentację projektową wykonania zaplecza biurowo-socjalnego na targowisku miejskim. Co do zasady zgodność jest komisji tego, aby te działania rozpocząć od dokumentacji, jednakże kwota końcowa, którą szacunkowo oczywiście otrzymaliśmy, wynosiła 25 tysięcy. Okazuje się, że będzie 250 tysięcy. W związku z tym i przedyskutowaniem tego przez Komisję Budżetu wraz z gośćmi, którzy uczestniczyli na tym posiedzeniu, czyli pani radny Izabela Kaczorowska, pana radnego Piotra Janowskiego i pana radnego Michała Wrażenia, Z dyskusji wywiązał się taki pomysł i jest zgoda na to, aby przekazać tak znaczną sumę. Jednakże, uwarunkowując to w ten sposób, i tu z zapytaniem do pana burmistrza, czy jest jeszcze taka możliwość, aby to zaplecze, czyli ten kontener mobilny, który będzie służył jako pomieszczenie biurowo-socjalne, służył też osobom trzecim. Jako z racji tego, przyłączając się do interpelacji na zeszłej sesji pani radny Izabeli Kaczorowskiej odnośnie złego stanu i małej ilości toalet w mieście, żeby po prostu zagwarantować w tej kwocie też korzystanie dla osób trzecich. Czy jest taka możliwość? Dziękuję.”
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski odpowiedział cyt. „Faktycznie to nie wybrzmiało, jednakże takie jest zamierzenie, aby ta toaleta była dostępna. Dziękuję.”
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół z głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu. Uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwała VII/38/2024 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 12 do protokołu)
Ad 6. Rozpatrzenie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030.
Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 (załącznik nr 13 do protokołu).
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było. Protokół z głosowania stanowi załącznik nr 14 do protokołu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwała VII/39/2024 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 15 do protokołu).
Ad 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na złożenie oświadczenia o zmianie treści hipoteki ustanowionej w księdze wieczystej nr TO1C/00016565/7
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na złożenie oświadczenia o zmianie treści hipoteki ustanowionej w księdze wieczystej nr TO1C/00016565/7(załącznik nr 16)
Radny Miasta P. Dominik Pilkiewicz, powiedział cyt. „Tak, dziękuję za udzielenie głosu. Mam takie pytanie. Pozwalamy na działce gminnej na ustanowienie hipoteki na kwotę 5 milionów 361 tysięcy Zakładowi Usług Miejskich Sp. z o.o. o kapitale zakładowym 800 tysięcy 900 złotych. No i dla ZUMu tutaj widzę korzyść, ale gdzie tu jest korzyść dla miasta?
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Niniejsza uchwała jest konsekwencją podjętych decyzji paręnaście lat temu dotyczących funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi w naszym mieście. Jest gwarancją funkcjonowania zakładu zagospodarowania odpadów w Chełmnie lub jego bezpośredniej okolicy.” Jest to zapewnienie funkcjonowania podmiotu, który będzie posiadał wszystkie warunki
i kompetencje, dlatego aby funkcjonowała u nas lokalnie spółka zajmująca się innym tematem. Tak jak państwo z pewnością już wiecie, cały temat zagospodarowania odpadów komunalnych jest objęty szczególnymi przepisami w zakresie ochrony środowiska, w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Posiadanie odpowiedniej bazy jest gwarancją możliwości startowania w przetargach i realizacji usług w zakresie odbioru oraz zagospodarowania odpadów. Stąd ta konsekwencja dla miasta jest taka, że w naszym rejonie funkcjonuje podmiot, który ma możliwość realizowania usług w tym zakresie.”
Radny Miasta P. Dominik Pilkiewicz, powiedział advocem cyt. „Dziękuję za głos, ale z tego, co kojarzę, to nie tylko nasze miasto korzysta z usług tutaj ZUMu, a to właśnie na działce należącej do gminy Miasta Chełmna będzie hipoteka na ponad 5 mln zł.”
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Z zakładu zagospodarowania odpadów w Osnowie korzysta firma Zakładu Usług Miejskich w Chełmie, która obecnie obsługuje gminę powiatu chełmińskiego oraz zgodnie z moją wiedzą dwie gminy z powiatu toruńskiego. Co kluczowe i najważniejsze w całej sprawie, posiadamy zabezpieczenie w postaci weksla in blanco, dającego możliwość regulacji wierzytelności na podstawie przepisów odrębnych. Tym samym ta deklaracja wekslowa stanowi zabezpieczenie naszego majątku i tym samym daje możliwość bezpiecznego podpisania mniejszej umowy. Dziękuję.
Radny Miasta P. Dominik Pilkiewicz, powiedział advocem cyt. „Tak, chciałbym tylko na koniec zauważyć, że ZUM Chełmno sp. z o.o. dysponuje kapitałem zakładowym, do którego odpowiada 800900,00 zł. Dziękuję.”
Radna Miasta p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt.:”Czy w związku z tym, co powiedział mój przedmówca, pan radny Dominik Pilkiewicz, możemy tutaj partycypować w kosztach wywozu śmieci na przyszły rok?
Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Jeżeli chodzi w ogóle o historię przekazania czy wydzierżawienia dla ZUM działki. To był rok bodajże 2009, kiedy zaczęła się ta, w cudzysłowie mówiąc, historia współpracy z Zakładem Usług Miejskich. A tak naprawdę zaczęła się jeszcze wcześniej, bo wiecie państwo, że ZUM, jak sama nazwa wskazuje, Zakład Usług Miejskich, był kiedyś własnością miasta. W 2001 bodajże przedsiębiorstwo zostało sprzedane przez ówczesne władze miasta i przejęła sprawę gospodarowania odpadami. W roku 2009, kiedy podjęto decyzję o tym, że przekazujemy to ZUM-owi przed miastem, stanęłaby konieczność wydatkowania milionów złotych, bo trzeba było tę instalację dostosować do ówcześnie panujących wymogów. I tak rok w rok te wymogi po prostu stają się bardziej restrykcyjne. ZUM Sp. z o.o. wziął pożyczkę, również na takiej zasadzie, jak dzisiaj jest proponowane. Wybudował linię segregacji, a tak miasto by to musiało zrobić. wybudować, prowadzić, opłacać, doglądać itd. Potem pojawiła się konieczność wybudowania tych boksów.
Na pewno byliście państwo na wysypisku, wiecie, jak to wygląda. Boksów, które zostały wymagane przez przepisy. Potem pojawiła się konieczność zrobienia boksów ognioodpornych. Boks obok boksu nie mógł być niezabezpieczony ścianą ogniową. Teraz stoimy przed dylematem. Jeżeli chodzi o mnie, nie ma żadnego dylematu, tym bardziej, że to zabezpieczenie hipoteczne, które obowiązywało do tej pory, będzie spłacone do końca października i ZUM weźmie następny kredyt, żeby dostosować wysypisko do zmienionych przepisów. Jeżeli oni tego nie wykonają, to po prostu wysypisko może nie dostać atestu i może nie zostać dopuszczone do przyjmowania i generowania tych śmieci. Zauważcie, że ZUM funkcjonuje troszkę inaczej, bo nam się wydaje, że to wszystko, co jest zebrane z Chełmna i z tego międzygminnego w związku trafia do nas na wysypisko. To nie jest prawdą, bo inaczej, gdyby tak się zdarzyło, tak się działo, to to wysypisko byłoby już zasypane z 10 razy. Część śmieci, znacząca część, jest wywożona do miejscowości Wawrzynki, to jest koło Żnina. Tam są wywożone nie tylko te śmieci komunalne, czyli traktowane jako tzw. paliwo alternatywne, ale również te gabaryty, które są co trzy miesiące zbierane z miasta. Sprawę znacie, bo widzicie, że raz na trzy miesiące miasto jest obłożone. tapczanami i tak dalej, więc podejmując decyzję dzisiaj musimy wiedzieć, że umożliwi to z umowy wzięcie kredytu praktycznie na konto zerowe, bo tak jak tu wiceburmistrz powiedział, ten kredyt, który oni zaciągnęli będzie spłacony. Dajemy im możliwość wzięcia kredytu, żeby mogli dostosować wysypisko do dzisiaj panujących koniecznych warunków. Robimy to po raz trzeci. Mówię o mieście, bo raz zostało to zrobione jeszcze za mojej tam którejś kadencji. Poprzednia Rada również podejmowała taką uchwałę. Prawdopodobnie, gdyby nie konieczność dostosowania instalacji do wymogów, to ZUM nie brałby tego kredytu, żeby poczynić pewne inwestycje. Tak to wygląda od kuchni.”
Radny Pan Wojciech Błaszczak powiedział cyt. „Ja chciałbym zadać takie jedno pytanie. Co to jest za inwestycja, jeżeli chodzi o przetwarzanie tych bioodpadów?”
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Niniejsza inwestycja to rozbudowa instalacji biologicznego przetwarzania odpadów na terenie ZUM-u wraz z infrastrukturą towarzyszącą, rozbudowa i przybudowa miejsc magazynowania odpadów. Tym samym miejsca magazynowania odpadów zostaną stosowane do obecnie ujętych przepisów, natomiast zostanie rozbudowana instalacja, dzięki której będzie tworzony tzw. kompozyt, czyli produkt końcowy z bioodpadów, który następnie można sprzedawać na rynku w zakresie chociażby rolnictwa. Więc to jest zwiększenie możliwości przetwórczych zakładów w zakresie bioodpadów.”
Radny Miasta P. Dominik Pilkiewicz, powiedział cyt. „Koniec końców pozwalamy generalnie zabezpieczyć się na naszej działce w prywatnej firmie, a koniec końców i tak mamy bardzo wysokie ceny śmieci. Czyli nie korzystamy z tego namacalnie. Nie ma dla nas żadnych upustów. Mieszkańcy na tym nie korzystają. Płacimy i wysokie ceny śmieci, jednocześnie jeszcze prywatna firma zabezpiecza się na naszej działce.”
Radny Miasta P. Karol Smętek powiedział cyt. „ Tutaj w tej kwestii, co mówił radny Dominik Pilkiewicz, chciałbym podzielić jego stanowisko i usłyszeć, czy jest możliwe, jeśli tak, to czy w nadchodzącym przetargu, który będzie, czy można przeprowadzić konsultacje, rozmowy, negocjacje takie, aby to, że udostępniamy nasz majątek, który oczywiście będzie zabezpieczeniem tam hipotekę, inwestycje oczywiście, tak, ale czy może wpłynąć to na ceny śmieci, gdzie na jednej z kolejnych sesji będziemy o tym mówić, że albo będzie podwyżka, tu nie strasząc, najprawdopodobniej tak, aby utrzymać to na tym poziomie chociaż jak jest i żeby to miało realny wpływ dla mieszkańców. Nie, że tylko oddajemy, firma się zabezpiecza, a nie ma realnych korzyści namacalnych dla mieszkańców.”
Radny Miasta P. Dominik Pilkiewicz, advocem powiedział: ”Dokładnie do tego zmierzam, co tutaj mówił kolega radny, że jeżeli my wyciągamy rękę do firmy, to czy ona też wyciągnie do nas, żeby to się namacalnie odbyło na korzyści dla mieszkańców”.
Radna Miasta P. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt. „Ja również popieram wypowiedzi obu moich przedmówców.”
Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Szanowni państwo, przetargi. rządzą się swoimi prawami. Nie ma warunkowości w ogłoszeniu przetargów. I to jest krótka piłka. My tu nie będziemy opowiadać jakichś niestworzonych rzeczy. Miasto ogłasza przetarg. Wcale nie jest powiedziane, że ZUM Sp. z o.o. będzie jedynym podchodzącym do tego przetargu, bo może nam się pojawić Remondis, różne większe firmy. I my nie wiemy, kto wygra, więc dyskutowanie przed przetargiem z ZUM-em na temat warunków przetargu to nawet moim zdaniem jest niezgodne z prawem, bo takich rozmów się po prostu przed przetargiem nie prowadzi.”
Radna p. Magdalena Mrozek powiedziała cyt. „Zgodnie z ustawą i prawem zamówień publicznych drodzy państwo, nie można prowadzić wcześniej negocjacji, także musimy postępować zgodnie z prawem zamówień publicznych.”
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Szanowni Państwo, chciałbym nadmienić na jedną rzecz i zwrócić uwagę, tutaj ważne słowa padły ze strony Pana Burmistrza, że mamy otwarty przetarg i tym samym mogą zgłosić się również inne firmy, na przykład z Bydgoszczy czy ze Świecia. Mają Państwo świadomość, że dużą część kosztu stanowi transport odpadów. W momencie, gdy firma znajduje się lokalnie, te koszty obiektywnie są mniejsze i tym samym obiektywnie mogą być przedstawione mniejsze kalkulacje. Natomiast chciałbym ewentualnie ten temat kontynuować jeszcze na komisjach. Niedawno mieliśmy spotkanie połączonych komisji w ramach Komisji Ochrony Środowiska, gdzie temat odpadów został omówiony. Część z Państwa również wypełniła ankiety w tej sprawie i chciałbym poprosić, żeby ewentualne dalsze rozmowy jak najbardziej prowadziły się jeszcze na komisjach. Wówczas przedstawimy ewentualnie dodatkowe materiały które państwu mogłyby interesować. Dziękuję.
Radny p. Sławomir Karnowski powiedział cyt. ”Właśnie idąc za głosem pana wiceburmistrza, prosiłbym radnych o może złożenie w komplecie ankiet, które zostały przedstawione, bo chyba nie wszyscy je złożyliśmy, a myślę, że to jest ważna sprawa, żeby znać państwa zdanie i móc na tym ewentualnie potem, nie ewentualnie, nad tym dyskutować. Dziękuję bardzo.\Za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na złożenie oświadczenia o zmianie treści hipoteki ustanowionej w księdze wieczystej nr TO1C/00016565/7 głosowało 15 radnych. Czworo się wstrzymało. Jeden głos był przeciwny. Karta z głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwała VII/40/2024 w sprawie wyrażenia zgody na złożenie oświadczenia o zmianie treści hipoteki ustanowionej w księdze wieczystej nr TO1C/00016565/7 została przyjęta (załącznik nr 18 do protokołu).
Ad 8. Informacja na temat złożonych interpelacji.
Radny Miasta P. Karol Knap przedstawił interpelację, której treść stanowi załącznik do niniejszego protokołu (załącznik nr 19 do protokołu).
Ad 9. Wolne wnioski i informacje.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski poprosił Panią (…) przedsiębiorczynię o zabranie głosu.
Pani (…) powiedziała cyt. „Panie burmistrzu, panie przewodniczący, szanowni radni, moje nazwisko Mariola Becker. Chciałam zabrać głos na temat dzierżawy lokali, które należą do miasta Chełmna. Jestem dzierżawcą lokalu od 2016 roku dzierżawie lokal na rynku rynek siedem. Wynajmując lokal z miasta w 2016 r. Administratorem tego mojego lokalu i innych lokali w Chełmnie był OJAR. Później był Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Chełmnie. A od 2020 roku to się zmieniło i została powołana spółka, która teraz nazywa się spółką... spółka miejska Chełmińską Społeczną Inicjatywą Mieszkaniową. Ta spółka od tego czasu zarządza i administruje nieruchomościami w Chełmnie Od tego czasu, gdy przejęła tę administrację właśnie ta spółka, zmieniły się dla nas wynajmujących koszty. Powiem tak pokrótce, na czym to polega. Koszty zmieniły się w ten sposób, że dotychczas za nieruchomości, oczywiście za lokale, które żeśmy wynajmowali, płaciliśmy podatki. Podatki płaciliśmy do kasy miasta, tak jak te podatki były ustalone. Od czasu, gdy przejęła ta spółka, zmieniło się to na podstawie takim, że do tych podatków doliczono nam VAT. Tylko dlatego, że ta spółka płaci za nas ten VAT. Dotychczas płaciliśmy normalnie i to można było za OIAR-u, za administrowaniem wodociągów i kanalizacji. Kiedy to było administrowane, mogliśmy płacić normalnie. Jak przyszła spółka, nie możemy płacić. Nikt nas się nie pytał, czy my się na to zgadzamy. Po prostu dostaliśmy pismo, musieliśmy to pismo podpisać i przejść do porządku dziennego. Ja tylko chciałam się zapytać, czy była konieczność powołania takiej spółki, czy nie można było dalej administrować tymi lokalami i mieszkaniami, myślę też, nadal przez Ojar, bo już, przepraszam, Ojaru nie ma, przez spółkę, nie spółkę, tylko przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji. To jest jedna sprawa. A druga sprawa, chciałabym też zwrócić wszystkim radnym uwagę na taki temat, jak doliczanie do czynszów, wysokości czynszów do inflacji. I tak pokrótce chciałam Państwu uzmysłowić, jak to wygląda. Póki inflacja była 1, 2, 3 procent, było to okej. Ale na przykład, jeżeli teraz ta inflacja jest tak wysoka, to chciałam tak pokrótce Państwu przedstawić tylko, że w latach 2021-23 inflacja wynosiła 40 procent. I tą inflację doliczają nam do tego czynszu, doliczają nam od ostatniej kwoty czynszu. Czy nie można by tego zmienić i doliczać tą inflację od wygenerowanego czynszu w chwili podpisania umowy? Dlaczego? Dlatego, że jeżeli Doliczacie nam inflację. Inflacja wiadomo jest, musi być. Musi być doliczana, bo tak jest wszędzie. Ale czy nie można by tego robić od czynszu, który był wygenerowany w chwili podpisania dzierżawy, a nie od ostatniej kwoty czynszu? To jest taka śnieżna kula i to jest taka kula, która wykańcza przedsiębiorców. Dlatego moje pytanie. Zbliża się koniec roku. Będziecie państwo ustalali różne stawki, różne czynsze. Będziecie mieli duży wpływ na to, tak jak żeście tu państwo mówili, o wysokości na śmieci, o wysokości na wodę. Zwróćcie uwagę też na nas, przedsiębiorców, którzy wynajmujemy lokale, którzy... Ja praktycznie całe życie w Chełmie wynajmuję lokale i zawsze od miasta. I zawsze to było dobrze. A teraz jest, moi państwo, wiecie, jak teraz jest. Coraz gorsze idą czasy. Ja akurat jestem w branży odzieżowej. To nie jest potrzeba pierwszej. Nie jest potrzeba pierwsza. Ludzie najpierw muszą się najeść, muszą mieszkać, muszą robić opłaty. Dlatego jak ja wynajmuję lokal od miasta i dostaję ciągle podwyżki, ciągle podwyżki, a to jest nie tylko płatność czynszu. Moi Państwo, zwiększyli nam podatki zdrowotne. od obrotu. Nie ma stałego. Nie możemy tego sobie odliczać nawet przy rozliczeniach rocznych. Dyktują nam, ile mamy płacić pracownikom. Co roku, dwa razy do roku jest podwyżka. Więc my już po prostu nie dajemy rady. Dlatego ja tu jestem przedstawicielem nie tylko swojego przedsiębiorstwa, ale jestem też przewodniczącą kupców i przedsiębiorców w ziemi chełmińskiej. Jestem i w imieniu innych przedsiębiorców, którzy też wynajmują lokale od miasta, ale i od prywatnych ludzi. Ja też mam od prywatnych wynajmowany lokal. Słuchajcie i prywatni nam tak nie podwyższają ceny, jak podwyższają nam państwa z budżetu. Dlatego mój głos jest tutaj taki, żebyście państwo się zastanowili, bo już niemało lokali w Chełmie jest pustych. Więc róbmy tak, żeby te lokale się zapełniły, a nie rzucajcie nam kłód pod nogi. To tyle w moim temacie. Bardzo dziękuję.”
Radny Miasta p. Dominik Pilkewicz powiedział cyt. „Tutaj tylko się chciałem odnieść do tego, co mówiła pani przed chwilą występująca. No, że jak najbardziej w 100% się zgadzam i trzeba wspierać naszych lokalnych przedsiębiorców. bo to oni napędzają nasz rynek pracy i generalnie też odprowadzają podatki w naszym mieście”.
Pani (…) powiedziała cyt.: „Ja jeszcze jedno tylko zdanie na temat tego, co mówił radny Knap. Pięknie pan to przedstawił i naprawdę to jest zgodne z prawdą, ale chociaż jedno kropkę nad i jak się jedzie z Bydgoszczy Fordon jest piękny znak do Chełmna i pisze Stare miasto starówka. Ten jeden znak tam jest.”
Radny p. Piotr Janowski powiedział cyt. „Ja również chciałem podziękować pani (…Bekerza te słowa, bo śledziłem ostatnie lata również, co się dzieje w naszym mieście, że tyle lokali jest pustych, a radni przez całą kadencję podnosili tylko podatki. Mój kolega, który również ma interes prywatny, mówi do mnie, zobacz, ile już płacę za metr. ponad 30 zł. Dalej niech podnoszą. To na pewno... Oczywiście teraz jeszcze plus VAT. Dziękuję, bo tych stwierdzeń doszło zdecydowanie więcej. To już nie chodzi tylko o podatek, ale również o te wszystkie inne rzeczy. Także myślę, że przy ustalaniu budżetu i przy podejmowaniu następnych decyzji jak najbardziej musimy wziąć to pod uwagę. Dziękuję bardzo.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Dziękuję bardzo. Ja tutaj chciałbym jeszcze dodać do tego, bo pan radny powiedział, że radni w poprzednich kadencjach tylko podnosili tutaj opłaty. Jest to nieprawda. Gdyby pan sobie spojrzał poprzedniej kadencji, ja osobiście zgłosiłem interpelację do ówczesnego pana burmistrza, gdzie ująłem też pytania, co by zrobić, żeby zatrzymać odpływ młodzieży, zatrzymać likwidację poszczególnych sklepów na Starówce, ulicy Grudziądzkiej i tak dalej. Jest oczywiście ta interpelacja i odpowiedź do tej interpelacji zgłoszona na BIP-ie. Można sprawdzić, jaką dostałem odpowiedź i jakie były zadane pytania. Więc to nie jest tylko kwestia podnoszenia, bo też po prostu mieliśmy na uwadze właśnie tych przedsiębiorców, którzy naprawdę zamykają w rozpaczy swoje miejsca pracy. Dziękuję.”
Radny Miasta p. Piotr Janowski powiedział cyt. „Faktycznie nie tylko podnosili podatki, ale również się dziwili, co się dzieje, że tyle pustych lokali jest w tym mieście.”
Radny Miasta p. Dominik Pilkewicz powiedział cyt. „Pytanie do pana przewodniczącego, no bo była złożona interpelacja, no tylko interpelację można sobie składać, a jakie były jej realne efekty?”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Były takie efekty, że dostałem, można sobie przeczytać, jaka jest informacja. Odpowiedź jest z tego, co pamiętam, może niepełna, bo tam była dosyć szeroka ta odpowiedź, ale jedną z tych odpowiedzi między innymi było to, że po prostu mniej kupować w galeriach, mniej kupować w dużych sklepach powierzchniowych, tylko skupić się na wydawaniu pieniędzy i zakupach na starówce, co pozwoli po prostu utrzymać się przy swoich stanowiskach pracy tym, którzy tam mają swój interes. To była jedna tylko odpowiedź, tam pewnie były jeszcze inne, ja nie pamiętam. Proszę po prostu sprawdzić sobie interpelację. Jest na pewno dostępna, można historycznie sobie wrócić, troszeczkę sprawdzić w czasie i zobaczyć pytania i odpowiedź. Dziękuję.”
Radny Miasta p. Dominik Pilkewicz advocem powiedział cyt. „Dziękuję za głos, ale pytanie było, co realnie zostało wprowadzone, bo tu jest mowa o jakichś preferencjach konsumenckich, na które miasto nie ma wpływu, również miasto nie może kazać ludziom, gdzie mają robić zakupy. A pytałem o realne działania, jakie zostały wprowadzone w ramach tej interpelacji.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Ja powiem tak, tam było bardzo szerokie, nie tylko ta interpelacja dotyczyła, z tego co pamiętam, tych, którzy handlują na rynku, ale też zatrzymanie młodzieży, odpływ młodzieży, stworzenie warunków do życia dla młodych rodzin, stworzenie warunków pracy itd. Ja nie pamiętam w tej chwili, jakie były podjęte kroki, ale taką odpowiedź ja osobiście dostałem, więc proszę się do tego odnieść.”
Radny Miasta p. Dominik Pilkewicz advocem powiedział cyt. „Tak, bo moim zdaniem realnym działaniem miasta jest na przykład, tak jak była tutaj sugestia, obniżenie podatków w mieście, a nie powiedzenie ludziom, żeby kupowali w tym sklepie, a nie w innym.
Radna Miasta p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt. „Szanowni państwo radni, panowie burmistrzowie, W związku z wypowiedzią pana przewodniczącego radnego Marka Olszewskiego, która miała miejsce po sesji w dniu 12 września, bez nagrania i bez protokołu, ale w obecności wszystkich radnych na sali posiedzeń, dotyczącą zarzutów kierowanych do mnie oświadczam. Nie obiecywałam nigdy, że poprę z starania pana przewodniczącego radnego Marka Olszewskiego, który ma czynić w sprawie budowy schodów z osiedla Kopernika na ulicę Podgórną. Wyżej wymieniony twierdzi inaczej. Zatem jest to słowo przeciwko słowu. Po drugie, nie wykonuję żadnych czynności w szerokim tego słowa znaczeniu, mających na celu, jak twierdzi pan przewodniczący radny Marek Olszewski, żeby zastąpić go na stanowisku przewodniczącego Rady Miasta Chełmna. W punkcie trzecim interpelacja, którą złożyłam, nie była atakiem personalnym na osobę pana przewodniczącego radnego Marka Olszewskiego, a wynikała z zapytania mieszkańca naszego miasta. Tutaj wyżej wymieniony dodał, że do tej pory mnie chronił, chociaż nie wiem przed czym lub przed kim. Ale od tego czasu nie będę, nie będzie tego czynił. Tego nie rozumiem i nie będę domniemywać o co chodzi, jednak wobec powyższego czuję się zastraszona. W punkcie 4. Zapytałam 15 minut przed sesją, w dniu 12 września tego roku, dlaczego część materiałów na tę sesję została radnym przedstawiona mailem 1,5 godziny przed sesją i większość radnych nawet z nimi się nie zapoznała. Chodzi o pieniądze z budżetu miasta, pieniądze mieszkańców naszego miasta, naszych podatników. Tutaj pan radny przewodniczący Marek Olszewski wypowiedział się w trakcie owej sesji i to jest nagrane, że może dojść w przyszłości do takiej sytuacji na dwie minuty przed sesją i przyznaję, że o takim ewentualnym zdarzeniu, które może się wydarzyć, nie miałam wiedzy. I ostatni punkt. Poinformowałam radnego przewodniczącego Olszewskiego, również w obecności radnych na tej sali, że nie życzę sobie, żeby o nieprawdziwych faktach informował mieszkańców poza moimi plecami i otrzymałam taką odpowiedź, że będzie tak robił, bo ma do tego prawo, ponieważ jestem osobą publiczną. Wobec powyższego oficjalnie składam rezygnację z członkostwa w klubie Twoje Chełmno Twój Powiat 2001, ponieważ nie widzę możliwości współpracy z panem radnym Markiem Olszewskim, będącym członkiem tego klubu. Z panem radnym Markiem Olszewskim rozmawiała będę tylko w obecności świadków, ponieważ obawiam się pomówień i oskarżeń z jego strony. Chcę uczciwie pracować dla mieszkańców naszego miasta i wypełniać powierzony mi mandat radny. Stąd dzisiejsze moje oświadczenie, które jest oficjalnym i czytelnym komunikatem. I na tym z mojej strony kończę ten temat. Dziękuję.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Ja Dziękuję pani radnej, a oczywiście. Nie pamiętam wszystkich tutaj pani wypowiedzi, bo trudno wszystkie sobie przyswoić. Ale pani radna, powiem pani tak, żeby wszyscy wiedzieli. Od początku pani lubi się bawić w intrygi, podjazdy. Próbuje pani znaleźć współpracowników w dyskusji, w rozwiązywaniu różnych problemów. Jak Pani swoje załatwi, to Pani się po prostu odwraca plecami. Jest Pani bardzo cyniczną kobietą. Jeszcze takiej kobiety w życiu swoim, a mam 65 lat, nie spotkałem, która jedno mówi, drugie robi. Ochrona, o której Pani mówiła, proszę się nie bać, Pani nie będzie nigdy poddana żadnej próbie negatywnej, jedynie pozytywnej, bo ja zawsze do Pani pozytywnie się odnoszę. Ta ochrona polega na tym, proszę Pani, że jak Pani złożyła interpelację, to w tej interpelacji Pani popełniła kilka błędów, które powinny Panią w oczach opinii publicznej skompromitować. Przedstawiła Pani w tej opinii nieprawdę, chociażby taką, że po tym jak doszło do decyzji, że trzeba pisać zapytania na kartkach i kierować do burmistrza, pani wcześniej o tym nie widziała. I pani w tej interpelacji napisała, to jest oczywiście udokumentowane, napisała, że wzięła pani sprawy w swoje ręce wraz z kilkoma radnymi i uratowała sytuację. Po czym radni napisali te pytania na kartkach, złożyli na ręce przewodniczącego rady, który niezwłocznie po tym przekazał burmistrzowi. Była to nieprawda i chodzi o takie fakty. Jest jeszcze kilka innych rzeczy, których nie chcę tutaj wyciągać Pani radna, Nie myślałem, że pani po prostu będzie dalej brnęła w tą sytuację, którą pani tutaj przedstawiła. Trochę pani przedstawiła w innym świetle, bardzo ciepło, bardzo kolorowo. Ja chciałem tylko pani powiedzieć, że tutaj było kilku świadków, łącznie z panem tutaj prawnikiem, którzy widzieli pani zachowanie, jak pani weszła do tej sali. Faktycznie parę minut, to nie było chyba 15 minut, tylko 7 czy 8 minut przed sesją, gdzie pani chyba miała za cel wyprowadzić mnie z równowagi. I po części się pani to udało, bo byłem bardzo zdenerwowany, bo się nie spodziewałem, że tak może zachować się radna i w dodatku kobieta i w dodatku jeszcze z mojego klubu. Było to bardzo dla mnie przykre. To było takie zderzenie się, proszę pani, w tym momencie ze ścianą. Więcej tutaj nie będę mówił, bo nie ma sensu brnąć dalej w tą sytuację. Ja tylko pani przypomnę, ponoć pani mówiła, że ja panią sprowokowałem. Przecież pani weszła ostentacyjnie do tej sali z torebką, prawie że rzuciła ją o ten pulpit, przy którym pani siedzi i powiedziała, te słowa pamiętam. Ja to wszystko wykrzyczę tutaj na sesji Rady Miasta i pokażę, wszystkim niekompetencje przewodniczącego Rady Miasta. A wynikało to, Pani radna, tylko z jednej rzeczy, o której Pani nie miała pojęcia. Chociaż wiele już Pani wie, bo wiele godzin Pani ze mną przedyskutowała i ja się podzieliłem swoją wiedzą. Nie wiedziała Pani, że przewodniczący Rady Miasta nie ma, proszę Pani, wpływu na zmiany chociażby w budżecie, które mogą wpłynąć i chwilę przed sesją, i to jest prawda, co pani powiedziała, nawet w trakcie sesji mogą wpłynąć zmiany, na które my nie mamy wpływu i musimy je zastosować, żeby na przykład poprawić sytuację w mieście, żeby pozyskać jakieś dodatkowe środki. To są rzeczy nieprzewidziane, w szczególności w sferze budżetowej, gdzie sytuacja jest dynamiczna, ale nie tylko, również w innych w przestrzeniach, którymi się tutaj zajmujemy, mogą być zmiany. I tylko tyle. Także proszę się, pani radna, cieszę się, że pani się zadeklarowała, że pani nie chce, bo pani już dawno nie powinna być w tym klubie. Niestety takie jest moje zdanie, ponieważ pani po prostu straciła zaufanie moje już dawno. Ja do tego momentu, proszę pani, o tym nawet nie chciałem mówić, bo nie powinienem o tym mówić. Ale skoro pani ruszyła mnie jako przewodniczącego rady, jak to Pani określiła, osobę publiczną, ja jestem i Pani, nie mogę pozwolić na to, że w oczach opinii społecznej ja się okażę tym, który omawia Panią, że robię coś przeciwko Pani i tak dalej. Niech Pani sobie przeanalizuje nasze kontakty, odkąd się poznaliśmy, że nigdy od początku nie zaznała Pani z mojej strony krzywdy, złego słowa, a kiedy Pani dzwoniła zawsze służyłem, zapominając o Pani wcześniejszych wybrykach, służyłem swoją wiedzą i przekazywałem Pani tą wiedzę, którą Pani nie do końca chyba wykorzystuje do końca.”
Burmistrz Miasta Chełmna p. Mariusz Kędzierski odniósł się słów Pani Marioli Beker po krótce, mówił sytuację na rynku nieruchomości w latach 1998-2022. Następnie dodał: „Zobaczymy, jakie są możliwości prawne. No i podejdziemy do sprawy poważnie, jeżeli...A widzę, że większość radnych tutaj rozumie problem, więc spróbujemy to jakoś tam przynajmniej złagodzić. Dobrze?”
Radny p. Karol Smętek powiedział: „Panie przewodniczący, szanowni radni, panowie burmistrzowie, pani Mariolu, czasami korzystam nie dla siebie, ale z pani sklepu, więc rozumiem. W kontekście też osób młodych, ze względu na to, patrząc, co dzieje się w tym mieście, widzimy, że dla nas tych perspektyw jest coraz mniej. Dlatego też kieruję zapytanie na ręce pana przewodniczącego do pana burmistrza. Treść zapytania stanowi załącznik nr 20 do protokołu. Tutaj jeszcze odpowiedzi do pani radnej Izabeli Kaczorowskiej. Chciałbym powiedzieć, że jako przewodniczący klubu Twoje Chełmno, Twój Powiat 2001, tak naprawdę od początku tej kadencji nie spotkałem się jeszcze w życiu, delikatnie mówiąc, z takim zachowaniem. I szczerze mówiąc, powiem pani serdecznie dziękuję za dotychczasową współpracę, Mam nadzieję, że dalej będziemy współpracować, jednakże chciałbym, żeby też miała pani świadomość, jakie są następne kroki rezygnacji. Tu koalicji żadnych nie ma. Jednakże zostały na początku powzięte pewne działania, których myśleliśmy, że będziemy trwać, a w związku z tym czas podjąć kolejne. Każda decyzja ma swój skutek. Zobaczymy, jak to się dalej ułoży, Życzę powodzenia na nowej drodze ze względu na to, że z tego, co już zdążyłem usłyszeć, być może nowy klub powstanie. Jestem ciekawy i zobaczymy. Jakby coś, zapraszam do powrotu, przedyskutujemy.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „Panie przewodniczący, Wysoko Rado. Ostatnia kadencja. Tu pan przewodniczący mówił, że pisze interpelację. Panie przewodniczący, obok pana siedzi burmistrz. Poruszył pana Piechuta z tej organizacji kupców, który tam działał. Pan Kędzierski może powiedzieć, burmistrz, jak on miał kłopoty z radą, jak rada w ogóle nie podniosła podatku. Panie przewodniczący, w tej ostatniej kadencji, jak radni z ugrupowania pana Burmistrza zrobili do ustawy podatkowej projekt o innej, mniejszej stawce naliczania podatków, co pan zrobił? Pan rękę podniósł za żeby przeszła uchwała pana burmistrza o wyższych podatkach. Interpelacja, interpelacja. Na tą interpelację, którą pan radny Pilkiewicz zadawał pytania, pan w ogóle nie odpowiedział. To tyle o podatkach. Pan Kędzierski Burmistrz Miasta może potwierdzić, jak było naprawdę rada bodajże w jego kadencji to chyba trzy razy nie zgodziła się na podwyżkę podatku. Następne moje pytanie to jest o śmieciach. Temat ankiety. Rada się spotkała, rozmawialiśmy na temat podwyżek, na temat śmieci. Pani inspektor danego tego wydziału, był pan wiceburmierz Murawski. Ja podeszłemu i mówię do pani inspektor tego wydziału, proszę mi wypełnić tą ankietę, położyć w biurze rady na półce. Będę wiedział, jakie ma pani jako mieszkanka tego miasta, określone kierunki odnośnie śmieci. Panie wiceburmistrzu, panie burmistrzu, panie przewodniczący, do dnia dzisiejszego nie mam tej ankiety wypełnionej i może niektórzy radni by mieli pogląd, jak to zrobić. A że dziesięciu wypełniło, no to... Ankieta nie jest odzwierciedleniem całego miasta. Ta ankieta odnośnie naliczania stawek od śmieci powinna wyjść poza mur tego urzędu. Dziesięciu radnych, co wypełnili ankietę, mają decydować? Chyba raczej nie. Następna sprawa jest tak, zawsze żeśmy mówili w tamtej kadencji, że co była rada, był burmistrz, wszystko źle zrobili. Wybudowali Centrum Wymiany Młodzieży, dach się leje, wszystko trzeba na nowo robić. Teraz nie kieruję pytania do pana Burmistrza Kędzierskiego. Pan wiceburmistrz Murawski aktualnie był, były środki pozyskane z Unii i proszę powiedzieć, że 13 września jak padał deszcz, wszystko w Centrum Wymiany Młodzieży, sala bankietowa, bufet, wszystko było dobrze, nie było nic tam, ani kropli wody. Bo tak mówi miasto. A ja chcę się spytać konkretnych ludzi, którzy prowadzili tę inwestycję, jaki jest stan na dzień dzisiejszy. Czy dachy nowe przeciekają czy nie przeciekają? Na razie proszę tylko o wyjaśnienie tego tematu.
Radny Miasta p. Piotr Janowski przestawił dwa zapytania, które stanowią załącznik nr 21 do protokołu.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski advocem powiedział cyt. „Dziękuję bardzo. Ja chciałbym jeszcze się odnieść ad vocem do wypowiedzi pana Michała Wrażenia. Czasami mam wrażenie, że pan nie słucha tego, co się mówi. Ja odpowiedziałem wyraźnie panu Dominikowi Pilkiewiczowi, że interpelacja została złożona, jest w Internecie i jest odpowiedź. Jeżeli pan radny Pilkiewicz zechce i jest operatywnym człowiekiem, zechce zajrzeć i zajrzy, wtedy służę, jestem otwarty na dyskusję, możemy do tematu wrócić i przeanalizować, czy cośkolwiek w temacie, w tematyce tam zawartej, czy ta tematyka pozwoliła na jakieś zmiany, czy coś w tym temacie się zrobiło. Myślę, że będziemy mogli porozmawiać, będziemy mieli wspólną płaszczyznę na wymianę doświadczeń. Ja panu przekażę Dominikowi wiedzę, być może będzie usatysfakcjonowany, a jeżeli nie, to będzie po prostu dalej zadawał pytania, a ja będę po prostu starał się odpowiedzieć. W tej chwili po prostu nie pamiętam i proszę mi nie zarzucać, że ja nie odpowiadam, bo nie mam komputera w głowie. Jeszcze raz powtarzam. I druga sprawa. Panie radny Michale Wrażeń, Pan tutaj mówił o podatkach. Nie wiem, czy pan wspomniał, że w większości wypadków w poprzednim rozdaniu nigdy, jak pamiętam, mimo że Ministerstwo Finansów dawało widełki minimum, średnie i maksimum, nigdy podatki nie były podnoszone na maksa, gdzie miasto i radni mogli z tego skorzystać.
Czyli brane były pod uwagę rzeczy, że trzeba tym w miarę możliwości podmiotom po prostu pomóc. Ja oczywiście zagłosowałem na tak, co pan tutaj wypowiedział, bo ja Panie radny, w odróżnieniu od Pana, wziąłem sprawę w swoje ręce i jestem odpowiedzialny za to, co robię. Z czego, proszę Pana, się buduje chodniki, szkoły, przedszkola itd. i jezdnie, o których Pan cały czas mówi wielokrotnie, że są dziury? Z czego ma to miasto brać pieniądze? Niech Pan się zastanowi. Nigdy Pan, Panie radny, składając pytanie jakiekolwiek, Nigdy pan nie podsunął, nie pamiętam przynajmniej przez te 10 lat, jakiekolwiek odpowiedzi. A panie burmistrzu, a może takie rozwiązanie byłoby przydatne? A jeżeli to jest nieprzydatne, to może pan znajdzie jakieś inne, lepsze rozwiązanie i rozwiążemy wspólnie problem? Nigdy z pana strony nie słyszałem takiej inicjatywy i takiej woli, tylko zawsze nie, nie, nie, bo nie. I taka jest Pana działalność, Panie radny Michale Wrażeń. Więc jeżeli Pan mi coś tutaj zarzuca, to niech się Pan pierw uderzy w swoją pierś”.
Radny Miasta p. Michał Wrażeń advocem powiedział cyt. „Panie przewodniczący Wysoko Rado. Czy słucham, czy nie słucham? padła odpowiedź na interpelację, że mają ludzie nie kupować w marketach, tylko w Chełmnie. To nie rozwiązuje problemu i to tylko tyle. A czy w tamtej kadencji miałem pomysły na coś, ale nie byłem w koalicji, nie byłem klakierem. Ja nie mogłem nic zrobić, mogłem mówić, ale to nie miało w pańskiej koalicji odbicia.”
Radny Miasta p. Piotr Janowski powiedział advocem cyt. „Ja ad vocem do wypowiedzi pana przewodniczącego odnoszę tych widełek, że podatki górne, dolne nigdy nie były w górnych. Ale jeżeli nawet były w dolnych, załóżmy, a pracodawca wynajmujących ma 36 zł od metra, a do tego jeszcze inne koszty prądu pracownika, to jak te pomieszczenia mają być zagospodarowane? To one będą zawsze widniały pustkami i będzie ich coraz więcej. Tyle.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski Dziękuję. Jeszcze tylko chwilę, bo już nie chciałbym ciągnąć dyskusji. No to z tego wynika, panie Piotrze, Bo ja się zgadzam. Myśli pan, że ja bym nie chciał, żeby znieść podatki czy Burmistrz tutaj, czy ktokolwiek z nas? Ale bez tego się nie da. Bez podatków nie mamy sił i środków na inwestowanie w cokolwiek, gdzie zawsze musimy mieć wkład własny. Na jakąkolwiek inwestycję, z czego? Niech pan powie, z czego. Jak zrezygnujemy z podatków, nie mamy zresztą takiego prawa. To z czego będziemy budowali? Niech Pan sobie odpowie.”
Radny Miasta p. Dominik Pilkewicz advocem powiedział cyt. „Dziękuję za głos. To moim zdaniem dalej zwiększanie podatków nie jest dobrą drogą, ponieważ gdy podatki będą niższe, więcej pieniędzy zostanie w kieszeniach obywateli i będą mogli je wydać właśnie w tych lokalnych sklepach, o których pan między innymi mówił lub dostał taką odpowiedź w interpelacji. Przez co sklepy na przykład więcej zarobią i odprowadzą większe podatki, więc finalnie to się wszystko napędzi, więc zwiększanie podatków niekoniecznie musi prowadzić do większych wpływów, a ich zmniejszenie może doprowadzić do większych wpływów do budżetu. Dziękuję.”
Radna Miasta p. Magdalena Mrozek powiedziała cyt. „Dziękuję. Drodzy Państwo, chciałabym przedstawić zapytanie, które kieruję na ręce pana burmistrza Mariusza Kędzierskiego. Treść zapytania stanowi załącznik nr 22 do protokołu”.
Wiceburmistrz Miasta p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Szanowni Państwo, na zapytania złożone na piśmie oczywiście teraz nie będziemy odpowiadać, natomiast dwie kwestie zostały poruszone tylko ustnie. Myślę, że na to odpowiedź musi paść. Pierwsza kwestia to jest ośrodek nad Jeziorem Starogrodzkim, który został poruszony przez pana radnego. Faktycznie w ubiegły piątek została ujawniona usterka w hydroizolacji tarasu nad częścią restauracyjną. Zwołana została komisja, zostało przeprowadzone badania diagnostyczne. Wiemy, co jest przyczyną. W tej chwili wykonawca został wezwany do natychmiastowego usunięcia mniejszej usterki. Cała procedura i informacje są dostępne w Wydziale Techniczno-Inwestycyjnym. Jeżeli jest ktoś z Państwa zainteresowany, zapraszam do podejścia do wydziału. Natomiast są tutaj od razu wdrożone procedury i generalny wykonawca w ramach gwarancji musi usunąć usterkę. Druga kwestia, do której chciałbym się jeszcze odnieść, to wywołana Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa. Podejrzewam, że ten temat będziemy kontynuować również na jakiejś komisji, natomiast chciałbym zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze, powołanie Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej miało na celu pobudzenie rynku mieszkaniowego w Chełmie, czego konsekwencją jest dobiegająca końca budowa 44 mieszkań na ulicy Rycerskiej 37, jak również dwa projekty mieszkaniowe na Biskupiej 23 i 24. Łącznie te trzy inwestycje to niemal 120 mieszkań budowanych z udziałem miasta, dostępnych dla mieszkańców naszego miasta. Także to jest ten podstawowy cel, który otrzymała spółka. Druga kwestia. Prawdą jest, że jest niestety do podatku doliczany ten VAT. Zgadzam się. Szukaliśmy rozwiązania prawnego, które pozwoliłoby nam, żeby w inny sposób to rozliczać. Na moment, gdy była wywoływana spółka, nie znaleźliśmy tego rozwiązania. Z chęcią ponownie z radcami do tego tematu usiądziemy. Nie była to nasza absolutnie inicjatywa. Niestety mieliśmy na tamten moment taką interpretację prawną i taki krok do podjęcia. Chciałbym również nadmienić, że jeżeli dany przedsiębiorca ma trudniejszą sytuację finansową, ma prawo ubiegać się w spółce na wniosek pisemny o nienaliczanie tej inflacji i wielu najemców z tego korzysta i w większości przypadków jest rozpatrzenie pozytywne tego wniosku, czego też mam potwierdzenie, przed chwilą otrzymałem od pani prezeski, więc w razie takiej konieczności jak najbardziej można się ubiegać o to, żeby ta inflacja nie była doliczana. Rozumiemy takie sytuacje. Chciałbym jeszcze odnieść się do tylko jednej kwestii. Obecnie wśród potężnego zasobu komunalnego, bo jest to kilkadziesiąt lokali usługowych, mamy niewynajęte tylko dwa lokale. Jeden stanowi piwnicę na ulicy Biskupiej 16C, drugi został dopiero co odzyskany na ulicy Grudziądzkiej, pomieszczenia, które były użytkowane przez Solidarność bez dostępu do toalet. Wszystkie pozostałe pomieszczenia są wynajęte, co też pokazuje, że mimo wszystko nadal te czynsze proponowane przez spółkę są stosunkowo konkurencyjne. Te pustostany, które obserwujemy na ulicy Grudziądzkiej czy innych, nie są własnością miasta. Miejskie lokale użytkowe są w tej chwili wynajęte.”
Radny Miasta p. Michał Wrażeń advocem powiedział cyt. „Panie przewodniczący wysoko rado, panie wiceburmistrzu, to jest prawda. I jaki jest zakres nieszczelności tego dachu? To jest jedno, bo jeszcze nie ma roku. Inwestycja, nie wiem, kosztowała ponad 4 miliony całość? I już są takie przecieki? No coś tak nie bardzo. jaki zakres jest tych przecieków, czy tylko jeden przeciek, czy jest ich tam więcej. Czy firma się zgadza to robić w ramach gwarancji. Następne pytanie to jest takie. Generalna dyrekcja dróg z drogi 91 zeszła, kobylarnie bodajże to robiła, zostawiła niesamowity bałagan. Wjazd do hurtowni, na działce gruz, kruszywo, chwasty na wysokość około metra, nie wykoszone ani nic. To my mamy robić jako miasto czy my, czy mieszkańcy danego odcinka, gdzie jest ten wjazd do hurtowni i ta awaryjna ścieżka wiodąca do świata. Powtórzę pytanie, Centrum Wymiany Młodzieży nie ma jeszcze roku. Jaki jest zakres nieszczelności tego dachu? Jest jednak to, co pan powiedział, wiceburmistrz, to jest prawda. Ale jaki zakres? Mniej więcej na ile to możemy tak wyszacować?”
Wiceburmistrz Miasta p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Szanowni Państwo, kluczowa informacja nie chodzi o dach, chodzi o taras. I z tym tarasem problemy były od wybudowania budynku w 2000 roku. Przez cały czas funkcjonowania Europejskiego Centrum Wymiany Młodzieży regularnie miały miejsca przecieki do sali restauracyjnych w kilku punktach. Obecnie zgodnie z badaniami, które były przeprowadzone w tym tygodniu, do sali restauracyjnej woda przecieka w jednym miejscu, a to, że w sali restauracyjnej była obserwacja wody w kilku wynika z tego, że woda się już przemieszcza po płytach. Więc ten przeciek na ten moment zgodnie z badaniami jest w jednym miejscu, natomiast przyczyną jest nieszczelność pokrywy hydroizolacyjnej całkiem na górze. Główny wykonawca współpracuje z nami oraz z technologiem, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie, które po pierwsze zapewni nam, że nie powtórzy się to nigdy w przyszłości, a po drugie nie będzie to wiązało się z dodatkowymi kosztami dla nas, gdyż jest to w ramach gwarancji i dotyczy to robot, który został wykonany w zeszłym roku.”
Radny Miasta p. Sławomir Karnowski powiedział cyt. „Dziękuję Pani Przewodniczący za głos. Niestety wrócę jeszcze do tematu odpadów, a właściwie ankiet, bo ja nie rozumiem stawania oporu przez Pana radnego Wrażenia i stawiania warunków, że jak Pani z Wydziału Ochrony Środowiska wypełni ankietę, to on ją też wypełni. Ja myślę, że powinien Pan docenić to, że Wydział Ochrony Środowiska stawia na Pana wiedzę, kompetencje, że chce znać pana zdanie na temat wywozu odpadów i całej tej umowy i całej tej otoczki, z czym się to wiąże. Więc to powinno być jakoś pana jeszcze bardziej pobudzające do działania i wypełnienia tej ankiety, która naprawdę czasowo panu nie zabrała wiele czasu. Jak ma pan z tym problem, to możemy wspólnie wypełnić, ja pomogę ewentualnie. Druga sprawa jeszcze co do ankiety przed mieszkańców. Jak dobrze pamiętam, panie i panowie, to na tym spotkaniu wspólnym na temat odpadów, który był, rozmawialiśmy na temat, jakie za tym mogą być pozytywne lub negatywne skutki ewentualnej takiej ankiety. Nie zostało wykluczone absolutnie, że taka ankieta nie zostanie przeprowadzona. Może być ewentualnie w innej formie, jeszcze z pytaniami, będą kształtowały tę opinię mieszkańców, bo pan przewodniczący wspomniał chyba o platformie, która może zostać odtworzona, na której może zadziałać, więc to nie jest, szanowni państwo, wykluczone, że coś takiego się nie zadzieje, ale musimy to jeszcze przedyskutować, jaką to będzie miało rację bytu, a w tej chwili skupmy się na razie na opiniach 15 radnych i złóżmy te ankiety, do ochrony środowiska. Oni chcą naszej opinii, naszej wiedzy, czyli szanują to, co mamy w głowie, to, co się odbyło przez ostatnią kadencję i jeszcze poprzednie, w której pan Wrażeń uczestniczył. Bardzo proszę o złożenie ankiet do ochrony środowiska. Dziękuję bardzo.
Radny Miasta p. Michał Wrażeń advocem powiedział cyt. „Panie przewodniczący, wysoko rado. Szanuję wypowiedź pana radnego. Z ankietą sobie poradzę. Abym chciał mieć wiedzę, jaki ma pogląd pani inspektor tego wydziału. Tylko dla porównania. I tylko tyle”.
Radny Miasta p. Karol Knap powiedział cyt. „Ja tutaj mam takie pytanie jeszcze do tematów, które wcześniej poruszaliśmy na wcześniejszych sesjach do pana wiceburmistrza Piotra Murawskiego. Były tematy tych toalet publicznych, nie działających w mieście. Teraz dzisiaj się dowiedzieliśmy, że ma być powstać budynek przy targowisku, który też ma, że tak powiem, mieć jakby zawartą toaletę dostępną dla ludzi, to by było fajne, ale chciałbym się dowiedzieć krótko, jak daleko są tematy tutaj toalety przy Urzędzie Miasta i na rynku w tym temacie. Czy bym mógł uzyskać odpowiedź?”
Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Pytanie wprawdzie było skierowane do wiceburmistrza, ale może ja odpowiem. Jeżeli chodzi o toaletę, to dziś zapadła decyzja chyba słuszna, fajna, żeby to, co zrobimy na targowisku, udostępnić. Będziemy więc mieli jakiś punkt dodatkowy, jeżeli chodzi o toalety naprzeciwko urzędu. Tam jest sprawa ogarnięta. Dzierżawca, o którym mówiłem, że niechętnie patrzył na prowadzenie toalety, w tym punkcie już podjął decyzję, że będzie prowadził. Wraca wszystko do normy. ChSIM dokonał tam niezbędnych napraw, przecieków, wilgoci już nie będzie, więc nie będzie z tym problemu. Drzwi zostaną wymienione, wrzutkomat jest załatwiony, także ta toaleta będzie funkcjonowała, mam nadzieję, że tak jak należy. Co do toalet na rynku, plan jest taki, żeby w przyszłym roku zlecić dokumentację, oczywiście w przetargu. Skutkiem czy zamierzeniem docelowym będzie przeniesienie toalet na płaszczyznę rynku, zlikwidowanie tych podziemi. One mogą służyć jako powierzchnia magazynowa dla tych, którzy prowadzą tam działalność na targowisku, żeby nie musieli tego wywozić. Pewnie tam jakieś drobne pieniądze za dzierżawę też z tego będą. Także docelowe działania są takie, żeby uruchomić damską, męską na powierzchni rynku w tym pomieszczeniu. Ale to nie będzie jutro, bo wiecie, że to jest rynek, wojewódzki konserwator zabytków, ale będziemy czynić starania, żeby cel był taki, żeby toalety były na płycie rynku, i pozbyć się, w cudzysłowie mówiąc, jako powierzchni toaletowej tego dołu. To tak w skrócie.”
Radny Miasta p. Karol Knap powiedział cyt. „To tutaj akurat jestem, można powiedzieć, usatysfakcjonowany z odpowiedzi, bo widzę, że jakby trzy tematy, toalet wracają, czyli nowa toaleta, która ma być gdzieś w budynku przy targowisku, plus tutaj rozstrzygnięty, że tak powiem, ma być przetarg na rynku, jakiś ruch w dobrą stronę i jeżeli tutaj koło Urzędu Miasta, no to jakieś trzy punkty powinny się pojawić, Na ten moment jestem zadowolony z ruchów, które idą w dobrą stronę, żeby to wszystko działało dla mieszkańców i nie tylko. Dziękuję za odpowiedź.”
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Dziękuję. Szanowni państwo, ja teraz może zabiorę głos. To będzie taka informacja w szczególności dla tych państwa radnych, którzy są od niedawna radnymi, bo zakładam oczywiście, że starsi radni z większym stażem mają tę wiedzę. Tutaj, tak prawdę mówiąc do tej informacji sprowokował mnie dzisiaj po części pan burmistrz Mariusz Kędzierski, mówiąc o profesorze Ludwiku Rydygierze. Wniosek już spłynął na ręce moje. Ja bym chciał tylko przybliżyć, jakie są procedury. Króciutko, żebyście wiedzieli, jak będą pytali was mieszkańcy, czy jakieś instytucje się będą do was odnosiły, bo przecież funkcjonujecie w różnych okręgach, I może być tak, że ktoś będzie chciał jakąś osobę wytypować do tytułu honorowy obywatel miasta czy zasłużone dla miasta Chełmna. Szanowni państwo, żeby przede wszystkim móc procedować te sprawy, musi być złożony wniosek wraz z danymi danej osoby. Czy ona żyje, czy ona nie żyje. i musi być opis i uzasadnienie, czym tak naprawdę ta osoba się zajmowała, czym się zasłużyła, że może stanąć w Panteonie tych zasłużonych dla naszego miasta. Wniosek ten jest, proszę państwa, kierowany następnie wraz z uzasadnieniem do kapituły, w której jest kilkanaście osób. To zostało uproszczone. Kiedyś było tak, że praktycznie wszystkie osoby, które funkcjonowały, które były zdrowe, mogły brać udział, ale ciężko było zebrać tą kapitułę. W tej chwili w tej kapitule jest przedstawiciel Komisji Oświaty, jest przewodniczący Rady Miasta, który jest zarazem przewodniczącym tej kapituły. Tam wchodzą przedstawiciele różnych jednostek samorządowych, jednostek organizacyjnych. I tam jeszcze wchodzi kilka osób. Te wszystkie osoby wtedy zbierają się na posiedzeniu, w którym zapoznają się z propozycjami, z uzasadnieniem i mają 30 dni na odpowiedź i skierować z powrotem swoje uzasadnienie, swoją opinię przedmiotowej w sprawie do Rady Miasta. Dopiero po tym, i to jest bardzo istotne, dopiero po tym czasie sprawa staje jakby tutaj na wokandzie naszej Rady Miasta. Radni biorą sprawy w swoje ręce, gdzie uprzednio otrzymują odpowiednie dokumenty, mogą się zapoznać z sylwetką, z postacią tej osoby i wtedy mając pełne kompedium wiedzy, mogą się odnieść poprzez głosowanie na uroczystej sesji, chociaż w tej chwili zgodnie ze statutem Może to być na zwykłej sesji, ale zazwyczaj dążymy do tego, żeby to miało podniosły, uroczysty charakter. I zazwyczaj, jeżeli będzie to tylko możliwe, będzie się odbywało 28 grudnia, czyli w rocznicę otrzymania praw miejskich przez miasto Chełmno. 28 grudnia. Żebyście wiedzieli, jeżeli tyle przekażecie swoim...swoim wyborcom, a będą zainteresowani, bo przecież każdy może... doświadczyć takiego pytania, macie już pewne kompendium wiedzy. Jeszcze na koniec trzy dokumenty legalizują jakby działania w tym kierunku. Jest to ustawa z 1990 roku, na podstawie której został opracowany statut miasta Chełmna, który został zmodyfikowany 29 grudnia 2021 roku i została w tej kwestii przygotowana i podjęta uchwała w sprawie ustanowienia tytułów.
To są trzy dokumenty, nad którymi państwo możecie bazować. Czy są jeszcze jakieś pytania, jakieś wnioski? Jeżeli nie ma, chciałem państwu podziękować wszystkim dzisiaj za merytoryczną dyskusję. Szczególnie w części, chociaż praktycznie w każdym punkcie były wartościowe pytania, w odpowiedzi była dyskusja.”
Chciałem podziękować przede wszystkim tą część ostatnią, której jesteśmy w tej chwili, czyli wolne wnioski i zapytania. Mimo, że one były może dla niektórych bolesne, ale może potraktujmy to w ten sposób, że ustanowiliśmy pewne tutaj rzeczy, ktoś podjął jakąś decyzję, ktoś dostał jakąś odpowiedź. Ja przepraszam, że wy państwo tutaj, wszyscy, którzy siedzą na sali i ci, którzy oglądają nas przed Internetem być może byli zniesmaczeni poziomem dzisiaj tej debaty, bo jednak, jeżeli są wystawiane jakieś działa i inwektywy, to zawsze to jest przykre nie tylko dla osoby, która otrzymuje te ciosy, ale również dla osoby, która ma zdolność do przekazywania takich informacji. Mam nadzieję, że będzie to moment, kiedy będziemy mogli zrobić to, jak to się mówi, może nie czerwoną, a zieloną kreską, i będzie to jakiś moment oczyszczenia atmosfery, i nie będzie już dochodziło do takich sytuacji, ja ze swojej strony na pewno nigdy nie będę nikogo z Państwa radnych prowokował.”
Ad. 10. Zakończenie.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski w związku z wyczerpaniem porządku obrad zamknął obrady VII Sesji Rady Miasta Chełmna.
Przewodniczący Rady
Marek Olszewski
Protokół sporządził: Bartłomiej Klinger