Protokół z LXXIV sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 r.
Protokół Nr LXXIV/2023 z LXXIV sesji Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 r.
Sesja odbyła się w dniu 28 lutego 2024 r. i trwała od godz. 14.00 do godz. 17.05. Na ogólną ilość 15 radnych, obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100 %.
Ad. 1 Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – stwierdził, że w sesji bierze udział 10 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Listy obecności radnych stanowi załączniki nr 1 załącznik nr 1 do protokołu.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – otworzył obrady LXXIV sesji Rady Miasta witając radnych i zaproszonych gości- lista stanowi załączniki nr 2 załącznik nr 2.
Na sekretarza wyznaczył panią Magdalenę Mrozek – wiceprzewodnicząca rady.
Ad. 2 Przyjęcie porządku obrad LXXIV Sesji Rady Miasta
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki przedstawił proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie
- stwierdzenie quorum
- przyjęcie protokołu z LXXIII sesji Rady Miasta
2. Przyjęcie porządku obrad LXXIV sesji RM
- przegłosowanie poprawek
3. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
referent: Burmistrz Miasta Chełmna p. Artur Mikiewicz
4.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok - (druk nr 1)referent: Przewodniczący Komisji p. Marek Gębka
- dyskusja
- głosowanie
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2023 rok – (druk nr 2)
referent: Przewodnicząca Komisji p. Dominika Wikiera
- dyskusja
- głosowanie
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2023 rok – (druk nr 3)
referent: Przewodnicząca Komisji p. Dorota Żulewska
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok (druk nr 4)
referent: Przewodniczący Komisji p. Marek Olszewski
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
8. Rozpatrzenie projektu uchwały przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Chełmna za 2023 rok (druk nr 5)
referent: Przewodnicząca Komisji p. Iga Jambor - Skupniewicz
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok (druk nr 6)
referent: Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 (druk nr 7)
referent: Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową przyłączy kanalizacyjnych oraz budową przyłączy gazowych (druk nr 8)
referent: Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności (druk nr 9)
referent: Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2024. (druk nr 10)
referent: Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli (druk nr 11)
referent: Przewodnicząca Komisji Skarg, Petycji i Wniosków p. Iga Jambor Skupniewicz
- opinie komisji
- dyskusja
- przyjęcie uchwały
15.Informacja na temat złożonych interpelacji.
16. Wolne wnioski i informacje
17.Zakończenie
Ad. 3 Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz- poinformował o:
Chełmińska Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa:
Trwają prace układania pierwszego stropu na budowanym obiekcie wielorodzinnym pod adresem Rycerska 37. Po zakończonych pracach archeologicznych zostały rozpoczęte prace budowlane na pełnym obrysie obiektu. Planowany termin zakończenia realizacji obiektu to I kwartał 2025 roku. Prace trwają zgodnie z przyjętym harmonogramem robót.
Trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę pierwszego budynku wielorodzinnego w ramach modułu społecznego budownictwa czynszowego, przygotowanego prze ChSIM Sp. z o.o. pod adresem Biskupia 23. W ostatnich dniach miała miejsce wizja lokalna reprezentantów Banku Gospodarstwa Krajowego, stanowiąca element formalny procedury pozyskania finansowania realizacji przedsięwzięcia. Oczekujemy na finalizację zarówno pozwolenia na budowę, jak również wniosków o finansowanie niniejszej inwestycji.
W ubiegłym tygodniu została podpisana umowa na prace projektowe trzeciego budynków Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej. Prace dotyczą adaptacji koszarowca w kompleksie dawnej jednostki wojskowej przy ul. Biskupiej, zlokalizowanego pod numer Biskupia 24. Prace potrwają do końca III kwartału. Obiekt przewidziany jest pod lokalizację mieszkań komunalnych na wynajem dla osób o stabilnych, umiarkowanych dochodach.
Stan realizacja zadań inwestycyjnych przez WTI na dzień 26.02.2024r
Oddany do użytku został pierwszy etap prac w kompleksie dawnej jednostki wojskowej na ul. Biskupiej. W ramach wykonanych prac zrealizowano: około 370 metrów nowej sieci wodociągowej, ponad 440 m sieci kanalizacji sanitarnej, ponad 460 m sieci kanalizacji deszczowej wraz z bardzo problematycznym wpięciem do odbiornika, wykonano niemal 1200 m2 chodników, ponad 2400 m2 dróg oraz 39 miejsc parkingowych, które w nieodległej przyszłości również zostaną udostępnione dla mieszkanek oraz mieszkańców Chełmna. Co kluczowe, dzięki temu działaniu możliwe jest rozpoczęcie projektowania kolejnych obiektów, zarówno mieszkaniowych przez ChSIM, jak również usługowych przez Urząd Miasta Chełmna. Zadanie zakończone trwa jego rozliczenie finansowe. Aktualnie przygotowywana jest umowa przez Zakład Energetyczny na zasilanie oświetlenia parku sensorycznego. Zadanie realizowane w latach 2023/2024 nakłady poniesione w roku 2024 - 3.015.397,88 w tym dotacja ze środków budżetu państwa – Polski Ład – kwota 1 187 500 zł.
Adaptacja budynków dawnej Jednostki wojskowej przy ul. Biskupiej na cele Klastra usług społecznych – opracowanie dokumentacji budowlano – kosztorysowej. Trwa procedura wyłonienia wykonawcy prac projektowych. Opublikowano aktualnie informację o wyborze najkorzystniejszej oferty i jeżeli dziś do końca dnia nie wpłynie odwołanie od rozstrzygnięcia przetargu, w przyszłym tygodniu nastąpi podpisanie umowy. Na powyższe zadanie przewidziane jest dofinansowanie ze Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na kwotę 9 milionów euro, czyli około 40 milionów złotych.
Przebudowa ul. Brzozowej – aktualnie opracowywana jest dokumentacja przetargowa na wyłonienie wykonawcy robót. Wybór wykonawcy przewidziany jest na marzec/kwiecień, rozpoczęcie robót czerwiec br., prace zostaną poprzedzone montażem zasuw na sieci wodociągowej. Koszt robót wg kosztorysu inwestorskiego 2 843 153 zł w tym dotacji z RFRD(Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg) – 2.132.365 zł co stanowi 75 % kosztów kwalifikowanych zadania. Termin zakończenia październik 2024r.
Przebudowa ul. Gorczyckiego wraz z układem drogowym na oś. 750 - Lecia – w m-cu marcu zostanie złożona kompletna dokumentacja na uzyskanie pozwolenia na realizację tzw. ZRID. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę robót. Rozpoczęcie robót planowane jest na m-c sierpień/ wrzesień. Koszt zadania wg kosztorysu inwestorskiego 13 650 000 zł w tym dotacja z Polskiego Ładu – 13.000.000,00 zł co stanowi 95,23 % kosztów kwalifikowany zadania. Termin zakończenia I kwartał 2025r.
Przebudowa ul. Konwaliowej – zadanie przygotowane do realizacji posiada pozwolenie na budowę. Aktualnie znajduje się na liście rezerwowej RFRD na pozycji 12. Z chwilą otrzymania informacji o przyznaniu dotacji na poziomie 74,99 % kosztów kwalifikowanych rozpoczniemy procedurę wyłonienia wykonawcy robót i przystąpimy do jego realizacji. Koszt zadania wg kosztorysu inwestorskiego wynosi 1 995 747 zł w tym możliwa do otrzymania dotacja z RFRD 1.496.810,00 zł. Realizacja w II połowie roku.
Opracowanie dokumentacji budowlano – kosztorysowej Centrum rozwoju turystyki nad Jeziorem Starogrodzkim – od roku 2023 trwa opracowanie dokumentacji budowlanej z terminem zakończenia tych prac w II kw. 2024r. Wniosek o dofinansowanie zadania zostanie złożony w m-cu listopadzie zaś realizacja robót przewidziana jest na lata 2025/ 2026. Szacunkowy koszt realizacji zadnia wynosi 5.038.188,96 W tym dotacja 4.282.460,60 zł co stanowi 84,99 % kosztów kwalifikowanych.
Modernizacja wraz z wyposażeniem punktu filialnego Przedszkola Miejskiego Tęczowy Zakątek mieszczącego się w części jednego z budynków Szkoły Podstawowej Nr 2 – opracowanie dokumentacji budowlano - kosztorysowej – ogłoszono przetarg na wykonanie przedmiotowej dokumentacji – termin otwarcia ofert 01.03.2024r. Wniosek o dofinansowanie zadania zostanie złożony w m-cu październiku zaś realizacja robót przewidziana jest na lata 2025/2026. Szacunkowy koszt realizacji zadania wynosi 2.941.176,48 W tym dotacja 2.499.999,98 zł co stanowi 84,99 % kosztów kwalifikowanych.
Modernizacja energetyczna kompleksu ECWM z przeznaczeniem pod usługi ZAZ – II etap – opracowanie dokumentacji budowlano kosztorysowej – od roku 2023 trwa opracowanie dokumentacji budowlanej z terminem zakończenia tych prac w II kw. 2024r. Wniosek o dofinansowanie zadania zostanie złożony w m-cu lipcu zaś realizacja robót przewidziana jest na rok 2025. Szacunkowy koszt realizacji zadnia wynosi 3.772.998,78 W tym dotacja 1.814.585,15 zł co stanowi 48,09 % kosztów kwalifikowanych.
Poprawa funkcjonalności z doposażeniem siedziby CHDK przy ul. Dworcowej 40a. - opracowanie dokumentacji budowlano kosztorysowej – ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji. Termin otwarcia ofert I kwartał 2024r. Wniosek o dofinansowanie zadania zostanie złożony w m-cu sierpniu zaś realizacja robót przewidziana jest na lata 2025/2026. Szacunkowy koszt realizacji zadnia wynosi 2.941.176,48 W tym dotacja 2.499.999,98 zł co stanowi 84,99 % kosztów kwalifikowanych.
Bieżące naprawy murów obronnych – aktualnie trwa opracowanie programu prac konserwatorskich dla trzech fragmentów murów obronnych miasta Chełmna – baszta na osadzie rycerskiej, skarpy przy ul. Podmurnej, fragment na tyłach cmentarza od strony przejścia pomiędzy ul. Toruńska a 22 Stycznia. Termin opracowania w/w programów określono do dnia 15.03.2024r. Następnie po uzyskaniu wymaganych uzgodnień i pozwoleń przystąpimy do prac remontowo – konserwatorskich.
Złożony został wniosek o dofinansowanie zadania Modernizacja sieci wodociągowej (azbestowej) oraz stacji uzdatniania wody w Chełmnie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 - działanie FENX.02.05 Woda do spożycia priorytet FENX.02 Wsparcie sektorów energetyka i środowisko [Nabór nr: FENX.02.05-IW.01-001/23]. Koszt zadania 3.360.052,24 dofinansowanie 1.926.077,17 co stanowi 57,32 % kosztów kwalifikowanych.
W związku z planowanym od czerwca do lipca 2024 roku naborem wniosków do Programu Feniks Działanie 7.1 Infrastruktura kultury i turystyki kulturowej, Obszar 2 Ochrona i podniesienie atrakcyjności turystycznej obiektów dziedzictwa kulturowego planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie na roboty remontowo – konserwatorskie na dwa obiekty miejskiego dziedzictwa kulturowego: Ratusz chełmiński oraz tzw. Bramkę ( Brama Grudziądzka). Dysponujemy obecnie opracowanym projektem budowlanym oraz kosztorysem inwestorskim na ww. obiekty. Do złożenia wniosku o dofinansowanie koniecznym jest opracowanie Studium wykonalności poprzedzone badaniami wykonanymi przez firmę zewnętrzną w zakresie społecznego zapotrzebowania oraz w zakresie analizy popytu i podaży dla ww. obiektów turystycznych. Kolejnymi koniecznymi załącznikami są dokumenty w zakresie testu pomocy publicznej, wykresu Gantta, dokumentacji dotyczącej zgodności w zakresie ochrony środowiska, prawomocne pozwolenie na budowę oraz potwierdzenie posiadania środków na wkład własny. Możemy uzyskać dofinansowanie na poziomie 80 % kosztów kwalifikowanych. Całkowity koszt zadań to około 11 mln. zł. a zatem dotacja wyniesie 8 800 000 zł.
Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska:
Rozpoczęły się prace przygotowujące do sezonu wiosennego. Trwają bieżące naprawy ławek miejskich. Przygotowujemy się do montażu elementów małej architektury: dodatkowych stacji naprawczych rowerów oraz stojaków.
Trwa likwidacja dzikich wysypisk na terenie: Parku Słowackiego, Ul. Gorczyckiego, ul. Jastrzębskiego oraz na skarpie północnej przy os. Kopernika.
Zakończono zadanie: ,Przebudowa przejścia dla pieszych ul. Toruńska przy cmentarzu parafialnym” (zamontowano dwie latarnie sieciowe, doświetlające przejście, zamontowano tzw. kocie oczka oraz zrealizowano malowanie grubowarstwowe biało-czerwone).
Zakończono zadanie: „Przebudowa przejścia dla pieszych ul. Dworcowa przy skrzyżowaniu z ul. Słowackiego”, zamontowano dwie latarnie sieciowe, doświetlające przejście, zamontowano tzw. kocie oczka oraz zrealizowano malowanie grubowarstwowe biało-czerwone, jak również wybudowano fragment chodnika, zapewniającego bezpieczne dojście pieszych od strony dawnego dworca.
Zakończono zadanie: Budowa przejścia dla pieszych przy ul. Planty Kolejowe, zamontowano nową latarnię, zamontowano kocie oczka oraz zrealizowano malowanie grubowarstwowe biało-czerwone. Trwa uzupełnienie dokumentacji pozwalającej na likwidację sąsiadującego przejścia znajdującego się bliżej ul. Wysokiej, na wiosnę przejście powinno ulec likwidacji.
Rozpoczęto wykonanie nasadzeń zieleni - drzew na terenach miejskich, pierwsze nasadzenia pojawiły się przy parkingu miejskim na ul. Biskupiej oraz na Placu Wolności
Uzyskaliśmy dofinansowanie na przebudowę pomnika znajdującego się na Placu Wolności. Pozyskana kwota wynosi 270.000,00 zł i jest najwyższa przyznaną dotacją w ministerialnym konkursie. Wydział kontynuuje aktualizację oferty, zmierzając do realizacji zadania w II połowie bieżącego roku.
Otworzyliśmy oferty w przetargu na realizację trzech doświetleń na terenie miasta Chełmna;
Ul. Toruńska pomiędzy ul. Kwiatową a Wrzosową - wymiana niesprawnych lamp solarnych na punkty sieciowe, b/ doświetlenie połączenia ul. Danielewskiego z Os. 750lecia oraz placu zabaw, c/ doświetlenie połączenia Os. Kopernika z Os. Łożyńskiego.
Oferty mieszczą się w kosztorysie, trwają procedury wyboru oferty.
Trwa projektowanie doświetlenia ul. Kopernika oraz Młyńskiej, w porozumieniu z firmą Energa. Termin realizacji doświetlenia do końca bieżącego roku.
Podziękował współpracowniczkom i współpracownikom za współpracę.
Burmistrz poinformował: od 22.02. do 15.03 kasa UM czynna codziennie,
dwa tygodnie temu odbyły się warsztaty z budowania marki i promocji turystycznej wręczeniu wraz z Wiceburmistrzem osobom, które zasłużyły się
w zeszłym roku działaniami na rzecz rozwoju miasta Chełmna oraz promocji
naszego miasta, nagrody „Złote Pręty Chełmińskie”.
Odbyła się gala w kinoteatrze Rondo, która została oceniona jako wydarzenie niezwykle wartościowe, udane.
Burmistrz podziękował całemu zespołowi, który zaangażował się w organizację tegorocznych Walentynek Chełmińskich.
Ad. 4. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok - (druk nr 1) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej p. Marek Gębka przedstawił projekt zawarty w druku nr 1. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 3 do protokołu załącznik nr 3 - druk nr 1.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało - 13 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 1, 1 radny niegłosujący
( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu załącznik nr 4 - Głosowania imienne )
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/543/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok została podjęta- załącznik nr 5 do protokołuzałącznik nr 5 - Uchwała nr LXXIV/543/2024.
Ad. 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2023 rok – (druk nr 2)
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2023 rok p. Dominika Wikiera przedstawiła projekt zawarty w druku nr 2. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 6 do protokołuzałącznik nr 6 - druk nr 2.
Radny p. Michał Wrażeń – zwrócił się do przewodniczącej KB,RiG: cyt. „Pani tu pisze w sprawozdaniu realizacja wspólnego przedsięwzięcia i zawarcia przez gminę miasto Chełmno porozumienia z gminą Lisewo w zakresie realizacji inwestycji polegających termomodernizacji budynku restauracji, hotelowego wraz z remontem, przebudową oraz do stosowania do użytkowania przez osoby niepełnosprawne przy Jastrzębskiego 5. Pani Przewodnicząca to jest wszystko jasne. Później Pani pisze udzielenia pomocy finansowej gminie Lisewo w roku 2023 na wydatki inwestycyjne. To czyli Pani ma to, co tu w pierwszej co przeczytałem, czy jakieś jeszcze dodatkowe były w 2023 wydatki inwestycyjne? Może by tak jeszcze, ile było głosów za? I jeszcze mam takie drobne pytanie, może nie dokładnie to przedstawię mocno, ale nie czytałem protokołu z ostatniej sesji, tylko tam w Internecie spojrzałem i było pytanie jak działa rada biznesu? Pani mi odpowiedziała, stwierdziła, że komisja opracowała taki, a nie inny plan. Natomiast o wszelkich działaniach komisja, komisji, takich jak spotkania z radą biznesu, która została utworzona i która ma swoje działanie, ma swoje działanie zostanie Pan poinformowany kiedy przedstawione będzie sprawozdanie z działalności komisji. No i tego mi brakło w tym sprawozdaniu. Te dwie rzeczy tak. To sprawozdanie z działania tego naszego biznesu, no i później udzielenia pomocy finansowej gminie Lisewo, bo ja rozumiem, że gmina Lisewo w zakresie tego inwestycji nad jeziorem Starogrodzkim Jastrzębskiego 5. Wszystko jest ok. A tu nie mogę sobie skojarzyć, kiedy i w jakim momencie i jak wydatki inwestycyjne, co żeśmy gminie Lisewo w 2023 dofinansowali.”
Radna p. Dominika Wikiera – zwróciła się do radnego Michała Wrażenia: : że rada biznesu jest osobnym zgromadzeniem. Przedstawione sprawozdanie dotyczy działalności Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta. Sprawozdanie z komisji, zostało przyjęte jednogłośnie, a członkowie nie widzieli potrzeby ujęcia tego tematu w sprawozdaniu. Jeśli chodzi o przekazanie środków wyjaśniła, że ze względów proceduralnych trzeba było przekazać środki i jest tam mniej więcej również 15% wkładu własnego, reszta to środki z dwóch źródeł, czyli z PFRON-u oraz RPO.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 1 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołuzałącznik nr 4 - Głosowania imienne)
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/544/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie sprawozdania z działalności Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna za 2023 rok została podjęta - załącznik nr 7 do protokołuzałącznik nr 7 - Uchwała nr LXXIV/544/2024.
Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2023 rok – (druk nr 3)
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2023 rok p. Dorota Żulewska przedstawiła projekt zawarty w druku nr 3. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 8 do protokołu. załącznik nr 8 - druk nr 3
Radny p. Michał Wrażeń – powiedział, że jest radnym, takich sprawozdań to jeszcze nie było. Podziękował całej komisji i pani przewodniczącej, za przedstawienie tak ładnie sprawozdania.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/545/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna za 2023 rok została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 9 do protokołu.załącznik nr 9 - Uchwała nr LXXIV/545/2024
Ad. 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok (druk nr 4)
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok p. Marek Olszewski przedstawił projekt zawarty w druku nr 4. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 10 do protokołu. załącznik nr 10 - druk nr 4
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/546/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Chełmna za 2023 rok została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 11 do protokołu.załącznik nr 11 - Uchwała nr LXXIV/546/2024
Ad. 8. Rozpatrzenie projektu uchwały przyjęcia sprawozdania z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Chełmna za 2023 rok (druk nr 5)
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Chełmna za 2023 rok p. Iga Jambor - Skupniewicz przedstawiła projekt zawarty w druku nr 5. Projekt uchwały stanowi załącznik nr 12 do protokołu. załącznik nr 12 - druk nr 5
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/547/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie sprawozdania z działalności Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miasta Chełmna za 2023 rok została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 13 do protokołu.załącznik nr 13 - Uchwała nr LXXIV/547/2024
Ad. 9. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok (druk nr 6)
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok zawarty w druku nr 6 – załącznik nr 14 do protokołu załącznik nr 14 - druk nr 6wraz z autopoprawką – załącznik nr 15.załącznik nr 15 - autopoprawka
Przewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna p. Dominika Wikiera – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki Rady Miasta Chełmna w sprawie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok – załącznik nr 16.załącznik nr 16 - opinia KBRiG
Radny Miasta Chełmna p. Michał Wrażeń – zgłosił jedną uwagę: § 92120 wprowadzenie realizacji zadania, opracowanie dokumentacji aplikacji do pozyskania dotacji, środki na roboty remontowo-konserwatorskie budynku ratusza i Bramki Grudziądzkiej. W związku z tym zadał pytania: Czy Bramka Grudziądzka jest nasza? Czy jakaś jest, porozumienie z proboszczem z Fary podpisane, odnośnie czy wyraził zgodę na złożenie?
Stwierdził, że wydamy pieniążki na dokumentację i z dokumentacji wyjdzie koszt, a Pan proboszcz powie, że tego nie chciał robić, i co wtedy zrobimy?
Poprosił o szersze wyjaśnienie tego tematu.
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski wyjaśnił, że są po rozmowach z proboszczem parafii Farnej, opracowanie wniosku aplikacyjnego jest w pełnym porozumieniu z parafią. Brama Grudziądzka stanowi własność parafii Farnej i tym samym, aplikowanie o środki wymaga akceptacji nie tylko proboszcza, ale również biskupa Diecezji Toruńskiej.
Jednakże, aby zrobić to prawidłowo, trzeba rozpocząć prace nad dokumentacją, której pierwszym elementem będzie formalna zgoda ze strony parafii oraz diecezji na realizację niniejszego projektu i ta część będzie pierwszym krokiem do opracowania całej dokumentacji aplikacyjnej.
Dokumentacja architektoniczno-budowlana dotycząca Bramy Grudziądzkiej została już zrealizowana z dotacji celowej przyznanej przez radnych Miasta Chełmna, zdaje się, że w 2020 roku na rzecz parafii, ta dokumentacja jest już sporządzona. Dokumentacja ratusza architektoniczno-budowlana również jest już sporządzona i tym samym teraz rozpoczniemy prace nad spięciem tych 2 projektów w 1 wspólny. Tą pracę muszą przeprowadzić już specjaliści i tę umowę użyczenia obiektu, będzie to podobno do wzoru, który został przyjęty kilka lat temu dla Kaplicy Świętego Marcina. Analogicznie będzie sporządzona dokumentacji i umowa w kontekście Bramy Grudziądzkiej i tym samym gmina miasto Chełmno stanie się dysponentem obiektu Bramy Grudziądzkiej z perspektywą 25 lat.
Radna p. Ilona Smolińska - zwróciła się do radnego M. Wrażenia, że powiedział z mównicy o tym, że Bramka jako wizytówką miasta i jest w takim stanie. Uważa, że to dobrze dla miasta, że w końcu ten temat został ruszony.
Radny p. Michał Wrażeń (ad vocem) powiedział, że gdyby wiedział prędzej, gdybym uzyskał takie wyjaśnienie, jakie rada uzyskała, nie byłoby tego pytania. Ja wiem, że jest wizytówka naszego miasta i należy to zrobić, ale tu Wiceburmistrz wyjaśnił bardzo szczegółowo, a adaptacja, remont Kościoła Świętego Marcina to ja świetnie pamiętam, jak to było robione.
Skarbnik p. Włodzimierz Zalewski - Szanowni Państwo Radni, świadomie nie
rozbudowałem tej, nie rozbudowałem tej informacji, bo nikt tak jak Wiceburmistrz Murawski nie opowie tego dokładnie i ze szczegółami. Natomiast zapewniam, że od strony prawno-finansowej pilnujemy tego tematu i takie też było już dawno moje pytanie do Wiceburmistrza, w związku z tym wiedziałem, że padnie takie pytanie na sesji, nie mogłem odmówić Panu Burmistrzowi, żeby się na ten temat wypowiedział.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/548/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 17 do protokołu.załącznik nr 17 - Uchwała nr LXXIV/548/2024 2024- 02-28
Ad. 10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 (druk nr 7)
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 zawarty w druku nr 7 – załącznik nr 18 do protokołu załacznik nr 18 - druk nr 7
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 ( protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/549/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 19 do protokołu.załącznik nr 19- Uchwała nr LXXIV/549/2024
Ad. 11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową przyłączy kanalizacyjnych oraz budową przyłączy gazowych (druk nr 8)
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową przyłączy kanalizacyjnych oraz budową przyłączy gazowych zawarty w druku nr 8 – załącznik nr 20 do protokołu załacznik nr 20 - druk nr 8
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska p. Dorota Żulewska przedstawiła opinię komisji w sprawie projektu uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową przyłączy kanalizacyjnych oraz budową przyłączy gazowych – załącznik nr 21. załacznik nr 21 - opinia KOKSiOŚ
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 (protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/550/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu Gminy Miasto Chełmno na dofinansowanie inwestycji związanych ze zmianą systemu ogrzewania, montażem kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych, instalacją pompy ciepła, budową przydomowych oczyszczalni ścieków, budową przyłączy kanalizacyjnych oraz budową przyłączy gazowych została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 22 do protokołu. załącznik nr 22 - Uchwała nr LXXIV/550/2024
Ad. 12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności (druk nr 9)
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski - przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zawarty w druku nr 9 – załącznik nr 23 do protokołu. załącznik nr 23- druk nr 9
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska p. Dorota Żulewska przedstawiła opinię komisji w sprawie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności załącznik nr 24. załącznik nr 24 - opinia KOKSiOŚ
Radny p. Michał Wrażeń – zadał pytanie jaki jest dochód z podatków od posiadania piesków i jaka jest ściągalność podatku? Bo zawsze zazwyczaj to było tak, że podatek pokrywał wydatki, teraz raczej te 130 000 nie uzyskamy z podatku od piesków?
Skarbnik Miasta p. Włodzimierz Zalewski – odpowiedział, że jeśli chodzi o ściągalność, to nie ma w tej chwili danych. Natomiast o ile przypominam sobie średnio, to jest jakieś 25 000 w skali roku, to są niewielkie środki, można zwiększyć te opłaty, ale trzeba pamiętać, że wielu emerytów ma psy i to też wiąże się z dodatkowymi kosztami, które w trudnych czasach wpływałyby na pogorszenie sytuacji. To nie są i to nigdy nie były dochody, które pokrywałyby wydatki związane z ochroną zwierząt. To są nieprzystające do siebie sprawy. Sugerowałby, żeby nie wpływać na podnoszenie opłat i podatków, bo to nie pokryje tego typu kosztów.
Radny p. Michał Wrażeń stwierdził, że Pan Skarbnik ładnie to ujął. Jednak on nie chciał tak ująć, że mamy miasto emerytów i naprawdę byśmy budżet emeryta uszczuplili, ale rada ma taką możliwość. Te 20 000 nieduża zupa, można zrezygnować z tego podatku. Możemy wprowadzić podatek od kotów od papug, tylko od nas to zależy.
Skarbnik p. Włodzimierz Zalewski - stwierdził, że o zmianach przepisów dotyczących kotów i papug jeszcze nie słyszał i jeśli takie przepisy nie istnieją, to Rada Miasta nie może wprowadzić takich rzeczy. Natomiast te środki służą na oczyszczanie miasta z tak zwanych psich kup, no i tutaj 25 000 zł w budżecie ma znaczenie. Natomiast nie uważa, że jest to podstawą budżetu.
Przewodniczący obrad p. Wojciech Strzelecki- poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 (protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/551/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 25 do protokołu.załącznik nr 25 - Uchwała nr LXXIV/551/2024
Ad. 13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2024. (druk nr 10)
Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2024 zawarty w druku nr 10 – załącznik nr 26 do protokołu. załącznik nr 26 - druk nr 10
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 (protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/552/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie określenia sezonu kąpielowego i wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miasto Chełmno w roku 2024 została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 27 do protokołu.załącznik nr 27 - Uchwała nr LXXIV/552/2024
Ad. 14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli (druk nr 11)
Przewodnicząca Komisji Skarg, Petycji i Wniosków p. Iga Jambor Skupniewicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli zawarty w druku nr 11 - załącznik nr 28 do protokołu. załącznik nr 28 - druk nr 11
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych, głosów przeciwnych - 0, wstrzymujący - 0 (protokół z głosowania stanowi nr 4 do protokołu)załącznik nr 4 - Głosowania imienne
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki- stwierdził, że Uchwala Nr LXXIV/553/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 lutego 2024 roku w sprawie rozpatrzenia wniosku Urzędu Cywilnej i Demokratycznej Kontroli została podjęta jednogłośnie - załącznik nr 29 do protokołu. załącznik nr 29 - Uchwała nr LXXIV/553/2024
Ad. 15. Informacja na temat złożonych interpelacji.
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że nie wpłynęła żadna interpelacja.
Ad. 16. Wolne wnioski i informacje
Przewodniczący rady p. Wojciech Strzelecki – poinformował, że w dniu jutrzejszym radni muszą złożyć oświadczenia majątkowe.
Radny p. Sławomir Karnowski - przedstawił sprawę mieszkańców ulicy Bliskiej. Poprosił o pomoc w rozwiązaniu sprawy p. Burmistrza. Sprawa wg. radnego dotyczy naruszenia kierunku wód opadowych.
Druga sprawa jaką zgłosił to remont drogi na ul. Przemysłowej. Zaproponował spotkanie z przedsiębiorcami.
Trzecia sprawa dotyczy zabytków, czyli Bramki Chełmińskiej, ratusza i murów obronnych, Bardzo się cieszy, że poczynione będą w tym kierunku kroki, żeby zadbać o zabytki. Wybrzmiał też jeszcze temat odnowienia pomnika na Placu Wolności, dokładnie pomnika Walki i Męczeństwa i zostanie ta sprawa, że tak powiem, mówiąc ruszona, że ten pomnik będzie odnowiony i nie będzie straszył, bo wiem, że jest w stanie wizualnym jest fatalny.
Zadał pytania czy infrastruktura w koło tego pomnika zostanie ładnie zagospodarowana w ramach tej inwestycji. Czy dałoby się wykorzystać ten fragment Placu Wolności od strony taksówek, na kilka miejsc parkingowych?
Radna p. Dorota Żulewska - powiedziała, że ucieszyła informacja dotycząca możliwości w ogóle otrzymania dofinansowania i możliwości rewitalizacji tego miejsca. Poprosiła o szczegółowe informacje dotyczące ewentualnie planowanego terminu rozpoczęcia prac.
Drugi temat, który poruszyła to budowa zaplecza na Saharze. Urząd Miasta otrzymał dofinansowanie na ten cel, i z tych informacji wie, że inwestycja miała zostać zakończona w ubiegłym roku. Poprosiła o informację zwrotną dotyczącą ostatecznego terminu zakończenia tej tak długo wyczekiwanej inwestycji?
Kolejny temat poruszony przez radną to parking przy ulicy Młyńskiej, ponieważ też kilkakrotnie był podejmowany temat dotyczący doświetlenia tego terenu, tym bardziej, że wiemy, że w Chełmnie brakuje miejsc parkingowych i to też jest taki obszar, który ma istotne znaczenie dla każdego kierowcy.
Radny p. Wiesław Derebecki – odczytał pytania do Burmistrza na prośbę, mieszkanek i mieszkańców Chełmna – załącznik nr 30 do protokołu załącznik nr 30 - wniosek do Burmistrza Miasta:
cyt. „Pytanie 1. Ile osób odeszło z pracy z Urzędu Miasta:
a) na emeryturze
b) lub z innych przyczyn w tej kadencji, a ile osób za poprzedniego burmistrza?
Pytanie 2. Ile środków pozyskano na odnowę zabytków w tej kadencji, a ile w poprzedniej?
Pytanie 3. Ile środków pozyskał Pan z tak zwanych Funduszy Norweskich?
Pytanie 4. Ile środków generuje utrzymanie specjalisty do spraw komunikacji społecznej całorocznie ?
Pytanie 5. Proszę podać, ile środków przeznaczono na:
a) utrzymanie Chełmińskiego Domu Kultury.
b) Muzeum Ziemi Chełmińskiej.
c) Biblioteki Miejskiej.
d) Klubów sportowych Miasta Chełmna.
Dotyczy to roku 2023 w rozbiciu na poszczególne lata, na poszczególne instytucje.
Pytanie 6. Proszę podać, ile środków kosztuje utrzymanie 2 radców prawnych oraz proszę o podanie ich czasu pracy oraz rodzaju zawartych z nim, z nich, z nimi umowy.
Pytanie 7. Ile wymian międzynarodowych odbyło się w czasie tej kadencji i ile osób z tej rady brało udział w wymianach międzynarodowych.
Pytanie 8. Proszę podać ile było konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta, ile osób wzięło w nich udział.
Proszę Pana Burmistrza o odpowiedź na piśmie.”
Radny p. Pan Marek Olszewski odniósł się do wypowiedzi radnego Sławomira Karnowskiego, że cieszy się że poruszył sprawę ulicy Przemysłowej. Sprawa tej ulicy była poruszona na sesji. Do odpowiedzi odniósł się w sposób, pozytywny pan Piotr Murawski, zastępca burmistrza, ale perspektywa jest odkładana. Cieszy się, że członek komisji zauważył i wsparł wcześniejsze działania i głosy komisji bezpieczeństwa. Liczy na to, ze zostanie zauważony problem przedsiębiorców i tych wszystkich, którzy korzystają z usług przedsiębiorców, i w końcu doczekają wyremontowania tej drogi.
Radny p. Michał Wrażeń - cyt. „Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Dziękuję kolegom, że do pomnika na Placu Wolności robi się silna ekipa, nieraz były pokazywane zdjęcia tego pomnika, jakie tam mogą być zagrożenia itd. Pan wiceburmistrz obiecywał, że będzie wniosek i coś tam wyszło, no i chwała Bogu, że, ale to sprawa nie była hop hop. Mieszkanki i mieszkańcy mi przynosili te zdjęcia, co tam może się stać. To jest jedna sprawa. Ale, że jest takie zainteresowanie, to bardzo dobrze. Ulica Przemysłowa, stara jak świat. Największe dochody miasto uzyskuje z ulicy Przemysłowej. Na ulicę Przemysłową przyjeżdżają samochody z całej Polski i to jest wizytówka naszego miasta. Zarazem ktoś przyjedzie z Krakowa z towarem do jakiegoś tam sklepu i powie: "Ty, nie jedź tam, dziury, resor tam urwałem itd.". Nieraz te tematy były poruszane i była chęć, coś zrobione, kanalizacja deszczowa jest zrobiona, czyli następny krok można byłoby robić. Teraz w sprawozdaniu pan burmistrz tyle rzeczy powiedział. Panie Burmistrzu, jak Pan to zrobi wszystko i wyjadę na dwa lata do, z Chełmna, i wrócę, to pojadę z powrotem, bo nie poznam miasta. I bym miał prośbę do Pana. Może nie jest Pan w stanie dzisiaj to przygotować i odpowiedzieć, jak Pan wymieniał te wszystkie inwestycje na początku sesji, to mam, bo no zacząłem notować i się pogubiłem w tym, a bym nie chciał mieszkanek i mieszkańców wprowadzić w błąd, bo źle coś zapisałem. Więc moje pytanie do pana burmistrza Mikiewicza jest takie. Panie Burmistrzu, proszę, pomnik tyle i tyle będzie kosztował, nasze środki tyle i tyle, Szosa Grudziądzka tyle i tyle, jakaś tam Konwaliowa czy jakaś inna ulica, to, co pan wszystko wymieniał, i z jednej strony wkład nasz własny, z drugiej strony dotacje. I podsumujemy, ile dotacji dostaniemy, ile naszego wkładu do tych wszystkich inwestycji będziemy mieli. Pan wymienił bardzo dużo tych inwestycji. I niektóre będą w 2024 i na 25. Bym prosił to na piśmie. Na piśmie z takim wyliczeniem, jak tu powiedziałem. Prawa strona, nasz wkład, lewa strona, dotacja. No i na którejś tam sesji zadałem pytanie, jak wygląda sprawa podejrzenia w sprawie podejrzenia mobbingu w tutejszym urzędzie. Dostałem taką króciutką, bardzo króciutką. Będzie jeszcze jedna sprawa, która już się miała odbyć. No ja tutaj słyszę, że się odbyła czy się nie odbyła, bo na łączach coś nie działało? Nie wiem, nie wiem, co się stało, więc tak szerzej to chciałem usłyszeć, czy już będzie rozstrzygnięcie w nowej kadencji tej sprawy, i do tego jeszcze bym chciał uzyskać takiej informacji, ile postępowań wobec urzędu się toczy i urząd jak urząd w ilu sprawach występuje przeciwko urzędowi jakiemuś albo cywilnych spraw mieszkańców czy? To tylko tyle na razie, dziękuję.”
Radna p. Dominika Wikiera- odpowiedziała radnemu p. Michałowi Wrażeniowi, że padło w zasadzie wcześniej pytanie o koszt komunikacji społecznej i jak widać, jest to bardzo uzasadniony koszt ponoszony przez miasto, bo jak pan radny Wrażeń zauważył, prowadzonych jest bardzo wiele inwestycji, nasze miasto bardzo się rozwija i żeby dobrze przekazać społeczeństwu te informacje, został, oprócz właśnie tego wydziału, powołany biuletyn, które jest redagowany właśnie w ramach pracy pani od komunikacji społecznej, więc zapewne w najbliższym biuletynie wszystkie te informacje, o które wnioskował pan Wrażeń, jak zapewne są również ich ciekawi mieszkanki i mieszkańcy miasta, zostaną opisane. Dziękuję.
Pan Michał Wrażeń odpowiedział, że pytania nie kierował do Pani radnej tylko do Burmistrza. Poprosił pana Burmistrza o odpowiedź na piśmie. Dodał, że nie będzie czekał z mieszkańcami na biuletyn, żeby sobie mieszkańcy przeczytali.
Pani Dominika Wikiera zwróciła się do radnego – cyt. „ Panie Radny Wrażeń. Ja miałam dostęp do informacji, przeczytałam kilka rzeczy, zainteresowałam się nimi, więc udzielam panu informacji, żeby nie musiał pan czekać, aż wyjdzie to w biuletynie. ”
Zastępca Burmistrza Pan Piotr Murawski - Ulica Przemysłowa, jej stan jest znany. Naprawy sezonowe cząstkowe będą realizowane w marcu oraz kwietniu, w zależności od warunków atmosferycznych. Prawdą jest, że stan tej drogi jest bardzo zły. Wynika to z tego, że podbudowa jest niskiej jakości, natomiast znacznie większym problemem jest to, że konieczna jest przebudowa wszystkich znajdujących się tam sieci, w tym sieci wodociągowej. Niestety te prace są ogromne i dlatego też poprzedni projekt zaprojektowania drogi musieliśmy wstrzymać, tak aby prawidłowo rozpoznać kwestię sieci i przygotować się z tym zakresem przebudowy, i dopiero wówczas wspólnym frontem podjąć ulicę Przemysłową. Mam nadzieję, że w bieżącym roku będziemy mogli taką propozycję włączenia projektu przebudowy ulicy Przemysłowej zaproponować. Część ulicy Przemysłowej ma do dzisiaj nieuregulowany stan prawny i to skomplikowany stan prawny, i po to była prowadzona zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, aby móc tę sytuację uregulować. Kolejny temat poruszony, ulica Bliska i konflikt sąsiedzki. Pracownik z Wydziału Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska był na miejscu, poprosimy o opinię hydrologa, gdyż nie jest to jednoznaczne, czy następuje zalewanie pomiędzy sąsiednimi nieruchomościami, czy też problemem są wody gruntowe, jak pewnie Państwo zauważyli, stan wód gruntowych jest nieprzeciętny, widzimy to w Dolinie Dolnej Wisły, ale widzimy to również w wielu miejscach, gdzie mamy glinę i po prostu woda nie jest w stanie wsiąknąć, i tworzą nam się rozlewiska w miejscach, w których od wielu, wielu lat tego nie widzieliśmy, natomiast ta sprawa jest badana, jest już podjęta przez Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska i na pewno tutaj współpraca będzie podjęta. Temat zabytków - każdorazowo tak naprawdę wymaga opracowania dokumentacji i każdorazowo wymaga zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Przygotowywany jest wniosek na środki unijne z programu FEniKS na Bramę Grudziądzką i ratusz zaznaczył, że miasto Chełmno jako Pomnik Historii Prezydenta RP nie może ubiegać się o środki na zabytki z funduszy regionalnych. Kwestia placu Wolności, informacja o pozyskanym dofinansowaniu jest z wczoraj, dlatego też dzisiaj nie jest w stanie przedstawić ani szczegółowego harmonogramu, ani szczegółowego zakresu ani również szczegółowych informacji co do skali przebudowy. Zaprojektowane jest zagospodarowanie placu, po drugie, wykluczone jest stworzenie tam dodatkowych miejsc parkingowych, gdyż plac Wolności stanowi historyczny cmentarz św. Jerzego, w tym miejscu znajdował się kościół św. Jerzego od średniowiecza, w tym miejscu znajdował się cmentarz św. Jerzego i Wojewódzki Konserwator Zabytków, w mojej opinii słusznie, blokuje możliwość powiększenia parkingu o dodatkową przestrzeń. Zaplecze na "Saharze", projekt został zrealizowany, w sensie wszystkie zakupy zostały zrealizowane, natomiast czekamy na montaż ostatnich elementów. W ramach projektu został, już tutaj uzupełnię, w ramach projektu zostały zakupione i założone bramki, zostały zakupione i zamontowane piłkochwyty, jak również budki dla rezerwowych piłkarzy. Ponadto w projekcie pojawiała się kwestia mini zaplecza socjalnego, tutaj w negocjacjach z użytkownikami został postawiony blaszany hangar, który stanowi to zaplecze, gdzie można po prostu bezpiecznie schować rzeczy. Przed nami jest jeszcze jeden element dotyczący usadowienia mobilnych toalety typu toi toi, toalet. Będzie też montaż tablicy świetlnej służącej prezentowaniu wyników. Doświetlenie parkingu Młyńska, ten projekt jest skorelowany z doświetleniem na osiedlu Kopernika przy bloku nr 6, ponieważ jest to wspólna nitka. Energa przedłuża uzgodnienia, ponieważ musi to Energa zrobić samodzielnie. Nie można tego elementu zlecić w postępowaniu przetargowym, w przypadku Kopernika musi zrobić to Energa i mamy tutaj jednoznaczną deklarację zakończenia postępowania w tym roku, czyli w tym roku tego, to doświetlenie się pojawi, zostanie zrealizowane. I zdaje się, że z mojego zakresu to tyle, dziękuję.
Radna p. Dorota Żulewska - powiedziała, że ponieważ wybory samorządowe zbliżają się wielkimi krokami,chciałabym zwrócić uwagę na to,aby mimo różnic w poglądach i wyborach pamiętać o wzajemnym szacunku. Niedopuszczalne jest obrażanie i pogardzanie kontrkandydatów.
Radna p. Małgorzata Zima zapytała Burmistrza, czy coś się zmieniło w temacie chodnika na Powstańców Wielkopolskich. Zapytała :Czy jest możliwość doświetlenia ulicy Orlej?
Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski - kwestia Powstańców Wielkopolskich regulowany jest stan prawny nieruchomości, ponieważ część chodnika, jak i ulicy Powstańców Wielkopolskich, znajduje się na gruntach trzech wspólnot mieszkaniowych. W dwóch przypadkach jest porozumienie, w trzecim przypadku wspólnota przekazała nam uwagi, na które będziemy mogli się zgodzić, i w najbliższym czasie jest planowane spotkanie finalizujące uzgodnienia.
W temacie oświetlenia ulicy Orlej poprosił dookreślenie miejsca
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz -kwestii oświetlenia, zobowiązaliśmy się przed mieszkańcami, a także tutaj na tym forum nieraz to padało, że po zrealizowaniu inwestycji tej dużej, oświetlenia LED-owego na terenie miasta i w parkach, będziemy co roku systematycznie uzupełniać brakujące punkty świetlne. Otworzyliśmy oferty w przetargu na realizację trzech doświetleń na terenie miasta. Pierwsze z nich to ulica Toruńska pomiędzy ulicą Kwiatową a supermarketem Dino. Tam jest przewidziana wymiana niesprawnych lamp solarnych na punkty sieciowe, czyli zorganizowanie sieciowego zasilania tych lamp, bo jak Drugi punkt to doświetlenie połączenia ulicy Danielewskiego z osiedlem 750-lecia oraz placu zabaw. I trzecie doświetlenie, połączenie osiedla Kopernika z osiedlem Łożyńskiego. Wszystkie oferty mieszczą się w kosztorysie i trwają procedury wyboru oferentów, jak tylko zostaną dokończone, będziemy te doświetlenia realizować. Trwa również projektowanie doświetlenia ulicy Kopernika oraz Młyńskiej. Robimy to w porozumieniu z firmą Energa i tutaj termin realizacji tego doświetlenia powinien być do końca br. Corocznie w budżecie zostaną zabezpieczone środki na doświetlanie miejsc, które tego w mieście wymagają. Temat zalewania ulicy Bliskiej. Jeżeli rzeczywiście badania hydrologiczne nie stwierdzą jakiegoś naturalnego procesu zalewania, tylko odpowiedzialność jednego z sąsiadów wówczas jest to temat do podjęcia przez inspektora nadzoru budowlanego.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz poprosił pana radnego Wrażenia o przedstawienie pisemnego wniosku o informacje, o które prosi w temacie budżetu inwestycyjnego, o którym wspominał, ile środków jest dedykowanych na poszczególne zadania. Co do sprawy sądowej, to sąd działa w sposób niezawisły i odroczył postępowanie do dnia 4 kwietnia. Proces ten trwa już trzeci rok. Z reguły takie postępowania kończą się mniej więcej po pół roku, góra po roku, natomiast ta sprawa trwa już trzeci rok, nie ma rozstrzygnięcia. W kwestii postępowań sądowych w kontekście finansowym poprosił o odpowiedź pana skarbnika.
Skarbnik p. Włodzimierz Zalewski zwrócił się z pytaniem do radnego: sprawy sądowe dotyczą również windykacji długów i wszelkich roszczeń gminy. Jeśli to obejmuje również te kwestie, to jest tych spraw sporo. Poprosił o pytania na piśmie.
Pan Michał Wrażeń zwrócił się do Burmistrza: cyt. „ Pan to czytał z kartki i tylko niech pan się do tego odniesie, co pan czytał. Ja już nie muszę więcej pisać. Niech pan życia ludziom nie utrudnia. Pan to czytał z kartki i ja notowałem. I mnie chciał, mieszkanek i mieszkańców wprowadzić w błąd. Pan to ma na kartce napisane, niech pan się odniesie do tego i będzie wszystko załatwione”
Sekretarz p. Maria Pałucka udzieliła informacji , że ustawa o samorządzie gminnym wyraźnie precyzuje kwestię interpelacji i zapytań radnych, i przeczytam wprost, jak to brzmi: cyt. "Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta". Bardzo proszę, żebyście Państwo się stosowali do tego przepisu, ułatwi nam to wszystkim pracę.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - powiedział, że spora część tych informacji, które przedstawiał, jest zawarta w tegorocznym budżecie miasta. Tam są zapisane konkretne kwoty, ile planują wydać na inwestycje przy ulicy Brzozowej, ile planują wydać na inwestycje przy ulicy Konwaliowej itd. Więc nie widzi sensu, żeby te informacje powielać.
Radny Pan Michał Wrażeń – powiedziała, że sobie weźmie budżet i częściowo to odnajdzie. Ale ta informacja ma być dla wyborców.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz odpowiedział, że jeśli Pan Wrażeń przedstawi zapytanie na piśmie, to na piśmie odpowie.
Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz – zwróciła się do Radnego p. Michała Wrażenia, że wszystko, co było powiedziane o inwestycjach na początku, będzie transmitowane i to będzie zachowane, więc mieszkańcy mogą sobie to w każdej chwili odtworzyć.
Radny p. Michał Wrażeń – cyt. „Naprawdę tak. To, co było mówione, poszło w eter. Jakość przekazania ma wiele do życzenia. Nie każdy ma rzeczy do odbioru tego, co tu się mówi. Jest dużo mieszkańców, że nie ma Internetu i po prostu idzie na pieszo. Przekazy muszą iść do tych ludzi pisemne albo ustne. A ja ustnie bym nie chciał przekazywać tych rzeczy, bo to są rzeczy bardzo ważne. Mogę się o czymś pomylić, w czymś pomylić. I tylko o tyle pana burmistrza proszę.”
Radna p. Iga Jambor – Skupniewicz zwróciła się do radnego p. Wrażenia, że dla jego komfortu, żeby nie musiał każdemu mieszkańcowi z osobna tłumaczyć, jakie są inwestycje, jest również biuletyn, który każdy może wziąć nieodpłatnie. I tam są również te wszystkie informacje.
Radna p. Dorota Żulewska dodała, że każdy radny ma prawo do uzyskiwania informacji na sesji.
Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki – powiedział, że chce się odnieść do wypowiedzi pana wiceburmistrza. Pierwsze to jest stwierdzenie, pan burmistrz powiedział: "Wiem, że ulica Przemysłowa, że stan ulicy Przemysłowej jest bardzo ciężki". Stwierdził, że bardzo ciężki stan jest ulicy Łąkowej.
Burmistrz Miasta p. Artur Mikiewicz - potrzeby inwestycyjne w tym mieście są na poziomie 100 000 000. W ciągu pięciu lat, które minęły, nie dało się przeprowadzić wszystkich potrzebnych inwestycji i wymaga to niestety dłuższego niż pięć lat czasu. Dodał, że i tak bardzo dużo inwestycji rozwojowych się potoczyło.
Ad 17. Zakończenie
Przewodniczący Rady p. Wojciech Strzelecki - zamknął LXXIV Sesję Rady Miasta.
Protokół sporządziła : Joanna Grabowska
Przewodniczący rady
Wojciech Strzelecki