Kodeks Etyki
KODEKS ETYKI
PRACOWNIKÓW URZĘDU MIASTA CHEŁMNA
ROZDZIAŁ I
Zasady ogólne
§ 1
1. Kodeks etyki wyznacza zasady postępowania pracowników Urzędu Miasta Chełmna w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych oraz niezwiązanych bezpośrednio z ich wykonywaniem, a mających wpływ na zaufanie obywateli do działania instytucji publicznej.
2. Pracownik powinien traktować pracę jako służbę publiczną, na zajmowanym stanowisku, służyć wspólnocie samorządowej i państwu, przestrzegać norm prawnych i etycznych oraz zasad życia społecznego, sumiennie wykonywać powierzone zadania.
3. Normy niniejszego Kodeksu etyki narusza pracownik, który wskutek swojego działania, bądź zaniechania zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim ryzykuje utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań publicznych.
4. Postanowienia niniejszego Kodeksu etyki dotyczą również stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz innych osób świadczących pracę na rzecz Urzędu Miasta Chełmna i stosuje się wobec nich zasady i postanowienia określone, jak dla pracowników samorządowych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
ROZDZIAŁ II
Zasady postępowania
§ 2
1. Każdy pracownik zobowiązany jest dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesu publicznego, wspólnoty samorządowej oraz indywidualnych interesów obywateli. W szczególności powinien przestrzegać i postępować zgodnie z zasadami:
1) praworządności,
2) bezstronności i obiektywizmu,
3) uczciwości i rzetelności,
4) współpracy i lojalności,
5) niedyskryminowania,
6) odpowiedzialności,
7) jawności i transparentności,
8) zgodnego z prawem informowania,
9) uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze współpracownikami i interesantami,
10) godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim.
ROZDZIAŁ II
Wykonywanie zadań
§ 3
Praworządność
1. Służba publiczna opiera się na zaufaniu publicznym i wymaga od pracownika bezwzględnego przestrzegania przepisów prawa.
2. Pracownik w szczególności:
1) przy załatwianiu powierzonych spraw działa na podstawie i w granicach obowiązującego prawa, mając na względzie interes publiczny i słuszny interes interesanta,
2) rozpatruje sprawy bez zbędnej zwłoki,
3) udziela interesantom rzeczowych i wyczerpujących informacji na temat obowiązujących przepisów prawa oraz wskazuje możliwości zgodnego z prawem załatwienia sprawy,
4) ujawnia próby marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania władzy i korupcji,
5) wykorzystuje dostępne w urzędzie narzędzia w celu zdobycia pełnej wiedzy w zakresie obowiązujących aktów prawnych.
§ 4
Bezstronność i bezinteresowność
1. Pracownik wykonuje powierzone zadania wyłącznie w oparciu o obiektywną ocenę stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy, stawiając interes publiczny ponad interes osobisty w szczególności:
1) wszechstronnie wyjaśnia stan faktyczny i prawny poszczególnych spraw,
2) przy załatwianiu spraw kieruje się wyłącznie obiektywną oceną ustalonego w toku postępowania stanu faktycznego, a rozstrzygnięcia podejmuje w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
3) nie czerpie żadnych korzyści materialnych ani osobistych z tytułu pełnionej funkcji lub zajmowanego stanowiska,
4) nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w sprawach, w których ma bezpośredni lub choćby pośredni interes osobisty, osób jemu bliskich i znajomych,
5) nie wykorzystuje i nie pozwala na wykorzystywanie powierzonych mu zasobów i mienia publicznego w celach prywatnych,
6) powstrzymuje się od wszelkich form faworyzowania interesantów urzędu,
7) w wykonywaniu zadań i obowiązków zachowuje neutralność,
8) nie podejmuje się żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi oraz mogącymi wpłynąć na status pracownika samorządowego.
§ 5
Odpowiedzialność
1. Pracownik samorządowy odpowiada za rzetelne i legalne wykonanie zleconych zadań, nie uchyla się od podejmowania decyzji i trudnych rozstrzygnięć, a w szczególności:
1) dba o rozwój kwalifikacji zawodowych oraz rozwija wiedzę zawodową, dokłada należytej staranności, by powierzone mu zadania wykonywać sumiennie, dążąc do uzyskania jak najlepszych rezultatów swojej pracy mając na względzie wnikliwe i rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań,
2) korzysta z przysługujących mu uprawnień wyłącznie dla osiągania celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą stosownych przepisów,
3) zarządzając powierzonym majątkiem i środkami publicznymi kieruje się w szczególności zasadą oszczędności i gospodarności.
§ 6
Jawność
Pracownik samorządowy udostępnia osobom zainteresowanym żądane przez nich informacje i umożliwia dostęp do publicznych dokumentów, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa.
§ 7
Godne reprezentowanie urzędu
1. Pracownik ma na względzie dobro wspólnoty samorządowej. Swoją postawą wpływa na kształtowanie wizerunku Urzędu, postępowaniem w miejscu pracy oraz poza nim podkreśla jego powagę.
2. W kontaktach z interesantami pracownicy zachowują się uprzejmie, są pomocni, udzielają odpowiedzi na skierowane do nich pytania wyczerpująco i dokładnie.
§ 8
Lojalność
1. Pracownik:
1) jest lojalny wobec podwładnych i przełożonych oraz traktuje ich z szacunkiem i jest gotowy do wykonywania poleceń służbowych, w granicach określonych przepisami prawa,
2) nie wyraża wobec osób postronnych i podwładnych ocen krytycznych dotyczących pracy innych pracowników, a ewentualne zastrzeżenia i opinie przekazuje w trybie wynikającym z obowiązujących regulacji,
3) swoją pracą i postawą wspiera przełożonych poprzez kompetentną, terminową realizację zadań oraz udziela pomocy współpracownikom,
4) dba o dobre relacje między współpracownikami, okazując pomoc w realizacji zadań służbowych.
§ 9
Uprzejmość, życzliwość
W kontaktach z interesantami pracownik zachowuje się uprzejmie, okazuje im zrozumienie, służy swą pomocą w każdej sprawie.
ROZDZIAŁ IV
Odpowiedzialność porządkowa
§ 10
1. Za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu etyki pracownik ponosi odpowiedzialność porządkową.
2. Na wszelkie zaniechania dotyczące wypełniania zasad określonych w niniejszym Kodeksie etyki, których dopuści się pracownik, można złożyć zgodnie z art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego - skargę do Burmistrza Miasta Chełmna.
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 11
1. Postanowienia Kodeksu etyki obowiązują wszystkich pracowników, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
2. Przełożeni zapoznają podległych pracowników z wartościami i zasadami zawartymi w Kodeksie etyki.