Protokół Nr V/2024
z V Sesji Rady Miasta Chełmna
z dnia 28 sierpnia 2024 r.

Sesja odbyła się w dniu 28 sierpnia 2024 r. i trwała od godz. 12.00 do godz. 15.30. Na ogólną ilość 15 radnych obecnych na sesji było 15 radnych, co stanowi 100%.

Nieobecnych usprawiedliwionych: 0
Nieobecnych nieusprawiedliwionych: 0 

Lista obecności radnych stanowi 

załącznik nr1 do protokołu.
Lista obecnych na posiedzeniu stanowi  załącznik nr 2 do protokołu. 

Projekt porządku obrad omówiony w punkcie drugim przyjęto w następującym brzmieniu: 

 
1. Otwarcie - stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad V Sesji Rady Miasta.
3. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024.
4. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna. 
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6 obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna na 2024 rok.
8. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami. 
9. Informacja na temat złożonych interpelacji. 
10. Wolne wnioski i informacje. 
11. Zakończenie. 

Ad 1. Otwarcie.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - otworzył obrady V sesji Rady Miasta witając radnych oraz zaproszonych gości. Na sekretarza obrad wyznaczył radną p. Magdalenę Mrozek. 
- stwierdzenie quorum
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski - stwierdził, że na sali obrad obecnych jest 15 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. 
- przyjęcie protokołu
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdzając, że do dnia sesji nikt z radnych nie wniósł zastrzeżeń, co do treści protokołu, protokół z IV sesji Rady Miasta uznał za przyjęty.

Ad 2. Przyjęcie porządku obrad V sesji Rady Miasta.
Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – zgłosił autopoprawkę do projektu porządku obrad polegająca na zmianie kolejności omawiania punktów. Obecny punkt 3 - Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami zostanie omówiony jako punkt 8. Pozostałe punkty otrzymają kolejną numerację. W związku z brakiem innych propozycji poddał pod glosowanie porządek obrad V sesji wraz ze zgłoszoną autopoprawką. 

Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Stwierdził, że porządek obrad V sesji został przyjęty jednogłośnie. (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu).

Ad 3. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024.

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024, zawarty w druku nr 1 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr4 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęła opinia Komisji Budżetu poprosił Przewodnicząca o jej przedstawienie.

Przewodnicząca Komisji p. Małgorzata Zima – przedstawiła opinię Komisji Budżetu, Rozwoju i Gospodarki do projektu uchwały zmieniającej uchwale w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2024 rok (załącznik nr 5 do protokołu)

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „Panie przewodniczący, Wysoka Rado. Tu koleżanka wyjaśniła niektóre rzeczy, ja mam wątpliwości do jednego tutaj paragrafu 995 -zwiększenie środków potrzebnych do zawnioskowania o dofinansowanie zadania inwestycyjnego-adaptacja budynków dawnej jednostki wojskowej, ulica Biskupia ma cel klasę usług społecznych w Chełmie. Ten temat już się przewijał kiedyś tam na sesjach w tamtej kadencji. Czy jakieś przepisy się zmieniły, że musimy jakieś inne warunki spełnić do tego klasera i że musimy dołożyć na to 30 tysięcy? Czy w tym czasie, jak wchodziliśmy w ten temat, nie było o tym wiadome? Tak bym prosił troszeczkę szerzej na ten temat. Dziękuję bardzo”.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Szanowni Państwo, to zwiększenie nie dotyczy dokumentacji architektoniczno-budowlanej, na którą przeznaczamy około 600 tysięcy złotych. To jest mniej więcej dwie trzecie kwoty pierwotnie zaplanowanej w budżecie. Ta kwota 30 tysięcy złotych jest to kwota potrzebna na tak zwane studium wykonalności, czyli dokumentacji aplikacyjnej ośrodki unijne. Tym samym po etapie projektowania, który dobiega końca w tej chwili zupełnie inny zespół wybrany innym postępowaniem rozpoczyna pracę nad wnioskiem aplikacyjnym o środki unijne. Stąd nie należy tak jednoznacznie łączyć, gdyż to są inne biura, inne zespoły projektowe. Dziękuję.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było. Protokół z głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr V/30/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na rok 2024 została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr7 do protokołu).

Ad 4. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030. 

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska – przedstawiła projekt uchwały zawarty w druku nr 2 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr 8 do protokołu). 

Skarbnik Miasta p. Anna Kowalska powiedziała cyt.: „Dodatkowo państwo otrzymaliście wersje bez zmian, które teraz przeczytam. Zwiększenia 30 tysięcy, to są zmiany wynikające z budżetu, po prostu jest dostosowanie do wieloletniej prognozy do budżetu. Dokonane jest zwiększenie zadania adaptacja budynków dawnej jednostki wojskowej przy ulicy Biskupiej o kwotę 30 tysięcy z 600 tysięcy do 630 tysięcy. I dokonano zwiększenia kwoty zadania inwestycyjnego, przebudowa systemu ochrony przeciwpożarowej z Szkoły Podstawowej nr 1 o kwotę 65 tys. Kwoty, te były omawiane przy budżecie.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęła opinia poprosił o jej przedstawienie.
Przewodniczący p. Karol Smętek przedstawił opinię Klubu Radnych Twoje Chełmno-Twój Powiat do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 ( załącznik nr9 do protokołu).

 
Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt.: „Panie przewodniczący, Wysoka rado. Opinia bardzo ładna. Popieram ją. Tylko mieszkańcy będą się mnie pytali. Skład klubu Chełmno 2001. Kto się podpisał pod tą opinią? Dziękuję bardzo.

Przewodniczący posiedzenia p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Panie radny, ja panu odpowiem. Gdyby pan był cierpliwy, to by pan doczekał do tego momentu. Dzisiaj, na sam koniec, ale jeżeli pan mnie już tutaj wywołał, wywołał to pytanie, to powiem w tym momencie już, że zawiązały się dwa kluby, o których miałem poinformować dzisiaj przed interpelacjami. Pierwszy klub „Chełmno Miasto Mieszkańców” w składzie: pani radna Anna Chełmińska, pani radna Iga Jambor-Skupniewicz, pani Magdalena Mrozek, pan radny Wojciech Błaszak, i pan radny Sławomir Karnowski, który jest również przewodniczącym tego klubu. Powstał jeszcze jeden klub „Twoje Chełmno, Twój Powiat 2001” w składzie przewodniczący klubu radny pan Karol Smętek, radna pani Izabela Kaczorowska, radny pan Marek Olszewski, radny pan Karol Knap, radny pan Andrzej Frost. Także są te dwa kluby, które mogą wydawać pełnoprawne opinie i wnioski składać. Także jest informacja w tym momencie.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr10 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr V/31/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 roku zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 i została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr 12 do protokołu).

Ad 5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna.

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 3 wraz z uzasadnieniem (załącznik nr 12 do protokołu).

Radna p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt. „Proszę o wskazanie, kto będzie dzierżawił wyżej wymienioną nieruchomość.”

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski powiedział cyt.:” Szanowni Państwo, ta uchwała ma na celu przekazanie nieruchomości do Chełmińskiej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej, która to dopiero zawrze umowę z podmiotem prywatnym. Niestety nie mogę podać danych tego podmiotu, gdyż jest to osoba fizyczna.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, głosów przeciwnych było 0, 2 radnych wstrzymało się od głosu (protokół z głosowania stanowi  załącznik nr13 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr V/32/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 roku w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym na czas nieoznaczony nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Chełmna została przyjęta większością głosów (załącznik nr14 do protokołu).

Ad 6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6 obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie. 

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski przedstawił projekt uchwały zawarty w druku nr 4 wraz z uzasadnieniem ( załącznik nr15 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – informując, że wpłynęły 2 opinie – Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej oraz Klubu Chełmno Miasto Mieszkańców poprosił o ich przedstawienie.

Przewodnicząca Komisji p. Izabela Kaczorowska – przedstawiła opinię Komisji Bezpieczeństwa, Pomocy Społecznej i Polityki Mieszkaniowej do projektu uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6 obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie ( załącznik nr16 do protokołu).

Przewodniczący Klubu p. Sławomir Karnowski przedstawił opinię Klubu Chełmno Miasto Mieszkańców do projektu uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6 obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie ( załącznik nr17 do protokołu).

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt.: „Panie przewodniczący wysoka rado. Jestem dwoma rękoma za tą uchwałą, budujmy tam. Tylko mam taką jedną małą wątpliwość. Nie jest miejsce to takie na terenie miasta, na składowanie tam kamienia, jakiś tam innych materiałów. Te budynki nie są całkiem w rozsypce, bo jednak wydawanie żywności. W jednym magazynie to mamy ze spalonego na rynku, dom kultury, gzymsy, nie gzymsy. No i teraz jako miasto w między czasie na terenie miasta, obrzeżach miasta byśmy musieli wygospodarzyć taki plac. Bo jako tako miasto się pozbędzie takiego terenu na składowanie tych rzeczy, o których mówię, a to jest miejsce, tak powiem, pod ręką. Nie trzeba jeździć do Stolna, szukać tam magazynu, czy jakichś tam innych rzeczy. Myśmy musieli mieszkalnictwo tak, jak najszybciej, niech to się dzieje, ale w międzyczasie zabezpieczyć interes miasta od strony takiej gospodarczej. Bo pozbędziemy się tego miejsca, chociaż tam nie powinno być. Powinno być gdzieś na obrzeżach miasta. Jest działka wydzielona niby tam w Grubnie, ale to jak tam żeśmy to przychodząc, spojrzałem na ten teren, to tak nie do końca, zarośnięte. Nie wiem, jak to tam do tego tematu dojść, na ulicy Przemysłowej, czy gdzieś to jest. Jako rada bym musiała przysiąść i przedyskutować, albo kupić taki teren jak nie mamy i zrobić coś poważnego, z prawdziwego zdarzenia, plac magazynowy, kamień, piasek i inne rzeczy. Tego miejsca jak się pozbędziemy, będzie ciężko z tym tematem. Tu, gdzie składują ciągniki, garażują ogrodnictwo, jest teren bardzo mały. I apel do pana przewodniczącego rady i radnych, żeby się w nowym roku budżetowym, mamy na to cztery lata, żeby coś z tym tematem zrobić. Dziękuję bardzo.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Dziękuję. Ja może tylko powiem, żeby dopilnować tego, co pan sobie tutaj życzy, to proszę w stosownym momencie o przypomnienie, bo jest naprawdę wiele spraw, i proszę w ważnym momencie o przypomnienie, że chciałby pan dokonać takich tutaj zakupów terenu.”

Zastępca Burmistrza Miasta p. Piotr Murawski powiedział cyt.: „Szanowni Państwo, mamy świadomość konieczności posiadania placu magazynowego i co więcej stosowny materiał jest na ten plac zbierany. Są dwie propozycje lokalizacyjne, jak najbardziej chętnie z Państwem przedyskutujemy ten temat na komisji, gdyż jak wspomniałem są przynajmniej dwie propozycje w tej sprawie i mamy świadomość, że taki magazyn jest potrzebny. Natomiast również się zgadzam z tym, że ul. Biskupia 23 to nie jest ta najlepsza lokalizacja, w którym magazyn mógł się znaleźć, więc zaproponujemy Państwu alternatywę. Dziękuję.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie

Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych, głosów przeciwnych było 0 , 1 radny wstrzymał się od głosu (protokół z głosowania stanowi załącznik nrnr 18 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr V/33/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 roku w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej na działce nr 377/6 obręb 1 położonej przy ul. Biskupiej 23 w Chełmnie została przyjęta większością głosów ( załącznik nr19 do protokołu).

Ad 7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna na 2024 rok. 

Przewodnicząca Komisji p. Iga Jambor Skupniewicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna na 2024 rok (załącznik nr20 do protokołu).

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „Ja mam tylko jedną uwagę do tego planu pracy Komisji Oświaty. I tu zakończenie. Komisja Oświaty Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska będzie kontynuować swoją działalność w sposób elastyczny, reagując na potrzeby mieszkańców i zmieniającym się warunkom. Zaprasza do współpracy wszystkie zainteresowane strony i liczy na aktywne wsparcie i realizację. Tylko teraz moje pytanie jest takie. Jak ktoś, z mieszkanek i mieszkańców, spyta się o rozliczenie jakiegoś tam fragmentu z Domu Kultury, gdzie komisarz się zajmuje, czy takie coś rzetelnego otrzyma. Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca Komisji p. Iga Jambor-Skupniewicz powiedziała cyt.” Nie bardzo wiem, co odpowiedzieć, ponieważ trochę nie mówi mi rozliczenie jakiegoś tam fragmentu z domu kultury. Więc nie wiem, jakiej treści informacji taki mieszkaniec miałby oczekiwać.”

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „Jak ktoś, mieszkamy i mieszkańców, spyta się o rozliczenie jakiegoś tam fragmentu z Domu Kultury, gdzie komisarz się zajmuje, czy takie coś rzetelnego otrzyma. Dziękuję bardzo.”

Przewodnicząca Komisji p. Iga Jambor-Skupniewicz powiedziała cyt.” Nie bardzo wiem, co odpowiedzieć, ponieważ trochę nie mówi mi rozliczenie jakiegoś tam fragmentu z domu kultury. Więc nie wiem, jakiej treści informacji taki mieszkaniec miałby oczekiwać.”

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „Pani przewodnicząca, Wysoka Rada, już mówię, przykładowo organizowanie walentynek. Przy ostatnich walentynkach było takie spore zawirowanie. No i tylko tyle. A jeszcze jest wiele, wiele innych imprez.”

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – w związku z brakiem chętnych do dalszej dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych, głosów przeciwnych i wstrzymujących nie było (protokół z głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu).

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski – stwierdził, że uchwala nr V/34/2024 Rady Miasta Chełmna z dnia 28 sierpnia 2024 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Chełmna na 2024 rok została przyjęta jednogłośnie (załącznik nr22 do protokołu).

Ad 8. Informacja Burmistrza Miasta z działalności pomiędzy sesjami 

Burmistrz Miasta p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt.: „Państwo, może ja zacznę tu swoją wypowiedź od tego, co już padło na sesji. Przewodniczący klubu 2001 dziękował Staroście za przekazaną dotację w wysokości 100 tysięcy złotych. Oczywiście podziękowania należą się Staroście, ale też zarządowi i przede wszystkim Radzie Powiatu, że podjęła taką uchwałę o przekazaniu nam tych pieniędzy. Także jeszcze raz oficjalnie dziękujemy starostwu za takie podejście do sprawy. I tak jak pan Karol Smętek powiedział, chyba ta współpraca na gruncie starostwo a gmina naprawdę na razie układa się wręcz wzorowo. Także nawiązuję tutaj do tego, że chyba dwa spotkania ze Starostą wystarczyły, żeby porozumieć się co do tej kwoty, która została przekazana. Następną sprawą jest to, że w związku ze zmianą kierownictwa skarbnika burmistrzów musieliśmy uaktualnić dostęp do Banku Millennium, która obsługuje naszą gminę. To jest taki taki wymóg proceduralny, który musieliśmy dopełnić. Co jeszcze się działo? Dwukrotnie byłem w sądzie w związku ze sprawą mobbingową. Również odbyły się wizyty chyba trzy bądź cztery w siedzibie MOFT-u. Spotkania dotyczyły sprawy pieniędzy, terminów, możliwych przesunięć pieniędzy, które w MOF-cie mamy zagwarantowane. Jak państwo wiecie, bo pewnie dotarła do was taka informacja, że zostałem również członkiem zarządu MOFTu. Podpisaliśmy umowę na prowadzenie dziennego domu pobytu. To była umowa, która kończyła się w tym roku, ale chcemy ją kontynuować w przyszłości, bo tu nie ma praktycznie minusów. Odbyły się dwa spotkania Zakładu Usług Miejskich. Jak państwo wiecie, mamy tam 5% udziału w tej firmie. W związku z tym mamy dostęp do tego, co na zebraniach wspólników się dzieje. Wiceburmistrz uczestniczył w spotkaniu Hanzy. Z tego, co mi przekazywał, warto było tam jechać. I tam Chełmno zaprezentowało się bardzo dobrze. Rozpoczęliśmy również projekty Wici Wiślane. O tym też Państwo mogli przeczytać w stronie i Urzędu Miasta, i Miasta Zakochanych. Wiem, że w tym tygodniu już było pierwsze pokłosie tych Wiślanych Wici, ponieważ mieszkańcy mogli przepłynąć się barką po Wiśle. Wiem, że to było dobre i fajne spotkanie. Odbyły się chyba dwa spotkania z dowódcą jednostki odnośnie tego, o czym mówił radny Karnowski. Chodzi o parking na Placu Wolności. Tam zapadły uzgodnienia, tak w skrócie państwu powiem, żeby odblokować i rozluźnić parking na Placu Wolności. (…). Tam z tyłu za placem apelowym dowódca skończył już parking, w związku z tym część samochodów będzie mogła tam wjeżdżać. Uzgodniliśmy, że wykaszamy naszą działkę - naprzeciwko starostwa. To zostało zrobione. Część samochodów z tego Placu Wolności ma parkować tam, co już się dzieje, bo mam informację i obserwuję, że Plac Wolności jest trochę rozluźniony, jeżeli chodzi o parkowanie. Szczególnie tych obcych aut nie na rejestracjach chełmińskich. Szczególnie tych obcych aut nie na rejestracjach Chełmińskich. Mnóstwo zdarzeń weekendowych, wędkarza, plażówka, jarmarki, koła gospodyń wiejskich. To jest to, co dzieje się w weekendy w Chełmie. Staram się korzystać ze wszystkich zaproszeń. Tak że weekendy to czas pracy, ale i przyjemności. Największym takim, może nie mankamentem, ale najwięcej pracy przysporzyło nam załatwianie spraw tych poulewowych. Sami państwo wiecie, że w Chełmie było mnóstwo zniszczeń. Został do wojewody wysłany wniosek o rekompensatę wydatków, które musimy ponieść na częściowe odtworzenie chociaż tego, co woda nam zniszczyła. Zasada jest taka, żeby w ogóle ubiegać się o rekompensatę, zniszczenia, straty muszą przekraczać 5% dochodów własnych. Nam się to akurat udało, bo straty są rzędu dwa miliony pięćdziesiąt tysięcy, co pokrywa to wymagane pięć procent. 

Mamy dwie kontrole. Jedna z sanepidów, jedna z straży pożarnej. Zostały wydane zalecenia, które będziemy musieli spełnić.Poznaliśmy również nowego wojewódzkiego konserwatora zabytków, która była w Chełmnie. Tu jako ciekawostka na ul. Dominikańskiej właściciel kamienicy, którą remontuje, odkrył w piwnicy mykwę, bardzo dobrze zachowaną. I w związku z tym najprawdopodobniej w rejestr zabytków zostanie wpisana ta kamienica. Pani konserwator stwierdziła, że dawno nie widziała, albo nawet nie widziała mykwy zachowanej w tak dobrym stanie. I tu właściciel kamienicy podszedł do sprawy chyba dobrze, trochę biznesowo, bo jeżeli będziemy mieli taką atrakcję w Chełmnie, no to ilość zainteresowanych, żeby to obejrzeć, pewnie wzrośnie.  Odwiedziła nas również pani burmistrz Kikoła w sprawie spółdzielni socjalnej, która funkcjonuje u nas, o której słyszała. Nosi się z zamiarem założenia takiej spółdzielni u siebie w mieście. Pani burmistrz jest świeżą panią burmistrz, No i pewnie dowiedziała się paru rzeczy, bo wychodziła z założenia i słusznie, że nie warto otwierać czy wyważać drzwi, które już ktoś otworzył. Oprócz takich wydarzeń przyjemnych, jak Spartakiady seniorów, niestety musieliśmy się zmierzyć również z ASF, które wybuchło w Kałdusie tu odbyły się dwa spotkania. Jedno zwołała pani wicestarosta w siedzibie starostwa powiatowego, a drugie już odbyło się w Urzędzie Wojewódzkim z Wojewodą i całym sztabem kryzysowym. Spotkałem się również z przewoźnikiem, tutaj naszym miejscowym, z właścicielem S-BUS-a, żeby uzgodnić pewne sprawy transportu nad jezioro, na cmentarz i ewentualnym przeniesieniem biznesu tutaj na teren gminy. Tu chyba będę miał dla państwa propozycję zmiany środków transportowych, ale to z panią Skarbnik będziemy musieli konkretnie policzyć, bo sprawa wygląda tak, że np. w Świeciu stawki transportowe są o połowę niższe od nas, co doprowadziło do tego, że biznes jest biznes. Właściciel przenosi siedzibę firmy tam, gdzie będzie płacił niższe podatki i nie możemy mieć mu tego za złe.
Odwiedziła nas również pani naczelnik urzędu skarbowego, która prosiła o to, żeby wejście w pewien projekt, który będzie korzystny również dla miasta, ale no na razie jeszcze to jest w powijakach, więc nie będę państwa zanudzał. Będziemy mieli najprawdopodobniej dwa nowe wnioski o nadanie honorowego miana dwóm nie mieszkańcom Chełmna, ale ludziom, którzy dla Chełmna zrobili bardzo dużo. Są to ludzie związani z Mondi Świecie. Także takie dwa wnioski trafią do kapituły, która będzie je oceniała. Odbyły się również spotkania, których efektem ma być przywrócenie tych spotkań muzyki w zabytkach Chełmna, które zostały wycofane przez pandemię. No ale wszystko stoi otworem. Być może uda nam się to zrobić. Wiecie, że takim prowodyrem do tych do tych koncertów był Józef Kolinek, świętej pamięci. Myślimy o tym, żeby odtworzyć to i nazwać te spotkania właśnie jego imieniem. Tutaj w dniu wczorajszym nastąpiło pożegnanie dyrektorek Szkoły Podstawowej nr 2, i pani główna dyrektor i jej zastępczyni idą na emeryturę. Dostała w konkursie powoła na nowa pani dyrektor. Jest ją pani Alicja Roczniak. Oprócz tego uczestniczenie w spotkaniach komisji. To państwo wiedzą, że na każde zaproszenie wasze pojawiam się albo ja, albo Skarbniczka, albo wiceburmistrz. Jako chwalipieństwo nie moje, bo prace zostały już zapoczątkowane przez mojego poprzednika, ale dostaliśmy pieniądze na projekt. Poznaję, eksperymentuję, decyduję. Tutaj wkład własny miasta będzie w porównaniu z zyskami niewielki, a projekt będzie trwał aż do 2028 roku. ale dostaniemy pomoce naukowe, pracownie językowe, nawet w jednej ze szkół będzie pracownia sensoryczna, także będziemy mieli co robić. Następnym projektem, który się powiódł, również został to zapoczątkowane w tej kadencji minionej, że tak powiem, to jest ten Cyberbezpieczny Samorząd, Pierwsza transza wpłynęła w wysokości 211 300 zł, ale to jest pierwsza transza. Cały projekt kosztował będzie przeszło 700 000 zł, konkretnie 704 000 zł. Czyli tutaj będziemy mieli tzw. UTM, czyli system zabezpieczania. Będziemy mieli sieć Wi-Fi, która już jest w stanie maksymalnie wykorzystanym. Tak że będzie to wszystko w urzędzie chodziło lepiej. Dołożymy jeden serwer. Wprowadzimy nowy system obiegu dokumentów. Nie tylko u nas, ale też w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz w Centrum Obsługi Placówek Oświatowych. To są te rzeczy takie, które odbywały się od ostatniej sesji. Do tego trzeba dołożyć spotkanie ze studentami warsztatów malarskich, projektantami dokumentacji, wykonawcami inwestycji miejskich, mieszkańcami. Wiecie państwo, że burmistrzowie przyjmują mieszkańców w środę. Ja robię to od godziny ósmej, Zastępca Burmistrza robi to od godziny. 15, ale nie tylko wtedy się spotykamy z mieszkańcami, bo spotykamy się również na ulicy Brzozowej, gdzie trwa inwestycja konwaliowa Gorczyckiego, czy na ulicy Gołębiej. Spotykamy się z działkowcami, ze związkami zawodowymi nauczycielskimi i dzisiaj odbyło się spotkanie ze związkami naszego jedynego zakładu budżetowego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji. No i mnóstwo takich spotkań kurtuazyjnych, bo w wielu stowarzyszeniach zmieniły się zarządy. Niektórych nie, ale wszyscy chcą spotkać się, porozmawiać, zamienić parę słów obejrzeć ci, którzy mnie znają, czy aż tak bardzo się zestarzają. To jest oczywiście żart, ale wiecie, że jesteśmy w przededniu tworzenia budżetu. Każdy ma parę pytań, w jaki sposób, do kiedy wnioski do budżetu składać. Wiadomo, że prace nad przygotowaniem budżetu na przyszły rok już trwają, a nie są to łatwe prace. To tak w skrócie o tym, co działo się od ostatniej sesji.

Ad 9. Informacja na temat złożonych interpelacji. 
Przewodniczący posiedzenia p. Marek Olszewski powiedział cyt. „Proszę o przedstawienie pierwszej interpelacji przez radnego Andrzeja Frosta. Proszę bardzo.”

Radny p. Andrzej Frost powiedział cyt.: Dziękuję pani przewodniczący za udzielenie mi głosu. Przeczytam treść złożonej przeze mnie w dniu dzisiejszej interpelacji. (Treść interpelacji stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu).

Przewodniczący posiedzenia Pan Marek Olszewski powiedział cyt. „Dziękuję panu radnemu. Ja tylko tutaj dodam, że oczywiście pan radny skupił się na problemie na osiedlu Kopernika. bo to i jego okręg wyborczy i najbliżej tam mieszka, ale to jest problem również innych i trzeba było się przyjrzeć np. przykład osiedle Raszei. Przy CPN-ie jest parking, gdzie co jakiś czas następują dewastacje pojazdów. Nie można nic z tym zrobić, ponieważ jest tam bardzo ciemno, a taka jedna czy dwie lampy na pewno by rozwiązały problem. Ja chciałem tutaj jeszcze tylko dodać, żeby zakończyć ten temat. Temat jest znany oczywiście panom burmistrzom. Na pewno jest znany panu burmistrzowi Mariuszowi Kędzierskiemu, ponieważ kiedy ostatni raz był burmistrzem, na ten temat rozmawialiśmy. I tutaj, jak pamiętam, przyznał rację, że jest problem, że można by było go rozwiązać, ale trzeba znaleźć pieniądze na projekt. Znajdź, mówię tak, pamiętam jak dzisiaj, Znajdź pieniądze na projekt, niech prezes spółdzielni ten projekt wykona, a ja znajdę pieniądze na wykonanie lampy. Oczywiście czasy się zmieniły, lata już są inne, trzeba innych rozwiązań, trzeba innego podejścia, ale sami widzimy, że jest coś na rzeczy, ludzie mają problem. A te lampy, które są zawieszone przed wejściami do budynków. One działają na zasadzie ruchu, ale one nie spełniają naprawdę, proszę wierzyć, że sami mieszkacie w różnych blokach, przyjrzyjcie się, nie spełniają do końca oczekiwań, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo mieszkańców. To wszystko proszę o przedstawienie swojej interpelacji panią radną Izabelę Kaczorowską. Proszę bardzo”. 

Radna p. Izabela Kaczorowska przestawiła interpelację, która stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący posiedzenia p. M. Olszewski powiedział ‘cyt.: „Dziękuję pani radnej. za trud włożony w przygotowanie tej interpelacji. W związku z tym, że ona została skierowana do mnie, a nie ma dyskusji nad interpelacjami, chciałem tylko powiedzieć, że cieszę się, że wykazuje pani daleko idącą troskę o prawa radnych i tym bardziej jeszcze o prawa mieszkańców. Myślę, że dostanie Pani pełną odpowiedź, bo tu nie jest w tej chwili czas i dyskusja na ten temat, dostanie Pani pełną odpowiedź w ciągu 14 dni, która zostanie umieszczona na BIP.”

Radny p. Michał Wrażeń przedstawił interpelację, która stanowi załącznik nr 25  do niniejszego protokołu.

Radny p. Michał Wrażeń przedstawił zapytanie, które stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu

Radny p. Piotr Janowski przedstawił interpelację, która stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu.

 Przewodniczący posiedzenia Pan Marek Olszewski powiedział cyt. „Szanowni Państwo, zanim przejdziemy do kolejnego punktu, wolne wnioski i informacje. Chciałem poinformować, że w biurze Rady Miasta znajduje się raport dla Rady Gminy Miasta Chełmna z Lokalnej Grupy Działania. Jeżeli kogoś to interesuje, proszę się zapoznać. Warto, bo przynajmniej wiadomo, że ta instytucja zapewnia w wielu przypadkach granty na działalność finansowe. Więc warto wiedzieć, skąd się to bierze, dlaczego, kto może uzyskać i tak dalej. To jest do wglądu w Biurze Rady Miasta. Raport stanowi załącznik nr 28 do niniejszego protokołu. I teraz, proszę państwa, przechodzimy praktycznie do ostatniego punktu dzisiejszej sesji, wolne wnioski i informacje. Zanim otworzę dyskusję, chciałem wrócić tutaj jeszcze do pewnych rzeczy, żeby nie było już wątpliwości. Szanowni Państwo, to, że w tej chwili, wy oczywiście, wszyscy my radni, Mamy prawo i tego prawa nikt nie może nam zabrać, że możemy się swobodnie wypowiadać na sesji, oczywiście zachowując pewien tutaj regulamin, pięć minut plus trzy minuty dogrywka i ad vocem w każdej sytuacji, w każdym temacie. W każdym temacie możecie zadawać pytania, tak samo i w wolnych wnioskach. To jest święte prawo radnego, które musi w jakiś sposób wykazać się poprzez transmisję, swoją aktywność wykazać się przed wyborcami, że dba o tych wyborców, dba o miasto, nie tylko o swój okręg. I to jest zrozumiałe. I tutaj nikt nie ma prawa ograniczyć możliwości zadawania pytań, a tym samym uzyskiwania odpowiedzi na zadane pytania. To jest jedna rzecz. Druga rzecz, szanowni państwo, musicie pamiętać, że te pytania powinny docierać, i tutaj jest całej sprawy, do mieszkańców, którzy są ciekawi, a jak pan burmistrz, a jak ktoś tam urzędnik wyznaczony odpowie na zadane pytanie. To jest zrozumiałe. Tylko ja chciałem przypomnieć, że dotychczas to nie funkcjonowało. Jeżeli do mnie, jako do radnego, a jestem trzecią kadencję, podszedł mieszkaniec i zadał pytanie, to ja wyczekałem na czas albo poprosiłem go o telefon i mu odpowiedziałem na to pytanie. Sprawa była załatwiona. Oczywiście gorzej jest, jeżeli jest to grupa mieszkańców i o to samo pytają, ale nigdy nie było takich rozwiązań, przynajmniej dotychczas, że na zadawane pytania były odpowiedzi umieszczane na BIP-ie czy w jakimkolwiek, nie wiem, portalu społecznościowym itd., itd. To zamieszanie, o którym pan powiedział, pan właśnie radny Wrażeń, to wynika, podejrzewam, nie wiem, czy ze złych intencji, czy z braku zrozumienia tego, co ja tłumaczyłem wielokrotnie na spotkaniach w grupach mniejszych i większych i indywidualnie z radnymi. Wczoraj na posiedzeniu komisji bezpieczeństwa to samo tłumaczyłem, bo miał wątpliwości uzasadnione, Pan Karol Knap, który mówi tak, no jeżeli ja zadam pytanie na kartce, a wcześniej Pani Izabela Kaczorowska-Radna miała wątpliwości, to czyli ja już nie mogę zadawać pytań jak dam na kartce?

Nie, oczywiście trzeba zadawać pytania werbalnie, natomiast zawarte tezowo na kartce mają być skierowane do przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekaże burmistrzom, którzy bardzo szybko wdrożą urzędników i odpowiedzą państwu radnym. Taka jest sentencja i taka jest właściwie ta zmiana tego wszystkiego. I teraz tak, skoro ustawa nie mówi, że trzeba drukować odpowiedzi i przekazywać mieszkańcom, które zostały zadane werbalnie na sesji, no to my robimy tutaj porządek, że jeżeli państwo tezowo skierujecie pytania, oprócz tego, że zabierzecie głos do przewodniczącego Rady jako pośrednika i skierowany do burmistrza, to w tej formule pytania zostaną opublikowane na BIP-ie i jeżeli będzie zgoda państwa również na innych portalach, na przykład w postaci jakichś rolek, Ja nie widzę przeciwwskazań. Prawo z tego, co się orientuje, nie zabrania. I to jest cały ten galimatias i zamieszanie. Naprawdę, wystarczy tylko posłuchać trochę dobrej woli i sprawę by nie wybrzmiała aż do tak wielkiej interpelacji.”

Ad 10. Wolne wnioski i informacje. 

Radny p. Sławomir Karnowski powiedział cyt. ”Dziękuję Panie Przewodniczący za głos. Panowie burmistrzowie, panie i panowie radni, nadal nawiązując do wolnych wniosków z 26 czerwca bieżącego roku, zadałem pytania, było ich cztery. Wracam do tego z powodu, tak, po pierwsze nie jestem zadowolony z części przynajmniej odpowiedzi, po drugie nie wiem, czy to się ukaże jednak w przestrzeni publicznej, czy się ukaże, po trzecie na część mogę rozszerzyć te odpowiedzi, bo mam większą wiedzę na ten temat. Zacznę od Spółdzielni mieszkaniowej.”

Było pytanie o modernizację budynku w sensie energooszczędnym, o jego wygląd, o zieleń, a także co będzie po PKO w bloku na ulicy Dworcowej, gdzie już wiem, że ten budynek jest Spółdzielni mieszkaniowej. Odpowiedź pana prezesa wygląda w następujący sposób: Prezes (SM) prosi, żeby informacje padające na sesji z ust radnych były bardziej przemyślane i bazujące na większej wiedzy niż posłuszane plotki krążące w mieście. Uważa, że najwłaściwszą formą uzyskania danych, które będą publikowane w przestrzeni publicznej, jest pozyskanie ich u źródła.W związku z tym wyraził chęć bezpośredniego spotkania i wyjaśnienia spraw, które nurtują radnego. W jednym przyznaje rację radnemu, spółdzielnia nie podlega pod miasto.O tą odpowiedź zostawię bez komentarza do państwa przemyślenia. W związku z tym moja propozycja jest taka, aby pani Izabela Kaczorowska może na Komisje Bezpieczeństwa, która też jest związana z mieszkaniówką, mówiąc, bardzo upraszczając, zaprosić Pana Prezesa, powiadomić wszystkich radnych, bo będzie na pewno mnóstwo pytań i wtedy dostaniemy może odpowiedzi na te pytania. I plotkami się nie zajmuje, Panie Prezesie. Drugie pytanie było o ulicę Konwaliową. Odpowiedź brzmi w dalszej części. Przepraszam. Ulica Konwaliowa. Wniosek złożony do Urzędu Wojewódzkiego w 2023 roku. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Wniosek znajduje się na ósmej pozycji na liście rezerwowej. Uzupełniam tą odpowiedź, ponieważ 31 lipca bieżącego roku odbyło się spotkanie na ulicy Konwaliowej z Panem Burmistrzem Mariuszem Kędzierskim i mieszkańcami, które zorganizowałem. Stworzą został protokół i w dniu, pozwolę sobie zacytować ten protokół, który osobiście podpisałem, a zapoznał się także z nim pan burmistrz miasta Mariusz Kędzierski. W dniu 31 lipca odbyło się spotkanie mieszkańców ulicy Konwaliowej z burmistrzem miasta Chełmna Mariuszem Kędzierskim i radnym miasta Chełmna Sławomirem Karnowskim. Tematem spotkania była przebudowa wyżej wymienionej ulicy. Inwestycja ta była ujęta w budżecie na 2024 rok z dofinansowaniem ze środków zewnętrznych i planowanym rozpoczęciem inwestycji w połowie roku. W związku z powyższym mieszkańcy wraz z radnym Sławomirem Karnowskim poprosili o wyjaśnienie braku działań w przedmiotowej sprawie. Burmistrz Miasta poinformował, że w związku z brakiem możliwości uzyskania dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, znajdujący się jednak na siódmym miejscu, to Pan Burmistrz to poprawił wtedy na spotkaniu, w bieżącym roku oraz brakiem środków w budżecie miasta inwestycja nie zostanie wykonana. W związku z zaistniałą sytuacją Burmistrz Miasta zaproponował. Po pierwsze wycofanie inwestycji z budżetu miasta z bieżącego roku oraz wycofanie z listy dofinansowania zewnętrznego, złożenie nowego wniosku na dofinansowanie do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z pierwszego miejsca na liście i wprowadzenie do budżetu miasta inwestycji remontu ulic Konwaliowej na 2025 rok. Burmistrz miasta Chełmna, Mariusz Kędzierski zapewni mieszkańców oraz radnego, iż powyższe inwestycje zostaną zrealizowane w 2025 roku, a w celu bezpiecznego poruszania się powyżej wymienionej ulicy zostaną przeprowadzone naprawy drogi, które wiem, że są w tej chwili zrealizowane. Także dziękuję Panie Burmistrzu za spotkanie. Było jeszcze pytanie o śmietniki takie małe. Jestem w kontakcie z Panią Szymańską, więc pomijam temat. I było jeszcze pytanie I odpowiedź satysfakcjonująca w tym wypadku była o światłowód. Skontaktowałem się z miastem firma Cielcom, która oferuje światłowód na terenie miasta w lokalizacjach odpowiednich. Proszę o kontakt, jeżeli państwo nie wiecie, jak się skontaktować lub wasi wyborcy nie wiedzą, zapraszam do kontaktu ze mną. Ja pomogę to się skontaktować. I na szybko jeszcze mam minutę. Od razu pytania. Ulica Strusia, będzie oświetlenie. Jak wygląda sytuacja? Czy ulica Strusia przebudowa, remont drogi? Przypominam, że...Może nie przypominam. Strusia to jest też odcinek drogi na wysokości sklepu Dino. W takim fragmencie około tam chyba 100-150 metrów. Czy to też będzie uwzględnione w razie ewentualnego remontu ulicy Strusiej? Panie Burmistrzowie, wspomniał pan o kontroli Sanepidu i Państwowej Straży Pożarnej. Czy z tym wiążą się jakieś koszty? Ale jak tak, to jakie przy okazji? Chyba, że pan wie już od razu. Co do parkingów, Wojtku, dziękuję, że sprawa jest w toku i się realizuje. Jednak poczekałbym do zakończenia sezonu wakacyjnego. To nam da pełen obraz poruszających się samochodów. I na koniec, żeby było miło i przyjemnie, gratuluję całemu zespołowi, który organizował festiwal Nine Hills Festiwal w Chełmnie. Świetna inwestycja, świetny festiwal, dużo gości. Świetna sprawa, gratuluję. Całych dziewięciu lat i czekamy na więcej. Dziękuję bardzo.

Radna p. Iga Jambor Skupniewicz powiedziała cyt. Dziękuję za głos. Ja chciałabym tylko dopowiedzieć, że w czasie międzysesyjnym poza wydarzeniami z udziałem wędkarzy i kół gospodyń odbyło się największe wydarzenie tego miasta, powiatu i jedną z większych wydarzeń w województwie. Mianowicie w dniach 9-11 sierpnia odbył się Festiwal Perspektywy Nine Hills. Wydarzenie, które staje się przykładem dobrych praktyk. W tym roku na przykład mieliśmy delegację z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, która podpatrywała, jak tworzymy to wydarzenie. Festiwal staje się także wizytówką województwa, co podczas zakończenia sam Marszałek Województwa, Pan Piotr Całbecki wyraźnie docenił. A miasto jest mecenasem tego wydarzenia. I dziękujemy za wsparcie techniczne, wsparcie Straży Miejskiej. Dziękujemy za organizację prac w zakresie porządkowym miasta. Dzięki temu mogliśmy gościć uczestników festiwalu w naszym mieście z dumą i satysfakcją. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w to wydarzenie, sponsorom, partnerom, wolontariuszom, organizacjom pozarządowym i wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego, żeby to wydarzenie było na tak wysokim poziomie. Dziękuję bardzo.

Radny p. Piotr Janowski powiedział „To znaczy ja też mam uwagę do pytań, które były zadawane na wcześniejszej sesji, ale to tylko mam taką, że chodziło o to, że ZAZ nad jeziorem nie segreguje śmieci, Odpowiedź taka trochę wymijająca, ale to nie o to chodziło. Chodziło o to, żeby zaczął segregować śmieci. Cieszy mnie to, mieszkańcy zwrócili mi uwagę, że po sesji na drugi dzień od razu przywieziono dzwony i zaczęła się faktycznie segregacja śmieci. O to chodziło, także fajnie, że tak jest. Pytania mam tylko takie jeszcze tutaj odnośnie naszych plant. Od kilku lat, czterech, pięciu, Nie wiem, z czym to się wiąże. Tu mieszkańcy mnie zwracają, że to na pewno nie ze zmianą burmistrza, aczkolwiek chyba ze zmianą pracowników w zieleni. Chodzi o to, że mieliśmy piękne dywany kwiatowe. Niestety od 4-5 lat tego nie widać na naszych nowych plantach i jest prośba, żeby w ciągu okresu zimowego przemyśleć, żeby w tym nowym roku się te piękne dywany kwiatowe pojawiły znowu na naszych plantach. Jest również uwaga do strony Urzędu Miasta. Pan Burmistrz mówił, że nowy serwer, to może będzie okazja to naprawić. Chodzi o to, że mieszkańcy mniej operatywni w komputerach, po włączeniu pojawiają im się stare spoty. Gdzie natychmiast się pojawia był burmistrz Mikiewicz ze swoimi spotami. Oni mówią, że to powinno jednak być tak, że po włączeniu powinny się te najnowsze spoty pojawiać, aktualne, a nie te stare, które już były kiedyś. Także też proszę o to przyjrzenie się temu tematowi oraz o to, że jest jeszcze taka uwaga mieszkańców, że na nowych plantach Jak przycinamy trawniki, to żeby nie przycinać aż tak bardzo, że zostaje sam piach albo ziemia. Jednak żeby jednak wysokość tego trawnika jakaś była, bo te dzieci biegają nie w trawniku, a biegają w tym piachu i w tej ziemi. O to tylko chodzi, żeby to również na to zwrócić uwagę i żeby kosić z jakimś tam koło pięciu centymetrów tamtej trawy zostawiać. Dziękuję bardzo.”

Radna p. Izabela Kaczorowska przedstawiła cztery zapytania. Ich treść stanowi załączniki nr nr 29-32 do niniejszego protokołu.

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. Panie przewodniczący, wysoko rado. Panie Pawle, możemy te zdjęcia puścić? Panie burmistrzu Kędzierski, to nie pana problem, bo jak żeśmy tu o... Nie strategia miasta, tylko... No ostatnio, co był pan, był burmistrz Mikewicz i zabierał głos. o stanie gminy. Nas pouczał starych radnych, nowego burmistrza, a tu zostawia. I moje pytanie jest takie. Kto i za jakie pieniądze to usunie? To są rybaki. Jedna hałda ziemi. Co? Łąkowa, ale na rybakach. Proszę następne. Następny, proszę. Następny, proszę. I tam przybywa. Następny, proszę. Tu już jest koło stadionu. Następny. Gałęzie suche. Następny, proszę. Z ilu lat to zarośnięte. To jest koło stadionu. Styropian. Moja propozycja jest taka, żeby jedną górę usypać, do marszałka napisać, że ma dziesiąte wzgórze. Albo zrobić tor saneczkowy. Proszę następne zdjęcie. I teraz ja się wstydzę, bo w tej komisji byłem, I już znowu jestem w Komisji Bezpieczeństwa. Może sugestie będą takie, że Komisja Bezpieczeństwa podejmie ten temat. W tamtej kadencji był zgłaszany problem dojazdu do sklepu TROPS w celu ostrzenia pił Podwójna linia ciągła. Komisja zajmowała się tym tematem, ale podwójna linia jest dalej.

Proszę następne. Tu widać, że to jest to samo, troszeczkę z innego ujęcia.Następne proszę. Wiadomo było, że droga 91 się buduje. Z ich wybudowaniem zgłaszałem problemy na drodze 91 i Wybudowanie. Komisja tak nie bardzo się chciała podjąć tego tematu. Tu mieszkańcy współrazem i z urzędnikami postawili znak Ślepa ulica. Dwa lata samochody jeździły, cofały, męczyły się, bo ani nawrócić komisja tego nie widziała. Ja też tam pracowałem w tej komisji, wstyd mi trochę. Następne proszę. A to tutaj Kolonia Wilsona, pan przewodniczący obecnej Rady Miasta, a były przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, był na spotkaniu mieszkańców i mieszkańcy prosili o znak ograniczenia tonarzu do ośmiu ton. I teraz postawiono ograniczenie do ośmiu ton i pisze, nie dotyczy pojazdów służb komunalnych. Dalej mieszkańcy, którzy prowadzą działalność, nie mogą wjechać. No to z urzędu miasta dostali taką odpowiedź, że przyjdą po pisemko, pisemko będą mieli i będą mogli wjeżdżać. To nie zadawala mi się. Dopisano i jeszcze jedną karteczkę nie potrafię przeczytać. Nie dotyczy tam kolonii tego, tego i zakola. Proszę następne. Teraz panie... Wiceburmistrz Murawski, zastoiny wody. Mamy jesień już. Już mamy jesień zapasowy. Co robimy z tymi zastoinami wody kolonia Szosa Grudziądzka? Następny, proszę. No i słynna tablica. Pan przewodniczący Olszewski mówił, że ile razy zabierał ten temat w tym temacie, w tej sprawie. Ja też tam próbowałem coś zrobić. No i może w tej kadencji nam się to uda zlikwidować. Słynna kamienica Sapera. Proszę następne. I teraz tu parking. Ja prosiłem. że w dni pogrzebowe, żeby ten parking udostępnić dla żałobników, czy jak tam bym ich nazwał. Pan Wiceburmistrz odpisał, nie, nie można, bo nieutwardzone, bo to, bo tamto. Ale 11 miejsc dla MOPS-u można było zrobić. Nie wiem, czy szanowna komisja teraz podejmie ten temat jeszcze. Proszę następne, to już będzie koniec. Tak, dziękuję. I taka krótka... Dobra, dziękuję. Taka krótka sprawa, panie burmistrzu Kędzierski. 5 sierpnia odszedł od nas stary mieszkaniec tego miasta. Ostatnie tam 4 czy 5 lat mieszkał w Sopocie. Tak zasłużonym, jak on był, to mało kto z nas zostanie. I bym chciał przekazać w tym momencie panu burmistrzowi pałeczkę, czy jakąś minutę ciszy, czy coś. To już pan burmistrz zrobi. Dziękuję. Bardzo proszę.

Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt.: „Może po kolei szanowni państwo na te pytania, na które będę znał odpowiedź, to spróbuję odpowiedzieć państwu radnym, jeżeli chodzi o sprawy zgłaszane przez radnego Karnowskiego. Odpowiedź, której Panu udzieliłem, tak jak pisałem miała miejsce po rozmowie z prezesem Spółdzielni. Ja zadzwoniłem do niego. Znał już sprawę, bo obejrzał sobie wypowiedź sesji. Więc to, co pokazało się u pana w odpowiedzi, to jest wszystko prawda. Oczywiście zrobiłem, skonstruowałem tą odpowiedź bardzo dyplomatycznie i jak najłagodniej. Jeżeli chodzi o Konwaliową, jest tak jak ustaliliśmy na spotkaniu, poniważ ulica jest ujęta w funduszu dróg na miejscu ósmym na ten rok, co nie daje nam absolutnie, nawet nie pewności, tylko jest wątpliwe, czy w ogóle ta droga w 2024 roku z pozycji rezerwowej na ósmym miejscu, czy w ogóle wejdzie. Powstał plan, że wycofujemy Konwaliową z projektu na 2024 i umieszczamy ją na liście na rok 2025, co daje nam szansę dofinansowania. Tu się nic nie zmieniło. Tak jak ustaliliśmy na spotkaniu, wczoraj i dzisiaj pracownicy naszych służb pojawili się i wykonujemy to, co ustaliliśmy na wspólnym spotkaniu z mieszkańcami, czyli wysypanie melafiru, wycięcie tych sterczących prętów z płyty Jumbo, bo one niestety są zbrojone pojedynczo, więc powyłaziło to żelastwo po raz kolejny. Jeżeli chodzi o Celcom, to tu słyszę, że odpowiedź był ok. Pytał pan również, czy kontrola Sanepidu i straży pożarnej to wiąże się z jakimiś kosztami. Zawsze się wiąże. ponieważ zarówno jedna instytucja, jak i druga daje zalecenia pokontrolne, no i to nie są tanie rzeczy.Więc na pewno, żeby spełnić ich wymagania, koszty będą i to całkiem spore. Pani radna Iga Malwina Jambor-Skupniewicz. Nie umieszczałem tej informacji w tej swojej rozpisce, bo jak państwo zauważyliście, starałem się w tym sprawozdaniu międzysesyjnym umieścić informacje, które mogłyby państwu nie być znane. No bo nie wiecie o spotkaniach z Dowódcą, o spotkaniach z ASF-em itd., itd. Natomiast, no, Nine Hills, jest wydarzeniem, o którym wiedziało, znało, uczestniczyło 99,9% Chełmian i tych, którzy do nas przyjechali, więc sprawy oczywistej nie umieszczałem tam. Radny Janowski, dywany kwiatowe. Sprawdzę to wszystko, dobra?bo nie chcę teraz się wypowiadać, aczkolwiek widzę, że dywany kwiatowe są tu na plantach. W ogóle na ten temat porozmawiamy, bo chciałbym wprowadzić tam parę nowych elementów do ogólnie rzecz biorąc nazywanej zieleni miejskiej. Myślę, że będzie to... Jeszcze fajniej. Stare spoty sprawdzę, bo mówiąc szczerze, jak chodzę na stronę Urzędu Miasta czy na Miasto Zakochanych, to tam burmistrz Mikiewicz nie pokazuje mi się zbyt często, ale może coś tam źle robię. Ale ogarnę temat i zobaczę, dobra? Radna Kaczorowska. Jeżeli chodzi o toalety publiczne, no z tym jest kłopot. Walczymy z tym. Wczoraj poszły dyspozycje, żeby zakupić nowe drzwi do toalet na rynku, bo po ostatniej ulewy niestety drzwi, które były tam zainstalowane, drzwi płycinowe, mówiąc delikatnie, troszeczkę namokły.i się rozwarstwiły także do pomieszczenia, gdzie siedzi pani, która ogarnia te toalety. Nie można ich ani otworzyć, ani zamknąć, zarówno z jednej, jak i z drugiej strony, bo same toalety w środku są ok. Trzeba załatwić sprawę drzwi i załatwić sprawę tych wrzutek. Z godzinami będzie troszkę trudniej, bo wrzutki, miały załatwić sprawę godzin, żeby to było całodobowe. Natomiast nikt tam nie będzie siedział 24h na dobę, bo nie mamy tyle ludzi. Wrzutki miały.. wrzucić, wchodzi, załatwia, wychodzi i umożliwia to po prostu zatrudnienie jednej osoby. Tak było zawsze. Tak, właśnie o to chodzi. Nie o te drzwi chodzi, pani radna. Sekundka. W środku siedzi pani, która uzupełnia papier etalatowy i tak dalej, środki czystości. Z jednej i z drugiej strony, zarówno od strony męskiej, jak i damskiej, Były drzwi, teraz są w stanie agonalnym, więc zostaną zakupione. Załatwimy sprawę obsługi. Natomiast wrzutki są przed toaletami.I to trzeba ogarnąć, żeby to zaczęło działać. Być może były kupione za tanie, awaryjne. Zobaczymy. Plac zabaw, korty tenisowe. Nie wiem, kiedy dojdzie do budowy kortów tenisowych, ale do tej pory, zgodnie z naszą umową, tol zabaw jest zamknięty. Wczoraj sprawdzałem, przejeżdżając. Otwarty jest dopiero tak, jak się umówiliśmy, po przyjściu, przyjeździe babci, dziadka, opiekuna, trenera, jak są zajęcia. Filmiki.Tu bym podyskutował, ponieważ filmiki nie są po to, żeby nimi manipulować. I tu możemy umówić się, że odnoszę się do maila, który dotarł do mnie tam jakoś.I tu jest tak. Są to wypowiedzi wyrwane z kontekstu. Żadna wypowiedź nie jest wyrwana z kontekstu. Jeżeli przeoczyłem coś, to proszę o wskazanie takiej sytuacji. Porównamy to z zapisem z całej sesji. I zobaczymy, czy jest tam jakaś wycinka. Przygotowuję te filmiki osoba zatrudniona w urzędzie. Nic z tego. Nie ma tu osoby zatrudnionej w urzędzie, która nagrywa sesję. My ściągamy to wszystko z systemu, który i tak nagrywa sesję Rady Miasta. Nie robi to określona osoba. Tą określoną osobą jest Paweł Góra. Te filmiki są tylko wycinane. Więc tutaj odniesienie się do kamery przemysłowej. Nie ma takiej kamery. To nie są kamery przemysłowe. To są kamery, jak mi to tutaj... System nagłośnienia i wideorejestracji pochodzi od firmy HD System. Urząd ma zainstalowany system w wersji premium, co jest o kasach wyżej. To oznacza, że do nagrań wykorzystywana jest szybkoobrotowa kamera wysokiej rozdzielczości wraz z modułem HD System Plus, co zapewnia automatyczne kalerowanie aktualnie przemawiającej osoby. Zauważyliście państwo, że kamera sama reaguje i kieruje się na tego, który przemawia. Jakość dźwięku ma wpływ wyłącznie przemawiający, jeśli nie przemawia do mikrofonu. Za to pewnie dzisiaj od informatyka dostałem nagranę wzrokową, bo mówiąc nie mówię w ten sposób i teraz słychać byłoby mnie doskonale, ale ja jestem zbyt ruchliwy i trudno mi mówić do tego mikrofonu. Także tak wygląda sprawa nagrań. Ale jeżeli jest taka sytuacja, że gdzieś tam coś było wycięte, zbyt szybko skończone, zbyt późno, jak najbardziej sprawdzimy to. Studzienki zostały wyczyszczone, o jak państwo pamiętacie, dołożyliśmy Zakładowi Wodociągów i Knalizacji pieniądze na to, żeby sobie z tym poradził. I radny Wrażeń... Na początku swojej wypowiedzi pan radny powiedział, że to nie jest problem Burmistrza-Kędzierskiego, bo to tam z zagadnych czasów Od 7 maja, kurczę, to jest mój problem. To wszystko tak, że posprawdzamy to wszystko, panie radny, no i zobaczymy, zobaczymy, jak to wygląda i co się uda z tym zrobić. A jak miałbym wątpliwości, to będę mógł dopytać, tak? Panie radny, udzieli mi pan informacji. A teraz słuchajcie Państwo, jeżeli chodzi o Janusza Murzyna, tego właśnie obywatela, o który mówił radny, no to chyba nie muszę nikogo przekonywać, że faktycznie zasłużył się dla Chełmna, zrobił wiele dobrego, niestety zmarł. Ale wiem, że na pogrzebie byli przedstawiciele jego przyjaciół, kolegów czy organizacji, w których był członkiem. Myślę, że złożę wniosek do kapituły również, żeby to honorowe obywatelstwo Januszowi dać i myślę, że kapituła podchwyci ten pomysł, bo szkoda byłoby zapomnieć o Januszu. A teraz, jeżeli państwo przyjmiecie moją propozycję, to faktycznie uczcimy minutą ciszy Janusza, żeby to... wyglądało, na pewno jego żona nie będzie miała nic przeciwko temu, być może zobaczy i się ucieszy. Dziękuję bardzo.’

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt.: „Dziękuję. Szanowni państwo, zanim oddam głos tutaj kolejnym mówcom, ja tylko jedną, przekażę dwie, trzy informacje, dlatego że za chwilę opuści tutaj nas pani Małgosia Zima musi wyjść, a chciałbym, żeby informacja dotarła do wszystkich radnych. Jutro, to jest 29 sierpnia o godzinie 16.00 będzie posiedzenie komisji, oświaty i ochrony środowiska, gdzie zaproszeni są wszyscy radni, oczywiście ci, którzy mogą, bo wiadomo, ktoś ma poukładane, nie będzie na siłę przychodził. Jest to związane z tym, że będzie uczestniczył w tym, z tego co wiem, pan Wiceburmierz Piotr Murawski i pani Katarzyna Grzeszczak. Tu chodzi o to, żebyśmy rozwiali wątpliwości odnośnie wypełnienia ankiet, żebyśmy je wypełnili i żebyśmy uzyskali ewentualnie dodatkowe informacje na temat segregacji śmieci.Jeżeli starczy nam czasu i nie będziemy musieli przeciągać zbyt długo tego posiedzenia. Chciałbym, żebyśmy jeszcze tutaj się jako radni, co prawda niedawno naszymi głosami została zlikwidowana gazeta, która się ukazywała ze środków miasta, jest prośba, tu muszę powiedzieć, bo niektórzy wiedzą, niektórzy nie, jest prośba Rady Seniorów, napisali pismo, złożyli je na moje ręce, żeby jednak przemyśleć i rozwiązać problem docierania informacji w sferze sportu, oświaty, kultury i ewentualnie tego, co my chcemy robić na bieżąco w mieście, czyli sprawy inwestycyjne itd. To prawdopodobnie jest propozycja, żeby to wykorzystywać, o ile będzie aprobata, wykorzystywać te piękne aluminiowe gabloty, które stoją w przestrzeni publicznej ulicach, osiedlach i tak dalej. Ja bym chciał, żebyście wy państwo zostały wysłane wam to pismo, żebyście po prostu się odnieśli do tego, żebyśmy mogli wspólnie, kolektywnie podjąć w tym temacie decyzję. I druga sprawa, jak państwo pamiętacie, przynajmniej niektórzy, jest propozycja, żeby 3 września o godzinie 14, spotkać się nieformalnie, to jest spotkanie nieformalne. I tu jest prośba też do radnych, którzy mogą, bo są urlopy, wyjazdy, wiadomo, nic na siłę, żebyście przyszli, żebyście przynieśli ze sobą jakby w bagażniku plany, co byście chcieli uczynić, zrobić w najbliższym czasie. Każdy z was Zostając radny, kandydując, miał jakieś wyobrażenia, miał jakieś marzenia, żeby je zrealizować. Wiadomo, że wszystkiego się nie zrealizuje, bo budżet nie jest z gumy. Ale to jest takie spotkanie robocze z panami burmistrzami. Być może jeszcze będą jacyś przedstawiciele, po prostu urzędnicy i porozmawiamy na ten temat, żeby nie było wątpliwości, żebyśmy nie wracali jak mantra do tematu, tylko ustalili, że w 2025 roku możemy robić to, na to nas stać, mamy na to projekty, potrzeba tyle i tyle pieniędzy, pieniędzy jesteśmy w stanie je zebrać. że nie jesteśmy w stanie zrealizować tego czy tego postulatu, wniosku radnego itd. Czyli sami widzicie, jest to bardzo istotna rzecz, tym bardziej, że do 15 września każdy z nas może złożyć w okienku podawczym, przy wejściu po lewej stronie, złożyć właśnie wniosek życzenia, co by chciał. Oczywiście, Po naszej dyskusji będzie to łatwiej, że tak powiem, przyswoić sobie sukces albo to, że projekt mój będzie odsunięty na czas jakiś określony lub nieokreślony.

Radny p. Karol Knap powiedział cyt. „Dziękuję, pani przewodniczący, Wysoka Rado, panowie burmistrzowie. Ja mam w sumie w zasadzie dwa zapytania, a później będę miał jeszcze jeden wolny wniosek. Wracając do tematu, odpowiedzi z tamtej sesji, którą że tak powiem dostaliśmy, też uważam te odpowiedzi za mało wystarczające i niewyczerpujące. I tak teraz wrócę tutaj do tematu zapytania koleżanki z ugrupowania Kaczorowskiej odnośnie toalet, no bo to była rozmowa na temat toalety, która jest na rynku. Pan burmistrz odpowiedział, że drzwi są tam zniszczone, trzeba je może wymienić. zamówić inne. A teraz zapytanie. Mamy budynek na rynku, toalet, gdzie toalety są w piwnicy. Ten budynek z tego co wiem jest jest miejski. Dlaczego te toalety nie są, ten cały budynek nie jest w całości zaadoptowany na toalety i te toalety nie są z normalnego poziomu, żeby ten cały budynek można było zrobić na toalety po prostu dla inwalidów i nie musiałby być w piwnicy. Też właśnie jeżeli chodzi o godziny otwarcia, uważam, że tak jak dla mieszkańców i turystów, te toalety powinny być otwarte praktycznie całą dobę, a nie do jakichś godzin lub od jakichś godzin. Na ostatniej sesji zadawałem pytanie odnośnie kolejnej toalety, która jest na placu zabaw, jak w tym momencie wygląda temat tej toalety, czy ona jest już czynna również publicznie dla każdego, nawet przechodzącego tam obok turysty, dziecka, które się bawi lub rodzica, który je pilnuje.

I kolejna toaleta miejska, najbliższa urzędowi miasta. Też zapytałem odnośnie tej toalety, dlaczego jest nieczynna. Dostałem odpowiedź, krótką, że dzierżawca, który wynajmuje budynek wypowiedział 3 lipca umowę i teraz jak daleko są posunięte sprawy w temacie tej toalety, która jest tutaj publiczną toaletą przy Urzędzie Miasta, kiedy jest możliwość może zaadoptowania całego budynku też na piękną toaletę miejską dla turystów, mieszkańców, również są bezdomne osoby, w mieście też gdzieś muszą korzystać z toalety. To tak, to jest moje takie zapytanie odnośnie tych toalet, tych trzech.I teraz kolejne tutaj zapytanie, dostałem też odpowiedź w sprawie świateł Alei 3 Maja, no to dostałem odpowiedź, że światła działają prawidłowo. Oczywiście one działają prawidłowo za drugim razem. Te światła zapalają się prawidłowo po iluś tam sekundach. Chodzi mi o zapalanie się świateł za pierwszym razem, które wymuszają na kierowcach awaryjne hamowanie bądź przejeżdżanie na czerwonym świetle. Mam sprawdzone te światła. Wszystkie ze świateł na Alei 3 Maja na ulicy Skłodowskiej, zapalają się, żółte światło zapala się w momencie dotknięcia klawisza tego przycisku. Często przechodzień, idzie powiedzmy w kierunku na przykład szkoły muzycznej, nie patrząc czy jedzie samochód, w jakiej odległości, naciska światło, żółte od razu wchodzi na pasy, często albo właśnie jest awaryjne hamowanie, jeden samochód może się zatrzymać, ale jak będzie jechał większy samochód, nie zauważysz, że światło się zmieniło, no może być stłuczka czy coś. Ale chodzi jeszcze o kolejne światła, które są, z tego co wiem, zepsute. Jest zepsuty sterownik przy światłach na ulicy Polnej. Te światła mają bardzo wydłużony, że tak powiem, okres świecenia, bo praktycznie przechodzień przechodzi nie wiem, w 5, 8, 10 sekund, a te światła palą się około 30 paru sekund, przez co robią się korki i samochody stoją po prostu 30 parę sekund, gdzie już przechodnia nie widać, bo już jest od  netto lub praktycznie przy bloku na Kopernika. Czy możemy to naprawić? Wiem, że jakiś koszt jest tego sterownika, ale prosiłbym o naprawienie tego sterownika i sprawdzenie wymuszenia świateł na Skłodowskiej, ustawienia tego i ulicy Alei 3 Maja, żeby po prostu kierujący pojazdem widział już stojącego przechodnia przy pasach, który naciśnie guzik i światła nie zapalą się czerwone po dwóch sekundach, gdzie samochód jedzie, tam może jechać 50 na godzinę, tylko światła zapalą się powiedzmy po 8 sekundach i po prostu przechodzi, już będzie zwrócony w kierunku pasów, będzie sobie spokojnie stał i już jakby widzi kierowca stojącego przechodnia możliwością, że za chwilę zapali się światło żółte. Dostałem też odpowiedź odnośnie skrzyżowania na Hallera. Odpowiedź brzmiała, że skrzyżowanie na Hallera, pasy oczywiście, są oznakowane wystarczająco i w dobry sposób. Tu nie chodziło mi o oznakowanie pasów, bo te pasy po prostu są oznakowane jak wszystkie inne w każdym mieście. Oczywiście dobrze wiemy, że pasy, które są oznakowane jako czerwone, są bardziej widoczne dla kierującego pojazdem, o wiele lepiej są czytelne. Chodziło mi o usytuowanie pasów, które jakby są w odległości od skrzyżowania Tutaj mamy do czynienia z...Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż tak jak powiedziałem wcześniej, kierujący pojazdem, jadący pojazdem w kierunku od powiedzmy szkoły numer podstawowej numer dwa w kierunku do ulicy powiedzmy wodnej i skręcający w rynek, stający na zapasami przechodzień przechodzi za pojazdem z tyłu. Często jest to pojazd jakiś wysoki, ciężarowy i przechodzień wychodzi zza pojazdu. Jadący pojazd z naprzeciwka może potrącić tego pieszego. I jeszcze kolejnym tematem, w drugą stronę jadąc, często przechodnie wychodzą z Hallera w kierunku Sądu i idą w kierunku Sądu, bo mają do tych pasów powiedzmy 20-30 metrów i idąc sobie jedziemy samochodem w kierunku Sądu. do karczmy czy do sądu i jedziemy, jesteśmy świadomi, że przechodzień idzie sobie chodnikiem i w pewnym momencie po 30 metrach, nagle, gdzie już przejeżdżamy skrzyżowanie, dojeżdżamy do pasów, nagle ten przechodzień w ogóle nie patrzy do tyłu, tylko po prostu wchodzi w lewo na pasy właśnie, które są usytuowane 20 czy 30 metrów od skrzyżowania i wchodzi prosto pod samochód, który już jest rozpędzony. Bardzo bym prosił, żeby trzymać się.”

Radna p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt.:” Ja króciutko, nie dosłyszałam godziny spotkania 3 września, poproszę o godzinę. Już. Tak, a druga sprawa to, panie burmistrzu, żeby to wybrzmiało, ja nie chcę zamykać parkingu dla dzieciaków, żeby się bawili czy tam grali na orliku. To nie o to mi chodzi. Chodzi mi o to, żeby znak zakazu wjazdu, a poniżej jest tabliczka, nie dotyczy pojazdów oznakowanych przez Urząd Miasta, tak, Co to znaczy? Czyli tak, idzie sobie rodzic Kowalski ze swoim dzieciakiem Kowalskim grać w piłkę. Kaczorowska nie ma zastrzeżeń do tego. Niech sobie idzie, niech sobie gra. Nawet dobrze, że sobie gra. Tylko ten Kowalski ma się do pana zgłosić po to zezwolenie na wjazd? Bo tego nie rozumiem. No to dobra, to mam dwa pytania. O której to spotkanie i o tym znaku? Dziękuję. Ja odpowiem. Jest zmiana, nie godzina 14, tylko na prośbę tutaj radnych, którzy uzyskali tą informację, przenosimy z 14 na 16. Tak, żeby po prostu nie miał nikt żadnej kolizji w swojej pracy, żeby nie musiał się tłumaczyć, kolejny raz zwalniać.

Przewodniczący obrad p. Marek Olszewski powiedział cyt. „O 16:00 3 września mamy spotkanie w sprawie, no można powiedzieć, inwestycji na przyszły rok. Dziękuję.

Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Mogę? Proszę bardzo. Nie, to inaczej. Pozadawajcie państwu pytania, wtedy ja na nie odpowiem. Dobrze. Bo ja widzę, że w trakcie moich odpowiedzi dopisujecie się państwo. Zakończmy pytania. Pytania, Panie Karolu, pytania. Odróżniamy od zapytania po prostu dwie różne rzeczy, a wtedy ja postaram się odpowiadać, dobra?

Radny p. Michał Wrażeń powiedział: „Panie przewodniczący Wysoka Rado, dobrze, że mamy wiceburmistrza pana Murawskiego. Nie powiem, mi się dobrze współpracowało. I z panami będę współpracował, nie będzie źle. Ale mieszkańcy z Wybudowania mają do starej ekipy uzgodnienia z wojskiem. Brak ciśnienia, brak wody na Wybudowaniu. Panie wiceburmistrzu, co w tym temacie będzie zrobione dalej? Jeszcze sprawa jest taka, mieszkańcy są bardzo zadowoleni z poszerzenia przejazdu w stronę Jeziora Starogrodzkiego. To był naprawdę niewypad. Za to mieszkańcy serdecznie dziękuję panu burmistrzowi. I trzecia sprawa krótko, podziękuję panu za tak ładne ubranie słowa o panu Januszu, bo powiem, takie głosy elektorskie na terenie Chełmna Miasta, to tylko były dwa. Janusz i tego drugiego pana nie będę wymieniał, bo RODO. Dziękuję bardzo.

Radny p. Dominik Pilkiewicz przedstawił 2 zapytania, które stanowią załączniki nr 33-34 do niniejszego protokołu.

Radny p. Karol Knap powiedział cyt. „Dziękuję tutaj mój wniosek do jakby w imieniu mieszkańców działkowiczów turystów do burmistrzów miasta Chełmna. W programie, z jakim się tutaj wybierałem do Rady Miasta napisałem, że chciałbym poprawić stan drogi nad Wisłę. Tak sobie to nazwałem, promenada nad Wisłę, żeby to tak fajnie było. Tak zobrazowałem, takie miałem marzenie. Spacerowicze, turyści, działkowicze, mieszkańcy miasta. Chciałbym, żeby w nowym budżecie, wnioskuję o zabezpieczenie w nowym budżecie środków i podjęcie prac oraz ingerencje w sprawie drogi nad Wisłę. Na ubiegłej komisji bezpieczeństwa dowiedzieliśmy się od pana burmistrza, iż ta droga jest drogą krajową, wojewódzką, czego nie wiedzieliśmy. Również dowiedzieliśmy się, że to jest strategiczna droga używana przez wojsko. W tym wypadku jest możliwość może rozmowy z województwem, z wojskiem, z dyrekcją dróg, może wspólnymi siłami będzie nam łatwiej poprawić stan nawierzchni oraz chodników na tej drodze. Droga ta wykorzystywana jest przez turystów, może być szlakiem spacerowym dla mieszkańców, turystów. W sezonie widać duży ruch kamperów w tamtą stronę, często jest nad Wisłą, plac nad Wisłą jest miejscem noclegowym kamperów, a stan dojazdowy tej drogi, no wiadomo, jak on tam wygląda, a jednak jest to akwen gdzieś tam wiślany, który gdzieś tam może być fajnym miejscem nad wodą. Jest tam możliwość również, usłyszeliśmy o stworzeniu tutaj jakby rejsów wodnych, też turystycznych, atrakcyjnych. Możemy też stworzyć tam małą mikro marinę, w której można będzie przycumować łódką i jakby turystycznie zrobić tutaj fajną, atrakcyjną drogę, gdzie jest ładna marina w Grudziądzu, mała odległość, ale świecie Grudziądz, Chełmno. mogłoby coś tutaj funkcjonować dla poprawienia turystyki. Grudziądza, Chełm na Świecie, ciekawy projekt. Z tego na pewno by skorzystało wielu tutaj mieszkańców, turystów. Z poprawy drogi, no to wielu mieszkańców działek by się ucieszyło, również mieszkańców miasta i mieszkańców działek jest coraz więcej, którzy tam mieszkają na stałe w tym miejscu. Teraz tak, kolejnie przy tym temacie tej drogi, która można też wykorzystać starobróg, który tam jest do tej całej inwestycji, bo on wcale nie jest w złym stanie, może tylko kwestia przełożenia tego, może nie będzie potrzeba materiału na tą całą drogę, bo on leży tak naprawdę. I przy okazji tej sprawy też rozmawialiśmy na komisji o wytyczeniu pasów na wysokości domu działkowca, których na całym odcinku nie ma po prostu do przejścia przez jezdnię. No i też byłem świadkiem przy tej samej drodze, byłem świadkiem skrzyżowania z ulicą Groblą tam na dole i byłem świadkiem wymuszenia pierwszeństwa dwukrotnego samochodów, które jadą po prostu w kierunku miasta od Wisły i ogrodów działkowych. Prosiłbym i wnioskowałbym o poprawienie znaków poziomych na tym skrzyżowaniu lub zastosowanie również znaku stop, którego tam nie ma, w celu lepszego bezpieczeństwa, żeby się nic nie działo, bo jednak nie patrzą może niektórzy na ten znak ustąp, może jest niewystarczający. Dziękuję.

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz powiedziała cyt. „Dziękuję bardzo. Ja tylko bym chciała tutaj powiedzieć w kwestii tego, co poruszył pan radny wrażeń, ponieważ jeżeli dobrze zrozumiałam, mówił o przejściu, znaczy o mostku nad jezioro, gdzie została zlikwidowana taka, powiedzmy, kładka dla rowerzystów.” Pochwalił to jako świetny pomysł i działanie. Ja natomiast mam tutaj też zdjęcie od jednej z mieszkanek, która Ostatnio wybierając się z dziećmi nad Jezioro Starogrodzkie wskazała właśnie, że ten moment jest momentem takim właściwie zero zabezpieczenia jakiegokolwiek. W momencie, kiedy tam była ta kładka powiedzmy, to rowerzyści mogli bezpiecznie przejechać całą trasę nad Jezioro Starogrodzkie. W tym momencie dziecko wjeżdżające na jezdnię tak naprawdę jest zupełnie bezbronne. I właściwie ułatwienie jest to dla kierowców, którzy nie muszą zwalniać. A wiadomo, że kierowca jest w tym momencie bezpieczny, a nie rowerzysta. Uważam, że jednak należałoby tutaj poprawić bezpieczeństwo pod kątem rowerzystów, a nie kierowców, którzy i tak są w aucie bezpieczni. Rowerzysta nie ma szans.

Radna p. Magdalena Mrozek powiedziała cyt: „Kontynuując ten wątek, również otrzymałam od rowerzystów. Zażalenie i jakby troskę o bezpieczeństwo na tym odcinku. Także należałoby się jeszcze nad tym pochylić.

Radny p. Piotr Janowski powiedział cyt.: „Znakami na starówce. Tu radny Knapp zauważył, że tam gdzieś trzeba znak dostawić, a ja uważam, że jest przesyć znaków na starówce. Jak ostatnio pytałem jednego z urzędników, dlaczego tu jest tyle znaków, na przykład na ulicy Poprzecznej, to on mówi do mnie, a słuchaj, bo to są stare znaki, a tu robili teraz ulicę i oni dostawili nowe. To ja nie potrafię tego zrozumieć, że jedni z drugimi, jeżeli jest znak, to po co stawia się drugi znak? Także proszę, żeby ktoś przejrzał te znaki, szczególnie na Starówce i wyeliminował ich tam kilka, bo naprawdę jest zbyt wiele.

Radny p. Karol Knap (advocem) powiedział cyt: „Ja tutaj odnośnie tych znaków nie mówiłem właśnie tutaj o obrębie starówki. Też uważam, że na starówce powinno być troszeczkę czyściej ze znakami. Chodziło mi o znak po prostu, który jest przy drodze znad Wisły, gdzieś tam, gdzie jest ruch i poza starówką, ale uważam też, że na starówce jest dużo niepotrzebnych znaków i rur. Dziękuję.

Radny p. Michał Wrażeń powiedział cyt. „ Panie przewodniczący Wysoka Rada, ja się zgadzam z paniami, które przede mną mówiły o rowerzystach. Że jest on na tym mostku niebezpieczny. Proszę mi powiedzieć, odkąd się ścieżka rowerowa zaczyna? Przed mostkiem czy za mostkiem? Jedynie co zostaje, panowie burmistrzowie, w dłuższym mostku jest chodnik, wąski chodnik, ale jest, ale jest troszeczkę tam od strony Chajratki, wejście takie nie bardzo na ten mostek. To można byłoby to poprawić dla pieszych, to będzie bardzo bezpieczne, a ścieżka rowerowa się zaczyna za mostkiem. Dziękuję bardzo.

Radny p. Wojciech Błaszczyk powiedział cyt. „Dziękuję za głos. Ja chciałbym tutaj dodać do wypowiedzi radnego Karola Knapa, jeżeli chodzi o drogę na Powiśle, Jest to objęte jakimś projektem przebudowy. Tej drogi, gdzie pewne rzeczy się już tam toczą. Na pewno to jest duża inwestycja. Z tego, co wcześniej z wiceburmistrzem rozmawiałem, powstaje pytanie, czy dzisiaj przebudowywać tę część kamiennej drogi. żeby nie robić jakichś dużych kosztów, ale pozytywnie odnoszę się np. do przejścia dla pieszych, jeżeli chodzi tutaj o przejście, gdzie kończy się droga asfaltowa, gdzie mieszkańcy wychodzą z działek, tam faktycznie przejścia nie ma.i być może umieszczenie tutaj przy kamionce takiego znaku stop, bo jadąc motocyklem za kolegą niestety na obcych rejestracjach, oczywiście tutaj mówię na polskich rejestracjach, no prawie kolega został strącony z motocykla, udało się szczęśliwie przejechać. Często ludzie wymuszają od strony Powiśla pierwszeństwa. Doświadczyłem to niejednokrotnie jadąc motocyklem, samochodem, więc to potwierdzam. Tutaj by trzeba umieścić jakieś mocne oznakowanie, może w postaci znaku poziomego, duży napis STOP, który będzie trzeba tam odnawiać, odmalowywać, ale na gminie wymuszają tam pierwszeństwo i może tam dojść do kolizji, wypadku albo nieszczęśliwego wypadku, bo często ludzie nie zwalniają, jadą tą drogą asfaltową z Powiśla nie zwalniając. ale super, że ta droga jest wpisana w rozwój, w przebudowę, łącznie z takim oświetleniem, infrastrukturą, też tą chodnikową, ścieżką rowerową. Myślę, że tutaj pan burmistrz i pan wiceburmistrz trochę więcej mogliby na ten temat powiedzieć, ale w domyśle rozwoju tej drogi jest to przewidziane, ale te uwagi są słuszne. Jeżeli chodzi o to takie skrzyżowanie to faktycznie trzeba zapewnić więcej. Bezpieczeństwa, plus ewentualnie to przejście dla pieszych od strony sklepu przy działkach. Dziękuję.

Radny p. Karol Knap (advocem) powiedział: cyt. „Tak jak tutaj właśnie pan radny Błaszczak powiedział, że sam był świadkiem wymuszenia. Ja również miałem wymuszenie na kierującym swoim pojeździe przez kogoś z prędkością może nawet większą niż 50-60 km/h na godzinę. Po prostu byłem zdumiony co tam się działo, aczkolwiek dobrze widziałem co ten, ale jechałaby starsza osoba i mogła być tragedia tam i to taka porządna, a tutaj odnośnie tej drogi to nie wiem jaki tam jest projekt, oczywiście marzyłbym żeby to było tam super oświetlone właśnie, ale głównie chodzi mi o chodnik, który jest z lewej strony, który praktycznie tam nie ma chodnika, tam jest piaszczyste, że tak powiem, czy ziemniste pole, tam nie ma żadnego krawężnika i często właśnie ten chodnik jest wykorzystywany w tej chwili jako jezdnia, bo jest równiejszy od bruku i większość ludzi jedzie sobie po prostu tym chodnikiem po lewej stronie, jadąc z kierunku do Wisły, więc uważam, że ingerencja już wiele lat, wiele lat i wiele jakby jest potrzeb i głosów w tą stronę, żeby po prostu zaingerować w tą drogę nad Wisłą, no bo generalnie to dla turystów i dla mieszkańców i dla działkowiczów, no to jest to potrzebne dla naszych, no tutaj wszystkich jakby spraw miejskich. Dziękuję bardzo.

Radny p. Sławomir Karnowski powiedział cyt. „Dziękuję, panie przewodniczący. Krótko w temacie.” Komisja Bezpieczeństwa wczoraj podjęła temat właśnie przejścia dla pieszych, a także znaku, także jest w realizacji, Wojtku, ten temat i Karolu, także... Zresztą Karol dokładnie nie wie, bo pan mój szczerze o tym wie. Także temat za zakończoną.

Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt. „Na szybko, szanowni państwo. Jeżeli chodzi o pana radnego Karnowskiego, siedzieliśmy wczoraj parę godzin na Komisji Bezpieczeństwa. Pani przewodnicząca powiedziała, że spisze z tego protokół, zaopiniuje i tak dalej, a większość tematów, o których dzisiaj mówimy, jest z Komisji Bezpieczeństwa, więc po co dublować taką dyskusję, która wczoraj się odbyła i która ma zakończyć się Wnioskami, nie? Proszę. No, o to chyba chodzi. Pan radny Janowski, również uważam, że w Starym Mieście jest o połowę znaków za dużo. Będziemy to próbowali eliminować. Ja zawsze się dziwię, dlaczego my mamy taką manierę, żeby tych znaków stawiać jeden na drugim. Teraz się dowiaduję, że powinniśmy zawiesić znak, który na jednym słupie ze znakiem ustąp pierwszeństwa ma być jeszcze stop. Jak on nie stosuje się, mówię o tych dwóch tam osobach, którzy z prędkością 50 km/h zasuwali nad Wisłę. Jeżeli on nie widzi ustąp pierwszeństwa, to czy on zauważy znak stop, On widzi i to, i to, tylko ma to po prostu koncertowo gdzieś, bo on chce złamać ten przepis. Pamiętajcie, że postawienie znaku jednego czy drugiego to jest cała procedura, bo to nie można tak sobie iść i pracownik urzędu przyklei jakiś znak.To jest zmiana organizacji ruchu, to jest zaopiniowanie tego przez starostwo i tak dalej. Więc to nie jest dwie minuty. A z tymi znakami, panie radny Janowski, będziemy kombinować, żeby tego po prostu nie było jak najwięcej. Jeżeli chodzi o kładkę nad jezioro, to wyjaśnia państwu, bo być może nie jest to powszechna wiedza.Z góry od ABC tam nie ma ścieżki. Ścieżka, w momencie jak nastaliśmy tu za tej kadencji, rozpoczynała się od skrętu na Rybaki. Tam jest ten ostry zakręt i tam po prawej stronie są pasy. I od tego momentu zaczynała się ścieżka, która zwężała mostek o chyba, przeszło pół i ścieżka zaczyna się za mostkiem, po prawej stronie ścieżka pieszo-rowerowa. Więc tak naprawdę mówimy o odcinku z 50 metrów. Natomiast jeżeli chodzi o niezadowolenie i tak dalej, myślę, że te parę metrów, które przesunęliśmy albo zlikwidowaliśmy ścieżki, której z góry nie ma. Powtarzam raz jeszcze, bo z tych wypowiedzi ktoś może wywnioskować, że ścieżka leci sobie od góry, Kędzierski ją zlikwidował. My zlikwidowaliśmy tylko na odcinku Mostku i z 20 metrów od Mostku. Tam była ścieżka. tego nie ma i ścieżka, tak jak projekt zakładał, zaczyna się za mostkiem, po prawej stronie, w lewo przy cmentarzu i szpula do Jeziora Starogrodzkiego. To tak w kwestii dogadania. O, radny Pilkiewicz, zapytanie na piśmie elegancko. Zapisałem sobie wybudowanie, ale... Aha, to dobra. Teraz pani radna Kaczorowska. Robimy tak, jak się ugadzaliśmy. Inaczej, jak się porozumie. Nikt nie zamyka orlik ani z jednej, ani z drugiej strony. Przychodzą sobie tam matki z dziećmi, babcie, wujkowi i tak dalej. Bawią się na orliku gitara. Natomiast niebezpieczeństwem, tak jak uzgodniliśmy, jest na oścież otwarta brama, która umożliwia samochodom wjazd, poruszanie itd. I to jest niebezpieczne. Uzgodniliśmy sobie, że brama jest zamknięta. Otwieramy ją tylko, jak albo są zajęcia akademii futbolowej, albo jakieś inne zajęcia na ulicy itd. Chodzi o to, żeby ojciec bądź matka mogli wjechać tam z ciuchami dzieciaka przebrać go w trampki, w korki. Mówię brzydko dzieciak, dziecko idzie sobie na zieloną trawę, trenuje, kopie i tak dalej. Ojciec stoi, obserwuje i zachwyca się umiejętnościami swojego dziecka, bo obojętnie czy on umie grać czy nie, dla ojca czy dziadka zawsze umie i to najlepiej. Czyli tak działamy, dobra?

Radna p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt. „Nie.”

Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt.: „Nie tak?”

Radna p. Izabela Kaczorowska powiedziała cyt. „Panie burmistrzu, ja pytałam czego dotyczy znak zakaz wjazdu, a pod nim tabliczka nie dotyczy pojazdów oznakowanych przez Urząd Miasta. O to mi chodziło.” A szczęście dzieci jak najbardziej też jest dla mnie bardzo ważne. Tak, o znak mi chodziło.

Burmistrz p. Mariusz Kędzierski powiedział cyt.: „Dobra, jestem. Zobaczę, co z tą tabliczką, bo tam się w ogóle jeszcze w trakcie analizy ukazały inne informacje i pisma, które wychodził z urzędu o skręcie wyjeżdżając z Orlika tylko w prawo, wyjeżdżając na Orlik tylko z lewo.zakaz wyjazdu w lewo, ale to wynika z zasad ruchu drogowego, bo jak jest podwójna ciągła, to każdy kierowca wie, że tak się to odbywać powinno. Więc przy dzisiejszym oznakowaniu poziomem każdy kierowca, który wyjeżdża z Orlika pcha się w lewo, łamie po prostu przepisy. Ale z tablicą zobaczę. Jeżeli chodzi o radnego Knapa, tutaj może zbyt emocjonalnie zareagowałem, mówiąc, że jest to droga wojewódzka, ale radny Knap wyraził się, że Kędzierski powiedział, że to jest droga krajowa. Nie chcę, żeby taka informacja poszła w eter, że Kędzierski nie odróżnia wojewódzkiej od krajowej, stąd te moje emocje. Przed chwileczką dostałem informację, że jutro firma się pojawi i wymierzy drzwi. Mówimy o toalecie na rynku. Plac zabaw sprawdzę, bo nawet nie wiem, jak on tam jest otwarty, czy w godzinach pracy Orlika. Czy znowu na noc? Zobaczymy. Jeżeli chodzi o tę toaletę tutaj naprzeciwko, jest to budynek wydzierżawiony. I ostatnio, nie wiem, czy państwu mówiłem czy nie, dzierżawca wypowiedział umowę toalet, linii wyłącznie toalet, czyli tego, co jest najmniej dochodowe, a wymaga jakichś tam nakładów finansowych. Więc jutro sprawdzę, czy budynek był wydzierżawiony w całości, bo nie chciałbym, żeby było tak, że ktoś zostawia sobie to, co przynosi zyski, czyli samą górę. a puszcza toalety, czyli to, co jest kosztochłonne i na czym zarabia się najmniej. Uważam, że dzierżawić należy cały budynek z plusami i z minusami. My do tego będziemy dążyli, ale jutro sprawdzę. Dobra?

Radny P. Karol Knap powiedział cyt.” Tutaj jeszcze do pana burmistrza. Oczywiście mogłem też po prostu źle usłyszeć czy zrozumieć, czy to jest wojewódzka, czy krajowa. I tutaj pochwalił pan radnego Dominika, że ładnie na piśmie. Oczywiście wniosek odnośnie tej drogi nad Wisłę też będzie złożony na piśmie, tutaj do przewodniczącego. I tutaj, jeżeli chodzi, dlaczego wałkujemy tematy tutaj jakby z Komisji Bezpieczeństwa, po prostu niektóre tematy uważam, żeby też usłyszał mój wyborca, mieszkaniec mojego okręgu, mieszkaniec miasta. Tylko dlatego jest tu poruszone to po prostu na sesji. Także to będzie i też jeszcze mam zapytania odnośnie, bo tutaj mówimy, że jest zamknięta brama na tym placu zabawa, ale tam jeszcze jest czwarta furtka, że tak powiem na placu zabaw. Kiedyś plac zabawa był otwarty tutaj od strony baszty i od strony parku czy dawnego cmentarza, który był, a w tej chwili teraz w tej chwili jest jeszcze brama dodatkowo otwarta, ale jest jeszcze jedno wyjście z tego plac zabaw na al. 3 Maja i po co jest jeszcze jedno dodatkowe wyjście tak naprawdę.

Radna p. Iga Jambor-Skupniewicz powiedziała cyt.: „I jeszcze uparcie w kwestii mostku. Myślę, że to nie jest kwestia, nie jest kwestia czy to się komuś podoba czy nie to jest kwestia bezpieczeństwa po prostu rowerzystów.

Zastępca Burmistrza p. Piotr Murawski powiedział cyt. „Z mojej strony chciałby dopowiedzieć do 3 tematów. Kwestia Wybudowania i wodociągu w trakcie projektowania jest wodociąg łączący ulice Budowalną. Zgoda Wojska została przyznana, natomiast trwa projektowanie  Patrząc na to, że są kontrowersje w kontekście mostku na Jastrzębskiego uważam, że to jest zarówno kwestia rowerzystów jak i pieszych i faktycznie myślę, że dobrze by było jeszcze poprosić jakiegoś specjalistę od ruchu i przedyskutować temat czy docelowo można by było tam jednak zrobić, natomiast mamy tam taki problem, że jest to obiekt mostowy więc tym samym ingerencja w most oznacza pozwolenia na budowę, oznacza pozwolenia wodnoprawne i nie jest to tak jakby nam się wydawało kwestia poszerzania chodnika , który istniej. Niestety automatycznie wchodzimy w także procedur, że potrzebujemy tutaj specjalistów, ale bardzo bym prosił żebyśmy faktycznie wspólnie ten temat jeszcze podjęli. Czy może jakieś rozwiązanie jest na horyzoncie i byłoby możliwe do wdrożenia, również w najbliższych dniach mamy jeszcze zaplanowane spotkanie z urzędem wojewódzkim w kontekście właśnie drogi na Powiślu nad, także te tematy również się toczą dosyć intensywnie teraz i są na etapie uzgodnień i tyle na ten moment, dziękuję.

Radny p. Karol Knap (advocem) powiedział cyt. „Ja tutaj w nawiązaniu jeszcze do tego mostku no uważam, że to co było za wcześniejszej rady to faktycznie było za duże, że tak powiem zagospodarowanie zajęcie tego terenu tego mostu i było też niebezpieczne nawet dla poruszających się rowerzystów może okej ale się motocyklistów mogli nie widzieć wystających tych gumowych części, mogłoby to rykoszetem nie wiem kogoś skosić w kierunku samochodu. Uważam dobrze, że jest to zdjęte, bo można faktycznie sobie u skrajni przejechać rowerem, jeżeli faktycznie nie ma tam ścieżki rowerowej, ale może byśmy mogli pomyśleć nad poszerzaniem tego chodnika, który jest tam na tym mostku, by bez poszerzania tam na tym mostku przejeżdżać bez jakby konieczności jakiejś ścieżki na tym budowania Po prostu lekka ingerencja w chodnik ten lub przesunięcie barierki trochę, bo może jest nie u skrajni dziękuję

Radny p. Adrzej Frost powiedział cyt. „Ja tutaj chciałbym dodać do tego przejazdu rowerowego. . Most ma dużą nośność z tego co pamiętam, bo jak byłem dzieckiem, to mój tata pracował na tym mości tak, że może ten most ma możliwość takiej przybudówki z boku tak jak w Toruniu na moście było zrobione. Być może by szło tam jakoś konstrukcyjnie połączyć tylko jak pan burmistrz mówił czy to nie wiąże się z dużymi jakiś tam projektami nie? I to może być kłopotliwe.

Ad 11. Zakończenie.

Przewodniczący rady p. Marek Olszewski w związku z wyczerpaniem porządku obraz zamknął obrady V Sesji Rady Miasta Chełmna.

 
Przewodniczący Rady

Marek Olszewski

 
Protokół sporządził: Bartłomiej Klinger