Wydział Gospodarki Miejskiej i Ochrony Środowiska - WGMiOŚ
Wydział GOSPODARKI MIEJSKIEJ i OCHRONY ŚRODOWISKA - WGMiOŚ
1) w zakresie zieleni miejskiej:
- nadzór nad utrzymaniem zieleni w mieście;
- nadzór nad produkcją roślinną;
- przygotowanie zakresu robót dla pracowników zieleni;
- przygotowanie koncepcji zagospodarowania kwietników sezonowych;
- przeglądy okresowe drzewostanu przyulicznego;
- przeglądy parków, lasów i skwerów;
- przygotowanie wniosków o wycięcie drzew na terenach zieleni miejskiej;
- kontrola nasadzeń zastępczych drzew i krzewów;
- oględziny drzew w związku z wnioskami o ich usunięcie;
- koordynacja i nadzór nad akcją zima terenów zieleni;
- likwidacja szkód po wichurach i ulewach;
- zlecanie wykonywania przeglądów technicznych obiektów budowlanych zieleni miejskiej, miejskich placów zbaw, siłowni itd.;
- utrzymanie i konserwacja miejskich placów zabaw, siłowni itp.;
- koordynacja zakupów i ich rozliczanie;
- współpraca z Urzędem Wojewódzkim w sprawie utrzymania grobów i cmentarzy wojennych;
- przeglądy wiosenne i jesienne miejsc pamięci;
- prowadzenie księgi pochowanych;
- nadzór i kontrola nad cmentarzem komunalnym;
- nadzór i koordynacja nad właściwym utrzymaniem pojazdów, sprzętu mechanicznego i narzędzi;
2) w zakresie opieki nad zwierzętami:
- przygotowanie programu opieki nad zwierzętami;
- współpraca ze schroniskiem dla zwierząt;
- zaopatrzenie tymczasowego punktu dla zwierząt w karmę i niezbędne materiały;
- prowadzenie ewidencji psów wyłapanych z terenu miasta;
- przygotowanie umów związanych z opieką nad zwierzętami;
- zapewnienie opieki zwierzętom odebranym czasowo właścicielom;
- współpraca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w sprawie chorób zakaźnych zwierząt;
3) w zakresie ochrony środowiska:
- opracowanie dokumentów strategicznych z zakresu ochrony środowiska;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji środowiskowych i ocenami oddziaływania na środowisko dla planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;
- prowadzenie spraw związanych ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko dla dokumentów, planów i programów;
- wprowadzanie danych do Bazy Ocen Oddziaływania na Środowisko;
- prowadzenie publicznie dostępnego wykazu dokumentów zwierających informacje o środowisku;
- przygotowanie sprawozdań z zakresu ochrony środowiska;
- prowadzenie ewidencji nieruchomości, na których są użytkowane materiały zwierające azbest i PCB;
- rozliczanie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska;
- udział w czynnościach kontrolnych na terenie nieruchomości, związanych z naruszeniem przepisów z zakresu ochrony środowiska;
- prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dotacji na przedsięwzięcia efektywnie ekologiczne;
- prowadzenie spraw z zakresu podnoszenia świadomości ekologicznej;
- nadzór i inwentaryzacja pomników przyrody oraz aktualizacja rejestru Form Ochrony Przyrody;
- prowadzenie monitoringu wód i gazu składowiskowego na nieczynnym składowisku w Uściu;
- przyjmowanie zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew i krzewów;
- wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew;
- kontrola zgłoszeń zamiaru usunięcia drzew pod kątem inwestycji związanych
z działalnością gospodarczą; - kontrola nasadzeń zastępczych wynikających z decyzji;
- prowadzenie postępowań w sprawie wymierzenia kar za zniszczenie drzew
i usunięcie drzew bez zezwoleń; - umieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu informacji o jakości wody,
4) w zakresie gospodarki odpadami :
- opracowanie dokumentów strategicznych z zakresu gospodarki odpadami;
- wydawanie opinii dotyczących wydawania przez Starostę Chełmińskiego zezwoleń na zbieranie odpadów;
- wydawanie zezwoleń na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- nadawanie podmiotom gospodarczym uprawnień wynikających z prowadzonego rejestru i wydawanych zezwoleń w Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności Gospodarczej;
- sporządzanie rocznej analizy systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- przygotowanie sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami i gospodarki komunalnej miasta;
- sporządzanie rocznej analizy systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;
- prowadzenie ewidencji:
- odpadów odebranych z terenu miasta,
- umów na odbiór odpadów komunalnych,
- podmiotów, które posiadają zezwolenia na odbiór odpadów i wpis do rejestru działalności regulowanej zbiorników bezodpływowych;
- nadzór nad pojemnikami do selektywnej zbiórki odpadów;
- kontrola rzetelności sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne i nieczystości ciekłe;
- prowadzenie postepowań w sprawie wymierzania kar za nierzetelne sprawozdania,
- udział w czynnościach kontrolnych na terenie nieruchomości, związanych z gospodarowaniem odpadami;
5) w zakresie gospodarki energetycznej:
- nadzór nad funkcjonowaniem oświetlenia ulicznego i iluminacji w tym zgłaszanie awarii, negocjacje umów na konserwację, prowadzenie spraw związanych z budową nowego oświetlenia;
- rozliczanie energii zużytej na potrzeby oświetlenia ulicznego, w tym prowadzenie ewidencji kosztów zużycia energii;
- prowadzenie spraw związanych z rozliczeniem energii za oświetlenie i iluminacje;
- przygotowanie oświetlenia świątecznego i prowadzenie nadzoru i rozliczanie kosztów;
- udział w czynnościach kontrolnych związanych z oświetleniem ulicznym;
- umieszczanie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu informacji o przerwach
w dostawie energii elektrycznej;
6) w zakresie robót publicznych:
- organizacja i realizacja robót publicznych;
- koordynacja i nadzór nad akcją zima na terenie miasta;
- koordynacja zakupów i ich rozliczanie;
- nadzór nad należytym stanem oznakowania pionowego i poziomego ulic;
- nadzór nad należytym stanem nawierzchni chodników i ulic miasta oraz ich okresowy przegląd;
- koordynacja i nadzór nad wykonaniem remontów cząstkowych nawierzchni chodników i ulic;
- nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta;
- prowadzenie rozliczeń finansowych i materiałowych prowadzonych zadań;
- przygotowanie dokumentów do zgłoszeń i pozwoleń do Starostwa Powiatowego;
- nadzór nad właściwym utrzymaniem pojazdów, sprzętu mechanicznego i narzędzi;
- zaopatrzenie pracowników w środki ochrony osobistej;
- koordynacja sprzedaży materiałów rozbiórkowych;
- likwidacja szkód po wichurach i ulewach;
- udzielanie informacji dotyczących zatrudnienia osób bezrobotnych w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych;
- prowadzenie ewidencji:
- osób bezrobotnych ubiegających się o zatrudnienie w ramach robót publicznych, utrzymania ulic i zieleni miejskiej;
- osób zatrudnionych w ramach robót publicznych;
- przygotowanie i rozliczanie umów cywilno- prawnych osób zatrudnionych do prac realizowanych przez wydział;
- współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie przeciwdziałania bezrobociu;
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy zakresie przeciwdziałania bezrobociu: przygotowanie wniosków o organizowanie robót publicznych i prac interwencyjnych, przygotowanie wniosków o zawarcie umowy na zorganizowanie staży, prowadzenie wymaganej dokumentacji związanej z zatrudnieniem w Urzędzie Miasta osób bezrobotnych, rozliczanie otrzymanej refundacji na wynagrodzenia;
7) w zakresie obsługi targowisk:
- nadzór i prowadzenie targowisk znajdujących się na terenie miasta;
- sporządzanie umów na dzierżawę straganów, rozliczanie opłat targowych;
- współpraca z instytucjami w związku z imprezami miejskimi;
- utrzymanie porządku na targowiskach i ich otoczeniu;
8) w zakresie przetargów i obsługi parkingów:
- organizowanie przetargów na zdania przewidziane do realizacji przez wydział;
- sporządzanie sprawozdań z zakresu udzielonych zamówień;
- współpraca i rozliczenia finansowe z firmą obsługującą strefę płatnego parkowania,
- wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych oraz prowadzenie egzekucji za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania;
9) w zakresie dróg :
- wydawanie oświadczeń o własności gruntu i wyrażenie zgody na jego zajęcie;
- wydawanie zezwoleń na:
- lokalizacje zjazdu drogowego;
- umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;
- zajęcie pasa drogowego na prowadzenie robót awaryjnych;
- umieszczenie reklamy w pasie drogowym;
- zajęcie pasa drogowego miejsc zastrzeżonych (kopert);
- zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności;
- lokalizacje urządzeń w gruncie;
- przeprowadzenie kontroli zajęcia pasa drogowego;
- nakładanie kar za nielegalne zajęcie pasa drogowego;
- prowadzenie ewidencji dróg gminnych , placów i obiektów mostowych;
- rozliczanie dotacji celowych inwestycji drogowych z instytucjami;
- przygotowanie kart obiektów drogowych;
- współpraca z zarządcami dróg;
- udział w kontrolach utrzymania i konserwacji rzek oraz wałów przeciwpowodziowych zlokalizowanych na terenie miasta Chełmna;
- wnioskowanie do Urzędu Marszałkowskiego o nadanie numeru nowym drogom publicznym lub obiektom mostowym na terenie Chełmna;
- zlecanie na wykonanie oczyszczania i wykaszania rowów;
- prowadzenie przeglądów dróg gminnych;
- wydawanie opinii w sprawie zezwoleń na wprowadzenie lub zmianę linii regularnych, specjalnych w krajowym transporcie drogowym osób;
10) pozostały zakres działań:
- rozliczanie wydatków i dochodów budżetowych związanych z zadaniami wydziału,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych;
- współpraca z Sądem Rejonowym w Chełmnie w zakresie osób wykonujących nieodpłatną kontrolowaną pracę na cele społeczne;
- współpraca z Urzędem Wojewódzkim w sprawie pomocy dla rolników;
- wydawanie opinii w sprawie obowiązku zdjęcia oraz wykorzystania na cele poprawy wartości użytkowej próchnicznej warstwy gleby w związku ze zmianą decyzji zezwalającej na wyłączenie z produkcji gruntów rolnych;
- zgłaszanie szkód w mieniu do organów ścigania.