§ 1 Przyjmuje się Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy
       w Rodzinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Chełmna.
 
§ 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
                                                           Przewodniczący Rady Miasta: W.Piotrowski
 















 

                                                                                                                                                       Załącznik
                                                                                                                                   do Uchwały Nr LIII/294/2010
                                                                                                                                    Rady Miasta Chełmna
                                                                                                                                    z dnia 26 października 2010 r.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
MIEJSKI PROGRAM
PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY
W RODZINIE
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I WSTĘP
 

            Rodzina to pojęcie bliskie każdemu człowiekowi. Decydują o tym nie tylko względy emocjonalne, ale również powody historyczne i społeczne. Jest to bowiem najstarsza                     i najpowszechniejsza forma życia społecznego. Rodzina jest określona jako najstarsza,   a zarazem podstawowa komórka społeczna. W rodzinie kształtuje się osobowość, system wartości, poglądy i styl życia. Istotną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu.
            Przemoc w rodzinie jest zjawiskiem odwiecznym, jednakże w świadomości społecznej istnieje od niedawna, od niedawna takie zjawisko stało się przedmiotem świadomych
i społecznych działań profilaktycznych i pomocowych.
            Przemoc wobec dzieci jest poważnym problemem społecznym i niesie dla nich szczególnie dramatyczne skutki.
Stosowanie przemocy odciska piętno na wszystkich sferach rozwojowych. Niesie konsekwencje dla zdrowia fizycznego, rozwoju umysłowego, stanu psychicznego oraz umiejętności współżycia z innymi ludźmi.
Sprawcy przemocy są bezwzględni, wobec swoich ofiar stosują groźby i demonstrację siły. Ofiary zaś są na ogół bierne, bezsilne, często z poczuciem winy i przypisywaniem sobie odpowiedzialności za akty agresji. Najczęściej występujące akty przemocy to: przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna i ekonomiczna. Mogą one wzajemnie się uzupełniać i przenikać.

            Z uwagi na powyższe fakty zachodzi konieczność podjęcia działań zmierzających do szerszej edukacji społecznej dostarczającej wiedzy o zjawisku przemocy i radzeniu sobie  z tym problemem. Konieczne jest stworzenie warunków do udzielenia profesjonalnej pomocy interwencyjnej i terapeutycznej dla ofiar przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem skrzywdzonych dzieci. Stosownymi działaniami należałoby także objąć sprawców przemocy.
            Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy w  Rodzinie skierowany jest przede wszystkim do: ofiar przemocy w rodzinie, dzieci, współmałżonków lub partnerów                       w związkach nieformalnych, osób starszych, osób niepełnosprawnych, sprawców przemocy, świadków przemocy, przedstawicieli instytucji i służb zobowiązanych do udzielenia pomocy
w sytuacji przemocy: nauczyciele, pracownicy służby zdrowia, pracownicy socjalni, policjanci, pracownicy wymiaru sprawiedliwości, duchowni, społeczności lokalne.
 
 
 
 

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
 
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180 poz. 1493 ze zmianami), do zadań własnych gminy w tym zakresie należy w szczególności:
1)      Tworzenie i realizacja gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w  rodzinie oraz
          ochrona ofiar przemocy w rodzinie.
2)      Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
3)      Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia.
4)      Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
 
III. CELEM PROGRAMU JEST TWORZENIE WARUNKÓW DO BARDZIEJ  
        SKUTECZNEGO PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE
 
            1)  przeciwdziałanie przemocy w rodzinie,
            2)  zmniejszanie skali zjawiska przemocy w rodzinie,
            3) zwiększanie dostępności pomocy rodzinom, w których stosowana jest przemoc,
            4) zwiększanie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
            5) zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych, korekcyjnych wobec osób
                stosujących przemoc w rodzinie
 
IV. CELE OGÓLNE BĘDĄ REALIZOWANE PRZEZ
 
1)      systematyczne diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie,
2)      podnoszenie wrażliwości społecznej wobec przemocy w  rodzinie,
3)      szkolenie służb zajmujących się przemocą w rodzinie,
4)      udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w  rodzinie,
5)      oddziaływania na sprawców przemocy w rodzinie
 
 
V. DZIAŁANIA GMINY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
      W RODZINIE
 
1. Budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w  rodzinie
 
1)      powołanie koalicji na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie – określenie systemu
          współpracy poszczególnych instytucji w  zakresie przemocy domowej,
2)      wypracowanie modelu interwencji i strategii postępowania w poszczególnych przypadkach,
3)      podnoszenie kwalifikacji pracowników w dziedzinie zjawiska przemocy w rodzinie,
4)      działalność Punktu ds. Przemocy w Rodzinie,w  którym realizowany będzie program
          wspierający ofiary przemocy w rodzinie,
5)      prowadzenie działalności edukacyjnej i profilaktycznej skierowanej do dzieci i młodzieży
         promującej rozwiązywanie konfliktów bez przemocy w świetlicach środowiskowych z
          elementami socjoterapii oraz zajęciach pozalekcyjnych,
6)      tworzenie zespołów interdyscyplinarnych w skład, których wchodzą przedstawiciele:
            - jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
            - gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
            - Policji,
            - kuratorskiej służby sądowej,
            - oświaty,
            - ochrony zdrowia,
            - organizacji pozarządowych.

W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone powyżej, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy       w  rodzinie.
Zadania zespołu interdyscyplinarnego
Zadaniem zespołu interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań podmiotów wchodzących w skład zespołu oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy              w szczególności przez:
1. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
2. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu  
     przeciwdziałanie zjawisku,
3. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
4. opracowywanie i realizację planu pomocy w indywidualnych przypadkach
5. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania  
       pomocy w  środowisku lokalnym,
6. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
7. monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin  
       zagrożonych wystąpieniem przemocy,
8.dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do

        przemocy oraz efektów tych działań
9. wdrażanie nowych metod pracy z rodziną  na rzecz zjawiska przeciwdziałania przemocy   
        domowej w tym kontrola Grupy Rodzinnej i praca asystenta rodziny.
7)  Prowadzenie akcji medialnej dotyczącej uprawnień pokrzywdzonych jak
     i podejmowanych w tym zakresie działań:
- stała edukacja środowiska lokalnego poprzez systematyczne umieszczanie ulotek, plakatów, broszur w miejscach publicznych i ogłoszeń w prasie lokalnej.
- promowanie zadań w ramach systemu przeciwdziałania przemocy w  rodzinie.
 
 
Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
w rodzinie
 
    1) działania uprzedzające: diagnozujące, informacyjne, edukacyjne kierowane do ogółu   
         społeczeństwa,
    2) działania interwencyjne: opiekuńcze i terapeutyczne kierowane do ofiar przemocy w   
         rodzinie oraz pouczające i izolujące, kierowane do sprawców przemocy w  rodzinie,
    3) działania powstrzymujące (wspierające): psychologiczne, pedagogiczne,
        terapeutyczne  i inne kierowane do sprawców przemocy w rodzinie,
    4) działania korekcyjno – edukacyjne kierowane do sprawców przemocy w  rodzinie,
    5) interwencja kryzysowa,
    6) prewencja i realizacja „Niebieskiej Karty” i Niebieskiej Linii.
    7)Interwencje środowiskowe w ramach Zespołu Interwencji Kryzysowej.
 
 
 
 
 
III.  Opracowanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w  rodzinie
 
I) Udzielanie pomocy
1.Pomoc psychologiczna:
                        a) indywidualny kontakt z psychologiem mającym na celu:
                        - wsparcie w działaniu,
                        - edukację (poszerzanie wiedzy o zjawisku przemocy),
                        - terapię.
     2. Pomoc prawna:
                        a) poradnictwo prawne mające na celu:
                        - informację o możliwościach pewnego rozwiązania problemu,
                        - pomoc w załatwieniu spraw urzędowych (sąd, policja).
3.  Pomoc socjalna organizowana przez pracowników socjalnych:
                        - informacja o możliwościach uzyskania wszechstronnej pomocy,
                        - występowanie o pomoc materialną,
                        - zabezpieczenie miejsca noclegowego ( w zależności od sytuacji, w  jakiej       
                                   
znajduje się ofiara).

 
 II) Grupowe formy w systemie wsparcia

                  1. Zorganizowanie grup wsparcia dla kobiet  - ofiar przemocy
                         a) celem spotkań grupowych jest:
                         - praca nad motywacją do zmiany sytuacji,
                         - wspieranie w działaniu,
                         - zmniejszanie poczucia osamotnienia,
                        - udzielanie informacji z zakresu prawa i pomocy społecznej (spotkanie
                          z prawnikiem i   pracownikiem socjalnym),
                        - zwiększanie wiedzy o zjawisku przemocy,
                   2. Terapia grupowa ofiar przemocy (grupy o charakterze zamkniętym).
                        Cel terapeutyczny:
                        - zwiększanie świadomości i poczucia własnej wartości,
                         - rozwijanie umiejętności życiowych zwiększających niezależność (praca nad 
                          traumatycznymi doświadczeniami).
          
                   3. Zorganizowane grupy wsparcia dla dzieci i młodzieży dotkniętych przemocą
                        i będących  świadkami przemocy.
                      Cel:
                      - udzielanie informacji na temat zjawiska przemocy w rodzinie,
                      - uczenie wyrażania emocji, rozładowywania agresji, napięć,
                      - uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
                      - kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
                  4. Tworzenie warunków do powstania grupy samopomocowej kobiet dotkniętych
                       przemocą, celem której są:
                       - działania w środowisku lokalnym na rzecz ofiar przemocy,
                       - rozwiązywanie problemów emocjonalnych, społeczno – bytowych w oparciu o
                        wspólne doświadczenie.
 
 
III. Działania korekcyjno – edukacyjne skierowane do sprawców przemocy w rodzinie –     ukierunkowane na zmianę zachowań i postaw osób stosujących przemoc w rodzinie.
 
IV. Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia
 
            1) Działalność Punktu Pierwszego Kontaktu ds. Przemocy w Rodzinie przy Miejskim
                Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień, który pełni rolę
                 wsparcia  dla ofiar przemocy w rodzinie:
                - udzielania specjalistycznego poradnictwa,
                - podejmowanie interwencji w środowisku,
                - realizacja programów dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie,
                - koordynowanie działań zespołów interdyscyplinarnych,
                - systematyczne diagnozowanie zjawisk przemocy w rodzinie,
                - prowadzenie bazy danych ofiar przemocy w rodzinie.
 
V.  FINANSOWANIE:
 
Źródłem finansowania Programu są środki z dochodów własnych gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
W ramach środków własnych  jednostek ( w zakresie zadań statutowych i ustawowych)
Ze źródeł zewnętrznych ( w tym środki z budżetu Państwa).
VI. REALIZATORZY PROGRAMU:
 
- Urząd Miasta Chełmna
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w  Chełmnie
- Sąd Rejonowy
- Prokuratura
- Straż Miejska
- Policja
- Placówki oświatowe
- Placówki służby zdrowia
- Organizacje pozarządowe
- Społeczność lokalna
 
VII. PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
 
1)      Udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
2)      Zmniejszenie rozmiarów zjawiska przemocy w  rodzinie.
3)      Niwelowanie skutków zjawiska przemocy.
4)      Pogłębienie wiedzy społecznej o zjawisku przemocy w rodzinie i sposobach radzenia sobie z tym problemem.
5)      Zwiększenie zaangażowania społeczności w sprawy przeciwdziałania przemocy.
6)      Zwiększenie liczby osób profesjonalnie zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz pomagającym ofiarom przemocy.
7)      Zwiększenie skuteczności działania i dostępności do instytucji, zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
 
VIII. MONITORING
            Realizacja programu będzie poddawana systematycznemu monitoringowi. Monitoring programu umożliwi wgląd w realizację podejmowanych działań, ocenę skuteczności oraz podejmowanie bieżących działań korygujących. Uzyskane informacje pozwolą na planowanie działań i rozwijanie programu w przyszłości.
            Ocenę realizacji programu Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chełmnie przedkłada Radzie Miasta w rocznym sprawozdaniu z działalności.
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Załączniki:

Załączni1.docx